Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen
Het ziet er iets mooier uit, daarnaast brengt het een hogere energie rekening want het duurt gewoon veeeel langer.Droxz schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:47:
[...]
Ik zat al wat te zoeken, en kwam hem tegen op bol.com: CarbonFil - Black, bedankt voor de tip!
(vorige keer had je mij volgens mij al aangegeven welke nozzle je gebruikte, hier ga ik ook nog even verder naar kijken). Ook maar eens kijken wat printen op .1 doet ipv .2
Ik heb trouwens het profiel (in Slic3r) van Colorfabb XT-CF20 gebruikt als filament setting. In print settings bij speed de snelheidswaarden verlaagt naar 60 mm/s. (behalve travel: non-print moves)
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Word weer eens tijd dat ik wat ga printen. Eerst natuurlijk perfect calibreren en afstellen.
Hebben de mensen die zelf dingen ontwerpen ook wel eens last dat je een idee in je hoofd maar niet op de computer kan krijgen?
Heb een idee om een zaklamp / zoeklicht te ontwerpen die ik dan 3d print maar kan maar geen 3d ontwerp maken....
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Maak zelf eerst een schets op papier..zijn wel 'schets cursussen' te vinden op b.v. instructables. Daarna pak ik op fusion 360 of Aspire en ontwerp / jat het een en ander. Print of frees het daarna uit.thijsco19 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:56:
Als jij nu die carbon fill print met 60mm/s duurt het bij mij even snel als met pla.
Word weer eens tijd dat ik wat ga printen. Eerst natuurlijk perfect calibreren en afstellen.
Hebben de mensen die zelf dingen ontwerpen ook wel eens last dat je een idee in je hoofd maar niet op de computer kan krijgen?
Heb een idee om een zaklamp / zoeklicht te ontwerpen die ik dan 3d print maar kan maar geen 3d ontwerp maken....
Voor zoiets als een zaklamp/ zoeklicht zou ik niet gaan 3d printen. Je hebt er zeer veel van en dan zit je nog met zoiets als waterdichtheid en vergeet ook de materiaalkeuze niet. Lijkt me niet echt makkelijk.
Daar had ik alleen in het begin problemen mee, ik kon het ook niet goed in mijn hoofd "uit tekenen" zeg maar. Mijn oplossing, pak pen en papier en maak een schets met wat dimensiesthijsco19 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:56:
Als jij nu die carbon fill print met 60mm/s duurt het bij mij even snel als met pla.
Begin met de grote lijnen en start vanaf 1 punt (beneden of boven b.v).
Nu ben ik benieuwd, welk programma gebruik je? (Fusion360 hier)
Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen
YouTube: RAMPS Stepper Driver tuning
[ Voor 4% gewijzigd door Niekserr op 05-11-2018 19:03 ]
Voor het idee wat ik heb is waterdichtheid niet nodig. Er zullen juist gaten in de behuizing moeten zitten voor een correcte werking
@Droxz Nog zo een ouderwetse die het over pen en papier heeft..
Toch geen slecht idee dan.
Ik gebruik solidworks en fusion360. Recent overgegaan naar fusion360.
Lijkt mij namelijk iets meer mogelijkheden te hebben.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Het lijkt alsof je een metalen schroevendraaier gebruikt, dat is niet de bedoeling met stepper drivers aangezien je daarmee de boel kan kortsluiten: https://e3d-online.com/ce...adjusting-stepper-driversNiekserr schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:02:
Ik heb nog steeds problemen helaas met het tunen van mijn stepper drivers van mijn RAMPS 1.4 upgrade van mijn Anet A8. Ik heb het proberen te filmen hieronder. Weet iemand de oorzaak van dit voltage dat niet constant blijft? Zou dit een indicatie zijn dat ze kapot zijn? Dit is het geval bij 3 a 4 van de 5 drivers. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met de verkoper op Amazon, maar ze zijn niet super hulpvaardig helaas.
Wat je wil is een keramieken schroevendraaier (kost geen drol via aliexpress of via e3D).
Als je voorzichtig doet gaat het prima met een metalen schroevendraaiercitruspers schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:00:
[...]
Het lijkt alsof je een metalen schroevendraaier gebruikt, dat is niet de bedoeling met stepper drivers aangezien je daarmee de boel kan kortsluiten: https://e3d-online.com/ce...adjusting-stepper-drivers
Wat je wil is een keramieken schroevendraaier (kost geen drol via aliexpress of via e3D).
Wat gebruik je als de min-pool?Niekserr schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:02:
Ik heb nog steeds problemen helaas met het tunen van mijn stepper drivers van mijn RAMPS 1.4 upgrade van mijn Anet A8. Ik heb het proberen te filmen hieronder. Weet iemand de oorzaak van dit voltage dat niet constant blijft? Zou dit een indicatie zijn dat ze kapot zijn? Dit is het geval bij 3 a 4 van de 5 drivers. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met de verkoper op Amazon, maar ze zijn niet super hulpvaardig helaas.
Wat ik zou doen is los meten en draaien. Dus meten met je multimeter wat het voltage is, eventueel licht aanpassen en daarna weer meten. Let wel dat hele kleine aanpassingen in de pot al een grote verandering in voltage kan zijn. Dus echt met kleine stapjes.
Daarnaast zou ik kijken of je de multimeter van auto-range kan afhalen. Misschien dat het dan iets makkelijker zichtbaar blijft.
-
Het kan normaal prima, het is juist handig als je je multimeter eraan vast maakt want dan kun je live het Vref aflezencitruspers schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:00:
[...]
Het lijkt alsof je een metalen schroevendraaier gebruikt, dat is niet de bedoeling met stepper drivers aangezien je daarmee de boel kan kortsluiten: https://e3d-online.com/ce...adjusting-stepper-drivers
Inderdaad, denk jij dat deze kapot zijn of dat ik per ongeluk iets heb kortgesloten? Dat laatste lijkt mij niet eerlijk gezegd...jbhc schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:13:
[...]
Als je voorzichtig doet gaat het prima met een metalen schroevendraaierDesnoods kun je je schroevendraaier inwikkelen met tape of plakband.
Hmm, wellicht heb ik interesse. Het zijn wel andere dan die ik hier heb, maar ik weet niet of dat heel veel uit maakt though..jbhc schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:52:
@Niekserr Ik heb hier anders nog wel wat drv8825's liggen. Mocht je interesse hebben doe dan even een PB.
M'n multimeter kan niet van auto-range af helaas. Op het filmpje hield ik de schroevendraaier zo goed als stil dus ik vond het bijzonder dat het Vref zelfs naar de 4V schoot.Edd schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:37:
[...]
Wat gebruik je als de min-pool?
Wat ik zou doen is los meten en draaien. Dus meten met je multimeter wat het voltage is, eventueel licht aanpassen en daarna weer meten. Let wel dat hele kleine aanpassingen in de pot al een grote verandering in voltage kan zijn. Dus echt met kleine stapjes.
Daarnaast zou ik kijken of je de multimeter van auto-range kan afhalen. Misschien dat het dan iets makkelijker zichtbaar blijft.
Als min-pool gebruik ik de GND van het RAMPS bord gezien ik huiverig was om dat kleine pinnetje op de driver te gebruiken. Het is echt lastig om het te tunen, het voelt alsof deze echt kapot zijn omdat er wel één is die goed te tunen is. Deze kan ik perfect instellen en overheat niet o.i.d.
De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het maken van een "lack" enclosure. En deze had ik inmiddels voltooid. Hierbij meteen een Rpi geplaatst met octoprint. Dit had ik inmiddels werkend. Veel youtube filmpjes voor nodig gehad. Ben eigenlijk compleet nieuw met raspberry.
Nu wou ik hier ook led strips (enkel wit, geen rgb) in plaatsen en deze dan doormiddel van de enclosure plugin aansturen. Hiervoor heb ik deze relayboard aangeschaft.
Na wat zoekwerk dacht ik gevonden te hebben hoe deze aangesloten moest worden.
Helaas, het werkte niet. Ik kreeg de relais niet geschakeld. Erger nog door wat frustratie/ongeduld te veel lopen proberen. En jawel nu doet m'n Pi het niet meer. (groene s-kaart led gaat niet meer aan)
Aankomende woensdag komt er een nieuwe binnen, en dan maar weer proberen.
Maar hoe dient het nu wel te gebeuren, ik kom na wat zoeken verschillende methodes tegen.
Maar hoe hoort het nu eigenlijk?
Het gaat over 12V LED strips? Ik heb RGB LED strips in mijn Ikea Lack behuizing gehangen en bestuur deze via dit bordje: https://nl.aliexpress.com...b6-418b-a347-17ff20681af4MartijnV03 schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:15:
Nu wou ik hier ook led strips (enkel wit, geen rgb) in plaatsen en deze dan doormiddel van de enclosure plugin aansturen. Hiervoor heb ik deze relayboard aangeschaft.
Na wat zoekwerk dacht ik gevonden te hebben hoe deze aangesloten moest worden.
Helaas, het werkte niet. Ik kreeg de relais niet geschakeld. Erger nog door wat frustratie/ongeduld te veel lopen proberen. En jawel nu doet m'n Pi het niet meer. (groene s-kaart led gaat niet meer aan)
Lijkt me beter dan met een mechanisch relais. Daar hoor je altijd een klik als deze aan of uit schakelt... (Je linkte naar een relais om een apparaat van 220V AC aan en uit te schakelen?, ik veronderstel dat je LED strip niet op hoofdspanning zit? Ofwel?)
Daarna heb ik gewoon aanpassingen in Marlin weggeschreven, verandert mooi van kleur bij het opwarmen. Wel handig als indicator.
Ik heb die enclosure plugin eens bekeken, en dat ziet er wat hetzelfde concept uit. (Met gewoon meer opties dan de Marlin LED settings).
https://www.thingiverse.com/thing:2993442 bevat een kort overzicht
Ik ben sinds een maand of 5 weer begonnen met printen en ben nu door mijn witte rol heen waar de printer mee geleverd werd
Merkte tijdens het printen echter al een tikkend/schrapend geluid en zag dat de printkop licht over de infill schraapte wat het geluid verklaarde. Ik krijg het alleen niet opgelost, want ik snap niet helemaal wat er nu precies de oorzaak van is. Ik zou met Z hop kunnen experimenteren, maar ik heb geen issues met het van het bed stoten dus ik vraag me af of het wel met travel te maken heeft.
De banen tussen de gaten heb ik altijd, maar nu zijn het groeven

Onderkant, klikbaar
Bovenop de print heb ik dus ook strepen van de printkop lopen. Nu ik dat zeg, dat is sowieso travel
Edit: Bovenstaande printje is op 120mm/s maar ik heb het ook gezien bij een printje op 60mm/s
[ Voor 6% gewijzigd door lolgast op 06-11-2018 10:03 ]
wat je hierboven omschrijft had ik ook last van.lolgast schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:00:
Eigenlijk lurk ik hier alleen maar eens in de zoveel tijd voor tips, maar nu heb ik toch een vraag.
Ik ben sinds een maand of 5 weer begonnen met printen en ben nu door mijn witte rol heen waar de printer mee geleverd werdDus, netjes alles gekalibreerd, print blijft goed plakken op het bed. G1E100F120 slokt precies 100mm op
Merkte tijdens het printen echter al een tikkend/schrapend geluid en zag dat de printkop licht over de infill schraapte wat het geluid verklaarde. Ik krijg het alleen niet opgelost, want ik snap niet helemaal wat er nu precies de oorzaak van is. Ik zou met Z hop kunnen experimenteren, maar ik heb geen issues met het van het bed stoten dus ik vraag me af of het wel met travel te maken heeft.
De banen tussen de gaten heb ik altijd, maar nu zijn het groeven
[Afbeelding]
Onderkant, klikbaar
Bovenop de print heb ik dus ook strepen van de printkop lopen. Nu ik dat zeg, dat is sowieso travel
Edit: Bovenstaande printje is op 120mm/s maar ik heb het ook gezien bij een printje op 60mm/s
Dan had me printer een super mooi laagje neergelegd en ging er daarna dwars door heen, en maakte het zelfde effect. Sinds dien gebruik ik altijd Z Hop. 0,2MM is genoeg om over het print werk heen te komen, en het kost geen extra tijd.
Beste ik heb mijn ender 3 nu 3 weken, Echt en fantastische printer met PLA.
Maar nu heb ik een rolletje ABS gekregen van iemand, en ik krijg het maar niet voor elkaar om ABS echt goed te printen. Het ABS filament is van 123-3d van de Jupiter series wit 1.75mm.
Het probleem is dat ik de eerste laag niet goed geprint krijg zie de eerste foto.
Op de tweede foto zie je hoe het bed eruit ziet als de mislukte print verwijderd is.
Ik krijg het er ook niet meer af.

Ik gebruik Cura en dan het standaard meegeleverd profiel voor de ender 3.
Ik heb een beetje lopen tweaken met de extruder temperatuur maar dit heeft niet geholpen.
Hieronder de screenshots van Cura.

Dit is het model wat ik probeerde te printen.
https://www.thingiverse.com/thing:24071
Zelf denk ik dat het ligt aan de rol, deze is namelijk al een tijdje uit zijn verpakking.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
- Part cooling staat op 100%, over het algemeen moet dit uit staan voor ABS
- Bed temperatuur, gooi dit een stuk omhoog, begin op 100 graden en kijk wat dat doet
- Nozzle temperatuur, ik zou op 255 o.i.d. beginnen, en dan finetunen op het moment dat de eerste laag voltooid is, dit is even spelen.
Succes!
| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix
M.i. heeft de ender3 geen all-metal hotend, dus dikke kans dat op die temperaturen het PTFE buisje in je hotend ook nog eens begint te vervormen en uiteindelijk de boel verstopt. In dit geval lijkt het probleem me meer aan de nozzle afstand/bed level te liggen (zo aan de foto te zien), maar alsnog iets om rekening mee te houden.JoostvWillegen schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:59:
Ik zie zo snel 3 dingen die wellicht interessant zijn;
- Part cooling staat op 100%, over het algemeen moet dit uit staan voor ABS
- Bed temperatuur, gooi dit een stuk omhoog, begin op 100 graden en kijk wat dat doet
- Nozzle temperatuur, ik zou op 255 o.i.d. beginnen, en dan finetunen op het moment dat de eerste laag voltooid is, dit is even spelen.
Succes!
Als je problemen hebt met de wiring, laat het dan maar weten. Ik heb zelf ook wat moeten zoeken naar de correcte manierMartijnV03 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:33:
@Didius Ik gebruik inderdaad een 12v strip. En de 12v spanning haal ik van een atx voeding. Maar heb nu de Mosfet module besteld die jij aangaf. Gaan we dat eens proberen.
Heb je het al met aceton (nagellak remover) o.i.d. geprobeerd?Lux_Gamer schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:56:
Ender 3 ABS Catastrofe
Maar nu heb ik een rolletje ABS gekregen van iemand, en ik krijg het maar niet voor elkaar om ABS echt goed te printen. Het ABS filament is van 123-3d van de Jupiter series wit 1.75mm.
Het probleem is dat ik de eerste laag niet goed geprint krijg zie de eerste foto.
Op de tweede foto zie je hoe het bed eruit ziet als de mislukte print verwijderd is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een beetje lopen tweaken met de extruder temperatuur maar dit heeft niet geholpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf denk ik dat het ligt aan de rol, deze is namelijk al een tijdje uit zijn verpakking.
Morgen eerst weer de nieuwe Pi monteren in de kast en alvast de kabels van de verlichting en de fans weg werken.
Het geheel ziet er nu zo uit:
Met in de onderste kast, voeding en raspberry:
Misschien maak ik me op dit moment te druk en moet ik gewoon de motor aansluiten en dan kijken hoe het loopt, je verplaatst de z-as maar met kleine stukjes tegelijk en loopt het prima,
Thanks, maar het is al niet nodig! Ik krijg een volledige refund van de verkopers en er is al een nieuw setje onderwegjbhc schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:17:
@Niekserr De drv8825 is een "drop in replacement" voor de normale ramps stepper drivers. Google het maar eens. Ik wil je er ook best 1 toesturen. Ik vermoed dat de potmeters van je huidige drivers gewoon niet goed zijn.
Ik heb zelf eens een inlaatspruitstuk van petg geprint voor een crossbrommertje. Die heeft langer uitgehouden dan de brommer zelf. De hele carburateur hing er aan en het brandstofmengsel maakte direct contact met het petg materiaal. Ik heb hem ook eens van ABS gemaakt maar die loste al snel op door het brandstofmengsel en brak daardoor na 10 minuten al in 2en.Waterkoker schreef op woensdag 7 november 2018 @ 00:40:
Welk 3d print materiaal zou geschikt zijn voor op bijvoorbeeld een brommer. Het moet dan tegen zonlicht, vocht, brandstof/olie en schokbestendig zijn
PETG is dan weer niet goed genoeg als materiaal voor een vlotterbak, die werd zacht na een paar dagen. Maar hier stond dan ook continu een laag benzine in.
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Dit is wat ik bedoel met regenboor filament:
http://www.unicofil.de/en/pla-rainbow/
Hier / Zoiets??ObiTewodros schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:57:
Weten jullie toevallig waar je in Nederland "regenboog" filemant kan kopen? Ik kan het alleen in duitsland of via chinese webshops vinden.
Dit is wat ik bedoel met regenboor filament:
http://www.unicofil.de/en/pla-rainbow/
Dit wilde ik met mijn print ook gaan doen, alleen dan met 3 spindels, dit liep niet heel soepel, en ben gauw naar 3 motoren gegaan, deze zijn allemaal parallel aangesloten en verbonden aan een tb6600 driver, die genoeg vermogen kan leveren.Pixelmagic schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:12:
Zijn er hier mensen die een z-as hebben met vier aandrijf spindels ? Ik heb ze er nu op zitten met op elke as een gt2 pulley en een belt naar één nema17 motor, maar vind het geheel handmatig niet echt lekker soepel lopen. Het bedframe zit er met één schroef losjes aan vast en kan onderling bewegen zodat daar nu nog jiet echt weerstand in kan zitten.
Misschien maak ik me op dit moment te druk en moet ik gewoon de motor aansluiten en dan kijken hoe het loopt, je verplaatst de z-as maar met kleine stukjes tegelijk en loopt het prima,
Het nadeel hiervan is weer dat de tb6600 alles behalve stil is. voor nu is het even leuk maar ik ga dit ook vervangen voor drie losse tmc2130 drivers.
Een andere nadeel is dat je een hoop I/O nodig hebt voor alle losse drivers, zelf heb ik een Duet3D dus ik heb plek voor 12 driver, maar niet elke controller heeft dat.
Het voordeel van drie los bediende spindels is dat de controller zelf het bed kan richtte, dus eerste meet en daarna zelf bijstellen.
De electronica die we toen gebruikte was gebaseerd op een vroeg prototype voor het RAMPS 1.X? bordje en ik vermoed dat die nooit helemaal lekker gewerkt heeft. Ook de extruder hebben we nooit goed afgesteld gekregen. Ik zou beide dan ook graag vervangen voor iets nieuws. In 8 jaar is er veel veranderd en ik ben dan ook benieuwd wat jullie op dit moment zouden aanraden.
Qua stepper motors en mechanica zit ‘ie naar mijn idee best goed in elkaar, ik denk dat met het vervangen van de electronica en extruder er best nog acceptable prints uit kunnen komen. Of denken jullie dat dit verspilde moeite is en zou het beter zijn om helemaal aan iets nieuws te gaan bouwen?
De mendel das pas nostalgie Doet me denken aan mn goede oude trouwe mendel90Knopsje schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:11:
Ik ben op zoek naar wat advies voor het upgraden / werkend krijgen van een RepRap Mendel. In 2010 ben ik in het kader van een profielwerkstuk over 3D printen begonnen aan de bouw van de Mendel. Helaas hebben we die nooit helemaal werkend gekregen: simpele prints kwamen er eigenlijk nooit goed uit. Vanwege tijdsgebrek en andere prioriteiten heeft hij jarenlang ongebruikt in de kast gestaan maar inmiddels begint het steeds meer te kriebelen om hem nog eens goed onder handen te nemen.
De electronica die we toen gebruikte was gebaseerd op een vroeg prototype voor het RAMPS 1.X? bordje en ik vermoed dat die nooit helemaal lekker gewerkt heeft. Ook de extruder hebben we nooit goed afgesteld gekregen. Ik zou beide dan ook graag vervangen voor iets nieuws. In 8 jaar is er veel veranderd en ik ben dan ook benieuwd wat jullie op dit moment zouden aanraden.
Qua stepper motors en mechanica zit ‘ie naar mijn idee best goed in elkaar, ik denk dat met het vervangen van de electronica en extruder er best nog acceptable prints uit kunnen komen. Of denken jullie dat dit verspilde moeite is en zou het beter zijn om helemaal aan iets nieuws te gaan bouwen?
Maar zou inderdaad de elektronica (mainboard) nieuw kopen en de nozzle, daar heeft men behoorlijk wat stappen gemaakt, en het frame van de mendel was lang niet zo stug als menig ander frames nu.
Part cooling MOET uit. Daarnaast is printen zonder enclosure niet te doen met een Ender 3Lux_Gamer schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:56:
Ender 3 ABS Catastrofe
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met enclosure worden je electronics erg warm dus ook niet handig.
Daarnaast is het een bekend issue dat boven de 70 graden build plate de build surface lijm los laat, maar voor ABS wil je toch een build plate temp van rond de 100 graden.
Samengevat, print geen ABS met je Ender 3. Je moet door veel hoepels springen om het degelijk er uit te laten komen. Kijk naar PLA(+) of PETG.
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Is de draadeind / driehoek constructie van de Mendel dan zo inferieur aan de nieuwe (aluminium hoek/H-profielen) dan? Moet zeggen dat ik de driehoek constructie inderdaad alleen maar bij de Mendel toegepast heb gezien maar had nooit het idee dat de constructie zo slecht was dat het invloed op de print zou hebben.WeeDzi schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:27:
[...]
De mendel das pas nostalgie Doet me denken aan mn goede oude trouwe mendel90, maar ik zou de onderdelen scavengen en lekker een nieuwe printer maken/kopen. In ieder geval afstappen van de draadeind driehoek constructie. Volgens mij zijn er velen hier met een endr 3. Of je moet kijken of je ergens een los frame kan bestellen en daar al je onderdelen op zetten.
Maar zou inderdaad de elektronica (mainboard) nieuw kopen en de nozzle, daar heeft men behoorlijk wat stappen gemaakt, en het frame van de mendel was lang niet zo stug als menig ander frames nu.
Ender 3 ziet er verder interessant uit maar zo te zien alleen als compleet pakket te krijgen? Dan valt er weinig van de Mendel te herbruiken...
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je budget is. Het is natuurlijk het overwegen waard om de boel om te bouwen naar een AM8 of iets dergelijks afhankelijk van hoeveel materiaal je je dan kunt recyclen.Knopsje schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:11:
Ik ben op zoek naar wat advies voor het upgraden / werkend krijgen van een RepRap Mendel. In 2010 ben ik in het kader van een profielwerkstuk over 3D printen begonnen aan de bouw van de Mendel. Helaas hebben we die nooit helemaal werkend gekregen: simpele prints kwamen er eigenlijk nooit goed uit. Vanwege tijdsgebrek en andere prioriteiten heeft hij jarenlang ongebruikt in de kast gestaan maar inmiddels begint het steeds meer te kriebelen om hem nog eens goed onder handen te nemen.
Een aluminium frame zou ik wel echt aanraden.
Update, heb de hele zooi nog eens uit elkaar gehaald na wat diep nadenken, wilde stap voor stap de onderdelen vastzetten en verbinden om te bepalen wanneer het niet meer soepel loopt.stefan787 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:53:
[...]
Dit wilde ik met mijn print ook gaan doen, alleen dan met 3 spindels, dit liep niet heel soepel, en ben gauw naar 3 motoren gegaan, deze zijn allemaal parallel aangesloten en verbonden aan een tb6600 driver, die genoeg vermogen kan leveren.
Het nadeel hiervan is weer dat de tb6600 alles behalve stil is. voor nu is het even leuk maar ik ga dit ook vervangen voor drie losse tmc2130 drivers.
Een andere nadeel is dat je een hoop I/O nodig hebt voor alle losse drivers, zelf heb ik een Duet3D dus ik heb plek voor 12 driver, maar niet elke controller heeft dat.
Het voordeel van drie los bediende spindels is dat de controller zelf het bed kan richtte, dus eerste meet en daarna zelf bijstellen.
Ik kwam er al vrij vlot achter dat de manier hoe ze opgesloten zitten tussen de 2020 profielen met de kfl08 lagers niet lekker zat. De klf08 is een behuizing met schroeven en een lager er in, waar de spindel in vast gezet kan worden. Nu blijkt dat lager er los in geplaatst/geperst maar deze kunnen met wat kracht scheef gezet worden. Na op alle assen aan een kant losgehaald te hebben bleek dat er twee redelijk schuin stonden en dus spanning hadden als ze vastzaten.
Met wat gepast geweld krijg je de lager verzet en dat gedaan, verder in elkaar gezet en dat scheelt aannemelijk. Ook even een motor via de belt aangesloten, het bedframe vastgemaakt en ik kan het geheel nu probleemloos laten draaien !
Hoop dat iemand hier ook een keer wat aan heeft, vier spindels met 1 motor lijkt dus te kunnen.
In het vlak van de driehoeken is het redelijk stevig echter in de X richting vaak minder. maar sowieso zijn de draadeinden gewoon minder stug dan een plaat alu of hout wat dat aangaat. de mendel90 was al een hele verbetering.Knopsje schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:59:
[...]
Is de draadeind / driehoek constructie van de Mendel dan zo inferieur aan de nieuwe (aluminium hoek/H-profielen) dan? Moet zeggen dat ik de driehoek constructie inderdaad alleen maar bij de Mendel toegepast heb gezien maar had nooit het idee dat de constructie zo slecht was dat het invloed op de print zou hebben.
Ender 3 ziet er verder interessant uit maar zo te zien alleen als compleet pakket te krijgen? Dan valt er weinig van de Mendel te herbruiken...
Zo, als complete beginner ook maar op de Ender 3 trein gesprongen. De variant met de glasplaat, zat redelijk vlot in elkaar. De eerste prints waren waardeloos. Niks wilde aan het bed blijven zitten, en bed levellen lukt me echt slecht (als ik 3 hoeken perfect heb zit de 4e hoek net te laag, maar die hoek krijg ik niet omhoog zonder de andere hoeken te verstellen). Uiteindelijk maar zo goed als mogelijk gedaan en het bed ff met Pritt ingesmeerd. Zowaar ging hij nu netjes en pakkend printen. Alleen ziet de print er niet echt netjes uit (understatement). Het model is nogal ...euhhh..luchtig
Nu heb ik in een poging om de slechte bed-adhesion te tackelen veel met de settings zitten spelen, dus ik hoop dat ik niet ergens een foutje hebt gemaakt. Ik print oranje PLA van 123-3d op 200graden extruder en 70 graden bed, gebruik Cura met Ender 3 profiel. Na flink googlen concludeer ik hieruit dat ik waarschijnlijk under-extrusion heb, zit ik dan in de goede richting of hebben jullie andere/aanvullende tips/conclusies?
Model: https://www.thingiverse.com/thing:2935204/

Heb de print gemonteerd om de maat te checken en omdat ik blij was dat er eindelijk wat zinnigs uit kwam
Verder lurk ik hier al een tijdje, en dit topic is goud, dank voor de enorme bult aan info die ik hier al heb opgeslurpt
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Ja, Cura inderdaad, en blijkbaar ook de gewraakte versie met die bugNaliXL schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:45:
Gebruik je toevallig cura? Check dan de post van @jbhc en vervolg een paar pagina's terug eens. Er zit een bug in cura die in sommige gevallen hiervoor zorgt.
Check met papiertje ertussen doen (papiertje moet net wat wrijving hebben tussen de nozzle en het bed).
Mess with the best, die like the rest
In hoeverre heeft de nozzle->bed afstand invloed op de matige kwaliteit van hoger gelegen lagen (zoals de lelijke bovenkant)?ThaStealth schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:10:
Mocht dat niet helpen kun je ook even de afstand tussen de nozzle en het bed checken, lijkt erop dat de nozzle misschien te hoog staat.
Check met papiertje ertussen doen (papiertje moet net wat wrijving hebben tussen de nozzle en het bed).
Vanmiddag even Cura 3.6 beta geprobeerd. Het resultaat is identiek (heb oude Cura verwijderd, ook configuratie verwijderd, in nieuwe Cura opnieuw begonnen vanaf standaard Ender 3 profiel)
Even het materiaal vwranderen naar ABS dan zie je dw lengte veranderden. Als je hem dan weer op PLA zet dan is hij goed. (Of 2 versies terug pakken dan gaat het zowiezo beter)phYzar schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:57:
[...]
Ja, Cura inderdaad, en blijkbaar ook de gewraakte versie met die bug. Ik ga ermee aan de slag, danku
Is een beetje moeilijk uit te leggen via tekst maar zal mijn best doen.phYzar schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:25:
[...]
In hoeverre heeft de nozzle->bed afstand invloed op de matige kwaliteit van hoger gelegen lagen (zoals de lelijke bovenkant)?
Vanmiddag even Cura 3.6 beta geprobeerd. Het resultaat is identiek (heb oude Cura verwijderd, ook configuratie verwijderd, in nieuwe Cura opnieuw begonnen vanaf standaard Ender 3 profiel)
Je wilt het plastic een beetje platduwen en uitsmeren over je project. Omdat het plastic als een cilinder uit de nozzle komt wil je niet de randjes tussen de lijnen hebben als inkepingen, maar het liefste dat het een beetje plat is en op dezelfde hoogte aan elkaar smelt.
Zodra het plastic uit de nozzle komt zal het ook snel afkoelen, als je te hoog zit, dan is het al te ver afgekoeld om lekker te plakken aan de rest van je werkstuk. door het dichterbij te zitten zal het minder afkoelen en dus beter plakken
Je foto lijkt erop alsof je losse lijntjes legt die niet uitvloeien
Cura zal de nozzle op 0.1mm zetten en verwachten dat hij dan ook op 0.1mm zit, als de nozzle in wekelijkheid op 0.2mm zit zal hij dit verschil ook overal meenemen (0.1=0.2,0.5=0.6,etc)
Tenzij je genoeg materiaal extrude om het verschil goed te maken zul je het dus meenemen
[ Voor 11% gewijzigd door ThaStealth op 08-11-2018 19:48 ]
Mess with the best, die like the rest

Van software naar hardware: zou het gewoon ergens niet goed doorlopen?

Hmm, dat is te onregelmatig om te verklaren met iets wat voor de hele laag fout moet gaan.
Halverwege de print maar eens de klem van de feeder wat steviger aangedrukt (effect: zie rechterbovenhoek): dan print hij constanter:

Ok, dan moeten we de veer spannen. Online print iedereen een net opzetstukje of afstandhoudertje, maar hé, printen gaat niet, dus gewoon een ouderwets ringetje (of 2):

Verse print (links oud rechts nieuw):

Yes, weer een stapje vooruit
gewoon een ideetje
Stringing:

Buitenkant is mooi strak:

#mooioranjeisnietlelijk
//edit
Het kwam er inderdaad lastig uit. Gelukkig was het (achteraf gezien) een bekend probleem. Voor (nouja tegen) stringing moet de nozzle-temperatuur juist omlaag denk ik? (Print nu PLA van 123-3d op 205 nozzle 65 bed)DamianSixSixSix schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:42:
lijkt lastig eruit te komen, misschien iets heter zetten zodat het beter extrude?
gewoon een ideetje
[ Voor 32% gewijzigd door phYzar op 09-11-2018 18:01 ]
Die specifieke print heb je heel snel last van stringing, had ik ook dus maak je maar niet drukphYzar schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:56:
De twee ringetjes maken alle verschil. De print is netjes afgerond en het resultaat is best goed. Nog wel wat stringing, dus nog een beetje finetunen, maar ik ben erg blij met een backcover voor de printplaat van het schermpje van mijn Ender 3
Stringing:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
#mooioranjeisnietlelijk
//edit
[...]
Het kwam er inderdaad lastig uit. Gelukkig was het (achteraf gezien) een bekend probleem. Voor (nouja tegen) stringing moet de nozzle-temperatuur juist omlaag denk ik? (Print nu PLA van 123-3d op 205 nozzle 65 bed)
Je bed temp is redelijk hoog vind ik voor PLA. Je kan 50-60(max) makkelijk doen met PLA.

Ziet er netjes uit, maar wel veel lagen, word het geheel niet wat zwaar ?S95Sedan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:22:
Heb een tijdje terug al eens het een en ander gepost van de toolchanger waar ik mee bezig ben. Zo nu en dan ga ik ermee verder als ik zin/tijd heb. Hieronder wat foto's van de layer fan en de kop in z'n geheel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ga je op enig moment je tekeningen delen ?
Valt wel mee, denk dat je je verkijkt op het formaat, momenteel is het een blok(je) van 50 x 70 x 47,5mm (l x h x d)Pixelmagic schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:06:
[...]
Ziet er netjes uit, maar wel veel lagen, word het geheel niet wat zwaar ?
Ga je op enig moment je tekeningen delen ?
Dat is wel het plan ja om ze uiteindelijk op thingiverse te zetten. Verwacht als ik de koppeling goed werkend heb, anders dan is het vrij nutteloos.
De laatste keer dat ik geprint had was nog met de standaard firmware.
Nu dus met laatste Marlin FW en via octoprint.
Zojuist een print gestart en dan zie ik dat bij de eerste laag een Z staat van 0.2.
Ik ga er van uit dat de eerste laag 0.0 zou zijn en de 2de laag 0.2.
Tevens heb ik wat last dat na het homen (X,Y,Z) er al wat oozing is. Deze sliert blijft ergens hangen/liggen.
Wanneer daarna de nozzle bij het leggen van de eerste laag daar overheen komt trekt hij daarmee de eerste laag er weer vanaf. Iemand een idee om dit te verminderen.
Het is niet de hoogte van de laag maar van de nozzle. De eerste laag wordt dus op z=laagdikte geprint.MartijnV03 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:39:
Zojuist een print gestart en dan zie ik dat bij de eerste laag een Z staat van 0.2.
Ik ga er van uit dat de eerste laag 0.0 zou zijn en de 2de laag 0.2.
Ender 3 + add glass gekocht voor €155 incl op Aliexpress. (Duits warehouse)
En deze upgrades:
https://nl.aliexpress.com...er-motor/32825669027.html
https://nl.aliexpress.com...s-reprap/32845155301.html
[ Voor 29% gewijzigd door razerBE op 10-11-2018 19:28 ]
Stringing is gelukkig niet zo heel erg, tenminste, je kunt het zo weghalen, en het heeft geen nadeel qua sterkte ofzo. (Even met de aansteker er langs werkte bij mij vaak wel goed)phYzar schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:56:
De twee ringetjes maken alle verschil. De print is netjes afgerond en het resultaat is best goed. Nog wel wat stringing, dus nog een beetje finetunen, maar ik ben erg blij met een backcover voor de printplaat van het schermpje van mijn Ender 3
Stringing:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
#mooioranjeisnietlelijk
//edit
[...]
Het kwam er inderdaad lastig uit. Gelukkig was het (achteraf gezien) een bekend probleem. Voor (nouja tegen) stringing moet de nozzle-temperatuur juist omlaag denk ik? (Print nu PLA van 123-3d op 205 nozzle 65 bed)
Je links werken nietrazerBE schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:00:
Ziezo ik heb me ook een 3D printer gekocht.
Ender 3 + add glass gekocht voor €155 incl op Aliexpress. (Duits warehouse)
En deze upgrades:
https://nl.aliexpress.com/item/Funss...825669027.html
https://nl.aliexpress.com/item/Grati...845155301.html
Ik zit nog lichtjes te twijfelen of ik de Ender 3 ga bestellen, waar heb je m dan voor die prijs gevonden als ik vragen mag?
PSN id: NL_SToRM
Als ik zo snel zoek, kom ik rond ~159€ uit: https://www.aliexpress.co...of-power/32829861835.htmlSToRM666 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:19:
[...]
Je links werken niet
Ik zit nog lichtjes te twijfelen of ik de Ender 3 ga bestellen, waar heb je m dan voor die prijs gevonden als ik vragen mag?
Ik heb de links aangepast.SToRM666 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:19:
[...]
Je links werken niet
De Ender 3 heb ik hier besteld: https://nl.aliexpress.com...jderbare/32860746653.html
[ Voor 10% gewijzigd door SToRM666 op 10-11-2018 19:35 ]
Edit: prijzen bijhouden van wat je hebt aangekocht + levertermijn is toch niet zo goed voor den tikker.
[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 11-11-2018 10:30 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Alvast gefeliciteerd met je aankoop.razerBE schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:29:
[...]
Ik heb de links aangepast.
De Ender 3 heb ik hier besteld: https://nl.aliexpress.com...jderbare/32860746653.html
Voordeel Tornado:
- Gebruiksoppervlak
- Verwisselbare stepper drivers
Voordeel Ender 3:
- Meer gebruikers
- Bekender? Dus meer community support.
Mensen hier om advies vragen is natuurlijk altijd vervelend, maar ik ben toch benieuwd waarom jij voor de Ender 3 hebt gekozen?
Opnieuw beschikbaar met glazen plaat voor dezelfde prijs:SToRM666 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:34:
Die van €155 is de standaard versie zonder glazen plaat toch? Bedankt voor de links
https://nl.aliexpress.com...jderbare/32860746653.html
Precies dat, en die 75 euro die je in je zak houdt kun je gebruiken voor upgrades en/of kilo's kekke kleurtjes filament (want dat wil je alsnog wanneer je de duurdere koopt).Deejac schreef op zondag 11 november 2018 @ 01:04:
[...]
Voordeel Ender 3:
- Meer gebruikers
- Bekender? Dus meer community support.
Nu heb ik echter bij het printen dat mijn gaten ovaal worden.
Heb ik iets verkeerd gemonteerd of kan dit ergen anders aan liggen? Hoop dat iemand mij wat advies kan geven.
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Ik heb m gisteren al besteld, ook met de glazen plaat erbij en 2 rollen filament. Achteraf gezien was apart bestellen van het filament misschien wat voordeliger geweest... Ik heb ook de upgrades apart nog besteld.razerBE schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:26:
Opnieuw beschikbaar met glazen plaat voor dezelfde prijs:
Zonder de details van wat je precies hebt gedaan is het natuurlijk gissen. Maar ik vermoed dat je je E-Steps moet calibreren.SHIFTER [NL] schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:55:
Ik heb de Y-as van mijn CR-10S vervangen door 2 linieaire geleidingen ipv de wieltjes. Dit resulteert in een veel stabielere machines en nettere prints op hoge snelheid.
Nu heb ik echter bij het printen dat mijn gaten ovaal worden.
Heb ik iets verkeerd gemonteerd of kan dit ergen anders aan liggen? Hoop dat iemand mij wat advies kan geven.
Begin eens met een Calibration cube en meet die met een schuifmaat.
https://www.thingiverse.com/thing:1278865
[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 11-11-2018 12:28 ]
Het laatste wat ik besteld heb is een duet 2 v1.04 met 7" scherm besteld voor maar 159.17€ (!!!vergeet de coupon niet aan te klikken, deze word pas bij het betalingsscherm verrekend!!!)
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Als je pech hebt mag je nog 21% BTW betalen en 14 euro inklaringskosten.Damic schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:36:
Voila alles is normaal besteld, nu kan het verdere wachten beginnen
Het laatste wat ik besteld heb is een duet 2 v1.04 met 7" scherm besteld voor maar 159.17€ (!!!vergeet de coupon niet aan te klikken, deze word pas bij het betalingsscherm verrekend!!!)
Natuurlijk geen goedkoop ding, maar 999 dollar op indiegogo valt me dan best wel mee eigenlijk.
Indigogo en kickstarter etc koop je helemaal niets. Daar doneer je en mag je hopen dat jouw beloning voor het doneren idd aan komt. Er zijn genoeg scenarios waar het niet goed ging.dragon2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:40:
Natuurlijk geen goedkoop ding, maar 999 dollar op indiegogo valt me dan best wel mee eigenlijk.
Weet ik, ik heb zelf nog een kickstarter openstaan voor een 3D printertje, de OLO. Estimated delivery: 16 sept 2016Razwer schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:10:
[...]
Indigogo en kickstarter etc koop je helemaal niets. Daar doneer je en mag je hopen dat jouw beloning voor het doneren idd aan komt. Er zijn genoeg scenarios waar het niet goed ging.
Maar dit is een kleiner model van een reeds bestaand type 3D printer en hij komt van een groot bedrijf, dus daar heb ik meer vertrouwen in. Het grotere model kun je in ieder geval gewoon bij XYZprinting op hun site bestellen.
[ Voor 99% gewijzigd door Razwer op 12-11-2018 09:41 ]
Voor de geinteresseerden, Maker's Muse heeft hier een filmpje over gemaakt: YouTube: ONO! What happened to the OLO Smartphone 3D Printer Kickstarter?dragon2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:24:
[...]
Weet ik, ik heb zelf nog een kickstarter openstaan voor een 3D printertje, de OLO. Estimated delivery: 16 sept 2016
Klopt, aan de meeste bedrijven zou ik dan ook niet 'doneren', maar XYZPrinting zou ik me geen zorgen over maken. Ze hebben al een heel track record aan printers en bestaan ook al lang. Ze hebben in ieder geval de kennis in huis om het product af te leveren.Razwer schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:10:
[...]
Indigogo en kickstarter etc koop je helemaal niets. Daar doneer je en mag je hopen dat jouw beloning voor het doneren idd aan komt. Er zijn genoeg scenarios waar het niet goed ging.
Echter heb ik wel principe kwesties tegen dit soort bedrijven die Indiegogo gebruiken: het is gewoon gratis geld lenen en getuigd van luiheid/onzekerheid in je eigen product. Bedrijven van dit formaat zouden in het huidige financiële klimaat totaal geen probleem moeten hebben om geld los te peuteren bij investeerders/banken. Alleen dit is natuurlijk veel makkelijker...
En ik zou zelf nooit een printer kopen van XYZPrinting, omdat ze vanaf het begin van hun bestaan al duidelijk het typische inkjet printer fabrikant verdienmodel hadden. Ze hebben zelfs printers gehad waar je enkel alleen hun eigen veel te dure filament kon gebruiken. En nu gaan ze met cartridges werken die waarschijnlijk ook weer veel te duur zijn.
Desalniettemin spreekt de techniek me wel erg aan. Als dit echt werkt, zie ik er veel meer toekomst in dan de overige complexe multi material technieken met meerdere nozzles, waste towers en switch systemen.
Heb je advies opgevolgd, zojuist gekocht.phYzar schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:32:
[...]
Precies dat, en die 75 euro die je in je zak houdt kun je gebruiken voor upgrades en/of kilo's kekke kleurtjes filament (want dat wil je alsnog wanneer je de duurdere koopt).
https://www.aliexpress.co...l-colors/32816183333.html
Even aan het kijken wat de noodzakelijke mods en tweaks zijn, die kan ik vast printen(op mijn andere 3d printer)
Eigenlijk wilde ik een HyperCube bouwen maar ik ben zo druk met andere dingen dat ik toch dit heb gedaan. Ik wil gewoon een tool dat ik vrijwel instant kan gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door terracide op 12-11-2018 11:51 ]
Gezien de schroeven nog steeds direct verbonden zijn tussen frame en stepper, niet echt de meest efficiente demper. Dus nee, niet de meest logische keuze om als demper in te zetten.DylanE schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:06:
Zijn er hier gebruikers van dit soort dempers?
[Afbeelding]
CR-10 is op zich een leuke printer en de prijs die je betaald is netjes.terracide schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:49:
Ik heb me niet kunnen inhouden en gisteren een Creality CR-10 gekocht voor 293 euro inc. shipping vanaf een Duits warehouse. Ik hoop dat ie snel komt heb er echt zin!
https://www.aliexpress.co...l-colors/32816183333.html
Even aan het kijken wat de noodzakelijke mods en tweaks zijn, die kan ik vast printen(op mijn andere 3d printer)
Eigenlijk wilde ik een HyperCube bouwen maar ik ben zo druk met andere dingen dat ik toch dit heb gedaan. Ik wil gewoon een tool dat ik vrijwel instant kan gebruiken.
Het grote nadeel aan de CR-10 (en Ender3) is het moederbord wat gelimiteerd geheugen heeft (Melzi bord). Hierdoor kan je dus niet alle features die Marlin te bieden heeft gebruiken. De stock firmware is OK (de latere versies, initiele versies hadden thermal runaway protection disabled!!) maar niet zaligmakend.
Daarnaast heeft de CR-10 maar 1 Z-axis waarbij 2 toch veel meer voordelen bied qua rechte as.
Ik heb zelf een CR-10S en zelfs daar heb ik wat upgrades op gedaan.
Wat ik persoonlijk erg handig vind is:
- ABL sensor
- Upgraded AC 750w heatbed (met SSR)
- Glazen buildplate (je kan IKEA LOTS spiegels voor weinig halen).
- Filament spoel bovenop frame mounten + afstandhouder voor filament
- Stepper dampeners installeren
- Squashbal voeten. Ik heb persoonlijk de elevated versie zodat de control box onder de printer kan.
- Octoprint/Octopi met webcam
- LED verlichting indien je Octolapse wilt gebruiken voor langere prints ('s nachts is het donker
Dat is denk ik een beetje te kort door de bocht, het grootste contact oppervlak is nu kurk i.p.v. plastic. Het lijkt mij dat dit daardoor een stuk minder trilt en hierdoor stiller is.Razwer schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:59:
[...]
Gezien de schroeven nog steeds direct verbonden zijn tussen frame en stepper, niet echt de meest efficiente demper. Dus nee, niet de meest logische keuze om als demper in te zetten.
Ik begrijp je punt, maar wat zou volgens jou dan logischer zijn?
Ik heb ze besteld, ik zal mijn bevindingen nog wel delen.
Het zal vast IETS beter werken dan de stock oplossing maar je blijft 4 schroeven hebben die strak gedraaid aan je frame zitten en vibraties doorgeven. De "echte" dampeners zit een scheiding van rubber tussen je frame en je stepper.
Anyways, waarom koop je die kurk meuk? voor de prijs hoef je het niet te doen. De betere dampeners zijn 1 euro per stuk ofzo vs 80 cent voor kurk.
Eeen paar berichten terug wordt de volgende upgrade gelinked:DylanE schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:21:
[...]
Ik begrijp je punt, maar wat zou volgens jou dan logischer zijn?
Deze kosten de helft (met de 11/11 deal nog actief)
https://nl.aliexpress.com...es-Goede/32945800537.html
damn dude, die is hoog. daar ga je dus veel lange (tijd en lengte) prints op maken?Damic schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:51:
Jeej frame staat gedeeltelijk in elkaar
[Afbeelding]
waarom de 800? "omdat het kanDamic schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:33:
@Razwer ik hoop dat want heeft een print capaciteit van 300x300x800mm.
En gaat dat niet ontzettend wiebelen als je hoger zit? of ga je het verstevigen?
[ Voor 13% gewijzigd door Razwer op 12-11-2018 16:45 ]
Zou neit mogen want is een HyperCube Evo met dubbel gelagerde Z-as. Ik kan in principe nog extra verstevigingen aanbrengen (x-braces) moest dat nodig zijn. Eerst zien dat de calibratie cubes er juist afkomen met hoge snelheid
edit: misschien een eigen build topic starten.
[ Voor 38% gewijzigd door Damic op 12-11-2018 16:54 ]
Ik heb hem ook besteld vandaag. Denk een andere link, want was 159euro, met glasplaat en nozzles. Ben benieuwd. Nu nog zoeken naar filamentrazerBE schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:26:
[...]
Opnieuw beschikbaar met glazen plaat voor dezelfde prijs:
Ik heb slechte ervaringen met Hobbyking de laatste tijd (ESun).Harrie schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:19:
[...]
Ik heb hem ook besteld vandaag. Denk een andere link, want was 159euro, met glasplaat en nozzles. Ben benieuwd. Nu nog zoeken naar filament
Voor zo van die dempers kun je ook even uitkijken want als je er "veel" moet hebben kun je soms zaken doen
Vraag edit: wat gebruiken jullie om je prints te ontbramen? Ik ben nl op het punt om zo'n ontbraam tool te kopen, ik kan het wel gebruiken voor ergens anders ook maar dan zou ik het veel later kopen
[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 12-11-2018 20:06 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.