• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-01 20:02

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Spinez0r Jup, ik weet waar het krullen vandaan komt en dat een heatedbed 't oplost :+
Maar ik wil graag zonder die extra heated bed kunnen printen 8)

Waarom? Veiliger, sneller 'ready to print', kind-vriendelijker & minder energie per print en een 'leuke' extra uitdaging.

Als ik die tape super strak sterker kan laten plakken dan 't oppervlakte krimt, dan ben ik er.
Misschien dat de tape dan gaat scheuren, maar volgens mij trekt de krimping daar niet hard genoeg voor.

Andere poging is nog om te proberen op een raft met veel gaten er tussen te printen of de bottom layer maar 1 layer te maken. We zullen zien of 't gaat lukken.

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-01 23:04

Spinez0r

At your service.

CT schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:03:
@Spinez0r Jup, ik weet waar het krullen vandaan komt en dat een heatedbed 't oplost :+
Maar ik wil graag zonder die extra heated bed kunnen printen 8)

Waarom? Veiliger, sneller 'ready to print', kind-vriendelijker & minder energie per print en een 'leuke' extra uitdaging.

Als ik die tape super strak sterker kan laten plakken dan 't oppervlakte krimt, dan ben ik er.
Misschien dat de tape dan gaat scheuren, maar volgens mij trekt de krimping daar niet hard genoeg voor.

Andere poging is nog om te proberen op een raft met veel gaten er tussen te printen of de bottom layer maar 1 layer te maken. We zullen zien of 't gaat lukken.
En wat als je de tape weg laat en op houtlijm print?

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Spinez0r Dat lijkt toch minder te plakken, dan trekt de print zich gewoon los in de hoeken, die tape 'zuigt' toch beter vast, wat ik niet had verwacht (en is ook relatief simpel weer van de print af te trekken).

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-01 15:48
Ik krijg het printen niet lekker meer. Ik was overgestapt op simplfy3d en die liet een hele mooie calibratie kubus zien. De laatste tijd verstopte de boel na een paar lagen, het filament werd plat gedrukt in de extruder (een bulldog). Het lijkt dat ik de extrusion multiplier te hoog heb gezet iig zat ik op 100 voor pla.

Na wat testjes weer terug op 96 en dan ben ik met de extrusion width naar 48 gegaan voor een 0.4 nozzle. Ik blijf bij de eerste laag dan wat ruimte tussen de infill zien. Bed staat goed ik denk als ik hem veel verder schroef hij niet goed meer is. rare is dat de wand wel goed lijkt en de skirt ook. Alleen bij een vlak dus niet.

Ok dacht ik dan gaan we cura weer proberen daar ging het in het verleden altijd goed mee. De eerst laag is idd mooi dicht maar dan dan komen er een soort van korreltjes en het lijkt dat je een soort geultje print in de 2e laag. Dan denk ik meteen aan over extrusion maar als ik de material flow op 96 zet blijft het niet goed:

correls

Wat kan ik aan beide doen? De kubus van simplify was mooier dus ik denk dat dat de betere sw is.

Xiaomi 13T Pro

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:59
CT schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:13:
Ik gebruik geen heated bed.. en krijg de prints amper los zo hard plakt de houtlijm van de action (op maskeer tape).
Mijn probleem is nu dat de print alsnog (bij groot contact oppervalk) wilt 'krullen' en dat zo vol overgave doet dat het tape lokaal 'los' komt (in een bubbel zeg maar).
Erg irritant. Dus ik zoek nu maskeer tape dat SUPER hard plakt op 't grond oppervlak :P
Je kunt ook zo'n PEI sheet proberen. Al weet ik niet of dat lekker gaat zonder warmte.
Ik heb nu last van (denk ik) nat filament:
Public
Publieke map
Belletjes?Belletjes?

Ik had niet verwacht dat het na een maand al zou gebeuren met PLA... Ik ga deze rol niet drogen, nog maar 110m en het stoort niet heel erg.

Heeft iemand nog tips voor het maken van een filament box? Uiteraard YouTube videos gezien maar die zijn niet afgesteld op Nederlandse winkels. Kan ik bijvoorbeeld ook auto ontvochtiger gebruiken?

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
ManIkWeet schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:36:

Ik had niet verwacht dat het na een maand al zou gebeuren met PLA... Ik ga deze rol niet drogen, nog maar 110m en het stoort niet heel erg.

Heeft iemand nog tips voor het maken van een filament box? Uiteraard YouTube videos gezien maar die zijn niet afgesteld op Nederlandse winkels. Kan ik bijvoorbeeld ook auto ontvochtiger gebruiken?
ik kan me niet voorstellen dat je daar na een maand last van hebt in Nederland..
filament van degelijke kwaliteit zou daar echt langer tegen moeten kunnen..
ik heb rollen PLA soms wel een jaar zo liggen, niks geen drybox, en nog prima bruikbaar..
kan me voorstellen dat je bij PLA uit een nat land, zoals china, al behoorlijk vochtig bij je aankomt..

60 TB can not be enough

KorneelB schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:46:
[...]

ik kan me niet voorstellen dat je daar na een maand last van hebt in Nederland..
filament van degelijke kwaliteit zou daar echt langer tegen moeten kunnen..
ik heb rollen PLA soms wel een jaar zo liggen, niks geen drybox, en nog prima bruikbaar..
kan me voorstellen dat je bij PLA uit een nat land, zoals china, al behoorlijk vochtig bij je aankomt..
Ik weet het niet, dit is mijn eerste rol. Ik bewaar mijn printer wel op dezelfde plek waar ik dag en nacht in verblijf (slaapkamer is ook computerkamer), dus misschien ben ik zelf erg vochtig :+

Dit is "jupiter pla" van 123-3d.

Ik weet niet wat anders de oorzaak kan zijn van deze bubbels, stof?

• jbhc
jbhc schreef op donderdag 13 december 2018 @ 00:22:
Ik ben al dagen bezig om mijn printer goed te laten printen maar wat ik ook doe, ik eindig telkens met under extrusion. Ik verdenk de nozzle maar ben het ondertussen nogal zat. Ik heb nu dus maar een orginele E3D V6 besteld
De E3D V6 is binnen. Grappig om te zien dat hij anders is dan de clones. Straks ga ik hem installeren. ik ben zeer benieuwd. :9~

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
ManIkWeet schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:06:
[...]

Ik weet het niet, dit is mijn eerste rol. Ik bewaar mijn printer wel op dezelfde plek waar ik dag en nacht in verblijf (slaapkamer is ook computerkamer), dus misschien ben ik zelf erg vochtig :+

Dit is "jupiter pla" van 123-3d.

Ik weet niet wat anders de oorzaak kan zijn van deze bubbels, stof?
Stof kan het zeker zijn. Probeer eens een filament filter zoals deze.

Daarnaast zijn mensen sowieso altijd vochtig, zeker op de slaapkamer. :+ Ik heb zelf gemerkt dat PLA bij een luchtvochtigheid van ~60-70% het moeilijk had. Wellicht een optie eens een metertje te plaatsen om eens een idee te krijgen hoe vochtig de ruimte is?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
ManIkWeet schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:49:
Ik heb weer last van bed adhesion...

Goedkope Action lijmstift heb ik geen success mee, dat spul lijkt niet te plakken...

Dus ben ik weer terug gegaan op schilderstape. Ik heb een rol van de Action en een rol van de Hubo. Ik heb het schoongemaakt met alcohol (70%) en in het begin lijkt het redelijk goed te plakken. Echter na een tijdje trekt het allemaal krom (PLA) en vaak laat het dus ook los.

Wat voor bed temperatuur moet ik hebben? Ik heb tot nu toe kamertemperatuur en 40°C geprobeerd, maar er lijkt niet echt een verschil te zitten in de resultaten.

Misschien moet ik mijn koelingsventilator pas later aan zetten? Ik zet hem op dit moment aan zodra laag 3 begint.

Iemand suggesties?
Is een glasplaat dé oplossing?
Of iets anders... want goedkoop werkt blijkbaar niet in mijn voordeel...

Anet A6
Schoonmaken met afwas water, zonder extra toevoegingen, misschien zelfs meerdere keren.
Dan met 95% alcohol, niet met minder % gebruiken.
Temo van bed hoger zetten.
Dan 1e laag moet zeer goed zijn, als deze niet goed in het bed gedrukt wordt, zal deze niet goed vast gaan zitten, maar ook niet te laag gaan natuurlijk.
Dan zou je de 1 e laag heter kunnen printen.
En 1e laag langzamer printen.
Laatste 2 zou niet nodig moeten zijn, maar zou kunnen helpen.

Wat voor bed heb je?

Ik heb een steel (pei)sheet sticker erop, Prusa printer.
1 per maand doe ik ook met aceton, maar doe dit niet te vaak, dit maakt de sticker defect.
Ook het eraf halen van object, eerst moet steel sheet afgekoeld zijn, omdat dan object zelf los laat, en as je bij te hete steel sheet los wringt, dan maak je de sticker defect.

Vooral alles schoonhouden is belangrijk, dus onderhoud.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
jbhc schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 02:03:
[...]

Je kunt ook zo'n PEI sheet proberen. Al weet ik niet of dat lekker gaat zonder warmte.
Pei sheet heeft warmte nodig, om goed te hechten aan de steel sheet.
foekie01 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:17:
[...]

Stof kan het zeker zijn. Probeer eens een filament filter zoals deze.

Daarnaast zijn mensen sowieso altijd vochtig, zeker op de slaapkamer. :+ Ik heb zelf gemerkt dat PLA bij een luchtvochtigheid van ~60-70% het moeilijk had. Wellicht een optie eens een metertje te plaatsen om eens een idee te krijgen hoe vochtig de ruimte is?
Ik ga deze eens proberen, kan geen kwaad om sowieso te hebben _/-\o_
jan99999 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:58:
[...]

Schoonmaken met afwas water, zonder extra toevoegingen, misschien zelfs meerdere keren.
Dan met 95% alcohol, niet met minder % gebruiken.
Temo van bed hoger zetten.
Dan 1e laag moet zeer goed zijn, als deze niet goed in het bed gedrukt wordt, zal deze niet goed vast gaan zitten, maar ook niet te laag gaan natuurlijk.
Dan zou je de 1 e laag heter kunnen printen.
En 1e laag langzamer printen.
Laatste 2 zou niet nodig moeten zijn, maar zou kunnen helpen.

Wat voor bed heb je?

Ik heb een steel (pei)sheet sticker erop, Prusa printer.
1 per maand doe ik ook met aceton, maar doe dit niet te vaak, dit maakt de sticker defect.
Ook het eraf halen van object, eerst moet steel sheet afgekoeld zijn, omdat dan object zelf los laat, en as je bij te hete steel sheet los wringt, dan maak je de sticker defect.

Vooral alles schoonhouden is belangrijk, dus onderhoud.
Ik heb een 3mm aluminium bed, ik gebruik gele schilderstape.

Het enige wat ik nodig bleek te hebben was een (veel) hogere temperatuur, 55°C en ik kon moeiteloos een M5 schroef printen zonder brim.

Zit er echt zo'n groot verschil tussen 70% en 95% alcohol? 95% is een stuk lastiger te krijgen in Nederland...

Zo'n PEI sheet klinkt wel aantrekkelijk, ik hoor voornamelijk succesverhalen ermee.

Ik denk dat mijn eerste laag zo goed is als ik hem zal krijgen met handmatig levelen, een klein beetje elephant's foot maar ik heb ook 120% multiplier op de eerste laag.

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

ManIkWeet schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:46:
[...]

Ik ga deze eens proberen, kan geen kwaad om sowieso te hebben _/-\o_

[...]

Ik heb een 3mm aluminium bed, ik gebruik gele schilderstape.

Het enige wat ik nodig bleek te hebben was een (veel) hogere temperatuur, 55°C en ik kon moeiteloos een M5 schroef printen zonder brim.

Zit er echt zo'n groot verschil tussen 70% en 95% alcohol? 95% is een stuk lastiger te krijgen in Nederland...

Zo'n PEI sheet klinkt wel aantrekkelijk, ik hoor voornamelijk succesverhalen ermee.

Ik denk dat mijn eerste laag zo goed is als ik hem zal krijgen met handmatig levelen, een klein beetje elephant's foot maar ik heb ook 120% multiplier op de eerste laag.
Probeer eens te zoeken op isopropylalcohol, exact hetzelfde spul en makkelijk te verkrijgen:

https://www.safe-producte...2e0RBhJz1j2saApyLEALw_wcB

voorbeeldje.

• Btje
Ben wel wat verder,

Zie bij een 2e en 3e binnenlaag bijvoorbeeld dat e en beetje een badkuip getrokken wordt. En dat is aan het begin en einde van de infill dus wat meer.
Btje schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:47:
Ik krijg het printen niet lekker meer. Ik was overgestapt op simplfy3d en die liet een hele mooie calibratie kubus zien. De laatste tijd verstopte de boel na een paar lagen, het filament werd plat gedrukt in de extruder (een bulldog). Het lijkt dat ik de extrusion multiplier te hoog heb gezet iig zat ik op 100 voor pla.

Na wat testjes weer terug op 96 en dan ben ik met de extrusion width naar 48 gegaan voor een 0.4 nozzle. Ik blijf bij de eerste laag dan wat ruimte tussen de infill zien. Bed staat goed ik denk als ik hem veel verder schroef hij niet goed meer is. rare is dat de wand wel goed lijkt en de skirt ook. Alleen bij een vlak dus niet.

Ok dacht ik dan gaan we cura weer proberen daar ging het in het verleden altijd goed mee. De eerst laag is idd mooi dicht maar dan dan komen er een soort van korreltjes en het lijkt dat je een soort geultje print in de 2e laag. Dan denk ik meteen aan over extrusion maar als ik de material flow op 96 zet blijft het niet goed:

[Afbeelding: correls]

Wat kan ik aan beide doen? De kubus van simplify was mooier dus ik denk dat dat de betere sw is.

Xiaomi 13T Pro

Btje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:42:
Ben wel wat verder,

Zie bij een 2e en 3e binnenlaag bijvoorbeeld dat e en beetje een badkuip getrokken wordt. En dat is aan het begin en einde van de infill dus wat meer.

[...]
Kan je misschien een foto plaatsen?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ikea heeft goede boxen daarvoor, op thingiverse staan clipjes om de deksel goed dicht te drukken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een aantal goed afsluitende emmers met deksel en daar onderin een laagje silicagel kattenbak vulling van de hornbach, 6,95 voor 8 liter silicalgel, waarin ik 2 rollen filament per emmer kan stapelen.

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Hoe krijg je op een makkelijke manier rafts en supports van je model af? ik heb bij de meeste prints welke support nodig hebben dat het zo hard vast zit dat mijn model soms ook gewoon breekt :-/

• Btje
Lastig op de foto te zetten.

Bij deze was het wat erger dan de andere

Boat line

Als je over de print wrijft voelt het wat ruwer aan. De eerste laag heeft dat niet die is glad.
Bij deze wat het begin en einde het slechts van alle testjes

Wat ik tevens zie is het en der een blobje filent bijvoorbeeld waar je start en eindigd bij de cirkels die ik print als test. Ik zet het startpunt telkens ergens anders dus het verschuift.

quote]ManIkWeet schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:46:
[...]

Kan je misschien een foto plaatsen?
[/quote]

Xiaomi 13T Pro

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Miljaar, maat de opdracht gegeven om wat dingen te printen voor de HCEVO en wat ben ik toch een dompfköpf ,in de plaats van sk12 houders had ik sk20 houders laten printen :F ja die passen dus niet :(

nu nog een houder tekenen voor het bed aan de spindel vast te knopen

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 15-12-2018 23:12 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Erasmo schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:48:
[...]

Ikea heeft goede boxen daarvoor, op thingiverse staan clipjes om de deksel goed dicht te drukken.
Niet echt naast de deur maar misschien leuk dat ik eens een keertje een Ikea bezoek :)
Btje schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:42:
Lastig op de foto te zetten.

Bij deze was het wat erger dan de andere

[Afbeelding: Boat line]

Als je over de print wrijft voelt het wat ruwer aan. De eerste laag heeft dat niet die is glad.
Bij deze wat het begin en einde het slechts van alle testjes

Wat ik tevens zie is het en der een blobje filent bijvoorbeeld waar je start en eindigd bij de cirkels die ik print als test. Ik zet het startpunt telkens ergens anders dus het verschuift.
Een ruwe laag en blobjes duidt denk ik op overextrusie, als je eerste laag perfect is en de rest niet dan raad ik aan je extrusie multiplier op alleen de eerste laag toe te passen, de meeste slicers kunnen dat.

Ik heb zelf ook een ruwe laag aan de bovenkant, dus ik moet ook eens spelen met mijn extrusiemultiplier :D
vwtune schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:39:
Hoe krijg je op een makkelijke manier rafts en supports van je model af? ik heb bij de meeste prints welke support nodig hebben dat het zo hard vast zit dat mijn model soms ook gewoon breekt :-/
Ik heb hier ook niet veel succes mee, misschien veroorzaakt door lichte overextrusie? Sommige slicers laten je ook spelen met de afstand tussen je supports.

[ Voor 4% gewijzigd door ManIkWeet op 16-12-2018 00:19 ]

• jbhc
@Btje Volgens mij hoort de flow gewoon op 100% te staan voor PLA. Ik vraag me wel af waarom je breder probeert te printen dan dat je nozzle is. Dat is volgens mij eigenlijk niet de bedoeling. Als je al wat aan de lijn breedte wilt veranderen zou je eerder smaller dan breder moeten printen.

Ik heb eerder het idee dat er rommel in je nozzle zit (partial clog), je hotend deels verstopt zit, je een slechte nozzle hebt of dat je nozzle gewoon versleten is.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:42

polthemol

Moderator General Chat
jbhc schreef op zondag 16 december 2018 @ 00:31:
@Btje Volgens mij hoort de flow gewoon op 100% te staan voor PLA. Ik vraag me wel af waarom je breder probeert te printen dan dat je nozzle is. Dat is volgens mij eigenlijk niet de bedoeling. Als je al wat aan de lijn breedte wilt veranderen zou je eerder smaller dan breder moeten printen.

Ik heb eerder het idee dat er rommel in je nozzle zit (partial clog), je hotend deels verstopt zit, je een slechte nozzle hebt of dat je nozzle gewoon versleten is.
je print normaal gesproken altijd breder dan je nozzle ;) Het komt er uit als een cirkeltje, maar doordat je het plat legt doet het wat squish en wordt het meer ovaalvormig. Op 0.4mm extruden kom je normaal op een 0.42 tot 0.44 uit (Afhankelijk van je nozzle en hoe hard je het plet tijdens het printen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2023
vwtune schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:39:
Heeft met een aantal dingen te maken waaronder met welk martiaal je print op welke resolutie maar wat vaak wel werkt is de 'Cura support density / Simplyfy3d support infill percentage' lager in te stellen met meer koeling voor de print. Dit zorgt dat de supports minder dik zijn meer koeling zorgt dat de print minder blijft plakken aan de support.

Als je op een lagere resolutie print (0.1-0.2) kan je vaak ook de ' Cura support overhang angle Simplyfy3d max overhang angle' hoger zetten. Een fijnere resolutie heeft vaak ook minder support nodig.

De print temperatuur lager instellen helpt ook mee

• Durango

Koop gewoon een plastic bak van de Action met van die zwarte handgreep klemmen die verkopen ze in elke maat heb zelf een grote bak passen zo 10 rollen van een kilo in. En koop er meteen een zak vochtvreters bij die verkoopt de action ook samen met een klein plastic bakje waar je de vochtvreter in plaats zodat deze niet op je rol filament kan komen. Dit doe ik al jaren zo en werkt prima voor mij

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-01 12:23
ManIkWeet schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:46:
[...]

96% kan je gewoon bij je lokale kruidvat halen, onder de naam "Alcohol Ketotanus". Groen label is 96%, blauw label is 70%

I'm a photographer, not a terrorist

Durango schreef op zondag 16 december 2018 @ 02:13:
[...]

Koop gewoon een plastic bak van de Action met van die zwarte handgreep klemmen die verkopen ze in elke maat heb zelf een grote bak passen zo 10 rollen van een kilo in. En koop er meteen een zak vochtvreters bij die verkoopt de action ook samen met een klein plastic bakje waar je de vochtvreter in plaats zodat deze niet op je rol filament kan komen. Dit doe ik al jaren zo en werkt prima voor mij
De Action, natuurlijk! Dat ik daar zelf niet op kwam 8)7
citruspers schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:01:
[...]

96% kan je gewoon bij je lokale kruidvat halen, onder de naam "Alcohol Ketotanus". Groen label is 96%, blauw label is 70%
Oké mijn Kruidvat had geen alcohol, maar goed. Is het verschil noemenswaardig?

[ Voor 22% gewijzigd door ManIkWeet op 16-12-2018 12:02 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ManIkWeet schreef op zondag 16 december 2018 @ 00:19:
[...]
Niet echt naast de deur maar misschien leuk dat ik eens een keertje een Ikea bezoek :)
Kun je gelijk aan een Lack behuizing beginnen :P

Ik kwam er trouwens achter dat mijn bed toch niet helemaal level was, had af en toe mislukte prints maar toen ik deze Switch controller houders wilde printen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/cc/2f/70/19/bc/2bd474b61f3896bb2f2f87f02fd7e520_preview_featured.jpg

Kreeg ik ze er maar niet fatsoenlijk uit, ze vielen telkens om halverwege. Na een paar pogingen bleek dat door het mislevelen de raft niet goed bleef plakken en ze daarom omvielen, het hielp ook niet dat je ze verticaal print.

[ Voor 50% gewijzigd door Erasmo op 16-12-2018 12:05 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• citruspers
ManIkWeet schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:01:

Oké mijn Kruidvat had geen alcohol, maar goed. Is het verschil noemenswaardig?
Ik heb nog nooit het verschil gemerkt, ze maken beiden goed schoon. Maar ik gebruik wel 96% in het kader van "kan alleen maar beter schoonmaken".

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
citruspers schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:06:
[...]

Ik heb nog nooit het verschil gemerkt, ze maken beiden goed schoon. Maar ik gebruik wel 96% in het kader van "kan alleen maar beter schoonmaken".
Same here, gewoon van de kruidvat: Alcohol Ketonatus - 96%.
In combinatie met die "statische stofdoeken" van de Action, helemaal top!

Schijnt wel iets met die 96% alcohol te zijn, die mogen ze geloof ik niet meer overal verkopen.
(daarom laatste keer maar gelijk 2 meegenomen)

edit: Bij ons staan ze nog op de website van de kruidvat - Link

[ Voor 11% gewijzigd door Droxz op 16-12-2018 12:54 ]

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• citruspers
Droxz schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:51:
[...]

Same here, gewoon van de kruidvat: Alcohol Ketonatus - 96%.
In combinatie met die "statische stofdoeken" van de Action, helemaal top!

Schijnt wel iets met die 96% alcohol te zijn, die mogen ze geloof ik niet meer overal verkopen.
(daarom laatste keer maar gelijk 2 meegenomen)

edit: Bij ons staan ze nog op de website van de kruidvat - Link
Er zit een limiet aan hoeveel je als klant in 1x mag kopen (zelfs als de aceton, bijvoorbeeld). Daarnaast hadden (hebben?) ze wat problemen met de voorraad, misschien is dat het?

• Droxz
  • Niet online
citruspers schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:42:
[...]

Er zit een limiet aan hoeveel je als klant in 1x mag kopen (zelfs als de aceton, bijvoorbeeld). Daarnaast hadden (hebben?) ze wat problemen met de voorraad, misschien is dat het?
Net toevallig nog in de kruidvat geweest, 96% hadden ze gewoon en het hele vak stond vol.
Gelijk maar weer 1 meegenomen, je kan er niet genoeg van hebben :P

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• jbhc
polthemol schreef op zondag 16 december 2018 @ 01:50:
[...]

je print normaal gesproken altijd breder dan je nozzle ;) Het komt er uit als een cirkeltje, maar doordat je het plat legt doet het wat squish en wordt het meer ovaalvormig. Op 0.4mm extruden kom je normaal op een 0.42 tot 0.44 uit (Afhankelijk van je nozzle en hoe hard je het plet tijdens het printen).
Als je de beschrijving leest van die optie bij Cura, dan staat er toch echt dat je die niet groter in moet stellen dan de grootte van de nozzle, eerder kleiner.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:42

polthemol

Moderator General Chat
jbhc schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:16:
[...]

Als je de beschrijving leest van die optie bij Cura, dan staat er toch echt dat je die niet groter in moet stellen dan de grootte van de nozzle, eerder kleiner.
kleiner dan je nozzle lijkt me zeker niet goed (als je nozzle 0.4mm eruit gooit, ga je er geen 0.35 bv van kunnen maken).

Ik weet niet wat de adviezen zijn in Cura bij de huidige versies (herinner me wel dat ze lang niet altijd zo handig waren of persé klopten), ben hier een fervent gebruiker van prusa slic3r en met wat testen met cubes ed. bij het afstellen van mijn hevo-build, was een linewidth iets groter dan wat de nozzle is het beste. Als je een grotere nozzle hebt en je print een dikke laag kun je het met wat moeite ook zien dat je lijnen ovaaltjes zijn (dus breder dan wat uit je nozzle komt). zeg maar o wordt (=) in heel slechte ascii-art :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Durango
Niet meer mogen verkopen? Aceton kan je nog gewoon zonder problemen per 5liter kopen evenals pure alcohol is ook geen probleem. Het lijkt me sterk dat Aceton ooit op een lijst komt te staan waar een vergunning voor nodig is. Maar blijf vooral af van 'eco' of 'bio' Aceton die bij bijv. de Praxis te koop is. Aceton van Bleko werkt top is per 0.5l 1l en 5liter te koop bij o.a. de Hubo.

Alcohol ketotanus is absoluut niet te vergelijken met isopropanol, isopropanol word in Amerika veel gebruikt als schoonmaak spul (rubbing alcohol) maar hier eigenlijk niet gek genoeg want het werkt erg goed. Isopropanol is ook een must voor het schoonmaken van SLA prints!

Wil je goede en goedkope isopropanol kijk dan hier
https://www.degros.nl/pro...cohol-999-procent-1-liter

• Btje
Ik ben lost. Ik heb alles getuned met die schijfjes printen. Dacht het ziet er goed uit met cura. Dus een echte print gestart van een paar uur merk ik dat de snelheid van skirt en printen veel hoger ligt. Waar kan dat aan liggen?

Heeft iemand wellicht een goed cr10 profiel voor mij?

Xiaomi 13T Pro

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 15:38
Durango schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:27:
Niet meer mogen verkopen? Aceton kan je nog gewoon zonder problemen per 5liter kopen evenals pure alcohol is ook geen probleem. Het lijkt me sterk dat Aceton ooit op een lijst komt te staan waar een vergunning voor nodig is. Maar blijf vooral af van 'eco' of 'bio' Aceton die bij bijv. de Praxis te koop is. Aceton van Bleko werkt top is per 0.5l 1l en 5liter te koop bij o.a. de Hubo.

Alcohol ketotanus is absoluut niet te vergelijken met isopropanol, isopropanol word in Amerika veel gebruikt als schoonmaak spul (rubbing alcohol) maar hier eigenlijk niet gek genoeg want het werkt erg goed. Isopropanol is ook een must voor het schoonmaken van SLA prints!

Wil je goede en goedkope isopropanol kijk dan hier
https://www.degros.nl/pro...cohol-999-procent-1-liter
Helemaal mee eens.

Ik bestel mijn IPA en aceton meestal in Duitsland. Stuk goedkoper dan ik in Nederland heb kunnen vinden:

http://online-hut.shopgate.com/item/363938392d37303033

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Btje
Aceton neem ik meestal mee als ik in Frankrijk op vakantie ben geweest :-)
DustMan4u schreef op zondag 16 december 2018 @ 22:54:
[...]

Helemaal mee eens.

Ik bestel mijn IPA en aceton meestal in Duitsland. Stuk goedkoper dan ik in Nederland heb kunnen vinden:

http://online-hut.shopgate.com/item/363938392d37303033

Xiaomi 13T Pro

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Btje schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:54:
Aceton neem ik meestal mee als ik in Frankrijk op vakantie ben geweest :-)

[...]
Want? Aceton is absurd goedkoop in Frankrijk ofzo? :o

• Btje
Jep
Spinez0r schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:54:
[...]

Want? Aceton is absurd goedkoop in Frankrijk ofzo? :o

Xiaomi 13T Pro

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik heb onlangs een MKS Gen L board gekocht samen met een 4-tal TMC-2130 SPI drivers om mijn Anet A6 te gaan upgraden. Deze drivers zijn blijkbaar zogenaamde 'upgraded version'. Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1IGZcXVzsK1Rjy1Xbq6xOaFXap.jpg
Er zitten extra pinnen onder de naar boven gerichte pinnen.

Heeft iemand enig idee of ik deze extra pinnen eraf moet halen alvorens de drivers op het MKS board te installeren? M'n gevoel zegt van wel, maar kan het niet echt onderbouwen en het lukt mij ook niet om elders via Google informatie te vinden. Ik vermoed dat hier normaal de MS1, MS2, MS3 en Reset van een A4988 op zitten. Als ik de jumpers weg laat, dan zullen de pins niet verbonden zijn.

• ChojinZ
  • Laatst online: 07-01 11:12
Maar hoeveel sla je dan in? Kheb een flesje van de kruidvat maar daar doe ik nu al meer dan een jaar mee! :o

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Btje
Paar flesjes, gebruik het ook voor modelbouwen. En we gaan niet ieder jaar naar Frankrijk :-)

Xiaomi 13T Pro

• Korras
  • Laatst online: 18-12-2025
ik ben nu al een tijdje bezig met een rol prusament, samen met de Prusa MK3. maar.. ik denk dat de rol tijdens transport te warm of koud is geweest. als ik t standaard prusament profiel in slic3r gebruik: jams, cold pull nodig. ook als ik m zelf wat warmer zet.

jammer maar helaas, denk ik. of hebben anderen dat probleem ook, en heb ik toch andere instellingen nodig?

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• jbhc
Na weken klooien, 2 mislukte prints van 10uur en een nieuwe hotend kom ik er achter dat het lichtgrijze filament van 123-3d het probleem is..... Rol fiament verwisseld met een donkergrijze en alle problemen zijn verholpen....

• Durango
Het ene plastic is het andere niet, fijn dat het is opgelost. Misschien een maandag morgen rol geweest na een weekend opium snuiven of dat sommige merken filament beter overweg kunnen met bepaalde printers maar heb ook wel eens een rol filament gekocht van een 'premium' merk ik meen dat het Real Filament was dat doe ik never ever nooit meer. PLA koop ik altijd Esun of die super goedkope van Hobbyking PLA werkt ook prima. ABS als het niet zo mooi hoeft Esun en voor een movie prop's en kunst (object) ABS+. Mijn lieve oude printertje heeft gok ik al ruim 30 kilo van dat spul uit zijn nozzle geperst zelden problemen met de filament

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-01 20:03
jj85 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:12:
Ik heb onlangs een MKS Gen L board gekocht samen met een 4-tal TMC-2130 SPI drivers om mijn Anet A6 te gaan upgraden. Deze drivers zijn blijkbaar zogenaamde 'upgraded version'. [Afbeelding]
Er zitten extra pinnen onder de naar boven gerichte pinnen.

Heeft iemand enig idee of ik deze extra pinnen eraf moet halen alvorens de drivers op het MKS board te installeren? M'n gevoel zegt van wel, maar kan het niet echt onderbouwen en het lukt mij ook niet om elders via Google informatie te vinden. Ik vermoed dat hier normaal de MS1, MS2, MS3 en Reset van een A4988 op zitten. Als ik de jumpers weg laat, dan zullen de pins niet verbonden zijn.
Die pinnen zijn voor SPI. Ik zou de jumpers weghalen (zodat ze inderdaad niet verbonden zijn) en de pinnen laten zitten zodat je eventueel later nog SPI kunt gebruiken.
jbhc schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:57:
Na weken klooien, 2 mislukte prints van 10uur en een nieuwe hotend kom ik er achter dat het lichtgrijze filament van 123-3d het probleem is..... Rol fiament verwisseld met een donkergrijze en alle problemen zijn verholpen....
Korras schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:31:
ik ben nu al een tijdje bezig met een rol prusament, samen met de Prusa MK3. maar.. ik denk dat de rol tijdens transport te warm of koud is geweest. als ik t standaard prusament profiel in slic3r gebruik: jams, cold pull nodig. ook als ik m zelf wat warmer zet.

jammer maar helaas, denk ik. of hebben anderen dat probleem ook, en heb ik toch andere instellingen nodig?
Mogelijk is voor jullie beiden het filament vochtig geworden?

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 21:06
BarryKohne schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:32:
Sinds kort een anycubic kossel linear plus erbij voor zeer weinig.

Ding print na wat aanpassingen bijzonder goed. Ben eigenlijk behoorlijk verbaasd wat ik hier allemaal al mee heb geprint.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je al een firmware update geprobeerd?
https://www.thingiverse.com/thing:3071086

Ik heb 'm ook, maar ben nog lerende... (heb 'm nog maar net)

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Frost_Azimov schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:38:
[...]

Heb je al een firmware update geprobeerd?
https://www.thingiverse.com/thing:3071086

Ik heb 'm ook, maar ben nog lerende... (heb 'm nog maar net)
Draai hier nu marlin 2.0, mocht je hulp nodig hebben geef gerust een gil. Zitten de nodige verbeteringen in verwerkt met betrekking tot gebruik levelsensor.

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
jbhc schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:57:
Dat moet je even contact met ze opnemen. Dan kan de rol retour.
Heb ik daar ook gehad met REAL filament (paar keer). Die koop ik in ieder geval niet weer voorlopig.
Service van 123-3d is prima.

• jbhc
ManIkWeet schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:47:
[...]

[...]

Mogelijk is voor jullie beiden het filament vochtig geworden?
Het lijkt me erg sterk dat dat het probleem is. Al mijn filament staat op dezelfde plek. Hoorde het ook niet sissen of ploppen.
Als je echter gaat googlen op problemen bij wit filament dat zie je dat ik niet de enige ben met problemen. Wit schijnt nogal eens problemen te geven. |:(
jobr schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:30:
[...]

Dat moet je even contact met ze opnemen. Dan kan de rol retour.
Heb ik daar ook gehad met REAL filament (paar keer). Die koop ik in ieder geval niet weer voorlopig.
Service van 123-3d is prima.
Tsja, geef maar eens aan waar het door komt. Het vreemde is dat kleine printjes wel lukken maar als de print wat groter wordt ontstaan er vreemde problemen. Van wat lijkt op enorme z-wobbles tot gigantische under-extrusie. Ook stringt het spul gigantisch. Ik ga er nog wel eens wat mee experimenteren want de kleur is wel echt mooi. O-)

[ Voor 40% gewijzigd door jbhc op 17-12-2018 18:43 ]

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Tom-Z schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:07:
[...]

Die pinnen zijn voor SPI. Ik zou de jumpers weghalen (zodat ze inderdaad niet verbonden zijn) en de pinnen laten zitten zodat je eventueel later nog SPI kunt gebruiken.
Thanks, geprobeerd en het werkt prima. Jumpers weglaten was voldoende :)

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 21:06
BarryKohne schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:56:
[...]

Draai hier nu marlin 2.0, mocht je hulp nodig hebben geef gerust een gil. Zitten de nodige verbeteringen in verwerkt met betrekking tot gebruik levelsensor.
He bedankt, daar kom ik zeker nog op terug... Ik ben er helaas in geslaagd om mijn heating element om zeep te helpen, dus ik heb wat spulletjes bij ali in de bestelling staan.

Wel behoorlijk wat uitzoekwerk welke parts je nu precies nodig hebt, maar ik geloof dat ik er uit ben. Ik heb ook gelijk maar een complete 'V6 J-head Hotend Bowden Extruder Full Set with Fan' besteld, een beetje op de gok, maar voor 7 euro durf ik dat wel :-)

Het kan nog even duren dus, eerst alles aan de praat dan nog wat met PETG klooien (was ik mee bezig, ging best leuk, tot de heating element problemen).

Zie je echt fraaiere resultaten met die Marlin 2.0?

• reinier666
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
ManIkWeet schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:49:
Ik heb weer last van bed adhesion...

Goedkope Action lijmstift heb ik geen success mee, dat spul lijkt niet te plakken...

Dus ben ik weer terug gegaan op schilderstape. Ik heb een rol van de Action en een rol van de Hubo. Ik heb het schoongemaakt met alcohol (70%) en in het begin lijkt het redelijk goed te plakken. Echter na een tijdje trekt het allemaal krom (PLA) en vaak laat het dus ook los.

Wat voor bed temperatuur moet ik hebben? Ik heb tot nu toe kamertemperatuur en 40°C geprobeerd, maar er lijkt niet echt een verschil te zitten in de resultaten.

Misschien moet ik mijn koelingsventilator pas later aan zetten? Ik zet hem op dit moment aan zodra laag 3 begint.

Iemand suggesties?
Is een glasplaat dé oplossing?
Of iets anders... want goedkoop werkt blijkbaar niet in mijn voordeel...

Anet A6
Op mijn anet a6 kon ik pas fatsoenlijk printen na plaatsen van een glasplaat icm 3dlack/haarlak
(Ik moest wel de z endstop iets verplaatsen ivm dikte glasplaat)
Temp bed 60 pla 205
Tevens heb ik uit pure frustratie simplify3d gekocht, omdat ik er met cura niet uitkwam.
Duur, maar werkte perfect met default anet profiel.

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08

Edd

Een ideetje voor de mensen die filament willen drogen.

Ik moet zeggen dat zo'n voedseldroger idd niet duur is.

-

reinier666 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:38:
[...]

Op mijn anet a6 kon ik pas fatsoenlijk printen na plaatsen van een glasplaat icm 3dlack/haarlak
(Ik moest wel de z endstop iets verplaatsen ivm dikte glasplaat)
Temp bed 60 pla 205
Tevens heb ik uit pure frustratie simplify3d gekocht, omdat ik er met cura niet uitkwam.
Op zich krijg ik nu goede resultaten met 55°C op een bed met schoongemaakte schilderstape, maar een glasplaat is zeker iets wat op mijn kerstlijstje staat :D

Goed om te weten dat ik eerst iets moet printen om de z-endstop te verplaatsen O-)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Edd schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:30:

[YouTube: Constant Supply Of Dry Filament - Dehydraspool 3D Printing Project]

Dat is een heel goed idee, rond de 30€ op amazon.de :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Damic schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:08:
[...]
Dat is een heel goed idee, rond de 30€ op amazon.de :)
Heb je een linkje?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede voedseldroger voor m'n filament.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Weet je wat het leukste is aan een eigen 3d printer ontwerp maken? Dat je het hele ding in elkaar zet, en er dan achter komen dat je mooi eigen ontwerp flinke fouten heeft waardoor het niet werk...

Dankzij een aardige tweaker (@Spinez0r ) hier heb ik mijn mooie carriage geprint gekregen maar ja, de koeling is niet goed genoeg, ik maak te veel vage bochten. Daardoor kan ik bijna geen bridging doen en laat ik dat nou net nodig hebben om de nieuwe onderdelen te printen..

zucht..

Was ik maar nooit begonnen aan een heel eigen ontwerp en gewoon een standaard lack tafeltje gepakt en een tried method geprobeerd. Ik had ideeën om voor sinterklaas dingen te printen, dat lukte dus niet, denk dat er voor de kerst ook geen leuke dingen uit komen.. humpff.

Oh en daarnaast heb ik (uiteraard) ook gezeik gehad met m'n extruder en de hotend en de fans etc etc etc om het maar makkelijk te maken.

blup

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

reinier666 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:38:
[...]

Waarom niet gewoon Slic3r gebruiken of CraftWare?
Met slic3r krijg ik sowieso 100x betere prints met de default waarden op m'n printer dan met cura. Ook de support kan je bijv gewoon er zo aftrekken. Die support van cura zit net zo vast aan je model als de print zelf :P

• Durango
CT schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:05:
[...]

Waarom niet gewoon Slic3r gebruiken of CraftWare?
Met slic3r krijg ik sowieso 100x betere prints met de default waarden op m'n printer dan met cura. Ook de support kan je bijv gewoon er zo aftrekken. Die support van cura zit net zo vast aan je model als de print zelf :P
Omdat het werkt denk ik :*) Met software en hardware klooien kan leuk zijn maar soms wil je gewoon dat het werkt zonder gedoe. Simplyfy3d is nu wel bewezen dat het goed werkt en misschien wel de grootste reden (voor mij was dat zo) dat de meeste tutorials op Youtube en 'How-To' websites gebruik maken van simplyfy3d als basis wat erg fijn is.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-01 08:45

BiLo

PSN: toiletcleaner

Na de autumn update van Josef Prusa heb ik maar besloten een 'namaak' powdercoated sheet te bestellen. Het lijkt er niet op dat ze die dingen anytime soon los zullen gaan verkopen en ik ben ook niet in het bezit van een voucher (en ik heb geen zin meer om te wachten).

Via Ebay heb ik een THEKKIINNGG Powder coated PEI build sheet aangeschaft:

https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2060353.m2749.l2649

Voor 61 euro inclusief shipping (canada) kost het wel wat meer dan de Prusa sheet maar het lijkt dezelfde resultaten te beloven: https://www.youtube.com/w...ontinue=415&v=13l5Px4lJao

We gaan het meemaken

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom mensen zo graag Simplyfy3D gebruiken. Voor mij lijkt er weinig toegevoegde waarde boven cura in te zitten. Zelf heb ik geen problemen met Cura. Ik moet er wel bij zeggen dat ik tamelijk conservatief ben met upgrades. Meestal loop ik een minor release achter (dus als 3.5 uit is draai ik de laatste versie van 3.4)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Durango schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:03:
[...]

Omdat het werkt denk ik :*) Met software en hardware klooien kan leuk zijn maar soms wil je gewoon dat het werkt zonder gedoe. Simplyfy3d is nu wel bewezen dat het goed werkt en misschien wel de grootste reden (voor mij was dat zo) dat de meeste tutorials op Youtube en 'How-To' websites gebruik maken van simplyfy3d als basis wat erg fijn is.
Hmja ik snap dat wel.

Maar als tegenargument, overigens niet persoonlijk bedoelt :P maar mijn persoonlijke 'view':
De reden dat het oa. overal op youtube gebruikt wordt komt met name door het astronomische bedrag (aanschaf prijs van een hele printer..) dat gevraagd wordt voor de software terwijl het alleen 'sliced' - grote werk doet je firmware en die is gratis.
Heb geen bewijs, maar ik weet zeker dat youtubers en grote review-websites de software gratis krijgen om vervolgens sheeple richting de steep pricepoint te duwen. En omdat het closed source is, is de kans ook groot dat de slicer gewoon gebaseerd is op een opensource engine met een eigen UI + Profielen. Dus betaal je eigenlijk (vet veel) voor een profiel welke simpel binnen een community aan te maken is. Uiteraard een mooi business concept maar Cura heeft er ook baat bij om maar half te werken en gebruikers richting hun eigen printers te duwen waar de software waarschijnlijk op floreert. Dit alles heeft uiteindelijk als negatief effect dat de opensource slicers 'slechter' worden op termijn, de community krimp, en dat kan de hele opensource 3D print community (zoals deze nu is/was) natuurlijk schade toebrengen.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:15
Spinez0r schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:33:
[...]

Heb je een linkje?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede voedseldroger voor m'n filament.
https://www.amazon.de/Cla...t-wei%C3%9F/dp/B001J6771E

Ik heb zelf deze gekocht (op amazon.fr): https://www.amazon.fr/gp/product/B003TKYY2S

Ik moet de mod wel nog maken :+

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-01 11:53

Pixelmagic

Ubergeek

Wat doet zo’n ding precies anders dan iets met lage temperatuur verwarmen ? Vroeger droogde mijn oom vruchten achter de oven in de bakkerij, gewoon op plankjes.

PVoutput van mijn 4950Wp

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:15
Pixelmagic schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:05:
[...]

Wat doet zo’n ding precies anders dan iets met lage temperatuur verwarmen ? Vroeger droogde mijn oom vruchten achter de oven in de bakkerij, gewoon op plankjes.
Niets :)

Dat is ook het idee erachter. Koop zo'n toestel, en dan moet je je filament niet in je oven drogen waar je anders je diepvriespizza's afbakt :+

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:14
ocf81 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:44:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom mensen zo graag Simplyfy3D gebruiken. Voor mij lijkt er weinig toegevoegde waarde boven cura in te zitten. Zelf heb ik geen problemen met Cura. Ik moet er wel bij zeggen dat ik tamelijk conservatief ben met upgrades. Meestal loop ik een minor release achter (dus als 3.5 uit is draai ik de laatste versie van 3.4)
Ik ben persoonlijk van Cura overgestapt naar Simplify 3D omdat Cura gekke dingen deed met mijn Jerk settings. Ik kon om eenofandere reden de settings niet zo laag krijgen als in Simplify 3d wat veel problemen opleverde op m'n cr-10s. Toen ik erachter kwam dat je bij simplify3D gewoon je geld terug kreeg als je niet tevreden was besloot ik om het product te proberen. Sinsdien ook geen reden meer gehad om uberhaupt te denken om terug te gaan naar Cura. Maargoed, Uit eindelijk blijft het toch een voorkeur naar wat je zelf het fijnste vind werken en wat voor jouw de beste resultaten oplevert denk ik.

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

ocf81 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:44:
Ik mis wel een hoop dingen in Cura. Ik vind het vinden van specifieke instellingen echt vervelend in Cura, je kan niet makkelijk per laag even kijken wat er geprint gaat worden en om 1 of andere reden deden mijn printjes het gewoon niet goed met Cura maar wel fatsoenlijk met Simplify3d.

Daarnaast mist ik een machine control schermpje zoals in S3D zodat ik snel commands kan sturen e.d.

blup

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Bezulba dat kan wel degelijk met Cura en ook met Slic3r.
En als je Octoprint gebruikt kun je ook makkelijk commands sturen.

Het enige waar S3D altijd in uitblonk zijn de 'custom supports', maar daar komen ook steeds meer oplossing voor met de gratis slicers, zie bijv. YouTube: How to create custom supports in Slic3r PE

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:43:
@Bezulba dat kan wel degelijk met Cura en ook met Slic3r.
En als je Octoprint gebruikt kun je ook makkelijk commands sturen.

Het enige waar S3D altijd in uitblonk zijn de 'custom supports', maar daar komen ook steeds meer oplossing voor met de gratis slicers, zie bijv. YouTube: How to create custom supports in Slic3r PE
dus ik moet 50 euro uitgeven voor een Pi om hetzelfde te doen wat S3D nu al doet. En hoe kan Cura mijn printjes beter maken als ik gewoon dezelfde settings gebruik (na 30 min bezig te zijn om te zoeken waar in hemelsnaam ze uithangen) en dan een kwalitatief mindere print heb?

Ik vind gewoon een hoop dingen niet goed werken in Cura en die werken dus wel lekker in in S3D.

blup

• Durango
CT schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:29:
[...]

Hmja ik snap dat wel.

Maar als tegenargument, overigens niet persoonlijk bedoelt :P maar mijn persoonlijke 'view':
De reden dat het oa. overal op youtube gebruikt wordt komt met name door het astronomische bedrag (aanschaf prijs van een hele printer..) dat gevraagd wordt voor de software terwijl het alleen 'sliced' - grote werk doet je firmware en die is gratis.
Heb geen bewijs, maar ik weet zeker dat youtubers en grote review-websites de software gratis krijgen om vervolgens sheeple richting de steep pricepoint te duwen. En omdat het closed source is, is de kans ook groot dat de slicer gewoon gebaseerd is op een opensource engine met een eigen UI + Profielen. Dus betaal je eigenlijk (vet veel) voor een profiel welke simpel binnen een community aan te maken is. Uiteraard een mooi business concept maar Cura heeft er ook baat bij om maar half te werken en gebruikers richting hun eigen printers te duwen waar de software waarschijnlijk op floreert. Dit alles heeft uiteindelijk als negatief effect dat de opensource slicers 'slechter' worden op termijn, de community krimp, en dat kan de hele opensource 3D print community (zoals deze nu is/was) natuurlijk schade toebrengen.
Ben het helemaal met je eens ik denk dat ze zelfs dik betaald worden door Simplyfy3d de meeste succesvollere unboxing of review youtube kanalen gaan echt geen product meer laten zien zonder daar voor eerst een paar duizend euro te ontvangen (of zelfs een contract). Vaak kijkt de producent eerst de video om te zien of er genoeg reclame (propaganda) in zit voordat deze op youtube komt te staan. Maar dat neemt niet weg dat het gebruiksgemak erg fijn is. Maar wat kan je er tegen doen?

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Bezulba schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:51:
[...]

dus ik moet 50 euro uitgeven voor een Pi om hetzelfde te doen wat S3D nu al doet. En hoe kan Cura mijn printjes beter maken als ik gewoon dezelfde settings gebruik (na 30 min bezig te zijn om te zoeken waar in hemelsnaam ze uithangen) en dan een kwalitatief mindere print heb?

Ik vind gewoon een hoop dingen niet goed werken in Cura en die werken dus wel lekker in in S3D.
50 euro is in principe < 150 euro en octoprint doet zoveel meer (ik kan iig niet meer zonder).
Maar wat jij bedoelt daarvoor kan je bijv. https://www.repetier.com gebruiken. Dat is host-software die ook direct commando's kan sturen aan de voorkant, en aan de achterkant met je slicer software (cura of slic3r) praat.
S3D is ook zo'n pakket in 1.

• Edd

Edd

Octopint is leuk voor als je op afstand de printer wil kunnen besturen en timelapses wil maken. Voor de rest heeft het voor mij weinig meerwaarde. Ik heb dan ook een tijd zonder Octoprint gedraaid en gewoon vanaf een SD-kaartje geprint. Vaak kijk je toch of de 1e laag goed gaat en (in die tijd) was het ook beter om op die manier te printen ivm de snelheid.
Ik ben weer overgestapt naar Octoprint, omdat ik nu de Klipper-firmware draai en het daarbij eigenlijk verplicht is.

Ik heb Simplify3D aangekocht, omdat daar het werken met meerdere printers voor mij beter was geregeld.

-

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

LyP0

it is I , you worst nightmare

Nou nou het is ook altijd weer iets. Een update van cura lost het probleem met de te laat reagerende Z as op. Inmiddels draai ik happy cura 3.6.0
Echter doet zich weer een nieuw probleem voor.... ik heb namelijk last van printjes die steeds slechter van Kwaliteit worden. De nozzle lijkt een stukje over te slaan of een niet geheel gesmolten stukje er uit te gooien en voila een missend stukje, vervolgens een slechte layer en tegen de tijd dat de printer bezig is met layernr. 20 is het zo slecht dat er niks meer houdt en er niet eens meer layer adhesion is.

bed leveling -> geen invloed
Lagere snelheid -> nope
Hogere temp -> helaas
Nozzle gecleaned -> lost niks op
block gecleaned -> same issue
Blanco pla er door heen op max temp en daarna een pull -> mooi en schoon maar verder niks
Misschien is de nozzel versleten -> kan ik mij niet voorstellen bij hardened steel

Ik kan er ook vrij weinig/niks over vinden online. Vind veel terug over elephantfoot, blobs, stringing, warping, cracking, delamination, ghosting, etc. maar dat is het allemaal niet. Ik wordt er echt knetter gek van want geen enkele print finisht de laatste dagen. Een simpele single wall temperature tower faalt op meerdere layers in de print 270 tot 220 graden maakt geen verschil (behalve dat 230 en 220 de layers heel zichtbaar zijn en echt 0 layer adhesion hebben).
Heb al gedacht of het mss iets met vocht te maken zou kunnen hebben maar de zolder is niet echt vochtig te noemen (gem temp 17.8, relative humidity 40-41%) en de rol heeft als productie datum 22 nov.

ik voel me lekkaah !!!

• Btje
Join the club. Krijg er ook niets fatsoenlijkt meer uit. zitten prullen met cirkeltjes om een mooie eerste laag te hebben en geen blopjes. Start ik daarna een print met 4 items een ramp een is idd ook halverwege gestopt eentje kwam een stuk los van de build plate en een was mwa. Heb ook al van alles geprobeerd.

Heb ook simplify 3d die leek wat netter te printen op de eerste laag na maar daar merk ik dan bij dat ik telkens na een paar lagen de extruder hoor klikken alsof hij er niets meer doorheen krijgt.
LyP0 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:33:
Nou nou het is ook altijd weer iets. Een update van cura lost het probleem met de te laat reagerende Z as op. Inmiddels draai ik happy cura 3.6.0
Echter doet zich weer een nieuw probleem voor.... ik heb namelijk last van printjes die steeds slechter van Kwaliteit worden. De nozzle lijkt een stukje over te slaan of een niet geheel gesmolten stukje er uit te gooien en voila een missend stukje, vervolgens een slechte layer en tegen de tijd dat de printer bezig is met layernr. 20 is het zo slecht dat er niks meer houdt en er niet eens meer layer adhesion is.

bed leveling -> geen invloed
Lagere snelheid -> nope
Hogere temp -> helaas
Nozzle gecleaned -> lost niks op
block gecleaned -> same issue
Blanco pla er door heen op max temp en daarna een pull -> mooi en schoon maar verder niks
Misschien is de nozzel versleten -> kan ik mij niet voorstellen bij hardened steel

Ik kan er ook vrij weinig/niks over vinden online. Vind veel terug over elephantfoot, blobs, stringing, warping, cracking, delamination, ghosting, etc. maar dat is het allemaal niet. Ik wordt er echt knetter gek van want geen enkele print finisht de laatste dagen. Een simpele single wall temperature tower faalt op meerdere layers in de print 270 tot 220 graden maakt geen verschil (behalve dat 230 en 220 de layers heel zichtbaar zijn en echt 0 layer adhesion hebben).
Heb al gedacht of het mss iets met vocht te maken zou kunnen hebben maar de zolder is niet echt vochtig te noemen (gem temp 17.8, relative humidity 40-41%) en de rol heeft als productie datum 22 nov.

Xiaomi 13T Pro

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-01 15:02
..

Met welk materiaal print je? Zelfs voor ABS lijken de temperaturen me wat hoog. Misschien zit er iets los en wordt je nozzle niet goed warm. Of misschien is je PTFE-tube (als je die hebt) beschadigd door de hoge temperaturen.

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
bla bla
Deze problemen heb ik ook cura 3.6 is niet goed ik had mijn halve printer uit elkaar gehaald.
nu een oudere versie en geen probleem meer.

• LyP0

LyP0

@jvanderneut materiaal verschilt maar bij de laatste paar tests ging het om colorfabb xt en xt cf 20. Deze heb ik op verschillende temperaturen getest. Op dit moment loopt er een printje met plain old pla en ook die heeft exact de zelfde problemen . Merkwaardig is dat op de first layer alle materialen, zo ook nu de pla op precies de zelfde plekken issues beginnen te vertonen. 5 of 6 geskipte lijnen op een base van 50x50mm dit gaat zo door en word erger.
Nozzle heb ik na gemeten met een losse thermocouple maar daar lijkt het issue niet te zitten. PTFE tube is niet van toepassing... all metal.

@maartenst tja dat kan ik proberen maar ben bang dat dan weer de z-as te laat reageert, juist het issue wat de update naar cura 3.6 verhielp

ik voel me lekkaah !!!

• foekie01
Edd schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:30:

[YouTube: Constant Supply Of Dry Filament - Dehydraspool 3D Printing Project]

Ik heb hier laatst een rol filament mee gered. Ding was iets van 30 piek dus bij de volgende rol heb ik die al er uit :o

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-01 15:02
LyP0 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:37:
..
Merkwaardig is dat op de first layer alle materialen, zo ook nu de pla op precies de zelfde plekken issues beginnen te vertonen. 5 of 6 geskipte lijnen op een base van 50x50mm dit gaat zo door en word erger.
Nozzle heb ik na gemeten met een losse thermocouple maar daar lijkt het issue niet te zitten. PTFE tube is niet van toepassing... all metal.
Slipt je extruder of raakt de motor ergens steps kwijt?

• Btje
Naar welke versie ben je terug gestapt?
maartenst schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:18:
[...]

Deze problemen heb ik ook cura 3.6 is niet goed ik had mijn halve printer uit elkaar gehaald.
nu een oudere versie en geen probleem meer.

Xiaomi 13T Pro

• Edd

Edd

foekie01 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:23:
[...]

Ik heb hier laatst een rol filament mee gered. Ding was iets van 30 piek dus bij de volgende rol heb ik die al er uit :o
Ik heb afgelopen week wat bonnen van bol.com gekregen als kerstgratificatie.. Dus ik denk dat ik er daar maar eentje van ga kopen ;)

-

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:14
Edd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:49:
Octopint is leuk voor als je op afstand de printer wil kunnen besturen en timelapses wil maken. Voor de rest heeft het voor mij weinig meerwaarde. Ik heb dan ook een tijd zonder Octoprint gedraaid en gewoon vanaf een SD-kaartje geprint. Vaak kijk je toch of de 1e laag goed gaat en (in die tijd) was het ook beter om op die manier te printen ivm de snelheid.
Ik ben weer overgestapt naar Octoprint, omdat ik nu de Klipper-firmware draai en het daarbij eigenlijk verplicht is.

Ik heb Simplify3D aangekocht, omdat daar het werken met meerdere printers voor mij beter was geregeld.
Octoprint heeft wel meer voordelen vind ik. Als ik bijvoorbeeld een opdracht doe van 10 producten in dezelfde print en 1 van deze producten faalt kan ik met octoprint gewoon de regio waar dit product zich bevind excluden. Dan kan de rest ongestoord doorprinten en kan ik dat laatste product later opnieuw printen.

• LyP0

LyP0

Update:

Een downgrade naar Cura 3.5.1 loste het probleem niet op, meteen even cura 4.0 Beta geprobeerd.... ook niks.
Mij viel op dat na het zoveelste keer wisselen van fillament het opeens beter leek te gaan, raar wat die spoel had eerder nog de zelfde issues vertoond. De spanning op de extruder arm bleek anders. Deze heb ik aangepast/strakker proberen te krijgen en hierdoor verbeterde het iets, echter nog niet helemaal weg.
Een poging gedaan om zelf manueel de arm op spanning te houden en voilla het fillament ging er vloeiend in en kwam er ook in een prachtige consistente stroom weer uit. Resultaat was een spiegel glad vierkant van 5x5 cm.

Maar om nou die arm de hele tijd onder druk te houden.... verder onderzoek in die hoek gedaan en wat denk je, geared hobb wederom weggesleten (iets met een ezel en een steen).
Dom van mij zelf dat ik daar niet eerder heen gekeken heb.

Ideaal moment om te wisselen, er lag reeds een Titan klaar in bowden setup. Deze meteen maar gemonteerd en tegen een aantal issues aangelopen:

Door de 3:1 gear reduction moeten de steps per mm natuurlijk flink aangepast worden. Na onderzoek zouden 418.5 of 837 steps een goed start punt zijn afhankelijk van de resolutie van de motor.

d.m.v. de onderstaande reeks commando's de huidige steps bewaard, aangepast en test gedraaid.

Send: M503
Recv: echo:Steps per unit:
Recv: echo: M92 X80.00 Y80.00 Z400.00 E93.00

aha, stock setting op de ender 3 = 93.00
laten we dat aanpassen

Send: M92 E419
Recv: ok

check met M503
Send: M503
Recv: echo:Steps per unit:
Recv: echo: M92 X80.00 Y80.00 Z400.00 E419.00

It works!!

M500 .... Freeze, timeout, no est bueno, nein!

okay, google is your friend:
Probleem 1:
Geen bootloader in ender 3 = geen M500 to save

nouja dan moet dat maar wachten tot de machine een flash naar stock marlin krijgt.

Probleem 2 is erger, het materiaal wordt niet extruded maar retracted, wrong direction!
blijkt prima aan te passen.... als je values kunt aanpassen in de firmware tenminste.
met #define INVERT_E0_DIR false of true zou je dit kunnen oplossen.

Als je alles op het internet mochten geloven zou mogelijkheid 2 moeten zijn het commando M562 E, lijkt niet te kloppen want het werkt voor geen meter 8)7

optie 3, kabels aan de motor kant aanpassen... hoe weet ik nog niet. Aan de board kant gaat niet op een makkelijke manier want ze zitten in de connector gelijmd ;w

ik voel me lekkaah !!!

• foekie01
De ender 3 extruder arm heeft bij mij ook problemen gegeven. Bij meerdere mensen overigens. De veer die achter de arm zit om het filament tegen het tandwiel te drukken is in sommige gevallen te zwak. Ik heb dit met pijn en moeite moeten ontdekken, net als jij. De oplossing voor mij is een klein 3d geprint blokje er tussen te schuiven. Sindsdien nooit meer problemen gehad. Wat je ook kunt doen is een nieuwe, strakkere, veer installeren als de stock te zwak blijkt.

Dit is het blokje:
https://www.thingiverse.com/thing:2983135

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Jup, probleem had ik ook. In eerste instantie gefixt door de veer extra te spannen met een ringetje ertussen, later de boel vervangen door een aluminium versie.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01 21:46
@LyP0 Gebruik je octoprint? Zo ja, misschien is de klipper firmware iets voor je?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Droxz
  • Niet online
Edd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:49:

Ik gebruik zelf wel wat meer opties in OctoPrint:
1) Temperatuur/Vochtigheid sensor
2) History van al mijn prints
3) Timelaps + live kunnen meekijken
4) pre-heating / cooling
5) Kosten indicatie per print / totaal

Zelf heb ik geen ervaring met Simplify3D, maar ik heb wel eens op het punt gestaan van "wel of niet aanschaffen". Nou komen de meeste opties toch wel beschikbaar in andere slicers.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Komen steeds meer leuke plugins voor Octoprint. Net https://plugins.octoprint.org/plugins/excluderegion/ tegengekomen, daarmee kun je tijdens het printen een bepaald gebied uitschakelen.
Erg handig als je een multi-part print hebt waarbij 1 part tijdens het printen problemen veroorzaakt (bijv losgekomen van het bed).
Ik wil niet meer zonder.

• BiLo

BiLo

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:00:
Komen steeds meer leuke plugins voor Octoprint. Net https://plugins.octoprint.org/plugins/excluderegion/ tegengekomen, daarmee kun je tijdens het printen een bepaald gebied uitschakelen.
Erg handig als je een multi-part print hebt waarbij 1 part tijdens het printen problemen veroorzaakt (bijv losgekomen van het bed).
Ik wil niet meer zonder.
Dit is inderdaad een mooie aanvulling! Gebruik je deze ook?

https://plugins.octoprint.org/plugins/bedlevelvisualizer/

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, soortgelijke speciaal voor mn Prusa: https://github.com/PrusaOwners/OctoPrint-PrusaMeshMap

• BiLo

BiLo

Die ziet er nog wel wat mooier uit! Die ga ik van het weekend ook even proberen.

• renedis
  • Laatst online: 22-07-2025
Ik zit te twijfelen of ik Octoprint ga installeren/gebruiken. Ga ik er daadwerkelijk op vooruit i.c.m. een DuetWifi?

Zijn er meer mensen met deze setup? (Octoprint + DuetWifi)
@renedis Heb je nu problemen met de web interface van je Duet bord die je graag met Octoprint wil oplossen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• renedis
  • Laatst online: 22-07-2025
@ocf81 nee dat niet. Enige wat ik eigenlijk bovenop het huidige wil is de progressie van mijn print zien middels een slicing overview in plaats van een percentage balk en een timelapse

[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 21-12-2018 22:17 ]

• BarryKohne
  • Laatst online: 15-08-2021
Repetier host raspberry pi met screen misschien idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J3vZQPXnGzNxVr6aUNUSQfpr/thumb.jpg

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• LyP0

LyP0

@renedis hoe bevalt het duet board in t algemeen? Schermpje er bij? Ben namelijk sterk aan t twijfelen of het ook een duet gaat worden.

Dank voor de tip over de extruder space, de printjes zijn vele malen beter nu. Los helaas nog steeds t issue nog niet op met abraisive filament. Zag wel dat e3d een hardend Titan gear heeft echter dat is maar voor een kant...

ik voel me lekkaah !!!

Pagina: 1 ... 141 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.