Wellicht klinkt het makkelijk als je zo opgevoed bent, maar dat is het niet. De echte winst gaat imo ook niet zitten in een paar tientjes voor in het café. Wellicht in het begin, maar de echte winst gaat zitten in principiële keuzes zoals 'ik los af' en 'ik ga geen lening aan tenzij het een huis is'. De winst gaat zitten in nadenken of je een grotere auto echt nodig hebt, of je niet nog een jaar langer kunt doen met je laptop en of zonnepanelen op het dak toevallig niet slimmer is. Daarvoor hebben we Financieel onafhankelijk voor de modale man, wat een erg mooi topic is om jezelf bewust te maken van jouw financiële positie. En op die manier brengen maar weinig ouders hun kind groot.Streup schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 14:23:
[...]
Mooie bijdrage en ben het helemaal met je eens.![]()
Met name dat laatste stuk, de financiële opvoeding vind ik een zeer belangrijk punt waar de regering zich op zou moeten focussen. Mijn ouders hebben mij veel te weinig bijgebracht wat het betekent om geld te hebben en te verdienen en uit te geven. Ik kan me voorstellen dat in de huidige snelle maatschappij er nog minder met kinderen wordt gepraat (en opgevoed). Het zou wat mij betreft al op de basisschool mogen starten om kinderen met geld om te laten gaan en bv met maatschappijleer op de middelbare school verplicht de huizenmarkt te leren.
Ik maak ook al een tijdje gebruik van het Nibud huishoudboekje (na jarenlang een excel bijgehouden te hebben) maar het is nog steeds erg lastig om een duidelijk overzicht te krijgen en erg makkelijk on hier en daar weer een paar tientjes uit te geven (of meer: consumptie is natuurlijk (net als olie, vet, suiker, tabak) gewoon een verslaving die door de overheid wordt gestimuleerd omdat het immens veel geld oplevert). Het heeft er ook mee te maken of je het leuk vindt om bij te houden, maar jong geleerd is oud gedaan. Als je vanaf je 8e je inkomsten (zakgeld) en uitgaven (snoep) bijhoudt dan is het in je volwassen jaren een stuk makkelijker.
[ Voor 50% gewijzigd door Krisp op 04-03-2014 14:35 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP