• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-01 23:36
Pjotter87 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:41:
even een vraagje off topic vind het een beetje zonde om er een nieuw topic voor te maken maar dacht denk dat er hier iemand is die me op weg kan helpen
Ik ben opzoek naar een regelbare labvoeding. 0-30V 0-10A liefst 2 aparte regelbare uitgangen (zal waarschijnlijk niet lukken met mijn budget). budget 200 euro

Wat vinden jullie van het merk Velleman:
https://www.megekko.nl/pr...0-10-A-Max-Met-Lcd-Scherm
Of is dit een slecht merk en kan ik beter naar andere merken kijken?
Geen idee hoe de kwaliteit is, maar ik heb in mijn jeugd wel heel veel plezier beleefd aan hun zelfbouw soldeer pakketjes 😉. De kwaliteit zal in ieder geval beter zijn dan de meeste niet gekeurde Chinese alternatieven. Het ligt er ook een beetje aan wat je ermee wilt doen natuurlijk. Sommigen hebben uiterste precisie nodig, terwijl anderen enkel een ledje willen testen bijvoorbeeld.

Zelf gebruik ik een zelfbouw regelbare voeding die van mijn vader is geweest. Dat ding zal 30 jaar oud zijn en werkt ook prima om simpele dingen te testen. Dus denk echt dat her afhankelijk is van je specifieke eisen. En als die er niet zijn, dan zal dit meer dan voldoende zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door zynex op 06-12-2018 13:08 ]

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-01 21:31
@zynex
precisie valt wel mee. Is meer om af en toe wat te testen. Denk aan kleine motortjes, verschillende spanningen voor verschillende printplaatjes en andere kleine componenten. Hoeft voor mij niet tot op de mV of mA nauwkeurig.

• Sokkeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-01 08:24
@Pjotter87 Ik gebruik een vellerman voeding op werk en ding bevalt prima. maximale stroom die wij er uit trekken is 2A in de pieken.

bij laag stroomverbruik is het display wat aangeeft hoeveel stroom er loopt niet echt accuraat. (milli / micro bereik).

• Pjotter87
@Sokkeh
OK dat zal dan geen probleem worden. Zal voorlopig toch hoog uit 1 cijfer achter de komma nodig hebben.
En mocht ik dat wel nodig hebben die ene keer dan kan ik hem altijd eerst nog een keer na meten met een multimeter.

Zijn er voedingen met 2 instelbare uitgangen die ongeveer in mijn budget past van een degelijk merk?
Ik heb ze zelf niet echt kunnen vinden namelijk.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Iemand al kerstbomen wezen printen? Vanaf vandaag mag het toch? :+
https://www.thingiverse.com/thing:3236564
:+ :+ :+ :+

[ Voor 14% gewijzigd door Razwer op 06-12-2018 13:33 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:36

MsG

Forumzwerver

Pjotter, wellicht is dit topic handiger voor dit soort vragen: De EL-kroeg - Deel 4

of gewoon een eigen topic:

Deze setjes worden wel overal geroemd: https://www.banggood.com/...or-Display-p-1072236.html

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Pjotter87
@MsG
Idd toch beter om daar verder te vragen.
Word hier zo idd wel wat veel off topic .
Toch bedankt iedereen voor de input tot zover.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Razwer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:33:
Iemand al kerstbomen wezen printen? Vanaf vandaag mag het toch? :+
https://www.thingiverse.com/thing:3236564
:+ :+ :+ :+
Vond deze ook erg leuk:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/52/92/82/51/c7/2967eb296479a0140d6a7de28add2f60_preview_featured.jpg

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

LyP0

it is I , you worst nightmare

Voor iedereen die net zoals mij denkt/dacht "ach abrasive materiaal.... zal wel mee vallen".

Na een aantal printjes met carbon filled materiaal, ongeveer 60 meter aan 1.75 fillament werden printjes van kwaad tot erger. In het begin kwamen er prachtige matte prints uit die super mooi afgewerkt waren, na een 2 tal zeer kleine printjes (2 á 3 m per stuk) begonnen er langzaam aan steeds meer vieze stukjes te ontstaan... blobs, niet goed hechtende lagen, bed hechting werd steeds lastiger.
Na heel veel geklooi met een glas plaat, vaak het bed weer handmatig levelen, een aantal temp en extrusion test werd het alleen nog maar erger.

resultaat:
nozzle niet langer spits maar rond afgesleten
nozzle diameter != 0,4 :z

oké nou jammer dan zou je denken, nieuwe cheapass nozzle er in en gaan. Echter mijn ptfe tube is ook niet meer wat het moet zijn, de extruder tension lever is door gesleten en de tandwielen hebben ook hun beste tijd gehad.

It's my own damn fault, had wel slijtage verwacht maar niet zo veel op zo weinig materiaal.
De hardend nozzle is reeds binnen, 123-3d gaf aan dat een e3d nozzle prima past in een mk8 hotend. klopt helemaal..... fysiek wel maar het werkt voor geen meter. De nozzle heeft een veel langere draad en past niet in de standaard hotend i.c.m. de originele heatbrake. Ik kreeg namelijk niks aan het printen, zelfs pla wilde niet vloeien. Na het na meten met een K-type thermocouple bleek de nozzle 50 tot 80 graden koeler te zijn dan gewenst. De nozzle steekt namelijk te ver uit en komt daarmee ook precies voor de part cooling fan te zitten. Daarnaast is er ook behoorlijk wat airflow van de hotend cooling fan.

Al met al is er nu een originele V6 besteld die het probleem van de hotend moet verhelpen, een ptfe tube moet ook makkelijk te doen zijn. 1 ding ben ik nog niet helemaal uit, de extruder... iemand ervaring met het printen van abraisive materiaal en een goede extruder met gehard stalen gears? Ben zelf in de richting van een titan aan het kijken of iets van bondtech.

ik voel me lekkaah !!!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-01 11:53

Pixelmagic

Ubergeek

Je bent de link naar de stl vergeten O-)

PVoutput van mijn 4950Wp

• MsG

MsG

Forumzwerver

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nou, ik print weer! Ik had een order nog staan voor een nieuwe Titan extruder. Die kwam gisteravond binnen, nou was ik blijkbaar al helderziend geweest en had de optie gedaan inclusief een V6 hotend clone. En nu draait het weer als vanouds!

Ik heb dus En de hotend vervangen En de extruder, draai nog steeds wel een bowden setup, misschien dat ik op een later statdium daar nog van af stap maar ik ben iig blij dat ik weer fatsoenlijk kan printen.

Nu misschien eindelijk weer leuke dingetjes printen i.p.v. constant verbeteringen voor het apparaat zelf.

blup

Bezulba schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:50:
[...]
Wat ik nog zou kunnen proberen is naar de nieuwe marlin te gaan (1.9) en kijken of dat helpt, maar de versie voor een anet a6 is te groot om gewoon te flashen, en ik heb zo'n flashboard nog niet binnen.
Persoonlijk had ik geen problemen met de laatste versie van Marlin flashen op mijn Anet A6, je moet alleen even de juiste board configuratie vinden voor die Arduino IDE.

Maar goed, mijn Anet A6 is ook nog behoorlijk vanilla, geen bowden etc.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

ManIkWeet schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:02:
[...]

Persoonlijk had ik geen problemen met de laatste versie van Marlin flashen op mijn Anet A6, je moet alleen even de juiste board configuratie vinden voor die Arduino IDE.

Maar goed, mijn Anet A6 is ook nog behoorlijk vanilla, geen bowden etc.
Zelf de stock firmware past het NET niet, dus zou ik onderdelen uit moeten zetten en daar weet ik niet genoeg van. Ik heb de link gebruikt hierboven ergens, en die past prima, denk dat ik hem ook ga gebruiken om een eigen "machine" toe te voegen, kan ik daar de settings in aan gaan passen i.p.v. constant die van de Anet A6 te editen.

blup

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Bezulba schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:05:
[...]

Zelf de stock firmware past het NET niet, dus zou ik onderdelen uit moeten zetten en daar weet ik niet genoeg van. Ik heb de link gebruikt hierboven ergens, en die past prima, denk dat ik hem ook ga gebruiken om een eigen "machine" toe te voegen, kan ik daar de settings in aan gaan passen i.p.v. constant die van de Anet A6 te editen.
Je zou SD card support uit kunnen zetten en dan octoprint? Dat scheelt namelijk een hoop bytes.
Zo doen andere mensen (en ik ook) dat met bijv. een Ender 3 met bl touch.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

foekie01 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:52:
[...]

Je zou SD card support uit kunnen zetten en dan octoprint? Dat scheelt namelijk een hoop bytes.
Zo doen andere mensen (en ik ook) dat met bijv. een Ender 3 met bl touch.
Ah, dat zou een optie geweest kunnen zijn ja. Ach, ik heb zo'n usb boatloader ding geval onderweg, mocht ik m'n fw weer willen aanpassen kan ik die gebruiken tegen die tijd. Het werkt atm, vind ik al fijn genoeg :P

blup

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
LyP0 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:57:
Voor iedereen die net zoals mij denkt/dacht "ach abrasive materiaal.... zal wel mee vallen".

Na een aantal printjes met carbon filled materiaal, ongeveer 60 meter aan 1.75 fillament werden printjes van kwaad tot erger. In het begin kwamen er prachtige matte prints uit die super mooi afgewerkt waren, na een 2 tal zeer kleine printjes (2 á 3 m per stuk) begonnen er langzaam aan steeds meer vieze stukjes te ontstaan... blobs, niet goed hechtende lagen, bed hechting werd steeds lastiger.
Na heel veel geklooi met een glas plaat, vaak het bed weer handmatig levelen, een aantal temp en extrusion test werd het alleen nog maar erger.

resultaat:
nozzle niet langer spits maar rond afgesleten
nozzle diameter != 0,4 :z

oké nou jammer dan zou je denken, nieuwe cheapass nozzle er in en gaan. Echter mijn ptfe tube is ook niet meer wat het moet zijn, de extruder tension lever is door gesleten en de tandwielen hebben ook hun beste tijd gehad.

It's my own damn fault, had wel slijtage verwacht maar niet zo veel op zo weinig materiaal.
De hardend nozzle is reeds binnen, 123-3d gaf aan dat een e3d nozzle prima past in een mk8 hotend. klopt helemaal..... fysiek wel maar het werkt voor geen meter. De nozzle heeft een veel langere draad en past niet in de standaard hotend i.c.m. de originele heatbrake. Ik kreeg namelijk niks aan het printen, zelfs pla wilde niet vloeien. Na het na meten met een K-type thermocouple bleek de nozzle 50 tot 80 graden koeler te zijn dan gewenst. De nozzle steekt namelijk te ver uit en komt daarmee ook precies voor de part cooling fan te zitten. Daarnaast is er ook behoorlijk wat airflow van de hotend cooling fan.

Al met al is er nu een originele V6 besteld die het probleem van de hotend moet verhelpen, een ptfe tube moet ook makkelijk te doen zijn. 1 ding ben ik nog niet helemaal uit, de extruder... iemand ervaring met het printen van abraisive materiaal en een goede extruder met gehard stalen gears? Ben zelf in de richting van een titan aan het kijken of iets van bondtech.
Dit is precies wat ik had willen doen en ik ben je daarom erg dankbaar voor het delen van je ervaringen! :D

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ben sinds vandaag de gelukkige bezitter van een Tevo Michelangelo. En het is waar, uit de doos, rubber voetjes er onder en printen maar ;)
Nu had ik gelukkig al de nodige ervaring (sinds 2011 prusa mendel etc.) want "helemaal" vlekkeloos gaat het nog niet. X-as had wat wobble en natuurlijk 't PLA geplakt krijgen op een koud bed.. had gelukkig nog PVA-glue sticks liggen :P

Maar net al de eerste redelijk goeie prints, enige probleem blijft het opkrullen omdat het geen heated bed is, maar ik had al voor 6 euro eea. besteld uit china om dat direct te verhelpen. Je kan dit gewoon aansluiten op het huidige boardje en 't aan zetten in de firmware die (marlin).
Uiteraard heb je dan wel een betere voeding nodig, maar die heb ik ook nog liggen 8)

Tot nu toe de beste 'geen gedoe direct printen maar'-printer die ik heb gehad, mijn vorige was een pp3dp up mini, was ook prima, maar niet "opensource" dus als je PLA wilde gaan printen of uberhaupt andere filament wilde gebruiken liep je al tegen een plafond aan.

Nu kan ik tenminste later door "groeien" maar wel nu direct van start gaan met 3D modereren en printen :*)

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Het heeft even geduurd, maar heb nu dan ook eindelijk m'n AM8 build klaar. Uiteindelijk heb ik alleen de Z endstop van m'n A8 hergebruikt, de rest is allemaal nieuw gekocht. Al met al erg leerzaam traject geweest!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MEuhMe1.png

Nu bezig met alle waardes te kalibreren (Accel, jerk, pressure advance etc). Heeft iemand daar toevallig een goede truc voor? Of is het vooral heeeel veel test cubes printen :P

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-01 07:37
PetersNL schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:23:
Het heeft even geduurd, maar heb nu dan ook eindelijk m'n AM8 build klaar. Uiteindelijk heb ik alleen de Z endstop van m'n A8 hergebruikt, de rest is allemaal nieuw gekocht. Al met al erg leerzaam traject geweest!

[Afbeelding]

Nu bezig met alle waardes te kalibreren (Accel, jerk, pressure advance etc). Heeft iemand daar toevallig een goede truc voor? Of is het vooral heeeel veel test cubes printen :P
Ziet er strak uit! Mag ik vragen hoe veel je kwijt was voor het frame e.d.? Ik zit er ook aan te denken deze upgrade te doen op m'n a8, het frame is me iets te gammel nu.

Ben benieuwd wat voor printsnelheid je zometeen haalt!

• PetersNL
Niekserr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 01:06:
[...]

Ziet er strak uit! Mag ik vragen hoe veel je kwijt was voor het frame e.d.? Ik zit er ook aan te denken deze upgrade te doen op m'n a8, het frame is me iets te gammel nu.

Ben benieuwd wat voor printsnelheid je zometeen haalt!
Ik heb hem gekocht bij dold-mechatronik, maar zie dat ze deze nu als set zelfs al aanbieden via Amazon.de.

Ik ben de printer nu aan het afstellen op 100mm/s. Ghosting in de x bijna niet aanwezig, alleen bij de y nog wat te zien.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Mooi me weekend besteed aan het proberen op te lossen van het volgende issue:

3dprint

Soort schuine lijnen door me prints heen die er niet thuis horen :P

Extration, Flow etc.etc. alles aangepast maar het probleem blijft.
Het begint al op de eerste layer, is er een bepaalde google opdracht waarmee ik verder kan komen?

• Niekserr
CT schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:32:
Mooi me weekend besteed aan het proberen op te lossen van het volgende issue:

[Afbeelding: 3dprint]

Soort schuine lijnen door me prints heen die er niet thuis horen :P

Extration, Flow etc.etc. alles aangepast maar het probleem blijft.
Het begint al op de eerste layer, is er een bepaalde google opdracht waarmee ik verder kan komen?
Het lijkt op stringing? En ik zou je wanddikte wat aanpassen gezien je door de bodem van je print heen kunt kijken

• Room42
  • Niet online
Niekserr schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:41:
[...] je wanddikte wat aanpassen gezien je door de bodem van je print heen kunt kijken
:? Die hebben geen invloed op elkaar :P
Overigens is de "bodem", volgens mij, in dit geval een raft ;)

@CT Dat lijkt inderdaad stringing als gevolg van oozen. Het is wel enorm veel, trouwens. Naast die twee grote opvallende zie je ook elders nog dikke draden hangen, klopt dat?

Heb je gespeeld met retraction, wipe en z-hop? In mijn ervaring is de oozing minder als je geen z-hop gebruikt bij retractions/travels.

Verder is het merk+type printer (direct drive of bowden setup?) en filament wel interessant ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 08-12-2018 17:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Iemand dat moest twijfelen om een Duet 2 aan te schaffen met scherm, niet twijfelen wat is ie mooi :) vette x-post naar mijn topic O-)

[ Voor 36% gewijzigd door Damic op 08-12-2018 18:34 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Niekserr het filament is doorzichtig, denk door de lichtval en zoom dat het gaten zijn..
overigens is de voorbeeld print een mislukte print (liet van het bed los) vandaar dat hij door de 'helft is.
@Room42 Het is een bowden type extruder ik zal is googlen op 'oozen' in combi met de printer (tevo, michelangelo). Heb juist de z-hop aan gezet om te zien of het verdwijnt, ik merk wel dat spelen met de retractionspeed eea. wat verbeterd.

filament is huismerk 123-3d :P en ik doe 200 graden, misschien te heet bedenk ik mij nu? want bij de preheat zie je rond 190 de pla er al uit lopen..

[ Voor 14% gewijzigd door CT op 08-12-2018 20:37 ]

• Niekserr
Room42 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:49:
[...]

:? Die hebben geen invloed op elkaar :P
Overigens is de "bodem", volgens mij, in dit geval een raft ;)
Ja fair enough haha, verkeerde woordkeuze van mijn kant.
CT schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:34:
@Niekserr het filament is doorzichtig, denk door de lichtval en zoom dat het gaten zijn..
overigens is de voorbeeld print een mislukte print (liet van het bed los) vandaar dat hij door de 'helft is.
@Room42 Het is een bowden type extruder ik zal is googlen op 'oozen' in combi met de printer (tevo, michelangelo). Heb juist de z-hop aan gezet om te zien of het verdwijnt, ik merk wel dat spelen met de retractionspeed eea. wat verbeterd.

filament is huismerk 123-3d :P en ik doe 200 graden, misschien te heet bedenk ik mij nu? want bij de preheat zie je rond 190 de pla er al uit lopen..
Ja een wat lagere temp kan wat schelen, ik ken dat filament zo niet van 123-3d dus dat is een kwestie van proberen. Je zou naast een hogere retraction speed ook een iets hogere retraction distance kunnen proberen.

[ Voor 62% gewijzigd door Niekserr op 08-12-2018 23:11 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
CT schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:34:
Je moet kijken op hun website, bij de exacte rol die je hebt gekocht zal een printtemperatuur(range) staan.
Ik schrijf dat altijd direct op de rol, heb ik het altijd bij de hand en ook omdat ze weleens veranderd zijn van huismerk volgens mij, en omdat het ook per kleur kan verschillen dan werkt 1 'standaard ingestelde' temperatuur ook niet altijd...

• PetersNL
Nog niet helemaal klaar met kalibreren, maar hier m'n eerste print waar ik een beetje trots op ben:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lKnmttT.jpg
Duidelijk nog niet perfect, maar al met al een aardig resultaat :).

Je ziet hier wel een soort van Z-banding. Kan dat komen door een vieze nozzle? De eerste paar prints waren met oude PETG gedaan, waar ik af en toe nog steeds stukjes van zie terug komen tijdens het printen met dit rode filament.. (al een paar keer cold pull gedaan, zonder succes)

• PetersNL
-Dubbel, negeer aub-

[ Voor 96% gewijzigd door PetersNL op 09-12-2018 11:24 ]

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:02

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb drie fans (40x40x10mm 24Volt) op mijn printer zitten die behoorlijk veel lawaai maken. Nu ben ik dus opzoek naar stillere fans, maar ik heb geen idee welke ik nu het best kan kopen. Heeft hier iemand advies voor mij ?

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 10-12-2018 01:04 ]

@EJSEJS Het enige wat ik kon vinden waarbij staat dat ie enigszins stil is: https://www.th3dstudio.co...-fan-24v-ender-3-tornado/

Helaas heb je 24V nodig. Bij 12v zou je ook Noctua fans kunnen gebruiken. Overigens is de radiale fan (blower) doorgaans de meest luidruchtigste. Helaas zijn er van dat model nagenoeg geen stille modellen te vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door ocf81 op 10-12-2018 09:09 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Bedankt voor de link, ik ga daar is naar kijken..

EDITE: Helaas dat word mij iets te duur, daar komen 3 fans op $52.30 (incl verzendkosten)

[ Voor 48% gewijzigd door DON PAPA op 10-12-2018 09:37 ]

@EJSEJS Bij die 5015 of 5020 fans is het al snel koffiedik kijken. Dan komen de chinezen bovenaan in de zoekresultaten, waar ik dan weer geen warm gevoel van krijg.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-01 13:54
Ik heb deze gebruikt ook erg stil en voldoende flow:

pricewatch: Cooltek Silent Fan 4010, 40mm

Xiaomi 13T Pro

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

@ocf81 Ik kwam net op mijn zoektocht de MP1584EN tegen, dan kan je van 24Volt naar 12Volt begrijp ik eruit, dan zou ik wel Noctua fans kunnen gebruiken. Dus ik ga mij daar is op inlezen...

@Btje Die fans zijn 12Volt en ik was opzoek naar 24Volt fans, maar nu ik misschien een oplossing heb gevonden om 12Volt fans te kunnen gebruiken hou ik ze in mijn gedachte...

• ChojinZ
  • Laatst online: 07-01 11:12
Goed om te zien dat Resin SLA printers ook steeds goedkoper worden:
https://www.banggood.com/...category&cur_warehouse=CN

200 euro is, ondanks het kleine formaat, best een nette prijs.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
ChojinZ schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:08:
Goed om te zien dat Resin SLA printers ook steeds goedkoper worden:
https://www.banggood.com/...category&cur_warehouse=CN

200 euro is, ondanks het kleine formaat, best een nette prijs.
En in gebruik?

• ChojinZ
Is zie dat de Resins ook steeds goedkoper worden. Verbruik van de printer staat op 48 watt. Das ook niet heel veel...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Man, resin, dat heb ik 15 jaar geleden gezien in de uni van Wageningen tijdens een schoolreisje met werktuigbouw!

Dat was 3 dagen wachten tot ze een torentje hadden op formaat schaakspel.

Gaat mijn pla toch een stuk sneller :X maar het is wel een geinige techniek, mocht ik ooit een mooie klusschuur hebben dan is het wel een leuke aanvulling.

blup

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Mooi 3D print weekend erop zitten, maar het oozing is opgelost. Uiteindelijk de temp zelfs op 205c gezet (dus hoger) en de 'Flow' op 90% dat maakte het meeste verschil. Retraction speed ook sneller (70mm/s ipv 50).

benchy

Ik denk dat het filament dus (omdat het neutraal is) wat meer plastic is dan geverfd filament. Vandaar de 90%.
Overigens dacht ik dat neutraal meer gebroken wit zou zijn, maar dit is gewoon heel 'irritant' transparant :P voordeel is wel dat je goed kunt calibreren want je ziet nu ook IN het model alle patronen en aansluitingen ;)

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

CT schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:02:
Mooi 3D print weekend erop zitten, maar het oozing is opgelost. Uiteindelijk de temp zelfs op 205c gezet (dus hoger) en de 'Flow' op 90% dat maakte het meeste verschil. Retraction speed ook sneller (70mm/s ipv 50).

[Afbeelding: benchy]

Ik denk dat het filament dus (omdat het neutraal is) wat meer plastic is dan geverfd filament. Vandaar de 90%.
Overigens dacht ik dat neutraal meer gebroken wit zou zijn, maar dit is gewoon heel 'irritant' transparant :P voordeel is wel dat je goed kunt calibreren want je ziet nu ook IN het model alle patronen en aansluitingen ;)
Ik merk meer en meer dat verschillende materialen/kleuren/leveranciers gewoon andere instellingen nodig hebben. Ik heb nu eindelijk maar verschillende templates aangemaakt anders wordt ik helemaal gek.

Ik ben bijvoorbeeld wat wood PLA aan het printen, heeft weer andere instellingen nodig dan m'n zwarte pla, of m'n grijze pla. Om moe van te worden :P

blup

• Room42
  • Niet online
@EJSEJS let wel op dat je stille fans voldoende airflow geven. Ze maken niet voor niets veel herrie ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Room42 schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:33:
@EJSEJS let wel op dat je stille fans voldoende airflow geven. Ze maken niet voor niets veel herrie ;)
In het geval van een part cooling fan wil je ook genoeg statische druk, anders gaat al je airflow verloren in de bochten van je fan duct.

@EJSEJS Die MP1584EN is inderdaad best interessant. Hij kan kennelijk ook gebruikt worden in combinatie met PWM. Dat is lang niet altijd het geval. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt :)

[ Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 10-12-2018 13:39 ]

© ocf81 1981-infinity

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb nog even gekeken, maar krijg steeds meer de indruk dat het niet de 40mm fans zijn, maar de fan in de 24V voeding die zo'n lawaai maakt. Ik ga vanavond even de 40mm fans los koppelen om het zeker te weten.

• wolter.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-01 18:27
Ik heb al een tijdje de beschikking over een Ultimaker 3 printer. het 3d printen gaat mij nu dusdanig interesseren dat ik graag een eigen 3d printer wil gaan bouwen. Ik heb de beschikking over een lasersnijder en een 3d printer. Het lijkt mij interessant om zelf een behuizing uit te gaan snijden. Is er iemand op got die hier ervaring mee heeft?

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

EJSEJS schreef op maandag 10 december 2018 @ 00:47:
Ik heb drie fans (40x40x10mm 24Volt) op mijn printer zitten die behoorlijk veel lawaai maken. Nu ben ik dus opzoek naar stillere fans, maar ik heb geen idee welke ik nu het best kan kopen. Heeft hier iemand advies voor mij ?
Gebruik een DC/Dc omvormer om naar 12V te gaan en koop deze pricewatch: Cooltek Silent Fan 4010, 40mm of als je wat meer plaats hebt pricewatch: Cooltek Silent Fan 4020, 40mm ;) ik heb dezelfde en geven veel lucht en kosten weinig

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb een Ender pro en print op het magnetisch bed, ik vroeg me af of het mogelijk is om de belijning wat uitgeprint wordt om je ontwerp ook uitgezet kan worden ergens? Ik bedoel dus wanneer je een ontwerp gaat uitprinten, dat er eerst een soort lijn/ omtrek uitgeprint wordt en binnen in die lijn/ omtrek word je ontwerp uitgeprint. De reden waarom ik dit vraag is omdat die lijn bij mij erg moeilijk (tot niet) eraf komt, ik sloop/ kras heel dat magnetisch bed naar zijn schrootje om die lijn eraf te krijgen :-(

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

vwtune schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:05:
Ik vroeg me af of het mogelijk is om de belijning wat uitgeprint wordt om je ontwerp ook uitgezet kan worden ergens?
Ik weet niet welke slicer software je gebruikt, maar zoek naar skirt in de software.

Meer info vind je op
https://ultimaker.com/en/...23-platform-adhesion-cura

• vwtune
EJSEJS schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:15:
[...]

Ik weet niet welke slicer software je gebruikt, maar zoek naar skirt in de software.

Meer info vind je op
https://ultimaker.com/en/...23-platform-adhesion-cura
Ik gebruik Cura, ik ga eens spelen met de settings want met die dunne enkele lijn wat ie eerst uitprint is het echt niet te doen om het van mijn bed af te halen (magnetisch)

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor de nacht brakers, is dit sterk genoeg om een stepper vast te houden boven een bal schroef?
*screenshot verwijderd*
Het plateau waar de stepper op zit is 6mm dik, de ribben+ achterkant zijn 3mm

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 11-12-2018 21:25 ]

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

LyP0

it is I , you worst nightmare

Weet iemand hoe/of het volgende te verhelpen is:
Mijn printjes leken de laatste dagen erg slecht, materiaal bleef hangen in de infill op het moment dat deze een nieuwe layer ging starten, slechte stukken, vervormingen, blobs op hoeken/uiteinden en het regelmatig los komen van een prima behandeld bed.
Na een dag of 2 zoeken naar het probleem en bij een aantal testjes duidelijk kijken naar wat er gebeurt op het moment dat het probleem zich voor doet ben ik denk ik achter de oorzaak van alle eerder genoemde problemen gekomen. De printer is regelmatig te laat met de Z as, de X en Y bewegen met een tempo van 30 tot 60mm/s echter de Z as lijkt te laat te reageren. Deze lijk zelf pas aangepast te worden net voordat de volgende layer gestart wordt. Ik ben vandaag al druk aan het zoeken geweest maar ik kan niet vinden of het mogelijk is om de Z as bewegingen eerst uit te laten voeren en daarna pas de X en Y.
Ik weet niet of dit uberhaupt wel mogelijk is.

Ik weet niet of dit een slicer probleem/setting is, of dat dit in deze volgorde geprocessed door marlin. Iemand enig idee? of een pointer in de juiste richting?

[ Voor 3% gewijzigd door LyP0 op 10-12-2018 23:53 ]

ik voel me lekkaah !!!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 11:45

BiLo

PSN: toiletcleaner

Damic schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:06:
Voor de nacht brakers, is dit sterk genoeg om een stepper vast te houden boven een bal schroef?
[Afbeelding]
Kun je de ribben niet nog wat fillets geven?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• vincent_1971
[Afbeelding]
Hangt van het materiaal af en de infill en van het type steppenmotor. Een nema 34 zou ik er niet voor gebruiken b.v.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36

Rmg

[Afbeelding]
Welke maat stepper, welk materiaal, infill, welk gewicht gaat de stepper verplaatsen, etc, etc, zoveel vragen :X

• Pjotter87
@LyP0
Lijkt mij een dingetje in de slicer.
Je printer werkt gewoon de code af die de slicer heeft gemaakt.

Maar je bedoelt dus dat de printer, na dat die klaar is met een layer, hij eerst naar het start punt gaat van de nieuwe layer voor dat die iets omhoog gaat?
En dat wil je anders hebben.
Klaar met layer dan omhoog en dan pas na begin punt nieuwe layer?

Zal vanavond even kijken of ik iets gevonden krijg in de slicer. (zit nu op mijn werk)

• vwtune
Wellicht een domme vraag... maar ik vroeg me af of ik het filament (in mij ngeval PLA) bij een 'koude' printer er gewoon uit kan trekken en een andere (kleur) weer erin kan stoppen? Of is er een speciale procedure hiervoor? Wat doet de printer trouwens wanneer het filament op is tijdens het printen? Merkt ie dit zelf op en stopt en wacht tot je weer filament vult? Sorry voor mijn noob vragen...

• foekie01
vwtune schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:07:
Wellicht een domme vraag... maar ik vroeg me af of ik het filament (in mij ngeval PLA) bij een 'koude' printer er gewoon uit kan trekken en een andere (kleur) weer erin kan stoppen? Of is er een speciale procedure hiervoor? Wat doet de printer trouwens wanneer het filament op is tijdens het printen? Merkt ie dit zelf op en stopt en wacht tot je weer filament vult? Sorry voor mijn noob vragen...
Er uit halen bij een koude printer kan alleen als je OF een retract doet na het printen (hotend nog warm) of als je even kortstondig je nozzle warm maakt en een swap doet en weer uit zet.

Als het op is kan de printer zelf detecteren als jouw printer daar een sensor voor heeft. Als die er niet op zit moet je het zelf maken, indien mogelijk - dit is afhankelijk van printer mainboard.

• Droxz
  • Niet online
Geen domme vragen.
Ik zou niet zomaar mijn filament vervangen op een koude printer.
Zet je extruder lekker warm, knip de filament af boven je extruder en duw rustig je nieuwe filament er in.
(ik heb zo'n hendeltje die ik even moet duwen om mijn filament goed langs mijn extruder te krijgen)

De meeste huis tuin en keuken printers zullen niet merken dat je bv geen filament meer hebt en zullen dus door printen... zonder filament.
Hier zijn uiteraard wel oplossingen voor, zoals een filament checker: LINK

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• vwtune
Droxz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:17:
[...]

Geen domme vragen.
Ik zou niet zomaar mijn filament vervangen op een koude printer.
Zet je extruder lekker warm, knip de filament af boven je extruder en duw rustig je nieuwe filament er in.
(ik heb zo'n hendeltje die ik even moet duwen om mijn filament goed langs mijn extruder te krijgen)

De meeste huis tuin en keuken printers zullen niet merken dat je bv geen filament meer hebt en zullen dus door printen... zonder filament.
Hier zijn uiteraard wel oplossingen voor, zoals een filament checker: LINK
De extruder zelf wordt toch niet warm? Als je voor de extruder het filament afknipt, dan zit er nog ongeveer 30 cm 'oude' filament in de bowden tube? Bedoel je dit? Ik dacht dat ik gewoon heel het filament tot aan de nozzle eruit moet trekken? En dus ook weer tot aan de nozzle weer terug.

Het betreft overigens een Ender 3 Pro

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wellicht een domme vraag... maar ik vroeg me af of ik het filament (in mij ngeval PLA) bij een 'koude' printer er gewoon uit kan trekken en een andere (kleur) weer erin kan stoppen? Of is er een speciale procedure hiervoor?
In je nozzle zit gesmolten filament, dat wil nog weleens behoorlijk vast zitten als de printer koud is. Zou je hieraan dan gaan trekken dan kan het afbreken, en een restantje PLA is dan best lastig om nog uit je nozzle te krijgen. (ABS bv kun je nog in aceton leggen als het echt moet.)

Gewoon je printer opwarmen dus, en afhankelijk van de printer via je schermpje, handmatige gears en/of via de software een retract uitvoeren om het filament eruit te krijgen en dan een extrude met de nieuwe rol.

• Droxz
  • Niet online
vwtune schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:41:
[...]

De extruder zelf wordt toch niet warm? Als je voor de extruder het filament afknipt, dan zit er nog ongeveer 30 cm 'oude' filament in de bowden tube? Bedoel je dit? Ik dacht dat ik gewoon heel het filament tot aan de nozzle eruit moet trekken? En dus ook weer tot aan de nozzle weer terug.

Het betreft overigens een Ender 3 Pro
Extruder/headblock :)
Zelf heb ik geen bowden setup, maar direct drive dus in mijn geval maar een paar cm.
De heren hier met een bowden setup kunnen je hier vast betere uitleg over geven.

Op youtube kwam ik wel deze tegen: KLIK

Voor de nieuwelingen: jargon voor beginners

© ocf81 1981-infinity

• vincent_1971
Rmg schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:35:
[...]

Welke maat stepper, welk materiaal, infill, welk gewicht gaat de stepper verplaatsen, etc, etc, zoveel vragen :X
Lezen is ook een kunst 8)7

Gewicht verplaatsen is minder relevant aangezien de grootste kracht op de geleiding gaat staan

• Droxz
  • Niet online
Bezig met "ontwerpen" in Fusion 360, dit topic kon wel wat gezelligheid gebruiken :)
Zijn hier nog meer mensen bezig met Fusion 360 en het ontwerpen van lampjes/vazen?

Afbeeldingslocatie: https://droxz.nl/.cm4all/uproc.php/0/3d-print-fotos/.DSC_0429.JPG/picture-2600?_=167929468f8

Wellicht interessant voor de toekomst: https://www.3ders.org/art...mparable-3d-printers.html

Ik ben wel benieuwd of ik dit niet na kan maken. Het zou wel interessant kunnen zijn voor een snelle coreXY of een delta. Zonder die laser en dat blok quartz lijkt het mij dat zo'n bij lange na niet zo duur hoeft uit te vallen.

© ocf81 1981-infinity

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DylanE dat zou gaan, ik heb ook al gedacht om op de achterkant een paar ribben te voorzien en die dan zo vast te bouten op de bovenkant van 3030 profiel, alleen hoe gaat mijn maat dat dan printen :/
@vincent_1971 & @Rmg PLA triangle 20% infil, nema 17, 2 geleidingen van 12mm dik per kant :)

Komt bovenaan over de spindle lager blok zie https://i.imgur.com/o8eYFhO.jpg

Edit: nieuwe houder die geprint word
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zgRs0yq.png

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 11-12-2018 21:25 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Zeker niet doen. Noozle verwarmen tot de temp van het filament materiaal. Dan in 1 beweging terugtrekken totdat je zeker weten dat deze uit de nozzle/heat break is.
Als je hetzelfde materiaal (alleen andere kleur) gaat gebruiken kun je dat er weer in stoppen.
Als je overgaat naar een andere soort (bijv ABS -> PLA) dan zou ik gebruik maken van reinigings filament. Kun je jaren mee doen. Met name makkelijk als je van hoge temp naar lagere temp materiaal over gaat.

Als je geen sensor hebt gaat je printer gewoon door met printen in het luchtledige.
Persoonlijk zou ik altijd in de buurt blijven van een 3D printer. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Brand is bijv niet onmogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 11-12-2018 18:36 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-01 16:44
Om te beginnen heb ik 0 ervaring met 3d printen, en weinig tot geen ervaring met 3d ontwerpen. In mijn HBO studie heb ik wel lichtelijk met een opensource 3d programma gewerkt om wat simpele dingen te ontwerpen maar lang geen "structurele" dingen die geprint kunnen worden bij wijze van.

Ik heb een soort van ideetje dat ik uit wil werken maar je komt al snel tegen het probleem aan dat als je iets wilt gaan bewerken of met de hand wilt maken dat je dan al snel richting hout of metaal gaat maar deze materialen hebben niet de gewenste eigenschappen: lichtelijke flexibiliteit, of ontzettend moeilijk om handmatig te verwerken in "enigzins gekke vormen".

Daarom heb ik nu het idee bedacht om eens te gaan kijken hoe moeilijk het is om een soort projectje te starten voor het maken van wat ik wil. Daarbij wil ik eigenlijk vooraf een paar dingen weten, er vanuitgaande dat de meeste dingen gewoon van "plastic" gemaakt worden.

1. Hoe sterk zijn de constructies die geprint worden? Dit zal misschien afhangen van hoe het getekend is in het programma?
2. Hoe kom je erachter dat een ontwerp stevig genoeg kan zijn voor het doel? Testen natuurlijk, maar aangezien zelf ontwerpen wellicht wat lastig is en de kosten voor het printen nog even onbekend zijn (uitgaande van een printshop bijvoorbeeld) is onbeperkt blijven printen en spul misschien niet wenselijk :)

Wat wil ik dan maken? Hetgeen ik voor ogen heb moet een soort greep worden. Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://borstelwerken.nl/40400440handgreep.gif

Of
Afbeeldingslocatie: https://www.kokwatersport.nl/product-img/l58046-starbrite-scrub-handborstel.jpg

Het gaan dan met name om de boogconstructie.
Daaronder moet een vlak komen wat uiteindelijk de vorm van een soort kommetje wordt. Dat kommetje loopt uit in 6 vlakjes met aan de uiteindes 6 "punten" die naar binnen steken. De bedoeling is dat er dan een ander item ingeschoven kan worden dat aan die plastic punten vast blijft zitten.

Hier een soort voorbeeldje.
Afbeeldingslocatie: https://onderdegrond.nl/meuk/greep.gif

Uitleg, een greep dus. Een vlak met daar aan vast dat schaaltje als het ware. De oranje puntjes zijn de grijpertjes waar dus iets ingeklikt moet kunnen worden. De meest zichtbare in het midden zit eigenlijk aan de binnenkant, maar voor het idee even laten zien waar die puntjes dan ongeveer moeten zitten.
De diameter aan de binnenkant waar de puntjes zitten is zo ongeveer 10cm denk ik.

De bedoeling is dat die greep vastgehouden kan worden en dat hetgeen wat erin geklikt wordt naar beneden geduwd kan worden. Moet wel een beetje kracht op gezet worden dus.

Ben benieuwd :P

[ Voor 3% gewijzigd door orange.x op 12-12-2018 09:59 ]

• ChojinZ
Droxz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:22:
Bezig met "ontwerpen" in Fusion 360, dit topic kon wel wat gezelligheid gebruiken :)
Zijn hier nog meer mensen bezig met Fusion 360 en het ontwerpen van lampjes/vazen?

[Afbeelding]
Ook Fusion gebruiker hier! Pakket is top, licentie model een drama... 8)7

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Cura ingeruild voor Slic3r, zelfde instellingen en een veel beter resultaat, wist niet dat een slicer zoveel verschil kon maken. geen oozing meer geen rare 'lijnen' door me prints etc.etc.

Als 'adhesion' heb ik nu 'maskeer' plakband op het bed en Houtlijm (wit) beetje in water opgelost erover gesmeerd en laten drogen. Dit werkt echt ultiem. De buildtek die erop zat werk(te) goed maar verliest duidelijk al vrij snel 'adhesion' power..

Al met al zijn nu al mijn issues opgelost :-) Voorbeeldje:
firetruck gif print
thingiverse link

• Niekserr
Ik ben nog op zoek naar een Ramps 1.4 + mosfet behuizing voor bij mijn A8. Ik heb de printer net op een ikea lack tafeltje gezet dus ik zoek bij voorkeur iets wat ik daar mooi op kan vastschroeven.

Suggesties? :)

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:44
orange.x schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:57:

Uitleg, een greep dus. Een vlak met daar aan vast dat schaaltje als het ware. De oranje puntjes zijn de grijpertjes waar dus iets ingeklikt moet kunnen worden. De meest zichtbare in het midden zit eigenlijk aan de binnenkant, maar voor het idee even laten zien waar die puntjes dan ongeveer moeten zitten.
De diameter aan de binnenkant waar de puntjes zitten is zo ongeveer 10cm denk ik.
De sterkte hangt natuurlijk af het ontwerp, maar zeker ook van het soort materiaal dat je gebruikt en welke instellingen je in je slicer gebruikt.

Verder moet je goed in de gaten houden hoe de printer werkt. Feitelijk worden er laagjes plastic op elkaar geplakt. Dat betekent dat de sterkte in het XY-vlak anders is dan in de Z-richting. In het XY vlak is het vaak wat sterker. Als je dan kijkt naar je ontwerp met een greep aan een schaaltje is dat ongunstig. Het is lastig te printen (veel support materiaal nodig) en je hebt in alle assen sterkte nodig. In zo'n geval kan je ontwerp in 2 delen splitsen: een greep die je liggend als een 'C' kan printen. En het schaaltje wat je gewoon plat kan printen. Paar (tapse, rechthoekige) gaten erin ontwerpen waar de greep in kan vallen en het zal makkelijker printen en denk ik ook een sterker zijn.

• vwtune
Met welke applicatie kan ik van een foto een ontwerp maken? Als voorbeeld: ik maak een foto van een voorwerp wat op mijn bureau voor me ligt, van dat voorwerp wil ik graag een 3d print maken en dan bewerken… Ik gebruik nu thinkercad, maar daar kan het niet mee.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 15:52
In Fusion360 kan je een image canvas toevoegen, daarmee plaats je de foto op de achtergrond van je tekenprogramma. Tevens kan je de schaal calibreren (leg dus een liniaal oid naast je object op de foto).

I'm a photographer, not a terrorist

• orange.x
  • Laatst online: 08-01 16:44
jvanderneut schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:05:
[...]
De sterkte hangt natuurlijk af het ontwerp, maar zeker ook van het soort materiaal dat je gebruikt en welke instellingen je in je slicer gebruikt.

Verder moet je goed in de gaten houden hoe de printer werkt. Feitelijk worden er laagjes plastic op elkaar geplakt. Dat betekent dat de sterkte in het XY-vlak anders is dan in de Z-richting. In het XY vlak is het vaak wat sterker. Als je dan kijkt naar je ontwerp met een greep aan een schaaltje is dat ongunstig. Het is lastig te printen (veel support materiaal nodig) en je hebt in alle assen sterkte nodig. In zo'n geval kan je ontwerp in 2 delen splitsen: een greep die je liggend als een 'C' kan printen. En het schaaltje wat je gewoon plat kan printen. Paar (tapse, rechthoekige) gaten erin ontwerpen waar de greep in kan vallen en het zal makkelijker printen en denk ik ook een sterker zijn.
Materiaal is dus van belang en het onwerp ja. Opzich dus nog best wel wat uitzoekwerk, en dat zal voor een 3d print leek zonder eigen apparatuur natuurlijk lastig gaan worden 8)

Soms zo jammer dat je wel iets kan "bedenken" als een soort van gebruiksvoorwerp, maar dat het dus nog steeds lastig blijft om te prototypen. Althans, in een team met enige expertise geen probleem maar als 1 man show een ander verhaal.

• NaliXL
  • Laatst online: 05-01 21:46
@vwtune Misschien bedoel je fotogrammetrie? Daar heeft Prusa recent een hele mooie video van gemaakt hoe dat kan.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
vwtune schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:48:
Met welke applicatie kan ik van een foto een ontwerp maken? Als voorbeeld: ik maak een foto van een voorwerp wat op mijn bureau voor me ligt, van dat voorwerp wil ik graag een 3d print maken en dan bewerken… Ik gebruik nu thinkercad, maar daar kan het niet mee.
Kijk hier eens naar.
Zoek maar eens op 3d scanning. Kom je van alles tegen.

• zynex
Met photogrammetry krijg je nooit goede resultaten, tenzij je redelijk professionele apparatuur gebruikt. En calibratie is erg belangrijk. Anders kloppen de afmetingen van je object voor geen meter.

Photogrammetry zo uit de losse hand met een simpele camera is leuk als proof of concept als je een simpel groot beeld wilt scannen, maar voor alles waar een beetje precisie bij komt kijken niet toereikend.

(Hiermee wil ik niet zeggen dat er iets mis is met photogrammetry. In verschillende sectoren wordt er veelvuldig gebruik van gemaakt, maar deze setups staan dan in een studio met optimale belichting, soms wel tientallen dure camera's. Een groot calibratie raster en vaak ter toevoeging ook nog standaard laser 3d scanners. En dan hebben we het nog niet gehad over de dure software en grafische kaarten die je nodig hebt.)

Als je er iets serieus mee wilt doen en niet meteen tienduizenden euro's wilt stukslaan, zou ik eerder kijken naar een scanner zoals die van Einscan. Deze zijn redelijk betaalbaar en veel gebruiksvriendelijker. (https://www.einscan.com)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:47
Ik ben al dagen bezig om mijn printer goed te laten printen maar wat ik ook doe, ik eindig telkens met under extrusion. Ik verdenk de nozzle maar ben het ondertussen nogal zat. Ik heb nu dus maar een orginele E3D V6 besteld

[ Voor 65% gewijzigd door jbhc op 13-12-2018 00:28 ]

• NaliXL
  • Laatst online: 05-01 21:46
@jbhc Werk je toevallig met Cura? Dat is een bekende bug. Zie ook eerder in dit topic.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• jbhc
@NaliXL Dat weet ik want dat had ik zelf al eerder aangegeven alleen was dat in cura 3.5.x. In cura 3.6 zou dat opgelost moeten zijn. Ik zal vanavond voor de zekerheid nog eens cura 3.4 erop loslaten......

[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 13-12-2018 15:48 ]

• jbhc
wolter. schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:32:
Ik heb al een tijdje de beschikking over een Ultimaker 3 printer. het 3d printen gaat mij nu dusdanig interesseren dat ik graag een eigen 3d printer wil gaan bouwen. Ik heb de beschikking over een lasersnijder en een 3d printer. Het lijkt mij interessant om zelf een behuizing uit te gaan snijden. Is er iemand op got die hier ervaring mee heeft?
Misschien is het een idee om een hypercube te nemen als basis?

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@jbhc ik zien toch niets in de notes staan dat dit is opglost?

Ik heb weer last van bed adhesion...

Goedkope Action lijmstift heb ik geen success mee, dat spul lijkt niet te plakken...

Dus ben ik weer terug gegaan op schilderstape. Ik heb een rol van de Action en een rol van de Hubo. Ik heb het schoongemaakt met alcohol (70%) en in het begin lijkt het redelijk goed te plakken. Echter na een tijdje trekt het allemaal krom (PLA) en vaak laat het dus ook los.

Wat voor bed temperatuur moet ik hebben? Ik heb tot nu toe kamertemperatuur en 40°C geprobeerd, maar er lijkt niet echt een verschil te zitten in de resultaten.

Misschien moet ik mijn koelingsventilator pas later aan zetten? Ik zet hem op dit moment aan zodra laag 3 begint.

Iemand suggesties?
Is een glasplaat dé oplossing?
Of iets anders... want goedkoop werkt blijkbaar niet in mijn voordeel...

Anet A6

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-01 11:53

Pixelmagic

Ubergeek

Voor pla kan je makkelijk naar 50-70 graden gaan, part fan zou niet uit moeten maken.

Wat bij mij nog hielp is opnieuw je bed levelen, gewoon doen. Ik dacht ook dat die prima was maar op aanraden van mensen hier toch gedaan en scheelde echt.

PVoutput van mijn 4950Wp

• jbhc
Damic schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:40:
@jbhc ik zien toch niets in de notes staan dat dit is opglost?
Niet?
Filament diameter behavior. The option to use 1.75 mm diameter filament with third-party 3D printers is now fixed and does not revert back to 2.85 mm. This fix also applies the appropriate a Z-axis speed change for 1.75 mm filament printers. Contributed by kaleidoscopeit.
O-)

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow dat had ik anders gelezen :F

• foekie01
ManIkWeet schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:49:

Goedkope Action lijmstift heb ik geen success mee, dat spul lijkt niet te plakken...

Dus ben ik weer terug gegaan op schilderstape. Ik heb een rol van de Action en een rol van de Hubo. Ik heb het schoongemaakt met alcohol (70%) en in het begin lijkt het redelijk goed te plakken. Echter na een tijdje trekt het allemaal krom (PLA) en vaak laat het dus ook los.

Wat voor bed temperatuur moet ik hebben? Ik heb tot nu toe kamertemperatuur en 40°C geprobeerd, maar er lijkt niet echt een verschil te zitten in de resultaten.

Misschien moet ik mijn koelingsventilator pas later aan zetten? Ik zet hem op dit moment aan zodra laag 3 begint.

Iemand suggesties?

Anet A6
Heb je ook al eens 3dlac (of haarlak om eens mee te beginnen) geprobeerd? Ik gebruik dat i.c.m. spiegel en dat werkt prima

• Droxz
  • Niet online
ManIkWeet schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:49:

Iemand suggesties?

Anet A6
Zelf print ik op glas met headbed, werkt zonder toevoeging van plakspul of tape.
Wel zou ik je headbed wat hoger zetten hoor, zelf print ik PLA op een headbed van rond de 55c (PETG 75c).
Zeker de eerste lagen geen ventilator gebruiken... zelf heb ik niet eens een fan daar en mis hem ook niet.

Pixelmagic schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:10:
Voor pla kan je makkelijk naar 50-70 graden gaan, part fan zou niet uit moeten maken.

Wat bij mij nog hielp is opnieuw je bed levelen, gewoon doen. Ik dacht ook dat die prima was maar op aanraden van mensen hier toch gedaan en scheelde echt.
Ik denk dat mijn bed redelijk gelevelled is, ik heb ook resultaten gehad dat het helemaal niet bleef plakken bijvoorbeeld (waarschijnlijk te weinig afstand)
foekie01 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 08:15:
[...]

Heb je ook al eens 3dlac (of haarlak om eens mee te beginnen) geprobeerd? Ik gebruik dat i.c.m. spiegel en dat werkt prima
Nee nog niet geprobeerd, werkt dat ook op een aluminium bed? Of alleen op glas?
Droxz schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 08:28:
[...]

Zelf print ik op glas met headbed, werkt zonder toevoeging van plakspul of tape.
Wel zou ik je headbed wat hoger zetten hoor, zelf print ik PLA op een headbed van rond de 55c (PETG 75c).
Zeker de eerste lagen geen ventilator gebruiken... zelf heb ik niet eens een fan daar en mis hem ook niet.
Heb je hiervoor speciaal glas gebruikt?

Algemene tip van alle reacties is dat ik de temperatuur omhoog moet gooien, dus dat ga ik vanmiddag proberen :)

Ik had vroeger wel hoge temperatuur, maar kwam na een tijdje ook warping tegen, toen las ik dat het mogelijk is dat de temperatuur te hoog was.

Het is zeker niet verstandig om halverwege de print de bed temperatuur omlaag te gooien om energie te besparen? :X

• Room42
  • Niet online
ManIkWeet schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:26:
[...] Het is zeker niet verstandig om halverwege de print de bed temperatuur omlaag te gooien om energie te besparen? :X
Gewoon testen tot welke temperatuur de print nog goed plakt.

• Droxz
  • Niet online
[...]

Ik denk dat mijn bed redelijk gelevelled is, ik heb ook resultaten gehad dat het helemaal niet bleef plakken bijvoorbeeld (waarschijnlijk te weinig afstand)

[...]

[...]

Heb je hiervoor speciaal glas gebruikt?

Algemene tip van alle reacties is dat ik de temperatuur omhoog moet gooien, dus dat ga ik vanmiddag proberen :)

Ik had vroeger wel hoge temperatuur, maar kwam na een tijdje ook warping tegen, toen las ik dat het mogelijk is dat de temperatuur te hoog was.

Het is zeker niet verstandig om halverwege de print de bed temperatuur omlaag te gooien om energie te besparen? :X
Je kan bij veel software wel instellen dat je b.v de eerste layers op 55c wil, en daarna mag terugzakken naar b.v 45c/50c, werkt bij mij prima. Eigenlijk nooit lager gezet omdat ik wel zeker wil zijn dat alles goed blijft plakken. Ik gebruik geen apart glas ofzo trouwens, gewoon het glas wat al bij mijn printer zat :P

• foekie01
[...]

Het plakt best wel hard, zeker de 3dlac. Ik zou het sowieso proberen. Kan toch geen kwaad. Begin gewoon met haarlak.

De temperaturen die ik zelf gebruik met 3dlac: 60 graden voor PLA en 70 voor PETG. Ik hou de temperatuur constant over de gehele print tijd.

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het probleem met haarlak is dat het zo stinkt als je het erop spuit :r

• zynex
Damic schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:48:
Het probleem met haarlak is dat het zo stinkt als je het erop spuit :r
En je moet niet aan de onderkant van je print likken. :+

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik gebruik geen heated bed.. en krijg de prints amper los zo hard plakt de houtlijm van de action (op maskeer tape).
Mijn probleem is nu dat de print alsnog (bij groot contact oppervalk) wilt 'krullen' en dat zo vol overgave doet dat het tape lokaal 'los' komt (in een bubbel zeg maar).
Erg irritant. Dus ik zoek nu maskeer tape dat SUPER hard plakt op 't grond oppervlak :P

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-01 23:04

Spinez0r

At your service.

CT schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:13:
Ik gebruik geen heated bed.. en krijg de prints amper los zo hard plakt de houtlijm van de action (op maskeer tape).
Mijn probleem is nu dat de print alsnog (bij groot contact oppervalk) wilt 'krullen' en dat zo vol overgave doet dat het tape lokaal 'los' komt (in een bubbel zeg maar).
Erg irritant. Dus ik zoek nu maskeer tape dat SUPER hard plakt op 't grond oppervlak :P
Dat krullen kan komen door een gebrek aan hitte (geen heated bed zoals je al aangeeft) of tocht.

Waarschijnlijk komt het bij jou door het gebrek aan een heated bed, de PLA wordt geprint en koelt snel af, waardoor het krimpt, je krijgt dan een verschil in dichtheid tussen de eerste laag en de overige lagen, en daardoor gaat het krullen.
Pagina: 1 ... 140 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.