Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:35
sgouman schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:47:
Ik heb dus een ender 3 en wil daar nu een ander kleur filament in doen.
Is het dan gewoon zaak om de printer te verwarmen met preheat PLA en als die warm is de kleur die er nu erin zit eruit trekken en de nieuwe erin doen?
Ja. Je moet vaak een stukje "doorspoelen" totdat de oude kleur overgaat in de nieuwe, gewoon even met de hand 10cm van het nieuwe filament er door heen voeren. Wat ik vaak doe is een soort "cold pull", waarbij je bij tijdens het opwarmen bij een zo laag mogelijke temperatuur (dus als het enigsins zacht, maar nog niet helemaal gesmolten is) het oude filament er uit trekt. Dan heb je een grotere kans dat het oude filament er in een stuk uit komt, en neemt het eventuele verontreinigingen met zich mee.

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:55
Niekserr schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:50:
[...]

Hmm, weird. De endstop van m'n A8 is wel verplaatsbaar en anders zou je altijd nog handmatig een kunnen offset kunnen toevoegen in Marlin dacht ik.
Het probleem is dat de endstop te laag zit, waardoor de nozzle in de glasplaat ramt

• Reptile-X
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 28-02 14:34

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

ManIkWeet schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 07:53:
[...]

Dan ga ik hem kopen! Ik heb tot nu toe ook alleen maar Real PETG dus gewoon 100% op jouw ervaring vertrouwen ;)

Ik denk dat ik de variant inclusief heatbed neem, aangezien de verzendkosten bijna net zo duur zijn voor de variant zonder heatbed 8)7

[...]

Voor die paar euro is het zeker de moeite waard om te proberen :)
Een beetje late reactie maar ik heb ook paar rollen PETG weg geprint op Ultrabase, een rol van Reprapworld.nl en bijna twee rollen van HobbyKing (Premium), was altijd makkelijk af te halen na afkoelen.

Ik print laatste paar dagen met HobbyKing flexible en dat blijft wel goed op de bed plakken, maar nog steeds niet ernstig dat een spatula bij moet komen.

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

sgouman schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:47:
Nog een vraagje,

Ik heb dus een ender 3 en wil daar nu een ander kleur filament in doen.
Is het dan gewoon zaak om de printer te verwarmen met preheat PLA en als die warm is de kleur die er nu erin zit eruit trekken en de nieuwe erin doen?
Generieke tip is ook om van het nieuwe filament een stukje schuin af te knippen (~1 cm). Dan voorkom je dat het begin een dikke prop is en door het puntje, komt ie ook makkelijker door de bowden en nozzle heen.

Ruimteverspilling

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20-04 07:51
Evanescent schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:58:
[...]

Generieke tip is ook om van het nieuwe filament een stukje schuin af te knippen (~1 cm). Dan voorkom je dat het begin een dikke prop is en door het puntje, komt ie ook makkelijker door de bowden en nozzle heen.
Dankje dit had ik vorige keer inderdaad ook.

• ManIkWeet
Reptile-X schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:40:
[...]

Een beetje late reactie maar ik heb ook paar rollen PETG weg geprint op Ultrabase, een rol van Reprapworld.nl en bijna twee rollen van HobbyKing (Premium), was altijd makkelijk af te halen na afkoelen.

Ik print laatste paar dagen met HobbyKing flexible en dat blijft wel goed op de bed plakken, maar nog steeds niet ernstig dat een spatula bij moet komen.
Beter laat dan nooit _/-\o_
Ik heb hem besteld, komt binnen een paar dagen binnen, van Amazon.
Met heated bed, aangezien dat bijna net zo duur was ivm verzendkosten 8)7

Over spatula gesproken... blijkbaar is dat iets anders dan een verf schraper van de Gamma :/

Ik gok dat ik op "plamuurmes" moet zoeken?

ManIkWeet wijzigde deze reactie 03-01-2019 21:50 (9%)

• Reptile-X
  • Laatst online: 28-02 14:34

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ja inderdaad het is een plamuurmes, ben beetje ouderwets denk ik, je heb het niet nodig hoor met Ultrabase :) Ik ben echt gek op Ultrabase, top spul.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je kunt beter een bakspatel gebruiken, eentje met afgeronde (“botte”) kanten i.p.v. een plamuurmes die bij een missteek je bed naar de filistijnen helpt.
Alleen geen idee waar je die koopt, die van mij een keer gekregen van een keukenmonteur ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 03-01-2019 22:40 (21%)

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:46
Ik dacht altijd dat je toch wel iets van een scherpe rand wilde hebben om onder je print te kunnen komen.
Maar als je veilig wilt zijn, kun je altijd nog eentje kopen die specifiek voor 3d printen is ontwikkeld/bedacht.

Bijvoorbeeld de BuildTak Spatula
https://www.buildtak.eu/product/buildtak-spatula/

Steam: Thndr,PSN: ThunderStore, Battle.Net: THNDR#2975

• Niekserr
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20-04 20:25
ManIkWeet schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:21:
[...]

Het probleem is dat de endstop te laag zit, waardoor de nozzle in de glasplaat ramt
Dat begrijp ik, maar met homen zit ie er toch naast en dan kun je toch een offset instellen zodat ie op de perfecte hoogte komt?

• ManIkWeet
Niekserr schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:25:
[...]

Dat begrijp ik, maar met homen zit ie er toch naast en dan kun je toch een offset instellen zodat ie op de perfecte hoogte komt?
Je hebt niks aan een offset als je tijdens het homen al je plaat raakt ;)
Edd schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:11:
Ik dacht altijd dat je toch wel iets van een scherpe rand wilde hebben om onder je print te kunnen komen.
Maar als je veilig wilt zijn, kun je altijd nog eentje kopen die specifiek voor 3d printen is ontwikkeld/bedacht.

Ik uh, hou het wel bij een plamuurmes ;)

• terracide
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:05
Even ter info meer.. ik ben sinds ik mijn CR10 heb overgestapt van Slic3r naar Simplify3D en ik haal daar veel betere resultaten mee. Cura komt wel in de buurt maar Simplify3d deed het out of the box al meteen beter. Misschien eens een compare doen op de gcode want ik snap niet hoe dat kan.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:18
Edd schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:11:

20 euro voor een spatel met een ander handvat. Bedankt, ik hou het bij mijn Action spatel van een euro :+

Natuurlijk wel goed oppassen dat je niet richting je hand "spatelt", maar dat spreekt voor zich. De scherpe rand maakt volgens mij wel echt het verschil, als ik mijn spatel per ongeluk ondersteboven houd werkt het een stuk minder goed.

citruspers wijzigde deze reactie 04-01-2019 11:40 (9%)

I'm a photographer, not a terrorist

• reinier666
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20-04 10:46
Niekserr schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:50:
[...]

Hmm, weird. De endstop van m'n A8 is wel verplaatsbaar en anders zou je altijd nog handmatig een kunnen offset kunnen toevoegen in Marlin dacht ik.
Er zijn hulpstukjes te vinden op thingyverse waarmee de je z stop variabel maakt.
Dat bleek uiteindelijk de beste oplossing voor mij.

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15-02 09:23
verkeerde topic 8)7 Maar wel ook even hier aangemeld bij deze :+

Mistacal wijzigde deze reactie 04-01-2019 13:40 (145%)

__/`\__/`\__

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
vwtune schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:19:
[...]

Het kapje kan zeker wel in 1 keer geprint worden, ik kan zelf alleen met PLA printen en PLA is voor dit kapje sterk genoeg (er komt geen kracht op te staan). Ik woon in de buurt :9 8)
Even voor de leut (we hebben geen 3D scan thread) Ik heb het kapje 3d gescanned, en is redelijk goed gelukt :)
Maar zal wel met het printen wat lastiger kunnen worden, met een klik systeem een beide uiteinden, Iemand een goede tip ?

• citruspers
absrnd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:10:
[...]

Even voor de leut (we hebben geen 3D scan thread) Ik heb het kapje 3d gescanned, en is redelijk goed gelukt :)
Maar zal wel met het printen wat lastiger kunnen worden, met een klik systeem een beide uiteinden, Iemand een goede tip ?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou hem op zijn zijkant printen (zoals hij nu ook op de foto staat) met supports, zodat de laagrichting haaks op de kapjes staat. Dan loop je veel minder het risico dat de kapjes afbreken.

Ik ben trouwens erg onder de indruk van de scankwaliteit, hoe heb je deze scan gemaakt?

• absrnd
citruspers schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:18:
[...]

Ik zou hem op zijn zijkant printen (zoals hij nu ook op de foto staat) met supports, zodat de laagrichting haaks op de kapjes staat. Dan loop je veel minder het risico dat de kapjes afbreken.

Ik ben trouwens erg onder de indruk van de scankwaliteit, hoe heb je deze scan gemaakt?
De scan is gemaakt met een Einscan-S, kan 0.1mm nauwkeurig scannen, en heeft hele goede software om automatisch de scans aan elkaar te toveren :)

Gevoelsmatig zou ik het op de korte kant printen, dan blijft het kliksysteem goed te printer zonder het weghalen van support materiaal, veel krachten komen er niet op te staan, dus print richting zal er niet zo heel veel toe doen :)
Wel moet je dan de ronding glad schuren :/

absrnd wijzigde deze reactie 04-01-2019 14:37 (23%)

• Droxz
  • Registratie: mei 2010
  • Niet online
absrnd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:31:
[...]

De scan is gemaakt met een Einscan-S, kan 0.1mm nauwkeurig scannen, en heeft hele goede software om automatisch de scans aan elkaar te toveren :)

Gevoelsmatig zou ik het op de korte kant printen, dan blijft het kliksysteem goed te printer zonder het weghalen van support materiaal, veel krachten komen er niet op te staan, dus print richting zal er niet zo heel veel toe doen :)
Wel moet je dan de ronding glad schuren :/

[Afbeelding]
Dat ziet er zeker strak uit!
De prijs voor die Einscan-S ook trouwens >:)

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

• absrnd
Droxz schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:39:
[...]

Dat ziet er zeker strak uit!
De prijs voor die Einscan-S ook trouwens >:)
Koop dan wel de SE versie, niet de oude S (die ik heb) :)

• ManIkWeet
reinier666 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:56:
[...]

Er zijn hulpstukjes te vinden op thingyverse waarmee de je z stop variabel maakt.
Dat bleek uiteindelijk de beste oplossing voor mij.
Kan je een link sturen naar een goede?

Een hele simpele die ik heb geprint werkt niet lekker, bij voorkeur zonder support :P

Ik heb mijn Ultrabase ontvangen en geïnstalleerd (duurde veel langer dan ik wil toegeven maar ik heb ook wat kabelproblemen aangepast) en ik moet zeggen dat mijn eerste indruk zéér positief is _/-\o_ d:)b *O*

Geen elephant's foot, zat erg vast terwijl bed warm was, kwam makkelijk los toen bed koud was. Duurt wel veel te lang voordat het bed afkoelt ;)

ManIkWeet wijzigde deze reactie 04-01-2019 23:11 (10%)

• reinier666
ManIkWeet schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:10:
[...]

Kan je een link sturen naar een goede?

Een hele simpele die ik heb geprint werkt niet lekker, bij voorkeur zonder support :P

Ik heb mijn Ultrabase ontvangen en geïnstalleerd (duurde veel langer dan ik wil toegeven maar ik heb ook wat kabelproblemen aangepast) en ik moet zeggen dat mijn eerste indruk zéér positief is _/-\o_ d:)b *O*

Geen elephant's foot, zat erg vast terwijl bed warm was, kwam makkelijk los toen bed koud was. Duurt wel veel te lang voordat het bed afkoelt ;)
Ik had deze meen ik: https://www.thingiverse.com/thing:2242931

Ik maakte gebruik van een glasplaat, deze kan je makkelijker afkoelen. (Onder de koude kraan houden, op blok ijs leggen enz)

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:35
Mijn 3d Printer heeft een RAMPS bordje welke aangesloten is op een Raspberry. Dit heeft als nadeel dat wanneer je de printer uitzet de RAMPS zijn voeding blijft krijgen van de Raspberry.

Omdat ik het USB kabeltrekken een beetje zat begon te raken heb ik vanavond maar eens een printje in elkaar gezet met een USB ingang, een USB uitgang en 2 relais die gestuurd worden door de 12V van de printer.
Als de 12V weg valt, vallen de relais af en worden de VCC, D+ en D- onderbroken wat resulteerd in een compleet uitgeschakelde printer.

Het kostte even wat tijd maar ik ben erg tevreden met het resultaat. Nu nog even een kastje ontwerpen voor de print :)

• Maverick
  • Laatst online: 21:25
Ik heb gisteren een houder voor een tablet aan de muur geprint. Nu is dat op zich gelukt. (Was mijn grootste print tot nu toe) Alleen is hij zo krom als een hoepel. Hoe zou ik dit nu kunnen voorkomen? Geen idee wat dit kan veroorzaken. Kan dit door warping van mijn buildplate komen?

zie: https://imgur.com/a/nYaq8ma voor meer fotos

Ik heb een ender 3 printer.

Maverick wijzigde deze reactie 05-01-2019 11:30 (6%)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• PetersNL
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-04 08:04
ManIkWeet schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:10:
[...]

Dat is inderdaad wel het nadeel van de Ultrabase. De pijn is wat minder groot wanneer je langer durende prints maakt ;)

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-04 09:18
Maverick schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:27:
Ik heb gisteren een houder voor een tablet aan de muur geprint. Nu is dat op zich gelukt. (Was mijn grootste print tot nu toe) Alleen is hij zo krom als een hoepel. Hoe zou ik dit nu kunnen voorkomen? Geen idee wat dit kan veroorzaken. Kan dit door warping van mijn buildplate komen?
[Afbeelding]

Kijk eens of je bed goed afgesteld is. Zou ook eens naar de opties brim, raft en skirt kijken. Mijn ervaring is met name bij ABS dat raft geen verkeerde optie is.

• Maverick
vincent_1971 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Kijk eens of je bed goed afgesteld is. Zou ook eens naar de opties brim, raft en skirt kijken. Mijn ervaring is met name bij ABS dat raft geen verkeerde optie is.
Mijn bed staat heel netjes afgesteld. De skirt zag er ook heel netjes uit. Ik had het idee dat de hoekjes omhoog kwamen op het eind. Nu heb ik ook een glazen bed dat ik nu maar eens ga installeren. Dan heb ik natuurlijk wel kans dat hij los komt als hij krom trekt dus zal idd eens kijken of ik een brim of raft toe kan voegen. Welke van de 2 zou het meest effectief zijn?
Is overigens PLA dat ik print

• vincent_1971
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-04 09:18
Maverick schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:14:
[...]

Mijn bed staat heel netjes afgesteld. De skirt zag er ook heel netjes uit. Ik had het idee dat de hoekjes omhoog kwamen op het eind. Nu heb ik ook een glazen bed dat ik nu maar eens ga installeren. Dan heb ik natuurlijk wel kans dat hij los komt als hij krom trekt dus zal idd eens kijken of ik een brim of raft toe kan voegen. Welke van de 2 zou het meest effectief zijn?
Ook bij PLA heb ik dat wel eens bij de hoekjes. Gebruik tegenwoordig vaak raft ook voor pla.
Kijk hier eens. Oh mijn tip als je een nozzle van 0.4mm gebruikt stel de waarden in cura ( in mijn geval ) in in een veelvoud van 0.4mm.
Zie ook

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:51

ocf81

Totally Me!

Maverick schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:14:
[...]

Wat is je bed temperatuur? Ik heb met PLA altijd dat ik bij grotere prints de temperatuur iets meer moet laten zakken dan bij kleinere prints omdat ik anders toch een beetje last krijg van het sneller krimpen van de buitenkant dan de binnenkant.
dus voor grote prints staat mijn bed op 57°C en voor kleine prints op 59°C, beiden beginnen met een initial layer temp van 60°C. En ja, die 2 graden maken echt uit.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• ManIkWeet
Maverick schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:27:
[Afbeelding]

Ja, je print trekt van je buildplate af omdat plastic krimpt als het afkoelt. Je kan een hogere first layer multiplier proberen, of je buildplate iets dichter bij je nozzle afstellen, of een hogere temperatuur op je buildplate gebruiken.

• BiLo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-04 13:24
Ik heb de colorfabb woodfill weer een keer gebruikt:

i7 8700k | Inno3D GTX 1080 Ti X3 | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | 16GB | 960 EVO 250GB | RM650x | Prusa i3 MK3 & Prusa BEAR V2 MK3

• citruspers
DylanE schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:09:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi! Ga je er nog met houtbeits overheen? m.i. maakt dat een woodfill projectje echt "af".

• BiLo
citruspers schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Mooi! Ga je er nog met houtbeits overheen? m.i. maakt dat een woodfill projectje echt "af".
In dit geval denk ik niet. Ik vind de rauwe look wel mooi. Of ik zal ergens echte matte beits moeten halen

i7 8700k | Inno3D GTX 1080 Ti X3 | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | 16GB | 960 EVO 250GB | RM650x | Prusa i3 MK3 & Prusa BEAR V2 MK3

• Maverick
Bedankt voor de tips heren. Ik zal eens met de instellingen gaan spelen :)

• reinier666
Ik las hierboven over kromtrekken he.....

Ik had pas een grote print, 60 uur. (Fantasy castle) De bodem is een grote vlakke plaat.
Geprint op die ender 3 glasplaat met coating. Bed op 60 graden, pla op 205. Met flinke brim.

Na een paar uur ofzo het verwarmde bed maar uitgezet, omdat het bed 60 uur verwarmen ook niet de oplossing zal zijn. De laatste 10 uur ofzo merkte ik dat de print ook iets last van warping kreeg.....

Hoe had ik dit nu het best aan kunnen pakken?

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:41

azerty

McFly

De laatste 10u pas? Was dat dan in het hogere gedeelte, of onderaan?

• reinier666
azerty schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:34:
De laatste 10u pas? Was dat dan in het hogere gedeelte, of onderaan?
De bodem.
Die 10 uur is trouwens een gokje hoor, kan prima dat het ergens halverwege is begonnen, maar dat ik nog niet eerder zag. Is ook maar een klein beetje. Hij staat niet meer mooi vlak.
The fantasy castle is het wiebelende kasteel geworden ;)

• jbhc
Ik heb standaard last van warping, zowel met PETG als met PLA.
Gisteren heb ik nog een paar TUSH-en geprint, die zijn echt niet hoog maar ook dan heb ik zelfs met een brim al last van warping. Om eerlijk te zijn denk is dat niet alleen het krimpen van het plastic een probleem is maar vooal ook het bewegen van het bed. Vandaar dat ik een Hypercube wil :)

• citruspers
jbhc schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:27:
Ik heb standaard last van warping, zowel met PETG als met PLA.
Gisteren heb ik nog een paar TUSH-en geprint, die zijn echt niet hoog maar ook dan heb ik zelfs met een brim al last van warping. Om eerlijk te zijn denk is dat niet alleen het krimpen van het plastic een probleem is maar vooal ook het bewegen van het bed. Vandaar dat ik een Hypercube wil :)
Ik ben benieuwd of je nozzle niet te hoog staat, of dat je te snel begint met koelen. Dat zijn bij mij doorgaans de oorzaken van warping.

Filament maakt ook uit, Ik heb 2 spoelen van PrimaValue PLA, wat alle kanten op warpt tijdens het printen.

• jbhc
citruspers schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:29:
[...]

Ik ben benieuwd of je nozzle niet te hoog staat, of dat je te snel begint met koelen. Dat zijn bij mij doorgaans de oorzaken van warping.

Filament maakt ook uit, Ik heb 2 spoelen van PrimaValue PLA, wat alle kanten op warpt tijdens het printen.
De nozzle zit zowat in de glasplaat :+

Zowel met no-name, 123-3d, HobbyKing -PLA en 123-3d PETG geven bij mij problemen.
Volgens mij had ik gisteren zelfs de part cooling uit staan, glazen bed op 65 graden en de printer staat in een semi-dichte Lack behuizing. Voor PLA zou dat eigenlijk voldoende moeten zijn.

Wat me wel opvalt is dat als je een model gebruikt zonder scherpe hoeken, dan gaat het al veel beter.

• citruspers
Een scherpe hoek is inderdaad een worst-case scenario, omdat het plastic een klein beetje krimpt, weg van de hoek.
De hoek wordt dan meegetrokken (want daar is weinig oppervlak en dus weinig adhesie) en voila, je hebt warping.

Heb je al met haarsparay, prittstick of een mengseltje van houtlijm en water (1:10) geexperimenteerd?

• jbhc
Heb al vrij veel geprobeerd maar zelfs met een PEI sheet waar mijn printjes mega vast op zitten krijg ik bij grote prints last van warping. Heb jij er geen last van?

• BarryKohne
  • Laatst online: 19-04 12:45
-oepsie dit hoorde ergens anders-

BarryKohne wijzigde deze reactie 06-01-2019 09:52 (85%)

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• citruspers
jbhc schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:10:
Heb al vrij veel geprobeerd maar zelfs met een PEI sheet waar mijn printjes mega vast op zitten krijg ik bij grote prints last van warping. Heb jij er geen last van?
Soms, maar dan ligt het meestal aan de nozzle afstand OF aan het filament. Maar ik heb vandaag 2 grote airbrush-verf houdertjes geprint die 3/4e van het bed in beslag nemen, en dat ging zonder warping.

• -DUS-
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14-04 17:04
Ik ben de kop van mijn Ender 3 aan het upgraden met deze ductfan, in combi met een 5015 fan en een BLtouch. Ik had een 24v 5015 fan besteld bij 123-3d.nl, maar had per ongeluk een 12v gekregen. Inmiddels hebben ze de 24v ook nagestuurd, dus nu ben ik alles aan het ombouwen en aansluiten.

Nu heb ik weinig verstand van fan's, maar ik snap dat een 24v fan veel luider is dan een 12v fan. maar kan het zijn dat de zwaardere motor VEEL meer vibraties oplevert? Heel mijn printer staat te trillen als ik de fan rechtsreeks op de voeding aansluit.. Ik heb ook het vermoeden dat ik een tril in de motor hoor bij bepaalde bewegingen.. Maar of dat dan een defect is, of dat dat bij een zwaardere motor hoort.. geen idee... Ook heb ik zowel de 24v als de 12v fan even aangesloten op 12v om te kijken om het verschil te horen, en zelfs op 12v is de 24v fan nog steeds motorisch luider als de 12v fan. Dus aansluiten en hem tijdens het printen lager zetten lost het waarschijnlijk ook niet op..

Is dit normaal voor een 5015 fan of heb ik een slechte gekregen?

Ik heb even twee filmpjes gemaakt. Hier test ik de luchtstroom, maar zelfs in het fillmpje heb ik het idee dat je de vibratie in het motorgeluid hoort..

En hier kun je duidelijk een soort "krrrr" geluid horen als ik hem beweeg.

-DUS- wijzigde deze reactie 06-01-2019 13:15 (5%)

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Hij loopt niet heel erg lekker idd. Er zit wat speling op de lagers. Geen kritiek probleem denk ik, maar wel reden om een reserve op voorraad te hebben.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• -DUS-
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14-04 17:04
Als ik een BLtouch aansluit op mijn Duet Wifi (Ender 3), Moet ik de oude Z endstop dan ook aangesloten laten zitten? Of kan ik die verwijderen?

• Point.Flare
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-04 08:16

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Upgraden of nieuwe printer?
Ik zit met een dilemma. Ik heb een 3d printer uit 2004. Het is een mixje tussen een P3Steel, original Prusa I3 (MK1) en een cold end van Reprapworld met een J-Head hotend en RAMPS 1.3b als board. De printer doet het best aardig, maar is inmiddels wat verouderd. Ik mis wat moderne dingen als automatische bed leveling en SD-card printing. En eigenlijk ook een groter print-bereik.

Ik kan upgraden (andere board, andere hot-end, draadeindes vervangen voor omloopspindels), of ik kan een nieuwe printer bouwen met de laatste snufjes en een groter printbed. Kostentechnisch is het waarschijnlijk wel interessanter om te upgraden ipv. nieuwbouw.

Dilemma, dilemma. Wat zouden jullie doen?

EDIT: De oude printer kan ik niet houden. Deze zou weg moeten. (ik heb al een tweede printer..)

Point.Flare wijzigde deze reactie 06-01-2019 17:31 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:57

thijsco19

Yamaha MT03 2008

nieuwe bouwen. ;) :9

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• jbhc
ocf81 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:04:
Hij loopt niet heel erg lekker idd. Er zit wat speling op de lagers. Geen kritiek probleem denk ik, maar wel reden om een reserve op voorraad te hebben.
@-DUS- En als je er een reserve neemt zorg dan dat je een kogellager uitvoering heb. Anders blijf je aan de gang. (Ik spreek uit ervaring :P )

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:03
DylanE schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:09:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice! Maar gaat dat wel goed, wood-PLA voor een plantenpot? Wat voor infill heb je gebruikt?

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:44
Ik kon de 20*20 cubus weer netjes printen. Dus een langere print gestart maar als die een tijdje bezig is met een stuk met retraction loopt de boel toch weer vast.

Ik gebruik nu de e3d v6 all metal met 7.5 mm retraction.

Waar hebben jullie de retraction op staan is dit soms te veel wat ik nu gebruik.

Ik gebuik niet de bijgeleverde koeling maar de volgende setup: https://www.thingiverse.com/thing:2473423

Btje wijzigde deze reactie 07-01-2019 08:03 (19%)

Galaxy S8

• ManIkWeet
Point.Flare schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:31:
Ik zit met een dilemma. Ik heb een 3d printer uit 2004. Het is een mixje tussen een P3Steel, original Prusa I3 (MK1) en een cold end van Reprapworld met een J-Head hotend en RAMPS 1.3b als board. De printer doet het best aardig, maar is inmiddels wat verouderd. Ik mis wat moderne dingen als automatische bed leveling en SD-card printing. En eigenlijk ook een groter print-bereik.

Ik kan upgraden (andere board, andere hot-end, draadeindes vervangen voor omloopspindels), of ik kan een nieuwe printer bouwen met de laatste snufjes en een groter printbed. Kostentechnisch is het waarschijnlijk wel interessanter om te upgraden ipv. nieuwbouw.

EDIT: De oude printer kan ik niet houden. Deze zou weg moeten. (ik heb al een tweede printer..)
Bouw een nieuwe, zoals de Hypercube Evolution :)
Btje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:22:
Ik kon de 20*20 cubus weer netjes printen. Dus een langere print gestart maar als die een tijdje bezig is met een stuk met retraction loopt de boel toch weer vast.

Ik gebruik nu de e3d v6 all metal met 7.5 mm retraction.

Waar hebben jullie de retraction op staan is dit soms te veel wat ik nu gebruik.

Ik gebuik niet de bijgeleverde koeling maar de volgende setup: https://www.thingiverse.com/thing:2473423
Ik gebruik zelf 6mm retraction en dit is meer dan genoeg voor mij, direct extruder.
Heb je al een stoffilter geïnstalleerd?

ManIkWeet wijzigde deze reactie 07-01-2019 08:04 (25%)

• BiLo
freakstar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:13:
[...]

Nice! Maar gaat dat wel goed, wood-PLA voor een plantenpot? Wat voor infill heb je gebruikt?
We gaan het meemaken :) Ik heb nog geen donkere plekken of lekkage gezien. 20% infill, standaard top en bottom layers.

• Btje
6mm dat is veel voor een direct extruder.

Ben met name even op zoek wat mensen met een bowden en all metal gebruiken en wat dan andere instellingen zijn om blobs te voorkomen. Bijvoorbeeld hoeveel coasting?

Nog geen stof filter idd. Iemand een goed ontwerp voor een stof filter wat werkt?
ManIkWeet schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:49:
[...]

[...]

Ik gebruik zelf 6mm retraction en dit is meer dan genoeg voor mij, direct extruder.
Heb je al een stoffilter geïnstalleerd?

Btje wijzigde deze reactie 07-01-2019 09:18 (21%)

Galaxy S8

• ManIkWeet
Btje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:16:
6mm dat is veel voor een direct extruder.
Ik had eerst 3mm, was te weinig, na een verdubbeling geen problemen gezien dus daarbij gelaten :+

Ik raad een filament filter aan die je open kunt vouwen, ik heb er zelf een die ik door een gaatje moet prikken en da's niet handig als je dat vergeet :P

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Als je groter wil, dan is overigens een ander kinematisch paradigma aan te raden om zo meer snelheid te kunnen realiseren. Een monster-achtige delta zoals de litle monster haalt slechts een printoppervlak met een diameter van 34cm (wat neerkomt op een vierkant met zijden van 24cm)
Iets compacter maar toch vlot is een CoreXY. De vraag is dus hoeveel groter je graag wil gaan. Voor een printer met een bed tot de 30 à 35cm in het vierkant kan je af met bestaande ontwerpen. Als je groter wil dan dat zit je in toenemende mate met zaken zoals printgewicht, kromtrekken van prints en de stijfheid van het frame, en daar zijn huidige ontwerpen niet zo goed op voorbereid. Een populair en niet al te duur CoreXY ontwerp is de Hypercube Evo. Een heel mooi ontwerp is de Voron 2.1, maar die is wel een stuk duurder.

De overige features zijn allemaal te doen met wat nieuwe onderdelen.
Deze opmerking snap ik niet helemaal?

© ocf81 1981-infinity

• freakstar
DylanE schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:59:
[...]

We gaan het meemaken :) Ik heb nog geen donkere plekken of lekkage gezien. 20% infill, standaard top en bottom layers.
Interessant, ik print vazen op minstens 50% en liever nog hoger. Anders lopen ze gewoon leeg...

• BiLo
freakstar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Interessant, ik print vazen op minstens 50% en liever nog hoger. Anders lopen ze gewoon leeg...
Lekken ze dan aan de onderkant of aan de zijkanten?

Ik zal vanavond m'n honeycomb vases eens vullen met water om te zien of die mogelijk lekken.

• freakstar
DylanE schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Lekken ze dan aan de onderkant of aan de zijkanten?

Ik zal vanavond m'n honeycomb vases eens vullen met water om te zien of die mogelijk lekken.

[Afbeelding]
Heb dat eigenlijk niet goed bekeken, maar ik vermoed dat het niet door de onderkant gaat maar door de zijkant inderdaad.

Ik kwam er zojuist achter dat ik al tijden m'n printer verkeerd in Cura heb staan. |:( Zou een grote print doen maar paste niet. Van alles geprobeerd maar lukte niet. Toen print maar iets verkleind, gesliced en gestart. Bleek hij lang niet de hele buildplate te gebruiken. 8)7
Juiste config ingeladen en print past gewoon. :9

• Spinez0r
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-04 23:50

Spinez0r

They call me Mike.

Iemand deze al voorbij zien komen?

Ziet er interessant uit, misschien ga ik 't binnenkort eens uittesten.

https://hackaday.com/2019...adhesive-for-3d-printing/

Spinez0r wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:41 (22%)

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04-04 19:24
Leuk voor als je Pritt of haarlak op is. maar in den beginne print PLA eigenlijk prima op schoon, onverhit glas. De toegevoegde waarde ontgaat mij een beetje, en trekt lekker vliegen/mieren/kakkerlakken aan in de zomer :)

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van dat mengsel bij hogere temperaturen en andere filamentsoorten.

© ocf81 1981-infinity

• jbhc
@Btje 7mm retraction is echt belachelijk veel :X

Ik kwam laatst de volgende formule tegen:

(TransitionZone - 1mm) + (Lengte Bowden tube / 250mm) = max retraction

Waarin de TransitionZone de afstand tussen het heaterblok en de heatbreak is. (Dus het kleine stukje van het all metal gedeelte)

• Point.Flare
  • Laatst online: 15-04 08:16

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

ManIkWeet schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:49:
[...]

Interessant. Ik ga hier eens in duiken. Al zou ik liever het aantal geprinte delen tot een absoluut minimum beperken. En gaan zoveel belts geen ringing geven?
ocf81 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:36:
[...]

Als je groter wil, dan is overigens een ander kinematisch paradigma aan te raden om zo meer snelheid te kunnen realiseren. Een monster-achtige delta zoals de litle monster haalt slechts een printoppervlak met een diameter van 34cm (wat neerkomt op een vierkant met zijden van 24cm)
Iets compacter maar toch vlot is een CoreXY. De vraag is dus hoeveel groter je graag wil gaan. Voor een printer met een bed tot de 30 à 35cm in het vierkant kan je af met bestaande ontwerpen. Als je groter wil dan dat zit je in toenemende mate met zaken zoals printgewicht, kromtrekken van prints en de stijfheid van het frame, en daar zijn huidige ontwerpen niet zo goed op voorbereid. Een populair en niet al te duur CoreXY ontwerp is de Hypercube Evo. Een heel mooi ontwerp is de Voron 2.1, maar die is wel een stuk duurder.

De overige features zijn allemaal te doen met wat nieuwe onderdelen.
Het moet behapbaar blijven. Ik denk dat met een 30x30 dat ik alweer een stuk beter uit de voeten zou kunnen. De Voron ziet er wel aardig uit. Ik vind de linear sliders mooi, maar belts op een Z-stage? Ik zou dan toch geneigd zijn omloopspindels te gebruiken.
[...]

Deze opmerking snap ik niet helemaal?
Ik had verwacht dat er mensen zouden aanraden om een extra printer te bouwen, omdat ik dan twee printers heb in plaats van één. :)

Point.Flare wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:30 (4%)

• ManIkWeet
Point.Flare schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:28:
[...]
Interessant. Ik ga hier eens in duiken. Al zou ik liever het aantal geprinte delen tot een absoluut minimum beperken. En gaan zoveel belts geen ringing geven?
Het zijn maar 2 belts, het lijken er meer omdat ze gelust zijn. Ik heb er zelf geen een gebouwd dus ik zou het niet weten qua ringing etc. maar ik weet wel dat, omdat het aluminium frame zo sterk is, dat je er op hoge snelheid goede resultaten mee kan krijgen :) (er zijn een aantal videos op YouTube etc.)

Voor degenen die twijfelen of een dust filter een goed idee is, dit is binnen 2 maanden:

Toegegeven, ik maak de kamer niet zo vaak schoon en ik heb honden :z

Ik dacht ik ga eens een Marvin printen met de instellingen die ik standaard gebruik, en met instellingen die veel sneller gaan (50mm/s voor alles ipv 25mm/s voor outer/top/solid)... Het resultaat lijkt wel beter?? Kan iemand dat misschien uitleggen? :D

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-04 16:00
Wat is nu een echte goede slicer? Ik gebruik op het moment Cura, maar de performance op mijn pc (i3 - 4GB met SSD) is om te huilen. Ik ben sinds vandaag aan het kijken naar Slic3r, maar ik snap bijvoorbeeld al niet waar het 'knopje': Slicen zit.... ook als ik mijn model wil kantelen/ draaien, dan gaat dat niet zo makkelijk als in Cura, het enige wat ik kan zien is 45graden roteren en met kantelen moet je de graden aangeven. Ook het slepen van mijn model gaat niet want hij zet hem steeds terug in het midden. Het kan aan mij liggen, maar niet erg gebruiksvriendelijk denk ik? Zijn er nog goede alternatieven?

• DustMan4u
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-04 14:25
vwtune schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 00:12:
Wat is nu een echte goede slicer? Ik gebruik op het moment Cura, maar de performance op mijn pc (i3 - 4GB met SSD) is om te huilen. Ik ben sinds vandaag aan het kijken naar Slic3r, maar ik snap bijvoorbeeld al niet waar het 'knopje': Slicen zit.... ook als ik mijn model wil kantelen/ draaien, dan gaat dat niet zo makkelijk als in Cura, het enige wat ik kan zien is 45graden roteren en met kantelen moet je de graden aangeven. Ook het slepen van mijn model gaat niet want hij zet hem steeds terug in het midden. Het kan aan mij liggen, maar niet erg gebruiksvriendelijk denk ik? Zijn er nog goede alternatieven?
Slic3r vind ik persoonlijk beter werken dan Cura, maar gebruik dan wel de PE (Prusa Edition) versie. De PE versie wordt namelijk nog volop geupdate en verbeterd.

De bediening van Slic3r is inderdaad even wennen en wat minder intuitief dan Cura, maar als je het eenmaal gewend bent werkt het, naar mijn mening, beter en sneller dan de Cura interface.
  • Draaien gaat inderdaad door graden in te tikken.
  • Slicen doe je door op het knopje 'Slice Now' te klikken, een van de 3 knoppen in het scherm rechts van je model.
  • Het terugzetten in het midden van je model kun je uitzetten via Configuration/Preferences middels de optie Auto-center parts

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: ANET A6 Printer | Mijn Thingiverse Profiel

• ManIkWeet
De volgende versie van Slic3r PE (op dit moment in alpha2) zal een stuk gebruiksvriendelijker worden :)

Tot die tijd, in principe zit aller er wel in, het is alleen behoorlijk zoeken. Maar tegelijkertijd, zodra je het goed ingesteld hebt zal het niet gauw veranderen.

• Btje
Doen jullie ook wat olie op het filtertje? Dat lees ik op verschillende plekken.
ManIkWeet schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Het zijn maar 2 belts, het lijken er meer omdat ze gelust zijn. Ik heb er zelf geen een gebouwd dus ik zou het niet weten qua ringing etc. maar ik weet wel dat, omdat het aluminium frame zo sterk is, dat je er op hoge snelheid goede resultaten mee kan krijgen :) (er zijn een aantal videos op YouTube etc.)

Voor degenen die twijfelen of een dust filter een goed idee is, dit is binnen 2 maanden:
[Afbeelding]
Toegegeven, ik maak de kamer niet zo vaak schoon en ik heb honden :z

Ik dacht ik ga eens een Marvin printen met de instellingen die ik standaard gebruik, en met instellingen die veel sneller gaan (50mm/s voor alles ipv 25mm/s voor outer/top/solid)... Het resultaat lijkt wel beter?? Kan iemand dat misschien uitleggen? :D

Galaxy S8

• ManIkWeet
Btje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:05:
Doen jullie ook wat olie op het filtertje? Dat lees ik op verschillende plekken.
Persoonlijk niet, mijn extruder skipt niet :P

Ik kan me ook niet voorstellen dat een kleine toevoeging van olie echt goed is voor de kwaliteit van de prints... maar misschien ook wel?

• Btje
Naast mijn cr-10 ben ik een leapfrog aan het in gebruik nemen. Hij heeft stof staan te happen dus ik heb hem schoon gemaakt ingevet en al wat kleine verbeteringen aangebracht.

De x en y banden heb ik opnieuw opgespannen echter zie ik nog steeds een afwijking als ik een cubus print:

eerst had ik dit:

Door de printsnelheid naar beneden te brengen gaat het beter.

Maar er zit nog steeds een wobble in. Kunnen de banden "op" zijn?

Galaxy S8

• ManIkWeet
Btje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:09:
Naast mijn cr-10 ben ik een leapfrog aan het in gebruik nemen. Hij heeft stof staan te happen dus ik heb hem schoon gemaakt ingevet en al wat kleine verbeteringen aangebracht.

De x en y banden heb ik opnieuw opgespannen echter zie ik nog steeds een afwijking als ik een cubus print:

eerst had ik dit:

[Afbeelding: Leapfrog]

Door de printsnelheid naar beneden te brengen gaat het beter.

[Afbeelding: xyz leapfrog]

Maar er zit nog steeds een wobble in. Kunnen de banden "op" zijn?
Het lijkt erop dat sommige lagen wat hoger zijn dan anderen, kan dat kloppen?
In dat geval is je lageninstelling niet goed afgesteld op wat je stappenmotoren aankunnen, bijvoorbeeld dat ze 0.3 stappen moeten doen voor elke 10e laag.

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-04 16:00
DustMan4u schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:36:
[...]

Slic3r vind ik persoonlijk beter werken dan Cura, maar gebruik dan wel de PE (Prusa Edition) versie. De PE versie wordt namelijk nog volop geupdate en verbeterd.

De bediening van Slic3r is inderdaad even wennen en wat minder intuitief dan Cura, maar als je het eenmaal gewend bent werkt het, naar mijn mening, beter en sneller dan de Cura interface.
  • Draaien gaat inderdaad door graden in te tikken.
  • Slicen doe je door op het knopje 'Slice Now' te klikken, een van de 3 knoppen in het scherm rechts van je model.
  • Het terugzetten in het midden van je model kun je uitzetten via Configuration/Preferences middels de optie Auto-center parts
Ik heb Slic3r versie 1.3.0 geinstalleerd en de knop: 'slice now' bestaat gewoon niet rechts in het veld/ model.

Ik ga vanavond wel die PE edition installeren en kijken of het dan werkbaarder wordt.

• 1of6Billion
  • Laatst online: 17-04 13:04
Mijn CR-10S's extruder gear 'vreet' altijd na een tijdje filament. Het loopt niet lekker door. Met under extrusion tot gevolg.
* Print altijd op de maximum aanbevolen temperatuur van de PLA (210-230°)
* Extruder gear vervangen -> Staal
* Capricorn tube er in
* Nieuwe nozzle

Maar het 'probleem' houdt aan. Wat kan ik nog eens doen om dit op te lossen?

1of6Billion wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:28 (0%)
Reden: typo

• ThaStealth
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20-04 21:26
Ik heb het volgende probleem;
Bij een print waarbij ik een opstaand randje heb van 3cm, 2mm dik (0.4 nozzle) maakt Cura het volgende ervan:

Als ik dit print clogged de nozzle na +- 1cm. Ik vermoed zelf dat het door de diagonale lijnen komt, ben nu een print aan het doen waarbij ik de rand iets dunner gemaakt heb en vermoed dat het hier niet optreed.

Het is een Prusa I3 clone met een bowden setup. Retraction is op 4mm ingesteld. Hij is erg gevoelig voor cloggen bij veel retractions, daarom heb ik hem ook lager dan normaal ingesteld voor een bowden.
Iemand een idee hoe ik het cloggen kan tegengaan bij dit soort prints? (Of hoe ik Cura kan forceren dat hij ipv diagonale lijnen een rechte lijn maakt?)

Mess with the best, die like the rest

• JoostvWillegen
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:46
ThaStealth schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:11:
Ik heb het volgende probleem;
Bij een print waarbij ik een opstaand randje heb van 3cm, 2mm dik (0.4 nozzle) maakt Cura het volgende ervan:[Afbeelding]

Als ik dit print clogged de nozzle na +- 1cm. Ik vermoed zelf dat het door de diagonale lijnen komt, ben nu een print aan het doen waarbij ik de rand iets dunner gemaakt heb en vermoed dat het hier niet optreed.

Het is een Prusa I3 clone met een bowden setup. Retraction is op 4mm ingesteld. Hij is erg gevoelig voor cloggen bij veel retractions, daarom heb ik hem ook lager dan normaal ingesteld voor een bowden.
Iemand een idee hoe ik het cloggen kan tegengaan bij dit soort prints? (Of hoe ik Cura kan forceren dat hij ipv diagonale lijnen een rechte lijn maakt?)
Probeer het eens met meer perimeters? Dan zou al een hele berg schelen vermoed ik.

| WILLTeQ | Formlabs Form 2 | Formlabs Wash & Cure | Prusa MK3; MK2.5; MK2(S) |

• BiLo
freakstar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:39:
[...]

Heb dat eigenlijk niet goed bekeken, maar ik vermoed dat het niet door de onderkant gaat maar door de zijkant inderdaad.

Ik kwam er zojuist achter dat ik al tijden m'n printer verkeerd in Cura heb staan. |:( Zou een grote print doen maar paste niet. Van alles geprobeerd maar lukte niet. Toen print maar iets verkleind, gesliced en gestart. Bleek hij lang niet de hele buildplate te gebruiken. 8)7
Juiste config ingeladen en print past gewoon. :9
De grote vaas is in ieder geval lek. Op 2 punten komt er aan de zijkant na verloop van tijd water uit. De kleine vaas is niet meer in mijn bezit.

De Woodfill doet het echter prima. Nergens vocht te ontdekken

• freakstar
DylanE schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:20:
[...]

De grote vaas is in ieder geval lek. Op 2 punten komt er aan de zijkant na verloop van tijd water uit. De kleine vaas is niet meer in mijn bezit.

De Woodfill doet het echter prima. Nergens vocht te ontdekken
Cool, binnenkort ook maar weer even wat met wood-PLA proberen. Heb het huismerk 123-3d liggen volgens mij. Eerste test ging best redelijk, bij de tweede test was het halverwege gebroken en had ik een onthoofde I am Groot. :')

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:33

Damic

Afwezig soms

freakstar schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:58:
[...]

Cool, binnenkort ook maar weer even wat met wood-PLA proberen. Heb het huismerk 123-3d liggen volgens mij. Eerste test ging best redelijk, bij de tweede test was het halverwege gebroken en had ik een onthoofde I am Groot. :')
Gewon planten, groeit wel terug :+

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Had iemand al eens van de R3D Railcore II gehoord? Lijkt me nog best een interessante printer:

https://railcore.org/doku.php?id=:en:start

© ocf81 1981-infinity

• BiLo
ocf81 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:40:
Had iemand al eens van de R3D Railcore II gehoord? Lijkt me nog best een interessante printer: [YouTube: Railcore II 300ZL Project R3D 3D Printer Kit Review]
Ik ken die printer alleen van dat filmpje :P Inderdaad een mooi systeem, behoorlijke printspeeds, wel prijzig!

Ik heb dezelfde gouden hot-end O+

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04-04 19:24
Het is een hoop geld maar als je naar de components kijkt zijn het allemaal premium components. Los kopen van al die componenten zal niet veel van prijs verschillen dan wanneer je de kit koopt.
Dit kan tippen aan de dure Ultimakers bijvoorbeeld die voor dubbel de prijs de deur uit gaan.

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• Btje
De lagen zijn even hoog. De verschuiving zit in x y.
ManIkWeet schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:22:
[...]

Het lijkt erop dat sommige lagen wat hoger zijn dan anderen, kan dat kloppen?
In dat geval is je lageninstelling niet goed afgesteld op wat je stappenmotoren aankunnen, bijvoorbeeld dat ze 0.3 stappen moeten doen voor elke 10e laag.

Galaxy S8

• ManIkWeet
Btje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:05:
De lagen zijn even hoog. De verschuiving zit in x y.

[...]
Zitten de pulleys goed vast op je stepper motoren?

• NaliXL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:15
@Btje Heb je de assen al gecontroleerd of ze recht zijn? Ik las een poosje terug bij een bekende online retailer dat de leapfrogs nogal eens transportschade hadden in de vorm van verbogen assen. Misschien is dit ook zo'n gevalletje?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

ocf81 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:40:
Had iemand al eens van de R3D Railcore II gehoord? Lijkt me nog best een interessante printer: [YouTube: Railcore II 300ZL Project R3D 3D Printer Kit Review]
vooral interessant hoe ze bedlevelen met 3 motoren wat daarmee met een vlak bed altijd de perfecte stand kan opzoeken .... iemand een idee of daar code voor is?

• ThaStealth
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20-04 21:26
jbhc schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:48:
Mijn 3d Printer heeft een RAMPS bordje welke aangesloten is op een Raspberry. Dit heeft als nadeel dat wanneer je de printer uitzet de RAMPS zijn voeding blijft krijgen van de Raspberry.

Omdat ik het USB kabeltrekken een beetje zat begon te raken heb ik vanavond maar eens een printje in elkaar gezet met een USB ingang, een USB uitgang en 2 relais die gestuurd worden door de 12V van de printer.
Als de 12V weg valt, vallen de relais af en worden de VCC, D+ en D- onderbroken wat resulteerd in een compleet uitgeschakelde printer.

Het kostte even wat tijd maar ik ben erg tevreden met het resultaat. Nu nog even een kastje ontwerpen voor de print :)
Je had je de moeite ook kunnen besparen door de kabel te 'tweaken' (gewoon de +5v pin van de connector afbreken aan de USB-A kant, meest rechter pin als de pinnen naar boven liggen). D+ en D- kan je dan vanaf blijven. Heb ik zelf ook gedaan omdat ik het ook zat was dat ik kabel moest in/uit pluggen. Enige nadeel is dat je de kabel niet meer kan gebruiken voor een USB stick of iets anders wat zijn power van de USB haalt.

Mess with the best, die like the rest

• jbhc
ThaStealth schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:05:
[...]

Je had je de moeite ook kunnen besparen door de kabel te 'tweaken' (gewoon de +5v pin van de connector afbreken aan de USB-A kant, meest rechter pin als de pinnen naar boven liggen). D+ en D- kan je dan vanaf blijven. Heb ik zelf ook gedaan omdat ik het ook zat was dat ik kabel moest in/uit pluggen. Enige nadeel is dat je de kabel niet meer kan gebruiken voor een USB stick of iets anders wat zijn power van de USB haalt.
Die mogelijkheid heb ik ook onderzocht en dit wordt op meerdere plekken afgeraden. De kans bestaat dat je de arduino op deze manier om zeep helpt.

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@WeeDzi Ik denk dat het hetzelfde trucje is als met de gantry leveling van de Voron 2 en dat het ergens in een firmware gebakken zit, naar ik heb het nog niet precies uitgezocht. Het is inderdaad een heel interessant gegeven.

© ocf81 1981-infinity

• citruspers
Wie zocht er ook alweer setjes met ~250 gram PLA in verschillende kleuren?
Kwam toevallig deze webwinkel tegen (zelf geen ervaring mee) die een hoop kleine sets/samples aanbiedt:

https://reload3d.nl/produ.../reload3d-filament-packs/

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20:10
citruspers schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:47:
Wie zocht er ook alweer setjes met ~250 gram PLA in verschillende kleuren?
Kwam toevallig deze webwinkel tegen (zelf geen ervaring mee) die een hoop kleine sets/samples aanbiedt:

https://reload3d.nl/produ.../reload3d-filament-packs/
Dat was ik haha. Bedankt voor de tip! Ik heb uiteindelijk van alle 4 de kleuren meerdere samples besteld van Colorfabb. Was nog steeds een heel stuk goedkoper dan een kilo en ik ben uiteindelijk wel blij met de behoorlijk felle/opvallende kleuren. Voordeel is ook dat ik normaal ook wel eens met Colorfabb werk en dus al een goed werkend S3D profiel had. Heb alleen mijn ontwerp een beetje aangepast, zodat ik nog minder gekleurd materiaal nodig had. Ik denk namelijk niet dat ik felle (bijna roze) kleuren als Magenta nog heel vaak nodig ga hebben. :+

zynex wijzigde deze reactie 09-01-2019 19:28 (5%)

• Pjotter87
  • Laatst online: 20:24
Gewoon even frustratie delen hier:

Ben bezig een HEVO te bouwen.
Inmiddels al een heel eind gekomen met het mechanische gedeelte en begonnen met de elektronica.
Stappenmotors aan gesloten en gister de end stops er op gezet en bedraad.
Ik dacht mooi kan ik vandaag beginnen met testen van de end stops en motoren kijken of het allemaal wil werken en ik er een beetje beweging in kan krijgen.
(heel nieuwsgierig want dit is de eerst printer die ik zelf bouw. Hiervoor wel een anet a8 in elkaar gezet)

Nu zag ik gister, toen ik de e3d chimera er aan hing (deze heb ik deze week pas binnen gekregen) dat deze dus aan voorkant van het bed uit komt en achter niet helemaal het einde haal. |:(
Dus kan nu niet het hele bed benutten. Nu is dat geen ramp maar ik erger me er dood aan en al helemaal omdat ik zie dat ik ruimte heb om het bed met geleiding en aandrijving in zijn geheel naar voren te halen.
Dus word vanavond maar weer sleutelen in plaats van testen.

Ach ja als dat het enige is wat ik tegen ga komen..... :P

PS: gaat over 3cm op een bed van 30cmx30cm

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15-02 09:23
Ik sta op het punt wat PTFE slang aan te schaffen en uiteraard kom je 9 van de 10x op Capricorn uit. Nu zie ik veel verschillende verhalen over de XS versie en dat een kleine afwijking in je filament ervoor zorgt dat je filament vast zit.

Is het dan verstandig voor de LT versie te gaan? Zo ja dan kan net zo goed ieder willekeurig PTFE slangetje kopen van een gerenomeerd bedrijf? Een "gewone" PTFE slang van bijvoorbeeld van Festo of SMC kost maar 3 euro bijvoorbeeld tegen een euro of 12 voor Capricorn

__/`\__/`\__

• Btje
Dan zou ik een langzame boog verwachten als ze verbogen zijn. Lijkt mij niet mogelijk om dit te creëren op zo'n kleine afstand.

Zit eerder te denken aan de banden die wellicht oud zijn of aan slechte lagers
NaliXL schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:12:
@Btje Heb je de assen al gecontroleerd of ze recht zijn? Ik las een poosje terug bij een bekende online retailer dat de leapfrogs nogal eens transportschade hadden in de vorm van verbogen assen. Misschien is dit ook zo'n gevalletje?

Galaxy S8

• ManIkWeet
Weet iemand hoe accuraat die simpele endstops zijn? Ik zat te denken om een poor-man's BLTouch te maken ermee :P

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@ManIkWeet Die dingen zijn redelijk accuraat, maar dan hebben we het wel over de versie zonder de metalen arm. Je kan die in positie brengen met een servo. Dat was eigenlijk de eerste methode om mesh bed leveling te implementeren.

@WeeDzi RCF zegt dat het in klipper zit: https://www.reddit.com/r/...echanism_in_voron/edouu63

© ocf81 1981-infinity

• zynex
ManIkWeet schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:08:
Weet iemand hoe accuraat die simpele endstops zijn? Ik zat te denken om een poor-man's BLTouch te maken ermee :P
Die zijn zeer accuraat. Ze worden ook ik veel delta printers gebruikt als endstop en daar is het van cruciaal belang aangezien de rest van de beweging er vanaf hangt. Echter zul je het wel moeten implementeren met een servo of iets dergelijks om de endstop weg te laten klappen. Zoals al eerder vermeld was dit 1 van de eerste technieken die werd gebruikt voor bed leveling jaren geleden, maar ik denk dat je op deze manier meer moeite, tijd en geld kwijt bent dan voor een BLtouch clone uit China.

• daniel75
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-04 12:30
zynex schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Die zijn zeer accuraat. Ze worden ook ik veel delta printers gebruikt als endstop en daar is het van cruciaal belang aangezien de rest van de beweging er vanaf hangt. Echter zul je het wel moeten implementeren met een servo of iets dergelijks om de endstop weg te laten klappen. Zoals al eerder vermeld was dit 1 van de eerste technieken die werd gebruikt voor bed leveling jaren geleden, maar ik denk dat je op deze manier meer moeite, tijd en geld kwijt bent dan voor een BLtouch clone uit China.
De clone van triangle labs (via Ali) werkt prima en kost net iets meer dan een tientje.

• zynex
daniel75 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:00:
[...]

De clone van triangle labs (via Ali) werkt prima en kost net iets meer dan een tientje.
Precies, voor 10 euro zou ik niet moeilijk gaan lopen doen. Het is ook niet alsof de kwaliteit van een originele BLtouch zo geweldig is. Ik gebruik er hier 1, maar nu na een jaar? (paar maanden nadat ie uit kwam) begint ie al af en toe kuren te vertonen. Bij het opstarten van de printer moet ik dan even het alarm eraf halen of draaien aan het metalen pinnetje.

zynex wijzigde deze reactie 10-01-2019 17:30 (36%)

Pagina: 1 ... 143 ... 152 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True