Dat doet hel wel. Je snapt wel dat een prijsverschil van 3x niet te rechtvaardigen is. Er zijn nette Actions en rommelige AH's en vice versa.TheGhostInc schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:28:
Dat verandert niks aan mijn verhaal.
AH is geen kale loods waar je alleen wasverzachter haalt, dus is de prijs anders.
Is wel off topic, maar het is dus duidelijk wel te rechtvaardigen, anders was de business case er niet meer en was de AH al lang failiet.Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:39:
[...]
Dat doet hel wel. Je snapt wel dat een prijsverschil van 3x niet te rechtvaardigen is. Er zijn nette Actions en rommelige AH's en vice versa.
Precies, welkom bij marketing en sales - waar de drijfveer niet het product, maar de verkoop isZ___Z schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:08:
[...]
Is wel off topic, maar het is dus duidelijk wel te rechtvaardigen, anders was de business case er niet meer en was de AH al lang failiet.
Oftewel, als AH de suggestie weet te wekken dat hun wasverzachter 3,- waard is dan zullen velen dit gewoon blijven kopen ook al kun je met die van de action ook uit de voeten. Als het dezelfde wasverzachter is (gebeurt ook) dan is het 9/10 keer een partijdump en dus tijdelijk.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Precies mijn punt. Het product kan best goedkoper, zie bijv. dalende grondpijzen. De uitspraken dat de huidige huizenprijzen gerechtvaardigd zijn, zijn niets anders dan sales praatjes van de belanghebbenden.NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 16:23:
Precies, welkom bij marketing en sales - waar de drijfveer niet het product, maar de verkoop is
Toch heeft de laatste Nobelprijs winnaar bewezen dat huizen, net als brood, de inflatie volgen. De rest is lucht die er af en toe eens in geblazen wordt en er weer uit loopt.NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:27:
Dan hadden we:
- geen groei in bevolking mogen hebben
- geen betere huizen moeten bouwen
- geen hogere kwaliteit van leven moeten nastreven
- ...
Ook voor deze stelling kun je weer 101 argumenten/feite/etc vinden waarom wat je zegt niet per se waar of onwaar is, maar in ieder geval niet compleet. Een brood vergelijken met een huis gaat nu eenmaal niet, maar het geeft wel aan waarom een ipad in een aziatisch 2ewereld land bijna net zo duur is als hier maar je gerust uitgebreid kunt avondeten voor 2 euro.
1. Heeft nauwelijks impact, er is zo'n 13% van Nederland bebouwd dus nog plek zat en de bouwkosten volgen ook grofweg de inflatie.
2. Voor zover dat het waar is dat we betere huizen zijn gaan bouwen zijn bestaande huizen net zo hard in prijs gestegen. Normaal gesproken betekent technologische vooruitgang juist goedkoper en efficiënter werken.
3. Waarom zou een hogere kwaliteit van leven hogere huizenprijzen tot gevolg hebben? Het tegendeel is waar, hoe minder we van ons inkomen kwijt zijn aan wonen, hoe meer geld (of tijd) we hebben om de kwaliteit van het leven de verbeteren.
Er is geen harde economische aanleiding waarom huizen, gecompenseerd voor inflatie, nog altijd 2 keer zo duur zijn als 30 jaar geleden. Het zou zich gewoon net als brood hebben moeten ontwikkelen, ware het niet dat men steeds meer kon (lees moest) lenen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Action koopt partijen in die ze gunstig kunnen verkopen. Er was gewoon teveel voorraad neutral en dat wordt nu tijdelijk bij de action gedumpt. Het wordt daar geen structureel vast artikel voor 1 euro, terwijl het bij de AH vast 3 euro blijft.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Er zijn genoeg merkproducten die daar al jaren structureel goedkoper(als in > 50%) zijn. Je theorie gaat dus niet op. Geen idee of neutral daar toe behoort eigenlijk.JvS schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:24:
Action koopt partijen in die ze gunstig kunnen verkopen. Er was gewoon teveel voorraad neutral en dat wordt nu tijdelijk bij de action gedumpt. Het wordt daar geen structureel vast artikel voor 1 euro, terwijl het bij de AH vast 3 euro blijft.
Die goedkope wasverzachter bij de Action is waarschijnlijk een dump partij die over is omdat de verpakking of samenstelling is veranderd. Waarschijnlijk is het ook 'grijze' import uit het buitenland of zo. Boeit verder allemaal niet, het zal best wel prima werken, maar vergelijken met reguliere winkels is niet helemaal eerlijk.
Om even op de huizenmarkt terug te komen, die partij wasverzachter bij de Action is ongeveer hetzelfde als een grote woningstichting die een hele wijk aan huurhuizen (met achterstallig onderhoud) in één klap tegen dumpprijzen op de markt gooit. Die prijzen zeggen ook niks over de prijzen van 'normale' huizen. (Al heeft het er vast wel invloed op, maar dat is tijdelijk en alleen lokaal.)
Om even op de huizenmarkt terug te komen, die partij wasverzachter bij de Action is ongeveer hetzelfde als een grote woningstichting die een hele wijk aan huurhuizen (met achterstallig onderhoud) in één klap tegen dumpprijzen op de markt gooit. Die prijzen zeggen ook niks over de prijzen van 'normale' huizen. (Al heeft het er vast wel invloed op, maar dat is tijdelijk en alleen lokaal.)
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 18-03-2014 19:15 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Verwijderd
Ik denk dat de hele welles-nietus discussie over de prijzen bij de AH en de Action terug te voeren is op verliesaversie. Mensen willen gewoon niet horen dat ze eigenlijk te veel betaald hebben voor iets dat eigenlijk minder waard is, waarbij de wasverzachter dan even symbolisch een huis voorstelde. Daarom wordt er ook zo geageerd tegen dat iets eigenlijk best goedkoper kan.Fiber schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:00:
Overigens heb je gelijk wat betreft grijze import. De tube's merk tandpasta hebben vaak alleen Poolse tekst
Ik snap echt niets van de discussie. Waarom blijven mensen praten over "teveel betalen" en de "werkelijke waarde" etc. ? Geloven we allemaal ineens niet meer in de marktwerking? Het feit dat de 'werkelijke waarde' simpelweg de waarde is die de markt voor iets wil betalen?
Blijkbaar wil en kan men nu minder betalen dan een paar jaar geleden, maar waarom zou de prijs moeten zakken naar kostprijs alsof dat de werkelijke waarde is?
Blijkbaar wil en kan men nu minder betalen dan een paar jaar geleden, maar waarom zou de prijs moeten zakken naar kostprijs alsof dat de werkelijke waarde is?
Omdat een huis een primair goed is.
Je wilt niet dat mensen in krotten gaan slapen. En het trieste daarbij is dat wanneer je teveel betaalt voor een woning, dat dat vervolgens vanzelf een krot wordt omdat er te weinig geld is om aan onderhoud te besteden.
En dat we niet in staat zijn om een reële prijs te betalen is een feit, anders konden alle regelingen gelijk worden afgeschaft zonder dat we ons druk hoeven te maken dat op midden-lange termijn blijvende schade wordt aangericht op de woningmarkt. Toch te gek voor woorden dat gemiddeld 20 tot 40% van de financiering afhankelijk is van overheidssteun!?!?
Reken zelf maar eens voor de lol eens na wat het leenbedrag is als je in plaats van 900 euro bruto alleen het nettobedrag van 600 kan betalen. Dan kun je door een hele riks huizen gelijk een streep zetten.
Je wilt niet dat mensen in krotten gaan slapen. En het trieste daarbij is dat wanneer je teveel betaalt voor een woning, dat dat vervolgens vanzelf een krot wordt omdat er te weinig geld is om aan onderhoud te besteden.
En dat we niet in staat zijn om een reële prijs te betalen is een feit, anders konden alle regelingen gelijk worden afgeschaft zonder dat we ons druk hoeven te maken dat op midden-lange termijn blijvende schade wordt aangericht op de woningmarkt. Toch te gek voor woorden dat gemiddeld 20 tot 40% van de financiering afhankelijk is van overheidssteun!?!?
Reken zelf maar eens voor de lol eens na wat het leenbedrag is als je in plaats van 900 euro bruto alleen het nettobedrag van 600 kan betalen. Dan kun je door een hele riks huizen gelijk een streep zetten.
Maar je vergeet nu wel dat zonder al die subsidies de huizen niet zo duur zouden zijn. We betalen simpelweg nog steeds voor een huis wat we er voor kunnen betalen. Alleen door allerlei subsidies kun je nu veel meer betalen. Voorheen betaalde je 600 euro bruto/netto, nu betaal je 900 bruto en 600 netto.Iblies schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:41:
[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 18-03-2014 22:02 ]
[removed]
Het was een reactie op marktwaarde versus reeële waarde. De waarde van veel huizen in Nederland was gebaseerd op wat je kon financieren, nu wordt er langzaam een shift gemaakt naar wat je kunt (af)betalen. Hierdoor is er wat lucht uit de markt gehaald.
Alleen mag je nog steeds niet spreken van een gezonde markt waar de prijzen representatief zijn omdat de aftrek nog steeds een flinke impact heeft. Er zijn te weinig kwalitatief goede huizen waardoor een goede afweging ook niet echt realistisch is. Ook speelt financiering voor heel veel mensen nog zwaar. Maximale lening en waarde van huizen zit nog voor veel mensen te ver uit elkaar.
Alleen mag je nog steeds niet spreken van een gezonde markt waar de prijzen representatief zijn omdat de aftrek nog steeds een flinke impact heeft. Er zijn te weinig kwalitatief goede huizen waardoor een goede afweging ook niet echt realistisch is. Ook speelt financiering voor heel veel mensen nog zwaar. Maximale lening en waarde van huizen zit nog voor veel mensen te ver uit elkaar.
Naar mijn idee pak je de verkeerde reden om te zeggen waarom de markt niet gezond is. De voornaamste reden is dat er niet genoeg huizen in de goede segmenten zijn waardoor de prijs bepaalt wordt door wat de koper er voor kan/wil geven. En alleen doordat die schaarste er is is de prijs afhankelijk van die subsidies. Pas als vraag en aanbod in evenwicht zijn krijg je dat de prijzen naar reële waardes gaan ongeacht de subsidies.Iblies schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:38:
[removed]
En jij vergeet nu wel door wie die subsidie wordt opgebracht, gewoon door dezelfde persoon via de belasting.redwing schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:46:
[...]
Maar je vergeet nu wel dat zonder al die subsidies de huizen niet zo duur zouden zijn. We betalen simpelweg nog steeds voor een huis wat we er voor kunnen betalen. Alleen door allerlei subsidies kun je nu veel meer betalen. Voorheen betaalde je 600 euro bruto/netto, nu betaal je 900 bruto en 600 netto.
Als jij 300 euro meer belasting moet betalen om 300 euro hypotheekrente aftrek te krijgen, dan schiet niemand er echt iets mee op. Behalve de ambtenaren die het allemaal moeten uitrekenen.
Uiteraard worden sommige groepen iets bevoordeeld tov andere groepen, maar uiteindelijk betalen we het onder aan de streep gewoon zelf inclusief een dikke rekening vanuit de overheid om het uit te voeren.
En dat geld ook voor sociale huur & huursubsidie allemaal 'sigaren uit eigen doos'. Ik heb het wel vaker gezegd en blijf erbij: Laat de overheid zich bemoeien met de armste/zwakste ~10-20% van NL, die hebben dat hard nodig en ga niet lopen zeveren als ik er 3,1% op vooruitga, maar mijn buurman maar 2,9%... 0,2%... het jaar erop is het vast weer net andersom.
Dit is een van de redenen om een huis te kopen: FOMOTheGhostInc schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 12:55:
[...]
En jij vergeet nu wel door wie die subsidie wordt opgebracht, gewoon door dezelfde persoon via de belasting.
Als jij 300 euro meer belasting moet betalen om 300 euro hypotheekrente aftrek te krijgen, dan schiet niemand er echt iets mee op. Behalve de ambtenaren die het allemaal moeten uitrekenen.
Uiteraard worden sommige groepen iets bevoordeeld tov andere groepen, maar uiteindelijk betalen we het onder aan de streep gewoon zelf inclusief een dikke rekening vanuit de overheid om het uit te voeren.
En dat geld ook voor sociale huur & huursubsidie allemaal 'sigaren uit eigen doos'. Ik heb het wel vaker gezegd en blijf erbij: Laat de overheid zich bemoeien met de armste/zwakste ~10-20% van NL, die hebben dat hard nodig en ga niet lopen zeveren als ik er 3,1% op vooruitga, maar mijn buurman maar 2,9%... 0,2%... het jaar erop is het vast weer net andersom.
Ik zit nu bij de 10% van Nederlanders die niet één of andere vorm van subsidie ontvangt (huursubsidie/HRA/kindertoeslag/zorgtoeslag/etc). De overige 90% wordt door de overheid ondersteund

Lijkt me erg slechte reden om een huis te kopen. Daarnaast suggereert je opmerking alsof je ook bij de 10% zou horen die netto (na aftrek van al die subsidies, waarvan je er misschien stieken toch wel indirect een zult krijgen. Ben je bijvoorbeeld niet aangesloten bij een vereniging of maak je geen gebruik van door de overheid gesubsidieerde activiteiten?) ook het meeste bijdraagt. Dat laatste lijkt mij veel relevanter.
Volgens mij heb ik afgelopen jaar tussen de 35 en 40k aan inkomstenbelasting betaald. Hoewel ik hypotheekrente aftrek, heb ik niet het gevoel door de overheid ondersteund te wordenMaarten21 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:09:
[...]
Ik zit nu bij de 10% van Nederlanders die niet één of andere vorm van subsidie ontvangt (huursubsidie/HRA/kindertoeslag/zorgtoeslag/etc). De overige 90% wordt door de overheid ondersteund,
Meer dan iemand die particulier huurt.t_captain schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:22:
[...]
Volgens mij heb ik afgelopen jaar tussen de 35 en 40k aan inkomstenbelasting betaald. Hoewel ik hypotheekrente aftrek, heb ik niet het gevoel door de overheid ondersteund te worden
Ik zie het iets anders: als een een wat hoger inkomen hebt, dan zijn ondernemersfaciliteiten en hypotheekrenteaftrek nodig om de belastingdruk binnen de perken te houden. Als die er niet waren geweest, dan zou het echt extreem worden.
Ok. En dan heb je iemand die ook veel verdient en die in een particuliere huurwoning woont, die krijgt dat niet. Dat jij dat ziet als "dat is wel heel gek dan!", betekent simpelweg niet dat je niet bij de 90% hoort die subsidie krijgt...t_captain schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:47:
Ik zie het iets anders: als een een wat hoger inkomen hebt, dan zijn ondernemersfaciliteiten en hypotheekrenteaftrek nodig om de belastingdruk binnen de perken te houden. Als die er niet waren geweest, dan zou het echt extreem worden.
Ik erken het probleem, namelijk een onterecht onderscheid tussen huren of kopen. Dat zou ik ook graag opgelost zien. Alleen leg ik het ijkpunt anders: in plaats van HRA als "subsidie" te ervaren, zie ik de belastingdruk zonder HRA als te hoog. Wat mij betreft wordt het tariefverschil tussen 3e en 4e schijf uitgeruild tegen de HRA
En huursubsidie tegen de eerste schijf! Gelijk doen!t_captain schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 18:55:
Alleen leg ik het ijkpunt anders: in plaats van HRA als "subsidie" te ervaren, zie ik de belastingdruk zonder HRA als te hoog. Wat mij betreft wordt het tariefverschil tussen 3e en 4e schijf uitgeruild tegen de HRA
Maar "eenvoudiger maken" lijkt een politieke no-go te zijn.
Misschien moet je die afgetrokken HRA gewoon teruggeven en kijken hoe het gevoel dan is...t_captain schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:22:
[...]
Volgens mij heb ik afgelopen jaar tussen de 35 en 40k aan inkomstenbelasting betaald. Hoewel ik hypotheekrente aftrek, heb ik niet het gevoel door de overheid ondersteund te worden
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Heb het al vaker gezegd in dit topic, maar de HRA is een bankensubsidie. Gevoelsmatig dempt het misschien je loonbelasting, maar feitelijk betaal je nog steeds netto evenveel voor je huis als je zou doen in een markt zonder HRA, omdat de prijzen dan lager zijn. De HRA maakt in feite hogere bruto rentebetalingen mogelijk en daarvan profiteren banken niet de personen die last hebben van de netto-betalingen.
Verwijderd
Ik heb het afgelopen jaar maar zo'n 10k aan inkomstenbelasting betaald. Desondanks heb ik het gevoel door de overheid te worden uitgekleed, door een belachelijk hoge, alsmaar stijgende huur en steeds hogere vaste lasten.t_captain schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 16:22:
[...]
Verwijderd
Ik sta er nooit bij stil hoeveel belasting ik betaal, houd me liever bezig met andere zaken.
Eens. Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren met huizenprijzen als én HRA wordt afgeschaft én de belasting wordt omgevormd tot een soort 'vlaktax' van 25-30% met een vrije voet van (zeg?) 10.000 euro. Dan gaan veel mensen netto veel meer overhouden... Benieuwd waar dat geld dan in gaat zitten.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:18:
Heb het al vaker gezegd in dit topic, maar de HRA is een bankensubsidie. Gevoelsmatig dempt het misschien je loonbelasting, maar feitelijk betaal je nog steeds netto evenveel voor je huis als je zou doen in een markt zonder HRA, omdat de prijzen dan lager zijn. De HRA maakt in feite hogere bruto rentebetalingen mogelijk en daarvan profiteren banken niet de personen die last hebben van de netto-betalingen.
Want die 200-400 euro gaat echt wel weer ergens aan uitgegeven worden.
Dan ben je dief van je eigen portemonnee..Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 00:29:
Ik sta er nooit bij stil hoeveel belasting ik betaal, houd me liever bezig met andere zaken.
Netto overhouden zou niet kunnen. Vlaktax zou rond de 40-45% moeten liggen heb ik begrepen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Inderdaad ongeveer 45% over al het inkomen. Maar dan zou je niet alleen de loon- en inkomstenbelasting dekken, maar alle belastinginkomsten. BTW, vennootschapsbelasting, accijnzen enzo.
Als je alleen de loon- en inkomstenbelasting vlak zou maken zou de belastingdruk rond de 25% liggen.
Als je alleen de loon- en inkomstenbelasting vlak zou maken zou de belastingdruk rond de 25% liggen.
Nieuwe CBS Cijfers.
Samenvatting: Jaar-op-jaar: 1,7% omlaag, prijsindex blijft ongeveer gelijk,
Verder: aantal huishoudens met onderwaarde blijft groeien. Op dit moment 1.4 miljoen gezinnen met gemiddeld 61 duizend euro onderwaarde
Verder: aantal huishoudens met onderwaarde blijft groeien. Op dit moment 1.4 miljoen gezinnen met gemiddeld 61 duizend euro onderwaarde
[ Voor 37% gewijzigd door EXX op 21-03-2014 09:47 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Die jaar-op-jaar lijkt voornamelijk tussen februari en mei 2013 te hebben plaatsgevonden. Sindsdien is de PBI horizontaal.
Ik denk dat de gemiddelde prijzen in NL momenteel ongeveer zijwaarts bewegen doordat de prijsstijgingen in de randstad de prijsdalingen in de periferie compenseren.
Ik denk dat de gemiddelde prijzen in NL momenteel ongeveer zijwaarts bewegen doordat de prijsstijgingen in de randstad de prijsdalingen in de periferie compenseren.
Als prijzen stabiel blijven, dan lijkt dat inderdaad pas in mei een plusje te gaan opleveren. Daartussen zal de jaar-op-jaar-daling dan nog een paar keer groter zijn dan de maand ervoor.
Het heeft meer te maken met het feit dat er een steeds grotere druk komt op het lagere segment. Dat betekent dat huizen in dit segment niet meer dalen en dat het een steeds groter onderdeel van de markt vormt. Uiteindelijk wordt de ontwikkeling gemeten van de waarde van de verkochte huizen. Huizen die niet verkocht worden, tellen dus niet mee. En gezien praktisch de enige huizen die op het moment verkocht worden tevens precies de huizen zijn die simpelweg niet verder kunnen zakken en waar een groot tekort van is stabiliseert het cijfer. Dat wil niet zeggen dat al die huizen die te koop staan en niet verkocht worden niet meer in waarde zakken.t_captain schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:48:
Die jaar-op-jaar lijkt voornamelijk tussen februari en mei 2013 te hebben plaatsgevonden. Sindsdien is de PBI horizontaal.
Overigens liet onze vriend Boelhouwer gisteren weer even blijken met wat voor kliekje we te maken hebben toen hij een tweet postte die deze informatie al bevatte terwijl het CBS cijfer nog geheim was. Partijen die voorkennis met elkaar delen zullen vast geheel onafhankelijk zijn.
Wat in schril contrast staat met de stabiliserende prijsindex en toegenomen aflossingen. Als huizen niet minder waard worden dan raak je niet verder onder water, en als je aflost kom je juist minder ver onder water. Dit bevestigt mijn bovenstaande indruk.EXX schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:38:
[ Voor 22% gewijzigd door ph4ge op 21-03-2014 10:01 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Hey, het CBS geeft weer de prijsindex vanaf 1995 weer! Ook daar kleine veranderingen, ik zal m'n grafiek met verschillen updaten:

Tot en met 2007 is er eigenlijk weinig veranderd, hooguit af en toe 0,1 of 0,2 verschil (afronding?). Vanaf 2008 t/m 2013 is de nieuwe prijsindex aanzienlijk veranderd.
Note: De lineaire in de grafiek is vertekend, doordat de rode lijn twee maanden langer doorloopt dan de blauwe lijn.
De meest opvallende veranderingen in prijsindex gebeuren in de overgang 2007-2008:

Op een of andere manier is de stijging die gedurende twee maanden ongeveer gelijk was, nu in 1 maand gepropt, gevolgd door een maand zonder stijging. Ik heb het vermoeden dat dit een improvisatie is bij het CBS, om de index vanaf 2008 aan te kunnen passen terwijl deze toch aansluit op oudere data. Dat zou ook verklaren dat de index vorige maand geen 1995-2007 bevatte.
Dan kan ik vanaf nu met uitsluitend de nieuwe index toch weer mooie grafieken maken van het totaalverloop.

Note: de prijsindex is hetgeen je kan vergelijken. Gelijkblijvende prijsindex bij dalende verkoopprijs betekent dat de verkochte huizen (iets) kleiner zijn, of slechter, of in een buurt die minder waard is.
Het verschil tussen prijsindex en verkoopprijs is trouwens groter geworden sinds de crisis. Zeg maar een minder stabiele situatie.
Of zou het CBS hier een correctie op toepassen om te bepalen wie er onder water staan?

Tot en met 2007 is er eigenlijk weinig veranderd, hooguit af en toe 0,1 of 0,2 verschil (afronding?). Vanaf 2008 t/m 2013 is de nieuwe prijsindex aanzienlijk veranderd.
Note: De lineaire in de grafiek is vertekend, doordat de rode lijn twee maanden langer doorloopt dan de blauwe lijn.
De meest opvallende veranderingen in prijsindex gebeuren in de overgang 2007-2008:

Op een of andere manier is de stijging die gedurende twee maanden ongeveer gelijk was, nu in 1 maand gepropt, gevolgd door een maand zonder stijging. Ik heb het vermoeden dat dit een improvisatie is bij het CBS, om de index vanaf 2008 aan te kunnen passen terwijl deze toch aansluit op oudere data. Dat zou ook verklaren dat de index vorige maand geen 1995-2007 bevatte.
Dan kan ik vanaf nu met uitsluitend de nieuwe index toch weer mooie grafieken maken van het totaalverloop.
Maand op maand is de prijsindex nu gelijkgebleven, maar de gemiddelde verkoopprijs wel 5708 euro gedaald. Er zijn trouwens ook maanden waarin dat andersom is, maar het maakte me nieuwsgierig naar het verband (uitgaande van nieuwe prijsindex).ph4ge schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:59:
Het heeft meer te maken met het feit dat er een steeds grotere druk komt op het lagere segment.

Note: de prijsindex is hetgeen je kan vergelijken. Gelijkblijvende prijsindex bij dalende verkoopprijs betekent dat de verkochte huizen (iets) kleiner zijn, of slechter, of in een buurt die minder waard is.
Het verschil tussen prijsindex en verkoopprijs is trouwens groter geworden sinds de crisis. Zeg maar een minder stabiele situatie.
Hoe bepalen ze "of je onder water staat"? Wordt dat t.o.v. de WOZ-waarde gedaan? Want die loopt per definitie achter: momenteel is de WOZ-waarde van 1-1-2013 bekend, tot voor kort was de laatst bekende van een jaar eerder, en dat scheelt zo'n 9% in daling over die periode. Dat zou verklaren dat er 300.000 mensen meer onder water staan dan een jaar eerder.Wat in schril contrast staat met de stabiliserende prijsindex en toegenomen aflossingen. Als huizen niet minder waard worden dan raak je niet verder onder water, en als je aflost kom je juist minder ver onder water.
Of zou het CBS hier een correctie op toepassen om te bepalen wie er onder water staan?
[ Voor 24% gewijzigd door RemcoDelft op 21-03-2014 12:16 ]
Lijkt me sterk dat het CBS hypotheekstanden op adresniveau van de banken krijgt? (privacy issue?), dus ze zullen het wel doen op basis van de (geaggregeerde) data die ze van de banken krijgen en ik vrees dat die inderdaad gebruik maken van WOZ..RemcoDelft schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:19:
Hoe bepalen ze "of je onder water staat"? Wordt dat t.o.v. de WOZ-waarde gedaan? Want die loopt per definitie achter: momenteel is de WOZ-waarde van 1-1-2013 bekend, tot voor kort was de laatst bekende van een jaar eerder, en dat scheelt zo'n 9% in daling over die periode. Dat zou verklaren dat er 300.000 mensen meer onder water staan dan een jaar eerder.
Dit is niet echt denderend nieuws.EXX schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:38:
Nieuwe CBS Cijfers.
Het liefst zou ik wat meer gegevens zien, want het lijkt dit veel erger dan zelfs ik me kan voorstellen, en je loopt het risico dat mensen de cijfers op een wel heel negatieve manier gaan interpreteren.

Het liefst zou ik die 61 duizend zien als een percentage, want heel veel mensen kunnen hun hypotheek gelukkig gewoon betalen. Een ander aspect wat ik graag terug zou zien of er een vorm van spaarbank/lijfrente tegenover staat.
Dan staat er weliswaar een x-bedrag aan onderwaarde, echter staat er dan wel een bedrag tegenover waardoor je kunt wegstrepen.
Hopelijk dat politici en journalisten meelezen en het volgende week meenemen als er vragen worden gesteld
Onderwaarde zegt niets over je hypotheek. Daarnaast zegt die 61k inderdaad bar weinig als je niet het hele plaatje pakt. 50k onder water staan met een hypotheek waar 60k in gespaard is is natuurlijk niet echt onder water staan. terwijl in dit soort cijfers ze wel zo geteld worden.Iblies schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:59:
[...]
Het liefst zou ik die 61 duizend zien als een percentage, want heel veel mensen kunnen hun hypotheek gelukkig gewoon betalen. Een ander aspect wat ik graag terug zou zien of er een vorm van spaarbank/lijfrente tegenover staat.
[removed]
Des te meer reden om al die spaarhypotheken gewoon op te doeken. Schaf renteaftrek voor die dingen af, zet ze om, en los af wat er nu in het spaardeel zit.
Dat kan al.RemcoDelft schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:18:
Des te meer reden om al die spaarhypotheken gewoon op te doeken. Schaf renteaftrek voor die dingen af, zet ze om, en los af wat er nu in het spaardeel zit.
Je mag je contract openbreken en ter aflossing gebruiken. Alleen loop je tegen een partij bureaucratie op waarbij je verdomd sterk in je schoenen moet staan om er iets effectiefs uit te halen. En de overheid kan daarbij wel stappen ondernemen om het versneld in te voeren, echter zijn de instellingen wel in staat om de democratie tot het uiterste te testen door eindeloos te procedure tot aan de VN waarbij het resultaat niet eens op de eerste plaats staat. Bij dergelijke grote partijen is uitstel van executie net zo belangrijk.
Ware het niet dat de belasting wil dat je die spaarhypotheek al 20 jaar hebt lopen, anders moet je nog ff belasting betalen over de 'winst'Iblies schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:32:
[...]
Dat kan al.
Je mag je contract openbreken en ter aflossing gebruiken. Alleen loop je tegen een partij bureaucratie op waarbij je verdomd sterk in je schoenen moet staan om er iets effectiefs uit te halen. En de overheid kan daarbij wel stappen ondernemen om het versneld in te voeren, echter zijn de instellingen wel in staat om de democratie tot het uiterste te testen door eindeloos te procedure tot aan de VN waarbij het resultaat niet eens op de eerste plaats staat. Bij dergelijke grote partijen is uitstel van executie net zo belangrijk.
Daar zou de overheid een mouw aan moeten kunnen passen, zolang je de spaarpot maar gebruikt bij een omzetting naar annuïteit.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dit is zonder de inflatie mee te rekenen, toch?RemcoDelft schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:46:
Grafieken gebaseerd op CBS-data, bijgewerkt t/m februari 2014:
[afbeelding]
[afbeelding]
Lopend gemiddelde aantal verkochte huizen in de afgelopen 12 maanden:
[afbeelding]
Verwijderd
Dat schiet zo niet op natuurlijk als je in de grafieken van RemcoDelft ziet hoeveel lucht er nog in de markt zit. Is er iets bekend waarom die daling zo beperkt is? Afgezien van wat positieve prognoses zijn er geen macro economische ontwikkelingen geweest die voor januari/februari een prijsstabilisatie kunnen verklaren.EXX schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:38:
Nieuwe CBS Cijfers.
Wel even bij bedenken dat onderwaarde iets heel anders is als problemen met het betalen van de hypotheek. Ook al is de (theoretische) waarde van je huis gekelderd, als je er prettig woont en nog gewoon je inkomen hebt, dan betaal je gewoon je hypotheek door en is er dus geen probleem. Die theoretische waarde van de woning wordt nooit gerealiseerd, omdat de eigenaar totaal niet van plan is om te verkopen. De bank zou kunnen vragen om een extra zekerstelling of aflossing omdat de waarde van het onderpand gedaald is, maar ze zouden wel goed gek zijn om dat te doen. Zo brengen ze alleen maar meer mensen in de problemen, wat vervolgens de waarde van het onderpand van de rest van de hypoteekportefaulle onder druk zou zetten. Daar hebben banken geen belang bij, zolang de klant gewoon zijn rente en aflossing kan betalen.Iblies schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:59:
[...]
Dit is niet echt denderend nieuws.
Het liefst zou ik wat meer gegevens zien, want het lijkt dit veel erger dan zelfs ik me kan voorstellen, en je loopt het risico dat mensen de cijfers op een wel heel negatieve manier gaan interpreteren.
[afbeelding]
Dan staat er weliswaar een x-bedrag aan onderwaarde, echter staat er dan wel een bedrag tegenover waardoor je kunt wegstrepen.
Hopelijk dat politici en journalisten meelezen en het volgende week meenemen als er vragen worden gesteldEn nee, ben geen makelaar van de nvm oid.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
De eerste grafiek heeft (duidelijk) twee lijnen, waarvan 1 met inflatiecorrectie. De tweede is zonder inflatiecorrectie, en de derde heeft er niets mee te maken.stok schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:55:
Dit is zonder de inflatie mee te rekenen, toch?
Maar m'n nieuwsgierigheid is gewekt: ik wil de tweede grafiek wel even corrigeren voor inflatie:

Dit drukt de hele grafiek wat naar beneden: minder hoge stijgingen, en diepere dalingen.
[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 21-03-2014 13:24 ]
Of om gewoon de juiste berekeningen te maken o.b.v. van woningwaarde+waarde verpande kapitaalverzekeringen en spaarproductenRemcoDelft schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:18:
Deze gegevens heeft het CBS niet ter beschikking.
Wat belet ze om deze gegevens op te vragen?EXX schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:32:
Deze gegevens heeft het CBS niet ter beschikking.
Ik verwacht overigens niet dat het echt enorm veel scheelt. Die spaarconstructies brengen pas na verloop van jaren echt wat rendement op, en dit soort producten was pas relatief kort populair.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Die gegevens zitten bij de banken, en die zullen die data echt niet zomaar voor het CBS ophoesten.
Ik verwacht dat het wel een flink verschil maakt. De meeste hypotheken van 1995-2005 hebben kapitaalverzekeringen. In eerste instantie waren het vaak hybride spaar/beleggingsverzekeringen, maar ongeveer 10 jaar geleden begon de controverse over beleggingsrendementen en -kosten. Toen heeft men er veel omgesloten naar spaarhypotheek, of enkele jaren later naar bankspaar.
Als je sec naar de hypotheek kijkt, dan staan mensen die 10 jaar geleden kochten zo'n 10% onder water (huizenprijs ongeveer gelijk aan toen, kosten koper meegefinancierd). Reken je de bijbehorende spaarpolis mee, dan staat hetzelfde huis 5 of 10% boven water.
Als je sec naar de hypotheek kijkt, dan staan mensen die 10 jaar geleden kochten zo'n 10% onder water (huizenprijs ongeveer gelijk aan toen, kosten koper meegefinancierd). Reken je de bijbehorende spaarpolis mee, dan staat hetzelfde huis 5 of 10% boven water.
Hou er wel rekening mee dat tot 1/1/2013 het vrijwel standaard was minstens de helft aflossingvrij te nemen. Dan valt het opgebouwde kapitaal toch tegen.
Heel veel bedrijven worden met regelmaat verplicht om data aan te leveren aan het CBS. Dat zal voor banken niet anders zijn. Banken kunnen prima verplicht worden om dit soort data aan het CBS te leveren. Het lijkt me informatie die beleidsrelevant is als je het over de woningmarkt hebt.EXX schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:22:
Die gegevens zitten bij de banken, en die zullen die data echt niet zomaar voor het CBS ophoesten.
Link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-192774.pdf
(pagina 7)
DNB maakt zich al lange tijd zorgen over de hoge en nog altijd oplopende hypotheekschuld in Nederland. Eind 2011 bedroeg deze 639 miljard.
Eind 2011 was er dus zo'n 5% van de uitstaande hypotheeksom in spaar- of beleggingsproducten ondergebracht. Dat is niet fantastisch, maar toch 2000 euro per capita.(pagina 7,
Op basis van een eerdere uitvraag onder verzekeraars, raamt DNB dat er op dit moment 32 tot 37 miljard euro aan kapitaal is opgebouwd in KEW-polissen. Ongeveer 3 miljard van dit kapitaal bevindt zich bij banken. Dit betekent dus dat naar schatting 29-34 miljard is opgebouwd bij verzekeraars.
Laat dat verdubbeld zijn, zit je op 4k. Dat is bijna verwaarloosbaar t.o.v. de 61k "onder water".t_captain schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:00:
Eind 2011 was er dus zo'n 5% van de uitstaande hypotheeksom in spaar- of beleggingsproducten ondergebracht. Dat is niet fantastisch, maar toch 2000 euro per capita.
Hoe kom je op dit bedrag? Als ik uitga van 4,1 miljoen koopwoningen, waarvan 83% met hypotheek en 30 miljard aan opgebouwd kapitaal wat daar tegenover staat dan kom ik op een gemiddelde opbouw uit van 9000 euro. Dat is lang niet genoeg om 60K te dekken, maar significant meer dan jij nu benoemt.t_captain schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:00:
Link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-192774.pdf
[...]
[...]
Eind 2011 was er dus zo'n 5% van de uitstaande hypotheeksom in spaar- of beleggingsproducten ondergebracht. Dat is niet fantastisch, maar toch 2000 euro per capita.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Alleen kun je dat niet zo 123 met elkaar verrekenen. Het grootste deel van het opgebouwde kapitaal zit bij een andere groep dan de mensen met de onderwaterhypotheken.
@Krisp: ik deelde even door alle landgenoten voor de ordegrootte van het bedrag. Een deling op het aantal koopwoningen is inderdaad relevanter:)
@exx: inderdaad. Verdeling is ook belangrijk. Het zullen niet de (eerste keer) kopers van 2008 of 2010 zijn die hier veel aan hebben, maar de starters van 2000-2005 staan er toch een stukje beter voor.
@exx: inderdaad. Verdeling is ook belangrijk. Het zullen niet de (eerste keer) kopers van 2008 of 2010 zijn die hier veel aan hebben, maar de starters van 2000-2005 staan er toch een stukje beter voor.
En je kunt die 9000 natuurlijk niet vergelijken met die 60K. Er is immers een gemiddelde opbouw van 9000 voor alle koopwoningen, terwijl die 60K tekort alleen maar geldt voor de 1.4 miljoen met een tekort. Een flink deel van de koopwoningen die niet onder water staan zullen helemaal geen verpande polis/spaarrekening hebben, maar bijvoorbeeld een lage aflossingsvrije hypotheek, of eigen vermogen als tegenwicht. Daarnaast zijn er lineaire en annuitaire hypotheken die ook niet meetellen hierin, en die de eerste jaren wel meetellen bij de 'onder water'-cijfers.Krisp schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 17:12:
[...]
Hoe kom je op dit bedrag? Als ik uitga van 4,1 miljoen koopwoningen, waarvan 83% met hypotheek en 30 miljard aan opgebouwd kapitaal wat daar tegenover staat dan kom ik op een gemiddelde opbouw uit van 9000 euro. Dat is lang niet genoeg om 60K te dekken, maar significant meer dan jij nu benoemt.
[ Voor 8% gewijzigd door Pooh op 21-03-2014 17:29 ]
Ook daarin zou je inderdaad verder kunnen specificeren. Vanuit deze bron (fig 2.1) leid ik af dat ongeveer 1/3 van de hypotheken vermogensopbouw kent. Dat impliceert dat de gemiddelde vermogensopbouw 27K is.
Ik mag daarbij aannemen dat de hypotheken die meer vermogensopbouw kennen, eerder afgesloten zijn waarbij het huis ook eerder verkocht is. De grootste pijn zit bij hypotheken die later zijn afgesloten, waarbij de vermogensopbouw minder groot is. De vermogensopbouw zal de onderwaarde doorgaans dus niet dekken.
Ik mag daarbij aannemen dat de hypotheken die meer vermogensopbouw kennen, eerder afgesloten zijn waarbij het huis ook eerder verkocht is. De grootste pijn zit bij hypotheken die later zijn afgesloten, waarbij de vermogensopbouw minder groot is. De vermogensopbouw zal de onderwaarde doorgaans dus niet dekken.
Qua onderwaarde van de woning zijn vooral de instappers uit plusminus 2006-2009 betroffen. Diegenen die een hypotheek met inlossen of spaarpolis hebben, hebben inmiddels wel wat opgebouwd. In ongeveer 6 jaar zal dat misschien 10% van de woningwaarde zijn. Bij een waardeverlies van 15 a 22% afhankelijk van het aankoopmoment, plus de oude kosten koper van ongeveer 9% is dat nog altijd een fors tekort.
De meest recente kopers 2012-2014 hebben nog niet noemenswaardig gespaard, maar hebben ook niet zoveel verloren en minder kosten koper gehad.
De meest recente kopers 2012-2014 hebben nog niet noemenswaardig gespaard, maar hebben ook niet zoveel verloren en minder kosten koper gehad.
Ik denk dat die 10% nogal optimistisch is, zeker gezien het feit dat in die periode 50% of meer van de hypotheek aflossingsvrij werd genomen.
[ Voor 10% gewijzigd door EXX op 21-03-2014 22:27 ]
Wat zo slecht is aan die onderwaarde/overwaarde data is dat ze slechts kijken naar marktwaarde en hypotheek en niet naar eigen vermogen.
Iemand die genoeg aflost is volgend deze grafiek geen probleem. Iemand die hetzelfde bedrag (of nog meer) heeft gespaard in een kapitaalpolis of in eigen vermogen is wel een probleem. Zo een statement is natuurlijk totale onzin.
De data zou totale verogen tegen totale schuld moeten tonen.
Sparen met fiscaal voordeel vind ik sowieso alweer een vorm die je niet moet promoten.
Het werkt leeftijdsdiscriminatie in de hand.
Het is vooral geschikt voor mensen die rijk zijn of goed verdienen.
Het mooie aan het Nederlandse model is dat mensen vrijwel direct een huis konden kopen en konden beginnen met aflossen (de fout zit het hem in het feit dat je niet aflost). Als je moet huren en daarnaast nog moet sparen dan kunnen de meeste mensen niet veel sparen meer. Dan heeft een bouwsparenplan ook niet heel veel zin imo.
De stijging van de huizenprijzen is wel degelijk ook economisch van aard. De rente zakt al tientallen jaren, vrouwen zijn massaal gaan werken begin 90-er jaren wat de koopkracht heeft verbeterd, financiele produckten werden steeds voordeliger oa door fiscaliteit. Mensen hadden meer geld te besteden, er was (en is nog steeds) een tekort aan woningen in de gewilde gebieden, dan is een prijsstijging een zeer logisch gevolg.
We hebben de zwaarste crisis sinds 70 jaar en nog altijd zijn er maar zeer weinig gedwongen verkopen, die dan vooral worden veroorzaakt door werkeloosheid en relatiebreuk.
Als je op 2 inkomens een huis koopt dan weet je van tevoren dat je bij een relatiebreuk een probleem kan hebben, daar hoef je geen professor voor te zijn.
Dan kun je niet beweren dat er grote problemen zijn rond de financering. Mensen maken gewoon ene afweging, je kunt niet alles plannen in het leven.
Er is maar een probleem met de financering en dat is dat het de overheid veel geld kost. Maar dat wordt met de vernieuwde regels nauwelijks aangepast.
Wat mijn inziens het hele financieringsprobleem oplost is om banken/hypotheeknemers zelf aansprakelijk te maken voor het verlies als mensen de hypotheek niet meer kunnen betalen. Dn zullen de banken een stuk meer realistische hypotheken nemen.
Een LTV ratio is trouwens ook geen garantie voor een goede huizenmarkt. In Zwitserland hebben ze zo een systeem en zijn de huizen ook schreeuwend duur.
Iemand die genoeg aflost is volgend deze grafiek geen probleem. Iemand die hetzelfde bedrag (of nog meer) heeft gespaard in een kapitaalpolis of in eigen vermogen is wel een probleem. Zo een statement is natuurlijk totale onzin.
Ik vind het een vage en omslachtoge constructie.Fiber schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 00:22:
[...]
Wellicht eerst zelf even wat moeite doen...?
https://www.google.nl/#q=bouwsparen
In het kort: Een fiscaal aantrekkelijk gemaakte vorm van sparen speciaal voor de aankoop van een huis. Soort omgekeerde HRA...
Sparen met fiscaal voordeel vind ik sowieso alweer een vorm die je niet moet promoten.
Het werkt leeftijdsdiscriminatie in de hand.
Het is vooral geschikt voor mensen die rijk zijn of goed verdienen.
Het mooie aan het Nederlandse model is dat mensen vrijwel direct een huis konden kopen en konden beginnen met aflossen (de fout zit het hem in het feit dat je niet aflost). Als je moet huren en daarnaast nog moet sparen dan kunnen de meeste mensen niet veel sparen meer. Dan heeft een bouwsparenplan ook niet heel veel zin imo.
Het hele topic is vooral volgeschreven met vage feiten en grafiekjes, die leiden tot gextrapoleerde, subjectieve en gechargeerde meningen die als feiten worden voorgedaan. De materie is ook gewoon complex en van zeer veel factoren afhankelijk over de laatste decennia waarin de complete maatschappij is veranderd.ph4ge schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 09:22:
[...]
Het hele topic staat er mee vol geschreven. Ik zou beginnen om het rapport van de Tijdelijke Commissie Huizenprijzen te lezen. Heel kort gezegd zijn de huizenprijzen in een periode van +-15 jaar meer dan verzesvoudigd, terwijl er geen enkele economische aanleiding voor was. De enige oorzaak was dat er veel makkelijker geld uitgeleend werd. En dat blijkt na 6 jaar kredietcrisis veel te makkelijk te zijn geweest, wat betekent dat het onhoudbaar is en schade veroorzaakt aan de rest van de economie. De enige manier om de schade te repareren en in de toekomst te voorkomen is de kredietregels aanscherpen. En als je huizenprijzen hebt die omhoog zijn gesloten louter alleen omdat de kredietregels versoepeld en versoepeld werden is het logisch dat ze te hoog zijn op het moment dat de regels worden aangescherpt.
Er is geen macro economische verklaring voor de prijsstijging in de jaren rond de eeuwwisseling.
De stijging van de huizenprijzen is wel degelijk ook economisch van aard. De rente zakt al tientallen jaren, vrouwen zijn massaal gaan werken begin 90-er jaren wat de koopkracht heeft verbeterd, financiele produckten werden steeds voordeliger oa door fiscaliteit. Mensen hadden meer geld te besteden, er was (en is nog steeds) een tekort aan woningen in de gewilde gebieden, dan is een prijsstijging een zeer logisch gevolg.
Definieer te groot? Jij vind het wellicht te groot of teveel, anderen niet. Er zijn (en waren) regels die het inkomen toetsen tov hypotheeklasten. Door strengere regels qua HRA is de ratio verandert wat direct gevolg heeft op de huizenrpijzen.[...]
De reden is economisch, maar wel doordat er te grote risico's zijn genomen. Daar gaat het echter niet om, waar het omgaat is dat dit cijfer invloed gaat hebben op de economie, en in het bijzonder op de huizenmarkt. Je kan het niet af doen als "shit happens".
We hebben de zwaarste crisis sinds 70 jaar en nog altijd zijn er maar zeer weinig gedwongen verkopen, die dan vooral worden veroorzaakt door werkeloosheid en relatiebreuk.
Als je op 2 inkomens een huis koopt dan weet je van tevoren dat je bij een relatiebreuk een probleem kan hebben, daar hoef je geen professor voor te zijn.
Dan kun je niet beweren dat er grote problemen zijn rond de financering. Mensen maken gewoon ene afweging, je kunt niet alles plannen in het leven.
Er is maar een probleem met de financering en dat is dat het de overheid veel geld kost. Maar dat wordt met de vernieuwde regels nauwelijks aangepast.
Wat mijn inziens het hele financieringsprobleem oplost is om banken/hypotheeknemers zelf aansprakelijk te maken voor het verlies als mensen de hypotheek niet meer kunnen betalen. Dn zullen de banken een stuk meer realistische hypotheken nemen.
Als je eerst een huis moet huren dan heb je nog maar weinig geld om een buffer op te bouwen in NL en ben je vooral afhankelijk van rijke ouders, ik vind dat een slecht systeem persoonlijk. Juist meteen een huis kopen was heel voordelig. Lagere maandlasten dan huren, waardoor je meer kunt aflossen. Het probleem is dat niet veel mensen sparen om af te lossen, maar het consumeren.[...]
Ipv dat je mensen fiscaal stimuleert om zoveel mogelijk schuld op te bouwen stimuleer je ze om een buffer op te bouwen. Als we in Nederland ook gewoon 80% LTV hadden gehad dan had niemand ooit van de term restschuld gehoord. Wat de minister doet is zeggen: We kunnen hier 100%, dus hebben we bouwsparen niet nodig. Ik zeg, ook zolang 100% LTV er is is het wenselijk als men minder leent, bovendien gaan we die kant op en is het misschien goed als men nu alvast begint te sparen voor als bijv. de kinderen over 15 jaar een huis willen kopen.
Een LTV ratio is trouwens ook geen garantie voor een goede huizenmarkt. In Zwitserland hebben ze zo een systeem en zijn de huizen ook schreeuwend duur.
[ Voor 3% gewijzigd door Blazer Coke op 21-03-2014 23:42 ]
Verwijderd
Het zou nog weleens vies tegen kunnen vallen met al die huizenverkopen:
http://www.rtlnieuws.nl/b...uijver-dit-heel-oneerlijk
Twee koopcontracten die niet zullen materialiseren bij de notaris. Lijkt me geen grote trend
Ook dat wordt veroorzaakt door de renteaftrek, waardoor het simpelweg niet rendabel is om je schuld af te lossen, zelfs als je het kan.Blazer Coke schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:27:
Wat zo slecht is aan die onderwaarde/overwaarde data is dat ze slechts kijken naar marktwaarde en hypotheek en niet naar eigen vermogen.
NVM verwachtte 20 jaar geleden dat goedkope huizen onverkoopbaar zouden worden, doordat mensen meer konden lenen. Dat was een logisch gevolg geweest, als de overheid voldoende kavels beschikbaar had gesteld. 20 jaar lang grotere en mooiere huizen bouwen omdat je meer kan lenen zou geweldig zijn geweest voor het land en onze economie.De stijging van de huizenprijzen is wel degelijk ook economisch van aard. De rente zakt al tientallen jaren, vrouwen zijn massaal gaan werken begin 90-er jaren wat de koopkracht heeft verbeterd, financiele produckten werden steeds voordeliger oa door fiscaliteit. Mensen hadden meer geld te besteden, er was (en is nog steeds) een tekort aan woningen in de gewilde gebieden, dan is een prijsstijging een zeer logisch gevolg.
Prijsstijgingen vonden uitsluitend plaats doordat nieuwbouw dusdanig beperkt werd dat grondprijzen "afgeroomd" moesten worden om megawinsten bij projectontwikkelaars te voorkomen.
Omdat een BN-er het slachtoffer zou zijn geworden van een oplichterVerwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 00:22:
Het zou nog weleens vies tegen kunnen vallen met al die huizenverkopen:
Verwijderd
Die BN'er is dus niet de enige. Hier zijn veel meer mensen het slachtoffer van geworden. Hoeveel precies is nu nog onduidelijk.Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 10:13:
[...]
Omdat een BN-er het slachtoffer zou zijn geworden van een oplichter
Verwijderd
Kan wezen.t_captain schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 09:00:
Twee koopcontracten die niet zullen materialiseren bij de notaris. Lijkt me geen grote trend
Ondertussen stijgt de fundateller lekker door. Nu al bijna weer 254k.
'Totale onzin', die opmerking van jou wel ja.Blazer Coke schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:27:
Want als ik 40K heb gespaard om mijn dak te repareren kan ik daarmee ook mijn hypotheek aflossen, want een dak is luxe bij een huis?
Domweg 'eigen vermogen' mee gaan tellen is natuurlijk onzin. Jij weet niet wat er met dat eigen vermogen gaat gebeuren. Als mensen bijvoorbeeld werkeloos raken of gaan scheiden, dan is het eerste wat verdampt het eigen vermogen (manlief een paar weken in een hotel, daarna in een huurhuis... dubbele lasten...geen inkomen etc. ).
Sparen voor een huis met fiscale voordelen is vaag en omslachtig?Blazer Coke schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:27:
Ik vind het een vage en omslachtoge constructie.
110% hypotheek is echt vaag, je onderpand is minder waard dan de lening bij de start. Eigenlijk is dan dus 10% van de waarde van het huis consumptief krediet. Gelukkig zijn we daar bijna vanaf.
Welkom bij de club, dat is de lol van dit topic en jij doet er met jouw post lekker aan mee.Blazer Coke schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:27:
Het hele topic is vooral volgeschreven met vage feiten en grafiekjes, die leiden tot gextrapoleerde, subjectieve en gechargeerde meningen die als feiten worden voorgedaan.
Uiteraard, een prijs (verandering) is een economisch dingetje, net zoals een plant een natuurlijk dingetje is.Blazer Coke schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:27:
De stijging van de huizenprijzen is wel degelijk ook economisch van aard.
Waar je echter aan voorbij gaat is waardoor bepaalde dingen gebeuren:
Vrouwen aan het werk
- Politiek: betere kinderopvang, belasting voordelen, stimulatie, hoger opgeleid (betere scholing)
- Economisch: hoog conjuctuur (ook maar de helft van de tijd)/lage werkeloosheid
Lage rente:
- Politiek: Ruim monetair beleid, lage inflatie?, hoge politieke stabiliteit, transparante internationale handel, ...
- Economisch: lage inflatie?
Hoge huizenprijzen:
- Politiek: Krap grondbeleid, verstedelijking, hoge kwaliteitseisen nieuw bouw,
- Economisch: Veel vraag
De politiek heeft (volgens mij) meer dan de helft van de exploderende prijzen op hun geweten, dat zie je ook terug dat ze met 1 maatregel dat gedeelte er ook weer vanaf halen.
Aflossingsvrij had NOOIT toegestaan moeten worden, want dat zorgt voor een hefboom effect, zowel in prijs als in restschuld als het fout gaat.
Het kost de overheid helemaal geen geld... Het is een simpele herverdeling, 18 Miljard aan belasting erin, 18 Miljard aan aftrek eruit. Afgezien van enkele rekenende ambtenaren 'kost' het helemaal niks.Blazer Coke schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:27:
Als je die 18 Miljard aan aftrek niet meer zou geven is 'de basis' voor 18 Miljard aan belastingen ook weg, dan is het gewoon verkapte belastingverhoging.
Als je dat wilt is dat prima, maar kom niet aan met het idee dat de hypotheekrente aftrek geld zou kosten, want de mensen die het krijgen zijn (voor een groot gedeelte) de mensen die daarvoor de belasting opbrengen.
banken/hypotheeknemers zelf aansprakelijk te maken voor het verlies
Bedoel je niet hypotheekgevers? De 'consument' is de hypotheeknemer. de bank de gever/verstrekker.
Je wilt dus naar het Amerikaans model? Sleutel op de keukentafel en 'weglopen'?
Achterstallige betalingen blijven openstaan, dus als je een half jaar achterloopt neem je dat bedrag nog mee en zul je nog gewoon moeten betalen. Prijsdalingen van het huis worden DIRECT verrekend in de hypotheek, 10K prijsdaling betekent dat dat bedrag direct opeisbaar wordt voor de bank, of het wordt een rentedragende consumptief krediet (10-15% rente) of de bank kan gaan executeren of de hypotheek voorwaarden aanpassen (lees: rente fors omhoog).
Banken meer risico laten lopen betekent simpelweg dat de rekening harder bij de consument komt te liggen. Dat kan door hogere rentes, striktere contracten of scherpere voorwaarden of, als we ze echt zenuwachtig maken, door alle 3. En alle 3 zorgen ervoor dat er MEER mensen in de problemen komen, want een huis kopen wordt (nog) lastiger, mensen in de problemen worden nog harder aangepakt bij problemen. (Een bank die zijn geld niet krijgt is geen lieve bank meer). En weer verder dalende huizenprijzen.
O ja, even een simpele rekensom:
Stel een bank heeft 1 Miljard euro aan hypotheken, tegen 4% uitstaan. Nu zegt de overheid, pak 'even' 20% verlies (200 Miljoen), aangezien jullie 'fout' zijn en graaiers zijn.
Nu krijgt die bank 1 Miljard aan aanvragen voor hypotheken. Die 4% zou in de oude situatie acceptabel zijn, maar nu moeten ze rekening houden met 20% afschrijving, vooral in de eerste 10? jaar (daarna is er voldoende afgelost), dan rekent de bank 200 Miljoen over 10 jaar afschrijven, 20 Miljoen per jaar, is 2% extra rente.
Door een gebrek aan concurrentie gaat de rente dus echt 2% omhoog, neemt het maximale hypotheek bedrag af (en daarmee ook het risico op hoge restschulden) en verdienen de banken uiteindelijk veel meer aan de hypotheken, bij ~gelijkblijvend risico...
Samengevat: Polderen heeft echt wel voordelen. Alternatief is een communistische staat, met staatsbanken & staatsbedrijven met een superleider zoals Poetin.
Over vage feitjes gesproken. 1 ding eruit pakken is altijd 'makkelijk'Blazer Coke schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 23:27:
Het is me wat.Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 10:41:
[...]
Kan wezen.
Ondertussen stijgt de fundateller lekker door. Nu al bijna weer 254k.
Jawel, de verkoopcijfers van diezelfde fundaVerwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:25:
[...]
Het is inderdaad niet spectaculair. Maar op herstel wijst eigenlijk niets.
Verwijderd
Niet als je die vergelijkt met de aantallen van voor de crisis. 2x erg weinig is nog steeds weinig.
@blazer coke: wat is volgens jou een "gezonde" huizenmarkt?
Ik zou zeggen, een huizenmarkt waarin flink wat transacties plaatsvinden, de fluiditeit van de markt is dan een maat voor gezondheid. Prijsniveau heeft er in ieder geval niets mee te maken. Een van de basisprincipes van financiele markten is dat prijzen nooit hoog of laag zijn, maar gewoon passend bij de omstandigheden van het moment. Het ontkennen van dat principe leidt tot veel irrationeel gedrag.
De reden dat huizen in CH veel duurder zijn dan hier, is tweevoudig: besteedbare inkomens liggen veel hoger en de rentestand is vrijwel nul. Dat laatste is deels te danken aan de eurocrisis, CHF is een veilige haven voor kapitaal. Dat heeft de (traditioneel toch al erg lage) rente nog verder gedrukt. Daarnaast, voor een Nederlandse observator meer van belang dan voor de Zwitsers zelf, staat de CHF/EUR vrij hoog. omdat wij huizen omrekenen naar euros, lijken de huizen nóg duurder.
Met een eurocrisis die langzaam maar zeker tot rust komt en een aantrekkende economie met oververhitting in o.m. het zuiden van Duitsland, zie ik wel aanzienlijke risico's voor rentestijging en daarmee prijsdaling op de woningmarkt. Dat neemt niet weg dat de huidige hoge prijzen gewoon een produkt zijn van de huidige omstandigheden. Daaruit kun je niet concluderen dat de markt niet werkt.
Ik zou zeggen, een huizenmarkt waarin flink wat transacties plaatsvinden, de fluiditeit van de markt is dan een maat voor gezondheid. Prijsniveau heeft er in ieder geval niets mee te maken. Een van de basisprincipes van financiele markten is dat prijzen nooit hoog of laag zijn, maar gewoon passend bij de omstandigheden van het moment. Het ontkennen van dat principe leidt tot veel irrationeel gedrag.
De reden dat huizen in CH veel duurder zijn dan hier, is tweevoudig: besteedbare inkomens liggen veel hoger en de rentestand is vrijwel nul. Dat laatste is deels te danken aan de eurocrisis, CHF is een veilige haven voor kapitaal. Dat heeft de (traditioneel toch al erg lage) rente nog verder gedrukt. Daarnaast, voor een Nederlandse observator meer van belang dan voor de Zwitsers zelf, staat de CHF/EUR vrij hoog. omdat wij huizen omrekenen naar euros, lijken de huizen nóg duurder.
Met een eurocrisis die langzaam maar zeker tot rust komt en een aantrekkende economie met oververhitting in o.m. het zuiden van Duitsland, zie ik wel aanzienlijke risico's voor rentestijging en daarmee prijsdaling op de woningmarkt. Dat neemt niet weg dat de huidige hoge prijzen gewoon een produkt zijn van de huidige omstandigheden. Daaruit kun je niet concluderen dat de markt niet werkt.
Je had het toch over 'herstel' en niet over 'hersteld'?Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:37:
[...]
Niet als je die vergelijkt met de aantallen van voor de crisis. 2x erg weinig is nog steeds weinig.
Maar dat maakt een HRA nog niet goed of slecht, dat is gewoon een gevolg.RemcoDelft schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 09:53:
[...]
Ook dat wordt veroorzaakt door de renteaftrek, waardoor het simpelweg niet rendabel is om je schuld af te lossen, zelfs als je het kan.
Dit soort grafieken geven echter een onzinnig beeld over de financiele situatie van iemand.
Goedkope huizen zijn juist altijd erg in trek. Ideaal voor starters en ideaal om te verhuren. Er zijn altijd armere mensen of mensen die niet meer nodig hebben. Het liefst woon je in een villa voor niks uiteraard.[...]
NVM verwachtte 20 jaar geleden dat goedkope huizen onverkoopbaar zouden worden, doordat mensen meer konden lenen. Dat was een logisch gevolg geweest, als de overheid voldoende kavels beschikbaar had gesteld. 20 jaar lang grotere en mooiere huizen bouwen omdat je meer kan lenen zou geweldig zijn geweest voor het land en onze economie.
Prijsstijgingen vonden uitsluitend plaats doordat nieuwbouw dusdanig beperkt werd dat grondprijzen "afgeroomd" moesten worden om megawinsten bij projectontwikkelaars te voorkomen.
Verder kan de overheid niet zomaar even kavels beschikbaar stellen. Daar is zeer veel mee gemoeid.
Verkoopaantallen (CBS) van nu zitten boven de helft van de piek in 2006. Dus 2x erg weinig is dus heel veel.Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:37:
[...]
Daarnaast verbaas ik me wel een beetje over mensen die verwachten dat het 'herstel' klaar is als we betere cijfers zien dan voor de crisis. We hebben toch niet voor niets die crisis gehad?
Als we dadelijk qua verkopen op het niveau van 1995 zitten (~150.000), dan kun je toch moeilijk spreken van crisis?
Of gaan we wachten totdat alle huizen weer bovenwater zijn?
Heel veel grijpgrage gemeenteraden & projectontwikkelaars.Blazer Coke schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 14:39:[...]
Verder kan de overheid niet zomaar even kavels beschikbaar stellen. Daar is zeer veel mee gemoeid.
Een gemeente zou (theoretisch) de grond ook tegen kostprijs (incl. bouwrijp maken) kunnen opleveren, maar het is veel interessanter om het dubbele te vragen en dan nog even het gemeentehuis te pimpen, de parkeergarage bij het centrum te maken, ...
Eigenlijk zou alle boekwinst op grond door gemeentes gewoon naar de landelijke overheid moeten gaan. Anders krijg je dat de ene gemeente veel grond heeft en nieuwbouw projecten vlak binnen de gemeentegrens heeft en dat een andere gemeente daar niks van ziet, maar wel een enorme invasie krijgt, omdat die nieuwe wijk veel dichter bij dat centrum ligt.
Slechte gevolgen maken de HRA zelf slecht.Blazer Coke schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 14:39:
Maar dat maakt een HRA nog niet goed of slecht, dat is gewoon een gevolg.
Welk soort grafieken? Het is me allang duidelijk dat je graag afgeeft op feiten en "grafieken", maar je quote nu iets waar geen grafiek aan te pas komt, en verzint dat er bij! Zoals al eerder: check je feiten, onderbouw dat, maar verzin geen data!Dit soort grafieken geven echter een onzinnig beeld over de financiele situatie van iemand.
Zoek eens op Funda voor goedkope huizen, dat zijn bouwvallen. "Goedkoop" is dan ook een relatief begrip: het is alleen goedkoop t.o.v. andere huizen. Bij voldoende aanbod zouden de gehele linie goedkoper worden.Goedkope huizen zijn juist altijd erg in trek. Ideaal voor starters en ideaal om te verhuren. Er zijn altijd armere mensen of mensen die niet meer nodig hebben. Het liefst woon je in een villa voor niks uiteraard.
Aldus spreekt een belanghebbende? Het feit dat er veel mee gemoeid is, wordt veroorzaakt door de enorme administratieve molen er omheen. Niet andersom!Verder kan de overheid niet zomaar even kavels beschikbaar stellen. Daar is zeer veel mee gemoeid.
Ik zou graag een quotum willen voor Nederland: een minimum aantal kavels (en dus huizen!) per jaar opleveren. 80-100.000 huizen wordt vaak genoemd als goed aantal, en dat zou prima haalbaar zijn als de grondprijs wordt aangepast aan de marktprijs van zoveel huizen.TheGhostInc schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 14:47:
Een gemeente zou (theoretisch) de grond ook tegen kostprijs (incl. bouwrijp maken) kunnen opleveren, maar het is veel interessanter om het dubbele te vragen en dan nog even het gemeentehuis te pimpen, de parkeergarage bij het centrum te maken, ...
Eigenlijk zou alle boekwinst op grond door gemeentes gewoon naar de landelijke overheid moeten gaan. Anders krijg je dat de ene gemeente veel grond heeft en nieuwbouw projecten vlak binnen de gemeentegrens heeft en dat een andere gemeente daar niks van ziet, maar wel een enorme invasie krijgt, omdat die nieuwe wijk veel dichter bij dat centrum ligt.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Juist. En wat is je mening hierover?
Ik zou zeggen een stabiele markt met weinig fluctuaties, een markt waar het aantal kopers gelijk is aan het aantal verkopers, dan heb je een stabiele markt.t_captain schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:48:
@blazer coke: wat is volgens jou een "gezonde" huizenmarkt?
Ik zou zeggen, een huizenmarkt waarin flink wat transacties plaatsvinden, de fluiditeit van de markt is dan een maat voor gezondheid.
Het aantal transacties vind ik ook niet belangrijk. Het gaat er in eerste instantie om of mensen blij zijn met hun woning en fijn leven. Je kunt beter meteen je droomhuis kopen en daar gelukkig wonen totdat je sterft of het bejaardenhuis ingaat. Als iedereen dat doet dan zijn er vrijwel geen transacties, maar kun je toch een hele goede en gezonde markt hebben.
Prijs bepaalt wel of je een woning kunt kopen en heeft imo wel degelijk met een gezonde markt te maken, in ieder geval met een wenselijke markt. Dat de prijs zich aanpast aan de omstandigheden is inderdaad waar, maar dat wil nog niet zeggen dat een markt gezond is. Maar het begrip gezonde markt is subjectief en hangt ook erg af van je visie, overtuiging, etc. Wonen is een basisbehoefte en als er een groot tekort is aan huizen dan drijft dat de prijs op. Dat is idd een marktfenomeen, maar dat wil niet zeggen dat de markt niet ongezond is.Prijsniveau heeft er in ieder geval niets mee te maken. Een van de basisprincipes van financiele markten is dat prijzen nooit hoog of laag zijn, maar gewoon passend bij de omstandigheden van het moment. Het ontkennen van dat principe leidt tot veel irrationeel gedrag.
Ook als je tegen de oude koers rekent zijn de huizen stikduur, maar dat komt inderdaad omdat ze veel te besteden hebben daar. De vraag is ondanks de hoge prijzen nog steeds groot.De reden dat huizen in CH veel duurder zijn dan hier, is tweevoudig: besteedbare inkomens liggen veel hoger en de rentestand is vrijwel nul. Dat laatste is deels te danken aan de eurocrisis, CHF is een veilige haven voor kapitaal. Dat heeft de (traditioneel toch al erg lage) rente nog verder gedrukt. Daarnaast, voor een Nederlandse observator meer van belang dan voor de Zwitsers zelf, staat de CHF/EUR vrij hoog. omdat wij huizen omrekenen naar euros, lijken de huizen nóg duurder.
Heb ik gezegd dat de markt niet werkt?Met een eurocrisis die langzaam maar zeker tot rust komt en een aantrekkende economie met oververhitting in o.m. het zuiden van Duitsland, zie ik wel aanzienlijke risico's voor rentestijging en daarmee prijsdaling op de woningmarkt. Dat neemt niet weg dat de huidige hoge prijzen gewoon een produkt zijn van de huidige omstandigheden. Daaruit kun je niet concluderen dat de markt niet werkt.
De markt werkt altijd, maar het is niet altijd een wenselijke markt. De voorspellingen voor NL zijn dat de rente nog wel een een aantal jaar laag zal blijven.
Als de economie aantrekt dan stijgt de rente, maar dan stijgt waarschijnlijk ook het inkomen weer en de vraag naar huizen. Uit eindelijk is het allemaal met elkaar verbonden.
Het gaat om wel of geen schuld. Iemand met 100.000 euro op de bank en een onderwaarde van 40.000 heeft uitendelijk geen schuld en zelfs 60.000 vermogen. Iemand met geen geld op de bank, met maar een onderwaarde van 10.000 heeft uiteindelijk wel een schuld. Of het geld nu in het broekzakje of vestzakje zit maakt niet uit natuurlijk.TheGhostInc schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:31:
[...]
'Totale onzin', die opmerking van jou wel ja.
Want als ik 40K heb gespaard om mijn dak te repareren kan ik daarmee ook mijn hypotheek aflossen, want een dak is luxe bij een huis?
Domweg 'eigen vermogen' mee gaan tellen is natuurlijk onzin. Jij weet niet wat er met dat eigen vermogen gaat gebeuren. Als mensen bijvoorbeeld werkeloos raken of gaan scheiden, dan is het eerste wat verdampt het eigen vermogen (manlief een paar weken in een hotel, daarna in een huurhuis... dubbele lasten...geen inkomen etc. ).
En als mensen die hun huis deels hebben afgelost, maar geen geld op de bank hebben, werkloos raken of gaan scheiden wat gaat er dan gebeuren? Gaan ze dan ook geld uitgeven aan een hotel en huurhuis?
Alle fiscale voordelen zijn vaag en omslachtig. Het lost uiteindelijk vrijwel niets op en jaagt de burgers uiteindelijk alleen maar op kosten door alle ambtenaren die de regeltjes moeten controleren.[...]
Sparen voor een huis met fiscale voordelen is vaag en omslachtig?
110% hypotheek is echt vaag, je onderpand is minder waard dan de lening bij de start. Eigenlijk is dan dus 10% van de waarde van het huis consumptief krediet. Gelukkig zijn we daar bijna vanaf.
Die 10% is trouwens niet voor consumptief krediet geweest maar voor de kosten koper, omdat de overheid een dikke provisie rekende als mensen van huis wisselen.
At your service.[...]
Welkom bij de club, dat is de lol van dit topic en jij doet er met jouw post lekker aan mee.
Precies, allemaal economisch. Dit soort taferelen zie je in vrijwel elk land en kun je onze regering nauwelijks verwijten, dat zijn gewoon maatschappelijke gebeurtenissen die wereldwijd gebeuren. Allen wat fiscale regels hebben een directe rol.[...]
Uiteraard, een prijs (verandering) is een economisch dingetje, net zoals een plant een natuurlijk dingetje is.
Waar je echter aan voorbij gaat is waardoor bepaalde dingen gebeuren:
Vrouwen aan het werk
- Politiek: betere kinderopvang, belasting voordelen, stimulatie, hoger opgeleid (betere scholing)
- Economisch: hoog conjuctuur (ook maar de helft van de tijd)/lage werkeloosheid
Lage rente:
- Politiek: Ruim monetair beleid, lage inflatie?, hoge politieke stabiliteit, transparante internationale handel, ...
- Economisch: lage inflatie?
Hoge huizenprijzen:
- Politiek: Krap grondbeleid, verstedelijking, hoge kwaliteitseisen nieuw bouw,
- Economisch: Veel vraag
De politiek heeft (volgens mij) meer dan de helft van de exploderende prijzen op hun geweten, dat zie je ook terug dat ze met 1 maatregel dat gedeelte er ook weer vanaf halen.
Aflossingsvrij had NOOIT toegestaan moeten worden, want dat zorgt voor een hefboom effect, zowel in prijs als in restschuld als het fout gaat.
De grootverbruikers van de HRA zijn de miljonairs met volledige financiering tegen de hoogste aftrek, vrijwel altijd tegen absurd hoge rentes uit hun BV. Die mensen betalen wellicht veel belasting, maar als je veel geld hebt is belasting ontwijken vaak ook een stuk makkelijker. Hierdoor gaat er vooral geld van de middeninkomens naar de rijkeren.[...]
Het kost de overheid helemaal geen geld... Het is een simpele herverdeling, 18 Miljard aan belasting erin, 18 Miljard aan aftrek eruit. Afgezien van enkele rekenende ambtenaren 'kost' het helemaal niks.
Als je die 18 Miljard aan aftrek niet meer zou geven is 'de basis' voor 18 Miljard aan belastingen ook weg, dan is het gewoon verkapte belastingverhoging.
Als je dat wilt is dat prima, maar kom niet aan met het idee dat de hypotheekrente aftrek geld zou kosten, want de mensen die het krijgen zijn (voor een groot gedeelte) de mensen die daarvoor de belasting opbrengen.
Rondpompen kost verder alleen maar geld en levert niets op. Met HRA aftrek wordt arbeid hoger belast wat mensen afremt om meer te werken terwijl schulden fiscaal voordelig zijn. Vooral voor mensen met goede salarissen die niet kopen is dat redelijk funest. Denk bijv aan expats, hoogopgeleide migranten, hoogopgeleiden met wisselende woon en werk locaties.
Nu wil ik niet zeggen dat de HRA per definitie slecht is, maar het heeft op sommige gebieden wel degelijk een negatief effect.
Nee, de bank die het geld verstrekt neemt een hypotheek op het huis van de koper, die hypotheek verstrekt aan de bank. Dit wordt echter door vrijwel iedereen verkeerd bewoord (waardoor de spraakverwarring blijft bestaan).banken/hypotheeknemers zelf aansprakelijk te maken voor het verlies
Bedoel je niet hypotheekgevers? De 'consument' is de hypotheeknemer. de bank de gever/verstrekker.
Deels naar Amerikaans model. Als banken/adviseurs opdraaien voor het slechte advies wat ze vaak gaven, dan had het iig de consument een hoop leed bespaart. Uiteindelijk komt dus niet de consument in de problemen, maar juist de bank.Je wilt dus naar het Amerikaans model? Sleutel op de keukentafel en 'weglopen'?
Achterstallige betalingen blijven openstaan, dus als je een half jaar achterloopt neem je dat bedrag nog mee en zul je nog gewoon moeten betalen. Prijsdalingen van het huis worden DIRECT verrekend in de hypotheek, 10K prijsdaling betekent dat dat bedrag direct opeisbaar wordt voor de bank, of het wordt een rentedragende consumptief krediet (10-15% rente) of de bank kan gaan executeren of de hypotheek voorwaarden aanpassen (lees: rente fors omhoog).
Banken meer risico laten lopen betekent simpelweg dat de rekening harder bij de consument komt te liggen. Dat kan door hogere rentes, striktere contracten of scherpere voorwaarden of, als we ze echt zenuwachtig maken, door alle 3. En alle 3 zorgen ervoor dat er MEER mensen in de problemen komen, want een huis kopen wordt (nog) lastiger, mensen in de problemen worden nog harder aangepakt bij problemen. (Een bank die zijn geld niet krijgt is geen lieve bank meer). En weer verder dalende huizenprijzen.
Vrijwel geen enkele consument weet precies hoe die vage constructies werken. Ik vermoed dat de meeste mensen nog niet eens weten hoe een annuitaire verzekering precies werkt.
En schrik niet, maar de bank heeft nu ook al genoeg handvaten om de lening op te eisen (waardedaling, achterstallig onderhoud, etc), het probleem is dat op het moment dat het huis minder waard is dan de hypotheek al dat soort maatregelen niet heel veel zin hebben, de bank maakt dan alleen maar verlies.
De concurentie zal die banken genadeloos afmaken. Als je rente 2% hoger is dan elders, ben je denk ik per direct failliet als bank zijnde. De bank die zijn hypotheken goed in de markt zet is dan koning.O ja, even een simpele rekensom:
Stel een bank heeft 1 Miljard euro aan hypotheken, tegen 4% uitstaan. Nu zegt de overheid, pak 'even' 20% verlies (200 Miljoen), aangezien jullie 'fout' zijn en graaiers zijn.
Nu krijgt die bank 1 Miljard aan aanvragen voor hypotheken. Die 4% zou in de oude situatie acceptabel zijn, maar nu moeten ze rekening houden met 20% afschrijving, vooral in de eerste 10? jaar (daarna is er voldoende afgelost), dan rekent de bank 200 Miljoen over 10 jaar afschrijven, 20 Miljoen per jaar, is 2% extra rente.
Door een gebrek aan concurrentie gaat de rente dus echt 2% omhoog, neemt het maximale hypotheek bedrag af (en daarmee ook het risico op hoge restschulden) en verdienen de banken uiteindelijk veel meer aan de hypotheken, bij ~gelijkblijvend risico...
Ik zou er niet graag willen wonen.Samengevat: Polderen heeft echt wel voordelen. Alternatief is een communistische staat, met staatsbanken & staatsbedrijven met een superleider zoals Poetin.
Het is maar om aan te geven dan een lagere LTV ratio niet perse hoge huizenprijzen tegengaat. Hoge huizenprijzen is namelijk het effect van veel vraag en weinig aanbod, meestal over langere perioden, en niet het effect van LTV, die drukt de prijs hoogstens een beetje.[...]
Over vage feitjes gesproken. 1 ding eruit pakken is altijd 'makkelijk'
Met Blazer coke
Ik denk dat huizenprijzen door de volgende factoren worden bepaald:
- inkomen
- schaarste: bepaalt welk deel van hun inkomen mensen aan hun huis moeten besteden
- rentestand en fiscale behandeling: bepaalt de kapitalisatiefactor
LTV is inderdaad maar een beperkte factor. Lagere LTV verhoogt de drempel tot instappen, maar verlaagt de rente daarna. Bovendien leidt een lagere LTV tot een grotere vraag op de vrije sector huurmarkt. Hogere huren, hogere kapitalisatie van die panden. Plotselinge wijzigingenin de LTV kunnen door capacitaire markteigenschappen wel leiden tot (aanzienlijke) tijdelijke effecten.
Ik denk dat huizenprijzen door de volgende factoren worden bepaald:
- inkomen
- schaarste: bepaalt welk deel van hun inkomen mensen aan hun huis moeten besteden
- rentestand en fiscale behandeling: bepaalt de kapitalisatiefactor
LTV is inderdaad maar een beperkte factor. Lagere LTV verhoogt de drempel tot instappen, maar verlaagt de rente daarna. Bovendien leidt een lagere LTV tot een grotere vraag op de vrije sector huurmarkt. Hogere huren, hogere kapitalisatie van die panden. Plotselinge wijzigingenin de LTV kunnen door capacitaire markteigenschappen wel leiden tot (aanzienlijke) tijdelijke effecten.
Je aanname is dat onze hypotheken 'goed' zijn, en dus een hoge rating krijgen (>A).Blazer Coke schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 01:56:
[...]
De concurentie zal die banken genadeloos afmaken. Als je rente 2% hoger is dan elders, ben je denk ik per direct failliet als bank zijnde. De bank die zijn hypotheken goed in de markt zet is dan koning.
[...]
Als een bank net 20% heeft moeten afwaarderen op een pakket vergelijkbare hypotheken betekent dat, dat de ratings van je hypotheken omlaag donderen en banken veel hogere reserves moeten aanhouden. De hele crisis is begonnen met gedonder rondom risico's op o.a. hypotheken, te 'dure' hypotheken zijn niet wenselijk, te 'risicovolle' hypotheken ook niet.
En daardoor heb je bijna geen (internationale) concurrentie in de hypotheken markt. Want elke markt is zo anders dat je niet als buitenlandse bank 'zomaar' even de markt in kunt stappen, maar je dus een echte risicoanalyse moet doen. En hoe kleiner je portefeuille, hoe groter individuele gevallen impact hebben, dus moet je gaan 'cherry-picken' in de markt, wat weer lastiger is en meer kennis vereist (en weer duurder).
Vandaar ook het hele verhaal rondom het doorverkopen van hypotheken in grote pakketten, dat is nog 'enigszins' te doen, het risico is normaal gesproken beheersbaar (doordat het over een groot aantal gaat, 1 of 2 rotte appels maakt dan niet uit), maar dan moet de risico inschatting (blijven) kloppen.
In dit opzicht zou een 'Europese (annuitaire) hypotheek' nog wel eens een aardig idee kunnen zijn. Een hypotheek die in de hele EU op (praktisch) dezelfde regels is gestoeld en dus ook door iedereen aangeboden kan worden. (Bv. max 80% LTV, en 3x LTI)
En dit geeft een leuk bijkomend voordeel, een dergelijke hypotheek is erg 'safe' en doordat er veel aanbod (kan zijn/) is, is deze waarschijnlijk ook voordelig, wat stimuleert om een 'veilige' hypotheek te nemen.
En dan kom ik misschien nog een keer van mijn frustratie af dat een hypotheek met NHG en 100% LTV goedkoper is dan een normale hypotheek met 80% LTV. (Het standaard 'online' aanbod)
Waarom zou ik een mening moeten hebben/geven ?Krisp schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 22:28:
Juist. En wat is je mening hierover?
PC Specs
Maar hoe ga je als Finse bank beoordelen of de V(alue) van een huis in Portugal daadwerkelijk klopt?TheGhostInc schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:12:
In dit opzicht zou een 'Europese (annuitaire) hypotheek' nog wel eens een aardig idee kunnen zijn. Een hypotheek die in de hele EU op (praktisch) dezelfde regels is gestoeld en dus ook door iedereen aangeboden kan worden. (Bv. max 80% LTV, en 3x LTI)
En dit geeft een leuk bijkomend voordeel, een dergelijke hypotheek is erg 'safe' en doordat er veel aanbod (kan zijn/) is, is deze waarschijnlijk ook voordelig, wat stimuleert om een 'veilige' hypotheek te nemen.
Hoe doe je dat als je een pakket Portugese Hypotheken koopt als Finse bank? En hoe doet een Portugese (lokale) bank dat beoordelen? Sterker nog, een Finse bank heeft misschien nog eerder door dat er iets mis is dan een lokale bank die minder referentie heeft.RemcoDelft schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 11:32:
[...]
Maar hoe ga je als Finse bank beoordelen of de V(alue) van een huis in Portugal daadwerkelijk klopt?
Een hypotheek op de balans van een Portugese bank van een Portugees huis zou (volgens de internationale bankregels) toch niet anders gewaardeerd moeten kunnen worden dan diezelfde hypotheek bij een Finse bank?
En een beetje risico spreiding is ook niet verkeerd. Een Finse bank met 10% Portugese hypotheken is veel stabieler dan een Portugese bank met 90+% Portugese hypotheken.
Maar volgens mij zijn er al wat 'betrouwbare' partijen betrokken bij de afgifte van een hypotheek, zoals een notaris. En je zou een verplichte taxatie kunnen doen. Als je dan nog steeds met 80% LTV groot risico loopt dan is er sprake van oplichting, dan kun je de taxateur, notaris, verkoper, koper, makelaars, ... allemaal strafrechtelijk vervolgen.
Overigens heb je het al over extremen als een hypotheek met 80% LTV niet meer gedekt wordt door z'n onderpand. Dan heb je het over vandaag een huis kopen en dat morgen per executie, met >20% verlies moeten verkopen. We hebben het ook niet over de NLse situatie van EN 110% LTV en EN 5-6x LTI EN 20% waardedaling EN executie EN direct na afsluiten EN gedeeltelijk aflossingsvrij EN tegenvallende beleggingsinkomsten.
Voor diegene die het gemist hebben: een interessant onderzoek van de RABO. Opvallende conclusie; volgens RABO zorgt het verplicht aflossen voor hogere risico's, niet tot lagere risico's.
Ik vind het een heel goed stuk, ondanks het feit dat het van een bank afkomstig isph4ge schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 13:25:
Voor diegene die het gemist hebben: een interessant onderzoek van de RABO. Opvallende conclusie; volgens RABO zorgt het verplicht aflossen voor hogere risico's, niet tot lagere risico's.
Iets wat ik me niet gerealiseerd heb is het feit dat de starters van nu de doorstromers van de toekomst zijn en dat die doorstromers onder de oude regeling gaan tegenkomen op de markt.
De kosten van een annuiteitenhypotheek nemen toe, terwijl die van een spaarhypotheek gelijkblijven. Over een aantal jaar kunnen mensen onder de oude regeling een hoger hypotheekbedrag bieden op een huis t.o.v mensen die onder de nieuwe regeling vallen (dat is nu ook al, maar starters kijken gemiddeld naar andere woningen). Dat geeft een vervelende concurrentiepositie.
Nooit bij stilgestaan. Het stomste wat het kabinet heeft kunnen doen is bestaande gevallen ontzien. Maar wellicht dat een nieuw begrotingstekort dit ook wel doet veranderen.
Zoals het artikel ook aangeeft nemen de starters - zo lijkt het - de hogere nettolasten maar hebben dus een kleinere hypotheek. Wat ik mij afvraag is of de segmenten die boven die kleinere hypotheek vallen nog gaan dalen, daar wacht ik eigenlijk op
Tot slot nog het stukje over de rente-effecten, had ik me ook niet gerealiseerd. Dit omdat wanneer de rente toeneemt het effect op een spaarhypotheek gedempt wordt, omdat de rente op het vermogensdeel toeneemt. Je hoeft dan minder te sparen. Bij annuiteiten heb je dit effect niet (hoewel dan je schuld natuurlijk afneemt).
Ik weet nog steeds niet of ik nou blij moet zijn dat ik heb gewacht met kopen. Enerzijds sta ik niet onder water, anderzijds vind ik het nieuwe stelsel (behalve verplicht aflossen) niet echt ideaal omdat het maar voor 1 groep geldt.
[ Voor 30% gewijzigd door Mfpower op 26-03-2014 14:43 ]
Precies. Weg met de tweedeling. Een overgangsregime invoeren waarbij alles wordt omgezet naar annuïteit. Alleen voor de aflossingsvrije vorm moet je wat bedenken, want als je die omzet naar annuïteit lopen de kosten ineens teveel op.
Ze hadden veel beter de aftrekbaarheid van de rente kunnen laten verlopen via een annuitair schema, ongeacht wat voor hypotheek daarachter zit. Nieuwe gevallen hadden dan alsnog een annuitaire hypotheek genomen (eenvoudiger, en voordeel spaarhypotheek vervalt), en bestaande gevallen worden dan gelijk behandeld, zonder meteen met een sprong in lasten opgezadeld te worden.
Ik zou veel meer zijn voor het afbouwen van de aftrek voor alle vormen alsof ze annuïtair zouden zijn, maar dat schijnt te ingewikkeld te zijn.
Intussen zou je in elk geval de regeling zo kunnen maken dat bij het kopen van een ander huis andere hypotheekvormen dan lineair of annuïtair niet meer in aanmerking komen voor aftrek. Je mag je oude hypotheek dan wel mee nemen, maar je krijgt er geen renteaftrek meer over voor je nieuwe huis. Zo krijg je een level playingfield tussen de regimes, zonder dat je nu direct voor iedereen de lasten opschroeft. Dat dat nu wel kan is m.i. het meest kromme aan de huidige regeling.
Intussen zou je in elk geval de regeling zo kunnen maken dat bij het kopen van een ander huis andere hypotheekvormen dan lineair of annuïtair niet meer in aanmerking komen voor aftrek. Je mag je oude hypotheek dan wel mee nemen, maar je krijgt er geen renteaftrek meer over voor je nieuwe huis. Zo krijg je een level playingfield tussen de regimes, zonder dat je nu direct voor iedereen de lasten opschroeft. Dat dat nu wel kan is m.i. het meest kromme aan de huidige regeling.
Terwijl dit juist ook de oneerlijke (korte-termijn) concurrentie oud-nieuw maakt. Van mij hadden ze spaarhypotheek mogen houden en juist iedereen verplichten af te lossen. Uiteindelijk neem je een voorschot op de toekomst. Op een dag komt die schuld bij je terug. Of nu aflossen, of na 30 jaar met een schuld overblijven. Dit heeft de huizenprijzen m.i. teveel opgedreven.EXX schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:43:
Precies. Weg met de tweedeling. Een overgangsregime invoeren waarbij alles wordt omgezet naar annuïteit. Alleen voor de aflossingsvrije vorm moet je wat bedenken, want als je die omzet naar annuïteit lopen de kosten ineens teveel op.
Ben ik het niet mee eens. Er wordt HEEL HARD het eigen straatje schoongeveegd.Mfpower schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:34:
[...]
Ik vind het een heel goed stuk, ondanks het feit dat het van een bank afkomstig is
Eerst een betoog dat de banken totaal geen invloed hebben op het maximale leenbedrag en dat zij machteloos toekijken hoe al die arme klanten zich volladen met schulden, die nog eens ongunstiger zijn dan in het verleden.
En het verschil tussen annuitair & spaar hypotheek zit in... de hypotheekrente aftrek. De overheid is dus minder bereid mee te betalen.... dat zou ik als bank ook een risico vinden.
Er is dus helemaal geen 'terugkeer', de annuiteiten hypotheek is nooit 'weg' geweest. Alleen waren de banken natuurlijk veel blijer met de hypotheek waarbij de overheid flink meer bij betaald.
In hun eigen rekenvoorbeeld krijg je nu 'maar' 61K voordeel, ipv 99K.
En die enorme restschulden zijn spontaan vergeten?Mfpower schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:34:
Iets wat ik me niet gerealiseerd heb is het feit dat de starters van nu de doorstromers van de toekomst zijn en dat die doorstromers onder de oude regeling gaan tegenkomen op de markt.
De kosten van een annuiteitenhypotheek nemen toe, terwijl die van een spaarhypotheek gelijkblijven. Over een aantal jaar kunnen mensen onder de oude regeling een hoger hypotheekbedrag bieden op een huis t.o.v mensen die onder de nieuwe regeling vallen (dat is nu ook al, maar starters kijken gemiddeld naar andere woningen). Dat geeft een vervelende concurrentiepositie.
De gunstige hypotheken compenseren voor een groot deel de restschuld. Daar is dus goed rekening mee gehouden.
En uiteraard is er een groep die hier van profiteert, maar als je de statistieken erbij pakt van huizen die onder water staan dan is die groep maar beperkt.
Eens met je commentaar, maar banken maakt het niet perse uit of de overheid meebetaalt, maar dat ze contracten afsluiten waarbij ze de volledige looptijd van het contract rente vangen op het volledige bedrag (namelijk aflossingvrij, belegging en spaar). Een bank heeft daarom geen belang erbij dat klanten uberhaupt aflossen (zolang ze de rente maar kunnen betalen).TheGhostInc schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:55:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Er wordt HEEL HARD het eigen straatje schoongeveegd.
Eerst een betoog dat de banken totaal geen invloed hebben op het maximale leenbedrag en dat zij machteloos toekijken hoe al die arme klanten zich volladen met schulden, die nog eens ongunstiger zijn dan in het verleden.
En het verschil tussen annuitair & spaar hypotheek zit in... de hypotheekrente aftrek. De overheid is dus minder bereid mee te betalen.... dat zou ik als bank ook een risico vinden.
Er is dus helemaal geen 'terugkeer', de annuiteiten hypotheek is nooit 'weg' geweest. Alleen waren de banken natuurlijk veel blijer met de hypotheek waarbij de overheid flink meer bij betaald.
In hun eigen rekenvoorbeeld krijg je nu 'maar' 61K voordeel, ipv 99K.
[...]
En die enorme restschulden zijn spontaan vergeten?
De gunstige hypotheken compenseren voor een groot deel de restschuld. Daar is dus goed rekening mee gehouden.
En uiteraard is er een groep die hier van profiteert, maar als je de statistieken erbij pakt van huizen die onder water staan dan is die groep maar beperkt.
“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)
Voor aflossingsvrij is dat waar, voor een spaarhypotheek natuurlijk niet. Voor een bank maakt een spaarhypotheek (rente ontvangen op leningdeel en betalen op spaardeel) of een annuiteitenhypotheek totaal geen verschil.Streup schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:06:
[...]
Eens met je commentaar, maar banken maakt het niet perse uit of de overheid meebetaalt, maar dat ze contracten afsluiten waarbij ze de volledige looptijd van het contract rente vangen op het volledige bedrag (namelijk aflossingvrij, belegging en spaar). Een bank heeft daarom geen belang erbij dat klanten uberhaupt aflossen (zolang ze de rente maar kunnen betalen).
Voor het risico uiteraard wel.Streup schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 15:06:
[...]
Eens met je commentaar, maar banken maakt het niet perse uit of de overheid meebetaalt,
De consument wil daarnaast rente blijven betalen, want dan kunnen ze de rente aftrekken, dus is er een enorme drijfveer om maar die rente te blijven betalen. De aflossing/spaardeel kan dan tijdelijk stil gezet worden, zolang de belastingdienst maar blijft helpen...
Op die manier ligt 42% van het risico bij de belastingdienst.
Maar dit is wel de mooiste:
Ze durven het net niet te zeggen, maar ze kloppen zich bijna op de borst dat die 'vervelende' aflossingsvrije hypotheken al veel minder worden verkocht en dat consumenten eindelijk het licht zien om 'veilige' spaarhypotheken af te sluiten.Dit valt samen met de gedragsverandering van woonconsumenten, die meer en meer een kleiner aandeel van hun schuld financieren met aflossingsvrije hypotheken, wellicht ook in reactie op de dalende woningprijzen. Vanaf juli 2011 wordt dat trouwens ook beleidsmatig gestuurd omdat vanaf die tijd volgens de GHF maximaal 50% van de hypotheekschuld mag worden gefinancierd met een aflossingsvrije hypotheek. Dat was voor die tijd al beleid van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) die de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) verstrekt. Maar ook na 2011 blijft het aandeel aflossingsvrije hypotheken sterk dalen. Dit zien we terug in de samenstelling van nieuw afgesloten hypotheken (door koopstarters en doorstromers). Uit figuur 3.3 blijkt dat het aandeel aflossingsvrije hypotheken na 2011 afneemt en het aandeel van de spaarhypotheek toeneemt. Hierbij gaat het om nieuw afgesloten hypotheken, dus ook de extra hypotheken voor verbouwingen, verhuizingen of oversluitingen.
Terwijl in werkelijkheid er een crisis aan het woeden was en dat veel mensen niet meer durfden om zoveel risico te nemen. Het waren (volgens mij) toch echt de banken zelf die >50% aflossingsvrij hebben verkocht, dat hadden ze ook niet kunnen doen. Ze vergeten ook nog even te vermelden dat ze het zelf waren die ook allerlei beleggingshypotheken hebben verkocht met hoge marges en andere 'stunts' hebben uitgehaald om maar zoveel mogelijk 'rendement' te halen via de belasting & beurs wat de gemiddelde consument nu gewoon niet meer wil.
Dit topic is gesloten.
Let op:
~[html]<b>Waar gaat het niet over</b>
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.~[/html]
~[html]<b>Waar gaat het niet over</b>
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.~[/html]