Krisp schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 12:09:
Leg me nu eens uit waarom de verhouding wanbetalers ten opzichte van het aantal transacties relevant is. De tot nu toe enige relevante indicator die ik tot nu toe gezien heb, is de verhouding wanbetalers tot het totaal van hypotheken en/of hypotheeknemers. Die is in internationaal perspectief laag.
Simpel, er is altijd een deel van de transacties die plaatsvinden onder financiële druk van de verkoper. Het lijkt erop dat deze transacties gaan toenemen en zowel in absolute zin als relatieve zin een grotere stempel op de markt gaan drukken.
In 2006:
210.000 transacties
21.000 wanbetalers, waarvan 10%* verkoopt. Dat zijn dus 2100 transacties.
1% van de transacties vindt onder sterk prijsdrukkende omstandigheden.
2014
110.000 transacties
110.000 wanbetalers, waarvan 10%* verkoopt. Dat zijn 11.000 transacties, of 9.000 extra transacties tov van voorgaande jaren. Dat zijn dus 9000 extra mensen die waarschijnlijk niet hadden verkocht als ze deze problemen niet hadden, en dus een flinke groei van het aantal transacties. (Ik zie de opening van het 8 uur journaal al voor me als de transacties over heel 2014 10% hoger liggen)
Daarnaast vindt niet 1%, maar 10% van de transacties plaats onder omstandigheden die de prijs drukken. Dit gaat ook zn invloed hebben op verkopers die niet in ernstige problemen zitten. Als je buurman het wel zit, moet je toch mee als je je huis wil verkopen.
Ook andere effecten zie ik. Je zou kunnen beredeneren dat dit effect waarschijnlijk betekent dat die mensen terug stromen naar goedkopere woningen en er dus nog meer vraag naar goedkopere woningen en minder vraag naar dure woningen komt.
*10% is zomaar een schatting, ik denk dat het nog vrij bescheiden is. Het zal eerder meer dan minder zijn. Daarnaast is het logisch dat de groep die nog niet aan zn 120 dagen bankroet zit maar ook in de problemen aan het raken is en daardoor meer geneigd is om te verkopen net zo hard is toegenomen (wat ik probeerde te illustreren met het andere BKR cijfer).
Krisp schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 12:09:
En ja, Nederlanders betalen tot de laatste snik door. Dat is des te meer reden om geen grote uitverkoop van huizen te verwachten, en is dus goed nieuws. Dat het geen leuke tijd is voor de betrokkenen is evident, maar doet in het grotere plaatje niet ter zake.
De groep die simpelweg niet meer betaalt is echter groot en neemt rap toe. Die groep is groot genoeg om als die in beweging komt van een "grote uitverkoop" te spreken. Uiteindelijk is voor een groep mensen een verkoop de enige oplossing. Als een warenhuis 10% van zn producten in de aanbieding doet noemen we het ook de Dol Dwaze Dagen. Echter, dat is jouw woordkeuze, ik constateer alleen dat dit impact gaat hebben. Veel meer als bijv. de gepredikte starters die op het punt zouden staan om de markt te overspoelen.
In een markt van ruim 110.000 hebben 10.000 transacties gewoon een grote impact, lokaal is dat nog groter. Dat is alles wat ik zeg.
Senor Sjon schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 12:31:
Ik denk dat je nu twee statistieken vergelijkt die pertinent niet te vergelijken zijn.
Mijn inschatting is dat die groep gerelateerd is aan het aantal (langdurig) werklozen die geen recht meer hebben op WW. Die zijn door hun laatste bodem heengezakt en worden dan wanbetaler.
Wat de oorzaak is is denk ik weinig relevant denk ik, het gaat om het gevolg op de markt.
[
Voor 8% gewijzigd door
ph4ge op 13-03-2014 12:36
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"