Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020

Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Inhoud:

Inleiding

Welkom in het Haswell overklok topic, De plek voor al je resultaten, vragen en discussies omtrent het overklokken van je Haswell cpu!
Let op! dit topic is alléén voor discussie over Haswell OC, voor andere platforms zijn er andere topics.

Na het Ivy Bridge platform komt intel nu met de volgende ‘tock’, Een nieuwe micro architectuur op basis van het bestaande 22 nm productie procedé. alhoewel op dit moment de cpu's nog onder NDA vallen zijn er toch al diverse resultaten online te vinden. Het Lijkt er op dat Haswell zo'n 5~10% sneller is dan zijn voorgangers uit de Ivy Bridge reeks.

Architectuur

Haswell maakt gebruik van de reeds bekende ring bus, welke we ook al vonden op Sandy en Ivy Bridge. Wederom hebben de K SKU cpu’s een unlockte multiplier welke het overklokken makkelijker maakt. Er zijn wel wat nieuwe features, waaronder baseclock straps zoals we zien bij Sandy bridge-E. Deze maken het mogelijk om de baseclock op respectievelijk 100, 125 en 167 MHz te laten draaien.

Eeen ander, misschien nog wel belangrijkere feature is de iVR. Intel heeft een centrale voltage regulator ingebouwd in de cpu. Deze neemt de voltages voor Vcore, System Agent, I/O, Vgfx en PLL voor zijn rekening. Deze worden afgeleid van het Vccin voltage. De toelaatbare voltages blijven hetzelfde, maar er is wel 1 stelregel: Vccin >= Vcore + 400mV.

Omdat ik het zelf niet zo mooi kan vertellen, hier een link naar het verslag van een presentatie van Intel op de IDF beurs. klik

Chipsets

Zoals we gewend zijn komen er weer diverse chipsets op de markt, voor iedereen wat wils.
Wij zullen ons hier vooral focussen op de Z87 chipset, gezien we hier mee kunnen overklokken met de multipliers.

CPUs

Overclocking resultaten

Dit is de plek voor de mooiste resultaten. Het zij een CPU-Z validatie of een superstrakke pi 1M run, plaatsing volgens de regels op Hwbot en als je dus je best doet komt jouw screen hier wel tussen!

Benchmarks en monitoring software

Als we overclocken willen we uiteraard weten of het behaalde overclock ook stabiel draait op die waardes, en willen we weten wat het temperatuur is tijdens full load.
Dat kunnen we dus allemaal controleren met de volgende programma's:

PRIME95
Orthos
OCCT
Memtest86+
Memtest Windows
SuperPi Mod
SuperPi
LinX

Monitoring:
Thermal Analysis Tool (TAT)
CPU-Z
Core Temp
Realtemp
Everest Ultimate trial
HWMonitor

Koeling

Hierover mee zodra we resultaten hebben

nawoord

Laten we er een gezellig topic van maken en elkaar vooral in de waarde laten. Vragen of opmerkingen? stuur me een DM. Ik zal trachten het topic zo up to date mogelijk te houden.

[Voor 0% gewijzigd door Rone op 13-06-2015 22:18]

Hardware.info Overclock Team

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:11
rsnubje schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:57:
Zorg maar vast dat de snelle geheugen kits klaar liggen jongens ;)
Je bedoelt zoiets: 2813Mhz en moet harder kunnen _/-\o_ G.Skill Ares kitje

Ik kan me eigenlijk geen nuttige reden verzinnen waarom ik een Haswell zou moeten halen, maar als ze een beetje lineair overclocken wat betreft temps dan begint het toch te jeuken :) Mijn waterkoeling setup is flinke overkill, alleen heb ik een matige 3770k wat betreft de IHS (qua voltages is het best wel een redelijk goede). Heb alleen nog niet de tijd en moed bij elkaar verzameld om de IHS te verwijderen.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 20:38

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: Rsnubje

Moi_in_actie schreef op maandag 27 mei 2013 @ 22:31:
[...]

Je bedoelt zoiets: 2813Mhz en moet harder kunnen _/-\o_ G.Skill Ares kitje

[afbeelding]

Ik kan me eigenlijk geen nuttige reden verzinnen waarom ik een Haswell zou moeten halen, maar als ze een beetje lineair overclocken wat betreft temps dan begint het toch te jeuken :) Mijn waterkoeling setup is flinke overkill, alleen heb ik een matige 3770k wat betreft de IHS (qua voltages is het best wel een redelijk goede). Heb alleen nog niet de tijd en moed bij elkaar verzameld om de IHS te verwijderen.
Wat? :P

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Leuk voor de mensen die al aan de slag willen met Haswell, Een leuke compo opgezet door Gigabyte en Informatique. De masterclass wordt gegeven door mijzelf en Rsnubje

http://www.informatique.nl/event/masterclass/

[Voor 30% gewijzigd door nedernakker op 28-05-2013 19:19]

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Looking familiar?

• marco282
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 05-04 22:36
Moi_in_actie schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 17:52:
De videoreview van Overclock3D is ook up en ik moet zeggen... ik ben enigszins teleurgesteld. Mijn punt van kritiek op Ivy Bridge CPU's was dat de temperaturen met overclocken ineens heel hard stijgen en dat lijkt absoluut niet verbeterd te zijn (eerder nog erger).

Ze gebruiken in de videoreview "slechts" een H100 om te koelen, maar bij 4.5-4.6Ghz met 1.2V zit hun 4770K al op meer dan 85 graden. Nu moet je dit met een korreltje zout nemen, want wellicht moeten ze nog wat settings tweaken, hebben ze een slechte CPU gekregen, heeft het gebruikte moederbord negatieve effecten etc. Maar toch ben ik niet bepaald onder de indruk.
Mijn huidige 3770K (met best al wat hitte problemen bij hoge overclock) op 1.21V bij 4.5GHz (z'n huidige 24/7 setting) wordt 64 graden in dezelfde stresstest. Ja, dit is een veel meer potente waterkoeling setup, maar de helft van de fans staan atm uit en de rest op een minimum (900RPM, kunnen tot respectievelijk 1650 en 2000RPM). Wederom lijkt het probleem niet te liggen bij de koeling die de hitte niet afgevoerd krijgt, maar de overdracht van hitte tussen de CPU en de IHS/het koelblok.

Het lijkt vrijwel eenzelfde scenario bij de overgang van Sandy naar Ivy: clock voor clock presteert de nieuwe generatie beter, maar je kan er minder gigahertz uit pompen. Wellicht dat ook deze CPU's voor maximale overclocks een IHS mod nodig hebben, maar ik vind het vreemd en ergens ook lui van Intel. Je kunt aanhalen dat ze niet zo hoeven te pushen omdat ze van AMD niet veel te vrezen hebben in het highend segment, maar uiteindelijk maken ze het product voor de consument en niet om tegen AMD.

Ach ja, wellicht als er binnenkort meer en meer overclocking resultaten komen dat ik nog van gedachte verander, maar ik denk dat ik (voor de desktop) geen Haswell ga halen.
Mijn i5 2500k draait met 1.3v en 4.7ghz dezelfde temps als hem in dezelfde stress test. En dit draait ook op een H100, nu weet ik niet of mijn h100 zo slecht is? Ik heb ook een h220 besteld die ik op mn nieuwe haswell bordje ga draaien, dus ben benieuwd!

Daarnaast heeft TTL van OC3D met een ander moederbord getest dan in zijn review en heeft hiermee 5ghz behaalt op 1.26v

[Voor 4% gewijzigd door marco282 op 01-06-2013 18:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 27-08-2015

Gamer

mobile

http://www.hwbot.org/subm..._core_i7_4770k_6sec_172ms
Met dank aan Tones.be!

Snel even getest voor ik vertrek naar Taipei :)

Haswell kan me voorlopig niet bekoren, mijn Ivy deed 6.2Ghz op dezelfde cascade maar dan wel 4/8.

Retail overclockt minder dan ES blijkbaar, ook op lucht.

Dell XPS M1730 X9000 8800GTX SLI 320GB Raid WUXGA+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Dagje bij Informatique aan de gang :) Meer foto's zullen nog wel volgen.

Bordje dr bij en ook meteen maar cpu gekocht :)

ES chipje dat ik getest heb,

i7:

i5:

[Voor 12% gewijzigd door rsnubje op 02-06-2013 22:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Deze resultaten zijn van een ES chip met een niet zo goede IVR. cpu-z zegt 1.8V vcore, maar dit is maar 1.65V (wat deze snelheden behoorlijk hoog maakt)

Met dank aan Gigabyte Benelux en Informatique!

[Voor 2% gewijzigd door nedernakker op 03-06-2013 08:58. Reden: sorry joost]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pharlap
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08-04 21:39
Wij ook ;)

Misschien interessant om jullie board erbij te vermelden, ik zelf zit (na mijn vakantie) te denken aan een Asus GRYPHON Z87, deze heeft ook 8 Phase VRM.

[Voor 106% gewijzigd door Pharlap op 03-06-2013 22:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Even snel chip getest onder de phase. niet ontevreden gezien de resultaten die ik met 3 andere chips heb behaald. vermoeden dat deze de ES gaat verslaan gezien deze wel een goed werkende IVR heeft

volgende tests onder ln2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marco282
Nou dames, ik heb ff wat testjes gedaan met mn new assembled rig!

heb de:
MSI z87 mpower max
i7 4770k met corsair vengeance 2400mhz cl10

Gekoeld door Swiftech H220!
Kamer temp = 24c
Idle cpu temps @ stock = 26 - 29c

Werkt cpu-z al helemaal correct met het weergeven van de voltage? hij blijft geeft namelijk 0.888 aan bij een voltage gezet van 1.12v

Daarnaast heb ik de 4.6ghz geprobeerd, deze draait 79 graden op de max core. met 1.25volt gezet in bios. In cpu-z gaf die 0.915 aan oid.

Heb verder alleen met vcore voltage gewerkt en niet met al die andere voltages, ik moet me daar toch echt in gaan verdiepen wat wat allemaal is!

4.6 ziet er voor mij dus wel uit als maximaal 24/7 overclock, echter heb ik dit voorlopig niet nodig en draai ik gewoon stock!

PS: ik vermoed dus ook ivy bridge problem, alleen al geziend het verschil tussen warmste en koudste core ruim 9 graden is. Zou eventueel ook aan bad spread van cooling paste kunnen zijn uiteraard. Daarnaast is mijn batch nummer L312B364 (als dit t is althans) stat ook nog een ander nummer op SR147

[Voor 15% gewijzigd door marco282 op 04-06-2013 22:04]

• marco282
Help!!!! schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:45:
[...]

Thanks maar dat is de CPU revision..... :o ;)

Zou je b CPU Z onder tabje mainboard willen kijken? :)
Moederbord zelf is revision 1.0 dus gewoon de normale ga ik van uit, chipset van intel daarnaast heeft wel revisions zie afbeelding

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Even wat scores gedraaid met de i7 4770K die ik heb van Azerty, waarvoor dank!
Het geheugen dat ik heb draaid eigenlijk best aardig, even niet gekeken naar de timings.
FYI, dit zijn Geil Evo Corsa 2400MHz modules.

Na de B10 bios geflashed te hebben blijkt ook ineens de bClk lekker hard te gaan wat voorheen niet wilde.

[Voor 39% gewijzigd door rsnubje op 07-06-2013 10:50]

• marco282
Damn, om met 4.8 ghz naar windows te booten heb ik al 1.35vcore nodig :-O

die 0.9v klopt dus niet in cpu-z, het voltage wat ongever hetzelfde staat is de CPU SA voltage ofzo
weet niet of ik mijn prime nu wel aan durf te gooien haha

[Voor 10% gewijzigd door marco282 op 06-06-2013 23:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marco282
millman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:05:
90c burntest (die je minimaal 8 uur moet uitvoeren voor stabiliteit) lijkt mij niet echt gezond voor de cpu in deze. er is niemand die bij ivy ooit 105c heeft aangehouden (95c ook niet btw) met benchen/stress. Al helemaal niet met een 24/7 clock. hoe hoger de temperatuur, hoe sneller onstabiel, hoe meer voltage je nodige hebt, hoe hoger de temperatuur (Damn ik zie een loop :P )
Boven de 90 graden krijg je toch al wel degradatie idd

Anyway ik heb mijn stress test gedaan, wou maar niet stable gaan op 1.25 dus heb hem maar naar 1.3 moeten knallen voor 4.6 ghz, zo hoog man! Kijk voor de grap eens temperatuur verschil tussen warmste en koudste core haha, dat word delidden en lappen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marco282
millman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:13:
Ik ben een pietje precies als het op overklokken aankomt. Je mag gewoon niet zeggen dat het 'stabiel' is volgens algemene tweaker waardes, dat jij t stabiel vind is natuurlijk wel anders. Maar de meeste houden gewoon minimaal een paar uur linX AVX aan, of in mijn geval 8u+ prime small fft.

Te vaak vastlopers wordt je windos ook corrupt van, ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast is het toch leuk om te weten wat je proc nu echt kan?

@ marco, die prime run is nog zonder AVX, tel er dus nog maar een paar graadjes bovenop ;)
Haha ja klopt, maar prime95 max power consumption, mweh kom je sowieso praktisch niet aan. dus van mij hoeft het niet per sé AVX, heb dat bewust niet gedaan want wil mn chip niet te warm hebben, maar als ik na het delidden de temps heb van mijn koudste core... ben ik blij :-) Maar ik wacht even de guide af van TTL, die gaat zijn haswell chip delidden en t filmen en resultaten posten.

Schijnt dat het iets meer risico vol is omdat er meer componenten op de bovsnte pcb zitten zie bovenaan:

[Voor 9% gewijzigd door marco282 op 07-06-2013 00:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marco282
Heb dit zojuist gedaan en het is weg, werd er helemaal para van haha ;p lang leven ninite!

EDIT: sorry voor 2 posts achter elkaar, wou het later nog samenvoegen maar kan een post niet zomaar verwijderen zie ik

En hierbij nog maar eens een screen.

4.5ghz heb ik 1.22vcore voor nodig met vdroop correctie op 100%
Mijn vcore is af te lezen uit hardware monitor de VIN2, VIN3, VIN4 (onderste 3 bij mobo dus) lijken er op dat dat mijn vcore is, althans die veranderen als ik in mijn bios de vcore aan pas. Helaas is dit dus gebugged, weet niet of het aan mn bios ligt of aan cpu-id hun herkenning.

Anyway, 4.5ghz en 78 graden met een swiftech h220 met push/pull config sp120 en the helix fans. cold intake!

En ik vraag me af hoe het komt dat een i7 zo lage gflops krijgt vergeleken met een i5? mijn 2500k kreeg 130 oced ongeveer. daarnaast werd die op mijn h100 op 4.5ghz ook al bijna 80 graden, dus ben er kwa temperaturen niet op achteruit gegaan maar daarvoor wel een betere koeler (swiftech h220) voor moeten aanschaffen!

Daarnaast merk ik een groot verschil met sandy bridge, de package was daar altijd zo'n 10 graden kouder dan de cores zelf, dat is hier niet het geval en dat is denk ik gelijk een indicatie van de slechte DIE en IHS tim.

[Voor 88% gewijzigd door marco282 op 08-06-2013 00:19]

• marco282
millman schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 00:40:
Hoi man, je draait geen AVX lijkt het, en het systeem lijk wat onstabiel.. coretemp reageert niet meer? dus ik vermoed nog wat graden erbij optellen en nog wat Vcore erbij voor stabiliteit
Core temp werkt nooit met linx omdat cpu load zo hoog is, had hetzelfde met mijn vorige rig werkte die ook nooit. Tijdens die Load dips werkt die ineenkeer en dan tijdens 100% load refreshed die niet meer. En zal met avx wel even draaien binnenkort!

EDIT: Getest met avx erbij, daarnaast oorzaak gevonden dat core temp vast liep, zijn cpu prioriteit stond op lager dan normaal, met die op normaal werkt die wel gewoon, anyway hier had ik realtemp maar ff er bij gepakt

Daarnaast is 1.24 volt ook ongeveer wat ik nodig had op mijn 2500k voor stable, terwijl dat een i5 was. Voltage wise is er voor mij niks veranderd, ik heb ivy dan overgeslagen dus weet niet welke voltages daar normaal waren. Ik denk dat na het delidden en tim vervangen tussen ihs en die alles toch wel aardig normaal moet zijn.

[Voor 36% gewijzigd door marco282 op 08-06-2013 10:33]

• m0nkm0nk
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14-04 12:48
Ongeveer een weekje geleden ook maar is mijn i7 860 vervangen voor de i7 4670K.

Gaat allemaal dikke prima, deed eerder mn oc's op lucht maar had al vernomen dat het allemaal wat heet onder voeten ging worden dus direct maar even een H100i erbij aangeschaft voor de nodige koeling.
Dit alles draait op een Gigabyte Z87X UD4 mobo.

Nog niet echt bezig geweest met OC'en, paar voltage settings wat omhoog gedrukt + multiplier leverde het volgende op:

Temperatuur blijft aardig binnen de perken en zelfs met continu full load (welke ik met het streamen van Arma 3 / FSX / F1 2012) makkelijk haal gaat het niet boven de 65+ C.

Al met al bevalt het me prima. Binnenkort maar is proberen er nog iets meer uit te persen maar een zo laag mogelijk voltage want dat de Haswell zich graag van de warme kant laat zien dat is inmiddels wel duidelijk :+

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:13
millman schreef op zondag 09 juni 2013 @ 23:40:
Hoi,

Natuurlijk is er meer uit te halen, maar je temps zijn al tegen de max voor het testen. Uiteraard, met gamen heb je in een aantal gevalenl niet of nauwelijks load, met lage temperaturen en uiteraard ook minder kans op een crash. Er zijn overigens wel een aantal games die de cpu behoorlijk gebruiken. Ik raad je aan echt te testen met 8 uur prime of zeker een aantal uur linX om je PC stabiel te noemen. Probeer de temperatuur onder de 80c te houden, dan kan je met een beetje geluk nog een multi omhoog..

Verder kan je nog eens kijken wat eruit het geheugen te halen valt, 2133 c11 is vaak wel haalbaar met die reepjes op 1,65v..Of je er at aan hebt is deel 2 natuurlijk ;)
Ben nu een wat langere test aan het draaien met Aida64 (Is trouwens Prime 95 / Linx idd beter zoals aangegeven in jouw laatste post? Ik heb namelijk in een aantal reviews gelezen dat voor Haswell Aida64 wordt aangeraden omdat deze al geoptimaliseerd is om alle functies te stressen en daarom dus op dit moment aan te raden is ipv het standaard Prime 95/Linx dat ik vroegen op mijn I7 920 gebruikte. Maar als Linx/Prime nog steeds beter dan stop ik deze zo ff en zet ik een Prime cq. Linx run aan.

Is trouwens mbt tot Haswell de temp echt zo belangrijk, ik zie in realtemp nog steeds dezelfde TJ Max namelijk als met mijn oude i7 920 (100c) en dat was zo'n heethoofd dat ie op 3.8 GHz Prime 95/Linx stable was op ~90-95C op de cores, onder normaal gebruik was 60-70C op de cores heel normaal en heeft dit 4.5 jaar lang volgehouden tot afgelopen zaterdag toen ik em met pensioen gestuurd heb :P Nooit echt problemen mee gehad qua stabiliteit. Maar dit is voor Haswell dus flink anders begrijp ik, als daar 80c de max is voor de cores onder volle stress. (sorry voor de nab vragen maar heb het hele SB/Ivy OC alleen van de zijlijn meegemaakt).

Temps lijken trouwens vandaag lager dan gister, voltages lijken trouwens niet goed weergegeven te worden. De bios staat wel degelijk op 1.2V.

Verdere tips zijn uiteraard zeker welkom daar na 2 volle generaties gemist te hebben ik merk dat ik toch ff wat ben gaan achterlopen bij het hele OC verhaal.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• mirno
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 01-04 18:52

mirno

私の名前はMirnoです

De CPU wordt tijdens een Intel burn test, zonder overklok al zo'n 100 graden. Dit is niet goed.
Er zit een masaal koelblok op, dat beter of gelijkwaardig moet zijn aan een Noctua D-14, dus begrijp niets van deze temperaturen...

Heeft iemand misschien enig idee hoe dit op te lossen is?
Wellicht is de installatie van de koeler niet strak genoeg? Echter zou dit niet zulke hoge temps moeten geven...

我的名字是Mirno

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:13
GerardReintke schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:28:
Net als Millman al zei,Stress eens met linx,aida stresst de cpu lang niet zo hard.
Valt m.i. erg mee qua max temp, al is het verschil wel duidelijk ja. Ben nu met Prime 95 bezig.

In totaal een graadje of 8-9 verschil per core met Aida64 al zitten de cores nu wel allemaal boven de 70c, maar niet de horror temperaturen van dik boven de 90c die ik elders op het internet lees met Haswells

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• nedernakker
Zo, ook even tijd gemaakt om de B10 bios van de Gigabyte Z87X-OC te testen.
onder de SS met een redelijke chip kun je toch nog wel wat lol beleven:

Eerst wat 2d
Deze runs heb ik gelijk gedraaid qua clocks aan die van Joost: klik

Vervolgens eens gekeken wat er 3d stabiel is:

op deze magere clocks scoor ik in vergelijking met Joost en Wesley hun 05 en aquamark score een stuk hoger:
Joost
en Wesley

• m0nkm0nk
millman schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:46:
Full load testen wij hier met LinX + AVX of Prime 95.. Ik vermoed dat de temps dan ook nog flink gaan stijgen ;)
Had op het moment van schrijven nog niet veel tijd gehad om m'n OC op een normale manier te testen :+
Test gedaan met LinX, 60 minuten, resultaat:

Van weekend maar is een paar stapjes omhoog proberen + langere runs op LinX :)

[Voor 21% gewijzigd door m0nkm0nk op 11-06-2013 14:32]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Haha jaa ik had ze zien vliegen in de filmpjes ja. Gelukkig heb ik er hulp bij. Met zn 2e moet dit een eitje zijn.

Dit zijn nu mijn temps:

Erg teleurstellend. Ook omdat dit niet overklokt is. Dit is de turbo Boost van intel. Ook stond mijn RAM standaard op 1333MHz terwijl op de verpakking dit 1600MHz is, heb dit dus veranderd.
En de BLc stond op <100. Heb deze op 100 gezet. Dus dit is de originele standaard.
Met zo'n koeling als ik heb vind ik dit erg matig.
Met de intel boxed koeler zou dit systeem niet eens stabiel zijn.

BIJ CPUID: Ook vraag ik me af bij de 3V, 5V en de 12V lijn of die waardes die daar staan wel helemaal kloppen, of ik snap niet precies wat er mee bedoeld wordt. Bij -12 staat -6,96V en bij +12V staat 0,53V

Ook vind ik vreemd dat achter de 5V staat: 3,33V (3x) Kan iemand mij dit misschien uitleggen?

Ook vind ik die 1,2V erg vreemd, dit lijkt mij ook wat hoor. Terwijl mijn Vcore op 1,15V staat.

[Voor 5% gewijzigd door mirno op 11-06-2013 19:03]

我的名字是Mirno

• nedernakker
De eerste retail chip LN2 resultaten:

setup:

Gigabyte Z87X-OC
Core i7 4770K @ Kingpin Cooling F1 Gemini
Corsair Dominator Platinum 2666 MHz C11
Gigabyte 7970 Windforce
Enermax MaxRevo 1350
Samsung 830 60 GB

* nedernakker in actie

Special thanks aan www.informatique.nl en Gigabyte Benelux!

• FNale
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 14-04 18:33
Zolang je geen pomp heb merk je geen verschil in de waterblokken... heel flauw ik weet het..

7%

i5 4670K - Asus Gryphon Z87
Moet er alleen ff de tijd voor vinden om ermee te spiele

[Voor 3% gewijzigd door FNale op 12-06-2013 22:46]

• FNale
Idd scheelt al gauw 7 graden

Hier is meer info te vinden: http://www.xtremesystems....-CPU-water-blocks-roundup

[Voor 51% gewijzigd door FNale op 12-06-2013 23:49]

• mwoe
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14-04 12:56
Kom van een Asus p6s-se met i7 920 (3,8mhz).
Nu:
Asus z87 plus
i5 4670k
16gb kingston blue c10 1600
noctua d14

Even wat getest met 8 uurtjes occt. Resultaat aardig. op 1.2 volt met speedstep aan loopt ie op lage snelheid tegen de 35-40 graden aan en overclocked op 4400 rond de 65-75 graden. Al met al nu al tevreden. Even 4600 op 1,25 gedaan, maar reboote redelijk snel tijdens runnen occt. Temps kwamen boven de 80. strap op 100 staan en cores op 44.

Wel behoorlijk lastig om van de 'oude' bios naar een uefi bios te gaan.
Snap er maar bar weinig van, laat staan de asus suite in windows !
Las ergens dat je via de asus suite de boel automatisch zou kunnen overclocken en dat als hij dan crasht, de suite automatisch iets lager clockt totdat ie stabiel is. Heb dit echter nog niet kunnen vinden.

Mocht iemand nog ergens een handige guide weten, hou ik me aanbevolen.

Straks maar weer eens verder proberen als ik thuis ben.

3e core blijft wel koel in verhouding tot de rest.

[Voor 5% gewijzigd door mwoe op 13-06-2013 16:17]

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

• FNale
Hij is inderdaad wel wat warm op stock met stock koeler.

Na 6 min OCCT hetvolgende:

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Helaas IHS open maken misluk, met als gevolg CPU naar de klote.
De zijkant is kapot gerafeld om het zo maar te zeggen, de vlakken die de pinnetjes moeten raken zijn nog intact. Echter denk ik dat een spoor in de CPU verbroken is.
Wanneer ik hem toch in de PC had geprobeerd ging het moederbord even snel aan. En gelijk weer uit.
Dit zijn sympthomen van een kapotte CPU neem ik aan.
En kan dit schade hebben voor het moederbord?

RIP:

[Voor 16% gewijzigd door mirno op 20-06-2013 19:03]

我的名字是Mirno

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

K eb weer een nieuwe cpu, dit keer met dank aan Tones.be :) Deze is ongeveer gelijk aan die van Nakker.

Niet helemaal cpu related, maar om even de stabiliteit te laten zien.
http://www.hwbot.org/submission/2392139_

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Nee bij lange na niet :P Uit 20 cpu's waren er 4 die 4900 deden op lucht.

Dit is de setup.

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Tis niet veel, maar misschien wel leuk om te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marco282
Zijn er toevallig al mensen die hun 4770k een DELID hebben gegeven? Ben namelijk opzoek naar wat exacte dimensies, heb op het moment mijn eigen 4770k nog niet gedelid. Ik wil namelijk een eigen SHIM maken, waardoor ik dus direct on die kan koelen tussen de shim en pcb wil ik thermal pads van 1mm gaan gebruiken, de shim zelf word 1mm daarmee moet ik dus kijken of de Die niet te laag zit vergeleken met dit, de thermal pads kunnen natuurlijk door pressure wel inkrimpen. ik heb al een sketch gemaakt, moet alleen de correcte dimensies invoeren en scalen. Dan kan ik het op school in de lasersnijder gooien want mag gelukkig van alle apparatuur gratis gebruik maken indien ik mijn eigen materials gebruik.

Voorbeeld van alle dimensies die ik nodig heb (de dimensies hier zijn een schatting en vandaar dat ik op zoek ben)

En dan zou het er zoiets uit moeten komen te zien

Mocht er achteraf als het gelukt is interesse zijn voor anderen, dan heb ik er geen problemen mee om het uiteindelijke resultaat te delen (eventueel kleine moeite vergoeding).

Zijn er daarnaast misschien andere mensen die dit al eens eerder hebben geprobeerd?

[Voor 8% gewijzigd door marco282 op 30-06-2013 02:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik heb uiteindelijk ook maar eens proberen te overclocken.
Even snel mijn specs:
Gigabyte Z87X-OC
i7 4770k
Noctua D-14
Seasonic X-750 V2
Fractal Design define R4
Plextor M5S 256GB
Seagate barracuda 3TB

Ik probeerde vandaag mijn systeem te overklokken, na een hoop gekut in de BIOS komt er eindelijk resultaat in windows:

Wat een verschrikkelijke temperaturen.
Ik heb de Vrin op 1,67V gezet. Dit werkt ook niet echt mee.
Iemand nog suggesties om deze temps beter te krijgen?
Core voltage op 1,2V proberen?

我的名字是Mirno

• t0tum
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 28-03 14:31
millman schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 00:29:

Het is mij niet helemal duidelijk, op +1,2v krijg je geen stabilietiet, maar op 1,15v wel? temperatuur dan?
Ik vind dit ook raar. Hoe meer vcore hoe instabieler het wordt. Temps zijn hoog, kruipen tegen de 90c.
Onderstaande draait nu iets langer dan 2 uur, beste resultaat tot nu toe. Dat heb ik vereikt door het alleen verlagen van vcore met 0.005v.

Ik zou me er niet al te druk om maken, als je er lekker mee kunt werken en gamen, wat boeien een paar syntetische stresstests dan?
Ik wil sowieso een stabiel systeem, want ik doe van alles; van video encoden tot CAD werkzaamheden.

[Voor 22% gewijzigd door t0tum op 03-07-2013 20:34]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Net weer alles naar optimized systeem opties gezet. En even snel een overklok geprobeerd.
Dit keer met dit als resultaat (even snel):

Al betere temps. Denk dat der 4,2GHz net aan haalbaar zal zijn.
De temps lopen ook op tot bijna 75 zag ik al... Dit was echter wel toen er tijdens de stress een game bezig was (om de GPU klok te laten zien op 1400MHz).

CPU-Z mist ziet ik net. hij staat op 4GHz en 1,76V 1,167

Ik heb echter nog een vraag over de GPU klok, hoe kan ik deze op stabiliteit o.i.d. testen?
En wat voor instellingen raden jullie aan bij de HD 4600?
Hij staat nu van 1250 -> 1400 MHz. Zou dit hoger kunnen? En zal ik hierbij nog het voltage verhogen...
Denk echter dat dit ook invloed heeft op de hitte van de CPU.
In-game wordt deze overigens niet eens 50 graden, meer rond de 40-45.

[Voor 5% gewijzigd door mirno op 03-07-2013 19:30]

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Heb de guide gevolgd, heeft wel wat geholpen jah.
Dit is mijn huidige situatie:

Met VRING voltage op 1,050 overigens.

Heb nu volgens een profiel van jouw guide ;) . Echter wordt de CPU wat mij betreft te warm.
Het verschil in Realtemp en CPUID hardware monitor vind ik overigens ook een erg groot verschil in de warmte van de CPU, het scheelt 10 graden per programma, welke moet ik serieus nemen? 80 vind ik nog wel gaan eerlijk gezeg, maar 90 niet.

[Voor 5% gewijzigd door mirno op 03-07-2013 23:30]

我的名字是Mirno

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

1850 hier, 1750 op lucht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:41
vassago schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:06:
Ik zou er niet aan beginnen met een mesje en zeker niet met een klein mesje, je moet een behoorlijk stuk onder de heatspreader komen. Als je iets te schuin snijdt zit je in de PCB.

Met een hamer heb je meer dan genoeg controle, als je het goed doet tik je de CPU alleen los van de heatspreader zonder dat hij de hele kamer doorvliegt. (En ook dat vliegen overleeft hij wel)
mirno in "Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1" O-)

Ik neem aan dat dat de bankschroef + hamer truuk was die 'm vernaggeld heeft?

[Voor 38% gewijzigd door SmiGueL op 05-07-2013 14:05]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marco282
auto660 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:25:
Ik heb het zelf met de hamermethode gedaan. Een generic stuk hout, een beta hamer en een of andere bankschroef. De eerste 4 "testsamples" gingen goed en ook mijn eigen processor ging gewoon goed. Degene van wie die foto is moet echt serieus nadenken of hij niet overal bubbeltjesplastic in zijn huis moet gaan doen...
Haha ik heb het zojuist met de knife methode gedaan, ging perfect heb er een half uurtje over gedaan. Was ff vervelend een beginnetje maken maar daarna ging het allemaal wel. Het is vooral voorzichtig doen dat je niet het mesje er te ver in steekt maar dat is allemaal goed gegaan :-)

De temperaturen vallen me alleen wel beetje tegen, had meer verwacht.

Ik gebruikte de originele TIM van siwftech tussen mn h220 en cpu, heb nu de DIE --> Liquid ultra --> IHS (gelapped) --> Indigo Xtreme --> H220
Mijn winst is ongeveer 0.13v (dus kan mn voltage 0.13 hoger zetten voor de zelfde temperaturen) of 12graden lager met Linx avx

Hier beetje een foto overzicht:

Nadat het kapje eraf kwam

Het beginnetje van het lappen ( heb geen foto van eind resultaat helaas)

Liquid ultra ge applied op de die (die druppels dicht bij de vrm's heb ik nog weg gehaald voor applyen)

Indigo xtreme geplaatst voordat ik de swiftech h220 er op heb gezet

Was dus weer een dagje geslaagd knuttselen :-) Met als resultaat na 2 uur prime95 max power
4.5ghz 4770k met HT aan @ 1.25vcore en de fans van h220 op 1000rpm (bijna compleet stil op het brom geluid van pwm motor van de fans)
na 2 uur prime95 max power

Jammer dat er nog steeds een groot verschil zit tussen de cores!

EDIT: Blijkbaar heb ik de Reflow van de indigo extreme niet goed uitgevoerd, ik heb een re-reflow geprobeerd na even gegoogled te hebben want ik had namelijk de schroeven van mn waterblock te strak aangedraait waardoor de TIM materiaal niet overal tussen kon vloeien. Na dit opgelost te hebben kwam ik met de volgende resultaten, denk eraaan de screen hierboven van de temps waren met Prime95, ik krijg nu dus met lynx + avx dezelfde temperaturen als toen met prime95!~

[Voor 14% gewijzigd door marco282 op 05-07-2013 22:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t0tum
Hier een update van een post van paar dagen geleden.

Na wat google werk te hebben verricht waren mijn vermoedens bevestigd, ik heb een lage vcore clocker. Chips die 4.8 kunnen halen op 1.18v maar struikelen op hogere voltages. Deze zijn te herkennen aan een lage default vcore die zij denken nodig te hebben, bij mij was dit 0.9v.

De standaard OC guides zijn hier niet van toepassing, want naast de vcore lusten ze ook geen onnodige cache voltage.
De truck was bij mijn om met zeer lage vcore te beginnen voordat ik vertrouwde x101's kreeg. Daarna 124's wegwerken met cache en geheugen.

Na enigszins stabiele overclocks te hebben gevonden test ik nu met de settings zoals ik die ook ga gebruiken: alle energie besparende functies aan, ht aan. Gskill die ik heb schijnt niet te klokken, dus ik blijf lekker op 1866Mhz:

De marge tussen stabiele 4.5 en 4.7 15min prime/cinebench is enkel 0.025v!

• Snippertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:55
Geheugen timings werkt inderdaad :) Heb hem nu volgens mij vrij stabiel op 4,3Ghz. En vannacht 12uur aida op 4Ghz gedraaid.

In ieder geval een uur op 4,3Ghz op aida. Lees her en der verhalen dat linx beter is? Zal hem daar ook nog even stressen. Met aida is de max temp 87graden en met linx heb ik 91 gezien (na 2min). Heb nu ook nog geen goede outtake fans, die zal ik ook nog even monteren.

Anyway dit draait nu stabiel, vannacht een langere run van een andere test, welke zal ik hiervoor nemen?

Ohja en waarom is de bus 99,77? Lees daar meer verhalen over, maar krijg hem niet op 100 meer, terwijl hij daar wel eerst op stond.

Wat te doen met uncore trouwens? Begrijp niet helemaal waar dit voor dient, staat nu gewoon zelfde als de MP op 43. Meer mensen met resultaten van een 4670k?

[Voor 4% gewijzigd door Snippertje op 10-07-2013 16:10]

• 336701
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 30-11-2013

4770K met een Z87 Sabertooth, alles op stock settings.

http://imgur.com/v6J7A3T

[Voor 5% gewijzigd door 336701 op 11-07-2013 20:11]

• m0nkm0nk
Net samen met mede tweaker SmiGueL een 4770K en 4670K gedelid met de schroefbank blok hout en hamer :D Ging vlekkeloos en binnen 2 minuten gepiept. Schoonmaken was natuurlijk wat meer werk ^
MX4 op de IHS + liquid ultra op de DIE

Temps aanzienlijk lager, nu bed tijd en binnenkort maar wat meer info.

Screen:

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:41
blauwe eend schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 08:23:
Wat vind jij van de gevaren bij de hamer manier tegenover de manier met het mesje?
Niet geprobeerd met het mesje, maar de 'volgende keer' wordt het sowieso weer de hamer manier :P

Temps waren max. een dikke ~62'C na 10 min op 4.6GHz, wat er zeer hoopvol uitzag :)
Op 4.8 GHz kregen we wel constant BSOD's. Eerst dus maar eens uitpluizen wat hier de oorzaak van is. (Vcore redelijk verhoogd en RAM op 1600MHz i.p.v. 2400MHz, dus mogelijk is het wat anders)
Lange stresstesten worden uiteraard nog gedaan, maar daar was vannacht geen tijd voor :P

Duodelid:

[Voor 68% gewijzigd door SmiGueL op 12-07-2013 16:30]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Niet echt CPU related, maar wel op Haswell :+

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Fair enough. Zo eens even met deze aan de slag. Ook Hynix MFR modules. Zouden verder moeten komen dan die andere.

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Heatspreaders eraf halen, of even googlen. Vaak staat er dan wel bij wat erop zit.

3200 is kinderspel :)

• DCG909
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-04 08:40
Zo heb ik het dus exact aangepakt ;)
Alleen ik heb LLC op auto staan (uit?).

Wel jammer dat MSI CC de Vcore verkeert leest (leest VID), en dat bij HWmonitor het labeltje ook verkeert is (als staat het wel op de goede plek :/ )

Dit was dus met een Vcore die in de bios ingesteld stond als 1.090 V, turbo is 4.3.
Vring 1.105 V
Vccin 1.80 V (fluctueert wat, maar dat geeft niet zoveel, want het blijft boven de 1.6 (Dram is 1.5 V) )

• Hendriksie
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:34
Goedenmiddag allemaal,
Voordat ik mijn 4670Ktje op de deurmat kreeg keek ik een beetje rond op dit forum topic en nu ik mijn nieuwe systeempje in elkaar heb zitten (en natuurlijk overgeklockt _/-\o_ ) wou ik even mijn reactie laten weten.

Specs:
CPU: Intel Haswell 4670K
Motherboard: MSI Z87-G45 Gaming
RAM: Corsair 8GB DDR3-1600
Graphicscard: Sapphire HD7870 Ghz(OC) Edition
Cooler: Noctua NH-D14
Case: Cooler Master Silencio 650

Zoals je ziet is dit niet een systeempje gefocused op overclocken maar meer op gaming, maar daar valt niet weg dat ik het niet kan overclocken :)

Nou ben ik niet een gevorderde overclocker, dit is mijn 3e systeempje dat ik overclock vaarvan dit de eerste Haswelletje is.

Dus ik wil graag hier mijn resultaten laten zien:

CPU-Z:

Idle:

Gebenched met PRIME95:

Nou kun je dus zien dat deze op 4500Mhz loopt op een Multiplier van 45 (base clock = 100Mhz) op 1,250 Voltage.
Na mijn mening vindt ik het perfect lopen en na 5 uur benchen geen errors of warnings.

Maar ik wou graag verder gaan maar helaas loop ik tegen problemen op.
Maakt niet uit hoe hoog ik mijn voltage zet (max is 1,295V) op 4600Mhz (Multiplier op 46 en baseclock 100Mhz) krijg ik na een paar minuten benchen een leuke BSOD (bluescreen) ;w .

Maar ik hoop dat jullie hier wat van vinden, vraag gerust om meer infomatie.
Misschien dat iemand hier mij uit de voeten kan helpen om tog die clockspeed nog een klein bettie op te krikken? <3

[Voor 0% gewijzigd door Hendriksie op 29-07-2013 13:54. Reden: Typo]

• DCG909
Not bad if I may say so :)

Oh, en Adaptive Vcore op de Mpower is momenteel gewoon brak ;)
MSI klantenservice heeft het zojuist aan het HQ doorgegeven :) Dus hopelijk hebben ze dat ook binnenkort gefixed :)

• meddle
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11-04 18:28
Max stable gevonden voor mijn chip/koeling:

Vcore=1.36V (+0.02V door avx), VRIN=2.05V, uncore haalt x45 op stock voltage.

Temps zijn hoog in prime en LinX, maar voor gaming is het acceptabel (~65°C) dus ik ben opzich tevreden. Ondertussen maar even met de C-state en turbo gespeeld om de idle vCore omlaag te krijgen. In mijn ervaring kan alles aan behalve C6/C7 want dat gaf problemen.

specs PC

• DCG909
Zo, 5 uur volgens het boekje :)

Temps werden tijdens de avond echt lager :)

Ik vermoed dat dit jullie fiat heeft, Jeroen, Bauke?

• Robbedem
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 10-02 14:42
Ik heb de multiplier terug verlaagd naar 40 omdat de computer met 41 (zie vorige post) toch nog gechrashed is. :(
Omgevingstemperatuur (op de grond) was 26,5°C.
Koeler: Gelid Tranquillo Rev2
small FFT test (dan wordt de processor bij mij het heetst)

EDIT: afbeelding aangepast

[Voor 19% gewijzigd door Robbedem op 05-08-2013 17:39]

• t0tum
Niet te bang zijn, het kan reuze meevallen:
http://valid.canardpc.com/2882992
Dit overclock is overigens AVX2 stabiel

[Voor 14% gewijzigd door t0tum op 07-08-2013 00:04]

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Gisteren mijn nieuwe setup in elkaar gezet. Ik draai nu met een MAXIMUS VI HERO en 4770K. De CPU is watergekoeld.

Net even een eerste test gedaan met voltage op auto in de BIOS en de MP op 42. De BIOS zet het voltage dan op 1.2v. De hoogste temp tijdens LinX is 61 graden.

Op een ander forum las ik dat het handig is het voltage op auto te laten staan en dan later handmatig in te stellen als het stabiel is op het voltage wat de BIOS instelt. Is dit een goede manier of is volledig handmatig beter ?

Is het trouwens normaal dat de GFlops laag uitkomt of zegt dit niets ?

Qua temps gaat het in ieder geval een stuk beter dan met mijn oude 950 op 4.2GHz. Die werd dan onder LinX al 80 graden met dezelfde waterkoeling onderdelen. Nou is het TPD van deze CPU wel een stuk lager maar ik las overal verhalen over hoge temps met deze CPU's.

• PilatuS
  • Niet online
Helaas geen geweldige chip hier.

Nu 4.4GHz op 1.2v met een max temp van 75. Dit is nog zonder de GTX780 in de loop dus dan wordt het water nog wel wat warmer. 4.5GHz op 1.2v gaf binnen 2 minuten BSOD 124. Ben bang dat ik er niet veel meer dan 4.4GHz uit kan halen.

[Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 14-08-2013 21:58]

• DCG909
Custom waterkoeling.

Hmm, ook maar eens superpi voor de grap draaien XD

Edit.

[Voor 54% gewijzigd door DCG909 op 15-08-2013 11:42]

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Pics mastergup? ;)

Here's mine:

• Mastergup
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 24-08-2013
mastergup schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 12:56:
[...]

ook even superpi gedaan 32m test.
jij op 4.3 en ik 4.4 op 1.190vcore
score 7m 31.010s

• PilatuS
  • Niet online
Toch nog maar een stapje hoger gegaan met 1.25v.

Max 83 graden is natuurlijk wel nogal hoog. Om die reden ga ik ook niet verder dan dit. Tijdens gamen wordt de CPU max 60, dus in de praktijk is het prima te doen qua temps.

• m0nkm0nk
Haha! Dat is me toch net te snel :P

• Mastergup
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 24-08-2013
geen idee of hij stabiel is, geen idee of vcore lager kan, misschien vast, maar dus niet getest.

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Nieuwe chip van Faust, op waterkoeling:

• Snippertje
Net nog even mijn IHS en waterblok opnieuw erop gezet. Temperaturen zijn iets beter, maar met 1,25v wordt de CPU alsnog 98 graden. Toen maar stop gezet :+ Hier een aantal foto's van mijn CPU:

CPUIHS2CPU2

Vraag me af of mijn 8 jaar oude arctic silver 5 niet aan vervanging toe is :+

• Snippertje
PilatuS schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:58:
5GHz ga je echt niet halen als ie nu al zo enorm heet word en je veel voltage nodig hebt voor een lage snelheid. 1.25V is erg veel voor 4.2GHz. Het voltage wat je nodig zal hebben voor 5GHz ligt dan zo hoog dat de temps dik over de 100 graden heen gaan. Ook met delid en een dikke rad is er een limiet hoeveel warmte je in het water kan krijgen. Of je dan een 3x120mm rad hebt of 10x dat maakt niets uit.
Die 1,25v heb ik puur even ingesteld om te kijken hoe warm hij wordt. Ik red met 1,3v de 4,8Ghz en daarmee heb ik 1M gedraaid. 4,9 heb ik al geboot in windows. Ik draaide al een tijdje stabiel op 4,4Ghz met 1,18Vcore. Ben nu gewoon met de koeling aan het klooien, omdat ik dat leuk vind.

Kon mijn oude screen van 4,8 niet vinden dus bij deze een nieuwe gemaakt. Stuk hoger voltage, heb mijn bios geflasht en dan wist hij dus al je oude OC profielen. Maar denk dat 5Ghz 1M wel moet lukken. Zij het met een vrij hoog voltage. Nu nog zoeken naar de hoogste 24/7 clock.
4,8

[Voor 20% gewijzigd door Snippertje op 01-09-2013 20:27]

• faust2016
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 03-04 23:16

faust2016

You yes have my shirt

Even aan de slag geweest met mn 4770K @ SS:

http://hwbot.org/submissi..._core_i7_4770k_1244_marks

Vantage en 11 CPU test zijn ook stabiel op die snelheid wat goed is voor 387xx en 137xx CPU punten.
Van de week meer!

• blauwe eend
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14-04 14:08
Hallo iedereen,

ben een beetje aan het overclocken met mijn i5 4670k. Bios van Asus ziet er een stuk anders uit dan bij mij asus AMD 990fx (met fx8120). Overclocken gaat ook een stuk anders.

Normaal bij die amd die ik vroeger had was hij vaak stabiel als windows ook gewoon laden. Nu als Windows laad op 4,7GHz geen probleem, maar na een aantal minuten Adia64 floept ie er uit.
Ik vraag me dus af of dit te maken heeft met de frequentie die de bios mee geeft voordat windows opgestart is.
Maar buiten dat is 4,5GHz op 1,25volt al bijna 2 uur stabiel op ADIA64. Volt nog even ruim genomen, niks getuned. Dus dat ziet er al mooi uit. Verder gaan de temperaturen van de cores echt enorm op en neer bij HWmonitor, de ene seconde is het 53 core0 en 1-2seconde lager staat ie weer op 73 te springen. Vind het maar raar. Als ik de gemiddelde temp kijk bij ADIA zit het lijkt me wel goed.

Ik ben dus al dit forum wat aan het doorlezen, maar ik vraag het dus ook nog even. Welke stres-test raden jullie aan, ADIA64 of LinX? En omdat mijn temperaturen nog wel wat gerekt kunnen worden, wat moet/kun je nog meer doen om je cpu 4,5+ te laten lopen behalve cpu volt omhoog doen.sorry, zit nog niet echt in alle volt namen.

Edit: 2-9-2013, 22:05

4,5GHz nu draait nu op 1.215, bios zal wel iets lager staan. Max temps nu 69-71 (piek). Dus dat is al beter. Verder is Avg temp 54,3-55,7 echt niet zo veel verschil tussen de cores dus, zoals bij velen wel het geval is.

[Voor 9% gewijzigd door blauwe eend op 02-09-2013 22:08]

• Snippertje
Nou ik heb eindelijk met temps onder controle volgens mij. Nu nog een beetje aan het zoeken naar maximum 24/7, alleen het gekke is dat de ene keer wil linx wel 15min draaien met 1,2v en 4,4Ghz en de andere keer crasht hij na 1 minuut of na 5 minuten. Ook op 4,5Ghz doet hij dit, iemand een idee waar dit aan ligt? Hier in ieder geval linx na 15min 4,4Ghz op 1,21v. Uncore en mem heb ik overigens nog niets mee gedaan. in Simcity wordt de CPU niet boven de 50 graden, dus lijkt in orde. Je ziet ook dat de temperaturen van de cores veel dichter bij elkaar liggen door de delid.

Eerdere hoge temperaturen kwamen onder andere door veel settings die ik nog op auto had staan, zorgde voor veel te hoge temps. Maar ook de liquid ultra werkt erg goed :)

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Vanavond nog even bezig geweest met Haswell met nog de nodige liters LN2. Dit is pas een probeersel, dus trek je niets aan aan de efficientie.

05:
http://www.hwbot.org/submission/2425037_

06:
http://www.hwbot.org/submission/2425039_

Cinebench:
http://www.hwbot.org/submission/2425043_

Superpi 1M:
http://www.hwbot.org/submission/2425040_

Aquamark:
http://www.hwbot.org/submission/2425045_

CPU-Z:
http://www.hwbot.org/submission/2425042_

En de setup:

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Aangezien er niet echt een mem overclock topic is doe ik het hier maar even, aangezien het met Haswell is. Ik het iets beter verwacht, maar aan de andere kant was het ook de eerste keer under nul met mem.

http://www.hwbot.org/submission/2426846_

• blauwe eend
Hallo allemaal,

ik ben vindt ik zelf nog een beetje een amateur overclocker, en loop tegen problemen aan waar ik niet zeker weet wat te doen. Zo maar iets proberen is natuurlijk ook een optie maar ik wil wel graag weten wat ik doe.

Het probleem is dat ik (waarschijnlijk) een niet zo goeie 4670k heb. opstarten gaat goed op 4.7GHz maar als ik OCCT met AVX Linx pack draai op 4.3GHz 1.182V dan gaat het na 20 minutjes mis. Geen bluescreen, maar alles loopt gewoon vast.
Bij een blue screen weet ik nog wel waar ik naar moet zoeken maar als je beeld vast staat kun je gewoon niks meer. De vraag is dus, hoe komt dit en wat er aan te doen. Waarschijnlijk zal het gewoon zijn Vcore omhoog maarja, ik hoop dat er meerdere wegen naar Rome leiden. ;)

Hier een screen shot, met deze settings heeft hij het gehaald t/m ongeveer 20min. Nu ben ik op 1600MHz aan het proberen om te kijken of dat wat uit maakt. Maar ik vrees niet heel veel.

Edit: Moederbord is trouwens, Asus IMPACT. (vond wel dat de vrm's nog al warm werden, iemand de zelfde ervaring???)

[Voor 5% gewijzigd door blauwe eend op 17-09-2013 16:17]

• blauwe eend
@DCG909

Vcore staat inderdaad op ongeveer iets van 1.18 in de bios. Dus die staat vast. Verder staat de rest voornamelijk op auto. Wel staat min en Max core op 43 net als de Multi.
Met ram op 1600MHz deed hij het ook ongeveer zo een 20 minutjes.

Maar ik kreeg wel een blue screen i.p,v. dat hij vast liep. De code was 9C, dus volgends mij moet ik dan DDRVTT omhoog doen. Deze stond op auto en in bios stond er 0.825V dus heb ik deze handmatig naar 0.850V gedaan.
Eens kijken of dit wat uit haalt.

Tips zijn welkom.

• blauwe eend
Ow ja inderdaad, het is 1.19V haha. Anders zou ik nu geen post meer kunnen sturen waarschijnlijk.

Timings staan zoals op de modules aangegeven 10-12-12-31 met 1.65v. Maar dit is eigenlijk voor 2400MHz.

Maar dit typen tijdens het testen gaat nog al lastig, dus ik maak het niet te lang. Hij is nu al 50min+ goed aan het lopen op 1.2 volt (1,19 in bios) dus waarschiijnlijk lag het gewoon daar aan, maarja dat wil je toch eigenlijk zelf niet geloven als je sommige mensen ziet op 1.175 V en 4.5GHz. Maarja de temperaturen zijn nog te doen, met mijn mooie wc setup in prodigy kastje haha :+ . Iedereen wil wel een mooie cpu met mooie settings natuurlijk haha, maar de loterij is niet voor iedereen blijkt maar weer.

hier een plaatje :D

Edit:

Das nou jammer, na iets meer als een uur blue screen. Nouja, wel beter dan vast lopen zonder probleem herkenning. Er stond nu 101, dus dat lijkt me Vcore omhoog ofzo als ik het goed heb. En het is al 1.19V, dus nu maar naar 1.195 of 1.2 Vcore op 4.3Ghz 8)7

[Voor 14% gewijzigd door blauwe eend op 17-09-2013 18:28]

• blauwe eend
Op dit moment sta ik er zo voor. cache ratio dus op auto (3800Mhz), 4.3Ghz, 1.21V bios. Lijkt me dat de volt nu wel weer naar beneden kan aangezien dat waarschijnlijk niet de instabiliteit veroorzaakte, maar voor de zekerheid test ik het dus nog even.

( op dit moment al 48min)

• DCG909
Uncore onder load

Uncore zonder load.

Dus de Uncore klokt wel degelijk naar beneden ;)

• blauwe eend
4.4 GHz nu ook al ruim een uurtje stabiel gedraaid dus zal ik eens kijken waar de Vcore nu naar toe kan. Op dit moment 1.20V in bios

Gaat al een stuk beter als je je NB niet op 4300MHz heb lopen 8)7

• nedernakker
Voor de verandering nog een keer een 4770K gekocht om te testen.
Met dank aan Azerty.nl

hardware:
Gigabyte Z87X-OC
i7 4770K @ SS -50 graden
Team Xtreem LV 2666 C10

Superpi 1M:

Superpi 32M @ 5 GHz:

Pifast:

• blauwe eend
DCG909 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:27:
Heel mooi resultaat :)

Nu nog een 5 uur LinX voor de LinX club ;)
Zal eens kijken of ik daar morgen tijd voor vrij kan maken. Nu draait hij 1.1656Vcore. 1.16 was net niet stabiel genoeg. Dus maar twee tikjes omhoog gedaan. Vcore springt tussen 1.168 en 1.184 tijdens OCCT AVX testen. En tot nu toe 45min stabiel.
Als dit over zo een twee uurtjes nog stabiel is dan ga ik met deze instellingen morgen wel de 5 uur Linx op me nemen en in die mooie top 3 te komen haha. :D

Edit: sorry voor de dubbel post }:O

Edit 2

4.4GHz nu (bijna) echt stabiel te noemen denk ik. Bijna 3 uur OCCT AVX Linx pack. Max temp 60 graden!!! 8) 1.1656V bios. Asus impact bord. Mooi gekoeld door fans die 1200 en 1300 rmp draaien. :D

btw kamer temp is 20-21 graden

[Voor 22% gewijzigd door blauwe eend op 18-09-2013 22:33]

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

En weer een nieuwe 4770k, beter dan mn vorige die 4.5GHz net aan kon.

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14-04 14:35
Heb eens zonder koeling opgestart: 74 graden. Direct weer afgesloten.
Nieuwe koelpasta er op gesmeerd, koeling er weer opgezet en zo is het nu:

Koeling zit er dus wel degelijk goed op :P

Straks eens stressen. Moet nu even iets anders doen.
Alvast bedankt.

• DCG909
Kijk ook waar je TPD limiet op staat, want als je overklokt gaat het vermogen ook omhoog.

In mijn geval is het dus 94.70W, dit is boven de 84W die standaard voor deze CPU's staat, dus ik heb deze hoger in moeten stellen in de Bios, omdat hij anders terug gaat klokken totdat hij onder de 84 is.

• 336701
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 30-11-2013
Hier een mooie bench met de 4670K en de Sabertooth Z87.

Multi verandert naar 48 en de rest op auto staan.

Mag er denk ik wel zijn, dit met een H100i in pushpull.

• Lekiame
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14-04 18:10
Hierbij even mijn 3770K 4.5 GHz, 1,208v @ load.

[Voor 22% gewijzigd door Lekiame op 10-10-2013 18:27]

• DVDL
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-04 14:11
Vandaag is goed de tijd genomen om mijn OC te optimaliseren. Dat wil zeggen, wat sneller en wat minder volt. Dit heb ik vandaag stabiel gehaald

Zo te zien is dit voor een 24/7 toch wel prima, temps liggen niet te hoog en voltage is ook wel oke zo lijkt mij.

Specs:
MSI Z87 gaming bord
4770k
H80i
MSI GTX 770 OC 2GB

Verder wil ik me nu gaan focussen op het overklokken van het geheugen. Niet zozeer voor de prestatie's, maar gewoon omdat het kan :) Ben erg benieuwd hoe dat gaat worden, omdat ik er weinig verstand van heb zal 't wel een hoop trial and error worden ;)

[Voor 5% gewijzigd door DVDL op 17-10-2013 15:15]

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:04

charrel

@r1200r lc @hue addict

Jirachi schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 16:19:
dus de buitenste fan van de D14 naar de VOORKANT van de kast gericht?

Dus dan krijg je: Fan van kast:koelblok:fan van d14: koelblok: fan van d14?

• t0tum
rsnubje schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 20:39:
[...]x
Als er vragen zijn, vraag het hier, ik lees mee. OF vraag het daar. Is namelijk ook deels mijn werk.
Een tijd geleden kwam ik dit tegen en was best benieuwd naar wat het echt was:

http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-10/181500_vrin_protection.PNG

Dus ik heb mijn stabiele overclock profiel gepakt en ben gaan spelen met de setting op mijn gigabyte bord.

Dit zijn de verschillen van hoeveel input voltage nodig is om CPU weer stabiel te krijgen op een vaste Vcore (ja, vcore was niet aangepast!):
150mv - 1.820 Vrin
400mv - 1.880 Vrin

Met andere woorden, 150mv zou meest efficiente stand van de fivr zijn, waarbij hij hetzelfde kan met minder. 500mv zou dan minst efficiente zijn. Klopt dit ongeveer? Want voltage plafond is best een vage benaming. Warmte verschillen heb ik overgens niet ondervonden.

Ook kwam ik tot ontdekking dat er 2 soorten 124 bsod's zijn:
124 blabalba x000000000100110A aan het eind, geeft aan dat er te veel of te weinig input voltage is.
124 blablabla x0000000000800400 aan het eind, meest voorkomende en betekent of vcore of ring.

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Dat hangt een beetje van het moederbord en de CPU-Z versie.

Hier nog 1:

http://www.hwbot.org/subm...ore_i5_4670k_10.09_points

• DM89
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23:09
Ik heb inmiddels 4.5Ghz stabiel lopen op 1.28,5v na een aantal uur prime95, is dit een goede overklok voor dagelijks gebruik?

Bitfenix Prodigy
Asus Maximus IV Impact
i5 4670k@4.5ghz
Noctua NH-D14
ASUS R9 280X DirectCU II
Crucial 8GB DDR3 1600@1800
Cooler Master V700

100% Load

Idle:

[Voor 49% gewijzigd door DM89 op 01-12-2013 19:18]

S21 Ultra | PS5 | LG C9 | Q90R SB | PSN: Dave-NL89

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:18
Omdat mijn oude SB en IB zo veel beter clockte begon ik toch te twijfelen of ik mijn Hasswell moest verkopen.

De Systemen
i7 4770K 4.4 GHz 4.0 NB - 8GB 2400 MHz 10-12-12-31-1T - R9 290X
i5 4670K 4.5 GHz 4.2 NB - 8GB 2000 MHz 8-10-9-27-1T - HD6990
i5 2500K 4.8 GHz n/a NB - 8GB 2133 MHz 9-10-9-27-1T - R9 290X

Niet 100% eerlijk vanwegen de Video kaart maar uit mijn tests blijkt wel dat het meeste CPU limited is. Ook blijkt dat geheugen snelheid bij SB veel invloed heeft:

AVG FPS
1866 MHz: 61.07894737
2133 MHz: 64.39097744

Ik heb test runs gedraait met Starcraft II (Starbattle replay. 2x speed 6 min real time). Daarbij heb ik met Fraps gekeken wat de framerates waren. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.

Bij de onderstaande resultaten (behalve die van de 2500K 4.8 HM) heb ik 2 runs gedaan en daar de gemiddelden van gepakt) De verschillen waren maar klein dus ik heb toch het 2500K 4.8 HM resultaat toegevoegd. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.

Conclussie Hasswell is een stuk sneller dan SB als het gaat om Starcraft II. Het gaat bij mij dus geen downgrade worden. Ondanks de lagere clockspeeds kan HW makkelijk voor blijven.

Het kost aardig wat om te upgraden maar als je games speelt die zwaar op de CPU leunen is het de moeite waard.

Qua stroom verbruik onlopen de Systemen elkaar niet veel. het SB systeem verbruik bij Intel Burn test op 4.8 GHz maar 20 watt meer dan het Hasswell Systeem. Idle ontlopen ze elkaar maar 5 watt. Hier had ik meer van Hasswell verwacht.

[Voor 42% gewijzigd door Astennu op 02-12-2013 16:49]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• TheGrillmeister
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13-04 02:49
Scrtz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:48:
Ben zelf maar memtest aan het draaien aangezien mijn pc wel uurtje volhoudt in LinX en dan gemakkelijk een dag wel stabiel draait en een andere dag tijdens simpel desktop/surf gebruik gewoon ineens eruit knalt.

Nadeel van memtest met 8gb is dat het retelang duurt om veel passes te krijgen.. maargoed vandaag jarig dus kan toch niet achter mijn pc.

Iig dat doen en dan weer gaan proberen 4.4ghz 24/7 stable te krijgen.. het is iig iets anders dan de vcore want zelfs van 1.13 naar 1.15 en 1.17 levert me nog steeds random reboots of een bsodje op.

Iemand enig idee? VCCIN had ik op 1.76 locked en ook op 1.8 geprobeerd maar nogsteeds hetzelfde probleem. Denk dat ik auto maar eens ga proberen als de memtest goed gaat.

Welke settings kan ik nog meer het beste op een bepaald voltage zetten?
Mijn vorderingen

heb LinX 45 min kunnen draaien op 4.5GHz @ 1.25v maar knalde er tijdens prime blend elke keer uit.
Nu al een tijd bezig om 4.4 stabiel te krijgen, vandaag dus lekker stressen. Lijkt erop dat het goed gaat.

Heb alle energie besparende functies uitgezet en VCCIN op auto geheugen en ring stock op dit moment

Update

[Voor 3% gewijzigd door TheGrillmeister op 13-12-2013 17:46]

• TheTurk
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:18
Hierbij mijn temps met 1.3v

Ga zo tweaken naar 4.8. Pas met weekend ga ik deliden.

Uploaded with ImageShack.us

[Voor 53% gewijzigd door TheTurk op 18-12-2013 22:58]

• TheTurk
Voor en na IHS, binnen 1 uur getest.

21 graden verschil bij maximum.

• TheTurk
Ja, staan buiten.

1.35v voor 4.6

Heb net cpu 48x cpu cache 46x met 1.45v gehaald met max 82 graden (5 min Linx AVX)

Ik denk dat 1.35v genoeg moet zijn voor 5Ghz. Ik ga me even verdiepen in Asrock Extreme 6 Z87. Moet andere settings aanpassen denk ik.

Dit zijn mijn stabiele settings

[Voor 30% gewijzigd door TheTurk op 22-12-2013 20:52]

• TheTurk

46x/46x haal minder GFlops dan 47x/44x

Ik zie dat de derde core warmer is. Kan dit betekenen dat die core de zwakke schakel is?

[Voor 21% gewijzigd door TheTurk op 01-01-2014 04:43]

• TheTurk
Ik heb getest met 1 core overclock, krijg de zelfde temps.

Vorige image was niet duidelijk, hierbij hogere resolutie.
Pagina: 1 2

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True