Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1
Acties:

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12-04 21:42

millman

6708Mhz @ -185c

Over wat voor temps spreken we hier dan? EIST icm C-states zou dus een goede optie moeten zijn om zowel koeler als zuiniger onder 24/7 gebruik te zijn. En wat voor een vcore heb je ingesteld? Loadline calibration? Dat heeft ook te maken met de temp verschillen.. Welke progs gebruik je voor torture en monitoring?

Kortom, nogal wat info gewenst.

*ik vermoed dat er autovoltage in t spel is?

[Voor 6% gewijzigd door millman op 23-10-2015 10:51]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• undeepdiver
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 05-04 00:51
4790K
Hero mob
2666 G skill C11
GTX 780
Watergekoeld

Ik heb mijn 4790K vanmiddag gedi-lid met de vice only methode. https://www.google.nl/url...z8sGKa4l3iXll55b8knsps6qA

Alles netjes schoongemaakt, de IHS gemonteerd met pricewatch: Coollaboratory Liquid Pro (1g) en een heel klein drupje siliconen op de vleugeltjes van de IHS zodat het toch een beetje vast zit. Mijn EK waterblok gemonteerd met, http://www.google.nl/url?...4Zh4WlNuJtvhTzSGFQx2h2o1Q
So far so good

Helaas deed een van mijn mem slots het niet meer.. :(
- eerst code 55 bios kan geen RAM vinden
- dan code 03 toen ik de rambankjes van plaats had verwisseld, kan microcodus niet laden.
- Met een bankje in het tweede slot van af de cpu start hij gewoon op.
- Met bijde bankjes in slot een en twee vanaf de cpu doet hij het ook gewoon. ongeveer een graad of 14 betere temperatuur maar single channel mem.

Inmiddels zit mijn zoontje nerveus achter me :( en ik de grote overklok pappa zit te zweten :S

- De schroeven van de koeler losgedraaid geen resultaat
- Nog een keertje bijde rambankjes omgewisseld voor Dominators 1866 c7 latjes... 8)7 Dit om echt zeker te zijn dat het niet mijn geheugen is.

Pappa geeft inmiddels zoon de schuld van alles... _O-

- Pc weer naar de schuur en alles gedemonteerd, ik kon zo snel niks vreemds ontdekken en heb me leesbril gepakt en een vergrootglas om de socket eens goed te bekijken B)
- Tot mijn grote verbazing zat er aan de linkerkant in het midden van de socket een heel klein zwart stofje dat had ik niet gezien bij het monteren.
- Het stofje wegeblazen met droge lucht alles weer gemonteerd en hoppa hij doet het weer. oOo *O*

Inmiddels al een beetje met de settings gespeeld en met 4800Mhz Linx op 1.35v max temp 84 graden. Morgen maak ik wel een paar screenshots voor en na Di-lid.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben als je zelf ooit zo'n probleempje tegen komt.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• undeepdiver
millman schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:48:
Ik ben t aan t overwegen.. Wil eigenlijk niet zonder zitten, maar geen geld voor vervanging.. Meh
Je mag wel even een setje van mij gebruiken zolang je wacht op je nieuwe cpu.?
Weer ff old school 1366 of 775 dikke xeon erbij of mischien een X cpu..zeg het maar. Kan je meteen even je ram bankjes testen... *O*

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Laten we t op een halve erwt houden aan koelpasta😉 verder is het door de ligging van on-die gpu en memory controller normaal dat de laatste core flink lager uitvalt.

De temperatuur van prime95 27.7 is een stuk hoger, maar de testload is ook een stuk realistischer.. 8u Stabiel is echt stabiel. In tegenstelling tot 26.6, zoals je gemerkt hebt. Als je met de laatste versie test 28.x of hoger dan is benchen op stock zelfs teveel voor sommige ;) daarom de gulden middenweg.

Door de slechte 'Tim' tussen Die en IHS zullen temperaturen met waterkoeling altijd problematisch blijven helaas. Een DeLid zou uitkomst kunnen bieden, maar vergt wel enige kunde en lef.

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
millman schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:30:
Door de slechte 'Tim' tussen Die en IHS zullen temperaturen met waterkoeling altijd problematisch blijven helaas. Een DeLid zou uitkomst kunnen bieden, maar vergt wel enige kunde en lef.
De TIM is inderdaad niet geweldig, maar ook weer niet zo slecht. Het is vooral de 'lijm / epoxy' dat gebruikt wordt om de heatspreader aan de DIE vast te maken. Bij andere chips werd deze vast gelast waardoor er minder ruimte tussen beide zat. Door alleen al te delidden krijg je temperatuurwinst.

Stel je haalt daarna de intel stock TIM ertussen weg en doet er een te dikke laag arctic silver 5 tussen dan heb je alsnog een behoorlijke temperatuurwinst puur door het verwijderen van de lijmlaag. Uiteraard wordt het verschil nóg groter als je er een liquid metal op smeert a la Cool Lab. Ultra of Grizzly Conductonaut :D

• undeepdiver
Ik heb voor een paar mensen hun CPU gedi-lid, voor een paar Belgische biertjes doe ik bijna alles..:-) Gronings bier daarentegen wordt ik heel erg opgewonden van.. tis maar dat je het weet :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14-04 19:31
Kun je met delidden trouwens al nagellak op de chipjes smeren, voordat je de lijm en koelingspasta verwijderd? Zodat het al extra beschermt is, voordat je met een plastic pasje begint met het verwijderen van de lijm? Het waterresevoir van de waterkoeling lekt een beetje en stuur deze daarom terug voor RMA, en voor ik de luchtkoeler terug plaats, dacht ik dat dat een mooi moment is om de CPU te delidden.

Update
Vandaag heb ik een delid gedaan en was natuurlijk wel een beetje zenuwachtig voordat ik de aanknop indrukte. Daarvoor heb ik vanmiddag een goedkope bankschroef van € 7,- bij de Praxis gekocht en dat werkte prima. Wel moest ik de bankschroef strakker aandraaien dan ik had verwacht, maar het was erg simpel verder. Daarna heb ik alles met een plastic pasje en wc papier schoongemaakt. Vervolgens heb ik blanke nagellak op de capacitors gedaan. Er zit Liquid Ultra tussen de die en IHS en GC Extreme tussen de ISH en koeler. het resultaat is ongeveer 20C koeler. Hieronder een screenshot, met dezelfde koeler. Zoals je ziet is de 1 met 1,18V en de ander 1,19V. Dat scheelt amper wat, maar goed.

Ben zeer tevreden met dit resultaat. Als de waterkoeler er weer opzit, ga ik weer verder met overclocken. Al kan ik nu met lucht wel op 4,8Ghz, daarvoor heb ik 1,31V nodig. Met 1,30V kon ik urenlang Prime draaien, maar kreeg toch een zwart scherm (geen blauw.. het scherm ging gewoon uit). Is dat een bepaald effect dat voor kan komen? Of kan dat komen omdat ik de base clock iets hoger gezet heb? Reden daarvan: Als ik 100Mhz gebruik op 4,8Ghz, gaat de CPU throttlen. Dat was met de waterkoeling niet zo, terwijl de temperaturen even hoog zijn.

[Voor 75% gewijzigd door Luxicon op 11-03-2016 01:04]

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• undeepdiver
MiradeTV schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:20:
Ik heb hier 4,7ghz stabiel staan op 1,2566v :P op i7-4790k met Nepton 240m
Pics please..... :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoSonic
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 03-04 21:36
Hallo iedereen,

een tijdje ben ik bezig met een OC op mijn 4690k.
heb bij de buren afgekeken in de guide welke instellingen ik op mijn Z87-C moet gebruiken, zoals Spread Spectrum uit, voltage limiet verhogen en dat soort dingen.
Maar na een tijdje bezig te zijn kom ik niet verder dan 4,7 ghz op 1,26V. (Getest met 8 uur XTU)

Zelfs op 1,35 krijg ik bij 4.8 ghz na een 5 tal minuten een bluescreen.
Vccin heb ik op 1,9V staan, dus dat zou genoeg overhead moeten geven.
Ik weet dat de stroomtoevoer van een Z87-C niet je-van-het is en waarschijnlijk dat mij een limiet zal geven. Kan het ook een indicatie zijn van de mosfets die te warm worden?

Verder vroeg ik mij nog af of XTU wel goed genoeg is?
Prime 26.6 zou ook kunnen, al weet ik wel dat daar de temps hoger uit zullen vallen, maar maakt het ook wat uit voor testen van stabiliteit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:47
4.7 op 1.26 is helemaal niet verkeerd.

Hoe staat je loadline calibration? Misschien heb je wel een hoog voltage op de cpu maar trekt hij het onder zware load iets naar beneden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2Henk 'm!

• undeepdiver
@ Djunicron

Hey kerel, Prime 27.9 gebruikt alleen AVX1 en is daarom een minder belastende test als Prime 29.9. Test gewoon met 27.9 en als je klaar bent met testen 0.05v erbij dan zit je helemaal goed.

De temperaturen zijn op lucht redelijk normaal en het is ook zomertijd. Een dilid kan wel tot 15 graden verschil opleveren dus is zeker het overwegen waard. Ik zou de di-lid met een bankschroef en een föhn uitvoeren! Zelf heb ik er een stuk of tien zo gedaan en is erg safe om te doen.

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14-04 11:36

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb m'n Uncore op min 35 max 40 staan. Was onder de indruk dat dat "stock" was op mijn Asus bordje, maar goed, je weet nooit wat Auto werkelijk is.

124x0 in je eventlog zou voor Haswell-R te weinig Volt voor je settings moeten betekenen. Hogere temps is ook nog eens minder efficientie. Dus wat bij 90 graden te weinig is, zou bij 70 nog wel eens stabiel kunnen zijn. (daarom raden mensen de +0.005 aan als je je OC hebt gevonden?)

Men zegt dat +0.500V VCCIN bovenop je VCore t.a.t. voldoende moet zijn. Als je dus vast loopt kwa voltage, pas je de VCore aan, de Vcache (Uncore of hoe het ook heet in je EUFI) en ach, je kan altijd je VCCIN een klein duwtje geven zodat die weer op +0.500 erboven zit. (Maar niet alsof 1.35V met 1.75V VCCIN een probleem hoeft te zijn.)

===

Maar eh, wat betreft "overnemen" -- UndeepDiver heeft wel gelijk, iedere chip is anders, wat voor mij werkt, kan voor jou een gare instelling zijn!! Vooral zelf de grens opzoeken en Prime draaien!

*(Maar blijf kwa temps en voltage op iets redelijks natuurlijk - en hoe graag je het ook wilt, als het op wat dan ook crashed, is het niet voor 24/7!)

===

Inmiddels de H80i V2 met andere fans uitgerust en iets verplaatst, nu krijg ik 1,21Vcore / cache en 1.72VCCIN op 42x na een half uurtje nog maar 72 graadjes. Maar goed, de fansspeeds moeten nog even goed afgesteld en de case is nog niet op normale temps aangekomen.

[Voor 10% gewijzigd door djunicron op 28-07-2016 21:05]

• ProxXi
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21:51
Scrtz schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:56:
Zou proberen je vcore nog wat lager te krijgen, of al gedaan? 74 graden is iig prima
Als ik lager ga dan krijg ik van die hele mooie blauwe schermen of dat alles vastloopt.

• govie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
ProxXi schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:32:
[...]

Ik heb dezelgde cpu gehad maar die draaide makkelijk 4,6 op 1,2V op de Vcore en op de Vcinn en Vring een offset van 0,195, en dit alles met de stock koeler en zag nooit hoger dan 70 graden. Tegenwoordig heb ik de 4690K op 4,6GhZ op 1,3v en Vring etc op 1.2, door dit kon ik me geheugen ook overclocken naar 2133 op 1,5 V timings 11-11-11-27-2 :) temps komen niet hoger dan 74 graden onder een Be Quiet Dark rock Pro 3
[afbeelding]
Ik zag deze koeler nog staan voor 8 euro. Dat is echt een koopje, dat fandesign lijkt mij ook erg optimaal..... zou ik het doen?!......Sowieso zijn die deepcool koelers wel wat onderschat in NL, prijs/prestatie is hoger dan bij andere merken en hebben vaak een apart iets in zich, wel aardig. Maargoed, zo heeft ieder land zijn eigen brands blijkbaar.

[Voor 13% gewijzigd door govie op 31-01-2017 16:17]

• ProxXi
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21:51
govie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:14:
[...]

Ik zag deze koeler nog staan voor 8 euro. Dat is echt een koopje, dat fandesign lijkt mij ook erg optimaal..... zou ik het doen?!......Sowieso zijn die deepcool koelers wel wat onderschat in NL, prijs/prestatie is hoger dan bij andere merken en hebben vaak een apart iets in zich, wel aardig. Maargoed, zo heeft ieder land zijn eigen brands blijkbaar.
zo heeft cooler master ook een koeler die op de standaard intel koeler lijkt maar die is werkelijk waar veel beter dan de stock koeler voor 5 euries

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ProxXi schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:38:
[...]

Ik zal vanavond ff wat foto's erop zetten van hoe ik het heb gehaald naar 4,6GHz op 1.3V
Daar heeft ie niets aan, elke cpu is anders

• Santee
  • Laatst online: 07:39
Oh wat het trouwens wel kan zijn, bij zeer laag gebruik worden sommige voeding zéér inefficient. Goede voedingen zullen 70%+ houden bij laag verbruik. Nu lees ik niet wat voor voeding je hebt, maar als het een beetje el cheapo was en al ~5jaar oud is kan het zijn dat je bij 75W verbruik daadwerkelijk 150W gaat verbruiken en de rest van die 75W door je voeding gedissipeerd wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 26-03 23:02
@stin00
aah super bedankt voor deze info..
het delidden gaat wel lukken, ik heb die die delid mate 2..

maar met deze info ga ik het zeker redden als de cpu niet kapot gaat in het proces :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
@jeppekroezen Delidden met een tool is kinderspel hoor, sommigen doen alsof het rocket science is maar dat valt wel mee ;) Heb er ooit 2 gedaan met een scheermesje, dat was behoorlijk zweten. Die tools zijn echt een uitkomst!

[Voor 8% gewijzigd door stin00 op 05-07-2017 18:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• undeepdiver
Mannen... en Steyn natuurlijk..:-)

Haswell dil- leed met een bankschroef is de beste methode als je geen tool hebt. Heel erg gemakkelijk en safe.

Stop je CPU in de bankschroef een kant op de ihs andere kant op je chip bordje beetje verwarmen met een föhn en draaien..
Plop is het resultaat.

Netjes schoonmaken, excessief lijm weghalen, klein drupje liquide metal op je chip en uitspreiden, drupje kit op 4 hoeken van je ihs en het hele zaakje vastplakken op elkaar. Meteen in je socket zetten dan blijft het goed aangedrukt.

Vergeet de lak en verf op je transistors durf je het niet wil ik het ook wel ff voor je doen.

Gr Mike

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ah mijn allereerste chip is door Mike himself gedelid via de bankschroef methode, dat ging perfect inderdaad :Y

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee je houd jezelf niet voor de gek omdat er een onrealistische avx2 load op de proc gezet wordt wat geen enkel ander programma doet. Dat is al met versie 27.7 avx1 zo met 10c verschil. Ook met 27.7 kom je al snel achter wat stabiel is en wat niet.. succes iig

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Santee
Ha, zat toevallig een beetje rond te kijken naar een 2e handsje en kwam je Proc al tegen, mijn memorycontroller is sinds een week opvallend gedegragdeerd :( Kon vanaf begin geen 2133c7 aan, moest al naar c8... Nu is dat opeens ook niet meer stabiel. Reepjes vonden eerder 2000Mhz strap ook niet lekker, dus nu settelen voor 1866c8... Pfff..

Kortom, wil graag bezig maar mn proc (en vervangingsbudget) houden me een beetje tegen. Daarnaast weet ik niet of ik nog wel geld in dit platform wil steken, heb ook maar 8gb ram, en 16gb ddr3 is net zo duur als ddr4.

Maargoed, ik zie een aardige proc bij jou, 1,25v voor 4600 daar droom ik van. en ja, delid is zeeeer aan te raden. Ben benieud naar je eindclocks kerel!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je zit een beetje op de grens van wat mogelijk is met dat bordje. Heb toevallig hetzelfde gedaan voor een maat van mij, 4500mhz is al best goed.

Houd een max temperatuur aan van 85c en blijf onder de 1,25v.. volgens mij zit er nog wel 100mhz in, wees voorzichtig!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:55
Wat leuk ik kwam dit topic tegen door je reactie. Ik draai ondertussen alweer sinds 2013 een 4670k delidded op 4.4 Ghz. Dik tevreden nog steeds mee eigenlijk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:47
World Citizen schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:03:
Dit op een lekker oud G1 Sniper Z97 moederbordje met 666Mhz geheugen ( :X )
Geheugen kan je ook overclocken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Snippertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:55
World Citizen schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:34:
[...]

Was je tevreden over de temp verschillen?
Ja heel erg. Nog steeds overigens. Scheelde bijna 20 graden.

• Ewivis
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:51
En toch krijg ik mijn 4670k niet verder dan 4.1 ghz stabiel. Verschil met 3.8 ghz vind ik dan niet boeiend genoeg.

Ik heb hem niet gedelid. Is ook mn daily, dus als hij niet werkt heb ik wel een probleem zeg maar :)

Iemand nog tips?

AMD Ryzen 5 3600@stock / 32GB@3600mhz / Gigabyte 5700 XT Gaming OC 8GB

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14-04 14:52

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Ewivis schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:08:
En toch krijg ik mijn 4670k niet verder dan 4.1 ghz stabiel. Verschil met 3.8 ghz vind ik dan niet boeiend genoeg.
Welk moederbord heb je

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:24
Snippertje schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:30:
[...]

Ja heel erg. Nog steeds overigens. Scheelde bijna 20 graden.
Top dit is wat ik ook hoop.

Ik heb hem niet gedelid. Is ook mn daily, dus als hij niet werkt heb ik wel een probleem zeg maar :)

Iemand nog tips?
Weinig tips hier nog :D, althans, mijn kennis is zo oud als een Slot 1 processor. Ik moet echt weer graven en zat zelf nog helemaal in het FSB tijdperk. Kennelijk is er een hoop veranderd!

Welke instellingen draai je nu?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Iemand nog tips?
Ik heb bakken met tips, maar dan zul je toch echt uitgebreider moeten zijn met je info. Voltages, snelheden, temps, welke hardware je gebruikt en hoe je test om mee te beginnen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je bent en met je cache en met je CPU bezig! Zet je cache weer gewoon op stock En cache voltage staat los van cpu, dus die mag ook weer op stock. Verder alle voltages van 'auto' af en vaste voltages gebruiken. Alle besparende functies voor nu, dus EIST, C-states enz allemaal uit. Geen adaptive voltages dus.

Loadline calibration op 75% (bij tien stappen dus stap 7-8, bij 5 stappen op 3-4, hangt dus af van implementatie bij ASRock)

Waarom je je cache en je vcore even hoog heb staan begrijp ik niets van. 1,22v op je cache is degradatiewaardig. Max 1.15v en dat is al aardig wat. Het lijkt er nu op 'dat je maar wat doet' en dat lijkt mij geen beste instelling met overclocken.

Dus de belangrijkste tip? GA JE INLEZEN!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
Nu 4670k op 1.25v draaien op 4.2 ghz
Na uur gamen: Coremax: 78gr

Tevens heb ik een half uur aida32 vol gedraaid.

Lijkt stabiel? Wat vinden jullie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iCore

iCore

Dat is mijn uitspraak.

@World Citizen
Ik heb zelf 4x SP120 RGB. (3x intake, 1x outtake) draaien op ~70% fanspeed. Maar ik heb ook wel een ~275W TDP (!!!) een R9 390 8GB. Heb niet met minder case fans getest. Maar ik denk dat case fans (op een goede positie) wel een stuk kunnen helpen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• World Citizen

We hebben de PC aangesloten en zijn gaan kijken wat hij doet. Een aantal waardes zet ik in een tabel en later leg ik uit waarom. Het idee is dat alles wat nog op AUTO staat in het bios niet vermeld is in het tabel, en dat als ik iets van auto naar een instelling zet dat er een vakje bij komt in het tabel.

- Resultaten zijn altijd onder 100% load. (met uitzondering van het vakje "CPUIdle")
- Testen gebeurd altijd met alle fans op 100%
- Alles software is gratis en door u ook te gebruiken

Tools die ik gebruik:
- CPU-Z : Uitlezen CPU Ghz, Vcore en Multiplier
- CoreTemp en HWMonitor: Uitlezen temperaturen
- OCCT: Stress test voor stabiliteit.
- 3DMark Time Spy: Score van het systeem

Resultaten!

Score
NameTotaalCPUGPUProcent
Baseline371539383679100%

Tabel: Inrichting
NameCasefansFansCPUFansKoelpastaDelidWaterkoelingBios
Baseline21oud standaardneeneestock

Tabel: Instellingen
NameMultiplierVcoreGhz
Baseline8/39(auto)(auto)0.75/1.202(auto)0.8/3.9Ghz

Tabel: Temp
NameCPUidleCPUMax 3D MarkCPUMax OCCTCPUPerCore OCCTVideokaart
Baseline6480.590+89/92/90/9165

Dusss... Overclocken zit er nog niet in. Eigenlijk de enigste belangrijke waarde die we hier zien is dat CPUMax gemiddeld 80.5 graden is. Vanuit dat punt wil je niet gaan overclocken gezien je vrij snel aan je echte Max zit waarop de CPU moeilijk gaat doen.

In de vakjes bij het tabel instellingen zie je (auto) staan, en 2 getallen. Dit gaan we later oplossen maar dit betekend dat het moederbord voorlopig automatisch bepaald welke instellingen er gebruikt worden. Dit veranderd elke seconden, en de 2 getallen die je ziet geven aan wat het minimum en maximum gemeten is.

Wat we dus als aller eerste willen doen is zorgen dat die Temp een eind naar beneden gaat zonder uberhaubt nog te denken aan overclocken. We zullen hem eens open trekken en onderzoeken.

De CPU fan hadden we al gespoiled. Deze zit echt voor stof en in mijn geval haar van de katten.

De front en rear fan vielen wel mee kwa vuil ... maar... hold your horses

Dat die fans schoon zijn is niet geheel gek, gezien er een filter in zit... die filtert.... heel veel... :X

Nou, dat lijkt me gratis winst daar. Ik ga het NOG niet helemaal uit elkaar halen. Ik simuleer hier de luie stap door even alles schoon te blazen en extra fans te plaatsen. We zitten nu met 1 intake, 1 outtake fan en 1 CPU fan. Daar Tweaken we er vandaag 5 extra bij zodat we uitkomen op

- 3 intake
- 3 outtake
- 2 CPU

Bovenaan zijn er dus 2 extra outtake fans geplaatst, en op de CPU is die witte fan erbij gekomen. Ik heb die witte alleen meteen weer veranderd voor eenzelfde als er al op zat omdat die witte stuk bleek te zijn.

Aan de voorkant zijn er dus 2 intake fans bij gekomen.

Dit zijn allemaal verschillende fans behalve op de CPU koeler. Niks heeft hetzelfde RPM, alles draait op 12v of op een mobo header... en het maakt te veel geluid :+ .

Maar we gaan later de fans helemaal tweaken op het gedrag van ons systeem en veranderden er nog wat dingen.

We hebben de kast schoon geblazen, voorzien van fans... klep erop en bios niet aangeraakt. We hopen nu dus dezelfde benchmark score te halen (zou gek zijn als dat niet is), onderwijl de boel een stuk koeler blijft.

Resultaten

Score
NameTotaalCPUGPUProcent
Baseline371539383679100%
Extra fans371539383679100%

Baseline21oud standaardneeneestock
Extra Fans62oud standaardneeneestock

NameMultiplierVcoreGhz
Baseline(auto)8/39(auto)0.75/1.202(auto)0.8/3.9Ghz
Extra Fans(auto)8/39(auto)0.75/1.202(auto)0.8/3.9Ghz

NameCPUidleCPUMax 3dMarkCPUMax OCCTCPUPerCore OCCTVideokaart
Baseline6480.590+89/92/90/9171
Extra Fans3772.582.585/82/81/8265

Conclusie
WOUW! Dat had ik niet verwacht. Althans, ik zat op een flinke verbetering te wachten maar dit is bizar. De CPU gaat van Max 80 graden naar max 72.5 puur door een berg lucht extra door je kast te blazen en even de filters schoon te maken. Waarschijnlijk wil de extra CPU fan ook wel helpen en al bij al... ben ik blij.

De score is niet gewijzigd. Dit is goed nieuws want betekend dat de CPU voor het schoonmaken in ieder geval zichzelf niet inhield door een te hoge temp. Onze baseline Score is dus een prima score om vanuit te gaan.

Nu hebben we tenminste temperaturen waarmee we kunnen gaan werken. een kleine 10 graden speling van 72.5 naar 80 graden is meer dan genoeg om eens wat te gaan Tweaken. Maar zoals een Tweaker betaamd, moet eerst even de koelpasta vernieuwd worden gezien dit ook stiekem nogal eens wat scheelt.

In Update 2 dus de koelpasta!

[Voor 200% gewijzigd door World Citizen op 11-03-2019 18:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
millman schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:08:
Auto voltage is not done.. Al kom je er op sommige moederborden niet onderuit. Volgens mij is er ook een fixed voltage mogelijk op die asrock
Fixed vcore al staan. Bedoelde de offset.

Alles wordt wel lekker warm: 80 graden alle cores...

Nu maar weer op 4.1ghz gezet met 1.180 vcore. Uur aida gedraaid. Is stabiel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
Och ja, weet je wat het is.. ik ben niet een hardcore overklokker. Ik hoef niet alles eruit te halen wat erin zit. Ik wilde gewoon een mooie overklok die net iets helpt. Maar er uren in willen stoppen heb ik niet, of heb ik er niet voor over. Zolang ik gewoon kan gamen en in Windows hangt hij niet als ik internet is hij stabiel voor mij. Daar mag iedereen toch voor zichzelf bepalen? Ben geen professionele overklokker ofzo?!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ewivis
Moet ik je helemaal overtuigen om een gratie van je hulp te mogen ontvangen? wow... de arrogantie...

Nee dank je. Ik zoek het zelf verder wel uit met andere van het forum.

Ontopic maar weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• World Citizen
@millman We lopen hier beide al langer rond, en ik ken je van andere tijden. Normaal ben je erg vriendelijk en behulpzaam, dus ik denk je dat even wat extra LNG in je koffie moet doen want je loopt warm.

Ik hoop je snel weer terug te zien hier met al je ervaring en tips, want..... we hebben je nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ewivis schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:35:
Moet ik je helemaal overtuigen om een gratie van je hulp te mogen ontvangen? wow... de arrogantie...

Nee dank je. Ik zoek het zelf verder wel uit met andere van het forum.

Ontopic maar weer.
Is dat alles wat je voor jezelf te zeggen hebt?
Als jij het arrogant vind dat je mij moet overtuigen tijd in jou te steken waar je zelf geen zin in hebt, dan heb je een stoeptegel voor je hoofd.

Je geeft zelf aan dat je er weinig tijd in wilt steken.. ik spendeer doorgaans gemiddeld 15 uur in de week louter aan het gratis helpen van mijn medetweakers, die er wel moeite in willen steken.. dank u wel..

4000+ berichten en counting.. mag ik t ook nog voor mezelf leuk houden? Ik vind het een uitdaging iemand de kneepjes van het 'oc-vak' te leren, mits ze minstens evenveel inzet tonen als ik.. daar schort het hier al tijden aan.

Dus ja, waarom zou ik jou helpen als ik 10 anderen kan helpen en er wel enthousiastme voor terug krijg? Dat is toch t minste wat IK eruit wil halen.. zit dat er niet in? Vergeet t lekker..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ewivis
Het is ook je goed recht om zelf te beslissen of je mensen wel of niet wilt helpen.
En het is ook misschien niet realistisch te verwachten dat mensen evenveel tijd en energie ergens in willen stoppen zoals je zelf doet voor een bepaalde onderwerp.
Ik respecteer dan ook je keuze mensen te helpen die de kneepjes van het vak willen leren en daar hoor ik dan niet bij. Prima!
Tot zover in ieder geval bedankt voor je kleine tips alvast. Het heeft me namelijk wel op weg geholpen.

Ik heb hem nu (voor mij) stabiel op 4.1ghz draaien, toch 300 mhz overklok met vcore op 1.180.
Voor nu is dat genoeg voor mij. Ik moet denk ik eerst mijn koeler opnieuw plaatsen met koelpasta. CPU wordt al 80 graden na uur aida64 draaien. Ik gebruik Aida omdat deze direct ook de GPU en geheugen belast en prime95 alleen maar de CPU doet (toch?!)

Ik heb deze koeler: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Zouden daar 2 fans op passen?

1 intake casefan en 1 outtake casefan met deze case:
pricewatch: Fractal Design Define R5 Blackout Edition

Videokaart: Gigabyte RX580 4GB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:09
Je kan beter gaandeweg mensen helpen dan proberen in een keer een heel stuk te tikken.
En slaan ze goed bedoeld advies in de wind. So be it!

Sommige lui willen niet geholpen worden maar vragen wel om hulp. Die kun je niet helpen.
Die moeten het zelf ervaren en vaak is dat dmv de zaken slopen.

Bespaar jezelf de stress en geef mondjes maat advies en worden de vragen beter en meer gericht kun je altijd meer in detail treden. Er is immers veel te leren vwb OC

Edit:

@Ewivis

Ik heb deze koeler: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Zouden daar 2 fans op passen?

Met een elastiek passen daar 2 fans op.

[Voor 14% gewijzigd door 5erveD op 11-03-2019 12:14]

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• World Citizen

De koelpasta!.. Nieuwe! We willen verse nieuwe koelpasta!

Want kennelijk gaat dit wel eens minder werken enzo. We zullen zien hoe het hier uitpakt (;))

We gaan onze oude pasta vervangen met Arctic Silver 5.
Dit is prima pasta, niks mis mee.

Alereerst maar eens de koeler eraf.

Hmmm.. dat ziet er vreemd van kleur uit, en lijkt er best dik uit te zien.
Laten we een dichterbij kijken.

Ja het ziet ernaar uit dat mijn koelpasta dikker is geworden en wat donkerder van kleur. Dit is ook goed te zien als ik het er met een wit papier afveeg.

Ik vermoed dat dit MDF is :D.... Ja ik klooi nogal veel met MDF en heb ook een zaagtafel staan. De betreffende PC heeft ook wel eens in die kamer gestaan, en zal door de jaren heen best wel eens wat MDF stof naar binnen hebben kunnen zuigen. Het is een vieze troep in ieder geval.

Dus nieuwe pasta. Klein beetje maar!

En dan natuurlijk de Resultaten.

Resultaten

Score
NameTotaalCPUGPUProcent
Baseline371539383679100%
Extra fans371539383679100%
Thermal Paste375139743679100.9%

Baseline21Oud Standaardneeneestock
Extra Fans62Oud Standaardneeneestock
Thermal Paste62Nieuw Standaardneeneestock

NameMultiplierVcoreGhz
Baseline(auto)8/39(auto)0.75/1.202(auto)0.8/3.9Ghz
Extra Fans(auto)8/39(auto)0.75/1.202(auto)0.8/3.9Ghz
Thermal Paste(auto)8/39(auto)0.75/1.202(auto)0.8/3.9Ghz

NameCPUidleCPUMax 3dMarkCPUMax OCCTCPUPerCore OCCTVideokaart
Baseline6480.590+89/92/90/9171
Extra Fans3772.582.585/82/81/8265
Thermal Paste276482.284/87/80/7865

Conclusie

Oke top, we hebben de temperatuur nog een kleine 10 graden verder naar beneden gekregen. De pasta is 24 uur geleden aangebracht en heeft 24 uur lang op een 25% load gedraaid. Of het een fabeltje is weet ik niet precies, maar ja als ik me herinner was het gisteren direct naar plaatsing net over de 30 graden, en nu dus 27. Je zou kunnen zeggen dat koelpasta in moet draaien, maar ik weet het ook niet zeker.

Wat opvalt is dat de idle en 3Dmark temp wel verbeterd is, maar de stress test van OCCT niet. Daar hebben we ruwweg dezelfde temperatuur. Als ik hem 3x een half uur draai dan is hij soms een graad minder, maar verdeeld over 4 cores is dat niks. Ik vermoed dat hier verzadiging van de geleiding gebeurt. (ik ben noob).
Het lijkt me dat er een punt is waarop de overdracht van warmte van CPU->IHS->Koelpasta->Koelblok op een moment simpelweg niet SNELLER kan. Maar ik moet eens wat gaan lezen over thermodynamica om daar echt iets over te zeggen, OF ik moet een test kunnen verzinnen. Later meer over dus.

De 0.9% hogere score in de benchmark verwijt ik aan achtergrond processen en. Ik heb namelijk niet gemerkt dat de CPU vroeger throttle problemen had, dus geloof het niet helemaal dat de score hoger is door deze temp verschillen.

Mijn omgeving temperatuur kan ook 2/3 graden schelen gedurende deze hele blog serie.

@5erveD Zoals je ziet hou ik van foto's :). Hobby oplossingen is mijn passie dus.. die foto.. blijft interessant!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• undeepdiver
Wat een leuk topic..:-)

Maar ...: testen kan je helemaal op je eigen manier doen met welk programma je wil. Zijn je resultaten goed ga je wat zwaarder testen om uiteindelijk stabiliteit test te doen 8 uur prime blend en 5 uurtjes linX allmem.

CPU testen doe je met Small FFT, dit heeft ermee te maken dat je cache mem niet word belast en jij puur op je v core kan concentreren. Testen van GPU en RAM is not done als je je CPU gaat testen dit komt later.

(Dit wil ik nog wel onderbouwen en verder uitleggen.)

Als je wil dat er nog eens wat word uitgelegd door mensen die echt wel weten waar het om gaat met OC kan je de discussie uit de weg gaan. Sommige mensen op dit forum hebben echt wel gelijk en hebben samen gewerkt met grote meneren als Viss, nederakker en snubje dus doe er je voordeel mee.

Serve D, Millman Bedankt..:-)

[Voor 100% gewijzigd door undeepdiver op 12-03-2019 00:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• World Citizen
undeepdiver schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 00:32:
Wat een leuk topic..:-)

Maar ...: testen kan je helemaal op je eigen manier doen met welk programma je wil. Zijn je resultaten goed ga je wat zwaarder testen om uiteindelijk stabiliteit test te doen 8 uur prime blend en 5 uurtjes linX allmem.

CPU testen doe je met Small FFT, dit heeft ermee te maken dat je cache mem niet word belast en jij puur op je v core kan concentreren. Testen van GPU en RAM is not done als je je CPU gaat testen dit komt later.

(Dit wil ik nog wel onderbouwen en verder uitleggen.)

Als je wil dat er nog eens wat word uitgelegd door mensen die echt wel weten waar het om gaat met OC kan je de discussie uit de weg gaan. Sommige mensen op dit forum hebben echt wel gelijk en hebben samen gewerkt met grote meneren als Viss, nederakker en snubje dus doe er je voordeel mee.

Serve D, Millman Bedankt..:-)
De reden dat ik niet meteen over 8 uur stabil tests begin, en diepgaand schrijf over hoe en wat en waar is juist om de beginnende tweaker een kans te geven. Laten we eerlijk zijn, OC'en is redelijk dood hier op t.net als je kijkt naar 15 jaar geleden. Alleen al het samenvoegen van al die topics is het bewijs.

Dus mijn plan was juist een hele simpele handleiding te maken om eraan te beginnen (het is ook een blog). Vanuit daar hoop ik dat weer wat meer mensen richting het forum vertrekken om inderdaad leden als @millman te vragen naar zijn kennis.

Ik probeer jullie die-hards juist te ontlasten van deze beginners en dit op te vangen door ze eerst eens uitleg te geven over hoe het werkt.

GoT is niet enkel voor de Pro, maar ook voor diegene die Pro willen worden. En dan is het geheel logisch dat ervaren leden zoals Miliman geen zin hebben om dat soort leden diepgaande uitleg te geven. Eerst maar eens een jaar ervaring opbouwen.

Dus we zitten hier allemaal op 1 lijn, en als ik wat beginners heb gekneed tot medium ervaring, draag ik ze over aan jullie om ze de ECHTE kneepjes van het vak te leren.

Dus laat mij dan al die beginners doen... dan kunnen jullie de Pro's doen.

Voor jullie idee, ik laat ze eerst de PC OC geschikt maken. Daarna doen we eerst een les moederbord en dan zullen we eens kijken of we de Multiplier iets hoger kunnen zetten. Vanzelf zal er dan ergens een hoofdstuk komen waarin we 8 uur testen en ook gaan kijken naar errors ed. Maar laat nieuwe leden eerst eens een 100Mhz overclock doen zodat ze er een beetje aan wennen.

Overigens vind ik het helemaal niet erg als we een nieuw topic openen "Ik wil ook beginnen maar hoe?", en dat we daar de beginselen uitleggen.

Als het hier maar wat drukker word, want zo is het hier best leeg....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@World Citizen Je goede bedoelingen ten spijt, goed overclocken begint met goed testen en een vast begrip van 'stabiel'. Naarmate iemand ervaring krijgt kan die uiteindelijk zelf bepalen welke stappen in het OC proces hij/zij overslaat, aangezien de ervaring hem heeft geleerd eventuele problemen zelf uit te zoeken ipv te vragen naar oplossingen.

Daarnaast hoef ik helemaal niet ontlast te worden van beginners vragen. Ik heb liever dat ik iemand met een shitload aan juiste info naar de tekentafel terug stuur. Daar zit mijn irritatie ook helemaal niet, het gaat om inzet!

Er zijn in het OC subforum ruwweg 3 soorten posters:

- E-Peen: 5ghz+, hoge voltages, 20min Aida64 stabiel, geen vragen.. kortom, duidelijk een egotrip.

- inzetloos: ik heb instelling x en x overgenomen en kom niet verder, wat moet ik doen.

- Tweaker: ik heb dit dit en dit gelezen, zus en zo ingesteld, heb er meer dan 8 uur testen opzitten, draait aantoonbaar stabiel, wat kan ik verder nog tunen, welke tutorials kan ik lezen, wat kan ik doen om m'n kennis te vergroten.

Vooral die laatste snapt niet alleen waar overclocken om gaat, maar snapt ook dat Tweakers om informatie verstrekken en samenvatten gaat. De post van een beginner moet al zoveel informatie bevatten dat een andere beginner dat als startpunt kan gebruiken en de vraag niet opnieuw hoeft te stellen.

Met die insteek krijg je de juiste kwaliteit aan informatie in één topic. Kijk naar de laatste 10 posts in het Skylake LGA1151 Overclock Topic #1. Kijk naar de manier hoe @albatross de afgelopen dagen zijn OC heeft benaderd en hoe er advies wordt gegeven. In 10 postst weet je ineens 95% van wat je als overclocken hoort te weten. Daar moeten we structureel naar toe.

Iemand die niet uitgebreid wil testen gaat ook geen zinvolle informatie toevoegen in een later stadium, zo simpel is het. Daarnaast denk ik dat je niet helemaal snapt waarom het hier zo leeg is: nVidia en Intel hebben het overclocken nagenoeg geheel in de kiem gesmoord, boostclocks, auto-oc's en de simplicity van het overclocken maken het hier rustig. Het enige wat er overblijft IS goed testen.

[Voor 7% gewijzigd door millman op 12-03-2019 10:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ewivis
World Citizen schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:04:
[...]

De reden dat ik niet meteen over 8 uur stabil tests begin, en diepgaand schrijf over hoe en wat en waar is juist om de beginnende tweaker een kans te geven. Laten we eerlijk zijn, OC'en is redelijk dood hier op t.net als je kijkt naar 15 jaar geleden. Alleen al het samenvoegen van al die topics is het bewijs.

Dus mijn plan was juist een hele simpele handleiding te maken om eraan te beginnen (het is ook een blog). Vanuit daar hoop ik dat weer wat meer mensen richting het forum vertrekken om inderdaad leden als @millman te vragen naar zijn kennis.

Ik probeer jullie die-hards juist te ontlasten van deze beginners en dit op te vangen door ze eerst eens uitleg te geven over hoe het werkt.

GoT is niet enkel voor de Pro, maar ook voor diegene die Pro willen worden. En dan is het geheel logisch dat ervaren leden zoals Miliman geen zin hebben om dat soort leden diepgaande uitleg te geven. Eerst maar eens een jaar ervaring opbouwen.

Dus we zitten hier allemaal op 1 lijn, en als ik wat beginners heb gekneed tot medium ervaring, draag ik ze over aan jullie om ze de ECHTE kneepjes van het vak te leren.

Dus laat mij dan al die beginners doen... dan kunnen jullie de Pro's doen.

Voor jullie idee, ik laat ze eerst de PC OC geschikt maken. Daarna doen we eerst een les moederbord en dan zullen we eens kijken of we de Multiplier iets hoger kunnen zetten. Vanzelf zal er dan ergens een hoofdstuk komen waarin we 8 uur testen en ook gaan kijken naar errors ed. Maar laat nieuwe leden eerst eens een 100Mhz overclock doen zodat ze er een beetje aan wennen.

Overigens vind ik het helemaal niet erg als we een nieuw topic openen "Ik wil ook beginnen maar hoe?", en dat we daar de beginselen uitleggen.

Als het hier maar wat drukker word, want zo is het hier best leeg....
Vind het een mooi plan. Moet ook zeggen dat ik me persoonlijk ook wel een beetje 'weggejaagd' voelde hoor. Zovan, ga eerst maar es inlezen.. DOEI!

De kneepjes van het vak leren is misschien iets te veel van het goeie, maar ik vind het leuk om het te volgen en wellicht dat ik dus nog wat tijd ga investeren in het plaatsen van nieuwe koelpasta vanavond. Volgens mij zit dat er al weer een x aantal jaren op.

Nog een fan bijplaatsen bij de CPU cooler is misschien ook een goed idee. Of een andere koeler?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• World Citizen
millman schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:42:
@World Citizen Je goede bedoelingen ten spijt, goed overclocken begint met goed testen en een vast begrip van 'stabiel'. Naarmate iemand ervaring krijgt kan die uiteindelijk zelf bepalen welke stappen in het OC proces hij/zij overslaat, aangezien de ervaring hem heeft geleerd eventuele problemen zelf uit te zoeken ipv te vragen naar oplossingen.

Daarnaast hoef ik helemaal niet ontlast te worden van beginners vragen. Ik heb liever dat ik iemand met een shitload aan juiste info naar de tekentafel terug stuur. Daar zit mijn irritatie ook helemaal niet, het gaat om inzet!

Er zijn in het OC subforum ruwweg 3 soorten posters:

- E-Peen: 5ghz+, hoge voltages, 20min Aida64 stabiel, geen vragen.. kortom, duidelijk een egotrip.

- inzetloos: ik heb instelling x en x overgenomen en kom niet verder, wat moet ik doen.

- Tweaker: ik heb dit dit en dit gelezen, zus en zo ingesteld, heb er meer dan 8 uur testen opzitten, draait aantoonbaar stabiel, wat kan ik verder nog tunen, welke tutorials kan ik lezen, wat kan ik doen om m'n kennis te vergroten.

Vooral die laatste snapt niet alleen waar overclocken om gaat, maar snapt ook dat Tweakers om informatie verstrekken en samenvatten gaat. De post van een beginner moet al zoveel informatie bevatten dat een andere beginner dat als startpunt kan gebruiken en de vraag niet opnieuw hoeft te stellen.

Met die insteek krijg je de juiste kwaliteit aan informatie in één topic. Kijk naar de laatste 10 posts in het skylake OC topic. Kijk naar de manier hoe @albatross de afgelopen dagen zijn OC heeft benaderd en hoe er advies wordt gegeven. In 10 postst weet je ineens 95% van wat je als overclocken hoort te weten. Daar moeten we structureel naar toe.

Iemand die niet uitgebreid wil testen gaat ook geen zinvolle informatie toevoegen in een later stadium, zo simpel is het.
Ja hier ben ik het mee eens, maar je benaderd het al weer te Pro. Uberhaubt het vastzetten van je voltages, multiplier en uitzetten van C-states is voor vele al een hele grote stap. Alles wat jullie in het Skylake topic bespreken is voor bijvoorbeeld mijn stagiaire die ook meeleest een groot zwart gat. Die snapt niet eens wat er staat, laat staan dat hij die info aan jullie zou moeten geven.

Voor jouw is bijvoorbeeld het uitzetten van C-states iets simpels en klik je even weg. Waar mijn stagaire die het graag wil leren amper weet wat C-states is. Laat staan dat hij het verschil weet tussen 1.25V of 1.52V.

Voor jouw is het allemaal super logisch en simpel, en jij leert soms 1 ding bij. Mijn stagaire moet eerst 100 dingen leren voor hij uberhaubt weet waar het over gaat.

Maar ik ben het echt wel met je post eens. Jij omschrijft een Tweaker, en ik omschrijf de stagaire die graag Tweaker wil worden.

Op het moment dat iemand tegen mij zegt "wat is dat OCen eigenlijk", dan is dat voor mij de eerste stap naar Tweaker worden. maar het heeft geen enkele zin om die direct het diepe in te gooien. Ik zou het ook jammer vinden als GoT dat als drempel op zou werpen "weet je niet wat Spread Spectrum Controll is? Dan hoor je hier niet thuis". Dat lijkt me niet handig.

Ik lees zelf natuurlijk wel jullie Skylake topic, en stilzwijgend google ik al jullie info en leer ontzettend veel bij. Je ziet me daar ook niet mee bemoeien.

Ik hoop echt dat je begrijpt dat voor een beginner/noob op f2 drukken al best wel een uitdaging is. Ook al zijn we hier Tweakers, je moet ergens beginnen.

Ik ben het helemaal 100% eens met je dat 8 uur testen moet gebeuren. Als ik serieus aan de slag ga dan doe ik dat ook en kost OCen me weken. Maar voor die noob die op f2 heeft gedrukt is een bevestiging van zijn instelling al meer dan voldoende. Als hij in windows ziet dat zijn CPU meer Mhz heeft, dan is hij een stap verder en zal vanzelf gaan vragen of dat stabiel is.

Als ik straks aankom bij de blog introduceer ik die noob heel voorzichtig aan duurtests. Want... duurtests zijn niet perse heel leuk te noemen. Je moet dat leuk leren vinden. En als we straks gaan overclocken komt dat vanzelf aan bod incl redenen waarom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@World Citizen Ik wil uiteindelijk niemand wegjagen, maar het allereerste begin van overclocken is je volledig inlezen op de hardware die je hebt. Elke review doorlezen, OC tutorials doorlezen (niet volgen maar lezen), dan kom je termen tegen die je niet snapt. Dan pak je GOOGLE en lees je over de instelling die je niet snapte. Snap je die uitleg niet helemaal dan post je in het juiste topic je vraag.

Men komt vast in 10 tutorials ook 10 verschillende tegenstrijdigheden tegen over hoe je goed moet testen, verwarrend, maar dat soort vragen kan je hier prima stellen en een discussie opwerpen hoe we hier testen en waarom. Tussentijds kortere testen met toch echt een einddoel 8u+ prime blend. Maar niet alleen een einddoel test je zolang. Je zet ook een stabiele baseline aan het begin van je avontuur die sowieso makkelijk te stesten en stabiel is. Voor Haswell is dat een 4200-4300Mhz afhankelijk van je koeling

Iemand die wilt leren overclocken vraagt niet aan iemand "wat is overclocken", die dat vraagt zichzelf en gaat opzoek naar die informatie. Dat is de enige instelling die er op tweakers toegestaan is (Ofiicieel zelfs, het staat in het algemeen beleid!)

Je dient wat terug te doen voor tweakers dus: Een informatieve (start-)post met enig verstand van zaken. Dan kan je ook de uitleg van gevordeden beter interpreteren. Dat daar door sommige van afgeweken wordt schept alleen maar een precedent voor verloedering van informatie, iets wat we juist in deze tijden niet moeten willen. Daar ageer ik tegen.
Ik lees zelf natuurlijk wel jullie Skylake topic, en stilzwijgend google ik al jullie info en leer ontzettend veel bij.
Dat is de enige juiste instelling. Je leest dus iets wat je niet helemaal snapt, en googled meteen voor achtergrond informatie.

Jij maakt het makkelijk door iemand het werk uit handen te nemen, dat is gewoon niet de juist instelling, mensen worden alleen maar lui en jij krijgt alleen maar meer werk.

[Voor 11% gewijzigd door millman op 12-03-2019 11:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 26-02 00:16
[b]Ewivis in "Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1"Zolang ik gewoon kan gamen en in Windows hangt hij niet als ik internet is hij stabiel voor mij.
Zoals het gezegde luidt: "Pour discuter, Il faut être d'accord." Maw, het is wel goed dat we gezamenlijk, in dit overklok topic, bijvoorbeeld, min-of-meer dezelfde definitie van 'stabiel' hanteren. 'Gewoon nog kunnen Internetten' is daarbij wel een erg soepele hantering van het begrip 'stabiel'. :9
Daar mag iedereen toch voor zichzelf bepalen?
Tuurlijk. Alleen neemt dan de zinvolheid van een post van jouw -- wanneer je rapporteert dat je een 'stabiele' overklok hebt bereikt -- natuurlijk wel wat af, wanneer de rest van de wereld er toch een wat gedegener definitie van 'stabiel' op na houdt.
Maar er uren in willen stoppen heb ik niet, of heb ik er niet voor over.
Als je er weinig instopt, komt er ook weinig uit. (Krijg ineen keer een Portal flashback, LOL) Dat is een keuze.

Intel i7 6700K @ 4.5 Ghz | Be Quiet! Dark Rock 3 | Asus Z170 Premium | 32G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 950 Pro | Logitech Z-5500 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | Dell 2707WFP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 26-02 00:16
millman schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:13:
@World Citizen Ik wil uiteindelijk niemand wegjagen, maar het allereerste begin van overclocken is je volledig inlezen op de hardware die je hebt. Elke review doorlezen, OC tutorials doorlezen (niet volgen maar lezen), dan kom je termen tegen die je niet snapt. Dan pak je GOOGLE en lees je over de instelling die je niet snapte. Snap je die uitleg niet helemaal dan post je in het juiste topic je vraag.

Men komt vast in 10 tutorials ook 10 verschillende tegenstrijdigheden tegen over hoe je goed moet testen, verwarrend, voor tweakers dus: Een informatieve (start-)post met enig verstand van zaken. Dan kan je ook de uitleg van gevordeden beter interpreteren. Dat daar door sommige van afgeweken wordt schept alleen maar een precedent voor verloedering van informatie, iets wat we juist in deze tijden niet moeten willen. Daar ageer ik tegen.
Ik hou nooit zo van 'pile-on' posts, maar wil toch graag even beamen wat je hier zegt. Nog maar een paar dagen geleden besloot ik pas mijn oude i7 6700K eens te gaan overklokken. Dus dan maar eens wat gaan inlezen. En, wat je zegt, VEEL verschillende tutorials. Dan krijg je al heel gauw een aardige 'feel' van wat er speelt, wat de issues zijn, waar je op moet letten, etc. Kom je ook nieuwe dingen tegen. De laatste keer dat ik ge-overklokt had, was ruim 10 jaar geleden, dus load-line calibration?! Wut? Dat hadden we in mijn tijd nog niet. :) Dus dan daar ook gelijk maar eens wat videos over bekijken (ik hou er namelijk niet van aan dingen te gaan zitten wanneer ik niet precies weet waarvoor het bedoeld is: als je immers niet weet waar het over gaat, kun je ook niet echt zinvolle waardes in gaan vullen).

Met een tamelijk 'cheap' overklok tot 4.5 Ghz, maakt me dat uiteraard geen overklok expert (bij lange na niet). Maar toch weet ik, na een beetje uitvogelen hier en daar, toch weer eens stuk meer dan gisteren. :) En ik moet zeggen dat ik jou inbreng hier (ben een tijdje weggeweest van het forum) ook erg prettig vind: er komen alleen maar zinnige dingen uit, en dan maakt lezen hier ook een stuk prettiger. :)

Intel i7 6700K @ 4.5 Ghz | Be Quiet! Dark Rock 3 | Asus Z170 Premium | 32G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 950 Pro | Logitech Z-5500 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | Dell 2707WFP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met een tamelijk 'cheap' overklok tot 4.5 Ghz, maakt me dat uiteraard geen overklok expert (bij lange na niet). Maar toch weet ik, na een beetje uitvogelen hier en daar, toch weer eens stuk meer dan gisteren. :) En ik moet zeggen dat ik jou inbreng hier (ben een tijdhe weggeweest van het forum) ook erg prettig vind: er komen alleen maar zinnige dingen uit, en dan maakt lezen hier ook een stuk prettiger. :)
Een relatief lage OC zegt niets over ervaring, maar des te meer over een sensible approach, met respect en liefde voor de hardware. Dat juich ik alleen maar toe. Ik zie liever een goed getunede 4200Mhz met het absoluut laagste voltage mogelijk 8uur getest, dan een 5Ghz matig getest. Ik kan daar niets van maken, niets aan toevoegen en ook niet trots op zijn. Het doet mij helemaal niets. Ik beoordeel op inzet, niet op hoogte ;)

Dank voor je vriendelijke woorden overigens. Mijn (botte) eerlijkheid wordt (begrijpelijk) niet altijd gewaardeerd of goed begrepen. :D

Nu weer inhoudelijk, genoeg ge'moraalriddert' (is dat een woord?) XD

[Voor 10% gewijzigd door millman op 12-03-2019 11:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• World Citizen
Ik kan het niet laten even een voorproefje te geven.

Hmmmmm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
World Citizen schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:02:
Ik kan het niet laten even een voorproefje te geven.

Hmmmmm

[Afbeelding]
Als dat niet lappen wordt weet ik het ook niet meer :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iCore

iCore

Dat is mijn uitspraak.

@World Citizen Ik zie dat het al goed gaat. d:)b

(En heb het eerder al wel stiekem gelezen, check dit topic zowat elke 6 uur :+ )

• 5erveD
@World Citizen

Bespaar jezelf de moeite van het lappen.
Zet er gelijk een koperen IHS op.
Tevens kan je dan LM onder de IHS doen welke je de meeste winst zult geven.

Een koperen IHS is al vlak van zichzelf. Deze worden met een cnc bijna perfect vlak gemaakt.
Mocht je daar interesse in hebben laat het even weten.
Als het de eerste keer is dat je gaat lappen heb je zelfs de kans dat je de hoeken gaat afvlakken en je dus het contactoppervlak, welke je vlak probeert te maken, verkleint.

Just a tip! ;-)

Indien je gewoon wilt lappen om het te doen.
Go for it !

Ik zat even te kijken waar ik mijn schuurpapier vandaan had gehaald.

Snel en een redelijke prijs. En je kan tot korrel 3000 (!)
Maar dat zal niet nodig zijn tenzij je een 9900k gaat delidden en de die wilt lappen ;-)

https://polyestershoppen....ten/schuurpapier-180.html

• iCore

iCore

Dat is mijn uitspraak.

• 5erveD
Die IHS ziet er niet uit.
Even dit moment pakken voor een schaamteloze zelfpromotie ;-)
Kijk anders even bij mijn advertentie voor een knappe foto van een koperen ihs welke er welk degelijk uitziet.

@Ewivis
=0.010 en start over again.
Dus je kan zoals jezelf aan geeft de 1.2v pakken.

[Voor 8% gewijzigd door 5erveD op 13-03-2019 15:31]

• 5erveD
iCore schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:59:
[...]

Kom omdat ie recht uit de machine komt. ;) (En een koperen IHS koop je toch niet om mooi te zijn :P )
Correct en tevens juist.
Maar als technische man vind ik het er niet uit zien.
Ik wil dat ie vlak is :-)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ewivis schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:18:
Gisteren prime95 laten testen. Heel de nacht laten doordraaien. Lijkt nu stabiel (of mag ik dat nog niet noemen? ;-) )
Wat wel opvalt is dat Core4 een stuk achter loopt?

[Afbeelding: prime95]

[Afbeelding]
Dat mag je gerust stabiel noemen. Verder is het een a-synchrone load, er draait nog meer op de cores dus zijn ze niet allemaal tegelijk klaar, is geen probleem.

Mooi dat je er toch wat test uurtjes tegenaan gooit, perfect. Ik zie 4300mhz ook nog wel gebeuren

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik had de 80c niet gezien, ik keek naar je huidige temps. 80c is ok.. met nog een paar graden rek kan je nog 4200mhz proberen, t voltage is laag genoeg.

Doorgaans rek ik de temperatuur grens wat op als de voltages laag zijn, dan zijn de risico's een stukje lager dan bij hoge voltages. De piek van 80+ is daarnaast ook maar op een enkele core voor een korte periode, kortom, probeer nog eens een multi met nog 20-30mv extra

• Ewivis
millman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:53:
Ik had de 80c niet gezien, ik keek naar je huidige temps. 80c is ok.. met nog een paar graden rek kan je nog 4200mhz proberen, t voltage is laag genoeg.

Doorgaans rek ik de temperatuur grens wat op als de voltages laag zijn, dan zijn de risico's een stukje lager dan bij hoge voltages. De piek van 80+ is daarnaast ook maar op een enkele core voor een korte periode, kortom, probeer nog eens een multi met nog 20-30mv extra
Maar ik ga eerst vanavond mijn koelpasta opnieuw plaatsen en opnieuw testen een aantal uur op 4.1ghz. Kijken of het nog veel uitmaakt.

Daarna zet ik hem op 4.2, met dezelfde vcore. Als hij niet start, doe ik er 10mv bij.
En zodra hij start ga ik testen met prime95 om te kijken hoe ver hij komt.
En dan steeds weer 10mv extra, totdat hij stabiel is.
Sounds like a plan?

• 5erveD
World Citizen schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:39:
[...]

Ja het is echt om het tabel compleet te krijgen. Ik zou bij mijn eigen PC direct naar een delid gaan met direct chip koeling, maar om de lezer wat referentie materiaal te geven, ga ik lappen.

Mijn huis is zo ongeveer een dependance van de Hornbach, dus schuur papier genoeg :D

Dat van die koperen IHS kende ik niet. Thanks voor de tip, en ja dat wil ik eigenlijk ook wel proberen. Maak je die zelf? Zo ja (ja dus) dan neem ik nog contact met je op.

EDIT: wouw, ik zie nu je foto in V&A en dat wil ik... :D. Als ik ergens daar aanbeland bestel ik graag een ihs bij je. Delidden enzo doe ik zelf wel.
Ja. Mooi spul.
Mocht je zover zijn hoor ik het wel.

• Ewivis
millman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:40:
[...]

Als de volgende multiplier stabiel is op t zelfde voltage had deze clock ook met een lager voltage gekund, Just sayin ;)
Koelpasta(Artic 5) opnieuw geplaatst, computer stofvrij gemaakt.

Tot nu toe even getest met prime95 en gamen. Max rond de 70 nu. Scheelt dus 10 graden.

Nu aan het testen met 4.2ghz. strarte met zelfde vcore wel op, maar na 5 min prime95 vastloper. 1.21 vcore hetzelfde. 1.22 vcore ook vastloper na 5-10 min. Als ik zo thuis ben weer 10mv omhoog en weer testen.

Edit:
Nu half uur bezig met testen op 1,230 vcore. Ik laat hem vannacht draaien. Max temp nu 72. Gemiddeld zie ik rond de 70.

Is 6 graden verschil tussen cores normaal?

[Voor 12% gewijzigd door Ewivis op 14-03-2019 22:35]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Reken per 100 Mhz zo'n 40- 50mV, hoe hoger je komt, hoe meer tegen de 50mv en daarboven. Mocht dit stabiel zijn dan zou je nog kunnen denken aan 4300Mhz @ ~1,28v, temps rond de 85c max. Verschil in temps tussen cores onderling heeft te maken dat sommige cores ook ingekapselt zitten door igpu/memcontroller of de andere cores.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iCore

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Ewivis schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:54:
[...]

Helaas, nog steeds niet stabiel. Vanavond 1.240 proberen.
Jammer, maar dat is wel een redelijk slechte chip dan. Ik heb 4.5 Ghz op ~1.251V op een i7 4790k (Ja, stabiel. woensdag 17 uur getest met prime 95 full load, en nu nog niks gecrasht ofzo.)

[Voor 3% gewijzigd door iCore op 15-03-2019 19:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
Adlermann schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:11:
[...]

Al een week of 3 met gamen zonder problemen. Had het getest met een uur prime95, tijdens het voltage kiezen.

Een Skythe Mugen 5 (1 fan).

Ja, een beter bordje zou fijn zijn. Als ik er goedkoop 1 kan krijgen doe ik dat misschien nog wel :) Gewoon om te kijken waar het schip kan stranden.

Ik heb trouwens een vermoeden dat het voltage nog heel iets omlaag kan, ben met wat relatieve grote stappen omhoog gegaan :)
Oei, maar 1 uur prime? Dat noemen we/ze niet stabiel hier. Minimaal 8 uur prime95 :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Een uurtje prime is een leuke test, maar nog niet wat we hier onder 'stabiel' verstaan. Als je je einddoel hebt behaald (46/47?) Dan kan het helpen een langere test te draaien voor echte stabiliteit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@DutchWing Je hebt je in ieder geval aardig ingelezen en een prima startpunt gekozen. 1,2v @ 4200Mhz is een goed begin. Elke 100Mhz test je minimaal een half uur Prime95 v27.7 (small FFT) tot je uitkomt op je einddoel. Je einddoel (zeg 4600-4700Mhz) test je zeker 8 uur p95 blend instelling (dit test ook geheugen en controller mee). Onder die lange prime run mag de temp maximaal oplopen tot 90c piek bij lage voltages (tot 1,25v) en bij hogere voltages (1,25+) liever iets lager, zeg 85c. Hoge temps + Hoge voltages = grotere kans op electromigratie = slijtage/degradatie.

Er is verder (nagenoeg) geen brandgevaar, de CPU, moederbord en voeding hebben allen voldoende safety measures om tijdig uit te schakelen, uitzonderlijke pech daargelaten (nooit iets over gelezen trouwens).

Wat de bespaar opties betreft:

C-states en EIST zetten we uit omdat het schakelen tussen verschillende clocks en voltages onstabilitiet KAN veroorzaken. Voor een 24/7 clock zetten we na het bevestigen van stabiliteit (8u+ P95 blend) idealiter de bespaar opties weer aan. Kom je dan problemen tegen dan weet je dat het aan de bespaaropties ligt. Spelen met Loadline calibration kan dan soms helpen.

Wat pas je eigenlijk allemaal aan met overclocken? Nou, in den beginnen eigenlijk niet zoveel eigenlijk.

- Zet alle voltages op STOCK ipv AUTO, in bios staat vaak de stock voltages erachter/ernaast.
- Daarnaast dus de bespaarfuncties, turbo, c-states en EIST
- Stel een vcore in + de Multi die je wilt draaien

- Kijk of er nodig is met LLC te spelen om vdroop/vdrop tegen te gaan (LLC op 60- 75% is vaak optimaal)
- Goed testen tot CPU stabiel bevonden (max 90c)
- Stel daarna XMP in, test opnieuw je PC met prime blend 8u.
- Kom je problemen tegen na instellen van XMP? Voltage van VCCin iets verhogen (is het CPU input voltage waar voltages voor geheugencontroller en Vcore van afgeleid worden)
- Blijf je dan toch problemen houden, dan dien je te kijken naar de volgende voltages:
SA (system agent voltage) en Dram voltage en Vcore.

Tot zover heb je een stabiele clock gevonden? Dan zou het dus fijn zijn de bespaarfuncties allemaal weer aan te zetten. ECHTER! De dynamiek van overclocken veranderd dan omdat je nu met een TURBO OC/Adaptive vCore moet gaan werken. Dit werkt bij alle moederborden anders.

Doorgaans is de strekking daarvan:

- Alle besparingen aan
- vcore zet je op adaptive/offset mode en bereken hoeveel er bij moet bij offset (of eraf als je een heel laag voltage stabiel hebt)
- ipv vaste multiplier kies je bij turbo de juiste multiplier
- voila: idle 800Mhz en lekker zuinig en 4600Mhz op het juiste voltage dat je eerder hebt getest.

Pffff, weer een hele tutorial verder..Mocht iemand vragen hebben over haswell overclocken, gooi m deze post even :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• undeepdiver
Haha ouwe rammer, netjes hoor, en zonder schelden...:-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DutchWing schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:21:
@millman

Ik heb alle bespaar functies als het goed is uitgezet, heb de ram handmatig op 1,5V 1600MHz gezet. En zover ik kon alle stock instellingen gebruikt, VCCIN ligt 0,020 hoger terwijl deze op 1,776 staat ingesteld? Fout in HWiNFO64 v5.38-3000 misschien?
Nee is geen fout, de meeste voltages zullen altijd iets afwijken van het ingestelde voltage.. VCCin mag max 2,1v zijn, maar soms werkt het juist deze iet6s te verlagen. Voorlopig op stock houden.
LLC staat bij mij er niet in maar wel staat er VDroop 62,5, 75% zie ik wel staan, deze achteraf pas toepassen neem ik aan, volgens mij had ik ergens gelezen als je dat tijdens je stresstest doet dat dat niet zo fijn is voor de CPU?
Die Vdroop kan je met testen aanhouden, is geen probleem.
Ik heb ook nog Internal VR OVP OCP Protection van auto op disables gezet, en ook de Internal VR Efficiency Management op disabled gezet, het lijkt erop nu dat ik met 1,2V weg kom op 44x Multiplier. De eerste stond in de documentatie dat deze uitgezet moest worden bij overclocking en de tweede stond in dat het een bespaarfunctie was dus uitgezet omdat je aangaf alle bespaarfunctie uitzetten.
is helemaal prima.
Mijn CPU temp max nu is 90 average met een uitschieter van 91/92 maar dat is maar op 1 core, kan afwijking zijn van sensor? Dat is op stress test 1 uur op Small FFT. En volgens mij ligt de blend stress test zowiezo lager in max temp. (Staat in Prime95.)
De pieken van Blend zullen even hoog zijn, echter duren die pieken minder lang en komen pas later ind e 8u test.
Laatste wat ik mij alleen afvraag was, je hebt het over Prime95 v27.7 maar ik kan deze versie niet downloaden, heb blijkbaar de nieuwste versie Prime95 29.4b8 release 2018-02-09 gedownload, maakt dit veel uit of zal dit vooral invloed hebben op nieuwere CPU’s alleen?
Even zoeken en je kan wel 27.7 downloaden. De laatste Prime95 gebruikt AVX 2, wat (onnodig) zwaar is met hogere temperatuur tot gevolg. Vandaar V27.7: https://overclocking.guide/download/prime-95-v27-7-64-bit/
Ik zal aan het eind even een picture uploaden van de ingestelde instellingen zodat jullie mee kunnen kijken of alles juist staat. In ieder geval hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg!
Graag gedaan.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DutchWing schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:08:
Blijkbaar is multiplier 45x toch teveel, dus ben nu bezig op 44x met een Vcore van 1,210V.
Ga vanavond verder, en gelijk Vdroop instellen. (45x vind ik de meerwaarde niet waard, heb liever 44x met een Vcore onder de 1,225V dan erboven.
Prima keuze lijkt me, al ben ik liefhebber van het maximaal tunen van een OC binnen de grenzen van de koeling, dus max ~87c na 8u prime.
Heeft het functie om elke keer small FFT voor minimaal een uur te testen? Bij 1,205V geen problemen gehad, vervolgens blend, en hij geeft error en stopt ermee. Stel ik test Small FFT voor 20-30 minuten? Tot temp stabiel is... Dan kan ik toch overgaan op blend? Want als Small FFT er niet uitklapte bij 1,205V, dan is de kans niet heel groot dat deze er bij 1,210V er wel uitklapt of zie ik dit helemaal verkeerd? Had trouwens getest met Prime95 v27.7. Zo temps zijn ineens drastisch lager uitgevallen, wat een verschil...
Als je met small fft's geen probleem tegenkomt, maar wel met blender, dan hoeft dat niet aan de vCore te liggen, maar kan het ook de geheugencontroller zijn. Met small fft's test je alleen de cores/vCore combo. Zorg dus eerst dat je een stabiele cpu OC hebt met small fft's, je einddoel test je met blender om af te ronden. Het kan dus zeker helpen eerst voor langere tijd small fft's te draaien om core stabiliteit te garanderen. Zeg 4 uur small fft's.

Mooi dat de 27.7 versie doet wat ie moet doen: testen met een stuk lagere temperatuur!
Vanavond zal ik nog kortstondig testen, wil van het weekend hem 8 uur aanzetten.
Heeft het nog functies verschillende stress testen te draaien na 8 uur Prime95 stabiel?
(Had gelezen dat soms de ene stress test de andere niet is.)
Sommige draaien ook nog 5u LinX 'max mem', als je problemen tegenkomt kan je dat nog eens draaien.
Wat kan er eigenlijk gebeuren bij een niet helemaal stabiele overclock?
Windows files corrupt? (Registry file?) Random reboot? (Heb 1x gehad tijdens testen.) CPU degradation versnellen? (Dit heb ik gelezen, of waar is allemaal geen idee.)
elke fout die een cpu maakt is electro migratie, wat wil zeggen dat er een elektron door de dunne wand naar een andere baan is gegaan. Hiermee verzwakt je die wand, wat in feite degradatie is. (Dit is de Jip en Janneke uitleg uiteraard). Het klopt dat Windows ook corrupt kan raken door BSOD'S.
Ik hoop dat ik hem dit weekend stabiel krijg, dan ga ik dit weekend in ieder geval weer gewoon erop game, en als ik dan ook geen bijzonderheden constateer zet ik de bespaar functies weer aan.
ik ben benieuwd, succes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Berendje
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 28-03 11:10
Ik overwoog al een tijdje een delid voor mijn 4790k, van de week met succes de trekker overgehaald! Van 76 graden max temp onder een uur blend prime95 naar 61 graden! Hieronder mijn delid-ervaring:

Delid
Voor de delid gebruikte ik de EG Starts delid tool, wat volgens mij dezelfde tool is als de bekende Rockit 88 delid tool. Het delidden gaat door de cpu vast te zetten in de tool met 3 schroeven. v Vervolgens duw je langzaam met wat kracht de ihs eraf met een schroef aan de zijkant.

Van tevoren zag ik hier wat tegenop, maar het spreekt redelijk voor zich. Je oefent redelijk wat kracht uit op de cpu (precies gezegd: op de zijkant van de ihs), waardoor ik de eerste 3 keer heel voorzichtig deed en alles weer losdraaide om te kijken of de ihs eraf was. De vierde keer ging ik door tot ik duidelijk voelde dat de siliconenkit tussen de printplaat en de ihs losliet. Zie hier de voor en na:

Schoonmaken
Bij de delidtool zat tevens een handig krabbertje voor het loskrabben van de siliconenkit.

Om alle oppervlaktes schoon te maken heb ik isopropanol gebruikt 99,9% alcohol, achteraf wat overdreven, je krijgt bij de thermal grizzly pastes ook 70% alcohol doekjes voor het schoonmaken.

Liquid metal (Conductonaut) aanbrengen
Tussen de die en de IHS heb ik conductonaut aangebracht met een wattenstaafje dat erbij kwam(met wat doorzichtige nitrocellulose nagellak op de condensatoren, gelezen dat dat helpt tegen kortsluiting mocht de conductonaut morsen, maar breng het gewoon voorzichtig aan).

Ik had maar een kleine speldenkop uit de spuit conductonaut nodig om de hele die en de onderkant van de ihs waar de die tegenaankomt met liquid metal te besmeuren.

Relid en resocket
Met de tool van EG starts kon ik ook weer relidden door de ihs weer op de printplaat te klemmen met een ander plastic bovenstukje wat bij de tool kwam. Vervolgens gebruikte ik op de bovenkant van de ihs wat gorilla glue ultra gel om de ihs bij de vier hoeken vast te lijmen op de printplaat. Ik deed dit op de bovenkant zodat de ihs niet weer hoger komt te liggen tov de die.

Ik ben even een uurtje wat anders gaan doen om de lijm te laten drogen en heb toen de cpu uit de tool gehaald en weer in de socket gedaan. Door de lijm op de vier hoeken van de cpu verschoof er niks toen ik de socket weer dichtklemde.

Afsluitend heb ik Kryonaut gebruikt op de bovenkant van de ihs en cpu-koeler er weer opgeschroefd (oude scythe mugen 2 pcgh).

Tot slot
Het was leuk om dit een keer te doen! Mocht je een oude Haswell oid hebben waarvan de TIM ondermaats presteert of vervangen moet worden, of je wilt simpelweg het uiterste uit je cpu halen, dan is dit zeker de moeite waard. Ik heb vrij veel tools gebruikt voor m'n gevoel, wat wel kosten met zich meebrengt, maar zeker de delidtool maakt het redelijk foolproof. Volgende keer probeer ik misschien de bankschroef.

[Voor 5% gewijzigd door Berendje op 10-05-2020 19:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ewivis
DirtyDutchman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:37:
Zijn er hier nog mensen actief en bereid wat vragen te beantwoorden, ben de topics een tijdje aan het doorlezen maar word er niet veel wijzer van, wil bezig gaan om mijn i5 4670k OC, hoef geen extreme OC maar 4.2Hz zou ik al blij mee zijn.
Nu kan ik nergens echt duidelijk vinden welke waardes ik mee moet spelen.
Heb een Gigabyte GA-Z97X-SLI mobo.
Ik had voor mijn Asrock het toen gedaan met deze tutorial, mijn 4670k op 4.2ghz:

YouTube: YouTube

Het principe blijft hetzelfde denk ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@DirtyDutchman dit lijkt me toch een uitvoerige uitleg wat je moet doen?
millman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:48:
@DutchWing Je hebt je in ieder geval aardig ingelezen en een prima startpunt gekozen. 1,2v @ 4200Mhz is een goed begin. Elke 100Mhz test je minimaal een half uur Prime95 v27.7 (small FFT) tot je uitkomt op je einddoel. Je einddoel (zeg 4600-4700Mhz) test je zeker 8 uur p95 blend instelling (dit test ook geheugen en controller mee). Onder die lange prime run mag de temp maximaal oplopen tot 90c piek bij lage voltages (tot 1,25v) en bij hogere voltages (1,25+) liever iets lager, zeg 85c. Hoge temps + Hoge voltages = grotere kans op electromigratie = slijtage/degradatie.

Er is verder (nagenoeg) geen brandgevaar, de CPU, moederbord en voeding hebben allen voldoende safety measures om tijdig uit te schakelen, uitzonderlijke pech daargelaten (nooit iets over gelezen trouwens).

Wat de bespaar opties betreft:

C-states en EIST zetten we uit omdat het schakelen tussen verschillende clocks en voltages onstabilitiet KAN veroorzaken. Voor een 24/7 clock zetten we na het bevestigen van stabiliteit (8u+ P95 blend) idealiter de bespaar opties weer aan. Kom je dan problemen tegen dan weet je dat het aan de bespaaropties ligt. Spelen met Loadline calibration kan dan soms helpen.

Wat pas je eigenlijk allemaal aan met overclocken? Nou, in den beginnen eigenlijk niet zoveel eigenlijk.

- Zet alle voltages op STOCK ipv AUTO, in bios staat vaak de stock voltages erachter/ernaast.
- Daarnaast dus de bespaarfuncties, turbo, c-states en EIST
- Stel een vcore in + de Multi die je wilt draaien

- Kijk of er nodig is met LLC te spelen om vdroop/vdrop tegen te gaan (LLC op 60- 75% is vaak optimaal)
- Goed testen tot CPU stabiel bevonden (max 90c)
- Stel daarna XMP in, test opnieuw je PC met prime blend 8u.
- Kom je problemen tegen na instellen van XMP? Voltage van VCCin iets verhogen (is het CPU input voltage waar voltages voor geheugencontroller en Vcore van afgeleid worden)
- Blijf je dan toch problemen houden, dan dien je te kijken naar de volgende voltages:
SA (system agent voltage) en Dram voltage en Vcore.

Tot zover heb je een stabiele clock gevonden? Dan zou het dus fijn zijn de bespaarfuncties allemaal weer aan te zetten. ECHTER! De dynamiek van overclocken veranderd dan omdat je nu met een TURBO OC/Adaptive vCore moet gaan werken. Dit werkt bij alle moederborden anders.

Doorgaans is de strekking daarvan:

- Alle besparingen aan
- vcore zet je op adaptive/offset mode en bereken hoeveel er bij moet bij offset (of eraf als je een heel laag voltage stabiel hebt)
- ipv vaste multiplier kies je bij turbo de juiste multiplier
- voila: idle 800Mhz en lekker zuinig en 4600Mhz op het juiste voltage dat je eerder hebt getest.

Pffff, weer een hele tutorial verder..Mocht iemand vragen hebben over haswell overclocken, gooi m deze post even :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:12
DirtyDutchman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:34:
@millmanDie was ik tegengekomen en ja zeker duidelijk als je gevorderd bent, maar voor mij als leek is dit allemaal abracadabra taal. 😊

Met YouTube filmpjes kom ik meer uit de voeten, maar elke mobo heeft een andere bios omgeving en dan kom ik er nog niet helemaal uit wat aan te passen.
De benamingen kunnen anders zijn maar als je google gebruikt kun je vrij makkelijk vinden wat er bedoeld wordt en wat de benaming bij een ander merk is. Het is ook gewoon belangrijk om zelf een beetje te weten wat je uberhaupt aan het aanpassen bent, voordat je PC er ineens mee ophoudt terwijl je niet weet waarom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:12
DirtyDutchman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:16:
@Scrtz Snap ik, was al begonnen met een lage OC van 4,en kwam telkens weer met een freez in de bios terecht, had wat filmpjes gezien met mijn mobo maar toch gaat het telkens niet goed omdat ik denk dat ik een instelling over het hoofd zie.
Ik ga weer verder met mijn zoektocht. 👍
Er zijn ook best wat uitgebreide tutorials specifiek voor de Haswell reeks geschreven op internet. Volgens mij hebben de buren hw.info zelfs nog een haswell overclock tutorial geschreven. Genoeg leesvoer over te vinden iig ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-04 16:14
Thanks!

Nu OCCT aan het draaien. Binnen 5 minuten een crash met 4.6GHz@1.225V...
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True