Toon posts:

Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020

Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Inhoud:

Inleiding

Welkom in het Haswell overklok topic, De plek voor al je resultaten, vragen en discussies omtrent het overklokken van je Haswell cpu!
Let op! dit topic is alléén voor discussie over Haswell OC, voor andere platforms zijn er andere topics.

Na het Ivy Bridge platform komt intel nu met de volgende ‘tock’, Een nieuwe micro architectuur op basis van het bestaande 22 nm productie procedé. alhoewel op dit moment de cpu's nog onder NDA vallen zijn er toch al diverse resultaten online te vinden. Het Lijkt er op dat Haswell zo'n 5~10% sneller is dan zijn voorgangers uit de Ivy Bridge reeks.

Architectuur

Haswell maakt gebruik van de reeds bekende ring bus, welke we ook al vonden op Sandy en Ivy Bridge. Wederom hebben de K SKU cpu’s een unlockte multiplier welke het overklokken makkelijker maakt. Er zijn wel wat nieuwe features, waaronder baseclock straps zoals we zien bij Sandy bridge-E. Deze maken het mogelijk om de baseclock op respectievelijk 100, 125 en 167 MHz te laten draaien.

Eeen ander, misschien nog wel belangrijkere feature is de iVR. Intel heeft een centrale voltage regulator ingebouwd in de cpu. Deze neemt de voltages voor Vcore, System Agent, I/O, Vgfx en PLL voor zijn rekening. Deze worden afgeleid van het Vccin voltage. De toelaatbare voltages blijven hetzelfde, maar er is wel 1 stelregel: Vccin >= Vcore + 400mV.

Omdat ik het zelf niet zo mooi kan vertellen, hier een link naar het verslag van een presentatie van Intel op de IDF beurs. klik

Chipsets

Zoals we gewend zijn komen er weer diverse chipsets op de markt, voor iedereen wat wils.
Wij zullen ons hier vooral focussen op de Z87 chipset, gezien we hier mee kunnen overklokken met de multipliers.

CPUs

Overclocking resultaten

Dit is de plek voor de mooiste resultaten. Het zij een CPU-Z validatie of een superstrakke pi 1M run, plaatsing volgens de regels op Hwbot en als je dus je best doet komt jouw screen hier wel tussen!

Benchmarks en monitoring software

Als we overclocken willen we uiteraard weten of het behaalde overclock ook stabiel draait op die waardes, en willen we weten wat het temperatuur is tijdens full load.
Dat kunnen we dus allemaal controleren met de volgende programma's:

PRIME95
Orthos
OCCT
Memtest86+
Memtest Windows
SuperPi Mod
SuperPi
LinX

Monitoring:
Thermal Analysis Tool (TAT)
CPU-Z
Core Temp
Realtemp
Everest Ultimate trial
HWMonitor

Koeling

Hierover mee zodra we resultaten hebben

nawoord

Laten we er een gezellig topic van maken en elkaar vooral in de waarde laten. Vragen of opmerkingen? stuur me een DM. Ik zal trachten het topic zo up to date mogelijk te houden.

[Voor 0% gewijzigd door Rone op 13-06-2015 22:18]

Hardware.info Overclock Team

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
*gereserveerd*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Als er meer info beschikbaar is update ik hem nog, je kunt nu de baseclock van de cpu. 'loskoppelen' van de ring bus, dus in theorie, uitgaande van 10% rek op de baseclock kunnen we naar 167 + 10%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
op papier is het altijd beter.

Belangrijke vraag is toch wel of Intel iets heeft gedaan aan de die IHS verbinding zodat de warmteoverdracht beter is.

de overklok resultaten zullen na 2 Juni wel in overvloed online komen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
dank Chris, het is nog summier, maar als ik meer info heb zal ik hem updaten.

Waar heb je je ook op laten vallen?

@ Imprezzion
de tijd zal het leren ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
h4ze schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:25:
Maar haswell is sowieso niet gesoldeerd of??
dat is nog niet bekend.. retail cpu's zijn nog niet beschikbaar..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
BBSE is niet meer snel... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Leuk voor de mensen die al aan de slag willen met Haswell, Een leuke compo opgezet door Gigabyte en Informatique. De masterclass wordt gegeven door mijzelf en Rsnubje

http://www.informatique.nl/event/masterclass/

[Voor 30% gewijzigd door nedernakker op 28-05-2013 19:19]

• nedernakker
Viss schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:35:
De hynix kitjes zijn leuk voor hoge mhz maar om te benchen blijft goede PSC/ BBSE zeer nuttig :)
Toch ga je op sommige benches wel goede winst boeken met meer MHz, Aquamark en 3dmark01 scoren beter, physics in de laatste 3dmarks krijgt ook een leuke boost.

@ Alienhunter1970

Bedenk je wel dat hieraan kunnen deelnemen best een privilege is. Het nadeel van online inschrijven is dat mensen het ook zomaar laten afweten, zelfs als ze zijn uitgekozen. hiermee benadelen ze andere potentiele deelnemers. Op deze manier wordt dat voorkomen. Fair chance for everybody..

Daarnaast is het altijd gezellig om mede hardware enthousiastelingen te ontmoeten en je hobby te delen.
Kortom, het is gewoon een gezellige middag uit.

• nedernakker
Maar laten we het vooral ontopic houden ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Eeeuh, wat bedoel je nu precies dan?

Dat een hogere baseclock prestatiewinst kan geven is logisch, maar dit hangt wel van meerdere factoren af.
- De vraag is of de applicaties/games die mensen gebriuiken er daadwerkelijk profijt van hebben.
- Voor het geheugen hoef je het niet te doen, je stikt van de geheugenmultipliers die zo dicht bij elkaar liggen dat er altijd wel iets van je smaak bij zit.
- Hoveel moet je tweaken en hoeveel exotische voltages moet je omhoog gooien om het stabiel te krijgen en in hoeverre is dit veilig voor 24/7 gebruik voor je chip?
- en uiteraard, why botter, voor die waarschijnlijke 1 a 2 procent? gewoon lekker de multiplier omhoog gooien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Leg je er maar bij neer jan.. deze chips worden heet, misschien wel heter dan Ivy. Dit is niet intels schuld.

Jullie drammen maar door over dat niet solderen, maar denken jullie er misschien eens aan dat het gewoonweg niet mogelijk is de IHS te solderen door de benodigde temperaturen en de schade die dit kan doen aan de package?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Deze resultaten zijn van een ES chip met een niet zo goede IVR. cpu-z zegt 1.8V vcore, maar dit is maar 1.65V (wat deze snelheden behoorlijk hoog maakt)

Met dank aan Gigabyte Benelux en Informatique!

[Voor 2% gewijzigd door nedernakker op 03-06-2013 08:58. Reden: sorry joost]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
En ondertussen zijn ze nog steeds niet open :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Ik heb de chip niet meegenomen, is ES en niet van mij, heb net als joost een retail gekocht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Even snel chip getest onder de phase. niet ontevreden gezien de resultaten die ik met 3 andere chips heb behaald. vermoeden dat deze de ES gaat verslaan gezien deze wel een goed werkende IVR heeft

volgende tests onder ln2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
zo, en nu weer ontopic verder. Ik heb geen zin om waarschuwingen aan personen te gaan geven.

Dit is het Haswell overklok topic, we gaan het hier hebben over overklokken, overklokresultaten en vragen aangaande het overklokken.

Gezeur en rants over het platform wil ik niet meer zien

En nu de feiten op een rij:

Haswell is een stuk sneller dan Ivy Bridge, van mijn bevindingen is het platform op 300/400 Mhz minder even snel als Ivy Bridge.

We kunnen weer een stuk meer geheugen performance er uit persen.

Haswell vereist een stuk meer tweaking om mooie overkloks te realiseren. Dit komt in mijn ogen het overklok plezier enkel ten goede.

Nee, met je crappy koeling ga je geen feest beleven, dit was bij Ivy al zo, en nu weer. Sandy is hiervoor een stuk makkelijker, maarja, een Sandy op 4.8 equals een Haswell op 4.3.

Ja, met extreme koeling kom je nu verder, dit is een geschenk voor de die hards onder ons.
Er komt weer onderscheid tussen enthusiast en extreme in de rankings van HWbot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Je bedoelt onder de IHS? Naar alle waarschijnlijkheid gelijk aan Ivy bridge.

Ik heb nog geen berichten gevonden op het net van mensen die de IHS verwijderd hebben, dit zal vast nog wel gebeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Ik denk dat je dat wel kunt vergeten. een Mugen 3 is ook maar so so qua koeling. Naast dat je al het geluk moet hebben een chip te vinden die 4.8 doet onder air.

Ik zeg heel eerlijk, heb je die 4.8 nodig? naast voor je E-penis? Getallen zijn leuk maar ik lees zo veel onrealistische wensen.

Wat doe je met je pc dat je denkt een 4.8 GHz haswell nodig te hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Jovas schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 17:17:

Wat betreft overclocken, ik wil natuurlijk alles eruit persen, maar zo te zien lukt dat niet met Hasswell zonder er een pot op te zetten.

Ziet er dus naar uit dat ik het laat liggen, wel jammer want ik had verwacht dat Hasswell meer te bieden zou hebben zeker betreffende overclocks.

Hasswell is volgens mij helemaal geen echte tock, maar een opgeleukte Ivy met opgeleukte GPU.. Ik krijg hier toch sterk de indruk dat Intel iedereen voor het lapje houdt met marketing.
Ook onder lucht kun je alles er uit persen. met Ivy en Sandy ook, ik snap die beredenering niet. Geen enkele cpu loopt op lucht wat hij onder echte kou kan. Maxen op air kun je met iedere cpu, zo ver als je koeling toestaat.

Hasswel is zeker wel een tock, maar ik krijg het idee dat je niet weet wat er hardwarematig allemaal veranderd is. Tock is simpel, nieuwe architectuur, bestaand productieprocedé .Haswell is totaal anders dan Ivy. Jouw idee is met alle respect totaal verkeerd.

[Voor 3% gewijzigd door nedernakker op 04-06-2013 18:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
dat is waarschijnlijk suicide pharlap. lees overal dat samsung 2666 Max doet..

hynix is de juiste keuze

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
dat is waar, ze zijn voor dat geld (toen) awesome

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Boven je post staat een heel verhaal over Liquid pro en ultra en de gevolgen van die pasta's... Misschien moet je even teruglezen?

Even voor de goede orde. de IHS (Integrated Heat Spreader) is het grijze kapje welke de DIE (de daadwerkelijke cores,cache e.d.) beschermt en het warmteafgevend oppervlak vergroot.

Je vervangt de pasta TUSSEN de DIE en IHS, tussen de IHS en processor koeler voet doe je ook weer pasta. Direct DIE koeling vereist een aanpassing van je koeler omdat het contactvlak lager komt te zitten. Tevens is een DIE extreem kwetsbaar, als je de koeler ook maar iets kantelt breekt er zo een hoek van de DIE af. dan is je CPU dood.

• nedernakker
Zo, ook even tijd gemaakt om de B10 bios van de Gigabyte Z87X-OC te testen.
onder de SS met een redelijke chip kun je toch nog wel wat lol beleven:

Eerst wat 2d
Deze runs heb ik gelijk gedraaid qua clocks aan die van Joost: klik

Vervolgens eens gekeken wat er 3d stabiel is:

op deze magere clocks scoor ik in vergelijking met Joost en Wesley hun 05 en aquamark score een stuk hoger:
Joost
en Wesley

• nedernakker
tja Jeroen, dat is WEER een ES chip.. tot nu toe zijn dat de enige chips die zulke hoge clocks halen.. retail blijft steken op 6.1/6.2 GHz.

Eerdaags deze chip opnieuw testen met LN2.. 6.1 heb ik al gezien en gebenched. Met de andere bios kon ik max 1.8V pushen, met deze 2.2V })

• nedernakker
Klopt, heb al meerdere keren vernomen dat de review samples cherry ES zijn

• nedernakker
De eerste retail chip LN2 resultaten:

setup:

Gigabyte Z87X-OC
Core i7 4770K @ Kingpin Cooling F1 Gemini
Corsair Dominator Platinum 2666 MHz C11
Gigabyte 7970 Windforce
Enermax MaxRevo 1350
Samsung 830 60 GB

* nedernakker in actie

Special thanks aan www.informatique.nl en Gigabyte Benelux!

• nedernakker
en meer volgt! Maar eerst even LN2 halen

• nedernakker
ff opsommen Chris, wat heb je gehaald?

• nedernakker
Nu ben ik niet helemaal meer into the watercooling, maar dat LTX blok, is dat niet een instappertje? Het zou me niets verbazen als je met een HF blok een stuk beter af bent. Je rad kan nog zo groot zijn, als het blok de warmte niet goed over neemt is het zo over met de pret.

• nedernakker
^met Viss. Delidden doe ik niet, ook niet voor 24/7.

Om eerlijk te zijn boeien 24/7 clocks me niet meer zo.. heb een I7 875K die stock loopt in mijn main pc.. It does the job ;)

• nedernakker
batches zeggen niet zo veel Bart.. Overal waar ik lees is het gewoon loterij. Joost en ik hadden in 312 batch tegelijk gekocht ruim 300 MHz verschil onder phase. En iedereen heeft het er over dat die batch slecht is, maar mijn chip heeft al 6200 gezien onder LN2...

• nedernakker
:Y

• nedernakker
Het is goed dat je zo veel gelezen hebt. Altijd de juiste manier om je ergens in te verdiepen. Maar de snelheids vergelijking die je maakt klopt echt niet. een Haswell is niet op 500 MHz minder snel gelijk aan een Ivy, en al helemaal niet 700 t.o.v. Sandy. Het verschil is maximaal 300 en 500 MHZ. En dat zijn uiterste bij benchmarks die er optimaal gebruik van maken.. Voor 24/7 gebruik is het toch nauwelijks merkbaar.

Feit blijft dat het voor de meeste mensen met een overklokte Ivy/Sandy een hele dure gok is, die misschien zelfs lager kan uitpakken qua prestaties. Ik zou die gok niet nemen, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Wat betreft je keuze voor een 4670K in benchmarks wil ik wel wat toevoegen. Dit is gedeeltelijk waar, oudere benchmarks (3dmark05 en lager) hebben geen HT nodig maar puur cpu MHz. Maar laat voorop staan dat je met een Haswell op 5 GHz nog steeds geen deuk in een pakje boter slaat. De meeste mensen benchen de recentere benchmarks (vantage,11 en fire strike) Deze hebben een behoorlijke winst op physics door HT. Wat voor cpu iemand dus het beste kan kopen ligt helemaal aan zijn eigen voorkeur.

[Voor 5% gewijzigd door nedernakker op 15-06-2013 08:24]

• nedernakker
13K moet wel te doen zijn op air, zal even testen van de week. Neemt niet weg dat high end GPU's voor de graphics score ook wel een beetje cpu clocks lusten, hoge physics is leuk, maar als je cpu clocks te laag zijn lever je dat in op je graphics scores.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
@millman, Zorg dat je altijd blend test, Als je enkel smaal FFT's test, dan wordt de geheugencontroller/geheugen niet mee getest. small FFT's is een goed begin om te testen of de cpu zelf stabiel is, daarna altijd blend testen.

Persoonlijk test ik ook alleen met prime. Linpack/linX bied mij absoluut geen zekerheid/bevestiging van stabiliteit. In de meeste gevallen bewijst het enkel het tekortschieten van je koeling bij een abnormaal gegenereerde load die niets te maken heeft met realiteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Het uitblijven van BSoD's na een geslaagde run small FFT's maakt je geheugen en IMC niet stabiel Jeroen ;) tussen BSoD en stabiel zit nog heel veel. datacorruptie anyone? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
@ ballbreeder

Beter plaats je gewoon een linkje naar het betreffende bericht, houden we het hier in het nederlands zoals de bedoeling is.

Verder steek je een heel verhaal af, maar dat wat je zegt is reeds al gezegd in dit topic.

@camacha

dubbelpost? je weet toch dat je meerdere berichten kunt quoten in 1 bericht ;)

• nedernakker
eindelijk een goed chipje Joost, lekker. tijd voor LN2!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Of je neemt een gigantisch risico door je load temps max op 95 te houden.. max coretemp die je wilt zien moet <80 zijn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Jovas schreef op zondag 23 juni 2013 @ 12:55:
[...]
Je hebt wel gelijk hoor, maar er gebeurt verder niks, Zelf als hij tot 100 graden gaat dan klokt de cpu zichzelf terug.

Je hoort ook verhaaltjes over cpu degradatie, nou ik heb jaren een i7 920 op 1.325v gedraaid die tikte de 80 graden ook aan op 3.8ghz, maar dat ding blaast nog steeds net zo hard door als toen ik hem kocht in 2008..

Als je een cpu wil mollen moet je echt boven de 1.5v gaan, en core degradatie is volgens mij een sprookje, hoe kun je nou constateren dat je core gedegrade zijn dan? Minder performance? Blabla..
Nogal een lekkere vergelijking.... als je met je 920 op TJmax gaat hangen gaat ie ook stuk. 80 graden is geen 95 graden.

Maar goed, maak je eigen keuze, mij maakt het niet uit, het is een gratis tip

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
zet VRIN op stock 1.8, Hij wordt met lager eerder instabiel dan stabieler.

Remount je koeler, want die zit volgens mij niet goed..

• nedernakker
Het verschil in die cache merk jij echt niet in je dagelijks gebruik, enkel in synthetische benchmarks. Het verschil in je portemonnee van € 100 wel. Dus ik ben het met Pummetje eens dat HT uitzetten op je 4770K juist de minder slimme oplossing is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
BSoD code's :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Taantje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 02:15:
is er een mogenlijk voor het overclocken van mijn : Intel Core i5 3550 / 3.3 GHz ?
Je stelt je vraag in het verkeerde topic, hier moet je zijn. Maar google er eerst eens op..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
dat kun je wel vergeten denk.. zul je heel wat chips voor moeten gaan testen. het ITX bord van asus is wel geniaal.. echt een powerhouse.

• nedernakker
VRIN = Vcore + 400mV ofwel 0,4V

Het verhogen van VRIN voor luchtkoeler oc's is niet nodig.

Vring is het voltage van de cache ne de Uncore, deze hoef je in principe niet te verhogen, tenzij je de Uncore ook gaat verhogen, dit heeft pas echt zin vanaf 4.5 GHz op de cpu

• nedernakker
heb je ook wat performance cijfertjes?

• nedernakker
Ja duh..

2D performance op lagere clocks met strakkere timings. 1400 C10 bijv?

• nedernakker
Als je het terugklokken bij MSI aan de praat wil krijgen moet je de cpu multiplier niet in het hoofdscherm aanpassen.

Zet turbo, EIST en C1E aan, Vcore op auto en ga helemaal naar beneden in het menu naar CPU settings, hier kun je de maximale turbo frequentie instellen, zorg dat het power scheme op energy efficient staat en geef wat ruimte op de maximale current waardes zodat je niet geremd wordt op je maximale multiplier onder load.

Vervolgens kun je je load voltage finetunen door te spelen met de diverse LLC settings :)

• nedernakker
je vcore moet op auto staan, als je een vaste waarde invoert in de bios dan werkt C1E niet meer....

Je had toch gedaan wat ik zei :P

edit:

beter gebruik je CPU-Z en Realtemp voor het monitoren van wat er gebeurt

[Voor 22% gewijzigd door nedernakker op 26-07-2013 15:55]

• nedernakker
als je LLC op auto hebt staan dan hangt hij ergens op 50%. zet Vcore eens op auto en zet LLC op de laagste stand, en ga dan eens kijken wat je real vcore wordt.

Ik heb dit op haswell nog niet getest, maar op Ivy is dit de manier.

• nedernakker
ik heb nog geen adaptive gebruikt op haswell, ik heb de Z87 Mpower Max krap een week binnen en ben enkel met extreem overklokken bezig geweest ;)

• nedernakker
Zal waarschijnlijk de socket temp zijn. is 3 graden boven Tcase, dus ik zou hier maar stoppen...

http://ark.intel.com/prod...r-8M-Cache-up-to-3_90-GHz

• nedernakker
Waarom heb je je VRIN verhoogd? Dat is echt nutteloos voor dit soort overkloks, Zorgt enkel voor extra warmte.. 1.8V is meer dan genoeg

• nedernakker
meddle schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:08:
[...]

1.8V was niet stabiel en 2.05V wel, dus vandaar. Maar het kan van chip tot chip verschillen waarschijnlijk, ligt er een beetje aan wat de FIVR een fijn input voltage (bij een bepaalde vCore) vindt.
Dan ligt het niet aan je VRIN voltage maar aan je toegepaste Vcore, nu je VRIN hebt verhoogd zal je uiteindelijke Vcore ook hoger zijn.

Ik ben benieuwd hoe je chip het doet over 2 maanden met deze instellingen. Ik zie en hoor chips met minder degraderen de laatste tijd..

• nedernakker
@ Jovas.

Wat een koektrommel wijsheid.. een i7 920 is geen haswell CPU. sinds Sandy bridge is er echt wel het een en ander veranderd aan de cpu's. dus jouw voltage en temperatuurslimiet is puur giswerk. er komt wel even meer bij kijken als dat kort door de bocht concluderen.

En gaarne even je taalgebruik aanpassen, Ik heb niet met je geknikkerd, dus voor jou heb ik gewoon een mond en laat het modereren maar gewoon aan mij over. Dit verhaal zou klaar zijn als er mensen hun kreten onderbouwen met feiten en niet zo maar wat roepen. Zoals jij zelf dus doet.

• nedernakker
Ja, mits je chip 4.8 wil doen. Temperatuur is niet de reden dat sommige Haswell's niet ver klokken...

• nedernakker
DCG909 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 12:16:
Hmmm, ik dacht dat alles gewoon overschreven werd?
Bij de msi leek het iig wel zo te zijn.
(Niet dat het voor mijn huidige bios uitmaakt, want die was stock (echt handig 2 biossen :) )

Vraagje.
Wat geeft HWMonitor als "power" aan bij jullie onder full load?
Die van mij gaat momenteel maar tot max 94.12 W (+/-) op de package, IA cores (geen idee wat het is...) moet ik opzoeken, maar die is iets pager :)
De Mpower Max onthoudt de profielen juist.. voor het eerst dat ik dat zie bij een moederbord.
Al raad ikwel aan om na een bios flash het geladen profiel opnieuw op te slaan..

Profielen zorgen altijd wel voor wat vage issues..

• nedernakker
Daar hebben ze klikbare thumbnails voor uitgevonden ;)

• nedernakker
kijk eens hier: http://imgur.com/

• nedernakker
neem stappen van 0.01V omlaag. draai small FFT's met prime om snel te testen of de cpu niet wil.

of up je multi op dit voltage tot hij niet meer stabiel wil. het is hetzelfde als Ivy Bridge

• nedernakker
Heaven is niet cpu intensief, beter doe je paar uur bf3

• nedernakker
45 minuten ook. Zeer waarschijnlijk is geen zekerheid ;)

• nedernakker
Ik wel, en met mij nog een heleboel andere mensen.

• nedernakker
of test op stabiliteit en doe er dan 0.02v bij

• nedernakker
met de impact zal je wss verder komen. RAM training is op dat bord beter

• nedernakker
je uncore klokt niet terug in idle, dit is enkel je cpu. uncore vast zetten op stock 3.9 GHz

• nedernakker
Ik ga jou wat leren... je maakt zojuist een triple post...

Als je zelf als laatste gereageerd hebt en je wilt iets toevoegen, wijzig dan je laatst geschreven bericht

• nedernakker
Voor de verandering nog een keer een 4770K gekocht om te testen.
Met dank aan Azerty.nl

hardware:
Gigabyte Z87X-OC
i7 4770K @ SS -50 graden
Team Xtreem LV 2666 C10

Superpi 1M:

Superpi 32M @ 5 GHz:

Pifast:

• nedernakker
@blauwe eend

6.641 sec, 6m08.781 sec en 13,78 sec.

sorry dat is flauw.. :P

dit is een uur of 2 werk. dat geheugen setje heb ik nieuw, dus die was ik ook meteen even aan het testen.

@ DCG909

dit zijn Samsung IC's, ben ook erg blij met dit kitje

• nedernakker
lucky.. moet hem nog testen onder LN2

geheugen is van Team: Team Xtreem LV 2666 MHz 10-12-12 1.65V

• nedernakker
ze komen uit de winkel, heb ze via via verkregen

• nedernakker
klopt, de C11 is Hynix.. maar de C10 is zeker Samsung.. er zijn (voor zover mij bekend) geen Hynix kits die 2666 doen op C10 met 1.65V :)

• nedernakker
Wil je per se samsung? ik heb eventueel nog hynix liggen.. corsair domi platinum 2666 C11, PM anders maar

• nedernakker
Overklokken is het buiten specificaties van hardware laten lopen van je spullen.....

dat 1.65V verhaal is overrated, praktisch alle setjes geheugen komen met XMP van 1.65V, XMP is door Intel zelf verzonnen...

Die screenshots van gisteren zijn met 2.0V op het geheugen ;)

• nedernakker
Jouw eigen benadering is natuurlijk nogal surrealistisch Help!!!.

Als Intel bij 100 graden de cpu laat throttlen omdat dit permanente schade kan opleveren, dan is 99 graden natuurlijk absoluut niet veilig voor 24/7.

Daarnaast ga ik ook niet in de TS zetten wat men moet aanhouden. Max temps zijn een persoonlijke keuze, met in achtneming van de door intel gespecificeerde max. Deze max is niet Tjunction maar Tcase omdat dit de temperatuur is die qua continuiteit onder load het meest constant is.

Daarnaast verwachten we van mensen die gaan overklokken dat ze de moeite nemen om zelf de tech specs van hun hardware op te zoeken. Op de website van Intel zijn deze gegevens prima te vinden.

Laat jij je cpu maar eens op 100% load draaien met coretemps van 95 graden en lees vervolgens maar eens uit waar Tcase naar toe gaat op een gegeven moment. Als jij je prettig voelt bij een Tcase van 10 a 15 graden boven de door intel opgegeven max is dat jouw eigen keuze. Maar absoluut geen richtlijn die we beginners hier aanraden om aan te houden

• nedernakker
@ Help!!!

Je typt een heel verhaal, maar je mist het punt:

Als je core temps naar 100 graden gaan, is je Tcase ver boven de door intel opgegeven max. Het throttlen van de cpu staat hier los van.

Op www.ark.intel.com kun je met 3 muisklikken de datasheet van een gewenste cpu opzoeken, hierin staan alle maximale waardes aangaande voltages en temperaturen die intel stelt aan hun producten. Als je gaat overklokken en je leest jezelf niet goed in, dan moet men zichzelf sowieso afvragen waar ze mee bezig zijn. Zonder voorkennis kun je immers niet naar behoren handelen.

Spaar jezelf de moeite van het typen van een verhaal. Hier op GoT verwachten we eigen inzet. Dit houdt dus ook in dat je weet waar je mee bezig bent als je gaat overklokken.

• nedernakker
sperman schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:32:
Als beginner wat betreft overklokken heb ik mijn i5 4670K nu stabiel op 4,5 Ghz lopen met een Vcore van 1,35 en de Vccin op 2,30. Met de Cooler Master Hyper 412S komen de temperaturen van de cores op max 84 C met Prime95.

Wat vinden jullie van deze voltages? Kan ik deze voor 24/7 gebruik zo laten of is het verstandig om een beetje rustiger aan te doen?
Waarom een VCCin van 2.3V? merk je hier een verschil mee? zo veel gebruik ik niet eens onder LN2.

VCCin moet minimaal 0,4V hoger zijn dan je Vcore. in jouw geval is de standaard 1.8V ruim voldoende. Hoger zetten resulteert enkel in hogere coretemps.

Heb je getest met prime AVX? want hiermee zullen de coretemps nog wel een stukje hoger eindigen.

• nedernakker
Dan zou ik de instabiliteit zoeken in je LLC of Vcore zelf. 2.3V is niet echt iets wat je 24/7 wilt draaien.

AVX is een instructieset, deze belast je cpu het zwaarst, dit is dus wenselijk voor een stabiliteitstest.

Small FFT's test puur je cpu en cpu cache, als je stabiliteit zoekt moet je met prime altijd blend draaien. Op dat moment test je ook je geheugen en geheugencontroller mee, grote kans dat je dus nog niet stabiel bent.

• nedernakker
Batches zeggen niets

• nedernakker
have fun with it :) kan ik morgen ook voor de deur gaan liggen?

• nedernakker
je schets de situatie wel iets rooskleuriger dan hij is.. 21 op 1 core. 17, 15 en 10 trekken het gemiddelde al een stuk omlaag ;)

neemt niet weg dat het een leuke gain is.. staan jouw rads buiten? anders zijn je sensoren behoorlijk off.

welk voltage heb je nodig voor 4.6 GHz?

• nedernakker
Zo meneer, U bent nogal aan het pushen... 1.35V op je cache... dat zet ik er onder LN2 nog niet eens op. En wat is het idee achter die +0.300 mv op je System Agent?

1.35V voor 5 GHz kun je vergeten.. Als jij al 1.35V nodig heb voor 4.6, dan gaat deze cpu niet eens booten op 5 GHz met normale voltages...

• nedernakker
+0.0 is default. +0.300 is wat auto doet als jij gaat rommelen ;) zonder duidelijke screenshots kan ik niet beoordelen op welke ram klok je draait, maar als dat 2133/2400 is, dan kun je met stock ook wel uit de voeten.

Dus je cpu is slecht? dat is dan wel weer een beetje extreem... sommige mensen halen met moeite 4.3 stabiel. dus als jij 4.6 linX stabiel/prime95 stabiel kan draaien is het een bovengemiddelde cpu. Al vind ik 1.35V erg veel Vcore.. Ook vind ik dat je moet afremmen op dat cache voltage. Meer als 1.2V zou ik niet gebruiken voor 24/7. De winst uit een hogere uncore voor dagelijks gebruik is ook wel ietwat te verwaarlozen

• nedernakker
mijn cpu doet superpi 1m op 5 GHz met 1.425V linX ga ik niet eens proberen, dat haalt hij niet. Ter referentie, hij doet 4.5 GHz met 1.15V prime stabiel

• nedernakker
Dat ligt dan helemaal aan jou. Verwacht van een 4930K ook niet te veel.. 4.5/4.6 24/7 stabiel is ook geen garantie

• nedernakker
Phase is zo lang als je maar wilt :)

• nedernakker
Zoals ik al vaker heb gezegd hier moet je niet naar TJmax kijken. TJmax is het throttlepunt voor korte piek belastingen. De temperatuur waar je naar moet kijken is Tcase.

http://ark.intel.com/prod...r-8M-Cache-up-to-3_90-GHz

Zoals je hier ziet is die 72,72 graden. Als jij temperaturen van 100 graden op de cores toestaat, dan zal deze temperatuur fiks overschreden worden. op de lange duur zal dit je cpu gewoon beschadigen.

Tcase is de sensor die je moederbord uitleest. Bij de laatste generaties Intel cpu's is gebleken dat bij lange 100% belasting Tcase zo'n 5 tot 10 graden onder de deltaT tot TJmax zit. Zodoende is dus Tcase + 5/10 graden de maximale coretemp die je onder load wilt aanhouden

• nedernakker
Intel heeft gewoon slechte batches ;)

• nedernakker
temps gemeten met wat? en hoe koel je het?

Als je onze mening wil, dan zul je toch wat meer info moeten geven. en plaats vooral een screenshot van je cpu onder load met linX met AVX (ik vind je temps namelijk erg laag)

• nedernakker
meet je temps met realtemp

• nedernakker
draai je W7? SP1 er op staan?

• nedernakker
kijk even in het linX topic of je de juiste versie gebruikt

• nedernakker
msmeenge schreef op zondag 23 maart 2014 @ 19:38:
Maak je niet zo druk jongens 1.35v is toch niet zo intens veel.. merk je amper wat van.
Lekker er doorheen jagen hoor blauwe eend.
en dat weet jij omdat?

• nedernakker
1.18V voor 4 GHz lijkt me niet echt 'prima'.. dat is zelfs erg veel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
reeds 4 chips getest. prestaties op lucht zijn stukken beter. net als de temperaturen.

• nedernakker
DCG909 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:28:
Wat zijn de resultaten Bauke?
Komen ze boven de 4.5 met 1.2 V?
Ik test geen 24/7 clocks.. ik test cpu's of ze op 5 GHz met 4c8t in Windows XP superpi 32M kunnen draaien onder 1.4 V.. Alle chips die ik heb getest/getest zien worden konden dit op air. ik heb nog geen haswell gehad die dat kon..

de temperaturen zijn wel een stuk beter. het verschil tussen ES en retail kan ik niet bevestigen.. ik heb enkel met ES gewerkt.

Helaas zijn de air test resultaten geen garantie voor goede LN2 clocks...

[Voor 6% gewijzigd door nedernakker op 23-06-2014 16:45]

• nedernakker
ben ik toch erg benieuwd naar een screenshot Chris.. want met de resultaten die ik heb gehoord van deze chips so far zou dat betekenen dat je de beste chip ter wereld in je handen hebt..

• nedernakker
test 32m onder xp op 5 GHz met 4c/8t. dat is de 'internationale standaard'

Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee