Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
t0tum schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:19:
[...]

Ja, in mijn geval waren deze 3. Speel ermee, ieder chip is anders, misschien brengt dit wat.

Ter vergelijking zie mijn oude post - Hwinfo screen: t0tum in "Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"
Nu 4.5 stabiel op dezelfde vcore en een lagere uncore.
Ik wil sowieso een stabiel systeem, want ik doe van alles; van video encoden tot CAD werkzaamheden.
Haha, CAD werkzaamheden met on stabiel systeem is een no-go drama om die ghost files te recoveren, oftewel uren aan werk kwijt. Ik ken het gevoel.

Maar ik zal er verder ook even in kijken want ik heb voor 4.8ghz echt belachelijke vcore nodig, misschien dat ik verder beetje moet tinkeren met de settings

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
rsnubje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 17:02:
Meh BF3 is niet het beste voorbeeld voor multithreading. Zeker online niet(variabelen zijn te groot). Beter testen ze Crysis 3 eens.

Wil niet zeggen dat ik niet geloof wat ze getest hebben, alleen de waarde ervan vind ik niet genoeg. Daarnaast wil ik ook nog wel eens een filmpje opnemen en renderen, dus dan heeft die HT wel degelijk nut.
Juist... sommige mensen doen meer dan gaming alleen. Ook dat wordt weleens vergeten... ;)
marco282 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 20:07:
[...]

Verhaal over uitgevoerde delid+lap
Wow zeer netjes man! Valt niet tegen toch, nadat je nog eens opnieuw hebt gemount. Loont nog best hard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 21:20
t0tum schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:19:
[...]

Ja, in mijn geval waren deze 3. Speel ermee, ieder chip is anders, misschien brengt dit wat.

Ter vergelijking zie mijn oude post - Hwinfo screen: t0tum in "Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"
Nu 4.5 stabiel op dezelfde vcore en een lagere uncore.
Ik weet het, ik heb alles al geprobeerd, hij wil niet harder dan 4,4ghz. Ik krijg nu de hele tijd de whea uncoreectable error als hij tijdens prime crasht in W8..

Welke uncore, system agent en vrin settings draai jij dan?

Misschien toch delidden, denk alleen niet dat dat hogere clocks gaat opleveren, deze chip wil gewoon niet harder tenzij ik hoger dan 1.3v vcore ga haha.. Misschien nieuwe voeding, of toch betere koeling..

[ Voor 9% gewijzigd door Jovas op 06-07-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:13
Ik heb ook een Haswell setje aangeschaft. 4770K + Gigabyte Z87X OC board. Had nog 4x4GB 1600MHz geheugen en een Tuniq Extreme Tower die voorlopig nog wel voldoen.

Vandaag wat eerste testjes gedaan. Hieruit blijkt dat ik geen hele slechte batch te pakken heb. 4.6GHz op 1.2v crashte naar 15min in Prime. Temperatuur wordt nu max. 72 graden. De CPU zal wat meer spanning nodig hebben om stabiel te worden wat de temp natuurlijk niet ten goede komt. Ik ben benieuwd waar we gaan uitkomen.

Verder stoort de Gigabyte Easytune software mij enorm. Het duurt lang voordat deze volledig is opgestart na het aanklikken van het icoon. Het ziet er fancy uit maar even snel wat settings wijzigen is onmogelijk. Ik hoop dat dit in de toekomst wordt aangepast.

De F5q bios van Gigabyte is ook nog niet helemaal lekker. Net werkte mijn muis een stuk trager en een full hd resolutie in het bios is niet mogelijk met een 2560x1440 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:21

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

@Stijn, voor overclocken bij gigabyte, probeer deze tool even. Stuk makkelijker.

https://hwbotdownloads.s3...s/BIOS/Z87/GTL%202.0-1.7z

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
Mooie tool! Off topic maar ik stel hem toch; weet iemand waarom de Gigabyte borden "slechts" 32GB ondersteunen en veel borden van andere merken 64GB ondersteunen? Het zal de stabiliteit wel ten goede komen maar marketing technisch klinkt 64GB wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
haswell kan toch sowieso niet meer dan 32GB aansturen met zijn controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
marco282 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 20:07:
[...]

Haha ik heb het zojuist met de knife methode gedaan, ging perfect heb er een half uurtje over gedaan. Was ff vervelend een beginnetje maken maar daarna ging het allemaal wel. Het is vooral voorzichtig doen dat je niet het mesje er te ver in steekt maar dat is allemaal goed gegaan :-)

De temperaturen vallen me alleen wel beetje tegen, had meer verwacht.

Ik gebruikte de originele TIM van siwftech tussen mn h220 en cpu, heb nu de DIE --> Liquid ultra --> IHS (gelapped) --> Indigo Xtreme --> H220
Mijn winst is ongeveer 0.13v (dus kan mn voltage 0.13 hoger zetten voor de zelfde temperaturen) of 12graden lager met Linx avx

Hier beetje een foto overzicht:
[afbeelding]

Nadat het kapje eraf kwam
[afbeelding]

Het beginnetje van het lappen ( heb geen foto van eind resultaat helaas)
[afbeelding]

Liquid ultra ge applied op de die (die druppels dicht bij de vrm's heb ik nog weg gehaald voor applyen)
[afbeelding]

Indigo xtreme geplaatst voordat ik de swiftech h220 er op heb gezet
[afbeelding]

Was dus weer een dagje geslaagd knuttselen :-) Met als resultaat na 2 uur prime95 max power
4.5ghz 4770k met HT aan @ 1.25vcore en de fans van h220 op 1000rpm (bijna compleet stil op het brom geluid van pwm motor van de fans)
[afbeelding] na 2 uur prime95 max power

Jammer dat er nog steeds een groot verschil zit tussen de cores!

EDIT: Blijkbaar heb ik de Reflow van de indigo extreme niet goed uitgevoerd, ik heb een re-reflow geprobeerd na even gegoogled te hebben want ik had namelijk de schroeven van mn waterblock te strak aangedraait waardoor de TIM materiaal niet overal tussen kon vloeien. Na dit opgelost te hebben kwam ik met de volgende resultaten, denk eraaan de screen hierboven van de temps waren met Prime95, ik krijg nu dus met lynx + avx dezelfde temperaturen als toen met prime95!~

[afbeelding]

[afbeelding]
Maar heb je ook echt hogere overclocks kunnen halen? 4.8ghz bijvoorbeeld? Of alleen lagere temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 15:26

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Heeft iemand toevallig al de Xeon E3-1270 v3 of E3-1230 v3 getest met overclocken en dergelijke? Volgens mij hebben de Xeon chips geen IGP, maar dat lijkt me geen ramp.

Zal ook nog wel even een zoektochtje doen via Google, maar was meer benieuwd of een van jullie al zo'n E3 chip hebben geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Jovas schreef op zondag 07 juli 2013 @ 20:16:
[...]
Maar heb je ook echt hogere overclocks kunnen halen? 4.8ghz bijvoorbeeld? Of alleen lagere temps?
Nou ik was bottlenecked bij mijn temps, ik kon 4.8ghz wel draaien, hoger ook nog zelfs maar heb het niet gedaan omdat alles te warm werd.
Ik weet wel dat ik nu met 1.4v dezelfde temperaturen heb als toen met 1.20. Ik moet dus nog even gaan tweaken enzo alleen ivm mooie weer ben ik daar nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

Snippertje

Light up your life

Ik heb zelf een 4670k cpu gekocht afgelopen week. Deze draait nu op 4,3Ghz met 1,147 vcore. Ik heb er nog niet veel mee gedaan, maar dit loopt lekker stabiel. 1,5uur prime95. Alleen de temperatuur werd vrij hoog (max 97), nu is het ook wel vrij warm vandaag dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over.

Alleen heb ik geen flauw idee of dit een beetje redelijke overklok is? Heb 3dmark al kunnen draaien op 4,5Ghz. Het is ook wel weer even wennen om te overklokken na er 5 jaar niks meer gedaan te hebben. Veel nieuwe dingen die ik moet leren:) Meer mensen hier met een 4670k en wat halen jullie zo'n beetje?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:51
97 graden met prime is wel erg hoog :-)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
marco282 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 17:29:
[...]

Nou ik was bottlenecked bij mijn temps, ik kon 4.8ghz wel draaien, hoger ook nog zelfs maar heb het niet gedaan omdat alles te warm werd.
Ik weet wel dat ik nu met 1.4v dezelfde temperaturen heb als toen met 1.20. Ik moet dus nog even gaan tweaken enzo alleen ivm mooie weer ben ik daar nog niet aan toe gekomen.
Ja ik weet nog niet of ik ook ga delidden, die van mij doet alleen 4.6ghz op 1.4v, belachelijk hoog voltage.. Aan de andere kant, ik ken mezelf, ik vind dit soort klusjes stiekem altijd geweldig, erg spannend en als het slaagt goud! :) Mn pa heeft een goeie bankschroef, denk toch dat ik 'm van de week ff ga poppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
Jovas schreef op maandag 08 juli 2013 @ 23:08:
[...]
Ja ik weet nog niet of ik ook ga delidden, die van mij doet alleen 4.6ghz op 1.4v, belachelijk hoog voltage.. Aan de andere kant, ik ken mezelf, ik vind dit soort klusjes stiekem altijd geweldig, erg spannend en als het slaagt goud! :) Mn pa heeft een goeie bankschroef, denk toch dat ik 'm van de week ff ga poppen!
Video? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-01-2022
is er een mogenlijk voor het overclocken van mijn : Intel Core i5 3550 / 3.3 GHz ?

Intel Core i5 3550 / 3.3 GHz + Cooler Master Hyper 212 Evo | ASRock Z77 Extreme4 | | 8GB Corsair Vengeance | Sapphire RADEON HD7850 | 1TB samsung 7200rpm | Samsung 840 Series 120GB | Cooler Master B500 Watt | Cooler master CM 690 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Taantje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 02:15:
is er een mogenlijk voor het overclocken van mijn : Intel Core i5 3550 / 3.3 GHz ?
Je stelt je vraag in het verkeerde topic, hier moet je zijn. Maar google er eerst eens op..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

wesjuhdabomb schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:23:
97 graden met prime is wel erg hoog :-)..
Ja, alleen was het in de kamer 35 graden al ;)

Even iets anders. Ik ging eens even testen of de PC met stock settings stabiel is. Dit blijkt echter niet het geval. Prime vannacht aangezet om 12uur en vanochtend was de PC opnieuw opgestart. Uit de log van prima blijkt dat dit om 02:14 was. Oftewel de PC is niet eens stabiel op stock settings. Iemand een idee waar dit vandaan komt? Ik vermoed zelf de timings van het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Snippertje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 12:13:
[...]

Ja, alleen was het in de kamer 35 graden al ;)

Even iets anders. Ik ging eens even testen of de PC met stock settings stabiel is. Dit blijkt echter niet het geval. Prime vannacht aangezet om 12uur en vanochtend was de PC opnieuw opgestart. Uit de log van prima blijkt dat dit om 02:14 was. Oftewel de PC is niet eens stabiel op stock settings. Iemand een idee waar dit vandaan komt? Ik vermoed zelf de timings van het geheugen.
Zet je timings hoger dan en test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Geheugen timings werkt inderdaad :) Heb hem nu volgens mij vrij stabiel op 4,3Ghz. En vannacht 12uur aida op 4Ghz gedraaid.

In ieder geval een uur op 4,3Ghz op aida. Lees her en der verhalen dat linx beter is? Zal hem daar ook nog even stressen. Met aida is de max temp 87graden en met linx heb ik 91 gezien (na 2min). Heb nu ook nog geen goede outtake fans, die zal ik ook nog even monteren.

Anyway dit draait nu stabiel, vannacht een langere run van een andere test, welke zal ik hiervoor nemen?

4,3

Ohja en waarom is de bus 99,77? Lees daar meer verhalen over, maar krijg hem niet op 100 meer, terwijl hij daar wel eerst op stond.

Wat te doen met uncore trouwens? Begrijp niet helemaal waar dit voor dient, staat nu gewoon zelfde als de MP op 43. Meer mensen met resultaten van een 4670k?

[ Voor 4% gewijzigd door Snippertje op 10-07-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Spread Spectrum uitzetten. Bovendien zijn je temps veel te hoog. Probeer een wat mildere OC met minder voltage om de CPU heel te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Snippertje schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:09:
Geheugen timings werkt inderdaad :) Heb hem nu volgens mij vrij stabiel op 4,3Ghz. En vannacht 12uur aida op 4Ghz gedraaid.

In ieder geval een uur op 4,3Ghz op aida. Lees her en der verhalen dat linx beter is? Zal hem daar ook nog even stressen. Met aida is de max temp 87graden en met linx heb ik 91 gezien (na 2min). Heb nu ook nog geen goede outtake fans, die zal ik ook nog even monteren.

Anyway dit draait nu stabiel, vannacht een langere run van een andere test, welke zal ik hiervoor nemen?

[afbeelding]

Ohja en waarom is de bus 99,77? Lees daar meer verhalen over, maar krijg hem niet op 100 meer, terwijl hij daar wel eerst op stond.

Wat te doen met uncore trouwens? Begrijp niet helemaal waar dit voor dient, staat nu gewoon zelfde als de MP op 43. Meer mensen met resultaten van een 4670k?
Moet veel beter kunnen tenzij je een pech cpu hebt. Download de laatste bios voor je mobo, ik heb nu f4 draaien op hetzelfde bord. Wat voor koelpasta gebruik je, goed aangebracht? Je koeler is ook niet een van de beste.. Zorg ervoor dat de fans de lucht ook echt naar buiten blazen, ook je cpu koeler..

Ik gebruik zelf Prime95, en als dat een half uurtje stabiel is vind ik het prima. Ik kan ook wel een hele nacht draaien, maar waarom zou ik als het tijdens normaal gebruik en gamen stabiel is. Ik ben niet zo'n control freak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Jovas schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:22:
[...]
Moet veel beter kunnen tenzij je een pech cpu hebt. Download de laatste bios voor je mobo, ik heb nu f4 draaien op hetzelfde bord. Wat voor koelpasta gebruik je, goed aangebracht? Je koeler is ook niet een van de beste.. Zorg ervoor dat de fans de lucht ook echt naar buiten blazen, ook je cpu koeler..

Ik gebruik zelf Prime95, en als dat een half uurtje stabiel is vind ik het prima. Ik kan ook wel een hele nacht draaien, maar waarom zou ik als het tijdens normaal gebruik en gamen stabiel is. Ik ben niet zo'n control freak.
Standaard koelpasta van de koeler gebruikt. Heb misschien nog wel wat artic silver van back in the days, maar is wel goed aangebracht. Ook als je nagaat dat het hier in de kamer al 30 graden is.

Wat betreft té hoge temperaturen, dit zal wel meevallen (mijn E8400 loopt al 5jaar op 80 graden stress), maar moet in de kast nog 2 120mm outtake fans plaatsen.

In de eerste plaats is het niet mijn doel zo hoog mogelijk te komen, maar om zo hoog en stabiel mogelijk te komen. Een stress test van een nachtje is dan niet zo erg ;)

Kriebelt wel om mijn waterkoeling setje weer uit de kast te trekken. Deze Haswell generatie doet me overigens erg veel denken aan de P4 prescott, man die dingen waren ook zo heet. Overigens komt hij tijdens gamen en dergelijke niet boven de 60 graden. Die stress tests zijn leuk, maar zijn natuurlijk geen realworld metingen. Temperatuur lijkt me dan ook prima, zeker als de hitte straks wat beter afgevoerd kan worden.

Zal in ieder geval de bios even updaten en spread spectrum uitzetten (hoewel ik me niet dat kan herinneren dit in de bios gezien te hebben). Zie alleen een F5 beta bios: http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=4570#bios

Zien jullie overigens ook zo grote variatie in temperaturen per core? Zie 6 graden verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Snippertje op 10-07-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Iemand laatste intel linpack 11.05.009 geprobeerd? Schijnt haswells aardig op de knieen te krijgen.

Ik merk dat ik op bepaalde clocks probleem size boven 40000 niet stabiel kan krijgen, ook niet op 1333 met welke voltage settings dan ook. Met groottes van onder de 40000 kan hij prima overweg. Begin mijn geheugen te verdenken:
http://tweakers.net/price...es-f3-1866c10d-16gab.html
met
http://tweakers.net/price...igabyte-ga-z87mx-d3h.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i1275.photobucket.com/albums/y446/jHuijgevoort3/4770K-v_zpscf9e2a6f.png

4770K met een Z87 Sabertooth, alles op stock settings.

http://imgur.com/v6J7A3T

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 10:23
Net samen met mede tweaker SmiGueL een 4770K en 4670K gedelid met de schroefbank blok hout en hamer :D Ging vlekkeloos en binnen 2 minuten gepiept. Schoonmaken was natuurlijk wat meer werk ^
MX4 op de IHS + liquid ultra op de DIE

Temps aanzienlijk lager, nu bed tijd en binnenkort maar wat meer info.

Screen:
Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/112344_cpuz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
drentm0nk schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 01:54:
Net samen met mede tweaker SmiGueL een 4770K en 4670K gedelid met de schroefbank blok hout en hamer :D Ging vlekkeloos en binnen 2 minuten gepiept. Schoonmaken was natuurlijk wat meer werk ^
MX4 op de IHS + liquid ultra op de DIE

Temps aanzienlijk lager, nu bed tijd en binnenkort maar wat meer info.

Screen:
[afbeelding]
Ziet er leuk uit. Maar kun je ze nu nog uit elkaar halen? Anders heeft je vriend misschien opeens een i5 ipv een i7 :P :+ . haha.
Wat vind jij van de gevaren bij de hamer manier tegenover de manier met het mesje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
blauwe eend schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 08:23:
Wat vind jij van de gevaren bij de hamer manier tegenover de manier met het mesje?
Niet geprobeerd met het mesje, maar de 'volgende keer' wordt het sowieso weer de hamer manier :P

Temps waren max. een dikke ~62'C na 10 min op 4.6GHz, wat er zeer hoopvol uitzag :)
Op 4.8 GHz kregen we wel constant BSOD's. Eerst dus maar eens uitpluizen wat hier de oorzaak van is. (Vcore redelijk verhoogd en RAM op 1600MHz i.p.v. 2400MHz, dus mogelijk is het wat anders)
Lange stresstesten worden uiteraard nog gedaan, maar daar was vannacht geen tijd voor :P

Duodelid:
Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/121429_20130711_215309.small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/120820_IMAG0226.small.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door SmiGueL op 12-07-2013 16:30 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Daarom ga ik denk ik niet delidden, ik kan hier een belachelijke vcore installen, hoger dan 4.5 ghz wordt hij echt niet stabiel. Dus een delid gaat mij hoogstens lagere temps opleveren. Wat voor Vcore hebben jullie na de delid gebruikt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
Draai nu een VCORE van 1.3 op mijn 4670K @ 4.6ghz. Temps hangen rond de ~66-68 graden met paar uur full stress. Mijn H100i draait op performance mode.. dus niet op MAX RPM. Naar mijn inzien kan de 1.3 VCORE nog wel iets lager, weinig tijd gehad deze week.

Hoger dan 4.6 heeft mn CPU het wel moeilijk, even de juiste voltages vinden :)

[ Voor 13% gewijzigd door m0nkm0nk op 14-07-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:15
hoop echt dat asus snel met zijn highend itx bordje komt. ik wil overstappen van mijn huidige setup naar haswell. deze ga ik ook delidden en lappen kijken of ik hoge clocks kan zetten zoals mijn huidige setup. zie sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dat kun je wel vergeten denk.. zul je heel wat chips voor moeten gaan testen. het ITX bord van asus is wel geniaal.. echt een powerhouse.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
Als ik zo zie dan is op lucht 4.8ghz al zeer bijzonder hehhee. Proberen kan geen kwaad lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
Legendary1985 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 15:16:
hoop echt dat asus snel met zijn highend itx bordje komt.
Hier wacht ik ook nog op. even off topic... Heb jij misschien enig idee hoelang we nog moeten wachten? Heb namelijk mijn waterkoeling a la zeshonderd euro al besteld :-)

4,5GHz moet wel lukken op water toch met temps van 60 graden? En dan eerst even zonder de lid. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
ik weet het ook niet wanneer deze uitkomt.

mijn huidige setup draait op 4.9ghz onder CM TPC-800 (luchtkoeler). core temps max 76 graden :) onder LinX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
blauwe eend schreef op zondag 14 juli 2013 @ 22:13:
[...]

Hier wacht ik ook nog op. even off topic... Heb jij misschien enig idee hoelang we nog moeten wachten? Heb namelijk mijn waterkoeling a la zeshonderd euro al besteld :-)

4,5GHz moet wel lukken op water toch met temps van 60 graden? En dan eerst even zonder de lid. :*)
Zonder delid 60c max moet je toch beetje geluk hebben met je chip. Ik heb 69c(linx avx) op 4.5ghz met delid en gelappte ihs. En word gekoeld door een swiftech h220 met noctua fans @1000rpm op de rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
marco282 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:38:
[...]

Zonder delid 60c max moet je toch beetje geluk hebben met je chip. Ik heb 69c(linx avx) op 4.5ghz met delid en gelappte ihs. En word gekoeld door een swiftech h220 met noctua fans @1000rpm op de rad.
Zoiets bestaat niet in Hasswell land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:49
Ok, ik ben nieuw in de wereld van overklokken als het gaat om Intel... (had hiervoor een Phenom II X6 1090T, die ik op 4.1 Ghz had draaien)

Ik heb nu sinds een halve week een 4770K tot mijn beschikking en ik wil nu wel eens weten wat er voor performance uit te halen valt.

Ik kwam in dit topic deze site tegen:
http://www.overclockers.c...o-overclock-intel-haswell

Maar ik heb nog nooit iets met Intel overgeklokt, dus ik vraag mij af of dit een goede guide is.

Ik heb tevens een MSI Mpower moederbord, custom waterkoeling (lijkt enkel niet zo heel veel effect op de 4770K te hebben :s )

Stock wordt de cpu iig 72 graden tijdens AVX LinX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Dat lijkt me wel erg warm met waterkoeling. Ben toevallig ook met mijn temps bezig, op stock wordt mijne met Linx 72 graden. Gebruik een coolermaster hyper412S.

Heb mijn 4670k overigens wel stabiel op 4,3Ghz met 1,18 Vcore. De temperaturen weerhouden me er een beetje van nog hoger te gaan. Erg heet beestje (heb de pasta al vervangen en een extra fan geplaatst, maar blijft een heethoofd).

[ Voor 4% gewijzigd door Snippertje op 16-07-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb een EK Supremacy, een Black Ice GT Xtreme 360 en 3 Gentle Typhoon 1850 fans.
Maar voor mijn gevoel maakt het bijna niks uit of ik die nu op 1000 RPM of 1850 RPM zet, water wordt marginaal warmer...
Bij de AMD zag ik de watertemperatuur echt toenemen tot 30 graden, nu blijft het tegen de 28 hangen :/

Al zou ik mijn mount verkeerd hebben kunnen doen -.-" (wordt de laatste tijd een beetje kregel van Gelid GC extreme, het is net klei die niet wil spreiden...)

Edit.
Maar Snippertje.
Welke guide/stappen heb jij gevolgd, om over te klokken?

[ Voor 28% gewijzigd door DCG909 op 16-07-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Deze: http://www.overclock.net/...ell-overclocking-oc-guide

En deze: http://www.overclockers.c...o-overclock-intel-haswell

Als je overigens je voltages op normal of auto zet, gaan ze alsnog omhoog onder load kwam ik net achter. Normal vcore werd onder load dik 1,2v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Heb je dan adaptive voltages aanstaan?
Ik las daar iets over in de 3 step guid, dat zorgt er namelijk voor dat de cpu alsnog meer kan trekken in benchmarks :/
Bij "normaal" gebruik zal dat niet voorkomen.

Maar ik weet niet of dat enkel een Asus feature is, of een Intel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Ben een beetje aan het zoeken naar een juiste instelling voor de temperatuur.Merk dat Vrin ongeveer 2 graden verschil maakt onder full load en cpu ring ongeveer 3 graden. Vrin heb ik op 2v (tegenover 1,8) staan en cpu ring op 1,2v (tegen 1,05). Welke waardes gebruiken jullie hiervoor?

Vcore blijft wel de grootste boosdoener uiteraard. Met 1,1vcore zit ik met linx nu op 83graden, dat is overigens de warmste core. Zit 8 graden verschil tussen de warmste en koudste, die is dus 75 graden. Zie dit bij meer mensen overigens, iemand een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Maar even wat op papier.
VCCIN = Vcore + 0.004V correct? En dat is voor de on-die VRM's
Maar wat is Vring (neem aan Vrin) en wat doet het? Ik las ergens dat dit ook meewerkt bij het overklocken, maar ik weet even niet meer waar het stond....

@Snippertje.
Ik weet dat dat verschil tussen de verschillende cores komt van de layout van de chip.
De koudste core zit vlakbij de GPU die waarschijnlijk uitstaat, de warmste zit bij iets anders wat wel warm is. Zodoende kan de ene core dus warmer dan de andere zijn. (al was het bij mij een verschil van 3 graden max, op stock)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
VRIN = Vcore + 400mV ofwel 0,4V

Het verhogen van VRIN voor luchtkoeler oc's is niet nodig.

Vring is het voltage van de cache ne de Uncore, deze hoef je in principe niet te verhogen, tenzij je de Uncore ook gaat verhogen, dit heeft pas echt zin vanaf 4.5 GHz op de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Oja.... 400mV =\= 0.004..... dat zou 4mV zijn....

Maar, ik heb eigenlijk nergens een goede universele Guide gevonden voor overclocken voor Intel newbies.... , want die 3 step heeft het ook enkel over de Vcore en het geheugen, verder wordt er niks aangehaald als uncore, VRIN etc. :s

Is het niet mogelijk zoiets in de TS te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Hele ochtend gepoogd een SP 1M te halen op 5Ghz. Helaas niet gelukt, wel op 4,9. Op de een of andere manier wil hij niet voorbij de 4,9.

Het geprobeerd met zowel base clock veranderen naar 1,25 en gewoon met de standaard van 1. Zodra ik bij 4,9 kom is het uit met de pret. Vcore moet ook belachelijk hoog (1,375) om uberhaupt te booten en hoger dan 1,4V wil ik op lucht niet gaan.

Voor de mensen die het interessant vinden, hiermee lukte het mij om te booten op 4,9 en SP 1M te draaien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
MP: 49
BCL: 100
Uncore: 45
LLC: Turbo (Dit bord heeft geen xtreme setting)
Vcore: 1,375V
Ring: 1,25V
Vrin: 2V

En met bcl veranderen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
MP: 39
BCL: 125
Uncore: 34
LLC: Turbo
Vcore: 1,3V (veel lager dan bij hogere MP)
Ring: 1,25V
Vrin: 2V

Zoals je ziet had ik met een lagere MP een veel lagere Vcore nodig dan met een hoge. Booten op 5Ghz (dus 40*125) lukte echter niet, zelfs niet met een Vcore van 1,4V. Misschien mis ik nog iets? Geheugen klokt uiteraard niet mee. Zat zelf misschien nog aan de PCH te denken, maar ben er nog niet helemaal achter wat die doet.

Volgende stap is te proberen hem op 4,5 stabiel te krijgen met een redelijke Vcore :)

[ Voor 10% gewijzigd door Snippertje op 17-07-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Maar, Snippertje.
Als ik het goed begrijp zou het ook stabiel moeten zijn met een Vccin (volgens mij is dat Vrin bij jouw, correct me if I'm wrong) van 1.8V, toch?
Want de Vccin is die regulator, dus die moet hoger zijn dan welk ander voltage in de core dan ook.
Volgens mij gebruik je niet iets van boven de 1.8, dus dat zou dan prima moeten werken, al ontlast je de VRM's van je MoBo nu een beetje, want die kunnen nog iets verder boven de 10% werken, maar je iVR moet nu iets harder werken.

Even een vraag voordat ik weer verder ga met het zoeken van info.
Wat doet de Uncore?
............... Ring?

Hoe werkt Offset? (heb niet 100% vertrouwen in adaptive....)
Wat is de aanbevolen maximum long .... power? 100W of iets meer? Bij Bios 1 was het blijkbaar 100 W, maar met bios 1.3 hebben ze het nu standaard op 84W staan ( wat de cpu's temperatuur dus ook beperkt, maar preformance blijkbaar weinig moeit in LinX)

Verder lijkt het alsof C1E niet echt wat doet :/
Ik heb windows op Preformance staan, dus dat kan misschien iets verklaren, maar het lijkt er eerder op alsof ik 2.6W meer verbruik met C1E aan (Pc hangt sinds vandaag aan een Watt meter XD)

Dat is dus het energie beheer van windows....
Moet ook werken als je minimale processor belasting op 5% zet, vermoed ik -.-"

Edit.
C1E leek bij mij echt gewoon niks te doen :/
Want zonder die functie gaat de cpu ook gewoon lager als er niks draait.

Edit2.
Ok, dus de Uncore is alles wat niet direct in de core zit, maar er wel sterk aan gerelateerd is, zoals de IMC, L3 Cache etc.
En aangezien ik daar dus (nog) niet aan ga zitten is het dus voor mij niet relevant.

Dan rest voor nu dan nog uitvogelen hoe en wat rondom de Vcore offset/auto/manual.

Edit3.
Ok, dus als ik het goed begrijp kun je een "vast" voltage instellen bij offset van bijv. 1.0V en deze kun je dan met een positieve offset waarde van bijv. 0.12V veranderen in 1.12V onder load?
Maar dat heeft als consequentie dat het EIST voltage ook met 0.12 verhoogd is?
(volgens mij maak ik ergens een denkfout -.-" )

Edit4.
Ok, Vcore lekker op auto laten staan en met Offset het dan bijschaven.
Uncore vast gezet op 3500
Vccin vast op 1.8
En OCen met de turbo functie.
LLC ongemoeid laten (Schijnt dus slecht te zijn :s http://www.anandtech.com/show/2404/5)
De chip kwam volledig windows in op 4.6 @ 1.25V, dus volgens die 3step guide behoort ie al tot de 50% betere chips :) )
Nu eens kijken wat iet doet met de turbo als ik hem beperk tot 100W en Vcore tot 1.134 beperkt houd dmv een offset van -0.03 :)

[ Voor 37% gewijzigd door DCG909 op 18-07-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
Vanmiddag even een hele kort test gedaan tussen twee pasta's ..
Delidded Intel 4670K @ 4.6 GHz || 1.3v || 100 x 46

Results:

Artic Cooling MX4Thermalright CF3
Room Temp22.523.0
Core 0IDLE: 31 | LOAD: 64IDLE: 32 | LOAD: 65
Core 1IDLE: 33 | LOAD: 69IDLE: 34 | LOAD: 70
Core 2IDLE: 33 | LOAD: 71IDLE: 34 | LOAD: 71
Core 3IDLE: 30 | LOAD: 66IDLE: 31 | LOAD: 67

Note:
- Coollaboratory Liquid Ultra zit op de DIE.
- Load testen waren 3min LinX

Volgens vele testen die ik gevonden had op het internet zou de CF3 de winnaar zijn..
Heb 3 x de cpu / h100i met alcohol volledig gecleaned en 3x de CF3 opnieuw aangebracht (Op de CPU).

1e x zoals aangegeven op de verpakking. Temps veel te hoog 40+ idle 80+ load
2e x met een kwastje (veel te) dun laagje aangebracht. 50+ idle 90+ load :D
3e x wederom met kwastje en een dun laagje (iets meer uiteraard :+ ) wat resulteerde in bovenstaande grafiek.

Al met al, 1 graad verschil op een 0.5 hogere room temp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je vergeet 'curetime' mee te rekenen. Direct testen heeft eigenlijk geen zin ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
millman schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 16:10:
Je vergeet 'curetime' mee te rekenen. Direct testen heeft eigenlijk geen zin ;)
Agja deed het voor me zelf dus ik dacht deel het even :P
Meeste testen op het internet houden daar toch ook geen rekening mee?

[ Voor 12% gewijzigd door m0nkm0nk op 19-07-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Maar de ene pasta koelt na een maand een graad of 4-5 koeler, de andere heeft een curetijd van een paar uur.. Je kan zo niet zeggen welke de betere is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
millman schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 16:12:
Maar de ene pasta koelt na een maand een graad of 4-5 koeler, de andere heeft een curetijd van een paar uur.. Je kan zo niet zeggen welke de betere is.
Snap ik, laat de CF3 nu ook erop zitten. We zullen het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Trouwens een vraagje aan de delidders, als je ooit je cpu wil verkopen, hoe ga je dat dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:46
als ie het nog doet willen mensen hem wel hebben hoor.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Jovas schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:10:
Trouwens een vraagje aan de delidders, als je ooit je cpu wil verkopen, hoe ga je dat dan doen?
Waarom zou iemand geen delidded cpu willen kopen? Ik zie het juist als een + punt voor verkopen onder de tweakers. (de grootste reden dat mensen het niet doen is of void waranty of de risico van kapot maken) Ik denk dat het verkopen toch pas na 2 jaar gebeurd of misschien langer, de garantie is er dan toch al niet meer dus dat is ook het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Ik denk toch dat mensen hem minder snel zullen overnemen dan. Tenzij je hem netjes lijmt en niks zegt haha..

Mijn chip heeft 1.3v nodig voor 4.5ghz zonder HT, ik vraag me af of ik wel hogere clocks ga halen na delid, hij heeft meer voltage nodig dat zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Jovas schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:10:
Als iemand dit in de verkoop zet, zen t werkt, dan zie ik geen reden om nee te zeggen, maar ik al wel eerst een uitgebreide test verwachten, of zelf een 24/7 mogelijkheid uit te testen.. Maar verder?.. Kopuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Idd, heb zelf ook een keer bijna een gelapte 2600K of 3770K overgenomen die in V&A stond.
Maar, als het werkt, waarom niet? spaart je zelf een hoop moeite om het te delidden/lappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Niet echt CPU related, maar wel op Haswell :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5F5MC0m.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 20:07
1623 Mhz, nice is 3e plaats @HWbot (of geld dat niet voor een prof ;) )

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

nice Joost!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 20:07
3e bij 4670k

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Fair enough. Zo eens even met deze aan de slag. Ook Hynix MFR modules. Zouden verder moeten komen dan die andere.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rFK4nral.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hoe kun je er tegenwoordig eigenlijk achter komen wat er in een stick gebruikt wordt?
Alles wordt afgedekt, of weg gebrand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Heatspreaders eraf halen, of even googlen. Vaak staat er dan wel bij wat erop zit.

3200 is kinderspel :)

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/3LA0w.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
heb je ook wat performance cijfertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Nope, met die timings? XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Ja duh..

2D performance op lagere clocks met strakkere timings. 1400 C10 bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Not worth it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Ik vraag me trouwens af of mijn overclock nou door mijn GA-Z87P-D3 bord geremd wordt of niet..

Zou ik bijvoorbeeld hogere clocks kunnen halen op een Asus bord? Ik zit nu vast op 4.4ghz..

Opvallend was ook dat de f5f bios van het Gygabite bord meer bsod's gaf dan de f4..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Nee, er zijn zat chips die op jou snelheid er al mee stoppen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik wordt helaas geremd door de temperatuur momenteel -.-"
De chip zelf lijkt mij best een goed exemplaar, de Asus "test" van booten op 4.6 Ghz met 1.25 V (oid) haalt windows gewoon en liet me CPU-Z opstarten en HWmonitor.
En met overklokken op de turbo haal ik 4.3 Ghz met 1.09V :)
Alleen de temperatuur wordt dan 72 graden oid bij +/- 8 uur AVX LinX... Dus de 4.4 zit er iig nog in binnen de 75 graden, maar hogere temperaturen dan dat mijd ik liever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Jovas schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 11:28:
Opvallend was ook dat de f5f bios van het Gygabite bord meer bsod's gaf dan de f4..
F5f is een BETA BIOS en F4 niet :P

Ik zit zelf nog op F3 (stock BIOS), maar denk dat ik eerder voor F5 zou gaan dan F6h :)
Maar omdat er bij F5 'niets' veranderd is t.o.v. F3 heb ik er ook niet zo'n haast mee :P
Ik ben overigens wel benieuwd wat de 'Improve SATA RAID performance' van F6h voor voordeel gaat opleveren, niet dat ik het ga merken ofzo O-)

[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 26-07-2013 13:46 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Bios F6j voor de Z87X-UD4H
http://downloads.hwbot.org/downloads/BIOS/Z87/Z87XUD4H.F6j

En F5g voor de Z87P-D3
http://downloads.hwbot.org/downloads/BIOS/Z87/Z87PD3.F5g

[ Voor 16% gewijzigd door rsnubje op 26-07-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Thanks! :)
Maar ik neem aan (gezien de kleine letter er achter) dat het nog om een BETA BIOS gaat?

[ Voor 43% gewijzigd door SmiGueL op 26-07-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
SmiGueL schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 13:36:
Thanks! :)
Maar ik neem aan (gezien de kleine letter er achter) dat het nog om een BETA BIOS gaat?
Ja. Ik wacht wel gewoon tot release..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb van MSI zelf een Beta bios gekregen, vanwege het feit dat ik adaptive Vcore of Vcore met een negatieve offset niet werkend kreeg.
Maar ik moet zeggen, deze is gewoon echt stabiel :)
Plus, negatieve offset werkt nu wel :) Alleen Adaptive Vcore werkt nog voor geen meter.....

Misschien dat iemand hier het weet.
Adaptive Vcore kun je gebruiken om je Vcore te laten dalen als de CPU idle draait. En bij load wordt de Vcore beperkt tot de waarde die je hebt ingesteld, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Wel moeten je C-states dan aanstaan en EISt ook, tevens moet je powerplan zo ingesteld zijn (config-> power) of was dit allemaal met MSI net wat anders? In dat geval weet Bauke meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
C-states staan allemaal aan, ook C1E, EIST iedem (clocks dalen ook tot 800 wanneer hij idle draait, dus dat werkt).
Powerplan is op Balanced ingesteld, dus minimaal 5%, max 100% cpu gebruik. Hier heb ik verder niet aan gezeten, behalve het veranderen van de tijden waarna het beeldscherm uit gaat en de pc in slaapstand gaat. Maar dat heeft geen relatie tot de Vcore :/

De MSI persoon melde wel dat er vanuit het HQ werd gemeld dat dynamic CPU ratio aan moet staan :?
Die optie staat niet in de Bios.....

Ik vermoed wel dat Bauke met vaste Vcore werkt XD
Hij gaat alleen voor hoge scores, ik wil eerst iig een 24/7 stabiele pc ;)
Moet wel zeggen dat de vaste Vcore erg goed werkt bij deze CPU MoBo combo :)
Bij mijn X6 1090T en Asus CH IV F was er zichtbare Vdrop (of Vdroop.....), maar hier zie ik eigenlijk niks :). Ik zal er eens een afbeelding op na slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Als je het terugklokken bij MSI aan de praat wil krijgen moet je de cpu multiplier niet in het hoofdscherm aanpassen.

Zet turbo, EIST en C1E aan, Vcore op auto en ga helemaal naar beneden in het menu naar CPU settings, hier kun je de maximale turbo frequentie instellen, zorg dat het power scheme op energy efficient staat en geef wat ruimte op de maximale current waardes zodat je niet geremd wordt op je maximale multiplier onder load.

Vervolgens kun je je load voltage finetunen door te spelen met de diverse LLC settings :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Zo heb ik het dus exact aangepakt ;)
Alleen ik heb LLC op auto staan (uit?).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yimLxLjAk8zGa4HabwQ1Z3AE/medium.png

Wel jammer dat MSI CC de Vcore verkeert leest (leest VID), en dat bij HWmonitor het labeltje ook verkeert is (als staat het wel op de goede plek :/ )

Dit was dus met een Vcore die in de bios ingesteld stond als 1.090 V, turbo is 4.3.
Vring 1.105 V
Vccin 1.80 V (fluctueert wat, maar dat geeft niet zoveel, want het blijft boven de 1.6 (Dram is 1.5 V) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
je vcore moet op auto staan, als je een vaste waarde invoert in de bios dan werkt C1E niet meer....

Je had toch gedaan wat ik zei :P

edit:

beter gebruik je CPU-Z en Realtemp voor het monitoren van wat er gebeurt

[ Voor 22% gewijzigd door nedernakker op 26-07-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Maar met Vcore op auto geeft het als nog teveel Vcore....
Bij een offset van -0.050 wordt het getal rood en ik heb een offset van 0.110 nodig als ik naar 1.090 V wil....
Een Vcore van 1.105 is ook stabiel en wordt niet te warm, maar dat is alsnog een offset van 0.95 :/

Adaptive funcitoneert momenteel als auto, en daar crashde het als ik "lager" ging dan 0.035 :/
Dus daarom draai ik momenteel met een vaste Vcore ;)
Tot ze de adaptive functie eens goed hebben -.-"

Edit.

Cpu-Z en Realtemp geven dezelfde waardes, en bij HWmonitor zie ik tenminste de package temp en de power draw (zie je het dus ook als het turbo vermogen limiet verkeert staat, dan gaat ie daar overheen en klokt ie na een tijdje terug...)

[ Voor 20% gewijzigd door DCG909 op 26-07-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als je LLC op auto hebt staan dan hangt hij ergens op 50%. zet Vcore eens op auto en zet LLC op de laagste stand, en ga dan eens kijken wat je real vcore wordt.

Ik heb dit op haswell nog niet getest, maar op Ivy is dit de manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok, hmmm, dat zou idd wel iets kunnen uithalen.
Ik zal het vanavond/morgen eens nakijken, ga zo straks naar de film :)

Maar denk je dat Adaptive onder die omstandigheden ook zal werken?
(ergens heb ik het vermoeden van niet, maar ik hoop van wel XD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik heb nog geen adaptive gebruikt op haswell, ik heb de Z87 Mpower Max krap een week binnen en ben enkel met extreem overklokken bezig geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Heb net even gekeken, "normale" load geeft een Vcore van 1.071V (0.010 V lager dus) en onder AVX load wordt het dus 1.174 V (0.03 á 0.02 V lager dus).
Niet echt schrikbarende getallen, het helpt wel mee, maar nog te weinig...

Iets anders waar ik over zat te denken is dat met een offset van -0.035 ik windows net in kom, maar dan crash... Ik denk dus dat de "normale" load Vcore dan misschien te laag wordt voor stabiele performance...
Dat kan dus een indicatie zijn dat, ook al werkt adaptive Vcore, ik er niet echt wat aan zal hebben....

Als ik de power indicaties van HWmonitor mag geloven (en tot nu toe lijken ze te kloppen :/ )
Dan is het verschil in verbruik tussen een vaste Vcore en een dynamische dus eigenlijk te verwaarlozen :/
Package verbruik is minder dan 1 W verschil en IA cores en Uncore lijken zelfs minder dan 0.1 W te verschillen....

Ah, well. Can't have it all ;)

Ik geef morgen nog wel een poging om het te stabiliseren met een hogere Vring, kijken of dat iets helpt (verwacht het eerlijk gezegd niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
Beste overklokkers

misschien een beetje offtopic maar misschien kan het helpen met overklokken van je haswell chip
vandaag zijn er nieuwe bios updates te downloaden voor de gigabyte moederbordjes

mijn pc voelt in iedergeval sneller aan en waarschijnlijk is deze bios stabieler
ik ga proberen mijn 4770k verder te overklokken met de nieuwe bios
als ik daar weer tijd voor heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Nice, die ga ik maar even proberen dan! :)

*Had die van rsnubje van vanmiddag er toch nog niet opstaan^^

-

Het BIOS zelf is er in elk geval niet (veel) beter op geworden, de muis reageerde al heel erg stotterig, maar nu heeft hij ook een behoorlijke traagheid (muis moet meerdere keren over de muismat om naar de andere kant te komen |:()
Morgen maar zien of de prestaties buiten het BIOS ook wat zijn verbeterd, toch wat belangrijker. 8)

[ Voor 48% gewijzigd door SmiGueL op 27-07-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Mijn eigen ervaring is dat het met de nieuwe biossen niet beter is geworden.

Ik haalde op de F4 bios 4.4 ghz stabiel, met F5 was het 4.2 en met F6 is het raar. Ik haalde zoals het eerst leek 4.3ghz stabiel, vervolgens een crash gehad en daarna heb ik hem zelfs terug moeten klokken naar 4.0ghz met de zelfde voltage settings waar ik voorheen 4.2 altijd stabiel draaide.

De resultaten in sisoft sandra: http://www.sisoftware.eu/...e8cb180a6c3a69bab8dfec3f3

Ik vind het overigens ook raar dat ik totaal niets met de baseclock kan. Zodra ik deze verander, ook al kom ik op een totaal uit van 3ghz boot mijn pc niet. Ook na het lezen van de 2 overclock guides, kwam ik geen stap daarmee verder.

Mijn PC:
Gigabyte Z87X-UD3H
Intel Core i5 4670k (Max 1,25 volt om te hoge tempraturen te voorkomen)
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Crucial Balistix DDR3-1600 BLS2C4G3D1609ES2LX0C 4gb x4 (@1866 10-10-10-30 @ 1,575v)
Gigabyte 770
Samsung 840 Pro 256gb

Geen van de cores komen met occt boven de 84 (piek) graden celcius uit (de afgelopen dagen met de hoge tempraturen).

[ Voor 8% gewijzigd door -NRG- op 27-07-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
Ik ben ook met de straps bezig geweest op een GB Z87X OC met F5 bios, 167MHz is geen probleem (tot 4,3GHz getest). Alleen is er nagenoeg geen verschil in benchmark resultaten. Ik laat hem dus maar op 100MHz staan omdat dit beter uitkomt met mijn mem. Wat is jullie ervaring met een hogere bclk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
-NRG- schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 10:36:
Mijn eigen ervaring is dat het met de nieuwe biossen niet beter is geworden.

Ik haalde op de F4 bios 4.4 ghz stabiel, met F5 was het 4.2 en met F6 is het raar. Ik haalde zoals het eerst leek 4.3ghz stabiel, vervolgens een crash gehad en daarna heb ik hem zelfs terug moeten klokken naar 4.0ghz met de zelfde voltage settings waar ik voorheen 4.2 altijd stabiel draaide.

De resultaten in sisoft sandra: http://www.sisoftware.eu/...e8cb180a6c3a69bab8dfec3f3

Ik vind het overigens ook raar dat ik totaal niets met de baseclock kan. Zodra ik deze verander, ook al kom ik op een totaal uit van 3ghz boot mijn pc niet. Ook na het lezen van de 2 overclock guides, kwam ik geen stap daarmee verder.

Mijn PC:
Gigabyte Z87X-UD3H
Intel Core i5 4670k (Max 1,25 volt om te hoge tempraturen te voorkomen)
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Crucial Balistix DDR3-1600 BLS2C4G3D1609ES2LX0C 4gb x4 (@1866 10-10-10-30 @ 1,575v)
Gigabyte 770
Samsung 840 Pro 256gb

Geen van de cores komen met occt boven de 84 (piek) graden celcius uit (de afgelopen dagen met de hoge tempraturen).
Dat komt omdat de F4 automatisch je uncore op 39 zet, kijk maar in je memory tab in cpuz.

Verlaag je uncore tot je weer stabiel bent in de laatste versie

De laatste F5 bios is voor mij ook slechter dan de F5g, omdat de muis weer drama is in de bios. F5g was de enige bios met normaal muis gedrag op dit bord:

GA-Z87P-D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

De uncore is het probleem niet. Die hoort juist op 3.9ghz. Anders simpelweg het vring voltage omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Wat is de gebruikelijke gang van zaken rond de snelheid van de uncore eigenlijk? Gewoon op default laten staan of is er ook nog (significante) performancewinst of het bereiken van hogere kloksnelheden mogelijk door die mee te laten schalen?

[ Voor 6% gewijzigd door Naluh! op 27-07-2013 19:21 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Nee, je kan die makkelijk op stock laten al kan het bij max freq pushen iets helpen om hem zo'n 300mhz onder je cpu snelheid te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hehehehe, dat is een goede rsnubje.....
Ik had mijn Uncore op 3500 vastgezet, ik dacht dat dat stock was :/

Die staat nu weer op auto met een vast voltage (Vring 1.110 V ipv 1.105V, just to be shure it's enough)
Misschien dat daar ook de crashes bij het opstarten vandaan kwamen, dat die combo niet helemaal stabiel was?
Morgen maar weer testen :)

Edit.
Hmm, mijn pc crashed/freezed zo nu en dan als ik hem een tijdje niet gebruik?
Dus 10 minuten idle met het scherm uit... Dan zet ik het scherm weer aan en krijg ik een geen signaal melding :s

Ik heb al geprobeerd de Vring te verhogen met 0.005V, maar dat werkte niet, nu heb ik de Vcore verhoogd tot 1.095V en Vring tot 1.120V....

Iemand anders tips hiervoor?

Edit2.
Ok, heb er nu voor gezorgd dat de HDD/SSD niet meer wordt uitgezet.... Was deze optie nog even vergeten :$
Zo eens rebooten en dan kijken of het dan wel werkt :/

Edit3.
Het uitzetten van het uitzetten van de HDD/SSD (klinkt tegenstrijdig :/ ), PCI-e link state management? en USB gebeuren heeft het verholpen :/
HDD/SSD op zich hielpen niet, wat ik vreemd vind want ik verwachte het probleem eerder daar :/

Edit4.
Ok, dat was het ook dus niet.... WTF?
Dan maar naar bios 1.3 terug schakelen vanaf de beta bios... Misschien is dat het?

Edit5.
Well, that didn't work....
En het vreemde is, als de pc gefreezed is, lijkt het alsof deze nog actief is.... :?
HDD led brand zo nu en dan, geen rare dingen... Alleen het uit en in pluggen van USB zooi werkt voor geen meter en de pc reageert nergens op (zelfs de powerknop gewoon één keer indrukken en weer loslaten (wat afsluiten moet forceren in windows))....

Iemand hier ervaring mee?

Edit6.
Ok, het lijkt erop dat ik het probleem gevonden heb.... C6/C7 heten ze :(
Het lijkt er dus op dat de CPU's C6 en/of C7 state niet helemaal lekker met Windows 7 werken.... En de CPU daardoor te diep in een "slaapstand" raakt, waardoor Win7 hem niet meer kan wekken en de USB's dus ook niet meer werken... De C-state tot C3 beperken lijkt het probleem op te lossen :/

[ Voor 84% gewijzigd door DCG909 op 28-07-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:36
Goedenmiddag allemaal,
Voordat ik mijn 4670Ktje op de deurmat kreeg keek ik een beetje rond op dit forum topic en nu ik mijn nieuwe systeempje in elkaar heb zitten (en natuurlijk overgeklockt _/-\o_ ) wou ik even mijn reactie laten weten.

Specs:
CPU: Intel Haswell 4670K
Motherboard: MSI Z87-G45 Gaming
RAM: Corsair 8GB DDR3-1600
Graphicscard: Sapphire HD7870 Ghz(OC) Edition
Cooler: Noctua NH-D14
Case: Cooler Master Silencio 650

Zoals je ziet is dit niet een systeempje gefocused op overclocken maar meer op gaming, maar daar valt niet weg dat ik het niet kan overclocken :)

Nou ben ik niet een gevorderde overclocker, dit is mijn 3e systeempje dat ik overclock vaarvan dit de eerste Haswelletje is.

Dus ik wil graag hier mijn resultaten laten zien:

CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5xtQ2Gj.png

Idle:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5wstAuH.jpg

Gebenched met PRIME95:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d2vyufW.jpg

Nou kun je dus zien dat deze op 4500Mhz loopt op een Multiplier van 45 (base clock = 100Mhz) op 1,250 Voltage.
Na mijn mening vindt ik het perfect lopen en na 5 uur benchen geen errors of warnings.

Maar ik wou graag verder gaan maar helaas loop ik tegen problemen op.
Maakt niet uit hoe hoog ik mijn voltage zet (max is 1,295V) op 4600Mhz (Multiplier op 46 en baseclock 100Mhz) krijg ik na een paar minuten benchen een leuke BSOD (bluescreen) ;w .

Maar ik hoop dat jullie hier wat van vinden, vraag gerust om meer infomatie.
Misschien dat iemand hier mij uit de voeten kan helpen om tog die clockspeed nog een klein bettie op te krikken? <3

[ Voor 0% gewijzigd door Hendriksie op 29-07-2013 13:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Beste Hendriksie,

Per 100Mhz is de schaling zeker 0,05v. Dus minimaal 1,3v+ om de volgende stap stabiel te maken. Maar gezien je nu al behoorlijke temperaturen denk ik dat je dit maar net red. (max 80c) Ik vermoed dat met 1,3v de temperaturen zeker tot 82~83c wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Heb je al aan de Vring gezeten?
Hoe kom je aan die cpu temp? (hoe meet je deze) Ik vind hem aan de lage kant voor 1.25V :s (iig een 4770K wordt dan aardig warm op lucht en water, zonder delid)
Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste