Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:13

Damic

Afwezig soms

Miljaar, juist een groot oepsie gedaan: heeft er iemand een handleiding voor mij hoe je een bal schroef terug in elkaar zet m.b.al de ballen moeten er terug in :(

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:02

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Alle kogels terug in de groeven / geleidingen van de moer doen en dan de spindel erin draaien?

Met een paar plaatjes op Google moet je wel een eind komen denk ik. Volgens mij staan er op YouTube ook wel filmpjes van hoe in elkaar zit.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Damic

Damic

Afwezig soms

Dat is voor morgen op te zoeken.

Momenteel ziet het er zo uit:

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• renedis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-01 13:19
BarryKohne schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:01:
Repetier host raspberry pi met screen misschien idee?

[Afbeelding]
Ziet er interessant uit, maar ben benieuwd of dit gaat samenwerken met m'n Duet. Ik ga eens onderzoeken d:)b

Edit:

60,- euro voor de Pro versie.. Mij te prijzig.

LyP0 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:02:
@renedis hoe bevalt het duet board in t algemeen? Schermpje er bij? Ben namelijk sterk aan t twijfelen of het ook een duet gaat worden.
Ik vond het persoonlijk een enorme verademing om dit boardje te hebben. Daarnaast is de webinterface gigantisch goed op het webcam/timelapse stukje na, dat is het enige wat ik echt mis. Je kan eventueel voor een clone versie gaan, het design is opensource en ik heb begrepen dat de clone's niet onder doen voor een "echte".

renedis wijzigde deze reactie 22-12-2018 21:18 (50%)

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 07:47

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik gebruik al een poosje een aluminium heatbed met daarop een Pei sheet erop geplakt. Nu gaat printje eraf halen altijd vrij lastig en ik zie op Ali express steeds vaker van die magnetische stickers.

Nu vraag ik mij af, hoe werkt dat met een inductie sensor (auto leveling)? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik neem aan dat die magnetische invloed heeft daarop.

PVoutput | Mac Mini 2011 | Macbook Pro Retina 2014 | iPhone 8 Plus 64GB | Apple Watch Sport (1st gen)

• EJSEJS
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 01:50

EJSEJS

Tweaker-fan

Na aardig wat veranderingen te hebben aangebracht aan mijn printer (Wanhao Duplicator 9) heb ik mijn eerste print gemaakt met de standaard fff file in S3D en ben heel blij met het resultaat.

Dit zijn de veranderingen die ik aan de printer heb gedaan: Ander geleiding systeem voor het printbed gemaakt zodat deze veel stabieler is geworden. Bondtech extruder, Xtreme Solid V Wheels (X & Z as), TL-Smoothers & BLtouch geplaatst.

Het eind resultaat:

Fijne kerstdagen allemaal :)

EJSEJS wijzigde deze reactie 25-12-2018 10:36 (4%)

• reinier666
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-01 14:09
Ziet er goed uit!

Jij ook fijne dagen.
EJSEJS schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:35:
Na aardig wat veranderingen te hebben aangebracht aan mijn printer (Wanhao Duplicator 9) heb ik mijn eerste print gemaakt met de standaard fff file in S3D en ben heel blij met het resultaat.

[YouTube: First print with my upgraded Wanhao Duplicator 9]

Dit zijn de veranderingen die ik aan de printer heb gedaan: Ander geleiding systeem voor het printbed gemaakt zodat deze veel stabieler is geworden. Bondtech extruder, Xtreme Solid V Wheels (X & Z as), TL-Smoothers & BLtouch geplaatst.

Het eind resultaat:
[Afbeelding]

Fijne kerstdagen allemaal :)

• wolter.
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:56
Al de spullen om een Hypercube Evo based printer te bouwen zijn besteld, en de eerste parts zijn geprint.
Het wordt een 300X300 Hypercube met dual Z as en linear rails op de X en Y.
De 3030 extrusie profielen heb ik iets langer besteld om de elektronica onderin de printer weg te kunnen werken.

Als linear rails ga ik gebruik maken van 2x MGN12 voor de Y as en 1X MGN15 voor de X as.

If it ain’t broken take it apart and fix it :)

• Ouwekaas
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 27-12-2018
Mede 3D printers.

Ik print al een poosje en heb verschillende merken en soorten filament in mijn Prusa MK3 gehad. Ik heb nog nooit een vastloper gehad, of klikken geluiden dat de toevoer van filament overslaat.

Totdat ik FormFutura ApolloX filament aanschaft vanweg zijn eigenschappen UV licht bestendig...geen warping...weerbestendig. Ik dacht wow......helaas......ik heb niks anders dan ellende met dat spul.

Het warped als een gek. Na veel printen met dat spul dat een beetje onder controle gekregen, maar nu ik heb ook vast lopers, de tandwieltjes zijn niet in staat om het filament te grijpen af en toe. Ik heb ze getuned volgens een handleiding op internet, dan gaat het een poosje goed en dan is het weer raark.

Ik heb het gehad met dit filament van FormFutura. Heeft iemand ook ervaring met ApolloX ? (SAS).

Kan iemand degelijk ervaren tips geven?

Bijvoorbaat dank. gr Ouwekaas :/

Mijn oplossing voor warpen.
Op PEI board printen, beginnen met board 50 graden en hotend 235 graden. Daarna board 90 graden en hotend 255 graden. Lage temperatuur omdat ik kaal op PEI boardprint en dat het los kan komen nadat het klaar is. De hoge temperatuur om warpen te voorkomen. Ventilater na laag 3 op 10%.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:46
wolter. schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:19:
Al de spullen om een Hypercube Evo based printer te bouwen zijn besteld, en de eerste parts zijn geprint.
Het wordt een 300X300 Hypercube met dual Z as en linear rails op de X en Y.
De 3030 extrusie profielen heb ik iets langer besteld om de elektronica onderin de printer weg te kunnen werken.

Als linear rails ga ik gebruik maken van 2x MGN12 voor de Y as en 1X MGN15 voor de X as.
Bouw je aande hand van een totaal bestaand model of maak je zelf een ontwerp ?

Ik ben met een vergelijkbaar iets bezig, alleen quad tr8 en met mgn12 op x en y.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• wolter.
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:56
Pixelmagic schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:54:
[...]

Bouw je aande hand van een totaal bestaand model of maak je zelf een ontwerp ?

Ik ben met een vergelijkbaar iets bezig, alleen quad tr8 en met mgn12 op x en y.
Ik baseer hem op de HEVO samen met deze voor de rails. Het ontwerp van de carrige bevalt mij niet helemaal dus die ga ik waarschijnlijk zelf ontwerpen of aanpassen.

If it ain’t broken take it apart and fix it :)

• thijsco19

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Van de week een lineaire rail bij banggood besteld. Eens kijken of het wat is om daarna iets te bedenken om de Ender 2 zodanig te upgraden dat het geen Ender 2 meer is :9 .

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:15
Im lost, alles schoon gemaakt bij mijn cr10. De bowden zover mogelijk aangeduuwd. Eerste print gaat goed. Dan een dag later nieuwe print en daar begint de extruder weer te skippen en als je dan ff wacht verstopt de boel. Snap het echt niet. Lijkt ook wel erger met nieuwe bowden. Die blauwe van beter materiaal. Ben ff type kwijt. Ik heb ondertussen een e3d v6 all metal gekocht denk dat ik maar ga overstappen. Krijg hem zo niet fatsoenlijk.

Galaxy S8

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:47
Btje schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:45:
Im lost, alles schoon gemaakt bij mijn cr10. De bowden zover mogelijk aangeduuwd. Eerste print gaat goed. Dan een dag later nieuwe print en daar begint de extruder weer te skippen en als je dan ff wacht verstopt de boel. Snap het echt niet. Lijkt ook wel erger met nieuwe bowden. Die blauwe van beter materiaal. Ben ff type kwijt. Ik heb ondertussen een e3d v6 all metal gekocht denk dat ik maar ga overstappen. Krijg hem zo niet fatsoenlijk.
Heb je geprobeerd een filament filter te gebruiken? Misschien is het gewoon stof :)

• Btje
Nee nog niet maar zat een dag tussen de twee prints van zelfde rol 123d print filament. Was ook geen oude rol dus vocht zit er denk ik niet in. Begon ook pas moeilijk te doen na een aantal lagen.
ManIkWeet schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:39:
[...]

Heb je geprobeerd een filament filter te gebruiken? Misschien is het gewoon stof :)

Galaxy S8

• thijsco19

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Rolt je rol filament wel soepel af? Had een keer bij mij dat het niet lekker ging en had gelijk extrusion problems, inclusief het slippen in de extruder.

• pipo1000
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-01 21:03
Is dit misschien het probleem? Dat had ik ook met mijn e3d clone met all metal tube. Ik ben overgestapt naar een teflon tube en toen was het probleem weg. Ik had dit alleen met PLA, niet met petg.

• Sme4gle
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Ik had hetzelfde met de CR10S.. Sinds ik mijn cold end heb vervangen door een all metal ipv dat plastic kansloze dingetje heb ik nergens meer last van.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-01 22:20
@Btje Toevallig lichtgrijs van 123-3d? Daar heb ik namelijk exact dezelfde problemen mee.

• Btje
Nee is donker grijs. Had het zelfde met wit.
jbhc schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:44:
@Btje Toevallig lichtgrijs van 123-3d? Daar heb ik namelijk exact dezelfde problemen mee.

Galaxy S8

• Btje
Om de E3D te kunnen plaatsen moet ik een mount printen in abs dat loopt tot nu toe goed op wat troep rond de nozzle na.

Is een uur of 3 onderweg. 0.1mm layer en 100% infill. Totaal zou 5 uur zijn. Daarna kan ik dus de e3d plaatsen.

Galaxy S8

• jbhc
Donkergrijs van 123-3d vind ik tot nu toe het fijnste pla om mee te printen.

Het zal mij benieuwen of dat lukt, een ABS print zonder behuizing om je printer.....

Ik print overigens al mijn essentiële printer onderdelen in petg dat zou ook voldoende moeten zijn. Ik heb ondervonden dat een fan-duct van pla geen succes is :)

jbhc wijzigde deze reactie 28-12-2018 23:34 (34%)

• Btje
Ik heb een ikea lack behuizing. Hij is aan de voorzijde een beetje ooen zodat de buildplate er net onderdoor past zo hoefde ik aan de voorzijde geen uitbouw wat ik aan de achterzijde wel heb.

Ik heb nu gele haarspray, bij de action gekocht en die plakt ook heeeeel goed. Hoefde voor abs geen smurrie te gebruiken. Post zo wel ff wat foto's
jbhc schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:31:
Donkergrijs van 123-3d vind ik tot nu toe het fijnste pla om mee te printen.

Het zal mij benieuwen of dat lukt, een ABS print zonder behuizing om je printer.....

Ik print overigens al mijn essentiële printer onderdelen in petg dat zou ook voldoende moeten zijn. Ik heb ondervonden dat een fan-duct van pla geen succes is :)

Galaxy S8

• Btje
Foto van de lack opening:

De haarlak houd uiteindelijk dus niet. Toch wat krom getrokken maar voor pla issie prima:

Met de print ben ik tevreden:

Troep rond nozzle beïnvloed print niet echt. Wellicht dat er net iets veel filament door gaat wat zich dus schraapt.

Galaxy S8

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Btje schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:59:
Om de E3D te kunnen plaatsen moet ik een mount printen in abs dat loopt tot nu toe goed op wat troep rond de nozzle na.
[Afbeelding: Nozzle troep]

Is een uur of 3 onderweg. 0.1mm layer en 100% infill. Totaal zou 5 uur zijn. Daarna kan ik dus de e3d plaatsen.
Waarom op 0.1mm en 100% infill?
0.1mm vind ik een beetje overdreven voor een mount, wat in mijn optiek een structureel onderdeel is en niet echt een mooie buitenkant hoeft te hebben.
Daarnaast is 100% infill in mijn optiek ook overkill. De parts die ik print voor mounts e.d. zitten max op 45%
jbhc schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:31:
Ik heb laatst maar een fan-duct geherprint in ABS. PETG bleek niet voldoende bestand tegen de hitte en ging vervormen/zakken. Misschien ook omdat het in een enclosed printer werd gebruikt en ik de laatste tijd veel ABS printte met de printer. Dus geen airflow/cooling die door de fan-duct werd geblazen.

Steam: Thndr,PSN: ThunderStore, Battle.Net: THNDR#2975

• Btje
0.1 had idd niet gehoeven. 100% omdat er schroeven in gedraaid worden en ik dan de sterkte wil hebben.
Edd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:58:
[...]

Waarom op 0.1mm en 100% infill?
0.1mm vind ik een beetje overdreven voor een mount, wat in mijn optiek een structureel onderdeel is en niet echt een mooie buitenkant hoeft te hebben.
Daarnaast is 100% infill in mijn optiek ook overkill. De parts die ik print voor mounts e.d. zitten max op 45%

[...]

Ik heb laatst maar een fan-duct geherprint in ABS. PETG bleek niet voldoende bestand tegen de hitte en ging vervormen/zakken. Misschien ook omdat het in een enclosed printer werd gebruikt en ik de laatste tijd veel ABS printte met de printer. Dus geen airflow/cooling die door de fan-duct werd geblazen.

Galaxy S8

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Zijn er ook (nederlandse) webshops waar ik kleinere hoeveelheden filament kan bestellen? Ik wil graag wat experimenteren, maar iedere keer een rol van een kilo is wat overdreven. Nu dacht ik bestel wat sampletjes bij (via 123-3d) maar das dan weer zo weinig dat ik maar een enkel printje kan maken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-01 21:41
Btje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:11:

De haarlak houd uiteindelijk dus niet. Toch wat krom getrokken maar voor pla issie prima:

[Afbeelding: Haarlak]
Deze moet je hebben.

• Btje
ABS trekt deze ook los denk ik. Prutje van abs werk het beste. Maar mag niet te dun zijn dan houd het ook niet.

De nr 5 versie van die je laat zien was beter maar niet meer te krijgen bij de Action. Ik heb die jij hebt ook gekocht maar nog niet vergeleken met die ik liet zien.

Galaxy S8

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-01 21:41
Btje schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:44:
ABS trekt deze ook los denk ik. Prutje van abs werk het beste. Maar mag niet te dun zijn dan houd het ook niet.

De nr 5 versie van die je laat zien was beter maar niet meer te krijgen bij de Action. Ik heb die jij hebt ook gekocht maar nog niet vergeleken met die ik liet zien.

[...]
Het maakt verschil welke je gebruikt. Ik had ook een andere van de action (rode bus geloof ik). Die werkte voor geen meter. Deze gebruik ik al 2 jaar. PLA, PETG en ABS geen enkel probleem.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Maverick schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:06:
Zijn er ook (nederlandse) webshops waar ik kleinere hoeveelheden filament kan bestellen? Ik wil graag wat experimenteren, maar iedere keer een rol van een kilo is wat overdreven. Nu dacht ik bestel wat sampletjes bij (via 123-3d) maar das dan weer zo weinig dat ik maar een enkel printje kan maken.
1e die ik tegenkom met google, zelf geen ervaring mee: https://reload3d.nl/shop/
Verkoopt per 100g, 500g, 1kg.

Ik heb zelf rolletjes van 300g van 3dmw maar die verkopen geen filament meer blijkbaar. Hobbyking verkoopt ook 500g rollen. Maar, tenzij je heel specifiek filament wilt, zijn 1kg rollen bij een goedkopere zaak als 123-3d niet veel duurder dan 500g rollen... Ze nemen alleen wat meer plaats in :P 123-3d.nl verkoopt ook 500g rllen trouwens zie ik net.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
dragon2 schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:11:
[...]

1e die ik tegenkom met google, zelf geen ervaring mee: https://reload3d.nl/shop/

Ik heb zelf rolletjes van 300g van 3dmw maar die verkopen geen filament meer blijkbaar. Hobbyking verkoopt ook 500g rollen. Maar, tenzij je heel specifiek filament wilt, zijn 1kg rollen bij een goedkopere zaak als 123-3d niet veel duurder dan 500g rollen... Ze nemen alleen wat meer plaats in :P 123-3d.nl verkoopt ook 500g rllen trouwens zie ik net.
Ja die rollen van 500g zie ik ook, maar das dan weer duurder filament. Dan is een rol van 1kg huismerk goedkoper. Dat print namelijk prima. Moet het er maar mee doen vrees ik. Uiteindelijk komt het wel een keer op lijkt me :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• ManIkWeet

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik print op 202°C...
123 PLA grijs

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:46
dragon2 schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:11:
[...]

Motedis heeft petg in 0.33kg rolletjes voor een nette prijs: https://www.motedis.nl/sh...:::99999579_99999962.html

Edit: oh ja, porto is niet optimaal helaas

Pixelmagic wijzigde deze reactie 30-12-2018 22:24 (3%)
Reden: Toevoeging porto

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Edd
  • Nu online
Btje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:55:
0.1 had idd niet gehoeven. 100% omdat er schroeven in gedraaid worden en ik dan de sterkte wil hebben.

[...]
Dan is 100% toch nog overkill. Als je met 3 perimeters print, kun je zonder zorgen je schroeven erin draaien.
Het blijft altijd schrikken als je je eigen foto voorbij ziet komen :+

Toch nog voor het einde van het jaar voor elkaar gekregen om de Voron 2.1 aan het printen te krijgen. Waar een paar kerstdagen niet goed voor zijn :+

Nu wordt het tijd om hem af te bouwen. Voornamelijk moet ik de panelen nog op maat maken/plaatsen en wat ventilatoren. Ook wil ik nog iets anders hebben dat de spiegel die er nu op ligt. Standaard gaan ze uit van een PEI sheet, maar ik wil toch kijken voor iets van een flexibele buildplate. Alhoewel het wel overweg moet kunnen met een inductieve probe.

En ik heb al eentje gezien met een borstel erin verwerkt om de nozzle te schonen voor de print. Dus daar wil ik ook naar kijken.

Edd wijzigde deze reactie 31-12-2018 00:25 (4%)

• PetersNL
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 08:47
Edd schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:23:
[...]

Dan is 100% toch nog overkill. Als je met 3 perimeters print, kun je zonder zorgen je schroeven erin draaien.

[...]

Het blijft altijd schrikken als je je eigen foto voorbij ziet komen :+

Toch nog voor het einde van het jaar voor elkaar gekregen om de Voron 2.1 aan het printen te krijgen. Waar een paar kerstdagen niet goed voor zijn :+

[Afbeelding]

Nu wordt het tijd om hem af te bouwen. Voornamelijk moet ik de panelen nog op maat maken/plaatsen en wat ventilatoren. Ook wil ik nog iets anders hebben dat de spiegel die er nu op ligt. Standaard gaan ze uit van een PEI sheet, maar ik wil toch kijken voor iets van een flexibele buildplate. Alhoewel het wel overweg moet kunnen met een inductieve probe.

En ik heb al eentje gezien met een borstel erin verwerkt om de nozzle te schonen voor de print. Dus daar wil ik ook naar kijken.
Gaaf! Ik heb net m'n frame in elkaar, maar wacht nog op m'n PIF onderdelen en openbuild angle corners :(.. Kan helaas nog niet verder dan stap 1 van de handleiding |:(

Ben je voor 24 volt gegaan? Ik ben uiteindelijk toch ook overstag gegaan en ook een 24 volt voeding en ventilatoren besteld. Weet alleen nog niet wat de meest elegante oplossing is voor de 120mm ventilatoren die op 12v werken.

• Edd
  • Nu online
PetersNL schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:56:
[...]

Gaaf! Ik heb net m'n frame in elkaar, maar wacht nog op m'n PIF onderdelen en openbuild angle corners :(.. Kan helaas nog niet verder dan stap 1 van de handleiding |:(
Ik had al eens de Voron 1.0 gebouwd, toen 1.5, maar was nooit echt tevreden. Dit kwam doordat het bed te instabiel was bij het wijzigen van de Z-as. 300x300x8mm is zwaar en beweegt veel na bij verplaatsing. Vooral als de montagepunten teveel naar het midden zitten.
Een paar maanden geleden was ik al begonnen met ombouwen naar een Voron 2.0, maar die is officieel nooit vrijgegeven. Nadat de info van de 2.1 vrij kwam, ben ik direct daar mee aan de slag gegaan.
Ben je voor 24 volt gegaan? Ik ben uiteindelijk toch ook overstag gegaan en ook een 24 volt voeding en ventilatoren besteld. Weet alleen nog niet wat de meest elegante oplossing is voor de 120mm ventilatoren die op 12v werken.
Sinds ik mijn P3Steel opbouwde, ben ik altijd al voor 24v gegaan. De enige 12v machine die ik heb is een Anycubic kossel. Daarnaast heb ik het heatbed het liefste op 220v, ivm opwarmsnelheid.
Voor wat betreft je fans, pak ik bij voorkeur wel het liefste 24v versies, maar dat is meestal wel lastig. Ook als je wat stillere fans wil hebben. Ik heb toevallig net een aantal Scythe-fans besteld voor het electronica- compartiment en de uitlaat-fan. Dit zijn 12v-fans, maar in de firmware kun je de power aanpassen, waardoor ze op 12v worden gevoed. De extruder fan is een 12v van Cooltek. De enige 24v fans op deze machine nu zijn de part cooling fans.

Voor de buildplate heb ik een magnetische basis besteld met een staalplaatje. Lijkt mij wel mooi als dat gaat werken.

• Damic

Damic

Afwezig soms

Ook hier vorderingen gemaakt :) de steppers hangen aan de duet, de duet hangt aan een verdeelblok en de verdeelblok hangt aan de voeding *O* alleen kan geen bewegingen maken want er hangen nog geen eind stoppen aan :(.

• PetersNL
Edd schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:16:

[...]

Sinds ik mijn P3Steel opbouwde, ben ik altijd al voor 24v gegaan. De enige 12v machine die ik heb is een Anycubic kossel. Daarnaast heb ik het heatbed het liefste op 220v, ivm opwarmsnelheid.
Voor wat betreft je fans, pak ik bij voorkeur wel het liefste 24v versies, maar dat is meestal wel lastig. Ook als je wat stillere fans wil hebben. Ik heb toevallig net een aantal Scythe-fans besteld voor het electronica- compartiment en de uitlaat-fan. Dit zijn 12v-fans, maar in de firmware kun je de power aanpassen, waardoor ze op 12v worden gevoed. De extruder fan is een 12v van Cooltek. De enige 24v fans op deze machine nu zijn de part cooling fans.
Wat voor controllerboard gebruik je dan? Geen dual ramps vermoed ik?
Edd schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:16:
Voor de buildplate heb ik een magnetische basis besteld met een staalplaatje. Lijkt mij wel mooi als dat gaat werken.
Hoe ga jij die bevestigen aan je printbed? Ga je er uitsparingen in frezen voor magneten?

• Edd
  • Nu online
PetersNL schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:52:
Wat voor controllerboard gebruik je dan? Geen dual ramps vermoed ik?
Ik gebruik 2 MKS Gen-L bordjes
Ik had er een tijd geleden al 1 gekocht en die beviel bij wel, zeker voor de prijs.
Wel heb ik hiervoor een eigen mount moeten maken. In de huidige opzet zullen ze niet passen in een 250mm Voron vermoed ik.

P.S. Een Ramps op 24v kan. Er waren al wel ramps-boardjes die op 24v konden werken en de arduino 5 of 12 volt gaven. Of je dient de diode tussen de Ramps en Arduino te verwijderen en dmv een step-down converter de arduino van stroom te voorzien.
Hoe ga jij die bevestigen aan je printbed? Ga je er uitsparingen in frezen voor magneten?
De magneet is meer een stickervel die je op je heatbed plakt. Hierboven op kun je de plaat staal leggen.
https://nl.aliexpress.com...10-CR10S/32958477382.html

Edd wijzigde deze reactie 31-12-2018 12:54 (17%)

Weet iemand waar ik (redelijk snel, als in 2/3 weken) goedkoop PLA filament kan krijgen op rollen van ongeveer 250 gram? Ik heb hobbyking geprobeerd, maar die website is zo verschrikkelijk traag/slecht dat ik niet eens EU warehouse kan selecteren en alles duurt me veel te lang.

Zelf gebruik ik eigenlijk enkel duur filament van Colorfabb/Formfutura, maar ik heb nu een kleine non profit opdracht waarbij ik even een lading verschillende kleuren wil proberen om te kijken wat het dichtst in de buurt komt van hun logo. Ik kan het bij colorfabb op kleur laten maken, maar het mag niks kosten haha. Die esun filamenten van 7 euro bij hobbyking leken me wel wat, maar ik kan dus niet overweg met hun site...(Op een macbook met safari/chrome wil het lig niet goed werken.)

Iemand een soortgelijk alternatief? Kwaliteit maakt niet zoveel uit. Het is een logo waarbij het grootste gedeelte gewoon van hoge kwaliteit wit filament wordt gemaakt. Het gekleurde PLA is enkel nodig voor wat kleine infill stukjes.

zynex wijzigde deze reactie 31-12-2018 13:40 (3%)

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:02
Je hebt van die 10/20packs van zoveelx10m gekleurd filament voor 3D pennen, dat is het goedkoopste wat ik kan verzinnen. Of dat genoeg filament is (en of de kwaliteit toereikend is) laat ik aan jou over :)

Onder andere vindbaar op Amazon enzo.

citruspers wijzigde deze reactie 31-12-2018 13:59 (10%)

I'm a photographer, not a terrorist

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

ocf81

Totally Me!

@Edd Op welke temperatuur laat dat stickervel eigenlijk los?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• PetersNL
ocf81 schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:43:
@Edd Op welke temperatuur laat dat stickervel eigenlijk los?
Maximaal 80 graden, volgens de specs niet geschikt voor abs helaas.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

ocf81

Totally Me!

Idd niet geschikt voor ABS, ASA, Nylon of PC.

BTW, Was iemand deze lijst al eens tegengekomen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• jbhc
Mijn AM8 print na erg veel kinderziektes ook eindelijk bijzonder mooi. Alleen due lineaire lagers blijven een drama. Daarom heb ik gisteren de knoop doorgehakt en bij de chinees mgn12 rails besteld. Nu nog even wachten totdat ze verzonden zijn zodat ik de 2e helft kan bestellen zodat ik gegarandeerd onder de invoer heffingen blijf.

• azz_kikr
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:43

azz_kikr

Heet patatje :o

zynex schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:40:
Weet iemand waar ik (redelijk snel, als in 2/3 weken) goedkoop PLA filament kan krijgen op rollen van ongeveer 250 gram? Ik heb hobbyking geprobeerd, maar die website is zo verschrikkelijk traag/slecht dat ik niet eens EU warehouse kan selecteren en alles duurt me veel te lang.

Zelf gebruik ik eigenlijk enkel duur filament van Colorfabb/Formfutura, maar ik heb nu een kleine non profit opdracht waarbij ik even een lading verschillende kleuren wil proberen om te kijken wat het dichtst in de buurt komt van hun logo. Ik kan het bij colorfabb op kleur laten maken, maar het mag niks kosten haha. Die esun filamenten van 7 euro bij hobbyking leken me wel wat, maar ik kan dus niet overweg met hun site...(Op een macbook met safari/chrome wil het lig niet goed werken.)

Iemand een soortgelijk alternatief? Kwaliteit maakt niet zoveel uit. Het is een logo waarbij het grootste gedeelte gewoon van hoge kwaliteit wit filament wordt gemaakt. Het gekleurde PLA is enkel nodig voor wat kleine infill stukjes.
Ik heb weinig problemen met de site? Gaat niet supersnel snel maar werkt gewoon. Zit te testen vanop ipad.

Welke kleuren zoek je?

• Edd
  • Nu online
ocf81 schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:56:
Idd niet geschikt voor ABS, ASA, Nylon of PC.

BTW, Was iemand deze lijst al eens tegengekomen?
Ik ga het gewoon proberen. Voordeel is dat het bed stil ligt en niet beweegt, ook niet in hoogte.
Als de magnetische kracht sterk genoeg blijft om de plaat op zijn plek te laten liggen, moet het wel lukken denk ik.

Ben momenteel gewoon verwend met de Anycubic Ultrabase op mijn printers.. Maar dat gaat op deze helaas niet lukken ivm de probe.

• PetersNL
Edd schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:59:
[...]

Ik ga het gewoon proberen. Voordeel is dat het bed stil ligt en niet beweegt, ook niet in hoogte.
Als de magnetische kracht sterk genoeg blijft om de plaat op zijn plek te laten liggen, moet het wel lukken denk ik.

Ben momenteel gewoon verwend met de Anycubic Ultrabase op mijn printers.. Maar dat gaat op deze helaas niet lukken ivm de probe.
Je zou eventueel ook Printbite kunnen proberen. Als ik dat zo lees heeft het dezelfde eigenschappen als de Anycubic Ultrabase.

Ik ben trouwens wel geïnteresseerd geraakt in de MKS gen L voor het aansturen van de Voron. Als ik je goed begrijp kunnen deze uit zichzelf al 24V input aan en in de firmware kun je aangeven om bepaalde pins 12V output te geven?

Dat scheelt weer step down converters en maakt het allemaal wat netter :).
azz_kikr schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:54:
[...]

Ik heb weinig problemen met de site? Gaat niet supersnel snel maar werkt gewoon. Zit te testen vanop ipad.

Welke kleuren zoek je?
Hier werkt ie echt ontzettend traag. Ik vind het ook vreemd, want ik heb met geen enkele andere site problemen. (2018 macbook pro, dus dat mag eigenlijk ook geen probleem zijn.)

Dit zijn de kleuren waarbij ik in de buurt wil komen (hoeft natuurlijk niet perfect, zolang het maar een beetje hetzelfde is. Dus niet 1 felle kleur en de rest heel dof/doorzichtig):
https://tweakers.net/ext/f/dOG2JxhvZ1p0sTfpxRJTHpJ2/thumb.png

Helaas is 10m echt te kort. Zo rond de 200 gram leek me eigenlijk wel goed.

• Damic

Damic

Afwezig soms

PetersNL schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:26:
[...]

Je zou eventueel ook Printbite kunnen proberen. Als ik dat zo lees heeft het dezelfde eigenschappen als de Anycubic Ultrabase.

Ik ben trouwens wel geïnteresseerd geraakt in de MKS gen L voor het aansturen van de Voron. Als ik je goed begrijp kunnen deze uit zichzelf al 24V input aan en in de firmware kun je aangeven om bepaalde pins 12V output te geven?

Dat scheelt weer step down converters en maakt het allemaal wat netter :).
Dat ben ik nog niet tegengekomen bij mijn maat. Heb zelf de Duet (aparte dc/dc nodig) want al de 8bitters hebben problemen met hogere snelheden en daar wou ik niet tegen aanlopen :)

• Edd
  • Nu online
PetersNL schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:26:
Je kunt bij bijvoorbeeld de extruder en fan de max_power factor instellen. Dit is een waarde tussen 0.0 en 1.0. Als jij je controllerboard voed met een stabiele 24v en een power-factor opgeeft van 0.5, kun je gerust het 12v-spul aansluiten. Maar als je toch bezig bent met 24v, zou ik wel proberen 24v items te gebruiken en bijvoorbeeld een 24v heater cartridge gebruiken. Scheelt weer opwarmtijd ;)
Damic schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 01:51:
Dat ben ik nog niet tegengekomen bij mijn maat. Heb zelf de Duet (aparte dc/dc nodig) want al de 8bitters hebben problemen met hogere snelheden en daar wou ik niet tegen aanlopen :)
Bij het gebruik van Klipper (wat met de Voron minimale vereiste is) moet je een Raspberry Pi met Octoprint gebruiken. De aansturing van de prints gebeurd dan uiteraard via Octo, maar stuurt zijn commando's naar een Klipper-installatie op de Pi. Hierin vinden de benodigde berekeningen plaats en stuurt commando's naar de controller-boards voor de benodigde bewegingen. Hierdoor wordt het 8-bit platform ontlast van complexe berekeningen. Door deze opzet loop je niet tegen de oude en bekende snelheidsproblemen aan. Er zijn dan ook al printers op deze firmware die zonder problemen de 100mm/s aantikken.

Neemt niet weg dat ik wel voor de overstap naar het 32-bits platform ben.

• PetersNL
Edd schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 02:10:
[...]

Je kunt bij bijvoorbeeld de extruder en fan de max_power factor instellen. Dit is een waarde tussen 0.0 en 1.0. Als jij je controllerboard voed met een stabiele 24v en een power-factor opgeeft van 0.5, kun je gerust het 12v-spul aansluiten. Maar als je toch bezig bent met 24v, zou ik wel proberen 24v items te gebruiken en bijvoorbeeld een 24v heater cartridge gebruiken. Scheelt weer opwarmtijd ;)
Alleen de 120x120x15mm fans zullen 12v zijn, de rest is allemaal 24v ;).

Maar tof! Ik ben nu erg geneigd om dit bordje te bestellen. Een alternatief zou dan eventueel dit 32-bit bordje zijn. Hij lijkt vrijwel gelijk aan de MKS Gen L qua lay-out, maar heeft dus een snellere controller. Volgens mij had de Duitse Stephan (Discord) dit bordje net in gebruik genomen.

• reinier666
Sinds een poosje is de thingiverse site nagenoeg onbruikbaar langzaam.
Jullie daar ook last van toevallig?
En zijn er nog leuke nieuwe artenatieven voor deze sites?

• Damic

Damic

Afwezig soms

reinier666 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:18:
En zijn er nog leuke nieuwe altenatieven voor deze sites?
Geen last van en ik zit via vpn (= trager dan normaal)

• jbhc
Aangezien ik niet echt een fatsoenlijke behuizing voor mijn Meanwell LRS-350-12 kon vinden heb ik er zelf maar een ontworpen.

Het hoofddoel was om de schakelaar en snoeraansluiting erin te verwerken maar er tegelijk voor te zorgen dat je nog steeds op een fatsoenlijke manier bij de termenals kunt als de printer aan staat.

Naar mijn mening is dit een behoorlijk veilige oplossing:

https://www.thingiverse.com/thing:3324019

@reinier666 Thingiverse is ook hier bij vlagen enorm traag.

jbhc wijzigde deze reactie 01-01-2019 12:41 (7%)

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
reinier666 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:18:
Jup, maar wisselt per klik. Als een pagina weer eens niet laadt dan helpt refreshen eigenlijk altijd wel.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bijna mijn 1e spoel leeg... zwart PETG van 123d.
Denk dat ik gewoon weer voor dezelfde ga, maar ik zie ook dat REAL PETG. Heeft iemand beide eens vergeleken? Dit keer meteen een paar kleurvariaties meebestellen.
PLA begon ik mee maar gebruik ik nu niet zoveel, alleen voor gedetaillierde dingen (modelbouw enzo) waar ik geen blobs wil hebben zoals PETG wel eens kan hebben.

• PetersNL
_ferry_ schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:03:
Bijna mijn 1e spoel leeg... zwart PETG van 123d.
Denk dat ik gewoon weer voor dezelfde ga, maar ik zie ook dat REAL PETG. Heeft iemand beide eens vergeleken? Dit keer meteen een paar kleurvariaties meebestellen.
PLA begon ik mee maar gebruik ik nu niet zoveel, alleen voor gedetaillierde dingen (modelbouw enzo) waar ik geen blobs wil hebben zoals PETG wel eens kan hebben.
REAL PETG is het eerste en enige PETG waar ik mee geprint heb, en heb daar prima ervaringen mee. Het enige waar je voor moet oppassen is dat je het niet te lang laat liggen, zonder het in een dry box te doen.

@jbhc Ik heb ook een eigen case gemaakt, nog niet geprint alleen. Zie hier (staat nog niet op Thingiverse).

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PetersNL schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:09:
[...]

REAL PETG is het eerste en enige PETG waar ik mee geprint heb, en heb daar prima ervaringen mee. Het enige waar je voor moet oppassen is dat je het niet te lang laat liggen, zonder het in een dry box te doen.

@jbhc Ik heb ook een eigen case gemaakt, nog niet geprint alleen. Zie hier (staat nog niet op Thingiverse).
Okee :) Het huismerk doet het wmb ook goed. (er zijn altijd wat verbeteringen mogelijk, ) En wil voorkomen dat ik straks nog meer soorten heb staan :+
Ik weet niet of de hogere printtemperatuur nog voordelen heeft qua sterkte bijvoorbeeld.
Zag bijvoorbeeld deze reactie waarin juist de voorkeur uitgaat naar het huismerk:
Evanescent in "3D printer filament"

Anders doe ik een 0,5kg meebestellen van REAL. dan kan ik eens vergelijken.

Bewaar mijn filaments gewoon in een zak met een zakje vochtabsorber. Al hangt het soms ook wel eens een paar weken gewoon op de printer trouwens.

_ferry_ wijzigde deze reactie 01-01-2019 13:18 (3%)

• Damic

Damic

Afwezig soms

@jbhc ziet er goed uit, geen opmerkingen.

• ManIkWeet
Ik wil graag mijn printbed aanpassen zodat ik betere adhesie heb (zonder een extreme squish te gebruiken), ik zat te kijken naar Anycubic Ultrabase maar las dat deze kapot kan gaan door PETG...

Heeft alles hier last van? Of is er een oplossing die werkt voor PLA en PETG? Of kan de Ultrabase wel omgaan met PETG?

Natuurlijk alle reviews zijn zo goed al sponsored dus daar heb ik moeite mee om te geloven.

Iets anders: ik hoorde een hele hoge pieptoon bij het opwarmen van mijn hotend, enig idee wat dat kan zijn? :+

• jbhc
ManIkWeet schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:26:
Ik wil graag mijn printbed aanpassen zodat ik betere adhesie heb (zonder een extreme squish te gebruiken), ik zat te kijken naar Anycubic Ultrabase maar las dat deze kapot kan gaan door PETG...

Heeft alles hier last van? Of is er een oplossing die werkt voor PLA en PETG? Of kan de Ultrabase wel omgaan met PETG?

Natuurlijk alle reviews zijn zo goed al sponsored dus daar heb ik moeite mee om te geloven.

Iets anders: ik hoorde een hele hoge pieptoon bij het opwarmen van mijn hotend, enig idee wat dat kan zijn? :+
Ik heb deze:

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dUFw9AJ

en die plakt in ieder geval voor PLA heel erg behoorlijk.

jbhc wijzigde deze reactie 02-01-2019 01:30 (8%)

• ManIkWeet
jbhc schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Ik heb deze:

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4deFzHcA

en die plakt in ieder geval voor PLA heel erg behoorlijk.
Je link is uh... niet echt bruikbaar :D

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 09:38
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een Creality ender 3.(mijn eerste 3d printer)
Nu heb ik een paar prints gemaakt maar ik zie nu dat er al plastic van de wieltjes afkomt(bij alle assen)
Dit vind ik redelijk snel?

Is dit normaal en wat is hier aan te doen?

Ook ben ik aan het zoeken naar extra filament. Ik heb nu het huismerk van 123-3d in het rood(PLA 1.75mm) Is dit gewoon een goede keuze of zijn er betere voor een schappelijke prijs.

• PetersNL
ManIkWeet schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:26:

Ik ben erg te spreken over de ultrabase! Ook met PETG werkt het perfect. Af en toe wat problemen gehad met loslating die te verklaren waren door niet goed level zijn van het bed of iets te lang niet schoongemaakt.

Je moet na een print alleen het geduld hebben om de plaat te laten afkoelen naar 30~35 graden. Als je voor die tijd de print al lost probeert te maken, kun je inderdaad de plaat beschadigen.

Disclaimer: zoals hierboven al te lezen was, heb ik alleen ervaring met real PETG. Mogelijk dat andere merken wel beter blijven plakken, maar een te hoge bed temperatuur kan ook de oorzaak zijn van dat soort problemen.

• jbhc
ManIkWeet schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:54:
[...]

Je link is uh... niet echt bruikbaar :D
Fixed :+

• ManIkWeet
PetersNL schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 01:19:
[...]

Ik ben erg te spreken over de ultrabase! Ook met PETG werkt het perfect. Af en toe wat problemen gehad met loslating die te verklaren waren door niet goed level zijn van het bed of iets te lang niet schoongemaakt.

Je moet na een print alleen het geduld hebben om de plaat te laten afkoelen naar 30~35 graden. Als je voor die tijd de print al lost probeert te maken, kun je inderdaad de plaat beschadigen.

Disclaimer: zoals hierboven al te lezen was, heb ik alleen ervaring met real PETG. Mogelijk dat andere merken wel beter blijven plakken, maar een te hoge bed temperatuur kan ook de oorzaak zijn van dat soort problemen.
Dan ga ik hem kopen! Ik heb tot nu toe ook alleen maar Real PETG dus gewoon 100% op jouw ervaring vertrouwen ;)

Ik denk dat ik de variant inclusief heatbed neem, aangezien de verzendkosten bijna net zo duur zijn voor de variant zonder heatbed 8)7
Voor die paar euro is het zeker de moeite waard om te proberen :)

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

sgouman schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:45:
Hallo,

Nu heb ik een paar prints gemaakt maar ik zie nu dat er al plastic van de wieltjes afkomt(bij alle assen)

Ook ben ik aan het zoeken naar extra filament. Ik heb nu het huismerk van 123-3d in het rood(PLA 1.75mm) Is dit gewoon een goede keuze of zijn er betere voor een schappelijke prijs.
Ja, redelijk normaal.
Je kan altijd eens kijken of je wieltjes niet te strak staan. Bij mij heb ik het vooral gezien op de wieltjes van de y-carriage/print bed.

Ik heb ook eerst een rol van 123-3d gebruikt. Nu filament van hobbyking eigen merk aan het proberen. Hobbyking fiament in de witte verpakking is gemaakt in NL. Nog niet veel mee geprint, maar tot nu toe lijkt het gewoon goed.
Heb daar ook wat Csun besteld, maar nog niet geprobeerd.

• Btje
Voor als je filament samples wilt:

https://globalfsd.com

Galaxy S8

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21-01 14:55
sgouman schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:45:
Hallo,

Ja is vrij normaal hoor ;)

Ik heb 6 kleuren van het huismerk van 123-3D en dat is gewoon goed filament. Ik heb nu wel 4 kilo besteld in China, maar dat was omdat ik het op dat moment van bestellen kon kopen voor 15 euro per kilo, dus gewoon ff proberen.

• vwtune
Ik ben nu al voor de derde keer in een paar maanden een kapje van de sideskirt van mijn auto kwijt geraakt, nu heb ik hem opnieuw besteld (in de grondverf, moet hem dus nog zelf spuiten). Aangezien ik nu dus zelf een printer heb en het niet een heel erg ingewikkeld en groot object is, zou ik het graag zelf willen printen, maar ik vraag me af hoe ik dat kapje kan ontwerpen? Kan ik het originele kapje niet op een 1 of andere manier scannen? of via een foto in een programma laden? Of moet ik hem echt zelf gaan ontwerpen?

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:46
vwtune schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:36:
Ik ben nu al voor de derde keer in een paar maanden een kapje van de sideskirt van mijn auto kwijt geraakt, nu heb ik hem opnieuw besteld (in de grondverf, moet hem dus nog zelf spuiten). Aangezien ik nu dus zelf een printer heb en het niet een heel erg ingewikkeld en groot object is, zou ik het graag zelf willen printen, maar ik vraag me af hoe ik dat kapje kan ontwerpen? Kan ik het originele kapje niet op een 1 of andere manier scannen? of via een foto in een programma laden? Of moet ik hem echt zelf gaan ontwerpen?
Je kan proberen met Photogramity een 3D model ervan te maken, of iemand vinden in de buurt met een 3D scanner,
Kan je het kapje in 1 deel printen ?, anders moet je ook het onderdeel in delen hakken voor de printer, rekening houdend om deze weer aan elkaar te kennen lijmen of smelten met ABS.

ik heb een 3D scanner en woon in Leiden :)

• vwtune
absrnd schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Je kan proberen met Photogramity een 3D model ervan te maken, of iemand vinden in de buurt met een 3D scanner,
Kan je het kapje in 1 deel printen ?, anders moet je ook het onderdeel in delen hakken voor de printer, rekening houdend om deze weer aan elkaar te kennen lijmen of smelten met ABS.

ik heb een 3D scanner en woon in Leiden :)
Het kapje kan zeker wel in 1 keer geprint worden, ik kan zelf alleen met PLA printen en PLA is voor dit kapje sterk genoeg (er komt geen kracht op te staan). Ik woon in de buurt :9 8)

• ManIkWeet
vwtune schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:36:
Photogrammetry

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:46
vwtune schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:19:
[...]

Het kapje kan zeker wel in 1 keer geprint worden, ik kan zelf alleen met PLA printen en PLA is voor dit kapje sterk genoeg (er komt geen kracht op te staan). Ik woon in de buurt :9 8)
Heb je een foto van het kapje, dan weet ik een beetje waar over het gaat :)

• vwtune
absrnd schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Heb je een foto van het kapje, dan weet ik een beetje waar over het gaat :)
Ik stuur je wel even een pm, anders wordt het teveel offtopic denk ik :)

• SToRM666
  • Laatst online: 23:58
Ik heb mijn Ender 3 printer nu ongeveer 6 weken en had vooraf wat twijfels of ik m veel zou gebruiken, maar dit is echte de beste en leukste aankoop van de afgelopen jaren :)
Vooral het zelf ontwerpen en afprinten is wel erg leuk om te doen.

Ik kreeg er 2 rollen filament bij, heb er een gekocht bij amazon en een uit China en heb zojuist mijn eerste rol filament van 123-3D (zilver) binnen, dus voorlopig maar even geen filament meer bijkopen :P
Erg mooie kleur moet ik zeggen, maar wel jammer dat het in van dat dunne plastic verpakt zit, aangezien ik mijn rollen na gebruik altijd terug in het plastic steek...

PSN id: NL_SToRM

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-01 20:07

azerty

McFly

SToRM666 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:55:
Ik kreeg er 2 rollen filament bij, heb er een gekocht bij amazon en een uit China en heb zojuist mijn eerste rol filament van 123-3D (zilver) binnen, dus voorlopig maar even geen filament meer bijkopen :P
* azerty kijkt eventjes naar zijn verzameling filament van ~20kg :X

Dat hangt er juist maar vanaf of je met meerdere kleuren wilt printen en/of bereid bent om ze, eenmaal geprint nog "af te werken" met verf :+

• jbhc
azerty schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:15:
[...]

* azerty kijkt eventjes naar zijn verzameling filament van ~20kg :X

Dat hangt er juist maar vanaf of je met meerdere kleuren wilt printen en/of bereid bent om ze, eenmaal geprint nog "af te werken" met verf :+
Lol,

Ik heb laatst ook maar eens een kast uitgeruimd om daar het filament om te kunnen gaan slaan. Als je meerdere kleuren wil printen (en dat wil ik) dan heb je al snel meer dan 10 rollen. :+

• reinier666
Ik ben er toevallig net achter gekomen dat de bekende hersluitbate IKEA zakjes (die je uit die doosjes trekt, en dan de grootste maat) perfect passen om de 0,5 en 1 kg rollen.
Dus rol met droogzakje en al in zo’n IKEA zak en dat weer in het orginele filamentdoosje.........
Lijkt me dat ik het zo wel lang kan bewaren toch? Alleen eruit halen tijdens printen.

• Edd
  • Nu online
PetersNL schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:00:
[...]

Alleen de 120x120x15mm fans zullen 12v zijn, de rest is allemaal 24v ;).

Maar tof! Ik ben nu erg geneigd om dit bordje te bestellen. Een alternatief zou dan eventueel dit 32-bit bordje zijn. Hij lijkt vrijwel gelijk aan de MKS Gen L qua lay-out, maar heeft dus een snellere controller. Volgens mij had de Duitse Stephan (Discord) dit bordje net in gebruik genomen.
Dat bordje ziet er inderdaad wel hetzelfde uit als de Gen-L. Mocht je deze willen gebruiken, controleer dan wel even of de chip ondersteund wordt door Klipper, want er dient wel een firmware voor gecompileerd te worden.
reinier666 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:59:
Ik ben er toevallig net achter gekomen dat de bekende hersluitbate IKEA zakjes (die je uit die doosjes trekt, en dan de grootste maat) perfect passen om de 0,5 en 1 kg rollen.
Dus rol met droogzakje en al in zo’n IKEA zak en dat weer in het orginele filamentdoosje.........
Lijkt me dat ik het zo wel lang kan bewaren toch? Alleen eruit halen tijdens printen.
Die zakken gebruik ik idd al enige tijd en werken perfect. De kleine zakjes kun je trouwens gebruiken voor 250g rollen :+

Voor de geïnteresseerden onder ons, kwam ik net deze tegen in mijn timeline:

• Droxz
  • Registratie: mei 2010
  • Niet online
SToRM666 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:55:
Ik heb mijn Ender 3 printer nu ongeveer 6 weken en had vooraf wat twijfels of ik m veel zou gebruiken, maar dit is echte de beste en leukste aankoop van de afgelopen jaren :)
Vooral het zelf ontwerpen en afprinten is wel erg leuk om te doen.

Erg mooie kleur moet ik zeggen, maar wel jammer dat het in van dat dunne plastic verpakt zit, aangezien ik mijn rollen na gebruik altijd terug in het plastic steek...
Leuk om te horen, join the club! :9
Ben wel benieuwd naar die zilver, mocht je wat leuks printen laat maar zien.

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• SToRM666
  • Laatst online: 23:58
Droxz schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:42:
Leuk om te horen, join the club! :9
Ben wel benieuwd naar die zilver, mocht je wat leuks printen laat maar zien.
Thanks! :D
Het is een prachtige kleur, ik wilde eerst voor gewoon grijs gaan, maar dit is veel mooier. En gelukkig niet al te licht van kleur.

Ik print tot nu toe bijna dagelijks of om de dag wel iets. En het ontwerpen doe ik nu ook veel. Als ik over een half jaar nog altijd zo enthousiast ermee bezig ben dan zal ik misschien overwegen om een betere printer te kopen, maar tot die tijd voldoet de Ender 3 meer dan voldoende. Zeker nu met de dempers erop is die een pak stiller, ik moet nu alleen nog eens goeie stillere 40mm fans zien te vinden, aangezien die nu qua geluid er bovenuit steken...

SToRM666 wijzigde deze reactie 02-01-2019 22:52 (38%)

PSN id: NL_SToRM

• jbhc
Ik heb al een tijdje last van een tikkende chinese Titan extruder (de TMC's hebben als nadeel dat je juist andere dingen gaat horen :X) bij het retracten en het primen. Dit bleek te komen door wat ruimte tussen de tandwielen.

Ik heb een tijdje geleden maar eens een nieuwe besteld maar deze heeft dus hetzelfde probleem.
Na wat onderzoek blijkd dus dat de gaten van de extruder voor geen meter overeen komen met de gaten van de stappenmotor. :(

Om eerlijk te zijn wordt ik wel een beetje moe van de chinese spullen..... Vaak zijn ze best redelijjk maar ik heb ondertussen ook behoorlijk wat waardeloze dingen verzameld.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@jbhc typisch geval goedkoop duurkoop. Was een tijd terug ook klaar met de mods en nu een original Prusa, en o wat print dat heerlijk. Kan nu focussen op de prints i.p.v. de printer ;)

• jbhc
@CyBeRSPiN Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg veel plezier beleef aan het klooien aan de printer. Dat is ook niet het probleem.
Het is eerder dat ik het vervelend vind dat je af en toe dingen koopt waarvan je verwacht dat het werkt en het vervolgens dus niet zo is en dat er ook geen pijl op te trekken is. Ik heb 1 extruder die prima zijn ding doet en 2 die er van buiten hetzelfde uitzien maar waarvan de gaten dus niet kloppen. Als ik dat van te voren had geweten had ik dus liever een paar euro meer uitgegeven.

Ondertussen ben ik er maar een gaan printen :)

Ik heb zojuist ook maar besloten om mijn orginele A8 ook om te bouwen naar een AM8.
De profielen en hoeken heb ik hier besteld: https://www.aluxprofiel.nl/

Als de profielen bevallen dan ga ik daar ook de profielen voor een HyperCube EVO bestellen.

Een prusa is heel erg leuk en mooi maar voor dat geld blijf ik nog wel even hobby-en :)

• reinier666
Dit dus.
Sinds ik mijn anet a6 heb ingeruild voor een cr20 is mijn hobby niet meer 3d printer repareren, maar 3d printen. Het voordeel is wel, dat het heel goed is voor je kennis over 3d printers, dat geklooi.
CyBeRSPiN schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:17:
@jbhc typisch geval goedkoop duurkoop. Was een tijd terug ook klaar met de mods en nu een original Prusa, en o wat print dat heerlijk. Kan nu focussen op de prints i.p.v. de printer ;)

• ManIkWeet
reinier666 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 07:49:
Dit dus.
Sinds ik mijn anet a6 heb ingeruild voor een cr20 is mijn hobby niet meer 3d printer repareren, maar 3d printen. Het voordeel is wel, dat het heel goed is voor je kennis over 3d printers, dat geklooi.
[...]
Wat voor reparaties moest je allemaal doen voor die a6 dan?

Ik heb er zelf een en ben benieuwd wat mee te wachten staat :Y)

• DylanE
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-01 16:36
eerste printje in vase mode met mijn namaak Prusa, geprint met Silver Prusament:

DylanE wijzigde deze reactie 03-01-2019 12:02 (17%)

i7 8700k | Inno3D GTX 1080 Ti X3 | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | 16GB | 960 EVO 250GB | RM650x | Prusa i3 MK3 & Prusa BEAR V2 MK3

• Pjotter87
  • Registratie: november 2011
@DylanE
Ziet er mooi strak uit.
Heb je hem nog na behandeld?
Waar heb je de layer hoogte op ingesteld?

• sgouman
hoe bewaren jullie de PLA filamenten?
Ik heb hem nu gewoon aan mijn printer hangen een paar dagen.
Is dit erg of niet?
sgouman schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:31:
Is dit erg of niet?
Dit ligt natuurlijk ook een beetje aan de kwaliteit van het filament en je woonomstandigheden, maar over het algemeen is dit geen probleem. Als het niet super vochtig is in je werkruimte, kun je gerust zo'n rol er enkele weken op laten zitten.

Tegenwoordig print ik het meeste met petg en dat heeft eigenlijk helemaal geen last van veroudering, maar ik heb hier niet goed opgeslagen rollen liggen van ruim 3.5 jaar oud die het nog steeds goed doen. Echter heb ik ook ooit een rol filament gehad die na een week al ontzettend broos was. Naar mijn mening ligt het dus ook veel aan het filament zelf.

Persoonlijk zou ik niet teveel investeren in allerlei oplossingen, maar eerst eens kijken of je het echt nodig hebt. Laat deze rol gewoon een tijdje zitten, print er lekker mee en probeer daarna eens het filament doormidden te breken. Als dit heel gemakkelijk direct gaat, dan heb je waarschijnlijk last van vochtig filament. Anders kun je er wel een tijdje mee printen, totdat het dus gaat breken of dat je kleine 'plopjes' hoort en ziet in je print.

(Rollen die ik verwacht een lange tijd niet te gebruiken stop ik meestal terug in de originele doos met dat kleine vochtzakje erbij. De enige rollen die ik echt goed opsla, zijn de dure flexibele filamenten. Hier heb ik gemerkt dat het echt belangrijk is bij bijvoorbeeld flexifill van formfutura.)

zynex wijzigde deze reactie 03-01-2019 14:46 (10%)

• DylanE
Pjotter87 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:20:
@DylanE
Ziet er mooi strak uit.
Heb je hem nog na behandeld?
Waar heb je de layer hoogte op ingesteld?
Standaard Prusa profiel in Slic3r: 0.2mm layers.

Ik heb er verder niks mee gedaan. Helaas niet waterdicht :( Misschien lukt dat wel als ik op 0.1 print, of de extrusion rate iets hoger instel.

i7 8700k | Inno3D GTX 1080 Ti X3 | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | 16GB | 960 EVO 250GB | RM650x | Prusa i3 MK3 & Prusa BEAR V2 MK3

• JoostvWillegen
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10:11
DylanE schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:59:
[...]

Standaard Prusa profiel in Slic3r: 0.2mm layers.

Ik heb er verder niks mee gedaan. Helaas niet waterdicht :( Misschien lukt dat wel als ik op 0.1 print, of de extrusion rate iets hoger instel.
Gaat vooral om de extrusion width die je moet verhogen voor waterdichtheid :) Probeer het eens op 0,6 als width, dat zal al zeker helpen!

| WILLTeQ | Formlabs Form 2 | Formlabs Wash & Cure | Prusa MK3; MK2.5; MK2(S) |

• reinier666
ManIkWeet schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:56:
[...]

Wat voor reparaties moest je allemaal doen voor die a6 dan?

Ik heb er zelf een en ben benieuwd wat mee te wachten staat :Y)
Ik heb echt heel vaak de nozzle en keel moeten vervangen. (Door verkeerde montage omdat ik dat toen niet goed wist)
Ik heb diverse modificaties gedaan (riempjes, lagers enz.)
Als je een glasplaat plaatst, moet je de endstop verhogen, anders past de plaat niet onder de nozzle (en de endstops van de anet zijn niet out of the box verplaatsbaar)

Dus ok, een deel reparaties en een deel aanpassingen.
Ik had het achteraf niet willen missen, qua leerproces is het een goede investering.
Na een poosje was ik het alleen wel zat en wilde ik een printer die het gewoon doet ipv sleutelen eraan.

• reinier666
sgouman schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:31:
Is dit erg of niet?
Ikea hersluitbare zakjes (de grootste doosjes) passen prima.
Stop zo’n droogzakje erbij in en kan je langdurig bewaren.

• DylanE
JoostvWillegen schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:03:
[...]

Gaat vooral om de extrusion width die je moet verhogen voor waterdichtheid :) Probeer het eens op 0,6 als width, dat zal al zeker helpen!
Thanks voor de tip, ik ga hem zo opnieuw aanzetten maar dan met een 0.6 nozzle en 0.4 layerheight. First layer extrusion heb ik op .99 gezet.

Printsize wordt behoorlijk, 175x175x280mm !!

• sgouman
Nog een vraagje,

Ik heb dus een ender 3 en wil daar nu een ander kleur filament in doen.
Is het dan gewoon zaak om de printer te verwarmen met preheat PLA en als die warm is de kleur die er nu erin zit eruit trekken en de nieuwe erin doen?

• Niekserr
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21-01 16:07
reinier666 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:56:
[...]

Ik heb echt heel vaak de nozzle en keel moeten vervangen. (Door verkeerde montage omdat ik dat toen niet goed wist)
Ik heb diverse modificaties gedaan (riempjes, lagers enz.)
Als je een glasplaat plaatst, moet je de endstop verhogen, anders past de plaat niet onder de nozzle (en de endstops van de anet zijn niet out of the box verplaatsbaar)

Dus ok, een deel reparaties en een deel aanpassingen.
Ik had het achteraf niet willen missen, qua leerproces is het een goede investering.
Na een poosje was ik het alleen wel zat en wilde ik een printer die het gewoon doet ipv sleutelen eraan.
Hmm, weird. De endstop van m'n A8 is wel verplaatsbaar en anders zou je altijd nog handmatig een kunnen offset kunnen toevoegen in Marlin dacht ik.
Pagina: 1 ... 142 ... 145 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True