Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:58

thijsco19

KTM 990 SMT

Het probleem is dat het losse plaatje 4 verzonken gaten heeft aan de kant van de schroefkoppen.
Dat zou betekenen dat de rest van de printkop aan de andere kant van dat plaatje word bevestigd.
En dus de kant met de schroefkoppen tegen de carriage word bevestigd.

Mocht er, zoals jij zegt, een t nut aan de andere kant zitten, snap ik niet waarom er niet gekozen is voor verzonken schroeven. Nu zitten de koppen van de schroeven in de weg voor de rest van de print kop.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 13:25
Zag van hier een melding staan dus zal het even aanvullen.

De koppeling zelf is een 'kinematic coupling' verder niks magnetisch aan of in gebruikt. (Zoals die eerder op de foto staat)

Hieronder een foto van hoe die opgebouwd is; (Niks speciaals, 'm3 hex bal hoofd' van aliexpress, de staafjes zijn uit wat m4 boutjes gemaakt)
Afbeeldingslocatie: http://alternative-music.nl/3dprint/concept_04.jpg

Servo gedeelte wat zorgt dat het straks vast zit:
Afbeeldingslocatie: http://alternative-music.nl/3dprint/concept_05.jpg

En een aantal van de toolhead die weer een paar stappen verder is:
Afbeeldingslocatie: http://alternative-music.nl/3dprint/concept_07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://alternative-music.nl/3dprint/concept_06.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:14

DON PAPA

Tweaker-fan

Bedankt voor de uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Van de week maar eens met de Ender 2 aan de slag geweest, cura profiel van internet geplukt en de kwaliteit was in principe al gelijk goed. Part cooling fan geïnstalleerd en alles loopt op rolletjes, heerlijk als iets gelijk goed gaat.

Nu bezig met een nieuwe part cooling fan aangezien ik bij deze merk dat ik aan één kant niet helemaal goed kan bridge-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 10:13
Ik ben een aantal avonden bezig geweest met printproblemen. Ik had met beide printers gigantisch last van "under extrusion".

Meerdere dingen geprobeerd, nozzles vervangen, hotends uit elkaar gehaald, zelfs een rol fillament proberen te drogen in de oven. Beide printers waren namelijk een tijdje niet gebruikt.

Vanavond werkte het nog steeds niet maar opeens viel het me op dat als ik handmatig fillament uit de printer liet komen dat het dan wel goed leek te gaan.

Na enig google werk blijkt het een bug in Cura. Cura doet momenteel gekke dingen als je handmatig een printer aanmaakt. Het soort fillament even wijzigen van PLA naar ABS en weer terug blijkt een tijdelijke workaround.

Dit was echt nogal zonde van mijn tijd en spullen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
jbhc schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:31:
Ik gebruik voor mijn A8 in Cura al een hele tijde deze startcode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
G21 ;metric values
G90 ;absolute positioning
M82 ;set extruder to absolute mode
M107 ;start with the fan off
G28 ;Autohome
G1 Z15.0 F9000 ;move the nozzle up 15mm
G92 E0 ;zero the extruded length
G1 F200 E3 ;extrude 3mm of feed stock
G92 E0 ;zero the extruded length again
G1 F9000

M117 Anet_A8_Busy

Alleen gaat dat op mijn AM8 met Marlin 2.0-bugfix helemaal mis.
De nozzle komt dan veel te laag .

Na enig onderzoek blijkt deze regel in de start code daar verantwoordelijk voor:
code:
1

Als ik die namelijk eruit haal dan gaat het wel goed.

Ik begrijp allen niet helemaal waarom het mis gaat. Iemand een idee?
Na vanochtend wederom een headcrash ben ik dit eens goed gaan onderzoeken.
Kennelijk respecteerd Marlin-bugfix momenteel de max. snelheid van de Z-as niet.

code:
1

heb ik gewijzigd naar:

code:
1
G1 Z15.0 F250 ;move the nozzle up 15mm

En nu werkt ht wel zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@jbhc welk cura gebruik je?

On another note: vandaag wat geld uitgegeven op Amazon en Alie aan profielen en een voeding (Mean Well DRP-480-24 24V/20A). #EIndDecemberBouwen

[ Voor 71% gewijzigd door Damic op 28-10-2018 17:30 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Damic 3.5.1 maar het schijnt al vanaf 3.5 zo te zijn.

Zie ook:
https://github.com/Ultimaker/Cura/issues/4660
https://github.com/Ultimaker/Cura/issues/4582

Eigenlijk vind ik het meest vervelende dat Cura je aan de ene kant continu vraagt te updaten maar dat bij dit soort ernstige fouten je geen melding krijgt dat de update ongedaan gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Goed om te weten

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 20:37
jbhc schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:46:
Eigenlijk vind ik het meest vervelende dat Cura je aan de ene kant continu vraagt te updaten maar dat bij dit soort ernstige fouten je geen melding krijgt dat de update ongedaan gemaakt moet worden.
tbh, ik vind Cura fluit. Draai je hem van source of van binaries? Source is een hels karwei om op te zetten maar zo kan je wel zelf invloed uit oefenen welke python package versies je er in wilt.
Daarnaast slurpt Cura resources en duurt het eeuwen om op te starten. In verhouding to Simplify 3D is dat echt belachelijk traag.
Wat Cura wel mooi maakt is de Octoprint integratie (via plugin) en dat is ook de enige reden dat ik Cura draai ipv S3D.

Slic3r heb ik nooit geprobeert maar gezien de lage footprint in de 3D community zal ik hier niet snel op overstappen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Razwer Ik draai de App Image op Linux.

S3d kost $149. Dan mag je ook verwachten dat het goed werkt. Alleen is het mij net iets te gortig.

Ik ben tegenwoordig best bereid te betalen voor software maar dan wel voor Open Source software en ik doneer dan ook regelmatig aan diverse projecten waar ik gebruik van maak.

Cura is inderdaad langzaam en het gebruikt veel resources aan de andere kant is het niet zo dat het hier de hele dag open staat. Wat mij nu vooral stoort is dat deze in mijn ogen cruciale bug bij de developers bekend is maar dat je er geen melding van krijgt. Dat is gewoon slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Kwam zojuist dit filmpje tegen op YouTube, heel origineel en geinig.

[ Voor 33% gewijzigd door thijsco19 op 29-10-2018 21:25 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Razwer en @jbhc Ik ben van mening dat Simplify3D absoluut zijn geld niet meer waard is. De ontwikkeling lijkt compleet stil te liggen en toen ik het aanschafte was er al spraken van dat upgrades weer extra geld gaan kosten. En de opensource-alternatieven zijn hem stevig aan het inhalen! Slic3r Prusa Edition en Cura.

Ikzelf ben met de Prusa Mk3 enorm tevreden met Slic3r Prusa Edition maar ook Cura vind ik prima. Die traagheid van Cura had ik geen last van in mijn proces en inderdaad, de Octoprint-implementatie is geniaal. Maar Slic3r PE doet dat ook prima (die stuurt hem gewoon naar Octoprint).

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 29-10-2018 22:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-03 04:33
Niet geheel nieuw. Bekijk deze printer maar eens. https://blackbelt-3d.com
Bedrijf is van een oud studie genoot.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 00:59

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik was op zoek Op YT over Vase mode kwam test tegen van Slicer vs Cura vs Ideamaker en Ideamaker kwam er goed uit. In het video heeft die Vase model wat scherpe hoeken waar Slicer en Cura probleempjes mee hadden.

Dus Ideamaker geïnstalleerd. Maar nog niet gebruikt.

Simplyfi3D ook op YT gevonden met leuke anti string feature door niet direct naar de andere kant te jumpen maar via omweg door model heen zodat stringys verdwijnen. Print duur wordt dan wel langer.

Tot nu toe alleen Slicer PE gebruikt.
Firmware van MK3 ook ge-update.

En ga binnenkort Colorfabb nGen proberen

Heb ook de Blackbelt 3D YT gezien waar ship hull van meter of zo eruit rolt en groene nGen Lux krokodil.

Met woodfill mijn eerste Nozzle Gloging gehad. Heb een 0.6mm Nozzle besteld voor abrasive en gevulde filamenten.

Met nGen wil ik juist die Vase mode uitproberen. Mooie Filament voor sier objecten zoals een vaas.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Room42 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:19:
@Razwer en @jbhc Ik ben van mening dat Simplify3D absoluut zijn geld niet meer waard is. De ontwikkeling lijkt compleet stil te liggen en toen ik het aanschafte was er al spraken van dat upgrades weer extra geld gaan kosten. En de opensource-alternatieven zijn hem stevig aan het inhalen! Slic3r Prusa Edition en Cura.

Ikzelf ben met de Prusa Mk3 enorm tevreden met Slic3r Prusa Edition maar ook Cura vind ik prima. Die traagheid van Cura had ik geen last van in mijn proces en inderdaad, de Octoprint-implementatie is geniaal. Maar Slic3r PE doet dat ook prima (die stuurt hem gewoon naar Octoprint).
ik ben heel gecharmeerd van tree support, maar het slicen in Cura met tree support is ontzettend CPU intensief (Core i7 6700HQ duurt het soms 5-10 mins) en niet stabiel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Razwer schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 00:01:
[...]

ik ben heel gecharmeerd van tree support, maar het slicen in Cura met tree support is ontzettend CPU intensief (Core i7 6700HQ duurt het soms 5-10 mins) en niet stabiel :(
Dat kun je hebben met weinig threads :) bij mij duurt het niet langer dan een paar seconden :D

@MartijnV03 wat een prijs :o

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 30-10-2018 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Damic schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:12:
[...]

Dat kun je hebben met weinig threads :) bij mij duurt het niet langer dan een paar seconden :D
Ik heb er zelfs op mijn core2duo laptop niet echt last van. Alleen het opstarten duurt lang en als het open staat maakt de fan van de laptop wat meer lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 22:39

BiLo

PSN: toiletcleaner

Zijn er hier toevallig gebruikers van de namaak Prusa Einsy Rambo ?

Zoals deze:

https://www.aliexpress.co...999999.260.4b433c00CXKqS4

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DylanE Je kan ook de echte kopen: https://ultimachine.com/products/einsy-rambo-1-1 Het prijsverschil is nou niet zo groot dat ik het risico op problemen met chinees spul op de koop toe wil nemen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Ik ben bekend met de echte varianten en de bijhorende prijzen. Ik ben juist benieuwd naar ervaringen met de namaak varianten

Op 11-11 scheelt het bijna de helft (+ de LCD uiteraard). De firmware is volgens de reviews makkelijk te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Damic schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:12:
[...]

@MartijnV03 wat een prijs :o
bij kleine modellen heb ik er geen last van idd maar complexere models van meer dan 15cm hoog duurt het slicen echt lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Nog steeds bezig met SlicerPE
Met threadripper gaat het vlot maar geen ervaring met andere CPU
ook zijn mijn objecten klein.

1ste ervaringen met nGen zijn goed vers uit de verpakking.
Maar PetG CPE zijn vocht gevoelig wil uiteraard mijn filamenten droog houden en uiteraard ook droog maken. Eer ik de andere kleuren opentrek.

Ik vind online drogers en vacuum sealing en vocht vretersbags. Zijn anderen daar ook mee bezig?
Heb iig al een Polybox erbij.
Humidity 46%
in de box 25%

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
SG schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:44:
Nog steeds bezig met SlicerPE
Met threadripper gaat het vlot maar geen ervaring met andere CPU
ook zijn mijn objecten klein.

1ste ervaringen met nGen zijn goed vers uit de verpakking.
Maar PetG CPE zijn vocht gevoelig wil uiteraard mijn filamenten droog houden en uiteraard ook droog maken. Eer ik de andere kleuren opentrek.

Ik vind online drogers en vacuum sealing en vocht vretersbags. Zijn anderen daar ook mee bezig?
Heb iig al een Polybox erbij.
Humidity 46%
in de box 25%
Zeker!
Nu moet ik zeggen dat ik met PETG stukken minder problemen hebt als met PLA.
Ik gebruik ook een Polybox, maar mijn filament gaat eerste in een vuilniszak met van die grote vocht-vang-zakjes. (die grote die je bij nieuwe servers ed. krijgt :9 ).

Ik zal er vanavond eens een Arduino in gooien om de vochtigheid te meten.

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Razwer schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

bij kleine modellen heb ik er geen last van idd maar complexere models van meer dan 15cm hoog duurt het slicen echt lang.
Heb je een voorbeeld dat ik eens kan testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Droxz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:27:
Ik gebruik ook een Polybox, maar mijn filament gaat eerste in een vuilniszak met van die grote vocht-vang-zakjes. (die grote die je bij nieuwe servers ed. krijgt :9 ).
Ik gebruik van die vacuum zakken die je met een stofzuiger vacuum kan zuigen.
Zoek maar eens op: multi size vacuum bag
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/thumbs/images/m/m7edtlnA3usULGD3zEnI7Yg/s-l225.jpg

Let op: allerkleinste maat heeft niet een ventiel om af te zuigen.

En gooi ik die in een grote luchtdichte box van de Blokker met een Pingi luchtontvochtiger erin.

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 31-10-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Damic schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:29:
[...]

Heb je een voorbeeld dat ik eens kan testen :)
recent voorbeeld:
https://www.thingiverse.com/thing:2314156
skull.stl scalen naar 200% 0.2 layer height en dan met tree support. Kost bij mij een minuutje of 5 om te slicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zal dat straks eens proberen, nu remmen vervangen van wagen + winter banden erop steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Damic schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:39:
Zal dat straks eens proberen, nu remmen vervangen van wagen + winter banden erop steken
:)
Ik heb adaptive layers ook aan staan btw.
run nu een timer hoe lang het daadwerkelijk duurt. zit op 4 mins nu en counting

edit: 4:51 mins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Razwer schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:37:
[...]

recent voorbeeld:
skull.stl scalen naar 200% 0.2 layer height en dan met tree support. Kost bij mij een minuutje of 5 om te slicen.
Hij sliced hem bij mij helemaal niet. Na 5 minuten stopt hij met slicen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
jbhc schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:40:
[...]

Hij sliced hem bij mij helemaal niet. Na 5 minuten stopt hij met slicen. :+
blijven proberen, op een gegeven moment sliced hij wel :)
maar zo zie je dat Cura niet zaligmakend is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Holy moly die adaptive en treesupport is zwaar.

Het is ook de manier waarop de skull is gepositioneerd dat het zwaarder is.

Edit: Ow treesupport op adaptive = crash
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EgbPw6Y.png

[ Voor 89% gewijzigd door Damic op 31-10-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Damic schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:59:

[Afbeelding]
je moet wel support uit zetten als je tree support aan zet. beiden tegelijk gaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Razwer schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:42:
[...]

blijven proberen, op een gegeven moment sliced hij wel :)
maar zo zie je dat Cura niet zaligmakend is :(
Ik denk dat mijn antieke laptop met C2D T7800 @ 2,6Ghz het gewoon niet trekt :P

Ik wist al dat Cura niet zaligmakend is hoor. Ik was de persoon die een aantal post terug begon met klagen.

Aan de andere kant is Cura gratis en tree support staat bij experimental dus moet je dat volgens mij zien als een beta feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Razwer schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:39:
[...]

je moet wel support uit zetten als je tree support aan zet. beiden tegelijk gaat niet
Dat zou hazndig zijn dat ie daar een "fout" op gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
jbhc schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 23:46:
[...]
tree support staat bij experimental dus moet je dat volgens mij zien als een beta feature.
i know maar het is in heel veel gevallen de betere manier om support te doen. Het laat ook spectaculair minder resten achter op je print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

jobr schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:34:
[...]

Ik gebruik van die vacuum zakken die je met een stofzuiger vacuum kan zuigen.
Zoek maar eens op: multi size vacuum bag
[Afbeelding]

Let op: allerkleinste maat heeft niet een ventiel om af te zuigen.

En gooi ik die in een grote luchtdichte box van de Blokker met een Pingi luchtontvochtiger erin.
Ik heb het idee dat vacuum een alternatief is voor oven drogen. Of is oven toch beter dan vacuum trekken .
Uiteraad beide met zo zak vocht vreters. Vacuum doos of bag voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 15:16
Heeft iemand een idee waar ik het beste een kit voor een Hypercube EVO kan kopen? Of eventueel in losse delen met name de aluminium parts.

Ik heb nu een soort Prusa I3 clone (een Marnic3d) maar ik wil upgraden naar wat beters. Ik zag bij ratrig deze kit: http://www.ratrig.com/3d-...n-frame-kit-complete.html

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-06 21:17
terracide schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:22:
Heeft iemand een idee waar ik het beste een kit voor een Hypercube EVO kan kopen? Of eventueel in losse delen met name de aluminium parts.

Ik heb nu een soort Prusa I3 clone (een Marnic3d) maar ik wil upgraden naar wat beters. Ik zag bij ratrig deze kit: http://www.ratrig.com/3d-...n-frame-kit-complete.html

Ik heb zelf geen ervaring met een of andere kit voor 3D printers. Maar je zou een kijkje kunnen nemen bij dold-mechatronik. Dit is een leverancier van aluminium profielen uit Duitsland. Weliswaar in het zilver, niet zwart geanodiseerd zoals je via de link aangeeft.
Het grote voordeel is dat je alles op maat kan laten leveren.
Ik zag ook bij de link afmetingen en onderdelen staan, eigenlijk kan je volgens mij die volledige lijst overnemen bij dold-mechatronik, waarschijnlijk ben je dan een stuk voordeliger uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc

Ik heb goede ervaringen met RatRig voor het frame van mijn AM8.

Ik kwam van de week deze tegen:
https://www.aluxprofiel.nl/
Die zag er kwa prijs ook echt bijzonder aantrekkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@terracide & @jbhc ik het 1 gevonden op Aliexpress die redelijk goedkoop was maar nu heb ik er 1 gevonden via Amazon en de profielen komen van Polen https://shop.led-glass.eu/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
SG schreef op donderdag 1 november 2018 @ 01:51:
[...]

Ik heb het idee dat vacuum een alternatief is voor oven drogen. Of is oven toch beter dan vacuum trekken .
Uiteraad beide met zo zak vocht vreters. Vacuum doos of bag voor opslag.
Met vacuum voorkom je dat je een oven moet gebruiken om het weer droog te maken. Er kan dan geen vocht in trekken. Eigenlijk net zoals als de zak die er om heen zit als je de rol koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
jbhc schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:39:
[...]
Ik kwam van de week deze tegen:
https://www.aluxprofiel.nl/
Die zag er kwa prijs ook echt bijzonder aantrekkelijk uit.
die verkopen geen v-slot profielen, alleen constructie profielen. Daar draai je je rollers binnen 2 tellen aan gort op :)
Damic schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:54:
@terracide & @jbhc ik het 1 gevonden op Aliexpress die redelijk goedkoop was maar nu heb ik er 1 gevonden via Amazon en de profielen komen van Polen https://shop.led-glass.eu/en/
zelfde verhaal, ook geen v-slots. heb je niets aan voor 3d printers.

[ Voor 33% gewijzigd door Razwer op 01-11-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom heb je v-slots nodig? alles op rails bouwen veel accurater ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Damic schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:47:
Waarom heb je v-slots nodig? alles op rails bouwen veel accurater ;)
Linear rails zijn flink aan de prijs, zeker de kwaliteits rails. Ik zag toevallig laatst een filmpje van Tom Sanladerer die op bezoek was bij E3D waar ze vertelden over schaarste op de markt voor linear rails en dat de prijs flink hoog is.

het is niet voor niets dat 95% van alle printers v-slots met rollers gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 20:31
Razwer schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:51:
[...]

Linear rails zijn flink aan de prijs, zeker de kwaliteits rails. Ik zag toevallig laatst een filmpje van Tom Sanladerer die op bezoek was bij E3D waar ze vertelden over schaarste op de markt voor linear rails en dat de prijs flink hoog is.

het is niet voor niets dat 95% van alle printers v-slots met rollers gebruikt :)
40cm mgn-12 rails uit china kost je ongeveer 15€, heb er nu drie klaar liggen en glijen als een malle, naar mijn gevoel veel beter dan met lagers op rond staal.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Razwer wat is de eerste upgrade dat de meeste doen, jawel naar rails gaan omdat je dan minder speling hebt en echte hoge kwaliteit rails heb je niet nodig, het is nu niet dat je er veel kracht opzet zoals bij het frezen van metalen.
@Pixelmagic ik gaan mijn HyperCube Evo eerst bouwen met gewone ronde glijlagers en later upgraden naar lineaire rails

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 01-11-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
OK bedankt voor de reakties. Is de prijs voor de kit bij Rafrig dan te hoog? Ik kan moeilijk vergelijken omdat die kit niet de standaard BOM is volgens mij. Iemand die daar iets over kan roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Is niet overdreven, ik vermoed dat ik zelfs meer heb betaald voor mijn profielen en ze zijn gewoon blank, is trouwens voor max het 300x300 bed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:36
Damic schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:59:

[Afbeelding]
Ik zou het hoofd iets schuin printen. Krijg je iets mooiere print van dan dat je hoofd horizontaal of verticaal print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@grote_oever ha dank je, zal ik in de toekomst wel eens proberen, misschien als ik een cad bestand van een brontosaurus vind met beweegbare nek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
bah, ESUN PLA gehaald bij Hobbyking en het is super broos :(
de spoel die ik er voor op had was van 123-3d en die was prima. ESUN met precies dezelfde settings op de printer breken de delen al bij het van de build plate halen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Razwer schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 00:00:
de spoel die ik er voor op had was van 123-3d en die was prima. ESUN met precies dezelfde settings op de printer breken de delen al bij het van de build plate halen :'(
Ik heb laatst ook de Esun gehaald omdat ik wisselende reviews vond. Ik moet echter zeggen dat Esun bij mij op dezelfde settings als 123-3d prima print. Ik print op 205 nozzle en 60 bed.

Ik zag wat reviews waar ze aan geven dat sommige rollen van HK (niet alleen Esun!) vochtig uit de verpakking komen. Nu hoeft dat bij jou niet direct een probleem te zijn. Heb je al met temperatuur gespeeld? Zo ja, even de PLA in de oven / filament droger en je kunt weer printen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
foekie01 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:49:
[...]

Ik heb laatst ook de Esun gehaald omdat ik wisselende reviews vond. Ik moet echter zeggen dat Esun bij mij op dezelfde settings als 123-3d prima print. Ik print op 205 nozzle en 60 bed.

Ik zag wat reviews waar ze aan geven dat sommige rollen van HK (niet alleen Esun!) vochtig uit de verpakking komen. Nu hoeft dat bij jou niet direct een probleem te zijn. Heb je al met temperatuur gespeeld? Zo ja, even de PLA in de oven / filament droger en je kunt weer printen 8)
i know, i know, maar wilde gewoon even klagen :)
Ik ben die T-rex aan het printen op 200% en alles met ESUN breken dunnere stukjes heel snel af waar bij soortgelijke delen van 123-3d het allemaal stevig blijft. Verder zijn de prints wel prima alleen broos :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Gisteren weer even kritisch naar mijn ender 2 gekeken en bedacht ik me dat ik eigenlijk de printer nog niet goed gekalibreerd had.
Dus gisteravond de extruder gekalibreerd, blijkbaar had ik last van underextrusion. In plaats van 100mm, 92mm.

Gelijk maar een test Cube geprint, 0% infill en geen top zodat ik de wall thinkness kon meten om te controleren of de dikte wel overeen kwam met de ingestelde dikte in cura.

De X Y en Z e-steps waren al redelijk goed, de afmetingen zaten er niet ver naast. Kan nog wel een finetuning gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Razwer schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:51:
[...]

onzin de meeste 3d printers gebruiken nog gewoon assen , en die vslots worden gebruikt omdat het goedkoper is niet omdat het beter is. Vslots kun je mooi gebruiken om je cameraslide dingetje van te maken maar voor 3d printers zou ik het niet willen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
WeeDzi schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:16:
[...]
en die vslots worden gebruikt omdat het goedkoper is niet omdat het beter is.
Dat zeg ik toch? 8)7
Open deuren intrappen is makkelijk scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Ik sta op het punt een HyperCube EVO te bestellen in onderdelen. Nog 1x omdat ik twijfel: is er voor het budget een betere printer? Ik wil redelijk snel kunnen printen, en de kwaliteit moet goed zijn na kalibratie. Ook wil ik een groter bed, zo rond de 300x300 lijk me erg fijn (aangezien ik nu 200x200 heb en altijd zit klooien). Ik heb ook nog naar de tarantula gekeken maar die lijkt weinig meer waarde te hebben op mijn Prusa i3 clone, en naar een CR10 maar die is weer erg langzaam en ik vind de XYZ constructie wat robuuster van een HyperCube.

Dus 1maal andermaal.. iemand nog een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@terracide Wat is het budget om zo'n ding te bouwen?
Een ultimaker is namelijk ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
jbhc schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:29:
@terracide Wat is het budget om zo'n ding te bouwen?
Een ultimaker is namelijk ook leuk.
Dat was van origine mijn idee maar ik ben toch van dat idee afgestapt. De HyperCube is niet slechter dan een Ultimaker. En de bouw van een Ultimaker wordt 2x zo duur.

EDIT: ik denk dat ik zo'n 500 wil uitgeven. En dat mag best 100 meer of minder zijn. Ik wil gewoon iets beters dan wat ik nu heb. Ik heb er wel over gedacht om mijn huidige printer om te bouwen met een smoothieboard maar ik denk dat alles een beetje toe is aan vervanging. Het moet in ieder geval eens uitelkaar en de lagers moeten worden vervangen. Dus ik wil een goede nieuwe bouwen, en daarna de oude weer verbeteren zodat ik twee goede printers heb.

[ Voor 37% gewijzigd door terracide op 02-11-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@terracide een HEVO of een delta lijkt me dan een goede optie, hoewel een grote delta wel weer in de papieren kan gaan lopen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zag zojuist dat creality een nieuwe Ender heeft gemaakt.
De Ender 5:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een cartesische printer in box formaat. Ik ben benieuwd of deze ook maar in de buurt komt van de kwaliteit die je met een UM kan behalen. Op zich positief dat het grootste euvel van een catesische printer, het bewegende bed, hier ontbreekt. Ik zie echter op voorhand al een achilleshiel, namelijk het ontbreken van goede hoeken op de profielen. Dit maakt het lastiger om een printer te maken die dimensioneel goed print. Een euvel dat zich op de TronXY5 en Ender 4 ook al voordeed. De hoeken die er nu bij zitten zijn denk ik lang niet zo goed als de alu driehoeken die aan de binnenkant gemonteerd moeten worden. Die hebben als het ware van zichzelf al de kwaliteit dat er minder speling mogelijk is, terwijl bij dit model de lengte van de hoeken niet gelijk speling uitsluit. Als ik dan zou moeten kiezen, zou ik eerder voor de Ender 4 gaan en die opkalefateren met die hoekjes. voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.motedis.nl/shop/images/product_images/thumbnail_images/5848_0.jpg_0.jpg

[edit] even een correctie dat dit geen printer is met een UM-stijl kinematiek.

[ Voor 52% gewijzigd door ocf81 op 02-11-2018 15:24 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razwer schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:42:
[...]

Dat zeg ik toch? 8)7
Open deuren intrappen is makkelijk scoren.
Daarvoor opper je anders nog dat de alu extrusies niet goed zijn omdat er geen Vsleuf in zit ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

ocf81 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:12:
Een cartesische printer in box formaat. Ik ben benieuwd of deze ook maar in de buurt komt van de kwaliteit die je met een UM kan behalen. Op zich positief dat het grootste euvel van een catesische printer, het bewegende bed, hier ontbreekt. Ik zie echter op voorhand al een achilleshiel, namelijk het ontbreken van goede hoeken op de profielen. Dit maakt het lastiger om een printer te maken die dimensioneel goed print. Een euvel dat zich op de TronXY5 en Ender 4 ook al voordeed. De hoeken die er nu bij zitten zijn denk ik lang niet zo goed als de alu driehoeken die aan de binnenkant gemonteerd moeten worden. Die hebben als het ware van zichzelf al de kwaliteit dat er minder speling mogelijk is, terwijl bij dit model de lengte van de hoeken niet gelijk speling uitsluit. Als ik dan zou moeten kiezen, zou ik eerder voor de Ender 4 gaan en die opkalefateren met die hoekjes. voorbeeld:
[Afbeelding]

[edit] even een correctie dat dit geen printer is met een UM-stijl kinematiek.
Mee eens, het missen van goede hoekverbindingen viel mij ook al op. Gelukkig is dit relatief makkelijk en goedkoop op te lossen. Het is wel een grote gemiste kans van ze.

Overigens kan de manier die ze gebruiken zorgen voor goede haakse en stevige hoeken, deze kwaliteit zal alleen niet van een goedkope Chinese fabrikant komen.
Verder heb ik ook mijn twijfels over de manier van bevestigen van het bed. Dit gaat gegarandeerd hangen aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
terracide schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:37:
[...]

Dat was van origine mijn idee maar ik ben toch van dat idee afgestapt. De HyperCube is niet slechter dan een Ultimaker. En de bouw van een Ultimaker wordt 2x zo duur.

EDIT: ik denk dat ik zo'n 500 wil uitgeven. En dat mag best 100 meer of minder zijn. Ik wil gewoon iets beters dan wat ik nu heb. Ik heb er wel over gedacht om mijn huidige printer om te bouwen met een smoothieboard maar ik denk dat alles een beetje toe is aan vervanging. Het moet in ieder geval eens uitelkaar en de lagers moeten worden vervangen. Dus ik wil een goede nieuwe bouwen, en daarna de oude weer verbeteren zodat ik twee goede printers heb.
Als je de alu profielen op door mij geopperde site besteld dan zou je met je budget een eind moeten kunnen komen. Ik zou persoonlijk gaan kijken vooer een variant met een lineaire rail voor de x en y-as. En goed van te voren alles op papier uitrekenen en uitdenken zodat je niet achteraf telkens kleine dingen moet bijbestellen.

Ik ben wel van mening dat echt snel printen een utopie is. Ik vraag me af of je echt boven de 80 a 100 mm/s uit gaat komen.

Kwalitatief zal zo'n nodel wel echt veel beter zijn omdat je bed en dus je werksruk stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
WeeDzi schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:38:
[...]

Daarvoor opper je anders nog dat de alu extrusies niet goed zijn omdat er geen Vsleuf in zit ....
Even de uitspraak in perspectief zetten.

Deze link heeft een BOM en hier is een stukje van:
This is a Full frame Kit for one of the most popular DIY Printer Builds at the moment, the Hypercube Evolution.

This frame kit includes all Black Anodized extrusions, fasteners and nuts needed to build the HEVO! This kit is based on 4/5 different B.O.M. and we've tried to include the most common choices for a smooth build.
Includes:
- 4 x 3030 T-Slot X Frame extrusion 420mm (Black Anodized)
- 6 x 3030 T-Slot Y Frame extrusion 410mm (Black Anodized)
- 4 x 3030 T-Slot Z Frame extrusion 500mm (Optional @ 600mm/700mm/800mm) (Black Anodized)
- 2 x 2020 V-Slot Bed frame extrusion 255mm (Black Anodized)
- 2 x 2020 V-Slot Bed frame extrusion 415mm (Black Anodized)
Dus mijn uitgangspunt is dit.

Waar er links gegeven werden naar alu extrusie sites zaten geen v-slots en geen suggestie voor linear rails te gebruiken. Vandaar mijn opmerking over v-slot :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 02-11-2018 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Razwer schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:49:
[...]

Even de uitspraak in perspectief zetten.

[...]

Deze link heeft een BOM en hier is een stukje van:

[...]

Dus mijn uitgangspunt is dit.

Waar er links gegeven werden naar alu extrusie sites zaten geen v-slots en geen suggestie voor linear rails te gebruiken. Vandaar mijn opmerking over v-slot :*)
In de orginele Hyercube evo wordt nergens gesproken over een oplossing met wieltjes en ik heb er ook nog geen mod's voor gezien.

De originele HCE gebruikt gewone (gehard) stalen buizen met lm8 lagers en ik heb wel mod's gezien voor lineaire rails.

De v-slot profielen waar jij overigens op wijst zijn voor de montage van het bed. Dat gaat alleen maar naar beneden dmv de door mij eerder aangehaalde stalen buizen.

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 03-11-2018 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-03 00:24

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Razwer schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 00:00:
Hier iets vergelijkbaars met een rol Esun in wit. De prints zelf zijn geen probleem maar de filament is zeer kwetsbaar en breekt heel makkelijk.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
smallblock schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:28:
[...]

Hier iets vergelijkbaars met een rol Esun in wit. De prints zelf zijn geen probleem maar de filament is zeer kwetsbaar en breekt heel makkelijk.
Ik heb vanmiddag 3 uur op 50 graden in de oven gezet en de extruder gecalibreerd. De prints lijken nu iets steviger maar nog steeds niet in de buurt van 123-3d PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Ik had deze geprint: https://www.thingiverse.com/thing:2738331
en deze strips er op gezet: https://www.aliexpress.co...roof-ip65/1963345486.html
met Mosfet op RPI GPIOs gezet, maar na 5 mins smolt de PLA :'(
Ik had geen idee dat LED strips zo heet werden :(

[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 03-11-2018 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Razwer schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:57:
Ik had deze geprint: https://www.thingiverse.com/thing:2738331
en deze strips er op gezet: https://www.aliexpress.co...roof-ip65/1963345486.html
met Mosfet op RPI GPIOs gezet, maar na 5 mins smolt de PLA :'(
Ik had geen idee dat LED strips zo heet werden :(
Dat worden ze normaal ook niet, dan gaat er echt iets fout vrees ik.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Pixelmagic schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:41:
[...]

Dat worden ze normaal ook niet, dan gaat er echt iets fout vrees ik.
Ik realiseer me nu dat ik er 24v in aan het duwen was ipv 12 :'(
Had nog een oude chinese adaptor liggen waarvan ik dacht dat deze 12v was maar was dus 24v :(

zo ff een buck converter er tussen duwen en kijken of het minder heet gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb een vraag waar ik niet goed uitkom, ik wil mijn printer upgrade met MGN9 lineaire slider systeem deze komt op een 2020 profiel, nu is mijn vraag welke maat boutjes heb ik nodig om de rail op het profiel te monteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
EJSEJS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:48:
Ik heb een vraag waar ik niet goed uitkom, ik wil mijn printer upgrade met MGN9 lineaire slider systeem deze komt op een 2020 profiel, nu is mijn vraag welke maat boutjes heb ik nodig om de rail op het profiel te monteren ?
Ik heb nog nooit linear rails gemount maar als ik deze mag geloven heb je het volgende nodig
https://www.thingiverse.com/thing:2138286
8x 6mm buttontop M3 screws (MGN12H linear rail)
iig wat ik lees is alles M3 (MGN12H, MGN9) en de lengte kan je zelf wel uitmeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Razwer op 03-11-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Razwer schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:03:
[...]

Ik realiseer me nu dat ik er 24v in aan het duwen was ipv 12 :'(
Had nog een oude chinese adaptor liggen waarvan ik dacht dat deze 12v was maar was dus 24v :(

zo ff een buck converter er tussen duwen en kijken of het minder heet gaat worden.
Met buck converter is er idd niet zoveel hitte, maar kom er net achter dat ik niet de juiste mosfets heb gebruikt
IRLZ44N werken niet goed met RPI en alternatief wat ik heb liggen is IRF3708 wat ook niet gaat werken :(

Dus nu maar IRLZ34N besteld en weer een maand wachten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Razwer schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:15:
[...]iig wat ik lees is alles M3 (MGN12H, MGN9) en de lengte kan je zelf wel uitmeten.
Dat is het juist, ik ga de MGN9 rial bestellen en wil meteen de juiste boutjes mee bestellen, maar kan de lengte dus nog niet opmeten...

[ Voor 78% gewijzigd door DON PAPA op 03-11-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
EJSEJS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:21:
Maar dat is voor een MGN12 en ik wil de MGN9 gaan gebruiken, of is de maat voor deze twee hetzelfde ?
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1f3yVHXXXXXX.aXXXq6xXFXXXt/222114054/HTB1f3yVHXXXXXX.aXXXq6xXFXXXt.jpg
Ik hoop dat deze image embed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Oke, als ik het goed begrijp heb ik dus M3x8mm boutjes nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
EJSEJS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:26:
Oke, als ik het goed begrijp heb ik dus M3x8mm boutjes nodig ?
Voor zover ik dat chinees kan ontcijferen wel, al spreek ik compleet geen chinees :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Razwer schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:37:
[...]

recent voorbeeld:
Ik heb gisteren mijn normale laptop weer in elkaar geschroefd. (Iets met een kabeltje naar het scherm waarvoor de hele &%*! laptop uit elkaar moest en ook de bevestiging van 1 van de scharnieren afgebroken bleek te zijn)

De i7-4720HQ doet het in 1minuut en 45sec. Om eerlijk te zijn vind ik dat wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
jbhc schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:54:
[...]

Ik heb gisteren mijn normale laptop weer in elkaar geschroefd. (Iets met een kabeltje naar het scherm waarvoor de hele &%*! laptop uit elkaar moest en ook de bevestiging van 1 van de scharnieren afgebroken bleek te zijn)

De i7-4720HQ doet het in 1minuut en 45sec. Om eerlijk te zijn vind ik dat wel meevallen.
dan ben ik benieuwd wat het verschil is. Had je ook adaptive layers aan? Mijn laptop is meer beefy en doet er langer over. Core i7 6700HQ met 32gb ram
Jouw laptop heeft Gen4 cpu vs Gen6 in mijne. Alleen 100mhz snellere turbo klok bij jouwe. Dat mag niet zo'n spectaculair verschil geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
EJSEJS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:48:
Ben er op dit moment mee bezig, M3 is de maat, 10mm lang. Vergeet geen M3 T-nuts mee te bestellen :)

Edit: ik zie dat je aan MGN9 denkt, samen met 2020 rail. Ik heb de 2020 rail van Motedis en de gleuf is 6 mm, en persoonlijk vind ik de MGN12 er nét netjes op vallen. Ik neem aan dat MGN9 smaller is en dan zal het erg onstabiel vast zitten vrees ik. Ik zou dus voor MGN12 gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Pixelmagic op 03-11-2018 13:09 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Razwer schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:57:
[...]

dan ben ik benieuwd wat het verschil is. Had je ook adaptive layers aan? Mijn laptop is meer beefy en doet er langer over. Core i7 6700HQ met 32gb ram
Jouw laptop heeft Gen4 cpu vs Gen6 in mijne. Alleen 100mhz snellere turbo klok bij jouwe. Dat mag niet zo'n spectaculair verschil geven.
Adaptive Layers maakte het verschil; 5min 5sec.

i7-4720HQ / 32GB / Linux Mint 18.3

Grappig om te zien dat er zo weinig verschil zit tussen de Intel generaties ondanks dat het 2 verschillende "ticks" zijn. Dat was vroeger wel eens anders.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
jbhc schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:53:
[...]

Adaptive Layers maakte het verschil; 5min 5sec.

i7-4720HQ / 32GB / Linux Mint 18.3

Grappig om te zien dat er zo weinig verschil zit tussen de Intel generaties ondanks dat het 2 verschillende "ticks" zijn. Dat was vroeger wel eens anders.....
https://cpu.userbenchmark...-i7-4720HQ/m34954vsm20045
is idd maar 2% verschil in performance. Zelfs TDP is weinig verschil.
Waar wel verschil in zit is DDR3 vs DDR4, memory bandwidth, max memory (64gb vs 32gb) en integrated graphics. Met gelijke configs merk je daar dus idd uiterst weinig van. Zo zie je dat die "oude" laptop van je nog prima mee kan 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
Voor de mensen die het leuk vinden, hier even wat ik aan het bouwen ben.

Ik wilde een groter printoppervlak hebben dan de huidige BQ Hephestos van 20x20 en liefst ook wat sneller kunnen printen. Mijn oog was gevallen op de Hypercube, maar zag daar toch wat dingen die ik anders wilde.

Ondertussen zijn er flink wat onderdelen onderweg dus ik ben aan het door ontwerpen en printen van onderdelen begonnen. De basis is dus een CoreXY printer, waarbij ik de X en Y as op MGN12 rail ga laten bewegen. Het bed word 30x30cm verwarmd aluminium wat bewogen word door 4 spindels, aangedreven door GT2 belt en 1 motor. De X as word alleen een MGN12 rail met een Bowden E3D V6 kloon hotend. Ik houd rekening met meerdere extruders en heb dus wat extra bewegingsruimte op de X/Y as, de rail is 40cm.

Hier de eerste onderdelen nog warm van de print:

Afbeeldingslocatie: https://www.acmewarez.nl/images/parts.JPG

Dit is het eerste deel van het frame naast zijn toekomstige kleine broertje, bed ligt nog los:

Afbeeldingslocatie: https://www.acmewarez.nl/images/deel-1.JPG

Voor de mensen die het leuk vinden het huidige ontwerp in Fusion 360 te bekijken: https://a360.co/2CYgdAS

Edit: oh ja, tips of ideeën zijn uiteraard meer dan welkom !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Pixelmagic schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:36:
Edit: oh ja, tips of ideeën zijn uiteraard meer dan welkom !
E3D komt op korte termijn met een vervanger van de Titan Aero. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Misschien een idee om naar te kijken.

Wat voor bord ben je van plan te gebruiken? Wat ik in die fusion360 van je zie is Arduino Mega met RAMPS?
Ik hoor goede dingen over de Duet boards (32bits). Slechte stepper drivers kunnen je ook flink bezuren dus ben benieuwd waar je voor gaat.

En ga je voor 12v of 24v? je hebt je heatbed al, maar 24v is tegenwoordig de goto voltage ivm de tijd die het kost om het bed te verwarmen. Ikzelf ben gegaan voor 230v 700w AC heatbed met aansturing via SSR. Ontneemt ook meteen alle gezeur die je hebt met slechte mosfets.
edit4: ik zie nu dat je 2 PSU's hebt? Waarom?

edit5: ga je voor ABL? zo ja, BLTouch/3DTouch of EZABL / Capacitance Proximity Sensor?

[ Voor 84% gewijzigd door Razwer op 03-11-2018 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Razwer schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:09:
[...]

E3D komt op korte termijn met een vervanger van de Titan Aero. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Misschien een idee om naar te kijken.

Wat voor bord ben je van plan te gebruiken? Wat ik in die fusion360 van je zie is Arduino Mega met RAMPS?
Ik hoor goede dingen over de Duet boards (32bits). Slechte stepper drivers kunnen je ook flink bezuren dus ben benieuwd waar je voor gaat.

En ga je voor 12v of 24v? je hebt je heatbed al, maar 24v is tegenwoordig de goto voltage ivm de tijd die het kost om het bed te verwarmen. Ikzelf ben gegaan voor 230v 700w AC heatbed met aansturing via SSR. Ontneemt ook meteen alle gezeur die je hebt met slechte mosfets.
edit4: ik zie nu dat je 2 PSU's hebt? Waarom?

edit5: ga je voor ABL? zo ja, BLTouch/3DTouch of EZABL / Capacitance Proximity Sensor?
Ik probeer het geheel voor een redelijk bedrag te maken en kies er voor om soms wat meer geld uit te geven als iets écht beter (zou) moeten werken en waar mogelijk gewoon budget spul te kopen. Daardoor kies ik nu ook voor een Ramps 1.6 board en een kloon V6. Geld in een put storten kan ik altijd nog, ik zie het meer als een uitdaging met een bescheiden budget ook wat leuks niet te zetten, als het later niet blijkt te werken dan kan ik altijd nog upgraden.

Vooral de Duet heb ik ook naar gekeken, erg mooi spul maar zie nog niet de grote voordelen boven Ramps met Octoprint op een Pi. Vandaar deze keuze. Heb overigens wel direct gekozen voor TMC2208 drivers.

Het heatbed komt op 24 volt te draaien, met 12 krijg je 30x30 niet echt warm volgens mij, lukte me met 20x20 nog maar net. Heb er wel een MOSFET boardje voor liggen en wil hem ook met PWM aan gaan sturen. De 2 PSU's is een overblijfsel, heb tijden op de ATX PSU gedraaid en had een 24V/10A over liggen van mijn flipperkast, dus was met een nieuw heatbed een no-brainer. Het geheel werkt prima, heb zat ATX voedingen liggen dus denk dat ik het zo hou, bevalt prima.

Hem ook een (cloon) BLTouch liggen, moet me daar nog goed in gaan verdiepen hoe dat afgesteld moet worden, vooral als ik meerdere printheads ga krijgen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Pixelmagic schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:45:
[...]

Ik probeer het geheel voor een redelijk bedrag te maken en kies er voor om soms wat meer geld uit te geven als iets écht beter (zou) moeten werken en waar mogelijk gewoon budget spul te kopen. Daardoor kies ik nu ook voor een Ramps 1.6 board en een kloon V6. Geld in een put storten kan ik altijd nog, ik zie het meer als een uitdaging met een bescheiden budget ook wat leuks niet te zetten, als het later niet blijkt te werken dan kan ik altijd nog upgraden.

Vooral de Duet heb ik ook naar gekeken, erg mooi spul maar zie nog niet de grote voordelen boven Ramps met Octoprint op een Pi. Vandaar deze keuze. Heb overigens wel direct gekozen voor TMC2208 drivers.
Ik was nooit een voorstander van 32bits boards (ivm prijs) totdat ik dit artikel las: https://3dprinting.stacke...-an-arm-based-electronics
Samenvatting: 32bits kan je betere kwaliteit prints krijgen, vooral bij hogere snelheid.

edit: ik snap je keuzes verder en ben benieuwd naar je voortgang 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 03-11-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Pixelmagic schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:07:
[...]Ben er op dit moment mee bezig, M3 is de maat, 10mm lang. Vergeet geen M3 T-nuts mee te bestellen :)

Edit: ik zie dat je aan MGN9 denkt, samen met 2020 rail. Ik heb de 2020 rail van Motedis en de gleuf is 6 mm, en persoonlijk vind ik de MGN12 er nét netjes op vallen. Ik neem aan dat MGN9 smaller is en dan zal het erg onstabiel vast zitten vrees ik. Ik zou dus voor MGN12 gaan.
Oke bedankt voor deze informatie, dan ga ik de MGN12 bestellen inplaats van de MGN9...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Pixelmagic Zorg wel dat je niet de allergoedkoopste TMC2208 besteld. Ik weet uit ervaring dat die geen i/o pin hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
jbhc schreef op zondag 4 november 2018 @ 03:13:
@Pixelmagic Zorg wel dat je niet de allergoedkoopste TMC2208 besteld. Ik weet uit ervaring dat die geen i/o pin hebben :X
Hoe zie ik dat en wat merk ik er precies van ? Heb er eerlijk gezegd niet op gelet (ik heb deze, de 2208 versie uiteraard)
EJSEJS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:38:
[...]

Oke bedankt voor deze informatie, dan ga ik de MGN12 bestellen inplaats van de MGN9...
Update hierover, heb vandaag de rail gemonteerd, eerst met T-Nuts maar heb uiteindelijk toch gaatjes geboord in de 2020 extrution en vervolgens M3 schroefdraad getapt. Daar zitten deze schroeven in en zit erg netjes vast naar mijn mening, beter als met T-nuts.

Ik merk alleen dat mijn huidige ontwerp van hoe de x-rail vastzit aan beide Y carriages te veel druk op de karretjes zet, ze rollen niet soepel (genoeg). Ze zitten ook ERG strak en kunnen niet gesteld worden. Back to the drawing board zullen we maar zeggen :9

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 14:36
excuses, verkeerde topic!

[ Voor 99% gewijzigd door SuperKris op 04-11-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Pixelmagic mooi aangepast ontwerp. Vanwaar komt het bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Damic schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:08:
@Pixelmagic mooi aangepast ontwerp. Vanwaar komt het bed?
Dank je, bed is hier vandaan.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunderfield
  • Laatst online: 01-06 22:02
Hoi @SuperKris,

Je code wordt niet (of maar 1 keer) uitgevoerd omdat je oldValuePdail niet opnieuw set. Deze code probeert manueel edge detectie uit te voeren.

Een veel mooiere oplossing zou uit de gebruikte debounce library kunnen komen:
https://github.com/thomasfredericks/Bounce2/wiki

ps, als je code invoegt: probeer het korter te houden en de syntax highlighter uit UBB te gebruiken.
Overzicht van UBB-codes #tag_code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Sunderfield volgens mij had je deze tab nog openstaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Na 49 uur wachten zijn de extruder parts (mix van R3 en Zaribo) eindelijk klaar! Morgen komt de E3D V6 Gold binnen en kan deze plaats nemen in zijn nieuwe huisje :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/28wl6hj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/35hee6v.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door BiLo op 05-11-2018 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
DylanE schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:45:
Na 49 uur wachten zijn de extruder parts (mix van R3 en Zaribo) eindelijk klaar! Morgen komt de E3D V6 Gold binnen en kan deze plaats nemen in zijn nieuwe huisje :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit, toch maar eens kijken naar dat filament :D

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Droxz schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:48:
[...]

Dat ziet er goed uit, toch maar eens kijken naar dat filament :D
In dit geval een rolletje van Formfutura! Geprint op .10 & 20% infill

Formfutura is trouwens goedkoper dan 123-3D en is veeeel beter gemaakt. De buitenkant van 123 is heel ruw en oneven (inherent aan de carbon vezels) maar Formfutura heeft dat een stuk beter voor elkaar.

https://www.conrad.nl/p/f...5-mm-carbon-500-g-1540432

[ Voor 36% gewijzigd door BiLo op 05-11-2018 11:55 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1 ... 135 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.