Don't let perfect be the enemy of good.
Correct en tevens juist.iCore schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:59:
[...]
Kom omdat ie recht uit de machine komt.(En een koperen IHS koop je toch niet om mooi te zijn
)
Maar als technische man vind ik het er niet uit zien.
Ik wil dat ie vlak is :-)
Ja het is echt om het tabel compleet te krijgen. Ik zou bij mijn eigen PC direct naar een delid gaan met direct chip koeling, maar om de lezer wat referentie materiaal te geven, ga ik lappen.5erveD schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:36:
@World Citizen
Bespaar jezelf de moeite van het lappen.
Zet er gelijk een koperen IHS op.
Tevens kan je dan LM onder de IHS doen welke je de meeste winst zult geven.
Een koperen IHS is al vlak van zichzelf. Deze worden met een cnc bijna perfect vlak gemaakt.
Mocht je daar interesse in hebben laat het even weten.
Als het de eerste keer is dat je gaat lappen heb je zelfs de kans dat je de hoeken gaat afvlakken en je dus het contactoppervlak, welke je vlak probeert te maken, verkleint.
Just a tip! ;-)
Indien je gewoon wilt lappen om het te doen.
Go for it !
Ik zat even te kijken waar ik mijn schuurpapier vandaan had gehaald.
Snel en een redelijke prijs. En je kan tot korrel 3000 (!)
Maar dat zal niet nodig zijn tenzij je een 9900k gaat delidden en de die wilt lappen ;-)
https://polyestershoppen....ten/schuurpapier-180.html
Mijn huis is zo ongeveer een dependance van de Hornbach, dus schuur papier genoeg
Dat van die koperen IHS kende ik niet. Thanks voor de tip, en ja dat wil ik eigenlijk ook wel proberen. Maak je die zelf? Zo ja (ja dus) dan neem ik nog contact met je op.
EDIT: wouw, ik zie nu je foto in V&A en dat wil ik...
[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 13-03-2019 18:43 ]
FreeReef.nl
Dat mag je gerust stabiel noemen. Verder is het een a-synchrone load, er draait nog meer op de cores dus zijn ze niet allemaal tegelijk klaar, is geen probleem.Ewivis schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:18:
Gisteren prime95 laten testen. Heel de nacht laten doordraaien. Lijkt nu stabiel (of mag ik dat nog niet noemen? ;-) )
Wat wel opvalt is dat Core4 een stuk achter loopt?
[Afbeelding: prime95]
[Afbeelding]
Mooi dat je er toch wat test uurtjes tegenaan gooit, perfect. Ik zie 4300mhz ook nog wel gebeuren
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Opzich worden de cores ook redelijk snel weer wat kouder (35-40 idle), maar is 80 al niet wat veel? En zeker als ik de Vcore verder omhoog moet zetten voor 4300mhz?millman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:08:
[...]
Dat mag je gerust stabiel noemen. Verder is het een a-synchrone load, er draait nog meer op de cores dus zijn ze niet allemaal tegelijk klaar, is geen probleem.
Mooi dat je er toch wat test uurtjes tegenaan gooit, perfect. Ik zie 4300mhz ook nog wel gebeuren
Koelpasta opnieuw plaatsen is opzich wel een goed idee zeker of niet?
N.B. Ik krijg LinX niet gestart. Hij blijft aangeven dat er te weinig geheugen is?

[ Voor 16% gewijzigd door Ewivis op 14-03-2019 10:33 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Doorgaans rek ik de temperatuur grens wat op als de voltages laag zijn, dan zijn de risico's een stukje lager dan bij hoge voltages. De piek van 80+ is daarnaast ook maar op een enkele core voor een korte periode, kortom, probeer nog eens een multi met nog 20-30mv extra
Maar ik ga eerst vanavond mijn koelpasta opnieuw plaatsen en opnieuw testen een aantal uur op 4.1ghz. Kijken of het nog veel uitmaakt.millman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:53:
Ik had de 80c niet gezien, ik keek naar je huidige temps. 80c is ok.. met nog een paar graden rek kan je nog 4200mhz proberen, t voltage is laag genoeg.
Doorgaans rek ik de temperatuur grens wat op als de voltages laag zijn, dan zijn de risico's een stukje lager dan bij hoge voltages. De piek van 80+ is daarnaast ook maar op een enkele core voor een korte periode, kortom, probeer nog eens een multi met nog 20-30mv extra
Daarna zet ik hem op 4.2, met dezelfde vcore. Als hij niet start, doe ik er 10mv bij.
En zodra hij start ga ik testen met prime95 om te kijken hoe ver hij komt.
En dan steeds weer 10mv extra, totdat hij stabiel is.
Sounds like a plan?
Ja. Mooi spul.World Citizen schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:39:
[...]
Ja het is echt om het tabel compleet te krijgen. Ik zou bij mijn eigen PC direct naar een delid gaan met direct chip koeling, maar om de lezer wat referentie materiaal te geven, ga ik lappen.
Mijn huis is zo ongeveer een dependance van de Hornbach, dus schuur papier genoeg
Dat van die koperen IHS kende ik niet. Thanks voor de tip, en ja dat wil ik eigenlijk ook wel proberen. Maak je die zelf? Zo ja (ja dus) dan neem ik nog contact met je op.
EDIT: wouw, ik zie nu je foto in V&A en dat wil ik.... Als ik ergens daar aanbeland bestel ik graag een ihs bij je. Delidden enzo doe ik zelf wel.
Mocht je zover zijn hoor ik het wel.
Als de volgende multiplier stabiel is op t zelfde voltage had deze clock ook met een lager voltage gekund, Just sayinEwivis schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:18:
[...]
Maar ik ga eerst vanavond mijn koelpasta opnieuw plaatsen en opnieuw testen een aantal uur op 4.1ghz. Kijken of het nog veel uitmaakt.
Daarna zet ik hem op 4.2, met dezelfde vcore. Als hij niet start, doe ik er 10mv bij.
En zodra hij start ga ik testen met prime95 om te kijken hoe ver hij komt.
En dan steeds weer 10mv extra, totdat hij stabiel is.
Sounds like a plan?
Koelpasta(Artic 5) opnieuw geplaatst, computer stofvrij gemaakt.millman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:40:
[...]
Als de volgende multiplier stabiel is op t zelfde voltage had deze clock ook met een lager voltage gekund, Just sayin
Tot nu toe even getest met prime95 en gamen. Max rond de 70 nu. Scheelt dus 10 graden.
Nu aan het testen met 4.2ghz. strarte met zelfde vcore wel op, maar na 5 min prime95 vastloper. 1.21 vcore hetzelfde. 1.22 vcore ook vastloper na 5-10 min. Als ik zo thuis ben weer 10mv omhoog en weer testen.
Edit:
Nu half uur bezig met testen op 1,230 vcore. Ik laat hem vannacht draaien. Max temp nu 72. Gemiddeld zie ik rond de 70.
Is 6 graden verschil tussen cores normaal?
[ Voor 12% gewijzigd door Ewivis op 14-03-2019 22:35 ]
Ik ga hem nu op 1.235 zetten. Mogelijk dat dat net het verschil gaat maken.
We gaan weer verder testen!
Helaas, nog steeds niet stabiel. Vanavond 1.240 proberen.
Jammer, maar dat is wel een redelijk slechte chip dan. Ik heb 4.5 Ghz op ~1.251V op een i7 4790k (Ja, stabiel. woensdag 17 uur getest met prime 95 full load, en nu nog niks gecrasht ofzo.)Ewivis schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:54:
[...]
Helaas, nog steeds niet stabiel. Vanavond 1.240 proberen.
[ Voor 3% gewijzigd door iCore op 15-03-2019 19:07 ]
Jup, ik heb nooit geluk met dit soort dingen. Als ik 4,3 of 4,4 haal is het prima...iCore schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:18:
[...]
Jammer, maar dat is wel een redelijk slechte chip dan. Ik heb 4.5 Ghz op ~1.251V (Ja, stabiel. woensdag 17 uur getest met prime 95 full load, en nu nog niks gecrasht ofzo.)
Ik gebruik prime95 26.6. Ik had de laatste gepakt, maar die loopt zorgt ervoor dat de pc binnen 1 seconde vasthangt?
Ik gebruik trouwens de blend optie in prime95, dat is goed toch?
Edit: 4,2ghz stabiel op 1,250 vcore
4.3ghz stabiel op 1.29 vcore en temps gemiddeld 69/73/70/65
Nu 4.4ghz proberen.. zit al op 1.37 vcore nu... Max temps zitten nu wel hoog hoor, rond de 85c. Gemiddeld zien ze rond 80. Is dat nog beetje ok? Onder de 90 boven is ok toch?
Zit zelf wel beetje van.. is die 100mhz zoveel meer vcore/temp waard? Anders ga ik em op 4,3ghz zetten met 1,29 vcore. Prima temps en die 100mhz is het dan niet waard.
laatste edit:
Ik heb besloten hem op 4,3 ghz te houden op 1.29 vcore. Zelfs met 1.37 vcore was hij niet stabiel op 4.4ghz. Tenzij iemand nog tips heeft om hem wel stabiel te krijgen?
Niet allemaal tegelijk.......
[ Voor 71% gewijzigd door Ewivis op 20-03-2019 17:22 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Ewivis op 17-03-2019 08:40 ]
Je bedoelt dat t topic kortstondig tot leven was gekomen? Als er 3 man reageren op 1 probleem dan is het topic tijdelijk actief, OC kan weken stil zijn.
Ja datmillman schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:36:
[...]
Je bedoelt dat t topic kortstondig tot leven was gekomen? Als er 3 man reageren op 1 probleem dan is het topic tijdelijk actief, OC kan weken stil zijn.
He maar @World Citizen hoe gaat het ermee?
Ik gebruik prime95 26.6. Ik had de laatste gepakt, maar die loopt zorgt ervoor dat de pc binnen 1 seconde vasthangt?
Ik gebruik trouwens de blend optie in prime95, dat is goed toch?
zien ze rond 80. Is dat nog beetje ok? Onder de 90 boven is ok toch?
Tenzij iemand nog tips heeft om hem wel stabiel te krijgen?
Niet dat ik verder in iemand zn agenda en zin kan kijken om te reageren hoor
Errr vertraging, maar vooruitgang.
Ik heb al wat doorgetest, maar niet genoteerd. Deze week 2 updates.
FreeReef.nl
4.6 is lukt op 1.197 vollt en net onder de 80 in prime95 Eens kijken of 4.7 nog gaat lukkenmillman schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:59:
Je zit een beetje op de grens van wat mogelijk is met dat bordje. Heb toevallig hetzelfde gedaan voor een maat van mij, 4500mhz is al best goed.
Houd een max temperatuur aan van 85c en blijf onder de 1,25v.. volgens mij zit er nog wel 100mhz in, wees voorzichtig!
[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 25-03-2019 18:12 ]
Al een week of 3 met gamen zonder problemen. Had het getest met een uur prime95, tijdens het voltage kiezen.millman schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 02:01:
@Adlermann netjes hoor! hoe lang is dat stabiel dan? Weet niet meer wat je voor een koeling gebruikt? je hebt in ieder geval een bovengemiddelde CPU. Beter bordje zou nice zijn
Een Skythe Mugen 5 (1 fan).
Ja, een beter bordje zou fijn zijn. Als ik er goedkoop 1 kan krijgen doe ik dat misschien nog wel
Ik heb trouwens een vermoeden dat het voltage nog heel iets omlaag kan, ben met wat relatieve grote stappen omhoog gegaan
Oei, maar 1 uur prime? Dat noemen we/ze niet stabiel hier. Minimaal 8 uur prime95Adlermann schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:11:
[...]
Al een week of 3 met gamen zonder problemen. Had het getest met een uur prime95, tijdens het voltage kiezen.
Een Skythe Mugen 5 (1 fan).
Ja, een beter bordje zou fijn zijn. Als ik er goedkoop 1 kan krijgen doe ik dat misschien nog welGewoon om te kijken waar het schip kan stranden.
Ik heb trouwens een vermoeden dat het voltage nog heel iets omlaag kan, ben met wat relatieve grote stappen omhoog gegaan
Ik ben nieuw in het overclocken, en heb nu eindelijk besloten om ook mijn 4670K processor te overclocken. Zodat ik nog even kan wachten tot ik moet overstappen.
Mijn vragen zijn:
Is prime95 de beste benchmark programma of is het verstandig om eerst kortstondig Cinebench R20 of iets dergelijks te gebruiken?
Linustechtips geeft aan om te beginnen op 1,2 Vcore, (met uit mijn hoofd.) 42x en vandaaruit verder te testen of Multiplier omhoog kan of naar beneden. OCGenie geeft bij aanzetten 1,2 Vcore dus dat lijkt me wel redelijk om dan te beginnen met 1,2 Vcore.
(OCGenie staat natuurlijk bij zelf OC’ing uit.)
Daaruit komt voor: 1,2 Vcore, 46GHz zonder XMP en met XMP 1,2 Vcore, 45 GHz. XMP geeft RAM een snelheid van 1600MHz.
Kan OC’ing ervoor zorgen dat er brandgevaar ontstaat, heb een artikel gelezen op Hardware.info dat de nieuwe Z390 MB’s met overclocken van een i9 9900K heel warm kunnen worden, gezien je een i5 4670K natuurlijk kwa Heat Production niet kan vergelijken vraag ik mij echter wel oprecht af in hoevere dit is op een MSI Z87-G45 Gaming MB.
Heb 1 keer gehad dat OS Registry file problemen gaf, achteraf erachter gekomen dat 1 sata toevallig zat te etteren, dit is opgelost, maar had toen wel al overgeclocked. (Met wel diverse BSOD.) Hierbij vraag ik mij serieus af of nou overclocken opzichzelf voor Registry Errors zorgt of dat het minimaal 10x BSOD icm een sata kabel foutje meer de oorzaak zal geweest zijn?
Wat moet je nu allemaal aanpassen?
Voor het testen elke energie instellen uitzetten, logisch.
Multiplier op fixed zetten.
Vcore op Overide zetten? Of auto? (Kan Vcore op 1,2 zetten met auto / Overide / Adeptive)
XMP eventueel aan of handmatig op 1600 Mhz zetten met Dram 1.5V? (Alleen XMP gebruikt.)
Heb tot nu toe wel al Division 2 gespeeld op max settings fps 60-65... zonder problemen. 65 cpu max.
Specs:
CPU: Intel i5-4670K
MB: MSI Z87-G45 Gaming
GPU: MSI GTX1080 Gaming x v1
Koeling: Luchtgekoeld, tower model. Max RPM 1500 constant.
4 fans (3x 120, 1x 200 front)
Voeding 750 Watt +/- van be Quiet bronze certificaat. (Kan vanavond wel even uitzoeken welk model precies.)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Er is verder (nagenoeg) geen brandgevaar, de CPU, moederbord en voeding hebben allen voldoende safety measures om tijdig uit te schakelen, uitzonderlijke pech daargelaten (nooit iets over gelezen trouwens).
Wat de bespaar opties betreft:
C-states en EIST zetten we uit omdat het schakelen tussen verschillende clocks en voltages onstabilitiet KAN veroorzaken. Voor een 24/7 clock zetten we na het bevestigen van stabiliteit (8u+ P95 blend) idealiter de bespaar opties weer aan. Kom je dan problemen tegen dan weet je dat het aan de bespaaropties ligt. Spelen met Loadline calibration kan dan soms helpen.
Wat pas je eigenlijk allemaal aan met overclocken? Nou, in den beginnen eigenlijk niet zoveel eigenlijk.
- Zet alle voltages op STOCK ipv AUTO, in bios staat vaak de stock voltages erachter/ernaast.
- Daarnaast dus de bespaarfuncties, turbo, c-states en EIST
- Stel een vcore in + de Multi die je wilt draaien
- Kijk of er nodig is met LLC te spelen om vdroop/vdrop tegen te gaan (LLC op 60- 75% is vaak optimaal)
- Goed testen tot CPU stabiel bevonden (max 90c)
- Stel daarna XMP in, test opnieuw je PC met prime blend 8u.
- Kom je problemen tegen na instellen van XMP? Voltage van VCCin iets verhogen (is het CPU input voltage waar voltages voor geheugencontroller en Vcore van afgeleid worden)
- Blijf je dan toch problemen houden, dan dien je te kijken naar de volgende voltages:
SA (system agent voltage) en Dram voltage en Vcore.
Tot zover heb je een stabiele clock gevonden? Dan zou het dus fijn zijn de bespaarfuncties allemaal weer aan te zetten. ECHTER! De dynamiek van overclocken veranderd dan omdat je nu met een TURBO OC/Adaptive vCore moet gaan werken. Dit werkt bij alle moederborden anders.
Doorgaans is de strekking daarvan:
- Alle besparingen aan
- vcore zet je op adaptive/offset mode en bereken hoeveel er bij moet bij offset (of eraf als je een heel laag voltage stabiel hebt)
- ipv vaste multiplier kies je bij turbo de juiste multiplier
- voila: idle 800Mhz en lekker zuinig en 4600Mhz op het juiste voltage dat je eerder hebt getest.
Pffff, weer een hele tutorial verder..Mocht iemand vragen hebben over haswell overclocken, gooi m deze post even
De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!
Lol'dundeepdiver schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:54:
Haha ouwe rammer, netjes hoor, en zonder schelden...:-)
Als iemand zich inleest en de juiste vragen stelt komt ie bij mij al een heel eind. ironisch genoeg staat deze tutorial vast en zeker al 3x in dit topic, maar niemand leest een topic met 1000(?) post helemaal door zowaar. En ik ben niet ongesteld op dit moment natuurlijk, wil ook helpen XD
Ik heb alle bespaar functies als het goed is uitgezet, heb de ram handmatig op 1,5V 1600MHz gezet. En zover ik kon alle stock instellingen gebruikt, VCCIN ligt 0,020 hoger terwijl deze op 1,776 staat ingesteld? Fout in HWiNFO64 v5.38-3000 misschien?
LLC staat bij mij er niet in maar wel staat er VDroop 62,5, 75% zie ik wel staan, deze achteraf pas toepassen neem ik aan, volgens mij had ik ergens gelezen als je dat tijdens je stresstest doet dat dat niet zo fijn is voor de CPU?
Ik heb ook nog Internal VR OVP OCP Protection van auto op disables gezet, en ook de Internal VR Efficiency Management op disabled gezet, het lijkt erop nu dat ik met 1,2V weg kom op 44x Multiplier. De eerste stond in de documentatie dat deze uitgezet moest worden bij overclocking en de tweede stond in dat het een bespaarfunctie was dus uitgezet omdat je aangaf alle bespaarfunctie uitzetten.
Mijn CPU temp max nu is 90 average met een uitschieter van 91/92 maar dat is maar op 1 core, kan afwijking zijn van sensor? Dat is op stress test 1 uur op Small FFT. En volgens mij ligt de blend stress test zowiezo lager in max temp. (Staat in Prime95.)
Laatste wat ik mij alleen afvraag was, je hebt het over Prime95 v27.7 maar ik kan deze versie niet downloaden, heb blijkbaar de nieuwste versie Prime95 29.4b8 release 2018-02-09 gedownload, maakt dit veel uit of zal dit vooral invloed hebben op nieuwere CPU’s alleen?
Ik zal aan het eind even een picture uploaden van de ingestelde instellingen zodat jullie mee kunnen kijken of alles juist staat. In ieder geval hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Nee is geen fout, de meeste voltages zullen altijd iets afwijken van het ingestelde voltage.. VCCin mag max 2,1v zijn, maar soms werkt het juist deze iet6s te verlagen. Voorlopig op stock houden.DutchWing schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:21:
@millman
Ik heb alle bespaar functies als het goed is uitgezet, heb de ram handmatig op 1,5V 1600MHz gezet. En zover ik kon alle stock instellingen gebruikt, VCCIN ligt 0,020 hoger terwijl deze op 1,776 staat ingesteld? Fout in HWiNFO64 v5.38-3000 misschien?
Die Vdroop kan je met testen aanhouden, is geen probleem.LLC staat bij mij er niet in maar wel staat er VDroop 62,5, 75% zie ik wel staan, deze achteraf pas toepassen neem ik aan, volgens mij had ik ergens gelezen als je dat tijdens je stresstest doet dat dat niet zo fijn is voor de CPU?
is helemaal prima.Ik heb ook nog Internal VR OVP OCP Protection van auto op disables gezet, en ook de Internal VR Efficiency Management op disabled gezet, het lijkt erop nu dat ik met 1,2V weg kom op 44x Multiplier. De eerste stond in de documentatie dat deze uitgezet moest worden bij overclocking en de tweede stond in dat het een bespaarfunctie was dus uitgezet omdat je aangaf alle bespaarfunctie uitzetten.
De pieken van Blend zullen even hoog zijn, echter duren die pieken minder lang en komen pas later ind e 8u test.Mijn CPU temp max nu is 90 average met een uitschieter van 91/92 maar dat is maar op 1 core, kan afwijking zijn van sensor? Dat is op stress test 1 uur op Small FFT. En volgens mij ligt de blend stress test zowiezo lager in max temp. (Staat in Prime95.)
Even zoeken en je kan wel 27.7 downloaden. De laatste Prime95 gebruikt AVX 2, wat (onnodig) zwaar is met hogere temperatuur tot gevolg. Vandaar V27.7: https://overclocking.guide/download/prime-95-v27-7-64-bit/Laatste wat ik mij alleen afvraag was, je hebt het over Prime95 v27.7 maar ik kan deze versie niet downloaden, heb blijkbaar de nieuwste versie Prime95 29.4b8 release 2018-02-09 gedownload, maakt dit veel uit of zal dit vooral invloed hebben op nieuwere CPU’s alleen?
Graag gedaan.Ik zal aan het eind even een picture uploaden van de ingestelde instellingen zodat jullie mee kunnen kijken of alles juist staat. In ieder geval hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ga vanavond verder, en gelijk Vdroop instellen. (45x vind ik de meerwaarde niet waard, heb liever 44x met een Vcore onder de 1,225V dan erboven.
Heeft het functie om elke keer small FFT voor minimaal een uur te testen? Bij 1,205V geen problemen gehad, vervolgens blend, en hij geeft error en stopt ermee. Stel ik test Small FFT voor 20-30 minuten? Tot temp stabiel is... Dan kan ik toch overgaan op blend? Want als Small FFT er niet uitklapte bij 1,205V, dan is de kans niet heel groot dat deze er bij 1,210V er wel uitklapt of zie ik dit helemaal verkeerd? Had trouwens getest met Prime95 v27.7. Zo temps zijn ineens drastisch lager uitgevallen, wat een verschil...
Vanavond zal ik nog kortstondig testen, wil van het weekend hem 8 uur aanzetten.
Heeft het nog functies verschillende stress testen te draaien na 8 uur Prime95 stabiel?
(Had gelezen dat soms de ene stress test de andere niet is.)
Wat kan er eigenlijk gebeuren bij een niet helemaal stabiele overclock?
Windows files corrupt? (Registry file?) Random reboot? (Heb 1x gehad tijdens testen.) CPU degradation versnellen? (Dit heb ik gelezen, of waar is allemaal geen idee.)
Ik hoop dat ik hem dit weekend stabiel krijg, dan ga ik dit weekend in ieder geval weer gewoon erop game, en als ik dan ook geen bijzonderheden constateer zet ik de bespaar functies weer aan.
Prima keuze lijkt me, al ben ik liefhebber van het maximaal tunen van een OC binnen de grenzen van de koeling, dus max ~87c na 8u prime.DutchWing schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:08:
Blijkbaar is multiplier 45x toch teveel, dus ben nu bezig op 44x met een Vcore van 1,210V.
Ga vanavond verder, en gelijk Vdroop instellen. (45x vind ik de meerwaarde niet waard, heb liever 44x met een Vcore onder de 1,225V dan erboven.
Als je met small fft's geen probleem tegenkomt, maar wel met blender, dan hoeft dat niet aan de vCore te liggen, maar kan het ook de geheugencontroller zijn. Met small fft's test je alleen de cores/vCore combo. Zorg dus eerst dat je een stabiele cpu OC hebt met small fft's, je einddoel test je met blender om af te ronden. Het kan dus zeker helpen eerst voor langere tijd small fft's te draaien om core stabiliteit te garanderen. Zeg 4 uur small fft's.Heeft het functie om elke keer small FFT voor minimaal een uur te testen? Bij 1,205V geen problemen gehad, vervolgens blend, en hij geeft error en stopt ermee. Stel ik test Small FFT voor 20-30 minuten? Tot temp stabiel is... Dan kan ik toch overgaan op blend? Want als Small FFT er niet uitklapte bij 1,205V, dan is de kans niet heel groot dat deze er bij 1,210V er wel uitklapt of zie ik dit helemaal verkeerd? Had trouwens getest met Prime95 v27.7. Zo temps zijn ineens drastisch lager uitgevallen, wat een verschil...
Mooi dat de 27.7 versie doet wat ie moet doen: testen met een stuk lagere temperatuur!
Sommige draaien ook nog 5u LinX 'max mem', als je problemen tegenkomt kan je dat nog eens draaien.Vanavond zal ik nog kortstondig testen, wil van het weekend hem 8 uur aanzetten.
Heeft het nog functies verschillende stress testen te draaien na 8 uur Prime95 stabiel?
(Had gelezen dat soms de ene stress test de andere niet is.)
elke fout die een cpu maakt is electro migratie, wat wil zeggen dat er een elektron door de dunne wand naar een andere baan is gegaan. Hiermee verzwakt je die wand, wat in feite degradatie is. (Dit is de Jip en Janneke uitleg uiteraard). Het klopt dat Windows ook corrupt kan raken door BSOD'S.Wat kan er eigenlijk gebeuren bij een niet helemaal stabiele overclock?
Windows files corrupt? (Registry file?) Random reboot? (Heb 1x gehad tijdens testen.) CPU degradation versnellen? (Dit heb ik gelezen, of waar is allemaal geen idee.)
ik ben benieuwd, succes.Ik hoop dat ik hem dit weekend stabiel krijg, dan ga ik dit weekend in ieder geval weer gewoon erop game, en als ik dan ook geen bijzonderheden constateer zet ik de bespaar functies weer aan.
Uncore staat trouwens op stock setting 34 GHz maar als met turbo boost staat deze automatisch op 38GHz, moet ik nu 34 of 38 gebruiken bij overclocken? Kan dit ook RAM beïnvloeden?
Uncore is je cache geheugen, 38x onder turbo is prima, voor performance is het weinig van belang. Sommige clocken deze op snelheden van de cpu (dus 4400mhz in jou geval). Echter dien je dat apart te testen, dus na het overclocken van cpu, gpu en eventueel RAM alles weer op stock snelheden en het juiste voltage voor uncore 4400 erbij zoeken. Kortom, test elk onderdeel dat je overclocked eerst met de rest op stock, dan kan je pinpointen waar het probleem zit.. als je de smaak te pakken hebt.. Alles valt over te clocken, van monitor tot SSD, van ram tot cache, van pci-e slot tot GPU.. kortom, have fun
[ Voor 60% gewijzigd door millman op 05-04-2019 23:21 ]
Heb het volgende even anders gedaan:
- Heb XMP aangezet icm handmatig 1.5V - 1600MHz.
- Heb Vcore op 1,215V gezet.
- Heb alle stock instellingen op auto gelaten verder.
- Heb Vdroop niet toegepast, MSI gaf aan dat dit voor Hasswel CPU’s geen meerwaarde heeft gezien VR via CPU plaatsvind ipv op de Motherboard. Op auto gelaten.
- Heb multiplier op 45x gezet met fixed en EIST, C-states, Turbo boost uitgelaten.
- Heb Small FFT voor 2 uur gedraaid, deze was stabiel.
- Ben nu Blend aan het draaien, >3 uur nogsteeds stabiel.
- Alle metingen van betreft voltage staan nagenoeg gelijk op Vcore na, welke onder full-load 1,232/1,240 is. (In een kort verleden al eens met multi-meter op meetpunten nagemeten, deze zijn gelijk aan wat ik via software uitlees, ga ervan uit dat dit niet ineens extreem afwijkt.) Gamer Nexus had ooit iets erover gepost op youtube betreffende “Safe-Voltage” (tussen aanhalingstekens betreffende schijn bedriegt.)
Conclusie:
- Het lijkt erop dat mijn CPU stabiel is, langer testen zal dit uitsluiten.
- Het op stock zetten of auto heeft voor mijn Motherboard geen verschil, het lijkt erop dat op auto hij stabieler draait dan op stock? Het op stock zetten lijkt weinig functie te hebben, wat is de meerwaarde tegenover auto? Lees geen afwijkende rare waardes vandaar.
- XMP lijkt alleen te werken icm handmatig Ram Voltage op 1,5V te zetten, en de snelheid op 1600MHz. (Zoals MSI in auto overclock toepast.)
- Volgens mij heb ik een vrij sterke CPU? (Silicon Lottery? Ivm Vcore 1,215V.?)
Mijn vragen:
- Zal ik alles nu gewoon zo laten?
- Vcore uitgelezen is nu 1,232-1,240V, offset van -0,015 toepassen? Of kan dit nadelige gevolgen hebben op overclock? Dus opnieuw Prime95 draaien 4 uur small FFT en dan 8 uur blend?
Heb sommige dingen afwijkend gedaan naar je advies, puur om te kijken wat de verschillen zijn, en daaruit leermomenten te trekken, en zo met vragen meer inzicht te krijgen hoe jullie er tegenover staan.
En of wat ik doe nu wel of niet verstandig is kan ik niet beoordelen. Het klinkt misschien logisch voor mij, maar misschien om bepaalde redenen/ervaringen vanuit jullie kant adviseren jullie dit of dat toch toe te passen of anders te doen om 24/7 long-term stabiliteit te garanderen.
Tot nu toe vind ik het overclocken aardig leuk en leerzaam, alleen het gebied tussen stabiel en niet stabiel kan soms om de kleinste dingen ongrijpbaar ingewikkeld worden...
[ Voor 82% gewijzigd door DutchWing op 06-04-2019 16:40 ]
https://www.mupload.nl/img/lm3tefnn.jpeg
[ Voor 31% gewijzigd door DutchWing op 06-04-2019 16:52 ]

Heb Vcore nu op 1,220V gezet (Verwacht dat dit voldoende moet zijn dan?) je had het erover dat soms ook iets anders kan zijn, VCCIN iets verhogen dan toch? Zet even al mijn instellingen hieronder:
https://www.mupload.nl/img/w7nn9g.jpeg
https://www.mupload.nl/img/5ajscpx4iv.jpeg
https://www.mupload.nl/img/jxr1w9aanxu.jpeg
https://www.mupload.nl/img/x8aw93x1.jpeg
https://www.mupload.nl/img/yyocatn41ld.jpeg
>8 uur Prime95 gedraaid. Toen ik wakker werd deed alles het nog steeds. Hij is eindelijk stabiel
Heeft het instellen van Vcore Offset van -0,15/0,20 nog een negatieve invloed op de stabiliteit? Lees een Vcore van 1,240 met af en toe een piek naar de 1,250. Of zal ik gewoon monitoren onder normal load? (En zien of Vcore nog steeds zo hoog gemeten wordt?)
Ik merk nu wel dat mijn computer raar doet met opstarten, krijg geen beeld, na restart knop indrukken start pc wel op en krijg ik beeld.
Stress tests wijzen niks uit? Alles op stock
Fans draaien gewoon en alles licht inwendig op, wat zou dit kunnen zijn?
Getest met stock settings, alles op fabrieksinstellingen geeft dit probleem niet. Het gebeurt niet altijd, wel altijd eerste opstart van de dag, maar stel ik ga s’middags 3 uur weg en ik zet pc uit en als ik terugkom weer aan dan heb ik dit probleem niet bijvoorbeeld. (maar soms weer wel.)
Ik ben de laatste tijd een beetje verdiept in Haswell overclocking en mijn Cpu draait momenteel 4,7Ghz op 1,160 Core Voltage. Bij laag verbruik loopt de temperatuur op tot ~46/47*c en bij hoog verbruik (100%) loopt ie op tot ~74*c. Prima cijfers lijkt mij
Ps. ik gebruik Cpu-z en Intel Extreme Tuning Utility.
[ Voor 3% gewijzigd door kyrillajax op 13-04-2020 15:00 ]
Delid
Voor de delid gebruikte ik de EG Starts delid tool, wat volgens mij dezelfde tool is als de bekende Rockit 88 delid tool. Het delidden gaat door de cpu vast te zetten in de tool met 3 schroeven. v Vervolgens duw je langzaam met wat kracht de ihs eraf met een schroef aan de zijkant.
Van tevoren zag ik hier wat tegenop, maar het spreekt redelijk voor zich. Je oefent redelijk wat kracht uit op de cpu (precies gezegd: op de zijkant van de ihs), waardoor ik de eerste 3 keer heel voorzichtig deed en alles weer losdraaide om te kijken of de ihs eraf was. De vierde keer ging ik door tot ik duidelijk voelde dat de siliconenkit tussen de printplaat en de ihs losliet. Zie hier de voor en na:
:strip_exif()/f/image/l9lcz4vjOQiOsPVSw9X94qXj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oj1iJCydnwVQwBostZhfg5mj.jpg?f=fotoalbum_large)
Schoonmaken
Bij de delidtool zat tevens een handig krabbertje voor het loskrabben van de siliconenkit.
Om alle oppervlaktes schoon te maken heb ik isopropanol gebruikt 99,9% alcohol, achteraf wat overdreven, je krijgt bij de thermal grizzly pastes ook 70% alcohol doekjes voor het schoonmaken.
Liquid metal (Conductonaut) aanbrengen
Tussen de die en de IHS heb ik conductonaut aangebracht met een wattenstaafje dat erbij kwam(met wat doorzichtige nitrocellulose nagellak op de condensatoren, gelezen dat dat helpt tegen kortsluiting mocht de conductonaut morsen, maar breng het gewoon voorzichtig aan).
Ik had maar een kleine speldenkop uit de spuit conductonaut nodig om de hele die en de onderkant van de ihs waar de die tegenaankomt met liquid metal te besmeuren.
Relid en resocket
Met de tool van EG starts kon ik ook weer relidden door de ihs weer op de printplaat te klemmen met een ander plastic bovenstukje wat bij de tool kwam. Vervolgens gebruikte ik op de bovenkant van de ihs wat gorilla glue ultra gel om de ihs bij de vier hoeken vast te lijmen op de printplaat. Ik deed dit op de bovenkant zodat de ihs niet weer hoger komt te liggen tov de die.
Ik ben even een uurtje wat anders gaan doen om de lijm te laten drogen en heb toen de cpu uit de tool gehaald en weer in de socket gedaan. Door de lijm op de vier hoeken van de cpu verschoof er niks toen ik de socket weer dichtklemde.
Afsluitend heb ik Kryonaut gebruikt op de bovenkant van de ihs en cpu-koeler er weer opgeschroefd (oude scythe mugen 2 pcgh).
Tot slot
Het was leuk om dit een keer te doen! Mocht je een oude Haswell oid hebben waarvan de TIM ondermaats presteert of vervangen moet worden, of je wilt simpelweg het uiterste uit je cpu halen, dan is dit zeker de moeite waard. Ik heb vrij veel tools gebruikt voor m'n gevoel, wat wel kosten met zich meebrengt, maar zeker de delidtool maakt het redelijk foolproof. Volgende keer probeer ik misschien de bankschroef.
[ Voor 5% gewijzigd door Berendje op 10-05-2020 19:30 ]
Ik heb trouwens voor de “lijm” Om de ihs terug te lijmen automotive kit voor o.a. ruiten gebruikt. Dat werkte erg goed en oogde hetzelfde als het origineel. Ik heb destijds zelfs een rma voltooid voor een CPU welke defect was geraakt (maanden daarna, niet door delide).
Ik heb een i7-9700K op 5GHz draaien met een Noctua NH-D15 koeler op een Gigabyte Aorus Z390 PRO. Draait stabiel en tijdens games zit hij rond de 70 graden temperatuur.
Draai ik echter Prime 95 dan schiet de temperatuur naar 100 graden en soms met een keiharde lockup of BSOD als gevolg. Ik heb wat onderzoek gedaan en een YT video gevonden met de aanbevolen BIOS instellingen (YouTube: EASY 5GHZ OVERCLOCKING GUIDE - Z390 Aorus Motherboards) Deze gevolgd en nu draai ik stabiel op 5GHz, zelfs met Prime95 torture test.
MAAR, de CPU tikt nog steeds rond de 100 graden aan. Hij zou een keer 80 mogen worden maar 100 is echt exorbitant, zeker met deze koeler. Ik heb de koeler van de CPU af gehaald, CPU en koeler schoongemaakt nieuwe koelpasta erop (meegeleverde Noctua pasta) maar resultaat blijft hetzelfde.
Heb ik ergens anders een foutje gemaakt met de CPU koeler bevestiging of heb ik pech in de "silicon lottery"?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nu kan ik nergens echt duidelijk vinden welke waardes ik mee moet spelen.
Heb een Gigabyte GA-Z97X-SLI mobo.
Ik had voor mijn Asrock het toen gedaan met deze tutorial, mijn 4670k op 4.2ghz:DoubleDutch schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:37:
Zijn er hier nog mensen actief en bereid wat vragen te beantwoorden, ben de topics een tijdje aan het doorlezen maar word er niet veel wijzer van, wil bezig gaan om mijn i5 4670k OC, hoef geen extreme OC maar 4.2Hz zou ik al blij mee zijn.
Nu kan ik nergens echt duidelijk vinden welke waardes ik mee moet spelen.
Heb een Gigabyte GA-Z97X-SLI mobo.
YouTube: YouTube
Het principe blijft hetzelfde denk ik.
Top dankjewel, even zien of dit filmpje meer duidelijkheid brengt. 👍Ewivis schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:58:
[...]
Ik had voor mijn Asrock het toen gedaan met deze tutorial, mijn 4670k op 4.2ghz:
YouTube: YouTube
Het principe blijft hetzelfde denk ik.
Wil alle tijd nemen om een stabiele OC te krijgen, maar moet ik wel weten met welke waardes ik moet spelen.
millman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:48:
@DutchWing Je hebt je in ieder geval aardig ingelezen en een prima startpunt gekozen. 1,2v @ 4200Mhz is een goed begin. Elke 100Mhz test je minimaal een half uur Prime95 v27.7 (small FFT) tot je uitkomt op je einddoel. Je einddoel (zeg 4600-4700Mhz) test je zeker 8 uur p95 blend instelling (dit test ook geheugen en controller mee). Onder die lange prime run mag de temp maximaal oplopen tot 90c piek bij lage voltages (tot 1,25v) en bij hogere voltages (1,25+) liever iets lager, zeg 85c. Hoge temps + Hoge voltages = grotere kans op electromigratie = slijtage/degradatie.
Er is verder (nagenoeg) geen brandgevaar, de CPU, moederbord en voeding hebben allen voldoende safety measures om tijdig uit te schakelen, uitzonderlijke pech daargelaten (nooit iets over gelezen trouwens).
Wat de bespaar opties betreft:
C-states en EIST zetten we uit omdat het schakelen tussen verschillende clocks en voltages onstabilitiet KAN veroorzaken. Voor een 24/7 clock zetten we na het bevestigen van stabiliteit (8u+ P95 blend) idealiter de bespaar opties weer aan. Kom je dan problemen tegen dan weet je dat het aan de bespaaropties ligt. Spelen met Loadline calibration kan dan soms helpen.
Wat pas je eigenlijk allemaal aan met overclocken? Nou, in den beginnen eigenlijk niet zoveel eigenlijk.
- Zet alle voltages op STOCK ipv AUTO, in bios staat vaak de stock voltages erachter/ernaast.
- Daarnaast dus de bespaarfuncties, turbo, c-states en EIST
- Stel een vcore in + de Multi die je wilt draaien
- Kijk of er nodig is met LLC te spelen om vdroop/vdrop tegen te gaan (LLC op 60- 75% is vaak optimaal)
- Goed testen tot CPU stabiel bevonden (max 90c)
- Stel daarna XMP in, test opnieuw je PC met prime blend 8u.
- Kom je problemen tegen na instellen van XMP? Voltage van VCCin iets verhogen (is het CPU input voltage waar voltages voor geheugencontroller en Vcore van afgeleid worden)
- Blijf je dan toch problemen houden, dan dien je te kijken naar de volgende voltages:
SA (system agent voltage) en Dram voltage en Vcore.
Tot zover heb je een stabiele clock gevonden? Dan zou het dus fijn zijn de bespaarfuncties allemaal weer aan te zetten. ECHTER! De dynamiek van overclocken veranderd dan omdat je nu met een TURBO OC/Adaptive vCore moet gaan werken. Dit werkt bij alle moederborden anders.
Doorgaans is de strekking daarvan:
- Alle besparingen aan
- vcore zet je op adaptive/offset mode en bereken hoeveel er bij moet bij offset (of eraf als je een heel laag voltage stabiel hebt)
- ipv vaste multiplier kies je bij turbo de juiste multiplier
- voila: idle 800Mhz en lekker zuinig en 4600Mhz op het juiste voltage dat je eerder hebt getest.
Pffff, weer een hele tutorial verder..Mocht iemand vragen hebben over haswell overclocken, gooi m deze post even
Met YouTube filmpjes kom ik meer uit de voeten, maar elke mobo heeft een andere bios omgeving en dan kom ik er nog niet helemaal uit wat aan te passen.
De benamingen kunnen anders zijn maar als je google gebruikt kun je vrij makkelijk vinden wat er bedoeld wordt en wat de benaming bij een ander merk is. Het is ook gewoon belangrijk om zelf een beetje te weten wat je uberhaupt aan het aanpassen bent, voordat je PC er ineens mee ophoudt terwijl je niet weet waarom.DoubleDutch schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:34:
@millmanDie was ik tegengekomen en ja zeker duidelijk als je gevorderd bent, maar voor mij als leek is dit allemaal abracadabra taal. 😊
Met YouTube filmpjes kom ik meer uit de voeten, maar elke mobo heeft een andere bios omgeving en dan kom ik er nog niet helemaal uit wat aan te passen.
Ik ga weer verder met mijn zoektocht. 👍
Er zijn ook best wat uitgebreide tutorials specifiek voor de Haswell reeks geschreven op internet. Volgens mij hebben de buren hw.info zelfs nog een haswell overclock tutorial geschreven. Genoeg leesvoer over te vinden iigDoubleDutch schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:16:
@Scrtz Snap ik, was al begonnen met een lage OC van 4,en kwam telkens weer met een freez in de bios terecht, had wat filmpjes gezien met mijn mobo maar toch gaat het telkens niet goed omdat ik denk dat ik een instelling over het hoofd zie.
Ik ga weer verder met mijn zoektocht. 👍
Ha leuk! Ik heb rond deze periode een 2e hands 4970K gekocht. Die liep direct tegen de 100 graden aan. Bleek een bekend probleem, maar die heb ik ook gedelid met een tooltje van Aliexpress en voorzien van Liquid Metal. Temps gingen daarna drastisch naar beneden tot max 60 graden. Ik heb ervoor gekozen om de IHS niet opnieuw vast te zetten, maar vastgeklemd te laten door de CPU koeler (CM 212 met Noctua Fan). Meer omdat ik op dat moment geen geschikte lijm in huis had, maar het zit prima zo te zien.Berendje schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:16:
Ik overwoog al een tijdje een delid voor mijn 4790k, van de week met succes de trekker overgehaald! Van 76 graden max temp onder een uur blend prime95 naar 61 graden! Hieronder mijn delid-ervaring:
Delid
Voor de delid gebruikte ik de EG Starts delid tool, wat volgens mij dezelfde tool is als de bekende Rockit 88 delid tool. Het delidden gaat door de cpu vast te zetten in de tool met 3 schroeven. v Vervolgens duw je langzaam met wat kracht de ihs eraf met een schroef aan de zijkant.
Van tevoren zag ik hier wat tegenop, maar het spreekt redelijk voor zich. Je oefent redelijk wat kracht uit op de cpu (precies gezegd: op de zijkant van de ihs), waardoor ik de eerste 3 keer heel voorzichtig deed en alles weer losdraaide om te kijken of de ihs eraf was. De vierde keer ging ik door tot ik duidelijk voelde dat de siliconenkit tussen de printplaat en de ihs losliet. Zie hier de voor en na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Schoonmaken
Bij de delidtool zat tevens een handig krabbertje voor het loskrabben van de siliconenkit.
Om alle oppervlaktes schoon te maken heb ik isopropanol gebruikt 99,9% alcohol, achteraf wat overdreven, je krijgt bij de thermal grizzly pastes ook 70% alcohol doekjes voor het schoonmaken.
Liquid metal (Conductonaut) aanbrengen
Tussen de die en de IHS heb ik conductonaut aangebracht met een wattenstaafje dat erbij kwam(met wat doorzichtige nitrocellulose nagellak op de condensatoren, gelezen dat dat helpt tegen kortsluiting mocht de conductonaut morsen, maar breng het gewoon voorzichtig aan).
Ik had maar een kleine speldenkop uit de spuit conductonaut nodig om de hele die en de onderkant van de ihs waar de die tegenaankomt met liquid metal te besmeuren.
Relid en resocket
Met de tool van EG starts kon ik ook weer relidden door de ihs weer op de printplaat te klemmen met een ander plastic bovenstukje wat bij de tool kwam. Vervolgens gebruikte ik op de bovenkant van de ihs wat gorilla glue ultra gel om de ihs bij de vier hoeken vast te lijmen op de printplaat. Ik deed dit op de bovenkant zodat de ihs niet weer hoger komt te liggen tov de die.
Ik ben even een uurtje wat anders gaan doen om de lijm te laten drogen en heb toen de cpu uit de tool gehaald en weer in de socket gedaan. Door de lijm op de vier hoeken van de cpu verschoof er niks toen ik de socket weer dichtklemde.
Afsluitend heb ik Kryonaut gebruikt op de bovenkant van de ihs en cpu-koeler er weer opgeschroefd (oude scythe mugen 2 pcgh).
Tot slot
Het was leuk om dit een keer te doen! Mocht je een oude Haswell oid hebben waarvan de TIM ondermaats presteert of vervangen moet worden, of je wilt simpelweg het uiterste uit je cpu halen, dan is dit zeker de moeite waard. Ik heb vrij veel tools gebruikt voor m'n gevoel, wat wel kosten met zich meebrengt, maar zeker de delidtool maakt het redelijk foolproof. Volgende keer probeer ik misschien de bankschroef.
Gisteren heb ik me ook eindelijk gewaagd aan een overclock, om te kijken of de performance van Half-Life Alyx iets verbeterd. Ik ben uiteindelijk gekomen tot 4.6GHz met 1.250 volt. Temperatuur komt rond de 72 graden tijdens stress testen. Verbruik is wel met 60 watt toegenomen onder max load.
Ik vind wel dat hij wat zenuwachtig reageert bij het 'balanced' power schema. Schiet bij de minste load al naar 4.6GHz. Ik weet niet of dat normaal is? Of moet ik hem gewoon op max performance instellen?
Ik weet niet zoveel van die windows power plans, maar het lijkt dat ie gewoon zo snel mogelijk je workload probeert te verwerken zodat de cpu weer terug kan naar een lage idle klok. Terwijl max performance waarschijnlijk altijd hoger idled, ongeacht workload (en dus veel meer energie verbruikt). Dit is mijn vermoeden, maar heb hier weinig kaas van gegeten, dus misschien kan een meer ervaren Tweaker je hier helpen.FunFair schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:15:
[...]
Ha leuk! Ik heb rond deze periode een 2e hands 4970K gekocht. Die liep direct tegen de 100 graden aan. Bleek een bekend probleem, maar die heb ik ook gedelid met een tooltje van Aliexpress en voorzien van Liquid Metal. Temps gingen daarna drastisch naar beneden tot max 60 graden. Ik heb ervoor gekozen om de IHS niet opnieuw vast te zetten, maar vastgeklemd te laten door de CPU koeler (CM 212 met Noctua Fan). Meer omdat ik op dat moment geen geschikte lijm in huis had, maar het zit prima zo te zien.
Gisteren heb ik me ook eindelijk gewaagd aan een overclock, om te kijken of de performance van Half-Life Alyx iets verbeterd. Ik ben uiteindelijk gekomen tot 4.6GHz met 1.250 volt. Temperatuur komt rond de 72 graden tijdens stress testen. Verbruik is wel met 60 watt toegenomen onder max load.
Ik vind wel dat hij wat zenuwachtig reageert bij het 'balanced' power schema. Schiet bij de minste load al naar 4.6GHz. Ik weet niet of dat normaal is? Of moet ik hem gewoon op max performance instellen?
Prima overclock, er zit zelfs nog wat meer in als ik de temperatuur onder load zo zie. Mik op 85c en 1,35v max..Ik denk dat er nog wel 200Mhz in kan zitten. Welke stresstest gebruik je?FunFair schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:15:
...
Dat boosten is normaal, bij elke load zal de CPU deze zo snel mogelijk willen afwerken dus zal de cpu altijd snel naar 4600Mhz boosten. Echter heeft @Ewivis helemaal gelijk. Het terugklokken kan ook een oorzaak zijn van bepaalde onstabiliteit, daarom zetten we doorgaans turbo en C-states uit en gebruken we vaste clocks. Zoek het laagste voltage waarmee je minimaal een paar goeie uren je stresstest naar keuze kan draaien.
Ik gebruik Cincebench R20.millman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:58:
[...]
Prima overclock, er zit zelfs nog wat meer in als ik de temperatuur onder load zo zie. Mik op 85c en 1,35v max..Ik denk dat er nog wel 200Mhz in kan zitten. Welke stresstest gebruik je?
Dat boosten is normaal, bij elke load zal de CPU deze zo snel mogelijk willen afwerken dus zal de cpu altijd snel naar 4600Mhz boosten. Echter heeft @Ewivis helemaal gelijk. Het terugklokken kan ook een oorzaak zijn van bepaalde onstabiliteit, daarom zetten we doorgaans turbo en C-states uit en gebruken we vaste clocks. Zoek het laagste voltage waarmee je minimaal een paar goeie uren je stresstest naar keuze kan draaien.
Heb nog wat geprobeerd met een Vcore offset van +100mV (dus effectief 1,2V Vcore), maar dat was onvoldoende, gezien hij na ca. 3 kwartier vastgelopen was.
Ik heb de OC nu aangepast, met een Turbo MP van 46 en de Vcore vastgezet op 1.225V. Had in dit topic gelezen dat, dat ook een optie was. Ga hier nu een paar uur mee stresstesten. Daarna kijken of ik hem nog verder kan pushen.
Ah ok... is Prime95 dan de juist tool voor mij? Of kan ik beter een andere stresstester gebruiken zoals AIDA?millman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:53:
@FunFair Let op! Cinebench is dus, geen stresstest maar een benchmark. Cinebench stabiel is verre van 24/7 stabiel
Nu OCCT aan het draaien. Binnen 5 minuten een crash met 4.6GHz@1.225V...
Dat is gewoon een overclocked Pentium 166...eL_Jay schreef op zondag 26 juli 2020 @ 01:52:
[Afbeelding]
Ik wil jullie mijn top resultaat niet onthoudenRuim 171 Ghz en een Idle van 0,00Ghz. Beat that
offtopic:
En daar is geen photoshop aan te pas gekomen
Hoe, wat en waarom heb je dit gedaan?
-edit-
Ik las MHz ipv GHz haha
[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 26-07-2020 07:44 ]
Zou iemand mij willen helpen met mijn eerste overlock? Ik heb een gedelidde 4790K met verse koelpasta op een ASRock Z97E-ITX/ac onder een Scythe Kotetsu zitten. Goede setup om me te beginnen lijkt me, toch?
Ik zie dat de laatste posts ook over een 4790K gaan, maar ik zou toch willen vragen om het volgende. Wat zou een stabiele lichte overlock kunnen zijn om mee te beginnen? Zoals ik het begrijp: bios in bij opstarten, voltage en multiplier omhoog doen en daarna een stresstest draaien. Een overclock zou mij goed helpen, aangezien ik een lichte bottleneck op de 4790K heb op dit moment.