Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38
40-50 graden is toch juist perfect voor PLA?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:20:
40-50 graden is toch juist perfect voor PLA?
Ik heb genoeg verhalen gehoordgelezen dat mensen hun rol verziekt hadden ermee. Misschien omdat de temperatuur kort overschoot of zo.

Ik bedoel je mag het proberen van mij hoor ;)
Je rol is nu toch al slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
ManIkWeet schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:26:
[...]

Ik heb genoeg verhalen gehoordgelezen dat mensen hun rol verziekt hadden ermee. Misschien omdat de temperatuur kort overschoot of zo.

Ik bedoel je mag het proberen van mij hoor ;)
Je rol is nu toch al slecht.
Dat is gewoon thuis bij je oven als je de rol er te vroeg inlegt :p

Bij zo'n temperatuur gecontroleerde kast heb je dat waarschijnlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:27
ManIkWeet schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:16:
[...]

Als ie echt 50°C is kan je er beter geen PLA in leggen...
Goede kans dat ie dan toch je 1.75mm tolerantie verziekt.
Wat is een juiste temperatuur om PLA (+) filament te drogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05

thijsco19

KTM 990 SMT

In het lager gelegen gedeelte voelde het een stukje kouder aan dus daar zal het geen 50 meer zijn. Is overigens ook een oudere droogkast dus scheelt ook nog wat.
Toch bedankt voor de waarschuwing, dacht dat 50 graden nog wel kon.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:51:
In het lager gelegen gedeelte voelde het een stukje kouder aan dus daar zal het geen 50 meer zijn. Is overigens ook een oudere droogkast dus scheelt ook nog wat.
Toch bedankt voor de waarschuwing, dacht dat 50 graden nog wel kon.
Soms kan het wel soms niet, ervaringen verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

All3DP raadt een temperatuur tussen de 45 en 50 graden aan voor het dehydrateren in de oven of een voedseldroger:
Probably the easiest and most common way of drying filament is throwing it in the oven. Just set the temperature to right below the glass transition temperature of the plastic, and leave it in there for 4-6 hours for the moisture to cook out. The longer you leave it, the more drying you’ll get.

- PLA: ~40-45°C
Food dehydrators are also great tools for drying out filament, especially if you don’t have a nice oven. Originally designed for drying fruit, dehydrators are designed to operate at lower temperatures than ovens and are therefore easily repurposed for drying filament.

- PLA: ~40-45°C
De glass transition temperatuur van PLA zit rond de 55 graden, dus daar zit je te dicht bij met 50 graden.

Edit: All3DP bron

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Verschilt ook per merk, sommige PLA kunnen iets meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick_kraster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-08 16:01
Ik ben van een een behuizing te maken voor mijn ender5 met een aparte compartiment voor mijn elektronica. Hier ben ik dus van plan een inbouw stekker aan toe te voegen. Ik heb deze een poosje geleden gehaald.

https://www.conrad.nl/p/e...10-a-zwart-1-stuk-1567156

alleen nu zat ik er vandaag is naar te kijken en er zit geen fuse bij. Ik heb dus even tussen de fuses gekeken maar ik heb totaal geen idee wat voor fuse ik moet halen. Iemand die mij hier mee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kun je de ruimte even opmeten? Het is logisch dat er een 10A 250V zekering in moet, maar die heb je in verschillende afmetingen.

Alternatief is om een inbouwstekker zonder zekering te halen, zoals deze. Of je verbindt hem nu zelf permanent door. De zekering lijkt me niet echt noodzakelijk, in de huidige situatie heb je al een zekering zitten in je voeding. Deze stekker dus zonder zekering inzetten is niet zo (on)gevaarlijk als de situatie zoals je de printer nu gebruikt.
Gizz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:22:
Ik dacht mezelf een leuk cadeau te geven door een Hemera te bestellen bij 123-3d.nl :Y) Was (beperkt) op voorraad toen ik gisteren bestelde, dus had verwacht de Hemera vandaag te ontvangen. Van 123-3d.nl ontving ik echter een mail dat hij niet meer op voorraad is en eind deze maand weer geleverd kan worden.
Het leven zit vol verrassingen. 123-3d.nl zou alvast wat moertjes en boutjes opsturen die ik ook had besteld.

Haal ik zojuist het pakketje op bij de buurvrouw, valt me op dat de doos wel erg groot is. Zit er gewoon een Hemera in :z Wel duidelijk een van de eerste lichting, want er staat er staat Hermes op. Dat was de naam die ze twee dagen voor de launch eind november hebben veranderd in Hemera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lN9mrT2QT5D7e7YllUD_s34e400=/800x/filters:strip_icc()/f/image/6BLrrXCdLewhDz9ZHfuDEWDO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu duimen dat het er eentje is zonder kuren zoals afbrekende tandwielen en dergelijke.

[ Voor 61% gewijzigd door Gizz op 11-03-2020 17:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:27
rick_kraster schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:34:
Ik ben van een een behuizing te maken voor mijn ender5 met een aparte compartiment voor mijn elektronica. Hier ben ik dus van plan een inbouw stekker aan toe te voegen. Ik heb deze een poosje geleden gehaald.

https://www.conrad.nl/p/e...10-a-zwart-1-stuk-1567156

alleen nu zat ik er vandaag is naar te kijken en er zit geen fuse bij. Ik heb dus even tussen de fuses gekeken maar ik heb totaal geen idee wat voor fuse ik moet halen. Iemand die mij hier mee kan helpen?
De ender 5 trekt ongev max 300 watt, de zekering houder in die euro sockets zijn voor glaszekeringen van 20mmx5mm.

Een 3 amp zekering op 220 zal een max vermogen van (220x3) 660 watt kunnen hebben, een 2 amp zekering (2x220=440) zou dus ook nog kunnen, maar dan beter wel een traag zekering om eventuele pieken op te vangen (je hebt snel en traag zekeringen, snel: knappen er bij een korte piek uit, traag: kunnen een korte piek verdragen))

Niet al te moeilijk over doen, even kijken bij de plaatselijke hobby/audio/elektronica voor wat zekeringen. Je betaalt wel flink wat meer maar dan hoef je niet te wachten op een bestelling.
Mocht je nog niet al je onderdelen binnen hebben, lekker bestellen bij een elektronica boer. Bestel dan meteen kabelschoentjes, adereind hulsjes (je wilt echt geen vertinde uiteindes vastschroeven in terminals), krimpkousjes, en een krimptang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick_kraster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-08 16:01
vreemd, ik weet niet wat er met mijn reactie is gebeurd maar het is weg dan maar nogmaals.

Bedankt voor de hulp. Ondertussen een aantal dingen besteld (helaas geen elektronica shop die onderdelen verkoopt in de buurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik print tot op heden direct op een mk2 heatbed (default Anet A6 heatbed). Gewoon, direct op het aluminium. Dat gaat prima als de hoogte van het printbed tenminste perfect is afgesteld en schoon is.
De hoogte stel ik in op 0.3mm, de hoogte van de eerste laag. En schoonmaken: even met alkohol 70% op een tissue afnemen.
Voorheen had ik een buildtak sticker. Echt helemaal geweldig voor PLA. Maar sinds kort over op PETG en dat is er gewoon niet van af te krijgen zo hard blijft dat plakken op buildtak. Zo erg dat er nu stukjes uit de sticker uitbreken en ik de sticker van mijn heatbed heb moeten verwijderen.
Ik print dus al weer een tijdje direct op het heatbed.
Nu komt het me toch nog net even te vaak voor dat de eerste laag niet heel erg goed hecht. Zo 1 of 2 van de 10 prints laat de eerste laag toch (gedeeltelijk) los.
Nu ben ik verder gaan kijken en het concept van de prusa met een ijzeren flex plaat boven op een magnetische Mk3 heatbed lijkt misschien wel de oplossing.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee?
2e (misschien wel belangrijkere) vraag: hebben jullie een link naar een betaalbare/clone Mk3 (300 x 300) versie van de prusa magnetic heatbed? Ik ben hard op zoek maar kom niet verder dan de 250 x 250mm en die is net even te klein voor mijn (nieuwe) Hypercube evo.

/edit: het lijkt erop dat ik toch wat gevonden heb. Voor anderen ter referentie: https://www.aliexpress.com/item/32959212466.html

[ Voor 5% gewijzigd door michielRB op 12-03-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielRB schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:45:
Ik print tot op heden direct op een mk2 heatbed (default Anet A6 heatbed). Gewoon, direct op het aluminium. Dat gaat prima als de hoogte van het printbed tenminste perfect is afgesteld en schoon is.
De hoogte stel ik in op 0.3mm, de hoogte van de eerste laag. En schoonmaken: even met alkohol 70% op een tissue afnemen.
Voorheen had ik een buildtak sticker. Echt helemaal geweldig voor PLA. Maar sinds kort over op PETG en dat is er gewoon niet van af te krijgen zo hard blijft dat plakken op buildtak. Zo erg dat er nu stukjes uit de sticker uitbreken en ik de sticker van mijn heatbed heb moeten verwijderen.
Ik print dus al weer een tijdje direct op het heatbed.
Nu komt het me toch nog net even te vaak voor dat de eerste laag niet heel erg goed hecht. Zo 1 of 2 van de 10 prints laat de eerste laag toch (gedeeltelijk) los.
Nu ben ik verder gaan kijken en het concept van de prusa met een ijzeren flex plaat boven op een magnetische Mk3 heatbed lijkt misschien wel de oplossing.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee?
2e (misschien wel belangrijkere) vraag: hebben jullie een link naar een betaalbare/clone Mk3 (300 x 300) versie van de prusa magnetic heatbed? Ik ben hard op zoek maar kom niet verder dan de 250 x 250mm en die is net even te klein voor mijn (nieuwe) Hypercube evo.

/edit: het lijkt erop dat ik toch wat gevonden heb. Voor anderen ter referentie: https://www.aliexpress.com/item/32959212466.html
300W is misschien wel wat aan de lage kant, ik heb zelf een 400W MK2A heatbed en dat kost al wat tijd (nooit gemeten maar mijn uiteindelijke printtijd is altijd ~10 minuten hoger dan wat de slicer aangeeft).

Zelf heb ik een ERYONE 3D printer magnetisch flexibel printoppervlak maar die is niet meer beschikbaar. Werkt wel super :)

Wat betreft je ANET A6... Ik had zelf ook zo'n sticker en ongeveer dezelfde resultaten (plakt als een malle maar uiteindelijk gaten erin).
Die stickers zijn niet duur, maar je bent wel uren bezig de lijm eraf te halen... Ik had geen acetone/lijmoplosser.

De MK2A die ik heb is deze maar dan moet je natuurlijk nog wel een flexibel bed kiezen.
De gaten waren zeer slecht geboord (stevig maar scheef)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:11
Heeft er iemand toevallig een goed design in gebruik voor een grote spool-houder voor een Prusa i3? Ikzelf heb een 2,5kg spoel PETG, maar die is vandaag over de printer heen gevallen, waarschijnlijk omdat het filament zelf buiten de spoel terecht kwam. De hele print mislukt, maar ik ben zelfs bang dat het wat schade heeft aangericht aan mijn 2 weken oude MK3S.

De bijgeleverde spoelhouder werkt niet, omdat er niet genoeg ruimte is voor de grote spoel, en ik had de PRUSA spoelhouder voor de lack-enclosure geprint hiervoor, maar die is dus niet stabiel genoeg om de spoel op plaats te houden.

Ik heb al wat designs gevonden, maar wellicht dat iemand hier er al een geprint heeft en ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

voor een 2,5kg spoel zou ik toch echt gaan voor een externe spoel houder en niet een bevestiging op de printer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:11
Ik had dus een externe houder, maar die hield dat ding dus niet op de plaats, waardoor dat die rol van die houder viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Vraagje van mijn kant. Ik heb een CR10-s en ben er redelijk tevreden mee. Recent heb ik echter een print van 35cm bij 5cm bij 5cm geprint (diagonaal op het bed), maar deze heeft toch een mm of 2 afwijking op de totale lengte dimensie. Waar kan dit aan liggen?

Lijkt me niet dat de mm/step voor x en y verkeerd ingesteld kunnen staan, dat is toch gewoon deterministisch? Wat kan hier nog meer een rol spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is het in PLA geprint en heb je misschien last van warping? In dat geval zou ik me kunnen voorstellen dat je op 35cm 1 of 2 mm verschil gaat merken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Inderdaad PLA, warping is volgens mij verwaarloosbaar, had al met een brim geprint om warping te beperken... is er sowieso iets van krimp in het materiaal misschien als het afkoelt, en kan dat een rol gaan spelen bij grotere prints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Bio schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:10:
Inderdaad PLA, warping is volgens mij verwaarloosbaar, had al met een brim geprint om warping te beperken... is er sowieso iets van krimp in het materiaal misschien als het afkoelt, en kan dat een rol gaan spelen bij grotere prints?
Er is wel wat krimp maar dat is normaal nooit 1/2 mm. Eerder 0.2mm.

Brim lijkt me wat onnodig bij zo'n groot oppervlakte op t heatbed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2023
Met hoeveel procent infill print je? Merk soms wel als je iets massief print of meer dan 80% dat er meer vervorming is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bio schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:45:
Lijkt me niet dat de mm/step voor x en y verkeerd ingesteld kunnen staan, dat is toch gewoon deterministisch? Wat kan hier nog meer een rol spelen?
Je steps/mm komen uit een berekening die je doet met je pulleys en motor specificaties.
Het kan wel dat je deze afwijking ziet door losse pulleys, slappe belts of gemiste stappen (te snel geprint?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Bedankt voor het meedenken. Printsnelheid lag niet hoog, denk gewoon 50 mm/s. Slappe belts ga ik zeker eens nakijken. Ik heb de printer gewoon out of de box gebruikt de afgelopen maanden, en dat nog niet nagelopen.

Wat betreft die brim trouwens, ik heb die soms toch nodig bij dergelijke prints met 90 graden hoeken. Die komen dan op de hoekjes lichtjes omhoog, terwijl mijn adhesie verder wel goed is. Direct na het printen kan ik voor mijn gevoel de hele printer optillen door het werkstuk vast te pakken :). Kan dit bijvoorbeeld komen doordat de kamer waar ik in print wat kouder is? Of moet ik mijn fan bijvoorbeeld nog later laten aangaan (vergeleken met de Cura standaard settings)...

[ Voor 10% gewijzigd door Bio op 25-03-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Bio Je zou eens een kalibratiekubus kunnen printen. En die vervolgens nameten met een schuifmaat of te checken om die wel precies klopt. Als je daar al kleine verschillen ziet, dan wordt dat bij grotere prints natuurlijk best significant.

Met PLA kunnen kleine temperatuurverschillen al genoeg zijn om warping te krijgen. Bij mij staat mijn printer op anderhalve meter afstand van een raam. In dat raam zit weer, een meter hoger dan de printer, zo'n klein roostertje waar een beetje frisse lucht door naar binnen komt. Als ik last heb van warping in een print, is het op de hoek die naar dat raam gericht is ook meteen 5x zo erg als de hoeken waar een eventueel luchtstroompje niet meteen tegenaan komt.

Ik merk dat het ook erg afhankelijk is van het merk filament, niet alleen het type. PLA van Hobby King wordt bij mij vrij snel zo krom als een hoepel, terwijl dat met PLA van Creality en 123-3d.nl een stuk minder is.

Er staan verschillende guides online met tips om warping te verminderen. Eén van de tips is je bed warmer maken, maar pas wel op als je dat doet met een magnetisch bed. Ga je verder dan zo'n 60 á 65 graden, dan loop je het risico je mat te demagnetiseren. PLA-prints waar ik warping verwacht print ik daarom liever op een glasplaat met haarlak @ 100 graden, dan op mijn magnetische mat @ 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:27:
@Bio Je zou eens een kalibratiekubus kunnen printen. En die vervolgens nameten met een schuifmaat of te checken om die wel precies klopt. Als je daar al kleine verschillen ziet, dan wordt dat bij grotere prints natuurlijk best significant.
Nee, fuck die kubus! (geen aanval naar jou, aanval naar die kubus en waar die voor misbruikt wordt)
Je krijgt altijd enorme verschillen met zo'n klein rotding, als je z-as ook maar een nanometer wobble heeft krijg je al waardeloze meetresultaten.
Overextrusie? Waardeloze meetresultaten.
Onderextrusie? ^
Slappe belt? ^
Kromme as? ^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is niet mijn persoonlijke ervaring, maar goed. Het staat iemand natuurlijk vrij om hem op 300% of groter te printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Heb mijn schuifmaat eens op een stuk gezet wat ik gisteren geprint had, zou X*Y*Z 44x64x25 mm moeten zijn, Z is spot on, in X en Y meet ik iets van 43.8 en 63.7mm. Als je dat extrapoleert kom je inderdaad op een vergelijkbare afwijking uit. Ik ga eerst de belts maar eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Hij lijkt consequent een halve procent te klein te printen in X en Y richting. Spanning op de riem is oke. Kan dit niet gewoon iets stoms zijn als een afwijking op de tolerantie van pulley diameters of iets van dien aard? Afwijking van een half procent lijkt consistent aanwezig voor prints van 4cm, 6cm, 15cm en 35cm.

Ik heb nu als oplossing de mm/step van 0.0125 aangepast op basis van metingen naar 0.01244 mm/step, en daarna nog een test print gemaakt waarbij de afmetingen perfect kloppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bio op 13-03-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bio schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:30:
Hij lijkt consequent een halve procent te klein te printen in X en Y richting. Spanning op de riem is oke. Kan dit niet gewoon iets stoms zijn als een afwijking op de tolerantie van pulley diameters of iets van dien aard? Afwijking van een half procent lijkt consistent aanwezig voor prints van 4cm, 6cm, 15cm en 35cm.

Ik heb nu als oplossing de mm/step van 0.0125 aangepast op basis van metingen naar 0.01244 mm/step, en daarna nog een test print gemaakt waarbij de afmetingen perfect kloppen.
Het zou wel kunnen dat je pulley slecht gefabriceerd is... maar dat zou ik bij een creality printer niet verwachten...
Misschien iets in de slicer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Slicer is standaard Cura met standaard profiel voor een CR10-s.

Misschien moet ik iets meer nuance aanbrengen in mijn statement: "Spanning op de riem is oke". De riemen hangen zeker niet slap, maar mogen mogelijk iets strakker. Het probleem hierbij is alleen dat de spanners in zowel X als Y richting al op het maximale punt zitten. Misschien moet ik eens kijken of ik hier een custom deel op kan zetten om de spanning te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb vandaag een spoel met Basicfil PETG van Amazon binnen. Ik ben benieuwd of dit erg anders gaat zijn dan die van 123-3D... scheelt wel behoorlijk in prijs: EUR20,- tegen EUR27,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@michielRB Zo, dat is inderdaad niet duur!

Ben benieuwd wie dat spul daadwerkelijk maakt, gezien er "Made in the Netherlands" op staat. Hoeveel bedrijven zijn er die in Nederland filament maken? ColorFabb, Real Filament, 123-3D huismerk, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
Stiekem is er één fabriek, dutchfilaments (of mcpp) die dat maakt voor al die webshops, samenstelling is per klant wel anders. Colorfabb maakt een paar dingen wel zelf iirc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van die naam had ik nog nooit gehoord, bedankt! Jammer dat ze zelf niet specifiek noemen voor wie ze produceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 19:40
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:16:
@michielRB Zo, dat is inderdaad niet duur!

Ben benieuwd wie dat spul daadwerkelijk maakt, gezien er "Made in the Netherlands" op staat. Hoeveel bedrijven zijn er die in Nederland filament maken? ColorFabb, Real Filament, 123-3D huismerk, ...
Bandit filament, gewoon nederlands, goed en ook niet erg duur.
https://www.bandit3dfilam...pA3gjOXJd9MoaAsG3EALw_wcB

[ Voor 13% gewijzigd door Hardy8 op 13-03-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een tijdje geleden een 1.9mm bowden tube (van TriangleLabs) ontvangen en ben sindsdien bezig geweest met het instellen ervan op mijn HyperCube Evolution.

Uiteraard loop ik tegen een klein probleempje aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDIreS7BrfyH4rPB6EAIhSqvh5E=/800x/filters:strip_icc()/f/image/xctPdpNvAI1dEbhubZj8YI9f.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luM3Y-A9fG6RUxGA4fs6A9CVf7A=/800x/filters:strip_icc()/f/image/qiHAJfVu7RWv4uIgqNOxbuLD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GQ-gl6pNmW5xJ1xJ73fXpq1J2I=/800x/filters:strip_icc()/f/image/y637w42UylTP93hElu2b3c4X.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je hopelijk ziet zitten er zeer fijne haartjes tussen...
Is dit omdat is spotgoedkope filament gebruik?
Of is er nog iets dat ik kan tweaken?

Op dit moment zijn mijn instellingen:
200°C, 6mm retraction, 60mm/s, 0 restart en wipe staat aan (PrusaSlicer)
Ik heb een bondtech (clone van BTT geloof ik) extruder en veel sneller dan 60mm/s lijkt niet goed te werken

Wat ik ook vreemd vind is:
Als ik 100mm retract en dan weer 100mm extrude, dan komt er 6.6mm extra filament uit... Enig idee hoe dit werkt? :P

PS: Holy shit het invoegen van afbeeldingen is eindelijk verbeterd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Dat is toch vrij normaal?

Bij nieuw helemaal droog filament heb je het meestal minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit is gewoon stringing toch? Daar is niet één one-size-fits-all antwoord op, omdat het van zoveel factoren afhankelijk is.

Het filament, de temperatuur, alle verschillende aspecten van retraction, opties als coasting, de kwaliteit van je koeling. Ik heb zelf ook de indruk dat het met je nozzle diameter te maken heeft (hoe groter de nozzle, hoe minder tegendruk en hoe makkelijker er nog wat uit de nozzle druipt), maar daar vind ik geen bron van die het bevestigt.

Je zou eens kunnen kijken of het veel minder wordt als je 10 graden koeler print.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 14-03-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:12:
Dit is gewoon stringing toch? Daar is niet één one-size-fits-all antwoord op, omdat het van zoveel factoren afhankelijk is.

Het filament, de temperatuur, alle verschillende aspecten van retraction, opties als coasting, de kwaliteit van je koeling. Ik heb zelf ook de indruk dat het met je nozzle diameter te maken heeft (hoe groter de nozzle, hoe minder tegendruk en hoe makkelijker er nog wat uit de nozzle druipt), maar daar vind ik geen bron van die het bevestigt.

Je zou eens kunnen kijken of het veel minder wordt als je 10 graden koeler print.
Hmm dat zou ik inderdaad nog eens kunnen proberen.
Temperatuur toren gaf weinig kwaliteitsverschil tussen 200 en 190 dus 't is een poging waard om te kijken of het help met stringing.
Het is wel minder dan wat het vroeger was natuurlijk, maar ik zie ook mensen die helemaal niks hebben en dat is nog magie voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
sjaakwortel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:37:
Stiekem is er één fabriek, dutchfilaments (of mcpp) die dat maakt voor al die webshops, samenstelling is per klant wel anders. Colorfabb maakt een paar dingen wel zelf iirc.
daar liggen toch wel wat nuances hoor...
dutchfilaments\mcpp maakt er veel.. ook voor de huismerken. .maar je hebt ook nog Real, er zit er ook nog eentje in enschede volgens mij, en colorfabb maakt al haar filamenten zelf, niet een paar dingen :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh kan iemand mij zeggen hoe je die X carriage van de HEVO in elkaar zet m.b. hoe je die klemmen voor het vasthouden van de riemen?

Heb nu die koets geprint met de sla printer maar ik snap helemaal niet hoe je die klemmen kunt vast zetten (de huidige op mijn prnter zijn in pla en dan gewoon schroeven in vast gezet, maar met hars gaat dat niet)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C4FCi9g.jpg

Ik vermoed dat je M3 threaded inserts erin moet proppen, maar dan blijft dat toch nooit deftig vast zitten?
De logica ontgaat me :?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:18:
Mmmh kan iemand mij zeggen hoe je die X carriage van de HEVO in elkaar zet m.b. hoe je die klemmen voor het vasthouden van de riemen?

Heb nu die koets geprint met de sla printer maar ik snap helemaal niet hoe je die klemmen kunt vast zetten (de huidige op mijn prnter zijn in pla en dan gewoon schroeven in vast gezet, maar met hars gaat dat niet)
[Afbeelding]

Ik vermoed dat je M3 threaded inserts erin moet proppen, maar dan blijft dat toch nooit deftig vast zitten?
De logica ontgaat me :?
Normaal gesproken moet je daar "threaded inserts" in duwen met een soldeerbout... Ik weet niet of dat kan met een SLA print?

Anders lijkt me dat je er grotere schroeven in moet doen en met een tapset schroefdraad moet maken...

Er zijn wel remixes die geen gebruik maken van threaded inserts, maar dan moet je wel alles opnieuw printen :)

Edit:
Ik las na mijn post de laatste regel lol...
Ik heb zelf weinig problemen gehad met het gebruik van threaded inserts... 't werkt 'goed genoeg'.
Wel als je te strak wilt draaien dat ie eruit kan gaan... dan smelt je 'm gewoon terug erin...

[ Voor 11% gewijzigd door ManIkWeet op 16-03-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja dat kan maar dan nog trek je die er toch uit is alleen maar wat wrijving :/

Nee ik vind dit een idioot design, zal eens zien bij de remixen edit heb wat gevonden https://www.thingiverse.com/thing:3035936

[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 16-03-2020 20:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Die threaded inserts kan je het eenvoudigst plaatsen door ze op een bout te draaien zodat de bout net uitsteekt aan de andere kant. als je een bout van minimaal 30mm neemt zal deze niet zo warm worden dat je die niet meer kan vasthouden. Dan met een aansteker (of als je geen zwarte aanslag wil, met een soldeerbout) de insert 10 seconden in de vlam houden, niet langer. Als je dit wel langer doet wordt de insert te warm en loop je het risico dat het geprinte onderdeel te veel smelt.
Dan druk je de insert in het gat en heb je nog even de mogelijkheid om deze precies recht te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door michielRB op 16-03-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ManIkWeet schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:34:
[...]

Normaal gesproken moet je daar "threaded inserts" in duwen met een soldeerbout... Ik weet niet of dat kan met een SLA print?

Anders lijkt me dat je er grotere schroeven in moet doen en met een tapset schroefdraad moet maken...

Er zijn wel remixes die geen gebruik maken van threaded inserts, maar dan moet je wel alles opnieuw printen :)

Edit:
Ik las na mijn post de laatste regel lol...
Ik heb zelf weinig problemen gehad met het gebruik van threaded inserts... 't werkt 'goed genoeg'.
Wel als je te strak wilt draaien dat ie eruit kan gaan... dan smelt je 'm gewoon terug erin...
Formlabs heeft een blog over het toevoegen van schroefdraad aan SLA prints (o.a. ook met threaded inserts). Zij zeggen het volgende:
Heat-set inserts are designed to be installed into thermoplastics using a soldering iron with an installation tip. They can be used as designed in acrylic sheets and fused deposition modeling (FDM) parts, but cannot be installed into photopolymer SLA parts, which deflect but don’t melt when heated.

However, the knurling and ridges on heat-set inserts make them very effective for adding threads, as long as you glue them in with either 2-part epoxy or CA glue. Size the boss diameter to the largest diameter of the insert and apply a small bead of glue before installing. Make sure the part is fully dry and cured for best results.
Hier de bron voor wat meer tips over schroefdraad in SLA prints

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:46:
Ja dat kan maar dan nog trek je die er toch uit is alleen maar wat wrijving :/
De gaten zijn kleiner dan de inserts, dus het smelt eromheen :)
Maarja, zoals andere al zeggen werkt dit waarschijnlijk niet hetzelfde met SLA prints.

Als je die inserts er in krijgt, kan je ze eventueel lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@michielRB of je gebruikt een Crème Brûlée brander ;) (action heeft er soms in stock)
@Verwijderd ik gaan geen schroefdraad printen in een design, sla kan daar goed genoeg voor zijn maar de printer dat ik heb heeft een kleine afwijking

Heb nu die andere geprint, sebiet van de printer afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Damic Hoe groot is die afwijking dan? Die foto met het SLA geprinte onderdeel lijkt me toch prima. Probeer anders eens een simpel testblokje te maken met daarin schroefdraad geprint. Het is toch wel zo fijn om zo'n feature geprint te hebben, zodat je minder vaak met moertjes hoeft te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durango
Je kan er ook altijd nog schroefdraad in tappen. Schroefdraad in een resin print tappen is erg lastig om te doen omdat het martiaal erg hard en bros is maar zeker wel te doen. Het zal alleen nooit zo sterk zijn als bij PLA en zeker niet ABS. Het verschilt per type resin denk ik maar resin gereageerd heel anders dan PLA en ABS op hitte dus er iets in smelten zit er vaak niet in. Maar het gat uitboren en er een 'threaded insert' in lijmen kan natuurlijk ook

[ Voor 31% gewijzigd door Durango op 17-03-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Verwijderd of je tapt ze zoals @Durango stelde, dat ik daar niet eerder heb aangedacht :F
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ccC4Vc4.jpg
Nu nog recht tappen :+ :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand toevallig waarom mijn clone BLTouch (TriangleLabs) soms faalt met proben?
Ik doe bijvoorbeeld een probe test, 34x gaat ie goed maar dan kapt ie er willekeurig mee...
Wat ie dan laat zien is dat ie rood knippert...

Ik heb de bedrading nu 3x opnieuw gedaan dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.
Wat mij op viel was dat de pin laag blijft totdat het bed weer omlaag gaat, dan schiet ie pas omhoog. (alsof ie 'vastplakt' op het bed...)

Alle suggesties zijn welkom :+

Printer bord: SKR 1.3, aangesloten op de SERVO en Z-STOP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durango
Damic schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:18:
@Verwijderd of je tapt ze zoals @Durango stelde, dat ik daar niet eerder heb aangedacht :F
[Afbeelding]
Nu nog recht tappen :+ :')
In resin tappen zonder dat de stukjes plastic om de oren vliegen blijft lastig :P Paar tips

Hou je tap goed schoon van de 'resten' die los komen tijdens het tappen, een kwast of perslucht is erg handig
Breek de tap vaak los, als je weerstand begint te voelen meteen terug draaien
Draad snijolie zou ik niet gebruiken maar je kan een drupje Dreft oid gebruiken als je tap begint te piepen
En vooral heel langzaam tappen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat stuk dat missend is, was als ik zo'n insert wou steken maar niet had uitgeboord naar 5mm en niet heet genoeg gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
ManIkWeet schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:24:
Weet iemand toevallig waarom mijn clone BLTouch (TriangleLabs) soms faalt met proben?
Ik doe bijvoorbeeld een probe test, 34x gaat ie goed maar dan kapt ie er willekeurig mee...
Wat ie dan laat zien is dat ie rood knippert...

Ik heb de bedrading nu 3x opnieuw gedaan dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.
Wat mij op viel was dat de pin laag blijft totdat het bed weer omlaag gaat, dan schiet ie pas omhoog. (alsof ie 'vastplakt' op het bed...)

Alle suggesties zijn welkom :+

Printer bord: SKR 1.3, aangesloten op de SERVO en Z-STOP
Bij mij faalt de bltouch wel eens als de gantry van de x as te scheef hangt. Dan raakt hij aan 1 kant maar net het bed en triggert hij niet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haarbal schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:05:
[...]

Bij mij faalt de bltouch wel eens als de gantry van de x as te scheef hangt. Dan raakt hij aan 1 kant maar net het bed en triggert hij niet.
Helaas bij mij niet het geval. CoreXY kan niet zo makkelijk scheef en de eerste ~30 probes gaan goed.

Gisteren nog een 50 probe test gedaan met bewegingen ertussen en het ging wel goed... Maarja die ene keer dat het fout gaat is gelijk mijn print(bed) verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:10
michielRB schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:56:
Ik heb vandaag een spoel met Basicfil PETG van Amazon binnen. Ik ben benieuwd of dit erg anders gaat zijn dan die van 123-3D... scheelt wel behoorlijk in prijs: EUR20,- tegen EUR27,50
En bevalt het? zat er ook naar te kijken, jammer dat zwart 30 euro kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

ik ben nog druk met het afbouwen van mijn hypercube evo... ik wilde die spoel op de nieuwe printer uitproberen, dus ben er nog niet aan toegekomen om uit te proberen...

@lennertvdkort Ik kwam bij toeval op een website in .nl (eindhoven) waar ze ook 3D spul verkopen. Een kilo zwart petg voor EUR18,- https://www.tinytronics.n...filament-1.75mm-1kg-zwart
Als ik hem in het winkelwagentje leg zie ik dit als verzendkosten:
Subtotaal: €14,88
PostNL Standaard Pakket: €4,92
NL BTW/VAT (21%): €4,16
Totaal: €23,95

Verzendkosten zijn inc BTW 5,95

[ Voor 57% gewijzigd door michielRB op 19-03-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:10
michielRB schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:15:
ik ben nog druk met het afbouwen van mijn hypercube evo... ik wilde die spoel op de nieuwe printer uitproberen, dus ben er nog niet aan toegekomen om uit te proberen...

@lennertvdkort Ik kwam bij toeval op een website in .nl (eindhoven) waar ze ook 3D spul verkopen. Een kilo zwart petg voor EUR18,- https://www.tinytronics.n...filament-1.75mm-1kg-zwart

thx voor de link, heb zojuist de grijze besteld voor 20,29 bij amazon eens kijken wat dat is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
michielRB schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:15:

Laat even weten hoe je de kwaliteit vind. Aantrekkelijke prijzen daar.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Het lijkt er op dat Thingiverse (eindelijk) een update heeft gekregen... Ook de snelheid lijkt verbeterd.

[ Voor 3% gewijzigd door michielRB op 20-03-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-02-2023
michielRB schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:33:
Het lijkt er op dat Thingiverse (eindelijk) een update heeft gekregen... Ook de snelheid lijkt verbeterd.
Sneller inderdaad niet, alleen ook qua onthouden dat je bent ingelogd ook niet.
Ik zocht wat leuke designs om mee van het weekend thuis aan de slag te gaan, maar het is weer huilen, voor de update was het net weer aan het verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
pc_doctor1982 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Sneller inderdaad niet, alleen ook qua onthouden dat je bent ingelogd ook niet.
Ik zocht wat leuke designs om mee van het weekend thuis aan de slag te gaan, maar het is weer huilen, voor de update was het net weer aan het verbeteren.
https://www.prusaprinters.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik ken het, maar ik kijk graag naar meer kanalen dan alleen prusa of thingiverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
pc_doctor1982 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:09:
[...]

Ik ken het, maar ik kijk graag naar meer kanalen dan alleen prusa of thingiverse
Ik vind reddit wel n goeie als je inspiratie nodig hebt. r/functionalprint en r/3dprinting.

Er zijn heel veel websites die STLs hosten maar eigenlijk staat op thingiverse alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor gericht zoeken, sneller en breder dan Thingiverse, is yeggi.com heel handig. Maar ik neem aan dat iedereen yeggi ondertussen wel kent.

Wat zijn trouwens 3d-printkanalen die jullie volgen? Zeker met de huidige crisis is wat extra videomateriaal nooit verkeerd :)

Ik volg:

Thomas Sanladerer
Maker's Muse
Teaching Tech
CNC Kitchen

Zelf ben ik eigenlijk op zoek naar kanalen die meer gaan over de designkant van het 3d-printen. En dan niet simpelweg Fusion 360 tutorials, die ken ik wel. Maar meer zoals bovenstaande kanalen 1 of 2 keer per week een interessant / leuk / nieuw iets over modelleren en designen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 20-03-2020 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Gizz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:23:
Voor gericht zoeken, sneller en breder dan Thingiverse, is yeggi.com heel handig. Maar ik neem aan dat iedereen yeggi ondertussen wel kent.

Wat zijn trouwens 3d-printkanalen die jullie volgen? Zeker met de huidige crisis is wat extra videomateriaal nooit verkeerd :)

Ik volg:

Thomas Sanladerer
Maker's Muse
Teaching Tech
CNC Kitchen

Zelf ben ik eigenlijk op zoek naar kanalen die meer gaan over de design kant van het 3d-printen. En dan niet simpelweg Fusion 360 tutorials, die ken ik wel. Maar meer zoals bovenstaande kanalen 1 of 2 keer per week een interessant / leuk / nieuw iets over modelleren en designen.
YouTube: RCLifeOn
YouTube: Prusa 3D by Josef Prusa
YouTube: James Bruton
YouTube: Ivan Miranda
YouTube: Make Anything

Vooral de eerste en laatste is denk ik wat je zoekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Jampot007 op 20-03-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007

Ik volg:

Thomas Sanladerer
Maker's Muse
Teaching Tech
CNC Kitchen

Zelf ben ik eigenlijk op zoek naar kanalen die meer gaan over de design kant van het 3d-printen. En dan niet simpelweg Fusion 360 tutorials, die ken ik wel. Maar meer zoals bovenstaande kanalen 1 of 2 keer per week een interessant / leuk / nieuw iets over modelleren en designen.
YouTube: RCLifeOn
YouTube: Prusa 3D by Josef Prusa
YouTube: James Bruton
YouTube: Ivan Miranda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

iemand bekend met de BigTreeTech SKR 1.4 (al dan niet turbo) bord? ik heb de turbo maar de pinout is hetzelfde. er zit alleen een andere (snellere) processor op.
ik ben zo ver dat ik mijn nema stepper motoren wil gaan aansluiten.
Echter zie ik op het bord 6 pinnen per aansluiting en een nema 17 motor heeft maar 4 pinnen nodig.
De vraag is nu: welke pinnen en hoe plaats ik ze er op?
standaard kleurvolgorde: rood-blauw-groen-zwart
als ik bijv de X-as motor wil aansluiten, neem ik dan pin 1-4, 2-5 of 3-6? en welke kleur kabel als eerste? zwart of rood?
De documentatie is er zeer onduidelijk over. (geen info)

[ Voor 13% gewijzigd door michielRB op 20-03-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:17

Edd

@michielRB Als ik een afbeelding zie van de SKR 1.4 (Turbo)
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/He7287a0a0edb48199bc01b99f0aef916U.jpg

Dan denk ik dat je verkeerde pinnen bekijkt. Je moet diegene op de rand hebben (XM, YM, ZAM,ZBM,E0M).
De 6 pinnen is, voor naar wat ik denk/weet, voor het aansluiten van externe motordriver/steppper combi.

[ Voor 3% gewijzigd door Edd op 20-03-2020 17:25 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:32

Ik volg:

Thomas Sanladerer
Maker's Muse
Teaching Tech
CNC Kitchen

Zelf ben ik eigenlijk op zoek naar kanalen die meer gaan over de designkant van het 3d-printen. En dan niet simpelweg Fusion 360 tutorials, die ken ik wel. Maar meer zoals bovenstaande kanalen 1 of 2 keer per week een interessant / leuk / nieuw iets over modelleren en designen.
Vooral Thomas weet z'n ding, en steekt veel moeite in z'n video's qua audio en presentatie. (Best goed, voor een Duitser :+)

Daarnaast is Teaching Tech ook heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
xoniq schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:28:
[...]

Vooral Thomas weet z'n ding, en steekt veel moeite in z'n video's qua audio en presentatie. (Best goed, voor een Duitser :+)

Daarnaast is Teaching Tech ook heel nuttig.
Vind zelf CHEP met filament friday erg leuk en informatief. Komt met creatieve dingen zoals die schakelaar op de z as waarmee je de printer echt uit zet. Je moet er maar op komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tech2C heeft ook leuke en informatieve filmpjes gemaakt op YouTube, helaas niet zo actief meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:22:
Tech2C heeft ook leuke en informatieve filmpjes gemaakt op YouTube, helaas niet zo actief meer...
Klopt, ik heb dan ook zijn hypercube gebouwd, en die draait nog altijd helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007

Ik volg:

Thomas Sanladerer
Maker's Muse
Teaching Tech
CNC Kitchen

nog 1

YouTube: Integza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33
Iemand toevallig een tip voor mooie transparante filament? Ik las dat PETG hier wellicht beter voor is dan PLA. Specifieke merken die mooi printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@peligro2k Transparant PLA slaat nergens op, dat wordt gewoon een soort vanille-kleurig dof iets. Zie ook:

Pak iets als transparant PETG van het 123-3d.nl huismerk en je maakt prima prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@Edd ik was er inmiddels zelf ook achter dat ik de pins aan de andere kant van de steppers moest hebben... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Weet iemand of er in Nederland eigenlijk al initiatieven zijn om vanuit de 3Dprint/maker community bij te dragen aan de strijd tegen Corona? Gisteren bij Nieuwsuur zag ik dat ze op TU Delft en elders in het land bezig zijn om beademingsapparatuur te ontwikkelen, oa dmv Arduino's en Raspberry Pi's. Het lijkt me dat ik met mijn Ender3 best bij zou kunnen dragen aan zulke initiatieven, voor het fabriceren van behuizingen, brackets etc. Ik heb alleen niet echt de contacten, kennis en knowhow om zo iets op te zetten, maar wil graag bij dragen als dat kan.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Prusa is ook goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm waarom gaat de printer 5cm omhoog in de plaats van omlaag :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rqLHe8y.jpg

Ja weer een kapotte houder maar nu heb ik gezien doorwat.

Einde van de gcode
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
;TIME_ELAPSED:37987.808537
G1 F4200 E136.71081
M140 S0
M107
M104 S0
M140 S0
G92 E1
G1  X280 Y200 Z50 E-7 F7000
M84
M82 ;absolute extrusion mode
M104 S0
;End of Gcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Is er iemand die een Dubbele Z-as HEVO (Hypercuve Evolution) heeft met een SKR 1.3 of 1.4(turbo) die zijn configuration.h wil posten? Ik krijg de corexy beweging niet actief ondanks dat ik in configuration.h corexy uncommented heb....
Als ik in pronterface aangeef beweeg zoveel in X dan gaat hij schuin ipv evenwijdig aan de x-as.

Overgines heb ik TMC2100 steppers, maar dat zou voor de bewegingsrichting niet uit moeten maken (op een inv na misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielRB schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:59:
Is er iemand die een Dubbele Z-as HEVO (Hypercuve Evolution) heeft met een SKR 1.3 of 1.4(turbo) die zijn configuration.h wil posten? Ik krijg de corexy beweging niet actief ondanks dat ik in configuration.h corexy uncommented heb....
Als ik in pronterface aangeef beweeg zoveel in X dan gaat hij schuin ipv evenwijdig aan de x-as.

Overgines heb ik TMC2100 steppers, maar dat zou voor de bewegingsrichting niet uit moeten maken (op een inv na misschien)
Weet je zeker of beide motoren überhaupt werken?
Misschien een factory reset uitvoeren op je mobo (er kan rommel in EEPROM zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:39:
Euhm waarom gaat de printer 5cm omhoog in de plaats van omlaag :/
[Afbeelding]

Ja weer een kapotte houder maar nu heb ik gezien doorwat.

Einde van de gcode
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
;TIME_ELAPSED:37987.808537
G1 F4200 E136.71081
M140 S0
M107
M104 S0
M140 S0
G92 E1
G1  X280 Y200 Z50 E-7 F7000
M84
M82 ;absolute extrusion mode
M104 S0
;End of Gcode
Ik weet niet welke slicer jij hebt of wat dan ook, maar je kan de volgende end gcode proberen (niet zeker of dat werkt in jouw firmware!):
code:
1
2
3
G91 ; Set all axes to relative
G0 Z50
G90 ; Set all axes to absolute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ManIkWeet dat zou het wel eens kunnen zijn, alleen waarom zien ik niets in de gcode ervan staan dat ie omschakelt? In ieder geval eens proberen na dat ik de printer weer eens hersteld heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

ManIkWeet schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:23:
[...]

Weet je zeker of beide motoren überhaupt werken?
Misschien een factory reset uitvoeren op je mobo (er kan rommel in EEPROM zitten)
De motoren zijn prima... X-stepperdriver bleek gefrituurd... ik heb nu de 2e Z-stepper daarvoor gebruikt.
Ik ga voor X en Y stepper nu TMC2209's bestellen. Dan kan ik daarvoor de soft endstop gebruiken. Heb ik de optical endstops niet meer nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met goedkope glijlagers van AliExpress, als vervanging voor de veelgebruikte LM8UU? Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met PLA geprinte glijlagers voor de Prusa i3 MK3S, maar na veel verschillende ontwerpen getest te hebben, heb nog niks gevonden dat stil is, (nagenoeg) geen speling heeft en lang meegaat (sommige ontwerpen vervormen door druk na een X aantal printuren). Voorbeelden van wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://www.kracht.nl/upload/producten_afbeelding_1/35_kracht_glijlagers_droogloop_ptfe_du-b_brons.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kracht.nl/upload/producten_afbeelding_1/23_kracht_glijlagers_oiles_brons_smeerstiften.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kracht.nl/upload/producten_afbeelding_1/19_kracht_glijlagers_sinterbrons_selfoil.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:42:
Heeft iemand hier ervaring met goedkope glijlagers van AliExpress, als vervanging voor de veelgebruikte LM8UU? Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met PLA geprinte glijlagers voor de Prusa i3 MK3S, maar na veel verschillende ontwerpen getest te hebben, heb nog niks gevonden dat stil is, (nagenoeg) geen speling heeft en lang meegaat (sommige ontwerpen vervormen door druk na een X aantal printuren). Voorbeelden van wat ik bedoel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had een zakje van die dingen gekocht en mijn ervaring tot nu toe is dat de diameter niet echt consistent is, naast dat ze allemaal te groot zijn.
(degene die ik heb, ter referentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@Verwijderd Heb je de video van Tec2C over dit soort bushings gezien?
YouTube: New 3D Printer - Build Log #15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ManIkWeet Ah, dat is goed om te weten. De type lagers die je linkt zijn wel het type die ik momenteel op het oog heb, dus dan zal ik per aanbieder even goed de reviews doorlezen voor grootte, toleranties, etc.

@michielRB Ja die heb ik gezien. Het is zelfs (deels) die video waardoor ik ben gaan kijken naar dit soort lagers. Het nadeel van zijn video is dat hij aluminium buizen gebruikt, in plaats van de stalen assen op de Prusa, dus de werking van het lager zal anders zijn. Verder gebruikt hij dure lagers van RS-Online, terwijl ik juist benieuwd ben naar de ervaringen die mensen hebben met goedkopere lagers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Yukkie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:59:
Weet iemand of er in Nederland eigenlijk al initiatieven zijn om vanuit de 3Dprint/maker community bij te dragen aan de strijd tegen Corona? Gisteren bij Nieuwsuur zag ik dat ze op TU Delft en elders in het land bezig zijn om beademingsapparatuur te ontwikkelen, oa dmv Arduino's en Raspberry Pi's. Het lijkt me dat ik met mijn Ender3 best bij zou kunnen dragen aan zulke initiatieven, voor het fabriceren van behuizingen, brackets etc. Ik heb alleen niet echt de contacten, kennis en knowhow om zo iets op te zetten, maar wil graag bij dragen als dat kan.
Er is inmiddels in het Themaforum [Coronavirus] een discussie gestart met een poging om de inspanningen te bundelen: Corona & Tweakers

Mijn bijdrage: michielRB in "Corona & Tweakers"

[ Voor 4% gewijzigd door michielRB op 23-03-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Yukkie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:59:
Dit is een makkelijke om mee te beginnen, om handsfree deuren mee te open maken en knopjes mee in te drukken in het wild:
https://www.thingiverse.com/thing:3314887

En deze om op een deurklink te zetten:
https://www.materialise.com/en/hands-free-door-opener

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-09 18:49
Hallo,

Ik heb de heerlijke stille Bigtreetech Skr Mini E3 V1.2 bord onlangs geïnstalleerd. Het printen gaat goed. Gisteren was ik met een print van een dag bezig en brak me filament af door mijn toedoen hoe de printer word gevoed. Nou wou ik de filament verwisselen, maar alleen zag ik de functie change filament niet zoals bij de standaard ender 3 bord. Via google zag ik dat je een lijn advanced pause moet activeren. Hoe doe ik dit alles?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afiso schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:00:
Hallo,

Ik heb de heerlijke stille Bigtreetech Skr Mini E3 V1.2 bord onlangs geïnstalleerd. Het printen gaat goed. Gisteren was ik met een print van een dag bezig en brak me filament af door mijn toedoen hoe de printer word gevoed. Nou wou ik de filament verwisselen, maar alleen zag ik de functie change filament niet zoals bij de standaard ender 3 bord. Via google zag ik dat je een lijn advanced pause moet activeren. Hoe doe ik dit alles?

Bedankt alvast.
Je zal je eigen firmware moeten bouwen, er zijn heel veel videos (en tekst artikelen) over hoe je dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-09 18:49
ManIkWeet schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:15:
[...]

Je zal je eigen firmware moeten bouwen, er zijn heel veel videos (en tekst artikelen) over hoe je dat moet doen.
Ben bang dat het fout gaat nu dat het goed print. Zal me best doen. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Bijzonder, ik heb al de hele dag problemen om een print aan de gang te krijgen, ik had namelijk nogal last van onder extrusie. Op een gegeven moment heb ik van een stuk plastic wat uit de nozzle kwam eens de diameter opgemeten. Dit blijkt echter geen 0,4 maar meer 0,55 mm te zijn. Hebben andere mensen dit ook wel eens meegemaakt?

Mijn probleem met onder extrusie is ondertussen opgelost (ik heb na veel zoeken en proberen de veerspanning van de extruder wat hoger gezet want de extruder bleek niet veel grip te hebben (loopwerk vol met plastic?))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 21:18
ManIkWeet schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Ik had een zakje van die dingen gekocht en mijn ervaring tot nu toe is dat de diameter niet echt consistent is, naast dat ze allemaal te groot zijn.
(degene die ik heb, ter referentie)
Meeste glijlagers moet je met een bepaalde interference fit inpersen, dat kan verklaren waarom ze te groot lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 14:58
Kan het beste hier vragen. Het is meer algemeen dan een Ender 3 vraag.
Ik heb een SKR 1.3 met TMC2130 steppers liggen. Nu lees ik op het internet dat het verstandig is om MicroPlyer uit te zetten. Vaak staat dit ook standaard uit alleen kan ik nergens vinden hoe je dat kan controleren en mocht het aanstaan hoe het uit te zetten.
https://forum.raise3d.com/viewtopic.php?t=6013 daar heeft hij of zij het over de nadelen als het aanstaat en raad het aan om uit te zetten, maar hoe?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:57:
Kan het beste hier vragen. Het is meer algemeen dan een Ender 3 vraag.
Ik heb een SKR 1.3 met TMC2130 steppers liggen. Nu lees ik op het internet dat het verstandig is om MicroPlyer uit te zetten. Vaak staat dit ook standaard uit alleen kan ik nergens vinden hoe je dat kan controleren en mocht het aanstaan hoe het uit te zetten.
https://forum.raise3d.com/viewtopic.php?t=6013 daar heeft hij of zij het over de nadelen als het aanstaat en raad het aan om uit te zetten, maar hoe?
In Configuration_adv.h heb je rond regel 2030
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LGaVDvxkoK1q81OgsKHKPLkI7s=/f/image/QvbuTEl1mW8SyssHZY59LZki.png
Standaard staat die op true en dat lijkt te zijn wat het artikel noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 14:58
ManIkWeet schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:19:
[...]

In Configuration_adv.h heb je rond regel 2030
[Afbeelding]
Standaard staat die op true en dat lijkt te zijn wat het artikel noemt.
Oh super, dan gaan we die maar op false zetten als ik de SKR ga installeren. Het was gisteren laat en op mobiel kon ik het dus niet goed vinden. Hartstikke dank daarvoor.

En verder de microsteps verhogen naar 32 of 64, dat schijnt ook wel te kunnen, wordt het ietsjes precieser van. Als het kan waarom niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel. op 26-03-2020 11:52 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Pagina: 1 ... 174 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.