Ja ja hij is 3 jaar oud!!! De garantie is eraf!!!
Dat is een beetje de strekking van wat ik wil testen. Er zijn talloze video's te vinden over de nieuwste van de nieuwste hardware met prijskaartjes waar je zuur van word.
Leuk. Dat zeker... zet een systeem van 5k in elkaar en voor de kliks pers je hem even naar de 5Ghz..
Maar... volgens mij... zijn er maar weinig die deze hardware hebben, en dan ook overclocken. Dus mijn idee is om enkel hardware te gebruiken die al uit de garantie is. Er zijn namelijk veel meer Tweakers die gewoon hardware hebben van een jaar of 3 oud, en daar liever mee testen.
Dus al hier het scenario
"Ik heb een PC al 3 jaar draaien, laat ik hem eens Tweaken."
Ik heb toevallig ook zo een systeem staan. Jaar of 3 geleden gebouwd en nooit meer aangeraakt. Ook niet schoongemaakt. Enkel ooit de videokaart vervangen. Dit ding heeft een Haswell, is veel te warm, en met overclocken bleek dat er wat werk aan de winkel is.
In een aantal delen zal ik hem opfrissen en overclocken. Waar hij nu op lucht gekoeld is, willen we eindigen met water op de chip zonder IHS.
Ik heb hier erbij gepakt een:
- Gigabyte Sniper G1 Z97
- Intel i7 4770k
- 16GB (2x8) 666mhz Vengance
- MSI Geforce GTX970 4g Gaming
- 2 casefans 120mm
- Cooler Master Hyper 412S CPU cooler
- 2x Samsung SSD
- 2x WD HDD
- 1x Corsair SDD
- Corsair RM750 voeding
Dit alles zit in eens of andere Fractal design kast, hier wat foto's.
Zo treffen we de machine nu aan. Later meer over met ook de prestaties in deze toestand.
Simpel stappenplan zoals ik denk dat een normale consument het zou aanpakken. Het zal ongeveer dit worden:
- Benchmarken met stock bios, zonder schoonmaken. Dus zoals ik hem nu aantref.
- Schoonmaken en extra fans. Het eerste wat men denk ik doet is simpel er een extra fan inhangen.
- Pasta vervangen... gaat al een stapje verder
- Liquid metal
- lappen met liquid metal
- Delid met IHS en standaard pasta
- Delid met IHS en Liquid Metal
- Delid zonder IHS en standaard pasta
- Delid zonder IHS en Liquid Metal
- Waterkoeling
- Waterkoeling zonder IHS
- Wie weet... iets geks.
Wat ik eigenlijk wil simuleren is wat de normale consument doet. Stel hij heeft ondekt dat er een turbo functie in het bios zit, maar tijdens het gamen knalt zijn PC uit. Via youtube installeert hij iets van TempMon, en komt erachter dat alles wel warm word.
Het eerste wat je denk ik doet is schoonmaken, maar laten we ervanuit gaan dat we heeeel lui zijn en er bij wijze van spreken een casefan extra inhangen (gezien we tweakers zijn word dat bij mij 5x casefans)
Stel dat dit niet werkt... dan zal er wel iemand zeggen "hey doe ff je koelpasta vervangen.. .is oud... bla bla"
Ik heb gewoon zin om dat scenario een beetje door te lopen en dan uiteindelijk ook over te clocken zonder Turbo knopje. Gezien we het met oudere hardware doen, leest er wellicht iemand mee die ook toe is aan een overclock, en wij Tweakers haten turbo knopjes, mits ze fysiek aan de voorkant van je kast zitten met een ledje ernaast en het 1997 is.
Vanavond al update 1 met de baseline test en de eerste Fan upgrade... whoop wat een spanning.
Tipje van de sluier (zal geen verassing zijn dat een oc niet gaat werken zo en @
iCore ... hier zit ons probleem

)