Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Zal waarschijnlijk de socket temp zijn. is 3 graden boven Tcase, dus ik zou hier maar stoppen...

http://ark.intel.com/prod...r-8M-Cache-up-to-3_90-GHz

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:49
Hmmm, ik vraag me af wat mijn socket temp eigenlijk is.....
(daar gebruik ik dus ook HWmonitor voor ;) )
Eerst maar eens een score maken voor in de LinX club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:36
Ik vint het geen probleem als de temperaturen rond de 80 graden zijn, mijn max licht bij de 90 graden.
Waarom? ik game, en tijdens het gamen worden deze temparaturen niet behaald.

Ik heb getest met Battlefield 3, Guild Wars 2 en Company of Heroes 2, en de temparaturen komen niet boven de 65-70 graden.
millman schreef op maandag 29 juli 2013 @ 14:01:
Beste Hendriksie,

Per 100Mhz is de schaling zeker 0,05v. Dus minimaal 1,3v+ om de volgende stap stabiel te maken. Maar gezien je nu al behoorlijke temperaturen denk ik dat je dit maar net red. (max 80c) Ik vermoed dat met 1,3v de temperaturen zeker tot 82~83c wordt.
Ik heb deze video als voorbeeld genomen: http://www.youtube.com/watch?v=RKWur3qCguY
en deze man heeft de zelfde CPU en het zelfde bord als mij maar hij krijgt hem wel stabiel op 4,8 Ghz met 'maar' 1,295V.
Maar elke CPU/moederbord is anders en elke overclock is weer verschillend natuurlijk

[ Voor 54% gewijzigd door Hendriksie op 29-07-2013 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Not bad if I may say so :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/64vThbQasq6FqCmStt3g2woC/medium.png

Oh, en Adaptive Vcore op de Mpower is momenteel gewoon brak ;)
MSI klantenservice heeft het zojuist aan het HQ doorgegeven :) Dus hopelijk hebben ze dat ook binnenkort gefixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
Hendriksie schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:01:
Ik vint het geen probleem als de temperaturen rond de 80 graden zijn, mijn max licht bij de 90 graden.
Waarom? ik game, en tijdens het gamen worden deze temparaturen niet behaald.

Ik heb getest met Battlefield 3, Guild Wars 2 en Company of Heroes 2, en de temparaturen komen niet boven de 65-70 graden.

[...]

Ik heb deze video als voorbeeld genomen: http://www.youtube.com/watch?v=RKWur3qCguY
en deze man heeft de zelfde CPU en het zelfde bord als mij maar hij krijgt hem wel stabiel op 4,8 Ghz met 'maar' 1,295V.
Maar elke CPU/moederbord is anders en elke overclock is weer verschillend natuurlijk
Voor de cores is dit inderdaad geen ramp, daar ligt de maximum temperatuur op 100c (aanbevolen om ook daar toch wel onder de 80c te zitten met OC) Maar voor TCase temperatuur is een veel lagere maximum vastgesteld en ik zou daar dan ook mee oppassen.

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hendriksie, de temperaturen die je laat zien zijn andere temperaturen dan wij normaal meten. Gebruik coretemp of realtemp. Verder is het de bedoeling om zeker 8u prime of 5 uur linx te volbrengen om iets stabiel te mogen noemen. En 8 uur 90c+?? lijkt mij niet gezond hoor..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriksie
millman schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:32:
Hendriksie, de temperaturen die je laat zien zijn andere temperaturen dan wij normaal meten. Gebruik coretemp of realtemp. Verder is het de bedoeling om zeker 8u prime of 5 uur linx te volbrengen om iets stabiel te mogen noemen. En 8 uur 90c+?? lijkt mij niet gezond hoor..
Realtemp geeft de zelfde temperaturen weer.
heb nog geen 8 uur lang prime aanlaten staan, maar na mijn mening is 5 uur wel genoeg.
8 uur lang 90 graden is misschien niet super goed, maar als je deze temperatuur hebt tijdens het benchen heb je deze zeker niet tijdens het gamen (wat mijn geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
Ik begrijp wel wat hendriksie bedoeld, mijn 4670K (4600@1.24V) zit tijdens stressen rond de 80C met Linx AVX of Prime 95.

Echter in Realworld apps/games heb ik de temps nog nooit boven de 65C zien komen vandaar dat ik me ook tijdens het bepalen van mijn settings en de stresstesten niet 100% gefocussed heb om de CPU tijdens die tests onder de 80C te houden, nu zou ik zelf niet direct 8 uur gaan stressen @ 90c maar een paar graadjes boven de 80c zouden mij mits stabiel full stressed ook niet direct in paniek brengen daar de load van een prime of een linx niet te vergelijken is met wat een CPU tijdens normaal gebruik voor zijn kiezen krijgt (daar zijn het dan natuurlijk ook stresstests voor).

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 29-07-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hendriksie schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:40:
[...]

heb nog geen 8 uur lang prime aanlaten staan, maar na mijn mening is 5 uur wel genoeg.
Pas na 8 uur heb je alle FFt's doorlopen en kun je zeggen dat deze stabiel is. Vaak zat dat een '5uur' stabiele pc toch af en toe hangt, daarnaast kan ook je data corrupt raken, met vage Windows BSOD's waarvan je dan nog niet weet waar dit aan ligt. Tevens staat het een beetje raar als je je 'resultaat' laat zien in topics zoals deze. Het is gewoon net niks, voor mij zelfs geen resultaat.
8 uur lang 90 graden is misschien niet super goed, maar als je deze temperatuur hebt tijdens het benchen heb je deze zeker niet tijdens het gamen (wat mijn geval is).
Zelf weten uiteraard, Ik heb al menig chip kapot zien gaan, moederborden met uiteindelijk vage problemen, geheugen waar reepjes stuk van gaan, dat allen door simpele 'regels' te negeren. Dure hobby, overclocken terwijl dit voor de normale consument helemaal niet hoeft! Het verschil tussen 4500 en 4600Mhz merk je niet/nooit/never IRL.. my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Met haswell merk je pas iets iedere 300 Mhz, dacht ik :/
Over 2 uur oid heb ik mijn 5 uur LinX run erop zitten :)
Weet al dat de huidige settings werken, maar toch nog even wat voor de linx club draaien, er moet toch ook een Haswell in de 24/7 classe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:29

meddle

:o

Max stable gevonden voor mijn chip/koeling:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tsqa3M9.jpg
Vcore=1.36V (+0.02V door avx), VRIN=2.05V, uncore haalt x45 op stock voltage.

Temps zijn hoog in prime en LinX, maar voor gaming is het acceptabel (~65°C) dus ik ben opzich tevreden. Ondertussen maar even met de C-state en turbo gespeeld om de idle vCore omlaag te krijgen. In mijn ervaring kan alles aan behalve C6/C7 want dat gaf problemen.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Waarom heb je je VRIN verhoogd? Dat is echt nutteloos voor dit soort overkloks, Zorgt enkel voor extra warmte.. 1.8V is meer dan genoeg

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

nedernakker schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:06:
Waarom heb je je VRIN verhoogd? Dat is echt nutteloos voor dit soort overkloks, Zorgt enkel voor extra warmte.. 1.8V is meer dan genoeg
1.8V was niet stabiel en 2.05V wel, dus vandaar. Maar het kan van chip tot chip verschillen waarschijnlijk, ligt er een beetje aan wat de FIVR een fijn input voltage (bij een bepaalde vCore) vindt.

[ Voor 0% gewijzigd door meddle op 29-07-2013 22:22 . Reden: typo ]

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hendriksie schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:40:
[...]

5 uur geeft een aardige indicatie maar mijn ervaring is dat het ook na 5 uur nog wel eens mis gaat. Voor een 100% stabiel garantie minstens 8 uur laten draaien.

Is 100% stabiel dan zo belangrijk vraag je je misschien af? Nou ja, niet voor zo hoog mogelijk te scoren op benchmarks maar in het dagelijks gebruik wel. Als je CPU eigenlijk niet stabiel is ben je hem (zeker met verhoogde voltages) versneld aan het verslijten. Zit je na een maandje of 2 ofzo ineens met allerlei vage klachten, vastlopers, BSOD's en jij je maar afvragen waar dat vandaan komt. :P

Nog los van het risico op corrupte data wat je loopt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
meddle schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:08:
[...]

1.8V was niet stabiel en 2.05V wel, dus vandaar. Maar het kan van chip tot chip verschillen waarschijnlijk, ligt er een beetje aan wat de FIVR een fijn input voltage (bij een bepaalde vCore) vindt.
Dan ligt het niet aan je VRIN voltage maar aan je toegepaste Vcore, nu je VRIN hebt verhoogd zal je uiteindelijke Vcore ook hoger zijn.

Ik ben benieuwd hoe je chip het doet over 2 maanden met deze instellingen. Ik zie en hoor chips met minder degraderen de laatste tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriksie
meddle schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:04:
Max stable gevonden voor mijn chip/koeling:
[afbeelding]
Vcore=1.36V (+0.02V door avx), VRIN=2.05V, uncore haalt x45 op stock voltage.

Temps zijn hoog in prime en LinX, maar voor gaming is het acceptabel (~65°C) dus ik ben opzich tevreden. Ondertussen maar even met de C-state en turbo gespeeld om de idle vCore omlaag te krijgen. In mijn ervaring kan alles aan behalve C6/C7 want dat gaf problemen.
dat heb je leuk gedaan maar is die 1,380 V niet iets te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 21:20
Boven de 1.4v heb je kans op degradatie. Maar iedereen weet hoeveel oude 920's er op 1.4v liepen.

Als je binnen de 80 graden blijft is er niks aan de hand.

Dit verhaal moet trouwens ook een keer klaar zijn.. Wil je weten of zijn cpu gaat degraderen? Hou dan je waffel, als het gebeurt meldt hij zich hier wel lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

nedernakker schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:09:
[...]

Dan ligt het niet aan je VRIN voltage maar aan je toegepaste Vcore, nu je VRIN hebt verhoogd zal je uiteindelijke Vcore ook hoger zijn.

Ik ben benieuwd hoe je chip het doet over 2 maanden met deze instellingen. Ik zie en hoor chips met minder degraderen de laatste tijd..
Niet per se natuurlijk, tenzij de FIVR zijn werk niet goed doet/kan doen. Over het algemeen zal je bij DC-DC conversie een maximale efficientie halen bij een bepaald spanningsverschil en dat is niet per se de laagste delta. Daarom is het bijvoorbeeld ook niet zinvol om een zo laag mogelijke VRIN in te stellen.

Verder moet ik ook nog maar eens zien of ik dit blijf draaien of dat ik terug ga naar x47@1.3V, maar ik vond het wel leuk om even de max op te zoeken van deze chip. Of 1.38V echt veilig is weten we pas over 1 jaar oid, maar om daar nou op te wachten :9.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
@ Jovas.

Wat een koektrommel wijsheid.. een i7 920 is geen haswell CPU. sinds Sandy bridge is er echt wel het een en ander veranderd aan de cpu's. dus jouw voltage en temperatuurslimiet is puur giswerk. er komt wel even meer bij kijken als dat kort door de bocht concluderen.

En gaarne even je taalgebruik aanpassen, Ik heb niet met je geknikkerd, dus voor jou heb ik gewoon een mond en laat het modereren maar gewoon aan mij over. Dit verhaal zou klaar zijn als er mensen hun kreten onderbouwen met feiten en niet zo maar wat roepen. Zoals jij zelf dus doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Zo, 5 uur volgens het boekje :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CyihEtEYYd3dSEnRjgzIryl3/medium.png

Temps werden tijdens de avond echt lager :)

Ik vermoed dat dit jullie fiat heeft, Jeroen, Bauke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ziet er perfect uit man, qua temps kan je nog wel een stapje omhoog iets over de 80c is ok in zo'n bench (zeg 82). Wel zit je in t verkeerde topic en heeft daar Pharlap t voor t zeggen volgens mij? Blij dat er weer eens een 24/7 clock in t linx topic voorbij komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
nedernakker schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:37:
@ Jovas.

Wat een koektrommel wijsheid.. een i7 920 is geen haswell CPU. sinds Sandy bridge is er echt wel het een en ander veranderd aan de cpu's. dus jouw voltage en temperatuurslimiet is puur giswerk. er komt wel even meer bij kijken als dat kort door de bocht concluderen.

En gaarne even je taalgebruik aanpassen, Ik heb niet met je geknikkerd, dus voor jou heb ik gewoon een mond en laat het modereren maar gewoon aan mij over. Dit verhaal zou klaar zijn als er mensen hun kreten onderbouwen met feiten en niet zo maar wat roepen. Zoals jij zelf dus doet.
Heb jij wel eens persoonlijk een geval van cpu degradatie of defect megemaakt met voltages onder de 1.4v? Ik nooit.. Alleen mensen die zo extreem overclocken zoals jij dat doet onder ijs maken dat mee..

Als je onder binnen de 80 graden blijft gebeurt er niks, en je weet het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ok, dus 80 á 82 is de magische lijn voor de AVX LinX test?
Goed om te weten :)
Had die lijn nog niet echt in het topic voorbij zien komen, en verschillende andere fora houden er andere standaarden op na, de ene was 85, weer een andere 80, of zelfs 75 :/

Heb het ook al in het LinX topic staan ;)
Maar het is makkelijker om hetzelfde plaatje te gebruiken XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriksie
Ik heb nog nooit LinX gebruikt maar is er een reden voor waarom hier boven voor LinX 5 uur word gerekent en voor Prime95 8 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Een keertje net boven de 80c is echt niet zo'n probleem in zo'n test als je voltages in orde zijn., structureel 90c met te hoge voltages is een ander verhaal. Uiteindelijk is elke OC levens verkortend, het zijn de extremen die een cpu slopen. Als je hogere voltages (1,35+) gebruikt wil je gewoon een lagere temperatuur (onder de 80) dan als je net 1,15v gebruikt, waar ik 82-83c dan weer acceptabeler vind.

Maar hey, wie ben ik om die regels te bepalen? Lees de afgelopen 3 jaar OC topics hier op tweakers door en je weet dat er een aantal chips zijn gestorven. Het kan gewoon stuk, dus clock met beleid is het vriendelijk advies ;)

@ Hendriksie

LinX is een andere manier van testen en belast je cpu constant hetzelfde waar prime veel verschillende berekeningen doet. Hierdoor en vooral door de 1-2 graden hogere temps wordt er na 5 uur 'LinX stable'gezegt. Dit betekend niet dat je PC perse stabiel hoeft te zijn. Iets wat LinX stable is kan in prime eruit klappen. Je memory controller en geheugen worden anders aangesproken, je cache geheugen ook.

Wat prime betreft, die test veel verschillende onderdelen van je CPU mits je voor blend kiezen. Echter, vaak voor het overklokken van de CPU gebruik ik eerst Small fft en in een later stadium Blend. Linx alleen omdat er een topic voor is ;)

[ Voor 34% gewijzigd door millman op 30-07-2013 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik merk iig bij LinX dat de warmte productie gelijk tegen de 100% zit, bij Prime95 duurt dit ongeveer 40 minuten oid.

En in 8 uur loopt Prime95 alle small FFt's door (geen idee wat het zijn :s )
Geen idee waarom "maar" 5 uur voor LinX, misschien omdat de belasting hoe dan ook idioot hoog is?

Persoonlijk denk ik eigenlijk dat 8 uur Prime95 handiger is om op constante stabiliteit te testen, aangezien de cpu eigenlijk geen moment rust krijgt, zodra de test af is krijgt de core gelijk een nieuwe voorgeschoteld, zonder echte pauze. Bij LinX is die pauze er wel.
Maar LinX zet ook de IMC en het geheugen redelijk zwaar onder druk, Prime95 lijkt bij mij niet meer dan 4 GB aan RAM te gebruiken....
Dus het beste is eigenlijk eerst 8 uur Prime95 en dan nog eens 8 runs Memtest86+ (dacht die versie), dan weet je eigenlijk 100% zeker dat je systeem nooit zal crashen door een hardware probleem (als er geen errors uit komen).

Edit.
Oh, ik kom van een AMD Phenom II X6 1090T af, die op 4Ghz draaide, prima beestje, maar al een wereld van verschil tegenover de 4770K op 4.3 Ghz :)
Zuiniger, sneller etc.
Dus voorlopig vind ik de 4.3 Ghz wel snel genoeg ;) Het is ook echt mijn werk / game pc, dus ik kan het ook niet hebben als ik het te ver ga pushen :)

[ Voor 15% gewijzigd door DCG909 op 30-07-2013 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DCG909 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:47:
Not bad if I may say so :)
[afbeelding]

Oh, en Adaptive Vcore op de Mpower is momenteel gewoon brak ;)
MSI klantenservice heeft het zojuist aan het HQ doorgegeven :) Dus hopelijk hebben ze dat ook binnenkort gefixed :)
Wat is er precies brak aan adaptive vcore op MSI borden, of betreft dat alleen de Mpower? Heb zelf een Z87-GD65, en bij mij lijkt adaptive Vcore wel goed te werken daar ik er al een week of 6-7 mee draai na het bepalen van mijn stable settings. Weet al wel dat je adaptive Vcore niet voor stresstesten met AVX moet gebruiken omdat er dan extra Vcore toegevoegd wordt op de ingestelde max Vcore, maar dit is volgens mij met alle haswell CPU's zo en niet moederboard specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het is iig bij de "normale" Mpower Z87 brak...
MSI heeft het zelf ook nog eens getest en bij hun negeert het systeem ook het limiet van de adaptive Vcore :/
Ik weet dat dingen als AVX 0.1V meer op de Vcore zetten, maar als ik bijv. de Vcore op 0.990 zou zetten, dan zou dat dus 1.090 V moeten worden onder AVX LinX en AVX Prime95, maar op de Mpower Z87 wordt het dan 1.176V ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat lijkt ie bij mij ook te doen al is het wel minder extreem, net even getest. Met adaptive Vcore op 1.24V wisselt het voltate tussen de 0.717v bij 800MHz en 1.239v bij 4600Mhz (CPU-Z 1.65.0).

Onder Prime95 Small FFT gaat het direct naar 1.36V dus .012V meer ipv de 0.1V die het moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Jovas schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:56:
[...]
Heb jij wel eens persoonlijk een geval van cpu degradatie of defect megemaakt met voltages onder de 1.4v? Ik nooit.. Alleen mensen die zo extreem overclocken zoals jij dat doet onder ijs maken dat mee..

Als je onder binnen de 80 graden blijft gebeurt er niks, en je weet het!
Je gooit wel heel zelfverzekerd met arbitraire waardes :D

Mijn persoonlijke ervaring is dat zodra je voltages (significant) gaat verhogen en de CPU tot over het randje gaat duwen dat dit leidt tot degradatie, als je dat gebruikt voor 24/7 gebruik. Dat uit zich dan dus in een lagere maximum stabiele snelheid.

Voor langdurig 24/7 gebruik is mijn persoonlijke strategie dan ook om eerst uit te zoeken waar de absolute max van de hardware ligt en er dan qua voltages en snelheden een aardig stukje onder te gaan zitten. Bij een Haswell die 4.5 doet op 1.25 volt zou ik voor 24/7 gaan voor iets van 4.3 op 1.2 bijvoorbeeld.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 01:15:
Dat lijkt ie bij mij ook te doen al is het wel minder extreem, net even getest. Met adaptive Vcore op 1.24V wisselt het voltate tussen de 0.717v bij 800MHz en 1.239v bij 4600Mhz (CPU-Z 1.65.0).

Onder Prime95 Small FFT gaat het direct naar 1.36V dus .012V meer ipv de 0.1V die het moet zijn.
Bij mij (ASUS Maximus VI Hero) is adaptive ook compleet bonkers, schaalt niet voldoende omhoog bij volledig stressen en geeft een loeihoog voltage bij 800 mhz volgens HW monitor. Iets van 1.6V. Kan het me nauwelijks voorstellen dat de CPU dat echt krijgt maar de temps gingen idle wel naar 42 graden, een slordige 10 graden hoger dan bij stock speeds/voltages.

Ik blijf iig voorlopig van de adaptive mode af en gebruik offset.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dan werkt het bij mij dus nog wel redelijk, want bij mij schaald ie wel perfect naar 0.7V bij 800Mhz tot 1.24V nogmaar gebruikt, alleen stressed + AVX gaat ie dus iets hoger dan bedoeld, maar ik gebruik toch geen sofftware die avx gebruikt bij normaal gebruik. Offset wil bij mij dan weer niet lekker, maar dat komt denk ik ook omdat ik het nog niet direct snap. Dit is mijn eerste bord met offset opties. Kom hiervoor van een I7 920 af waar offset nog niet bestond voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
millman schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 00:10:
Een keertje net boven de 80c is echt niet zo'n probleem in zo'n test als je voltages in orde zijn., structureel 90c met te hoge voltages is een ander verhaal. Uiteindelijk is elke OC levens verkortend, het zijn de extremen die een cpu slopen. Als je hogere voltages (1,35+) gebruikt wil je gewoon een lagere temperatuur (onder de 80) dan als je net 1,15v gebruikt, waar ik 82-83c dan weer acceptabeler vind.

Maar hey, wie ben ik om die regels te bepalen? Lees de afgelopen 3 jaar OC topics hier op tweakers door en je weet dat er een aantal chips zijn gestorven. Het kan gewoon stuk, dus clock met beleid is het vriendelijk advies ;)

@ Hendriksie

LinX is een andere manier van testen en belast je cpu constant hetzelfde waar prime veel verschillende berekeningen doet. Hierdoor en vooral door de 1-2 graden hogere temps wordt er na 5 uur 'LinX stable'gezegt. Dit betekend niet dat je PC perse stabiel hoeft te zijn. Iets wat LinX stable is kan in prime eruit klappen. Je memory controller en geheugen worden anders aangesproken, je cache geheugen ook.

Wat prime betreft, die test veel verschillende onderdelen van je CPU mits je voor blend kiezen. Echter, vaak voor het overklokken van de CPU gebruik ik eerst Small fft en in een later stadium Blend. Linx alleen omdat er een topic voor is ;)
Als ik een beetje aan scheikunde denk dan is het zo dat bij een hogere temperatuur de moleculen sneller bewegen. Volt is ook wel spanning en dan zou je moeten denken aan bijvoorbeeld het aantal auto's dat per tijdseenheid voorbij rijden.

Als je dit een beetje combineerd dan weet je dat je in totaal niet te veel wilt. Het zou dus beter zijn, hoe hoger je overclock hoe lager je temperatuur. Dan heft het een de ander op (lagere temperatuur (minder botsingen) heft extra spanning (meer auto's) op)>> dus blijft je processor leven. :D

Wel denk ik dat hoe kleiner de chip (in nanometer) dat hij uiteindelijk sneller stuk gaat? Maar dat komt later misschien nog wel. :+

Dit heb ik allemaal even zo uit m'n hoofd getrokken, dus als ik fout zit, zeg het maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Dat schijnt bij de toekomstige 16 Nm nog interesant te worden (of degene die daar onder zat), want dan zou er ook nog eens interferentie op kunnen treden door de elektronen zelf oid.

Ik had zelf op een site de vergwlijking met een rivier gevonden, de stroom is dan het water en de cpu paden zijn de rievier bedding.
Hoe meer stroom, hoe erger de potentiele errosie is (we weten immers nog niet echt hoe sterk de cpu is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

Snippertje

Light up your life

Heb mijn waterkoeling maar weer eens uit de kast getrokken, maar de temperaturen vallen me nog steeds wel tegen. Onder stock vcore (1.05) en verder alles op normal, haal ik een max temp in linx van 67 graden op core 2, de laagste is 62 graden (core 4). Zit er toch sterk over te denken een delid uit te voeren. Meer mensen met waterkoeling en wat zijn daar de max temperaturen in Linx met de stock vcore? Vraag me af of het blok misschien niet helemaal lekker zit.

Met vcore 1,25 zit ik nu op een temp van 87 graden max in linx voor de heetste core. Dat klinkt al beter, maar het blijft een heethoofd 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Snippertje op 31-07-2013 17:05 ]

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Volgens mij kunnen die temps wel kloppen hoor... 1.090 is max 72 bij mijn waterkoeling.
En iedere 0.025 V is iets van 3 graden oid.
1.050 zou rond de 66 kunnen zitten gok ik.

Dus dan kloppen je temperaturen toch redelijk ;)

HW geeft gewoon niet zo gek veel warmte aan de koeling af zonder Delid....
Als alles idle draait kan mijn water bijna kamertemperatuur worden -.-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

DCG909 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:05:
Volgens mij kunnen die temps wel kloppen hoor... 1.090 is max 72 bij mijn waterkoeling.
En iedere 0.025 V is iets van 3 graden oid.
1.050 zou rond de 66 kunnen zitten gok ik.

Dus dan kloppen je temperaturen toch redelijk ;)

HW geeft gewoon niet zo gek veel warmte aan de koeling af zonder Delid....
Als alles idle draait kan mijn water bijna kamertemperatuur worden -.-"
Ja volgens mij klopt het idd. Had mijn pomp even uitgezet en het blok werd gloeiend heet :o Toch binnenkort maar even een delid doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Scheelt dat delidden zoveel dan? *Voelt het al langzaam kriebelen* :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik dacht dat het in sommige gevallen 15 graden kan schelen?
Dus het verschil tussen 4.8 of 4.4 ghz oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Ja, mits je chip 4.8 wil doen. Temperatuur is niet de reden dat sommige Haswell's niet ver klokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Vraag me af of mijn CPU het nodig heeft. Heb nu anderhalf uur prime laten draaien en de radiator en het water wordt lekker warm. Dus het contact lijkt me erg goed, heb nu een 1x120mm radiator eraan hangen en heb nog een 2x120mm radiator liggen, denk dat ik die er ook eens tussen zet en kijken wat dat met de temperatuur doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Klopt helemaal Bauke, maar mijn chip wordt nu dus eerder door temperatuur gelimiteerd dan door de Vcore ;)
Hmm, morgen wordt het 30 graden oid? eens kijken wat deze chip dan doet XD
Ik verwacht 75 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Snippertje schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 19:06:
Vraag me af of mijn CPU het nodig heeft. Heb nu anderhalf uur prime laten draaien en de radiator en het water wordt lekker warm. Dus het contact lijkt me erg goed, heb nu een 1x120mm radiator eraan hangen en heb nog een 2x120mm radiator liggen, denk dat ik die er ook eens tussen zet en kijken wat dat met de temperatuur doet.
Die van mij loopt nu al op de small FFT test van prime dik over de 80, dat is dan met 1.2 volt. En 1 core is veel koeler dan de andere drie. Dus bij mij zou het waarschijnlijk best zin hebben, alleen ben ik wat huiverig om met een cpu van 200 eu te gaan prutsen :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Naluh! schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 19:35:
[...]

Die van mij loopt nu al op de small FFT test van prime dik over de 80, dat is dan met 1.2 volt. En 1 core is veel koeler dan de andere drie. Dus bij mij zou het waarschijnlijk best zin hebben, alleen ben ik wat huiverig om met een cpu van 200 eu te gaan prutsen :P
Wat voor koeling heb je? Verschil in temps tussen cores heb ik ook ja, maar heb nu vooral het idee dat mijn waterkoeling het allemaal niet kan bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Snippertje schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:03:
[...]

Wat voor koeling heb je? Verschil in temps tussen cores heb ik ook ja, maar heb nu vooral het idee dat mijn waterkoeling het allemaal niet kan bijbenen.
Verschil in temps is er altijd wel, maar het scheelt echt 5+ graden onder load. Koeling is Enermax ETS-T-40.

Heb eens wat zitten googlen en het delidden schijnt als het goed gaat echt erg veel te schelen. 15 of meer graden verschil is heel normaal blijkbaar. Toen ik er voor het eerst over las dacht ik dat het om een paar graadjes zou gaan en alleen voor echte die hards interessant zou zijn. Maar 15+, dat vind ik toch wel de moeite waard. :)

Absurd veel eigenlijk, wat voor ultragoedkope muik gebruikt Intel in hemelsnaam en waarom in hemelsnaam? Wat zou een drop fatsoenlijke TIM kosten per CPU? 10 cent? En als ze goedkope nemen 3 cent? Dat zijn toch geen noemenswaardige besparingen? :D

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het schijnt hoofdzakelijk de lijm tussen de pcb (denk dat je dat wel kan noemen?) en de IHS. En dat lijkt mij ook wel het meest voor de hand liggende :/ slechte TIM zou eerder in een orde grote van 5 tot 10 graden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat is ook wat ik hoor/lees, dat de TIM van Intel helemaal niet slecht/lowbudget is. Maar dat door het lijmen van de IHS op de print er een uitsparing van ong 1mm tussen De die en IHS komt te zitten waardoor de TIM de hitte niet goed aan de IHS kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Bij mij scheelde een delid ongeveer 25°C, dus wat dat betreft was het zeker de moeite waard. Voorbij de 4.5 moest ik echter wel de vCore vrij snel omhoog gooien waardoor ik alsnog bij 4.8 tegen een barriere aanliep (want hoger dan 1.4V wilde ik in ieder geval niet gaan).

Zolang je het met een bankschroef doet is het in ieder geval vrij eenvoudig te doen, zolang je de pcb maar ergens aan vastplakt zodat hij niet weg kan vliegen.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik denk wel dat het te adviseren is om de IHS te lappen na de bankschroef Delid :/
Want de bankschroef kan toch iets van schade aan de IHS aanbrengen...

Ik vraag me af waarom Intel ervoor heeft gekozen om genoegen met die 1mm te nemen :?
Want die extra lijm en TIM zijn niet gratis :/
Is het soms riskanter om doen?
(Hmmm, bedenk me net dat de stock koeler is hetzelfde als de 3770k en de 2700k, het zou toch niet kunnen zijn dat de stock koeler feen contact maakt als die extra [mm] er niet is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

DCG909 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 08:23:
Ik denk wel dat het te adviseren is om de IHS te lappen na de bankschroef Delid :/
Want de bankschroef kan toch iets van schade aan de IHS aanbrengen...

Ik vraag me af waarom Intel ervoor heeft gekozen om genoegen met die 1mm te nemen :?
Want die extra lijm en TIM zijn niet gratis :/
Is het soms riskanter om doen?
(Hmmm, bedenk me net dat de stock koeler is hetzelfde als de 3770k en de 2700k, het zou toch niet kunnen zijn dat de stock koeler feen contact maakt als die extra [mm] er niet is?)
Je moet daarom een bankschroef nemen met gladde klemmen en die vervolgens nog even afplakken met schildertape oid, dan heb je dat probleem niet. Mijn IHS zag er iig nog goed uit na de delid.
De meeste bankschroeven hebben helaas geen gladde klemmen tho, maar ik had er uiteindelijk een gevonden bij de praxis voor €4 dus opzich viel het allemaal wel mee.

De gap is trouwens niet zo groot, meer een fractie van 1 mm waarschijnlijk, maar dat is alsnog te veel blijkbaar. Het verschilt ook per processor, waardoor de resultaten van een delid enigsinds varieren (tussen de 10°C en 30°C ongeveer).

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Sinds me waterkoeling wel bizar verschil tussen de cores. Koudste is nu 11 graden kouder dan de warmste :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 10:23
Zijn er hier mensen die de F6 bios van de Gigabyte UD4H stabiel draaien?

Een paar dagen geleden geflashed.. alleen maar problemen zelfs op stock value's (Default/Optimized).
Terug geflashed naar F5 en alles werkt (+OC) weer naar behoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
drentm0nk schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 14:18:

Een paar dagen geleden geflashed.. alleen maar problemen zelfs op stock value's (Default/Optimized).
Zet je uncore eens vast op 3900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 10:23
Jovas schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 16:39:
[...]
Zet je uncore eens vast op 3900
Meerdere uncore snelheden getest. Werkte allemaal voor geen ene meter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
drentm0nk schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 14:18:

Bummer, en het is geen beta-bios? :/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Vraagje:
Als je de (Asrock) BIOS update, behoud je dan je overklok instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyyy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 13:59
Toen ik een BIOS update deed, was ik alles kwijt. Ik had de instellingen opgeslagen in O.C profile 1.

Gelukkig maak ik ook altijd een foto van de instellingen, dus kon alles met gemak weer terug zetten.

Moederbord: ASUS Z87 DELUXE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Ok, dan wacht ik wel met overklokken tot na de BIOS-update (die om een of andere reden maar niet wil lukken, maar das niet voor dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
Naluh! schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 18:32:
Bummer, en het is geen beta-bios? :/
Nee F6 is een final (anders zou er neem ik aan ook een kleine letter achter staan)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Robbedem schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 18:46:
Vraagje:
Als je de (Asrock) BIOS update, behoud je dan je overklok instellingen?
Heren, Om problemen zoals hierboven beschreven tegen te gaan, dien je bij een biosflash eerst naar optimal defaults te resetten, dan de biosflash uit te voeren en dan pas weer je je OC in te stellen. Als je je OC laat staan met een biosflash, dan kan het zijn dat een en ander niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmmm, ik dacht dat alles gewoon overschreven werd?
Bij de msi leek het iig wel zo te zijn.
(Niet dat het voor mijn huidige bios uitmaakt, want die was stock (echt handig 2 biossen :) )

Vraagje.
Wat geeft HWMonitor als "power" aan bij jullie onder full load?
Die van mij gaat momenteel maar tot max 94.12 W (+/-) op de package, IA cores (geen idee wat het is...) moet ik opzoeken, maar die is iets pager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Momenteel voor de eerste keer aan het overklokken.
Ik heb een i5 4670K op een Asrock B85M moederbord.
Staat nu al 45 minuten te testen met Prime95 (small FFT) met instellingen:
  • CPU Vc = 1,115
  • CPU Vin = 1,520
  • Mult = 41
Meetwaardes (A-Tuning, CPU-z en Real temp):
  • CPU Vc = 1.118
  • CPU Vin = 1,540
  • Max Temp = 75°C
Ik heb ook even geprobeerd op mult = 42, maar dan moest ik het voltage terug hoger zetten met een Tmax van 85°C tot gevolg. Dit lijkt mij aan de hoge kant. Ik zou het waarschijnlijk wel iets lager kunnen krijgen, maar ik denk niet onder de 80 °C.

Iemand opmerkingen, tips, gelijkaardig systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
DCG909 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:16:
Hmmm, ik dacht dat alles gewoon overschreven werd?
Bij de msi leek het iig wel zo te zijn.
(Niet dat het voor mijn huidige bios uitmaakt, want die was stock (echt handig 2 biossen :) )

Vraagje.
Wat geeft HWMonitor als "power" aan bij jullie onder full load?
Die van mij gaat momenteel maar tot max 94.12 W (+/-) op de package, IA cores (geen idee wat het is...) moet ik opzoeken, maar die is iets pager :)
De Mpower Max onthoudt de profielen juist.. voor het eerst dat ik dat zie bij een moederbord.
Al raad ikwel aan om na een bios flash het geladen profiel opnieuw op te slaan..

Profielen zorgen altijd wel voor wat vage issues..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@robbedem.
Dat lijkt mij aan de hoge kant, wat voor koeler gebruik je?
Post ook eveneen plaatje met de programma's die je hier wel eens langs zirt komen, dan kunnen we de andere waarden ook zien.

@Bauke.
Oh, dat is inderdaad opmerkelijk.
Het is ook wel een interesante feature, kun je iig nog even een foto vn je settings maken voordat je alles wist, als je dat niet al had gedaan voor de bios update.
Maar het is toch altijd handig om je OC opnieuw in te voeren, want er komen dingen bij en er verdwijnen soms ook weer features in de bios :/ (dat had ik iig op mijn AMD set met een Asus CH IV F, iedere update veranderde de layout net weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Na elke bios update load optimized settings om vervolgens alles weer in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Ik heb de multiplier terug verlaagd naar 40 omdat de computer met 41 (zie vorige post) toch nog gechrashed is. :(
Omgevingstemperatuur (op de grond) was 26,5°C.
Koeler: Gelid Tranquillo Rev2
small FFT test (dan wordt de processor bij mij het heetst)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RZldefkl.png
EDIT: afbeelding aangepast

[ Voor 19% gewijzigd door Robbedem op 05-08-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Daar hebben ze klikbare thumbnails voor uitgevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Hoe kan ik klikbare thumbnails invoeren? (Dit was trouwens de eerste keer dat ik een image heb gepost ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
kijk eens hier: http://imgur.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Robbedem schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 17:22:
Ik heb de multiplier terug verlaagd naar 40 omdat de computer met 41 (zie vorige post) toch nog gechrashed is. :(
Omgevingstemperatuur (op de grond) was 26,5°C.
Koeler: Gelid Tranquillo Rev2
small FFT test (dan wordt de processor bij mij het heetst)
[afbeelding]
(sorry voor de grote afbeelding, maar anders was het volgens mij niet leesbaar)
Bij mij was de uncore ratio een probleem met de laatste BIOS van mijn mobo. Ik heb hem nu vastgezet op 39, probeer dat ook eens.

[ Voor 16% gewijzigd door Jovas op 05-08-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hoe gecrashed?
Ik heb gemerkt dat zelfs een super stabiele chip kan blijven hangen als hij in C6 of C7 stand terecht komt op windows 7....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Hij liep voor 3 uur zonder problemen op Prime95 small FFT's met mult 41x, Vc = 1,115V.
Om zeker te zijn wilde ik hem 's nachts nog laten lopen op blender (8kb tot 2024kb), RAM: 4096MB.
Maar na 3 kwartier was hij toen al gechrashed naar bluescreen.
(Windows wou heropstarten, maar hij stond vast op 100% controleren...)

Dan maar deze nacht getest op 40x met Prime95 blender met Vc 1,100V, maar toen ik deze 's middags kwam zien stond hij vast zonder beeld, ventilatoren draaiden. Volgens Prime log had hij slechts 4 tests van 15min gepasseerd.

Heb nu de C6 en C7 states disabled in de BIOS en ga vanavond opniew proberen met 40x, 1,100V en 1,500V met Prime blender.

Verdere instellingen:
CPU Vin = Vc + 0,4V
Cache ratio = CPU multiplier
CPU Load-Line Calibration = disabled
Internal PLL Overcoltage = disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Welke blue code melding? Wat is je geheugen voltage? Wat is je uncore ratio? Heb je al een cmos reset geprobeerd? Is je BIOS up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Geen idee waar ik uncore ratio vind. Is dat hetzelfde als CPU ratio?
Kan ik de bluescreen melding nog terugvinden in een of andere windows log? (Heb ze niet opgeschreven)
RAM staat op 1,35V (is het aangegeven voltage van de verpakking)
BIOS is laatste versie (1.50)
Hier de links naar de screenshots van de BIOS:
http://i.imgur.com/j0wnJW8.jpg
http://i.imgur.com/yuTd82u.jpg
http://i.imgur.com/k5UWEpz.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Robbedem op 05-08-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Bij Asrock noemt men uncore Cache ratio, zet die dus eens op 39, als dat ook niet werkt op auto of 35.

Zet je geheugen voltage eens op 1.5v, of 1.65v. Begin met standaad geheugen snelheden, als je cpu stabiel is daarna geheugen opklokken. Je kan ook XMP profile 2 proberen, misschien is de 1.35 van Profile 1 te laag. Dat was bij mij wel het geval, als je wil kan ik mijn set posten ter vergelijking

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 298,89€ 298,89
1Gigabyte GA-Z87P-D3€ 94,90€ 94,90
1Noctua NH-U12S€ 50,90€ 50,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,59

[ Voor 79% gewijzigd door Jovas op 05-08-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:23

Pindamann

Human

Korte vraag: in mijn MSI Z87 G45 kan ik de "Adjust CPU Ratio" niet aanpassen met mijn 4670k, deze is grijs. Iemand pointers?

Als het wat uit maakt, ik draai de stock "Click BIOS 4"

Edit: CMOS clear heeft me geholpen

FYI: mijn 4760k wil niet harder dan 4.3GHz op 1.26v op het eerste gezicht.

[ Voor 49% gewijzigd door Pindamann op 06-08-2013 18:00 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
@ Jovas, heb de cache ratio op 39 gezet zoals je had voorgesteld en nu al 4,5 u bezig met prime95 op blender zonder problemen (kan zelf op het forum van tweakers tijdens testen ;) )

Ik ga hem nog een paar uur laten draaien voor de zekerheid, maar ik denk dat hij stabiel is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Misschien kun je je geheugen ook lekker ver opklokken als je je dram voltage verhoogt naar 1.65v, je timings kunnen ook vaak strakker..

En welk voltage draai je 4.5ghz? Als dat hetzelfde is als je vorige post, dan zou ik zeker een betere koeler kopen want dan kan je chip nog harder.. Als hij koeler dan 80 graden blijft kun je vcore blijven verhogen, en dus ook je multi

[ Voor 49% gewijzigd door Jovas op 06-08-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Vergeet niet dat ik slechts een B85 moederbord gebruik, dus ik denk niet dat het een goed idee is om zwaar te gaan overklokken. ;) Bovendien kan mijn moederbord maar tot 1600 MHz RAM, dus ik denk dat RAM overklokken geen zin heeft. (Ondertussen al 5,5u zonder problemen en ondertussen internetten :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Gygabite heeft trouwens voor mijn mobo ALWEER een nieuwe BIOS vrijgegeven..

http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=4570#bios

Meteen even prebeuruh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Robbedem schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:20:
Vergeet niet dat ik slechts een B85 moederbord gebruik, dus ik denk niet dat het een goed idee is om zwaar te gaan overklokken. ;) Bovendien kan mijn moederbord maar tot 1600 MHz RAM, dus ik denk dat RAM overklokken geen zin heeft. (Ondertussen al 5,5u zonder problemen en ondertussen internetten)
Waarom niet, je kan het altijd proberen, als je het geheugen uit de BBG hebt hebt je hetzelfde geheugen als mij, en dat klokt tot 2133mhz op 10-10-10-24. Nog altijd een stuk beter dan de standaard XMP meuk, en gratis! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Maar gaat mijn moederbord dan gebruik kunnen maken van die extra snelheid?
Ik heb ook gehoord (via youtube en forum overklok guides) dat in combinatie met de i5 4670K het aanpassen van de RAM-latency's meer effect heeft dan het verhogen van de RAM-kloksnelheid.

EDIT: Mijn moederbord: ASRock B85M Pro4, iets beter dan het moederbord uit het basis game systeem van de BBG

[ Voor 80% gewijzigd door Robbedem op 06-08-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Je hebt het systeem uit de BBG toch? Waarom zo'n raar moederbord dan, dat mobo uit de BBG kan prima gebruik maken van de geheugen oc's.. Het klopt dat Hasswell beter presteert met lagere timings, daarom heb ik de gulden middenweg gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Ik heb het basis gamesysteem gevolgd met een paar zaken uit het mainstreamsysteem. Heb namelijk een beperkende factor: geld ;)

Na 7u Prime95 beschouw ik mijn systeem als stabiel. Ik ga enkel nog de Vc terug naar adaptive zetten. Als ik het nodig heb ga ik misschien nog eens proberen een aparte core ratio te zetten voor als er maar 2 cores in gebruik zijn, maar das voor later. Nu geen tijd en zin meer. ;)

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Graag gedaan, toch cool dat je 4.5ghz draait nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Euhm, ik draai maar 4,0GHz hoor. 4,5GHz chrashte tijdens het laden van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Robbedem schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:24:
Ik heb ook gehoord (via youtube en forum overklok guides) dat in combinatie met de i5 4670K het aanpassen van de RAM-latency's meer effect heeft dan het verhogen van de RAM-kloksnelheid.
Over kloksnelheid weet ik niet, mijn geheugen wilt niet klokken, maar verschil tussen cas 10 en 9 is ongeveer 3gflops in AVX2. Dit is gelijk aan de winst die je behaalt met 100MHz cpu overclock, wederom in linpack. Ik weet t ik weet t .. 100MHz hogere cpu clock domineert in alle andere benches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Robbedem schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 23:27:
Euhm, ik draai maar 4,0GHz hoor. 4,5GHz chrashte tijdens het laden van windows.
Ok dan heb je een overclock van 0,2ghz, de i5 4670K heeft een turbo van 3.8ghz..

[ Voor 32% gewijzigd door Jovas op 07-08-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Niet te bang zijn, het kan reuze meevallen:
Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/2882992
Dit overclock is overigens AVX2 stabiel

[ Voor 14% gewijzigd door t0tum op 07-08-2013 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Dat is een vast voltage neem ik aan?
Dat is een hele mooie OC ;)

Ik vraag me af hoe mijn chip het doet op 4.5 ghz, 4.3 lukt iig met 1.090V, dus ik denk dat het wel haalbaar is :)

Wat is jouw batch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Mijn batch is l309b316, maar dat zegt niks, er zit te veel verschil tussen de chips. Ja, dat is een vaste vcore, in bios staat die op 1.113v. 4.6 en 4.7 kan ik onder 1.15v draaien, maar alleen de cinebench, avx2 en prime crasht direct.

Als je zo weinig vcore voor 4.3 nodig heb kun je ver komen ook met 1:1 verhouding. Voor 4.5 cache heb ik 1.16v ring nodig, voor 4.4 1.155v. Dit is best veel, angezien de meeste 4.2 uncore overclocks maar 1.12v ring nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
t0tum schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:05:
Mijn batch is l309b316, maar dat zegt niks, er zit te veel verschil tussen de chips. Ja, dat is een vaste vcore, in bios staat die op 1.113v. 4.6 en 4.7 kan ik onder 1.15v draaien, maar alleen de cinebench, avx2 en prime crasht direct.

Als je zo weinig vcore voor 4.3 nodig heb kun je ver komen ook met 1:1 verhouding. Voor 4.5 cache heb ik 1.16v ring nodig, voor 4.4 1.155v. Dit is best veel, angezien de meeste 4.2 uncore overclocks maar 1.12v ring nodig hebben.
Ik heb mijn 4770k op 4.2ghz en de uncores ook op 4.2ghz
met een vcore van 1.180v
en ik heb toch een serieuze vring voltage nodig om dit stabiel te krijgen
heb mijn vring nu op 1.220v staan onder dat is het gewoon niet stabiel :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Mijn i5 4670k loopt standaard op 3.8GHz boost op 1.184V volgens cpu-z (ver 1.63), is dit normaal? Heb het gevoel dat meeste chips op lager voltage lopen standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Standaard voltage zegt niet zoveel op auto. Het kan zomaar zijn dat ie met dat voltage 4500Mhz haalt. Test t en je weet t..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Met 1.2v haalde hij de 4GHz geloof ik al niet.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Santee schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:52:
Met 1.2v haalde hij de 4GHz geloof ik al niet.. :/
Cpu input voltage - vrin is ook belangrijk. Heb je die op auto staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op hoeveel Ghz denken jullie dat ik mijn 4670k kan zetten?
Draait dan ik combinatie met een MSI z87-G45 Gaming en een Scythe Mugen 3 Gaming Edition.

Ik weet dat elke chip anders is maar wat schatten jullie als je naar het gemiddelde kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 20:07
Hoeveel kans denk je dat ik heb om de staatsloterij te winnen :+

Lees je eerst eens goed in, start bij page 1 van dit topic ;)
En dat rustig opbouwen, zo kom je ervan zelf achter.

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook gedaan maar bij page 5 ben ik gestopt. Heb ook niet heel veel tijd. Ga straks wel weer verder.

Zie nu dat niemand heeft getest met de Scythe Mugen 3.
Wat denken jullie, red ik de "sweet spot" 4.5gHz?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

in veel gevallen haal je met een medium koeler de 4300~4400 mhz binnen 80c... Gelukjes daargelaten. Goed testen, 8urr prime.. Succes

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste