Tuurlijk. Stuur maar een pm met je adres naar me. Ik zal dan een stuk Taulman Bridge Nylon filament opsturen. Die foto van de banaan mag je houden. Ik spaar alleen Kiwi’s.Point.Flare schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 23:25:
Ik ben op zoek naar een klein stukje nylon filament (cm of 5-10). Geen Ninjaflex oid. Het moet vol hard zijn. Iemand die iets heeft liggen?
Ik moet iets van Nylon friction welden. Ik ben zelf ingericht op ABS, dus een volle rol nylon heeft weinig zin. Je hebt mijn eeuwige dank en ik betaal uiteraard voor de envelop en postzegel. Ruilen voor een Polaroid foto van een banaan mag ook!
Gisteren toch maar de stap genomen en een PSU omgebouwd om de printer eindelijk eens aan de gang te krijgen. Als ik op Hobbykings moet wachten kan ik pas printen als ik rijp ben voor het bejaardenhuis.
Na 2 pogingen een mooie Chinese kat geprint
aangezien die al op het kaartje stond en die is er best strak uit gekomen op 205 graden. Wel wat lijnen en wat scherpe kantjes aan de oren, maar beter dan verwacht.
Gebruiken jullie nog bepaalde tools voor de nabewerking zoals een multitool of een Modifi3D? Of gewoon tangetjes, schuurpapier en vijlen?
En kan ik beter voor een digitale schuifmaat gaan of voor een micrometer als ik wat wil kopiëren?
Na 2 pogingen een mooie Chinese kat geprint
Gebruiken jullie nog bepaalde tools voor de nabewerking zoals een multitool of een Modifi3D? Of gewoon tangetjes, schuurpapier en vijlen?
En kan ik beter voor een digitale schuifmaat gaan of voor een micrometer als ik wat wil kopiëren?
Ik lees hier al maanden mee, en heb al meerdere malen op het punt gestaan een printer te kopen. Op jullie advies had ik al bijna een P3 steel gekocht, maar dat moest ik toch iets uitstellen door aankoop van andere mooie dingen.
Inmiddels is de CR-10 een enorm populaire printer geworden, en hoewel deze vast een beetje gehyped is, denk ik dat het toch 1 van de meest interessante printers van het moment is. Zeker gezien het enorme bouwvolume.
Zojuist via de facebook community van de CR-10 een link gevonden voor 289,- inc verzending bij gearbest! Ik heb hem gekocht. Hopelijk gaat alles goed en kan ik over enkele weken echt mee doen hier!
Inmiddels is de CR-10 een enorm populaire printer geworden, en hoewel deze vast een beetje gehyped is, denk ik dat het toch 1 van de meest interessante printers van het moment is. Zeker gezien het enorme bouwvolume.
Zojuist via de facebook community van de CR-10 een link gevonden voor 289,- inc verzending bij gearbest! Ik heb hem gekocht. Hopelijk gaat alles goed en kan ik over enkele weken echt mee doen hier!
Hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Heb een tijd geleden een Anet A8 gekocht. Op het begin wat problemen mee gehad maar print nu na het afstellen van de riemen en temparatuur eigenlijk best wel goed. Bij sommige print zie ik echter nog een het verschijnsel op onderstaande foto terug. Lijkt op willekeurige momenten in de print terug te komen.
Waar kan dit aan liggen? Gaat dus specifiek om die gleuf/inkeping bij het oor van die kat. Op de rest van de print is echt helemaal niets aan te merken geloof ik. Het ziet er bijzonder netjes uit.

Ik gebruik filament van 123inkt en print op 205 graden.
Heb een tijd geleden een Anet A8 gekocht. Op het begin wat problemen mee gehad maar print nu na het afstellen van de riemen en temparatuur eigenlijk best wel goed. Bij sommige print zie ik echter nog een het verschijnsel op onderstaande foto terug. Lijkt op willekeurige momenten in de print terug te komen.
Waar kan dit aan liggen? Gaat dus specifiek om die gleuf/inkeping bij het oor van die kat. Op de rest van de print is echt helemaal niets aan te merken geloof ik. Het ziet er bijzonder netjes uit.

Ik gebruik filament van 123inkt en print op 205 graden.
Een close up foto en goed belichte foto van je probleem zou helpen, want ik kan hier niet zo veel op zien.lasharor schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:29:
Hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Heb een tijd geleden een Anet A8 gekocht. Op het begin wat problemen mee gehad maar print nu na het afstellen van de riemen en temparatuur eigenlijk best wel goed. Bij sommige print zie ik echter nog een het verschijnsel op onderstaande foto terug.
terecht, poging 2: https://photos.app.goo.gl/TDgWbbQWgYEzjT4p1pipo1000 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:34:
[...]
Een close up foto en goed belichte foto van je probleem zou helpen, want ik kan hier niet zo veel op zien.
Misschien iets met toevoer van je filament. motor die stapjes overslaat? (Die hoor je dan een tikkend geluid maken)
Het grote probleem zit enkel bij de oren toch? Tenminste, ik denk dat je daar op doelt. Dat de staart niet perfect is, heeft meer te maken met je koeling en de overhang.lasharor schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:40:
[...]
terecht, poging 2: https://photos.app.goo.gl/TDgWbbQWgYEzjT4p1
In eerste instantie zou ik ook denken aan een skippende extruder. Echter is het hier op zo'n specifieke plek dat er ook kans is dat je printer daar niet goed is. Een kromme z as kan dit ook veroorzaken bijvoorbeeld of een een toevoer probleem met je filament, zoals ferry ook aangaf (Knoop of rol die niet meewerkt). Om hier echt iets concreets over te zeggen zou ik dit zelfde ding nog een keer printen. De rest van je print ziet er namelijk redelijk netjes uit.
edit: ik zie nu dat het aan de zijkant ook een beetje terugkomt. In dit geval zou ik eerst naar je extruder luisteren of ie skipt.
[ Voor 9% gewijzigd door zynex op 20-10-2017 15:50 ]
Thanks, ik had inderdaad erg veel last van dat "tikkende" geluid van mijn extruder. Dit heb ik echter grotendeels weten op te lossen door A. de extruder schoon te maken en B. op hogere termperatuur te printen. Hij tikt nu eigenlijk helemaal niet meer.
Ik heb ook een calibration cube geprint en die ziet er prima uit. Wellicht is het afhankelijk van de print maar omdat ik het ook terug zie komen bij hele simpele dingen (dan toevalig niet in die cube) begrijp ik niet helemaal waar het door veroorzaakt kan worden.
Zal zodadelijk eens nog zo'n bootje printen. Kijken of het daar ook in voorkomt. Ben nu met deze vibration dampers bezig hopende dat het geluid van de printer niet meer door het hele huis te horen is
Ik heb ook een calibration cube geprint en die ziet er prima uit. Wellicht is het afhankelijk van de print maar omdat ik het ook terug zie komen bij hele simpele dingen (dan toevalig niet in die cube) begrijp ik niet helemaal waar het door veroorzaakt kan worden.
Zal zodadelijk eens nog zo'n bootje printen. Kijken of het daar ook in voorkomt. Ben nu met deze vibration dampers bezig hopende dat het geluid van de printer niet meer door het hele huis te horen is
Ja het klinkt alsof het hem teveel moeite kost... hij slipt ofzo.. Maar als hij tragere dingen print hoor ik het niet.zynex schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:41:
[...]
Soms staan je stepper drivers standaard heel erg behouden ingesteld om oververhitting te voorkomen. Dit heeft aanzienlijk effect op de kracht van je stappenmotor voor je extruder. Ik zou die eens doormeten met een multimeter en vervolgens die potmeter iets naar rechts draaien. Het voltage wordt dan hoger en de motor krachtiger. Het klinkt nu namelijk alsof je motor af en toe skipt en dat is niet goed voor je print resultaten. Die geeetech werd altijd geleverd met een a4988 driver (nu nog steeds?) en die kun je gerust naar 0,9v draaien zonder dat je echt goede koeling nodig hebt. (door te meten op de potmeter en het ground point rechts)
En ja, a4988 drivers met headsinks en rechts een active fan over de drivers.
Nu ben ik niet zo'n held met een multimeter

om te kijken hoe dat zit met die potmeter. GT2560: die drivers zaten er al op/in/"zogenaamd goed afgesteld".
Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen
Die zaten er inderdaad al op (heb er hier ook nog 1 in een doos ergens liggen), maar zeker niet goed afgesteld bij mij. Als het klinkt alsof ie er moeite mee heeft zou ik gewoon je driver voltage verhogen. Als je wel een multimeter hebt gewoon doormeten die hap. Het is echt niet moeilijk. Je moet ze echter wel laten zitten, want anders valt er niet veel te meten. Gewoon de voeding van je geeetech aanzetten, 1 pin in die potmeter duwen (Dat zilveren ding met een kruiskop in het midden) en dan voorzichtig het ground pinnetje rechts onder aantikken met de andere kant van je multimeter. Het ergste wat kan gebeuren is dat je driver kapot gaat door kortsluiting, maar ze kunnen opzich wel tegen een tikje en die dingen kosten nou ook weer geen fortuin.Droxz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:16:
[...]
Ja het klinkt alsof het hem teveel moeite kost... hij slipt ofzo.. Maar als hij tragere dingen print hoor ik het niet.
En ja, a4988 drivers met headsinks en rechts een active fan over de drivers.
Nu ben ik niet zo'n held met een multimetermaar ik zal een van die drivers van de week eens lostrekken
om te kijken hoe dat zit met die potmeter. GT2560: die drivers zaten er al op/in/"zogenaamd goed afgesteld".
Wil je niet moeilijk doen? Dan gewoon de voeding uitzetten en die potmeter maximaal een kwart slag naar rechts draaien en kijken wat er gebeurt. (Niet meer, want een kwart slag is al aardig wat). Waarschijnlijk werkt je printer dan weer een stuk beter en als het teveel was zul je zien dat de motor er soms heel kort mee ophoudt doordat de driver te heet wordt. In dit geval moet je de potmeter weer een stukje naar links draaien. Dit doen genoeg mensen zo en het werkt prima.
Echter is het natuurlijk gewoon beter om het door te meten.
Mijn dank is weer groot.zynex schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:53:
[...]
Die zaten er inderdaad al op (heb er hier ook nog 1 in een doos ergens liggen), maar zeker niet goed afgesteld bij mij. Als het klinkt alsof ie er moeite mee heeft zou ik gewoon je driver voltage verhogen. Als je wel een multimeter hebt gewoon doormeten die hap. Het is echt niet moeilijk. Je moet ze echter wel laten zitten, want anders valt er niet veel te meten. Gewoon de voeding van je geeetech aanzetten, 1 pin in die potmeter duwen (Dat zilveren ding met een kruiskop in het midden) en dan voorzichtig het ground pinnetje rechts onder aantikken met de andere kant van je multimeter. Het ergste wat kan gebeuren is dat je driver kapot gaat door kortsluiting, maar ze kunnen opzich wel tegen een tikje en die dingen kosten nou ook weer geen fortuin.
Wil je niet moeilijk doen? Dan gewoon de voeding uitzetten en die potmeter maximaal een kwart slag naar rechts draaien en kijken wat er gebeurt. (Niet meer, want een kwart slag is al aardig wat). Waarschijnlijk werkt je printer dan weer een stuk beter en als het teveel was zul je zien dat de motor er soms heel kort mee ophoudt doordat de driver te heet wordt. In dit geval moet je de potmeter weer een stukje naar links draaien. Dit doen genoeg mensen zo en het werkt prima.
Echter is het natuurlijk gewoon beter om het door te meten.
Goed excuus om mijn gekke gele multimeter maar eens te gebruiken.
0.78V (idle) - extruder
0.86V (idle) - Z-Motor
0.83V(idle) - Y-Motor
0.83V(idle) - X-Motor
Extruder lijkt inderdaad wel wat extra power te kunnen gebruiken.
Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen
Dat zijn wel al vrij hoge waardes.Droxz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:03:
[...]
Mijn dank is weer groot.
Goed excuus om mijn gekke gele multimeter maar eens te gebruiken.
0.78V (idle) - extruder
0.86V (idle) - Z-Motor
0.83V(idle) - Y-Motor
0.83V(idle) - X-Motor
Extruder lijkt inderdaad wel wat extra power te kunnen gebruiken.
Weet niet wat voor stepper motors er in je printer zitten maar zou eerst de specificaties/typenummers daarvan opzoeken en op basis van dat in gaan stellen.
(Waardes die ik hier heb voor mijn Nema17 zijn tussen de 0,375v - 0.420v)
Dat valt reuze mee hoor. Jij hebt hoogstwaarschijnlijk andere drivers. Originele pololus (a4988/drv8825 zitten inderdaad tussen het voltage dat jij aangeeft, maar die aliexpress dingen die op een gt2560 zitten niet.S95Sedan schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:41:
[...]
Dat zijn wel al vrij hoge waardes.
Weet niet wat voor stepper motors er in je printer zitten maar zou eerst de specificaties/typenummers daarvan opzoeken en op basis van dat in gaan stellen.
(Waardes die ik hier heb voor mijn Nema17 zijn tussen de 0,375v - 0.420v)
Die kun je (lees moet) je echt een stuk hoger zetten. 0,78 is vrij behouden. Die kun je makkelijk naar 0,9 zetten. In dit geval zou ik gewoon beginnen door ze gelijk te zetten met de andere drivers op 0,83v. Heb hier zelf al genoeg van die bordjes gehad. Je moet alleen kijken of de motor vervolgens het amperage aankan. Echter kan dat makkelijk met die geeetech i3. Ik heb die bijna allemaal een stuk omhoog gezet en dat scheelde echt veel in performance.
Op de 3d printer fora zijn mensen er verder vrij behouden in, maar als je naar de diy cnc machines kijkt, zie je dat er veel meer uit die stappenmotoren gehaald kan worden. Bij mijn mpcnc heb ik ze allemaal op 0.93v staan. Dit zou echter niet werken als de stappenmotoren opgesloten zaten, want dan zouden ze wel veel te heet worden.
--------------------
edit: Verdere toelichting voor de geïnteresseerden:
Nu ken ik de berekeningen wel en lijkt het in eerste instantie misschien of dit extreem hoog is, maar toch blijkt dit niet zo te zijn. Iemand zou dit misschien een keer moeten nameten bij die goedkope bordjes. In theorie zou 0.6v ruim genoeg moeten zijn, maar uit redelijk wat ervaring blijkt dat dit toch niet het geval is. Dit lees je wel vaker. De zelfbouw printers hier met goedkope ramps 1.4 bordjes en a4988 drivers van aliexpress werken allemaal niet fantastisch met 0.5/0.6v. Ik begin daar ook meestal, omdat de theorie zegt dat het zo moet. Echter zijn mijn motoren ook nooit voor meer dan 2a gerate. Met dit gegeven zou je dus zeggen dat 0.8/0.9v te hoog is en ik helemaal gek ben
Het bovenstaande fenomeen lijkt te komen doordat er verschillende 'sense resistors' worden gebruikt bij de stepper drivers. Bij een sense resistor van 0.05 ohm zoals op een originele polulu zou een reference voltage van 0.9v betekenen dat je 2.25a op de motor zet. (0,9x2.5). Dit is vrij veel.
Een step stick heeft een sense resistor van 0.2ohm.
"To calculate the current, A = VREF / (8 * RS). For a standard stepstick, RS is the rating of the Sense Resistor = 0.2ohm. So A = VREF / 1.6"
Dit betekent dat dat 0.9v op een stepstick zorgt voor slechts 0.56a. (0,9/1.6). Veel namaak bordjes gebruiken iets tussen de 0.05 en 0.2. Dit scheelt dus aanzienlijk en daardoor kun je vaak niks nuttigs zeggen over het reference voltage. Gewoon rustig beginnen en opvoeren.
http://reprap.org/wiki/StepStick
http://reprap.org/wiki/A4...ese_Stepper_Driver_Boards
--------------------------------------
(Let op dat ik het hier over een specifieke geeetech i3 heb met een gt2560 en a4988 stepper drivers. Die van @Droxz dus. Niet dat iedereen dadelijk zonder nadenken die dingen zover gaat aandraaien. Je moet namelijk wel weten welke drivers je hebt (merk maakt uit) ,wat je motoren aankunnen en de koeling. De info hierboven is dus alleen van toepassing op een geeetech i3).
[ Voor 48% gewijzigd door zynex op 20-10-2017 22:59 ]
Ik wil mijn huidige printer vervangen voor een printer die wat meer plug and play is. Mijn oog is gevallen op de Cetus 3D, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met deze printer.
Ik heb hem precies op 0.9 gezet en een test print laten doen van 45 minuten.zynex schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:26:
[...]
(Let op dat ik het hier over een specifieke geeetech i3 heb met een gt2560 en a4988 stepper drivers. Die van @Droxz dus. Niet dat iedereen dadelijk zonder nadenken die dingen zover gaat aandraaien. Je moet namelijk wel weten welke drivers je hebt (merk maakt uit) ,wat je motoren aankunnen en de koeling. De info hierboven is dus alleen van toepassing op een geeetech i3).
(iets met vriendin en kerstboom...
Hij maakt nu alleen nog dat tikkende geluid als hij snel die buitenste laag print.
Het lijkt of hij die buitenste laag eerst snel en daarna een keer langzaam doet.
Ik blijf het geweldig vinden al die kennis hier!
Haha, Moet je de hele kerstboom doen? Dan kun je inderdaad maar beter op tijd beginnen.Droxz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:49:
[...]
Ik heb hem precies op 0.9 gezet en een test print laten doen van 45 minuten.
(iets met vriendin en kerstboom...) maar de kwaliteit is echt stukken beter geworden!
Hij maakt nu alleen nog dat tikkende geluid als hij snel die buitenste laag print.
Het lijkt of hij die buitenste laag eerst snel en daarna een keer langzaam doet.
Ik blijf het geweldig vinden al die kennis hier!
Klopt, zowel de ramps1.4 als de a4988 zijn origineel hier. (Voor zover dat bestaat met die dingen, maar blijkbaar wel)zynex schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:26:
[...]
Dat valt reuze mee hoor. Jij hebt hoogstwaarschijnlijk andere drivers. Originele pololus (a4988/drv8825 zitten inderdaad tussen het voltage dat jij aangeeft, maar die aliexpress dingen die op een gt2560 zitten niet.
Die kun je (lees moet) je echt een stuk hoger zetten. 0,78 is vrij behouden. Die kun je makkelijk naar 0,9 zetten. In dit geval zou ik gewoon beginnen door ze gelijk te zetten met de andere drivers op 0,83v. Heb hier zelf al genoeg van die bordjes gehad. Je moet alleen kijken of de motor vervolgens het amperage aankan. Echter kan dat makkelijk met die geeetech i3. Ik heb die bijna allemaal een stuk omhoog gezet en dat scheelde echt veel in performance.
Nu ken ik de berekeningen wel en lijkt het in eerste instantie misschien of dit extreem hoog is, maar toch lijkt dit niet zo te zijn. Iemand zou dit misschien een keer moeten nameten bij die goedkope bordjes. In theorie zou 0.6v ruim genoeg moeten zijn, maar uit redelijk wat ervaring blijkt dat dit toch niet het geval is. Dit lees je wel vaker. De zelfbouw printers hier met goedkope ramps 1.4 bordjes en a4988 drivers van aliexpress werken allemaal niet fantastisch met 0.5/0.6v. Ik begin daar ook meestal, omdat de theorie zegt dat het zo moet. Echter zijn mijn motoren ook nooit voor meer dan 2a gerate. Met dit gegeven zou je dus zeggen dat 0.8/0.9v te hoog is en ik helemaal gek ben, maar het werkt nu eenmaal. Ik denk dus ook persoonlijk dat er iets niet klopt met die berekening/die namaak bordjes. De motoren worden namelijk echt niet meer dan handwarm.
Op de 3d printer fora zijn mensen er verder vrij behouden in, maar als je naar de diy cnc machines kijkt, zie je dat er veel meer uit die stappenmotoren gehaald kan worden. Bij mijn mpcnc heb ik ze allemaal op 0.93v staan. Dit zou echter niet werken als de stappenmotoren opgesloten zaten, want dan zouden ze wel veel te heet worden.
Ik heb geen idee waar het dan aan zou kunnen liggen dat er zoveel verschil in zit, heb zelf destijds de specificaties van de nema17 opgezocht en het op basis van dat uitgerekend en ingesteld en daarmee kwam ik inderdaad een stuk lager uit.
Kleintje maar hoor hahahaha, bestond uit 2 delen zodat je hem in elkaar kon zettenzynex schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:05:
[...]
Haha, Moet je de hele kerstboom doen? Dan kun je inderdaad maar beter op tijd beginnen.Als de extruder nu af en toe nog steeds tikt kan dat ook komen door vrij hoge snelheden (Weet niet waar je outer perimeter speeds nu op staan) of doordat je nozzle misschien een klein beetje verstopt zit.

Outer perimeters: 60 mm/s
Small perimeters 15 mm/s
External perimeters 50%
Die nozzle is geloof ik het enige wat ik nog niet heb opengemaakt/getest.
Ok ik weet wat ik morgen doe!
Welke slicer gebruik je? Dat zijn namelijk aanzienlijke verschillen. 60mm/s is dan weer vrij snel voor een i3 (Zeker haalbaar met goede afstellingen, maar ik printte meestal op 45mm/s met mijn i3). 15mm/s daarentegen is weer erg langzaam.Droxz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:18:
[...]
Kleintje maar hoor hahahaha, bestond uit 2 delen zodat je hem in elkaar kon zetten![]()
Outer perimeters: 60 mm/s
Small perimeters 15 mm/s
External perimeters 50%
Die nozzle is geloof ik het enige wat ik nog niet heb opengemaakt/getest.
Ok ik weet wat ik morgen doe!
Ik heb net nog even gekeken naar mijn slic3r instellingen voor de i3 en daar haalde ik goede resultaten met 45mm/s perimeters en small perimeters op 80% daarvan. Vervolgens outer perimeters op 70%. Dat komt daarmee neer op 31,5mm/s en dat scheelt dus aanzienlijk.
Probeer voordat je alles openmaakt eens voor de grap mijn instellingen. Ben wel benieuwd wat je bevindingen dan zijn. Ik denk dat het qua printtijd niet heel veel gaat schelen, omdat die 15 mm/s wel erg traag is en dat zou misschien de tragere perimeter snelheid compenseren.
Repetier host: V1.6.0zynex schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:33:
[...]
Welke slicer gebruik je? Dat zijn namelijk aanzienlijke verschillen. 60mm/s is dan weer vrij snel voor een i3 (Zeker haalbaar met goede afstellingen, maar ik printte meestal op 45mm/s met mijn i3). 15mm/s daarentegen is weer erg langzaam.
Ik heb net nog even gekeken naar mijn slic3r instellingen voor de i3 en daar haalde ik goede resultaten met 45mm/s perimeters en small perimeters op 80% daarvan. Vervolgens outer perimeters op 70%. Dat komt daarmee neer op 31,5mm/s en dat scheelt dus aanzienlijk.![]()
Probeer voordat je alles openmaakt eens voor de grap mijn instellingen. Ben wel benieuwd wat je bevindingen dan zijn. Ik denk dat het qua printtijd niet heel veel gaat schelen, omdat die 15 mm/s wel erg traag is en dat zou misschien de tragere perimeter snelheid compenseren.
Slicer: 1.2.9
Marlin: V1.0.2
Die print tijd kan mij trouwens wel gestolen worden hoor, als de kwaliteit beter is.. mag hij daar best langer over doen. Om precies te zijn, vind ik dit best snel gaan.
Ik neem je instellingen zo over in Slic3r en ik zal vanmiddag de kerstboom nog een keer printen.
Natuurlijk laat ik je even weten hoe het is gegaan, nogmaals grote dank!
Zo ga ik hem dus instellen:
Speed for print moves:
Perimeters: 45 mm/s
Small perimeters: 80%
External perimeters: 70%
Infill: 40 mm/s
Solid infill: 20 mm/s
[ Voor 0% gewijzigd door Droxz op 21-10-2017 15:59 . Reden: extra info ]
Interessante link die ik op reddit tegenkwam vandaag: http://www.3ders.org/arti...mitigating-algorithm.html
Een manier om de printkwaliteit te verhogen door rekening te houden met de trillingen in de printer.
Het komt kennelijk ook t.z.t. in open source firmwares. Ik ben wel benieuwd!
Een manier om de printkwaliteit te verhogen door rekening te houden met de trillingen in de printer.
[ Voor 31% gewijzigd door ocf81 op 21-10-2017 14:20 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Gisteren is het ramps board binnen gekomen voor mijn Anet A8 dus heb weer genoeg te knutselen.
Printer gaat helemaal uit elkaar om de frame braces en de E3D met bowden extruder te plaatsen. Ook vervang ik de standaard lagers met Igus Drylin lagers om de boel wat stiller te maken en komt het geheel in een Lack enclosure.
Ik ben benieuwd hoe alles straks werkt omdat de standaard configuratie van Marlin voor de A8 best goed werkt maar heb nu grotendeels zo veel mogelijk zelf gedaan met marlin-conf en direct geüpdate naar 1.16. Er komt ook een 3D Touch sensor aan te hangen en het is mij nu niet geheel duidelijk hoe ik die moet instellen.
Tutorials zeggen dat je servo en pin instellingen moet aanpassen maar ik maak uit de help tekst in marlin-conf op dat als je de optie BL Touch activeert alles al goed zou moeten staan.
Alle benodigde onderdelen zijn in ieder geval al geprint.
Printer gaat helemaal uit elkaar om de frame braces en de E3D met bowden extruder te plaatsen. Ook vervang ik de standaard lagers met Igus Drylin lagers om de boel wat stiller te maken en komt het geheel in een Lack enclosure.
Ik ben benieuwd hoe alles straks werkt omdat de standaard configuratie van Marlin voor de A8 best goed werkt maar heb nu grotendeels zo veel mogelijk zelf gedaan met marlin-conf en direct geüpdate naar 1.16. Er komt ook een 3D Touch sensor aan te hangen en het is mij nu niet geheel duidelijk hoe ik die moet instellen.
Tutorials zeggen dat je servo en pin instellingen moet aanpassen maar ik maak uit de help tekst in marlin-conf op dat als je de optie BL Touch activeert alles al goed zou moeten staan.
Ik ben erg benieuwd, maar blijf toch een beetje sceptisch over het behaalde resultaat. Ik denk niet dat het zo'n extreem verschil kan maken, tenzij je printer al extreem lage acceleration had om mee te beginnen. Betere kwaliteit printers hebben nu al veel hogere acceleration dan jaren terug. Ook zul er bij bridges en overhang niks aan hebben en bij outer perimeters ook niet aangezien de daadwerkelijke snelheid niet wordt verhoogd, maar enkel de acceleration zoals eerder aangegeven. Voor kleine prints, zoals ze gebruiken in het artikel zal het dan wel helpen, maar voor grote prints zal de winst die je behaalt met hogere acceleration steeds lager worden. Een groot geprinte cirkel heeft bijvoorbeeld niks aan die acceleration. Je zit dan vrijwel meteen al op de snelheid van je outer perimeters. Voor infills kan het wel veel schelen. En hoe zit het met de verschillende type printers? Delta, cartesian, corexy. Tot ik een goed working paper lees blijf ik sceptisch.ocf81 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:18:
Interessante link die ik op reddit tegenkwam vandaag: http://www.3ders.org/arti...mitigating-algorithm.html
En daar zit meteen het hele probleem. Er is nog geen working paper en in het artikel wordt al aangegeven dat ze ook in gesprek zijn met commerciële partijen. En als die een goed genoeg bod doen is de kans groot dat we het niet naar open source software zien komen ook al zou de maker dat graag willen. Het is namelijk ontwikkeld op een universiteit en die kijken eerst naar het geld dat ze mogelijk kunnen verdienen. In de meeste gevallen zijn projecten die tijdens werk uren op een universiteit ontwikkeld zijn daarmee ook hun eigendom . (Ik weet dat het niet zo simpel is, maar hier zijn al tientallen rechtszaken over geweest en er wordt op Nederlandse universiteiten vaak voor gewaarschuwd als je iets opricht tijdens 'schooltijd'. )
Even over die bltouch. Dat is niet zo moeilijk. Er zijn twee dingen die je moet doen. Een jumper op je ramps bordjeRadiance schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:33:
Gisteren is het ramps board binnen gekomen voor mijn Anet A8 dus heb weer genoeg te knutselen.

Die waar dat gele cirkeltje omheen staat dus.
Vervolgens hoef je enkel de bltouch aan te sluiten en activeren in je config. Dat is inderdaad alles.
Het enige lastige dat je in de gaten moet houden is hoe je de bltouch bevestigd. Er zijn heel veel verschillende versies in omloop (bltouch, bltouch classic/smart en de vele 3dtouch clones) en die moeten allemaal op een iets andere afstand van de onderkant van je nozzle komen. Maar meestal zit er wel een duidelijk plaatje bij waar de afstand opstaat. Neem deze dus in ieder geval niet zomaar over van het internet.
Oh en dan moet je natuurlijk nog je z offset veranderen, maar dat gaat gemakkelijk met de volgende commands:
M851 Z-x.x //voor je z offset
m500 //naar je eeeprom schrijven.
Op zich heb je gelijk over dat paper. Even afwachten. Maar op zich is het wel iets waar ik zelf van denk dat het toch wel kan helpen, hoewel het wel sterk afhankelijk is van wat je print. Op een echt groot object zonder kleine details heb je er minder aan, maar ook grote onderdelen hebben soms kleine details waardoor je niet altijd lange lijnen trekt. Als je veel kleine onderdelen op je bed tegelijk print heeft het wel voordelen natuurlijk.zynex schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:49:
[...]
Ik ben erg benieuwd, maar blijf toch een beetje sceptisch over het behaalde resultaat. Ik denk niet dat het zo'n extreem verschil kan maken, tenzij je printer al extreem lage acceleration had om mee te beginnen. Betere kwaliteit printers hebben nu al veel hogere acceleration dan jaren terug. Ook zul er bij bridges en overhang niks aan hebben en bij outer perimeters ook niet aangezien de daadwerkelijke snelheid niet wordt verhoogd, maar enkel de acceleration zoals eerder aangegeven. Voor kleine prints, zoals ze gebruiken in het artikel zal het dan wel helpen, maar voor grote prints zal de winst die je behaalt met hogere acceleration steeds lager worden. Een groot geprinte cirkel heeft bijvoorbeeld niks aan die acceleration. Je zit dan vrijwel meteen al op de snelheid van je outer perimeters. Voor infills kan het wel veel schelen. En hoe zit het met de verschillende type printers? Delta, cartesian, corexy. Tot ik een goed working paper lees blijf ik sceptisch.
De kans dat dit een patentje richting Stratasis of een andere partij wordt is helaas inderdaad aanzienlijk, maar ik blijf hoopvol.zynex schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:49:
En daar zit meteen het hele probleem. Er is nog geen working paper en in het artikel wordt al aangegeven dat ze ook in gesprek zijn met commerciële partijen. En als die een goed genoeg bod doen is de kans groot dat we het niet naar open source software zien komen ook al zou de maker dat graag willen. Het is namelijk ontwikkeld op een universiteit en die kijken eerst naar het geld dat ze mogelijk kunnen verdienen. In de meeste gevallen zijn projecten die tijdens werk uren op een universiteit ontwikkeld zijn daarmee ook hun eigendom . (Ik weet dat het niet zo simpel is, maar hier zijn al tientallen rechtszaken over geweest en er wordt op Nederlandse universiteiten vaak voor gewaarschuwd als je iets opricht tijdens 'schooltijd'. )
Over dat laatste puntje: er in (in Nederland althans) wel een wezelijk verschil tussen student en professor. Die eerste heeft geen werkrelatie en dan staat de school veel zwakker dan wanneer je als (associate) professor werkzaam bent voor dat instituut. In dat laatste geval is het werk gewoon van de werkgever, tenzij anders overeengekomen. Patenten worden vaak op een vergelijkbare wijze afgevangen in het contract.
[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 21-10-2017 18:06 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik blijf ook hoopvol hoor en vond het leuk om te lezen. Dit soort techniek zou een welkome aanvulling zien.ocf81 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:03:
[...]
Over dat laatste puntje: er in (in Nederland althans) wel een wezelijk verschil tussen student en professor. Die eerste heeft geen werkrelatie en dan staat de school veel zwakker dan wanneer je als (associate) professor werkzaam bent voor dat instituut. In dat laatste geval is het werk gewoon van de werkgever, tenzij anders overeengekomen. Patenten worden vaak op een vergelijkbare wijze afgevangen in het contract.
En hierboven heb je natuurlijk volkomen gelijk in, maar toch wordt er wel voor gewaarschuwd. Je staat dan misschien redelijk sterk, maar dat betekent niet dat het geen ellenlange juridische procedure oplevert.
[ Voor 4% gewijzigd door zynex op 21-10-2017 18:16 ]
Ondertussen heb ik hem geprint en hij past prima. Vanmorgen zelfborgende M6 moeren en ringen gehaald want ik had toch nog een draadeind M6 liggen.jbhc schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:11:
[...]
Wow, die bovenste is geweldig! Die ga ik ook maken
Dus eerst zaag ik de grootste lengte op maat welke ik nog net uit een reststuk M6 draad kon halen. Vervolgens ga ik mijn hele lengte uit de auto halen en voel het eigenlijk al. Ik kijk op de stikker; M8, kijk op mijn horloge: 18.10

Gisteren had ik ook al zo iets:
Ik ga mijn nozzle koelfan vervangen omdat de orginele echt zo goed als dood is en de nieuwe binnen zijn.
Dus ik knip de bedrading door en soldeer de nieuwe vast. Monteer de fan, en verbaas me dat de fan zo langzaam draait.
Ik probeer in Marlin de fan snelheid aan te passen maar helaas hier zit in het menu geen optie meer voor.
*^&$%$ Dan maar de G-codes zoeken.
Krijg ik de fan op halve snelheid, maar wat maakt dat ding een raar geluid. Het zal toch niet? Dus kijk ik eens goed op het stikkertje....Neeee! Kijk ik goed in de bestelling: Kak! 24V uitvoering besteld. Nu hangt er enorm profi een stepup-stepdown aan de bedrading te bungelen :X:X:X
Sorry, ik moest het even kwijt

edit:
Ik zal toch maar een aankoopadvies-topic maken. Lijkt me voor dit topic beter, achteraf:3D-printer tot €1200 met Dual Extruder en veel vrijheid
[ Voor 130% gewijzigd door Room42 op 21-10-2017 19:27 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik heb het groene gras nog achter mijn oren, maar een originele prusa i3 mk3? LinkRoom42 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 19:16:
edit:Ik zal toch maar een aankoopadvies-topic maken. Lijkt me voor dit topic beter, achteraf:
3D-printer tot €1200 met Dual Extruder en veel vrijheid
(This is a fully assembled printer)
[ Voor 3% gewijzigd door Droxz op 21-10-2017 22:22 ]
Met de genoemde printers heb ik helaas niet veel ervaring dus daar kan ik je niet goed mee helpen. Maar even over het dual extruder stukje. Daar heb ik wel enige ervaring mee. Als ik het zo lees wordt dit je eerste 3d printer. In dat geval weet ik niet of dual extruders zo handig zijn. Het is namelijk niet erg makkelijk en vereist dus de nodige kennis. Ook zijn er in de praktijk maar weinig modellen geschikt voor dual extrusion. Dus die zul je dan nog zelf moeten aanpassen.Room42 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 19:16:
edit:Ik zal toch maar een aankoopadvies-topic maken. Lijkt me voor dit topic beter, achteraf:
3D-printer tot €1200 met Dual Extruder en veel vrijheid
Begrijp me niet verkeerd. Dual extrusion is erg leuk, maar niet echt fool proof en leuk om mee te klooien als je de rest allemaal al door hebt. Dual extrusion zou voor mij als enige toegevoegde waarde nu hebben dat je oplosbaar support materiaal kunt printen. Als je denkt heel complexe dingen te maken kan dat dus wel handig zijn.
Als ik nu het geld mocht uitgeven dat jij uitgeeft zou ik zonder enige twijfel een prusa i3 mk3 kopen. Die kun je nog uitbreiden naar dual extrusion als je graag met kleuren wilt spelen. Die originele prusa's zijn kwalitatief erg goed en vooral die nieuwe heeft leuke opties. (Je kan zo ook geassembleerd kopen. )
https://shop.prusa3d.com/...sa-i3-mk3-3d-printer.html
1000 euro geassembleerd
en multi material upgrade kit kun je later nog altijd kopen voor 300 euro
https://shop.prusa3d.com/...material-upgrade-kit.html
Je kan trouwens wel vrij veel geld besparen door hem zelf te assembleren. Dit is echt niet zo moeilijk als het lijkt en je leert er veel van. Dan heb je voor je budget nu al een multi material printer en kun je alsnog heel veel support krijgen hier en op vele andere fora aangezien het zo'n populaire printer is. Zo'n flashforge zie ik toch beduidend minder vaak voorbij komen.
[ Voor 18% gewijzigd door zynex op 21-10-2017 21:26 ]
Bij het aanschaffen van een eerste printer kan ik het zelf assembleren erg aanraden. Zoals hierboven aangegeven leer je dan direct hoe de machine werkt en kom je ook tegen wat de eventuele probleempuntjes kunnen zijn in de toekomst. Daarbij is (zeker bij de prusa’s) het assembleren goed gedocumenteerd en is het daardoor niet erg moeilijk wanneer je er de tijd voor neemt.zynex schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:23:
[...]
Met de genoemde printers heb ik helaas niet veel ervaring dus daar kan ik je niet goed mee helpen. Maar even over het dual extruder stukje. Daar heb ik wel enige ervaring mee. Als ik het zo lees wordt dit je eerste 3d printer. In dat geval weet ik niet of dual extruders zo handig zijn. Het is namelijk niet erg makkelijk en vereist dus de nodige kennis. Ook zijn er in de praktijk maar weinig modellen geschikt voor dual extrusion. Dus die zul je dan nog zelf moeten aanpassen.
Begrijp me niet verkeerd. Dual extrusion is erg leuk, maar niet echt fool proof en leuk om mee te klooien als je de rest allemaal al door hebt. Dual extrusion zou voor mij als enige toegevoegde waarde nu hebben dat je oplosbaar support materiaal kunt printen. Als je denkt heel complexe dingen te maken kan dat dus wel handig zijn.
Als ik nu het geld mocht uitgeven dat jij uitgeeft zou ik zonder enige twijfel een prusa i3 mk3 kopen. Die kun je nog uitbreiden naar dual extrusion als je graag met kleuren wilt spelen. Die originele prusa's zijn kwalitatief erg goed en vooral die nieuwe heeft leuke opties. (Je kan zo ook geassembleerd kopen. )
https://shop.prusa3d.com/...sa-i3-mk3-3d-printer.html
1000 euro geassembleerd
en multi material upgrade kit kun je later nog altijd kopen voor 300 euro
https://shop.prusa3d.com/...material-upgrade-kit.html
Je kan trouwens wel vrij veel geld besparen door hem zelf te assembleren. Dit is echt niet zo moeilijk als het lijkt en je leert er veel van. Dan heb je voor je budget nu al een multi material printer en kun je alsnog heel veel support krijgen hier en op vele andere fora aangezien het zo'n populaire printer is. Zo'n flashforge zie ik toch beduidend minder vaak voorbij komen.
Ik kan dit tot op zekere hoogte beamen. Ik zou alleen zelf niet nogmaals een A8 kopen. Het is echt bijzonder leuk speelgoed maar je bent heel veel tijd kwijt om hem redelijk te krijgen (Ik denk niet dat hij ooit echt goed gaat worden).PAPPLE schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:51:
[...]
Bij het aanschaffen van een eerste printer kan ik het zelf assembleren erg aanraden. Zoals hierboven aangegeven leer je dan direct hoe de machine werkt en kom je ook tegen wat de eventuele probleempuntjes kunnen zijn in de toekomst. Daarbij is (zeker bij de prusa’s) het assembleren goed gedocumenteerd en is het daardoor niet erg moeilijk wanneer je er de tijd voor neemt.
Met het budget van de vraagsteller zou ik denk ik ook iets van een prusa kopen of misschien wel een mooie delta printer. Er zijn YouTube filmpjes zat die je kunt bekijken om wat moois uit te zoeken
Zelf heb ik een geüpgrade KosselXL, van builda3Dprinter. Stock is hij in vergelijking moeilijk om afgesteld te krijgen. Maar wel een mooi ding. Over het algemeen ben ik erg tevreden over delta’s.jbhc schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:58:
[...]
Ik kan dit tot op zekere hoogte beamen. Ik zou alleen zelf niet nogmaals een A8 kopen. Het is echt bijzonder leuk speelgoed maar je bent heel veel tijd kwijt om hem redelijk te krijgen (Ik denk niet dat hij ooit echt goed gaat worden).
Met het budget van de vraagsteller zou ik denk ik ook iets van een prusa kopen of misschien wel een mooie delta printer. Er zijn YouTube filmpjes zat die je kunt bekijken om wat moois uit te zoeken
hehe, morgen eindelijk mijn A8 binnen 
vraagje, kan ik ook een laptop voeding gebruiken voor mijn main board? zo ja, hoeveel amp zou ik nodig hebben? 12v ?amp?
zodat ik de geleverde voeding alleen voor de warme delen kan gebruiken? of een atx voor die 2 lol
vraagje, kan ik ook een laptop voeding gebruiken voor mijn main board? zo ja, hoeveel amp zou ik nodig hebben? 12v ?amp?
zodat ik de geleverde voeding alleen voor de warme delen kan gebruiken? of een atx voor die 2 lol
Ik snap dat hele voedingverhaal niet om eerlijk te zeggen. Geloof wel dat het geen goede voeding is, maar hij doet het voor de rest prima.DamianSixSixSix schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:49:
hehe, morgen eindelijk mijn A8 binnen
dus go with it, till it breaks huh? 
ok, dat kan ook ja haha
ok, dat kan ook ja haha
De A8 gebruikt zelf een 20A voeding, maar dat is aan de zuinige kant. Je hebt een voeding nodig die ca. 25A kan leveren. Zelf gebruik ik nu een 30A voeding.
© ocf81 1981-infinity
Er zijn wat verhalen over voedingen die gesneuveld zijn.grote_oever schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:23:
[...]
Ik snap dat hele voedingverhaal niet om eerlijk te zeggen. Geloof wel dat het geen goede voeding is, maar hij doet het voor de rest prima.
Ik heb aan de orginele voeding gemeten en daar zakt de spanning op de voeding zelf in onder volle belasting. Dit geeft dus aan dat de voeding niet echt geschikt is voor zijn taak.
Dit gezegd hebbende, als je zelf een ventilator op de voeding monteerd waar je gewoon bracketts voor kunt printen, verwacht ik niet dat de voeding snel stuk zal gaan.
Ik heb een 350Watt voeding waar de spanning gewoon netjes op nivo blijft zelfs onder volle belasting en deze is standaard al van een ventilator.
Het Heatbed voorzien van een mosfet is wel echt een pre. Het moederbordje is hier eigenlijk simpelweg niet geschikt voor. Ik heb zelf, omdat die dingen toch bijna niks kosten, ook de extruder-heater voorzien van een mosfet. Dit is echter niet persé nodig.
Ik gok dat het bordje zelf toch wel een minimaal Amp of 5 nodig heeft (als je zowel het bed als de extruder-heater op een mosfet aansluit). De motoren worden namelijk vanuit het bord gevoed.
Even wat vraagjes na mijn eerste weekend printen. Ik heb echt veel zelf opgezocht, maar een paar dingen kom ik niet echt uit.
De M200 heeft een heated aluminium bed waar een breed soort schilderstape opzit. Dit was vlak, maar nu begin het iets wat te rimpelen. Komt dat omdat ik PLA op 30-50 graden print of moet dat altijd om de paar prints vervangen worden? Is het handig om zo snel mogelijk naar glas over te schakelen of kan ik aan het begin gewoon het aluminium bed met tape blijven gebruiken?
Aceton met PLA heeft geen nut dus wat dan? Nat schuren en een epoxy er op voor een mooi effect? of heeft iemand betere ervaringen met stralen of iets? Wil toch graag PLA blijven printen voorlopig aangezien ik de lucht van ABS niet zo lekker vind in huis, maar onafgewerkt is het niet veel
Als iemand een redelijke epoxy weet die ik bij de plaatselijke bouwmarkt kan halen dan hoor ik het graag. Ik weet dat XTC3D werkt, maar het slaat natuurlijk nergens op om zo'n dure epoxy te gebruiken als het niet om een bevestiging gaat.
De M200 heeft een heated aluminium bed waar een breed soort schilderstape opzit. Dit was vlak, maar nu begin het iets wat te rimpelen. Komt dat omdat ik PLA op 30-50 graden print of moet dat altijd om de paar prints vervangen worden? Is het handig om zo snel mogelijk naar glas over te schakelen of kan ik aan het begin gewoon het aluminium bed met tape blijven gebruiken?
Aceton met PLA heeft geen nut dus wat dan? Nat schuren en een epoxy er op voor een mooi effect? of heeft iemand betere ervaringen met stralen of iets? Wil toch graag PLA blijven printen voorlopig aangezien ik de lucht van ABS niet zo lekker vind in huis, maar onafgewerkt is het niet veel
Als iemand een redelijke epoxy weet die ik bij de plaatselijke bouwmarkt kan halen dan hoor ik het graag. Ik weet dat XTC3D werkt, maar het slaat natuurlijk nergens op om zo'n dure epoxy te gebruiken als het niet om een bevestiging gaat.
dus moederbord/motors zou op laptop voeding kunnen, mits amps =>5
dan betere voor hot end/bed
Neem dan gewoon een oude atx voeding. Dat lijkt mij een veel betere optie.DamianSixSixSix schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:04:
dus moederbord/motors zou op laptop voeding kunnen, mits amps =>5
(Of schroef hem eerst eens in elkaar, dat gaat je ook nog wel tegenvallen

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 23-10-2017 00:08 ]
wil eigenlijk aparte voeding voor hot ends, zodat ik die apart kan uitschakelen
Met welk doel? De hot ends en het bed kunnen gewoon door het moederbord in en uigeschakeld worden.DamianSixSixSix schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:08:
wil eigenlijk aparte voeding voor hot ends, zodat ik die apart kan uitschakelen
raspberry pi/octo print basicly 
edit, het in elkaar schroeven is eigenlijk wat me het leukste lijkt tot nu toe
ben misschien newbie in dit veld, maar ben zeker geen links handige zeg maar
edit, het in elkaar schroeven is eigenlijk wat me het leukste lijkt tot nu toe
ben misschien newbie in dit veld, maar ben zeker geen links handige zeg maar
[ Voor 71% gewijzigd door DamianSixSixSix op 23-10-2017 01:03 ]
zynex schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:33:
[...]
Welke slicer gebruik je? Dat zijn namelijk aanzienlijke verschillen. 60mm/s is dan weer vrij snel voor een i3 (Zeker haalbaar met goede afstellingen, maar ik printte meestal op 45mm/s met mijn i3). 15mm/s daarentegen is weer erg langzaam.
Ik heb net nog even gekeken naar mijn slic3r instellingen voor de i3 en daar haalde ik goede resultaten met 45mm/s perimeters en small perimeters op 80% daarvan. Vervolgens outer perimeters op 70%. Dat komt daarmee neer op 31,5mm/s en dat scheelt dus aanzienlijk.![]()

Het kan stukken erger, dit ziet er al beter uit als mijn eerdere prints!
Beste mensen,
mijn zoon is voor zijn opleiding (Informatica, Utrecht) bezig een bordspel/computerspel te maken en daarvoor heeft hij aangepaste dobbelstenen nodig. Die kunnen we maken (ik heb een Malyan M200 van Hobbyking.com) maar ik wil dan de uitsparingen in de geprinte dobbelstenen opvullen met een kleur.
Bijvoorbeeld een witte dobbelsteen opvullen met zwart of andersom. Mijn idee was om de uitsparingen te vullen met plamuur en ze dan nog na te schuren.
Is er een (relatief dikke, dus geen spuit-) plamuur die goed hecht op PLA en ofwel zwart of wit is (lichtgrijs)?
Bedankt!
mijn zoon is voor zijn opleiding (Informatica, Utrecht) bezig een bordspel/computerspel te maken en daarvoor heeft hij aangepaste dobbelstenen nodig. Die kunnen we maken (ik heb een Malyan M200 van Hobbyking.com) maar ik wil dan de uitsparingen in de geprinte dobbelstenen opvullen met een kleur.
Bijvoorbeeld een witte dobbelsteen opvullen met zwart of andersom. Mijn idee was om de uitsparingen te vullen met plamuur en ze dan nog na te schuren.
Is er een (relatief dikke, dus geen spuit-) plamuur die goed hecht op PLA en ofwel zwart of wit is (lichtgrijs)?
Bedankt!
Het blijft flexibel, misschien geen probleem. Maar mijn ervaring (diverse verbouwingen) is dat ik er al snel een kliederboel van maak. En dan blijft het centrale punt, wat hecht op PLA?jbhc schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:39:
Is (Siliconen)kit geen optie?
gah... echt waar hoor...
DPD zijn echt knoeiers...
kunnen ze mijn adres niet vinden...
telefoon nummer staat erbij, dan bel je toch effe? maar nee hoor...
weer langer wachten xD
DPD zijn echt knoeiers...
kunnen ze mijn adres niet vinden...
telefoon nummer staat erbij, dan bel je toch effe? maar nee hoor...
weer langer wachten xD
theMob schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:59:
[...]
Het blijft flexibel, misschien geen probleem. Maar mijn ervaring (diverse verbouwingen) is dat ik er al snel een kliederboel van maak. En dan blijft het centrale punt, wat hecht op PLA?

Geen idee of het hecht overigens, maar zoiets zou ik doen. Makkelijk en simpel en bij te tippen als het minder wordt.
Van die potjes autolak om aan te tippen zou je ook kunnen nemen;

[ Voor 30% gewijzigd door S95Sedan op 23-10-2017 18:37 ]
Polyesterplamuur werkt hier ideaal voor. Ik gebruik dit vaak om prints perfect vlak te maken en was er al mee bekend, omdat ik het hier door heel het huis heb zitten. (Op de motor, auto, koof in de keukentheMob schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:38:
Beste mensen,
Bedankt!
Zelf gebruik ik altijd Presto polyesterplamuur of zwaluw polysterplamuur. Die laatste kun je in potten van 800 gram online kopen voor 11 euro inclusief verzendkosten. (https://www.toolstation.n...+polyester+plamuur/p80503) 800 gram is natuurlijk wel ontzettend veel voor jouw doeleinden, maar je kunt het best lang laten staan als je de pot goed sluit.
Het is trouwens twee componenten spul. Er zit dus een tubetje verharder bij en het droogt behoorlijk wit op. Je kunt het ook makkelijk schilderen als je niet helemaal blij bent met de kleur.
Is er een rede waarom je het wilt opvullen trouwens in plaats van de uitsparingen schilderen, zoals bij een normale dobbelsteen? Je kunt je 3d prints namelijk ook erg goed schilderen met van die potjes hobbyverf die ze gebruiken om plastic modellen mee te schilderen. Dat is gewoon op waterbasis en met een fijn penseeltje gemakkelijk aan te brengen. Ik haal het hier altijd bij de lokale 'bordspellen/larp winkel', maar iedere hobbyzaak/modelbouw winkel zou het ook moeten hebben.
edit: hier een vaag plaatje van iets dat ik met hobbyverf geschilderd heb. (Merk: Citadel paint) Dat hecht prima en blijft ook goed zitten na veelvuldig vasthouden. (Sorry voor de slechte kwaliteit, maar het is een stukje van een groter plaatje dat niet echt relevant was.) Het geeft je in ieder geval een idee van wat mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door zynex op 23-10-2017 19:31 ]
Waarom print je de uitsparingen ook niet gewoon in een andere kleur en plak je die er in ?theMob schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:38:
Dat vroeg ik mij ook meteen af toen ik het las, want als dit niet het geval is dan kan hij ook eerst een zwarte kubus kunnen printen en daarna 6 vierkante vlakjes met de uitsparingen erin uitprinten in een andere kleur en deze tegen de zwarte kubus aanplakken (zie tekening als voorbeeld).zynex schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:17:
[...]Is er een rede waarom je het wilt opvullen trouwens in plaats van de uitsparingen schilderen, zoals bij een normale dobbelsteen?

[ Voor 32% gewijzigd door DON PAPA op 24-10-2017 11:06 ]
Vanavond bezig geweest met de y axis rework op de anet a8. Meteen daarbij wil ik de lagers vervangen door drylin lagers. Nu moeten alleen de oude lagers uit de behuizing. Voor de lagers zit een soort metalen lipje om ze erin te houden.
Iemand een gouden tip om die dingen er makkelijk uit te krijgen? Doe het nu met heel veel pielen met een tangetje. Maar heb er pas 2 van de 4 gedaan. Toen was ik het zat :-)
Wel de draadstangen mooi op lengte gemaakt en de plastic onderdelen ontdaan van support. Zodra het af is zal ik wat foto's posten.
Iemand een gouden tip om die dingen er makkelijk uit te krijgen? Doe het nu met heel veel pielen met een tangetje. Maar heb er pas 2 van de 4 gedaan. Toen was ik het zat :-)
Wel de draadstangen mooi op lengte gemaakt en de plastic onderdelen ontdaan van support. Zodra het af is zal ik wat foto's posten.
Ik denk dat je het over een borgveer hebt in je verhaal en daar zijn speciale tangen voor, Google maar eens op: borgringtang of borgveertang.deamz0r schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:57:Iemand een gouden tip om die dingen er makkelijk uit te krijgen? Doe het nu met heel veel pielen met een tangetje. Maar heb er pas 2 van de 4 gedaan. Toen was ik het zat
Dit is er bijvoorbeeld één:
https://www.toolstation.n...X5GyCgncbxawaAjJSEALw_wcB
[ Voor 29% gewijzigd door DON PAPA op 23-10-2017 23:50 ]
Ik heb ook zo'n tang en vind ze behoorlijk waardeloos.:XEJSEJS schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:25:
[...]
Ik denk dat je het over een borgveer hebt in je verhaal en daar zijn speciale tangen voor, Google maar eens op: borgringtang of borgveertang.
Ik zag vorig weekend bij de Hornbach dat ze daar fatsoenlijke tangen voor borgveren verkopen. (Ik verwacht dat de karwei die ook wel heeft omdat die ook een wat beter gereedschap assortiment hebben)
Ik heb de afgelopen weken mijn Anet AM8 omgebouwd naar een bowden met een Titan clone en een e3d v6 clone. Wat mij op viel is dat al de x-carriages op thingiverse allemaal problemen hebben, schroefjes die scheef ontworpen zitten waardoor een andere gt2-snaar-houder er niet op geschroeft kon worden, gaatjes van de lager blokken die niet kloppen, basis plaat net iets te dun etc. erg raar met ontwerpen waar 200+ comments op zijn.
Maar goed, een accuboormachine, een vijl maakt een hoop goed, de lagers lopen weer mooi en alles past op het moment, al ben ik nu wel zelf een ontwerp aan het maken.
Zeker de Titan loopt mooi en is leuk om te zien. De esteps/mm netjes afgesteld op 100mm extruding en retractions. Wat mij opvalt is dat de eerste laag nu opeens foutloos gaat zelfs in PETG, ik heb zelfs de snelheid verhoogt van 20% naar 40% voor de eerste laag en nog steeds foutloze rondjes, hoekjes etc. De combo titan + bowden + e3d heeft de toevoer van het filament zeker verbeterd. Met de originele hotend+extruder moest ik op 20% printen, en dan ook nog de kop best laag zetten om het filament te laten plakken, en dan ging het soms toch nog fout, nu opeens allemaal niet meer nodig.

Maar goed, een accuboormachine, een vijl maakt een hoop goed, de lagers lopen weer mooi en alles past op het moment, al ben ik nu wel zelf een ontwerp aan het maken.
Zeker de Titan loopt mooi en is leuk om te zien. De esteps/mm netjes afgesteld op 100mm extruding en retractions. Wat mij opvalt is dat de eerste laag nu opeens foutloos gaat zelfs in PETG, ik heb zelfs de snelheid verhoogt van 20% naar 40% voor de eerste laag en nog steeds foutloze rondjes, hoekjes etc. De combo titan + bowden + e3d heeft de toevoer van het filament zeker verbeterd. Met de originele hotend+extruder moest ik op 20% printen, en dan ook nog de kop best laag zetten om het filament te laten plakken, en dan ging het soms toch nog fout, nu opeens allemaal niet meer nodig.

S95Sedan schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 18:33:
[...]
[afbeelding]
Geen idee of het hecht overigens, maar zoiets zou ik doen. Makkelijk en simpel en bij te tippen als het minder wordt.
Van die potjes autolak om aan te tippen zou je ook kunnen nemen;
[afbeelding]
zynex schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:17:
[...]
Polyesterplamuur werkt hier ideaal voor. Ik gebruik dit vaak om prints perfect vlak te maken en was er al mee bekend, omdat ik het hier door heel het huis heb zitten. (Op de motor, auto, koof in de keuken) Dit soort plamuur krimpt haast niet en hecht ontzettend goed aan plastic en is daarnaast ook goed schuurbaar. Al geeft het wel heel veel fijne stofdeeltjes af bij het schuren en stinkt het. Koop het van een goed merk bij een autospecial zaak of bestel het online. Die alabastine bij de bouwmarkt is veel te duur en niet eens zo heel goed.
Zelf gebruik ik altijd Presto polyesterplamuur of zwaluw polysterplamuur. Die laatste kun je in potten van 800 gram online kopen voor 11 euro inclusief verzendkosten. (https://www.toolstation.n...+polyester+plamuur/p80503) 800 gram is natuurlijk wel ontzettend veel voor jouw doeleinden, maar je kunt het best lang laten staan als je de pot goed sluit.
Het is trouwens twee componenten spul. Er zit dus een tubetje verharder bij en het droogt behoorlijk wit op. Je kunt het ook makkelijk schilderen als je niet helemaal blij bent met de kleur.
Is er een rede waarom je het wilt opvullen trouwens in plaats van de uitsparingen schilderen, zoals bij een normale dobbelsteen? Je kunt je 3d prints namelijk ook erg goed schilderen met van die potjes hobbyverf die ze gebruiken om plastic modellen mee te schilderen. Dat is gewoon op waterbasis en met een fijn penseeltje gemakkelijk aan te brengen. Ik haal het hier altijd bij de lokale 'bordspellen/larp winkel', maar iedere hobbyzaak/modelbouw winkel zou het ook moeten hebben.
edit: hier een vaag plaatje van iets dat ik met hobbyverf geschilderd heb. (Merk: Citadel paint) Dat hecht prima en blijft ook goed zitten na veelvuldig vasthouden. (Sorry voor de slechte kwaliteit, maar het is een stukje van een groter plaatje dat niet echt relevant was.) Het geeft je in ieder geval een idee van wat mogelijk is.
[afbeelding]
Heel erg bedankt voor de suggesties, ik ga overleggen!EJSEJS schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:51:
[...]
Waarom print je de uitsparingen ook niet gewoon in een andere kleur en plak je die er in ?
[...]
Dat vroeg ik mij ook meteen af toen ik het las, want als dit niet het geval is dan kan hij ook eerst een zwarte kubus kunnen printen en daarna 6 vierkante vlakjes met de uitsparingen erin uitprinten in een andere kleur en deze tegen de zwarte kubus aanplakken (zie tekening als voorbeeld).
[afbeelding]
Top thanks, dat bedoel ik idd. Nu heb ik er maar een paar te doen, maar goed toch maar zo'n tang aanschaffen scheelt een hoop frustratie..EJSEJS schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:25:
[...]
Ik denk dat je het over een borgveer hebt in je verhaal en daar zijn speciale tangen voor, Google maar eens op: borgringtang of borgveertang.
Ik zie dat ik een oude foto van de extruder heb geplaatst in de vorige posting, ik heb hem inmiddels een kwartslag gedraaid, zodat de flow van het filament beter loopt, de foto hieronder is zoals hij nu zit;

[ Voor 11% gewijzigd door pipo1000 op 24-10-2017 18:16 ]
Erg mooi geworden! Mag ik vragen waar je de titan clone vandaan hebt? Ik heb nu nog de originele extruder, maar zou toch graag wat anders willen.pipo1000 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:25:
Ik heb de afgelopen weken mijn Anet AM8 omgebouwd naar een bowden met een Titan clone en een e3d v6 clone. Wat mij op viel is dat al de x-carriages op thingiverse allemaal problemen hebben, schroefjes die scheef ontworpen zitten waardoor een andere gt2-snaar-houder er niet op geschroeft kon worden, gaatjes van de lager blokken die niet kloppen, basis plaat net iets te dun etc. erg raar met ontwerpen waar 200+ comments op zijn.
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit weekend een 10 uur durende print die bij 7 uur afkapte vanwege gebroken filament
Ik deze set gekocht;deamz0r schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:34:
[...]
Erg mooi geworden! Mag ik vragen waar je de titan clone vandaan hebt? Ik heb nu nog de originele extruder, maar zou toch graag wat anders willen.
Dit weekend een 10 uur durende print die bij 7 uur afkapte vanwege gebroken filament
https://nl.aliexpress.com...shipping/32757902679.html
een extruder + de e3d v6 hotend, was 'set 3' en was toen in de aanbieding voor 31,50 euro. Alles zit erbij, teflon tube, koppelstukken, e3d v6 met twee type hot-breaks (met en zonder teflon), 3 nozzles etc. En het ziet er voor een clone netjes afgewerkt uit.
Ga je niet in de problemen komen als je een hoge print maakt nu?pipo1000 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:15:
Ik zie dat ik een oude foto van de extruder heb geplaatst, ik heb hem inmiddels een kwartslag gedraaid, zodat de flow van het filament beter loopt;
[afbeelding]
Omdat hij recht naar beneden is en je dus minder ruimte/rek op je ptfe buis overhoudt als je de hoogte ingaat.
Juist niet nu toch, omdat de ptfe buis nu horizontaal uit de extruder komt lijkt mij het rek/duw effect minder op de hot-end en kan ik hoger printen. Met de ptfe buis verticaal uit de extruder krijg ik denk ik eerder problemen. Op dit moment is het hoogste wat ik heb geprint een centimeter of 10, ik ben blijkbaar niet zo'n 'hoog printer'S95Sedan schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:54:
[...]
Ga je niet in de problemen komen als je een hoge print maakt nu?
Omdat hij recht naar beneden is en je dus minder ruimte/rek op je ptfe buis overhoudt als je de hoogte ingaat.
Oh zo, je laatste foto is hoe hij nu zit, verkeerd gelezen.pipo1000 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:23:
[...]
Juist niet nu toch, omdat de ptfe buis nu horizontaal uit de extruder komt lijkt mij het rek/duw effect minder op de hot-end en kan ik hoger printen. Met de ptfe buis verticaal uit de extruder krijg ik denk ik eerder problemen. Op dit moment is het hoogste wat ik heb geprint een centimeter of 10, ik ben blijkbaar niet zo'n 'hoog printer'.
Dan klopt het inderdaad en zit die wel goed inmiddels
jbhc schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:14:
[...]
Ik heb ook zo'n tang en vind ze behoorlijk waardeloos.:X
Ik zag vorig weekend bij de Hornbach dat ze daar fatsoenlijke tangen voor borgveren verkopen. (Ik verwacht dat de karwei die ook wel heeft omdat die ook een wat beter gereedschap assortiment hebben)
Die tangen werken wel, maar zoals hierboven al is aangegeven blijven het ondingen. Je bent nog steeds aan het klooien.deamz0r schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:53:
[...]
Top thanks, dat bedoel ik idd. Nu heb ik er maar een paar te doen, maar goed toch maar zo'n tang aanschaffen scheelt een hoop frustratie..
Dit is geen V&A.
[ Voor 85% gewijzigd door SA007 op 25-10-2017 19:50 ]
Ik dacht dat dit topic een vrij informeel karakter had? Iedereen probeert elkaar hier te helpen en hij heeft nu toevallig een bordje over. Wat is dan het probleem met het vragen of iemand interesse heeft? Het is niet alsof hij het actief loopt te promoten hier en hij is ook geen winkel. Ik zie het probleem dus niet echt. Er lezen hier veel mensen mee die het misschien goed kunnen gebruiken of handig vinden om iets reserve te hebben.Droxz schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:57:
[mbr]Dit is geen V&A.[/mbr]
@SA007 Is er in V&A een plek waar we 3d printer gerelateerde spullen kunnen plaatsen?
Hier bijvoorbeeld?
categorie: Elektronica & tweaking
Ik denk dat er namelijk meer mensen zijn die vaak bij ali een veelvoud bestellen van wat ze echt nodig hebben
(Ik heb daar ook wel een handje van).
Misschien is het handig om daar een apart hoekje voor in te richten.
Hier bijvoorbeeld?
Ik denk dat er namelijk meer mensen zijn die vaak bij ali een veelvoud bestellen van wat ze echt nodig hebben

[ Voor 67% gewijzigd door jbhc op 25-10-2017 23:42 ]
Tot nu toe mijn grootste print (opdracht) is afgelopen week uit mijn printer gekomen. Met deze print zat ik erg dicht bij de max. build volume van de Anet A8.

Ik overweeg binnenkort een grotere printer te kopen een CR-10 of een Tevo Tornado, Echter zou ik graag een 40x40 hotbed willen als ik dan toch een nieuwe printer koop. Ik vind het prijsverschil tussen de CR-10 30x30x40 en de CR-10 40x40x40 toch net te veel voor wat je er voor terug krijgt.
Zijn er hier tweakers met zelfbouw printers met een buildplate van 40x40cm of groter? Of andere printers/kits in dat formaat?

Ik overweeg binnenkort een grotere printer te kopen een CR-10 of een Tevo Tornado, Echter zou ik graag een 40x40 hotbed willen als ik dan toch een nieuwe printer koop. Ik vind het prijsverschil tussen de CR-10 30x30x40 en de CR-10 40x40x40 toch net te veel voor wat je er voor terug krijgt.
Zijn er hier tweakers met zelfbouw printers met een buildplate van 40x40cm of groter? Of andere printers/kits in dat formaat?
Dat dacht ik dus ook, jullie helpen mij hier non-stop en ik vroeg me af of ik zo iemand anders kon helpen.zynex schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:26:
[...]
Ik dacht dat dit topic een vrij informeel karakter had? Iedereen probeert elkaar hier te helpen en hij heeft nu toevallig een bordje over. Wat is dan het probleem met het vragen of iemand interesse heeft? Het is niet alsof hij het actief loopt te promoten hier en hij is ook geen winkel. Ik zie het probleem dus niet echt. Er lezen hier veel mensen mee die het misschien goed kunnen gebruiken of handig vinden om iets reserve te hebben.
Dit is een orriginele van Geeetech zelf, een garantie geval om precies te zijn (nieuw in verpakking).jbhc schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:37:
@SA007 Is er in V&A een plek waar we 3d printer gerelateerde spullen kunnen plaatsen?
Hier bijvoorbeeld?
Ik denk dat er namelijk meer mensen zijn die vaak bij ali een veelvoud bestellen van wat ze echt nodig hebben(Ik heb daar ook wel een handje van).
Op mijn huidige GT2560 was een connectie afgebroken. Dit heb ik zelf opgelost door de kabels
direct op het mobo te solderen. En ik heb geen zin om alles weer los te trekken en die nieuwe GT2560
aan te sluiten.
Bedankt voor het meedenken en ik zal hem daar op V&A aanbieden.
Wat dacht je van gewoon hier?jbhc schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:37:
Hier bijvoorbeeld?
Ik denk dat er namelijk meer mensen zijn die vaak bij ali een veelvoud bestellen van wat ze echt nodig hebben(Ik heb daar ook wel een handje van).
categorie: 3D Printers
Ah kak, gewoon bij de printers natuurlijk. Ik krijg hier thuis ook altijd al te horen dat ik niet kan zoekenMar.tin schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:29:
[...]
Wat dacht je van gewoon hier?![]()
categorie: 3D Printers

jbhc schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:00:
Ik krijg hier ook altijd te horen dat ik niet kan zoeken
[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 26-10-2017 09:00 ]
Zijn er mensen die al eens een poging gedaan hebben om hun printer wat stiller te krijgen?
De Y-as maakt bij mij nogal wat herrie wat vooral 's nachts behoorlijk irritant is.
Ik heb wat gelezen over het aanpassen van de stroom naar de stappenmotoren en bijvoorbeeld de nieuwe SilentStepStick.
Van de eerste optie vraag ik me af of dit met een A8 kan. De 2e optie zou alleen in combinatie met een RAMPS kunnen
Zelf heb ik nu bij deze Ali dempers besteld om eens te proberen:
https://www.aliexpress.co...-Printer/32832991539.html
De Y-as maakt bij mij nogal wat herrie wat vooral 's nachts behoorlijk irritant is.
Ik heb wat gelezen over het aanpassen van de stroom naar de stappenmotoren en bijvoorbeeld de nieuwe SilentStepStick.
Van de eerste optie vraag ik me af of dit met een A8 kan. De 2e optie zou alleen in combinatie met een RAMPS kunnen
Heb je wel eens gekeken naar een Ikea lack enclosure? Dan isoleer je de gehele printer i.p.v. alleen wat elementen aan te passen. Bijv: https://www.thingiverse.com/thing:1740538jbhc schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:19:
Zijn er mensen die al eens een poging gedaan hebben om hun printer wat stiller te krijgen?
De original Prusa heeft een 'Silent Mode', dan stuurt ie minder stroom naar de motoren, dat scheelt een hele hoop. Met een RAMPS bordje moet je dan met potmetertjes gaan klooien, en kan je uit eerste hand vertellen dat dit niet zonder risico is. Heb daarbij vermoedelijk sluiting gemaakt (ja je hebt speciale keramische schroevendraaiers daarvoor, kwam ik later actherjbhc schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:19:
Maar dan nog hoor je het redelijk goed. Wat veel gedaan wordt is om de printer op een grote zware tegel te zetten, om resonantie tegen te gaan. Heb daarnaast ook de extruder fan door Noctua vervangen.
Die drivers zijn idd een goede oplossing, maar dat kost in jouw geval meer dan de helft van de prijs van je printer
Of even doorsparen voor de Prusa MK3: https://shop.prusa3d.com/...nal-prusa-i3-mk3-kit.html Die heeft de allernieuwste stille drivers en Noctua fan. (En een heel gave removable heatbed sheet)
@deamz0r Ik denk niet dat de lackbehuizing erg veel van het stappenmotorgeluid weg zal nemen.
@CyBeRSPiN Een tegel is inderdaad ook nog wel een idee. Ik ga die maar eens proberen.
Een RAMPS bordje staat zowiezo wel op mijn lijstje. Op termijn wil ik namelijk een andere printer bouwen.
En de prusa is erg mooi maar is ook wel erg prijzig. Tevens ontneemt die mij de lol van het prutsen
@CyBeRSPiN Een tegel is inderdaad ook nog wel een idee. Ik ga die maar eens proberen.
Een RAMPS bordje staat zowiezo wel op mijn lijstje. Op termijn wil ik namelijk een andere printer bouwen.
En de prusa is erg mooi maar is ook wel erg prijzig. Tevens ontneemt die mij de lol van het prutsen

Ik ben benieuwd of Gearbest hem snel gaat versturen, ik kreeg vandaag bericht dat er met mijn CR-10 order van 6 weken geleden iets is misgegaan en dus nog niet verstuurd? (eerder wel een bericht ontvangen dat de order shipped was) en nu zou de CR-10 op dit moment niet op voorraad zijn!SuperKris schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:09:
....
We sincerely apologize that you have yet to receive your original package due to an unforeseen shipping issue.
We were arranging to reship your package to you, however unfortunately, the product your ordered is now unavailable.
Ze boden de optie aan om de order te cancellen met refunding. Wel balen, had alles al klaar staan om te gaan printen!
Dat hoop ik wel... Ik kreeg na 1 of 2 dagen al bericht dat de printer verzonden zou zijn. Door gearbest kon voor deze zending echter geen trace code worden afgegeven.Kaaschef schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 02:33:
[...]
Ik ben benieuwd of Gearbest hem snel gaat versturen, ik kreeg vandaag bericht dat er met mijn CR-10 order van 6 weken geleden iets is misgegaan en dus nog niet verstuurd? (eerder wel een bericht ontvangen dat de order shipped was) en nu zou de CR-10 op dit moment niet op voorraad zijn!
We sincerely apologize that you have yet to receive your original package due to an unforeseen shipping issue.
We were arranging to reship your package to you, however unfortunately, the product your ordered is now unavailable.
Ze boden de optie aan om de order te cancellen met refunding. Wel balen, had alles al klaar staan om te gaan printen!
We merken het wel. (hopelijk binnen 1 a 2 weken)
Zoals ik al eerder schreef, sinds ik over ben gegaan op mijn Anet AM8 naar de bowden Titan + e3d clone zijn mijn eerste laag problemen zo goed als weg. Ik durfde het nu zelfs aan om 16 bugs (1,5 cm per stuk) in 1 keer te printen, en alle hoekjes en randjes van de eerste laag gingen perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door pipo1000 op 27-10-2017 12:45 ]
Ziet er netjes uit hoor! En dat witte filament is ook mooi. Ik gebruik het ook nog regelmatig, maar niet meer voor mijn printer en onderdelen die vaker in de hand liggen. Ik merk namelijk wel dat het erg snel vies wordt en niet makkelijk is schoon te maken door de laagjes.pipo1000 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:05:
Zoals ik al eerder schreef, sinds ik over ben gegaan op mijn Anet AM8 naar de bowden Titan + e3d clone zijn mijn eerste laag problemen zo goed als weg. Ik durfde het nu zelfs aan om 16 bugs (1,5 cm per stuk) in 1 keer te printen, en alle hoekjes en randjes van de eerste laag gingen perfect!
[afbeelding]
Werkt zo'n el cheapo sensor een beetje? Ik las op internet dat capacitief weer varieert per luchtvochtigheid /temperatuur. Of is dat in de praktijk toch best constant genoeg? Ik print op een glasbed, dus ik moet ook aan zoiets. Of is die van jou inductief?pipo1000 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:05:
[afbeelding]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ik heb meerdere capacitieve sensors gebruikt en die waren niet echt betrouwbaar. Naar verloop van tijd moest ik de z offset weer opnieuw afstellen. Bij inductieve sensors heb ik dat probleem helemaal niet gehad. De sensor hierboven is denk ik een inductieve sensor, omdat hij zo te zien op een aluminium bed print en de sensors met een blauw puntje zijn bijna altijd inductief. De sensors met een oranje bovenkant zijn capacitief meestal.MsG schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:57:
[...]
Werkt zo'n el cheapo sensor een beetje? Ik las op internet dat capacitief weer varieert per luchtvochtigheid /temperatuur. Of is dat in de praktijk toch best constant genoeg? Ik print op een glasbed, dus ik moet ook aan zoiets. Of is die van jou inductief?
Voor een glasbed zou ik capacitief dus echt niet aanraden. Gebruik dan iets als een bltouch.
Ik vind Bltouch wat te duur, hoop dat daar nog een goedkopere DIY-oplossing voor komt. Lees ook weleens dat inductief wel kan werken met glas als je onder het glas aluminium doet en dan rekening houdt met de dikte van het glas.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
De 3D Touch sensor van Geeetech vind je voor nog geen 18 euro op AE, dus die prijs valt zeker mee. Ik weet niet direct of die dezelfde kwaliteit heeft als de BLTouch, maar bij mij doet ie het in ieder geval goed.MsG schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:48:
Ik vind Bltouch wat te duur, hoop dat daar nog een goedkopere DIY-oplossing voor komt.
Ik heb gemerkt dat mijn neppe bltouch sensor heel af en toe even heen en weer gaat. Ik denk niet dat dit hoort, dat zou iemand moeten bevestigen met een originele. Echter werkt het ding nu na 3 maanden gebruik nog steeds ontzettend betrouwbaar. Ik heb mijn bed niet 1x opnieuw hoeven af te stellen. Dat was met die capacitieve sensor wel anders. Dus voor mij was het geld goed besteed. Ik denk dan ook dat het 1 van de weinige sensoren is die goed werkt voor glas. Het enige goede alternatief is een IR sensor, maar die zijn nog veel duurder.GORby schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:13:
[...]
De 3D Touch sensor van Geeetech vind je voor nog geen 18 euro op AE, dus die prijs valt zeker mee. Ik weet niet direct of die dezelfde kwaliteit heeft als de BLTouch, maar bij mij doet ie het in ieder geval goed.
Mijn 3D Touch sensor doet dat alleen wanneer hij onder spanning komt. Hij gaat dan een korte test doen om te zien of de pin vrij beweegt. Als dat niet is, begint de LED rood te flikkeren.zynex schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:22:
Ik heb gemerkt dat mijn neppe bltouch sensor heel af en toe even heen en weer gaat. Ik denk niet dat dit hoort
Misschien helpt het als je de bekabeling eens nakijkt. Misschien heeft de voedingskabel van de sensor ergens slecht contact, waardoor de spanning soms even wegvalt en hij terug een zelftest uitvoert wanneer de spanning terugkomt...
Ja, dat is de self test bij het opstarten inderdaad. Echter is de bekabeling niet het probleem bij mij. Het is een custum hypercube evolution en ik heb alles zelf gesoldeerd/bevestigd dus ik weet dat het goed zit.GORby schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:45:
[...]
Mijn 3D Touch sensor doet dat alleen wanneer hij onder spanning komt. Hij gaat dan een korte test doen om te zien of de pin vrij beweegt. Als dat niet is, begint de LED rood te flikkeren.
Misschien helpt het als je de bekabeling eens nakijkt. Misschien heeft de voedingskabel van de sensor ergens slecht contact, waardoor de spanning soms even wegvalt en hij terug een zelftest uitvoert wanneer de spanning terugkomt...
Misschien is dit een goede clone en niet duur;zynex schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:04:
[...]
Ja, dat is de self test bij het opstarten inderdaad. Echter is de bekabeling niet het probleem bij mij. Het is een custum hypercube evolution en ik heb alles zelf gesoldeerd/bevestigd dus ik weet dat het goed zit.Ligt dus echt aan die sensor, maar het heeft verder geen effect op de werking. Het enige wat ik ermee wilde zeggen is dat een echte bltouch misschien kwalitatief wel beter is.
https://www.aliexpress.co...prap-mk8/32832887426.html
Ik heb hier de Titan extruder + e3d v6 clone van gekocht en die voldoen ook prima.
Geeetech staat wel bekend als de betere clone touch sensors dacht ik.zynex schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:04:
[...]
Ja, dat is de self test bij het opstarten inderdaad. Echter is de bekabeling niet het probleem bij mij. Het is een custum hypercube evolution en ik heb alles zelf gesoldeerd/bevestigd dus ik weet dat het goed zit.Ligt dus echt aan die sensor, maar het heeft verder geen effect op de werking. Het enige wat ik ermee wilde zeggen is dat een echte bltouch misschien kwalitatief wel beter is.
Heb er 2 liggen, van het weekend beginnen aan mijn am8 waar er iig 1je op komt(heb twee a8's staan)
@pipo1000 Wat voor veren heb jij bij de z-axis rods? ben wel benieuwd naar de functie ervan.
Dat zijn anti-backlash nuts, die halen de 'speling' uit de lead-screw / spindel. Als de spindel naar boven draait dan pakt de moer pas een fractie van een millimeter door de speling tussen de moer en de spiraal, als hij dan weer naar beneden draait dan heb je wederom die speling. Een anti-backlash nut haalt die er bijna volledig uit. Dit is vooral handig als je auto-bed-leveling hebt omdat dan de z-as de hele tijd een beetje op en neer draait om de ongelijkheid in vlakte uit je bed te regelen.lennertvdkort schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:19:
[...]
@pipo1000 Wat voor veren heb jij bij de z-axis rods? ben wel benieuwd naar de functie ervan.
Hier ook een clone gehad maar die heatbreak werkte echt voor geen meter, steeds vastlopen en onnauwkeurige prints. Sinds ik een originele e3d erin heb hangen eigenlijk nooit meer last gehad.pipo1000 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:17:
[...]
Misschien is dit een goede clone en niet duur;
https://www.aliexpress.co...prap-mk8/32832887426.html
Ik heb hier de Titan extruder + e3d v6 clone van gekocht en die voldoen ook prima.
-----
Hier weer 2 rollen Form Futura PLA onderweg voor een retropie project waar ik mee bezig ben;
3d Models:

Test print @ 0.3mm: (Support is aardig bagger maar dat ben ik nog aan het aanpassen. Plus wat maten die aangepast moeten worden zodat het beter print.)

Ik heb hier de rode staan (ultra strong), werkt primaWaterkoker schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:07:
Was het nou de rode of de paarse haarlak van de action die goed werkt? Of maakt het niet uit?
DezeWaterkoker schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:07:
Was het nou de rode of de paarse haarlak van de action die goed werkt? Of maakt het niet uit?

-
Nee joh, daar straat 3 van de 5 op ofzo. Je moet altijd maximum performance hebben. Op de ultra strong haarlak van de kruidvat staat zelfs een 6!
Ik had ook de rode geprobeerd, dat is een 4 volgens mij.. Maar die werkte niet zo goed.zynex schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 00:59:
[...]
Nee joh, daar straat 3 van de 5 op ofzo. Je moet altijd maximum performance hebben. Op de ultra strong haarlak van de kruidvat staat zelfs een 6!Nee maar even serieus, in principe werkt alle haarlak wel prima. Gewoon iets goedkoops pakken waar ultra strong/extreme/power/turbo/super of iets dergelijks op staat en het zal wel goed zijn.
Maar kan natuurlijk ook altijd aan de gebruiker hebben gelegen
Maar deze kostte toen iets van €1,50 ofzo en doet het inderdaad prima
-
De rode staat nu voor me. Het is de:
Signum +Plus Professional Hairspray
Utrahold
5
Met Provitamine B5
Signum +Plus Professional Hairspray
Utrahold
5
Met Provitamine B5
[ Voor 6% gewijzigd door jbhc op 28-10-2017 01:13 ]
Van de week ook begonnen met haarlak op glas, maar de eerste test zijn niet echt geweldig. Heb het gelijkmatig opgebracht , toen warm gestookt op het bed er weer af en nogmaals hetzelfde. Toch komt mijn PLA print nog los op 50 -80 % van de print of het hecht gelijk al niet. En volgens het filmpje zou je vele prints achter elkaar moeten kunnen maken. YouTube: 3D Printing Tip - Glass and Hairspray
Het kan natuurlijk de verkeerde manier zijn of zou het probleem dan toch vooral in de nozzle hoogte en of bed leveling kunnen zitten ? Ik print op 205 graden met het bed op 60 en ik gebruik een gele haarlak spuitbus van Schwarzkopf (Got2B Glued Extreme Freeze) die ik hier in de search vond.
Iemand ervaring met kachelglas (neoceram) trouwens? Zag er wat goede verhalen over op Google en kan dat op maat bestellen bij onze glasleverancier. Heb er nu lakglas op zitten omdat ik dat toevallig had liggen, maar geen idee of die lak mijn temperaturen beïnvloed.
Het kan natuurlijk de verkeerde manier zijn of zou het probleem dan toch vooral in de nozzle hoogte en of bed leveling kunnen zitten ? Ik print op 205 graden met het bed op 60 en ik gebruik een gele haarlak spuitbus van Schwarzkopf (Got2B Glued Extreme Freeze) die ik hier in de search vond.
Iemand ervaring met kachelglas (neoceram) trouwens? Zag er wat goede verhalen over op Google en kan dat op maat bestellen bij onze glasleverancier. Heb er nu lakglas op zitten omdat ik dat toevallig had liggen, maar geen idee of die lak mijn temperaturen beïnvloed.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.