Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 21:20
Ik heb hier een i7 4770K die idle 25 graden draait, en load op 4.4ghz HT uit en 1.25v de 80 graden aantikt..

Opmerkelijk dat Hasswell spul! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
marcel87 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:57:
Aha oké. Worden de temps nog een beetje normaal op phase? Of hikt ie dan al tegen aardige hoge temps aan?

Dat van die pinnen had ik al bedacht inderdaad, maar ik vroeg me af hoe je dan die extra 4 pin aansluit. De meeste voedingen die ik ken hebben namelijk maar 24+4 ATX en 4+4 EPS/ATX en geen extra 4 pin. Waar tover je die vandaan?
Deze 620W voeding beschikt over een 8pin en een 4+4 dus begint het ook al bij wat nog normale voedingen van onder de 750W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Een 8pin CPU(= normaal 4+4) en nog één 4+4 CPU? Over welke voeding hebben we het dan?
Nevermind, ik let geloof ik niet meer op tegenwoordig... bedtijd enzo... :z :+

[ Voor 34% gewijzigd door Aardwolf op 29-06-2013 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
marcel87 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 01:25:
Een 8pin CPU(= normaal 4+4) en nog één 4+4 CPU? Over welke voeding hebben we het dan?
Nevermind, ik let geloof ik niet meer op tegenwoordig... bedtijd enzo... :z :+
Had het over deze voeding: Seasonic M12II 620W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 14:41
Zijn er toevallig al mensen die hun 4770k een DELID hebben gegeven? Ben namelijk opzoek naar wat exacte dimensies, heb op het moment mijn eigen 4770k nog niet gedelid. Ik wil namelijk een eigen SHIM maken, waardoor ik dus direct on die kan koelen tussen de shim en pcb wil ik thermal pads van 1mm gaan gebruiken, de shim zelf word 1mm daarmee moet ik dus kijken of de Die niet te laag zit vergeleken met dit, de thermal pads kunnen natuurlijk door pressure wel inkrimpen. ik heb al een sketch gemaakt, moet alleen de correcte dimensies invoeren en scalen. Dan kan ik het op school in de lasersnijder gooien want mag gelukkig van alle apparatuur gratis gebruik maken indien ik mijn eigen materials gebruik.

Voorbeeld van alle dimensies die ik nodig heb (de dimensies hier zijn een schatting en vandaar dat ik op zoek ben)
Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/basic%20sketch2.png

En dan zou het er zoiets uit moeten komen te zien

Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/shim.png
Mocht er achteraf als het gelukt is interesse zijn voor anderen, dan heb ik er geen problemen mee om het uiteindelijke resultaat te delen (eventueel kleine moeite vergoeding).

Zijn er daarnaast misschien andere mensen die dit al eens eerder hebben geprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door marco282 op 30-06-2013 02:41 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:51
De bedoeling hiervan is dat de DIE bloot komt te liggen, maar de shim er overheen valt? Zodat kans op breken minimaal is, maar je toch direct op de DIE gaat koelen?

Zo ja: Ik weet niet of dat een beter resultaat geeft met lucht / waterkoeling. Direct op de DIE zorgt er ook voor dat de warmte redelijk centraal gekoeld moet worden, de shim van Intel verdeelt die warmte nog een beetje over het oppervlak.

Als je een Delid ga doen, zou ik gewoon zoals de meeste het doen, andere pasta er tussen en terug plaatsen. Zoals hier: http://hwbot.org/newsflas...der_load_with_other_paste
Kan dat ook al 17-20 graden schelen met OC onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
wesjuhdabomb schreef op zondag 30 juni 2013 @ 12:11:
De bedoeling hiervan is dat de DIE bloot komt te liggen, maar de shim er overheen valt? Zodat kans op breken minimaal is, maar je toch direct op de DIE gaat koelen?

Zo ja: Ik weet niet of dat een beter resultaat geeft met lucht / waterkoeling. Direct op de DIE zorgt er ook voor dat de warmte redelijk centraal gekoeld moet worden, de shim van Intel verdeelt die warmte nog een beetje over het oppervlak.

Als je een Delid ga doen, zou ik gewoon zoals de meeste het doen, andere pasta er tussen en terug plaatsen. Zoals hier: http://hwbot.org/newsflas...der_load_with_other_paste
Kan dat ook al 17-20 graden schelen met OC onder load.
Het idee is dat de DIE bloot komt te liggen ja, De shim valt er omheen niet er overheen. Waardoor coperblok van mijn waterblok er direct op valt ipv DIE - TIM - IHS - TIM - Heatsink word het dan Die - TIM - Heasink.
Dit zou nog betere resultaten moeten geven dan met IHS.

Het is gewoon iets wat ik wil uit proberen, Vergelijk het hiermee http://www.tweaknews.net/reviews/tsr/img/shim8.jpg

Doordat de SHIM er tussen zit (mits je de exacte dikte van de shim hebt) kun je direct on die koelen zonder "Groot" risico dat je je die breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Zoals Nakker boven al zei, vind je die paar extra mhz'jes het waard? Ik niet, ik zit nu op 4.4ghz HT uit op 1.25v onder de 80graden. Met delid gaat er waarschijnlijk 15 graden vanaf en is het nog maar de vraag of hij 4.6ghz doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Jovas schreef op zondag 30 juni 2013 @ 13:59:
Zoals Nakker boven al zei, vind je die paar extra mhz'jes het waard? Ik niet, ik zit nu op 4.4ghz HT uit op 1.25v onder de 80graden. Met delid gaat er waarschijnlijk 15 graden vanaf en is het nog maar de vraag of hij 4.6ghz doet.
Of het het waard is tja, tis gewoon een hobby heh :p Verschilt waarvoor je het doet in mijn ogen, ik weet de gevolgen en vind het leuk om er mee bezig te zijn. btje E-Peen ook..
Mijn goal is toch wel 4.5ghz draaien met sub 50 temps tijdens normaal gebruik als in gamen etc. Op het moment haal ik dat alleen me stock speeds :-)

Daarnaast doet mijnes met HT aan 4.5ghz op 1.24v met temperaturen richting de 85 tijdens linx met avx. 4.9ghz lukt met 1.4volt, maar goed dan gaan mn temps skyhigh! ik heb geen hogere voltages uitgeprobeerd vanwege de temps die met 1.4 volt al naar 80 gaan als ik prime op 4 threads draai, oftewel +/- 50% ussage per core.

[ Voor 18% gewijzigd door marco282 op 30-06-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33
De mijne ging met HT aan op 4.4Ghz @ 1.25V vol in de thermal, maar hij was wel stabiel :+
(4770K op Asus Maximus VI Hero en Swiftech H220)
Op lagere voltages is hij niet stabiel.

Net gedelid en er Liquid Ultra tussen gesmeerd, eens kijken wat dat opleverd.

Delidden viel me aan de ene kant mee en aan de andere kant tegen, na een eerste poging had ik het voorlopig opgegeven omdat het dekseltje er niet af wilde.
Nu er gewoon wat harder tegen gemept en gaan :o Die CPU's zijn toch redelijk hufterproof.

Na 10 min. Prime95 max 60graden. Wel nog redelijk verschil in Core temps, 60gr t.o.v. 52 gr.

[ Voor 10% gewijzigd door vassago op 01-07-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
vassago schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:52:
De mijne ging met HT aan op 4.4Ghz @ 1.25V vol in de thermal, maar hij was wel stabiel :+
(4770K op Asus Maximus VI Hero en Swiftech H220)
Op lagere voltages is hij niet stabiel.

Net gedelid en er Liquid Ultra tussen gesmeerd, eens kijken wat dat opleverd.

Delidden viel me aan de ene kant mee en aan de andere kant tegen, na een eerste poging had ik het voorlopig opgegeven omdat het dekseltje er niet af wilde.
Nu er gewoon wat harder tegen gemept en gaan :o Die CPU's zijn toch redelijk hufterproof.

Na 10 min. Prime95 max 60graden. Wel nog redelijk verschil in Core temps, 60gr t.o.v. 52 gr.
Heethoofd van een processor heb je dan!
Heb ook een h220 en doet met prime95 max 80c @4.5ghz, ik ga er van de week ook maar eens aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Na een uur Prime95 is de max temp. 77C, kamertemperatuur is redelijk vergelijkbaar met de vorige keer.
Dus ik vind het geslaagd, nu eens kijken of hij hoger wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
vassago schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:10:
Na een uur Prime95 is de max temp. 77C, kamertemperatuur is redelijk vergelijkbaar met de vorige keer.
Dus ik vind het geslaagd, nu eens kijken of hij hoger wil.
Dat schilt dan ook best veel. Na 10min max 60 graden Celcius en na een uur 77 graden... Maar dat komt natuurlijk doordat de vloeistof opwarmt toch?
Wat waren je temps dan voordat je had gedelit? Zou wel handig zijn als je dat er bij de vorige had bij gezet. Bijv. 60°C met delid t.o.v. (x) °C zonder op zelfde voltage enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Kan een nieuwe voeding trouwens ook een hogere overclock met lager voltage garanderen? Ik zit nu op een Be-quiet Straight power uit 2008..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Het kan zijn dat je voeding aan het aftakelen is, maar heb nog niet meegemaakt dat er betere oc´s mogelijk waren op een nieuwe voeding,zeker in het 24-7 OC circuit. In ieder gevalzullen de verschillen marginaal zijn.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
blauwe eend schreef op maandag 01 juli 2013 @ 16:27:
[...]
at waren je temps dan voordat je had gedelit? Zou wel handig zijn als je dat er bij de vorige had bij gezet. Bijv. 60°C met delid t.o.v. (x) °C zonder op zelfde voltage enz.
Dat staat er ook ;) Hij ging in de thermische beveiliging dus 100C, voltages e.d. allemaal hetzelfde.

Het duurt inderdaad een minuut of 15 tot 20 voordat het koelsysteem opgewarmd is en de CPU op temperatuur begint te komen.

Voorlopig is 4400Mhz het eindstation voor mij, vanacht Prime95 laten draaien en max temp 82C en 100% stabiel.
Op 4500Mhz bevriest het systeem na een paar minuten nog voordat de temperatuur echt op kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 21:39
Na een guide op overclockers.com gevolgd te hebben ben ik uitgekomen op een 4.5ghz OC @ 1.25V met een 4770K. AIDA64 draaide bij mij 65C op full load (waterkoeling) stabiel. Bij 4.6ghz bootte ik nog wel maar na luttele minuten kapte de pc er al mee tijdens aida64.

Heb nu het voltage op adaptive staan, loont het nog om de ondergrens qua voltage bij deze clock te gaan zoeken? En is het aan te raden om nog voor een langere periode te stresstesten? Heb m nu een uurtje laten draaien zonder problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man, ik raad je aan de stresstutorial eens door te lezen. Iets stabiel noemen doen wij hier vanaf 8 uur prime95 blend, en in de tussentijd testen wij per 100Mhz een half uurtje prime small fft. zie ook mijn s1155 OC tutorial onder dit bericht (zelfhulp knop), dit geld eigenlijk ook voor s1150.

Daar is ook te lezen dat je met je initiele OC eerst alle stroombesparende functies uitzet. (en dus 1 vast voltage gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Ik heb uiteindelijk ook maar eens proberen te overclocken.
Even snel mijn specs:
Gigabyte Z87X-OC
i7 4770k
Noctua D-14
Seasonic X-750 V2
Fractal Design define R4
Plextor M5S 256GB
Seagate barracuda 3TB

Ik probeerde vandaag mijn systeem te overklokken, na een hoop gekut in de BIOS komt er eindelijk resultaat in windows:
Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/021519_ellendige%20temps.png

Wat een verschrikkelijke temperaturen.
Ik heb de Vrin op 1,67V gezet. Dit werkt ook niet echt mee.
Iemand nog suggesties om deze temps beter te krijgen?
Core voltage op 1,2V proberen?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zet VRIN op stock 1.8, Hij wordt met lager eerder instabiel dan stabieler.

Remount je koeler, want die zit volgens mij niet goed..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:02

meddle

:o

Die temps zijn vrij gangbaar voor 1.26V op lucht volgensmij.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:21

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Inderdaad. Dat voltage moet gewoon omlaag.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik had deze ingesteld op 1,25. Echter wil de BIOS niet echt bepaald mee werken. Die Vcore die verschil soms nog al eens...
de VRIN moet op 1,7V?

Koeler is goed gemonteerd. Bij de Noctua is dit erg makkelijk. En heb deze goed strak gedraait.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
mirno schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:12:
Koeler is goed gemonteerd. Bij de Noctua is dit erg makkelijk. En heb deze goed strak gedraait.
Toch raar die hoge temps. Het moet toch ergens aan liggen. Zelf had ik deze ook op een fx8120 zitten welke bekent staan om de vele hitte die ze genereren. OC gemaakt van 3.1GHz naar 3.9GHz. Eigenlijk heeft hij altijd op 3.9 gedraait omdat ik vanaf het begin de power functie in asus bios had aangeklikt ;). Maar dat even ter zijde. In mijn mooie lucht gekoelde pc werdt de pc max rond de 52Graden met de fans op low noice adapters. Dus een goede koeler is het wel.
Denk dus dat er bij jou misschien wat mis is met, of, het contact oppervlak (hoe dit is je pasta?) of je hebt gewoon je voltage niet goed staan. Beide zou ook goed kunnen.

Toch even alles na lopen met de gedachte dat je het systeem nooit eerder heb gezien en probeert alle fouten te vinden. Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

De temperatuur klopt gewoon. Dat heb ik ook al ervaren met dezelfde koeler. Je voltage moet gewoon op 1.2v. Moet prima kunnen voor 4.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Weet niet precies waar het aan ligt. De pasta kan misschien wat lucht tussen gekomen zijn, wegens dat de koeler even van de CPU is losgegaan tijdens het vast schroeven, hoewel dit alsnog niet zoveel zou moeten uitmaken.
Zal het voltage op 1,2V proberen te zetten en de Vrin op zon 1,7 V.
Het is trouwens de CPU die ik van jouw heb over genomen rsnubje ;)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Die Vrin moet je op lucht gewoon op auto laten staan, maakt op mijn Gyga bord niets uit. Ik haal met 1.25v 4.4ghz, 1.2v 4.3ghz en op 1.15v 4.2ghz. Dit is mijn set:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 302,-€ 302,-
1Gigabyte GA-Z87P-D3€ 98,30€ 98,30
1Noctua NH-U12S€ 53,60€ 53,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 512,80

Deze OC guide heb ik gebruikt:

http://www.overclockers.c...o-overclock-intel-haswell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
millman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:37:
en in de tussentijd testen wij per 100Mhz een half uurtje prime small fft. zie ook mijn s1155 OC tutorial onder dit bericht (zelfhulp knop), dit geld eigenlijk ook voor s1150.
Small fft's voor een half uur maar? Na 6 uur aida64 kwam ik achter dat ik nauwelijk een uur haal met small fft's, zit daarom nu alleen met prime te testen.

Ik heb een van de chips die geen vcore lust. Met geen enkele mogelijkheid kan ik 1.2v op de chip krijgen, het verhogen van VRIN dat vcore zou moeten ondersteunen kom ik ook niet weg. Met uncore krijgt ik het ook niet stabiel ongeacht wat ik met VRING doe. Ik begin te denken dat mijn clock marge tot 1.16v (lees 1.16) gaat, verder dan dat krijg ik niet eens stock stabiel.

Kortom ik heb nu 3 profielen, waavan 4.5Ghz op 1.115v. Ze zijn allemaal 3-4uur itnelburn/aida64 stabiel, maar geen enkel 1uur in small fft's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
t0tum schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:53:
[...]

Small fft's voor een half uur maar? Na 6 uur aida64 kwam ik achter dat ik nauwelijk een uur haal met small fft's, zit daarom nu alleen met prime te testen.

Ik heb een van de chips die geen vcore lust. Met geen enkele mogelijkheid kan ik 1.2v op de chip krijgen, het verhogen van VRIN dat vcore zou moeten ondersteunen kom ik ook niet weg. Met uncore krijgt ik het ook niet stabiel ongeacht wat ik met VRING doe. Ik begin te denken dat mijn clock marge tot 1.16v (lees 1.16) gaat, verder dan dat krijg ik niet eens stock stabiel.

Kortom ik heb nu 3 profielen, waavan 4.5Ghz op 1.115v. Ze zijn allemaal 3-4uur itnelburn/aida64 stabiel, maar geen enkel 1uur in small fft's.
Ik zou me er niet al te druk om maken, als je er lekker mee kunt werken en gamen, wat boeien een paar syntetische stresstests dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

t0tum schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:53:
[...]

Een half uuer per 100Mhz omhoog om een snelle OC te testen en zo naar je eindresultaat toe te werken. Als ik elke OC opnieuw zou testen met 8 uur prime dan ben ik nog wel ff bezig. Stabiel wil bij mij zeggen 8u blend of zeker 5 uur LinX.
Het is mij niet helemal duidelijk, op +1,2v krijg je geen stabilietiet, maar op 1,15v wel? temperatuur dan?
Ieder zo zn keuzes natuurlijk, maar bij mij is niets stabiel als ik niet zeker 8 u geprimed heb.. Of dat nu voor 5Ghz is of voor 4,2ghz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
millman schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 00:29:

Het is mij niet helemal duidelijk, op +1,2v krijg je geen stabilietiet, maar op 1,15v wel? temperatuur dan?
Ik vind dit ook raar. Hoe meer vcore hoe instabieler het wordt. Temps zijn hoog, kruipen tegen de 90c.
Onderstaande draait nu iets langer dan 2 uur, beste resultaat tot nu toe. Dat heb ik vereikt door het alleen verlagen van vcore met 0.005v.

Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/031833_Untitled.png
Ik zou me er niet al te druk om maken, als je er lekker mee kunt werken en gamen, wat boeien een paar syntetische stresstests dan?
Ik wil sowieso een stabiel systeem, want ik doe van alles; van video encoden tot CAD werkzaamheden.

[ Voor 22% gewijzigd door t0tum op 03-07-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Probeer je geheugen snelheden en timings eens te varieren, begin laag op je standaard snelden en timings. Ook niet met bclk spelen nog, gewoon op 100 laten. Zet het voltage van je geheugen op 1.65v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Net weer alles naar optimized systeem opties gezet. En even snel een overklok geprobeerd.
Dit keer met dit als resultaat (even snel):
Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/031645_Re%20overclock.png
Al betere temps. Denk dat der 4,2GHz net aan haalbaar zal zijn.
De temps lopen ook op tot bijna 75 zag ik al... Dit was echter wel toen er tijdens de stress een game bezig was (om de GPU klok te laten zien op 1400MHz).

CPU-Z mist ziet ik net. hij staat op 4GHz en 1,76V 1,167

Ik heb echter nog een vraag over de GPU klok, hoe kan ik deze op stabiliteit o.i.d. testen?
En wat voor instellingen raden jullie aan bij de HD 4600?
Hij staat nu van 1250 -> 1400 MHz. Zou dit hoger kunnen? En zal ik hierbij nog het voltage verhogen...
Denk echter dat dit ook invloed heeft op de hitte van de CPU.
In-game wordt deze overigens niet eens 50 graden, meer rond de 40-45.

[ Voor 5% gewijzigd door mirno op 03-07-2013 19:30 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

1,2 volt voor 4Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

1,167V

[ Voor 97% gewijzigd door mirno op 03-07-2013 19:30 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
Eindelijk tijd gehad om ook eens mijn 4770k te overklokken met mijn g1 sniper 5
ben er even mee bezig geweest maar het is wel super stabiel nu

ik draai nu mijn 4770k op 4,2ghz met een uncore van 42
vcore 1.181v en vring voltage van 1.24v

intel burn test prime95 en aida stabiel met temperaturen rond de 85graden op de cores in intel burntest

in aida is dat rond de 70-75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Hoger dan je oorspronkelijk had gedacht toch
Wat is dat Vring voltage precies?
pummetje schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:27:
Eindelijk tijd gehad om ook eens mijn 4770k te overklokken met mijn g1 sniper 5
ben er even mee bezig geweest maar het is wel super stabiel nu

ik draai nu mijn 4770k op 4,2ghz met een uncore van 42
vcore 1.181v en vring voltage van 1.24v

intel burn test prime95 en aida stabiel met temperaturen rond de 85graden op de cores in intel burntest

in aida is dat rond de 70-75

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
mirno schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 19:35:
Hoger dan je oorspronkelijk had gedacht toch
Wat is dat Vring voltage precies?
[...]
ik had gehoopt om wat hoger te kunnen klokken maar het is erg snel
goede scores in benchmarks enzovoort dus voor nu goed genoeg
misschien kan ik met wat bios updates wat meer uit de cpu krijgen
omdat ik nu een beta bios draai

de vring voltage is het voltage van de voltage controller in de processor
die moet namelijk wat hoger als je overklokt met haswell
in het begin van de tekst staat het volgende
maar er is wel 1 stelregel: Vccin >= Vcore + 400mV.

ook moet je de uncore van de processor wat hoger zetten
hetzelfde als je cpu ratio

ik hoop dat dit klopt allemaal bij mij heeft het wel degelijk gezorgt voor meer stabiliteit
om de vring voltage ietsjes hoger te zetten

Gr
Jochem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Poe, ik kan er me lastig echt goed inbeelden wat alles nou precies daadwerkelijk doet.

Het Vccin is niet het vring voltage toch? Hoe hoog is dit aan te raden?
Het Vccin zal ik dan 400mV hoger zetten dan de Vcore.

De uncore ratio weet ik niet precies, aangezien ik wel op 3 locaties mijn uncore ratie (of multiplier) kan verstellen. Ook met de turbo van intel is deze nog aan te passen.
Voor de rest staan er ook voltages waar ik geen idee bij heb waar ze voor zijn. Heb een aantal van deze maar wat lager gezet, alleen t resultaat was instabiliteit.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Iedereen die hier matige oc's krijgt, varieer je ram timings en zet je geheugen vast op minimaal 1.65v

Vrin maakte bij mij geen verschil..

[ Voor 16% gewijzigd door Jovas op 03-07-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Wat heeft het geheugen met de CPU overklok te maken dan?
Jovas schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:07:
Iedereen die hier matige oc's krijgt, varieer je ram timings en zet je geheugen vast op minimaal 1.65v

Vrin maakte bij mij geen verschil..

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
mirno schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:18:
Wat heeft het geheugen met de CPU overklok te maken dan?
[...]
Hoge ram overclocks geven instabiele cpu overclocks, lage geheugen voltages ook..

Wil je alsjeblieft een beetje op je taal letten? Het is absoluut onnodig om op de man te spelen

[ Voor 16% gewijzigd door nedernakker op 03-07-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Als je de RAM gewoon op 1600MHz laat met voltage op AUTO. En voor de rest alleen met de CPU voltages kloot, kan het RAM er niet voor zorgen dat het stabieler wordt hoor...
Jovas schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:22:
[...]
Hoge ram overclocks geven instabiele cpu overclocks, lage geheugen voltages ook..

Je bent toch niet achterlijk of wel?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Zet je geheugen voltage maar eens op 1.65v(of hoger) en kijk wat je dan kunt halen.

Het is ook algemeen bekend en gerapporteerd door mensen die honderden Hasswells gebinned hebben dat lagere geheugen snelheden hogere cpu oc's kunnen garanderen.

Mijn ervaring is ook dat ik met hoger geheugen voltage ook hogere ram kloks kan halen, maar dit maakt het geheel en dus de cpu klok oc ook stabieler.

Met andere woorden, speel met je ram, Vrin heeft niet zoveel effect, helemaal niet op lage snelheden zoals 4.2ghz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
mirno schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:38:
Als je de RAM gewoon op 1600MHz laat met voltage op AUTO. En voor de rest alleen met de CPU voltages kloot, kan het RAM er niet voor zorgen dat het stabieler wordt hoor...
[...]
probeer je geheugen manuel in te stellen dus
de dram frequentie op 1600 en dan de timings en voltage zelf instellen
en xmp uitzetten

xmp wil niet altijd goed werken

om zeker te zijn kan je het beste even dit goed instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
pummetje schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:53:
[...]

probeer je geheugen manuel in te stellen dus
de dram frequentie op 1600 en dan de timings en voltage zelf instellen
en xmp uitzetten

xmp wil niet altijd goed werken

om zeker te zijn kan je het beste even dit goed instellen
Heb je je geheugen op 1.65v ingesteld? Volgens mij moet je echt wel hoger dan 4.2ghz kunnen halen.. wie weet is dat het probleem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
Jovas schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 20:57:
[...]
Heb je je geheugen op 1.65v ingesteld? Volgens mij moet je echt wel hoger dan 4.2ghz kunnen halen.. wie weet is dat het probleem wel
ja het geheugen is ingesteld op 1.65v
timings en alles zelf goed ingesteld
geheugen is ook stabiel

de cpu wil wel hoger maar de temperaturen zijn het probleem
ookal heb ik zo`n behoorlijk goede waterkoeler
de temperaturen zijn erg hoog als ik er meer vcore voltage bijdoe
en hoger ga klokken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik heb dit setje RAM: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Hier staat bij spanning 1,35V.

RAM zoals corsair vengeance heeft hier 1,5V -> pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

Vraag me af de invloed daarvan...
De timings zijn ook goed in te stellen (CL8 voor 8GB reepjes is best aardig, standaard).
Zal het op 1,65V proberen. Echter weet ik niet bijster veel van overklokken, en ben dan ook beniewd naar de invloed van die 1,35V die bij de specs staat...

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Ik heb ook zulk geheugen, alleen dan de low profile 8gb variant.. 1.35 en 1.5 was bij mij vooral bij hogere geheugen snelheden instabiel. Dit is het maximale wat ik tot nu toe stabiel heb:

4.4ghz, 1,25v, HT uit, geheugen op 2133mhz en 1.64v

Ik heb ook geprobeerd Vrin naar 1.2v te verhogen en nog wat trucjes uit deze guide maar het mocht niet baten:

http://www.overclock.net/...ell-overclocking-oc-guide

Ik denk dat ik na een BIOS revisie van mijn bord weer eens ga prutsen, ik vind het nu wel best deze settings. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Best aardige kloks! Gigabyte BIOS is hier ook nogal instabiel helaas, denk dat t voor t eindresultaat weinig uit zal maken, een nieuwe BIOS. Ik heb echter geen Vrinn voltage, is dit hetzelfde als het VRING voltage?
Ook heb ik nergens Vccin voltage zien staan dat minimaal 400mV groter dan de Vcore moest zijn.
Ik zit nu op 4,3GHz met 1,18V. HT staat wel aan, wist niet dat dit verschil maakte xD
Het geheugen staat op 1,5V 1600Mhz en 8-8-8-24-2T timings (standaard timings, alleen verhoogt voltage)
Echter tikken 2 cores zo af en toe de 80 graden aan. De andere 2 tegen de 75 graden.
Met die temps kan ik denk het voltage maar beter niet op 1,2V zetten neem ik aan :(

Echter zet mijn BIOS de heletijd 3 cores beschikbaar. En na zo'n 5 keer klikken zet hij deze eindelijk op de 4 cores, daarvoor schiet hij aldoor terug naar 3, best irritant. Ook het on/off gedoe achter de voltages en alles wat te veranderen is snap ik het nut niet van, zonder dat kan je ook niet eens op apply klikken.

[ Voor 55% gewijzigd door mirno op 03-07-2013 22:39 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
HT scheelt al gauw 5 tot 10 graden, daarom heb ik het uitstaan en 4.4ghz aan werd ook instabiel.

Ik draai nu de F4 BIOS, voor mobo zie lijstje aantal posts terug.

Lees deze guide goed door, daar staat veel info over Vrin:

http://www.overclock.net/...ell-overclocking-oc-guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Heb de guide gevolgd, heeft wel wat geholpen jah.
Dit is mijn huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/032123_Test%203.png
Met VRING voltage op 1,050 overigens.

Heb nu volgens een profiel van jouw guide ;) . Echter wordt de CPU wat mij betreft te warm.
Het verschil in Realtemp en CPUID hardware monitor vind ik overigens ook een erg groot verschil in de warmte van de CPU, het scheelt 10 graden per programma, welke moet ik serieus nemen? 80 vind ik nog wel gaan eerlijk gezeg, maar 90 niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mirno op 03-07-2013 23:30 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
mirno schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 23:25:
Heb de guide gevolgd, heeft wel wat geholpen jah.
Dit is mijn huidige situatie:
[afbeelding]
Met VRING voltage op 1,050 overigens.

Heb nu volgens een profiel van jouw guide ;) . Echter wordt de CPU wat mij betreft te warm.
Het verschil in Realtemp en CPUID hardware monitor vind ik overigens ook een erg groot verschil in de warmte van de CPU, het scheelt 10 graden per programma, welke moet ik serieus nemen? 80 vind ik nog wel gaan eerlijk gezeg, maar 90 niet.
Hyperthreading is wel mooi allemaal dat het scheelt in temperaturen als je het uitzet
( of je kiest ervoor om weer te delidden )
maar had je dan niet beter de i5 kunnen kopen?
het verschil is dat i5 geen hyperthreading heeft en de i7 wel
ik zou gewoon hypertreading aanzetten en gewoon wat minder vcore
en misschien wat terug klokken als dat nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik heb alles nu op 4,4GHz. Ga proberen de voltages lager te zetten zodat alles wat kouder wordt.
Delidden begin in voorlopig niet meer aan :p.
Zal spoedig de hypertreading ook aanzetten. Proberen of dit met 4,4GHz wat wordt. In-game, of tijdens het parren en rarren zal de CPU de 70 graden denk ik lang niet bereiken. Dus dan vind ik het wel prima.
4,5GHz krijg ik vandaag helaas niet stabiel met 10 runs intel burn test <90 graden.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
pummetje schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 23:59:
[...]

Hyperthreading is wel mooi allemaal dat het scheelt in temperaturen als je het uitzet
( of je kiest ervoor om weer te delidden )
maar had je dan niet beter de i5 kunnen kopen?
het verschil is dat i5 geen hyperthreading heeft en de i7 wel
ik zou gewoon hypertreading aanzetten en gewoon wat minder vcore
en misschien wat terug klokken als dat nodig is
Dit is een domme uitspraak die door veel domme mensen gemaakt wordt. De i7 heeft namelijk niet alleen HT, maar ook 8mb L3 cache, de i5 6mb. Dit komt er in het kort op neer dat de i7 sneller en efficienter data kan verwerken.

Ik gebruik verder geen software waar HT voordeel heeft, in BF3 is mijn framerate zelf stabieler, vooral de minimum framerates. Wat is nu software wat gebruik maakt van HT? In mijn muziek productie merk ik ook al geen voordeel.. HT is voor een groot deel gabekken lucht vind ik, de voordelen zijn zooooo minimaal..

Je hebt wel gelijk, ik had het ook liever aan gehad, maar dit kreng wil niet harder met HT! Ik ben benieuwd wat die Hasswell refresh op lga1050 voor gaat stellen, ik heb een vaag vermoeden dat deze i7 4770k op 4.4ghz snel de deur uit gaat zodra er iets waardigers uitkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Het verschil in die cache merk jij echt niet in je dagelijks gebruik, enkel in synthetische benchmarks. Het verschil in je portemonnee van € 100 wel. Dus ik ben het met Pummetje eens dat HT uitzetten op je 4770K juist de minder slimme oplossing is

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
nedernakker schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 06:54:
Het verschil in die cache merk jij echt niet in je dagelijks gebruik, enkel in synthetische benchmarks. Het verschil in je portemonnee van € 100 wel. Dus ik ben het met Pummetje eens dat HT uitzetten op je 4770K juist de minder slimme oplossing is
Daar ben ik het compleet mee eens.

Daarnaast heeft tot op heden de snelheid van een processor niet eens zo heel veel invloed op de FPS van games aangezien dit vooral GPU gerelateerd is. Maar voor CPU intensive games zoals bijvoorbeeld World of Warcraft merk ik een enorm verschil in fps met HT aan, en dat is voor een game wat slecht multithreaded geoptimaliseerd is. Voor de toekomst zul je toch steeds meer profijt hebben van HT. Dus het slimmere om te doen is een juiste overclock vinden met HT aan, en anders had je gewoon een i5 moeten kopen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Als 't allemaal te heet wordt kun je natuurlijk ook overwegen een betere koeling te bouwen, meer fans of voor OC'ers waterkoeling overwegen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Laatst online: 23:39
De HD5000 is snel joh jammer dat ik deze niet kan OCen!

Haha :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
nedernakker schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 06:54:
Ach waarom?
Je kan toch twee profielen maken, één stabiele lagere OC met HT en één stabiele hogere OC zonder HT. Je hebt gelijk als je HT nooit gaat gebruiken, dan was een i5 logischer, vooral voor het geld. Maar er zijn ook prog's die daar wel dankbaar gebruik van maken en idd Marco, ik denk ook dat dat in de toekomst steeds beter zal gaan.

Ik moet eerlijk zeggen, zelf switch ik ook nog wel vaker met HT. Het ligt er maar aan wat ik van plan ben om te gaan doen en met name de duur daarvan. Voor iets van een half uur ga ik HT niet perse aan of uit zetten, wel als ik er een paar uur, een dag of meerdere dagen mee bezig ga/moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Heb nu weer overklok van 4,2GHz.
Voltage op 1,14V. de 4,3GHz krijg ik niet stabiel met een voltage van 1.7 De temps vind ik dan te hoog (90+ graden).
Nu met 4,2GHz zit ik op 75-80 graden. Wat ik nog acceptabel vind. Helaas minder hoog als gehoopt.

Heeft nog iemand ideeën hoe ik het beste de IGP overklok kan gaan aanpakken? GPU's kunnen snel stuk gaan bij een te hoge overklok toch?
Nu is de IGP van 1150 -> 1400 MHz gegaan. Zou dit tot 1500-1700 kunnen zonder problemen (standaard voltage).

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
IGP is alleen interessant als je geen dedi kaart draait he ;)

(IGP 1600Mhz moet kunnen iig dat haalde ik met de HD4600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

1850 hier, 1750 op lucht.

Afbeeldingslocatie: http://www.hwbot.org/image/986596.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
ik zou graag willen delidden omdat ik toch wat meer wil overklokken
dan gaat mijn vader dat heel voorzichtig doen met een klein mesje

mocht er iemand tips hebben om eventueel te oefenen of dergelijke
of enige ervaringen met delidden
zou erg fijn zijn

bedankt

Jochem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Nice, zal 1700 gaan proberen met standaard GPUVoltage.
Denk dat meer dan 1700 weinig voordeel zal bieden.
Ik heb nog geen aparte GPU. Ik kan de game DISHONORED op max draaien met de HD4600. De overklok heeft wel geholpen voor de speelbaarheid ;).

Er komen over een tijdje (in de winter) 2 GPU's in. Ik denk 2x GTX 770. En als de nieuwe GPU's dan al bijna komen ga ik voor een nieuwe.
2e hands zal ik proberen een goedkope kaart te scoren. Nieuw of 2e hands moet ik nog zien. (eerst 1 GPU) en later een andere 2e hands.
Wil ook wel bitcoins/litecoins minen. Dus ga misschien voor AMD.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 21:39
pummetje schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:05:

mocht er iemand tips hebben om eventueel te oefenen of dergelijke
of enige ervaringen met delidden
zou erg fijn zijn

bedankt

Jochem
Schijnt dat t makkelijker kan met een bankschroef, een hamer en een blokje hout. Zie video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
tobitronics schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:31:
[...]

Schijnt dat t makkelijker kan met een bankschroef, een hamer en een blokje hout. Zie video

[video]
Nadeel hier me is, of het gaat goed, of het gaat goed mis. Met een mesje kun je nog voorzichtig zijn en heb je zelf meer controlle er over. Ik ga het zelf met een dubbelzijdig scheermesje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
mirno schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:18:
Nice, zal 1700 gaan proberen met standaard GPUVoltage.
Denk dat meer dan 1700 weinig voordeel zal bieden.
Ik heb nog geen aparte GPU. Ik kan de game DISHONORED op max draaien met de HD4600. De overklok heeft wel geholpen voor de speelbaarheid ;).

Er komen over een tijdje (in de winter) 2 GPU's in. Ik denk 2x GTX 770. En als de nieuwe GPU's dan al bijna komen ga ik voor een nieuwe.
2e hands zal ik proberen een goedkope kaart te scoren. Nieuw of 2e hands moet ik nog zien. (eerst 1 GPU) en later een andere 2e hands.
Wil ook wel bitcoins/litecoins minen. Dus ga misschien voor AMD.
Waarom AMD als je bitcoins wilt minen? Powerconsumption/Performance is nvidia toch wel de winnaar hoor. Kwa price/performance helaas niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

marco282 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 20:17:
[...]

Waarom AMD als je bitcoins wilt minen? Powerconsumption/Performance is nvidia toch wel de winnaar hoor. Kwa price/performance helaas niet helemaal.
Ik denk dat je je eens moet gaan verdiepen in bitcoin mining. Een AMD APU scoort nog hoger in bitcoinmining dan een titan.. iig is er met Nivia niet te minen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
Beter koop je gewoon een 5 watt usb asic stick draait zelfs elke zware gpu eruit! Maargoed flink offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Misschien kan je die ook wel overklokken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Voor bitcoins minen?
ChrisdeW schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:00:
Beter koop je gewoon een 5 watt usb asic stick draait zelfs elke zware gpu eruit! Maargoed flink offtopic

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
offtopic:
Ja zoek maar op Google, zat voorbeelden van, was laatst nog in de V&A op tweakers. Grafische kaarten lonen niet meer echt, hooguit als je ze toch al had... niet als je ze er extra voor moet kopen en ook nog eens dik de stroomrekening mag gaan dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
offtopic:
Die miners worden momenteel verkocht voor 1 BTC (~€70) voor 336MH/s, dus die €250 is echt insane overdreven veel.. Over een weekje o.a. hier te koop. Bitcoin discussie kan hier verder.

Ik heb inmiddels m'n 4770K draaiend, en wacht momenteel op de H220. (i.c.m. NF-F12 fans)
Volgende week dat ding maar eens delidden en kijken hoe ver ik hem richting de 5 GH/s krijg. :9

De bedoeling is om CLU tussen de DIE en IHS te doen, en MX4 tussen de IHS en de koeler (ik was eigenlijk ook van plan hier CLU tussen te doen, gezien dit gewoon samen zou moeten gaan met het koperen koelblok, maar lees ook her en der dat het niet aan te raden is.. iemand suggesties?

Nu al zin in :D

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 05-07-2013 11:27 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
CLU werkt prima op koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Als het verschil tussen MX4 en CLU tussen de IHS en koeler te verwaarlozen is dan kies ik liever voor MX4 voor de zekerheid :)
De grootste temp verlaging moet komen door het vervangen van het TIM.
De reden van MX4 was in eerste instantie om de voltage controllers naast de DIE af te dekken.... ;)
(maar of ik dit hiermee doe of met een stukje tape ben ik ook nog niet helemaal uit :P)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
pummetje schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:05:
Ik zou er niet aan beginnen met een mesje en zeker niet met een klein mesje, je moet een behoorlijk stuk onder de heatspreader komen. Als je iets te schuin snijdt zit je in de PCB.

Met een hamer heb je meer dan genoeg controle, als je het goed doet tik je de CPU alleen los van de heatspreader zonder dat hij de hele kamer doorvliegt. (En ook dat vliegen overleeft hij wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
vassago schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:06:
Ik zou er niet aan beginnen met een mesje en zeker niet met een klein mesje, je moet een behoorlijk stuk onder de heatspreader komen. Als je iets te schuin snijdt zit je in de PCB.

Met een hamer heb je meer dan genoeg controle, als je het goed doet tik je de CPU alleen los van de heatspreader zonder dat hij de hele kamer doorvliegt. (En ook dat vliegen overleeft hij wel)
mirno in "Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1" O-)

Ik neem aan dat dat de bankschroef + hamer truuk was die 'm vernaggeld heeft?

Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/051029_proc.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door SmiGueL op 05-07-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Pak gewoon een stevig stanley mes. Serieus, met een hamer???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
[quote]SmiGueL schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:23:
[...]
/quote]

Lekker nuttig, induviduele gevallen quoten. Gevallen te over waar het fout gaat met een mes, van defecte CPUs tot nog maar 1 werkend geheugen kanaal.
Bovenstaand voorbeeld kan m.i. alleen voorkomen als je op de punt of een klein gedeelte van de PCB kracht zet.

@Rsnubje, serieus? Met een mes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
vassago schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:32:
[...]
/quote]

Lekker nuttig, induviduele gevallen quoten. Gevallen te over waar het fout gaat met een mes, van defecte CPUs tot nog maar 1 werkend geheugen kanaal.
Bovenstaand voorbeeld kan m.i. alleen voorkomen als je op de punt of een klein gedeelte van de PCB kracht zet.

Gaat er om dat beiden manieren hun min punten heeft en dus niet de een per cé beter is dan de ander;)
Als jij het fijner vind met hamer prima, ik zelf zou voor een mes gaan.
Typish gevalletje niet in het midden slaan/houdblok niet gecentreerd op de cpu hebben.

Ik zoek eigenlijk nog even waar ik een goede mes hiervoor kan vinden, mensen zeggen dubbelzijdige scheermes, maar ik zou niet weten waar ik die vandaan moet halen. Zou een goede stanley mes ook voldoende zijn of is dat te dik?

[ Voor 20% gewijzigd door marco282 op 05-07-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

[...]
/quote]

Je kan met een mes omgaan of je kan het niet. Ik vind hardware met een hamer bewerken een beetje tever gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Lekker nuttig, induviduele gevallen quoten.
De reden dat ik die foto quotte was omdat je post overkwam alsof de hamermethode (zo goed als) niet fout kan gaan t.o.v. de stanleymes methode.

Je denkt toch niet dat ik er blij van wordt als ik dat soort foto's zie.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 18:25

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb het zelf met de hamermethode gedaan. Een generic stuk hout, een beta hamer en een of andere bankschroef. De eerste 4 "testsamples" gingen goed en ook mijn eigen processor ging gewoon goed. Degene van wie die foto is moet echt serieus nadenken of hij niet overal bubbeltjesplastic in zijn huis moet gaan doen...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Een interessant artikel over HT:

http://chipreviews.com/ma...attlefield-3-revisited/5/

En nog een:

http://chipreviews.com/ma...ormance-in-battlefield-3/

De conclusie is dat HT uit en hogere overclocks betere en consistentere performance geven in BF3(je weet wel dat spel waarvan iedereen claimt dat het HT efficient support.

Nogmaals, mensen met een i7 rapporteren geen hogere framerates door HT, maar door de 8mb cache van de i7 t.o.v. de 6mb van de i5. Dit is ook logisch, want er is 2mb extra L3 cache waardoor de cpu meer date in minder tijd kan verwerken. Iedereen die dit tegenspreekt snapt niet hoe deze cpu's werken, of wil het niet geloven/snappen..

[ Voor 8% gewijzigd door Jovas op 05-07-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Meh BF3 is niet het beste voorbeeld voor multithreading. Zeker online niet(variabelen zijn te groot). Beter testen ze Crysis 3 eens.

Wil niet zeggen dat ik niet geloof wat ze getest hebben, alleen de waarde ervan vind ik niet genoeg. Daarnaast wil ik ook nog wel eens een filmpje opnemen en renderen, dus dan heeft die HT wel degelijk nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
rsnubje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 17:02:
Meh BF3 is niet het beste voorbeeld voor multithreading. Zeker online niet(variabelen zijn te groot). Beter testen ze Crysis 3 eens.

Wil niet zeggen dat ik niet geloof wat ze getest hebben, alleen de waarde ervan vind ik niet genoeg. Daarnaast wil ik ook nog wel eens een filmpje opnemen en renderen, dus dan heeft die HT wel degelijk nut.
Ik speel alleen BF3, flims renderen doe ik niet, Cubase 5 heeft ook niet echt baat bij HT net als de rest van mijn muziek productie.

Maar inderdaad, ieder zijn ding, ik had ook liever een chip gehad die 4.8ghz deed met HT op 1.15v, maar helaas 4.4ghz HT uit it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
auto660 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:25:
Ik heb het zelf met de hamermethode gedaan. Een generic stuk hout, een beta hamer en een of andere bankschroef. De eerste 4 "testsamples" gingen goed en ook mijn eigen processor ging gewoon goed. Degene van wie die foto is moet echt serieus nadenken of hij niet overal bubbeltjesplastic in zijn huis moet gaan doen...
Haha ik heb het zojuist met de knife methode gedaan, ging perfect heb er een half uurtje over gedaan. Was ff vervelend een beginnetje maken maar daarna ging het allemaal wel. Het is vooral voorzichtig doen dat je niet het mesje er te ver in steekt maar dat is allemaal goed gegaan :-)

De temperaturen vallen me alleen wel beetje tegen, had meer verwacht.

Ik gebruikte de originele TIM van siwftech tussen mn h220 en cpu, heb nu de DIE --> Liquid ultra --> IHS (gelapped) --> Indigo Xtreme --> H220
Mijn winst is ongeveer 0.13v (dus kan mn voltage 0.13 hoger zetten voor de zelfde temperaturen) of 12graden lager met Linx avx

Hier beetje een foto overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/2013-07-05%2015.22.52.jpg

Nadat het kapje eraf kwam
Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/2013-07-05%2015.30.42.jpg

Het beginnetje van het lappen ( heb geen foto van eind resultaat helaas)
Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/2013-07-05%2015.42.21.jpg

Liquid ultra ge applied op de die (die druppels dicht bij de vrm's heb ik nog weg gehaald voor applyen)
Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/2013-07-05%2016.20.57.jpg

Indigo xtreme geplaatst voordat ik de swiftech h220 er op heb gezet
Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/2013-07-05%2016.39.55.jpg

Was dus weer een dagje geslaagd knuttselen :-) Met als resultaat na 2 uur prime95 max power
4.5ghz 4770k met HT aan @ 1.25vcore en de fans van h220 op 1000rpm (bijna compleet stil op het brom geluid van pwm motor van de fans)
Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/temps.png na 2 uur prime95 max power

Jammer dat er nog steeds een groot verschil zit tussen de cores!

EDIT: Blijkbaar heb ik de Reflow van de indigo extreme niet goed uitgevoerd, ik heb een re-reflow geprobeerd na even gegoogled te hebben want ik had namelijk de schroeven van mn waterblock te strak aangedraait waardoor de TIM materiaal niet overal tussen kon vloeien. Na dit opgelost te hebben kwam ik met de volgende resultaten, denk eraaan de screen hierboven van de temps waren met Prime95, ik krijg nu dus met lynx + avx dezelfde temperaturen als toen met prime95!~

Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/prime9545.PNG

Afbeeldingslocatie: http://marconijholt.com/tools/images/linxscreen45.png

[ Voor 14% gewijzigd door marco282 op 05-07-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Hier een update van een post van paar dagen geleden.

Na wat google werk te hebben verricht waren mijn vermoedens bevestigd, ik heb een lage vcore clocker. Chips die 4.8 kunnen halen op 1.18v maar struikelen op hogere voltages. Deze zijn te herkennen aan een lage default vcore die zij denken nodig te hebben, bij mij was dit 0.9v.

De standaard OC guides zijn hier niet van toepassing, want naast de vcore lusten ze ook geen onnodige cache voltage.
De truck was bij mijn om met zeer lage vcore te beginnen voordat ik vertrouwde x101's kreeg. Daarna 124's wegwerken met cache en geheugen.

Na enigszins stabiele overclocks te hebben gevonden test ik nu met de settings zoals ik die ook ga gebruiken: alle energie besparende functies aan, ht aan. Gskill die ik heb schijnt niet te klokken, dus ik blijf lekker op 1866Mhz:

Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-07/051903_Untitled2.png

De marge tussen stabiele 4.5 en 4.7 15min prime/cinebench is enkel 0.025v!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
t0tum schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:21:
De truck was bij mijn om met zeer lage vcore te beginnen voordat ik vertrouwde x101's kreeg. Daarna 124's wegwerken met cache en geheugen.
Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
BSoD code's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Bsod berichten. 101's zijn altijd vcore gerelateerd. 124 had ik weinig ervaring mee. Bij haswell had ik in het begin niks anders dan 124's. Blijkbaar gebruikte ik in het begin te veel van alles en kon niks stabiel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
t0tum schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:22:
Bsod berichten. 101's zijn altijd vcore gerelateerd. 124 had ik weinig ervaring mee. Bij haswell had ik in het begin niks anders dan 124's. Blijkbaar gebruikte ik in het begin te veel van alles en kon niks stabiel krijgen.
0x124 is in mijn ervaring bijna altijd vcore (dat is dan bloomfield, sandy ervaring en nu ook haswell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
marco282 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:23:
[...]

0x124 is in mijn ervaring bijna altijd vcore (dat is dan bloomfield, sandy ervaring en nu ook haswell)
Vreemd. Zie je dan ook andere codes voorbij komen? In de tijd dat ik 101's kreeg met lage vcore zag ik nog van alles voorbij komen 009c, 003b etc. Na 101's opgelost te hebben de enkele melding die ik nog zie is 124.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
t0tum schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:28:
[...]

Vreemd. Zie je dan ook andere codes voorbij komen? In de tijd dat ik 101's kreeg met lage vcore zag ik nog van alles voorbij komen 009c, 003b etc. Na 101's opgelost te hebben de enkele melding die ik nog zie is 124.
In principe kreeg ik nooit 0x101's maar altijd 0x124, heb t wel zelden eens gehad, maar dan was het ook gewoo n +vcore
0x101 kreeg ik vaak tijdens booten terwijl 0x124 in windows crashes waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
VTT of vcore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
marco282 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:30:
[...]

In principe kreeg ik nooit 0x101's maar altijd 0x124, heb t wel zelden eens gehad, maar dan was het ook gewoo n +vcore
0x101 kreeg ik vaak tijdens booten terwijl 0x124 in windows crashes waren
Veel verschil in de chips zou ik dan zeggen. Met alleen verhogen van vcore wordt ik maar instabieler. 124 waren bij mijn grotendeels verholpen door het draaien aan alleen de VRING, Uncore en System agent (zie plaatje).

Ben trouwens nog niet helemaal achter hoe NB Frequency precies gedraagt. Moet deze niet 1:1 lopen met je clock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
t0tum schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:53:
[...]

Veel verschil in de chips zou ik dan zeggen. Met alleen verhogen van vcore wordt ik maar instabieler. 124 waren bij mijn grotendeels verholpen door het draaien aan alleen de VRING, Uncore en System agent (zie plaatje).

Ben trouwens nog niet helemaal achter hoe NB Frequency precies gedraagt. Moet deze niet 1:1 lopen met je clock?
Ik had het hierbij dan over verleden ervaringen, sinds haswell draai ik ook windows 8, en die hebben die geweldige BSOD codes niet meer, althans is me niet opgevallen tijdens de BSOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Je hebt de 124's weggewerkt met cache en geheugen, wat bedoel je daar precies mee? Welke voltages heb je getweaked? Vring, System Agent en je uncore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Jovas schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:06:
Je hebt de 124's weggewerkt met cache en geheugen, wat bedoel je daar precies mee? Welke voltages heb je getweaked? Vring, System Agent en je uncore?
Ja, in mijn geval waren deze 3. Speel ermee, ieder chip is anders, misschien brengt dit wat.

Ter vergelijking zie mijn oude post - Hwinfo screen: t0tum in "Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"
Nu 4.5 stabiel op dezelfde vcore en een lagere uncore.
Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste