Als verwijderen technisch mogelijk is, dan zou ik dat doen.
Ik heb een offerte van €1400 euro, hoekhuisje. Rockwool hr++ steenwol.
Ik vind nog geen vergelijking tussen parels, supafil en steenwol hr++. Wat is de ervaring hier?
Ik vind nog geen vergelijking tussen parels, supafil en steenwol hr++. Wat is de ervaring hier?
Anoniem: 518413
Goedemorgen,
Wij hebben afgelopen maart de woning laten isoleren met de EPS korrels, de zgn. H++ parels.
Afgelopen maand op een koude zaterdag heb ik de houtkachel gestookt en bleken er korrels in de schoorsteen te zitten en/of op de kachel. We hebben contact opgenomen met de firma, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Er kwam een sterke "plastic" geur vrij en rookontwikkeling bij stopcontacten en plafond spots. Is dit giftig? Schadelijk voor de gezondheid?
Ze komen komende week langs voor een oplossing, maar zou graag iets meer weten over een dergelijke zaak.
Mvg.
Koen
Wij hebben afgelopen maart de woning laten isoleren met de EPS korrels, de zgn. H++ parels.
Afgelopen maand op een koude zaterdag heb ik de houtkachel gestookt en bleken er korrels in de schoorsteen te zitten en/of op de kachel. We hebben contact opgenomen met de firma, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Er kwam een sterke "plastic" geur vrij en rookontwikkeling bij stopcontacten en plafond spots. Is dit giftig? Schadelijk voor de gezondheid?
Ze komen komende week langs voor een oplossing, maar zou graag iets meer weten over een dergelijke zaak.
Mvg.
Koen
Lijkt me toch niet goed als de rook van je houtkachel al bij je stopcontacten en plafond spots kan komen, is er misschien een lek in het rookkanaal?
Hier 10 jaar geleden ook de spouw vol laten blazen met korrels en die kwam ik daarna ook op de gekste plaatsen tegen, maar is wel een huis uit 1953 en veel open in de spouw.
Scheelt me wel jaarlijks 450M3 gas.
Hier 10 jaar geleden ook de spouw vol laten blazen met korrels en die kwam ik daarna ook op de gekste plaatsen tegen, maar is wel een huis uit 1953 en veel open in de spouw.
Scheelt me wel jaarlijks 450M3 gas.
[Voor 41% gewijzigd door klump4u op 31-01-2016 12:25]
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Je rookkanaal is lek , in ieder geval niet meer verantwoord om door te stoken.Anoniem: 518413 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:03:
Goedemorgen,
u can fool all people some time and fool some people alltime
Of de enkelwandige pijp loopt door de spouw en wordt goed heet, de korrels die daar tegenaan zitten, smelten meteen.
Je moet er in ieder geval wat aan (laten) doen.
Je moet er in ieder geval wat aan (laten) doen.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Niemand ervaring met steenwol?
Ik loop al een jaar of 20 mee in de bouwwereld (ventilatie, dak en vloerisolatie) en merk dat er veel onzin verteld wordt over het isoleren. Ik heb vorig jaar mijn eigen woning ongeïsoleerde woning uit de jaren 60 voorzien van nieuwe beglazing, dak geïsoleerd en de spouwmuur gevuld met isolatiemateriaal. Omdat na-isoleren toch net een andere tak van isoleren zijn dan aanbrengen bij nieuwbouw projecten ben ik er uitvoerig ingedoken. Verschil met isoleren tijdens nieuwbouw zit met name de verandering van de natuurlijke ventilatie, zowel in woning zelf als in de spouw.
Bij een geïsoleerde woning behoeft de ventilatie zeker extra aandacht, vooral wanneer alles wordt aangepakt en ineens luchtdicht en kiervrij gemaakt wordt. Wanneer je niet direct in technische oplossingen zoals mechanische ventilatie wil gaan denken kan je al heel veel bereiken door het huis dagelijks een kwartier door te luchten door de ramen open te gooien. Maar dat vraagt displine en ook wanneer er tijden een vakantie niemand thuis is zal je moeten zorgen dat er op de een of andere manier het huis toch gelucht wordt.
Zoals gezegd was na-isoleren van de spouw was voor mij nieuw maar ik heb gelukkig goede contacten welke me onomwonden hebben uitgelegd op dit moment (2015-2016) de stand van zaken is.
is dit inmiddels opgelost.
Behalve altijd lagere stookkosten is vooral het comfort in huis enorm verbeterd.
Bij een geïsoleerde woning behoeft de ventilatie zeker extra aandacht, vooral wanneer alles wordt aangepakt en ineens luchtdicht en kiervrij gemaakt wordt. Wanneer je niet direct in technische oplossingen zoals mechanische ventilatie wil gaan denken kan je al heel veel bereiken door het huis dagelijks een kwartier door te luchten door de ramen open te gooien. Maar dat vraagt displine en ook wanneer er tijden een vakantie niemand thuis is zal je moeten zorgen dat er op de een of andere manier het huis toch gelucht wordt.
Zoals gezegd was na-isoleren van de spouw was voor mij nieuw maar ik heb gelukkig goede contacten welke me onomwonden hebben uitgelegd op dit moment (2015-2016) de stand van zaken is.
- Glaswol redelijke isolatie, verbeterde geluidsisolatie. Gaat na verloop van jaren uitzakken waarna je moet bijvullen. Daarnaast, wie garandeert mij dat het impregneermiddel over 30 jaar nog steeds goed is?
Uitzakken is makkelijk te zien met een warmte camera - PUR isolatie: goede thermische isolatie, ventileert totaal niet. Slecht tot verslechterde akoestische isolatie.Daarnaast heeft PUR een slechte reputatie opgebouwd bij naisoleren door het gebruik van de expansie gassen waar bewoners klachten van hadden
- Witte EPS parels. Redelijke isolatie waarde. Verbeterd akoestische isolatie, geen vocht regulatie
- Grijze thermoparels, redelijke isolatiewaarde, 3% vochtregulerende eigenschappen (voldoende ademend), neutrale akoestische eigenschappen.

Behalve altijd lagere stookkosten is vooral het comfort in huis enorm verbeterd.
Ging het om doorslaand vocht of gewoon condensatie op vlakken die na de isolatie het koudste punt zijn geworden?
Wij hebben/hadden 0 vochtproblemen met onze nageisoleerde muren (ook grijze thermoparels gebruikt).
Wij hebben/hadden 0 vochtproblemen met onze nageisoleerde muren (ook grijze thermoparels gebruikt).
Ik ben bij de Supafill fabriek geweest voor mijn werk, productieproces gezien en cursus gedaan tot Supafill installer. Elke Supafill installer moet voor hij begint een spouw vol te blazen een testbak volblazen om te zien of zijn machine goed ingesteld is en hij niet te veel of te weinig inblaast.
Hierdoor voor kom je dus dat er stukken niet goed gevuld worden in de spouw. In de spouw wordt het 1 dikke harde mat, het is net een vers gebakken cake. Stevig maar toch zacht genoeg dat je er een gaatje in prikken kunt wat dan ook een gaatje blijft.
Toen ik mijn huis kocht was alles ongeisoleerd, ik heb me suf gezocht naar wat beter zou zijn, parels of wol maar iedereen heeft zijn eigen mening en dat blijft 50/50 dus daar moet je maar mee doen wat je zelf wilt.
Uiteindelijk heb ik gekozen om Pluimers de spouw te laten vullen met wol, dat product was ik al bekend mee vanwege miijn cursus daar.
Na het vullen hebben we nog kozijnen laten vervangen en herstelwerkzaamheden aan de gevel gehad, de hele Supafill mat blijft netjes zitten, er komen hooguit wat losse pluisjes af.
Toen we het dak gingen vervangen/isoleren kwam ee wel wat materiaal onder de pannen vandaan, dat was bij het inspuiten daar omhoog gekomen.
Zelf nooit meer wat gedaan met mijn Supafill diploma overigens, bedrijf waar ik werk ging toch alleen zonnepanelen blijven plaatsen en geen isolatie erbij doen.
Hierdoor voor kom je dus dat er stukken niet goed gevuld worden in de spouw. In de spouw wordt het 1 dikke harde mat, het is net een vers gebakken cake. Stevig maar toch zacht genoeg dat je er een gaatje in prikken kunt wat dan ook een gaatje blijft.
Toen ik mijn huis kocht was alles ongeisoleerd, ik heb me suf gezocht naar wat beter zou zijn, parels of wol maar iedereen heeft zijn eigen mening en dat blijft 50/50 dus daar moet je maar mee doen wat je zelf wilt.
Uiteindelijk heb ik gekozen om Pluimers de spouw te laten vullen met wol, dat product was ik al bekend mee vanwege miijn cursus daar.
Na het vullen hebben we nog kozijnen laten vervangen en herstelwerkzaamheden aan de gevel gehad, de hele Supafill mat blijft netjes zitten, er komen hooguit wat losse pluisjes af.
Toen we het dak gingen vervangen/isoleren kwam ee wel wat materiaal onder de pannen vandaan, dat was bij het inspuiten daar omhoog gekomen.
Zelf nooit meer wat gedaan met mijn Supafill diploma overigens, bedrijf waar ik werk ging toch alleen zonnepanelen blijven plaatsen en geen isolatie erbij doen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@ boven:
Ligt de kwaliteit van de uiteindelijke isolatie niet voor een heel groot deel aan de manier van uitvoering? Neem bijvoorbeeld de gatafstand waartussen wordt ingespoten? Een goed ingestelde machine zal hierbij helpen, maar ik neem aan ook geen wonderen verrichten. Daarbij neem ik ook aan dat de gatafstand afhankelijk is van de breedte van de spouw, gezien de nodige druk en volume.
Stel dat
- case 1: spouw van 10cm breed en gaten geboord om de 1,5m; of
- case 2: spouw van net 3cm breed (met al aanwezige oude isolatie) en gaten h.o.h. 1,5m
- case 3: zelfde spouw van 3cm breed en bestaande isolatie, maar gaten per 1 m muur
- etc
Hoe wordt bijvoorbeeld de uiteindelijke aangebrachte dichtheid (en daarmee ook isolatiewaarde) bepaald in de tussenliggende delen van 2 gaten? of van mijn part tussen een driehoek van 3 gaten?
Daaruit voortvloeiend kom je vanzelf op overgangsconstructies, lastige hoekjes, kozijnen. De vulling is 1, maar de dichtheid is 2. Dichtheid is lijkt me gerelateerd aan vulling, maar hoe meet actief (op het spuit/blaasmoment zelf) of de dichtheid voldoende is?
Dit is overigens geen vraag voor Supafill specifiek, maar eigenlijk van toepassing op alle in-situ inblaas/spuittechnieken. Ben daar wel benieuwd naar.
Ligt de kwaliteit van de uiteindelijke isolatie niet voor een heel groot deel aan de manier van uitvoering? Neem bijvoorbeeld de gatafstand waartussen wordt ingespoten? Een goed ingestelde machine zal hierbij helpen, maar ik neem aan ook geen wonderen verrichten. Daarbij neem ik ook aan dat de gatafstand afhankelijk is van de breedte van de spouw, gezien de nodige druk en volume.
Stel dat
- case 1: spouw van 10cm breed en gaten geboord om de 1,5m; of
- case 2: spouw van net 3cm breed (met al aanwezige oude isolatie) en gaten h.o.h. 1,5m
- case 3: zelfde spouw van 3cm breed en bestaande isolatie, maar gaten per 1 m muur
- etc
Hoe wordt bijvoorbeeld de uiteindelijke aangebrachte dichtheid (en daarmee ook isolatiewaarde) bepaald in de tussenliggende delen van 2 gaten? of van mijn part tussen een driehoek van 3 gaten?
Daaruit voortvloeiend kom je vanzelf op overgangsconstructies, lastige hoekjes, kozijnen. De vulling is 1, maar de dichtheid is 2. Dichtheid is lijkt me gerelateerd aan vulling, maar hoe meet actief (op het spuit/blaasmoment zelf) of de dichtheid voldoende is?
Dit is overigens geen vraag voor Supafill specifiek, maar eigenlijk van toepassing op alle in-situ inblaas/spuittechnieken. Ben daar wel benieuwd naar.

[Voor 25% gewijzigd door Aardwolf op 03-05-2016 16:06]
Waar baseer je de akoestische isolatie effecten op en hoe kan het slechter worden dan het was?Floor schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:40:
Zoals gezegd was na-isoleren van de spouw was voor mij nieuw maar ik heb gelukkig goede contacten welke me onomwonden hebben uitgelegd op dit moment (2015-2016) de stand van zaken is.Op basis van voorgaande heb ik besloten om voor de grijze thermoparels te gaan welke inmiddels een stookseizoen er in heb zitten. MBT vocht, ik heb enkele kleine vochtplekken geconstateerd maar door de ventilatie te verbeteren
- Glaswol redelijke isolatie, verbeterde geluidsisolatie. Gaat na verloop van jaren uitzakken waarna je moet bijvullen. Daarnaast, wie garandeert mij dat het impregneermiddel over 30 jaar nog steeds goed is?
Uitzakken is makkelijk te zien met een warmte camera- PUR isolatie: goede thermische isolatie, ventileert totaal niet. Slecht tot verslechterde akoestische isolatie.Daarnaast heeft PUR een slechte reputatie opgebouwd bij naisoleren door het gebruik van de expansie gassen waar bewoners klachten van hadden
- Witte EPS parels. Redelijke isolatie waarde. Verbeterd akoestische isolatie, geen vocht regulatie
- Grijze thermoparels, redelijke isolatiewaarde, 3% vochtregulerende eigenschappen (voldoende ademend), neutrale akoestische eigenschappen.
is dit inmiddels opgelost.
Zou je het geluid van bussen op een nabije busbaan

Normaal gesproken heb je extra massa nodig om lage tonen te dempen ...
PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Gaat vaak om koude plekken die slecht geventileerd worden.Terpen Tijn schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:00:
Ging het om doorslaand vocht of gewoon condensatie op vlakken die na de isolatie het koudste punt zijn geworden?
In mijn bijkeuken hebben de vorige eigenaars de radiator verwijderd en de deur naar de keuken weggehaald. Ik heb daar later dubbelglas met rooster geplaatst. Tijdje later is het rooster zwart en groeit de schimmel op de muur naast de wasmachine.
Het rooster zorgt voor ventilatie en koude lucht, de warmte uit de keuken neemt vocht mee en condenseert op het rooster en de muur. Rooster is nu dicht en probleem is opgelost. Echte oplossing is een radiator onder het raam.
Extra isoleren zorgt voor uitdagingen om vocht uit je huis te krijgen, als dat misgaat krijg je schimmel. Het is alleen niet vanwege de isolatie...
Kan dus nog best ingewikkeld zijn. Ik stel me zo voor dat plekken die slecht geventileerd zijn vaak ook moeilijk te verbeteren zijn wat dat betreft (verre hoekjes enzo)..._JGC_ schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:57:
[...]
Gaat vaak om koude plekken die slecht geventileerd worden.
In mijn bijkeuken hebben de vorige eigenaars de radiator verwijderd en de deur naar de keuken weggehaald. Ik heb daar later dubbelglas met rooster geplaatst. Tijdje later is het rooster zwart en groeit de schimmel op de muur naast de wasmachine.
Het rooster zorgt voor ventilatie en koude lucht, de warmte uit de keuken neemt vocht mee en condenseert op het rooster en de muur. Rooster is nu dicht en probleem is opgelost. Echte oplossing is een radiator onder het raam.
Extra isoleren zorgt voor uitdagingen om vocht uit je huis te krijgen, als dat misgaat krijg je schimmel. Het is alleen niet vanwege de isolatie...
Ik denk idd wel dat hoe meer gaten er geboord worden van waaruit gevuld wordt hoe beter wol of korrels of PUR verspreid wordt.
Anoniem: 249850
Kievit1964 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:18:
Ook bezig met offertes en kom wel erg grote prijs verschillen tegen.
Heb muur die nageisoleerd is ooit met Uf schuim. Hiervan is weinig meer over, dit is ook geconstatreerd door de diverse bedrijven.
Nu wil ik dus een aanbieding voor het verwijderen en opnieuw vullen.
Gaat om ongeveer 80-85 m2.
Krijg nu offertes varierend van 1500 tot 4300 euro.
Die van 1500 euro zijn niet komen kijken en rekenen voor schoonmaken slechts 275 euro: valt dus al gelijk af.
Dan één die zij dat verwijderen niet nodig was als ze het zouden bijspuiten met vernieuwde Uf schuim. (1700 euro)
En dan drie bedrijven die zeggen te verwijderen (wat op dezelfde manier gaat bij alle drie wat ik begreep) en die varieren dus tussen de 2700 en 4200 euro.
Het enige verschil was dat één HR++ parels gebruikt en de ander Neopix parels die beter zouden zijn.
Wat is reeël kwa prijs. Verschil is nl. wel erg hoog en dan heb ik Pluimers nog niet eens hierbij zitten
Hier een soortgelijke situatie: Huis uit eind jaren '30, in de jaren '80 (denk ik) nageïsoleerd met UF-schuim. Schuim is nu deels verdwenen.Soullancer schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 01:20:
Offerte gehad van bedrijf na overleg.
Zit ook hier oud UF schuim wat niks meer waard is, als je er naar kijkt, blaast of aanraakt verpulverd het al.
Zij geven aan: bijvullen met supafill. Verdrukt de oude UF schuim hoeft niet verwijderd te worden.
Bij parels moet het wel verwijderd worden
Wat is wijsheid?
Van de vijf aangevraagde offertes heb ik er uiteindelijk drie gekregen; de andere twee wilden niks doen met een spouw waar al iets aan gebeurd was.
Alledrie bedrijven kiezen een andere oplossing:
1 Bijvullen met UF-schuim (Maar gaat dat dan weer langzaam oplossen, net als in het verleden? Volgens het isolatiebedrijf wordt er tegenwoordig een andere samenstelling gebruikt die langer meegaat, maar ik heb daar twijfels bij)
2 Parels erin blazen en hopen dat daarmee het oude schuim verpulvert (gebeurt dat ook echt, dat verpulveren? en wat zijn de risico's?)
3 glaswol/ Supafil erin blazen en hopen dat daarmee het schuim verpulvert. (idem)
Welke keus hebben jullie uiteindelijk gemaakt?
ik zou eerst de spouw leeg laten zuigen (vreemd dat niemand dit aangeboden heeft) en dan opnieuw vullen met je product naar keuze.
http://comfort-company.nl/isoleren/isolatie-verwijderen/
http://comfort-company.nl/isoleren/isolatie-verwijderen/
toeter, ik ben wel benieuwd of en wat jij ondertussen hebt gekozen ??Anoniem: 249850 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:02:
[...]
[...]
Hier een soortgelijke situatie: Huis uit eind jaren '30, in de jaren '80 (denk ik) nageïsoleerd met UF-schuim. Schuim is nu deels verdwenen.
Van de vijf aangevraagde offertes heb ik er uiteindelijk drie gekregen; de andere twee wilden niks doen met een spouw waar al iets aan gebeurd was.
Alledrie bedrijven kiezen een andere oplossing:
1 Bijvullen met UF-schuim (Maar gaat dat dan weer langzaam oplossen, net als in het verleden? Volgens het isolatiebedrijf wordt er tegenwoordig een andere samenstelling gebruikt die langer meegaat, maar ik heb daar twijfels bij)
2 Parels erin blazen en hopen dat daarmee het oude schuim verpulvert (gebeurt dat ook echt, dat verpulveren? en wat zijn de risico's?)
3 glaswol/ Supafil erin blazen en hopen dat daarmee het schuim verpulvert. (idem)
Welke keus hebben jullie uiteindelijk gemaakt?
Ik ben van plan om komende weken ook wat isolatiebedrijven langs te laten komen. Welke zijn er bij jou geweest ?
Kievit1964, ondertussen al een keuze gemaakt ?Kievit1964 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:18:
Ook bezig met offertes en kom wel erg grote prijs verschillen tegen.
Heb muur die nageisoleerd is ooit met Uf schuim. Hiervan is weinig meer over, dit is ook geconstatreerd door de diverse bedrijven.
Nu wil ik dus een aanbieding voor het verwijderen en opnieuw vullen.
Gaat om ongeveer 80-85 m2.
Krijg nu offertes varierend van 1500 tot 4300 euro.
Die van 1500 euro zijn niet komen kijken en rekenen voor schoonmaken slechts 275 euro: valt dus al gelijk af.
Dan één die zij dat verwijderen niet nodig was als ze het zouden bijspuiten met vernieuwde Uf schuim. (1700 euro)
En dan drie bedrijven die zeggen te verwijderen (wat op dezelfde manier gaat bij alle drie wat ik begreep) en die varieren dus tussen de 2700 en 4200 euro.
Het enige verschil was dat één HR++ parels gebruikt en de ander Neopix parels die beter zouden zijn.
Wat is reeël kwa prijs. Verschil is nl. wel erg hoog en dan heb ik Pluimers nog niet eens hierbij zitten
[Voor 32% gewijzigd door ZeRoC00L op 14-06-2016 16:27]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Anoniem: 812195
Ik heb in deze thread een aantal aanbieders voorbij zien komen, maar nog niet "Nederland Isoleert". Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ben een beetje laat want ze zijn al bezig geweest hier. Ze hadden wat tegenslag, dachten mijn hoekhuis (zijgevel en achtergevel in 2 uur gedaan te krijgen, maar zijn nog maar halfweg. Bovendien blijkt mijn spouw op sommige plaatsen meer dan 30 cm breed. Ze waren bang niet genoeg materiaal bij zich te hebben en misschien nog wel 5 uur nodig te hebben.
Voorlopig ben ik blij met hen. Ze brachten een zeer gunstige offerte uit. (Rond €811,51 voor een geraamde 41 m², die overigens volledig foutief berekend is en eigenlijk rond de 80m² moet zijn
Maar ja dat is in mijn voordeel.) De dame die de meting deed was niet heel nauwkeurig, maar de 3 mannen die het werk kwamen uitvoeren lijken vakbekwaam en ervaren, en goed op elkaar ingewerkt. Terwijl 1 persoon de nozzle bediende stond een ander bij de machine de materialen bij te vullen en man 3 was bezig de overige gaten te boren.
Ze waren bereid om op verzoek van mijn buurman eerst het werk aan mijn aanbouw in zijn tuin te doen, en hebben de boorgaten keurig dichtgemaakt met de juiste kleur cement. Ze hebben zelfs het dak van mijn aanbouw nog even schoongespoten met de lege machine, hoewel ze graag naar huis (meer dan 100 km verderop in Amersfoort) wilden.
Ik moet nog kijken hoe ze het resterende werk gaan doen en of ik ook last krijg van vocht. En wat er uiteindelijk op de rekening komt te staan. Maar ik heb me voorgenomen om coulant te zijn als ze extra kosten willen berekenen voor meer materiaalgebruik (ga ik uit van een inkoopprijs van €50 per zak van 16,6 kg, dan zal uiteindelijk alleen het materiaal al meer kosten dan ze mij hebben aangeboden. En als ze goed werk leveren hoeven ze van mij niet voor niets te werken.)
Supafil of parels
Het topic dus. Nederland Isoleert gebruikt standaard supafil voor muren en parels voor natte kruipruimten. Ik heb enige tijd gezocht naar een alternatief voor EPS en was blij dat ik dit gevonden heb. De isolerende waarde van de beide materialen is vrijwel identiek. Maar ik heb grote vragen bij de houdbaarheid van EPS (een kunststof schuim, net als Uf) en vooral bij de brandveiligheid.
In tegenstelling tot wat sommige brochures van commerçanten die hier al besproken zijn beweren, doet brandveiligheid van het materiaal er wel degelijk toe. Brandexperts (van de brandweer, niet van de isolatiebranche) wijzen erop dat gebouwen vaak van brandveilige materialen gebouwd zijn, maar dat de isolatie er doorgaans voor zorgt dat bij een grote brand het gebouw volledig verwoest wordt.
Ook materialen met een brandklasse A1 zoals supafil kunnen branden als je het maar heet genoeg maakt. Boven 700 graden zal een brand zich via de glaswol isolatie kunnen uitbreiden.
Met materialen als EPS moet je daarbij nog heel erg oppassen. Het wordt verkocht met de zeer gunstige brandklasse B. Maar het materiaal zelf is extreem brandbaar, zeker als het in losse bolletjes in een verticale spouw zit. Dan is er een mengsel van brandbaar materiaal en lucht dat als het moment daar is snel en zeer heet zal branden. Het materiaal zal zeer veel voeding aan het vuur geven.
Om de gunstige brandklasse te bereiken zijn er wat administratieve trucs uitgehaald. Er is een brandwerende coating op aangebracht die in testomstandigheden (dus niet perse bij u thuis) de brandschade binnen de normen houdt. Daarnaast gaat men ervan uit dat het in de spouw is opgesloten en dus ingebouwd in uw muur niet zo goed zal branden. Volgens brandweerrapporten blijkt dat in de praktijk dus wel even anders te werken.
Dit geldt ook voor harde PIR platen en PUR schuim. PIR en PUR zijn extreem brandbaar, maar isolatieplaten krijgen een gunstiger brandlabel omdat er zo'n laagje aluminium opzit. maar als zelfs een klein vuurtje de rand van een van uw pur isolatieplaten bereikt, zult u als u pech hebt misschien niet eens meer dag met uw handje kunnen zeggen tegen uw huis.
PIR brandt ook extreem snel, maar vormt een laagje as op het oppervlak dat bij een kleine brand de boel nog enigszins redt. Isolatiekorrels van PIR profiteren niet van die asvorming omdat ze daar te klein voor zijn.
Voor mij is het isoleren van mijn muren maar even een snel tussendoortje. Ik liep er al langer aan te denken en heb wat onderzoek gedaan naar de materialen, maar ik ben eigenlijk bezig met nieuwe kunststof kozijnen en een nieuwe houtskeletbouw gevel. In die gevel heb ik juist heel veel brandbare materialen laten verwerken. De ruimte in het houtskelet is opgevuld met PIR platen en aan de binnenkant heb ik op het grootste stuk trespa aan laten brengen in plaats van (volledig brandveilig) gipsplaat. Dat is wel veel mooier, maar ook veel gevaarlijker. Het geheel is onderhoudsvrij, isoleert zeer goed en ziet er zeer strak uit, maar bij een brand blijft er niet veel van over.
Ter compensatie ben ik dus op zoek gegaan naar manieren om de rest van mijn huisje veiliger te verbeteren. Vandaar dat ik bewust heb gekozen tegen EPS korrels.
vocht
Het probleem van vocht kwam bij mij na de houtskeletgevel al om de hoek kijken. Ook hier mis ik een cruciaal punt in de discussie.
Vocht komt heel vaak niet van buiten maar van binnen. De warme lucht van binnen komt in het isolatiemateriaal terecht of op een ander koele plaats en koelt af. Daardoor kan het minder vocht vasthouden en ontstaat condens. Dat moet je tegengaan met goede ventilatie. In mijn geval had ik geen last toen de gevel beter geïsoleerd werd, maar onstonden de problemen toen ik de kieren ernaast dichtgepurd had. Het vocht komt niet door de muur of de isolatie, maar de isolatie zorgt ervoor dat het vocht niet weg kan. Ik moet dus vaker ventileren. Ook in de winter als het koud is. Nu heb ik ruim ventilatieroosters laten aanbrengen in mijn kozijnen en kan dus rustig ventileren als ik niet thuis ben. Ik dacht dat ik die vooral in de zomer zou gebruiken, maar het blijkt dat ik ze ook in de winter hard nodig heb.
Omdat het vocht van binnenuit komt willen isolatiebedrijven niet aan de gang met dampdicht geverfde muren. "Optrekkend" vocht komt vaak helemaal niet uit de grond of als regen doorslag van buiten. Als er na isolatie een natte rand onderaan de muur ontstaat kan dat uit de grond komen, zeker als je een natte kruipruimte hebt, maar het kan ook onvolledige isolatie zijn. Op een Engels forum zag ik dat daar nogal eens problemen ontstaan zijn door puin dat in de muur is achtergelaten bij de bouw. Als dat niet verwijderd wordt voor isolatie en er wordt verkeerd gewerkt ontstaan daardoor lege ruimtes in de muur. Die hebben een andere temperatuur dan de wel geïsoleerde delen en daar ontstaat dan condens in.
Dus nog even een off topic tip: als je condensvorming op of in de muur hebt moet je misschien wel helemaal niet je buitenmuur waterdicht maken. Dat houdt het vocht juist binnen. In plaats daarvan moet je misschien juist de spouw beter van buiten uit ventileren.
En ja, ventileren doet het effect van de isolatie gedeeltelijk teniet. Maar ja, je isoleert niet om de koude lucht buiten te houden, maar om de warmteuitwisseling langs de muuroppervlakken te verminderen. Ook in de winter is het tegenwoordig vaak overdag boven de 10 graden (leve de klimaatverandering). Dus als ik op het warmste deel van de dag de ventilatieschuiven openzet en ze dicht doe als het kouder wordt heb ik ook minder last van warmteverlies door ventilatie.
Mijn nieuwe gevel heeft het woongenot aanmerkelijk verbeterd. het was niet koud in huis, maar het voelt nu gewoon op de een of andere manier beter. Ik hoop dat de muurisolatie dat nog versterkt.
Ik ben een beetje laat want ze zijn al bezig geweest hier. Ze hadden wat tegenslag, dachten mijn hoekhuis (zijgevel en achtergevel in 2 uur gedaan te krijgen, maar zijn nog maar halfweg. Bovendien blijkt mijn spouw op sommige plaatsen meer dan 30 cm breed. Ze waren bang niet genoeg materiaal bij zich te hebben en misschien nog wel 5 uur nodig te hebben.
Voorlopig ben ik blij met hen. Ze brachten een zeer gunstige offerte uit. (Rond €811,51 voor een geraamde 41 m², die overigens volledig foutief berekend is en eigenlijk rond de 80m² moet zijn

Maar ja dat is in mijn voordeel.) De dame die de meting deed was niet heel nauwkeurig, maar de 3 mannen die het werk kwamen uitvoeren lijken vakbekwaam en ervaren, en goed op elkaar ingewerkt. Terwijl 1 persoon de nozzle bediende stond een ander bij de machine de materialen bij te vullen en man 3 was bezig de overige gaten te boren.
Ze waren bereid om op verzoek van mijn buurman eerst het werk aan mijn aanbouw in zijn tuin te doen, en hebben de boorgaten keurig dichtgemaakt met de juiste kleur cement. Ze hebben zelfs het dak van mijn aanbouw nog even schoongespoten met de lege machine, hoewel ze graag naar huis (meer dan 100 km verderop in Amersfoort) wilden.
Ik moet nog kijken hoe ze het resterende werk gaan doen en of ik ook last krijg van vocht. En wat er uiteindelijk op de rekening komt te staan. Maar ik heb me voorgenomen om coulant te zijn als ze extra kosten willen berekenen voor meer materiaalgebruik (ga ik uit van een inkoopprijs van €50 per zak van 16,6 kg, dan zal uiteindelijk alleen het materiaal al meer kosten dan ze mij hebben aangeboden. En als ze goed werk leveren hoeven ze van mij niet voor niets te werken.)
Supafil of parels
Het topic dus. Nederland Isoleert gebruikt standaard supafil voor muren en parels voor natte kruipruimten. Ik heb enige tijd gezocht naar een alternatief voor EPS en was blij dat ik dit gevonden heb. De isolerende waarde van de beide materialen is vrijwel identiek. Maar ik heb grote vragen bij de houdbaarheid van EPS (een kunststof schuim, net als Uf) en vooral bij de brandveiligheid.
In tegenstelling tot wat sommige brochures van commerçanten die hier al besproken zijn beweren, doet brandveiligheid van het materiaal er wel degelijk toe. Brandexperts (van de brandweer, niet van de isolatiebranche) wijzen erop dat gebouwen vaak van brandveilige materialen gebouwd zijn, maar dat de isolatie er doorgaans voor zorgt dat bij een grote brand het gebouw volledig verwoest wordt.
Ook materialen met een brandklasse A1 zoals supafil kunnen branden als je het maar heet genoeg maakt. Boven 700 graden zal een brand zich via de glaswol isolatie kunnen uitbreiden.
Met materialen als EPS moet je daarbij nog heel erg oppassen. Het wordt verkocht met de zeer gunstige brandklasse B. Maar het materiaal zelf is extreem brandbaar, zeker als het in losse bolletjes in een verticale spouw zit. Dan is er een mengsel van brandbaar materiaal en lucht dat als het moment daar is snel en zeer heet zal branden. Het materiaal zal zeer veel voeding aan het vuur geven.
Om de gunstige brandklasse te bereiken zijn er wat administratieve trucs uitgehaald. Er is een brandwerende coating op aangebracht die in testomstandigheden (dus niet perse bij u thuis) de brandschade binnen de normen houdt. Daarnaast gaat men ervan uit dat het in de spouw is opgesloten en dus ingebouwd in uw muur niet zo goed zal branden. Volgens brandweerrapporten blijkt dat in de praktijk dus wel even anders te werken.
Dit geldt ook voor harde PIR platen en PUR schuim. PIR en PUR zijn extreem brandbaar, maar isolatieplaten krijgen een gunstiger brandlabel omdat er zo'n laagje aluminium opzit. maar als zelfs een klein vuurtje de rand van een van uw pur isolatieplaten bereikt, zult u als u pech hebt misschien niet eens meer dag met uw handje kunnen zeggen tegen uw huis.
PIR brandt ook extreem snel, maar vormt een laagje as op het oppervlak dat bij een kleine brand de boel nog enigszins redt. Isolatiekorrels van PIR profiteren niet van die asvorming omdat ze daar te klein voor zijn.
Voor mij is het isoleren van mijn muren maar even een snel tussendoortje. Ik liep er al langer aan te denken en heb wat onderzoek gedaan naar de materialen, maar ik ben eigenlijk bezig met nieuwe kunststof kozijnen en een nieuwe houtskeletbouw gevel. In die gevel heb ik juist heel veel brandbare materialen laten verwerken. De ruimte in het houtskelet is opgevuld met PIR platen en aan de binnenkant heb ik op het grootste stuk trespa aan laten brengen in plaats van (volledig brandveilig) gipsplaat. Dat is wel veel mooier, maar ook veel gevaarlijker. Het geheel is onderhoudsvrij, isoleert zeer goed en ziet er zeer strak uit, maar bij een brand blijft er niet veel van over.
Ter compensatie ben ik dus op zoek gegaan naar manieren om de rest van mijn huisje veiliger te verbeteren. Vandaar dat ik bewust heb gekozen tegen EPS korrels.
vocht
Het probleem van vocht kwam bij mij na de houtskeletgevel al om de hoek kijken. Ook hier mis ik een cruciaal punt in de discussie.
Vocht komt heel vaak niet van buiten maar van binnen. De warme lucht van binnen komt in het isolatiemateriaal terecht of op een ander koele plaats en koelt af. Daardoor kan het minder vocht vasthouden en ontstaat condens. Dat moet je tegengaan met goede ventilatie. In mijn geval had ik geen last toen de gevel beter geïsoleerd werd, maar onstonden de problemen toen ik de kieren ernaast dichtgepurd had. Het vocht komt niet door de muur of de isolatie, maar de isolatie zorgt ervoor dat het vocht niet weg kan. Ik moet dus vaker ventileren. Ook in de winter als het koud is. Nu heb ik ruim ventilatieroosters laten aanbrengen in mijn kozijnen en kan dus rustig ventileren als ik niet thuis ben. Ik dacht dat ik die vooral in de zomer zou gebruiken, maar het blijkt dat ik ze ook in de winter hard nodig heb.
Omdat het vocht van binnenuit komt willen isolatiebedrijven niet aan de gang met dampdicht geverfde muren. "Optrekkend" vocht komt vaak helemaal niet uit de grond of als regen doorslag van buiten. Als er na isolatie een natte rand onderaan de muur ontstaat kan dat uit de grond komen, zeker als je een natte kruipruimte hebt, maar het kan ook onvolledige isolatie zijn. Op een Engels forum zag ik dat daar nogal eens problemen ontstaan zijn door puin dat in de muur is achtergelaten bij de bouw. Als dat niet verwijderd wordt voor isolatie en er wordt verkeerd gewerkt ontstaan daardoor lege ruimtes in de muur. Die hebben een andere temperatuur dan de wel geïsoleerde delen en daar ontstaat dan condens in.
Dus nog even een off topic tip: als je condensvorming op of in de muur hebt moet je misschien wel helemaal niet je buitenmuur waterdicht maken. Dat houdt het vocht juist binnen. In plaats daarvan moet je misschien juist de spouw beter van buiten uit ventileren.
En ja, ventileren doet het effect van de isolatie gedeeltelijk teniet. Maar ja, je isoleert niet om de koude lucht buiten te houden, maar om de warmteuitwisseling langs de muuroppervlakken te verminderen. Ook in de winter is het tegenwoordig vaak overdag boven de 10 graden (leve de klimaatverandering). Dus als ik op het warmste deel van de dag de ventilatieschuiven openzet en ze dicht doe als het kouder wordt heb ik ook minder last van warmteverlies door ventilatie.
Mijn nieuwe gevel heeft het woongenot aanmerkelijk verbeterd. het was niet koud in huis, maar het voelt nu gewoon op de een of andere manier beter. Ik hoop dat de muurisolatie dat nog versterkt.
Bij mij is vandaag ook de spouwmuur geïsoleerd. Huis is uit 1904 en midden/eind jaren 70 is er een extra buitenmuur omheen gezet. Vorig jaar al twee ramen in de woonkamer 2-4mm enkel glas laten vervangen voor hr++ glas wat al enorm scheelde qua comfort.
Vorig jaar mei een aantal bedrijven langs laten komen om een offerte te laten maken en een maand geleden heb ik er pas op gereageerd
Had zelf voor de hr++ parels gekozen als het materiaal om te laten vullen. Is allemaal netjes in de voegen geboord en net even een rondje om het huis gelopen en zo goed als geen beschadigingen aan de stenen gezien, dus daar heel blij mee. Erg benieuwd wat het gaat doen met de stookkosten en comfort in huis. Vooral in de hal waar het grootste gedeelte van de buitenmuur(~5M lengte) zit zou ik zeker verschil moeten gaan merken. In de winter komt alle kou van de muur af, in de zomer stijgt de warmte van de muur naar de slaapkamers. Dus ik ben benieuwd 
Vorig jaar mei een aantal bedrijven langs laten komen om een offerte te laten maken en een maand geleden heb ik er pas op gereageerd

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
snap alleen niet zo goed wat het hr++ van die parels is.vleesjus schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:32:
Bij mij is vandaag ook de spouwmuur geïsoleerd. Huis is uit 1904 en midden/eind jaren 70 is er een extra buitenmuur omheen gezet. Vorig jaar al twee ramen in de woonkamer 2-4mm enkel glas laten vervangen voor hr++ glas wat al enorm scheelde qua comfort.
Vorig jaar mei een aantal bedrijven langs laten komen om een offerte te laten maken en een maand geleden heb ik er pas op gereageerdHad zelf voor de hr++ parels gekozen als het materiaal om te laten vullen. Is allemaal netjes in de voegen geboord en net even een rondje om het huis gelopen en zo goed als geen beschadigingen aan de stenen gezien, dus daar heel blij mee. Erg benieuwd wat het gaat doen met de stookkosten en comfort in huis. Vooral in de hal waar het grootste gedeelte van de buitenmuur(~5M lengte) zit zou ik zeker verschil moeten gaan merken. In de winter komt alle kou van de muur af, in de zomer stijgt de warmte van de muur naar de slaapkamers. Dus ik ben benieuwd
r1.8 op 6cm spouw is niet echt geweldig, nou ja zou je dit halen dan was dit het wel. Ik denk dat je op een spouw van 6cm blij mag zijn met een r1 erbij. in vergelijking met een r4 van nieuwbouwhuizen redelijk waardeloos.
Nukezone FTW
Ze zijn volgens de leverancier beter dan de oude witte parels. Hr++ is een beetje loze term in deze. Tja het is eenmaal geen nieuwbouw, dus elke verbetering is meegenomen toch?
Maar andere opties zoals glaswol-vlokken doen het zelfs nog ietsje minder goed. Dus wat is het alternatief?Powrskin schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:58:
[...]
snap alleen niet zo goed wat het hr++ van die parels is.
r1.8 op 6cm spouw is niet echt geweldig, nou ja zou je dit halen dan was dit het wel. Ik denk dat je op een spouw van 6cm blij mag zijn met een r1 erbij. in vergelijking met een r4 van nieuwbouwhuizen redelijk waardeloos.
Welk bedrijf heeft het geisoleerd. Ik ben ook nog opzoek.vleesjus schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:32:
Vorig jaar mei een aantal bedrijven langs laten komen om een offerte te laten maken en een maand geleden heb ik er pas op gereageerdHad zelf voor de hr++ parels gekozen als het materiaal om te laten vullen. Is allemaal netjes in de voegen geboord en net even een rondje om het huis gelopen en zo goed als geen beschadigingen aan de stenen gezien, dus daar heel blij mee. Erg benieuwd wat het gaat doen met de stookkosten en comfort in huis. Vooral in de hal waar het grootste gedeelte van de buitenmuur(~5M lengte) zit zou ik zeker verschil moeten gaan merken. In de winter komt alle kou van de muur af, in de zomer stijgt de warmte van de muur naar de slaapkamers. Dus ik ben benieuwd
HR++ parels is alleen een duiding t.o.v. de 'normale' EPS parels. Door de toevoeging van grafiet krijgt het de grijze kleur en een 15% betere isolatiewaarde dan de normale witte parels.Powrskin schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:58:
snap alleen niet zo goed wat het hr++ van die parels is.
Met een 6cm spouw zijn je isolatie mogelijkheden beperkt natuurlijk. Nieuwbouw heeft een veel dikkere spouw.
Bestaande bouw upgraden naar nieuwbouw isolatiewaarden blijft lastig...
Comfort-company, die zitten hier in de buurt en kwamen met het hoogste aantal vierkante meters alsnog als de goedkoopste er uitjapser84 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:33:
[...]
Welk bedrijf heeft het geisoleerd. Ik ben ook nog opzoek.

Bij mij was Van de Bunt net de goedkoopste en de vertegenwoordiger het meest oprecht (neutraal) waar veel anderen een bepaald product zaten te pushen.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, maar wel met XMG bios voor undervolting, een 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Allemaal ff wachten, vanaf 15 sept 20% subsidie (bij 2 of meer maatregelen).
Vandaag offerte gehad, ongveer 100m2 voor 1500 euro, supafill. Wat vinden jullie van de prijs? We zitten bij Schiphol en Supafill geeft ook nog wat geluidsisolatie naar het schijnt.
[Voor 15% gewijzigd door MarcoHoorn op 10-09-2016 06:13]
Ik betaalde voor 175 m2 Neopixels 12 erui per m2.
Totaal met 12m spouwscheiders, 6 ventilatieroosters en Komo certificering 2622 euri.
Ik heb echter maar 6cm spouw, maar desondanks een groot verschil.
Ik merk heel sterk de geluidsreductie met die parels.
Totaal met 12m spouwscheiders, 6 ventilatieroosters en Komo certificering 2622 euri.
[Voor 31% gewijzigd door Tijgert op 13-09-2016 20:33]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, maar wel met XMG bios voor undervolting, een 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Bij welk bedrijf was dat? Eventueel via pm.Tijgert schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:30:
Ik betaalde voor 175 m2 Neopixels 12 erui per m2.
Edit: Lekker helder van mij, staat idd hier boven.Volg nota bene al een tijdje dit topic..
Zal wel aan het warme weer hebben gelegen.

[Voor 14% gewijzigd door Atomic2005 op 14-09-2016 07:51]
4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L
Dat zei ik 4 posts eerder al, Van de Bunt.
Ik heb ook 6 cm spouw. Bij de buren zit al isolatie , dus een blok zetten hoefde niet zei hij. Halve dag werk had hij het over. Vrijdag komt ook vd Bunt een offerte uitbrengen.
We willen ook wat kozijnen vervangen dud die 20% pakken we ff mee.
We willen ook wat kozijnen vervangen dud die 20% pakken we ff mee.
Hier ook de HR++ Parels in een jaren 70 rijtjeshuis. Gasverbruik -40% en comfort strak omhoog. Ik heb ook mijn kruipruimte laten vullen, en ook de vloer is een stuk comfortabeler. Ik was hier ongeveer 2500,- euro aan kwijt. - let wel dat mijn kruipruimte ook nog 6kuub zand nodig had en in deze prijs berekend zit.
Samen met het isoleren van het dak met 160mm steenwol is het gasverbruik met een ruime 50% gedaald. Het is aangenamer in de zomer en in de winter slaat de kachel veel minder vaak aan.
Samen met het isoleren van het dak met 160mm steenwol is het gasverbruik met een ruime 50% gedaald. Het is aangenamer in de zomer en in de winter slaat de kachel veel minder vaak aan.
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Hoe breed is je spouw?MarcoHoorn schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 22:07:
Vandaag offerte gehad, ongveer 100m2 voor 1500 euro, supafill. Wat vinden jullie van de prijs? We zitten bij Schiphol en Supafill geeft ook nog wat geluidsisolatie naar het schijnt.
Hangt ook af van de maat van de gaatjes zdie ze maken.
Ik had in mijn jaren huis kleinere 14 mm gaatjes om de bakstenen te sparen en dan heeft het isolatiebedrijf meer gaatjes nodig om de Supafill in de spouw te spuiten en neemt de prijs ook iets toe.
Spouw is 6 cm en om de meter worden gaten geboord. Halve dag werk met 2 man werd gezegd. Offerte van Maatwerkisolatie.
1e offerte was dus met supafill en energiewaarde van 1,86. En 1500 euro.
2e offerte is 1660 euro met supafill.
Met HR++ pixelparel een toeslag van 210 euro. Lambdawaarde 0,0034.
Hoe kan ik de lambdawaarde vergelijken met de energiewaarde van 1,86?
2e offerte is 1660 euro met supafill.
Met HR++ pixelparel een toeslag van 210 euro. Lambdawaarde 0,0034.
Hoe kan ik de lambdawaarde vergelijken met de energiewaarde van 1,86?
De laatste dagen heb ik enkele spouwmuur isolatie bedrijven over de vloer gehad.
Vandaag de eerste die in de spouw gekeken heeft en op basis daarvan een materiaal keuze gaf.
Vanwege de grote cement 'druipers' in de spouw rade hij parels aan boven minerale wol.
Ook had hij het over het IKOB keurmerk. Heeft iemand ervaring met keurmerken of certificering van bedrijven?
Vandaag de eerste die in de spouw gekeken heeft en op basis daarvan een materiaal keuze gaf.
Vanwege de grote cement 'druipers' in de spouw rade hij parels aan boven minerale wol.
Ook had hij het over het IKOB keurmerk. Heeft iemand ervaring met keurmerken of certificering van bedrijven?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Zie http://www.rvo.nl/subsidi...giebesparende-maatregelen
5 euro per m2 subsidie, mits je 2 duurzame investeringen doet. Laten wij nou net ook ons dubbel glas willen vervangen....
5 euro per m2 subsidie, mits je 2 duurzame investeringen doet. Laten wij nou net ook ons dubbel glas willen vervangen....

Welk bedrijf is dat ?liquid_ice schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:57:
De laatste dagen heb ik enkele spouwmuur isolatie bedrijven over de vloer gehad.
Lijkt me wel een plus voor ze, dat deze in de spouw kijkt. (met camera neem ik aan ?)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik heb op verschillende plaatsen eerst nog wat reparatie uit te laten voeren aan voegen. Kan dat ook uitgevoerd worden door de isolatiebedrijven die hier genoemd worden?
Wij hebben een paar jaar geleden 3 bedrijven over de vloer gehad, welke allen in de spouw gekeken hebben, wanneer ze dat niet doen, zou ik ze per definitie overslaan.
Bij hebben trouwens gekozen voor Bunt. Supafill wol in de muur, i.v.m. geluidsisolatie drukke weg. En korrels op de bodem van de (ondiepe) kruipruimte.
Bevalt erg goed, geluid, maar ook gas rekening. ( Gehalveerd, op vrijstaande woning).
Bij hebben trouwens gekozen voor Bunt. Supafill wol in de muur, i.v.m. geluidsisolatie drukke weg. En korrels op de bodem van de (ondiepe) kruipruimte.
Bevalt erg goed, geluid, maar ook gas rekening. ( Gehalveerd, op vrijstaande woning).
Dat is een beetje appels en peren vergelijken. 1,8 in een 6 cm spouw is zo'n beetje wat je nu kan krijgen bij na-isolatie. Een R-waarde van 4 in een spouw van 6 cm kan op dit moment redelijkerwijs niet. Het best isolerende materiaal op de markt, harde PIR platen met een Lambda van 0,023, halen in 6 cm ongeveer 2,6,.(bron: website van praxis, vergelijk Kingspan Iso-easy)Powrskin schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:58:
Wil je gunstiger uitkomen dan kan dat wel, maar met nu nog veel te dure aerogel isolatiematerialen voor (op dit moment) industriële toepassingen.
Gewone parels en Supafil hebben beide een Lambda van 0,038, wat helemaal niet slecht is, en komen op een R-waarde van zo'n 1.57 (in theorie) in 6 cm spouw. Ter vergelijking: steenwol en glaswol isolatiedekens hebben een Lambda van tussen de 0,040 en 0,035. Er is nu ook glaswol op de markt met een lambda van 0,032. Na-isolatie met parels of Supafil levert dus een resultaat op dat vergelijkbaar is met een gewone glas- of steenwol deken. Ook de (zeer brandbare) normale EPS platen hebben een Lambda van 0,038.
Ik had beloofd om mijn ervaringen met Nederland Isoleert te updaten. Wel, ze zijn een weekje later inderdaad teruggekomen en hebben het allemaal keurig afgemaakt. Zoals afgesproken. Ze hebben overal keurig in de voegen geboord en niet in de stenen, en de gaten keurig dichtgemaakt. Er is wel een klein kleurverschil in het voegsel in de zijmuur, maar dat zie ik eigenlijk alleen maar als ik 's avonds (in het donker) naar de muur kijk. Dus daar zeuren we niet meer over.
Wat ik vriendelijk van de jongens vond is dat ze een paar kleine stukjes kapotte voeg even gratis meegevoegd hebben. Kleine moeite als je toch een emmer cement in je handen hebt, maar het is toch leuk.
Ondanks de verkeerde meter berekening en de onverwacht bredere spouwen hebben ze keurig het afgesproken bedrag in rekening gebracht. €811,51 voor officieel 45 m², hoewel het in totaal naar de 80 m² en 18 zakken van 16,6 kg Supafil liep. Daar ben ik mooi goedkoop vanaf

De vuistregel is 10 m² per zak supafil in een spouw tot 8 cm. Waar de rest gebleven is weet ik niet, maar als het inderdaad in de 80 m² zit dan moet daar een laag van gemiddeld 18 cm zitten. Dat zou een gemiddelde R-waarde van 4,7 op moeten leveren.
Voorlopig ben ik dus tevreden. Maar de winter is nog niet begonnen dus eventuele fouten zijn nog niet aan het licht gekomen.
Dat zou ik zo snel niet weten. Maar om het isolatiemateriaal in te brengen gaan ze wel in de voegen boren. Dus als u het echt netjes wil hebben is het misschien beter om de reparaties te laten wachten tot na het isoleren. Ik ben geen metselaar, maar ik stel me voor dat structurele reparaties aan de muur eerst moeten en de optische afwerking van de voegen als laatste. Overleg met het isolatiebedrijf.gysman11 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:37:
Ik heb op verschillende plaatsen eerst nog wat reparatie uit te laten voeren aan voegen. Kan dat ook uitgevoerd worden door de isolatiebedrijven die hier genoemd worden?
30 cm? Mijn hemel. Da's geen spouw, da's een verticale kruipruimte...Anoniem: 812195 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 15:36:
Bovendien blijkt mijn spouw op sommige plaatsen meer dan 30 cm breed.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Dat was Pluimers.nlZeRoC00L schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:16:
[...]
Welk bedrijf is dat ?
Lijkt me wel een plus voor ze, dat deze in de spouw kijkt. (met camera neem ik aan ?)
Voor de vorstelijke prijs die ze vragen (hier tenminste) mogen ze ook wel wat meer doen.

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it
Pluimers hier ook gehad voor offerte,offerte bij hun 2x ! zo hoog als Linssen uit best .
Met het zelfde materiaal !
Iets of wat te arrogante verkoop praktijk .
Met het zelfde materiaal !
Iets of wat te arrogante verkoop praktijk .
[Voor 16% gewijzigd door tommieralfie op 03-10-2016 19:04]
Ga er maar van uit dat je spouw daar niet 18cm is, maar dat het spul een weg heeft gevonden naar een ruimte waar jij het niet verwacht.Anoniem: 812195 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 23:56:
[...]
De vuistregel is 10 m² per zak supafil in een spouw tot 8 cm. Waar de rest gebleven is weet ik niet, maar als het inderdaad in de 80 m² zit dan moet daar een laag van gemiddeld 18 cm zitten. Dat zou een gemiddelde R-waarde van 4,7 op moeten leveren.
Vorige week kunststof kozijnen laten zetten, achter de houten paneeltjes in het oude kozijn vonden we 2cm EPS platen. Die had ik verwacht, maar de EPS korrels achter de platen had ik daar niet verwacht. De spouwlatten van dit huis sluiten gewoon nergens goed aan, dus bij het inspuiten van EPS is dat spul overal en nergens gaan zitten op plekken waar het niet zou moeten zitten.
Klopt, de meeste prijzen die ik ontvangen heb voor m'n rijtjeshuis (voor en achter samen +/-30M2) waren 550 tot 900 euro. Pluimers zat op 1500.
Ondertussen is de opdracht aan Takkenkamp gegeven. Die keken ook in de spouw, boorde nog een extra gaatje om een mogelijk probleem te onderzoeken en kwamen met een nette offerte van 750 euro voor Supafill.
Ondertussen is de opdracht aan Takkenkamp gegeven. Die keken ook in de spouw, boorde nog een extra gaatje om een mogelijk probleem te onderzoeken en kwamen met een nette offerte van 750 euro voor Supafill.
Niemand bekend met Aminotherm?
Dat is een schuim dat ook gebruikt kan worden als je maar 2-3cm ruimte hebt, bijvoorbeeld omdat er vanuit de bouw al deels geïsoleerd is.
Schijnbaar vooral in Duitsland populair.
Zou dezelfde Rd als de Premium Neopixels moeten hebben, maar is goedkoper.
//edit
zie hier dat het schuim op vrijwel elk punt slechter scoort. Dat is niet wat de adviseur mij vertelde. Het wordt ook al 10+ jaar gebruikte, dus ook niet zo innovatief als hij deed voorkomen
Dat is een schuim dat ook gebruikt kan worden als je maar 2-3cm ruimte hebt, bijvoorbeeld omdat er vanuit de bouw al deels geïsoleerd is.
Schijnbaar vooral in Duitsland populair.
Zou dezelfde Rd als de Premium Neopixels moeten hebben, maar is goedkoper.
//edit
zie hier dat het schuim op vrijwel elk punt slechter scoort. Dat is niet wat de adviseur mij vertelde. Het wordt ook al 10+ jaar gebruikte, dus ook niet zo innovatief als hij deed voorkomen
[Voor 38% gewijzigd door frickY op 21-10-2016 15:06]
Terugkomend op dit verhaal; de spouwmuur isolatie lijkt zijn vruchten af te werpen. In de gang, zoals ik verwachtte, merkbaar warmer(minder koud) ten opzichte van eerder, en qua stookkosten toch al snel 20% minder per graaddag dan vorig jaar

Voor het gevoel is het wel wat kouder in huis. Waar eerder de verwarming vrij vaak aansprong en je dus continue stralingswarmte hebt van de radiatoren is die tussentijd een stuk groter geworden waardoor je de temperatuur merkbaar voelt zakken wanneer de radiatoren afkoelen. Ben snel geneigd om de verwarming een halve graad hoger te zetten.
Dat laatste zie ik wel meer klachten over. Heb hier sinds een paar weken kunststof kozijnen in de woonkamer, nu mag de verwarming ook naar 20,5 ipv 19,5-20 omdat het anders gewoon fris wordt op de bank. Voorheen stookte de CV de hele avond, nu maar 1-2x per uur.
Zwager heeft recent ook spouwmuurisolatie gedaan, die klaagt nu dat de vloerverwarming in z'n badkamer niet meer warm wordt 's morgens... huis is te snel op temperatuur
Zwager heeft recent ook spouwmuurisolatie gedaan, die klaagt nu dat de vloerverwarming in z'n badkamer niet meer warm wordt 's morgens... huis is te snel op temperatuur

kogel door de kerk. Wibro gaat het eind deze maand doen. Parels, 140 m2. Staan ook 6 ventilatiekokers op de offerte, voor de kruipruimte. Totaal: 2250 euro. Vond prijs ok, en zijn verhaal ook.
Wordt gecombineerd met installatie van nieuw glas rondom in december waardoor ik 2 duurzame investeringen doe, en daardoor in aanmerking kom voor subsidie. Betekent voor de spouwmuurisolatie een teruggave van 140x5=700 euro. Kosten dus 1550 euro.
Wordt gecombineerd met installatie van nieuw glas rondom in december waardoor ik 2 duurzame investeringen doe, en daardoor in aanmerking kom voor subsidie. Betekent voor de spouwmuurisolatie een teruggave van 140x5=700 euro. Kosten dus 1550 euro.
Inmiddels 3 bedrijven over de vloer gehad met 3 totaal verschillende verhalen en totaal verschillende bedragen.
Betreft ~25m² met aan de achterkant een serre, waardoor de bovenverdieping lastig bereikbaar is.
Tevens zit er al ~2cm tempex in de spouw, en is er ~4cm over waardoor wol sowieso geen optie is.
Takkenkamp
Aminotherm omdat het net zo goed zou zijn als parels maar goedkoper. Voor zover ik kan vinden is het gewoon PU-schuim dat helemaal niet vergelijkbaar is
€900
Pluimers
Pur omdat dat de oudst bewezen manier is dat gegarandeerd elk hoekje vult.
€1200, en ik moet dan zelf in een loopbrug voorzien om op de serre te kunnen
Wibro
HR++PS-parels omdat ze de hoogste Rd hebben en in tegenstelling tot pur damp-open zijn en daardoor kans op vocht problemen lager zou zijn
€500
Ik vind het maar lastig. Ook omdat zo een adviseur niet perse de kennis en kunde van het gehele bedrijf vertegenwoordigd. Ik heb liever dat de mannen die de isolatie aanbrengen verstand van zaken hebben, dan de verkoper.
Wibro is de enige die niet in de spouw heeft gekeken nadat ik had aangegeven wat de bevindingen van Pluimers waren. Ook de oppervlakte hebben ze blindelings overgenomen.
Takkenkamp was de enige die geen extra kosten rekende voor het plaatsen van extra ventilatiekokers.
Betreft ~25m² met aan de achterkant een serre, waardoor de bovenverdieping lastig bereikbaar is.
Tevens zit er al ~2cm tempex in de spouw, en is er ~4cm over waardoor wol sowieso geen optie is.
Takkenkamp
Aminotherm omdat het net zo goed zou zijn als parels maar goedkoper. Voor zover ik kan vinden is het gewoon PU-schuim dat helemaal niet vergelijkbaar is
€900
Pluimers
Pur omdat dat de oudst bewezen manier is dat gegarandeerd elk hoekje vult.
€1200, en ik moet dan zelf in een loopbrug voorzien om op de serre te kunnen
Wibro
HR++PS-parels omdat ze de hoogste Rd hebben en in tegenstelling tot pur damp-open zijn en daardoor kans op vocht problemen lager zou zijn
€500
Ik vind het maar lastig. Ook omdat zo een adviseur niet perse de kennis en kunde van het gehele bedrijf vertegenwoordigd. Ik heb liever dat de mannen die de isolatie aanbrengen verstand van zaken hebben, dan de verkoper.
Wibro is de enige die niet in de spouw heeft gekeken nadat ik had aangegeven wat de bevindingen van Pluimers waren. Ook de oppervlakte hebben ze blindelings overgenomen.
Takkenkamp was de enige die geen extra kosten rekende voor het plaatsen van extra ventilatiekokers.
[Voor 6% gewijzigd door frickY op 22-11-2016 16:05]
Ik heb dit topic even doorgebladerd maar ik zie nergens de ervaring met BioFoam Pearls®
Is er iemand die dit heeft laten doen in de spouw en wat is de ervaring hiermee?
http://kostonnoord.nl/biofoam-pearls/
Is er iemand die dit heeft laten doen in de spouw en wat is de ervaring hiermee?
http://kostonnoord.nl/biofoam-pearls/
[Voor 10% gewijzigd door Dewoudloper op 30-11-2016 22:06]
Ik zag eerder in het topic een korte discussie over HR en HR++ glas. Nu hebben wij net nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen. Familie is tevens fabrikant. Deze adviseerde ook om te kijken naar het isolatie materiaal tussen de glasplaten. Bij veel glas is dit rondom nog van aluminium. Wij hebben daar nu kunstof zitten (is zwart) dus ook daar is de koudebrug minder. Tevens wordt de isolatiewaarde van het glas alleen in het midden gemeten. De gemeten waarde geldt dus niet voor de hele plaat. De aluminium strip kan tot 15cm koude overdragen naar het glas begreep ik ook van hem. Ik kan het alleen vergelijken met bestaande dubbele beglazen die we nog moeten vervangen, maar er is wel een duidelijk verschil tussen de oude en de nieuwe kozijnen merkbaar.
Tevens zijn wij ook in de race voor spouwmuur isolatie. De offertes die ik nu heb liggen rond de 16euro/m2
Totaal is 144m2 en dan ongeveer 700 euro subsidie. Lijkt me wel te doen, ook het comfort gaat er op vooruit.
Waar ik wel moeite mee heb is een goede uitvoerder te vinden. Ze smijten allemaal met de iobokb en weet ik veel wat voor normen, maar ik kan niet goed achterhalen of ze dan ook betrouwbaar zijn. Weinig reviews of twijfelachtige reviews is voor mij n rede om niet met de firma in zee te gaan. De enige die nu is overgebleven is takkenkamp/feenstra, maar dat is de duurste en is van nuon geloof ik.
Wij gaan wel voor de parels. Ik ben bang dat wol inzakt namelijk. De parels werden ons ook aanbevolen voor onze 5,5cm spouw.
Is er iemand die ervaring heeft met een goede uitvoerder in het uiterste zuiden van het land?
Tevens zijn wij ook in de race voor spouwmuur isolatie. De offertes die ik nu heb liggen rond de 16euro/m2
Totaal is 144m2 en dan ongeveer 700 euro subsidie. Lijkt me wel te doen, ook het comfort gaat er op vooruit.
Waar ik wel moeite mee heb is een goede uitvoerder te vinden. Ze smijten allemaal met de iobokb en weet ik veel wat voor normen, maar ik kan niet goed achterhalen of ze dan ook betrouwbaar zijn. Weinig reviews of twijfelachtige reviews is voor mij n rede om niet met de firma in zee te gaan. De enige die nu is overgebleven is takkenkamp/feenstra, maar dat is de duurste en is van nuon geloof ik.
Wij gaan wel voor de parels. Ik ben bang dat wol inzakt namelijk. De parels werden ons ook aanbevolen voor onze 5,5cm spouw.
Is er iemand die ervaring heeft met een goede uitvoerder in het uiterste zuiden van het land?
Ik heb het door Neuhof-Haans uit Haelen laten doen.roger_s schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:56:
Eind 2013 rekenden zij een prijs van 14 euro per m2 voor Neopixel parels. Plus wat roosters en borstels was ik in totaal 1300 euro kwijt voor 81 vierkante meter. Destijds was er nog geen subsidie of was die al op voor dat jaar. Spouwdiepte van een 10cm gemiddeld.
We hebben verschillende partijen over de vloer gehad en deze beviel ons het best. Niet de allergoedkoopste prijs maar wel de beste prijs/kwaliteit verhouding (gevoelsmatig).
[Voor 14% gewijzigd door redfoxert op 04-12-2016 10:22]
Paar weken geleden laten doen door Bameco uit Maastricht.roger_s schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:56:
7cm spouw met HR++ Termoparels laten vullen. Zeer tevreden met het resultaat.
Zelfde partij is nu bezig met dakisolatie bij ons op zolder.
Die heb ik ok over de vloer gehad. Waren volgens mij erg duur. Welke m2 prijs heb jij betaald?loyske schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:47:
[...]
Paar weken geleden laten doen door Bameco uit Maastricht.
7cm spouw met HR++ Termoparels laten vullen. Zeer tevreden met het resultaat.
Zelfde partij is nu bezig met dakisolatie bij ons op zolder.
Erg duur was Pluimersroger_s schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:07:
[...]
Die heb ik ok over de vloer gehad. Waren volgens mij erg duur. Welke m2 prijs heb jij betaald?

Ik heb 16 euro/m2 betaald voor 83m2.
Je bent ook op de hoogte van de subsidie regeling die nu loopt?
Ahja, daar zit ik nu ook wel op, maar dan voor Feenstra/Takkenkamp. Ik moet de offerte van Bameco er nog eens bijpakken. Subsidie weet ik, zit alleen een beetje met de regels.loyske schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:25:
[...]
Erg duur was Pluimers
Ik heb 16 euro/m2 betaald voor 83m2.
Je bent ook op de hoogte van de subsidie regeling die nu loopt?
Dak is al geisoleerd.
Dubbelglas, kom niet aan de m2
En zo zijn er nog wat dingetjes.
Voor de subsidie moet je minimaal 2 maatregelen laten uitvoeren.
De regel voor het aantal m2 geldt alleen als je niet het hele huis doet. Als je nog maar 3 ramen hebt om te vervangen, kun je gewoon subsidie aanvragen.
Overigens hier goede ervaring met de HR ++ korrels van Isolatiespecialist.nl. Factuur van 1240 euro voor 100m2. We kregen een beetje korting ivm het samen uitvoeren met de buren.
Overigens hier goede ervaring met de HR ++ korrels van Isolatiespecialist.nl. Factuur van 1240 euro voor 100m2. We kregen een beetje korting ivm het samen uitvoeren met de buren.
_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"
Volgens mijn isolatieboer is de subsidiepot leeg. Of dit klopt weet ik niet. Ik wil graag spouwmuur isolatie en hr++ glas.
van de bunt rekent voor 108 m2 pixelparels 1800 euro. Spouw is 6 cm.
van de bunt rekent voor 108 m2 pixelparels 1800 euro. Spouw is 6 cm.
[Voor 22% gewijzigd door MarcoHoorn op 05-12-2016 19:35]
Hier begin november laten isoleren met Neopixels door Van den Dijssel uit Valkenswaard, is niet het uiterste zuiden, maar ze hebben volgens mij een aardig groot werkgebied.
Prijs per m2 was 14,25 voor 6-7 cm spouw, hier ging wel nog 6% korting af, omdat we het gelijktijdig met de buren hebben laten aanbrengen. Hebben prima werk geleverd en alles netjes opgeruimd. Gasverbruik obv graaddagen over november volgens mindergas.nl lag 34% lager dan afgelopen jaar, maar buiten dat is het comfort enorm verbeterd, ook hier dus erg tevreden met het resultaat.
Prijs per m2 was 14,25 voor 6-7 cm spouw, hier ging wel nog 6% korting af, omdat we het gelijktijdig met de buren hebben laten aanbrengen. Hebben prima werk geleverd en alles netjes opgeruimd. Gasverbruik obv graaddagen over november volgens mindergas.nl lag 34% lager dan afgelopen jaar, maar buiten dat is het comfort enorm verbeterd, ook hier dus erg tevreden met het resultaat.
Verwarmen met Elga/Toshiba en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 4200 Wp (Enphase)
Subsidie pot is voor nu leeg maar vanaf 1 maart gaat er weer een nieuwe ronde van start.
Er is gewoon een pot van 60 miljoen beschikbaar tot eind 2018 geloof ik. Waarom zou hij dan versoberen?
Ik heb contact gehad met de isolatiespecialist. Of het allemaal klopt heb ik mijn twijfels over.omdat ik dit tegenkwam: http://www.rvo.nl/subsidi...ergiebesparing-eigen-huis
Hoe kan ik dit overzicht interpreteren?
Hoe kan ik dit overzicht interpreteren?
[Voor 16% gewijzigd door MarcoHoorn op 05-12-2016 21:48]
Los van de subsidie zou ik sowieso je spouw laten isoleren. Kost wat maar het verdiend zichzelf terug binnen een beperkt aantal jaren. Comfort gaat omhoog en je huis word er ook stiller van. Geluiden van buiten worden hier een stuk meer gedempt en de gevoelstemperatuur is verbeterd.
Ja precies, dat zit dus ook in de planning, met of zonder subsidies. Het is alleen lastig uit te voeren, we zitten nog in een sloop/verbouw fase.redfoxert schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 00:56:
Los van de subsidie zou ik sowieso je spouw laten isoleren. Kost wat maar het verdiend zichzelf terug binnen een beperkt aantal jaren. Comfort gaat omhoog en je huis word er ook stiller van. Geluiden van buiten worden hier een stuk meer gedempt en de gevoelstemperatuur is verbeterd.
Spouw is toch juist heel makkelijk? Ervan uitgaande dat je geen buitenmuren aan het slopen/bouwen bent heb je er geen omkijken naar; ze boren een paar gaten en spuiten het vol met het door jouw gekozen materiaal.roger_s schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:56:
[...]
Ja precies, dat zit dus ook in de planning, met of zonder subsidies. Het is alleen lastig uit te voeren, we zitten nog in een sloop/verbouw fase.
De spouw is her en der open en daar komen we nu nog niet aan, pas als we gaan slopen dus. Het is wat lastig uit te leggen, maar het gaat nu nog niet, dan gaven de leveranciers ook al aan. Beter eerst klaar met de verbouwing en de gaten dichten, dan het nu al doen.EddoH schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:05:
[...]
Spouw is toch juist heel makkelijk? Ervan uitgaande dat je geen buitenmuren aan het slopen/bouwen bent heb je er geen omkijken naar; ze boren een paar gaten en spuiten het vol met het door jouw gekozen materiaal.
Maar aan de andere kant, waar een wil is, is een weg.
[Voor 4% gewijzigd door roger_s op 06-12-2016 10:19]
Ah, als de spouw open ligt is het duidelijkroger_s schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:19:
[...]
De spouw is her en der open en daar komen we nu nog niet aan, pas als we gaan slopen dus. Het is wat lastig uit te leggen, maar het gaat nu nog niet, dan gaven de leveranciers ook al aan. Beter eerst klaar met de verbouwing en de gaten dichten, dan het nu al doen.
Maar aan de andere kant, waar een wil is, is een weg.

Aan de andere kant; als je straks klaar bent met de verbouwing is het ook binnen een ochtend gedaan natuurlijk.
Ik wil zeker de spouw doen maar het feit is dat we nog zitten te dubben om ede kozijnen te laten vervangen door hr++ glas.
Mijn inziens is het beter om eerst de kozijnen te doen en als dat klaar is de spouwmuur. De subdidie is dan heel leuk hoor.
Mijn inziens is het beter om eerst de kozijnen te doen en als dat klaar is de spouwmuur. De subdidie is dan heel leuk hoor.
Je kan makkelijk eerst de spouw doen en dan de kozijnen, zowel de supafill als de gelijmde korrels blijven gewoon zitten als je een kozijn eruit haalt.
situatie: 2 onder 1 kap woning 1987; aanbouw 1999
Bij deze aanbouw (begane grond, op het zuiden) heb ik indertijd gezien dat de aannemer de bedrading naar de diverse WCD's en lichtschakelaars direct 'uit' de spouw haalde (dwz een gat maken in de achterzijde van de inbouwdoos en daar bedrading door naar binnen voeren). Toendertijd onvoldoende op gelet door mij ..
In de winterdag voel je het uit die WCD's en schakelaars tochten ..
Wat zou ik hier aan kunnen doen:
- boel openmaken en gat in inbouwdoos dichtmaken met siliconenkit ?
- openmaken, en met bus PUR schuim de spouw ter plaatse vol spuiten ?
- spouw laten na-isoleren
NB de spouw is met de verbouwing wel voorzien van glaswol isolatie, maar niet geheel; er is nog enkele cm over voor na-isolatie
Bij deze aanbouw (begane grond, op het zuiden) heb ik indertijd gezien dat de aannemer de bedrading naar de diverse WCD's en lichtschakelaars direct 'uit' de spouw haalde (dwz een gat maken in de achterzijde van de inbouwdoos en daar bedrading door naar binnen voeren). Toendertijd onvoldoende op gelet door mij ..
NB de spouw is met de verbouwing wel voorzien van glaswol isolatie, maar niet geheel; er is nog enkele cm over voor na-isolatie
11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015
Is er wacht buis gebruikt ? Zo nee eerst een gedeelte wachtbuis over uw huidige leiding doen. Ik zou daarna dat stuk bijvullen met pur... Is dan tenminste 100% luchtdicht
Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Is er iets op tegen om (een stukje van) de spouwmuur vol te spuiten met een normale bus PUR schuim ?
11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015
Ik zou dat niet doen. Volgens mij reageert dat heel anders dan wat ze in je spouw spuiten.
Een klodder uit een bus wordt zo 4 tot 5 keer zijn omvang als het stolt. Maar in je spouw kan het niet in 3 dimensies uitzetten. Het vloeit ook totaal niet.
De vloeistof die voor spouwmuurisolatie wordt gemengd stolt volgens mij langzamer en minder extreem.
Een klodder uit een bus wordt zo 4 tot 5 keer zijn omvang als het stolt. Maar in je spouw kan het niet in 3 dimensies uitzetten. Het vloeit ook totaal niet.
De vloeistof die voor spouwmuurisolatie wordt gemengd stolt volgens mij langzamer en minder extreem.
je hebt ook grijze pur.. deze zet zich veel minder hevig uit..frickY schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:51:
Ik zou dat niet doen. Volgens mij reageert dat heel anders dan wat ze in je spouw spuiten.
Ik zou dan eerder denken aan zoiets:hannibal2206 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:43:
Is er iets op tegen om (een stukje van) de spouwmuur vol te spuiten met een normale bus PUR schuim ?
http://www.cheaptools.nl/...6201055--purschuimen.html
Na veel gelezen te hebben op internet en met veel interesse de threat hier te hebben doorgenomen ben ik eindelijk tot een besluit gekomen. Ik vond het in eerste instantie echt een lastige klus. Prijs/kwaliteit verhouding en comfort is voor mij belangrijk geweest argument geweest in mijn uiteindelijke keuze.
Voor mij viel Pur isolatie af vanwege de mogelijke gassen etc. Voorkomen is beter dan genezen. Ook omdat deze samen met het nieuwe product gemaakt van gel vielen ook af ivm kosten.
Dus uiteindelijk moest ik kiezen tussen supafil en parels.
Twee bedrijven direct uitgenodigd. Regioisolatie.nl was de eerste en de vertegenwoordiger heeft netje uitgebreid tijd genomen voor de offerte. Tussen de spouwen gekeken (die allemaal schoon zijn) alles opgemeten kwam hij op 102 m2. Spouwmuur breedte is gemiddeld 6,5 cm.
Zijn prijs kwam uit op €1836 inclusief 7 meter borstels om te voorkomen dat de buren mee geïsoleerd worden. Dit zijn de EPS parels. HR++. Hij wilde mij wel tegemoet komen en de klus klaren voor €1700.
Met de gegevens nog twee schriftelijke offertes aangevraagd bij Linssen -Best.
Hun offerte kwam met HR++ Termoparels op €1530. De offerte kwam netjes en zakelijk op mijn over.
Ook bij van den Dijssel uit Valkenswaard een schriftelijke offerte aangevraagd.
Hun offerte was opgemaakt met de keuze tussen supafil voor €1390 of de HR+++ Neopixels premium voor €1490. De offerte was helder en zonder veel opsmuk opgesteld.
Ook isolatie.com uit Gemert is bij mij geweest. Prima vertegenwoordiger, prima verhaal, prima prijs.
Zijn metingen na de spouwmuren te hebben gecheckt, kwamen echter uit op 103 m2 en 8 mrt borstels.
Hij kon de klus aanbieden voor €1496 met de ISO parels HR++.
Dan zou de klus over 4 weken geklaard kunnen worden.
Naar aanleiding van hun positieve offerte toen gebeld met van den Dijssel uit Valkenswaard.
Hij kon de volgende dag komen om zelf mijn situatie van de spouwmuren te bekijken.
Hele aardige vakman zoals hij op mij overkwam. Hij heeft mij ook alles nogmaals uitgelegd. Hij heeft een gemiddelde van 6 cm spouwmuren opgemeten.
Ook hij kwam op 8 mrt borstels maar in totaal 97 m2 !
Hij zei dat hij er niet meer van kan maken en de klus ook voor de prijs van €1416 wil doen.
En.... Binnen 2 weken omdat er een klus geannuleerd was.
Dus over twee weken komt van den Dijssel bij mij de klus klaren en de spouwen vullen met Neopixels parels
De folder daarvan zegt dat deze lambda waarde van 0,033 W/ (M.K) en ook 2db geluidsreductie. Voor als iemand daar benieuwd naar mocht zijn. Zal in 2017 bericht sturen of ik verschil merk.
Voor mij viel Pur isolatie af vanwege de mogelijke gassen etc. Voorkomen is beter dan genezen. Ook omdat deze samen met het nieuwe product gemaakt van gel vielen ook af ivm kosten.
Dus uiteindelijk moest ik kiezen tussen supafil en parels.
Twee bedrijven direct uitgenodigd. Regioisolatie.nl was de eerste en de vertegenwoordiger heeft netje uitgebreid tijd genomen voor de offerte. Tussen de spouwen gekeken (die allemaal schoon zijn) alles opgemeten kwam hij op 102 m2. Spouwmuur breedte is gemiddeld 6,5 cm.
Zijn prijs kwam uit op €1836 inclusief 7 meter borstels om te voorkomen dat de buren mee geïsoleerd worden. Dit zijn de EPS parels. HR++. Hij wilde mij wel tegemoet komen en de klus klaren voor €1700.
Met de gegevens nog twee schriftelijke offertes aangevraagd bij Linssen -Best.
Hun offerte kwam met HR++ Termoparels op €1530. De offerte kwam netjes en zakelijk op mijn over.
Ook bij van den Dijssel uit Valkenswaard een schriftelijke offerte aangevraagd.
Hun offerte was opgemaakt met de keuze tussen supafil voor €1390 of de HR+++ Neopixels premium voor €1490. De offerte was helder en zonder veel opsmuk opgesteld.
Ook isolatie.com uit Gemert is bij mij geweest. Prima vertegenwoordiger, prima verhaal, prima prijs.
Zijn metingen na de spouwmuren te hebben gecheckt, kwamen echter uit op 103 m2 en 8 mrt borstels.
Hij kon de klus aanbieden voor €1496 met de ISO parels HR++.
Dan zou de klus over 4 weken geklaard kunnen worden.
Naar aanleiding van hun positieve offerte toen gebeld met van den Dijssel uit Valkenswaard.
Hij kon de volgende dag komen om zelf mijn situatie van de spouwmuren te bekijken.
Hele aardige vakman zoals hij op mij overkwam. Hij heeft mij ook alles nogmaals uitgelegd. Hij heeft een gemiddelde van 6 cm spouwmuren opgemeten.
Ook hij kwam op 8 mrt borstels maar in totaal 97 m2 !
Hij zei dat hij er niet meer van kan maken en de klus ook voor de prijs van €1416 wil doen.
En.... Binnen 2 weken omdat er een klus geannuleerd was.

Dus over twee weken komt van den Dijssel bij mij de klus klaren en de spouwen vullen met Neopixels parels
De folder daarvan zegt dat deze lambda waarde van 0,033 W/ (M.K) en ook 2db geluidsreductie. Voor als iemand daar benieuwd naar mocht zijn. Zal in 2017 bericht sturen of ik verschil merk.
[Voor 3% gewijzigd door FM69 op 14-12-2016 22:16. Reden: Leesbaarheid]
Vandaag iemand langs laten komen voor een offerte en mij woning dateert van eind jaren 60. Het betreft een hoekhuis en nu blijkt er glaswol tussen te zitten. Als ik de specialist mocht geloven kon dit gewoon bij gevuld worden met supafil. Echter kan ik hier weinig over terug lezen. Iemand enig idee of dit aan of af te raden is? Maakt het uit dat er glaswol in zit en kan dit bijgevuld worden met supafil?
Samen met de buren huizenblok van 4 woningen. Alles laten navullen met supafill.marcellie schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:14:
Vandaag iemand langs laten komen voor een offerte en mij woning dateert van eind jaren 60. Het betreft een hoekhuis en nu blijkt er glaswol tussen te zitten. Als ik de specialist mocht geloven kon dit gewoon bij gevuld worden met supafil. Echter kan ik hier weinig over terug lezen. Iemand enig idee of dit aan of af te raden is? Maakt het uit dat er glaswol in zit en kan dit bijgevuld worden met supafil?
Wij hebben er ook glaswol inzitten (30 jaar oud) en dat bleek zeer onregelmatig aangebracht tezijn.
Spouw inspectie met camera. Eigenlijk was het een puinhoop.
Isolatie verwijderen en nieuw aanbrengen is heel duur.
Bijvullen is goed te doen, het boorpatroon wordt aangepast met meer gaten boren om meer zekerheid te krijgen dat het nu wel goedgevuld wordt. 100% zekerheid kun je van niemand krijgen zei hij. Achteraf bij twijfel met een warmte camera foto's maken geeft uitsluitsel. Hij had het vaker gedaan en nooit problemen gehad. Ik was bang voor de verschillende isolatie waarden maar dat geeft praktisch geen problemen.
Het zit er nu 6 maanden in en ik vind het stiller in huis, en het lijkt dat het afkoelen echt langzamer gaat.
Jammer genoeg zie ik geen verschil bij mindergas.nl.
Moet ik er wel bij opmerken dat ik meer glas dan gevel heb. We later naar bed gaan dus langer stoken. En ik iets meer thuis werk. De buren gebruiken geen mindergas.nl dus dat is jammer.
Overigens is het op de bovenverdieping wel te merken. Van de 4 personen, zijn er 2 die geen volledig winter dekbed meer gebruiken.
Ik ben er blij mee. En dat het helpt ben ik van overtuigd.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Mooi verhaal en grappig hoeveel verschil in m2 er weer tussen zit. Wij hebben ons vorige huis laten isoleren met Supafill in 2009 en daarna was het soms té warm als we de houtkachel aan hadden... Nu verhuisd en in dit huis zit oude glaswol in de muren. Na het verhaal onder dat van jou twijfel ik weer of ik het (ooit) zal laten bijvullen.FM69 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:58:
Na veel gelezen te hebben op internet en met veel interesse de threat hier te hebben doorgenomen
O ja, bovenstaand citaat:
een 'threat' is een bedreiging,
een 'thread' is een draadje en, sinds een paar jaar, ook een serie posts op een internetforum

Komt vaak door hoe ze het berekenen.. zo trek je meestal al 10-20 cm af boven de ramen en deuren. Niet iedereen doet dat.Hkuit schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:52:
[...]
Mooi verhaal en grappig hoeveel verschil in m2 er weer tussen zit.
Zo zijn er sommige bedrijven die bv zeggen kijk zonder de aftrek verliezen is het 105 vierkante meter, reëel is het 95, we gaan dan de prijs van 95 verrekenen naar 105 zodat je over 10 vierkante meter extra subsidie krijgt..
bv 95 = 10 euro per vierkante meter, dan wordt het 9,50 en 105 vierkante meter bv.
950 - 570 =380 euro of 997,5-630=367
Wij hebben halverwege maart 2016 onze spouwmuur laten isoleren met minerale wol (ongeveer hetzelfde als minerale wol toch?). De meeste partijen kwamen uit op 110m2-130m2, maar dat waren allemaal van die jonge 'verkopers'. Pluimers kwam op circa 100m2. Was in prijs niet veel goedkoper maar gaf wel een veel beter gevoel. Niet zo'n typische verkoper waarvan je er 13 in een dozijn hebt. Ik meende dat de prijs iets van € 1700 was.
In verbruik scheelt het best wel, circa 20%, zie afbeelding.
De rode lijn is onze doelstelling, die staat op 1.800m3 en daar blijven we onder.
Voor isolatie was onze doelstelling 2.200m3 maar dat hadden we waarschijnlijk niet gehaald.
Overzicht begint op 21 december, toen was het ook al zo warm.
Ook mooi is het mini piekje te zien in augustus, toen was het even 15 graden ofzo (dik koud zeker als je uit 30+ nachttemperatuur komt).
Overigens valt er nog wel e.e.a. te winnen. Van veel tot weinig effect: We hebben nog meerdere koudelekken in de keuken (uitbouw), dak is onvoldoende geïsoleerd, benedenverdieping heeft nog van dat oude dubbel glas of enkel glas (voordeur & toilet), de voordeur sluit niet goed en de klep van de open haard sluit ook niet goed.
In verbruik scheelt het best wel, circa 20%, zie afbeelding.
De rode lijn is onze doelstelling, die staat op 1.800m3 en daar blijven we onder.
Voor isolatie was onze doelstelling 2.200m3 maar dat hadden we waarschijnlijk niet gehaald.
Overzicht begint op 21 december, toen was het ook al zo warm.
Ook mooi is het mini piekje te zien in augustus, toen was het even 15 graden ofzo (dik koud zeker als je uit 30+ nachttemperatuur komt).
Overigens valt er nog wel e.e.a. te winnen. Van veel tot weinig effect: We hebben nog meerdere koudelekken in de keuken (uitbouw), dak is onvoldoende geïsoleerd, benedenverdieping heeft nog van dat oude dubbel glas of enkel glas (voordeur & toilet), de voordeur sluit niet goed en de klep van de open haard sluit ook niet goed.
Bedankt voor je antwoord echter heb ik nog altijd wat twijfels mede doordat ik door drie verschillende partijen verschillende antwoorden heb gekregenSeafarer schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:40:
[...]
Samen met de buren huizenblok van 4 woningen. Alles laten navullen met supafill.
Wij hebben er ook glaswol inzitten (30 jaar oud) en dat bleek zeer onregelmatig aangebracht tezijn.
Spouw inspectie met camera. Eigenlijk was het een puinhoop.
Isolatie verwijderen en nieuw aanbrengen is heel duur.
Bijvullen is goed te doen, het boorpatroon wordt aangepast met meer gaten boren om meer zekerheid te krijgen dat het nu wel goedgevuld wordt. 100% zekerheid kun je van niemand krijgen zei hij. Achteraf bij twijfel met een warmte camera foto's maken geeft uitsluitsel. Hij had het vaker gedaan en nooit problemen gehad. Ik was bang voor de verschillende isolatie waarden maar dat geeft praktisch geen problemen.
Het zit er nu 6 maanden in en ik vind het stiller in huis, en het lijkt dat het afkoelen echt langzamer gaat.
Jammer genoeg zie ik geen verschil bij mindergas.nl.
Moet ik er wel bij opmerken dat ik meer glas dan gevel heb. We later naar bed gaan dus langer stoken. En ik iets meer thuis werk. De buren gebruiken geen mindergas.nl dus dat is jammer.
Overigens is het op de bovenverdieping wel te merken. Van de 4 personen, zijn er 2 die geen volledig winter dekbed meer gebruiken.
Ik ben er blij mee. En dat het helpt ben ik van overtuigd.
1) geen probleem, kan zo opgevuld worden met supafil voor hetzelfde effect en zegt dat het waarschijnlijk een van de allereerste isolaties geweest is
2) zegt opvullen kan alleen als er voldoende ruimte is, spouwmuur 6 cm dus als er bv nog 3 of 4 cm over is
3) alles verwijderen als het platen/rollen glaswol zijn. En zegt dat het pas later ingestopt is en niet vanaf het bouwjaar kan zijn. Als het vlokken zijn kan het er eventueel wel bijgesloten worden.
Nog meer mensen met deze ervaringen?
ik koop gewoon speelgoedklei, die niet hard word, dat stop je 2 cm van in de buisjes achter de wcd,s is er makkelijk uit te halen en voorkomt tocht, gebruikt de glasvezelleverancier ook zo vertelde een monteur me, (misschien iets andere klei)hannibal2206 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 01:29:
situatie: 2 onder 1 kap woning 1987; aanbouw 1999
diskeltische lurker
De kogel is door de kerk.
Alle kozijnen gaan we vervangen door kunststof met hr++ glas, totaal 11 kozijnen. De spouwmuur wordt gevuld met de neopixel premium isolatiewaarde 1,82 k/w. We hebben voor deze korrel gekozen vanwege de spouw van maar 6 cm en hogere isolatiewaarde. Van de Bunt gaat de spouw doen.
Gr Marco
Alle kozijnen gaan we vervangen door kunststof met hr++ glas, totaal 11 kozijnen. De spouwmuur wordt gevuld met de neopixel premium isolatiewaarde 1,82 k/w. We hebben voor deze korrel gekozen vanwege de spouw van maar 6 cm en hogere isolatiewaarde. Van de Bunt gaat de spouw doen.
Gr Marco
[Voor 3% gewijzigd door MarcoHoorn op 25-12-2016 07:22]
Hoe zijn de vloeren geïsoleerd bij mensen die spouwmuur isolatie hebben toegepast.
Ik heb een huis uit 1988 met volledige open kruipruimte en tegen het zigzag beton zit 20cm dik piepschuim.
Heb geen vloerverwaming, kruipruimte is altijd kurkdroog en temperatuur komt nooit onder de 18, zelfs niet met de 2 dagen kou van vorige week.
Niet dat de spouwmuur ombelangrijk is, maar op de vloer concentren is zeker niet verkeerd. Jammer dat veel nieuwbouw geen kruipruimte meer heeft en de lucht tussen beton/piepschuim en aarde ontbreekt. Wat piepschuim op de kale bodem en daar je beton op storten heeft niet helemaal hetzelfde resultaat.
Ik heb een huis uit 1988 met volledige open kruipruimte en tegen het zigzag beton zit 20cm dik piepschuim.
Heb geen vloerverwaming, kruipruimte is altijd kurkdroog en temperatuur komt nooit onder de 18, zelfs niet met de 2 dagen kou van vorige week.
Niet dat de spouwmuur ombelangrijk is, maar op de vloer concentren is zeker niet verkeerd. Jammer dat veel nieuwbouw geen kruipruimte meer heeft en de lucht tussen beton/piepschuim en aarde ontbreekt. Wat piepschuim op de kale bodem en daar je beton op storten heeft niet helemaal hetzelfde resultaat.