Je kunt de mosfets gewoon blijven gebruiken, alleen begrijp ik de redenering niet helemaal, 24 volt is juist veel effectiever voor gebruik bij de heat elementen, de stappenmotoren lopen gewoon perfect op 12 volt, maar voor vooral het heatbed strekt veel stroom, door 24volt te gebruiken heb je het zelfde vermogen met de halve stroom, waardoor de ook de kans op brand bij de contacten veel kleine wordt.jbhc schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:31:
Voor wat betreft het ombouwen naar 24V
Weet iemand of je als je een mosfet toepast het bed en de nozzle dan gewoon op 12V kunt blijven gebruiken?
Ik vind het een beetje zonde om alles te vervangen terwijl ik eigenlijk alleen 24V voor de stappenmotoren "nodig" heb.
Nog een keertje lezen...Hardy8 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:50:
[...]
Je kunt de mosfets gewoon blijven gebruiken, alleen begrijp ik de redenering niet helemaal, 24 volt is juist veel effectiever voor gebruik bij de heat elementen, de stappenmotoren lopen gewoon perfect op 12 volt, maar voor vooral het heatbed strekt veel stroom, door 24volt te gebruiken heb je het zelfde vermogen met de halve stroom, waardoor de ook de kans op brand bij de contacten veel kleine wordt.
Hij heeft het over het feit dat je de onderdelen (heater cartridge en hotbed) zou moeten vervangen als je naar 24v gaat.
Dat wilt ie niet dus vroeg hij zich af of je 24v op je bord kan zetten en dan nog steeds via je mosfets 12v voor hotbed en hotend kan aansturen. Dat kan (zie mijn vorige post)
Dus, zoals ik het nu begrijp, wil hij twee voedingen gaan gebruiken, één van 12volt voor de heaters en één van 24v voor de steppers. ???????ManIkWeet schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:01:
[...]
Nog een keertje lezen...
Hij heeft het over het feit dat je de onderdelen (heater cartridge en hotbed) zou moeten vervangen als je naar 24v gaat.
Dat wilt ie niet dus vroeg hij zich af of je 24v op je bord kan zetten en dan nog steeds via je mosfets 12v voor hotbed en hotend kan aansturen. Dat kan (zie mijn vorige post)
Daar lijkt het op, stepper drivers hebben baat bij hogere voltages (zeker de TMC2130), ze worden minder warm.Hardy8 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:05:
[...]
Dus, zoals ik het nu begrijp, wil hij twee voedingen gaan gebruiken, één van 12volt voor de heaters en één van 24v voor de steppers. ???????
Voordeel is dat je dan ook geen super sterke en dure 24v voeding nodig hebt, 100w is ruim voldoende.
Wat bespaar je ermee? Een nieuw hotbed en hotend, al gauw 40 euro, meer als je een nieuwe magneetsticker wilt. Maar wat een kleine 24v voeding kost? Weet ik niet zeker.
Ja, juist dat. De tmc drivers hebben erg veel baat bij een hogere spanning. Omdat ik uiteindelijk naar een SKR 1.3 wil wil ik die dan direct op 24V laten draaien. Ik vind het alleen een beetje zonde om het bed, de heater en een hele berg ventilatoren weg te gooien. En voor wat betreft die 2 voedingen, de 12V voeding heb ik toch al. Uiteindelijk wil ik toch een andere setup voor de electronica van de printer. Dat zit nu allemaal bij de printer in de Lack behuizing en is natuurlijk verre van ideaal.Hardy8 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:05:
[...]
Dus, zoals ik het nu begrijp, wil hij twee voedingen gaan gebruiken, één van 12volt voor de heaters en één van 24v voor de steppers. ???????
@ManIkWeet
De Meanwell voedingen kosten bij de redskystore op Ali vrij weinig. Ik zou dan ook gewoon een 350W halen zodat ik de 12V uiteindelijk uit zou kunnen faseren.
Ik heb alleen geen zin in geemmer met step down converters

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 23-04-2020 22:33 ]
Hoe gevaarlijk is het om het bed en de heater gewoon aan te sluiten en softwarematig op een kwart van de duty cycle af te kappen?
Mechwarrior Online: Flapdrol
Ik heb hier ook al eens aan zitten denken maar dat ga ik echt niet uitproberen.haarbal schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:32:
Hoe gevaarlijk is het om het bed en de heater gewoon aan te sluiten en softwarematig op een kwart van de duty cycle af te kappen?
Zo heb je wel meer oplossingen die in theorie zouden moeten werken. Ik heb wel eens ergens gelezen dat iemand met allemaal aparte stepups alleen de tmc's van 24V had voorzien en dat gaf ook een mooi effect

Volgens mij hebben de mosfets een optocoupler dus zou het geen probleem mogen zijn (mits de mosfet 24 kan hebben, binnenkort de datasheets van de mosfets er maar eens bijzoeken)
Ok, ik dacht dat 2x het voltage 4x het vermogen was.jbhc schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:44:
Ik heb hier ook al eens aan zitten denken maar dat ga ik echt niet uitproberen.Je zult dan overigens 50% eraf moeten halen.
Mechwarrior Online: Flapdrol
ik heb 2 DIY printers, beide met TMC's, één op 12volt met 8 bits ramps board en TMC2130 en één op 24 volt met 32 bits MKS board en TMC2208, maar ik merk echt geen kwaliteits verschil in de printers, ik kan gewoon onderdelen die ik print door elkaar gebruiken, alleen is theoretisch de 24volts uitvoering wat veiliger door de lagere stroom voor de heat elementen, steppers werken op beide gewoon goed zonder heet te worden of te skippen, alle negatieve verhalen die de ronde doen zijn m.i.z. terug te voeren op slechte (afgestelde) mechaniek.
Mits de mosfets op je bordje het aankunnen, geen probleem.haarbal schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:32:
*maar*
als je gaat PWM'en heb je meer schakelverliezen en belast je de mosfets meer, en op sommige (goedkope) bordjes zitten mosfets die met 24v behoorlijk op de grens zitten, en onder dat soort omstandigheden willen mosfets nog wel eens kapot gaan op zo'n manier dat ze aan blijven staan, en dan zijn de rapen gaar, want dan gaat je heated bed vrolijk op 4x het originele vermogen staan stoken tot de boel ergens smelt.
[Edit:] en wat ManIkWeet ook al aanhaalde, de mosfets zijn N-channel, dus schakelen de negatieve kant van de belasting. Als je de heaters op 12V aansluit, en de 0V van beide voedingen koppelt, dan werkt dat gewoon.
[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 23-04-2020 23:37 ]
Ik heb een Ender 3 Pro met een magnetisch bed, ik gebruik Cura als slicer, maar ik heb bijna altijd het probleem dat mijn model gaat warpen. Ik print altijd met Pla plus filament op 200 - 205 graden en mijn bed op 50 graden. Wanneer ik de temperatuur van het bed verhoog of verlaag maakt het geen verschil. Iemand een gouden tip hiervoor?
Ramen en deuren dicht om wind in je kamer te verminderen.vwtune schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:34:
Ik heb een Ender 3 Pro met een magnetisch bed, ik gebruik Cura als slicer, maar ik heb bijna altijd het probleem dat mijn model gaat warpen. Ik print altijd met Pla plus filament op 200 - 205 graden en mijn bed op 50 graden. Wanneer ik de temperatuur van het bed verhoog of verlaag maakt het geen verschil. Iemand een gouden tip hiervoor?
Daarnaast je bed goed schoon houden, je kan schoonmaakalcohol of zeep proberen.
Ramen en deuren zijn dicht en nu je het zegt, heb ik dit probleem volgens mij sinds ik een nieuw magnetisch bed in gebruik heb genomen. De oude was 'versleten' en daar had ik het eigenlijk niet.ManIkWeet schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:40:
[...]
Ramen en deuren dicht om wind in je kamer te verminderen.
Daarnaast je bed goed schoon houden, je kan schoonmaakalcohol of zeep proberen.

@vwtune Print je al met een brim?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Welk baat waar je in de praktijk iets van zult merken?, je krijgt inderdaad meer kracht, maar bij een 3D printer echt niet nodig, bij een CNC wordt het natuurlijk een ander verhaal.jbhc schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:29:
[...]
Ja, juist dat. De tmc drivers hebben erg veel baat bij een hogere spanning.
Bijna alle (ook commerciële) printers, gebruiken de 24v hoofdzakelijk om efficiënter met verwarmings elementen om te gaan.
Dit is natuurlijk zoals ik het zie en ervaar op dit moment, iedereen kan hier natuurlijk een andere mening over hebben.
Ik ben op dit moment bezig met dit model te printen:
https://www.thingiverse.com/thing:1327093/makes
Nu vraag ik mij iets af. Ik heb dit model bijvoorbeeld:
/f/image/zQRJEvF1nTITqlEQql2Fmj3d.png?f=fotoalbum_large)
de overhang bovenin is te groot voor de ender 3 denk ik. Is dan het volgende het beste voor support of is er een betere mogelijkheid die minder filament gebruikt:
/f/image/zQRJEvF1nTITqlEQql2Fmj3d.png?f=fotoalbum_large)
de overhang bovenin is te groot voor de ender 3 denk ik. Is dan het volgende het beste voor support of is er een betere mogelijkheid die minder filament gebruikt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/txRchPoqRNXK3SFqL4UXdJLv.png?f=user_large)
Je zou het model ook in 2 keer kunnen printen en dan kan je m met de binnenkant richting t heatbed leggen en bijna geen supports gebruiken
Jazeker. In sommige extreme gevallen wordt de brim ook met het warpen meegetrokken uiteindelijk. Maar in veel gevallen kan een brim hét verschil maken tussen een vervormde print en eentje die netjes plat blijft liggen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik zou wel eerst kijken naar bed adhesion en je fan speeds en je luchtstromen door je huis.
een brim helpt maar het is zegmaar meer symptoom bestrijding, inprincipe zou je zonder brim moeten kunnen printen.
een brim helpt maar het is zegmaar meer symptoom bestrijding, inprincipe zou je zonder brim moeten kunnen printen.
Je moet je overhang graden even goed instellen in je slicer. Deze kun je bijvoorbeeld op 45 graden zetten.sgouman schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die staat op 45. En ik snap ook dat die die overhang wilt supporten. Alleen vroeg me af of er geen andere manier voor is. waardoor het minder fillament kost.Troubled schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:38:
[...]
Je moet je overhang graden even goed instellen in je slicer. Deze kun je bijvoorbeeld op 45 graden zetten.
Ik heb ff zitten spelen in Cura met support en oriëntatie. De minst slechte variant bij mij is deze manier:sgouman schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/105R4bBEBs5mqkJLgl5XrTMu.png?f=user_large)
Op z'n kant, support: touching buildplate, angle 45graden
(rechtop zonder support ~3,5 uur ~30gram, jouw voorbeeld, ongeveer 61gram ruim 9 uur, deze variant 8 uur en 51 gram, maar dat is allemaal op mijn Ender 5 settings, dus puur voor de verhouding. En ik heb hem ff snel gedraaid, misschien kan hij nog iets gunstiger liggen (beter symetrisch))
Dankje, die ga ik is proberen.phYzar schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:44:
[...]
Ik heb ff zitten spelen in Cura met support en oriëntatie. De minst slechte variant bij mij is deze manier:
[Afbeelding]
Op z'n kant, support: touching buildplate, angle 45graden
(rechtop zonder support ~3,5 uur ~30gram, jouw voorbeeld, ongeveer 61gram ruim 9 uur, deze variant 8 uur en 51 gram, maar dat is allemaal op mijn Ender 5 settings, dus puur voor de verhouding. En ik heb hem ff snel gedraaid, misschien kan hij nog iets gunstiger liggen (beter symetrisch))
Ik zou eerst eens een overhang test printen, want wrs heb je pas >60° overhang support nodig.Wat ook nog een mogelijkheid is: treesupport of je support density lager zetten en bovenaan een dak printen.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik heb gisteren uit interesse eens Klipper op mijn Creality CR-10S (non-pro) geinstalleerd. Na wat gekloot in de configuratie om mijn BLTouch V3.1 werkend te krijgen, doet hij het prima. Valt me niks tegen, hij reageert lekker snel en de hele aansturing lijkt een stuk soepeler te lopen dan met Marlin (TH3D unified). Ik ga me vanavond lekker bezighouden om pressure advance werkend te krijgen 
Zijn er meer mensen die Klipper draaien, en hebben jullie nog tips over wat aan te passen in de config of in de slicer settings? Ik gebruik momenteel Cura maar ik lees de laatste tijd veel positieve dingen over PrusaSlicer.
Zijn er meer mensen die Klipper draaien, en hebben jullie nog tips over wat aan te passen in de config of in de slicer settings? Ik gebruik momenteel Cura maar ik lees de laatste tijd veel positieve dingen over PrusaSlicer.
Vraagje: waar bestellen jullie je boutjes enzo? Ik heb een vorige lading ergens van een duitse shop gehaald maar ik weet niet meer welke
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
* Damic doet het deksel op @Jampot007 en verkoopt hem op ebay 
Was even door mijn eigen topic gelopen en kwam de post van PetersNL in "[3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen" tegen, daar kwamen mijn vijsjes dus van, maar euhm das duur. Bestel wel op het werk bij Wurth
of als er iemand anders een beter adres heeft
Was even door mijn eigen topic gelopen en kwam de post van PetersNL in "[3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen" tegen, daar kwamen mijn vijsjes dus van, maar euhm das duur. Bestel wel op het werk bij Wurth
[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 25-04-2020 19:49 ]
Ik heb mijn boutjes besteld bij 123-3d.nl. Gewoon goede boutjes, per 50 stuks en redelijk betaalbaar. Heb gewoon 3 a 4 maten per dikte en knip deze op maat als het nodig is. En als ik er veel nodig heb bestel ik er gewoon 50 (of meer) samen met nog wat ander spul.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Vaak Amazon.de of China, ik had laatst een dealtje van 300 M3 boutjes in gangbare maten +300 moertjes voor €15 op Amazon. Wel een vrij kleine hex kop die wat slap is maar voorlopig goed genoeg.
123 is duurder dan wat ik kan aankopen.
Ter vergelijking:
M3x20 doos van 500st 12,10€
M3x25 doos van 500st 13,32€
M3x30 doos van 100st 4.05€
Ja ik moet ze wel per doos aankopen maarja ik kan ze ook per 50 verkopen
Ter vergelijking:
M3x20 doos van 500st 12,10€
M3x25 doos van 500st 13,32€
M3x30 doos van 100st 4.05€
Ja ik moet ze wel per doos aankopen maarja ik kan ze ook per 50 verkopen
Even een interesse check:
Gezien ik bijna klaar ben met m'n Voron build, wil ik graag dat m'n back-up printer wat kleiner is. Ben daarom ook van plan een Voron zero te bouwen, waardoor m'n AM8 overbodig zal worden.
Wil daarom ook m'n AM8 verkopen, het liefst aan iemand die al een beetje verstand heeft van 3d printers.
Specs:
[list]
• Volledig 2020 aluminium frame
• 5x MGN12 rails voor X, Y en Z
• Duet met 5" Paneldue scherm (clone)
• V6 hotend (Trianglelabs)
• Noctua hotend fan 40x40x10
• Originele BLTouch
• Meanwell LRS-350-12 PSU
• Titan Extruder (Trianglelabs)
• 2x Z steppers met geïntegreerde leadscrew
• Build volume 220x220x250mm
• Magnetic bedsheet energetic PEI
[/list]
De printer kan eSun ABS+ behoorlijk mooi printen: foto's
En hier wat foto's van de printer.
Zit zelf te denken aan een bedrag van €275,-
Verkoop doen we niet via het forum, daar is V&A voor.
Gezien ik bijna klaar ben met m'n Voron build, wil ik graag dat m'n back-up printer wat kleiner is. Ben daarom ook van plan een Voron zero te bouwen, waardoor m'n AM8 overbodig zal worden.
Wil daarom ook m'n AM8 verkopen, het liefst aan iemand die al een beetje verstand heeft van 3d printers.
Specs:
[list]
• Volledig 2020 aluminium frame
• 5x MGN12 rails voor X, Y en Z
• Duet met 5" Paneldue scherm (clone)
• V6 hotend (Trianglelabs)
• Noctua hotend fan 40x40x10
• Originele BLTouch
• Meanwell LRS-350-12 PSU
• Titan Extruder (Trianglelabs)
• 2x Z steppers met geïntegreerde leadscrew
• Build volume 220x220x250mm
• Magnetic bedsheet energetic PEI
[/list]
De printer kan eSun ABS+ behoorlijk mooi printen: foto's
En hier wat foto's van de printer.
Zit zelf te denken aan een bedrag van €275,-
Verkoop doen we niet via het forum, daar is V&A voor.
[ Voor 3% gewijzigd door SA007 op 28-04-2020 09:39 ]
Waarom gebruik je de onderdelen niet voor de voron zero?
Die ga ik volgens spec maken en kan daarbij niets hergebruiken van m'n AM8.Hardy8 schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:06:
Waarom gebruik je de onderdelen niet voor de voron zero?
Ik moest de eerste laag beter printen. Ik zat op 205 en toen ging het warpen. Nu doe ik de eerste 2 lagen op 215 en daarna terug naar 205 en nu blijft het heel goed plakken met pla.Gizz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:35:
[...]
Jazeker. In sommige extreme gevallen wordt de brim ook met het warpen meegetrokken uiteindelijk. Maar in veel gevallen kan een brim hét verschil maken tussen een vervormde print en eentje die netjes plat blijft liggen.
Soms moet je gewoon even tot 100 tellen, bijvoorbeeld als je met veel moeite een PETG print van je met houtlijm/water mix ingesmeerde glasplaat verwijderd en er komt dan toch nog een stuk glas mee......
Wat dat betreft ben ik heel blij met het printbed van de anycubic, als het warm is plakt het als een gekko maar na het printen pluk je het er zo vanaf.
Die Ultrabase werkt bij mij juist helemaal niet.Erasmo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 02:31:
Wat dat betreft ben ik heel blij met het printbed van de anycubic, als het warm is plakt het als een gekko maar na het printen pluk je het er zo vanaf.
Was een test print aan het doen en halverwege de ellende pauzeerde ik de print, plakte wat schilderstape erop en toen bleef het allemaal moeiteloos plakken...
Houtlijm verdunt met water werkt verbazingwekkend goed op glas. Gisteren dus zelfs te goed.

Als ik dat zo lees ben ik wel blij met mijn Prusa sheets, Smooth PEI voor PLA en Textured PEI powder coated voor PETG. Met kleine PLA printjes soms wel lastig om ze van de Smooth PEI af te krijgen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Welke mengverhouding hou je ongeveer aan?jbhc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:06:
Houtlijm verdunt met water werkt verbazingwekkend goed op glas. Gisteren dus zelfs te goed.
Dat kan ik niet echt aangeven. Heb nu 2 lagen gedaan en het waren onder de kraan echt vellen die eraf kwamen maar ik heb nu hetzelfde probleem.
Hoplijk kan iemand mij helpen. heb een bltouch clone.(trianglelab)
Hij werkte echt perfect maar net mid print gaat opeens het puntje naar beneden. Release alarm en probe up werkt heel even maar gaat daarna weer naar beneden en begint te knipperen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn. Hem hem nu maar vastgeplakt met een plakbandje zodat ik wel de print kan afmaken.
Hij werkte echt perfect maar net mid print gaat opeens het puntje naar beneden. Release alarm en probe up werkt heel even maar gaat daarna weer naar beneden en begint te knipperen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn. Hem hem nu maar vastgeplakt met een plakbandje zodat ik wel de print kan afmaken.
Meet de spanning eens , heb hetzelfde probleem gehad .sgouman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:39:
Hoplijk kan iemand mij helpen. heb een bltouch clone.(trianglelab)
Ik had de voeding van het bordje afgehaald en om een of andere reden balanceerde de spanning net op het randje.
Ik heb deze nu apart gevoed rechtstreeks van de voeding met een spanningsstabilisator ertussen.
Daarna nooit meer last gehad.
Ik heb een E3 mini en hij heeft echt heel lang gewoon prima gewerkt.19roland70 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:54:
[...]
Meet de spanning eens , heb hetzelfde probleem gehad .
Ik had de voeding van het bordje afgehaald en om een of andere reden balanceerde de spanning net op het randje.
Ik heb deze nu apart gevoed rechtstreeks van de voeding met een spanningsstabilisator ertussen.
Daarna nooit meer last gehad.
Een nieuwe poging, ik heb de nozzle met 0,1mm verhoogd en het plastic bleef zowaar plakken dus misschien had ik de nozzle wel te dicht op het bed staan al was het volgens mijn schuifmaat al een laagdikte van 0,25 in plaats van 0,2mm.jbhc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:47:
[...]
Dat kan ik niet echt aangeven. Heb nu 2 lagen gedaan en het waren onder de kraan echt vellen die eraf kwamen maar ik heb nu hetzelfde probleem.
/edit:
Na een succesvolle print kon ik deze vanmorgen probleemloos verwijderen. Ik heb het probleem dus boven water
[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 30-04-2020 08:55 ]
Ik denk dat ik mijn PETG clogs heb gevonden. Nu alleen de oplossing. Het lijkt er heel erg op dat die gaat cloggen in de nozzle. Zou printen met de fan layer hierbij gaan helpen. Alles lijkt er nu op te wijzen dat die echt vast gaat zitten in de nozzle. Of zou een grotere nozzle kunnen helpen. Heb alleen reserve 0.4mm op voorraad.
@Daniel. Ik weet niet wat voor extruder je gebruikt maar is het tandwiel wat het fillament laat bewegen nog goed schoon? Ik heb met mijn titan clones al een paar keer gehad dat deze vol loopt met plastic en daar vrij lang vaan aan het zoeken ben geweest.
Verder moet PETG serieus goed heet zijn. (Mijn huidige e3d clone moet toch wel op 230gr staan om dit fatsoenlijk te kunnen printen.
Verder moet PETG serieus goed heet zijn. (Mijn huidige e3d clone moet toch wel op 230gr staan om dit fatsoenlijk te kunnen printen.
@Daniel.
Blaast je fan op je nozzle of op de print eronder?
PETG heeft een hogere temperatuur met een lagere fan speed nodig.
Ik print petg altijd met layer fan uit.ManIkWeet schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:33:
@Daniel.
@jbhc tijdje terug had ik het er al over dat ik altijd problemen heb met PETG, ik print petg met 235. Zonet een heat tower geprint met een keer layer fan op 65% en dan moet ik ook de 235 aanhouden want ik breek de torentjes uiteen tot 225 met layer fan.
[ Voor 30% gewijzigd door Daniel. op 30-04-2020 10:36 ]
Ik gebruik nu een titan clone, kan je toch iets beter zien i.c.m. petsfang direct drive en met een BMG ging het ook altijd fout. Laatst weer een kilootje PLA er doorheen gehaald en dat ging prima. Met mijn e3d clone print ik het op 235. Gaat in het begin super, maar na verloop van tijd clogged die. Ik ga nu proberen met layer fan, kijken of dat wat helpt. Die blaast toch ook tegen het puntje van de nozzle aan. Het zou gek zijn, maar wel mooi weer.jbhc schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:14:
@Daniel. Ik weet niet wat voor extruder je gebruikt maar is het tandwiel wat het fillament laat bewegen nog goed schoon? Ik heb met mijn titan clones al een paar keer gehad dat deze vol loopt met plastic en daar vrij lang vaan aan het zoeken ben geweest.
@ManIkWeet dan heb ik 15 verkeerde nozzles van trianglelabs gehad, alhoewel ze met PLA perfect gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 30-04-2020 10:59 ]
0.4 is de standaard nozzle grootte. Bij 0.2 zou ik pas problemen verwachten.Daniel. schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:58:
Ik denk dat ik mijn PETG clogs heb gevonden. Nu alleen de oplossing. Het lijkt er heel erg op dat die gaat cloggen in de nozzle. Zou printen met de fan layer hierbij gaan helpen. Alles lijkt er nu op te wijzen dat die echt vast gaat zitten in de nozzle. Of zou een grotere nozzle kunnen helpen. Heb alleen reserve 0.4mm op voorraad.
Ik zou eerst naar de aandrijving kijken. Dus kijk bij de extruder of deze wel goed het filament doorvoert. Ik heb bijvoorbeeld een keer gehad dat het tandwieltje wat het filament aanvoert, niet goed vast zat op de as van de motor.
Die is schoon, en kan ik met een titan extruder ook goed in de gaten houden.Troubled schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:32:
[...]
0.4 is de standaard nozzle grootte. Bij 0.2 zou ik pas problemen verwachten.
Ik zou eerst naar de aandrijving kijken. Dus kijk bij de extruder of deze wel goed het filament doorvoert. Ik heb bijvoorbeeld een keer gehad dat het tandwieltje wat het filament aanvoert, niet goed vast zat op de as van de motor.
Zelf print ik 250°C voor de eerste laag en 240°C voor de rest op mijn V6 clone (van TriangleLabs).Daniel. schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:58:
[...]
Ik gebruik nu een titan clone, kan je toch iets beter zien i.c.m. petsfang direct drive en met een BMG ging het ook altijd fout. Laatst weer een kilootje PLA er doorheen gehaald en dat ging prima. Met mijn e3d clone print ik het op 235. Gaat in het begin super, maar na verloop van tijd clogged die. Ik ga nu proberen met layer fan, kijken of dat wat helpt. Die blaast toch ook tegen het puntje van de nozzle aan. Het zou gek zijn, maar wel mooi weer.
@ManIkWeet dan heb ik 15 verkeerde nozzles van trianglelabs gehad, alhoewel ze met PLA perfect gaan.
Is wel een allmetal, als jij dat niet hebt kan ik 250°C niet aanraden wegens smeltende PTFE.
245°C voor Real PETG maar ervaringen verschillen natuurlijk.
Ik gebruik PETG op 245°C, gewoon ptfe heatbrake, werkt perfect, is wel met bowden extruder.
Hoe krijg ik die randjes weg in de keerslag van de toplaag. Het stukje is daar massief.
:strip_exif()/f/image/HXoxMGkQJ1sDBuGXtf8VyNg4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat het aan de retraction lag maar in de keerslag heb je geen retraction.
:strip_exif()/f/image/HXoxMGkQJ1sDBuGXtf8VyNg4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat het aan de retraction lag maar in de keerslag heb je geen retraction.
[ Voor 33% gewijzigd door Btje op 30-04-2020 15:56 ]
Xiaomi 13T Pro
Het blijft afhankelijk van de leverancier, maar de PETG van 123-3D print ik op 240 graden. Die 230 graden van @jbhc vind ik eerlijk gezegd nog erg laag.
Twee manieren:Btje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:56:
Hoe krijg ik die randjes weg in de keerslag van de toplaag. Het stukje is daar massief.
[Afbeelding]
Je overextrusion verminderen
Z-hop aanzetten
Met de PETG van 123 3D print ik op 230 graden. Ik heb een temp tower geprint en bij 240 had ik niet iets meer stringing.michielRB schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:58:
Het blijft afhankelijk van de leverancier, maar de PETG van 123-3D print ik op 240 graden. Die 230 graden van @jbhc vind ik eerlijk gezegd nog erg laag.
Vind dit er heel raar uitzien, is dit een van de eerste lagen??.Btje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:56:
[Afbeelding]
Het lijkt wel of de nozzle door de laag sleept dus ik zou eens kijken of je nozzle niet te dicht op het bed staat.
Maar Z hopt hij hier dan wel. Dacht van niet. Het is geen einde de beweging van de laag dicht maken is aaneengesloten.ManIkWeet schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:59:
[...]
Twee manieren:
Je overextrusion verminderen
Z-hop aanzetten
Xiaomi 13T Pro
Combing inschakelen met "not in skin", niet vergeten ook de "Max Comb Distance With No Retract" op 0.5mm of 1mm te zetten.Btje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:56:
[Afbeelding]
Alle travels moves zijn een z-hop normaal gesproken. Die 'scar' lijkt mij een travel-move.Btje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:33:
[...]
Maar Z hopt hij hier dan wel. Dacht van niet. Het is geen einde de beweging van de laag dicht maken is aaneengesloten.
Vertical lift (Z-hop)ManIkWeet schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:54:
[...]
Alle travels moves zijn een z-hop normaal gesproken. Die 'scar' lijkt mij een travel-move.
Enabling this option will cause the nozzle to lift up a set distance above the previously printed layer before moving to a new location. When it arrives at its final location, the nozzle will lower back down to prepare for printing.
Alleen aan het einde dus. Dat gaat dus niet helpen. Ik had al een keer gevoeld of bij een laag printen de z bewoog en dat was meen ik niet het geval. Ik gebruikte voor deze print simplify 3d.
Xiaomi 13T Pro
Lees nog eens. Er staat geen 'at the end of layer'.Btje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:02:
[...]
Vertical lift (Z-hop)
Enabling this option will cause the nozzle to lift up a set distance above the previously printed layer before moving to a new location. When it arrives at its final location, the nozzle will lower back down to prepare for printing.
Alleen aan het einde dus. Dat gaat dus niet helpen. Ik had al een keer gevoeld of bij een laag printen de z bewoog en dat was meen ik niet het geval. Ik gebruikte voor deze print simplify 3d.
Maar goed het is ook slecht verwoord...
Probeer het eens een kijk of je z-as beweegt als je 2 losse stukken print
@Daniel. Gezien je problemen alleen voorkomen bij het printen van PETG lijkt mij dit een temperatuur afhankelijk probleem. Hierbij zijn een aantal veel voorkomende oorzaken:Daniel. schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:58:
- Fan shroud op nozzle gericht (ipv net onder de nozzle). doordat de fan shroud lucht langs je nozzle afbaast koelt je nozzle te veel af waardoor het filament niet warm genoeg wordt om volledig te smelten.
- Hotend temperatuur te laag. op mijn Prusa Mk3s (e3d v6 hotend+bondtech extruder) print ik PETG op 240ºC met de eerste laag op 250ºC.
- print snelheid (flow rate) te hoog. Als je te snel print krijgt het filament niet genoeg tijd om te smelten in de nozzle.
- Hotend temperatuur niet stabiel. Dit kan aan een scala aan factoren liggen waaronder: te koude omgeving, te veel luchtstroom/tocht langs de printer, niet genoeg vermogen geleverd door de voeding, PID settings te agressief/niet agressief genoeg, etc.
vaak werkende oplossingen hiervoor zijn:
- Fan shroud juist positioneren.
- Print temperatuur verhogen.
- 'Volumentric flow rate' aanpassen in de slicer.
- Langzamer printen.
- Een 'sock' om je hotend heen plaatsen (bijvoorbeeld de e3d sock).
Indien je nog geen sock om je hotend heen hebt kan ik dit ten zeerste aanraden dit voorkomt/verhelpt erg veel hotend problemen.
Klopt maar het is ook geen nieuw stuk het is bij het invullen van een blok. De Z as beweegt dan niet.ManIkWeet schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:33:
[...]
Lees nog eens. Er staat geen 'at the end of layer'.
Maar goed het is ook slecht verwoord...
Probeer het eens een kijk of je z-as beweegt als je 2 losse stukken print
Xiaomi 13T Pro
Als ie klaar is met het invullen dan gaat ie naar de volgende laag toch? Dan zou die een z-hop moeten doenBtje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:27:
[...]
Klopt maar het is ook geen nieuw stuk het is bij het invullen van een blok. De Z as beweegt dan niet.
Dat wel maar het gaat om de extra blobje dat hij neer legt als hij bij het invullen aan het einde is en dan weer de weg terug gaat maken. Dan doet hij geen z hop. Volgens mij doen installingen als coasting hier ook niets of retract want dat doet hij allemaal niet.ManIkWeet schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:48:
[...]
Als ie klaar is met het invullen dan gaat ie naar de volgende laag toch? Dan zou die een z-hop moeten doen
Xiaomi 13T Pro
Tijd voor een andere slicer danBtje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:01:
[...]
Dat wel maar het gaat om de extra blobje dat hij neer legt als hij bij het invullen aan het einde is en dan weer de weg terug gaat maken. Dan doet hij geen z hop. Volgens mij doen installingen als coasting hier ook niets of retract want dat doet hij allemaal niet.
Cura? Die was ik ook weer even aan het proberen versie 4.6 rare was dat de print dan vast liep op filament wat op een hoop werd geduwd in de extruder van mijn Cr10. Zag wel dat bij de simplify3d de retractie op 3 staat en bij cura op 5mm wellicht dat dat er mee te maken heeft. De basis, een vaste laag deed hij goed dan heb je geen retractie en dan naar een stuk met veel losse stukjes liep hij vast.
Iemand nog een goed profiel voor Cura en een cr-10?
Dan nog een vraag. Zouden jullie de z as met een extra motor en spindel uitrusten? Nu is het een enkele.
Xiaomi 13T Pro
Ik probeer weer opnieuw PETG te printen. Eerst filament in de droger en vooralsnog met de tests die ik print print het super zonder stringing, temperatuur op 235. Retractrion op 0.5mm (echt) en geen stringing. Straks wanneer de calibration cube af is, ik heb andere xyz steps met petg dan met PLA zie ik en dan maar de echte print starten van een uurtje of 10.ManIkWeet schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:57:
[...]
Zelf print ik 250°C voor de eerste laag en 240°C voor de rest op mijn V6 clone (van TriangleLabs).
Is wel een allmetal, als jij dat niet hebt kan ik 250°C niet aanraden wegens smeltende PTFE.
245°C voor Real PETG maar ervaringen verschillen natuurlijk.
Als je petg geen stringing heeft met 0,5mm retraction is dat al een teken dat het niet goed gaat. Ik vermoed dat de temperatuur van je nozzle lager is dan dat je printer aangeeft.
Ik wil samen met een vriend van mij een webshop starten in het verkopen van Esun filament en ben aan het kijken of er animo is voor Esun met de prijzen die ik in gedachten heb. Daarom graag jullie mening of jullie het zouden kopen voor deze prijzen.
Ik ga eerst alleen beginnen met PLA+.
Ik zou een Rol 1KG PLA+ voor 20 Euro verkopen. Met verzendkosten zou dat uitkomen op 26 euro voor 1KG rol van Esun PLA+(verschillende kleuren)
Zouden jullie dit kopen of toch bij een andere webshop gaan kijken?
Werving is niet de bedoeling op het forum...
Ik zou een Rol 1KG PLA+ voor 20 Euro verkopen. Met verzendkosten zou dat uitkomen op 26 euro voor 1KG rol van Esun PLA+(verschillende kleuren)
Werving is niet de bedoeling op het forum...
[ Voor 170% gewijzigd door SA007 op 27-05-2020 20:39 ]
Ik probeer altijd mn lijstje een beetje op te sparen zodat niet 20% van de bestelling verzendkosten is. Bv laatste bestelling bij Tinytronics 80 euro, dat is dan de moeite. Ik zou dus niet geintresseerd zijn in een webwinkel met zo'n beperkt aanbod.
Denk sowieso dat Filament verkoop een vrij lastige markt gaat worden om te starten maar oke. Met 20 euro heb je niet echt iets unieks. Als je rollen voor 15 euro verkoopt ben je pas de goedkoopste.
Denk sowieso dat Filament verkoop een vrij lastige markt gaat worden om te starten maar oke. Met 20 euro heb je niet echt iets unieks. Als je rollen voor 15 euro verkoopt ben je pas de goedkoopste.
[ Voor 13% gewijzigd door Jampot007 op 01-05-2020 12:07 ]
Met Esun ben je dan toch te duur, ook met de verzendkosten, helaas.klaasfaak123 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:30:
Ik wil samen met een vriend van mij een webshop starten in het verkopen van Esun filament en ben aan het kijken of er animo is voor Esun met de prijzen die ik in gedachten heb. Daarom graag jullie mening of jullie het zouden kopen voor deze prijzen.
Zie hier gewoon een goede nederlandse leverancier.
https://3dwensshop.nl/page/3/
Hmm zie het ja. Vind het knap hoe zo'n bedrijf kan blijven bestaan. Aangezien een rol esun uit china 10 euro kost. Dit is echter zonder shipping en invoerrechten etc. Als ik het uitreken voor 250 rollen incl shipping en invoerrechten etc kom ik al op 14,50 euro per rol uit.Hardy8 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:38:
[...]
Met Esun ben je dan toch te duur, ook met de verzendkosten, helaas.
Zie hier gewoon een goede nederlandse leverancier.
https://3dwensshop.nl/page/3/
[ Voor 11% gewijzigd door klaasfaak123 op 01-05-2020 12:53 ]
Ze kennen waarschijnlijk iemand die iemand kent die een goede deal kan regelen.klaasfaak123 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:49:
[...]
Hmm zie het ja. Vind het knap hoe zo'n bedrijf kan blijven bestaan. Aangezien een rol esun uit china 10 euro kost. Dit is echter zonder shipping en invoerrechten etc. Als ik het uitreken voor 250 rollen incl shipping en invoerrechten etc kom ik al op 14,50 euro per rol uit.
Wees ook bewust ervan dat je klantondersteuning zal moeten leveren
250 rollen is dan ook niet zoveel. Ik zou eerder Bigtreetech bordjes gaan verkopen dan filament eigenlijk, daar is eigenlijk geen nederlandse aanbieder voor (misschien is daar een reden voor die ik niet weet)klaasfaak123 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:49:
[...]
Hmm zie het ja. Vind het knap hoe zo'n bedrijf kan blijven bestaan. Aangezien een rol esun uit china 10 euro kost. Dit is echter zonder shipping en invoerrechten etc. Als ik het uitreken voor 250 rollen incl shipping en invoerrechten etc kom ik al op 14,50 euro per rol uit.
Hoeveel zou je dan in NL willen betalen voor een V1.4? zonder stepper drivers?Jampot007 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:27:
[...]
250 rollen is dan ook niet zoveel. Ik zou eerder Bigtreetech bordjes gaan verkopen dan filament eigenlijk, daar is eigenlijk geen nederlandse aanbieder voor (misschien is daar een reden voor die ik niet weet)
Vergeet niet dat je verantwoordelijk bent voor de producten die je verkoopt. Dus als iets defect is of iemand niet tevreden is met het product dan zou je deze terug moeten nemen.
Is geen verbruiks artikel, eenmaal zo'n bordje aangeschaft kun je jaren verder, dus zullen nooit zulke aantallen van verkocht worden dat het interessant wordt.Jampot007 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:27:
[...]
Ik zou eerder Bigtreetech bordjes gaan verkopen dan filament eigenlijk, daar is eigenlijk geen nederlandse aanbieder voor (misschien is daar een reden voor die ik niet weet)
Tja er zijn tien+ filament aanbieders in Nederland en 0 aanbieders die het populaire SKR bordje aanbieden dus dan kan het wel interessant zijn. Wel met wat andere producten erbij.Hardy8 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:40:
[...]
Is geen verbruiks artikel, eenmaal zo'n bordje aangeschaft kun je jaren verder, dus zullen nooit zulke aantallen van verkocht worden dat het interessant wordt.
Om iets in nederland te kunnen bestellen en dus een veel kortere levertijd zou ik wel 25-30% extra willen betalen.
Sowieso zou ik dat wel willen betalen voor printeronderdelen.Jampot007 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:42:
Om iets in nederland te kunnen bestellen en dus een veel kortere levertijd zou ik wel 25-30% extra willen betalen.
123-3d bijvoorbeeld heeft dat niet, de verkoopt bijvoorbeeld 20t lagers voor 1000% van de Chinese prijs. En dan nog verzendkosten...
Daar benoem je dan direct het probleem.Jampot007 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:42:
[...]
Rekensommetje:
Als je grote hoeveelheden bestelt dien je invoerrechten te betalen en wellicht verzendkosten. Anderzijds krijg je korting van de leverancier als je grote hoeveelheden bestelt. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat dit elkaar opheft. De prijs van SKR-bordje uit China laten komen kost een consument dan net zoveel als een bedrijfje hebben en er 200 bestellen als je naar de prijs per stuk kijkt.
Vervolgens verhoogt dit de prijs van het bordje in Nederland:
- BTW, dus inkoopsprijs + 21% (hou in gedachte dat jij 25-30% extra zou willen betalen, we zitten nu al op 21%!)
- Kosten webshop (tijd, software, server, domeinnaam)
- Verzendkosten Nederland
- Aftersales, zeker bij een technisch product als een moederbord (tijd)
- Retour: defecten, maar ook omdat iemand het toch niet meer wil (verzendkosten zijn dan voor rekening webshop).
- Voorraad: je zult nooit 100% van je voorraad tegen 100% van de gewenste prijs kunnen verkopen.
- Winst: anders heeft een winkel geen bestaansrecht en kan de eigenaar geen eten kopen.
/offtopic
Ik heb hier ook een keer naar gekeken maar het is voor een beginnende speler niet makkelijk hier mijn berekening voor als je de rollen voor voor 18 euro wilt verkopen. Dan zit je gelijk met de andere speler. Je moet dus je rollen voor 13 euro willen inkopen als je 5 euro winst per rol wilt maken.
Shipping met de boot duurt langer maar is ronduit het goedkoopst. Als mijn berekening klopt moet je 8 kubieke meter rollen kopen. Dan kost je shipping 797 euro.
De rollen zelf zijn 250 per m3 dus dan heb je 2000 rollen * 9.90 per rol 19.800,00 euro
Invoerkosten zijn 19.800,00+797,00+5% = 21626,85 euro.
BTW is 21626,85 + 21% = 26.168,49 euro.
Als je dat deelt door 2000 rollen kom je per rol op 13,08 euro uit. Dan zou je dus net geen 5 euro winst kunnen maken per rol. En 18 euro is niet super speciaal voor Esun op dit moment.
Ik zou ook niet weten hoe kleinere shops dit doet. Ik ga ervanuit dat ze namelijk meer winst dan 5 euro per rol hebben. En geen startbudget hebben van meer dan 25K.
Maar voor 15 euro verkopen gaat denk ik nooit lukken.
Shipping met de boot duurt langer maar is ronduit het goedkoopst. Als mijn berekening klopt moet je 8 kubieke meter rollen kopen. Dan kost je shipping 797 euro.
De rollen zelf zijn 250 per m3 dus dan heb je 2000 rollen * 9.90 per rol 19.800,00 euro
Invoerkosten zijn 19.800,00+797,00+5% = 21626,85 euro.
BTW is 21626,85 + 21% = 26.168,49 euro.
Als je dat deelt door 2000 rollen kom je per rol op 13,08 euro uit. Dan zou je dus net geen 5 euro winst kunnen maken per rol. En 18 euro is niet super speciaal voor Esun op dit moment.
Ik zou ook niet weten hoe kleinere shops dit doet. Ik ga ervanuit dat ze namelijk meer winst dan 5 euro per rol hebben. En geen startbudget hebben van meer dan 25K.
Maar voor 15 euro verkopen gaat denk ik nooit lukken.
[ Voor 10% gewijzigd door sgouman op 01-05-2020 14:12 ]
Ik denk niet dat dit elkaar opheft. Bij 200 stuks koop je zo'n bordje voor 10-14 euro en als consument voor 23. Dan heb je nog wel aardig wat marge voor invoerrechten en verzendkosten( bordje is en stuk minder volume en gewicht als filament). Er zijn ook weer truckjes waardoor je geen invoerrechten hoeft te betalen als je geluk hebt maar dat is niet legaal.Gizz schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:04:
[...]
Daar benoem je dan direct het probleem.
Rekensommetje:
Als je grote hoeveelheden bestelt dien je invoerrechten te betalen en wellicht verzendkosten. Anderzijds krijg je korting van de leverancier als je grote hoeveelheden bestelt. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat dit elkaar opheft. De prijs van SKR-bordje uit China laten komen kost een consument dan net zoveel als een bedrijfje hebben en er 200 bestellen als je naar de prijs per stuk kijkt.
Vervolgens verhoogt dit de prijs van het bordje in Nederland:Een prijs die 25% hoger ligt dan Aliexpress is voor een Nederlandse webshop dus niet haalbaar. Ik denk dat je eerder aan 75% tot 150% moet denken. Als je naar een winkel als Tinytronics kijkt zie je bijvoorbeeld een ESP-bordje voor €6,50 (Aliexpress €3,50). Of een DHT22 thermometer voor €4,50 (Aliexpress €2,25).
- BTW, dus inkoopsprijs + 21% (hou in gedachte dat jij 25-30% extra zou willen betalen, we zitten nu al op 21%!)
- Kosten webshop (tijd, software, server, domeinnaam)
- Verzendkosten Nederland
- Aftersales, zeker bij een technisch product als een moederbord (tijd)
- Retour: defecten, maar ook omdat iemand het toch niet meer wil (verzendkosten zijn dan voor rekening webshop).
- Voorraad: je zult nooit 100% van je voorraad tegen 100% van de gewenste prijs kunnen verkopen.
- Winst: anders heeft een winkel geen bestaansrecht en kan de eigenaar geen eten kopen.
/offtopic
Voor die bordjes heeft het wel zin denk ik ja. Als je ze voor 11 euro zou kunnen inkopen kom je ongeveer op 15,25 uit per bordje. Dat is inclusief shipping invoerrechten en BTW dan heb je 8 euro winst per bordje. Niet super slecht maar ook niet heel goed.Jampot007 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:12:
[...]
Ik denk niet dat dit elkaar opheft. Bij 200 stuks koop je zo'n bordje voor 10-14 euro en als consument voor 23. Dan heb je nog wel aardig wat marge voor invoerrechten en verzendkosten. Er zijn ook weer truckjes waardoor je geen invoerrechten hoeft te betalen als je geluk hebt maar dat is niet legaal.
In nederland kan je ook weer meer vragen dus dan zit je al op 10-12 euro winst per bordje, dan word het wel de moeite. Maar ik weet niet hoe realistisch de 15,25 gelande prijs het zijn allen schattingen. Op electronica heb je natuurlijk ook wel een hogere marge nodig. Ik sprak een nederlandse webshop voor 3D printer onderdelen en hun gaven aan niet graag SKR bordjes te verkopen omdat de ontwikkelingen te snel gaan. Voor je t weet is er een nieuwe versie uit voordat je door je voorraad heen bent.sgouman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:15:
[...]
Voor die bordjes heeft het wel zin denk ik ja. Als je ze voor 11 euro zou kunnen inkopen kom je ongeveer op 15,25 uit per bordje. Dat is inclusief shipping invoerrechten en BTW dan heb je 8 euro winst per bordje. Niet super slecht maar ook niet heel goed.
[ Voor 20% gewijzigd door Jampot007 op 01-05-2020 14:21 ]
Hierbij neem je aan dat een onderneming als enige kosten de inkoopprijs van een product heeft en er verder geen kosten worden gemaakt als het product eenmaal voorbij de douane is. Dat is nogal kort door de bochtsgouman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:15:
[...]
Als je ze voor 11 euro zou kunnen inkopen kom je ongeveer op 15,25 uit per bordje. Dat is inclusief shipping invoerrechten en BTW dan heb je 8 euro winst per bordje. Niet super slecht maar ook niet heel goed.
Dan ga je ervan uit dat het bedrijf een gratis pand heeft, gratis werknemers, gratis webshop, gratis verzendkosten / retouren / afhandeling defecten, gratis aftersales, 100% van je voorraad voor de gewenste prijs wordt verkocht, er geen apparatuur nodig is (laptops, bureaustoel), er geen enkele verzekering of andere onverwachte kosten spelen bij een onderneming, geen omzetbelasting, geen boekhouding. Zo kun je nog wel even doorgaan
Er is een reden dat er geen webshops zijn in Nederland die spullen van Aliexpress voor een maar marginaal hogere prijs verkopen: als ze dat doen houdt je onderneming vrij snel op te bestaan.
Ik denk toch dat de webshop die hierboven genoemd wordt niet overdreven veel winst kan maken op zijn esun. Ik heb aardig wat onderzoek gedaan 5 bedrijven aangesproken via Alibaba en zij kunnen minimale prijs voorzien van 8 euro per rol voor esun. Zelfs dan kom je 11-12 euro per rol en verkoop voor 18. Niet overdreven veel winst.Gizz schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:27:
[...]
Hierbij neem je aan dat een onderneming als enige kosten de inkoopprijs van een product heeft en er verder geen kosten worden gemaakt als het product eenmaal voorbij de douane is. Dat is nogal kort door de bocht
Dan ga je ervan uit dat het bedrijf een gratis pand heeft, gratis werknemers, gratis webshop, gratis verzendkosten / retouren / afhandeling defecten, gratis aftersales, 100% van je voorraad voor de gewenste prijs wordt verkocht, er geen apparatuur nodig is (laptops, bureaustoel), er geen enkele verzekering of andere onverwachte kosten spelen bij een onderneming, geen omzetbelasting, geen boekhouding. Zo kun je nog wel even doorgaan
Er is een reden dat er geen webshops zijn in Nederland die spullen van Aliexpress voor een maar marginaal hogere prijs verkopen: als ze dat doen houdt je onderneming vrij snel op te bestaan.
Maar je hebt wel gelijk over de overige kosten inderdaad.
Misschien wordt het een ander verhaal als je een bouwpakket samenstelt zoals Anet, maar dan van alu extrusie profielen. Daar kan je denk ik snel een 40-50% marge op pakken. En per printer een omzet van pak-hem-beet EUR400,- is misschien wel te doen.
Als je daar bij nog custom printers aanbiedt, waar je 400-1000% op kan pakken...
Als je daar bij nog custom printers aanbiedt, waar je 400-1000% op kan pakken...
[ Voor 14% gewijzigd door michielRB op 01-05-2020 18:30 ]
Maar daar moet je dan nog wel even de support, de RMA en de garantie zaken nog bij rekenen, dan blijft er van de 40/50% of de 400/1000% niet heel veel meer over. Je moet er dus wel vanuit gaan dat je een goed product moet neerzetten waar ook een kwaliteit check gedaan moet worden en niet te vergeten om R&D toe te passen zodat je niet 100 jaar dezelfde set printers probeert te verkopen terwijl de concurrentie al weer een stap of vele stappen verder is in product ontwikkeling.michielRB schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:28:
Misschien wordt het een ander verhaal als je een bouwpakket samenstelt zoals Anet, maar dan van alu extrusie profielen. Daar kan je denk ik snel een 40-50% marge op pakken. En per printer een omzet van pak-hem-beet EUR400,- is misschien wel te doen.
Ik print inmiddels weer PETG. Nu even een klein vraagje en wat jullie doen. Het bootje print goed met OWL metallic blue PETG op 235 graden. Dit met een Ender 3 SKR 1.3 Petsfang Titan direct met 0.5mm retraction @25mm en speed op 50mm/s.
Nu de part cooling fan. Het bootje is stevig zonder fan alleen niet zo mooi.
Als ik de part cooling fan op 15% zet, de minimale hoeveelheid waarbij de fan blijft draaien ziet het bootje er echt 1000x beter uit. Alleen iets minder stevig. Op gevoel lijkt het nog steeds hartstikke stevig.
Mijn eigen test het bootje mollen test is met beide bootjes de toren goed te breken. Dan gaan we naar het huisje, waar ik bij het bootje zonder fan het huisje er niet af krijg moet ik echt heel veel kracht zetten op de andere waarbij mijn vingers pijn doen om die te breken. Rest van het bootje is niet te breken en beide overleven ze mijn hamer test niet. Ik denk dat ik het ietsje minder sterk voor lief neemt, het is nog steeds hartstikke sterk maar ziet er echt super uit.
Wat doen jullie en hoe denken jullie er over.
Dan ook even over de rollen van esun, het doorverkopen lijkt mij heel moeilijk. Zeker als je in Duitsland kijkt zijn de rollen helemaal niet duur. En ze werken prima https://www.dasfilament.de/ en https://owl-filament.de/ .
Als ik de part cooling fan op 15% zet, de minimale hoeveelheid waarbij de fan blijft draaien ziet het bootje er echt 1000x beter uit. Alleen iets minder stevig. Op gevoel lijkt het nog steeds hartstikke stevig.
Mijn eigen test het bootje mollen test is met beide bootjes de toren goed te breken. Dan gaan we naar het huisje, waar ik bij het bootje zonder fan het huisje er niet af krijg moet ik echt heel veel kracht zetten op de andere waarbij mijn vingers pijn doen om die te breken. Rest van het bootje is niet te breken en beide overleven ze mijn hamer test niet. Ik denk dat ik het ietsje minder sterk voor lief neemt, het is nog steeds hartstikke sterk maar ziet er echt super uit.
Dan ook even over de rollen van esun, het doorverkopen lijkt mij heel moeilijk. Zeker als je in Duitsland kijkt zijn de rollen helemaal niet duur. En ze werken prima https://www.dasfilament.de/ en https://owl-filament.de/ .
Ik weet niet hoe sterk jij bent maar ik kan het huisje van mijn benchy echt niet breken hoor. De schoorsteen wel vrij makkelijk.Daniel. schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:36:
Ik print inmiddels weer PETG. Nu even een klein vraagje en wat jullie doen. Het bootje print goed met OWL metallic blue PETG op 235 graden. Dit met een Ender 3 SKR 1.3 Petsfang Titan direct met 0.5mm retraction @25mm en speed op 50mm/s.
Gooi gewoon voor de grap je temperatuur 10 graden omhoog met je fan op 30%
Ga ik straks maar eens proberen. Die van PLA krijg ik altijd stuk. Maar het kost je wel je vingers. Die doen dan even zeer.ManIkWeet schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:42:
[...]
Ik weet niet hoe sterk jij bent maar ik kan het huisje van mijn benchy echt niet breken hoor. De schoorsteen wel vrij makkelijk.
Gooi gewoon voor de grap je temperatuur 10 graden omhoog met je fan op 30%
Edit: 245 graden geprobeerd maar dan blijf ik stringing houden met mijn direct drive. Weer teruggegaan naar 235. Je moet echt heel goed je best doen voor het bootje.
Voor het breken. Het is idioot veel kracht dat je moet zetten.
[ Voor 20% gewijzigd door Daniel. op 02-05-2020 02:30 ]
Ja het is logisch dat je meer stringing krijgt met hogere temperaturen, kan je waarschijnlijk wel weer weg krijgen met extra retraction. De vraag is of je graag sterke parts wiltDaniel. schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:43:
[...]
Ga ik straks maar eens proberen. Die van PLA krijg ik altijd stuk. Maar het kost je wel je vingers. Die doen dan even zeer.
Edit: 245 graden geprobeerd maar dan blijf ik stringing houden met mijn direct drive. Weer teruggegaan naar 235. Je moet echt heel goed je best doen voor het bootje.
Voor het breken. Het is idioot veel kracht dat je moet zetten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.