Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@haarbal de steps van de nieuwe extruder is 397.4 dan heb ik juist 10cm :/ swat

nu 2 schuine torens aan't printen om te zien of dat die instellingen die @Hardy8 heeft gemeld dat ze wel kloppen ;)

Edit: @Hardy8
dit is het resultaat als ik die dingen instel dat je aangeeft
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gi1sX9K.jpg
hoe krijg je die blops nog weg of heeft iemand al het antwoord gegeven?

@sjaakwortel die coasting feature is blijkbaar nog Experimental

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 11-04-2020 20:10 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
@Damic Heb je al eens ander PLA geprobeerd? Volgens mij heb ik al vaker gezegd dat die witte PLA gewoon meuk is :X

Aan het model te zien heb je last van over extrusion maar ik denk ook dat je te warm print.
Die Z-seam kun je het beste op "sharpest corner" laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 19:40
Damic schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:25:
@haarbal de steps van de nieuwe extruder is 397.4 dan heb ik juist 10cm :/ swat

nu 2 schuine torens aan't printen om te zien of dat die instellingen die @Hardy8 heeft gemeld dat ze wel kloppen ;)

Edit: @Hardy8
dit is het resultaat als ik die dingen instel dat je aangeeft
[Afbeelding]
hoe krijg je die blops nog weg of heeft iemand al het antwoord gegeven?

@sjaakwortel die coasting feature is blijkbaar nog Experimental
Bij dit voorbeeld zul je niet veel voordeel zien van de combing modus, maar in je vorige print die je liet zien, zie ik allemaal lijnen, geen mooi egaal oppervlak, daarvoor is de combing een perfecte oplossing, wat bij deze print fout gaat geeft @jbhc al de mogelijke oplossing voor, over extrusion en/of te heet en de seam steeds op dezelfde plek, waardoor een naad zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hardy8 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:51:
[...]

Bij dit voorbeeld zul je niet veel voordeel zien van de combing modus, maar in je vorige print die je liet zien, zie ik allemaal lijnen, geen mooi egaal oppervlak, daarvoor is de combing een perfecte oplossing, wat bij deze print fout gaat geeft @jbhc al de mogelijke oplossing voor, over extrusion en/of te heet en de seam steeds op dezelfde plek, waardoor een naad zichtbaar wordt.
Wat anderen zeggen, inderdaad overextrusion is goed mogelijk (heb je de extrusion multiplier in je slicer op 1 gezet??)

Wat je ook nog kan proberen (deze instellingen zitten in PrusaSlicer, ik gok Cura ook met misschien een andere naam):
Retract on layer change
Z hop (deze is zeer nuttig om die lijnen over je print weg te halen! (heet scarring geloof ik))

Ik weet niet welke extruder je op dit moment gebruikt maar ik had zelf gemerkt bij mijn BondTech BMG clone dat de spanning, aangedraaid met die schroef, veel effect had op steps/mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd6
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-03-2022
Sinds het corona gebeuren ben ik begonnen met het samenstellen van mijn eerste 3D printer. Ik wou hierbij niet gaan voor een standaard bouwpakket, maar zelf de onderdelen bij elkaar zoeken, aangezien hier een deel van de lol in zit.

Nou loop ik tegen de volgende uitdaging aan; een aantal onderdelen moeten 3d geprint worden en daarvoor heb ik juist mijn 3D printer nodig, waarvoor ik geprinte onderdelen nodig heb, etc... Ik begreep dat voorheen 3D hubs een goede plek was om wat prints te laten maken, maar die doen nu alleen nog maar B2B... Verder schrok ik ook erg voor de prijs bij makexyz.com (bijna 300EU voor de magenta gekleurde delen).

Heeft iemand tips om deze ergens voor een redelijke prijs bij een hobbyist te laten printen? Of zijn er webshops die wat van dit soort onderdelen aanbieden?

Een andere optie zou zijn om tijdelijke 'beun-onderdelen' te maken zodat ik zelf de onderdelen kan printen, maar dat is zeker niet ideaal.

Verder vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met bestellingen via AliExpress in de corona-tijd, worden deze pakketjes nog verstuurd, en hoeveel vertraging is te verwachten?

Hieronder de status tot nu toe, zit nog wel wat werk in, maar wil zsm de componenten bestellen ivm verwachte levertijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9GJvptlfIysGszP6BAZ3fk_zpE=/f/image/LIjcGbFjZxJloacP8QKObvVR.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjoerd6 schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:04:
Verder vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met bestellingen via AliExpress in de corona-tijd, worden deze pakketjes nog verstuurd, en hoeveel vertraging is te verwachten?
Oh dat gaat gewoon snel hoor, China heeft zo goed als geen nieuwe Corona gevallen (die ze melden, maar da's politiek)

Je kan altijd je geld terug krijgen als je pakket niet binnen de aangegeven tijd binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@Sjoerd6 Ik zou toch beginnen met een kant-en-klaar bouwpakket en die gebruiken voor het printen van de onderdelen voor de DIY printer. Zeker als je begint met 3D printen is de leerkeurve redelijk steil. Als je dan een werkende printer hebt (sommige toch nog wel met de nodige uitdagingen om er een redelijk print uit te krijgen) leer je het snelst waar je op moet letten.
Ik heb destijds een Anet A6 gekocht uit China. 123-3D had deze toen nog niet in het assortiment. Deze printer doet z'n werk, maar heeft zo veel dingen waar je een oplossing voor moet zien te vinden dat je echt snel veel kennis opdoet. Misschien is de Ender 3 een stabielere start printer.
Nu ben ik bezig met mijn 3D printer van bij elkaar gesporkkelde onderdelen. Ik heb hiervoor expres niet gekozen voor een cartesian princype (prusa style) maar voor een corex-y (Hypercube evolution)
Hiermee zit ik in de laatste fase. Alleen de electro moet nog (instellen steppers en Marlin config)
Ik denk dat ik met een corex-y een veel betere prints kan krijgen en een veel grotere prints zijn mogelijk (300 x 300 x 360)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sjoerd6 Je zou ook een mini printer kunnen maken met hout en wat oude cd spelers ;)
Een andere optie is om een populair bouwpakket, zoals de HyperCube Evolution, te nemen en daar een kit van te kopen.
Er zijn ook andere DIY kits natuurlijk.

Anet A6 zou ik weg van blijven als ik jou was (ik heb er een en... het was moeilijk om onderdelen te printen voor mijn HyperCube Evolution :P; blijkbaar is mijn bed of waarschijnlijk mijn frame kromgetrokken...)

Of je houdt het bij je originele idee en laat de onderdelen door iemand in Nederland printen :)
Of je maakt tijdelijke onderdelen met hout.

[ Voor 3% gewijzigd door ManIkWeet op 12-04-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
Zo ben ik ook begonnen, naar het idee van Bart Venneker, gewoon helemaal van hout, daarmee alle onderdelen geprint voor mij Ultifaker en daarmee weer de onderdelen voor mijn Cube (geen Hypercube).
Bart laat nog in een filmpje even mijn bouwsel zien, hier vanaf ongeveer minuut 1,40.
YouTube: Woody Onderhoud
Hier mijn UliFaker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA8zxfdEg2lfR0eWGM2h1sgHgts=/f/image/WKuZxHOsfNaMKmPDgieseu9q.jpg
Hier mijn Cube
https://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=3219
Werken beide perfect, maar je blijft wel lekker sleutelen bij een zelfbouw project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd6
Het is rationeel gezien inderdaad een betere keuze om een DIY kit te kopen, namelijk zowel goedkoper als (redelijk) op elkaar afgestemde componenten. Maar ik zie toch een deel van de uitdaging zitten om een groot deel zelf te dimensioneren en te bestellen (zal hier vast wel op terugkomen tijden het bouwen).

Afhankelijk of ik iemand kan vinden die het voor een redelijke prijs wil printen ga ik de keuze maken tussen hout/beun oplossing of laten printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Iemand dit ooit al gehad?

Na veel miserie met levelen ben ik erachter gekomen dat mijn CR10-s bed tilt veranderd naarmate die langer op temperatuur is. Met andere woorden, als ik mijn bed perfect afstel (manueel mesh levelen door vierkantjes te printen over het bed) terwijl het bed al lang warm is, dan kan ik het perfect krijgen.

Start ik de volgende ochtend een print, dan is de rechterkant van mijn bed veel lager: tussen de 0.2 en 0.3mm. Laat ik mijn bed een half uurtje rusten op 70 graden voordat ik begin met printen, dan is die 0.2 a 0.3mm aan de rechterkant weer weg en is mijn bed bijna vlak.

Waar kan dit aan liggen? Veren die langzaam opwarmen en dan minder stijf worden? Waarom zou dit dan alleen aan de rechterkant gebeuren... Ik ben even zonder ideeën! Ook lastig om iemand met dezelfde problemen te vinden op het grote wijde internet.

[ Voor 6% gewijzigd door Bio op 12-04-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bio schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:52:
Iemand dit ooit al gehad?

Na veel miserie met levelen ben ik erachter gekomen dat mijn CR10-s bed tilt veranderd naarmate die langer op temperatuur is. Met andere woorden, als ik mijn bed perfect afstel (manueel mesh levelen door vierkantjes te printen over het bed) terwijl het bed al lang warm is, dan kan ik het perfect krijgen.

Start ik de volgende ochtend een print, dan is de rechterkant van mijn bed veel lager: tussen de 0.2 en 0.3mm. Laat ik mijn bed een half uurtje rusten op 70 graden voordat ik begin met printen, dan is die 0.2 a 0.3mm aan de rechterkant weer weg en is mijn bed bijna vlak.

Waar kan dit aan liggen? Veren die langzaam opwarmen en dan minder stijf worden? Waarom zou dit dan alleen aan de rechterkant gebeuren... Ik ben even zonder ideeën! Ook lastig om iemand met dezelfde problemen te vinden op het grote wijde internet.
Da's helaas gewoon een eigenschap van het materiaal waar wij mee werken.
Je bed trekt krom (of juist recht) als ie van temperatuur veranderd, bijna elke printer heeft daar in bepaalde maten last van.
Daarom moet je ook altijd je bed levelen terwijl ie op temperatuur is :+

Een glasplaat zet minder uit als ie warm wordt, dus da's een optie die je kunt overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Mijn bed is een glasplaat.

Mijn post was misschien wat onduidelijk, maar ik level mijn bed altijd op temperatuur.

Althans, als de sensor aangeeft dat die op temperatuur is. Het probleem is dat mijn level dus significant veranderd tussen het punt dat het bed voor het eerst op temperatuur is, en een half uur later waarbij de temperatuur constant gehouden wordt.

Oftewel, als ik niet een half uur het bed laat pruttelen op temperatuur voordat ik met mijn print begin, en ik heb een grote eerste laag, dan klopt mijn level al niet meer halverwege het printen van de eerste laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl
  • Laatst online: 14-09 19:21

dcl

@Bio betere veren of siliconen veren

[ Voor 9% gewijzigd door dcl op 12-04-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Sjoerd6 Doe maar een PB als je onderdelen wilt laten printen. Ik houd wel van een uitdaging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Bio schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:25:
Mijn bed is een glasplaat.

Mijn post was misschien wat onduidelijk, maar ik level mijn bed altijd op temperatuur.

Althans, als de sensor aangeeft dat die op temperatuur is. Het probleem is dat mijn level dus significant veranderd tussen het punt dat het bed voor het eerst op temperatuur is, en een half uur later waarbij de temperatuur constant gehouden wordt.

Oftewel, als ik niet een half uur het bed laat pruttelen op temperatuur voordat ik met mijn print begin, en ik heb een grote eerste laag, dan klopt mijn level al niet meer halverwege het printen van de eerste laag.
Ik laat de boel vaak een half uurtje "doorwarmen" voordat ik de boel level. Het lijkt mij een normaal verschijnsel, zeker als je een metalen printer hebt. Alles warmt op dus de "hele geometrie" veranderd.
Omdat printers in hele dunne laagjes printen heb je hier dus nogal snel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
dcl schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:38:
@Bio betere veren of siliconen veren
Andere veren heb ik nooit begrepen, de hoogte van het bed bepaalt de lengte van de schroef en niet de veer, als er verandering optreed door warmte kan dat op de diverse onderdelen invloed uitoefenen, zelfs op de montageplaat waar het bed op gemonteerd is (stralings warmte), wil je goede controlle dan zul je aan automatische bedleveling (UBL) vast zitten, ik gebruik een bltouch kloon op m'n Cube en een capacitieve sensor op de UltiFaker, werken beide perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd6
Iemand ervaring met deze (te) goedkope assen?

https://www.123-3d.nl/123...X-of-Y-as-i56-t13814.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ik ken deze assen van hun niet, maar ik heb dit soort goedkope assen al wel eens gehad van rerap-world, maar ze zijn echt niet geschikt voor precies werk en slijten ook, voor een 3D printer moet je beslist voor H6 geslepen assen gaan, die zijn veel gladder en ook met veel minder tollerantie, of je die bij 123-3d moet halen weet ik niet, ik heb ze destijds bij motedis besteld, daar zijn ze ook niet erg duur.
https://www.motedis.nl/sh...13_99999295_99999783.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Spinez0r

At your service.

Ja, ik heb er ervaring mee.

Het is gewoon een ge-extrudeerde as van 8mm uit één of andere staalfabriek, vol met krassen en deukjes.
Ook zitten er van die kleurcoderingen op (blauwe en oranje lijnen).
Alles lijkt er op dat ze gewoon zo goedkoop mogelijk assen van 8mm hebben ingekocht.

Qua diameter zijn ze ook niet accuraat, met m'n lagers had ik op sommige stukken enorme speling, en op andere stukken liep hij vast.

Zoals hier boven al word vermeld zijn ze niet geschikt :(

[ Voor 28% gewijzigd door Spinez0r op 16-04-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd6
Spinez0r schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:49:
[...]

Ja, ik heb er ervaring mee.

Het is gewoon een ge-extrudeerde as van 8mm uit één of andere staalfabriek, vol met krassen en deukjes.
Ook zitten er van die kleurcoderingen op (blauwe en oranje lijnen).
Alles lijkt er op dat ze gewoon zo goedkoop mogelijk assen van 8mm hebben ingekocht.

Qua diameter zijn ze ook niet accuraat, met m'n lagers had ik op sommige stukken enorme speling, en op andere stukken liep hij vast.

Zoals hier boven al word vermeld zijn ze niet geschikt :(
Duidelijke feedback, hier heb ik wat aan! Ga die van @Hardy8 maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Sjoerd6 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:11:
[...]

Duidelijke feedback, hier heb ik wat aan! Ga die van @Hardy8 maar eens proberen.
Motedis heb ik geen ervaring mee, wel al meerdere keren bij dit bedrijf besteld:

https://www.dold-mechatronik.de/

Altijd hele goed afgewerkte assen gehad, alsmede aluminium extrusies etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:32
Spinez0r schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:47:
[...]

Motedis heb ik geen ervaring mee, wel al meerdere keren bij dit bedrijf besteld:

https://www.dold-mechatronik.de/

Altijd hele goed afgewerkte assen gehad, alsmede aluminium extrusies etc.
Motedis is een prima club. Heb daar al heel veel qua metaal besteld, met name extrusie profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:22:
[...]

Motedis is een prima club. Heb daar al heel veel qua metaal besteld, met name extrusie profielen.
Zelfde ervaring, aluminium voor mijn HEVO besteld, kon zelf later via klantondersteuning nog een wijziging doen (was nog niet gezaagd/verzonden)
Opgegeven maten waren prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:25:
[...]

Zelfde ervaring, aluminium voor mijn HEVO besteld, kon zelf later via klantondersteuning nog een wijziging doen (was nog niet gezaagd/verzonden)
Opgegeven maten waren prima.
Volgende ronde (wil m'n hypercube uiteindelijk voorzien van 30x30 profielen), ga ik hier eens proberen:

https://www.aluxprofiel.nl/aluminium-profielen

Onder aan de streep een stuk goedkoper, en zie deze best vaak gerefereerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoniq schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:27:
[...]

Volgende ronde (wil m'n hypercube uiteindelijk voorzien van 30x30 profielen), ga ik hier eens proberen:

https://www.aluxprofiel.nl/aluminium-profielen

Onder aan de streep een stuk goedkoper, en zie deze best vaak gerefereerd worden.
Daar wilde ik mijn extrusies bestellen maar ze hadden toen geen voorraad :P
Ben benieuwd naar je ervaringen! (wil een AM6 bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb daar een tijd terug ook profielen besteld, zitten wel wat braampjes aan maar alles perfect op maat en recht afgezaagd. Ook zeer goed verpakt (was wel een tijdje bezig om het uit te pakken....)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Deze nacht eens stil kunnen printen, moet wel al de glij-moeren verwijderen of een bout in draaien want die trillen :( , en deze morgen proberen de print te verwijderen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f1iu4Fj.jpg
ow had ik gezegd met ABS :+

o well heb nog PEI sheet liggen moet alleen die lijm eraf krijgen :/

@pwillemske bramen zijn normaal, je hebt geen afwerking gevraagd.

Het probleme is dat ik 1 2020 profiel nodig heb en zelfs als ik 1m bestel zijn de transport kosten hoog :(

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 17-04-2020 18:13 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb mijn rods bij ali vandaan. Prima verpakt (in bubbel plastic en harde kartonnen koker)
https://www.aliexpress.com/item/32560455225.html
Erg nauwkeurige rods van gehard verchroomd staal. Ik moest er 2 iets korter maken. Met een hand ijzerzaag kreeg ik er geen grip op. Uiteindelijk bij een metaal bedrijf een haakse slijper er op laten zetten.
Alu extrusie heb ik bij https://www.aluxprofiel.nl/ besteld. Zeer tevreden over hen.

[ Voor 10% gewijzigd door michielRB op 17-04-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Damic Ja dat weet ik, ik maak er ook geen probleem van omdat het niet hinderlijk is en de prijs gewoon erg goed is en zeker als je de kwaliteit dan bekijkt :D

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben van plan om mijn CR-10 printer om te bouwen naar 220V powered siliconen verwarmd bed. Dit betekent dat ik ook kan overschakelen naar een 12V voeding met een lager vermogen en het liefst passief gekoeld i.v.m. geluid.

Ik reserveer voor de 12v 5054 LED à 2 meter (120 led/m) om de printer te verlichten 60 Watt. Hoeveel zou de overige elektronica gebruiken om een veilige marge aan te houden? De enige overige gebruikers (naast de LED strip) van de 12V voeding zijn dan:
  • Bigtreetech SKR Mini E3 V1.2
  • 4 stepper motoren
  • SSR-25 DA relay om het 220V bed te schakelen
  • RPi 3b aangesloten met een 5V omvormer (LM2596)
Zelf vermoed ik dat een 12V 100W voeding voldoende marge biedt, of zie ik iets over het hoofd? De volgende stap is een 150W voeding, ik weet niet of het heel inefficiënt is om een stap groter te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BertusG schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:37:
Ik ben van plan om mijn CR-10 printer om te bouwen naar 220V powered siliconen verwarmd bed. Dit betekent dat ik ook kan overschakelen naar een 12V voeding met een lager vermogen en het liefst passief gekoeld i.v.m. geluid.

Ik reserveer voor de 12v 5054 LED à 2 meter (120 led/m) om de printer te verlichten 60 Watt. Hoeveel zou de overige elektronica gebruiken om een veilige marge aan te houden? De enige overige gebruikers (naast de LED strip) van de 12V voeding zijn dan:
  • Bigtreetech SKR Mini E3 V1.2
  • 4 stepper motoren
  • SSR-25 DA relay om het 220V bed te schakelen
  • RPi 3b aangesloten met een 5V omvormer (LM2596)
Zelf vermoed ik dat een 12V 100W voeding voldoende marge biedt, of zie ik iets over het hoofd? De volgende stap is een 150W voeding, ik weet niet of het heel inefficiënt is om een stap groter te gaan.
Meestal wil je niet tegen de spec van je voeding aan zitten. Je bent je hotend vergeten en die is ook al snel 30-40w dus tenminste 150w voeding nemen als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38
Je hebt toch veel meer, display, limit switches evt sensors...

Voedingen zijn niet heel duur dus ik zou gewoon ruim voldoende nemen.

[ Voor 37% gewijzigd door Jampot007 op 18-04-2020 15:25 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
Jampot007 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:24:
Je hebt toch veel meer, display, limit switches evt sensors...

Voedingen zijn niet heel duur dus ik zou gewoon ruim voldoende nemen.
De dingen die je noemt verdwijnen al snel in de marge vergeleken met verwarmingselementen, terwijl limit switches en sensoren al helemaal bijna niets verbruiken. Ben het overigens wel met je eens om het een beetje ruim te dimensionere, zeker met de wat goedkopere PSU's wiens belastbaarheid misschien wat...optimistisch staat aangeduid.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@BertusG
+ 60W led verlichting (heb je echt zoveel licht nodig?)
+ 30W hot end
+ 20W sturing
+ (7W/Stepper*4) = 30W (overhead)
---------
140W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
Dank voor jullie input, ik zal voor een 150W passieve voeding gaan. @Damic, ik heb inderdaad een ruime marge aangehouden voor de LED verlichting. Via de RPI kan ik deze eventueel ook nog PWM dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Laatst online: 20-08 09:45
Ik heb dit weekend voor het eerst mijn hand gewaagd aan het maken van een 3D modelletje om te printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJI0gIlv4vKIH3Ur28oTKz980G8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5oX7tke3Jev5mXJJuiRQrqU.png?f=fotoalbum_large

Het is een adapterplaat om led verlichting in de projector van mijn MX5 te krijgen, 3D printen leek mij de ideale oplossing voor een dergelijk laag volume projectje. Na het tekenen op zoek gegaan naar printshops, maar deze lijken mij allemaal nog behoorlijk gericht op 20+ exemplaren drukken. Voor bedragen boven de €50 kan ik het ook uit aluminium fabriceren. Is er hier wellicht iemand die dit in ABS zou kunnen printen? O-)

Een wat uitgebreider verhaal voor wie het interessant vindt, in het LED topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmanen op 19-04-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Rmanen ABS is een rot materiaal om te printen. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat nog doen. De meeste zullen met PLA en PETG printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
jbhc schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:18:
@Rmanen ABS is een rot materiaal om te printen. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat nog doen. De meeste zullen met PLA en PETG printen.
Bedankt jbhc, ik heb even snel naar PETG gekeken en zie dat de temperatuur waarbij deze zacht wordt zo’n 20*C lager ligt dan bij ABS. Dat was de voornaamste reden dat ik die specificeerde. Ik zal eens kijken of ik de temperatuur rondom die lamp kan meten als hij al even aan heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Als je lamp 80° word lijkt het me ook nietecht lekker vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Rmanen De temperatuurverschillen zijn mij (en ik denk bijna iedereen hier) bekend.
ABS heeft een aantal nadelen voor wat betreft het printen. Je moet het erg heet printen maar het ergste is dat het behoorlijk krimpt bij het afkoelen waardoor het krom trekt tijdens het printen. Dit wordt ook wel "warping" genoemd. Om dit te voorkomen moet je prindbed behoorlijk opstoken (meer dan 100graden wordt aangeraden).Als laatste komen er nogal wat chemische dampen vrij bij het printen. Dit maakt het een stuk minder geliefd bij de hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASA blijkt tegenwoordig een goed alternatief te zijn voor ABS, met praktisch dezelfde eigenschappen maar makkelijker te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
Ik heb vanmiddag de lamp 10 min aan gehad in de open lucht, deze werd dermate oncomfortabel om vast te houden dat ik vermoed dat deze tussen de 65 - 75 *C was. In combinatie met de afgesloten ruimte waar deze normaliter in woont zou ik toch geruster zijn op alu/ABS. Dat gezegd hebbende, is dit een prima moment om een test opstelling te maken met de PETG print in combinatie met de lamp die wat langer aan staat op de werkbank; even kijken wat dat met de PETG doet. @Jampot007 heeft aangeboden een printje te maken, daar ben ik erg benieuwd naar.

Tegelijkertijd heb ik een offerte aangevraagd bij een printshop die wel ABS print, op basis van de PETG test en de ABS offerte hoop ik komende week hier wat verder mee te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Printen met hars geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
Weet iemand wanneer hobbyking in NL zijn voorraad van filament meestal weer aanvult?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 14:58
Ik heb maar een nieuw rol PETG gekocht, i.p.v. OWL dit keer Real Filament. Zonet bij een print van 25 uur ging die 24 uur goed en daarna kapte hij er weer mee, weer een nozzle block. Ik vermoed echt dat het filament er is. Dit keer de temperatuur op 230 met een cooling fan van 35%. De fan op de cold end staat natuurlijk altijd aan.

Ik vermoed echt het filament, het PLA van OWL print trouwens prima, maar de PETG is echt een ramp. Wel jammer, maar kijken of real het voor mij oplost. PETG print verder wel fijn als het goed gaat.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:41:
Ik heb maar een nieuw rol PETG gekocht, i.p.v. OWL dit keer Real Filament. Zonet bij een print van 25 uur ging die 24 uur goed en daarna kapte hij er weer mee, weer een nozzle block. Ik vermoed echt dat het filament er is. Dit keer de temperatuur op 230 met een cooling fan van 35%. De fan op de cold end staat natuurlijk altijd aan.

Ik vermoed echt het filament, het PLA van OWL print trouwens prima, maar de PETG is echt een ramp. Wel jammer, maar kijken of real het voor mij oplost. PETG print verder wel fijn als het goed gaat.
Kan ook aan je instellingen liggen...
PETG is wat flexibeler dus als ie door bijvoorbeeld retraction meerdere keren door je extruder geperst wordt kan ie ovaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 18:47
Goedendag mensen,

Ik ben nieuw in dit topic en al helemaal nieuw op het gebied van 3d printen.
Maar ik wil er wel aan, want ze worden steeds betaalbaarder en beter, en aangezien ik zelf 3d visualizer ben kan zo'n printer niet veel langer uitblijven.

Ben nu een beetje aan het kijken wat mijn eerste 3d printer gaat worden. Ik moet wel toegeven dat ik beter ben met software dan met hardware, dus ben op zoek naar een printer waarbij niet teveel tweaken nodig is aan de hardware, want daar ben ik serieus bang voor :P
Een bouwpakket in elkaar zetten kan ik natuurlijk heus wel, maar dan stopt het ook wel ongeveer haha

Zit nu te denken aan een Creality CR-10, een CR-10S of een Ender 5.
Wie kan mij vertellen welke de meeste kans heeft goed te werken en te blijven werken, direct uit de doos?

Mijn budget voor een eerste printer is max 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Je hebt 3 keer hetzelfde merk... dat is niet echt een keuze voor betrouwbaarheid.

Wat denk je van deze? https://shop.tiertime.com/product/cetus-3d-printer-mk3/

Als je het budget wat kan oprekken is de Prusa MK3 de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:47:
Ben nu een beetje aan het kijken wat mijn eerste 3d printer gaat worden. Ik moet wel toegeven dat ik beter ben met software dan met hardware, dus ben op zoek naar een printer waarbij niet teveel tweaken nodig is aan de hardware, want daar ben ik serieus bang voor :P
Een bouwpakket in elkaar zetten kan ik natuurlijk heus wel, maar dan stopt het ook wel ongeveer haha

Mijn budget voor een eerste printer is max 500 euro.
De enige met goede klantondersteuning is Prusa, dus dan zou je voor de Prusa Mini kunnen gaan.
Als je je budget kan oprekken dan een MK3S natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
Ik heb zelf een Ender 5 en vind het een fijne printer, maar tweaken is wel nodig. Met jouw wensen zou ik deze dus niet aanraden. Heb er zelf een stil moederbord en een bed levelling sensor opgeklust en nu is hij al veel betrouwbaarder (consequentere kwaliteit over meerdere prints), maar liever heb je een printer die dit standaard al heeft (de auto bed levelling dan toch op z'n minst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Jampot007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:49:
Je hebt 3 keer hetzelfde merk... dat is niet echt een keuze voor betrouwbaarheid.
Het onderzoek wat ik tot nu toe gedaan heb liet me keer op keer weten dat dit toch wel zo'n beetje de beste printers zijn rond dit budget, met ook veel ondersteuning van Creality en een enorme userbase.

Of dit oo kwaar is kan ik natuurlijk niet zeggen, want nog geen ervaring. Maar zo kwam ik in ieder geval op deze printers uit.
Wat denk je van deze? https://shop.tiertime.com/product/cetus-3d-printer-mk3/

Als je het budget wat kan oprekken is de Prusa MK3 de beste optie.
Ik ga hier eens naar kijken :) Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
phYzar schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:54:
Ik heb zelf een Ender 5 en vind het een fijne printer, maar tweaken is wel nodig. Met jouw wensen zou ik deze dus niet aanraden. Heb er zelf een stil moederbord en een bed levelling sensor opgeklust en nu is hij al veel betrouwbaarder (consequentere kwaliteit over meerdere prints), maar liever heb je een printer die dit standaard al heeft (de auto bed levelling dan toch op z'n minst).
Maar was dat een kwestie van ander mobo/levelling-sensor kopen en die dan plug&play? Of gaat dat (veel) dieper?

Ik hoorde trouwens meerdere mensen zeggen dat ze liever zelf 1x plate levellen, omdat de auto-level niet altijd even acuraat is. En bij handmatig hoef je het maar 1 keer in de zoveel tijd goed te doen en dan kan ie weer door. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:47:
Zit nu te denken aan een Creality CR-10, een CR-10S of een Ender 5.
Wie kan mij vertellen welke de meeste kans heeft goed te werken en te blijven werken, direct uit de doos?
Gizz in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Tja, ik moet zeggen dat de prusa wel verleidelijk klinkt...maar zal voor een beetje fatosenlijk formaat printer mijn budget flink moeten opschroeven :(

Zie trouwens dat een upgrade kit van mk3 naar mk3s maar een schijntje kost, terwijl het prijsverschil in aankoop behoorlijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door veryferry op 21-04-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Volgens mij wordt de mk3 niet meer gemaakt/verkocht. Waar zie je dat prijsverschil?

Ik heb nog niet zo lang een Prusa mk3s. Gekocht als kit en zelf in elkaar gezet. Ik moet zeggen dat je van het zelf monteren heel veel leert (en het scheelt natuurlijk een flink stuk in aanschaf). Verder is deze erg gebruiksvriendelijk. Ik was ook een beginner (en misschien nog wel een beetje) en het is wel fijn dat het spul dan na calibratie vrijwel meteen goed werkt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
hansvk schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:38:
Volgens mij wordt de mk3 niet meer gemaakt/verkocht. Waar zie je dat prijsverschil?

Ik heb nog niet zo lang een Prusa mk3s. Gekocht als kit en zelf in elkaar gezet. Ik moet zeggen dat je van het zelf monteren heel veel leert (en het scheelt natuurlijk een flink stuk in aanschaf). Verder is deze erg gebruiksvriendelijk. Ik was ook een beginner (en misschien nog wel een beetje) en het is wel fijn dat het spul dan na calibratie vrijwel meteen goed werkt.
Sorry, keek verkeerd. Keek eerst naar de link die jampot plaatste, er vanuit gaande dat dat de mk3 was. Blijkt heel ander merk haha.

Maar pffff, ik weet het niet hoor. Ik ging eerst van 250 naar 500 (van Ender 3 pro naar CR-10S).
En nu zit ik dan al op 830 euro. Gaat hard zo haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:44:
[...]

Sorry, keek verkeerd. Keek eerst naar de link die jampot plaatste, er vanuit gaande dat dat de mk3 was. Blijkt heel ander merk haha.

Maar pffff, ik weet het niet hoor. Ik ging eerst van 250 naar 500 (van Ender 3 pro naar CR-10S).
En nu zit ik dan al op 830 euro. Gaat hard zo haha
Die ik plaatste is inderdaad een Cetus ipv een Prusa :p.

Als ik jou was zou ik eigenlijk de CR10 en Ender 5 sowieso niet overwegen als eerste printer. De ender 3 pro is nog wel gebruiksvriendelijker en goedkoper. Dat grotere oppervlakte heb je eigenlijk nooit nodig. (in juni komt de ender 3 v2 uit btw)

Als je wat meer geld wilt uitgeven lijkt de Cetus mij een goede optie maar ik heb m zelf nooit gebruikt.

Wanneer je het ervoor over hebt is de Prusa MK3 het beste natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Jampot007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:48:
[...]

Die ik plaatste is inderdaad een Cetus ipv een Prusa :p.

Als ik jou was zou ik eigenlijk de CR10 en Ender 5 sowieso niet overwegen als eerste printer. De ender 3 pro is nog wel gebruiksvriendelijker en goedkoper. Dat grotere oppervlakte heb je eigenlijk nooit nodig. (in juni komt de ender 3 v2 uit btw)

Als je wat meer geld wilt uitgeven lijkt de Cetus mij een goede optie maar ik heb m zelf nooit gebruikt.

Wanneer je het ervoor over hebt is de Prusa MK3 het beste natuurlijk.
Tja, weet je wat het is. Ik zie natuurlijk een hoop mogelijkheden. Alles wat ik zelf in 3d kan maken kan ik dan ook printen. Decoratie, nuttige tools, speelgoed voor de kleine, etc.

>800 euro voor een gimmick is wat veel
En ik weet nu nog niet of het voor mij bij een gimmick gaat blijven of dat ik hier echt vaker mee aan de slag ga. Ik schat de kans alleen ook niet ondenkbaar dat het apparaat straks toch vaak stof zal staan te happen omdat ik er misschien in de realiteit niet superveel gebruik van zal maken.
Maar dat is ook weer het lastige, want wanneer een apparaat dus veel onderhoud en tweaks nodig heeft, dan haak ik sneller af dan wanneer het gewoon elke keer gewoon perfect werkt.

Misschien dan toch eerst maar eens gewoon lekker low budget aan de Ender 3 gaan ofzo, en als dat goed bevalt dan maar eens naar Prusa kijken. Want ik zie ze ook 2e hands niet echt aangeboden worden nog.

In welk opzicht is een Ender 3 Pro (of V2) dan gebruiksvriendelijker dan een Ender 5 of CR-10?

[ Voor 9% gewijzigd door veryferry op 21-04-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:07:
[...]

Tja, weet je wat het is. Ik zie natuurlijk een hoop mogelijkheden. Alles wat ik zelf in 3d kan maken kan ik dan ook printen. Decoratie, nuttige tools, speelgoed voor de kleine, etc.

>800 euro voor een gimmick is wat veel
En ik weet nu nog niet of het voor mij bij een gimmick gaat blijven of dat ik hier echt vaker mee aan de slag ga. Ik schat de kans alleen ook niet ondenkbaar dat het apparaat straks toch vaak stof zal staan te happen omdat ik er misschien in de realiteit niet superveel gebruik van zal maken.
Maar dat is ook weer het lastige, want wanneer een apparaat dus veel onderhoud en tweaks nodig heeft, dan haak ik sneller af dan wanneer het gewoon elke keer gewoon perfect werkt.

Misschien dan toch eerst maar eens gewoon lekker low budget aan de Ender 3 gaan ofzo, en als dat goed bevalt dan maar eens naar Prusa kijken. Want ik zie ze ook 2e hands niet echt aangeboden worden nog.

In welk opzicht is een Ender 3 Pro (of V2) dan gebruiksvriendelijker dan een Ender 5 of CR-10?
Ender 3 pro heeft bv een magnetische bouwplaat wat wel echt handig is om je prints eraf te halen. Omdat die kleiner is is de printer ook stijver en je gewoon overall wat beter ontworpen vind ik.

Hiermee beginnen lijkt me een goede optie want ook als het niet bevalt behoud de printer wel aardig z'n waarde. Met 50 euro verlies kan je m kwijt 2dehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:12:
[...]

Maar was dat een kwestie van ander mobo/levelling-sensor kopen en die dan plug&play? Of gaat dat (veel) dieper?

Ik hoorde trouwens meerdere mensen zeggen dat ze liever zelf 1x plate levellen, omdat de auto-level niet altijd even acuraat is. En bij handmatig hoef je het maar 1 keer in de zoveel tijd goed te doen en dan kan ie weer door. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Moederbord is in mijn geval een SKR Mini e3, die is plug&play voor een Ender 3 en voor een Ender 5 is hij qua hardware drop-in-replacement alleen moet je even de firmware updaten (maar dat is eenvoudig). Een bltouch of andere bed leveling sensor is iets meer werk. In mijn geval moest ik sowieso een bevestiging printen (maar zijn ook te koop) en je moet sowieso een aangepaste firmware hebben (ook niet lastig, stap voor stap voorbeelden zijn te vinden).

Volgens mij is @Jampot007 een beetje abuis met wat een Ender 5 is, want die is niet groter of uitgebreider dan een Ender 3. Het belangrijkste verschil is dat hij een steviger frame heeft, en het bed maakt alleen de bewegingen in de z-as waardoor hij wat stabieler is (maar zelfde bedgrootte, zelfde hotend, zelfde moederbord, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
@phYzar , nee we hadden het ook over de CR10.

Ik ben geen fan van het ender 5 ontwerp en zou daar niet meer voor betalen dan een ender 3 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Jampot007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:22:
@phYzar , nee we hadden het ook over de CR10.

Ik ben geen fan van het ender 5 ontwerp en zou daar niet meer voor betalen dan een ender 3 pro.
Ik lees wel dat de Ender 5 (iets) betere prints geeft.

https://all3dp.com/2/ender-3-pro-vs-ender-5-the-differences/

Zijn er, behalve dat er een prijsverschil is tussen de 3 pro en de 5, nog meer nadelen van de 5 t.o.v. de 3 pro te noemen? En gaat de 3 V2 daar nog iets aan veranderen?

Als het tweaken van zo'n Ender 5 zich beperkt tot het inprikken van een nieuw mobo zodat ie lekker stil is, dan is dat wel te overzien. Auto-leveller lijkt me niet nodig, want die schijnt ook niet super accuraat te zijn (dus eens in de zoveel tijd handmatig misschien beter zelfs)

[ Voor 3% gewijzigd door veryferry op 21-04-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:29:
[...]
Als het tweaken van zo'n Ender 5 zich beperkt tot het inprikken van een nieuw mobo zodat ie lekker stil is, dan is dat wel te overzien. Auto-leveller lijkt me niet nodig, want die schijnt ook niet super accuraat te zijn (dus eens in de zoveel tijd handmatig misschien beter zelfs)
Waar heb je gelezen dat auto level niet accuraat is? De BLTouch sensor is op 0.05mm accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik zou zeker als eerste een kant-en-klare printer of bouwpakket aanraden. Als je daar wat op bent ingevoerd is een printer-from-scratch wellicht iets met meer mogelijkheden.
En kijk dan vooral ook naar een corex-y variant. Ik ben zelf bezig met het bouwen van een Hypercube Evolution. Naar mijn mening een van de meest degelijke printers met grote print inhoud.
Mijn printer heeft een netto printvolume van 300x300x360
Maar als je de Z as(sen) langer maakt dan kan je nog verder de hoogte in.
Het voordeel van een bouwpakket is mijns inziens dat je daardoor echt veel inzicht krijgt in de mechanics.
Verder zijn er een aantal youtube kanalen die echt veel info geven (Tom Salanderer, MakersMuze etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Troubled schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:34:
[...]

Waar heb je gelezen dat auto level niet accuraat is? De BLTouch sensor is op 0.05mm accuraat.
Misschien dat het alleen van toepassing is op de CR-10S.
Ik hoorde het hier iig:

YouTube: CR-10S PRO Review vs. CR-10 3D Printer

(van 6:05 tot 7:30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:27:
[...]
Tja, ik moet zeggen dat de prusa wel verleidelijk klinkt...maar zal voor een beetje fatosenlijk formaat printer mijn budget flink moeten opschroeven :(
Heb je mijn post over de Prusa Mini gemist ofzo? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Nee hoor, maar die is wel erg klein.
Té klein, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:56:
[...]

Kan ook aan je instellingen liggen...
PETG is wat flexibeler dus als ie door bijvoorbeeld retraction meerdere keren door je extruder geperst wordt kan ie ovaal worden.
Stond op 2mm direct drive en maximaal 5keer op de 2mm. Lijkt mij heel gek.

Ik vermoed echt de kwaliteit van het filament. DIameter is goed, maar ik denk de verhoudingen niet.
Eind deze week ga ik Real PETG Black doen. Nu even niet wisselen want met PLA print die weer super, nu is het ook weer leuk om te printen :).

[ Voor 25% gewijzigd door Daniel. op 21-04-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
ManIkWeet schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:55:
[...]

18x18x18cm is niet veel kleiner dan z'n grotere broers.
Nouja, het is vooral de hoogte die me tegenstaat.
Een Ender 5 gaat 12cm hoger. Dat is niet niks. Bijvoorbeeld voor een vaas o.i.d.

Aan de andere kant is het misschien zo dat het gros ruim binnen die 18cm blijft. Lastig in te schatten vooraf.

Zie ook dat de levering van die Mini pas in augustus is. En hij is toch nog wel een goede 100 euro duurder dan een Ender 5.

Niet dat ik nu gehamerd zit op die Ender hoor. Met goede argumenten of inzichten ben ik 1 en al oor :D

[ Voor 21% gewijzigd door veryferry op 21-04-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:01:
[...]

Nouja, het is vooral de hoogte die me tegenstaat.
Een Ender 5 gaat 12cm hoger. Dat is niet niks. Bijvoorbeeld voor een vaas o.i.d.

Aan de andere kant is het misschien zo dat het gros ruim binnen die 18cm blijft. Lastig in te schatten vooraf.

Zie ook dat de levering van die Mini pas in augustus is. En hij is toch nog wel een goede 100 euro duurder dan een Ender 5.

Niet dat ik nu gehamerd zit op die Ender hoor. Met goede argumenten of inzichten ben ik 1 en al oor :D
Persoonlijk heb ik 1x bijna mijn volledige bouwhoogte gebruikt; voor een microfoonstandaard op me scherm :P
En zelfs daarbij had ik vrij makkelijk een soort duivenstaartverbinding kunnen verzinnen om de hoogte te beperken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-1u-O4UUnuaWfu2uauBJ6YYbpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHLz2P273Ejx6TD2vmaVj2rS.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, gebruik verschilt inderdaad per persoon dus het ligt eraan wat je zelf ermee denkt te gaan printen.

Die €100 die je erbij betaald is 't mogelijk wel waard mocht je een keer support oid nodig hebben. Creality zul je niet zo snel even kunnen bellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Laatst online: 23:12
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:07:
[...]
Dat was ook mijn redenering 2 jaar geleden om een ender 3 aan te schaffen.
Achteraf blijkt die ender 3 een hele goede prijs/kwaliteit te hebben, is dus waanzinnig populair geworden, en vele mensen zijn dan gaan modden en verbeteringen bedenken zodat je alle kanten uitkunt.

En voor mij is hij (zelfs "out of the box") beter dan verwacht, dus geen nieuwe nodig. Ik denk dat dat geld voor veel mensen: daarom dat je die niet vind als tweedehands - niemand wil die kwijt. Kan je een betere reclame bedenken ?

Moest ik een andere aanschaffen, zou het een een prusa (mini) zijn, of misschien ender6. Voor iets betere kwaliteit of andere materialen. Maar als beginner is PLA / PETG toch altijd eenvoudiger.

Probleem overigens met de prusa mini is de levertermijn (wachten to september ? )

[ Voor 0% gewijzigd door sugarcube op 21-04-2020 15:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Laatst online: 23:12
Die kende ik nog niet. Ziet er goed uit, linear rails etc..

Vind wel wat mindere commentaren - maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Hoewel, geen heated bed, proprietary software, ...

Wat zijn jouw ervaringen ? Print die goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
ManIkWeet schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:43:
[...]

Persoonlijk heb ik 1x bijna mijn volledige bouwhoogte gebruikt; voor een microfoonstandaard op me scherm :P
En zelfs daarbij had ik vrij makkelijk een soort duivenstaartverbinding kunnen verzinnen om de hoogte te beperken.
[Afbeelding]

Maar goed, gebruik verschilt inderdaad per persoon dus het ligt eraan wat je zelf ermee denkt te gaan printen.

Die €100 die je erbij betaald is 't mogelijk wel waard mocht je een keer support oid nodig hebben. Creality zul je niet zo snel even kunnen bellen denk ik.
Na wat reviews gekeken te hebben lijkt het er wel op of dat de mini het niet haalt bij de kwaliteit van de mk3s :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
sugarcube schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:55:
[...]

Die kende ik nog niet. Ziet er goed uit, linear rails etc..

Vind wel wat mindere commentaren - maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Hoewel, geen heated bed, proprietary software, ...

Wat zijn jouw ervaringen ? Print die goed ?
Ik heb m zelf niet maar Makersmuse en Marco Reps (beide YT) zijn er zeer enthousiast over. Je kan er wel een heated bed bijkopen, die zit bij de 'deluxe' versies met ook auto leveling.

Als ik weer in de markt ben voor nog een 3d printer is dit er zeker 1 die bovenaan het lijstje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:45:
[...]

Na wat reviews gekeken te hebben lijkt het er wel op of dat de mini het niet haalt bij de kwaliteit van de mk3s :/
Kijk ook eens naar een P3Steel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik zou een Prusa alleen kopen als je heel zeker weet dat je veel hoogwaardige printen wil maken zonder gerommel.

Mocht je dit niet zeker weten en je bent een beetje handig, dan zijn, denk ik, de bekende goedkopere varianten eigenlijk allemaal wel goed bruikbaar. Op youtube zijn meer dan voldoende tutorials te vinden van hoe of wat en als zelfs een Anet A8 out of de box leuke resultaten neer kan zetten dan moet dat met die printers zonder al te veel gerommel ook mogelijk zijn.

Het is in mijn ogen zonde om heel veel geld uit te geven aan een Prusa als die vervolgens een groot deel van de tijd staat te niksen.

Een Cetus ziet er leuk uit maar heeft in mijn ogen nogal een hoog gimmick gehalte.

3d Printen en vooral 3d printen voor consumenten blijft in mijn ogen nog steeds een beetje zwarte magie. Hoe goed je er ook in denkt te zijn of dat je printer ook is, van te voren is het eindresultaat nooit helemaal zeker :):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 15:31

Rmg

veryferry schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:45:
[...]

Ja de mini is dan ook een "budget" prusa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
jbhc schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:14:
Ik zou een Prusa alleen kopen als je heel zeker weet dat je veel hoogwaardige printen wil maken zonder gerommel.

Mocht je dit niet zeker weten en je bent een beetje handig, dan zijn, denk ik, de bekende goedkopere varianten eigenlijk allemaal wel goed bruikbaar. Op youtube zijn meer dan voldoende tutorials te vinden van hoe of wat en als zelfs een Anet A8 out of de box leuke resultaten neer kan zetten dan moet dat met die printers zonder al te veel gerommel ook mogelijk zijn.

Het is in mijn ogen zonde om heel veel geld uit te geven aan een Prusa als die vervolgens een groot deel van de tijd staat te niksen.

Een Cetus ziet er leuk uit maar heeft in mijn ogen nogal een hoog gimmick gehalte.

3d Printen en vooral 3d printen voor consumenten blijft in mijn ogen nog steeds een beetje zwarte magie. Hoe goed je er ook in denkt te zijn of dat je printer ook is, van te voren is het eindresultaat nooit helemaal zeker :):)
Je koopt een Prusa niet voor de printkwaliteit, puur voor de support, quality of life features en de betrouwbaarheid. Elke FDM printer kan ongeveer dezelfde kwaliteit behalen als je maar genoeg tuned.

Een Anet A8? Die mag je eerst grondig aanpakken wil je je huis niet afbranden :? Hij wil juist niet teveel aan z'n printer bezig zijn.

Een Cetus 3D een gimmick noemen is ook een bijzondere uitspraak, het hele idee, de productvisie is dat het een barebone printer is zonder gimmicks. Het werkt gewoon.

Eens met je 4e punt, alle printers op de consumentenmarkt zijn nog steeds machines waar je je in moet verdiepen. Op een knopje drukken en een mooie print krijgen is voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Jampot007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:24:
[...]

Je koopt een Prusa niet voor de printkwaliteit, puur voor de support, quality of life features en de betrouwbaarheid. Elke FDM printer kan ongeveer dezelfde kwaliteit behalen als je maar genoeg tuned.
Ik zeg toch niets anders? Een Prusa is makkelijk en goed maar daar betaal je ook voor.
Een Anet A8? Die mag je eerst grondig aanpakken wil je je huis niet afbranden :? Hij wil juist niet teveel aan z'n printer bezig zijn.
Ik had het over de kwaliteit van de printjes en die zijn out of the box zeer acceptabel voor het geld.
Een Cetus 3D een gimmick noemen is ook een bijzondere uitspraak, het hele idee, de productvisie is dat het een barebone printer is zonder gimmicks. Het werkt gewoon.
Sorry maar het is gewoon een hele mooie, vrij prijzige printer. Leuk voor kleine printjes en leuk voor de heb. Ik zou hem verder niemand aanraden maar ieder natuurlijk zijn eigen mening. (Ik zou bijvoorbeeld ook niemand een Mercedes aanraden :[ )
Eens met je 4e punt, alle printers op de consumentenmarkt zijn nog steeds machines waar je je in moet verdiepen. Op een knopje drukken en een mooie print krijgen is voor de toekomst.
Klopt. Zelfs een instap 'profi' printer zoals een ultimaker geeft geen gegarandeerde resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ik had het over de kwaliteit van de printjes en die zijn out of the box zeer acceptabel voor het geld.
Nee, een Anet A8 is een loterij. Die printer is allang voorbij gestreeft door de Creality opties sowieso.

De printkwaliteit is ook helemaal niet relevant, een Anet A8 kan dezelfde kwaliteit behalen als een Ultimaker. Het gaat puur om hoeveel moeite nodig is die kwaliteit te behalen.

Misschien kan in de topicstart ook een korte vergelijking van interessante printers komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jampot007 op 21-04-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Hi Allen,

Ik zit sinds een tijdje met een (in mijn ogen) vreemd probleem.

Mijn Printer is een zelfbouw HyperCube Evolution met een SKR1.3 bord en TMC2130 drivers (Geen stealthchop, alleen spreadcycle)

Sinds een aantal dagen print mijn printer een soort "blobs" op de hoeken van m'n print, en af en toe ook op random plekken in een wat complexere print.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aohNBgSvaozd1dZoGt_DIXjSs9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTCTrbATlmdO6Zj5KmcP2pYW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBlNxMa2HT6xUJu0tWeSigQysRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7WtHnDbN6sDdd7TDjjwuJsk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87EW7OvunBQ7-r_Q70o7EFUSWFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvcbcoPeuKUhDht9xaJSBkny.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pEPDoJCUnbrHcqZtIDHrkYWo9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRD6YZOTmWAc7JOuc4d3NwUy.jpg?f=fotoalbum_tile

Om je een idee te geven, de "afstandbedieninghouder" is geprint met exact dezelfde setup een aantal weken terug.

Heeft één van jullie een idee wat het kan zijn? ik heb zojuist linear advance in Marlin getuned, en het probleem is wel minder, maar zeker nog niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Jampot007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:43:
[...]

Nee, een Anet A8 is een loterij. Die printer is allang voorbij gestreeft door de Creality opties sowieso.

De printkwaliteit is ook helemaal niet relevant, een Anet A8 kan dezelfde kwaliteit behalen als een Ultimaker. Het gaat puur om hoeveel moeite nodig is die kwaliteit te behalen.

Misschien kan in de topicstart ook een korte vergelijking van interessante printers komen.
Ik snap niet zo goed waar je heen wilt.

Misschien snap je niet war ik bedoel;

Out of the box kun je met een A8 gewoon best redelijke dingen printen dus kan dat met een ender of creality zeker.

Ik zeg nergens dat je nu nog een A8 zou moeten kopen.

Ik denk dat je je aan bv een cr10 een leuke printer hebt mits je bereid bent om tijd in het printen te steken.

Ben je dat niet en wil je gewoon makkelijk kunnen printen dan zou ik een Prusa kopen maar nogmaals dan moet je wel zeker weten dat je die ook veel gaat gebruiken want voor af en toe een printje is dat gewoon zonde van het geld (tenzij je natuurlijk geld zat hebt)

Afgezien daarvan, toen de A8 populair was, waren de ender en creality er nog niet en was de A8 na het voorzien van een veilige firmware, Mosfet, aangepaste bedrading en een betere voeding gewoon een erg leuke, extreem goedkope instapper voor de knutselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spinez0r schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:59:
Hi Allen,

Mijn Printer is een zelfbouw HyperCube Evolution met een SKR1.3 bord en TMC2130 drivers (Geen stealthchop, alleen spreadcycle)

Sinds een aantal dagen print mijn printer een soort "blobs" op de hoeken van m'n print, en af en toe ook op random plekken in een wat complexere print.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Om je een idee te geven, de "afstandbedieninghouder" is geprint met exact dezelfde setup een aantal weken terug.

Heeft één van jullie een idee wat het kan zijn? ik heb zojuist linear advance in Marlin getuned, en het probleem is wel minder, maar zeker nog niet weg.
Acceleratie proberen omhoog te doen?
Verder kan je misschien nog een beetje je temperatuur te tweaken. Of een nieuwe pid tune.
Ook zie ik in afbeelding 4 een ripple effect. Daar heb ik zelf ook last van en het is geen ghosting... Ik heb al veel daarvoor geprobeerd en wacht nu op nieuwe toothed idlers...

Andere optie is je bowden zo kort mogelijk maken, motor in het midden van je frame en onder 45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

ManIkWeet schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:10:
[...]

Acceleratie proberen omhoog te doen?
Verder kan je misschien nog een beetje je temperatuur te tweaken. Of een nieuwe pid tune.
Ook zie ik in afbeelding 4 een ripple effect. Daar heb ik zelf ook last van en het is geen ghosting... Ik heb al veel daarvoor geprobeerd en wacht nu op nieuwe toothed idlers...

Andere optie is je bowden zo kort mogelijk maken, motor in het midden van je frame en onder 45°
Dankjewel voor je reply, ik ben er achter wat het probleem was.

Blijkbaar is Marlin sinds 2.0 overgegegaan van Jerk naar Junction Deviation.

Deze stond ingesteld op 0.01, wat neerkomt op "ga bij elke hoek of bocht zo goed als stilstaan voor je van richting veranderd"

Door deze stilstand kwamen er allemaal blobs op mijn print, heb nu een testcube geprint met Junction Deviation op 0.06 en hij ziet er fantastisch uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spinez0r schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:19:
[...]

Dankjewel voor je reply, ik ben er achter wat het probleem was.

Blijkbaar is Marlin sinds 2.0 overgegegaan van Jerk naar Junction Deviation.

Deze stond ingesteld op 0.01, wat neerkomt op "ga bij elke hoek of bocht zo goed als stilstaan voor je van richting veranderd"

Door deze stilstand kwamen er allemaal blobs op mijn print, heb nu een testcube geprint met Junction Deviation op 0.06 en hij ziet er fantastisch uit! :)
Kijkvoer:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spinez0r schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:59:
Hi Allen,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Hoe bevallen de 2130's bij jou? Ik gebruik ze op mijn Hypercube (Tech2C) i.c.m. SKR 1.3 en bij mij wél in StealthChop, maar ik ervaar best vaak dat Marlin op de X as de current zelf verlaagd, net onder een bepaald punt dat ik layer shifts krijg. Soms vecht ik dan tegen Marlin om deze continu omhoog te gooien, als ik bijna aan het einde van de print ben. Of als de print toch al verkloot is, wordt ik echt woest, en gooi ik de current zo laag dat ie echt CM's begint te skippen :+.

Maar dat overhitten + current probleem ben ik echt klaar mee, kan daardoor niet een uur wegblijven. Heb zelf een case gebouwd waar de SKR in zit, met een 120mm fan er PAL boven de drivers, maar zelfs dan wil ie nog current shiften.

Ga eens proberen of het beter gaat zonder StealthChop, heb acceleratie enz ook al omlaag gegooid. Maar de 2130 staan bekend om hitte problemen, en ga daarom binnenkort kijken voor 2209's in UART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
xoniq schreef op donderdag 23 april 2020 @ 00:19:
[...]

Hoe bevallen de 2130's bij jou? Ik gebruik ze op mijn Hypercube (Tech2C) i.c.m. SKR 1.3 en bij mij wél in StealthChop, maar ik ervaar best vaak dat Marlin op de X as de current zelf verlaagd, net onder een bepaald punt dat ik layer shifts krijg. Soms vecht ik dan tegen Marlin om deze continu omhoog te gooien, als ik bijna aan het einde van de print ben. Of als de print toch al verkloot is, wordt ik echt woest, en gooi ik de current zo laag dat ie echt CM's begint te skippen :+.

Ga eens proberen of het beter gaat zonder StealthChop, heb acceleratie enz ook al omlaag gegooid. Maar de 2130 staan bekend om hitte problemen, en ga daarom binnenkort kijken voor 2209's in UART.
Ik heb ook een skr 1.3 met tmc 2130 spi en ik ben er echt super blij mee. Ik gebruik hem op een Ender 3. Stealthchop heb ik just uitgezet. Het maakt een verschrikkelijk kabaal en zonder is die veel stiller. Current hoeft ook niet op de max maar kan gerust 0.1 lager. Maar voor mijn de reden om Stealthchop uit te zetten was de herrie. Als die dan stiller is en het werkt goed is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Maar dat overhitten + current probleem ben ik echt klaar mee, kan daardoor niet een uur wegblijven. Heb zelf een case gebouwd waar de SKR in zit, met een 120mm fan er PAL boven de drivers, maar zelfs dan wil ie nog current shiften.

Gebruik jij een 12v voeding? Tmc2130 staat erom bekend dat ze erg warm worden met 12v en dat het beter gaat met 24v.

Zelf heb ik ze op 24v en ik heb nog geen problemen ermee gehad. Net zoals @Damic heb ik ook stealth chop uitgezet in verband met de extra herrie die ik ervan kreeg.

Wat ook uitmaakt is of de chip aan de boven- of onderkant zit. In principe zou de chip aan de onderkant moeten zitten met je heatsink op de pcb. Zelf heb ik de verkeerde waar mijn chip aan de bovenkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

[...]

Hoe bevallen de 2130's bij jou?
Ik moest even zoeken naar de juiste 2130's.

Het heeft alles te maken met het feit dat de "chip" op de onderkant zit, en er bij de meeste goedkope chinese clones geen thermische koppeling is met de PCB.

Uiteindelijk heb ik de 2130's gekocht van BigTreeTech:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dqVWNCN

Deze hebben dat goudkleurige gedeelte op de PCB, die blijkbaar gekoppeld is aan de chip zelf.
Als je dan het koellichaam op de PCB plakt, en er een fan op zet (ik gebruik een 120mm fan) dan koelt het prima, ik gebruik 800 als current instelling in Marlin (Weet niet of dat 800mA, correct me if i'm wrong)

Wat ook meehelpt is dat ik m'n systeem heb geconverteerd naar 24 volt ivm warmteontwikkeling en hogere efficientie.

[ Voor 6% gewijzigd door Spinez0r op 23-04-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spinez0r schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:20:
[...]

Ik moest even zoeken naar de juiste 2130's.

Het heeft alles te maken met het feit dat de "chip" op de onderkant zit, en er bij de meeste goedkope chinese clones geen thermische koppeling is met de PCB.

Uiteindelijk heb ik de 2130's gekocht van BigTreeTech:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dqVWNCN

Deze hebben dat goudkleurige gedeelte op de PCB, die blijkbaar gekoppeld is aan de chip zelf.
Als je dan het koellichaam op de PCB plakt, en er een fan op zet (ik gebruik een 120mm fan) dan koelt het prima, ik gebruik 800 als current instelling in Marlin (Weet niet of dat 800mA, correct me if i'm wrong)
Ik gebruik ook 2130's met de chip bovenop, koel elementje erop en dan de fan erop (ook 120mm). Mijn instelling in Marlin is 850, maar deze zakt soms tijdens operation terug naar 550. En had laatst een print van een 5 uren, en daar was niks aan de hand. Soms een print van een uur, en dan begint ie qua current te schommelen. Kan ook zijn dat die driver niet fris is, want heb het alleen op de X driver, zal deze even omwisselen met die van het bed (core XY, dus bed motor wordt amper gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:30:
[...]

Gebruik jij een 12v voeding? Tmc2130 staat erom bekend dat ze erg warm worden met 12v en dat het beter gaat met 24v.

Zelf heb ik ze op 24v en ik heb nog geen problemen ermee gehad. Net zoals @Damic heb ik ook stealth chop uitgezet in verband met de extra herrie die ik ervan kreeg.

Wat ook uitmaakt is of de chip aan de boven- of onderkant zit. In principe zou de chip aan de onderkant moeten zitten met je heatsink op de pcb. Zelf heb ik de verkeerde waar mijn chip aan de bovenkant zit.
Ik gebruik 12v inderdaad, heb nog niks 24v compatible, ga ik wel ff in verdiepen. Zal eerst eens drivers omwisselen om te kijken of het de X blijft, of dat het probleem meeverhuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Daniel. schreef op donderdag 23 april 2020 @ 01:28:
[...]

Ik heb ook een skr 1.3 met tmc 2130 spi en ik ben er echt super blij mee. Ik gebruik hem op een Ender 3. Stealthchop heb ik just uitgezet. Het maakt een verschrikkelijk kabaal en zonder is die veel stiller. Current hoeft ook niet op de max maar kan gerust 0.1 lager. Maar voor mijn de reden om Stealthchop uit te zetten was de herrie. Als die dan stiller is en het werkt goed is dat mooi meegenomen.
Heh? Met StealtChop heb je kabaal? Ik heb juist dat ie dood stil is. Ik hoor alleen m'n fans. (Die ik op termijn wil omzetten naar Noctua's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
xoniq schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:25:
[...]

Heh? Met StealtChop heb je kabaal? Ik heb juist dat ie dood stil is. Ik hoor alleen m'n fans. (Die ik op termijn wil omzetten naar Noctua's)
Ik gebruik hem op 24v en met stealthchop maakt die en krakend en piepend geluid. In ieder geval is die bij mij stil. Ik hoop dat het de oplossing voor je prints gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Voor wat betreft het ombouwen naar 24V

Weet iemand of je als je een mosfet toepast het bed en de nozzle dan gewoon op 12V kunt blijven gebruiken?

Ik vind het een beetje zonde om alles te vervangen terwijl ik eigenlijk alleen 24V voor de stappenmotoren "nodig" heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:31:
Voor wat betreft het ombouwen naar 24V

Weet iemand of je als je een mosfet toepast het bed en de nozzle dan gewoon op 12V kunt blijven gebruiken?

Ik vind het een beetje zonde om alles te vervangen terwijl ik eigenlijk alleen 24V voor de stappenmotoren "nodig" heb.
Ja kan wel, werkt in principe hetzelfde als dat je een buck converter met PWM fan wilt gebruiken.
Thomas Sanladerer heeft een goede video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ManIkWeet ik heb nog niet geprobeerd met stealth chop aan zodus ik zou het niet weten of het meer of minder lawaai maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Damic schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:45:
@ManIkWeet ik heb nog niet geprobeerd met stealth chop aan zodus ik zou het niet weten of het meer of minder lawaai maakt
Haha sorry ik heb blijkbaar de verkeerde getagd :+
Ik bedoelde @Daniel. (ik geef mijn mobiel de schuld natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gewoon voor de leut eens opgezocht en aangezet en de duet meld me dat de drivers die ik gebruik geen stealthchop ondersteunen, staat wel op het scherm maar niet in het logboek :/ anyway modus 2 ondersteunen ze wel :)

Pagina: 1 ... 176 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.