Erg leuk, mijn vriendin heeft wat dingen waar ze ook graag een laser engraver/paper cutter zou willen hebben. Kan je wat details delen ?pipo1000 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:14:
Zelf ontworpen (Fusion 360) bakje achter op mijn lager gemonteerd door M4 te tappen in de gaten van de lagers. Zodat ik hier een 500mW laser in kan monteren om ons logo te brandmerken op producten welke wij verkopen via onze webshop. Met Inkscape en een extension maak je gcode om naar je printer te sturen. Erg grappig om te zien hoe het logo 'ontstaat' in het plankje;
[afbeelding]
Waar komt het getik vandaan dan? Ik bedoel dan niet je printerkop, maar iets in de printerkop moet tikken.KevinSetz schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:22:
Helaas ik heb de printerkop helemaal opnieuw er op gezet en de tube ook uit de binder gehaald helaas nog steeds veel getik
Is het niet de extruder die het filament niet verder kan duwen? Wellicht je nozzle te dicht op het bed. Je zou dan even in de lucht moeten extruden om te zien of dat wel soepel gaatKevinSetz schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:22:
Helaas ik heb de printerkop helemaal opnieuw er op gezet en de tube ook uit de binder gehaald helaas nog steeds veel getik
Okay weer een update:
Ik las op het forum van velleman dat ze de e-stepper verlagen van 200 naar +-160 Dit moet je eigenlijk zelf na meten. Maar goed ik had hem op 160 gedrukt.
Ik heb me bootje laten slicen op 0.1mm en printen maar. Na een uur luisteren en er bij gaan zitten geen getik. Daarna heb ik een 0.2mm bootje gesliced dit leek goed te gaan tot de eerste 3 layers. Het getik komt alleen voor bij de infill en niet de buitstende rand.
Toen ik het bootje er af haalde trok ik het zo door midden het knapte niet maar was buigzaam en trek het zo uit elkaar. Dit is op 0.1mm niet het geval.
Wat gaan we nu doen:
1. We gaan de Esteps kalibreren
2. Ik koop een hele 2e printerkop er bij omdat er toch 2 op kunnen. (Dit doe ik om te kijken of de oude ergens defect is. Ik heb de printer 2e hands gekocht en is een dik jaar gebruikt)
Het zal dus om de e stepper gaan of er zit een kleine verstopping bij de kop.
Of denken jullie wat anders?
Ik las op het forum van velleman dat ze de e-stepper verlagen van 200 naar +-160 Dit moet je eigenlijk zelf na meten. Maar goed ik had hem op 160 gedrukt.
Ik heb me bootje laten slicen op 0.1mm en printen maar. Na een uur luisteren en er bij gaan zitten geen getik. Daarna heb ik een 0.2mm bootje gesliced dit leek goed te gaan tot de eerste 3 layers. Het getik komt alleen voor bij de infill en niet de buitstende rand.
Toen ik het bootje er af haalde trok ik het zo door midden het knapte niet maar was buigzaam en trek het zo uit elkaar. Dit is op 0.1mm niet het geval.
Wat gaan we nu doen:
2. Ik koop een hele 2e printerkop er bij omdat er toch 2 op kunnen. (Dit doe ik om te kijken of de oude ergens defect is. Ik heb de printer 2e hands gekocht en is een dik jaar gebruikt)
Eerst de kop eens helemaal schoonmaken, nieuwe nozzle erop, zorgen dat er echt niks achter blijft. En dan inderdaad de e-steps fixen. Heb je toevallig een bowden setup?KevinSetz schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:09:
Okay weer een update:
Wat gaan we nu doen:
Dat maakt t helemaal makkelijk, dan kan je de tube lostrekken van de kop, het filament precies bij de buis afknippen, en dan 120mm extruden en daarna vanaf het uitkomende filament tot aan de tube meten wat eruit is gekomen.
Voordeel; makkelijker, je gebruikt de kop niet, niet voorverwarmen, en geen filament verspilling, je trekt na t meten gewoon t filament terug in de tube tot ie weer gelijk is met de uitgang van de tube, en dan ronde 2.
Zo, nu eindelijk overgestapt van een 30x30 mk2a heated bed dat voor geen meter werkte naar een 700 watt siliconen heated bed op 230v met een relay. Dat had ik veel eerder moeten doen zeg. Binnen 3 minuten op 100 graden.
Edit: na een PID tune in 25 seconden op 75 graden. (Print meestal rond de 75 graden). Echt ideaal dus. Alleen jammer dat mijn hotend er wel wat langer over doet.
Edit: na een PID tune in 25 seconden op 75 graden. (Print meestal rond de 75 graden). Echt ideaal dus. Alleen jammer dat mijn hotend er wel wat langer over doet.
[ Voor 27% gewijzigd door zynex op 11-10-2017 02:42 ]
Ja ik kan de slang van de nozzle af halen en dan extruden. Ik ga vanavond gelijk mee bezigxoniq schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 00:47:
[...]
Eerst de kop eens helemaal schoonmaken, nieuwe nozzle erop, zorgen dat er echt niks achter blijft. En dan inderdaad de e-steps fixen. Heb je toevallig een bowden setup?
Dat maakt t helemaal makkelijk, dan kan je de tube lostrekken van de kop, het filament precies bij de buis afknippen, en dan 120mm extruden en daarna vanaf het uitkomende filament tot aan de tube meten wat eruit is gekomen.
Voordeel; makkelijker, je gebruikt de kop niet, niet voorverwarmen, en geen filament verspilling, je trekt na t meten gewoon t filament terug in de tube tot ie weer gelijk is met de uitgang van de tube, en dan ronde 2.
Ik begin gewoon op de standaard setting van 200 en kijken wat hij gaat doen
Langzaam kom ik dichter bij
Ja want anders heb je geen ruimte tussen je bed en je nozzle?Waterkoker schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:14:
Is het bij autoleveling dmv nozzle op aluminium nog can velang om je z-offset te calibreren?
Dat klinkt als een aardige oplossing voor mijn problemen.GORby schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:41:
[...]
Ik heb zelf recent de Geeetech 3D Touch sensor op mijn Geeetech i3 gemonteerd, ineens van de gelegenheid gebruikt gemaakt om Marlin 1.1.5 op mijn printer te zetten, en dat werkt echt wel aangenaam :-). Ik zorg dat mijn bed nog zo goed mogelijk vlak staat, maar moet dat niet meer zo vaak nakijken. Hij meet nu 9 punten, en begint er dan vrolijk aan
[...]
Ik heb gelijk de docs. van die 3D touch sensor even bekeken en aan vrouw lief doorgegeven dat deze nu op mijn kerstlijstje staat
Helaas heb ik nog geen nieuw moederbord (GT2560), dus mijn headbet heater werkt nog steeds niet.
Ik wacht tot ik die nieuwe heb, dan plaats ik mijn printer op een extra ondergrond (minder last van vocht/kromtrekken buro), samen met die 3D Toch sensor en 3dLac zou toch wel een goede basis moeten zijn.
Thanks again!
Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen
Ik neem dan aan dat je pas in de 4e laag aan de infill begon, en dat je infill sneller geprint wordt dan de rest. Dat dat op 0.1mm wel goed gaat, is omdat het benodigde debiet dat door de nozzle moet dan maar de helft is van op 0.2mm, dus dat debiet kan hij zonder problemen aan.KevinSetz schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:09:Daarna heb ik een 0.2mm bootje gesliced dit leek goed te gaan tot de eerste 3 layers.
Je extruder krijgt het filament dus niet snel genoeg gesmolten om het aan dat hogere tempo (bij 0.2mm en infill snelheden) door de kop te drukken. De temperatuur verhogen versnelt het smelten, maar als je al op 210 zit voor PLA, zou ik daar afblijven. De stroom van de stappenmotor kan waarschijnlijk nog wel iets hoger als je Vref op 0.923V staat, maar dat zou je even moeten bekijken specifiek voor je printer. Alternatief kan je de infill-snelheid verlagen... Op wat staat die nu eigenlijk?
Voor nog geen 15 euro aan huis geleverd via AliExpress via Geeetech official store (staat mobile only deal bij, dus mogelijk alleen via de app). Da's ook waar ik de mijne toen (een paar euro duurder) besteld heb.Droxz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:44:
van die 3D touch sensor even bekeken en aan vrouw lief doorgegeven dat deze nu op mijn kerstlijstje staat
[ Voor 52% gewijzigd door GORby op 11-10-2017 11:16 ]
Gister heb ik geprint op 200 graden, wou verder prima en de infill stond op 40ms net als de buitenste rand.GORby schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:16:
[...]
Ik neem dan aan dat je pas in de 4e laag aan de infill begon, en dat je infill sneller geprint wordt dan de rest. Dat dat op 0.1mm wel goed gaat, is omdat het benodigde debiet dat door de nozzle moet dan maar de helft is van op 0.2mm, dus dat debiet kan hij zonder problemen aan.
Je extruder krijgt het filament dus niet snel genoeg gesmolten om het aan dat hogere tempo (bij 0.2mm en infill snelheden) door de kop te drukken. De temperatuur verhogen versnelt het smelten, maar als je al op 210 zit voor PLA, zou ik daar afblijven. De stroom van de stappenmotor kan waarschijnlijk nog wel iets hoger als je Vref op 0.923V staat, maar dat zou je even moeten bekijken specifiek voor je printer. Alternatief kan je de infill-snelheid verlagen... Op wat staat die nu eigenlijk?
[...]
Voor nog geen 15 euro aan huis geleverd via AliExpress via Geeetech official store (staat mobile only deal bij, dus mogelijk alleen via de app). Da's ook waar ik de mijne toen (een paar euro duurder) besteld heb.
Ik moet vanavond is de stepper kalibreren voor dat ik verder ga
Bedankt voor alle hulp aan alle tweakers alvast
Wow thx man!, vorige week nog bijna besteld voor 29 dollar via https://www.geeetech.com/.GORby schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:16:
[...]
Voor nog geen 15 euro aan huis geleverd via AliExpress via Geeetech official store (staat mobile only deal bij, dus mogelijk alleen via de app). Da's ook waar ik de mijne toen (een paar euro duurder) besteld heb.
Maar denk wacht nog ff op een betere deal!
Ja, op dat vlak is het bij Geeetech soms even zoeken waar je de beste prijs krijgt. AliExpress, Geeetech site, eBay. Heb mijn printer ook via eBay gekocht, en was daar een stuk goedkoper dan via de andere kanalen...lennertvdkort schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:18:
Wow thx man!, vorige week nog bijna besteld voor 29 dollar via https://www.geeetech.com/.
Maar denk wacht nog ff op een betere deal!
Nog goed dat je toen niet besteld hebt dus
@KevinSetz Nog even terugkomend op je problemen..
Enig idee wat voor een stepper driver er gebruikt wordt voor je extruder? (Of iemand anders een idee?)
Als ik het zo even snel zie via google is dat de DRV8825?
Zijn je stepper drives gekoeld? Als in zit er een heatsink en blaast er een fan op?
Dit is namelijk wel vereist bij deze drivers als je er meer dan 1.5A naar je stepper motor stuurt. Anders willen ze nog weleens oververhitten, waardoor je stappen verliest.
Bij de DRV8825 komt je met 0.923v op 1.85A die je naar de motor stuurt. Ik weet ook niet of je stepper motor dit nodig heeft? Dit zou je kunnen herleiden door het typenummer door Google te gooien.
Wat je zou kunnen doen is je voltage terugschroeven naar +/- 0.7v om te testen.
Doe je tests, die je van plan bent, wel in stappen. Zo weet je wat er mis was
Enig idee wat voor een stepper driver er gebruikt wordt voor je extruder? (Of iemand anders een idee?)
Zijn je stepper drives gekoeld? Als in zit er een heatsink en blaast er een fan op?
Dit is namelijk wel vereist bij deze drivers als je er meer dan 1.5A naar je stepper motor stuurt. Anders willen ze nog weleens oververhitten, waardoor je stappen verliest.
Bij de DRV8825 komt je met 0.923v op 1.85A die je naar de motor stuurt. Ik weet ook niet of je stepper motor dit nodig heeft? Dit zou je kunnen herleiden door het typenummer door Google te gooien.
Wat je zou kunnen doen is je voltage terugschroeven naar +/- 0.7v om te testen.
Doe je tests, die je van plan bent, wel in stappen. Zo weet je wat er mis was
-
Nee blaast nog geen fan op wel de bedoeling omdat ik het in een kast ga bouwen waar onder in 2 noctua fans komen voor intake en het controller board zit ook op de onder kant. Ik kan morgen wel even testen met 0.7v
Dankjewel voor de informatie
Dankjewel voor de informatie
Klopt het zijn inderdaad de DRV8825Edd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:16:
@KevinSetz Nog even terugkomend op je problemen..
Velleman geeft aan:Edd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:16:
@KevinSetz Dit is namelijk wel vereist bij deze drivers als je er meer dan 1.5A naar je stepper motor stuurt. Anders willen ze nog weleens oververhitten
Spanning 8,2 … 45 V
Stroom 1,5 A
Afmetingen 20 × 15 mm
Breakout-board voor bipolaire stappenmotordriver (TI DRV8825) met instelbare stroombegrenzing, beveiliging tegen overstroom en oververhitting. De unit heeft zes micro-stapresoluties. Deze driver wordt gebruikt in onder andere de Vertex K8400 3D-printer
Kenmerken en specificaties: eenvoudige interface voor het aansturen van de stappen in zes stapresoluties
volledige stap
1/2-stap
1/4-stap
1/8-stap
1/16-stap
1/32-stap
regelbare motorstroom (trimmer)
kan rechtstreeks communiceren met systemen tot 3.3 V en 5 V
automatische uitschakeling bij oververhitting, overstroom en onderspanning
bescherming tegen rechtstreekse kortsluiting en bescherming tegen kortsluiting in een verbruiker
max. stroom per fase: 2.2 A (zonder koeling)
min. logicaspanning: 2.5 V
max. logicaspanning: 5.25 V
Zou het een overtik fout zijn?EJSEJS schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:27:
max. stroom per fase: 2.2 A (zonder koeling)
Want als je switcht naar de Engelse taal:
Maar goed, ik ging uit van andere bronnen, als:maximum current per phase: 2.2 A (with cooling)
https://www.pololu.com/product/2133/specs
-
Okay me stepper is gekalibreerd en er komt precies 10cm uit moest 158 wezen ipv 200 standaard
Dat zou goed mogelijk zijn hoor, dit waren de gegevens die Velleman geeft, dus ik heb geen idee hoe correct die zijn.Edd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:03:
[...]Zou het een overtik fout zijn?
Ik weet alleen wel dat ik ook geen echte koeling op mijn steppers drivers heb bij mijn K8400 en die staat soms meer dan 10 uur non stop te printen en ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad. Maar na jouw informatie ga ik toch eens kijken of ik wat extra koeling op de steppers kan maken...
Okay na dat ik wil printen lijkt er toch op een verstopping in de print head. Ik ga morgen even de spulletjes halen 
Nog even kleine aanvulling: de vorige eigenaar printe met standaard firmware versie dus met 200 stepper en 125% flow. Dat betekend dus dan er 16cm uit de stepper kwam ipv 10. Waarschijnlijk verklaar dat het probleem.
Ieder geval de stepper staat nu goed en morgen een frisse print kop er op
Nog even kleine aanvulling: de vorige eigenaar printe met standaard firmware versie dus met 200 stepper en 125% flow. Dat betekend dus dan er 16cm uit de stepper kwam ipv 10. Waarschijnlijk verklaar dat het probleem.
Ieder geval de stepper staat nu goed en morgen een frisse print kop er op
[ Voor 56% gewijzigd door KevinSetz op 11-10-2017 22:10 ]
Hier een link naar mijn bakje + instructies; https://www.thingiverse.com/thing:2550505Pixelmagic schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:46:
[...]
Erg leuk, mijn vriendin heeft wat dingen waar ze ook graag een laser engraver/paper cutter zou willen hebben. Kan je wat details delen ?
Success!
[ Voor 32% gewijzigd door pipo1000 op 11-10-2017 22:01 ]
Oh man wat is dat Hobbykings voor bedrijf? Heb ik nou gewoon ongeluk met ze of functioneren ze daar gewoon niet? Goede online chat wat bereik betreft, maar je krijgt al snel gekopieerde standaard antwoorden als het iets moeilijker wordt. Heb nu sinds vrijdag een printer staan waar ik niks mee kan omdat er geen power suply is meegeleverd (en ik heb helaas geen 10A voeding liggen). Krijg ik net een mail dat ze nog steeds geen antwoord van de suplier hebben. Los het dan zelf op zou ik in mijn bedrijf zeggen? Ze hebben die dingen op voorraad staan.
Ik geef ze nog 1 dag en dan stuur ik alles terug, Maarja dan krijgen we weer gezeur dat ze geen geld mogen terug storten omdat dit met store credits is gekocht natuurlijk door die heerlijke tip van de chat medewerker toen ik een foutje had gemaakt met bestellen (een rolletje 3mm ipv 1.75). Daar ben ik al achter gekomen toen ze een bestelde rol ineens niet meer op voorraad hadden (zelfde order).
Ik geef ze nog 1 dag en dan stuur ik alles terug, Maarja dan krijgen we weer gezeur dat ze geen geld mogen terug storten omdat dit met store credits is gekocht natuurlijk door die heerlijke tip van de chat medewerker toen ik een foutje had gemaakt met bestellen (een rolletje 3mm ipv 1.75). Daar ben ik al achter gekomen toen ze een bestelde rol ineens niet meer op voorraad hadden (zelfde order).
Iemand interesse in een ABS houder voor een E3Dv6 in een ultimaker ? Incl LM8LUU lagers en niet gebruikt (zit net verkeerd qua fans in mijn clone, daarom onbruikbaar)
model komt van https://www.thingiverse.com/thing:992952
Foto's volgen maar photobucket laat geen 3rd party links meer toe
PM maar
model komt van https://www.thingiverse.com/thing:992952
Foto's volgen maar photobucket laat geen 3rd party links meer toe
PM maar
Lullig voor jou, maar dat is wel de naam die ze hebben. Hobbyking is ook erg populair onder drone piloten maar ook uit die hoek komen regelmatig slechte verhalen over de webshop.Beakzz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:10:
Oh man wat is dat Hobbykings voor bedrijf? Heb ik nou gewoon ongeluk met ze of functioneren ze daar gewoon niet?
Dat gezegd hebbende: Mijn Malyan200 + filament was heel snel en netjes geleverd door Hobbyking.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Haha ja ik had ook gewoon even wat reviews moeten checken voor ik bestelde. Vertrouwde het domweg omdat het hier positief langs kwam als je op printers en fillament zocht.ChojinZ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:18:
[...]
Lullig voor jou, maar dat is wel de naam die ze hebben. Hobbyking is ook erg populair onder drone piloten maar ook uit die hoek komen regelmatig slechte verhalen over de webshop.
Dat gezegd hebbende: Mijn Malyan200 + filament was heel snel en netjes geleverd door Hobbyking.
Hoeveel moet je hebben voor je power suply?
Kan je het niet oplossen met een 12v PSU? Heb ik mijn printer ook op draaien...Beakzz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:21:
[...]
Haha ja ik had ook gewoon even wat reviews moeten checken voor ik bestelde. Vertrouwde het domweg omdat het hier positief langs kwam als je op printers en fillament zocht.
Hoeveel moet je hebben voor je power suply?![]()
Ja tuurlijk. Het komt ook wel goed zolang de printer zelf goed is, maar heb niks van 10A liggen dus dat bestel ik wel als het echt lang gaat duren.BorisN schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 23:45:
[...]
Kan je het niet oplossen met een 12v PSU? Heb ik mijn printer ook op draaien...
Ik weet niet waar je woont maar ik heb hier een nog een orginele anet a8 voeding liggen die ik voorlopig niet ga gebruiken.
Iemand al geupgrade naar Marlin 1.1.6? Gisteren na wat ander onderhoud aan mijn Anet a8 erop geflashed. Daarna ontbraken er opties in het LCD menu en bij het homen begon mijn z-as te kraken en te piepen (alsof de z-endstop niet geraakt wordt). Ook viel me op dat ik de z-as maar 10mm naar boven kon moven.
Daarna terug geflashed naar 1.1.4 (die erop stond) en alles was weer ok.
Ik heb nog een aantal oude voedingen liggen, uit gesloopte pc's. Dat werkt ook prima en dan heb je niet zo'n bedenkelijk ding uit China.Beakzz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 00:03:
[...]
Ja tuurlijk. Het komt ook wel goed zolang de printer zelf goed is, maar heb niks van 10A liggen dus dat bestel ik wel als het echt lang gaat duren.
Ongeveer elke inbouw PC voeding die ik kan bedenken levert toch minstens 200W op de 12V lijn, dus dan zit je al ruim boven de 10A. Die 10A moet je namelijk niet precies hebben. Een voeding die meer ampere kan leveren kan nooit kwaad, zolang de spanning maar goed zit. Je printer vraagt namelijk een bepaald vermogen (bijvoorbeeld 120W, wat op 12V 10A is), en zolang de voeding voldoende stroom kan leveren op het juiste voltage is het goed. Een voeding die 70A kan leveren, kan ook zonder problemen 10A leveren.Beakzz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 00:03:
Ja tuurlijk. Het komt ook wel goed zolang de printer zelf goed is, maar heb niks van 10A liggen dus dat bestel ik wel als het echt lang gaat duren.
Ik heb hem eigenlijk standaard op 0 staan levert (mij) prima éérste lagen op.Waterkoker schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:14:
Is het bij autoleveling dmv nozzle op aluminium nog can velang om je z-offset te calibreren?
But your mileage may vary natuurlijk
Tnx voor ze uitleg. Helaas is mijn kennis wat dat betreft laag (terwijl ik dat in mijn opleiding had moeten meekrijgenGORby schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:22:
[...]
Ongeveer elke inbouw PC voeding die ik kan bedenken levert toch minstens 200W op de 12V lijn, dus dan zit je al ruim boven de 10A. Die 10A moet je namelijk niet precies hebben. Een voeding die meer ampere kan leveren kan nooit kwaad, zolang de spanning maar goed zit. Je printer vraagt namelijk een bepaald vermogen (bijvoorbeeld 120W, wat op 12V 10A is), en zolang de voeding voldoende stroom kan leveren op het juiste voltage is het goed. Een voeding die 70A kan leveren, kan ook zonder problemen 10A leveren.
Ach, zodoende leert men...Beakzz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:21:
[...]
Haha ja ik had ook gewoon even wat reviews moeten checken voor ik bestelde. Vertrouwde het domweg omdat het hier positief langs kwam als je op printers en fillament zocht.
Hoeveel moet je hebben voor je power suply?![]()
Helaas moet er wel iets meer gebeuren. Zo moet je de voeding een signaal geven dat het aanstaat en dat deze aan moet blijven staan. Allemaal niet heel spannend (en best wel interessant om dat allemaal uit te vogelen) maar lees je van te voren wel ff in.Beakzz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:45:
[...]
Tnx voor ze uitleg. Helaas is mijn kennis wat dat betreft laag (terwijl ik dat in mijn opleiding had moeten meekrijgen), maar als ik het dus goed begrijp pak ik een oude PC voeding en dan zoek ik er een adapterplug bij die past en dat sluit ik op elkaar aan and thats it?
Je zou ook nog van een oude voeding een powerbench kunnen maken:
http://www.instructables....-Power-Supply-Conversion/
http://www.makeuseof.com/...pply-from-an-old-atx-psu/
http://www.electronics-tu...-psu-to-bench-supply.html
https://makezine.com/proj...nch-power-supply-adapter/
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Je mag van mij best een oude voeding hebben hoor, die kan je zo aansluiten. Ik woon in Heemstede, dus als het niet ver rijden is voor je kan je vanavond nog printen.Beakzz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:45:
[...]
Tnx voor ze uitleg. Helaas is mijn kennis wat dat betreft laag (terwijl ik dat in mijn opleiding had moeten meekrijgen), maar als ik het dus goed begrijp pak ik een oude PC voeding en dan zoek ik er een adapterplug bij die past en dat sluit ik op elkaar aan and thats it?
Ik kan je dan ook laten zien hoe het verder zit met het klaarmaken van de voeding, of eventueel even voor je klaarmaken.
Goedemiddag allemaal, laat ik mijzelf ook maar eens melden in dit topic.
Niet in het bezit van een zelfbouw reprap, maar een Wanhao D6, (ik ben niet zo'n geweldige knutselaar )
Gisteren er achter gekomen na een print van 18+ uur dat m'n nozzle danwel PTFE tube wellicht versleten is. De laatste 3mm van de print was namelijk lucht
. Na het schoonmaken zonder de boel uit elkaar te halen kwam er allemaal zwarte stukjes mee in het draad.
Nu vraag ik mij af waar ik het beste een vervangend nozzle zou kunnen halen. Prijzen zo op het internet variëren behoorlijk. 123-d al gevonden voor goedkope brass nozzles, maar wanneer ik eens iets anders wil printen dan PLA is een hardere nozzle wellicht handig.
Wat voor nozzle gebruikt men hier zoal voor filamenten met toevoegingen etc.?
Niet in het bezit van een zelfbouw reprap, maar een Wanhao D6, (ik ben niet zo'n geweldige knutselaar )
Gisteren er achter gekomen na een print van 18+ uur dat m'n nozzle danwel PTFE tube wellicht versleten is. De laatste 3mm van de print was namelijk lucht
Nu vraag ik mij af waar ik het beste een vervangend nozzle zou kunnen halen. Prijzen zo op het internet variëren behoorlijk. 123-d al gevonden voor goedkope brass nozzles, maar wanneer ik eens iets anders wil printen dan PLA is een hardere nozzle wellicht handig.
Met metaal/hout filamenten heb ik eigenlijk geen ervaring, maar pla/abs/petg is allemaal geen probleem met de standaard goedkope brass nozzles. Voor de enkele keer dat je wel speciale filamenten wilt printen zou ik ook gewoon beginnen met brass nozzles. Misschien slijten ze dan wat sneller, maar meestal print je geen kilo's van dat materiaal gezien de prijs.Case_C schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:54:
Goedemiddag allemaal, laat ik mijzelf ook maar eens melden in dit topic.
Gisteren er achter gekomen na een print van 18+ uur dat m'n nozzle danwel PTFE tube wellicht versleten is. De laatste 3mm van de print was namelijk lucht. Na het schoonmaken zonder de boel uit elkaar te halen kwam er allemaal zwarte stukjes mee in het draad.
Wat betreft je PTFE tube, kijk eens of je extruder fan het nog wel goed doet/de goede richting in staat. Dit lijkt namelijk meer op oververhitting. Al kan dat natuurlijk ook komen door een verstopte nozzle en als er dan uren hetzelfde filament in je tube staat aan te bakken krijg je dat ook.
[ Voor 3% gewijzigd door zynex op 12-10-2017 14:07 ]
Dat is echt een heel erg mooi aanbod maar aangezien ik in de regio Rotterdam woont is dat net te ver rijdenBorisN schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:22:
[...]
Je mag van mij best een oude voeding hebben hoor, die kan je zo aansluiten. Ik woon in Heemstede, dus als het niet ver rijden is voor je kan je vanavond nog printen.
Ik kan je dan ook laten zien hoe het verder zit met het klaarmaken van de voeding, of eventueel even voor je klaarmaken.
Dat komt vast wel goed ism internet dus ik ga vanavond even wat opties bekijken.ChojinZ schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:04:
[...]
Ach, zodoende leert men...![]()
[...]
Helaas moet er wel iets meer gebeuren. Zo moet je de voeding een signaal geven dat het aanstaat en dat deze aan moet blijven staan. Allemaal niet heel spannend (en best wel interessant om dat allemaal uit te vogelen) maar lees je van te voren wel ff in.
Je zou ook nog van een oude voeding een powerbench kunnen maken:
http://www.instructables....-Power-Supply-Conversion/
http://www.makeuseof.com/...pply-from-an-old-atx-psu/
http://www.electronics-tu...-psu-to-bench-supply.html
https://makezine.com/proj...nch-power-supply-adapter/
Ik had je net willen aanbieden om er anders 1 hier in Amsterdam op te halenBeakzz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:43:
[...]
Dat is echt een heel erg mooi aanbod maar aangezien ik in de regio Rotterdam woont is dat net te ver rijdenToch bedankt.
[...]
Dat komt vast wel goed ism internet dus ik ga vanavond even wat opties bekijken.
p.s
Net bericht gehad van Geeetech, ik krijg een nieuw mobo (GT2560)
[ Voor 8% gewijzigd door Droxz op 12-10-2017 15:13 ]
Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen
Je bent zeker niet de enige die denkt dat de stroomsterkte die de voeding kan leveren juist moet zijn hoor... ik zou ze niet allemaal te eten willen gevenBeakzz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:45:
Specifiek voor het gebruik van een PC voeding op een 3D printer kan je eens kijken naar de volgende:
http://reprap.org/wiki/Ch...t_voiding_its_warranty.29
Er zijn er ook die bijvoorbeeld hun Raspberry Pi met octoprint aan de 5V standby van die voeding hangen, en dan de Raspberry Pi gebruiken om de voeding (en dus de 3D printer) aan/uit te schakelen, maar daarvoor verwijs ik je even door naar Google, want ik heb daar zelf nog niet mee gespeeld.
Kabels kan je met verloopstukken verbinden, maar als je een oude voeding hebt (en dus je garantie niet om zeep helpt door de voeding aan te passen), kan je eventueel ook de juiste kabels vande voeding aan het bordje solderen als je wat handig bent.
Oververhitting zou goed kunnen, de standaard fans zijn niet geweldig. Daar moet ik nog steeds een oplossing voor vinden, extra fans liggen er al wel.. alleen moet ik dan wat kabeltjes splitten om er stroom te krijgen.zynex schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:06:
[...]
Met metaal/hout filamenten heb ik eigenlijk geen ervaring, maar pla/abs/petg is allemaal geen probleem met de standaard goedkope brass nozzles. Voor de enkele keer dat je wel speciale filamenten wilt printen zou ik ook gewoon beginnen met brass nozzles. Misschien slijten ze dan wat sneller, maar meestal print je geen kilo's van dat materiaal gezien de prijs.Je kan altijd een rvs nozzle proberen vervolgens en als je helemaal gek wilt doen een ruby nozzle...
Wat betreft je PTFE tube, kijk eens of je extruder fan het nog wel goed doet/de goede richting in staat. Dit lijkt namelijk meer op oververhitting. Al kan dat natuurlijk ook komen door een verstopte nozzle en als er dan uren hetzelfde filament in je tube staat aan te bakken krijg je dat ook.
Dat in combinatie met meerdere prints achter elkaar draaien kan 't net geweest zijn. Maar goed een nieuw nozzle halen en even de boel uit elkaar, en 't kan er weer een paar honderd uur tegen
Zijn er hier ook mensen die al bezig zijn met SLA/DLP? Pas erachter gekomen dat er nu ook een Wanhao d7 is voor ~€600,-. Wat een aardige stap is qua pricing voor Resin printers. Wel geen SLA, maar het resultaat is gelijkwaardig als je het een beetje onder de knie hebt.
Pré daarbij is wel dat je een beetje werkplek hebt met goede ventilatie, ruimte voor modellen schoon te maken. En voorzichtig bent met het hars. (Schijnt echt bocht te zijn voor je gezondheid
Zeker een interessante onwikkeling! De Wanhao d7 is wel erg traag en het volume is aan de kleine kant. Maar het is in ieder geval een stap in de goed richting!Case_C schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:31:
[...]
Zijn er hier ook mensen die al bezig zijn met SLA/DLP? Pas erachter gekomen dat er nu ook een Wanhao d7 is voor ~€600,-. Wat een aardige stap is qua pricing voor Resin printers. Wel geen SLA, maar het resultaat is gelijkwaardig als je het een beetje onder de knie hebt.
Die harsprinters zijn kwa detail erg mooi alleen het product wat er uit komt moet je sxhoonmaken met chemicaliën en blijft gevoelig voor uv licht. Vooral dat eerste is voor mij een reden om er niet aan te gaan beginnen.
Ja ik heb ook de 1.1.6 erop gezet .deamz0r schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:28:
Iemand al geupgrade naar Marlin 1.1.6? Gisteren na wat ander onderhoud aan mijn Anet a8 erop geflashed. Daarna ontbraken er opties in het LCD menu en bij het homen begon mijn z-as te kraken en te piepen (alsof de z-endstop niet geraakt wordt). Ook viel me op dat ik de z-as maar 10mm naar boven kon moven.
Dit betekende dat de printer geen eindstop zag en de de motors verkeerd om liepen(corexy)
Ik heb dit inmiddels opgelost en alles werkt weer perfect .
Er is nu ook een Marlin-conf-setup , dit is een makkelijk overzichtelijk menu om te configureren.
Wat heb je precies aangepast om het weer goed werkend te krijgen? (welke settings) Ik gebruik inderdaad ook marlin-conf, werkt ideaal.19roland70 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:44:
[...]
Ja ik heb ook de 1.1.6 erop gezet .
Dit betekende dat de printer geen eindstop zag en de de motors verkeerd om liepen(corexy)
Er is nu ook een Marlin-conf-setup , dit is een makkelijk overzichtelijk menu om te configureren.
Gisteren heb ik de eerste test print gedaan om mijn nieuwe bowden setup met e3d hotend. Was een behoorlijke ombouwklus uiteindelijk, dus mooi om te zien dat ie weer print
Wel heb ik nog veel last van stringing/ oozing. Wat ik heb gelezen kan dit liggen aan de langere afstand die het filament moet afleggen (bowden vs direct drive).
Ik zal moeten gaan spelen met de retraction. Ik gebruik Cura. Heeft iemand tips om dit goed te krijgen?
Is het simpelweg per test print verhogen van de retraction mm's? Of moet ik ook de snelheid langzaam verhogen?
Wellicht kan iemand met de combinatie bowden, anet a8 en e3d v6 hotend zijn retraction settings delen? Dan heb ik in ieder geval een startpunt.
Pas bij zo'n SLA printer staan kijken, wat er uit komt is erg mooi inderdaad. Ging allemaal vrij langzaam, maar voor prototypes die er ook nog eens mooi uit moeten zien en goede passing moest hebben was het voor dat bedrijf ideaal. (Daarna werd het definitieve product uit aluminium geproduceerd)ChojinZ schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:50:
[...]
Zeker een interessante onwikkeling! De Wanhao d7 is wel erg traag en het volume is aan de kleine kant. Maar het is in ieder geval een stap in de goed richting!
Voor schaalmodelbouw lijkt het mij ook wel mooi. Je hoeft erna niet meer te schuren en plamuren om een bruikbaar onderdeel te krijgen. Even verven en klaar.
Gisteren weer dankbaar gebruik gemaakt van de 3D printer. Neefje had een Siku trekker gekregen. Dag 2 brak er wat af. Neefje in tranen natuurlijk. Dus gisteren een onderdeeltje geprint wat de boel weer herstelt. Werkt nog beter dan het origineel ook
[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 13-10-2017 08:49 ]
Voor een bowden, beginnen bij 4.5 / 5.0mm retraction. Mijn Delta heeft ook een bowden, daar heb ik retraction zelfs op 8.0mm.deamz0r schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:45:
[...]
Wat heb je precies aangepast om het weer goed werkend te krijgen? (welke settings) Ik gebruik inderdaad ook marlin-conf, werkt ideaal.
Gisteren heb ik de eerste test print gedaan om mijn nieuwe bowden setup met e3d hotend. Was een behoorlijke ombouwklus uiteindelijk, dus mooi om te zien dat ie weer print
Wel heb ik nog veel last van stringing/ oozing. Wat ik heb gelezen kan dit liggen aan de langere afstand die het filament moet afleggen (bowden vs direct drive).
Ik zal moeten gaan spelen met de retraction. Ik gebruik Cura. Heeft iemand tips om dit goed te krijgen?
Is het simpelweg per test print verhogen van de retraction mm's? Of moet ik ook de snelheid langzaam verhogen?
Wellicht kan iemand met de combinatie bowden, anet a8 en e3d v6 hotend zijn retraction settings delen? Dan heb ik in ieder geval een startpunt.
Ik heb gister ook even snel een Anet A8 opgehaald om mee te experimenteren, tot nu toe alleen maar ervaring met delta's. Tot mijn verbazing is het frame nog redelijk stijf, en het print ook niet onaardig.
Heb je verder ook de snelheid aangepast of de andere retraction settings?BorisN schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:56:
[...]
Voor een bowden, beginnen bij 4.5 / 5.0mm retraction. Mijn Delta heeft ook een bowden, daar heb ik retraction zelfs op 8.0mm.
Ik heb gister ook even snel een Anet A8 opgehaald om mee te experimenteren, tot nu toe alleen maar ervaring met delta's. Tot mijn verbazing is het frame nog redelijk stijf, en het print ook niet onaardig.
Mwah, staat in Slic3r gewoon op 40mm/s. In Cura heb ik het wel gedaan, maar Cura gaf bij mij sowieso mindere resultaten dan Slic3r nu.deamz0r schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:27:
[...]
Heb je verder ook de snelheid aangepast of de andere retraction settings?
Blijft irritant dat de namen van alle definities wel zeer vaak wisselen.19roland70 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:44:
[...]
Ja ik heb ook de 1.1.6 erop gezet .
Ik vind dit eigenlijk ook vrij slecht ja. Bij Marlin 1.1.6 zijn ze nu naar Bed size gegaan in plaats van home offsets en dat soort verschillen zijn vrij belangrijk. Ook de documentatie daarvan is niet geweldig. Ik heb ook ooit eens die marlin configurator geprobeerd, maar dat ding heb je ook niks aan, want je kan voor zover ik weet niet je oude configuration gebruiken. Oftewel je moet nog steeds alles handmatig invoeren, maar dan met een iets mooiere interface.gekkie schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:28:
[...]
Blijft irritant dat de namen van alle definities wel zeer vaak wisselen.
Repetier firmware werkt in dat opzicht veel beter. De online tool laat het ook toe je oude configuratie te updaten en laat duidelijk zien welke opties nieuw zijn en of je misschien fouten hebt gemaakt. Tevens kun je de repetier eeprom ontzettend gemakkelijk aanpassen vanuit Octoprint zonder commands. Daarom gebruik ik op al mijn printers ook repetier ipv marlin, maar helaas niet op nieuwe Hypercube aangezien ik een Bltouch gewoon niet goed werkende krijg met Repetier. Dat is het enige nadeel.
Ik doe gewoon een rondje diff'en tussen oude en nieuwe config en goed uitkijken welke dingen nog wel bestaan en welke veranderd zijn qua naam en waar ik over na moet gaan denken en handmatig aanpassen.zynex schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:50:
[...]
Ik vind dit eigenlijk ook vrij slecht ja. Bij Marlin 1.1.6 zijn ze nu naar Bed size gegaan in plaats van home offsets en dat soort verschillen zijn vrij belangrijk. Ook de documentatie daarvan is niet geweldig. Ik heb ook ooit eens die marlin configurator geprobeerd, maar dat ding heb je ook niks aan, want je kan voor zover ik weet niet je oude configuration gebruiken. Oftewel je moet nog steeds alles handmatig invoeren, maar dan met een iets mooiere interface.
Repetier firmware werkt in dat opzicht veel beter. De online tool laat het ook toe je oude configuratie te updaten en laat duidelijk zien welke opties nieuw zijn en of je misschien fouten hebt gemaakt. Tevens kun je de repetier eeprom ontzettend gemakkelijk aanpassen vanuit Octoprint zonder commands. Daarom gebruik ik op al mijn printers ook repetier ipv marlin, maar helaas niet op nieuwe Hypercube aangezien ik een Bltouch gewoon niet goed werkende krijg met Repetier. Dat is het enige nadeel.
Ik heb gisteren mijn glasplaat binnen gekregen. Natuurlijk meteen geprobeerd te printen maar het PLA blijft niet goed zitten en laat na een tijdje los/trekt krom in de hoeken.
Wat is nu de beste manier om PLA te printen op glas?
Printen op een verwarmd bed, volgens sommigen rond de 55, volgens anderen iets warmer (ik print meestal PLA met het bed op 60). Dat zou je al genoeg hechting moeten geven als je plaat mooi vetvrij is. Dat wil zeggen dat je er niet met je vingers aan gezeten hebt, ofwel deze heel goed gepoetst hebt met water en een papieren doekje. Sommige poetsproducten laten naar het schijnt een film na, die voor minder goede hechting zorgt.jbhc schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:09:
Wil je het makkelijk maken, dan gebruik je 3DLAC (maar dan moet je glasplaat er telkens af, want dat wil je niet op je printer), ofwel een geconcentreerde zoutoplossing die je met een doekje op je warme glasplaat aanbrengt zodat het water verdampt en een waas van zout achterlaat op het glas. Voor die laatste moet je je glasplaat er niet afhalen, maar dat zout houd je wel best van metaal weg om roest te vermijden.
3DLAC durft wel eens zo sterk te hechten dat het object slecht van de plaat wil loskomen, maar meestal valt dat goed mee. Met zout hangt het heel sterk vast zolang het glas warm is, maar eens rond de 30 graden, ligt het praktisch los, zodat je het probleemloos kan verwijderen.
[ Voor 12% gewijzigd door GORby op 13-10-2017 23:13 ]
Bij draaide 1 motor van de corexy verkeerd en de endstops stonden niet goed .deamz0r schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:45:
[...]
Wat heb je precies aangepast om het weer goed werkend te krijgen? (welke settings) Ik gebruik inderdaad ook marlin-conf, werkt ideaal.
Ik had uiteraard geen 3d-lak en een zoutoplossing zag ik niet echt zitten
Zowiezo die spullen uit een spuitbus vind ik niet heel erg praktisch want je moet telkens met je glasplaat
naar buiten.
Dus venmorgen heb ik eerst de glasplaat maar eens goed schoon en vetvrij gemaakt met een stuk keukenpapier en isopropanol maar ik was nog steeds niet tevreden over de hechting.
Toen herinnerde ik me dat ik wel eens wat had gelezen over pritt-stift. Dus meteen de knutselkoffer van de kinderen opgezocht en de pritt-stift (een orginele) daaruit ontvreemd
De hele glasplaat voorzien van een dun laagje en ik moet zeggen dat dit een prima resultaat geeft.
Met het bed op 55 graden zitten de prints erg goed vast.
Ik had al van allerlei huis-tuin-en-keuken middeltjes gehoord voor hechting maar zout was een nieuwe voor mij.
Zelf even gechecked en het lijkt volgens onderstaande ervaringen te werken. Tenminste bij PLA.
https://shop.prusa3d.com/...lution-for-pla-t4100.html
Zelf even gechecked en het lijkt volgens onderstaande ervaringen te werken. Tenminste bij PLA.
https://shop.prusa3d.com/...lution-for-pla-t4100.html
[ Voor 6% gewijzigd door CapTVK op 15-10-2017 11:35 ]
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Zelf print ik PLA ook op een glasplaat met een mengsel van houtlijm en water 1op10. Dit werkt ook prima en hoef je niet iedere keer opnieuw aan te brengen. Meer dan 10 printjes blijven bij mij prima zitten. Het schoonmaken ervan is ook erg makkelijk. Met een vochtig doekje wordt de lijm vanzelf weer zacht en veeg je het er zo af.jbhc schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:09:
[...]
Ik had uiteraard geen 3d-lak en een zoutoplossing zag ik niet echt zitten
Zowiezo die spullen uit een spuitbus vind ik niet heel erg praktisch want je moet telkens met je glasplaat
naar buiten.
Dus venmorgen heb ik eerst de glasplaat maar eens goed schoon en vetvrij gemaakt met een stuk keukenpapier en isopropanol maar ik was nog steeds niet tevreden over de hechting.
Toen herinnerde ik me dat ik wel eens wat had gelezen over pritt-stift. Dus meteen de knutselkoffer van de kinderen opgezocht en de pritt-stift (een orginele) daaruit ontvreemd![]()
De hele glasplaat voorzien van een dun laagje en ik moet zeggen dat dit een prima resultaat geeft.
Met het bed op 55 graden zitten de prints erg goed vast.
Laat maar, is al opgelost alles
[ Voor 94% gewijzigd door KevinSetz op 15-10-2017 12:22 ]
Ok, dit ga ik hierna proberen. Print je op een verwarmd bed en zo ja op welke temperatuur?Flyingdodo schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:56:
[...]
Zelf print ik PLA ook op een glasplaat met een mengsel van houtlijm en water 1op10. Dit werkt ook prima en hoef je niet iedere keer opnieuw aan te brengen. Meer dan 10 printjes blijven bij mij prima zitten. Het schoonmaken ervan is ook erg makkelijk. Met een vochtig doekje wordt de lijm vanzelf weer zacht en veeg je het er zo af.
Print je met brim? Ik print PLA zonder hulpmiddelen, alleen een brim en het alu bed op 60 graden. Op glas zou je PLA volgens mij ook gewoon prima moeten kunnen printen, gewoon zorgen dat je bed netjes level is en de nozzle op de juiste hoogte staat.jbhc schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 17:00:
[...]
Ok, dit ga ik hierna proberen. Print je op een verwarmd bed en zo ja op welke temperatuur?
Nee, ik gebruik geen brim. Alleen een skirt maar daar krijg je geen stevigheid van 
Vanmorgen heb ik een andere firmware in de A8 geflashed.
Ik had overal gelezen en gezien dat SkyNet de juiste firmware was maar blijkbaar is dat alweer oude informatie. Toen ik namelijk op github ging kijken bleek SkyNet al een tijdje stil te liggen en na wat verder speuren blijkt Marlin (Waar skynet een fork van is) tegenwoordig de Anet te ondersteunen. (Als je de definities van Skynet erbij gebruikt).
Maar goed, Marlin staat er vanaf vandaag dus op.
De eerste print mislukte helaas (hier kom ik zo op terug) maar de 2e kwam er redelijk netjes uit.
Nu komt het leuke. De gelukte print had ik gisteren met de orginele firmware ook geprint en deed er toen 4uur en 35minuten over. Vandaag was de print in 4uur en 11minuten klaar. een tijdswinst van 25 minuten. Als je dat uitrekend is dat bijna 10% sneller.
De mislukte print had denk ik een andere oorzaak. Met de Marlin firmware standaard geïnstalleerd is de temperatuur van het bed verre van stabiel. Bij een instelling van 55graden schommelde de temperatuur tussen de 50 en 60 graden. Ook de temperatuur van de extruder was niet helemaal stabiel.
Een uurtje googlen verder heb ik ontdekt dat je de PID instellingen kunt wijzigen en nog mooier, er is een auto tune optie in Marlin. Dit lijkt ook zo te zijn voor het bed. Voor het bed moet je deze instellingen echter eerst in de firmware aanzetten voordat je het kunt gebruiken anders werkt deze gewoon met een soort van interval schakeling.
Uiteindelijk heb ik het nu voor elkaar dat zowel het bed als de extruder nog maar + of - 0,1 graad afwijken
Als laatste heb ik de hoeveelheid fillament die door de extruder heen gaat nagekeken. in plaats van 10cm bleek er maar 9cm doorheen te gaan. Na het aanpassen van het aantal stappen per mm in de firmware staat ook dit nu zoals het hoort.
Ondertussen is de dag alweer zo goed als voorbij maar ik denk dat de printer nu behoorlijk netjes afgesteld staat.
Ik had overal gelezen en gezien dat SkyNet de juiste firmware was maar blijkbaar is dat alweer oude informatie. Toen ik namelijk op github ging kijken bleek SkyNet al een tijdje stil te liggen en na wat verder speuren blijkt Marlin (Waar skynet een fork van is) tegenwoordig de Anet te ondersteunen. (Als je de definities van Skynet erbij gebruikt).
De eerste print mislukte helaas (hier kom ik zo op terug) maar de 2e kwam er redelijk netjes uit.
Nu komt het leuke. De gelukte print had ik gisteren met de orginele firmware ook geprint en deed er toen 4uur en 35minuten over. Vandaag was de print in 4uur en 11minuten klaar. een tijdswinst van 25 minuten. Als je dat uitrekend is dat bijna 10% sneller.
De mislukte print had denk ik een andere oorzaak. Met de Marlin firmware standaard geïnstalleerd is de temperatuur van het bed verre van stabiel. Bij een instelling van 55graden schommelde de temperatuur tussen de 50 en 60 graden. Ook de temperatuur van de extruder was niet helemaal stabiel.
Een uurtje googlen verder heb ik ontdekt dat je de PID instellingen kunt wijzigen en nog mooier, er is een auto tune optie in Marlin. Dit lijkt ook zo te zijn voor het bed. Voor het bed moet je deze instellingen echter eerst in de firmware aanzetten voordat je het kunt gebruiken anders werkt deze gewoon met een soort van interval schakeling.
Uiteindelijk heb ik het nu voor elkaar dat zowel het bed als de extruder nog maar + of - 0,1 graad afwijken
Als laatste heb ik de hoeveelheid fillament die door de extruder heen gaat nagekeken. in plaats van 10cm bleek er maar 9cm doorheen te gaan. Na het aanpassen van het aantal stappen per mm in de firmware staat ook dit nu zoals het hoort.
Ondertussen is de dag alweer zo goed als voorbij maar ik denk dat de printer nu behoorlijk netjes afgesteld staat.
he man,jbhc schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:38:
Nee, ik gebruik geen brim. Alleen een skirt maar daar krijg je geen stevigheid van
ben nieuw hier, aan het wachten op mijn A8
ben alvast van alles aan het verzamelen voor wanneer hij er is, en vroeg me af of je de bestanden kon delen om marlin op onze printer te installeren, ook ik was bij sky aangekomen, maar dat is dus alweer oud...
http://marlinfw.org ?DamianSixSixSix schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 00:48:
[...]
he man,
ben nieuw hier, aan het wachten op mijn A8![]()
ben alvast van alles aan het verzamelen voor wanneer hij er is, en vroeg me af of je de bestanden kon delen om marlin op onze printer te installeren, ook ik was bij sky aangekomen, maar dat is dus alweer oud...
Ik zit te overwegen volgend jaar een Prusa i3 MK3 pakket te kopen als eerste 3d-printer en kwam deze shop tegen: https://create3dshop.nl/shop/prusa-i3-mk3-kit-zwart/ Het vreemde is alleen dat ik die nergens anders vind (geen hits op google, niet op fora). Heeft iemand ervaring met deze winkel, wil eigenlijk niet op die twee 10/10 ratingen afgaan waar ze zelf mee adverteren (zo te zien is het gewoon iemand die vanuit huis die dingen verkoopt)... Snap dat ik ook via gearbest of aliexpress iets zou kunnen kopen, maar dan betaal ik me blauw aan invoerheffing en is eventuele garantie helemaal een ding...
[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 16-10-2017 08:24 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Waarom koop je hem dan niet bij Prusa zelf?Shapeshifter schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 08:22:
Ik zit te overwegen volgend jaar een Prusa i3 MK3 pakket te kopen als eerste 3d-printer en kwam deze shop tegen: https://create3dshop.nl/shop/prusa-i3-mk3-kit-zwart/ Het vreemde is alleen dat ik die nergens anders vind (geen hits op google, niet op fora). Heeft iemand ervaring met deze winkel, wil eigenlijk niet op die twee 10/10 ratingen afgaan waar ze zelf mee adverteren (zo te zien is het gewoon iemand die vanuit huis die dingen verkoopt)... Snap dat ik ook via gearbest of aliexpress iets zou kunnen kopen, maar dan betaal ik me blauw aan invoerheffing en is eventuele garantie helemaal een ding...
https://shop.prusa3d.com/...nal-prusa-i3-mk3-kit.html
Komt alleen 20 euro verzendkosten bij, maar dan weet je wel zeker dat je een originele krijgt e.d.
-
Ik zou trouwens nog even de kat uit de boom kijken met de MK3. Hij staat nog op preorder ("We expect to start shipping in November"); bij de MK2 waren er nogal wat problemen met de levering, en heeft het nog maanden geduurd voordat ze binnen redelijke tijd konden leveren. Ik zou wachten tot de eerste units geleverd zijn, de kinderziekten verholpen, en de levertijd normaal is.
Oh wacht, dat ding komt natuurlijk gewoon uit de EU, dus ik heb helemaal geen importheffing... Ja, dan is dat een veel beter ideeEdd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:14:
[...]
Waarom koop je hem dan niet bij Prusa zelf?
https://shop.prusa3d.com/...nal-prusa-i3-mk3-kit.html
Komt alleen 20 euro verzendkosten bij, maar dan weet je wel zeker dat je een originele krijgt e.d.
Ja, dat was sowieso mijn plan inderdaad, daarom schreef ik ook dat het plan was om hem volgend jaar ergens te kopenTom-Z schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:19:
Ik zou trouwens nog even de kat uit de boom kijken met de MK3. Hij staat nog op preorder ("We expect to start shipping in November"); bij de MK2 waren er nogal wat problemen met de levering, en heeft het nog maanden geduurd voordat ze binnen redelijke tijd konden leveren. Ik zou wachten tot de eerste units geleverd zijn, de kinderziekten verholpen, en de levertijd normaal is.
[ Voor 39% gewijzigd door Shapeshifter op 16-10-2017 09:29 ]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
ja, maar aangezien hij schreef dat er wat sky bestanden bij moesten, weet ik niet welke, daarom dus de vraag
Ik heb deze tutorial gevolgd:DamianSixSixSix schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 00:48:
[...]
he man,
ben nieuw hier, aan het wachten op mijn A8![]()
YouTube: Anet A8 Marlin Firmware
Met bij mij wat kleine wijzigingen maar die waren Linux gerelateerd.
Overigens zou ik je adviseren om de printer eerst goed werkend te hebben voordat je met dit soort grappen begint
[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 16-10-2017 09:52 ]
ah kijk, dat is wat ik nodig heb 
en ja, ik weet dat het beter is als ik hem werkend heb, maar aangezien de beveiliging is uit geschakeld in de standaard firmware, wacht ik daar liever niet mee lolz
bedankt voor de link
en ja, ik weet dat het beter is als ik hem werkend heb, maar aangezien de beveiliging is uit geschakeld in de standaard firmware, wacht ik daar liever niet mee lolz
bedankt voor de link
Als je bang bent voor gevaarlijke situaties dan zou ik de volgende upgrades ook meteen uitvoeren:
- Een goede 350Watt voeding
- Dual mosfet
- Bedrading aan het bed solderen
- Aansluitingen van het moederbord hersolderen.
-Een rookmelder plaatsen
- Dual mosfet
-Een rookmelder plaatsen
Ze zijn sinds afgelopen juli flink opgeschaald met een nieuwe fabriek, dus ik verwacht dat het dit keer niet zo extreem zal zijn.Tom-Z schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:19:
Maar als je nu een MK3 bestelt dan krijg je hem niet eerder dan januari, ze hebben al een enorme lijst aan orders binnen.
Ik wil binnenkort met mijn y as aan de slag, met deze rework kit voor de Anet A8: https://www.thingiverse.com/thing:2045010
Hierbij wil ik eigenlijk ook de bearing blocks en bearings aanpakken. Heeft iemand hier ervaring met bearings van PLA? Ik zat hieraan te denken: https://www.thingiverse.com/thing:2074855
Of kan ik beter iets van Igus bearings aanschaffen?
Hierbij wil ik eigenlijk ook de bearing blocks en bearings aanpakken. Heeft iemand hier ervaring met bearings van PLA? Ik zat hieraan te denken: https://www.thingiverse.com/thing:2074855
Yep, verwarmd bed op 60 graden. Eigenlijk alles zonder brim. Meeste dingen zijn er als het bed nog warm is lastig eraf te halen maar zodra het bed is afgekoeld gaat het altijd zonder problemen.
Succes
Succes
jbhc schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 17:00:
[...]
Ok, dit ga ik hierna proberen. Print je op een verwarmd bed en zo ja op welke temperatuur?
Wow, die bovenste is geweldig! Die ga ik ook makendeamz0r schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:50:
Ik wil binnenkort met mijn y as aan de slag, met deze rework kit voor de Anet A8: https://www.thingiverse.com/thing:2045010
Die lagers heb ik geprint maar niet gebruikt omdat ze niet helemaal lekker pasten (Net te krap) en toen een dag later mijn igus lagers binnen kwamen.
ja, deze dingen ben ik al van plan, al veel over gelezen/gehoord, dus dat is ook iets wat ik zsm ga doenjbhc schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:09:
Als je bang bent voor gevaarlijke situaties dan zou ik de volgende upgrades ook meteen uitvoeren:
- Dual mosfet
-Een rookmelder plaatsen
edit,
met goeie 350 voeding bedoel je ATX toch?
[ Voor 5% gewijzigd door DamianSixSixSix op 16-10-2017 19:29 ]
Hi,
Kleine update over mijn G3tech Prusa.. mijn headbed werkt eindelijk!
Ik heb dat hele terminal block van het mobo "gesloopt", bleek 1 connector niet eens verbonden te zijn...
Hup, hele block weg voor die 2 aansluitingen, kabels direct op mobo gesoldeerd en het werkt.
Helaas geen tijd meer om te printen.
Kleine update over mijn G3tech Prusa.. mijn headbed werkt eindelijk!
Ik heb dat hele terminal block van het mobo "gesloopt", bleek 1 connector niet eens verbonden te zijn...
Hup, hele block weg voor die 2 aansluitingen, kabels direct op mobo gesoldeerd en het werkt.
Helaas geen tijd meer om te printen.
Als je 3DLAC gebruikt laat je gewoon het bed afkoelen van 55 graden, komt het inderdaad bijna vanzelf los. Anders kun je een beetje water rondom het object op de glasplaat doen, dan kruipt het water onder de print en komt deze ook los. Komt binnenkort nieuwe versie 3DLAC uit, in spuitfles ipv spuitbus, dus dan wordt de verstuiving minder, als je bang bent voor schade aan je printer.GORby schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:11:
[...]
Printen op een verwarmd bed, volgens sommigen rond de 55, volgens anderen iets warmer (ik print meestal PLA met het bed op 60). Dat zou je al genoeg hechting moeten geven als je plaat mooi vetvrij is. Dat wil zeggen dat je er niet met je vingers aan gezeten hebt, ofwel deze heel goed gepoetst hebt met water en een papieren doekje. Sommige poetsproducten laten naar het schijnt een film na, die voor minder goede hechting zorgt.
Wil je het makkelijk maken, dan gebruik je 3DLAC (maar dan moet je glasplaat er telkens af, want dat wil je niet op je printer), ofwel een geconcentreerde zoutoplossing die je met een doekje op je warme glasplaat aanbrengt zodat het water verdampt en een waas van zout achterlaat op het glas. Voor die laatste moet je je glasplaat er niet afhalen, maar dat zout houd je wel best van metaal weg om roest te vermijden.
3DLAC durft wel eens zo sterk te hechten dat het object slecht van de plaat wil loskomen, maar meestal valt dat goed mee. Met zout hangt het heel sterk vast zolang het glas warm is, maar eens rond de 30 graden, ligt het praktisch los, zodat je het probleemloos kan verwijderen.
Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff
Ik gebruik al dik 2 jaar deze deze haarlak van de AlbertHeijn, ook in een spuitflesje in plaats van een spuitbus.Brupje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:54:
[...]
Komt binnenkort nieuwe versie 3DLAC uit, in spuitfles ipv spuitbus, dus dan wordt de verstuiving minder, als je bang bent voor schade aan je printer.
https://www.ah.nl/product...icCd8YQGtE3QaAlqTEALw_wcB
[ Voor 18% gewijzigd door Igor92 op 17-10-2017 19:15 ]
Tja heb nog geen haarlak gezien die net zo goed werkt als 3DLAC, maar ben natuurlijk bevooroordeeldIgor92 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:14:
[...]
Ik gebruik al dik 2 jaar deze deze haarlak van de AlbertHeijn, ook in een spuitflesje in plaats van een spuitbus.
https://www.ah.nl/product...icCd8YQGtE3QaAlqTEALw_wcB
wat zeggen de experts?
onderdelen printen, pla, abs of petg?
Uh, wat voor'n onderdelen?DamianSixSixSix schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:16:
wat zeggen de experts?
Ligt aan het doel. Ik print al mijn onderdelen voor de Anet printer en mijn Ikea kast met PLA. Prima te doen en hoef ook geen ander plastic te hebben. Kan wel snappen dat je voor sommige doeleinden toch steviger spul wilt hebben.DamianSixSixSix schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:16:
wat zeggen de experts?
De experts zeggen: Hangt van de toepassing af.DamianSixSixSix schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:16:
wat zeggen de experts?
PLA is wel het makkelijst maar kan slecht tegen warmte. ABS is lastiger, giftiger maar kan wel weer goed tegen warmte. PETG zit daar tussen in, is niet giftig (toch?) maar kan wel weer heel stringy zijn tijdens het printen. Als het even kan print ik PLA. Tenzij de onderdelen hitte bestendig moeten zijn, dan ga ik voor PETG. ABS laat ik eigenlijk altijd links liggen. Teveel problemen met krimpen om mijn bed...
PETG is lastig te verlijmen/verven. Wel enorm sterk.ChojinZ schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:09:
[...]
De experts zeggen: Hangt van de toepassing af.
PLA is wel het makkelijst maar kan slecht tegen warmte. ABS is lastiger, giftiger maar kan wel weer goed tegen warmte. PETG zit daar tussen in, is niet giftig (toch?) maar kan wel weer heel stringy zijn tijdens het printen. Als het even kan print ik PLA. Tenzij de onderdelen hitte bestendig moeten zijn, dan ga ik voor PETG. ABS laat ik eigenlijk altijd links liggen. Teveel problemen met krimpen om mijn bed...
Overigens zijn er merken met ABS die minder krimp hebben en dus makkelijker printen.
Ligt aan je onderdeel elk materiaal heeft sterke en zwakke punten.DamianSixSixSix schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:16:
wat zeggen de experts?
Ik zou lekker bij PLA en PETG blijven als je net begonnen bent, ABS heeft veel extra aandacht nodig. Ik print met alle 3 de materialen, PETG voornamelijk voor de motor PLA voor dingen die niet veel te verduren hebben en ABS alleen als het niet anders kan.DamianSixSixSix schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:16:
wat zeggen de experts?
Ik ben een beetje aan het stoeien met mijn makerbase MKS-GEN-L V1.0.
Omdat de Anet a8 natuurlijk 2 z-axis motoren heeft, zit ik te twijfelen of ik de z-axis motoren aanstuur met de extra poort voor een extra extruder of dat ik ze in serie aan ga sluiten. iemand hier ervaring mee?
Omdat de Anet a8 natuurlijk 2 z-axis motoren heeft, zit ik te twijfelen of ik de z-axis motoren aanstuur met de extra poort voor een extra extruder of dat ik ze in serie aan ga sluiten. iemand hier ervaring mee?
Ik heb bij mijn Voron gewoon de z-assen (ook 2 stuks) allebei apart aangesloten. Je dient hiervoor in Marlin wel aan te geven dat je Dual Z motors gebruikt. Hij pakt dan automatisch E2 voor de 2e motor.lennertvdkort schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:01:
Ik ben een beetje aan het stoeien met mijn makerbase MKS-GEN-L V1.0.
Ik ga ze wel parallel aansluiten als ik een 2e extruder/hotend ga plaatsen.
-
Nog tips? Ik print nu met REAL filament maar dat is dus geen succes.Brupje schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:45:
[...]
Overigens zijn er merken met ABS die minder krimp hebben en dus makkelijker printen.
wauw, veel reacties 
dus afhankelijk van welk onderdeel dus, makes sense...
er is dus geen goto materiaal, wat ik eigenlijk wel verwachte.
pla en petg zullen het wel worden dan voor mij
dus afhankelijk van welk onderdeel dus, makes sense...
er is dus geen goto materiaal, wat ik eigenlijk wel verwachte.
pla en petg zullen het wel worden dan voor mij
Gisteren eindelijk voor het eerst geprint met een werkend head bed, print bleef gewoon plakken zonder toevoegingen!
Wat me wel opviel, sommige lagen print hij echt heel snel.. (de eerste?), daarna een laag "rustig aan".
Soms hoor ik mijn extruder echt moeite doen om de PLA door mijn nozzle te duwen, en als ik PLA een beetje help de extruder in is het geluid weg.
Deze week checken: Als printer zegt 100cm te extruden, is dat ook echt 100cm?
Wie kan mij helpen met de instellingen in Repetier + Slicer, zodat die eerste laag "rustig aan" gaat ipv snel?
Alvast bedankt!
Wat me wel opviel, sommige lagen print hij echt heel snel.. (de eerste?), daarna een laag "rustig aan".
Soms hoor ik mijn extruder echt moeite doen om de PLA door mijn nozzle te duwen, en als ik PLA een beetje help de extruder in is het geluid weg.
Wie kan mij helpen met de instellingen in Repetier + Slicer, zodat die eerste laag "rustig aan" gaat ipv snel?
Alvast bedankt!
Slic3r: Print settings -> speed -> first layer speed, ScreenshotDroxz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:33:
Gisteren eindelijk voor het eerst geprint met een werkend head bed, print bleef gewoon plakken zonder toevoegingen!
Alvast bedankt!
Damn blijkbaar overheen gelezen, thanks!BorisN schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:24:
[...]
Slic3r: Print settings -> speed -> first layer speed, Screenshot
Oh help wat is er met me printer
Heb eigenlijk niks veranderd aan me printer maar hij is helemaal niet meer smooth
Printer: k8400
Pla: collerfab 200 graden
Setting van de slicer zijn zelfde als voor heen.
Heb eigenlijk niks veranderd aan me printer maar hij is helemaal niet meer smooth
[ Voor 14% gewijzigd door KevinSetz op 19-10-2017 21:52 ]
Ik ben op zoek naar een klein stukje nylon filament (cm of 5-10). Geen Ninjaflex oid. Het moet vol hard zijn. Iemand die iets heeft liggen?
Ik moet iets van Nylon friction welden. Ik ben zelf ingericht op ABS, dus een volle rol nylon heeft weinig zin. Je hebt mijn eeuwige dank en ik betaal uiteraard voor de envelop en postzegel. Ruilen voor een Polaroid foto van een banaan mag ook!
Ik moet iets van Nylon friction welden. Ik ben zelf ingericht op ABS, dus een volle rol nylon heeft weinig zin. Je hebt mijn eeuwige dank en ik betaal uiteraard voor de envelop en postzegel. Ruilen voor een Polaroid foto van een banaan mag ook!
[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 19-10-2017 23:26 ]
Nylon heb ik helaas niet voor je. (Wel Pla, abs en petg, maar dat zul je zelf ook al hebben.) Hopelijk kan iemand je hier verder helpen, maar misschien kun je even op 3dhubs kijken of iemand in je buurt nylon print en die even een mailtje sturen. Kans is groot dat ze je voor zo een klein stukje wel willen helpen. Zelf ben ik nog nooit aan de gang gegaan met nylon vanwege de prijs en omdat het lastig schijnt om te printen, maar het staat nog wel op de to do list.Point.Flare schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 23:25:
Ik ben op zoek naar een klein stukje nylon filament (cm of 5-10). Geen Ninjaflex oid. Het moet vol hard zijn. Iemand die iets heeft liggen?
Daar gaat wel het een en ander mis zo te zien.KevinSetz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:51:
Oh help wat is er met me printer
[afbeelding]
Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden, maar die kan ik niet echt zien met het plaatje. Op sommige plekken lijkt het namelijk aangeduwd door de extruder. Dit heeft dan vaak te maken met je z offset en je z endstop. Het kan wel eens voorkomen dat zo'n capacitieve level sensor naar verloop van tijd opnieuw afgesteld moet worden waardoor je lagen op dit moment allemaal in elkaar worden geduwd.
Soms staan je stepper drivers standaard heel erg behouden ingesteld om oververhitting te voorkomen. Dit heeft aanzienlijk effect op de kracht van je stappenmotor voor je extruder. Ik zou die eens doormeten met een multimeter en vervolgens die potmeter iets naar rechts draaien. Het voltage wordt dan hoger en de motor krachtiger. Het klinkt nu namelijk alsof je motor af en toe skipt en dat is niet goed voor je print resultaten. Die geeetech werd altijd geleverd met een a4988 driver (nu nog steeds?) en die kun je gerust naar 0,9v draaien zonder dat je echt goede koeling nodig hebt. (door te meten op de potmeter en het ground point rechts)Droxz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:33:
[ Voor 62% gewijzigd door zynex op 20-10-2017 00:59 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.