Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Je moet de verwarming wel aanzettenG.Scholtens schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:14:
Bij ons gaan ze volgende week de spouw volgooien met die grijze parels, ben dan ook reuze benieuwd of het dan lekker warm in huis word
Ik had het ook jaren eerder moeten doen, maar had toen andere bezigheden en prioriteiten.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Hebben nog een hete lucht installatie uit de jaren 70. Maar volgens mij is de laatste jaren al wel het systeem vervangen gelukkig.drielp schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:13:
[...]
Je moet de verwarming wel aanzetten, maar je merkt zeker het verschil. De warmte blijft langer in huis en je bent de "koude val" langs je muren kwijt.
Ik had het ook jaren eerder moeten doen, maar had toen andere bezigheden en prioriteiten.
Slaapkamer word nooit echt lekker warm, altijd koud. Vooral de muren, en ons bed staat nog bij deze muur ook. Maar nog dikke week dan gaat het gebeuren. Spouw en isolatie in de kruipruimte.
Maar wat ik mij afvraag, onze topgevel is van kunstof. Hoe kunnen ze nu dan alsnog dit gedeelte gaan isoleren? Neem aan dat ze geen gaten gaan boren in het kunstof?
Ik heb hier op de achtergevel, noordkant, nog een hele bak hout. Is nog in prima conditie, mag volgend jaar nog wel weer geschilderd worden, maar zonde om te slopen. Als het in dezelfde staat was als bij de buurman had ik het gesloopt, opnieuw geisoleerd met PIR en vervolgens bekleed met kunststof. Er zit nu nml 2,5cm piepschuim met een laagje dampopen folie tussen. Als het er net zo in ligt als de houten delen op de benedenverdieping, dan gok ik dat er kieren van enkele centimeters tussen de isolatieplaten zitten, isoleren doet het ook totaal niet dus.
1) Ja, supafil, kan ik [isolatiebedrijf] je ook aanraden als ik meer wil verdienen, hanteert iedereen een grotere winstmarge op, dus voor mijn portemonnee mag je met supafil vullen.
2) Leuk dat het niet inzakt en waterafstotende vezels zijn. Maar vergeet niet dat het gewoon geimpregneerd spul is waarvan nog niet duidelijk is of het na 10 jaar nog net zo waterafstotend is en uiteindelijk toch vocht opneemt en gaat inzakken.
Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben voor grijze parels gegaan. Was voor ons vrijstaande huisje ergens rond de 1360 euro kwijt. Spouwdikte ca. 6 cm, 1960 bouw.
Van de zomer merkte ik meteen het verschil: het warmde binnen stukken minder hard op omdat de stralingswarmte van de buitenmuur niet meer doorsloeg naar de binnenmuur. Nu van de winter maar eens kijken of het binnen ook een prettiger klimaat blijft.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Dat is jammer dat ze daar niks mee doen dan, onze slaapkamer zit nu dus net achter de kunstof topgevel._JGC_ schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:27:
Dat kunststof deel slaan ze gewoon over. Gaat ook niet goed als je daar zooi tussen gaat spuiten, dan vergaat je houten constructie achter het kunststof.
Ik heb hier op de achtergevel, noordkant, nog een hele bak hout. Is nog in prima conditie, mag volgend jaar nog wel weer geschilderd worden, maar zonde om te slopen. Als het in dezelfde staat was als bij de buurman had ik het gesloopt, opnieuw geisoleerd met PIR en vervolgens bekleed met kunststof. Er zit nu nml 2,5cm piepschuim met een laagje dampopen folie tussen. Als het er net zo in ligt als de houten delen op de benedenverdieping, dan gok ik dat er kieren van enkele centimeters tussen de isolatieplaten zitten, isoleren doet het ook totaal niet dus.
Dus ik blijf zeg maar koude muren houden, of zal dat meevallen aangezien het eerste gedeelte van de muur wel vol zit met parels?
Op youtube kwam ik ook een filmpje tegen dat ze vanaf het dak ook bij de spouw kunnen komen, dan gooien ze paar dak pannen los. En vol spuiten zou ik zeggen.
[ Voor 7% gewijzigd door G.Scholtens op 20-11-2014 08:38 ]
Als je binnenmuur steen is en je spouw is ongeisoleerd en geventileerd, dan heeft dat uiteraard invloed op de temperatuur van je binnenmuur achter het kunststof. Grote kans dat je straks al een groot stuk van de kou kwijt bent na isoleren van de spouw.
Maargoed, kunststof hoeft niet geverfd te worden en is redelijk demontabel, je moet alleen even bij de bovenste plank zien te komen. Bij hout is het meteen slopen...
Bedankt voor de info. Wachten het rustig af volgende week, misschien hebben ze zelf nog wel ideeen hierover. Weet zelf ook niet hoe lang het er al zit, wonen er nog maar net_JGC_ schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:25:
Mja, grote kans dat er wel isolatie achter het kunststof zit, weet niet hoe lang dat er al zit en of er destijds bij vernieuwen is geisoleerd.
Als je binnenmuur steen is en je spouw is ongeisoleerd en geventileerd, dan heeft dat uiteraard invloed op de temperatuur van je binnenmuur achter het kunststof. Grote kans dat je straks al een groot stuk van de kou kwijt bent na isoleren van de spouw.
Maargoed, kunststof hoeft niet geverfd te worden en is redelijk demontabel, je moet alleen even bij de bovenste plank zien te komen. Bij hout is het meteen slopen...
Dat is altijd een goed idee.LuukNouwen schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:47:
Gisteren telefonisch contact gehad met Comfort Company. Hun aanbeveling was om de chips te verwijderen. De kosten hiervan zijn €16 per m2 (excl BTW). Nu was de vewachting van Comfort Company dat de chips maar op een beperkt deel van de spouwmuur zit, waardoor ze maar weinig weg hoeven te halen en de kosten dus ook niet zo hoog zijn. Ik ga nog bij een ander bedrijf een offerte aanvragen.
Is in die prijs btw ook het uurloon indirect doorgerekend of komt er dat nog wel bij?
Mooi man, krijg je leuke (verslavende) grafieken van.Gasschuif schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:03:
Afgelopen januari is hier de spouw gevuld met "black pearls" door de fa Pluimers, werkt heel goed is mijn ervaring na een klein jaartje.
Als ik kijk naar de graaddagen van vorige november en nu scheelt het c.a. 40 % in kWh s in mijn beide WP s
Gebruik je geen gas dan, of heb je de "gasschuif" dichtgedaan?

De prijs is inclusief uurloon.marcel87 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:19:
[...]
Dat is altijd een goed idee.
Is in die prijs btw ook het uurloon indirect doorgerekend of komt er dat nog wel bij?
Anoniem: 239170

In hoeverre zou dit soort isolatie daarbij kunnen helpen? Zowel mijn woning als zijn woning betreft een hoekwoning met de hoekzijde aan dezelfde kant. Maandag komt een opzichter even langs om te kijken, ik heb alleen geen directe plekken op de muur van de hoek dus het is wat lastiger aan te tonen.
Het betreft een eind jaren 70 woning die al nageïsoleerd zou moeten zijn maar zelf heb ik niks in mijn spouw gezien en de jongens van isoprofs bij de andere woning ook niet.
Isolatie kan heel erg goed helpen. Wij hadden steeds last van schimmel in de hoeken van de bovenverdieping. Met een IR thermometer met dauwpunt berekening was ook direct duidelijk waarom: de buitenmuren waren zo koud dat het beetje aanwezige vocht daar ging condenseren. Met een IR camera heb ik vervolgens het hele huis nagelopen, en iedere onderbreking in de isolatie in kaart gebracht. Met behulp van die foto's is de isolatie helemaal hersteld, en nu is er geen probleem meer: de binnenmuren zijn domweg te warm zodat condensatie geen kans heeft.Anoniem: 239170 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 17:59:
In hoeverre zou dit soort isolatie daarbij kunnen helpen? Zowel mijn woning als zijn woning betreft een hoekwoning met de hoekzijde aan dezelfde kant. Maandag komt een opzichter even langs om te kijken, ik heb alleen geen directe plekken op de muur van de hoek dus het is wat lastiger aan te tonen.
Verder is de besparing op het gasverbruik groter dan ik dacht, samen met de besparing van telkens de muren te moeten schoonmaken/witten kom ik op een TVT van minder dan 4 jaar voor deze actie. En inderdaad, als je eenmaal weet hoe relatief goedkoop laten isoleren is dan denk je: had ik jaren eerder moeten doen.
Ik kan trouwens bevestigen wat Gasschuif zegt: hier hebben ze ongeveer iedere 2 stenen een gat geboord om alles goed gevuld te krijgen. Dus in vergelijking met wat je ziet op sommige video's ziet boren ze voor Supafil veel meer gaten. Maar achteraf zie je daar toch bijna niets van, en de kosten per m2 zijn niet zo gek veel anders: Supafil is nu eenmaal wat goedkoper.
Jawel de "gasschuif" staat hier al een paar maanden dicht. Nul gas dus.marcel87 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:19:
[...]
Dat is altijd een goed idee.
[...]
Mooi man, krijg je leuke (verslavende) grafieken van.
Gebruik je geen gas dan, of heb je de "gasschuif" dichtgedaan?
[offtopic aan]
De beide L/L WP's bevallen meer dan prima, Ook de inductie koopplaat ipv het gasfornuis, en ook de de WP droger. (was een gasdroger) De warmwatervoorziening in keuken en douche zijn E boilers geworden.
De PV is opgeschaald naar 5 kWp, komend voorjaar 700 Wp erbij.
[oftopic uit]
Wat niet in geld is uit te drukken is het comfort gevoel in huis, de koude lucht die van de binnenmuren afzakt. Dat is verdwenen, de afkoeling in de nacht is sterk verminderd, spijt dat ik dat niet jaren eerder gedaan heb
( Gasschuif woont al 20+ jaar in zijn huis

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Anoniem: 431666
Nu we het huis gekocht hebben en gingen verbouwen bleken de parels niet meer in de spouw te zitten
We hebben toen de spouw laten vullen met knauf supafil in totaal 100M2 voor 1250 euro.
En we hebben geen last van vocht !!!
[ Voor 5% gewijzigd door harbering op 22-11-2014 17:35 ]
9500 WP Totaal ,,LLWP
Ik wil van het vocht af en betere isolatie is natuurlijk ook nooit weg maar het betreft een huurwoning dus ik ben wat gelimiteerd in mijn keuzes.blissard schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 16:52:
id hollander, wat wil je bereiken? isolatie verwijderen en nieuwe aanbrengen?
Van wat ik nu heb gezien heeft het isolatiemateriaal (waar het nog aanwezig is) wat er zit er wel eens deftiger uit gezien. Het vult ook niet echt de hele spouw af maar kan wellicht toch teveel zijn om te laten zitten, daar heb ik geen verstand van.
Morgen eens een ladder erbij pakken en nog wat andere hogere plekken in de muur bekijken.
Anoniem: 635862
Nu heb ik ook de comfort-company gemaild voor een offerte en deze ook gekregen.
Pluimers rekent €25,-/m2 voor het verwijderen, de comfort-company €16,-/m2. Allebei ex BTW. Een nogal fors verschil wat ik zo niet kan verklaren.
De comfort-company vult met "comfort plus parel", wat volgens mij gewoon hun eigen merknaam is voor HR++ parels. Iemand die hier wat meer van weet?
Ook schermen ze met een isolatiewaarde in een spouw van 6 cm van 2,2 m2K/W, terwijl ik voor HR++ bij 6 cm overal 2,0 m2K/W weer vind.
Het vullen is trouwens ook aardig goedkoper als bij Pluimers, €12,50/m2 voor parels, terwijl Pluimers mij €16,50/m2 voor supafil rekende. Allebei ex BTW.
Iemand hier ervaring met de Comfort-company?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Gisteren zijn ze bij ons langs geweest.G.Scholtens schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:43:
[...]
Bedankt voor de info. Wachten het rustig af volgende week, misschien hebben ze zelf nog wel ideeen hierover. Weet zelf ook niet hoe lang het er al zit, wonen er nog maar net
Kruipruimte zit nu vol met parels (15cm laag) en de spouw ook helemaal vol.
Moet ik nu direct de extra warmte in huis vernemen of heeft dit zijn tijd nodig?
Nope, met beide (nog) niet.blitzkrieg schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:44:
Iemand hier ervaring met de Comfort-company?
Maar mijn gevoel dat ik van Pluimers heb is dat het zo'n gehypt bedrijf is. Gewoon als je de sites vergelijkt valt me dat op, CC lijkt wat meer bescheiden te zijn. Psychologisch gezien lijkt de site van Pluimers schreeuwerig en willen ze me overtuigen hoe geweldig ze zijn... dat soort sites (en dus bedrijven) vermijd ik dan altijd.
Overigens staat de site van CC dat bij HR++ parels Rd=2 bij een spouw van 6cm, zie onze werkwijze. En voor wat betreft de prijzen: in hoeverre zijn de prijzen in ruim 2 jaar tijd veranderd? Wellicht wel zo eerlijk om na te gaan voor je vergelijking. Misschien omdat procentueel meer mensen inmiddels bezig zijn met na-isoleren de prijzen ook wat goedkoper zijn geworden?
Spouw zou je wel direct merken lijkt me. De kruipruimte zal je waarschijnlijk niet al te veel van merken, immers een laag EPS korrels over de bodem isoleert je vloer niet. Heb je een tijdje Mindergas.nl of een eigen log bijgehouden? Dan zal je het wel zien aan het gasverbruik mbt de spouw en misschien een klein beetje door die bodemisolatie.G.Scholtens schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:09:
[...]
Gisteren zijn ze bij ons langs geweest.
Kruipruimte zit nu vol met parels (15cm laag) en de spouw ook helemaal vol.
Moet ik nu direct de extra warmte in huis vernemen of heeft dit zijn tijd nodig?
Pluimers is volgens mij vooral wat groter, waardoor ook de site wat professioneler is opgezet.marcel87 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:55:
[...]
Nope, met beide (nog) niet.
offtopic:
Maar mijn gevoel dat ik van Pluimers heb is dat het zo'n gehypt bedrijf is. Gewoon als je de sites vergelijkt valt me dat op, CC lijkt wat meer bescheiden te zijn. Psychologisch gezien lijkt de site van Pluimers schreeuwerig en willen ze me overtuigen hoe geweldig ze zijn... dat soort sites (en dus bedrijven) vermijd ik dan altijd.Maar niet dat het altijd wat zegt, tis gewoon een gevoel.
Ik heb de vertegenwoordiger van Pluimers gemaild en hij heeft mij daarna weer gebeld. Hij heeft mij toen de oude offerte weer gestuurd. Als ze een eind in prijs waren gezakt had hij mij vast wel een gewijzigde offerte gestuurd. Of een begeleidend schrijven dat het wel wat goedkoper kon.Overigens staat de site van CC dat bij HR++ parels Rd=2 bij een spouw van 6cm, zie onze werkwijze. En voor wat betreft de prijzen: in hoeverre zijn de prijzen in ruim 2 jaar tijd veranderd? Wellicht wel zo eerlijk om na te gaan voor je vergelijking. Misschien omdat procentueel meer mensen inmiddels bezig zijn met na-isoleren de prijzen ook wat goedkoper zijn geworden?
Ik ga morgen of volgende week maar eens bellen met de CC.
Uiteindelijk voor tonzon gekozen voor de vloer (tevens op advies cc) en comfort company de muren laten doen met de plus parels
Dinsdag komt een tweede bedrijf. Misschien dat die met een gunstigere offerte komt .....
De oude "isolatie" is echt zo slecht. Het is namelijk geen echte isolatie, maar verpakkingchips. Dus van die piepschuimen dingetjes en die zullen niet veel isoleren._JGC_ schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:04:
Je kunt ook kiezen om het oude te laten zitten en alleen de ongeïsoleerde aanbouw te laten doen lijkt me, of is dat oude spul zo slecht dat het niks meer is?
Enkel de voor- en achtergevel isoleren is een optie. Het is ongeveer 48m2 en zou maar 1/3 kosten. Dit omdat daar geen chips zitten. Als ik mijn hand op de binnenkant van onze muren leg, dan voelen de voor- en achterkant duidelijk kouder aan dan de zijgevel.
Ik wilde mijn gevel en vloer isoleren
Ik heb een huis uit 1971 met een kwaaitaal vloer en ook daar begon hij over.
Kwaaitaal vloeren zijn geen slechte vloeren alleen moet je er wat voorzichtiger mee om gaan.
Ik heb daarna de firma van der Bunt laten komen en dat is echt iemand met bouwkundige ervaring.
Laat nu mijn vloer purren en mijn spouw volzetten met Neopixel premium parels
Ik vond de verkoper van Pluimers helemaal niet opdringerig. Juist het tegendeel. Hij was zelfs veel realistiser in de besparing die het isoleren zou opleveren. Ook gaf hij goede informatie en gaf aan waar de informatie in de folder afweek van onze situatie (bv dikte van de spouw). Hij bekeek de muren ook veel nauwkeuriger dan CC en kwam er daardoor achter dat een klein stukje al geisoleerd was. Dit is ook niet opgenomen in de offerte. Ook werd er gekeken of de rolluiken geen probleem zou opleveren. CC heeft die 2 zaken niet opgemerkt.koetsier88 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:14:
Let op met Pluimers ze zijn heel duur en de vertegenwoordiger is echte een snelle jongen die nogal opdringerig is.
Ik wilde mijn gevel en vloer isoleren
Ik heb een huis uit 1971 met een kwaaitaal vloer en ook daar begon hij over.
Kwaaitaal vloeren zijn geen slechte vloeren alleen moet je er wat voorzichtiger mee om gaan.
Ik heb daarna de firma van der Bunt laten komen en dat is echt iemand met bouwkundige ervaring.
De offerte van Pluimers is bij ons even hoog als CC. Het enige verschil dat zou kunnen is dat CC HR++ parels gebruikt en Pluimers misschien niet. Pluimers heeft namelijk maar 1 soort parels. Ik krijg de technische data nog en dan kan ik het vergelijken.
We gaan waarschijnlijk niet isoleren. De offertes van CC en Pluimers kwamen op €2500 voor 95m2. Dit is zo hoog, omdat ze een gedeelte van de oude isolatie moeten weghalen. Met ons huidig verbruik van 1600m3 per jaar zou het ongeveer 10 jaar duren voordat we het geld hebben terugverdiend. Zo lang verwachten we niet meer te blijven wonen in ons huis.
Helemaal mee eens, ik heb het ook bij hun laten doen. Ze zijn in tegenstelling tot andere aanbieders ook kritisch als het moet. De rest blaast voornamelijk rook in de poepert over hoe fantastisch alles is.Ik heb daarna de firma van der Bunt laten komen en dat is echt iemand met bouwkundige ervaring.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Ik vond de verkoper van Pluimers helemaal niet opdringerig. Juist het tegendeel.
Gelukkig ieder zijn eigen mening, maar weet wel toen ik hem belde dat zij de werkzaamheden niet gingen doen dat ik wat vreemde opmerkingen naar mijn hoofd kreeg. En ik had nogal een jong ventje.
Toen ik begon over douwpuntberekeningen en nog wat bouwkundige vragen werd het opeens zo een snelle vertegenwoordiger.
Heb bij meerdere bouwbedrijven navraag gedaan over het gebruik Pur en Parels en de meeste bouwbedrijven werken voor naisolatie voor parels.
Ja ik begrijp je situatie wel, hier precies hetzelfde. Hier hebben we steenwol erin zitten, wat naar mijn vermoeden er ook uit moet voor vulling met parels. Ook dan een oppervlakte van 95m2, waar een groot deel aan een vorstvrije schuur grenst... we stoken alleen op de beneden verdieping. Mede door het beperkte stoken in selectieve ruimten, al aanwezige (alleen dunne) isolatie en de aangrenzende aanbouw is het daarom ook twijfelachtig.LuukNouwen schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:40:
[...]
We gaan waarschijnlijk niet isoleren. De offertes van CC en Pluimers kwamen op €2500 voor 95m2. Dit is zo hoog, omdat ze een gedeelte van de oude isolatie moeten weghalen. Met ons huidig verbruik van 1600m3 per jaar zou het ongeveer 10 jaar duren voordat we het geld hebben terugverdiend. Zo lang verwachten we niet meer te blijven wonen in ons huis.
Het is dus de vraag:
- heb je het geld, of is dat sowieso moeilijk
- kijk je minder naar TVT en vind je vooral comfort en besparen belangrijk
- wellicht stijging verkoopwaarde en daarmee een deel TVT
Ik vind dat ook moeilijk te bepalen. Ergens lijkt het me logisch dat een beter geïsoleerd huis meer waard is, een niet geheel terugverdiende TVT kan misschien wel terugkomen in de verkoopwaarde. Ondertussen heb je dan wel het comfort gehad. Echter als je het geld sowieso al niet op de schap hebt liggen, is het wel een moeilijke beslissing of het het waard is. Want het enige wat je zeker weet is dat je 2500 euro betaald en een bepaalde mate van comfort krijgt. De meerwaarde voor verkoop en daarmee TVT bij vroegtijdig verhuizen zijn nagenoeg onbekend.
Dus ik begrijp je goed hoor, is gewoon lastig. Makkelijker is het als je verwacht er nog meer dan 20 jaar te wonen, dan zijn zulke investeringen lijkt me altijd te verantwoorden.
Hahaha ik lag ff dubbel... rook in de poepertTijgert schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:51:
[...]
Helemaal mee eens, ik heb het ook bij hun laten doen. Ze zijn in tegenstelling tot andere aanbieders ook kritisch als het moet. De rest blaast voornamelijk rook in de poepert over hoe fantastisch alles is.
Het lokale bedrijf heeft de voorkeur voor een materiaal niet uitgesproken. Die heeft gewoon gezegd welke twee er zijn en dat er qua isolatie nauwelijks verschil in zit. Ze kende de huizen in hier in de buurt (voordeel van een lokaal bedrijf) dus er is verder niet veel tijd besteed aan het kijken in de spouwmuur. Ze gaan een offerte maken voor beide isolatiematerialen (overigens supafill en de bekende HR++ parels).
Pluimers is hier een stuk langer geweest. Heeft in de spouwmuur gekeken (bleek dat de korrels van de buren (wit en niet verlijmd) al gedeeltelijk in onze muur verzakt waren) en er is uitgebreid gesproken over de verschillende materialen. Uiteindelijk was het advies HR Isowool. De parels hadden minder de voorkeur omdat onze grootste muur oppervlak aan de kant zit waar de meeste wind op staat. Daar de parels meer lucht doorlatend zouden zijn, zou dit door de wind dus ook minder isolerend werken. Tevens zouden de parels minder isoleren omdat ze verlijmd worden, deze lijm neem ruimte in, en is zelf niet bepaald isolerend. De isolerende waarde zou bepaald zijn aan de hand van de korrels zonder lijm en onder druk geplaatst.
Op mijn vraag hoe dat kan omdat de isolatiewaarde bij beide materialen hetzelfde is kreeg ik als antwoord dat dit komt omdat de waardes bepaald woorden in een laboratorium waar een warmtebron op het isolatiemateriaal gezet wordt en er dan gekeken wordt wat er aan de andere kant aan warmte door komt. Maar hier wordt dus geen rekening gehouden met andere externe factoren zoals bijvoorbeeld de wind.
Op dit HR IsoWool geven ze overigens wel 25 jaar garantie (noemen ze levenslang). Kortom kans op verzakking door vocht omdat het impregnatiemiddel zou slijten, ondervang je hier dan min of meer mee. Het is overigens geïmpregneerd met siliconen).
De offerte van Pluimers heb ik direct gekregen en dit kwam op 1500euro voor 71m2
Ik ben benieuwd wanneer de andere twee bedrijven langs kunnen komen (Comfort Company en Van De Bunt).
Klinken de redenen die Pluimers gegeven heeft om te kiezen voor het HR Isowool een beetje aannemelijk in de oren? Mij op zich wel, maar heb ook een beetje een onderbuikgevoel dat het wel allemaal heel erg gericht was op de HR Isowool ten kosten van de parels....
edit:
Ook van het eerste bedrijf de offerte binnen. Hier spreken ze niet over de korrels dus daar heb ik nog achteraan gemaild. Maar met de supafill zou het op zo'n 1000 euro uitkomen. Scheelt dus toch (excl de subsidie) zo'n 500 euro.
Dit stond trouwens nog in de factuur van de lokale adviseur:
Duurzaamheid: Supafil is ongevoelig voor veroudering in tegenstelling tot synthetische materialen waarover momenteel nog een onwetendheid heerst. De gunstige eigenschappen blijven voor onbeperkte tijd behouden. Supafil vormt geen voedingsbodem voor schimmels of bacteriën. De isolerende werking blijft dan ook gelijk door de jaren heen. Supafil inblaas wol heeft een blijvend hoge isolatiewaarde. Bovendien zet Supafil niet uit en krimpt niet. Er kunnen dus geen ongewenste naden en kieren ontstaan. Supafil heeft een garantie van 10 jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 11-12-2014 20:15 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ja joh, ik had zoveel due diligence gedaan dat ik op gegeven meer wist over de materie dan de 20-something jarige vertegenwoordigers. Gewoon een beetje hun sales pitch aanhoren en weten dat ze maar 1 ding willen. Jouw geld.Hahaha ik lag ff dubbel... rook in de poepert
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Haha heel goed van je!Tijgert schreef op donderdag 11 december 2014 @ 23:54:
[...]
Ja joh, ik had zoveel due diligence gedaan dat ik op gegeven meer wist over de materie dan de 20-something jarige vertegenwoordigers. Gewoon een beetje hun sales pitch aanhoren en weten dat ze maar 1 ding willen. Jouw geld.
Je kan tenslotte je geld maar 1 keer uitgeven, een goede reden dat je er dan een positief gevoel bij moet hebben. (wat lang niet altijd is bij die gladde praatjes...)
Wel een interessant verhaal, goed dat je het deelt.l3art schreef op donderdag 11 december 2014 @ 18:32:
Op mijn vraag hoe dat kan omdat de isolatiewaarde bij beide materialen hetzelfde is kreeg ik als antwoord dat dit komt omdat de waardes bepaald woorden in een laboratorium waar een warmtebron op het isolatiemateriaal gezet wordt en er dan gekeken wordt wat er aan de andere kant aan warmte door komt. Maar hier wordt dus geen rekening gehouden met andere externe factoren zoals bijvoorbeeld de wind.
Rd-waarden zijn volgens mij altijd theoretisch. Koudebruggen, puin dat ergens tussenzit, niet overal dezelfde vulling/vuldruk, vocht, wind, kwaliteit van uitvoering, etc... dat zit er niet in. Iets wat ook niet te garanderen of vast te stellen is, omdat het per locatie of zelfs moment kan verschillen. Waarschijnlijk zijn de testen in het lab vergelijkbaar met de STC-waarden bij zonnepanelen, ook niet perse haalbaar, maar wel een richtlijn.
Zoals wind en water (vocht in gevelmuren, evt. door regen ertegen aan) zorgen voor toename van de warmtegeleidingscoëfficient (λ in W/m.K). Hier zie een stukje over met welke factor de lambda dan afneemt bij vocht: klik. Uiteindelijk betekent dit dus afname van de thermische warmteweerstand (Rd en Rc in m2.K/W), namelijk dikte materiaal gedeeld door λ. Hoe kleinder lambda (λ) is, des te beter voor de Rd en uiteindelijk ook Rc.
Wat ik me nu afvraag is in welke mate wind nu echt meespeelt en hoeveel wind er dan nog doorheen kan. Zeker als de spouw 99% gevuld is en ook de standaard stootvoegen eigenlijk dus geen lucht meer transporteren (geen schoorsteen-effect als in een luchtspouw). Het lijkt mij, en dat is enkel logisch geredeneerd, dat dit nihil is. Want zeg nou zelf, hoeveel wind kan er door een steen? Niets? Hoeveel lucht kan er door verlijmde korrels? Weinig en waar moet die wind dan vandaan komen? Wellicht als de korrels niet verlijmd zijn dat er dan meer kans is op verschuiven (=>gaten) en dat het wegzakt natuurlijk, maar dat is hier niet aan de orde omdat ze het gingen verlijmen zei je.
Ik wil hiermee niet het advies van de betreffende zaak in twijfel te nemen, maar ben wel des te meer geïnteresseerd hoe tastbaar (meetbaar) hun advies is en op welke feiten (onderzoek) dit is gebaseerd. Goed voor ons inzicht en wellicht van belang ter achtergrondinformatie voor dit topic.
Tja ik vind persoonlijk dit altijd moeilijk interpreteren. Wat we eigenlijk graag willen zien is een onafhankelijk onderzoek, niet van die feitjes gepresenteerd als "Wij van WC eend". Als ik fabrikant was zou ik ook mijn product als mega-goed te koop zetten, ja toch?Dit stond trouwens nog in de factuur van de lokale adviseur:
[...]
Ik heb nog even gezocht naar wetenschappelijke artikelen, maar er is helaas bar weinig over te vinden.
[ Voor 16% gewijzigd door Aardwolf op 12-12-2014 00:43 ]
Precies, ook iets wat ik me afvroeg. Ik zag gisteren nog een foto van zo'n pakket parels. Toen ik dat zag dacht ik ook (los van of er nog wind in de spouwmuur komt) er zitten zoveel van die parels tegen elkaar aan geperst/geplakt, hoe kan daar nu nog wind doorheen komen???marcel87 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 00:28:
Wat ik me nu afvraag is in welke mate wind nu echt meespeelt en hoeveel wind er dan nog doorheen kan.
Dat maakt het ook zo lastig. De keuze is beperkt tot twee isolatie middelen, maar de keuze tussen die twee is best lastig. Je wil een zo goed mogelijke, onderbouwde keuze maken. Maar het gebrek aan duidelijke artikelen, gebrek aan duidelijke beschrijving van nadelen van het ene middel ten opzichte van het andere, etc, die zijn gewoon niet te vinden.marcel87 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 00:28:
Tja ik vind persoonlijk dit altijd moeilijk interpreteren. Wat we eigenlijk graag willen zien is een onafhankelijk onderzoek, niet van die feitjes gepresenteerd als "Wij van WC eend". Als ik fabrikant was zou ik ook mijn product als mega-goed te koop zetten, ja toch?
Ik heb nog even gezocht naar wetenschappelijke artikelen, maar er is helaas bar weinig over te vinden.
Heb het lokale bedrijf overigens nog wel gemaild voor een offerte met de parels, en tevens ook gevraagd of zij denken dat het verschil maakt welke isolatievorm je gebruikt in de muur waar de meeste regen en wind op staat. Gaat ook een vraag zijn voor de andere twee bedrijven die ik nog aangeschreven heb.
Nou, niet. Het is niet enkel een plak korrels er zitten ook nog twee dikke lagen baksteen omheen met mortel. Dat op zich is al vrij water en luchtdicht op wat kleine kiertjes na. Met zo'n dikke plak korrels er tussen komt er niks dooorheen en al helemaal niet als het verlijmt is. Laat je niet gek maken, je huis is dan prima geisoleerd.hoe kan daar nu nog wind doorheen komen???
Wij hebben ook besloten om de spouw te gaan isoleren. Lokaal bedrijf adviseert de parels, omdat we aan een doorgaande weg wonen, zou de supafill door trillingen naar beneden zakken. Vandaag komt Pluimers langs en zegt precies het tegenovergestelde. Zij zouden de parels niet meer adviseren omdat de lijm na verloop van tijd loslaat/verdwijnt en daarom alles naar beneden zakt (en dat het zelfs vanaf boven uit je spouwmuur waait, haha). Vond het wel erg bijzonder dat hij zo tegen de parels was, terwijl het nog steeds in zijn folder en op de website staat.
Heeft iemand een dergelijk verhaal weleens gehoord?
Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
Nonsensical line goes here <---
Ik zou zeggen gewoon je eigen gevoel volgen, hebben wij ook gedaan (kregen ook beide adviezen met verschillende redenen). Uiteindelijk gekozen voor de parels.
[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 21-04-2015 11:20 ]
Ik ga voor de 2e keer navullen volgende maand. Eind jaren 80 hebben ze ongeïmpregneerde steenwol er in geblazen. Dat gaat er uit en er komen parels weer in.Terpen Tijn schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:27:
Met parels haal je uiteindelijk ook de hoogste isolatiewaarde. Veel scheelt het niet, maar je kunt het maar 1x navullen, dus alle beetjes helpen.
Anoniem: 680104
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Misschien is je ventilatie ook niet al te goed? Men zegt altijd dat als je meer isoleert of kieren dicht maakt, je ook meer dient te ventileren. Niet per se garantie dat het altijd helpt (afhankelijk van de oorzaak), maar toch.
Isolatie is niet de bron van het probleem, het heeft het probleem vooral zichtbaar gemaakt.
+1_JGC_ schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:11:
Ik gok op een muur die vol is gezogen met vocht en omdat er nu isolatie tegenaan zit kan dat niet meer weg.
Isolatie is niet de bron van het probleem, het heeft het probleem vooral zichtbaar gemaakt.
Het is nu zoeken waar dat vocht vandaan komt.
Uiteraard zijn de vochtproblemen vervelend, maar dit is wel op te lossen.
Weet iemand wat er gecontrolleerd had kunnen worden om zo een vocht probleem van te voren te spotten ?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Tsja...doe je dan een gokje van een kleine 400 euro (het verschil in de offerte) of doe je dat niet?
Over hoeveel m2 gaat het en wat is het totaalbedrag van de offerte ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Als je je gevoel volgt kan je sowieso niet echt een foute beslissing maken in deze.
Vorige zomer was het effect in ons jaren 60 huisje met de zon vol erop en slechts 6cm spouw direct goed merkbaar: waar de binnenmuren eerder in een soort steenovenwand veranderden werden ze nu nog maar heel lauwtjes opgewarmd: het doorstralen van de hitte van de buitenmuur naar de binnenmuur (en vervolgens naar binnen) was dus verdwenen. Klein vrijstaand huisje, totaalbedrag was iets van 1200-1300 euro.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Nu is zo'n test niet te vergelijken met praktijksituaties, maar ik heb zelf liever vast materiaal in de buitenschil. Dakkapel is ook PIR rondom.
156 m2ZeRoC00L schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:28:
Ik zou die 400 euro wel als meerprijs betalen. Wat als na 10 jaar blijkt dat er toch problemen zijn, dan ben je een veelvoud aan kosten kwijt.
Over hoeveel m2 gaat het en wat is het totaalbedrag van de offerte ?
2350 voor de parels
1980 voor de wol
Vorige week hebben ze de oude steenwol-isolatie er uit gehaald. Dit was er begin jaren 90 ingeblazen. Dit was niet geïmpregneerd, wat voor vochtige binnenmuren zorgde. Het was ook goed te zien dat het nat was geweest, het was helemaal verpulverd. Ook bleek er op bepaalde plekken weinig isolatie te zitten.
Het er uit halen gaf nogal wat stof om het huis. Maar ook binnen.

Ben benieuwd of het opdroogt in huis.
Interessant, voor zover ik weet zit hier ook 'iets' in de spauw, helaas niet goed genoeg op gelet bij de verbouwing 2 jaar terug. Maar herinner me dat het verpulverde zodra je het vastpakte.blitzkrieg schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:04:
Hier ook voor parels gekozen, vanwege de iets betere isolatiewaarde en kleinere kans op inzakken.
Vorige week hebben ze de oude steenwol-isolatie er uit gehaald. Dit was er begin jaren 90 ingeblazen. Dit was niet geïmpregneerd, wat voor vochtige binnenmuren zorgde. Het was ook goed te zien dat het nat was geweest, het was helemaal verpulverd. Ook bleek er op bepaalde plekken weinig isolatie te zitten.
Het er uit halen gaf nogal wat stof om het huis. Maar ook binnen.![]()
Ben benieuwd of het opdroogt in huis.
Welk bedrijf heeft de oude isolatie verwijderd en plaatst de nieuwe, en wat kost het (ongeveer)?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Prijs weet ik zo niet, moet ik opzoeken, maar is ook lastig vergelijken, bij mij hadden ze bijna geen reistijd.
Kijk dat is ook de partij die het waarschijnlijk bij mij gaat doen, alleen de nieuwe erin dan he, ik heb geen oude.blitzkrieg schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:22:
Ik heb het laten doen door http://www.isocoat-isolatie.nl/
Prijs weet ik zo niet, moet ik opzoeken, maar is ook lastig vergelijken, bij mij hadden ze bijna geen reistijd.
Tevreden over hun werk?
Ja, ben er tevreden over.OmeAnne schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:41:
[...]
Kijk dat is ook de partij die het waarschijnlijk bij mij gaat doen, alleen de nieuwe erin dan he, ik heb geen oude.
Tevreden over hun werk?
Waarschijnlijk zullen dat de grijze bolletjes worden, maar heb nog een los eindje en misschien hebben jullie goede info hierover.
Onze verdiepingsvloeren zijn van hout.
Nu is de vraag in hoeverre door de verminderde ventilatie in de spouw en eventueel vochtdoorslag bij regen, de balkeinden nat worden en blijven en hierdoor de balkeinden gaan rotten..
[ Voor 4% gewijzigd door Arjanders op 29-07-2015 14:11 . Reden: Aanvulling vraag ]
En wat als het condensatiepunt halverwege de isolatie is waardoor de balken nat worden?
Is hier documentatie over in hoeverre dit vocht dan netjes weg wordt geleid?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Rc waarde van de muur is volgens het energielabel van de woning 2.11, dus dat moet volgens mij wel beter kunnen, maar dat is erg afhankelijk van de dikte van de spouw
In dit topic ben ik wat getallen tegengekomen die interessant zijn:
Rc waarde van parels e.d. bij een spouw van 6 cm: 3 1.8, dank Rhaelak
Kosten verwijderen: min. 16 euro /m2
kosten aanbrengen: min. 16 euro /m2
totaal: minstens 32 euro/m2
in ons geval komt dat op 50m2 * 32 euro/m2 = 1600 euro voor de zijgevel. voor/achter gevel is niet geschikt - binnenmuur bestaat uit gipsplaat - en wil ik anders aanpakken.
TVT lijkt me behoorlijk lang aangezien we weinig energie gebruiken voor verwarmen (650m3 totaal, waarvan ongeveer 100 voor het warm houden van het tapwatervat
Heeft voor ons dus niet veel prioriteit - tenzij blijkt dat de isolatie hoger op verdwenen is.
Ach, laat maar...
100m3 voor het koken?Honolulu schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:43:
TVT lijkt me behoorlijk lang aangezien we weinig energie gebruiken voor verwarmen (650m3 totaal, waarvan ongeveer 100 voor het warm houden van het tapwatervat, 100 m3 voor koken en een onbekende hoeveelheid voor warm tapwater)
Heeft voor ons dus niet veel prioriteit - tenzij blijkt dat de isolatie hoger op verdwenen is.
kook je voor een heel weeshuis of zo?
lol.
ik kom op een grove 25m3 voor het koken en een 125m3 voor tap water met een totaal van +/-600m3.
(tap water is wat laag, geen voorraad vat, en zeer minimaal warm water gebruik in de keuken.
ook maar 2 personen.
maar koken gebeurd hier genoeg.)
lastig, ik zit met zo een zelfde probleem.Freemann schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 22:21:
Bij ons zit er in de spouw nog een nette hoeveelheid steenwol uit 1982. Is er iets zinnigs te zeggen of het rendabel/nuttig kan zijn om dit er uit te laten zuigen en te vervangen door een nieuw/modern isolatiemateriaal?
alleen de steenwol weg halen gaat vrijwel niet lukken, is niet los spul, maar zijn matten bij mij.
dus dan moet de hele muur weg gehaald worden en dan weer opnieuw op metselen.
nu ben ik geen flauwe jonge als het om klusjes gaat, maar dit oei, gaat mij ook iets te ver.
maar zeg nooit nooit, wie weet.
(hoewel de kans groter is dat ik gewoon verhuis.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Nee, geen weeshuis ;-)migjes schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:01:
[...]
100m3 voor het koken?
kook je voor een heel weeshuis of zo?
ik kom op een grove 25m3 voor het koken
misschien is 100 een 'beetje' overdreven. ik had weleens gelezen dat koken op gas goed was voor ongeveer 60m3 en we hebben een gasoven die nogal eens gebruikt wordt (zeker 3x week). Vandaar.
hier ook matten. Geen idee of dat stuk geblazen kan worden met een compressor. Dat is wat ik in de gauwigheid las bij de diverse leveranciers. Lijkt mij wel dat je lang moet blazenmigjes schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:01:
alleen de steenwol weg halen gaat vrijwel niet lukken, is niet los spul, maar zijn matten bij mij.
dus dan moet de hele muur weg gehaald worden en dan weer opnieuw op metselen.
nu ben ik geen flauwe jonge als het om klusjes gaat, maar dit oei, gaat mij ook iets te ver.
maar zeg nooit nooit, wie weet.
(hoewel de kans groter is dat ik gewoon verhuis.)
als je toch de voegen (35/m2) opnieuw moet doen kan dat metselen (111/m2) wel mee toch?

(prijzen zijn 'richtlijnen' voor het volledig laten doen, inclusief materiaalkosten. Zelf kan het een heel stuk goedkoper, goedkope bakstenen kosten 20/m2, de rest van het spul heb ik even geen idee bij)
Verhuizen lijkt me ook makkelijker. Of nieuw bouwen.
Ach, laat maar...
Lichte nuance. De Rc waarde van de parels is niet 3 maar eerder ca. 1.8 bij een spouwvulling van 6 cm.Honolulu schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:43:
Rc waarde van de muur is volgens het energielabel van de woning 2.11, dus dat moet volgens mij wel beter kunnen, maar dat is erg afhankelijk van de dikte van de spouw
In dit topic ben ik wat getallen tegengekomen die interessant zijn:
Rc waarde van parels e.d. bij een spouw van 6 cm: 3
Wellicht dat de totale Rc waarde naar de 3 gaat, maar de parels zelf hebben een lagere Rc waarde (lambda waarde van Supafil en HR++ parels is 0.034 W/m.K. Indien je dit deelt door de dikte van de spouw in meters kom je uit op de Rc waarde).
lol, geen weeshuis.Honolulu schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:37:
[...]
Nee, geen weeshuis ;-)
misschien is 100 een 'beetje' overdreven. ik had weleens gelezen dat koken op gas goed was voor ongeveer 60m3 en we hebben een gasoven die nogal eens gebruikt wordt (zeker 3x week). Vandaar.
[...]
hier ook matten. Geen idee of dat stuk geblazen kan worden met een compressor. Dat is wat ik in de gauwigheid las bij de diverse leveranciers. Lijkt mij wel dat je lang moet blazen
als je toch de voegen (35/m2) opnieuw moet doen kan dat metselen (111/m2) wel mee toch?![]()
(prijzen zijn 'richtlijnen' voor het volledig laten doen, inclusief materiaalkosten. Zelf kan het een heel stuk goedkoper, goedkope bakstenen kosten 20/m2, de rest van het spul heb ik even geen idee bij)
Verhuizen lijkt me ook makkelijker. Of nieuw bouwen.
probeer eens een 1m3 gas door je gas oven heen te jagen.
kost toch maar 65ct, dus testje is wel leuk en geeft inzicht.
(of als je een preciezere gas meter hebt kun je het met minder doen.)
je zult merken dat je daar best wel lang mee bezig bent
(mijn gas ketel trekt 0,54m3 per uur en doet dus al bijna 2 uur per m3
met 2 uur tijd bak ik makkelijk 8 pizza's b.v of 1,5 beenham.
maar dat is een stuk krachtiger als een gas oven.)
voor mij zou het eigenlijk alleen de achter kant van het huis gaan.
en daar zitten matten met een laag papier in.
die is 6m x 5m met nog wat raampjes er in natuurlijk.
dat kan ik gerust even in een weekje wel doen. (ik kan metselen, voegen etc etc..)
maar ja, dan kan ik net zo goed een serre of aanbouw meteen aan het huis zetten.
en die meteen goed doen.
kan ik meteen het dubbel glas vervangen voor tripel glas en de isolatie zo dik maken als ik wil.
etc etc etc...
met de nieuwe bouw regels, kan ik zelfs de slaapkamer boven om bouwen naar een balkon in de huis kamer, lol.
maar of ik dat ga doen hangt af of we wel willen blijven wonen in dit huis.
(het is al bijna afbetaald, dus verhuizen is een optie.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het is wel weer goed voor je energie label natuurlijk... voor hoever de kopers ooit zich daar iets van aantrekken.
Bron: dewiki.nl
Binnentemperatuur 15°C, buitentemperatuur 0°C.
Warmteverlies ongeïsoleerd = ca. 40 Watt per m²
Warmteverlies geïsoleerd = ca. 6,9 Watt per m²
Lijkt me dus wel zinvol, ook bij een koude bovenverdieping.
Bij €0,63 gas om €300. Het verschil is dus toch groter dan ik zo eerst inschatte. let wel op dat de gemiddelde stook seizoen temperatuur maar iets van 7 graden is. 33 watt is dus overdreven.
Let op, dit gaat erover als alleen de boven verdieping niet geïsoleerd is.
[ Voor 148% gewijzigd door Nilvo op 07-08-2015 14:59 ]
Hij vroeg meteen of we nog kozijnen gingen vervangen (wat zo is).
Netjes advies gekregen om eerst dat te doen en daarna pas de spouw te isoleren.
Met glaswol inblazen zou je eventueel na vervangen kozijnen nog kunnen bijblazen maar dat dubbel werk.
Met bolletjes lukt dit niet, wordt een harde plaat.
Ook adviseerde hij de westmuur (regenslag) te impregneren.
Vijf bedrijven aan de deur gehad waarvan er drie instant zijn vertrokken zonder een voet binnen te zetten. Damp dichte verf geeft vocht problemen binnen en de garantie vervalt.
Tot op heden geen vochtproblemen geconstateerd, het bedrijf waar ik het heb laten doen geeft ook garantie daarop. Uiteraard mits de verf dampopen is.
Bouwjaar huis is 1964 en buitenkant is wit geverfd. Wij hebben het huis dit jaar gekocht en we weten niet of er in de loop der jaren geverfd is met dampopen verf!?
1 bedrijf gaf aan dat de verf er aan de buitenkant vanaf kan gaan bladeren, wat niet een groot probleem zou zijn want huis moet toch weer een keer nieuw geschilderd worden. Alleen zal je dan wel de oude verflagen eraf moeten halen.
Maar vochtproblemen aan de binnenkant zit ik niet op te wachten (net nieuw gestuct en geverfd!).
Moeilijk om nu te beslissen of ik het wel moet doen. Misschien eens aan de buren vragen of zij ervaring mee hebben.
Anoniem: 706893
http://www.innodaemm.de/daemmstoffe/nanogel.html
Bluedec lijkt op de website alleen maar matten te hebben en geen loose-fill.
Edit: Gevonden: http://www.cabotcorp.nl/s...ts-plus/aerogel/particles
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 706893 op 12-12-2015 15:24 ]
Ik heb een zelfde soort situatie (maar dan zonder verf) en heb nooit enige last gehad van vocht of dampophoping. Je moet sowiso ventileren, maar overmatig is zeker niet nodig, wij doen het niet eens extra.loyske schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:03:
Dank voor de info. Tsja ik overweeg om de spouw van 7cm te isoleren, die is helemaal leeg en het koelt snel af in huis.
Bouwjaar huis is 1964 en buitenkant is wit geverfd. Wij hebben het huis dit jaar gekocht en we weten niet of er in de loop der jaren geverfd is met dampopen verf!?
1 bedrijf gaf aan dat de verf er aan de buitenkant vanaf kan gaan bladeren, wat niet een groot probleem zou zijn want huis moet toch weer een keer nieuw geschilderd worden. Alleen zal je dan wel de oude verflagen eraf moeten halen.
Maar vochtproblemen aan de binnenkant zit ik niet op te wachten (net nieuw gestuct en geverfd!).
Moeilijk om nu te beslissen of ik het wel moet doen. Misschien eens aan de buren vragen of zij ervaring mee hebben.
Het verschil tussen die 7cm leeg of opgevuld is dag en nacht. Ik zeg doen!
We hebben een rooster in de achterdeur zitten die altijd open staat, dus ventilatie zal het probleem niet zijn.Tijgert schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:52:
[...]
Ik heb een zelfde soort situatie (maar dan zonder verf) en heb nooit enige last gehad van vocht of dampophoping. Je moet sowiso ventileren, maar overmatig is zeker niet nodig, wij doen het niet eens extra.
Het verschil tussen die 7cm leeg of opgevuld is dag en nacht. Ik zeg doen!
Geloof graag dat je het goed zal merken. Dit weekend heb ik de buitenmuur temperatuur gemeten binnen en die gaf 12 graden aan op de slaapkamer. Je voelt ook af toen een "valwind" langs de muur komen, net alsof het tocht. Dus qua comfort zou ik het gisteren al laten doen, nu alleen even zeker weten dat we geen vochtdoorslag naar binnen krijgen als het niet via de buitengevel uit de spouw kan.
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst!loyske schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:38:
[...]
We hebben een rooster in de achterdeur zitten die altijd open staat, dus ventilatie zal het probleem niet zijn.
Geloof graag dat je het goed zal merken. Dit weekend heb ik de buitenmuur temperatuur gemeten binnen en die gaf 12 graden aan op de slaapkamer. Je voelt ook af toen een "valwind" langs de muur komen, net alsof het tocht. Dus qua comfort zou ik het gisteren al laten doen, nu alleen even zeker weten dat we geen vochtdoorslag naar binnen krijgen als het niet via de buitengevel uit de spouw kan.
De vraag is of jij wat van die subsidie gaat zien. Veel van die subsidie gaat uiteindelijk naar woningbouwverenigingen om hun oude rotzooi van 1950-1980 naar moderne standaarden te upgraden. Verder zit je vaak aan gespecialiseerde bedrijven vast voor de uitvoering van de werkzaamheden. Nou zit je met spouwmuurisolatie daar sowieso wel aan vast, maar vloer- en dakisolatie kan je prima zelf doen en vaak ook veel goedkoper.Juncto schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:37:
Is het misschien verstandig om nog even te wachten, gezien de kabinetsplannen, om vanaf volgend jaar of 2017, 100M beschikbaar te stellen voor het isoleren van huizen.
Ik denk dat er voor particulieren ook nog genoeg mogelijkheden zijn. Maar het zal ook afhangen van je gemeente. In mijn gemeente is het potje van 2013-2015 nu op, en er is nog niks bekend over een potje voor 2016 en verder._JGC_ schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:00:
[...]
De vraag is of jij wat van die subsidie gaat zien. Veel van die subsidie gaat uiteindelijk naar woningbouwverenigingen om hun oude rotzooi van 1950-1980 naar moderne standaarden te upgraden. Verder zit je vaak aan gespecialiseerde bedrijven vast voor de uitvoering van de werkzaamheden. Nou zit je met spouwmuurisolatie daar sowieso wel aan vast, maar vloer- en dakisolatie kan je prima zelf doen en vaak ook veel goedkoper.
Om die reden wil ik ook mijn spouwmuurisolatie pas volgend jaar laten uitvoeren.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Dat klinkt als mega-veel, maar er wordt geen vergelijking gemaakt met een U-waarde van een ongeisoleerde spouwmuur...
Rhaelak heeft het over Rc waarde, welke precies andersom werkt van U-waarde (hoger = beter vs lager = beter).
Kan ik de U-waarde berekenen door 1/RC te doen? En dan de juiste conclusie trekken dat een ongeïsoleerde spouwmuur een U-waarde heeft van 2,63? En dat het dus verstandiger is (afhankelijk van de oppervlakte muur/steen) om eerst het glas te vervangen bij gelijke of groter oppervlakte aan glas?Rhaelak schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:41:
Een ongeïsoleerde spouwmuur heeft gemiddeld slechts een Rc = 0,38\[3]. Door het vullen van een 6cm brede spouw kan dit met ongeveer Rd=1,8 verhoogd worden, tot een totaal van bijna Rc=2,2. Dat betekend dan een 80% reductie in warmteverlies door de muur.
Zou mijn berekening juist zijn dan verbaast het me hoe hoog de U-waarde is van een ongeïsoleerde spouwmuur overigens, ik snap nu ook wel waarom ik zo'n 1500m³ gas gebruik om mijn huis te verwarmen

Klopt, 1/RC = U en 1/U = RC.Tehh schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:23:
Wij zitten in dubio of we eerst de muren moeten isoleren of gaan voor het vervangen van 1e generatie dubbel glas naar HR++ glas. Ik lees op internet dat HR++ 50% beter isoleert dan 1e generatie dubbel glas (U-waarde van 1,1 vs U-waarde van 2,8 (vs U-waarde van 5,8 voor enkel glas)).
Dat klinkt als mega-veel, maar er wordt geen vergelijking gemaakt met een U-waarde van een ongeisoleerde spouwmuur...
Rhaelak heeft het over Rc waarde, welke precies andersom werkt van U-waarde (hoger = beter vs lager = beter).
[...]
Kan ik de U-waarde berekenen door 1/RC te doen? En dan de juiste conclusie trekken dat een ongeïsoleerde spouwmuur een U-waarde heeft van 2,63? En dat het dus verstandiger is (afhankelijk van de oppervlakte muur/steen) om eerst het glas te vervangen bij gelijke of groter oppervlakte aan glas?
Zou mijn berekening juist zijn dan verbaast het me hoe hoog de U-waarde is van een ongeïsoleerde spouwmuur overigens, ik snap nu ook wel waarom ik zo'n 1500m³ gas gebruik om mijn huis te verwarmen
Heb muur die nageisoleerd is ooit met Uf schuim. Hiervan is weinig meer over, dit is ook geconstatreerd door de diverse bedrijven.
Nu wil ik dus een aanbieding voor het verwijderen en opnieuw vullen.
Gaat om ongeveer 80-85 m2.
Krijg nu offertes varierend van 1500 tot 4300 euro.
Die van 1500 euro zijn niet komen kijken en rekenen voor schoonmaken slechts 275 euro: valt dus al gelijk af.
Dan één die zij dat verwijderen niet nodig was als ze het zouden bijspuiten met vernieuwde Uf schuim. (1700 euro)
En dan drie bedrijven die zeggen te verwijderen (wat op dezelfde manier gaat bij alle drie wat ik begreep) en die varieren dus tussen de 2700 en 4200 euro.
Het enige verschil was dat één HR++ parels gebruikt en de ander Neopix parels die beter zouden zijn.
Wat is reeël kwa prijs. Verschil is nl. wel erg hoog en dan heb ik Pluimers nog niet eens hierbij zitten
Dat is niet op voorhand te zeggen, dat hangt af van welke vulling gebruikt wordt.Nilvo schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:41:
Kozijnen vervangen voordat je spouw muur isolatie doet is sowieso een aanrader. De isolatie valt uit je spouw als je je kozijnen vervangt. Alleen glas vervangen kan wel.
Bij parels wordt er ook een heel klein beetje lijm meegespoten zodat het geheel vastplakt tot 1 grote plaat bij wijze van.
Het is niet zo dat de hele spouw vol komt te zitten met miljoenen losse balletjes.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Zit ook hier oud UF schuim wat niks meer waard is, als je er naar kijkt, blaast of aanraakt verpulverd het al.
Zij geven aan: bijvullen met supafill. Verdrukt de oude UF schuim hoeft niet verwijderd te worden.
Bij parels moet het wel verwijderd worden
Wat is wijsheid?