Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:15:
[...]

Oh super, dan gaan we die maar op false zetten als ik de SKR ga installeren. Het was gisteren laat en op mobiel kon ik het dus niet goed vinden. Hartstikke dank daarvoor.

En verder de microsteps verhogen naar 32 of 64, dat schijnt ook wel te kunnen, wordt het ietsjes precieser van. Als het kan waarom niet.
Heb je nog ergens een bron die 32/64 aanraad ipv bijvoorbeeld 256?
Ik heb 'm op 256 staan en ik zie geen negatieve gevolgen.
(wel loopt heel soms mijn LCD vast dus misschien komt dat door de hoge steps)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:58
ManIkWeet schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:19:
[...]

Heb je nog ergens een bron die 32/64 aanraad ipv bijvoorbeeld 256?
Ik heb 'm op 256 staan en ik zie geen negatieve gevolgen.
(wel loopt heel soms mijn LCD vast dus misschien komt dat door de hoge steps)
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/14114

Misschien inmiddels al opgelost, maar je verhoogd het aantal events enorm met 256.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe hoger het aantal microsteps, hoe lager de maximale torsie die je kan leveren. Je moet dus een balans zien te vinden tussen de versnelling die je wil bereiken en de precisie.

[ Voor 37% gewijzigd door ocf81 op 27-03-2020 00:10 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
ocf81 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:09:
Hoe hoger het aantal microsteps, hoe lager de maximale torsie die je kan leveren. Je moet dus een balans zien te vinden tussen de versnelling die je wil bereiken en de precisie.
Met een 8 bit controller kan je niet hoger komen dan 32 en dat printen al hartstikke goed. Ik denk dat ik hem op of 64 zet of 128.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:09:
Ik zie dit soort berichten wel vaker, de ene beweerd lagere torsie de ander weer hogere.

Heb jij toevallig goede bronnen met grafieken etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Daniel. schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 00:46:
[...]

Met een 8 bit controller kan je niet hoger komen dan 32 en dat printen al hartstikke goed. Ik denk dat ik hem op of 64 zet of 128.
Bron?

Met een arduino kan je gemakkelijk op een stap grootte van 128 gaan. Alleen bij ingewikkelde objecten heb je een kwaliteitsprobleem. Daar zijn wel de nodige oplossingen voor te vinden in de slicer.

Bij mijn cnc machine staat die stapgrootte op 128. Heb er nema 23 3Nm in zitten. Gaat perfect met een arduino. Snelheid van een cnc machine is een stuk lager namelijk, je verliest geen stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
Iemand wat ervaring met zelf ontwerpen en printen? Ik ben een simpel clipje voor mijn Hue ledstring aan het maken. De onderkant is 1 cm en 38mm. Maar weet iemand wat de maten precies inhouden? Volgens mij houd fusion geen rekening met de nozzle dikte. Betekend dat mij clipje altijd groter is (0.4) dan de tekening?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aIAMtvK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grote_oever schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:12:
Iemand wat ervaring met zelf ontwerpen en printen? Ik ben een simpel clipje voor mijn Hue ledstring aan het maken. De onderkant is 1 cm en 38mm. Maar weet iemand wat de maten precies inhouden? Volgens mij houd fusion geen rekening met de nozzle dikte. Betekend dat mij clipje altijd groter is (0.4) dan de tekening?

[Afbeelding]
Je slicer doet over het algemeen z'n best om de buitenste randen de juiste dimensies te geven.
Dit kan wel betekenen dat de binnenkant geen plastic krijgt, of dat er een extra dikke extrusie lijn in komt.

PrusaSlicer bijvoorbeeld doet standaard voor een 0.4mm nozzle 0.48mm wall thickness.
PrusaSlicer heeft ook een wat instellingen daarvoor, zoals "Detect thin walls"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
ManIkWeet schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Je slicer doet over het algemeen z'n best om de buitenste randen de juiste dimensies te geven.
Dit kan wel betekenen dat de binnenkant geen plastic krijgt, of dat er een extra dikke extrusie lijn in komt.

PrusaSlicer bijvoorbeeld doet standaard voor een 0.4mm nozzle 0.48mm wall thickness.
PrusaSlicer heeft ook een wat instellingen daarvoor, zoals "Detect thin walls"
Ah, dacht dat het een algemeen dingetje is. Maar ik gebruik Fusion in combinatie met Cura.

[edit]

Mmm, het blijft toch lastig om een juiste design te maken zonder trail and error. Zijn er vuistregels? Want als ik de maatschuif maten hanteer + iets groter dan kom ik al gauw uit op:

- toch net te klein
- Potverdikkie, nu is die te groot

[ Voor 17% gewijzigd door grote_oever op 27-03-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-08 14:20
welke eenheden hou je aan? Fusion staat standaard in mm. Wat zijn nu echt je afmetingen? 1cm en 38mm? dat is toch gewoon 48mm?

Als je daadwerkelijk iets probeert te printen met details van 0.2mm of kleiner dan stelt dat wel hele strakke eisen aan je printer.

Als ik iets in Fusion maak dan hou ik gewoon de maten aan die ik uiteindelijk wil hebben. De slicer zorgt dan wel voor de juiste aansturing van de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24
grote_oever schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:12:

[Afbeelding]
de maten van de tekening kunnen na het printen iets afwijken, dat kan door meerdere oorzaken komen, print temperatuur, snelheid, nozzle maat...enz
daarom is het vaak onderdeel van het ontwerp proces, dat ja na een paar keer passen de juist maat t.o.v print instellingen vindt.
Ik laat meestal eerst een test printje(s) passen, en na kleine maataanpassingen pas de definitieve versie te gaan printen.

Zeker als het om een kliksysteem gaan kan het wel een paar iteraties duren om de perfecte stevige klik te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grote_oever schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:19:
[...]
[edit]

Mmm, het blijft toch lastig om een juiste design te maken zonder trail and error. Zijn er vuistregels? Want als ik de maatschuif maten hanteer + iets groter dan kom ik al gauw uit op:

- toch net te klein
- Potverdikkie, nu is die te groot
Ik zou beginnen met duidelijk krijgen wat je units in F360 zijn. Normaal gesproken staat ie in mm maar jij lijkt cm aan te houden (of nog erger, inches? dan snap ik je problemen)

Verder is het beter om je CAD model zonder marges of wat dan ook te ontwerpen, en aan het eind een press/pull te doen op alle oppervlakken waar je een marge wilt toepassen (vaak 0.2mm of hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
jbhc schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:33:
Bijzonder, ik heb al de hele dag problemen om een print aan de gang te krijgen, ik had namelijk nogal last van onder extrusie. Op een gegeven moment heb ik van een stuk plastic wat uit de nozzle kwam eens de diameter opgemeten. Dit blijkt echter geen 0,4 maar meer 0,55 mm te zijn. Hebben andere mensen dit ook wel eens meegemaakt?

Mijn probleem met onder extrusie is ondertussen opgelost (ik heb na veel zoeken en proberen de veerspanning van de extruder wat hoger gezet want de extruder bleek niet veel grip te hebben (loopwerk vol met plastic?))
4 dagen verder.... Na het vervangen van de complete hotend en het hierdoor opnieuw moeten flashen van de firmware ivm een ander thermokoppel, een halve rol verplest PLA, het aanpassen van de X-snaarouder omdat de snaar niet lekker meer op spanning bleef en bijzonder veel frustratie bleek een van mijn eerste vermoedens juist.

De extruder was toch het probleem. Deze heeft zijn beste tijd gehad en behalve dat het loopwerk scheef is en ook uit elkaar begint te vallen, was ook het metalen tandwieltje dat het plastic naar binnen trekt volgelopen met plastic.

Het blijft toch een soort van zwarte magie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a6racer
  • Laatst online: 29-04-2024
Hoe en aan wie stuur ik een DM om mijn printer in de OP te krijgen? https://www.dutchy3d.nlAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRZUssTAf9aA0spXOQI_graqQpY=/f/image/8PvlvN1LYMLxfFXFR0LvDwud.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door a6racer op 28-03-2020 23:43 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@a6racer ziet er goed, gewoon de ts'en aansporen om hem er bij in te zetten ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

a6racer schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:18:
Hoe en aan wie stuur ik een DM om mijn printer in de OP te krijgen? https://www.dutchy3d.nl[Afbeelding]
Nette printer! Prusa Mini geïnspireerd of niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mooie printer, vergelijkbaar met een Prusa mini, maar niet als we naar de prijs kijken :X
Ik vraag me ook af waar het open source hier in zit (t is het OpenSource 3D printing topic immer), ik zie bijvoorbeeld nergens de code voor de marlin firmware zoals jullie die gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul-drVgJ4H4DXCrzXdYLNhoyVBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DV17qXWlizQYGzDP9E0ejL5q.png?f=fotoalbum_large

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
itsme schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:55:
Mooie printer, vergelijkbaar met een Prusa mini, maar niet als we naar de prijs kijken :X
Ik vraag me ook af waar het open source hier in zit (t is het OpenSource 3D printing topic immer), ik zie bijvoorbeeld nergens de code voor de marlin firmware zoals jullie die gebruiken?
offtopic:
Iemand anders die de prijs een factor 10 verkeert las? Ik dacht betaalbaar. Maar nu eerder ultimaker territorium.

Het lijkt wel een printer die tegen abuse kan. Voor thuisgebruik overgedimensioneerd. Voor onderwijs zie ik zeker voordelen.

[ Voor 11% gewijzigd door ANdrode op 29-03-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ANdrode schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:31:
Voor onderwijs zie ik zeker voordelen.
Voor onderwijs (zeker PO) zou ik voor een gesloten printer gaan. Dan kan de juf/meester tenminste even weglopen zonder dat een kind aan de print gaat zitten of een nozzle van 200+ graden aanraakt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

jbhc schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:33:
Bijzonder, ik heb al de hele dag problemen om een print aan de gang te krijgen, ik had namelijk nogal last van onder extrusie. Op een gegeven moment heb ik van een stuk plastic wat uit de nozzle kwam eens de diameter opgemeten. Dit blijkt echter geen 0,4 maar meer 0,55 mm te zijn. Hebben andere mensen dit ook wel eens meegemaakt?
Heb je dit direct uit de nozzle gemeten? Want hier kan je niets mee.

Ik kan je deze guide aanbevelen: https://mattshub.com/blog/2017/04/19/extruder-calibration

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Voor onderwijs (zeker PO) zou ik voor een gesloten printer gaan. Dan kan de juf/meester tenminste even weglopen zonder dat een kind aan de print gaat zitten of een nozzle van 200+ graden aanraakt :)
Ik heb vaak genoeg dat ding van 200+°C aangeraakt en de schade valt over het algemeen wel mee.
Gewoon een keer laten gebeuren, kind leert vanzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53

[Afbeelding]
Die prijs is idd enorm hoog. Vind hem ook wel op de cetus lijken. Behalve dat de cetus zn lineaire rails tenminste nog vast heeft zitten aan een aluminium profiel.

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 29-03-2020 12:20 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38
Wacht wat waarom gaat er een slangetje om het filament bij een direct drive?

Ik denk wel dat het een fijne printer is om een te werken omdat alles er makkelijk bereikbaar uitziet. Dat rechtvaardigd niet de driedubbele prijs tov een Cetus voor mij maar oke

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Jampot007 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:32:
Dan rolt de rol alleen af bij extruderen, en krijgt hij niet een grote ruk bij bewegen van de printkop. Of valt het filament naast de rol als hij weer terug beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:57
Jampot007 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:32:
Omdat dit voorkomt dat het filament de extruder omhoog/opzij trekt en zo voor afwijkingen in de print zorgt. De trekkracht die nodig is om de rol af te rollen komt nu op het bracket te staan waar het andere uiteinde van die buis aan vast zit en in mindere mate op de extruder zelf. Stel je maar voor wat er gebeurt als je met de hand een harde ruk geeft aan het filament als zo'n buis er wel of niet zit.
Dat is zeker met zo'n inherent niet-rigide cantilever-ontwerp wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
Oh jeetje, ik dacht dat het een zelf ontworpen/DIY printer was, maar die prijzen zijn echt belachelijk idd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 17:48
Ik heb net een BLTouch op mijn AM8 gezet, maar ik heb nog wat problemen in Marlin. Kan iemand me vertellen wat er precies fout is? De error die ik krijg is:
In file included from sketch\MarlinConfig.h:42:0,

from sketch\G26_Mesh_Validation_Tool.cpp:27:

SanityCheck.h:946: error: static assertion failed: LEFT_PROBE_BED_POSITION is outside the probe region.

static_assert(LEFT_PROBE_BED_POSITION >= MIN_PROBE_X, "LEFT_PROBE_BED_POSITION is outside the probe region.");

^

exit status 1
static assertion failed: LEFT_PROBE_BED_POSITION is outside the probe region.
Er gaat dus iets fout met het instellen van de probe posities.
Ik heb nu dit gedaan:
#define X_MIN_POS -5
#define Y_MIN_POS -14
#define X_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER 32 // X offset: -left +right [of the nozzle]
#define Y_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER 0 // Y offset: -front +behind [the nozzle]
#define MIN_PROBE_EDGE 10
// Set the boundaries for probing (where the probe can reach).
#define LEFT_PROBE_BED_POSITION MIN_PROBE_EDGE
#define RIGHT_PROBE_BED_POSITION (X_BED_SIZE - MIN_PROBE_EDGE)
#define FRONT_PROBE_BED_POSITION MIN_PROBE_EDGE
#define BACK_PROBE_BED_POSITION (Y_BED_SIZE - MIN_PROBE_EDGE)
Waarbij MIN_POS is hoever mijn nozzle van het bed af staat na het homen en de offset de afstand is tussen de probe en de nozzle. Verder staat mijn bed op 200x200mm en heb ik met MIN_PROBE_EDGE 10mm aangegeven zodat hij niet precies op de rand van mijn bed gaat levelen.
Kan iemand me hier mee helpen? Ik zit er al te lang naar te staren en het is waarschijnlijk een klein kut foutje ergens :P

EDIT:
Het is gelukt! Het was een stom foutje, hij kon natuurlijk de rand van het bed aan de kant van mijn x-sensor niet bereiken doordat de offset van de extruder te groot is...

[ Voor 5% gewijzigd door Niekserr op 30-03-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 22:46
Iemand hier die handig is met 3D ontwerpen (en de juiste software bezit) en een slotbout M8x170 voldraads (metrisch) kan ontwerpen? Heb al de nodige tijd gezocht op internet naar een 3d ontwerp maar voldraads niet te vinden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
hansvk schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:42:
Iemand hier die handig is met 3D ontwerpen (en de juiste software bezit) en een slotbout M8x170 voldraads (metrisch) kan ontwerpen? Heb al de nodige tijd gezocht op internet naar een 3d ontwerp maar voldraads niet te vinden.
Aangezien dat best lastig te printen is kan je ook gewoon een gladde 8mm pin printen en een draad snijder gebruiken. Of heb je hem puur in digitaal 3D nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
wat voor pitch wil je

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu4UmeQwkjxMz7H0GeAcc0-oPbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sMSiFRdXlrT6rnZyclevlzqO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Jampot007 op 30-03-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Hier ben ik voor de tweede keer vandaag... Ik heb nu dus mijn (Chinese) BLTouch op mijn printer gebouwd, het bed geleveled en in de EEPROM mijn z0 gecalibreerd aan de hand van dit filmpje: YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe. In de beschrijving van het filmpje staan letterlijk de stappen die ik heb gevolgd om het in de EEPROM op te slaan (met m851, m500 en m501).

Het probleem is nu dat als ik ga printen met Cura, dat Cura dat nu in de lucht doet en niet daadwerkelijk naar de Z0 toe gaat om op het bed te printen. Hoe pas ik nu de Gcode in cura aan zodat het wel goed gaat? Het idee van mij was om alvorens het printen opnieuw het bed te levelen (wat ik met g29 hieronder wilde bereiken) en dan te gaan printen. :)

De start Gcode ziet er alsvolgt uit:
G21 ;metric values
G90 ;absolute positioning
M82 ;set extruder to absolute mode
M107 ;start with the fan off
G28 X0 Y0 ;move X/Y to min endstops
G29 ;bed leveling
G1 Z15.0 F9000 ;move the platform down 15mm
G92 E0 ;zero the extruded length
G1 F200 E3 ;extrude 3mm of feed stock
G92 E0 ;zero the extruded length again
G1 F9000
;Put printing message on LCD screen
M117 Printing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niekserr schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:40:
Hier ben ik voor de tweede keer vandaag... Ik heb nu dus mijn (Chinese) BLTouch op mijn printer gebouwd, het bed geleveled en in de EEPROM mijn z0 gecalibreerd aan de hand van dit filmpje: YouTube: Calibrating Z-Offset With A BLTouch Bed Levelling Probe. In de beschrijving van het filmpje staan letterlijk de stappen die ik heb gevolgd om het in de EEPROM op te slaan (met m851, m500 en m501).

Het probleem is nu dat als ik ga printen met Cura, dat Cura dat nu in de lucht doet en niet daadwerkelijk naar de Z0 toe gaat om op het bed te printen. Hoe pas ik nu de Gcode in cura aan zodat het wel goed gaat? Het idee van mij was om alvorens het printen opnieuw het bed te levelen (wat ik met g29 hieronder wilde bereiken) en dan te gaan printen. :)

De start Gcode ziet er alsvolgt uit:

[...]
Je moet je leveling wel activeren, afhankelijk van het soort dat jij gekozen hebt hoeft G29 niks te doen.

Met UBL moet je G29 A1 doen bijvoorbeeld
Voor ABL M420 S1 geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
In fusion is het een fluitje van een cent. Heb zelf een M16 bout geprint ( houtklem ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

Zojuist een bigtreetech skr mini E3 besteld op banggood. Komt als het goed is uit de UK dus met een paar dagen binnen.
Dan nog even een BLtouch bij 123-3d.nl bestellen, https://www.123-3d.nl/Ant...1-BLTOUCH-i3640-t324.html.
Dat is toch de orginele?

Nu nog uitzoeken hoe het allemaal werkt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
ManIkWeet schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:44:
[...]

Je moet je leveling wel activeren, afhankelijk van het soort dat jij gekozen hebt hoeft G29 niks te doen.

Met UBL moet je G29 A1 doen bijvoorbeeld
Voor ABL M420 S1 geloof ik
Oke, dus ik hoef alleen maar A1 erachter te zetten? Bedankt, ik ga het eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niekserr schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Oke, dus ik hoef alleen maar A1 erachter te zetten? Bedankt, ik ga het eens proberen :)
https://marlinfw.org/docs/gcode/G029-ubl.html
Altijd documentatie erbij pakken voordat je een willekeurige vreemdeling op het internet geloofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
ManIkWeet schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:09:
[...]

https://marlinfw.org/docs/gcode/G029-ubl.html
Altijd documentatie erbij pakken voordat je een willekeurige vreemdeling op het internet geloofd ;)
Thanks! Ik heb gelijk nog een vraagje... De UBL werkte nu en Cura gaat nu dus eerst heaten en dan levelen, wat ik graag andersom wil hebben omdat nu filement uit de nozzle lekte op mijn bed, maar hoe krijg ik dat andersom? In die Cura start G-code die ik hierboven heb laten zien zie ik geen code die de heating aan zet (wat volgens mij M109 moet zijn).

Heb je enig idee hoe ik dit kan doen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Het is juist aanbevolen om eerste alles warm te laten worden voordat je gaat levellen, dit omdat met warmte je bed en extruder nozzle vervormt (met warmte zet metaal uit).

Misschien dat je voor de UBL regel je extruder en bed al op temperatuur kan laten komen en dan een retract doen?
Na de UBL weer zorgen dat er filament in je nozzle zit zodat je gelijk klaar bent om te printen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
1,25 graag _/-\o_

Gisteravond nog wat gestoeid met FreeCAD aan de hand van een voorbeeld op Youtube. Ik krijg dan helaas niet het gewenste resultaat (PC loopt vast of voert de bewerking niet goed uit). Waarschijnlijk is mijn hardware ontoereikend.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
hansvk schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:50:
[...]

1,25 graag _/-\o_

Gisteravond nog wat gestoeid met FreeCAD aan de hand van een voorbeeld op Youtube. Ik krijg dan helaas niet het gewenste resultaat (PC loopt vast of voert de bewerking niet goed uit). Waarschijnlijk is mijn hardware ontoereikend.
dm je mail even dan stuur ik m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
phYzar schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:55:
[...]

Aangezien dat best lastig te printen is kan je ook gewoon een gladde 8mm pin printen en een draad snijder gebruiken. Of heb je hem puur in digitaal 3D nodig?
Een draadsnijder (buitendraad) heb ik helaas niet. Ik ga toch een poging wagen met mijn Prusa MK3s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Niekserr schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Thanks! Ik heb gelijk nog een vraagje... De UBL werkte nu en Cura gaat nu dus eerst heaten en dan levelen, wat ik graag andersom wil hebben omdat nu filement uit de nozzle lekte op mijn bed, maar hoe krijg ik dat andersom? In die Cura start G-code die ik hierboven heb laten zien zie ik geen code die de heating aan zet (wat volgens mij M109 moet zijn).

Heb je enig idee hoe ik dit kan doen? _/-\o_
Wat ik doe is ik verwarm eerst mijn bed, daar wacht ik op.
Dan begin ik met het verwarmen van de nozzle zonder te wachten en voer ik G28/G29 uit.
Daarna wacht ik voor beiden tot ze op temperatuur zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
G90 ; use absolute coordinates
G21 ; set units to millimeters

M190 S[first_layer_bed_temperature] ; wait until bed finishes heating
M104 S[first_layer_temperature] ; start heating extruder

G28 ; home all axes
G29 L0 ;load mesh 0
G29 J ;tilt based on 3 points
G29 A ;activate ubl

G0 X10 Y10 F9000 ;move away in case of leaky hotend

M109 S[first_layer_temperature] ; wait until heating extruder
thijsco19 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:22:
Het is juist aanbevolen om eerste alles warm te laten worden voordat je gaat levellen, dit omdat met warmte je bed en extruder nozzle vervormt (met warmte zet metaal uit).

Misschien dat je voor de UBL regel je extruder en bed al op temperatuur kan laten komen en dan een retract doen?
Na de UBL weer zorgen dat er filament in je nozzle zit zodat je gelijk klaar bent om te printen.
Het heeft weinig zin om je nozzle te heaten als je een bltouch/inductieprobe hebt. Heeft alleen zin als je zo'n piezo probe hebt die je nozzle gebruikt.
Je moet wel je nozzle heaten als je een grove handmatige aanpassing wil doen aan je schroeven met een papiertje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
@hansvk een simpel setje hoeft niet veel te kosten:

superbasic: https://www.hbm-machines....ten-wringijzer-en-tapkruk
basic: https://www.hbm-machines....-tin-m3-12-tap-en-snijset

Ik moet toegeven dat ik nog niet heb geprobeerd buitendraad te snijden in een print, maar binnendraad doe ik regelmatig en werkt wel fijn.

heb wel eens m8 en m6 binnendraad proberen te printen, maar dat is me niet gelukt (leek zelfs niet op schroefdraad). Veel grover draad zoals bijvoorbeeld bij dit ontwerp: https://www.thingiverse.com/thing:2403756 werkt wel super (zowel binnen- als buitendraad zonder nabewerking direct werkend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
@phYzar Tappers heb ik al wel, snijders nog niet. Voor die paar keer ga ik wel even bij Ali kijken naar een snijsetje.

Ik ga het proberen met een nozzle van 0,25 mm en dan wat spelen met de settings zoals in onderstaand filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

ManIkWeet schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Het heeft weinig zin om je nozzle te heaten als je een bltouch/inductieprobe hebt. Heeft alleen zin als je zo'n piezo probe hebt die je nozzle gebruikt.
Je moet wel je nozzle heaten als je een grove handmatige aanpassing wil doen aan je schroeven met een papiertje :+
Ohja, da's waar ook :9 8)7 .

Nouja, kwaad kan het niet behalve dan een beetje filament op je bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik heb het eindelijke voor elkaar. Sensorless homing met een SKR 1.3 en TMC2130.
Nu zit ik nog met 1 probleem. Nu wil ik graag de Microsteps verhogen. Standaard is dit 16. Als ik dit nu verhoog, dan gaat opeens het homen heel erg traag. Ik heb nog geen print gestart dus ik weet niet hoe dat gaat, maar hoe kan het zo zijn door alleen de microsteps te verhogen dat opeens het homen heel traag gaat. Mis ik een centrale settings die het aantal steps instelt. Ik zou graag hoger willen dan 16 steps omdat het kan, maar met deze snelheid is het geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:32:
Ik heb het eindelijke voor elkaar. Sensorless homing met een SKR 1.3 en TMC2130.
Nu zit ik nog met 1 probleem. Nu wil ik graag de Microsteps verhogen. Standaard is dit 16. Als ik dit nu verhoog, dan gaat opeens het homen heel erg traag. Ik heb nog geen print gestart dus ik weet niet hoe dat gaat, maar hoe kan het zo zijn door alleen de microsteps te verhogen dat opeens het homen heel traag gaat. Mis ik een centrale settings die het aantal steps instelt. Ik zou graag hoger willen dan 16 steps omdat het kan, maar met deze snelheid is het geen doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb85FuQyaUMJq9Pzd5o8Y6IwOjk=/f/image/U3TXbnaxO0tVUnOjnhsOWFe8.png
Probeer die eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik stond daar niet bij stil dat je die daarmee verhoogd. Klinkt eigenlijk wel logisch met die tekst erbij. Voor 16 microsteps staan ze nu standaard ingesteld. Dus met 64 gaan ze 4x hoger.

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel. op 01-04-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
ManIkWeet schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Wat ik doe is ik verwarm eerst mijn bed, daar wacht ik op.
Dan begin ik met het verwarmen van de nozzle zonder te wachten en voer ik G28/G29 uit.
Daarna wacht ik voor beiden tot ze op temperatuur zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
G90 ; use absolute coordinates
G21 ; set units to millimeters

M104 S[first_layer_temperature] ; start heating extruder

G28 ; home all axes
G29 L0 ;load mesh 0
G29 J ;tilt based on 3 points
G29 A ;activate ubl

G0 X10 Y10 F9000 ;move away in case of leaky hotend

M109 S[first_layer_temperature] ; wait until heating extruder

[...]

Ik vind het nog steeds een beetje gek. Als ik letterlijk jouw gcode kopieer werkt het wel, maar wacht mijn UBL nog steeds totdat de nozzle opgewarmd is. Ik ben opzoek geweest naar een gcode die het opwarmen laat wachten tot UBL completed is maar dit heb ik nog niet gevonden helaas.
Zou dit te maken kunnen hebben met mijn Marlin die niet up to date is en daarom het M104 command misschien niet kent oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

UBL is toch een setting / 'programma' vanuit Marlin zelf? Dan zou dat misschien alleen aan te passen zijn in de bestanden van marlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niekserr schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:07:
[...]

Ik vind het nog steeds een beetje gek. Als ik letterlijk jouw gcode kopieer werkt het wel, maar wacht mijn UBL nog steeds totdat de nozzle opgewarmd is. Ik ben opzoek geweest naar een gcode die het opwarmen laat wachten tot UBL completed is maar dit heb ik nog niet gevonden helaas.
Zou dit te maken kunnen hebben met mijn Marlin die niet up to date is en daarom het M104 command misschien niet kent oid?
Jij gebruikt Cura toch?
Daar had ik andere instellingen voor nodig meen ik mij te herinneren...

Ergens in je GCODE komt blijkbaar een
M109
voordat je start-gcode erin geplakt wordt...

Volgens mij is dat ergens bij je printer gcode

[ Voor 6% gewijzigd door ManIkWeet op 01-04-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Mijn SKR 1.3 met sensorless homing en TMC2130 werkt perfect.
Heb nu 1 probleem. Mijn Z as en Extruder zijn geluidsloos. Mijn X en Y maken een hoog piepend krakend/knarsend geluid. Wat is dit, kan het niet 1-2-3 vinden wat het probleem. is. Heb een geluidfragment hier. De fan's hoor je niet, die heb ik even met het handje stilgehouden.
https://1drv.ms/u/s!AsiMobovWaxxs60H50uplJpBKb5tig?e=RAJRow

Edit:
Het is alleen mijn X as.

Alles wat ik vind op het internet gaat om het verkeerd aansluiten maar het is zo gek dat het alleen de x as is.

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel. op 02-04-2020 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:15:
Mijn SKR 1.3 met sensorless homing en TMC2130 werkt perfect.
Heb nu 1 probleem. Mijn Z as en Extruder zijn geluidsloos. Mijn X en Y maken een hoog piepend krakend/knarsend geluid. Wat is dit, kan het niet 1-2-3 vinden wat het probleem. is. Heb een geluidfragment hier. De fan's hoor je niet, die heb ik even met het handje stilgehouden.
https://1drv.ms/u/s!AsiMobovWaxxs60H50uplJpBKb5tig?e=RAJRow

Edit:
Het is alleen mijn X as.

Alles wat ik vind op het internet gaat om het verkeerd aansluiten maar het is zo gek dat het alleen de x as is.
Volgens mij noemen de meesten dat coil whine. Heeft denk ik voor een deel te maken met de zuiverheid van je voeding (Chinesium?)

Wat gebeurd er als je de driver chips omwisselt (bijvoorbeeld x en y drivers)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:27
Ik heb de gok gewaagd en de voedseldroger gekocht.

Het was even spannend of er een rol filament in zou passen, de fruitcube zelf is 26 cm breed, een rol filament ongev 20 cm. Helaas stonden er online geen inhoud afmetingen van de fruitcube en heb ik hem dus op de gok gekocht.

De gok is gelukkig goed afgelopen, ik kan er maximaal 8 rollen 1kg filament in kwijt. Het heeft mijn voorkeur om er 6 rollen in te stoppen, dan heb je boven in nog een beetje de ruimte voor wat lucht circulatie en om een flink aantal droge pit zakjes of silica gel zakjes te drogen.

Ik ben al bezig met een nodemcu boardje met 4 x een dht22 om op 4 plekken in de fruitcube de temp en luchtvochtigheid te monitoren, lijkt me interresant om te zien.

Ik heb nog niet geprint, met de rollen na het drogen dus het resultaat kan ik nog niet laten zien.
Wel ben ik er zelf ook inmiddels achter dat rollen die te lang aan de printer hangen er echt op achteruit gaan, dus ik ben zelf heel benieuwd of een rol na flink wat uurtjes in de droger weer print als een verse rol net uit de vacuum verpakking.

Wat betreft het materiaal, het is wel heel erg plastic fantastic en er zijn ook hele mooie rvs modellen.
Ik zat er over te twijfelen, maar de verhouding tot de aankoop prijs van een ender 5 loopt dan wel erg raar.
Of dit model het lang uithoud, we zullen zien.

De amazon link : https://www.amazon.de/-/n...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbRfCRDp9lknBpemM_LtBz9Jy8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGzZSyxKHB5e4andbxUJVkgE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8fVdprd7Cg6tX7FX8_a-EwpvCY=/f/image/RQP1f7FN8Zgfsk147tRo1tDW.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RILOyRJ_yWaxYN3mFVo_VI0ujlA=/f/image/4URYUoYWecvZJJ2OyCqHvlqd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOrvGQgopVckPD25bv2B0HPlMhg=/f/image/KIdcmkLm2VOn0JYWqPrYr4eT.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVHDTVrPLK8uPbjJ0rdqle87aDs=/f/image/KMSVLrQcQN10XH5W8G0Dr5x0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUnSEOQ-LdpNlkYdXphIHfItOJs=/f/image/S8cqQYLpVEXRcjJ4b495iSXT.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7c-NeFMuqhNZPaB5SKPfxNJrTg=/f/image/kThQicYfFrc71UuBWKUG2KY2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ronUevDMugJ0mtm0c22FQbr6xH8=/f/image/n9CoBGs9SFO2iKtsQsgdti7K.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcMVcPl8tGJwzceAVYcMga-XAjw=/f/image/M6hNMe9dwGGeSGlKpRjYKVJl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:45:
[...]

Volgens mij noemen de meesten dat coil whine. Heeft denk ik voor een deel te maken met de zuiverheid van je voeding (Chinesium?)

Wat gebeurd er als je de driver chips omwisselt (bijvoorbeeld x en y drivers)?
Het is inderdaad coil whine, als ik ze omdraai is het er nog steeds. Ik ga voor nu lekker printen, even nadenken wat ik in de tussentijd kan doen. De printer draait verder wel heel mooi. Ook de motor omwisselen heeft geen effect, het is wel de motor die geluid maakt en niet iets anders. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:49:
[...]

Het is inderdaad coil whine, als ik ze omdraai is het er nog steeds. Ik ga voor nu lekker printen, even nadenken wat ik in de tussentijd kan doen. De printer draait verder wel heel mooi. Ook de motor omwisselen heeft geen effect, het is wel de motor die geluid maakt en niet iets anders. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor alle hulp.
Er zijn in marlin wel instellingen te vinden die je misschien kan aanpassen om het te verbeteren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/**
   * Optimize spreadCycle chopper parameters by using predefined parameter sets
   * or with the help of an example included in the library.
   * Provided parameter sets are
   * CHOPPER_DEFAULT_12V
   * CHOPPER_DEFAULT_19V
   * CHOPPER_DEFAULT_24V
   * CHOPPER_DEFAULT_36V
   * CHOPPER_PRUSAMK3_24V // Imported parameters from the official Prusa firmware for MK3 (24V)
   * CHOPPER_MARLIN_119   // Old defaults from Marlin v1.1.9
   *
   * Define you own with
   * { <off_time[1..15]>, <hysteresis_end[-3..12]>, hysteresis_start[1..8] }
   */
  #define CHOPPER_TIMING CHOPPER_DEFAULT_24V

Is een voorbeeld, alleen voor spreadCycle, niet stealthChop maar misschien is daar ook iets voor.
(persoonlijk gebruik ik alleen spreadCycle, is nog steeds stiller dan mijn ventilators :P)

[ Voor 7% gewijzigd door ManIkWeet op 02-04-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
ManIkWeet schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:59:
[...]

Er zijn in marlin wel instellingen te vinden die je misschien kan aanpassen om het te verbeteren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/**
   * Optimize spreadCycle chopper parameters by using predefined parameter sets
   * or with the help of an example included in the library.
   * Provided parameter sets are
   * CHOPPER_DEFAULT_12V
   * CHOPPER_DEFAULT_19V
   * CHOPPER_DEFAULT_24V
   * CHOPPER_DEFAULT_36V
   * CHOPPER_PRUSAMK3_24V // Imported parameters from the official Prusa firmware for MK3 (24V)
   * CHOPPER_MARLIN_119   // Old defaults from Marlin v1.1.9
   *
   * Define you own with
   * { <off_time[1..15]>, <hysteresis_end[-3..12]>, hysteresis_start[1..8] }
   */
  #define CHOPPER_TIMING CHOPPER_DEFAULT_24V

Is een voorbeeld, alleen voor spreadCycle, niet stealthChop maar misschien is daar ook iets voor.
(persoonlijk gebruik ik alleen spreadCycle, is nog steeds stiller dan mijn ventilators :P)
Met het standaard creality board had ik er geen last van, of ik hoorde het gewoon niet dat kan ook.
Dit staat op 24V, ik gebruik een meanwell voeding dus zou gek zijn als het daar aan ligt.

Ik heb wat, volgensmij ligt het aan stealthchop. Als ik de hybrid threshold op 1 zet gaat het wel zonder geluid op de Z as. op de X en Y is het wel iets minder aanwezig. Op 0 maar gezet en nu is het weg. Die stealtchop mode werkt toch nog niet zo heel lekker.
Edit:
Wel leuk dat een functie die ervoor moet zorgen dat het stiller is juist meer lawaai maakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel. op 02-04-2020 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
ManIkWeet schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:51:
[...]

Jij gebruikt Cura toch?
Daar had ik andere instellingen voor nodig meen ik mij te herinneren...

Ergens in je GCODE komt blijkbaar een
M109
voordat je start-gcode erin geplakt wordt...

Volgens mij is dat ergens bij je printer gcode
Yes ik gebruik Cura. Ik heb het inmiddels gefixt! Het was een opeenstapeling van stomme foutjes met verkeerde haakjes en wat _ die misten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Update:

Er is een nieuwe slicer bij, geïntegreerd in Fusion 360.

Zelf nog geen ervaring met Fusion, werk met onshape, maar ga het binnenkort zeker eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bio schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:17:
Update:

Er is een nieuwe slicer bij, geïntegreerd in Fusion 360.

[YouTube: 3D Printing with Fusion 360 FFF]

Zelf nog geen ervaring met Fusion, werk met onshape, maar ga het binnenkort zeker eens uitproberen!
Is er al een tijdje ;)
Over het algemeen lijkt de consensus te zijn dat er nog wel wat werk nodig is om tot de kwaliteit van de gangbare slicers te komen.
Wel hebben ze informatie die de gangbare slicers niet hebben; zoals bogen, stresspunten etc. Daar wordt nu nog niet zo veel mee gedaan maar het wordt verwacht dat ze daarmee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Crosspost uit het corona-topic:
Heeft iemand al geïnventariseerd of er behoefte is aan face shields? Er zijn een aantal ontwerpen in omloop, zie hieronder die van Prusa:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/G7ERzxWpSUdUR6p9CbVEu9-1024-80.jpg.webp

Kan me voorstellen dat politie, winkelpersoneel, maar ook ziekenhuizen dit wel handig zouden vinden! Ik heb op Bol 50 stuks transparantsheets besteld, sowieso wel handig spul om in huis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Pruimenvlaai schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:27:
Heeft iemand al geïnventariseerd of er behoefte is aan face shields? Er zijn een aantal ontwerpen in omloop, zie hieronder die van Prusa:
[Afbeelding]

Kan me voorstellen dat politie, winkelpersoneel, maar ook ziekenhuizen dit wel handig zouden vinden! Ik heb op Bol 50 stuks transparantsheets besteld, sowieso wel handig spul om in huis te hebben.
Nee heb niet geïnventariseerd. Zou het ook niet doen. Als er echt vraag naar is zie ik wel een oproep verschijnen op fb of andere sociale media. En voor b.v. de politie en winkelpersoneel lijkt het me niet echt handig. Leuk als je b.v. iemand aan die kap trekt bij een worsteling of bij een winkeldiefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
vincent_1971 schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:08:
[...]

Nee heb niet geïnventariseerd. Zou het ook niet doen. Als er echt vraag naar is zie ik wel een oproep verschijnen op fb of andere sociale media. En voor b.v. de politie en winkelpersoneel lijkt het me niet echt handig. Leuk als je b.v. iemand aan die kap trekt bij een worsteling of bij een winkeldiefstal.
Goed idee om passief te wachten op het verschijnen van een oproep! Ik sloeg mijn online krant open en las dit verhaal:
Er is groeiende onrust in de thuiszorg, de wijkverpleging, de gehandicaptenzorg en in verpleeghuizen door het gebrek aan bescherming en het beperkte testen van het personeel. Vakbonden vinden de situatie onacceptabel en dreigen hun achterban op te roepen niet meer naar het werk te gaan.
Dus ik ga eens in die hoek vragen of ze nog face shields kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
[Afbeelding]

Ik vind het prusa faceshield het slechtste ontwerp dat ze tot nu toe hebben bedacht. Moeilijk te maken, klittenband nodig, veel waardevolle materialen voor een wegwerpproduct.

Die versie van die zweed met soort van zonnebril pootjes is veel beter vind ik.

In nederland hebben we https://3dresponse.nl/ , deze studenten hebben het goed geregeld! Dit is een soort miniplatform (nu 150 man) dat probeert ziekenhuizen en hun benodigdheden te polsen en dan de geprinte onderdelen te regelen door een hoop particulieren met printers thuis, iedereen kan zich opgeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Jampot007 op 06-04-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
[Afbeelding]

Ik heb een week geleden met de lokale huisartsen/medisch centrum gebeld om te vragen of ik kon helpen. Die gaven aan dat ze genoeg beschermingsmiddelen hadden en vonden het eigenlijk maar een beetje vreemd aanbod. Ik ben er natuurlijk erg blij mee (dat er hier geen tekorten zijn), maar het neemt je wel een beetje de wind uit de zeilen...

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
dat hele maken is leuk, maar je kunt niet zomaar in het wilde weg gaan printen..
denk aan schoonmaken printer vooraf en achteraf, handschoenen aan, masker op, zeker weten dat je zelf virusvrij bent, alles documenteren (wanneer geprint, materiaal, wanneer verpakt, door wie etc. etc.) voor het uberhaupt bruikbaar in de zorg kan zijn..
en als je zelf ziek bent kun ej hiermee juist veel meer mensen ziek maken...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
KorneelB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:28:
dat hele maken is leuk, maar je kunt niet zomaar in het wilde weg gaan printen..
denk aan schoonmaken printer vooraf en achteraf, handschoenen aan, masker op, zeker weten dat je zelf virusvrij bent, alles documenteren (wanneer geprint, materiaal, wanneer verpakt, door wie etc. etc.) voor het uberhaupt bruikbaar in de zorg kan zijn..
en als je zelf ziek bent kun ej hiermee juist veel meer mensen ziek maken...
Het komt de printer uit met 200 graden. Dit dood sowieso het virus. Als je daarna met schoonmaakmiddel alles af doet dan is het echt wel schoon hoor. Het hoeft geen steriel gaasje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
De bedoeling is dat je aanraken of ademen op de print zoveel mogelijk vermijd. Je print het onderdeel, pakt het dan met een handschoen van het printbed en stopt het gelijk in een plastic zakje en sluit deze luchtdicht af. 1 onderdeel per zakje.

Op elk zakje/batch een sticker met je naam zodat mocht je later symtomen krijgen je dat doorgeeft en die onderdelen niet gebruikt worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Jampot007 op 07-04-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Troubled schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:51:
[...]

Het komt de printer uit met 200 graden. Dit dood sowieso het virus. Als je daarna met schoonmaakmiddel alles af doet dan is het echt wel schoon hoor. Het hoeft geen steriel gaasje te zijn.
en vervolgens hoest je eroverheen, pakt het met je vieze handen vast etc. etc.
dus schone verpakkingen etc. etc.
het gaat niet om het printen, het gaat om de handling van de parts.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
KorneelB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:00:
[...]

en vervolgens hoest je eroverheen, pakt het met je vieze handen vast etc. etc.
dus schone verpakkingen etc. etc.
het gaat niet om het printen, het gaat om de handling van de parts.
Ik neem aan dat het ziekenhuis hier wel rekening mee houdt en alles schoonmaakt voordat ze het gebruiken. Daarnaast is het gebleken dat het Coronavirus vaak niet langer dan een dag overleeft buiten het lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troubled schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:53:
[...]

Ik neem aan dat het ziekenhuis hier wel rekening mee houdt en alles schoonmaakt voordat ze het gebruiken. Daarnaast is het gebleken dat het Coronavirus vaak niet langer dan een dag overleeft buiten het lichaam.
Heb jij hier bronnen voor?
Wat ik mij voor kan stellen is dat ziekenhuizen normaal gesproken een pak opentrekt en daar gelijk gebruik van maakt.
(Denk bijvoorbeeld aan verband of pleisters, die ga je niet eerst nog eens extra ontsmetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
ManIkWeet schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:01:
[...]

Heb jij hier bronnen voor?
Wat ik mij voor kan stellen is dat ziekenhuizen normaal gesproken een pak opentrekt en daar gelijk gebruik van maakt.
(Denk bijvoorbeeld aan verband of pleisters, die ga je niet eerst nog eens extra ontsmetten)
Waar een bron voor. Dat een ziekenhuis het eerst schoonmaakt of dat corona niet langer dan een dag overleeft?

Bij een pak pleisters weet je dat ze in een steriele omgeving gemaakt en verpakt zijn. Bij zelf geprinte onderdelen weet je ook dat daar waarschijnlijk iemand met zijn vette vingers aan heeft gezeten. Ze zijn daar niet achterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troubled schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:21:
[...]

Waar een bron voor. Dat een ziekenhuis het eerst schoonmaakt of dat corona niet langer dan een dag overleeft?

Bij een pak pleisters weet je dat ze in een steriele omgeving gemaakt en verpakt zijn. Bij zelf geprinte onderdelen weet je ook dat daar waarschijnlijk iemand met zijn vette vingers aan heeft gezeten. Ze zijn daar niet achterlijk.
Ik denk dat ziekenhuizen geen tijd hebben om alles te desinfecteren, dus ja een bron dat ze eerst alles schoonmaken "omdat ze niet achterlijk zijn". En er is genoeg te vinden over hoe lang Corona overleefd op bepaalde oppervlakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
ManIkWeet schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:26:
[...]

Ik denk dat ziekenhuizen geen tijd hebben om alles te desinfecteren, dus ja een bron dat ze eerst alles schoonmaken "omdat ze niet achterlijk zijn". En er is genoeg te vinden over hoe lang Corona overleefd op bepaalde oppervlakten.
Daar heb ik geen bron van. Ik zei ook namelijk Ik neem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troubled schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:31:
[...]

Daar heb ik geen bron. Ik zei ook namelijk Ik neem aan.
En dat is iets wat we moeten proberen te voorkomen, aannames.
Zo nemen een paar mensen op dit moment aan dat ziekenhuizen graag DIY schermen willen hebben, maar dat blijkt dus niet altijd zo te zijn.
Zo nemen een paar mensen aan dat ze niet ernstig ziek zouden worden.
Etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
ManIkWeet schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:06:
[...]

En dat is iets wat we moeten proberen te voorkomen, aannames.
Zo nemen een paar mensen op dit moment aan dat ziekenhuizen graag DIY schermen willen hebben, maar dat blijkt dus niet altijd zo te zijn.
Zo nemen een paar mensen aan dat ze niet ernstig ziek zouden worden.
Etc. etc.
Wat jij doet is toch precies hetzelfde? Jij neemt ook aan dat ziekenhuizen de spullen niet ontsmetten...
En een aanname doen dat ziekenhuizen het misschien nodig hebben en het dan vragen is altijd beter dan een aaname doen dat ze het niet nodig hebben om vervolgens maar niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Troubled schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:53:
[...]

als jij je lekker nuttig wilt voelen door shit te printen en dat t je niet interesseerd dat t bij de eindgebruiker weggegooid wordt, good for you.

informeer je naar de protocollen bij de ziekenhuizen hoe alles aangeleverd moet worden en dan praten we verder.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Troubled schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:17:
[...]

Wat jij doet is toch precies hetzelfde? Jij neemt ook aan dat ziekenhuizen de spullen niet ontsmetten...
Nee ik heb aangegeven dat ik niet weet wat ziekenhuizen doen, daarom vroeg ik om een bron.

Maar goed, laten we het maar weer eens over 3d printen hebben :)

Ik heb vandaag voor de tweede keer mijn koolstofvezel buizen geschuurd, nu gaan mijn igus clone lagers er vrij soepel overheen, maar als ik er twee in een rij in mijn x carriage doe is het nog best stroef.
Morgen eens installeren op mijn printer en een paar uur de x as laten heen en weren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik heb constant problemen met PETG, in het begin ging het goed, maar nu helemaal niet. Hij clogged altijd temperatuuur tussen de 220 en 260 geprobeerd en ook zonder retraction clogged die. Nozzle ook al vervangen door nieuwe. Kan het zoveel verschil uitmaken als ik een ander merk probeer. En welke raden jullie dan aan, dan ga ik eens een andere rol kopen en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Daniel. Heb je al uitgesloten dat het probleem niet iets hoger in je hotend speelt? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je een keer de printer hebt uitgezet voordat alles goed afgekoeld was en er nu een stukje in je heatbreak vast zit. Of als je geen full-metal hotend hebt je PTFE-buis die niet meer goed zit of door de hoge temperatuur vervormd / gesmolten is?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Gizz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:15:
@Daniel. Heb je al uitgesloten dat het probleem niet iets hoger in je hotend speelt? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je een keer de printer hebt uitgezet voordat alles goed afgekoeld was en er nu een stukje in je heatbreak vast zit. Of als je geen full-metal hotend hebt je PTFE-buis die niet meer goed zit of door de hoge temperatuur vervormd / gesmolten is?
Full-metal hotend, ook met ptfe-tube geprobeerd. Ik vermoed echt het filament. En ik wacht altijd netjes totdat die onder de 50 is als ik hem uitzet.

Soms gaat een printje van 12 uur wel goed, maar dat is meestal als ik de nozzle heb vervangen. Daarna gaat het weer de mist in.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel. op 09-04-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 21:18
Daniel. schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:55:
Ik heb constant problemen met PETG, in het begin ging het goed, maar nu helemaal niet. Hij clogged altijd temperatuuur tussen de 220 en 260 geprobeerd en ook zonder retraction clogged die. Nozzle ook al vervangen door nieuwe. Kan het zoveel verschil uitmaken als ik een ander merk probeer. En welke raden jullie dan aan, dan ga ik eens een andere rol kopen en kijken of dat helpt.
Hoelang heb je dit petg al buiten de verpakking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
sjaakwortel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:10:
[...]

Hoelang heb je dit petg al buiten de verpakking?
Ongeveer 5 dagen. Maar sla ze altijd op in een vacuumzak met zo'n zakje en bij de printer ligt er een bak op, enige waar lucht doorgaat is naar de printer toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6af43nVpkj0GCQaWcpZqtklpJrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDguXWeeAHnuJ0ghy4MiPsdA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Daniel. op 09-04-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Daar is dan niks mis mee, ik gebruik zelf REAL petg van 123-3d, wat naast wat vocht problemen vrij redelijk werkt met mijn e3d volcano. Enige truc die ik weet is een heel klein beetje teflon spray in je hotend, dat reduceert de wrijving en zorgt voor betere extrusie, maar ik adviseer je dat eerst zelf even te onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
sjaakwortel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:17:
Daar is dan niks mis mee, ik gebruik zelf REAL petg van 123-3d, wat naast wat vocht problemen vrij redelijk werkt met mijn e3d volcano. Enige truc die ik weet is een heel klein beetje teflon spray in je hotend, dat reduceert de wrijving en zorgt voor betere extrusie, maar ik adviseer je dat eerst zelf even te onderzoek.
Ik dacht ook al aan real, ik gebruik nu OWL.
Teflon spray gaan we dat maar eens proberen. Wacht is dat niet ongever het zelfs als olie op zo'n schoonmaaksponsje waar je filament doorheen gaat.

Ik heb hem nu vrij hoog van het printbed staan. Als die wederom mislukt ga ik direct Real kopen en het daarmee proberen. Dan dit filament alleen nog gebruik voor kleine prints.
Ben nu bezig met een print van ongeveer 36 uur. 88m
245 graden
Flow op 97, alhoewel 100 echt 10cm is.
Retraction op 1.3mm@35mm/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Daniel. Met welke nozzle en op welke snelheid print je? Het kan ook zijn dat je tegen de grenzen van je hotend aanloopt. Zou me niets verbazen als je daar met PETG, dat sowieso een hogere temperatuur nodig heeft, eerder last van hebt dan met PLA.

Ik weet niet precies wat je hebt, maar bij bijvoorbeeld een V6 hotend wordt 10mm3/s filament als een veilig maximum gezien en richting de 15mm3/s wordt het problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Gizz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:35:
@Daniel. Met welke nozzle en op welke snelheid print je? Het kan ook zijn dat je tegen de grenzen van je hotend aanloopt. Zou me niets verbazen als je daar met PETG, dat sowieso een hogere temperatuur nodig heeft, eerder last van hebt dan met PLA.

Ik weet niet precies wat je hebt, maar bij bijvoorbeeld een V6 hotend wordt 10mm3/s filament als een veilig maximum gezien en richting de 15mm3/s wordt het problematisch.
Heb een clone all-metal v6 van TriangleLabs, 0.4mm nozzle met 50mm/s als max speed.

Als ik een normale run test doe dan doe ik
code:
1
2
3
M83
G1 F450 (of lager als het werkt maar met F450 ging het goed)
G1 E150

Em dat loopt gewoon door met die snelheid.

Als die eenmaal vastloopt dan krijg ik hem bijna niet schoon en dan werkt die code ook niet, ook al doe ik G1 F50. Dan moet ik hem echt goed schoonmaken en dan loopt die in no-time weer vast. De print loopt inmiddels al 3 uur en gaat nog goed. Heb de nozzle nu echt wel boven het bed hangen. Je ziet het er nu echt heel goed op lopen. Nu maar 33 uur te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:10
KorneelB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:44:
[...]

als jij je lekker nuttig wilt voelen door shit te printen en dat t je niet interesseerd dat t bij de eindgebruiker weggegooid wordt, good for you.

informeer je naar de protocollen bij de ziekenhuizen hoe alles aangeleverd moet worden en dan praten we verder.
Ben het helemaal met je eens, ik heb op Fb dezelfde discussie gehad met iemand hierover.
Ik heb een aantal kilo Petg dus kan er wel wat printen, maar ik heb geen mondkapjes(want ja chronisch tekort etc.) om ze 'veilig' van mijn printbed te halen. Kon die beste man maar niet bij met zijn hoofd(zijn printer verhitte het materiaal immers al op 200 graden). Toen begon die over het schoonmaken met een autoclaaf, toen ik hem vertelde dat de meeste materialen helemaal er niet in konden vanwege de Glastemperatuur snapte hij er al helemaal niks meer van.

Toen kwam het er uiteindelijk op neer dat elke bescherming beter is dan geen. Wat in de basis ook zeker zo is, maar als ik zonder dat ik het weet het virus op de maskers weet te krijgen en ik daarmee een half ziekenhuis besmet schieten we er ook niks mee op. Ik heb geen behoefte om mee te werken aan schijnveiligheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Daniel. schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:29:
[...]

Ik dacht ook al aan real, ik gebruik nu OWL.
Teflon spray gaan we dat maar eens proberen. Wacht is dat niet ongever het zelfs als olie op zo'n schoonmaaksponsje waar je filament doorheen gaat.

Ik heb hem nu vrij hoog van het printbed staan. Als die wederom mislukt ga ik direct Real kopen en het daarmee proberen. Dan dit filament alleen nog gebruik voor kleine prints.
Ben nu bezig met een print van ongeveer 36 uur. 88m
245 graden
Flow op 97, alhoewel 100 echt 10cm is.
Retraction op 1.3mm@35mm/s
Sinds ik een stoffiltertje heb geprint welke is voorzien van een klein stukje spons en een paar druppels zonnebloemolie, heb ik geen last meer van clogs gehad. Ik zou dit eerst proberen voordat je aan de gang gaat met teflonspray. Dat is echt rommel.

/edit:
Ik heb zoiets gebruikt:
https://www.thingiverse.com/thing:2349995
Behalve smering houd het ook echt veel stof tegen en persoonlijk denk ik dat stof een van de grote veroorzakers is van clog's.

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 10-04-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
lennertvdkort schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:57:
[...]

Ik heb geen behoefte om mee te werken aan schijnveiligheid..
Niet alleen dat, als ziekenhuizen echt behoefte zouden hebben aan "onze" prints dan gaan ze er vanzelf wel om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 06:33
Vermoedelijk wordt ik hier met pek en veren weggejaagd, maar toch de gok nemen:
Ik wil een klein onderdeel (bakje van ongeveer 35 x 30 x 20mm) voor mijn motor laten printen. Iemand hier goede ervaringen met bedrijven die one-offs printen en opsturen?

* MuddyMagical rent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Daniel. dat hou volgens mij vocht niet echt tegen, je moet echt een bijna lucht dichte constructie maken.

* Damic ziet @MuddyMagical rennen en gooit het bakje achter hem aan. Hier, je ROMMEL :! :+

@jbhc en andere, er zijn initiatieven per land aan de gang om te zien wie wat nodig heeft per land en dan kun je mee printen en prints naar hun opsturen. Deze worden dan ontsmet en naar de nodige ziekenhuizen enzo verdeeld. * Damic zoekt de link

[ Voor 38% gewijzigd door Damic op 10-04-2020 23:11 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Damic Maar dat is een ander verhaal. Waar het mij meer om gaat is dat je er niet hier in NL mee moet gaan leuren. Ziekenhuizen hebben het momenteel al meer dan druk zat en zitten er echt niet op te wachten om mensen voor dit soort spullen te woord te staan, hoe goed de bedoelingen ook zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Omdat dit over iets heel anders gaat, even een dubbelpost....

De lockdown heeft ook zo zijn voordelen; ik ben eindelijk eens in de gelegenheid om mn lack behuizing wat meer af te maken. Eerst heb ik al een en ander kunnen aanpassen zodat na een jaar of anderhalf het meeste papier wat daar omheen zat tegen ongewenste luchtstromingen (ik heb een gecustomizede versie) weg kon. Vandaag echter een nog grotere upgrade, ik heb mijn zelf ontworpen en uiteraard geprintte ventilatiesysteem met koolstoffilter ingebouwd en dat werkt echt geweldig :) Je ruikt helemaal niks meer van gesmolten plastic.

Morgen staat eindelijk het deurtje op de planning.....

@MuddyMagical
Waarom vraag je niet gewoon hier of iemand dat voor je wil printen? Je wordt dan vanzelf door de mods naar V&A verwezen :X en als je mazzel hebt stuurt iemand je een PB (we zitten hier op tweakers) :)

[ Voor 31% gewijzigd door jbhc op 11-04-2020 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@jbhc hazo ja zo had ik het niet gelezen.

Anyway, weet er iemand in Cura 4.5 een functie zitten die het volgende tegen gaat?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cx1cB5J.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PLHdIBJ.jpg

Ik dacht onder shell:
Z seam alignment (=shortest)
Seam corner preference (=hide seam)
maar dat doet dit in de plaats van soms een kleine blob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Misschien je flow ook wat lager, het lijkt overextruded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Staat je retraction wel goed ingesteld? Lijkt erop alsof het filament nog uit je nozzle druipt terwijl je naar de volgende laag gaat.

Er vallen trouwens meer dingen op aan je print. Zitten al die diagonale lijnen ook in het model?

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 11-04-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 19:40
In ieder geval combing inschakelen en dan "not in skin" kiezen, tevens niet vergeten "Max Comb Distance With No Retract" ook in te schakelen en dan op 1mm zetten, dit laatste staat vaak niet automatisch bij combing ingeschakeld en dan wordt er helemaal geen retract meer uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@haarbal dat zou kunnen ben naar andere extruder gegaan, normaal zelfde aantal stappen maar zou toch een stuk lager kunnen liggen, waardoor ie nu over extrudeerd

@Gizz retraction staat goed, geen stringing tussen delen (7mm bij 70mm/s retract), die diagonalen lijnen zijn de extrusie lijnen, heb nog niet teveel afwerking op staan eerst juist printen voor ik zo van die fratsen opzet :)

@Hardy8 thanks mate, eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
@jbhc
Er is inderdaad een extra functie om de retractions verder te tunen in cura; Retraction extra prime amount. Als je aan het begin van een extrusie (dus na een retraction) teveel materiaal hebt dan moet je daar een negatieve waarde (beginnen met 0.2 ofzo) neerzetten. Daarnaast kun je kijken naar je coasting, dat zou hier ook iets van invloed op moeten hebben (stopt de extrusie ietsje eerder, zodat de spanning uit je hotend verdwijnt)
Pagina: 1 ... 175 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.