[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:
  • 62.198 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Kid Jansen schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:19:
[...]

Dat komt waarschijnlijk doordat ze vrijwel nooit dezelfde exemplaren testen. De reviewexemplaren die Prad krijgt zijn vaak voor Benelux+Duitsland, de UK heeft meestal eigen reviewexemplaren. Exemplarische verschillen zijn bij Dell UltraSharp schermen, zoals je in deze topicreeks hebt kunnen lezen, behoorlijk aanwezig.

Verder zal TFT Central natuurlijk ook een andere weging hebben dan Prad. Niet elk criterium weegt even zwaar, maar hoe de weging van criteria onderling is zal per site verschillen.

[...]

Iets anders dan zwart op zwart valt onder garantie, want dan zijn één of meerdere subpixels van die pixel altijd aan. Iets anders dan wit op wit betekent meestal dode (sub)pixels en valt niet onder garantie (behalve dan ISO 9241-307:2008, zie ook bijbehorend onderdeel in FAQ).

Aangezien je allebei hebt is het waarschijnlijk een stuck subpixel die is blijven steken op een waarde halverwege. Hij is dus niet altijd 0% of 100% aan, maar iets daar tussenin.

Je zou kunnen kijken of je hem weer mee kan krijgen met een programma als Stuck Pixel Sweeper of door er een paar keer op te drukken met je vinger.

Als dat niet werkt is het toch garantie. Als je kan aantonen dat het zichtbaar is op een zwart scherm valt het gewoon onder garantie en moet Dell je scherm omwisselen.
Bedankt voor je uitleg! Ik heb de Stuck Sweeper een half uur gebruikt en ook meermaals gedrukt op de pixel, maar mocht niet baten. In het verleden was er toch ook een mogelijkheid om het scherm te retourneren via een formulier i.p.v. bellen?

Zo niet, dan ga ik weer even bellen...

Edit:

Zojuist gebeld en de monitor wordt morgen omgeruild doordat hij op een zwart scherm ook zichtbaar is. Nogmaals dank voor de hulp! _/-\o_

Edit2:

Monitor zojuist ontvangen. Is geen U2311HB maar een U2312HM...
Hoop niet dat ik ermee achteruit ga, aangezien ik vaak heb gelezen dat de U2311HB een topscherm is voor z'n prijs.

Edit3:
Wow! Een behoorlijke vooruitgang in kleuren en helderheid. Ook de letters zoveel scherper. Mijn U2311HB ben ik nu al vergeten. Ik vraag mezelf nu eigenlijk wel af of dit scherm nu zoveel beter is of dat ik al die tijd een scherm heb gehad die niet goed was.

[ Voor 13% gewijzigd door Redondo1982 op 03-07-2013 17:32 ]

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daggie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-01 09:29
Mijn U2713HM is gisteren (op zaterdag) aangekomen. Onmiddellijk gecontroleerd op dode pixels en scherm lijkt perfect. In de linker benedenhoek een beetje backlight bleeding, maar eigenlijk opvallend weinig. Heel tevreden dus!

Besteld op Komplett.be en geleverd op ongeveer een 15u ..

Ik had hier zelf heel wat negatieve berichten gelezen over de U2713HM en ik wil dat een klein beetje "nuanceren" met mijn verhaal: er zitten ook goeie tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 17:52
Daggie schreef op zondag 07 juli 2013 @ 10:36:
In de linker benedenhoek een beetje backlight bleeding, maar eigenlijk opvallend weinig.
Dit lijken ze echt allemaal te hebben als ik zo de foto's en verhalen op internet lees.

Vandaag m'n vervangende monitor ontvangen maar ook deze heeft dat probleem en ik vind het wel storend, inclusief een dode pixel. Gaat dus wéér terug. :'(

Gaat ook om een U2713HM

[ Voor 5% gewijzigd door JorzoR op 08-07-2013 19:38 ]

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb een Dell Ultrasharp U2312HM, maar hoe de fuck maak je dat ding schoon?

Met mijn vorige matte LCD kon ik gewoon isopropanol+microvezeldoek gebruiken. Bij dit scherm lijkt dat de anti-glarecoating aan te tasten. Nou, daar kwam ik iets te laat achter maar veel schade heb ik daarmee niet gedaan. Maar zelfs water lijkt matte vegen te veroorzaken!

Dit is wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/teJFmEyOUfglY1b1Sl7qtghG/thumb.jpg

Beeld- en bouwkwaliteit van dit scherm zijn prima, maar die AG-coating? Echt belachelijk... Zo heb ik het nog nooit meegemaakt. Hoe wordt er in vredesnaam van me verwacht dat ik dat scherm schoonmaak? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 09-07-2013 15:45 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon beetje TFT cleaner of licht vochtige doek. Zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen is de lijm die de coating hecht aan de front polarizer water oplosbaar, en de coating kan er zelf ook niet al te goed tegen. Dus als je het te nat schoonmaakt, of met schoonmaakmiddelen, is de kans aanwezig dat je de coating aan tast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat bedoel je met TFT-cleaner? 2-propanol? Dat gaat totaal verkeerd.

Ook een vochtige doek produceert wat je op het plaatje in mijn vorige post kunt zien.

Ik heb ook een how-to gevonden over het verwijderen van de AG-coating: http://www.overclock.net/...2312hm-monitor-and-others
Dat zou het probleem waarschijnlijk oplossen, maar ik ben veel te bang dat ik het scherm beschadig tijdens die procedure.
Kid Jansen schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:00:
Gewoon precies wat ik zeg, TFT cleaner. Bij meeste winkels die computerapparatuur verkopen wel verkrijgbaar.
Ja maar wat zit erin, in die TFT-cleaner die jij bedoelt? :P
AFAIK bevatten die overpriced flesjes over het algemeen een oplossing van 2-propanol in water. 2-propanol en water zijn overduidelijk stoffen waar je deze monitor zeker niet mee moet schoonmaken.

Aangezien water zo'n beetje het mildste schoonmaakmiddel was dan in me opkomt, vraag ik me af wat ik verkeerd doe. Moet ik de monitor misschien alleen schoonmaken als hij koud is?
Nu is hij namelijk gewoon 'operating temperature', zo'n 32 graden.

[ Voor 92% gewijzigd door Compizfox op 09-07-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon precies wat ik zeg, TFT cleaner. Bij meeste winkels die computerapparatuur verkopen wel verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:22
TFT cleaner is rommel !!!! welk merk dan ook.

Gewoon water gebruiken, niet te nat maken en net zolang door-wrijven met een zachte doek dat het droog is, dan heb je een perfect resultaat.

Ik doe het met glassex :) al jaren zonder 1 enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Op deze specifieke monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
JorzoR schreef op maandag 08 juli 2013 @ 19:38:
[...]

Dit lijken ze echt allemaal te hebben als ik zo de foto's en verhalen op internet lees.

Vandaag m'n vervangende monitor ontvangen maar ook deze heeft dat probleem en ik vind het wel storend, inclusief een dode pixel. Gaat dus wéér terug. :'(

Gaat ook om een U2713HM
Wordt wel heel leuk zo met Dell ;(

Antwoord Dell support:
De verlichte plekken op de monitor worden gezien als een normale werking van het product, waarbij het inderdaad beter te zien is met donkere achtergrond. Tevens wordt de achtergrond-verlichting als meer " warmer" ervaren bij het kijken naar films. Kortom wordt hier gezien als een normaal werkend product.

Tot slot ook geen reden om tot vervanging over te gaan voor de pixel, daar het heel slecht te zien is op de monitor.
Adverteer dan niet met Dell Premium Panel Guarantee op de monitor. "Als u ook maar één heldere pixel gewaarwordt, kunt u uw beeldscherm gratis omruilen in het kader van de Dell Premium Panel Guarantee".

Hier gaan we dus nog even extra achteraan. Zucht.

Ben er eigenlijk alweer klaar mee. Zulke goede verhalen gelezen over de Ultrasharp monitoren, maar dit is natuurlijk ruk XD

[ Voor 5% gewijzigd door JorzoR op 10-07-2013 13:21 ]

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JorzoR schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:20:
Adverteer dan niet met Dell Premium Panel Guarantee op de monitor. "Als u ook maar één heldere pixel gewaarwordt, kunt u uw beeldscherm gratis omruilen in het kader van de Dell Premium Panel Guarantee".
Maar is het dan ook een bright pixel? Eerder had je het namelijk over een dode pixel:
JorzoR schreef op maandag 08 juli 2013 @ 19:38:
...inclusief een dode pixel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorde
  • Laatst online: 22-04 22:38
Ik heb een Dell U2312HM in principe ben ik daar heel tevreden over maar sinds afgelopen zaterdag heeft deze ineens kuren. Het scherm geeft wel of geen beeld en dat is meteen met het opstarten te merken. Als ik het startscherm van mijn pc krijg (bios) dan gaat het werken en totdat ik de pc uitzet zal het scherm het ook blijven doen. Ik heb een andere monitor er aan gehangen (via HDMI) die heeft de problemen niet, u2312 is aangesloten via DVI, vanavond even proberen met een andere kabel. Maar lijkt er op dat de monitor niet helemaal lekker meer is. Is dit toevallig een bekend probleem met een oplossing? (Gebruikt icm een XFX 7970HD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

JorzoR schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:20:
[...]

Wordt wel heel leuk zo met Dell ;(

Antwoord Dell support:

[...]

Hier gaan we dus nog even extra achteraan. Zucht.

Ben er eigenlijk alweer klaar mee. Zulke goede verhalen gelezen over de Ultrasharp monitoren, maar dit is natuurlijk ruk XD
Ik heb ook een dode (sub)pixel op men u2412m en heb ook last van een lelijke gele vlek die storend is bij een donker scherm.(gekocht hij komplett.be) Het kan dus kloppen dat dit "normaal" is.
Maar vind het al bij al wel veel geld voor een monitor dat zulke "fabrieksfouten" tolereert, ondanks alle positieve reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
Kid Jansen schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:27:
[...]

Maar is het dan ook een bright pixel? Eerder had je het namelijk over een dode pixel:

[...]
Nu je het zegt, ik dacht bright pixel daar wordt een dode pixel mee bedoelt ofzo. Maar het is inderdaad een bright pixel, op zwart zie je een lichtpuntje.

Ik heb de foto's laten zien, raar dat die support medewerker dan niet de conclusie trekt dat het een "bright pixel" is.
Gray|IA schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:54:
[...]

Ik heb ook een dode (sub)pixel op men u2412m en heb ook last van een lelijke gele vlek die storend is bij een donker scherm.(gekocht hij komplett.be) Het kan dus kloppen dat dit "normaal" is.
Maar vind het al bij al wel veel geld voor een monitor dat zulke "fabrieksfouten" tolereert, ondanks alle positieve reviews.
Wordt mij iets te makkelijk afgedaan als "normaal", heb ook foto's gezien van hetzelfde scherm waarin het dus veeeeeel minder aanwezig is. Dus het kan wel, en zo'n scherm wil ik omdat ik vaak met donkere beelden werk.

[ Voor 53% gewijzigd door JorzoR op 10-07-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het op zwart kan zien is het per definitie een bright (sub)pixel en valt het dus onder die garantie. Gewoon bellen, werkt volgens mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
De medewerker gaf al aan hierin een fout te hebben gemaakt toen ik begon over die Dell Premium Panel Guarantee, scherm wordt dus omgeruild, maar ook alleen vanwege de pixel. Die backlight bleeding wordt als normaal gezien :')

Hier trouwens de backlight bleeding:

Monitor 1: https://dl.dropboxusercontent.com/u/371714/Dell/monitor1.jpg
Monitor 2 (vervanging voor 1): https://dl.dropboxusercontent.com/u/371714/Dell/monitor2.jpg

(Brightness en contrast op 60%)

De 2e monitor wel minder, maar ik vind het alsnog storend met donkere beelden.

Op naar de 3e...

Met een beetje bleeding kan ik wel leven, maar voor mijn gevoel is dit gewoon teveel.

[ Voor 50% gewijzigd door JorzoR op 10-07-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die medewerkers bij Dell zijn volgens mij ook iets te ijverig in het weigeren van omruilen van schermen met problemen die door de premium panel garantie gedekt worden. Lees de laatste tijd hier behoorlijk vaak dat mensen pas na twee of drie keer proberen in het gelijk worden gesteld en dat het scherm alsnog wordt omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrankerik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01 13:15

vrankerik

't Leven is van de simpele.

Ik gebruik toevallig een "Emtec TFT cleaning kit". Het reinigt prima en zonder enig probleem voor de coating.
Ik sproei dat er op en zachtjes droog wrijven met verse propere en zachte doeken/vodden. 'k Gebruik gewoon het stof/materiaal dat er bij de "kit" in zit. Zacht wc papier lijkt me ook voldoende: sproeien en er met de rol dwars overgaan van links naar rechts van boven naar onder. Terwijl je bij iedere veeg de rol wat draait om vervuiling uit te sluiten. Ik doe het al draaiend. Doe het snel en efficiënt zodat de coating geen last heeft van het vocht.
Een ideale manier van reinigen me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 22:02
Vandaag mijn U2713HM ontvangen via Update.nl. Geen dode pixels maar ook bij mij verschrikkelijk veel backlight bleeding. Ben echt enorm teleurgesteld. Bijgaand een foto met gewoon daglicht op de achtergrond.

http://s21.postimg.org/l86kb4g5j/IMG_2457.jpg

Ik ga proberen via Update.nl een vervangend exemplaar te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Huit op 13-07-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-07 18:31
waar staat de brightness op? ik heb hem op 25 staan en das nog fel genoeg zelfs bij daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

shameete schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:02:
ik weet niet of dit het goeie topic is, maar afgelopen weekend echt een bizarre storing opgelost mbt. m'n Dell U2711 en m'n computer.

de computer startte na uitzetten niet zonder meer op. Niet eens voorbij de bios. (het asus moederbord geeft een fout aan dat de CPU een probleem zou hebben)
even spanningsloos maken lost het eenmalig op, tot je een reboot geeft.

Moederbord kapot zou je denken. Maar na goed zoeken blijkt er spanning op het moederbord te blijven staan via de displayport kabel vanuit mn dell u2711 via de grafische kaart... (XFX HD7970 DD GHZ edition)
En blijkbaar is dat voor het moederbord reden genoeg om een error te geven op de cpu waardoor het moederbord niet wakker wordt...

na wat zoeken blijkt het zo te zijn dan op pin no. 20 spanning staat, maar dat dit niet volgens de specs is in computerland? bron
heb nu de monitor maar even via een duallink DVI kabel aangesloten, blijkbaar heb ik dus een (mini) displayport kabel nodig waarbij pin 20 niet is aangesloten, alleen wordt dat in de specificaties van kabels niet echt aangegeven.

Tevens had de U2711 last van een knipperend menu lampje, maar sinds ik de aansluiting dus heb verwisseld is dat issue ook meteen opgelost 8)7
Ik had dit zelde probleem; PC wilde soms wel en soms niet opstarten. Nou kom daar maar eens achter dat het aan de $%@#! displayport ligt. Het probleem is dat hij alleen uit een 'cold-boot' niet wil opstarten als de monitor met displayport aangesloten is. Eerst dacht ik dat de voeding brak was (stond al bijna op het punt om een nieuwe voeding te bestellen...), aangezien hij dus zonder grafische kaart wel wil opstarten (on board video, geen displayport, duh) dus ik dacht dat het door teveel vermogen kwam. Moederbord uitgebouwd, en op het bureau met andere voeding wilde hij perfect opstarten (bleek dus dat ik het scherm toen uit gemakzucht met VGA aangezloten had)... Totdat ik merkte dat het door de displayport kwam en dat hij dan niet uit een cold-boot wil opstarten... Kom daar maar eens achter... Een bizar probleem inderdaad. Na lang zoeken kwam ik er dus ook achter dat het door pin 20 kwam en dat dit vaak voorkomt tussen een dell monitor en ATI kaart... Toen met een pinset pin 20 uit de connector gesloopt (>:)) en nu werkt het perfect (en kan eyefinity gebruiken oOo) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
Huit schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 22:51:
Vandaag mijn U2713HM ontvangen via Update.nl. Geen dode pixels maar ook bij mij verschrikkelijk veel backlight bleeding. Ben echt enorm teleurgesteld. Bijgaand een foto met gewoon daglicht op de achtergrond.

http://s21.postimg.org/l86kb4g5j/IMG_2457.jpg

Ik ga proberen via Update.nl een vervangend exemplaar te krijgen.
Direct contact opnemen met Dell, want dat traject moet dat bedrijf zelf ook doorlopen voor je monitor.

Ik kreeg dit nummer via Azerty: 0206745327. Je krijgt dan een medewerker aan de lijn waar je je service tag kan opgeven en die verbind je dan door naar een support medewerker.

Hou dus wel je service tag en serienummer bij de hand, staan ergens op de doos en/of monitor. Mochten ze tot vervanging overgaan dan heb je de volgende werkdag je nieuwe monitor.

Mijn 3e U2713HM monitor is inmiddels wel goed, veeeel minder backlight bleeding, op acceptabel niveau in ieder geval.

[ Voor 12% gewijzigd door JorzoR op 13-07-2013 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
JorzoR schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 20:22:
[...]

Direct contact opnemen met Dell, want dat traject moet dat bedrijf zelf ook doorlopen voor je monitor.

Ik kreeg dit nummer via Azerty: 0206745327. Je krijgt dan een medewerker aan de lijn waar je je service tag kan opgeven en die verbind je dan door naar een support medewerker.

Hou dus wel je service tag en serienummer bij de hand, staan ergens op de doos en/of monitor. Mochten ze tot vervanging overgaan dan heb je de volgende werkdag je nieuwe monitor.

Mijn 3e U2713HM monitor is inmiddels wel goed, veeeel minder backlight bleeding, op acceptabel niveau in ieder geval.
Bedankt, ik ga maandag direct bellen.

@Goofy1978: Helderheid staat op 40, maar ook op 25 is een potje MetroLL niet wat ik gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
Vandaag met Dell gebeld en ze konden morgen al een nieuwe konden bezorgen. Omdat ik dan niet thuis ben, kon het ook wel woensdag. Geweldige service!

Er deed zich nog wel het volgende voor. Na het noemen van mijn service tag gaf de medewerker van Dell aan dat de monitor niet in Nederland was verkocht, maar aan een buitenlands bedrijf. De medewerker heeft de site van Update.nl bekeken en hij gaf aan dat dat er op zich wel vertrouwd uitzag en dat ook de vermelde nummers klopten. Hij besloot daarop om me verder te helpen, maar voor mij betekent dit dat ik wel wat vraagtekens bij Update.nl stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
Huit schreef op maandag 15 juli 2013 @ 18:53:
Vandaag met Dell gebeld en ze konden morgen al een nieuwe konden bezorgen. Omdat ik dan niet thuis ben, kon het ook wel woensdag. Geweldige service!

Er deed zich nog wel het volgende voor. Na het noemen van mijn service tag gaf de medewerker van Dell aan dat de monitor niet in Nederland was verkocht, maar aan een buitenlands bedrijf. De medewerker heeft de site van Update.nl bekeken en hij gaf aan dat dat er op zich wel vertrouwd uitzag en dat ook de vermelde nummers klopten. Hij besloot daarop om me verder te helpen, maar voor mij betekent dit dat ik wel wat vraagtekens bij Update.nl stel.
Wel oppassen als deze monitor ook niet bevalt. Bij m'n 2e monitor begonnen ze al met dat de backlight bleeding "normaal" was, dat ik een 3e kreeg was meer omdat er in m'n 2e monitor nog een "bright pixel" zat, dus eigenlijk alleen daardoor omgeruild :P

Denk dat Update.nl dan een buitenlandse importeur gebruikt? Is niet zo heel gek in mijn ogen

[ Voor 5% gewijzigd door JorzoR op 15-07-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
JorzoR schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:40:
[...]

Wel oppassen als deze monitor ook niet bevalt. Bij m'n 2e monitor begonnen ze al met dat de backlight bleeding "normaal" was, dat ik een 3e kreeg was meer omdat er in m'n 2e monitor nog een "bright pixel" zat, dus eigenlijk alleen daardoor omgeruild :P

Denk dat Update.nl dan een buitenlandse importeur gebruikt? Is niet zo heel gek in mijn ogen
Als de 2e monitor niet bevalt, of als het een refurbished exemplaar is, dan gaat hij de volgende dag gewoon retour i.p.v. mijn originele. De originele stuur ik dan terug naar de webwinkel. Laat morgen weten hoe het gegaan is. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 17:51
Ik heb ondertussen ook een U2713HM ontvangen van CD-Romland. Ook de pixelgarantie erbij genomen, volgens mij geen enkele dode of hot pixels. Ook valt de backlightbleeding reuze mee linksonder, al met al erg tevreden. Wel een enorm scherm, heerlijk :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
Vandaag nieuwe monitor van Dell gekregen. Bij uitpakken direct een probleem, de voorkant van de monitorrand was niet zwart maar zilver <gloeiende gloeiende gloeiende>. OK, na gekalmeerd te zijn, bedacht ik me dat ik nu in ieder geval een mooie reden zou hebben om hem terug te sturen als hij niet goed zou zijn. Maar wat blijkt, monitor is erg goed. Nagenoeg geen backlight bleed, zeker niet die lelijke gele, en geen defecte pixels. Heeft ook nog maar 0 uur en 0 min gedraaid dus geen refurbished exemplaar (denk ik).

Maar goed, die zilveren rand is wel lelijk. Dus ik bij mijn originele monitor proberen of de zwarte rand er makkelijk af kwam. Na enig prustwerk bleek dat vrij eenvoudig. Op dat moment werd het wat donkerder buiten en leek het mij wel mooi om de monitoren naast elkaar te zetten. En nou komt het.... de backlight bleed bij mijn originele monitor (die nu dus even geen afwerkrand had) was weg!!! Ik hoefde maar licht op het punt te drukken aan de linker onderkant om het terug te krijgen.

OK, zilveren rand er ook af (bij die monitor maakte dat niets uit voor de backlight bleed) en omwisselen. Met de zilveren rand vervolgens op mijn originele monitor, was de gele backlight bleed links onder weer terug. Het lijkt dus niet zozeer de rand zelf te zijn maar iets binnen in de achterkant van monitor waar te weinig ruimte is o.i.d. waardoor er druk ontstaat op plaatsen waar dat niet moet.

Ik heb foto's gemaakt van het proces van verwijderen van de rand en het effect ervan op de backlight bleed. Mochten jullie interesse hebben dan kan ik die morgen online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je geen defecte pixels hebt zou het dus haast een beter idee zijn om de rand met een dremel te bewerken. Gewoon op de plaatsten waar het te strak zit iets van 0.2 mm er af frezen/schuren. Als je het heel netjes doet valt het denk ik ook niet op en heb je geen problemen met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 23:31
Huit schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:47:
Het lijkt dus niet zozeer de rand zelf te zijn maar iets binnen in de achterkant van monitor waar te weinig ruimte is o.i.d. waardoor er druk ontstaat op plaatsen waar dat niet moet.
Ja, dat is het effect van Liquid Crystal Display he. Als je drukt ergens gaat het helemaal mis. Het is meerdere malen genoemd in dit topic dat de panelen prima zijn, maar dat de montage van Dell in de behuizing te wensen overlaat. Dat is erg erg jammer natuurlijk.

Als je een laptop hebt krijg je hetzelfde effect wanneer je probeert het scherm bovenaan de draaien (twist). In de hoeken komt dan de meeste spanning en zie je backlight bleeding ontstaan. Bij slecht ontworpen behuizingen is er continu teveel druk op het paneel waarmee die backlight bleeding een defect is.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
Kid Jansen schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 23:22:
Als je geen defecte pixels hebt zou het dus haast een beter idee zijn om de rand met een dremel te bewerken. Gewoon op de plaatsten waar het te strak zit iets van 0.2 mm er af frezen/schuren. Als je het heel netjes doet valt het denk ik ook niet op en heb je geen problemen met garantie.
Het kan zelfs subtieler. Voor zover ik het kon beoordelen zit aan de binnenkant/achterkant van de rand (wat je dus pas ziet als je hem er af haalt) een stuk plastic dat het scherm op zijn plaats drukt. Dat kun je ter plekke eenvoudig verwijderen of minder dik maken waardoor de druk afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Huit schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:47:
...

Ik heb foto's gemaakt van het proces van verwijderen van de rand en het effect ervan op de backlight bleed. Mochten jullie interesse hebben dan kan ik die morgen online zetten.
Ik ben "extreem" geintresseerd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
OK, hierbij wat foto's om het verwijderen van de lijst te illustreren. Ik heb de foto's afwisselend van de grijze en zwarte lijst gebruikt, al na gelang ze beter waren geslaagd.

Je kunt het beste aan de bovenkant of linker zijkant beginnen. Zorg dat je aan de rechterkant, onderaan eindigt, want daar zitten de OSD buttons en die zijn via een plat kabeltje verbonden met de monitor. Die moet je als laatste nog losschroeven.

Om een begin te maken en later het verwijderen soepeler te laten gaan, heb ik voorzichtig een schroevendraaier richting de achterkant onder de monitorkast gestoken. De lijst komt er dan makkelijker uit. Niet bang zijn, je moet soms best een beetje trekken. Later steek je de schroevendraaier op dezelfde manier er onder om de lijst zo stukje bij beetje los te krijgen. Het kan overigens ook zonder schroevendraaier maar dan moet je wat harder trekken.

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/5u8uar02n/Schroevendraaier.jpg

Na enige tijd ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/g0p26q7a3/Half_open.jpg

Zoals gezegd, moet je rechtsonder eindigen want daar zitten de buttons nog vast:

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/wpvjzra6z/Buttons_vast.jpg

Met een Philips-0 schroevendraaier kun je de 4 schroefjes van het kleine printje losschroeven, printje samen met het zwarte plakbandje lostrekken en dan ziet het er zo uit (2 foto's, 1 van de zwarte lijst en 1 van de grijze):

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/ubcv6t8pn/Buttons_los.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/hs530541r/Buttons_los_grijs.jpg

Dat is het, de lijst is los. Je kunt de monitor nog steeds rechtop zetten en ook aanzetten door op de onderste button van het printplaatje te drukken.

Hieronder het verschil in backlight bleed bij mijn oude monitor: boven met lijst, onder zonder lijst.

met lijst
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/cpx9bd2kp/Oude_monitor_met_lijst.jpg

zonder lijst
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/4kuopp2jv/Oude_monitor_zonder_lijst.jpg

Zoals ik al eerder heb opgemerkt, hoeft het verwijderen van de lijst geen verschil te maken. Mijn nieuwe monitor had uit zichzelf al veel minder backlight bleed en daar maakte verwijderen van de lijst niets uit. Mijn oude monitor had zonder lijst echter nog minder backlight bleed dan de nieuwe.

Zoals te zien is op de foto van de binnenkant van de lijst, zou het mogelijk moeten zijn om aan de binnenkant wat plastic te verwijderen op tactische plaatsen (in de linker onder hoek), zodat de druk op het paneel daar afneemt. Maar dat durfde ik zelf niet aan, en was uiteraard ook niet nodig bij mijn nieuwe monitor.

[ Voor 12% gewijzigd door Huit op 22-07-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

TheJVH schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 16:55:
Ik heb ondertussen ook een U2713HM ontvangen van CD-Romland. Ook de pixelgarantie erbij genomen, volgens mij geen enkele dode of hot pixels. Ook valt de backlightbleeding reuze mee linksonder, al met al erg tevreden. Wel een enorm scherm, heerlijk :) .
Die kunnen nog verschijnen in de eerste paar dagen dat je hem gebruikt. (of het is puur dat het je niet opvalt in het begin)

Ik had een paar dode subpixels op mijn U2312HM en dat heb ik uiteindelijk weten te fixen door ze te verhitten :)
Je kookt wat water en drenkt een washandje (of doekje, of een oude sok, whatever :+) in dat kokende water en doet dat in een (waterdicht) boterhamzakje. Dat druk je (voordat het is afgekoeld) precies tegen de dode pixel aan. Niet te hard drukken, en alleen op zo'n klein mogelijk plekje, je wilt immers je paneel niet vervormen doordat je het oververhit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

@Huit: Thx, ik heb bij mijn paneel last van een lelijke gele bleed linksboven.
Ik ga dit volgend weekend eens proberen te corrigeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
Gray|IA schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:24:
@Huit: Thx, ik heb bij mijn paneel last van een lelijke gele bleed linksboven.
Ik ga dit volgend weekend eens proberen te corrigeren. ;)
Graag gedaan. Ben heel benieuwd naar je resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Sinds vandaag een probleem met mijn Dell U2412M. Er was sinds het begin al wel een "probleempje", maar geen dode pixels en backlightbleeding, dus zo gelaten. "Probleempje" is als het scherm uit staat, dit lichtjes fluit/piept. Iets in de voeding dus als die onbelast is. Weinig aan gestoord, ik zit toch niet in dezelfde kamer als het scherm uit staat.

Probleem sinds vandaag, mijn gsm laadt niet meer op als deze aangekoppeld is. Deze wordt meer opgeladen aan mijn pc dan in de stekker, dus dat viel snel op. In mijn usb poorten van mijn scherm zit een toetsenbord met backlight, een draadloze muis en een usb stickje. De gsm kwam er om de dag ongeveer bij.

Het lijkt dus alsof de usb poorten van het scherm niet meer genoeg kracht hebben of dergelijks? Gevolg van de piepende voeding die zachtjes stuk gaat? Geen idee of dat mogelijk is of onzin. De gsm geeft aan dat hij opgeladen wordt, maar de batterij telt af in plaats van op. Wisselen van poort in het scherm helpt niet, wanhopig alle 4 al geprobeerd. In een usb poort rechtstreeks in mijn laptop laadt de gsm wel op zonder probleem. Mijn toetsenbord, muis, noch usb stick geven problemen.

Iemand een idee wat mogelijk is? Zouden ze de voeding gewoon vervangen of loop ik het risico een slechter scherm te krijgen? Na alle negatieve berichten hier toch wat schrik hier voor, maar een probleem is ook maar niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOrang3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb recent de U2412M binnengekregen. Maar heb 1 dode pixel en last van erg veel backlight bleeding. Wat raden jullie aan; bij Dell op garantie gooien of onder wet koop op afstand terugsturen naar webwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Rafael schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:50:
Gevolg van de piepende voeding die zachtjes stuk gaat?
Ja dus, vanmorgend sprong het scherm constant aan en uit en even later dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel erg slecht dan, want dat scherm kan niet meer dan 2 jaar oud zijn (aangezien hij toen pas uitkwam). Zit in ieder geval garantie nog op, dus zou gewoon Dell of winkel waar je hem hebt gekocht bellen en vragen om een vervangend exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Aangekocht in mei 2012, fabricage datum eind februari 2012. Zou 3 jaar garantie op zitten. Kreeg het wel wat op m'n zenuwen dat Dell overal naar een service tag of express tag vroeg en ik dat noch op de monitor noch op de doos kon terugvinden. Daarna maar gekozen uit de 3 nummers om te bellen en uiteindelijk goed terecht gekomen. Morgen leveren ze een nieuwe aan huis, volgende week halen ze de oude op en bellen ze terug of de nieuwe naar wensen functioneert. Toch wel tevreden met zo'n service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:32

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Beste mede-Tweakers,

Ik heb tijd lang veel plezier gehad van mijn Dell U2711, tot dat deze op een dag ermee ophield zonder enige reden. Dell wilde hier niets aan doen, en gelukkig via mijn Inboedel verz. het complete aankoopbedrag terug gekregen. Nou zag ik tijdje geleden dat de U2711 vervangen is door de U2713H, en dat de prijs van de 2711 flink gestegen is waardoor ik het niet meer waard vind om deze nog een keer aan te schaffen. De Dell U2711 was enorm populair, veel over te vinden, maar ik moet zeggen over de U2713H vind ik dit enorm tegenvallen, ook bijv. het weinig aantal video reviews op Youtube.

Ook lees ik dat de meningen nogal verdeeld zijn over de Dell U2713H. En ik ben benieuwd of iemand hier deze monitor heeft en iets kan vertellen hoe de monitor bevalt..

Ik ben Hobby fotograaf, maar wil dit ook zeker meer uit gaan bouwen, vandaar dat ik nu ook echt bezig ben met investeren in goed apparatuur, en een goed scherm is 1 van de belangrijke dingen :) Mijn budget is rond de 700 euro, en automatisch kwam ik terug bij Dell (vanwege mijn vorige monitor waar ik zo enorm tevreden over was) Maar de manier van service was ik niet over te spreken de vorige keer, ook de backlightbleeding was enorm aanwezig op mijn vorige monitor.

Wat ik voor zover "gevonden" aan verschil met de U2713H & U2711

* De coating op de Dell U2713H is stukke beter dan op de 2711 waardoor het beter beeld zou (weer)geven...
* Energie verbruik ligt een heel stuk lager van de U2713H
* Paneel zou een beter kleurweergave hebben dan de U2711

Verder zou ik dus ook het scherm regelmatig willen kalibreren, maar ik heb echt geen zin om een X-Rite i1Display Pro aan te schaffen van 180 euro. Maar het is voor mij onduidelijk of bijv. de Datacolor Spyder 4 PRO er bijv. ook op zou werken omdat ik steeds terug blijf lezen over die X-Rite i1Display Pro.

Nou een heel verhaal, ik hoop dat iemand wat kan vertellen hierover, in me hoofd loopt het allemaal beetje vast.
Ook heb ik zelf geen andere monitors gevonden die rond dit bedrag de kwaliteit van de Dell U2713H leveren, maar miss dat ik iets mis?

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mother_Goozz schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 11:35:
Ook lees ik dat de meningen nogal verdeeld zijn over de Dell U2713H
Weet je zeker dat het niet om de U2713HM ging?
Maar de manier van service was ik niet over te spreken de vorige keer...
Zat er nog wel garantie op dan?
* De coating op de Dell U2713H is stukke beter dan op de 2711 waardoor het beter beeld zou (weer)geven...
Beter is in dit geval nogal subjectief. Je hebt een stuk meer reflectie, maar het beeld lijkt wel scherper (minder last van het zogenaamde boterhamzakjes effect waar veel mensen zich aan stoorden met de U2410, U2711 en U3011).
* Paneel zou een beter kleurweergave hebben dan de U2711
Dit is nogal kort door de bocht. Het kleurbereik van de U2713H is iets groter dan dat van de U2711 en de Adobe RGB dekking is daardoor ook nog wat hoger (99.3% i.p.v. 97.1%). Maar uiteindelijk is een goede kleurweergave van veel meer factoren afhankelijk, zoals gamma tracking van alle kanalen, witbalans, maar bijvoorbeeld ook zwartwaarde / contrast.

Ik heb niet alle reviews gelezen van de U2713H, maar ik betwijfel dat de U2713H het hier op alle vlakken beter doet dan de U2711.
Verder zou ik dus ook het scherm regelmatig willen kalibreren, maar ik heb echt geen zin om een X-Rite i1Display Pro aan te schaffen van 180 euro. Maar het is voor mij onduidelijk of bijv. de Datacolor Spyder 4 PRO er bijv. ook op zou werken omdat ik steeds terug blijf lezen over die X-Rite i1Display Pro.
Dat komt doordat de X-Rite i1Display Pro de enige colorimeter is waarmee je de U2413, U2713 en U3014 hardwarematig kan kalibreren (zie ook startpost: Welke colorimeter kan ik het beste aanschaffen om mijn beeldscherm te kalibreren?).

Een softwarematige kalibratie (die overigens alsnog gedeeltelijk hardwarematig kan zijn door simpelweg de functies in het OSD te gebruiken voor het grootste deel van de correcties) kan met elke consumentencolorimeter of -spectraalfotometer die jouw OS ondersteunt en geschikt is voor jouw beeldschermtype (en in geval van TFT LCD ook backlighttechnologie > bij U2713H wide gamut LED).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
MrOrang3 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 08:47:
Ik heb recent de U2412M binnengekregen. Maar heb 1 dode pixel en last van erg veel backlight bleeding. Wat raden jullie aan; bij Dell op garantie gooien of onder wet koop op afstand terugsturen naar webwinkel?
Als je snel een nieuwe wilt via Dell. Maar dan zit je er wel aan vast. Als je de tijd hebt en een alternatieve monitor hebt dan zou ik het via wet koop op afstand doen. Dat kun je in principe zo vaak herhalen tot je een monitor hebt die je goed vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huit schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:20:
Dat kun je in principe zo vaak herhalen tot je een monitor hebt die je goed vindt.
Dat wordt wel lastig bij dezelfde winkel. Om te beginnen kan de winkel moeilijk gaan doen, maar je hebt ook kans dat je dan gewoon weer hetzelfde exemplaar krijgt als wat je bij een eerdere bestelling kreeg.

Dat laatste zal je met een U2412M misschien niet heel veel last van hebben als je voor een grote en populaire webshop kiest, maar vooral met de U2713H en U3014 is dat wel een reëel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
Kid Jansen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:25:
Dat wordt wel lastig bij dezelfde winkel.
Maar dat hoeft natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Dank voor het reageren Kid Jansen!
Heb jij ervaring met de Dell U2713H toevallig?

De punten die ik noemde heb uit reviews/youtube video's, persoonlijk dus geen ervaring mee.
Jammer dat jij nog geen review heb geschreven over de Dell U2713H, je hebt me flink over de streep getrokken betreft de aankoop van de U2711, komt die vandaag of morgen nog toevallig haha ;) :P

Koning der reviews ben jij :D

Ik zat nog te denken om 2x 24 inch te gaan, maar liever kwaliteit dan kwantiteit in dit geval...
Maar in het kort eigenlijk, is de U2713H een kleine verbetering tegenover de U2711? (was een geweldige monitor!!)

Btw, facepalm momentje, had net pas door dat het ging om hardwarematige calibratie idd ipv softwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mother_Goozz schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:58:
Heb jij ervaring met de Dell U2713H toevallig?
Nee, maar de Prad en TFT Central reviews zijn altijd erg goed en kan je wat mij betreft prima als referentie gebruiken.
Jammer dat jij nog geen review heb geschreven over de Dell U2713H, je hebt me flink over de streep getrokken betreft de aankoop van de U2711, komt die vandaag of morgen nog toevallig haha ;) :P
Ik ben gestopt met reviewen. Kost simpelweg teveel tijd die ik niet kan vrijmaken naast studie, werk en sport als ik er niks aan verdien. Ik ga alleen weer reviewen als ik per uur wordt betaald. Dat kan eigenlijk alleen door voor een grote reviewsite te werken, maar dan kan het vaak weer niet thuis en moet het tijdens kantooruren, waardoor het alsnog niet met studie te combineren is.

Dit had ik overigens al eerder in dit topic laten weten: Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOrang3
Kid Jansen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:25:
[...]

Dat wordt wel lastig bij dezelfde winkel. Om te beginnen kan de winkel moeilijk gaan doen, maar je hebt ook kans dat je dan gewoon weer hetzelfde exemplaar krijgt als wat je bij een eerdere bestelling kreeg.

Dat laatste zal je met een U2412M misschien niet heel veel last van hebben als je voor een grote en populaire webshop kiest, maar vooral met de U2713H en U3014 is dat wel een reëel probleem.
Bedankt voor de reacties. Liefst eigenlijk via Dell, maar ik weet niet of zij probleem van bleeding + dode pixel erg genoeg vinden om het scherm om te ruilen. Ik heb geen ervaring met hun klantenservice. Doen ze daar moeilijk over?

Wet koop op afstand heeft als nadeel weer, wachten op geld en terugsturen wat ook weer kosten met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk niet. Weet je zeker dat het een volledig dode pixel (altijd zwart) is? Als je hem namelijk op een zwarte achtergrond kan zien valt het bij Dell altijd onder garantie, want dan is het een bright of stuck (sub)pixel.

Het kan zijn dat hij zowel op een zwarte als op een witte achtergrond zichtbaar is, dan is hij stuck op een waarde ergens halverwege de kleurdiepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOrang3
Kid Jansen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:30:
Waarschijnlijk niet. Weet je zeker dat het een volledig dode pixel (altijd zwart) is? Als je hem namelijk op een zwarte achtergrond kan zien valt het bij Dell altijd onder garantie, want dan is het een bright of stuck (sub)pixel.

Het kan zijn dat hij zowel op een zwarte als op een witte achtergrond zichtbaar is, dan is hij stuck op een waarde ergens halverwege de kleurdiepte.
Nee, alleen op groen/blauw/wit. Daarom wil ik wel dat Dell het dan vanwege bleeding om gaat ruilen. Maar ik weet niet of ze daar moeilijk in zijn. Anders is wet koop op afstand een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de groene en blauwe subpixels van die pixel zijn dood. Van alle primaire (R, G, B ) en secundaire (C, M, Y) kleuren en wit en zwart is hij dus alleen op rood en zwart niet zichtbaar.

Dell gaat het overigens niet voor de bleeding omruilen, zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen. Wet kopen op afstand is dus eigenlijk je enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
Kid Jansen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:58:
Dell gaat het overigens niet voor de bleeding omruilen, zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen. Wet kopen op afstand is dus eigenlijk je enige optie.
Bij mij deden ze absoluut niet moeilijk over omruilen i.v.m. bleeding. Hoefde zelfs geen foto of wat dan ook te sturen.

Toch zou ik achteraf gezien liever via wet koop op afstand hebben gehandeld. Als de monitor die je via Dell krijgt ook niet bevalt, heb je een probleem, want dan neemt zowel de webwinkel als (mogelijk) Dell de monitor niet meer terug.

[ Voor 23% gewijzigd door Huit op 25-07-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elian0
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-07 11:10
Mag ik vragen welke inboedelverzekering dit soort schade dekt? Wist niet dat zoiets onder een dergelijke verzekering kan vallen.
Dell wilde hier niets aan doen, en gelukkig via mijn Inboedel verz. het complete aankoopbedrag terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

elian0 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 18:46:
Mag ik vragen welke inboedelverzekering dit soort schade dekt? Wist niet zoiets dat onder een dergelijke verzekering kan vallen.

[...]
Ik wist dit ook niet, kwam er 1 1/2 maand later pas achter, gelukkig had ik me scherm nog niet in de kliko gegooid :P

Brochure Univé Inboedel

Op pagina 9 onder: Kostbare Inboedel. Ik heb deze kwestie bij Unive voorgelegd, en uiteindelijke het hele bedrag vergoed gekregen. (Monitor was nog binnen de garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elian0
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-07 11:10
Aha, interessant. Dank. Dan zul je de inboedelverzekering Superieur hebben (linkerzijde op de genoemde pagina). Fijn dat je dat nog op tijd ontdekt hebt.
Mother_Goozz schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:45:
[...]

Ik wist dit ook niet, kwam er 1 1/2 maand later pas achter, gelukkig had ik me scherm nog niet in de kliko gegooid :P

Brochure Univé Inboedel

Op pagina 9 onder: Kostbare Inboedel. Ik heb deze kwestie bij Unive voorgelegd, en uiteindelijke het hele bedrag vergoed gekregen. (Monitor was nog binnen de garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...Dell wilde hier niets aan doen...
Mother_Goozz schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:45:
...Monitor was nog binnen de garantie...
Eigenlijk zou je dit dan gewoon nog een keer aan Dell moeten voorleggen en zeggen dat dit echt niet kan. Zij geven standaard die garantie bij je scherm, dus dan zijn ze ook wettelijk verplicht om die te leveren.

Ze hebben wel vakker last van overijverige supportmedewerkers (in het voordeel van Dell dan), zoals wel is gebleken uit dit topic. Soms wil het nog wel eens helpen om het nog een keer te proberen.

Je zou misschien ook aan kunnen kloppen bij de Consumentenbond, die schijnen ook wel te willen helpen met dit soort gevallen. Staat volgens mij alleen tegenover dat jouw probleem dan als voorbeeld in het tijdschrift kan verschijnen mocht er een keer een artikel over geschreven worden.

Het is eigenlijk jammer dat je al het geld terug hebt gekregen van je inboedelverzekering, want nou kan je van Dell niks meer vragen. Anders is het volgens mij verzekeringsfraude, maar misschien niet als je het aan je verzekeraar uitlegt en terug betaalt. Daarnaast gaat meestal de premie van verzekeringen meestal omhoog als je er aanspraak op maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Kid Jansen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 23:08:
[...]

[...]

Het is eigenlijk jammer dat je al het geld terug hebt gekregen van je inboedelverzekering, want nou kan je van Dell niks meer vragen. Anders is het volgens mij verzekeringsfraude, maar misschien niet als je het aan je verzekeraar uitlegt en terug betaalt. Daarnaast gaat meestal de premie van verzekeringen meestal omhoog als je er aanspraak op maakt.
Ik heb Meerdere keren met Dell gesproken, maar het viel gewoon niet onder de garantie zeiden ze. Punt was dat ik roze vlekken zag in me scherm, deze werden ook steeds erger. Alsof er een druk opbouw was binnenin het scherm. Toen die begon te stinken en enorm warm werd, draaide ik de monitor om om de stekker eruit te halen, en hoorde een Knak in het scherm. Waarschijnlijk door de druk in het scherm was er iets gebarsten i.c.m. de hitte. Dell wilde hier totaal geen verantwoordelijkheid voor nemen, was mijn eigen schuld. Mijn monitor zag nog uit alsof die nieuw uit de doos komt.

Unive heeft iemand gestuurd, die heeft er flink naar gekeken en onderzocht, en kwam tot de conclusie dat het niet mijn schuld was. Daarom kreeg ik het aankoopbedrag terug. Aan Dell had ik totaal NIETS 8)7

Ik zit nu te denken om misschien een mooie 2de hands U2711 te kopen. Kan er 2 halen voor de prijs van 1 U2713H, waarvan ik het gevoel heb dat deze amper beter is dan de U2711.... Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Nieuwe scherm geleverd. Enfin, geleverd. Compleet verkeerde adres afgezet en om een of andere reden had die bewoner dat zelf niet in de gaten. Is dan wel zo vriendelijk geweest om de doos niet te openen en naar hier te brengen. Fout van UPS en de bewoner, volgens de website van UPS is er getekend met mijn naam maar ik kan jammer genoeg geen handtekening opvragen.

Het scherm zelf geeft me wat minpunten waarvan ik niet weet wat ik er mee moet doen:
- Het scherm kantelt nogal simpel links en rechts, minste aanraking en het draait. Kan ik zelf oplossen door de voet te wisselen, dus geen ramp.
- 1 pixel pal in mijn zicht was wat lui en bleef zwart, maar na een minuut of 2 werd die wakker en vind ik hem niet meer terug. Benieuwd of die morgen terugkomt op een "koud" scherm.
- levensduur van 360u, hetzij 15 dagen 24/24u - productie september 2012. Refurbished en dit lijken me niet overdreven veel uren om bijna een jaar oud te zijn? Moet ik me hier zorgen om maken?
- een kras(je) op de behuizing en ik ben nogal kritisch, zat nochtans heel netjes verpakt en ik ben extreem voorzichtig geweest met het uitpakken. Afbeelding. Enerzijds stoort die kras me, anderzijds zie ik ze normaal niet, gemengd gevoel.

Ik kan het scherm het hele weekend testen, volgende week belt de man van Dell terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:58
Heb zelf sinds kort de Ultrasharp 3008 (30 inch uit 2008). Heb deze aan de wand hangen, maar het valt me op dat de achterkant erg warm wordt. Zo warm dat het niet vast te houden is. is dit normaal? het is een oud scherm en niet heel zuinig, dus kan me voorstellen dat die warm wordt.... maar is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Geniaal dit. Test ik m'n vervangscherm het hele weekend en deze voormiddag uit, niks op aan te merken. De Dell man belt me terug of ik tevreden ben met de vervanger, uiteraard! Ik zet vanavond m'n pc terug aan, de hele tijd een irritant icoon in het midden van m'n beeld zoals dit, maar dan zwart/wit ipv blauw. Monitor reageert op geen enkele knop, kan hem zelfs niet meer uitzetten. Veel te vinden op internet hoe op te lossen, maar geen enkele truuc werkt hier :? Morgen maar weer eens bellen, hoe is het mogelijk 8)7

Blijkt een fout in de knopjes te zijn, de menu knop die fouten geeft of iets dergelijks. Toevallig wel dat de kras aan de zijkant van het scherm net aan die knopjes staat.

Opnieuw geen probleem, morgen wordt er een nieuw scherm geleverd en overmorgen wordt dit weer opgehaald. 3de scherm op 1 week, qua snelheid prima, wel vervelend.

[ Voor 20% gewijzigd door Rafael op 30-07-2013 14:01 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mother_Goozz schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 11:07:
Ik heb Meerdere keren met Dell gesproken, maar het viel gewoon niet onder de garantie zeiden ze. Punt was dat ik roze vlekken zag in me scherm, deze werden ook steeds erger. Alsof er een druk opbouw was binnenin het scherm. Toen die begon te stinken en enorm warm werd, draaide ik de monitor om om de stekker eruit te halen, en hoorde een Knak in het scherm. Waarschijnlijk door de druk in het scherm was er iets gebarsten i.c.m. de hitte. Dell wilde hier totaal geen verantwoordelijkheid voor nemen, was mijn eigen schuld. Mijn monitor zag nog uit alsof die nieuw uit de doos komt.

Unive heeft iemand gestuurd, die heeft er flink naar gekeken en onderzocht, en kwam tot de conclusie dat het niet mijn schuld was. Daarom kreeg ik het aankoopbedrag terug. Aan Dell had ik totaal NIETS 8)7

Ik zit nu te denken om misschien een mooie 2de hands U2711 te kopen. Kan er 2 halen voor de prijs van 1 U2713H, waarvan ik het gevoel heb dat deze amper beter is dan de U2711.... Wat is jullie mening?
Werkelijkwaar onbegrijpelijk, die reactie van Dell. Dit is toch duidelijk een productiefout.

Wat betreft de U2713H tegenover de U2711, als je die laatste voor de helft van de prijs van die eerste kan krijgen dan lijkt me dat een makkelijke keuze. De U2713H is echt niet zoveel beter. De enige noemenswaardige wijzigingen zijn de toevoeging van hardwarematige kalibratie en dat hij nu LED backlighting heeft in plaats van CCFL (waardoor het energieverbruik en warmteproductie een stuk lager zijn, beeldkwaliteit zal er nauwelijks beter van worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Huit schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:38:
[...]

Graag gedaan. Ben heel benieuwd naar je resultaat.
Ik heb enkel de bovenkant van de bezel losgemaakt maar kreeg de gele bleed niet weg.

Na enkele dagen rusten met de bezel op de 'gele plaatsen' open, zijn alle gele vlekken op men scherm plots verdwenen, zelf bij 100% brightness. (enkel de normale bleed blijft over)
Ik vermoed dus dat het scherm stressloos moet worden gemaakt en dat het daarna enkele dagen moet rusten om de gele vlekken eruit te krijgen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
Gray|IA schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:15:
[...]
Ik heb enkel de bovenkant van de bezel losgemaakt maar kreeg de gele bleed niet weg.

Na enkele dagen rusten met de bezel op de 'gele plaatsen' open, zijn alle gele vlekken op men scherm plots verdwenen, zelf bij 100% brightness. (enkel de normale bleed blijft over)
Ik vermoed dus dat het scherm stressloos moet worden gemaakt en dat het daarna enkele dagen moet rusten om de gele vlekken eruit te krijgen.
:)
Mooi dat het gelukt is. Misschien heeft hij inderdaad even tijd nodig. Wat ook zou kunnen is dat hij wat 'losgeschoten' is. Toen ik de hele rand los had, merkte ik dat het scherm er helemaal niet zo vast in zit. Heb er niet zoveel aan getrokken of geduwd maar er zat zeker flink wat speling in.

Heb je de rand ook weer terug kunnen duwen zonder dat de gele bleed terug kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

De bezel staat bovenaan nog steeds open, valt niet op dus ik denk dat ik het zo maar laat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weer artikeltje op TFT Central over nieuwe modellen.

Op basis van de typenummers (UP3214Q, UP2414Q, U2414H en U3415W) kan waarschijnlijk het volgende al gezegd worden:

De "P" in UP3214Q en U2414Q zou iets te maken kunnen hebben met de paneeltechnologie. De UP3214Q weten we namelijk al van dat het een Sharp IGZO-paneel krijgt, terwijl alle UltraSharp-schermen van de afgelopen jaren LG Display IPS-panelen gebruikten. Dat zou dan betekenen dat de U2414Q ook een IGZO-paneel krijgt als dat zo is.

De "Q" in UP3214Q en U2414Q heeft waarschijnlijk betrekking op de resolutie en staat dan zeer waarschijnlijk voor "Quad Full-HD".

De "H" in U2414H staat waarschijnlijk gewoon weer voor 16:9 aspectratio. Aangezien de U2413 net nieuw is gaat het dan waarschijnlijk om vervanger van de U2412M. Opvallend is dat er geen "M" in de naam staat, wat betekent dat het dan geen e-IPS paneel zal zijn, maar waarschijnlijk AH-IPS.

De "W" in U3415W staat waarschijnlijk voor 21:9 aspectratio. Aangezien de U2913WM het eerste scherm met een "W" in de naam is sinds de nieuwe naamgeving en ook het enige 21:9 beeldscherm in de UltraSharp line-up.

Verder staan de eerste twee cijfers van de naam zoals gebruikelijk gewoon weer voor de beelddiagonaal in inches afgerond naar de dichtstbijzijnde hele inch.

De laatste twee cijfers staan voor het fiscale jaar van Dell waarin ze worden uitgebracht. Het fiscale jaar van Dell begint in februari en loopt het grootste deel van het jaar dan 1 jaar voor op het echte jaar. We zitten nu dus in het Dell fiscale jaar 2014. De UP3214Q, UP2414Q en U2414H zullen alledrie dus nog voor februari 2014 uit komen, de U3415W daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe schermen toegevoegd aan startpost:

U2414H
UP2414Q
UP3214Q
U3415W

Verder nog een nieuw FAQ-item toegevoegd over de naamgeving:

Hoe werkt de Dell UltraSharp naamgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Kid Jansen schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:44:
[...]

Werkelijkwaar onbegrijpelijk, die reactie van Dell. Dit is toch duidelijk een productiefout.

Wat betreft de U2713H tegenover de U2711, als je die laatste voor de helft van de prijs van die eerste kan krijgen dan lijkt me dat een makkelijke keuze. De U2713H is echt niet zoveel beter. De enige noemenswaardige wijzigingen zijn de toevoeging van hardwarematige kalibratie en dat hij nu LED backlighting heeft in plaats van CCFL (waardoor het energieverbruik en warmteproductie een stuk lager zijn, beeldkwaliteit zal er nauwelijks beter van worden).
Ja ik stond ook echt met me mond vol tanden dat ik zo behandeld werd...
Heb nu via een mede-tweaker een U2711 overgenomen voor de helft van de prijs van de H versie. Ook heb ik hierbij direct een flinke pc upgrade kunnen doen, goede keuze dus :D

Nou wil ik toch echt even wat geld uitgeven voor schermkalibratie en hoe meer ik me erin verdiep hoe minder tevreden ik wordt over de Spyder 4 serie (Pro/Elite) En vaak komt de i1Display Pro echt als aller beste van deze naar boven. Schijnt veel beter te kalibreren, ook veel meer instellingen te kunnen doen dan de Spyder serie. Iemand hier ervaring met de i1Display Pro of tips voor beste manier van scherm kalibratie (persoonlijk gezien ipv alleen reviews)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mother_Goozz schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 07:55:
Nou wil ik toch echt even wat geld uitgeven voor schermkalibratie en hoe meer ik me erin verdiep hoe minder tevreden ik wordt over de Spyder 4 serie (Pro/Elite)
De Spyder 4 colorimeters zijn volgens mij nog best wel goed, in ieder geval heel veel beter dan de Spyder 2 en Spyder 3 colorimeters.
En vaak komt de i1Display Pro echt als aller beste van deze naar boven. Schijnt veel beter te kalibreren...
Hij is inderdaad ook erg goed en heeft in tegenstelling tot veel andere consumentencolorimeters geen last van filterdeterioratie (door temperatuurs- en/of luchtvochtigheidsfluctuaties) door de gesloten structuur.
...ook veel meer instellingen te kunnen doen dan de Spyder serie.
Dat valt volgens mij wel mee, hoewel het met de i1Display Pro veel makkelijker is om eerst de controls op het scherm te gebruiken en alleen het laatste beetje van de correctie door de LUT van de videokaart af te laten handelen door middel van een ICC-profiel
Iemand hier ervaring met de i1Display Pro of tips voor beste manier van scherm kalibratie
Ja, ik (wat je met een beetje zoeken op GoT overigens makkelijk had moeten kunnen vinden).

Ik kalibreer zelf met de i1Pro spectrophotometer in de X-Rite i1Profiler software, maar aangezien de i1Display Pro colorimeter van dezelfde software gebruik maakt kan je daar dezelfde handleiding voor volgen: Kid Jansen in "Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2"

Overigens is het voor de witpuntcorrectie handig om te weten dat de exacte kleurcoördinaten in het CIE1931 xy chromaticiteitsdiagram van CIE Standard Illuminant D65 x=0.3127 en y=0.3290 zijn. Je kan die waardes namelijk terugzien bij het instellen van het witpunt en dan kan je het optimaal instellen. De software heeft namelijk bij het instellen van helderheid en witbalans een marge die toch nog wel merkbaar is, dus dan moeten er correcties onnodig door het ICC-profiel uitgevoerd worden die ook meteen in het scherm gemaakt zouden kunnen worden (wat beter is).

Het is hierbij handig om te weten dat x in positieve richting van blauw naar geel (rood+groen) loopt en y in positieve richting van magenta (blauw+rood) naar groen als je rond de 5000-6500K zit (waar alle gebruikelijke witpunten in zitten voor beeldschermen, camera's, scanners, etc.).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lHN14sfphmdrMZ1i0aUEoaX3/full.jpg

Als voorbeeld nemen we even dat het gemeten witpunt voor correctie x=0.321 y=0.337 is.

De x geeft dan aan dat er teveel geel in zit, waardoor de kleuren te warm lijken en de kleurtemperatuur te laag is1. Blauw moet dus omhoog, of groen en rood moeten allebei omlaag.

De y geeft aan dat er teveel groen in zit, dus groen moet omlaag, of blauw en rood moeten allebei omhoog. Gecombineerd krijg je dan dus rood-, groen-, blauw+, rood+, groen-, blauw+ → groen--, blauw++.

Voor rood heft de correctie voor y de correctie voor x op, voor groen en blauw versterken ze elkaar. Groen zal daardoor behoorlijk omlaag moeten en blauw behoorlijk omhoog. Bij Dell UltraSharp schermen staan de sliders altijd op 100/100 in de Custom preset. In dit geval krijg je rood0, groen--, blauw++ → rood-, groen--, blauw0.

1Ik weet dat dat heel erg verwarrend klinkt, maar dat komt doordat één of andere idioot ooit heeft bedacht dat rood warm is en blauw koud. Met te warme kleuren bedoelen we dus te rood (of te oranje of te geel) en met te koude kleuren bedoelen we te blauw.

In werkelijkheid moet de temperatuur veel hoger zijn voor een black body radiator om blauw licht uit te stralen dan rood licht. Met de kleurtemperatuur van een kleur wordt de temperatuur in Kelvin (K) bedoeld van een black body radiator waarbij hij de mix van golflengtes licht uitstraalt van die kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb laatst voor het eerst mijn Macbook (2011 met thunderbold/displayport) aangesloten op de Dell U2312HM via displayport. Nu is mij ooit eens verteld dat displayport ook USB data kan transporteren tussen devices. Nu heeft de U2312HM een USB-hub en dacht ik; mooi, met de DP aansluiting kan ik dan direct gebruik maken van de USB poorten op het scherm. Dit werkt echter niet.

Zijn hier instellingen voor, of gaat het sowieso niet werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Reb87 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:59:
Nu is mij ooit eens verteld dat displayport ook USB data kan transporteren tussen devices. [...]

Zijn hier instellingen voor, of gaat het sowieso niet werken? :)
Het is een *could* in de specificatie van DP 1.1. Niemand hoeft dit te implementeren. En het gaat dan gewoon over het algemene auxiliary kanaal, dat dus ook voor andere doeleinden dan USB kan worden gebruikt. Momenteel is de kans erg klein dat zowel videokaart als monitor dit ondersteunen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 411873

Komende week ga ik een U2412M aanschaffen. Laptop heeft VGA, dus da's geen probleem. Een eventuele Android stick pc of media center heeft echter vaak een HDMI aansluiting. Ik moet dus een converter kabel hebben:
- HDMI <-> DisplayPort
- HDMI <-> DVI

Maakt het nog iets uit welke van de twee ik neem? Zit zelf te denken aan DisplayPort, omdat dat een oprukkende poort lijkt (en ik dus meer futureproof ben met zo'n kabel)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 411873 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 22:09:
Komende week ga ik een U2412M aanschaffen. Laptop heeft VGA, dus da's geen probleem.
Euhm, dat lijkt me wel een probleem. Je ziet duidelijk schaduwvorming en onscherpte bij het aansluiten van analoog op 1920x1200@60Hz. Oke, niet iedereen ziet het verschil even duidelijk, maar ik bemerk het altijd direct op die resoluties.
Lijkt me erg zonde om een nieuw beeldscherm als die dan analoog aan te gaan sluiten. :/
Anoniem: 411873 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 22:09:
Een eventuele Android stick pc of media center heeft echter vaak een HDMI aansluiting. Ik moet dus een converter kabel hebben:
- HDMI <-> DisplayPort
- HDMI <-> DVI

Maakt het nog iets uit welke van de twee ik neem? Zit zelf te denken aan DisplayPort, omdat dat een oprukkende poort lijkt (en ik dus meer futureproof ben met zo'n kabel)...
Nee, maakt niets uit. (zie verderop) Denk wel aan het geluid, dat bij HDMI erbij zit en je niet meer van je beeldscherm zomaar naar je PC speakers krijgt. Je zal geluid dus apart moeten gaan aansluiten vanaf je mediaspeler.

[ Voor 47% gewijzigd door gertvdijk op 13-08-2013 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt Gert.

Ga een HDMI<->DisplayPort bestellen, en dan eens testen of ik het verschil met VGA kan ontdekken. Ik heb deze week al eens op een U2410 gewerkt met VGA, maar daar merkte ik niet direct onscherpte. Maar goed, ik ben dan ook niet zo'n kenner en al vrij gauw tevreden wat beeldkwaliteit betreft :)

Geluid sluit ik altijd apart aan, dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is geen HDMI↔DisplayPort kabel, het is DisplayPort→HDMI. Het werkt alleen van DisplayPort op videokaart naar HDMI op scherm, en alleen als het een DP++ aansluiting is. Van HDMI naar DisplayPort gaat dus NIET werken.

Dat kan wel als het een volledig geïmplementeerde HDMI 1.3 of hoger is, maar alleen met een actieve converter, niet simpelweg met alleen een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha, dat is balen. Geldt voor DVI hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, HDMI en DVI gebruiken wel hetzelfde videosignaal. Dat kan dus wel gewoon met een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Top, bedankt. En bedankt voor je uitgebreide review over de U2412M!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Kid Jansen schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:26:
het is DisplayPort→HDMI. Het werkt alleen van DisplayPort op videokaart naar HDMI op scherm, en alleen als het een DP++ aansluiting is. Van HDMI naar DisplayPort gaat dus NIET werken.
Ah, dat is de reden dus dat die kabels zo slecht te krijgen zijn; mensen gaan zeuren dat hij het niet doen als je HDMI apparaat op DP monitor gaat zetten dan.

Anyway, ik heb op PCs alleen nog maar DP++ gezien en dacht dat beeldschermen ook DP++ hadden. Niks wijst daar echter op, dus het is inderdaad aannemelijk dat het niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:16:
Ah, dat is de reden dus dat die kabels zo slecht te krijgen zijn; mensen gaan zeuren dat hij het niet doen als je HDMI apparaat op DP monitor gaat zetten dan.
Het is inderdaad een vrij lastig te vinden kabel en wat jij hier aangeeft zal daar ook wel mee te maken. De meeste mensen zijn er vooral in geïnteresseerd om een laptop die alleen HDMI heeft (en misschien ook VGA, maar dat is analoog) aan te sluiten op een scherm dat geen HDMI heeft, maar wel DisplayPort, alleen gaat dat dus niet werken.

De meeste desktop videokaarten hebben zowel HDMI als DisplayPort, dus daar zal je niet zo snel die kabel nodig hebben. Verder hebben veel beeldschermen tegenwoordig ook DisplayPort, dus daar heb je het ook niet zo snel meer voor nodig. Die kabel is vooral nuttig om laptops met DP aan te sluiten op HD-TV's, aangezien die nooit DP of DVI hebben, maar wel altijd HDMI.
Anyway, ik heb op PCs alleen nog maar DP++ gezien en dacht dat beeldschermen ook DP++ hadden. Niks wijst daar echter op, dus het is inderdaad aannemelijk dat het niet gaat werken.
Vrijwel elke aansluiting op videokaarten en ook op laptops is inderdaad DP++, maar volgens mij kan alleen de videokaart kant DP++ zijn. Heb het in ieder geval nog nooit op beeldschermen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Kid Jansen schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:50:
De meeste mensen zijn er vooral in geïnteresseerd om een laptop die alleen HDMI heeft (en misschien ook VGA, maar dat is analoog) aan te sluiten op een scherm dat geen HDMI heeft, maar wel DisplayPort,
offtopic:
Ik kom juist alleen maar cases andersom tegen. Meeste laptops tegenwoordig hebben DP (oke, ik zit meer in de zakelijke HP/Dell notebooks met mensen om mij heen) en dan hebben ze thuis een TV waarop ze een film willen kijken. Die TV heeft dan alleen HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-07 18:31
heb een beestje in mn 2713hm zitten je ziet hem als dof grijs plekje, zit net voor de backlight denk ik.
ie beweegt al 3 dagen niet denk dat ie dood is, heb er al paar keer op getikt maar ie wil niet vallen lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madstorm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-07 09:04

Madstorm

Derping all the way!

Ik heb volgens mij nog nooit zoveel moeite gehad om een nieuwe monitor uit te kiezen. Ik heb recentelijk een nieuwe pc in elkaar gezet met een Gigabyte GTX780. Deze beschikt over een DisplayPort (tot vandaag nog nooit van gehoord) en deze schijn je te moeten gebruiken om met een hogere resolutie dan 1920 - 1080 te krijgen begrijp ik hier en daar te lezen?
Ik was dus van plan een Dell Ultrasharp U2713HM te nemen. De kabel die ik hier voor moet hebben is dan DP (in videokaart) -> HDMI (in monitor) denk ik. Ook las ik nog ergens dat je DP++ moet hebben? Ik heb de specificaties gelezen van monitor en videokaart, maar dit vind ik nergens terug. Moet ik hier rekening mee houden?

Daarnaast nog even over de monitor zelf, ik heb dit topic doorgelezen en 9 op de 10 verhalen meld problemen met dead / bright pixels of Backlight bleeding. Komt dit nou zo vaak voor, of melden alleen de mensen die problemen hebben met de monitor zich hier. En waar het wel werkt zie je hier niet zo snel verschijnen? Wat ook wel logisch is, waarom zou je dingen gaan opzoeken wat goed werkt bij jezelf.

Als iemand me wat beter op de hoogte kan brengen ik wacht graag de reacties af. Alvast dank :D

[ Voor 6% gewijzigd door Madstorm op 16-08-2013 11:43 ]

I'm an Ironman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Madstorm schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:41:
Ik heb volgens mij nog nooit zoveel moeite gehad om een nieuwe monitor uit te kiezen. Ik heb recentelijk een nieuwe pc in elkaar gezet met een Gigabyte GTX780. Deze beschikt over een DisplayPort (tot vandaag nog nooit van gehoord) en deze schijn je te moeten gebruiken om met een hogere resolutie dan 1920 - 1080 te krijgen begrijp ik hier en daar te lezen?
Ik was dus van plan een Dell Ultrasharp U2713HM te nemen. De kabel die ik hier voor moet hebben is dan DP (in videokaart) -> HDMI (in monitor) denk ik. Ook las ik nog ergens dat je DP++ moet hebben? Ik heb de specificaties gelezen van monitor en videokaart, maar dit vind ik nergens terug. Moet ik hier rekening mee houden?
Nee, dit kan veel simpler. Jouw videokaart heeft ook een Dual Link DVI port, wat de 2713HM ook heeft, en je krijgt een DVI kabel meegeleverd met het scherm, dus dit is een makkelijke oplossing. Anders zou je ook DisplayPort -> DisplayPort kunnen doen. Kan niet inzien waarom je DisplayPort -> HDMI zou willen doen, dat vraagt alleen maar om problemen. Maar HDMI -> HDMI zou waarschijnlijk ook gewoon werken.
Daarnaast nog even over de monitor zelf, ik heb dit topic doorgelezen en 9 op de 10 verhalen meld problemen met dead / bright pixels of Backlight bleeding. Komt dit nou zo vaak voor, of melden alleen de mensen die problemen hebben met de monitor zich hier. En waar het wel werkt zie je hier niet zo snel verschijnen? Wat ook wel logisch is, waarom zou je dingen gaan opzoeken wat goed werkt bij jezelf.

Als iemand me wat beter op de hoogte kan brengen ik wacht graag de reacties af. Alvast dank :D
Dit is inderdaad wat er vaak gebeurt op internet/forums. Je hoort meestal alleen de slechte ervaringen. Ik heb bijvoorbeeld met mijn 2412M heel weinig problemen. Geen dode pixels en weinig backlight bleeding. Wel een beetje IPS glow. Maar je moet wel rekening houden dat elk scherm anders is, en dat de problemen die je hoort in de forums wel degelijk kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516179

Ik heb sinds een tijdje een Dell 2713H en merk dat ie toch wel wat last heeft van wat hoogfrequente geluiden bij bepaalde content. Vooral wanneer er veel lijnen op het scherm zijn zoals een Excel sheet merk je toch wel duidelijk dat er wat geluid uit de monitor komt. Mijn oude Samsung scherm had dit in extreme mate (en werd steeds erger), vandaar dat ik geupgrade heb naar de Dell. Nu is het een beetje teleurstellend dat deze hier ook last van heeft (al is het veel minder).

Heeft iemand anders dit ook gemerkt of heb ik gewoon weer pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 516179 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:06:
Ik heb sinds een tijdje een Dell 2713H en merk dat ie toch wel wat last heeft van wat hoogfrequente geluiden bij bepaalde content. Vooral wanneer er veel lijnen op het scherm zijn zoals een Excel sheet merk je toch wel duidelijk dat er wat geluid uit de monitor komt. Mijn oude Samsung scherm had dit in extreme mate (en werd steeds erger), vandaar dat ik geupgrade heb naar de Dell. Nu is het een beetje teleurstellend dat deze hier ook last van heeft (al is het veel minder).

Heeft iemand anders dit ook gemerkt of heb ik gewoon weer pech?
Ik heb het ook. Bepaalde patronen kan de elektronica niet mee overweg. Zou je misschien ook hiernaar willen kijken? http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40100765

Ik ben er nog niet achter of dit het paneel is (en dat dus andere monitoren hier ook last van hebben), of dat dit specifiek voor de U2713HM is.

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 16-08-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat zal ik proberen, dat is wel interessant!

Ik heb wel gemerkt dat wanneer ik snel scrol op een grijzige website, zoals GoT, ik groene vlakken zie. Op zich geen probleem maar een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madstorm

Madstorm

Derping all the way!

iFez schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:05:
[...]

Nee, dit kan veel simpler. Jouw videokaart heeft ook een Dual Link DVI port, wat de 2713HM ook heeft, en je krijgt een DVI kabel meegeleverd met het scherm, dus dit is een makkelijke oplossing. Anders zou je ook DisplayPort -> DisplayPort kunnen doen. Kan niet inzien waarom je DisplayPort -> HDMI zou willen doen, dat vraagt alleen maar om problemen. Maar HDMI -> HDMI zou waarschijnlijk ook gewoon werken.
Ah ok. Dat maakt het een stuk makkelijker inderdaad. Ik weet niet waarom ik het dan zo lastig wou maken. :P
Dit is inderdaad wat er vaak gebeurt op internet/forums. Je hoort meestal alleen de slechte ervaringen. Ik heb bijvoorbeeld met mijn 2412M heel weinig problemen. Geen dode pixels en weinig backlight bleeding. Wel een beetje IPS glow. Maar je moet wel rekening houden dat elk scherm anders is, en dat de problemen die je hoort in de forums wel degelijk kunnen gebeuren.
Ja zo'n gevoel had ik ook al. En natuurlijk het kan gebeuren dat begrijp ik. Maar ach wat is het leven zonder wat risico *DearDevil* :+

Dank voor je antwoord ;)

I'm an Ironman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gertvdijk schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:13:
[...]

Ik heb het ook. Bepaalde patronen kan de elektronica niet mee overweg. Zou je misschien ook hiernaar willen kijken? http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40100765

Ik ben er nog niet achter of dit het paneel is (en dat dus andere monitoren hier ook last van hebben), of dat dit specifiek voor de U2713HM is.
Ik heb het geprobeerd, maar ik kan het niet reproduceren.

Bij mij is het wel aangesloten via DVI-D, ik weet niet of dat iets uitmaakt. Of misschien dat de website in de tussentijd dusdanig gewijzigd is dat het niet meer werkt? Ik heb Chrome gebruikt, native resolutie fullscreen (F11) en minstens een half uur laten staan. Geen rare geluiden, niets knipperend en geen 50hz flicker.

Ik kan wel nog even m'n laptop eraan hangen via displayport, kijken of het dan misschien wel voorkomt, maar dat kan ik pas vanavond doen aangezien ik dan dus zowel m'n laptop als PC niet kan gebruiken en die heb ik nu wel nodig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 516179 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:23:
Ik heb het geprobeerd, maar ik kan het niet reproduceren.
Oke, bedankt. Het kan een exemplarisch probleem zijn bij mij. Het is nog steeds aanwezig op mijn systeem.
Anoniem: 516179 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:23:
Bij mij is het wel aangesloten via DVI-D, ik weet niet of dat iets uitmaakt.
Je hebt hem wel op dual link en op native resolutie staan neem ik aan?
Zou kunnen dat dat een verschil is met DP, omdat DVI dual link twee aparate TMDS kanalen gebruikt en daarbij eigenlijk onder water twee halve schermen worden aangestuurd. DP heeft met één lane genoeg.
Anoniem: 516179 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:42:
Ik heb wel gemerkt dat wanneer ik snel scrol op een grijzige website, zoals GoT, ik groene vlakken zie. Op zich geen probleem maar een beetje vreemd.
Dat herken ik helemaal niet. Hoe bedoel je dat eigenlijk? Is het iets dat verdwijnt na het scrollen of is het statisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal kijken of ik het op de foto kan krijgen, moment

Update: Bij deze de foto, dit is dus als ik scroll, maar het is lastig op de foto te krijgen. In de foto zie je echter wel de groene vlakken.

Afbeeldingslocatie: http://www.skre.nl/got/green_dell.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 516179 op 16-08-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Oei. Ouch. Dat kan ook gewoon je videokaart/driver zijn. Je hebt toch geen aanpassingen gedaan aan de aansturing/refreshrates? Je kunt dergelijke artefacten verwachten als je gaat proberen aan te sturen op 75Hz ofzo wat gamers nog wel eens doen.

Het lijkt ook sterk op overdriving van het paneel trouwens (om de response snelheid op te krikken). Je ziet dat de pixels die wisselen als imprint/schaduw terugkomen in egale vlakken. :|

En weet je ook zeker dat je sluitertijd van je camera heel kort hebt staan? Anders kijken we hier gewoon naar het effect van twee frames die je camerasensor registreert.

Probeer ook eens aan te sluiten via DP, misschien helpt dat.

[ Voor 37% gewijzigd door gertvdijk op 16-08-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de drivers van Dell geinstalleerd, verder geen wijzigingen tov mijn oude monitor waar dit niet voorkwam.

Refreshrate staat op 60hz maar lijkt ook niets uit te maken als ik daar een wijziging in doe. Zelfs in andere resoluties komt dit probleem voor. Het komt ook voor in IE en in Chrome, dus dat lijkt me de software kant uit te sluiten. Ook in IE de hardware acceleratie uitgezet, dat maakt geen verschil.

Ik ga het zeker met DP ook proberen idd, maar mijn PC heeft geen DP dus moet ie dan aan m'n laptop (Macbook Pro)

Als ik de monitor op auto modus zet qua kleurenprofiel is het weg (of minder zichtbaar), maar ik wil liever wel een vast profiel hebben. Als ik em op AdobeRGB zet dan lijken de vlakken meer blauwachtig, op sRGB (wat ik standaard heb) zijn ze dus groen.

Je ziet dus met het oog alleen heel snel groene vlakken voorbij flitsen, de foto zijn meerdere frames tegelijkertijd, maar het is traag genoeg om met het blote oog te kunnen zien.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 516179 op 16-08-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kabel die ik hier voor moet hebben is dan DP (in videokaart) -> HDMI (in monitor) denk ik. Ook las ik nog ergens dat je DP++ moet hebben?
iFez schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:05:
Maar HDMI -> HDMI zou waarschijnlijk ook gewoon werken.
Maak me nou niet doodongelukkig mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Kid Jansen schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:35:
[...]

[...]

Ik zei waarschijnlijk omdat ik het niet zeker weet. Ik gebruik nooit HDMI voor computers, alleen voor TVs. Op wikipedia staat dat HDMI 1.3 tot 2560x1600 kan. Maar dan moet je video kaart en monitor dat ondersteunen, en dat is vaak niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madstorm

Madstorm

Derping all the way!

Kid Jansen schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:35:
[...]

[...]

Als je mijn vraag en het antwoord van iFez gaat 'afkraken'. Zeg dan ook waarom. Want aan jouw antwoord heb ik natuurlijk helemaal niks. En ik ben gewoon niet iemand die hier heel diep inzit, dus ja ik kan misschien wel eens wat doms zeggen..

I'm an Ironman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je tientallen keren hetzelfde hebt uitgelegd op dit forum, dan wordt je er wel een keer moe van als mensen het dan nog niet snappen (en blijkbaar ook niet de moeite nemen om het uit te zoeken).

Het is gewoon heel simpel, heeft het scherm een hogere resolutie van 1920x1200 dan kan je alleen met DVI-D duallink of DisplayPort die resolutie aansturen. Enige uitzonderingen hierop zijn de U2713H en U3014H die ook volledige resolutie over HDMI ondersteunen, maar dan moet je nog een videokaart vinden die dat ondersteunt (voor zover ik weet alleen Radeon HD 79x0 serie).

Dat een videokaart of monitor HDMI 1.3 of hoger heeft betekent NIET dat hij ook hoger dan 1920x1200 over HDMI ondersteunt.

EDIT: ook maar even aan FAQ toegevoegd: Hoe kan ik mijn Dell UltraSharp monitor op de maximale resolutie aansturen?

EDIT2: ook nog even Welke colorimeter kan ik het beste aanschaffen om mijn beeldscherm te kalibreren? uitgebreid met de informatie uit Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19"

[ Voor 24% gewijzigd door Kid Jansen op 16-08-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
offtopic:
We zouden echt vote buttons moeten hebben op antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gertvdijk schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:11:
offtopic:
We zouden echt vote buttons moeten hebben op antwoorden.
offtopic:
en ook op vragen
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.