3D-printer tot €1200 met Dual Extruder en veel vrijheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tweakers,

Ik was van plan een pricewatch: XYZprinting da Vinci Mini te kopen, echter staat me na de nodige research de beperkingen van de printer wel tegen. Alleen al dat je erg moet klooien om 3rd-party filaments te kunnen gebruiken maakt dat ik die strijd niet aan wil. Dat is hem dus niet geworden.

Hiernaast ben ik in mijn research ook wel enthousiast geworden over het idee van dual extruders.

De printer wil ik gaan gebruiken voor verschillende hobby-projecten, van handige klemmetjes voor LED-strips tot een clip voor de TrackIR TrackClip tot een mount voor een stuur op mijn Thrustmaster TX tot een knikkerbaan voor m'n nichtjes en neefjes :9

Budget:
Het budget is tot €1000~€1200 incl BTW. Mijn voorkeur heeft het om de printer in NL of max de EU aan te kunnen schaffen.

Het liefst vind ik een redelijk kant-en-klare printer, zonder al te veel hassle en vereiste fixes om het geheel stabiel te krijgen.

Shortlist:
Met deze wensen is momenteel de pricewatch: FlashForge Creator Pro 2016 op papier erg interessant. Het valt me echter op dat deze bijzonder weinig besproken wordt, hier op GoT. Helaas is de beschikbaarheid ook niet super.

Een interessante kit die volledig in elkaar gezet moet worden is de Velleman Vertex K8400, maar die assemblage zie ik eigenlijk niet zitten.

Verder lijkt de pricewatch: Cel Robox mooi, alleen is de printhoogte met 10cm wel heel erg laag. Dat lijkt me een vervelende beperking.

De Anet A8/A6 vind ik onaantrekkelijk door het aantal hacks/fixes die nodig lijken te zijn om het ding stabiel te krijgen, voor wat ik hier in de thread lees. De Creality CR-10 is ook erg veel werk. Tevens zijn beide printers volgens mij niet met een dual extruder te krijgen.

Dus:
Zie ik nog een printer over het hoofd of is de FlashForge Creator Pro 2016 voor mij gewoon de beste keuze?
En: Is de dual extruder echt een grote meerwaarde of overschat ik dat volledig?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Beste antwoord (via Room42 op 08-11-2017 21:04)

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Allereerst is het mij niet duidelijk waarom je een printer wil kopen. Aan de hand van het doel kunnen we een beter advies geven. Wat betreft de printers kan je het beste op de 3D printing subreddit of de 3DHubs printer guide kijken

Daarnaast wil ik ook even kwijt dat er in de pricewatch weinig interessante printers staan. Veel zijn er verouderd en vaak zijn ze aan de prijs t.o.v. het buitenlandse aanbod. De 3 printers van Nederlandse makelij in de PW, de Ultimaker, Builder en Felix, vallen buiten je budget. Printers in die Nederland in prijsklasse worden verkocht worden bijna altijd geïmporteerd. Door alle tussenhandel de prijzen zijn relatief hoog. (Dat Conrad als een price leader in de PW staat zou veelzeggend moeten zijn, dat zijn m.i. eerste klas afzetters) Kopen in Nederland is vooralsnog vooralsnog af te raden als je niet op zoek bent naar een Ultimaker o.i.d.

Overigens zijn er wel printers van naam die voor een aardige prijs te krijgen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de P3Steel varianten uit Spanje (bijv. de HTA3D) of de Prusa Mk3 uit Tsjechië. Beiden zijn kits, en eerlijk gezegd is dat ook de categorie waar je naar wil kijken als je geen €1500 of meer op de plank neerlegt. Voor dual extrusion ligt dat bedrag al snel op €3000 als je geen kit wil. Er zijn Chinezen die via import wel in Europa te krijgen zijn, zoals de FlashForge Creator Pro of de WanHao Duplicator 4S. Dat verklaart gelijk hun prijsniveau.

Mocht je een printer willen vinden, dan lijkt amazon.de mij de beste shop. Als je al 'per ongeluk' iets uit uit China bestelt valt dat qua import en BTW vaak in jouw voordeel uit. Ik geloof ook dat je technisch gezien met Amazon zaken doet. Er is voor mij nog nooit iets in rekening gebracht voor iets dat ik via Amazon besteld heb.

Ik ben zelf nog niet met dual extrusion aan de slag gegaan, hoewel ik er wel de onderdelen voor op de plank heb liggen. (project ligt momenteel stil omdat er een ander project voorrang heeft gekregen)
Wat ik er van weet is het volgende: Dual extrusion is niet helemaal het droomding dat het in eerste opzicht lijkt, maar het is soms wel verdomd handig om te kunnen doen. De reden daarvoor is dat je niet altijd de luxe hebt om ergens een vijl of een stanleymes ergens in te kunnen douwen om de support weg te kunnen krijgen.
Het ziet wel mooier uit als je het eenmaal goed hebt weten te verwijderen.
Echter, ik moet wel opmerken dat dual extrusion niet helemaal zorgenvrij is. Als je dual extrusion alleen wil gebruiken voor oplosbare supports, dan is dat nog makkelijk te doen door het aanzetten van een vinkje in de slicer. Voor echte onderdelen met meerdere kleuren moet je in het model de verschillende delen per materiaal/kleur opdelen. Een dingetje dat je wel moet weten is dat oplosbare materialen vaak wel met een 'handleiding' komen. Voor PVA moet je ervoor zorgen dat je de printer in de perfecte omgeving zet en dat je je temperatuurbereik goed in de hand houdt. Ik zou voor PVA het liefst een hotend met individuele nozzles gebruiken. (dus losse hotends of een E3D Chimera) Voor HIPS geldt dat je D-Limonene nodig hebt, wat ik in Nederland nog niet onverdund ben tegengekomen voor minder dan €25/l, tenzij je een vaatje van industriële afmetingen in je achtertuin wil neerzetten. E3D verkoopt een oplosbaar filament dat wel hecht aan PETG, maar wel voor ca. €50/kg.

Over de printers die je genoemd hebt:

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de FlashForge Creator Pro 2016, maar van de printers die je noemt lijkt mij dat de beste. Hij staat geloof ik ook wel goed bekend, mits je er de moeite in wil steken om dat ding op een werkbaar niveau te krijgen. Voor vrijwel alle chinezen geldt dat ze moeten worden bijgesteld om goed te werken.

De Velleman is vergelijkbaar met de HTA3D denk ik. Als je toch over te halen valt om te gaan klussen, dan lijkt mij dit de beste starter, voornamelijk door de lage prijs. Beide printers zijn Cartesische printer kits. De velleman heeft een Acryl behuizing. Als voordeel kan worden genoemd dat deze al bijna helemaal dicht is, waardoor het makkelijk is om deze om te bouwen naar een printer met een gesloten behuizing.

De Robox lijkt mij persoonlijk wel interessant als je hem voor minder dan 500 zou kunnen krijgen. De print hoogte is niet altijd een probleem, afhankelijk van wat het doel is. Voor het printen van figuurtjes is het niet zo handig. Voor het printen van onderdeeltjes kan je vaak wel af met 10 cm of minder. Vaak zijn de dingen die je maakt samengesteld uit meerdere onderdelen. Tom Sanladerer (bekende Youtuber op 3D printer gebied, gewezen engineer van BQ) was destijds wel positief over dit ding

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Allereerst is het mij niet duidelijk waarom je een printer wil kopen. Aan de hand van het doel kunnen we een beter advies geven. Wat betreft de printers kan je het beste op de 3D printing subreddit of de 3DHubs printer guide kijken

Daarnaast wil ik ook even kwijt dat er in de pricewatch weinig interessante printers staan. Veel zijn er verouderd en vaak zijn ze aan de prijs t.o.v. het buitenlandse aanbod. De 3 printers van Nederlandse makelij in de PW, de Ultimaker, Builder en Felix, vallen buiten je budget. Printers in die Nederland in prijsklasse worden verkocht worden bijna altijd geïmporteerd. Door alle tussenhandel de prijzen zijn relatief hoog. (Dat Conrad als een price leader in de PW staat zou veelzeggend moeten zijn, dat zijn m.i. eerste klas afzetters) Kopen in Nederland is vooralsnog vooralsnog af te raden als je niet op zoek bent naar een Ultimaker o.i.d.

Overigens zijn er wel printers van naam die voor een aardige prijs te krijgen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de P3Steel varianten uit Spanje (bijv. de HTA3D) of de Prusa Mk3 uit Tsjechië. Beiden zijn kits, en eerlijk gezegd is dat ook de categorie waar je naar wil kijken als je geen €1500 of meer op de plank neerlegt. Voor dual extrusion ligt dat bedrag al snel op €3000 als je geen kit wil. Er zijn Chinezen die via import wel in Europa te krijgen zijn, zoals de FlashForge Creator Pro of de WanHao Duplicator 4S. Dat verklaart gelijk hun prijsniveau.

Mocht je een printer willen vinden, dan lijkt amazon.de mij de beste shop. Als je al 'per ongeluk' iets uit uit China bestelt valt dat qua import en BTW vaak in jouw voordeel uit. Ik geloof ook dat je technisch gezien met Amazon zaken doet. Er is voor mij nog nooit iets in rekening gebracht voor iets dat ik via Amazon besteld heb.

Ik ben zelf nog niet met dual extrusion aan de slag gegaan, hoewel ik er wel de onderdelen voor op de plank heb liggen. (project ligt momenteel stil omdat er een ander project voorrang heeft gekregen)
Wat ik er van weet is het volgende: Dual extrusion is niet helemaal het droomding dat het in eerste opzicht lijkt, maar het is soms wel verdomd handig om te kunnen doen. De reden daarvoor is dat je niet altijd de luxe hebt om ergens een vijl of een stanleymes ergens in te kunnen douwen om de support weg te kunnen krijgen.
Echter, ik moet wel opmerken dat dual extrusion niet helemaal zorgenvrij is. Als je dual extrusion alleen wil gebruiken voor oplosbare supports, dan is dat nog makkelijk te doen door het aanzetten van een vinkje in de slicer. Voor echte onderdelen met meerdere kleuren moet je in het model de verschillende delen per materiaal/kleur opdelen. Een dingetje dat je wel moet weten is dat oplosbare materialen vaak wel met een 'handleiding' komen. Voor PVA moet je ervoor zorgen dat je de printer in de perfecte omgeving zet en dat je je temperatuurbereik goed in de hand houdt. Ik zou voor PVA het liefst een hotend met individuele nozzles gebruiken. (dus losse hotends of een E3D Chimera) Voor HIPS geldt dat je D-Limonene nodig hebt, wat ik in Nederland nog niet onverdund ben tegengekomen voor minder dan €25/l, tenzij je een vaatje van industriële afmetingen in je achtertuin wil neerzetten. E3D verkoopt een oplosbaar filament dat wel hecht aan PETG, maar wel voor ca. €50/kg.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de FlashForge Creator Pro 2016, maar van de printers die je noemt lijkt mij dat de beste. Hij staat geloof ik ook wel goed bekend, mits je er de moeite in wil steken om dat ding op een werkbaar niveau te krijgen. Voor vrijwel alle chinezen geldt dat ze moeten worden bijgesteld om goed te werken.

De Velleman is vergelijkbaar met de HTA3D denk ik. Als je toch over te halen valt om te gaan klussen, dan lijkt mij dit de beste starter, voornamelijk door de lage prijs. Beide printers zijn Cartesische printer kits. De velleman heeft een Acryl behuizing. Als voordeel kan worden genoemd dat deze al bijna helemaal dicht is, waardoor het makkelijk is om deze om te bouwen naar een printer met een gesloten behuizing.

De Robox lijkt mij persoonlijk wel interessant als je hem voor minder dan 500 zou kunnen krijgen. De print hoogte is niet altijd een probleem, afhankelijk van wat het doel is. Voor het printen van figuurtjes is het niet zo handig. Voor het printen van onderdeeltjes kan je vaak wel af met 10 cm of minder. Vaak zijn de dingen die je maakt samengesteld uit meerdere onderdelen. Tom Sanladerer (bekende Youtuber op 3D printer gebied, gewezen engineer van BQ) was destijds wel positief over dit ding

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
ocf81 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:10:

Ik heb ook al even gereageerd in het andere topic dus misschien is het een beetje dubbel, maar ik sluit me volledig aan bij het advies hierboven wat betreft dual extrusion. Het is gewoon niet super makkelijk om mee te beginnen. (Om een lang verhaal kort te maken).

Als je toch uitbreidbaarheid wilt (meerdere materialen kleuren) en een kwalitatief goede printer, dan is de prusa i3 mk3 naar mijn mening de beste optie op dit moment. Dat is 1 van de weinige printer binnen je prijsklasse die de optie voor dual extrusion heeft. Tevens is er veel support voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Allereerst enorm bedankt voor jullie uitgebreide antwoord!
ocf81 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:10:
Allereerst is het mij niet duidelijk waarom je een printer wil kopen. Aan de hand van het doel kunnen we een beter advies geven.
De primaire reden dat ik er juist nu een aanschaf is dat ik een aantal hobby's weer aan het oppakken ben en in m'n huis aan de slag ga. Ik heb een paar weken veel tijd en heb dit altijd al interessant gevonden. Ik loop nu over met ideeën die ik wil proberen en uitvoeren. Eigenlijk wil ik me dus niet beperken tot wat Arduino-cases of LED-strip clips. Ik vind het interessant om op den duur ook met flexibele of geleidende filaments te experimenteren. Maar ik zal wel basic beginnen. Vooral het 3D tekenen zal een leercurve vormen. Maar ik wil nu wel een goede printer als basis kopen. Met de XYZ zou ik erg snel tegen hun beperkingen in filaments en opties lopen.
Daarnaast wil ik ook even kwijt dat er in de pricewatch weinig interessante printers staan. Veel zijn er verouderd en vaak zijn ze aan de prijs t.o.v. het buitenlandse aanbod.
Daar was ik al wel een beetje bang voor. Het aantal shops valt ook tegen.

Dat is wel een goeie tip. Zelf nog nooit wat via Amazon gekocht, eigenlijk.
Dual extrusion is niet helemaal het droomding dat het in eerste opzicht lijkt [...]
Dit is ook een duidelijk verhaal, dat ik nog niet gecontroleerd had. Ik vond inderdaad het verhaal rond de oplosbare supports erg cool vind, maar de prijzen had ik nog niet gecontroleerd :X
@zynex ook bedankt voor jouw bijdrage hierin (en in het andere topic)! Dit opent voor mij wel de deur om weer naar een single extruder te kijken.

'Cartesisch' moest ik even opzoeken :) Maar dat zijn alle basisprinters, toch?
Ik vrees dat die 10cm me toch gaat benauwen. Daar ga ik gewoon zeker spijt van krijgen.

Nu zie ik ook in het andere topic tips naar de Original Prusa i3 MK3 3D maar die is nog niet uit :'( Is die 100% het wachten en nagelbijten waard of kan ik net zo goed nu de MK2 (assembled) kopen? Ik heb nu de tijd, namelijk. In november is die tijd alweer een stuk schaarser. ;)

@ocf81 @zynex @BorisN @Droxz Bedankt voor jullie input!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Ik type dit even vanaf mijn telefoon, maar als je het mij vraagt is die mk3 het wachten dubbel en dwars waard. De mk3 heeft een steviger frame, een betere extruder (erg belangrijk) en het hittebed is buigbaar om makkelijk dingen te kunnen verwijderen. Verder zijn er nog enkele kleine dingen, maar de mk3 is nu een echte grote upgrade en ik zou dus zeker wachten.