For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dus als ik ze een brief stuur dat ik wil weten wat m'n buurman verdient, doen ze dat?!EXX schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:38:
Ja, dat heb ik ook gezegd toen ik met de belastingdienst heb gebeld, maar die zei gewoon dat ze niet de middelen hebben om te controleren of de aanvrager terecht een aanvraag doet.
Het wordt steeds gekker! Ik vond het al geen stijl dat ze m'n privegegevens ongevraagd aan PwC gaven, stomweg omdat PwC zegt dat ik dat goed vind... Geldt privacywetgeving dan helemaal niet voor de overheid zelf?
Je hebt helemaal gelijk! Ik zat even verkeerd met mijn gedachtengang. Als je bij annuiteiten uitgaat van het bruto bedrag (en je kan dat nu betalen!) zit je ook zo veilig als wat natuurlijk.ATS schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 13:42:
[...]
Huh? Die snap ik even niet. Juist met een 100% annuïtaire hypotheek blijven je bruto lasten gelijk. Je netto lasten nemen toe alleen maar omdat je rentedeel, en dus je HRA afneemt. Als je (een deel) lineair neemt, dan zou je bruto bedrag elke maand moeten afnemen (en je netto bedrag ook, zij het minder snel).
En weet je wat nog erger is: ze hielden niet bij of die gegevens waren opgevraagd en door wie, dus ze konden me niet vertellen of mijn verhuurder een aanvraag had ingediend mbt de hoogte van mijn inkomen.RemcoDelft schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 15:09:
[...]
Dus als ik ze een brief stuur dat ik wil weten wat m'n buurman verdient, doen ze dat?!
Het wordt steeds gekker! Ik vond het al geen stijl dat ze m'n privegegevens ongevraagd aan PwC gaven, stomweg omdat PwC zegt dat ik dat goed vind... Geldt privacywetgeving dan helemaal niet voor de overheid zelf?

For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
De schulden en tegoeden zitten niet perse bij dezelfde mensen.ATS schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:20:
[...]
Ja, we hebben hele hoge private schulden. En ook (zo ongeveer?) de hoogste private spaartegoeden in de wereld in de vorm van pensioenvermogen en geld in spaarhypotheekproducten.
Daarnaast bijv. in geval van een spaarhypotheek, is dat nog niet hetzelfde (qua risico) als gewoon een lagere lening/hypotheek hebben.
Juist de ondoorzichtigheid maakt het probleem alleen maar moeilijker op te lossen.
Ook daarom moeten we af van het huidige systeem.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
De DNB zegt dat 2/3 van de huizen die onder water staan over 10 jaar nog steeds onder water staan. Maar ook de DNB gaat uit van een lichte stijging (ergens tussen 0 en de inflatie). Ik ben het met je eens dat het wishful thinking is om te verwachten dat de prijzen 'terugveren' naar een niveau van voor de crisis, maar om nu nog 10 jaar daling te voorspellen is wel heel zwart-gallig.Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:09:
[...]
Die berichten dat de prijzen weer zouden stijgen zijn dus allemaal wishful thinking. Zou ook niet best zijn, in het land met verreweg de hoogste private schulden ter wereld, nog meer schulden. Hopelijk wordt deze berichtgeving nu eens wel breed in de media uitgemeten.
Wat dus ook weer een reden is waarom ik betoog dat het niet verkeerd is om de onvermijdelijke pijn die de problemen op de huizenmarkt met zich meebrengt wat te verschuiven naar die groep. Dalende huizenprijzen, afschaffen HRA, dat soort dingen raakt voornamelijk de groep die het kan hebben.Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:43:
[...]
Het is al veel vaker langsgekomen: de spaartegoeden en het pensioenvermogen zit niet bij de groepen die het hardste geraakt zijn door de huizenbubbel. (Dat is ook wat DNB als probleem noemt in het artikel, in ieder geval wat spaartegoeden betreft).
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Testing, one, two ...
Als je dit zegt snap je niet wat de DNB zegt. Die zeggen nl. juist dat de mensen met een huis met een onderwaterhypotheek totaal niet de mogelijkheid hebben om af te lossen. Oftewel een lagere huizenprijs en lagere HRA voor die mensen zorgt juist dat je een groep raakt die het niet kan hebben. Je pakt met jouw oplossingen dus niet (alleen) de mensen die jij wilt aanpakken, je pakt daarmee een hele groep mensen. Het is niet voor niets dat de DNB het heeft over maatwerk. Het is te complex voor een standaard algemene oplossing zoals de HRA verlagen.ph4ge schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 16:59:
[...]
Wat dus ook weer een reden is waarom ik betoog dat het niet verkeerd is om de onvermijdelijke pijn die de problemen op de huizenmarkt met zich meebrengt wat te verschuiven naar die groep. Dalende huizenprijzen, afschaffen HRA, dat soort dingen raakt voornamelijk de groep die het kan hebben.
[removed]
De DNB benoemt (m.i. terecht) dat de systeemrisico's zijn verkleind. De banken staan er ook beter voor: verschillende voorzieningen zijn genomen en we gaan de goede richting uit. Echter: voor een deel van de huishoudens is dit zeker niet het geval. Dat deel staat bij ongewijzigd beleid voorlopig nog aan de zijlijn en zal de komende tijd volledig afhankelijk zijn van de banken. Ik zou het -in navolging van de DNB- heel erg goed vinden als banken met al die mensen gaan praten over hun financiële situatie. Er is een stukje financiële opvoeding nodig.
Overigens heeft de DNB het qua voorspellingen met enige regelmaat fout qua voorspellingen, dus ik zou niet te hard roepen dat de huizenprijzen binnenkort gaan stijgen met de inflatie.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Anoniem: 533014
LOL alsof alle huurders zomaar even de keuze hebben om te kopen. Dat is echt zo'n simpele gedachte, die gewoon helemaal niet klopt.hardware-lover schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:07:
Gezien de genomen maatregelen in de huurmarkt en de consequenties daarvan (flink hogere huurprijzen, relatief weinig betaalbaar aanbod), zie ik de prijzen van koopwoningen in de toekomst zeker niet veel meer dalen, eerder tegenovergesteld. Je moet je namelijk niet alleen focussen op koopwoningen maar je moet naar het gehele woonaanbod kijken want het één heeft invloed op het ander.
Hoe hoog je de huren ook maakt, de meeste mensen die nu huren zullen dat wel blijven moeten doen, omdat ze simpelweg niet voor een koopwoning in aanmerking komen.
Hooguit jaag je een enkele 'scheefhuurder' met vast contract ermee uit z'n huurwoning, maar dat is het dan.
Vervolgens komt er ook een uitgeleefde ex-huurwoning voor op de koopmarkt terecht...Anoniem: 533014 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:39:
Hooguit jaag je een enkele 'scheefhuurder' met vast contract ermee uit z'n huurwoning, maar dat is het dan.
Precies, ook dat nog eens.RemcoDelft schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:46:
[...]
Vervolgens komt er ook een uitgeleefde ex-huurwoning voor op de koopmarkt terecht...
Dat verhogen van huren gaat alleen maar leiden tot diepe armoede. Niet alleen is dat vervelend voor de mensen waar we het hier over hebben, de huurders. Maar daarmee breng je ook de economie ernstige schade toe, waardoor we er allemaal last van krijgen. Een spiraal naar beneden dus.
Vanavond is er toevallig een programma op de televee dat precies hierover gaat:
http://www.eo.nl/ditisded...t-is-de-dag-reportage-10/
Ben benieuwd
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 533014 op 08-04-2014 19:54 ]
Anoniem: 197141
Aanbod en vraag lijken in evenwicht op dit moment.
Och, toen ik uit mijn huurwoning ging in 2010 was het erger; ik mocht niet sociaal huren want daarvoor verdiende ik teveel en ik mocht niet een huis kopen waarbij de maandlasten van de hypotheek boven de sociale huurgrens uitkwamen (daarvoor verdiende ik te weinig) - maar blijkbaar werd er wel van mij verwacht dat ik die huur op zou kunnen brengen. Dus uiteindelijk maar een huis van 100m2 gekocht op de rand van de randstad waardoor ik nu maandlasten heb van rond de 525 euro.Anoniem: 533014 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:39:
[...]
LOL alsof alle huurders zomaar even de keuze hebben om te kopen. Dat is echt zo'n simpele gedachte, die gewoon helemaal niet klopt.
Hoe hoog je de huren ook maakt, de meeste mensen die nu huren zullen dat wel blijven moeten doen, omdat ze simpelweg niet voor een koopwoning in aanmerking komen.
Dus ja, kopen kan wel degelijk veel goedkoper zijn dan huren, alleen moet je inderdaad wel een hypotheek kunnen krijgen en je moet langere tijd in een huis willen wonen.
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Dat klopt en ik beweer ook nergens het tegendeel. Zelfs met deze, nog altijd idioot hoge huizenprijzen, is kopen in het algemeen goedkoper dan huren. En dat zegt vooral iets over de hoogte van de huren.Kees schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:05:
Dus ja, kopen kan wel degelijk veel goedkoper zijn dan huren,
Dit is inderdaad het grote probleem. De meeste huurders zijn te jong / te oud / hebben geen vast contract / hebben een onzeker inkomen (ZZP) / hebben een uitkering als enige inkomen. Wie aan één van deze voorwaarden voldoet, kan niet kopen.alleen moet je inderdaad wel een hypotheek kunnen krijgen en je moet langere tijd in een huis willen wonen.
Mijn inziens zou marktconform huren altijd duurder zijn dan kopen. In de huurprijs zit (naast financiering): onderhoudskosten, afschrijving op slijtende objecten, renovatie voorziening, risicovoorziening, verzekeringskosten en zeker niet vergeten: winstmarge. Ik vergeet er vast een paar.Anoniem: 533014 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:13:
Dat klopt en ik beweer ook nergens het tegendeel. Zelfs met deze, nog altijd idioot hoge huizenprijzen, is kopen in het algemeen goedkoper dan huren. En dat zegt vooral iets over de hoogte van de huren.
Natuurlijk zou huren wel redelijkerwijs enigszins competitief met een koopwoning moeten zijn. Kosten (onderhoud, renovatie, verzekering) is bij huur BTW vrij, schaalvoordeel op renovatie e.d.
In maandlasten hoeft het helemaal niet perse duurder te zijn. Tenslotte heeft de verhuurder na 30 jaar huren alsnog een enorme waarde in het object zelf zitten.Wobblier schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:30:
Mijn inziens zou marktconform huren altijd duurder zijn dan kopen. In de huurprijs zit (naast financiering): onderhoudskosten, afschrijving op slijtende objecten, renovatie voorziening, risicovoorziening, verzekeringskosten en zeker niet vergeten: winstmarge. Ik vergeet er vast een paar.
Dat dus. Alle woningen van hetzelfde type in onze buurt worden verkocht als ze vrij komen. En dan heb ik het over woningen met 3 slaapkamers, douche, woonkamer en keuken. Niet klein maar ook niet groot. Bouwjaar 1960. Bij uitstek een sociale huurwoning. Paar straten verderop huizen kleiner dan de onze én waren sociale huur staan ineens te huur voor € 850-940 euro. Reageren op entree.nu 2-3 mensen op. Dus onze soort sociale huurwoningen worden verkocht de overige schandalig in huur opgetrokken. In Nijmegen is dus bijna niets meer betaalbaars te krijgen.RemcoDelft schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:46:
[...]
Vervolgens komt er ook een uitgeleefde ex-huurwoning voor op de koopmarkt terecht...
Ik maak me daar zeer ongerust over. Wij begonnen hier met € 500 huur in 2008. In 2010 kwam er een extra op het huis met onze toestemming. Woning heeft nu dus 3 lagen. Huur ging naar € 650 nog onder huurtoeslag en liberalisatie-grens.
Nu betalen we dacht ik 720 en zijn we ineens scheefhuurder terwijl we een minimaal inkomen moesten hebben om dit huis vanwege de extra opbouw (hogere huur) te kunnen betalen. Dus in 4 jaar tijd de huur met ruim 10% omhoog. Netto inkomen €2400... Dus 1/3 kwijt aan huur. We weten van gekkigheid niet meer hoe we het rond moeten krijgen en dan weten we niet eens hoeveel we dit jaar aan verhoging krijgen.
Hypotheek krijgen we niet. Huis ksn gekocht worden voor een maandlast van 550-600.
Maar wat dan? Tv/internet/tel al op minimaal gezet. Zoveel mogelijk besparen op elektra/gas. Mobiel abo goedkoopste wat mogelijk was.
Verhuizen zit er niet in. Kost ook geld. En waarheen? De woningen die er zijn kosten net zoveel of zelfs veel meer (zie wat ik eerder als voorbeeld gaf) of worden verkocht. Sociale huur krijgen we niet want bruto +/- 40000... En dan heb ik het niet eens over de 'sociale' ontwrichten van onze kinderen omdat ze moeten verhuizen en mogelijk naar een andere school.
Het is hier laatste jaar geen feest omdat het financieel allemaal net goed gaat. Als de huur nu nog hoger wordt.... En dan reken ik niet eens verhoging waterbelasting etc.
Echt als ik meneertje Blok tegenkom vlieg ik hem naar zijn strot.
Ik heb een soortgelijke rekensom gehad:
- 60k / jaar inkomen
- 4300 bruto / maand (?)
- Na lease auto + eigen pensioenbijdrage ongeveer 2400,- netto per maand over
We kwamen van een huurappartement af van 420,- per maand (al 2x de maximale huurstijging gehad per jaar! Verder geen bijzonder onderhoud aan het appartement gehad, geen woningbouw die cruiseschepen sponsort, geen absurde directiesalarissen.
Nu een bruto hypotheek van 1000,-, netto ongeveer 800,-. Na 10 jaar met 4% huurstijging / jaar zitten we goedkoper (effect annuitair even niet meegenomen). Maar dan zitten we na 10 jaar wél in een grote eensgezinswoning en niet in een appartement.
Prima deal, maar ergens is het krom voor de mensen die alleen maar kunnen huren en niet kunnen kopen. Maar daar is de overheid ook wel achter:
http://nos.nl/artikel/633...ociale-huur-bevroren.html
En daar wordt ook -net als bij de restschuldeigenaar en onderwater woningen- gekozen voor pappen en nathouden. Gewoon wachten tot de inflatie je inhaalt.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Tsja maar dat is alleen voor nieuwe huurders. Daarna bij zie ik niets hoe men dit gaat afdwingen, immers zijn alle woningcorporaties private instellingen.Motrax schreef op woensdag 09 april 2014 @ 05:47:
Prima deal, maar ergens is het krom voor de mensen die alleen maar kunnen huren en niet kunnen kopen. Maar daar is de overheid ook wel achter:
Kunnen we zelfs dit huis mee kopen. Echter we krijgen geen hypotheek. Sinds 4 maanden werkeloos... Werk dat ik nu zou kunnen krijgen verdient minder als ik überhaupt al kan werken of een baas me wil hebben met mijn 'beperkingen' Daarvoor een periode van tijdelijke contracten. We kunnen dus geen kant op. Goedkopere huur krijgen we niet en is er ook niet.FreakNL schreef op woensdag 09 april 2014 @ 00:24:
Netto inkomen van 2400 is toch niet zo gek? Wat is dat bruto? 40k per jaar? Moet wel mogelijk zijn om iets te kopen..
Als de nood echt te hoog wordt hebben we ouders die ons vast en zeker helpen, maar das geen structurele oplossing en ook niet gewenst.
[ Voor 24% gewijzigd door ManiacsHouse op 09-04-2014 11:05 ]
Als je uitgaat dat iedereen na 30 jaar zijn huis gaat aflossen, dan kunnen de woonlasten hoger zijn vanwege de aflossing. Dat snap ik. En als je in 15 jaar gaat aflossen is huur wel heel goedkoop!RemcoDelft schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:40: In maandlasten hoeft het helemaal niet perse duurder te zijn. Tenslotte heeft de verhuurder na 30 jaar huren alsnog een enorme waarde in het object zelf zitten.
Maar weinig mensen lossen hun huis af in 30 jaar overigens, die willen de aflossing spreiden richting hun pensioenleeftijd of een andere balans. De mijne is 70.5 dus ik heb nog wel even.
Dat komt omdat wanneer je je huis hebt afgelost, je geen kinderen meer kan krijgen. Geld heb je juist in je startfase nodig om te leven, niet aan het eind.
Ik zag gisteren een item op TV waarbij een profiel geschetst werd van de mensen die baat zouden hebben bij deze regelen. Ik kan alleen maar concluderen dat deze mensen dit helemaal niet nodig hebben. Zij kiezen ervoor om in een te grote (en dus te dure) zelfstandige woning te blijven. Ook werd met geen woord gerept over het maken van keuzes die betaalbaarheid zouden kunnen verbeteren. Ik zag genoeg aanleiding om te besparen: huisdieren de deur uit, TV de deur uit (verkopen voor cash), apparaten uitzetten als je deze niet gebruikt, internet de deur uit (kan gratis in bibliotheek), boodschappen bij Aldi ipv AH, enz.Motrax schreef op woensdag 09 april 2014 @ 05:47:
Om de lasten van sociale huur voor de maatschappij te minimaliseren moeten we het aanbod versoberen door geen zelfstandige woningen meer te verhuren. Sociale huur is maximaal een kamer met gedeelde voorzieningen. Hierdoor kan de huur fors omlaag en geef je tevens een prikkel om de eigen situatie te verbeteren.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Uiteindelijk is de generatie die in de "jaren 00" gekocht heeft nu toe aan doorstromen. Ja, hun eigen goedkope huis is met 15% gedaald, maar het nieuwe, duurdere huis is procentueel harder gedaald, en in absolute cijfers nog veel meer. Ik ben zelf het voorbeeld van iemand die niet klaagt over het forse verlies op zijn bezit, maar profiteert van een nog veel grotere korting op het volgende huis. Grofweg heb ik 50.000 euro verloren, want natuurlijk op zichzelf niet leuk is. Echter, het volgende huis is meer dan 200.000 euro gedaald. Kortom, veel verliezers profiteren ook van dalingen. Uiteindelijk denk je dan, ja maar die mensen die 2 ton verlies lijden? Die hadden hun huis al lang en breed afbetaald en ontvingen (na inflatie) nog steeds een veelvoud dan wat het huis begin jaren 90 kostte.Krisp schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:53:
Juist. Wat de DNB aantoont is dat de 'positieve' weg die is ingezet, uitgerekend niet is ingezet bij de groep die dit het meeste nodig heeft. Wat ongetwijfeld te maken heeft met dat een deel het niet kan, maar een deel zal het ook niet willen: collega's van mij zetten in op het inflatie-effect. Daarmee vind ik inflatie inmiddels net zo schadelijk als deflatie: het moedigt lenen aan, en ontmoedigt aflossen.
Daarom pleit ik ook voor doorstroomleningen ipv startersleningen. Daarmee zorg je dat mensen wiens carrière zich gewoon ontwikkeld heeft, ook als ze op de top hebben gekocht, profiteren van de dalingen. Ondertussen profiteren de starters van nu ook van de dalingen. De rekening wordt zo grotendeels gelegd bij de mensen aan het einde van hun wooncarriere zitten, jaren hebben kunnen profiteren en nu slechts wat winst zien verdampen.
Mensen wiens carrière zich niet heeft ontwikkeld kunnen blijven wonen waar ze wonen. Dat deden ze ook als de huizenprijzen stabiel waren gebleven. Alleen voor de mensen die noodgedwongen uitstromen moet dan nog wat verzonnen worden. Die waren echter ook in een stabiele markt in de problemen gekomen. Maar goed, daar hebben hadden we bijv. NHG voor, maar die is helaas ten onder gegaan aan het opportunisme van niet-probleemgevallen.
Overigens zijn zelfs aflossingsvrije hypotheken altijd vergeven op basis van de maandlasten die je zou hebben als je wel afloste. Veel mensen kunnen het gewoon wel, maar kiezen er niet voor.
De DNB is altijd te positief. Dat is ook hun taak, de woorden wegen immers erg zwaar. Als zelfs de DNB al niet gelooft dat we de inflatie gaan verslaan, maak je borst dan maar nat. Overigens grappig dat de voorspelling een paar dagen na de mijne komt:Krisp schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:53:
Overigens heeft de DNB het qua voorspellingen met enige regelmaat fout qua voorspellingen, dus ik zou niet te hard roepen dat de huizenprijzen binnenkort gaan stijgen met de inflatie.
Zover zitten de DNB en ik niet uit elkaarph4ge schreef op maandag 07 april 2014 @ 14:12:
De huizenprijzen zullen nog jarenlang achterblijven bij de inflatie, een tergend langzame daling.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ach, ik heb wel eens berekend dat de huizenprijzen tot 2030 niet mogen stijgen (ook geen inflatie) om weer op een gemiddeld 'normaal' nivo terug te komen. En als de huizenprijzen dalen duurt die periode alleen maar korter. Toen ik mijn huis kocht ging ik er dus ook van uit dat de huizenprijs zou dalen of in het gunstigste geval gelijk zou blijven.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:44:
[...]
De DNB is altijd te positief. Dat is ook hun taak, de woorden wegen immers erg zwaar. Als zelfs de DNB al niet gelooft dat we de inflatie gaan verslaan, maak je borst dan maar nat. Overigens grappig dat de voorspelling een paar dagen na de mijne komt:
[...]
Zover zitten de DNB en ik niet uit elkaar
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Hier ga je uit van een verticale verplaatsing (omhoog) in de woningmarkt en niet een horizontale verplaatsing (zelfde huis op een andere plek). Tevens ga je uit van je eigen loonontwikkeling terwijl veel mensen misschien maar marginaal meer verdienen. Vanwege de gezegende flexibele arbeidsmarkt moet ieder maar kunnen verhuizen. Maar dat kan dus niet. De LTV/LTI zijn op die manier aangepast dat diegene niet kan verhuizen. Punt. Zijn/haar huis met hypotheek van 2 ton en 10% k.k. is nog 150-160k waard en ze kunnen met de nieuwe regels 150k lenen. Met de onderwaarde erbij blijft er in het meest gunstige geval 110k over voor een woning, maar schulden tellen erg slecht mee in de hypotheek, dus het kan nog weleens een tandje lager zijn.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:44:
[...]
Uiteindelijk is de generatie die in de "jaren 00" gekocht heeft nu toe aan doorstromen. Ja, hun eigen goedkope huis is met 15% gedaald, maar het nieuwe, duurdere huis is procentueel harder gedaald, en in absolute cijfers nog veel meer. Ik ben zelf het voorbeeld van iemand die niet klaagt over het forse verlies op zijn bezit, maar profiteert van een nog veel grotere korting op het volgende huis. Grofweg heb ik 50.000 euro verloren, want natuurlijk op zichzelf niet leuk is. Echter, het volgende huis is meer dan 200.000 euro gedaald. Kortom, veel verliezers profiteren ook van dalingen. Uiteindelijk denk je dan, ja maar die mensen die 2 ton verlies lijden? Die hadden hun huis al lang en breed afbetaald en ontvingen (na inflatie) nog steeds een veelvoud dan wat het huis begin jaren 90 kostte.
De mensen die die 2 ton verliezen hebben ook bijvoorbeeld een huis in 2007 gekocht. Dat zijn lang niet allemaal babyboomers op de golfbaan.
Dat laatste klopt wel. Helaas zijn inkomens vaak niet ten goede veranderd de afgelopen zes jaar, dus die betalen de hypotheek, maar geen sport meer voor de kinderen, etc.Daarom pleit ik ook voor doorstroomleningen ipv startersleningen. Daarmee zorg je dat mensen wiens carrière zich gewoon ontwikkeld heeft, ook als ze op de top hebben gekocht, profiteren van de dalingen. Ondertussen profiteren de starters van nu ook van de dalingen. De rekening wordt zo grotendeels gelegd bij de mensen aan het einde van hun wooncarriere zitten, jaren hebben kunnen profiteren en nu slechts wat winst zien verdampen.
Mensen wiens carrière zich niet heeft ontwikkeld kunnen blijven wonen waar ze wonen. Dat deden ze ook als de huizenprijzen stabiel waren gebleven. Alleen voor de mensen die noodgedwongen uitstromen moet dan nog wat verzonnen worden. Die waren echter ook in een stabiele markt in de problemen gekomen. Maar goed, daar hebben hadden we bijv. NHG voor, maar die is helaas ten onder gegaan aan het opportunisme van niet-probleemgevallen.
Overigens zijn zelfs aflossingsvrije hypotheken altijd vergeven op basis van de maandlasten die je zou hebben als je wel afloste. Veel mensen kunnen het gewoon wel, maar kiezen er niet voor.
Tsja... de DNB... die hebben een gave om kritische rapporten te sturen als de hele Kamer (en NL) op reces is. Zie het loonontwikkeling rapport van vorig jaar. Handig getimed in alle vakanties en weinig roering, terwijl dat een wezenlijk probleem openlegt van onze binnenlandse consumptiecrisis.[...]
De DNB is altijd te positief. Dat is ook hun taak, de woorden wegen immers erg zwaar. Als zelfs de DNB al niet gelooft dat we de inflatie gaan verslaan, maak je borst dan maar nat. Overigens grappig dat de voorspelling een paar dagen na de mijne komt:
[...]
Zover zitten de DNB en ik niet uit elkaar
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Of die hebben vanwege b.v. een scheiding nu een schuld van 2 ton op hun naam staan...... De prijs van een huis zegt helemaal niets over wanneer hij is gekocht en wat voor mensen er in zitten.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:44:
[...]
Uiteindelijk denk je dan, ja maar die mensen die 2 ton verlies lijden? Die hadden hun huis al lang en breed afbetaald en ontvingen (na inflatie) nog steeds een veelvoud dan wat het huis begin jaren 90 kostte.
Je wilt wel van HRA e.d. af omdat de prijzen daardoor te hoog zijn geworden maar wilt nu wel wat oplossen door op een andere plek extra leningen te verstrekken ? Dat soort leningen hebben precies hetzelfde effect als HRA. Zodra een groep mensen meer kan lenen zullen de huizen waar die groep naar toe willen stijgen. Waar je naar toe wilt is dat niemand extra leningen/subsidies krijgt, tenzij echt noodzakelijk.Daarom pleit ik ook voor doorstroomleningen ipv startersleningen. Daarmee zorg je dat mensen wiens carrière zich gewoon ontwikkeld heeft, ook als ze op de top hebben gekocht, profiteren van de dalingen. Ondertussen profiteren de starters van nu ook van de dalingen. De rekening wordt zo grotendeels gelegd bij de mensen aan het einde van hun wooncarriere zitten, jaren hebben kunnen profiteren en nu slechts wat winst zien verdampen.
Veelal niet omdat dan de waarde van hun huis de hypotheek had afgedekt en hun uiteindelijke schuld veel lager was geweest. Het gros van de mensen die nu in de problemen zitten hadden in een stabiele markt een veel kleiner probleem gehad.Alleen voor de mensen die noodgedwongen uitstromen moet dan nog wat verzonnen worden. Die waren echter ook in een stabiele markt in de problemen gekomen. Maar goed, daar hebben hadden we bijv. NHG voor, maar die is helaas ten onder gegaan aan het opportunisme van niet-probleemgevallen.
Dat is wel wat wordt gezegd, maar toch kon ik aflossingsvrij een veel hogere hypotheek krijgen dan als ik voor spaar koos. Veel hypotheken werden berekend op de netto maandlasten en of je die kon betalen of niet. Aangezien die bij aflossingsvrij lager zijn kun je daarmee dus meer lenen. inderdaad niet volgens de regels maar daar werd toch al niet veel rekening mee gehouden.Overigens zijn zelfs aflossingsvrije hypotheken altijd vergeven op basis van de maandlasten die je zou hebben als je wel afloste. Veel mensen kunnen het gewoon wel, maar kiezen er niet voor.
[removed]
Vergelijk huur/koop blijft lastig, al is het alleen al omdat het totaal verschillende dingen zijn. Je moet risico, onderhoud, overdrachtbelasting, verkoopbaarheid, etc allemaal meerekenen tegen de huurprijs. Staat los van de nivilleringsacties die plaats hebben gevonden - maar hypotheekkosten wegzetten tegen huurprijs is het halve verhaal. En ja, als je je hypotheek afbetaalt heb je 'vermogen', maar als je huurt en je zet een zelfde aflossingbedrag weg dan heb je ook vermogen. Situatie wordt dankzij de dure huren en lagere woningprijzen wel gunstiger voor huurders die hun geld liever besteden aan een koophuis, zou je zeggen.RemcoDelft schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:23:
@ph4ge en Senor Sjon: beide scenario's zullen voorkomen, maar beide zijn ook uitersten. In het eerste geval leuk voor alle deelnemers, in het tweede geval pech, maar als je negatief vermogen hebt is verhuizen wellicht iets waar je gewoon niet aan moet denken. Ja, dat heeft nadelen, maar hey, daarvoor heb je dan wel sinds 2007 lage maandlasten gehad. Vergelijk dat met de mensen die sinds 2007 particulier duur huren, en mijn medelijden neemt heel hard af... @Senor: wat zie jij dan als "oplossing" voor deze mensen? Een bail-out? Geforceerde prijsstijging? Doorstroomlening? Premie-A-achtig-iets? De komende 10 jaar gewoon blijven wonen?
Lekker kort door de bocht. Alles de deur maar uit omdat je het vel over de oren wordt getrokken en geen kant uit kunt. We bezuinigen al waar het kan... ik ga hier verder niet inhoudelijk op reageren. Maar doe niet zo kortzichtig.ari3 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:14:
[...]
Ik zag gisteren een item op TV waarbij een profiel geschetst werd van de mensen die baat zouden hebben bij deze regelen. Ik kan alleen maar concluderen dat deze mensen dit helemaal niet nodig hebben. Zij kiezen ervoor om in een te grote (en dus te dure) zelfstandige woning te blijven. Ook werd met geen woord gerept over het maken van keuzes die betaalbaarheid zouden kunnen verbeteren. Ik zag genoeg aanleiding om te besparen: huisdieren de deur uit, TV de deur uit (verkopen voor cash), apparaten uitzetten als je deze niet gebruikt, internet de deur uit (kan gratis in bibliotheek), boodschappen bij Aldi ipv AH, enz.
Om de lasten van sociale huur voor de maatschappij te minimaliseren moeten we het aanbod versoberen door geen zelfstandige woningen meer te verhuren. Sociale huur is maximaal een kamer met gedeelde voorzieningen. Hierdoor kan de huur fors omlaag en geef je tevens een prikkel om de eigen situatie te verbeteren.
Ben het met je eens.ManiacsHouse schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:09:
[...]
Lekker kort door de bocht. Alles de deur maar uit omdat je het vel over de oren wordt getrokken en geen kant uit kunt. We bezuinigen al waar het kan... ik ga hier verder niet inhoudelijk op reageren. Maar doe niet zo kortzichtig.
Met die redenatie loopt de heide straks weer vol met Hans en Grietjes, die werden ook uit armoede door de ouders "de deur uit gegaan".
En overigens is jouw voorbeeld zeer herkenbaar wat er nu speelt bij veel huurders. Jarenlang net te weinig om door te kunnen stromen (nog los van de wachtlijsten 10-15 jaar) en plotseling zijn het scheefhuurders.
Ik wens je sterkte, maar in dit topic zal je werg weinig begrip vinden helaas.
Het niet kunnen verhuizen wordt dus opgelost door doorstroomleningen, ook horizontaal. Zolang je LTI het toestaat moet het simpele feit dat je een restschuld hebt geen onoverkomelijk obstakel zijn.Senor Sjon schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:17:
Hier ga je uit van een verticale verplaatsing (omhoog) in de woningmarkt en niet een horizontale verplaatsing (zelfde huis op een andere plek). Tevens ga je uit van je eigen loonontwikkeling terwijl veel mensen misschien maar marginaal meer verdienen. Vanwege de gezegende flexibele arbeidsmarkt moet ieder maar kunnen verhuizen. Maar dat kan dus niet. De LTV/LTI zijn op die manier aangepast dat diegene niet kan verhuizen. Punt. Zijn/haar huis met hypotheek van 2 ton en 10% k.k. is nog 150-160k waard en ze kunnen met de nieuwe regels 150k lenen. Met de onderwaarde erbij blijft er in het meest gunstige geval 110k over voor een woning, maar schulden tellen erg slecht mee in de hypotheek, dus het kan nog weleens een tandje lager zijn.
De mensen die die 2 ton verliezen hebben ook bijvoorbeeld een huis in 2007 gekocht. Dat zijn lang niet allemaal babyboomers op de golfbaan.
Maar uiteindelijk pleit ik ook altijd voor een grotere en gezonde huursector. Dat is echt nodig voor meer flexibiliteit. Het tegenovergestelde vindt nu plaats. Dat is een andere discussie, maar de doorstroomlening lost het korte termijn probleem wat de prijsdalingen betekenen op. Uiteraard moet je dat dan wel gelijk koppelen aan strenge eisen en verplicht aflossen.
Middels het kadaster kan je zo opzoeken wanneer het huis gekocht is.redwing schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:25:
Of die hebben vanwege b.v. een scheiding nu een schuld van 2 ton op hun naam staan...... De prijs van een huis zegt helemaal niets over wanneer hij is gekocht en wat voor mensen er in zitten.
Ik woon niet in een starterswoning meer. Dit is een huis wat door iemand is gekocht die al "wooncarriere" gemaakt heeft, en dus heeft geprofiteerd van de marktontwikkelingen. We moeten niet wederom een kleine groep, een groep die 2 ton verlies maakt en daar totaal geen dekking voor heeft, tot norm verklaren. Nogmaals, dat risico was hun eigen keuzen en voor die kleine groep die echt slachtoffer is kunnen we wel iets aparts bedenken!
Nee, dat klopt niet. Het is niet meer schuld, het is een schuld die al bestaat. Het is juist goed voor de LTV, of heeft er geen invloed op.redwing schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:25:
Je wilt wel van HRA e.d. af omdat de prijzen daardoor te hoog zijn geworden maar wilt nu wel wat oplossen door op een andere plek extra leningen te verstrekken ? Dat soort leningen hebben precies hetzelfde effect als HRA. Zodra een groep mensen meer kan lenen zullen de huizen waar die groep naar toe willen stijgen. Waar je naar toe wilt is dat niemand extra leningen/subsidies krijgt, tenzij echt noodzakelijk.
Horizontaal: hypotheek van 2 ton, huis van 1,5 ton, 0,5 ton restschuld. Een doorstroomlening zorgt ervoor dat zo'n iemand iig weer naar een ander huis van 2 ton kan als bijv. het werk daar om vraagt, of naar 2 huizen van 1 ton. LTV wordt er niet slechter van, de markt kan wel bewegen.
Verticaal: hypotheek van 2 ton op een huis van 1,5 ton, naar een hypotheek van 5 ton op een huis van 4,5 ton. Mits de LTI het toelaat daalt de LTV en de markt beweegt.
Als je verticaal omlaag verhuis stijgt de LTV, maar de LTI daalt. Mensen met een echt groot probleem worden op die manier geholpen, door een lagere LTI kunnen ze meer aflossen (zodat de LTV ook snel weer in toom is).
De doorstroomlening is een veel efficientere en eerlijkere regel dan te gokken op prijsstijgingen en startersleningen in de hoop dat je eigen (klein)kinderen jouw schuld wel kunnen betalen en aflossen. Bovendien los je er een korte termijn probleem mee op.
Dat is oorzaak en gevolg omdraaien. Het probleem is dat mensen zulke risico's hebben genomen dat het minste of geringste een probleem is. In de rest van de wereld staat er bijna niemand onder water als de huizenprijzen dalen zoals ze in Nederland doen!redwing schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:25:
Veelal niet omdat dan de waarde van hun huis de hypotheek had afgedekt en hun uiteindelijke schuld veel lager was geweest. Het gros van de mensen die nu in de problemen zitten hadden in een stabiele markt een veel kleiner probleem gehad.
Bovendien is het op zichzelf geen probleem als je huis in waarde daalt, zolang je de maandelijkse lasten gewoon kan betalen. Een doorstroomlening lost ook het opgesloten worden in een huis op. Het wordt pas een probleem als je je maandlasten niet kan betalen, maar dat is ook een probleem in een stabiele markt.
Als jij slachtoffer bent van een makelaar/bank/hypotheekadviseur die zich niet aan de wet heeft gehouden moet je bij hem zijn en niet bij de samenleving (en onze (klein)kinderen)!redwing schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:25:
Dat is wel wat wordt gezegd, maar toch kon ik aflossingsvrij een veel hogere hypotheek krijgen dan als ik voor spaar koos. Veel hypotheken werden berekend op de netto maandlasten en of je die kon betalen of niet. Aangezien die bij aflossingsvrij lager zijn kun je daarmee dus meer lenen. inderdaad niet volgens de regels maar daar werd toch al niet veel rekening mee gehouden.
Als je 3 ton meer schuld kan financieren, moet een halve ton aflossen toch geen probleem zijn?ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:20:
Verticaal: hypotheek van 2 ton op een huis van 1,5 ton, naar een hypotheek van 5 ton op een huis van 4,5 ton. Mits de LTI het toelaat daalt de LTV en de markt beweegt.
Volgens de hypotheker zit je dan rond 90k jaarinkomen. Zonder aftrekposten ruim 4k netto per maand. Die aflossingsvrije hypotheek van 2 ton kost 3-400 euro per maand. Als je in die situatie niet in 2 jaar die halve ton schuld kan aflossen, kan je beter niet 3 ton extra schuld nemen.
Uiteraard kan ik niets inbrengen tegen je punten om kosten te verlagen maar ik vind het wel makkelijk praten. Het minimale relatieve bedrag wat mensen moeten betalen om te kunnen wonen t.o.v. een laag tot modaal inkomen is immens gestegen de afgelopen jaren buiten de invloedssfeer van jan modaal om, ter verrijking van selecte groepen (directeuren, gemeenten(grond), projectontwikkelaars, vroege kopers etc) en nu moet men het zelf maar oplossen, terwijl er geen goedkope woningen meer zijn!ari3 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:14:
[...]
Ik zag gisteren een item op TV waarbij een profiel geschetst werd van de mensen die baat zouden hebben bij deze regelen. Ik kan alleen maar concluderen dat deze mensen dit helemaal niet nodig hebben. Zij kiezen ervoor om in een te grote (en dus te dure) zelfstandige woning te blijven. Ook werd met geen woord gerept over het maken van keuzes die betaalbaarheid zouden kunnen verbeteren. Ik zag genoeg aanleiding om te besparen: huisdieren de deur uit, TV de deur uit (verkopen voor cash), apparaten uitzetten als je deze niet gebruikt, internet de deur uit (kan gratis in bibliotheek), boodschappen bij Aldi ipv AH, enz.
Ik merk in dit topic, maar ook in andere topics waar het gaat om sociale voorzieningen (of bijstand oid) dat de verharding inslaat. Mensen moeten maar steeds meer opgeven terwijl een groep zich steeds rijker kan rekenen. Ik ben niet voor enorme nivellering, maar wel voor een bestaansniveau waar men zich zelfstandig kan kennen, ook al ben je niet rijk (modaal). Alle lasten stijgen enorm en nu moeten mensen maar gedeeld wonen. Het gebeurt al, maar ik vind het een achteruitgang van het welzijn van de samenleving! Evenals het feit dat men vroeger op 1 inkomen een gezin kon onderhouden EN wonen en dat dit nu amper gaat door alle gestegen lasten.
Overigens vind ik het nog steeds een verandering van denken dat sociale woning voor de minima zijn, sociaal wonen moet gewoon voor iedereen mogelijk zijn - daarom is het sociaal. Voor de armen is er huursubsidie. Voor de rest keuze: wil je luxe/kopen dan betaal je maar meer, wil je flexibiliteit kun je sociaal of particulier huren. Overigens kan de arbeider met een modaal inkomen amper rondkomen met de 'sociale huur' van nu, 699 euro! Dus er is iets gigantisch mis met de kostencomponent, en dat is al eerder in het topic naar voren te komen (bubbel!). In de basis moeten we -vind ik- ons weer meer op idealistische gronden gaan groeperen in de politiek (hoe willen we dat de samenleving eruit ziet) in plaats van op economische (waar schuift het geld naar toe). Dat we een land kunnen zijn waarin ieder mens een gezonde basis heeft om vanuit te kunnen groeien, met perspectief. En waar ik nog het meest bang voor ben is dat straks niet alleen de lager-dan-modalen gedeeld moeten wonen maar ook de hele middenklasse, dus dat dit toekomstbeeld ook voor mij weggelegd is!
Misschien allemaal een beetje off-topic, maar ik kan de huizenmarkt (zowel koop als huur) niet langer als economisch en geisoleerd probleem alleen zien, maar als een onderdeel van hoe we als samenleving willen leven. Vroeger was hier een visie voor vanuit de overheid: houdt de woonlasten laag zodat de lonen niet hoog hoeven te zijn, wat goed is voor de welvaart en concurrentiepositie. Vandaar goedkope koopwoningen en sociale woningbouw. Nu mist elke vorm van visie en wordt er alleen geschoven met geld (nu weer een extra arbeidskorting voor de middenklasse). Wist ik maar waarop ik moest stemmen, want er is geen enkele partij behalve de SGP die er een dergelijke visie op na houdt.
Ja, goede ideeen.ari3 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:14:
[...]

De stap naar het slapen in een doos onder het viaduct en op straat gaan zitten met een schoteltje voor je op de stoep is dan ook een stuk gemakkelijker gemaakt voor onze samenleving,
Nee.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:20:
Ik woon niet in een starterswoning meer. Dit is een huis wat door iemand is gekocht die al "wooncarriere" gemaakt heeft, en dus heeft geprofiteerd van de marktontwikkelingen. We moeten niet wederom een kleine groep, een groep die 2 ton verlies maakt en daar totaal geen dekking voor heeft, tot norm verklaren. Nogmaals, dat risico was hun eigen keuzen en voor die kleine groep die echt slachtoffer is kunnen we wel iets aparts bedenken!
Nee dat is het absoluut niet. De woningmarkt behoort geen piramide spel te zijn waar je speculatief kan instappen met winnaars en verliezers. Maatregelen horen rechtvaardig te zijn en te voorzien in de basisbehoefte wonen voor elke inkomensgroep en leeftijd. Als beleid dit in het verleden in de hand heeft gewerkt dan ligt daar ook een verantwoordelijkheid.
Ik snap je niet. Ik doe concrete voorstellen om te komen tot een normale markt, die voorziet in goed en betaalbaar wonen voor iedereen en een vrije keuze voor koop of huur. Dus het beleid uit het verleden ongedaan maken. Wat bedoel je dan met nee? Begrijp je dat hoge prijzen handhaven ook verliezers kent, plus dat het algemeen belang verliest?Wobblier schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:28:
Nee.
Nee dat is het absoluut niet. De woningmarkt behoort geen piramide spel te zijn waar je speculatief kan instappen met winnaars en verliezers. Maatregelen horen rechtvaardig te zijn en te voorzien in de basisbehoefte wonen voor elke inkomensgroep en leeftijd. Als beleid dit in het verleden in de hand heeft gewerkt dan ligt daar ook een verantwoordelijkheid.
Ik snap niet wat nou het principiele probleem is bij het leggen van de gevolgen van de prijsdalingen proberen te leggen bij de mensen die er in eerste instantie van hebben geprofiteerd (en er verantwoordelijk voor waren)? Die het bovendien het best kunnen dragen? Niemand ontkent dat je dergelijke maatregelen uitbreid moet uitwerken zodat je niet de verkeerde mensen raakt, maar het principe is toch prima? Juist daardoor voorkom je dat er sprake is van winnaars en verliezers.
De prijzen hoog houden betekent dat de starters de verliezers zijn en de ouderen de winnaars. De prijzen enigszins laten dalen betekent dat de starters iets kleinere verliezers en de ouderen iets kleinere winnaars zijn. Terug op historisch en internationaal normaal niveau zijn we nog lang niet en verwacht ik ook eigenlijk niet dat we binnen afzienbare tijd gaan komen, dat betekent dat de jongeren nog altijd de verliezers zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 09-04-2014 12:53 ]
Het bezwaar zit hem in de maatregel: prijzen laten dalen door lastenverzwaring: Afbouw HRA, verscherping LTV, herverdeling over inkosmtenbelasting. Dat raakt niet de mensen die in 200 een huis hebben gekocht, waarvan jij omschrijft de draagkracht wel hebben en maximaal "geprofiteerd" van HRA en leenregels. Deze mensen hebben een lage hypotheek en zijn niet afhankelijk van HRA. Tevens zitten deze mensen midden in hun wooncarriere met oudere kinderen.
Je raakt de kwetsbare groep starters van 5 jaar terug. Dat waren ook starters. Je beperkt hun mogelijkheden om af te lossen door de lasten te verhogen en je zadelt hen er de hele wooncarriere mee op middels een "doorstroomlening".
Dat is symptoombestrijding.
Het is geen lastenverzwaring als je de HRA weer teruggeeft door middel van een lagere IB en het zijn juist de aller hoogste inkomens die het meeste van de HRA profiteren. De starters van de afgelopen 5 jaar zijn niet de hoogste inkomens. Tenzij je nadrukkelijke een andere politieke keuze maakt zorgt een afschaffing van de HRA er juist niet voor dat de in jouw ogen kwetsbare groepen er maandelijks op achteruit gaan. Daarnaast, de prijzen dalen relatief hard in het hoge segment en raken de kwetsbare groep ook relatief minder, en uiteindelijk profiteert de kwetsbare groep ook als ze toe zijn aan doorstromen. Als ze daar nooit aan toekomen merken ze het niet.Wobblier schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:12:
Het bezwaar zit hem in de maatregel: prijzen laten dalen door lastenverzwaring: Afbouw HRA, verscherping LTV, herverdeling over inkosmtenbelasting. Dat raakt niet de mensen die in 200 een huis hebben gekocht, waarvan jij omschrijft de draagkracht wel hebben en maximaal "geprofiteerd" van HRA en leenregels. Deze mensen hebben een lage hypotheek en zijn niet afhankelijk van HRA. Tevens zitten deze mensen midden in hun wooncarriere met oudere kinderen.
Nee, ik zadel ze nergens mee op. Ik help ze om de onvermijdelijke restschuld ze niet te laten beperken. En zeker niet de hele carriere, ze moeten gewoon aflossen.Wobblier schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:12:
Je raakt de kwetsbare groep starters van 5 jaar terug. Dat waren ook starters. Je beperkt hun mogelijkheden om af te lossen door de lasten te verhogen en je zadelt hen er de hele wooncarriere mee op middels een "doorstroomlening".
Zeg nou eens wat jij dan wil? Kom er gewoon voor uit als je de huizenprijzen weer verder op wil blazen en toekomstige starters de rekening wil laten betalen. Verschuil je niet achter de kwetsbare minderheid die ook beter af is zonder HRA en met lagere prijzen. Je gebruikt dan de groep die in de problemen is gekomen door te hoge prijzen als excuus om de prijzen op te drijven. De wal heeft het schip gekeerd, de hoge prijzen zijn zeer schadelijk en onhoudbaar gebleken en komen nooit weer terug tenzij we de fouten gaan herhalen.Wobblier schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:12:
Dat is symptoombestrijding.
Restschulden zijn een symptoom van foutief beleid van vroeger, van het tot ongekende hoogte opstuwen van de prijzen tot niveau's die onvermijdelijk onhoudbaar waren. Restschulden zijn het gevolg van dat oude beleid, niet het gevolg van de voorstellen die die rotzooi proberen op te ruimen.
Een doorstroomlening er voor zorgt dat mensen gewoon hun eigen verantwoordelijkheid nemen en in de tussentijd niet teveel gehinderd worden. Dat is niet het opzadelen van problemen. Het kiezen voor startersleningen, dat is niks anders dan het doorschuiven van de problemen, het lokken van nieuwe slachtoffers in het piramidespel.
[ Voor 9% gewijzigd door ph4ge op 09-04-2014 14:42 ]
Uhm. De mensen die HRA het hardste nodig hebben, hebben het meeste last van die maatregelen. De IB-verlaging is in 2013 alweer omgezet in wat anders, tot zover weer een politieke belofte. Dit keer was het de inkomensafhankelijke zorgpremie, maar met het huidig begrotingstekort wordt elke IB-verlaging met een andere reden weer teniet gedaan en gaat men per saldo erop achteruit.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:38:
[...]
Het is geen lastenverzwaring als je de HRA weer teruggeeft door middel van een lagere IB en het zijn juist de aller hoogste inkomens die het meeste van de HRA profiteren. De starters van de afgelopen 5 jaar zijn niet de hoogste inkomens. Tenzij je nadrukkelijke een andere politieke keuze maakt zorgt een afschaffing van de HRA er juist niet voor dat de in jouw ogen kwetsbare groepen er maandelijks op achteruit gaan. Daarnaast, de prijzen dalen relatief hard in het hoge segment en raken de kwetsbare groep ook relatief minder, en uiteindelijk profiteert de kwetsbare groep ook als ze toe zijn aan doorstromen. Als ze daar nooit aan toekomen merken ze het niet.
Je hebt gewoon in de grootste groep huishoudens (1-3x modaal) een enorme marginale belastingdruk.
Je zadelt ze er zeker mee op. Als je maatregelen neemt om de huizenprijzen te doen dalen door effectief lasten te verhogen en zo aflosmogelijkheden te beperken zet je deze groep alleen maar langer vast. Door ze een fiscaal handige doorstroomlening te geven verleng je alleen maar deze situatie.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:38:
Nee, ik zadel ze nergens mee op. Ik help ze om de onvermijdelijke restschuld ze niet te laten beperken. En zeker niet de hele carriere, ze moeten gewoon aflossen.
Okay ik begrijp dat we verschillen op het idee van de HRA verdelen over IB. De HRA is nu een korting op IB voor mensen die hypotheekrente betalen. Als dat een korting wordt voor iedereen dan is dat debet aan de huizenbezitter.
Het geld dat credet aan de niet huizenbezitter zal de woningmarkt uitvloeien en resulteren in lagere huizenprijs. Juist ten koste van de mensen die afhankelijk zijn van de HRA.
Als ik de oplossing wist dan zat ik niet in dit topic. Maar ipv doorstroomleningen kan er beter aflosregeling bedacht worden. ipv rente fiscaal aftrekken aflossing fiscaal aftrekken.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 14:38:
Zeg nou eens wat jij dan wil? Kom er gewoon voor uit als je de huizenprijzen weer verder op wil blazen en toekomstige starters de rekening wil laten betalen. Verschuil je niet achter de kwetsbare minderheid die ook beter af is zonder HRA en met lagere prijzen. Je gebruikt dan de groep die in de problemen is gekomen door te hoge prijzen als excuus om de prijzen op te drijven. De wal heeft het schip gekeerd, de hoge prijzen zijn zeer schadelijk en onhoudbaar gebleken en komen nooit weer terug tenzij we de fouten gaan herhalen.
Maar dat wordt dan weer als een bailout gezien....
Ik vind doorstroomleningen voor het grootste gedeelte van de markt eigenlijk onzin. Starters moeten steeds meer geld meenemen om een huis te kunnen kopen, met 104% LTV zijn de extra kosten nog net mee te financieren en ze 'dreigen' met 80% LTV en dan toch > 104% LTV gaan toestaan en zelfs gedeeltelijk met oude voorwaarden.Wobblier schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:23:
[...]
Als ik de oplossing wist dan zat ik niet in dit topic. Maar ipv doorstroomleningen kan er beter aflosregeling bedacht worden. ipv rente fiscaal aftrekken aflossing fiscaal aftrekken.
Er zijn namelijk zoveel redenen te bedenken waarom ik een dergelijke lening 'niet nodig' vind, dat ik het eerder wil omdraaien. Als je kunt bewijzen dat je in de problemen zit en dat een dergelijke lening veel kan helpen, dan moet (bijvoorbeeld via de overheid) die lening kunnen. Maar ik heb weinig behoefte om 'mee te betalen' aan dit soort situaties:
- 110% hypotheek, waarna met die 10% flink is geïnvesteerd in badkamer/keuken/... En dan na een paar jaar door willen. Die investering was voor eigen risico.
- Flink duurder huis, maar willen 'profiteren' van de extra HRA van de oude voorwaarden. Die voordelen horen bij de oude huizenprijzen niet bij de nieuwe.
- Flink hoger salaris, maar niet aflossen omdat dat HRA-technisch ongunstig is. Het probleem dus 'in stand houden',
- Onredelijk duur gekocht. Mensen die hun 'droomhuis' gekocht hebben, maar binnen een paar jaar weer 'verder' dromen.
We hebben/hadden al de NHG, dus de onderkant van de markt had al een aardig vangnet om niet financieel te hard geraakt te worden. Daarnaast was de NHG-grens al voldoende voor je 'primaire levensbehoefte', ben je daar boven gaan zitten, dan was dat al luxe.
De overheid mag best helpen bij het herfinancieren van een restschuld, maar dan vind ik dat de grens ook gewoon de NHG kan zijn. MOET je verhuizen voor je werk/andere oorzaak en kom je niet weg door je restschuld, dan kun je prima ergens een huis kopen tot de NHG en daarna de restschuld, met overheidsgarantie, annuïtair of lineair! herfinancieren.
Wil je meer dan de NHG, dan kun je ook gewoon (gaan) aflossen of je wensen op de nieuwe situatie afstemmen. In deze markt wil ik ook wel een hypotheek tegen de oude voorwaarden met een huis voor de nieuwe prijs.
Jezus, gooi jij jouw kinderen ook het huis uit als ze te duur worden? En dat is ook jouw keuzes afwentelen op asielen e.d. die het toch al veel te druk hebben. Aldi is btw ook niet meer zo goedkoop als vroeger, vooral als je gaat voor AH Basic. Als je echt wilt besparen, moet je verhuizen naar Duitsland. (daar is de Aldi ook nog lekker goedkoopari3 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:14:
[...]
Ik zag genoeg aanleiding om te besparen: huisdieren de deur uit, TV de deur uit (verkopen voor cash), apparaten uitzetten als je deze niet gebruikt, internet de deur uit (kan gratis in bibliotheek), boodschappen bij Aldi ipv AH, enz.
[ Voor 15% gewijzigd door Krisp op 09-04-2014 17:32 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Terechte kanttekeningen hoor! Maar (als ik mezelf in dit topic even als bedenker van doorstroomleningen mag zien) mijn idee erachter was met name de pijn te leggen waar die hoort, dus een doorstroomlening i.p.v. de huidige starterslening. Want met die starterslening moet er ook iemand >104% lenen, en eigenlijk meer lenen (van de overheid) dan-ie (volgens diezelfde overheid) veilig zou kunnen lenen.TheGhostInc schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:22:
Ik vind doorstroomleningen voor het grootste gedeelte van de markt eigenlijk onzin. Starters moeten steeds meer geld meenemen om een huis te kunnen kopen, met 104% LTV zijn de extra kosten nog net mee te financieren en ze 'dreigen' met 80% LTV en dan toch > 104% LTV gaan toestaan en zelfs gedeeltelijk met oude voorwaarden.
Het cruciale verschil is dat een starterslening de prijs opdrijft, terwijl de doorstroomlening ervoor zorgt dat de verkoper in prijs kan zakken tot de marktwaarde.
Als je een hypotheek van 0,2 miljoen al niet kan aflossen hoe kun je dan in vredesnaam ooit een hypotheek van 0,5 miljoen wel aflossen...?ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:20:
[...]
Verticaal: hypotheek van 2 ton op een huis van 1,5 ton, naar een hypotheek van 5 ton op een huis van 4,5 ton...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Die situatie herken ik bij mezelf en mijn omgeving ook. Starters rond de 30, huishoudinkomen tussen 1-2x modaal. Maar wegens het hele carriere starten etc. nog zeker niet de behoefte om te settlen (woning kopen). Die worden dus gedwongen om te huren. Betalen allemaal een godsvermogen en houden na alle vaste lasten bar weinig over. Zeker geen verre vakanties of andere gekkigheid. Laat staan dat er fatsoenlijk gespaard kan worden om een huis te kopen.
Ik denk dan altijd met weemoed terug aan de tijd van toen ik nog klein was; mijn ouders gingen een jaar of 5-6 in een goedkoop flatje en konden vervolgens 20-30% van hun vrijstaande woning inbrengen met het gespaarde geld. En we gingen ook nog altijd 4 wkn. kamperen in zuid-frankrijk, wat zeker in die tijd niet de normaalste zaak van de wereld was.
Dit is welliswaar het huizenmarkt topic, maar ik denk dat dit tekenend is voor de situatie van veel van mijn leeftijdsgenoten die net komen kijken en zich doodschrikken. Zelfs met een mooi carriereperspectief een vrij matig financieel uitzicht (at best).
Wij proberen hetzelfde te doen als onze ouders, zo goedkoop wonen als mag (!) en geld aan de kant zetten, maar de signalen zijn verre van positief wmb.
De huizenmarkt van nu is gewoon het resultaat van een tijdsgeest waarin het allemaal niet op kon en voorschotten zijn genomen op de toekomst en natuurlijk geen rekening gehouden met de vergrijzing. Zowel door overheid als door burgers. En het zal nog wel even duren voordat 'de nieuwe realiteit' doorgewerkt is in de samenleving.
Voor een mooi ruim luxe huurhuis met ruime tuin...?stok schreef op woensdag 09 april 2014 @ 18:04:
[...]
Die situatie herken ik bij mezelf en mijn omgeving ook. Starters rond de 30, huishoudinkomen tussen 1-2x modaal. Maar wegens het hele carriere starten etc. nog zeker niet de behoefte om te settlen (woning kopen). Die worden dus gedwongen om te huren. Betalen allemaal een godsvermogen...
Zijn die goedkope flatjes er dan niet meer...?Ik denk dan altijd met weemoed terug aan de tijd van toen ik nog klein was; mijn ouders gingen een jaar of 5-6 in een goedkoop flatje...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Voor een appartementje zonder tuin. Afgeleefde keuken/badkamer van minstens 10jr oud.Fiber schreef op woensdag 09 april 2014 @ 18:11:
[...]
Voor een mooi ruim luxe huurhuis met ruime tuin...?
Als jij mij een "mooi ruim luxe huurhuis met ruime tuin" kunt vinden voor 700-800 max. kaal in de regio Utrecht, dan ontvang ik de PM graag!
Als je 700-800 voor bovenstaande goedkoop vindt? Vervelende van echt goedkoop zijn de inkomenseisen en evt. wachtlijsten (randstad in ons geval).[...]
Zijn die goedkope flatjes er dan niet meer...?
Het aanbod 'echt goedkoop' (laten we zeggen onder de 450 euro/maand) wordt ook met de dag kleiner. Zelfs in de sociale huursector begint 650 euro het minimum te worden.stok schreef op woensdag 09 april 2014 @ 18:23:
Als je 700-800 voor bovenstaande goedkoop vindt? Vervelende van echt goedkoop zijn de inkomenseisen en evt. wachtlijsten (randstad in ons geval).
Ter informatie: 650 euro, dat is dus ongeveer net zoveel als één 'kale' bijstandsuitkering voor een alleenstaande. En dan heb je de energierekening nog niet eens betaald...
Nee, je verlengt niks, je verkort juist door er een verplichte aflossing aan te verbinden. Zonder deze lening kunnen mensen voorlopig niks. Dat effect wil ik bestrijden. Nu probeert men dat doel te bereiken door starters statersleningen te geven.Wobblier schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:23:
Je zadelt ze er zeker mee op. Als je maatregelen neemt om de huizenprijzen te doen dalen door effectief lasten te verhogen en zo aflosmogelijkheden te beperken zet je deze groep alleen maar langer vast. Door ze een fiscaal handige doorstroomlening te geven verleng je alleen maar deze situatie.
Nee, de huurder en goedkope huizenbezitter is debet aan de dure huizenbezitter. Het overgrote deel van de HRA gaat naar de duurste huizen en hoogste inkomens. Die groep zal er op achteruitgaan, maar die groep heeft geen probleem.Wobblier schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:23:
Okay ik begrijp dat we verschillen op het idee van de HRA verdelen over IB. De HRA is nu een korting op IB voor mensen die hypotheekrente betalen. Als dat een korting wordt voor iedereen dan is dat debet aan de huizenbezitter.
Het geld dat credet aan de niet huizenbezitter zal de woningmarkt uitvloeien en resulteren in lagere huizenprijs. Juist ten koste van de mensen die afhankelijk zijn van de HRA.
De duurste huizen zullen zowel relatief als absoluut veel sneller zakken en door de doorstroomlening heeft niemand er last van dat zijn huis in waarde zakt.
Het is een combinatie van 2 maatregelen die het hem doet. Door de HRA te schrappen en via de IB terug te geven gaan de meeste mensen er in de maandelijkse lasten niet op achteruit terwijl je allerlei nare bijeffecten voorkomt. Door ze een doorstroomlening te geven beperk je ze niet in hun doen en laten als gevolg van een daling van de waarde van het huis. Op deze manier hebben de meeste huizenbezitters er geen enkel last van dat de HRA wordt afgeschaft en de huizen in waarde dalen terwijl ze ondertussen toch zelf verantwoordelijk blijven voor de schuld die ze zijn aangegaan en die uiteindelijk zelf moeten afbetalen. Alleen de mensen die helemaal uitstromen merken het. Op de lange termijn zullen die voldoende hebben afgelost om geen restschuld te hebben, alleen op de korte termijn is dat vervelend. Maar dan kom je weer terug bij het feit dat de enige mensen die uitstromen mensen zijn uit de generatie die profiteerde van de ontwikkeling op de huizenmarkt en slechts een kleinere winst zullen boeken.
Ipv rente aftrekken aflossingen aftrekken is hier ook al vaker voorgesteld. Ook dan kom je weer terug bij de probleemgevallen die hier de dupe van worden.Wobblier schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:23:Als ik de oplossing wist dan zat ik niet in dit topic. Maar ipv doorstroomleningen kan er beter aflosregeling bedacht worden. ipv rente fiscaal aftrekken aflossing fiscaal aftrekken.
De doorstroomlening is natuurlijk symptoombestrijding, maar wel op een effectieve en eerlijke manier. Veel beter dan de schulden door te schuiven door middel van startersleningen. De ziekte is dat we met zn allen veel te veel geleend hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door ph4ge op 09-04-2014 20:29 ]
Je vergeet de zorgverzekering welke over het algemeen nog hoger is dan je energierekening én verplicht...Anoniem: 533014 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 18:29:
[...]
Het aanbod 'echt goedkoop' (laten we zeggen onder de 450 euro/maand) wordt ook met de dag kleiner. Zelfs in de sociale huursector begint 650 euro het minimum te worden.
Ter informatie: 650 euro, dat is dus ongeveer net zoveel als één 'kale' bijstandsuitkering voor een alleenstaande. En dan heb je de energierekening nog niet eens betaald...
Goede nieuws is wel dat je als je een basis uitkering krijgt enkele toeslagen krijgt. Kun je die befaamde huismoeder met 2 kids en 1850 netto aan inkomen na alle toeslagen er weer bijhalen die zoveel discussie veroorzaakte tijdens de laatste 2ekamer verkiezingen.ManiacsHouse schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:04:
[...]
Je vergeet de zorgverzekering welke over het algemeen nog hoger is dan je energierekening én verplicht...
Feit blijft dat wonen in het centrum van een populaire stad duur is. Ik verbaas me over de onnozelheid van uitgerekend tweakers over dit fenomeen. Als die huizen in tjieptjerkstradeel ook zoveel zouden kosten is er een probleem. Neem Londen, waar mensen een kamer uit hun 2 of 3 kamerflat gaan verhuren omdat het niet op te brengen is, of San Fransisco waar ook geen normaal mens meer iets kan huren of kopen.
Dus, die voorbeelden van typische randstad 'problemen' zijn geen problemen - maar dat klopt.
Kan het nog korter door de bocht?ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 20:26:
[...]
Nee, de huurder en goedkope huizenbezitter is debet aan de dure huizenbezitter. Het overgrote deel van de HRA gaat naar de duurste huizen en hoogste inkomens. Die groep zal er op achteruitgaan, maar die groep heeft geen probleem.
[...]
In die groep zitten bijvoorbeeld ook de eigenaren van het MKB, waarvan sommigen op de rand van de afgrond balanceren en bij banken nul op rekest krijgen. In die groep wil je nu gaan hakken, omdat ze toch genoeg geld hebben? Dat 90% geen problemen heeft, betekent niet dat een maatregel geen effect heeft. Afschaffen van de WW is ook een optie, daar heeft ook 90% geen last van.
Maar goed, volgens mij gaat er in de huizenmarkt niet zoveel spannends meer gebeuren tot het volgende kabinet/verkiezingen. Dergelijke draconische maatregelen zullen er niet zomaar komen. Daarnaast blijft de rente nog wel even laag en de regels blijven nog een tijdje hetzelfde.
Alle andere 'problemen' zijn (in mijn optiek) allemaal langere termijn en zullen nooit meer zo'n 'big bang' veroorzaken. Of het nu de oudjes zijn met de vergrijzing, of de jonkies met hun studieschuld. Misschien dat over een paar jaar de studieschulden weer worden kwijtgescholden als de economie weer aantrekt. Zitten we allemaal te doemdenken, valt de bom niet....
Of verwacht/heeft er iemand nog een ontwikkeling die in 2014/begin 2015 nog effect gaat hebben?
Veel mensen die werken krijgen nog een heffingkorting verrassing in 2015 omdat werkgevers dit niet kunnen verrekenen in de salarissen. Dus de meeste mensen krijgen hetzelfde als in 2014, maar hebben recht op 90 tot 50% van voorheen (ik zie dat het een afbouw is, niet direct afschaffen, beetje wazige constructive). Dat gaat om zo'n 700-1500,- per jaar meen ik. Mijn werkgever stuurde me dit in januari op met het verzoek zelf mijn VT aan te passen, om verrassingen te voorkomen.TheGhostInc schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:40:
Of verwacht/heeft er iemand nog een ontwikkeling die in 2014/begin 2015 nog effect gaat hebben?
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-04-2014 22:06 ]
Ik blijf niet keer op keer de discussie uitleggen dat we nou eenmaal niet 16,77 miljoen Nederlanders apart kunnen bespreken hier. Keer op keer de uitzonderingen misbruiken om elke discussie over de toekomst van de huizenmarkt de nek om te draaien is niet productief. Nogmaals, de problematische uitzonderingen kunnen we apart wat voor verzinnen (en dat komt nog niet eens in de buurt van 10% van de huizenbezitters). De problematische uitzonderingen zijn juist ontstaan doordat we blind de huizenprijzen hebben opgeblazen, zonder eens een keer na te denken of dat wel verstandig was.TheGhostInc schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:40:
Kan het nog korter door de bocht?
Even snel uit mn hoofd, zal vast nog wat vergeten:TheGhostInc schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:40:
1. De maximale NHG wordt over een paar maanden weer met 40.000 euro verlaagd. Dat zal net als bij de voorgaande verlagingen in prijsdrukkend effect hebben op de huizen die nu een waarde rond de NHG norm hebben (en leiden tot een piek in de transacties).
2. Startersleningen worden aan het einde van dit jaar afgeschaft. Dat betekent dat starters op dat moment ineens vele tienduizenden euro's minder kunnen lenen.
3. De basisbeurs wordt afgeschaft, maar dat zal pas later gevoeld worden op de huizenmarkt.
4. HRA over een nog niet verkocht huis wordt weer ingekort.
5. De tijdelijke BTW korting op verbouwingen verdwijnt weer, wat de prijs van opknappers drukt.
6. Maximale LTV wordt weer met een procent verlaagd
7. Maximale HRA weer met een half procent verlaagd
Daarnaast nog een paar verwachtingen: iedereen verwacht dat er aanzienlijke afboekingen op grondposities aan zitten te komen en de werkeloosheid loopt nog steeds gestaag op. Randzaken zoals het goede weer, de lage rente en de positieve berichtgeving blijven ook niet eindeloos een opstuwend effect hebben.
[ Voor 32% gewijzigd door ph4ge op 09-04-2014 23:11 ]
En generalisaties tot 2 of 3 leeftijdsgroepen zijn wel goed dan?ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 22:52:
[...] Ik blijf niet keer op keer de discussie uitleggen dat we nou eenmaal niet 16,77 miljoen Nederlanders apart kunnen bespreken hier. Keer op keer de uitzonderingen misbruiken om elke discussie over de toekomst van de huizenmarkt de nek om te draaien is niet productief.
Dit is de Dag - Reportage: Het Hollandse huurdrama
In Den Bosch, midden tussen de weilanden, is voor 26% van de huurders de huur eigenlijk onbetaalbaar.
Per 1 juli mogen de huren weer 4% omhoog, de verhuurdersheffing (PvdA/VVD) moet toch bekostigd worden...
Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar het nauwelijks mogelijk is om voor <400 euro iets simpels te huren zonder wachtlijsten. Wellicht zelfs het enige 'democratische' land ter wereld waar dit zo is.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Regio Utrecht. Met de nadruk op regio. Woon zelf dan ook niet in stad Utrecht ...NiGeLaToR schreef op woensdag 09 april 2014 @ 21:20:
[...]
Goede nieuws is wel dat je als je een basis uitkering krijgt enkele toeslagen krijgt. Kun je die befaamde huismoeder met 2 kids en 1850 netto aan inkomen na alle toeslagen er weer bijhalen die zoveel discussie veroorzaakte tijdens de laatste 2ekamer verkiezingen.
Feit blijft dat wonen in het centrum van een populaire stad duur is. Ik verbaas me over de onnozelheid van uitgerekend tweakers over dit fenomeen. Als die huizen in tjieptjerkstradeel ook zoveel zouden kosten is er een probleem. Neem Londen, waar mensen een kamer uit hun 2 of 3 kamerflat gaan verhuren omdat het niet op te brengen is, of San Fransisco waar ook geen normaal mens meer iets kan huren of kopen.
Dus, die voorbeelden van typische randstad 'problemen' zijn geen problemen - maar dat klopt.
En "typische randstadproblemen", met rond de 7M inwoners afdoen als geen problemen. Tsja...
Ja. Beter dan nog geen discussie over omdat alles per geval moet worden bekeken.joopv schreef op woensdag 09 april 2014 @ 23:17:
[...]
En generalisaties tot 2 of 3 leeftijdsgroepen zijn wel goed dan?
Ik wil 1 extra categorie. De bijstandsmoeder met 2 kinderen valt nu buiten de boot
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Wonen er tegenwoordig al 7 mio mensen in 'de regio Utrecht'?stok schreef op donderdag 10 april 2014 @ 00:10:
[...]
Regio Utrecht. Met de nadruk op regio. Woon zelf dan ook niet in stad Utrecht ...
En "typische randstadproblemen", met rond de 7M inwoners afdoen als geen problemen. Tsja...
Je noemt de populairste woonstreek van NL en klaagt dan over hoge huren. Ik zeg alleen, dat is geen verrassing. Zelfs als je daar elk stukje lege grond vol bouwt - dan heb je te weinig huizen voor de mensen die er willen wonen en blijft het duur. Overigens heet de 'Randstad' niet voor niet stad - hoewel het bestaat uit meerdere gemeenten
Motrax schreef op donderdag 10 april 2014 @ 05:29:
[...]
Ja. Beter dan nog geen discussie over omdat alles per geval moet worden bekeken.
Ik wil 1 extra categorie. De bijstandsmoeder met 2 kinderen valt nu buiten de boot/sarcasme
Fijn he, subsidie! Langdurige subsidie en overheidsbemoeienis leidt tot enorme prijzen en minder waar voor je geld. Vergelijk NS met KLM, vergelijk de bus met de auto, of vergelijk een autoverzekering met een zorgverzekering. Wat mij betreft zou subsidie kortdurend moeten zijn, met het doel zelfstandig te worden. En voor de uitzonderingen waarbij dat niet mogelijk is, zou een uitzondering moeten zijn. Maar dan heb je het niet over miljoenen mensen, 90% daarvan zou principieel zonder subsidies moeten kunnen.pedorus schreef op donderdag 10 april 2014 @ 00:05:
Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar het nauwelijks mogelijk is om voor <400 euro iets simpels te huren zonder wachtlijsten. Wellicht zelfs het enige 'democratische' land ter wereld waar dit zo is.
De Randstad is grotendeels leeg, als je maar 10% van de lege ruimte volbouwt heb je voor heel lange tijd genoeg woningen om geen concurrentie voor schaarse huizen meer te hebben.NiGeLaToR schreef op donderdag 10 april 2014 @ 07:16:
Je noemt de populairste woonstreek van NL en klaagt dan over hoge huren. Ik zeg alleen, dat is geen verrassing. Zelfs als je daar elk stukje lege grond vol bouwt - dan heb je te weinig huizen voor de mensen die er willen wonen en blijft het duur.
Vergis je niet in hoeveel "leeg" er in dat "drukbevolkte" stuk Nederland zit! Kijk eens naar buiten voor de landing op Schiphol, je ziet uitgestrekte lege weilanden. En aardappels verbouwen in het dichtstbevolkte stukje land, dat is pas duur!
[ Voor 32% gewijzigd door RemcoDelft op 10-04-2014 07:39 ]
Voor elke woning die je oplevert heb je nu eenmaal een stukje lege ruimte nodig om te compenseren voor vervuiling e.d.RemcoDelft schreef op donderdag 10 april 2014 @ 07:37:
De Randstad is grotendeels leeg, als je maar 10% van de lege ruimte volbouwt heb je voor heel lange tijd genoeg woningen om geen concurrentie voor schaarse huizen meer te hebben.
Vergis je niet in hoeveel "leeg" er in dat "drukbevolkte" stuk Nederland zit! Kijk eens naar buiten voor de landing op Schiphol, je ziet uitgestrekte lege weilanden. En aardappels verbouwen in het dichtstbevolkte stukje land, dat is pas duur!
Er zijn tientallen steden in China waar ze je dat elke windstille periode kunnen uitleggen
Dus ja, er is nog groen tussen alle bebouwing en ja, dat is waarom het leefbaar is. Dat groen profiteert iedereen van en zit in zekere zin verdisconteert in de prijs. Snap je punt, maar het heeft een (imho goede) reden.
Ik heb alleen de afgelopen dagen al 4 keer uitgelegd wat de logica er achter is en uitgenodigd om andere voorstellen te doen voor de discussie.joopv schreef op woensdag 09 april 2014 @ 23:17:
En generalisaties tot 2 of 3 leeftijdsgroepen zijn wel goed dan?
Het gaat niet om de leeftijd, het gaat om het moment van instromen. Voor de bubbel, op de top en na de top (nog altijd op veel hoger niveau van 15 jaar geleden). Ik vind het logisch en rechtvaardig dat je probeert om de mensen die voor de bubbel hebben gekocht en er dus van hebben geprofiteerd te laten mee betalen. Dat zijn bovendien de mensen die met hun stem het beleid hebben gekozen die dit veroorzaakte, maar ook de mensen die uit de duurste levensfases zijn en hun huis afgelost (horen te) hebben.
Heb je hier niet gelijk het grootste probleem te pakken ? Als die lui met ruim modaal in een goedkoop flatje gaan zitten kunnen ze makkelijk sparen. Ik schat alleen zo dat ze niet in een goedkoop flatje zijn gaan zitten maar toch net wat groter. Als dat zo is hebben ze de keuze gemaakt om niet teveel te sparen.stok schreef op woensdag 09 april 2014 @ 18:04:
[...]
Die worden dus gedwongen om te huren. Betalen allemaal een godsvermogen en houden na alle vaste lasten bar weinig over. Zeker geen verre vakanties of andere gekkigheid. Laat staan dat er fatsoenlijk gespaard kan worden om een huis te kopen.
Ik denk dan altijd met weemoed terug aan de tijd van toen ik nog klein was; mijn ouders gingen een jaar of 5-6 in een goedkoop flatje
Zodra je het voor mensen makkelijker maakt om door te stromen worden die doorstroomhuizen duurder.Zo'n lening zorgt er nl. voor dat meer mensen meer kunnen besteden aan een huis waardoor door de marktwerking die huizen vanzelf duurder worden. Oftewel je houdt met dit soort oplossingen het geheel juist wel in stand. Je wilt juist terug naar een situatie waar je geen extra subsidies/leningen verstrekt.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 20:26:
De doorstroomlening is natuurlijk symptoombestrijding, maar wel op een effectieve en eerlijke manier. Veel beter dan de schulden door te schuiven door middel van startersleningen. De ziekte is dat we met zn allen veel te veel geleend hebben.
Ja, maar hoeveel mensen zijn er niet doorgestroomd naar een groter/duurder huis in die periode. Die hebben wel 'geprofiteerd' van de bubbel maar dat nu in hun huidige huis zitten welke in waarde aan het dalen is. Als je die aan gaat pakken jaag je ze het huis uit. Zo zijn er wel meer situaties te verzinnen van mensen die niet in jouw 3 groepen passen.ph4ge schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:20:
[...]
Het gaat niet om de leeftijd, het gaat om het moment van instromen. Voor de bubbel, op de top en na de top (nog altijd op veel hoger niveau van 15 jaar geleden). Ik vind het logisch en rechtvaardig dat je probeert om de mensen die voor de bubbel hebben gekocht en er dus van hebben geprofiteerd te laten mee betalen. Dat zijn bovendien de mensen die met hun stem het beleid hebben gekozen die dit veroorzaakte, maar ook de mensen die uit de duurste levensfases zijn en hun huis afgelost (horen te) hebben.
Het probleem is helaas niet zo simpel dat je even 3 groepen maakt en degene die geprofiteerd van de bubbel hebben even dat geld terug laten betalen aan de andere 2 groepen. Het is niet voor niets dat zelfs de DNB het regelmatig heeft dat dit individueel zal moeten worden opgelost.
[ Voor 28% gewijzigd door redwing op 10-04-2014 08:53 ]
[removed]
Nee, een doorstroomlening komt icm met de verplicht om af te lossen! Dat betekent dus dat al die mensen die dat niet doen dat wel gaan doen, op de lange termijn nemen de schulden af. De LTI wordt ook gebaseerd op de nieuwe normen, de LTV verbetert ook (50k onderwater op een huis van 100k vs een huis van 50k onderwaater op 300k). Er wordt niet meer geleend, bestaande leningen worden meegenomen en verplicht afgelost. Hiermee bestrijd je de korte termijn hindernissen van restschulden terwijl je mensen wel verantwoordelijk houdt voor hun eigen schulden. De prijzen in de starterswoningen dalen juist, want daar neemt de druk af (nu zitten ze vol met mensen die er weg willen), de starterslening verdwijnt dus men kan minder lenen en doordat men in staat wordt gesteld om verliezen te nemen worden ze ook genomen.redwing schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:49:
Zodra je het voor mensen makkelijker maakt om door te stromen worden die doorstroomhuizen duurder.Zo'n lening zorgt er nl. voor dat meer mensen meer kunnen besteden aan een huis waardoor door de marktwerking die huizen vanzelf duurder worden. Oftewel je houdt met dit soort oplossingen het geheel juist wel in stand. Je wilt juist terug naar een situatie waar je geen extra subsidies/leningen verstrekt.
Natuurlijk wil je terug naar de situatie waarin de overheid helemaal niks doet, ipv de +-20 miljard die de woningmarkt de landelijke overheid (laat staan gemeentes) elk jaar kost. Je zal echter op de korte termijn wel de pijn moeten managen. Op de korte termijn zorgen restschulden voor problemen die geen problemen hoeven te zijn en bovendien voelen mensen zich niet gedwongen er wat aan te doen.
Ik snap dat je het niet wilt uitleggen, maar wat een aantal mensen jou proberen uit te leggen is dat de door jou voorgestelde maatregelen meer dan 10% van de huishoudens gaan raken. Niet alleen een paar honderd euro per maand, maar met tienduizenden euro's. Als 50% van alle hypotheken (net) onder water staat, dan heb je effectief twee miljoen mensen uitgeschakeld. Dat kun je niet onder randeffecten wegzetten, daar moet je over nadenken. Dit kabinet heeft ervoor gekozen om het uit te smeren in tijd: niet de beste oplossing, maar het zorgt er wel voor dat dit probleem getackeld is. Want let wel: de richting van de beweging van het kabinet is hetzelfde als de jouwe.ph4ge schreef op woensdag 09 april 2014 @ 22:52:
[...]
Ik blijf niet keer op keer de discussie uitleggen dat we nou eenmaal niet 16,77 miljoen Nederlanders apart kunnen bespreken hier. Keer op keer de uitzonderingen misbruiken om elke discussie over de toekomst van de huizenmarkt de nek om te draaien is niet productief. Nogmaals, de problematische uitzonderingen kunnen we apart wat voor verzinnen (en dat komt nog niet eens in de buurt van 10% van de huizenbezitters). De problematische uitzonderingen zijn juist ontstaan doordat we blind de huizenprijzen hebben opgeblazen, zonder eens een keer na te denken of dat wel verstandig was.
Waar lees jij dit? Dit is nieuw voor mij.[...]
Even snel uit mn hoofd, zal vast nog wat vergeten:
[...]
2. Startersleningen worden aan het einde van dit jaar afgeschaft. Dat betekent dat starters op dat moment ineens vele tienduizenden euro's minder kunnen lenen.
Laatste berichten zijn dat dit niet gaat gebeuren, omdat veel studenten dan niet meer gaan studeren.3. De basisbeurs wordt afgeschaft, maar dat zal pas later gevoeld worden op de huizenmarkt.
Bron? Voor beide kortingen geldt dat ze al verlengd zijn en ik zie geen reden waarom dat niet nogmaals gebeurt.4. HRA over een nog niet verkocht huis wordt weer ingekort.
5. De tijdelijke BTW korting op verbouwingen verdwijnt weer, wat de prijs van opknappers drukt.
Vooralsnog hebben beide effecten niet tot verandering in de prijs geleid. Deels om dat dit al verrekend was, deels omdat het veel mensen nauwelijks raakt. En wederom: het is uitgesmeerd door de tijd, dan kan het wel.6. Maximale LTV wordt weer met een procent verlaagd
Die afboekingen gaan vooralsnog een positief effect hebben omdat daardoor de bouw weer op gang komt en de werkeloosheid langzaam maar zeker daalt. Het enige wat serieus effect gaat hebben is de rente die boven de 5% komt. Ik wat echter niet dat dit de komende jaren gaat gebeuren: de banken bouwen nu buffers op en hopelijk zijn ze daar binnen die tijd mee klaar, zodat de marges weer kunnen dalen.Daarnaast nog een paar verwachtingen: iedereen verwacht dat er aanzienlijke afboekingen op grondposities aan zitten te komen en de werkeloosheid loopt nog steeds gestaag op. Randzaken zoals het goede weer, de lage rente en de positieve berichtgeving blijven ook niet eindeloos een opstuwend effect hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 10-04-2014 09:09 ]
Verhuizen was toen normaal omdat het beleid van de overheid was om iedereen naar VINEX locaties te dirigeren, met name (startende) gezinnen. Er was een royale reiskostenvergoeding onbelast (minimaal 60ct/km, oftewel 27 eurocent) in een tijd dat auto's, brandstof en autobelastingen goedkoper waren. Dus ja, dan kon het makkelijk uit om ver weg te wonen. Die vergoeding is verlaagd naar 19ct en volgt om een of andere reden niet de inflatie zoals belastingen dat wel kennen.NiGeLaToR schreef op donderdag 10 april 2014 @ 07:16:
[...]
...Zelf ben ik overigens buiten de randstad geboren en getogen omdat mijn ouders (beide uit de randstad) daar geen huis konden betalen. Toen was verhuizen naar je financiele mogelijkheden nog heel gewoon.
@Krisp. Met 2,2 persoon per huishouden (en ik verwacht in die doelgroep eerder 3-4 per huishouden vanwege kinderen), praat je dus over 4,4 tot 8 miljoen mensen. Laten we zeggen dat dat een substantieel deel van de Nederlanders is.
Even het boodschappenlijstje van ph4ge aflopen
1. Ik denk dat de NHG op een grens komt dat het niet veel meer uitmaakt, net zoals vroeger eigenlijk. Ook toen maakte je er in veel gevallen geen kans op. Ik verwacht er niet zoveel spannends omheen, vooral niet met de éénzijdig gewijzigde voorwaarden.1. De maximale NHG wordt over een paar maanden weer met 40.000 euro verlaagd. Dat zal net als bij de voorgaande verlagingen in prijsdrukkend effect hebben op de huizen die nu een waarde rond de NHG norm hebben (en leiden tot een piek in de transacties).
3. De basisbeurs wordt afgeschaft, maar dat zal pas later gevoeld worden op de huizenmarkt.
4. HRA over een nog niet verkocht huis wordt weer ingekort.
6. Maximale LTV wordt weer met een procent verlaagd
2. Hebben een beperkt effect, deels wordt dit verdisconteerd in de hogere korting op ex-huurwoningen van maximaal 25% (was 10-15%).
3. Niet om het een of ander, maar de basisbeurs stelt als thuiswonende echt geen ruk voor. Uitwonend is het ook niet veel meer dan 220x48=10.560. Als ik sommige tweakers moet geloven is dat in een halfjaar ingelost.
4. Ik verwacht dat dit verlengd wordt, maar zal alleen voor lang te koop staande huizen een probleem zijn. Ander trucje is mogelijk zogenaamd verhuizen naar je oude woning en dan twee jaar lang de nieuwe woning aftrekken.
5. De BTW was alleen op de manuren, dus het verschil is niet zo heel hoog. Onderhoud e.d. zoals schilder blijft wel in de lage BTW sfeer.
6. Maakt mijns inziens niet veel uit
7. Effect is beperkt op het gros van de bevolking. Pas wanneer dit onder de 42% komt (over 20 jaar) dan wordt dit een probleem. Ergens krijg ik nog het gevoel dat de 0,5%/jaar versneld gaat worden, en dat zal de VVD doen. Want die doen elke wijziging in het stelsel.
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 10-04-2014 09:56 ]
Straks ben je dus gewoon verplicht om eigen geld mee te nemen, een hele hoop starters hebben dat niet. Het is trouwens sowieso een hoop lucht, die kosten koper. Maarja, je hebt ermee te maken...
Er zullen overigens wel weer creatieve oplossingen bedacht worden, zoals nu bijvoorbeeld het bouwdepot, wat ervoor zorgt dat je toch meer kan lenen...
Leuk verhaal maar het maakt geen bal uit. Zolang je het makkelijker voor mensen maakt om te verhuizen zullen de huizen waar ze naar toe verhuizen in prijs stijgen. Misschien worden de starterswoningen iets goedkoper maar alle andere huizen zullen juist in prijs stijgen. Oftewel je gaat hiermee het probleem verschuiven ipv oplossen. Het enige dat het toevoegt is het verplicht aflossen maar als mensen echt willen verhuizen zijn ze dat nu ook al aan het doen.ph4ge schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:58:
[...]
Nee, een doorstroomlening komt icm met de verplicht om af te lossen! Dat betekent dus dat al die mensen die dat niet doen dat wel gaan doen, op de lange termijn nemen de schulden af. De LTI wordt ook gebaseerd op de nieuwe normen, de LTV verbetert ook (50k onderwater op een huis van 100k vs een huis van 50k onderwaater op 300k). Er wordt niet meer geleend, bestaande leningen worden meegenomen en verplicht afgelost. Hiermee bestrijd je de korte termijn hindernissen van restschulden terwijl je mensen wel verantwoordelijk houdt voor hun eigen schulden. De prijzen in de starterswoningen dalen juist, want daar neemt de druk af (nu zitten ze vol met mensen die er weg willen), de starterslening verdwijnt dus men kan minder lenen en doordat men in staat wordt gesteld om verliezen te nemen worden ze ook genomen.
Het kost de overheid geen 20 miljard. Het is een post die ze niet kunnen verdelen op de manier die ze willen. Op het moment dat het afgeschaft wordt zullen ze ten slotte of de belasting moeten verlagen om de belastingdruk hetzelfde te houden of iets anders te verzinnen.Natuurlijk wil je terug naar de situatie waarin de overheid helemaal niks doet, ipv de +-20 miljard die de woningmarkt de landelijke overheid (laat staan gemeentes) elk jaar kost. Je zal echter op de korte termijn wel de pijn moeten managen. Op de korte termijn zorgen restschulden voor problemen die geen problemen hoeven te zijn en bovendien voelen mensen zich niet gedwongen er wat aan te doen.
[removed]
Als je aan starters vertelt dat je 6-10K moet sparen voor een huis kopen ze hooguit een jaar later. Ik heb genoeg starters gezien die gaan sparen (om bijvoorbeeld de studieschuld af te lossen) als het moet. Dat veel mensen het niet doen, wil niet zeggen dat het niet kan. Dat is net zoals de hypotheekvormen die aangeboden worden: dat zou ook grootste effecten hebben. Ik heb er niets van gemerkt.FreakNL schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:32:
Denk dat de maximale LTV wel degelijk uitmaakt!
Straks ben je dus gewoon verplicht om eigen geld mee te nemen, een hele hoop starters hebben dat niet. Het is trouwens sowieso een hoop lucht, die kosten koper. Maarja, je hebt ermee te maken...
Er zullen overigens wel weer creatieve oplossingen bedacht worden, zoals nu bijvoorbeeld het bouwdepot, wat ervoor zorgt dat je toch meer kan lenen...
En gister op nu.nl nog dat het kadaster bevestigt dat transactieaantallen echt een stuk omhoog zijn gegaan.
Begint dus echt op herstel te lijken
Dat doen ze niet, dat roepen ze alleen maar. De helft van de HRA gaat naar de 10% hoogste inkomens.. Het zal dus een herverdeling zijn waar 90% van profiteert en die 10% komen over het algemeen er niet door in de problemen. Leg me nou eens uit waarom de probleemgevallen er last van hebben? Die 50% die de rijkste 10% ontvangen wordt, tenzij je anders beslist, uitgesmeerd over de overige 90%. Die 90% gaat er dus niet op achteruit.Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:07:
Ik snap dat je het niet wilt uitleggen, maar wat een aantal mensen jou proberen uit te leggen is dat de door jou voorgestelde maatregelen meer dan 10% van de huishoudens gaan raken.
Onder water staan merk je niks van als je gewoon blijft wonen waar je woont en de doorstroomlening zorgt ervoor dat je er niks van merkt als je verhuist. Het is bovendien een probleem wat zich vanzelf oplost als je een beetje aflost. Alleen de mensen die op korte termijn uitstromen merken er wat van, maar dan komen we weer terug bij dat dat de groep is die voor de bubbel gekocht heeft en dus nog altijd op dikke winst staat.Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:07:
Als 50% van alle hypotheken (net) onder water staat, dan heb je effectief twee miljoen mensen uitgeschakeld. Dat kun je niet onder randeffecten wegzetten, daar moet je over nadenken. Dit kabinet heeft ervoor gekozen om het uit te smeren in tijd: niet de beste oplossing, maar het zorgt er wel voor dat dit probleem getackeld is. Want let wel: de richting van de beweging van het kabinet is hetzelfde als de jouwe.
Staat in het besluit tot invoering van rijksbijdrage van de starterslening. Al spreekt men ondertussen wel over een soort overgangsregeling. Per 1 april zijn overigens de voorwaarde al aangescherpt vooruitlopend op de afschaffing.Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:07:
Waar lees jij dit? Dit is nieuw voor mij.
Dan moeten ze opschieten, over 4 maanden is het zover en daar zit het zomer reces nog tussen. Ik zie het niet gebeuren.Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:07:
Laatste berichten zijn dat dit niet gaat gebeuren, omdat veel studenten dan niet meer gaan studeren.
Beide staat in de betreffende besluiten. In beide besluiten staat bovendien dat de verlenging echt eenmalig is. Net als bovenstaande is dit gewoon de stand van nu. Het verlengen van deze ondersteuning zouden nieuwe maatregelen zijn die nu nog niet bekend zijn. Hoe dan ook, ze zijn (gelukkig!) tijdelijk en het feit dat niemand zich dat lijkt te realiseren doet vermoeden dat afschaffen nog niet in de prijzen verwerkt zit.Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:07:
Bron? Voor beide kortingen geldt dat ze al verlengd zijn en ik zie geen reden waarom dat niet nogmaals gebeurt.
Waaruit blijkt dat dit geen effect heeft? Als dat zo is, waarom moet ik me dan in elke post verdedigen tegen de gigantische prijsdalingen die mijn voorstellen tot geleidelijke afschaffing tot gevolg zouden hebben?Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:07:
Vooralsnog hebben beide effecten niet tot verandering in de prijs geleid. Deels om dat dit al verrekend was, deels omdat het veel mensen nauwelijks raakt. En wederom: het is uitgesmeerd door de tijd, dan kan het wel.
Als nieuwbouw goedkoper wordt daalt de bestaande bouw. Alles bij elkaar is het een aanzienlijke lijst, en dan hebben we het alleen over de komende 8 maanden. Hoewel het niet wereldschokkend is is het nog altijd meer dan de positieve maatregelen, dat zijn er ongeveer geen 1. Of je moet het slopen van huurwoningen en het verhogen van de huren meetellen, dat zal er echter vooral toe leiden dat men minder kan sparen voor de aankoop van de eerste woning. De toenemende studieschulden die sinds kort ook verplicht moeten worden opgegeven worden bij het aanvragen van een hypotheek raakt weer vooral de koopkracht van starter. Een studieschuld die 10.000 euro hoger is betekent gewoon dat zo'n iemand al snel 5% minder hypotheek kan krijgen. Combineer dat met het einde van de starterslening en tel uit je "winst".Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:07:
Die afboekingen gaan vooralsnog een positief effect hebben omdat daardoor de bouw weer op gang komt en de werkeloosheid langzaam maar zeker daalt. Het enige wat serieus effect gaat hebben is de rente die boven de 5% komt. Ik wat echter niet dat dit de komende jaren gaat gebeuren: de banken bouwen nu buffers op en hopelijk zijn ze daar binnen die tijd mee klaar, zodat de marges weer kunnen dalen.
Een lagere NHG norm hakt er natuurlijk in, ook omdat dat juist weer de doorstromer en de grootst categorie huizen raakt. Het feit dat de NHG ook nog eens versoberd is heeft ook effect op de prijs inderdaad.
Niet dezelfde fout als de media maken. Het is de mening van de NVM, die zijn ALTIJD te optimistisch over de prijsontwikkeling. Het Kadaster registreerde over de eerste 2 maanden nog een (versnellende) daling, daarmee lijkt een stijging van de werkelijke prijzen over de eerste 3 maanden niet erg realistisch. Gemiddeld zit de NVM er het afgelopen jaar zo'n +1,5-2% mis en dat ligt redelijk in lijn met het Kadaster.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:04:
Even weer ander spoortje dan het hebben over wat de overheid zou moeten doen (maar toch nooit ineens doet). Lees net op teletekst dat de huizenprijzen zijn gestegen
En gister op nu.nl nog dat het kadaster bevestigt dat transactieaantallen echt een stuk omhoog zijn gegaan.
[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 10-04-2014 10:14 ]
Die indruk krijg ik hier ook, vorige week een woning waar wij interesse in hadden binnen 1,5 week verkocht en de volgende(een enorme opknapper notabene..) werd ook binnen 2 dagen na de open huizendag verkocht na 5,5 maand te koop te hebben gestaan, weliswaar n=2, maar ook onze shortlist op Funda begint redelijk rap leeg te lopen. Gelukkig hebben wij geen haast.Oscar Mopperkont schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:04:
Even weer ander spoortje dan het hebben over wat de overheid zou moeten doen (maar toch nooit ineens doet). Lees net op teletekst dat de huizenprijzen zijn gestegen
http://www.rtlnieuws.nl/e...uizenprijzen-stijgen-weer
In dat tempo zijn huizen zeer snel volledig onbetaalbaar.
Een meter die er wel toe doet:
Nu al 6 indicators.
Zoals al meer malen gemeld, je snijdt hier wel heel makkelijk een paar bochten af. Zo hebben de 20-30% laagste inkomens ook geen HRA(?). Dus 50% van de afschaffing wordt door 60% gedragen en 50% door 10%. Die 10% daalt al met 0,5%/HRA jr, dus die groep wordt vanzelf kleiner.ph4ge schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:10:
[...]
Dat doen ze niet, dat roepen ze alleen maar. De helft van de HRA gaat naar de 10% hoogste inkomens.. Het zal dus een herverdeling zijn waar 90% van profiteert en die 10% komen over het algemeen er niet door in de problemen. Leg me nou eens uit waarom de probleemgevallen er last van hebben? Die 50% die de rijkste 10% ontvangen wordt, tenzij je anders beslist, uitgesmeerd over de overige 90%. Die 90% gaat er dus niet op achteruit.
Die lening die ze nu aanbieden is anders erg ongunstig. Je maakt je restschuld te gelde en dat is nooit een goed idee. En een beetje aflost?! Met 20-25% daling praat je bij een hypotheek van 3 ton incl. kk (huis zo rond de 275k) over een restschuld van 300-220=80k. Ga dat bedragje maar even naast je lopende lasten inlossen, naast inlossen van je nieuwe hypotheek natuurlijk.[...]
Onder water staan merk je niks van als je gewoon blijft wonen waar je woont en de doorstroomlening zorgt ervoor dat je er niks van merkt als je verhuist. Het is bovendien een probleem wat zich vanzelf oplost als je een beetje aflost. Alleen de mensen die op korte termijn uitstromen merken er wat van, maar dan komen we weer terug bij dat dat de groep is die voor de bubbel gekocht heeft en dus nog altijd op dikke winst staat.
Het was normaal dat nieuwbouw goedkoper was dan bestaand, vanwege aanleggen vloer/keuken/tuin/etc. Niet andersom.[...]
Staat in het besluit tot invoering van rijksbijdrage van de starterslening. Al spreekt men ondertussen wel over een soort overgangsregeling. Per 1 april zijn overigens de voorwaarde al aangescherpt vooruitlopend op de afschaffing.
[...]
Dan moeten ze opschieten, over 4 maanden is het zover en daar zit het zomer reces nog tussen. Ik zie het niet gebeuren.
[...]
Beide staat in de betreffende besluiten. In beide besluiten staat bovendien dat de verlenging echt eenmalig is. Net als bovenstaande is dit gewoon de stand van nu. Het verlengen van deze ondersteuning zouden nieuwe maatregelen zijn die nu nog niet bekend zijn. Hoe dan ook, ze zijn (gelukkig!) tijdelijk en het feit dat niemand zich dat lijkt te realiseren doet vermoeden dat afschaffen nog niet in de prijzen verwerkt zit.
[...]
Waaruit blijkt dat dit geen effect heeft? Als dat zo is, waarom moet ik me dan in elke post verdedigen tegen de gigantische prijsdalingen die mijn voorstellen tot geleidelijke afschaffing tot gevolg zouden hebben?
[...]
Als nieuwbouw goedkoper wordt daalt de bestaande bouw. Alles bij elkaar is het een aanzienlijke lijst, en dan hebben we het alleen over de komende 8 maanden. Hoewel het niet wereldschokkend is is het nog altijd meer dan de positieve maatregelen, dat zijn er ongeveer geen 1. Of je moet het slopen van huurwoningen en het verhogen van de huren meetellen, dat zal er echter vooral toe leiden dat men minder kan sparen voor de aankoop van de eerste woning. De toenemende studieschulden die sinds kort ook verplicht moeten worden opgegeven worden bij het aanvragen van een hypotheek raakt weer vooral de koopkracht van starter. Een studieschuld die 10.000 euro hoger is betekent gewoon dat zo'n iemand al snel 5% minder hypotheek kan krijgen. Combineer dat met het einde van de starterslening en tel uit je "winst".
Een lagere NHG norm hakt er natuurlijk in, ook omdat dat juist weer de doorstromer en de grootst categorie huizen raakt. Het feit dat de NHG ook nog eens versoberd is heeft ook effect op de prijs inderdaad.
Ik zie dat NHG-inhakken niet, de bedragen worden te laag en de druk op de goedkopere woningen te hoog doordat doorstromers moeilijk weg kunnen. Dus je krijgt vanzelf weer schaarste in het lagere segment.
Ongeacht de cijfers, er zit wel een stijgende lijn in. En NVM schat de totaalcijfers altijd, want ze hebben niet de hele markt.[...]
Niet dezelfde fout als de media maken. Het is de mening van de NVM, die zijn ALTIJD te optimistisch over de prijsontwikkeling. Het Kadaster registreerde over de eerste 2 maanden nog een (versnellende) daling, daarmee lijkt een stijging van de werkelijke prijzen over de eerste 3 maanden niet erg realistisch. Gemiddeld zit de NVM er het afgelopen jaar zo'n +1,5-2% mis en dat ligt redelijk in lijn met het Kadaster.
En in een ander gat (Noordoost Groningen) 17,6% gedaald. Wat zegt dit? Volgens mij alleen dat er daar bar weinig verkocht wordt, waardoor de relatieve prijsverschillen enorm groot zijn.pedorus schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:29:
Ik zou maar uitkijken, volgens dat NVM-rapport is de huizenprijs in Noord-Limburg al weer 17% gestegen!
http://www.rtlnieuws.nl/e...uizenprijzen-stijgen-weer
In dat tempo zijn huizen zeer snel volledig onbetaalbaar.
Dan verhuis je toch niet?! 't Is het een of het ander!Senor Sjon schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:30:
Die lening die ze nu aanbieden is anders erg ongunstig. Je maakt je restschuld te gelde en dat is nooit een goed idee. En een beetje aflost?! Met 20-25% daling praat je bij een hypotheek van 3 ton incl. kk (huis zo rond de 275k) over een restschuld van 300-220=80k. Ga dat bedragje maar even naast je lopende lasten inlossen, naast inlossen van je nieuwe hypotheek natuurlijk.
We praten een beetje in rondjes, maar uiteindelijk komt het er op neer dat het inderdaad linksom of rechtsom afgelost moet worden. De vraag is of het gunstig is dat mensen dat niet doen en ondertussen niet doorstromen. Ik denk het niet.Senor Sjon schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:30:
Ga dat bedragje maar even naast je lopende lasten inlossen, naast inlossen van je nieuwe hypotheek natuurlijk.
Het verleden heeft anders aangetoond. Het is volkomen logisch dat als je nu onder de NHG norm zit en er straks net boven dat je alleen nog maar kopers over de vloer krijgt die NHG willen. Zeker omdat dit doorstromers zijn, die dus geen grote hoeveelheid eigen geld kunnen inleggen en nog wel dat rentevoordeel van de NHG willen.Senor Sjon schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:30:
Ik zie dat NHG-inhakken niet, de bedragen worden te laag en de druk op de goedkopere woningen te hoog doordat doorstromers moeilijk weg kunnen. Dus je krijgt vanzelf weer schaarste in het lagere segment.
Niet in de cijfers van het Kadaster. Het is echter de NVM die het nieuws haalt, ook al schatten ze maar wat en klopt er nooit iets van. Het beste is om er vooral geen conclusies uit te trekken, net als de 7 (of meer ondertussen) andere partijen die kwartaalcijfers over de woningmarkt uitbrengen. Het Kadaster heeft de werkelijke cijfers, en wat die cijfers laten zien over de eerste 2 maanden sluit de conclusie van de NVM over de eerste 3 maanden gewoon uit.Senor Sjon schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:30:
Ongeacht de cijfers, er zit wel een stijgende lijn in. En NVM schat de totaalcijfers altijd, want ze hebben niet de hele markt.
Dit persbericht past gewoon in dit rijtje:

Net als de Pavlov reactie dat de starters nu toch echt gaan kopen omdat ze er zoveel vertrouwen in hebben en de suggestie dat je wel gek bent als je hun niet geloofd.
De gedachtekonkel is dat je beter kan wachten tot de huizenprijzen weer gestegen zijn en je restschuld vanzelf verdwenen is. Wat mensen vergeten is dat als je door wil stromen naar een duurder huis je dan dief van je eigen portemonnee bent. Je kan beter die 10% verlies op je goedkopere huis ten gelde maken als dat betekent dat je (meestal meer dan) 10% bespaart op een duurder huis. 10% verlies op 100k is nou eenmaal veel minder 10% besparing op 300k.RemcoDelft schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:35:
Dan verhuis je toch niet?! 't Is het een of het ander!
[ Voor 20% gewijzigd door ph4ge op 10-04-2014 10:40 ]
PSN: Kjujay
Het is het geeikte patroon. Eerst Makelaarsland met absurd positieve berichten, dan de NVM met een zeer positief bericht, ondertussen hebben we nog allerlei andere woningmarktindicatoren (ik ken er 7, zijn er vast meer) en vervolgens krijgt het werkelijke cijfer van het Kadaster wat in schril contrast staat met de Makelaars wellicht nog een bijzinnetje ergens achterin de krant.EXX schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:39:
Ook makelaarsland zat er weer flink naast: in Q1 32.700 huizen verkocht. Flink minder dan hun voorspelling van 40.000 en nog wat.
[ Voor 57% gewijzigd door ph4ge op 10-04-2014 10:48 ]
Alsof het zoveel uit heeft gemaakt de afgelopen 4-5 jaar. Ipv die berichten zoveel aandacht te geven kun je beter de NVM blijven zien als de PR-club voor woningverkoop - wat ze toevallig ook nog zijn. In zekere zin horen ze dit te doen.ph4ge schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:44:
Ja hoor, weer een pushbericht van de NOS op mn telefoon met de NVM voorspelling! Dat is het Kadaster nog nooit gelukt. Zelfs een Makelaar moet toch gruwelen van de manier waarop de media ons bespelen als het om de huizenmarkt gaat.
Zolang de prijsindex nog maar een poos stabiel blijft en men niet in de verleiding komt de prijzen weer op te laten drijven.
Ik typ dit op een iPad bij gebrek aan een laptop en kan daardoor de bronnen er moeilijk bijhalen.ph4ge schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:10:
[...]
Dat doen ze niet, dat roepen ze alleen maar. De helft van de HRA gaat naar de 10% hoogste inkomens.. Het zal dus een herverdeling zijn waar 90% van profiteert en die 10% komen over het algemeen er niet door in de problemen. Leg me nou eens uit waarom de probleemgevallen er last van hebben? Die 50% die de rijkste 10% ontvangen wordt, tenzij je anders beslist, uitgesmeerd over de overige 90%. Die 90% gaat er dus niet op achteruit.
Ik ben ook niet bang voor die rijken. Ik kijk echter niet naar het aantal mensen wat HRA krijgt, maar het aantal mensen wat het nodig heeft. Jouw aanname is dat die mensen erop vooruit gaan, ik betwijfel dat. Met name huurders zullen erop vooruitgaan, omdat die geen HRA hebben maar toch zullen profiteren van de verlaging in de inkomstenbelasting. Kopers zullen gelijk blijven en de 10% zal inderdaad (fors) achteruit gaan. Ik betwijfel overigens of die het wel kunnen verwerken, maar dat terzijde.
Dit middengroepen is interessant. Als je die 400 euro HRA terug wilt geven, dan zul je de tweede en derde schijf ongeveer moeten halveren. Dat gaat nooit gebeuren, omdat het niet uit kan. Ik ben daarom benieuwd naar je berekening hier omtrent.
Niet iedereen heeft ruimte om af te lossen en niet iedereen heeft ruimte om de. HRA te missen. Dat jij en ik dat kunnen wil nog niet zeggen dat heel Nederland dat kan. Bovendien zijn banken (terecht) huiverig om restschuld te financieren, omdat het in feite een persoonlijke lening is.[...]
Onder water staan merk je niks van als je gewoon blijft wonen waar je woont en de doorstroomlening zorgt ervoor dat je er niks van merkt als je verhuist. Het is bovendien een probleem wat zich vanzelf oplost als je een beetje aflost. Alleen de mensen die op korte termijn uitstromen merken er wat van, maar dan komen we weer terug bij dat dat de groep is die voor de bubbel gekocht heeft en dus nog altijd op dikke winst staat.
Maar het Rijk betaalt maar een deel. Ik denk dat er in 2915 nog genoeg startersleningen verkrijgbaar zullen zijn. Zo niet, dan zal er binnenkort wel druk ontstaan om dat alsnog erdoor te krijgen.[...]
Staat in het besluit tot invoering van rijksbijdrage van de starterslening. Al spreekt men ondertussen wel over een soort overgangsregeling. Per 1 april zijn overigens de voorwaarde al aangescherpt vooruitlopend op de afschaffing.
Het is afaik nog niet eens door de eerste kamer heen, danwel wordt de invoering ervan steeds uitgesteld door het ministerie. Ik zit er niet goed genoeg in, maar voorlopig gebeurt er niet zo veel.[...]
Dan moeten ze opschieten, over 4 maanden is het zover en daar zit het zomer reces nog tussen. Ik zie het niet gebeuren.
Je kent de politiek.[...]
Beide staat in de betreffende besluiten. In beide besluiten staat bovendien dat de verlenging echt eenmalig is. Net als bovenstaande is dit gewoon de stand van nu. Het verlengen van deze ondersteuning zouden nieuwe maatregelen zijn die nu nog niet bekend zijn. Hoe dan ook, ze zijn (gelukkig!) tijdelijk en het feit dat niemand zich dat lijkt te realiseren doet vermoeden dat afschaffen nog niet in de prijzen verwerkt zit.
Zie de cijfers de tweede helft van dit jaar. In 2012 wilden mensen nog profiteren (!) van de oude regeling, en een jaar later betalen mensen praktisch hetzelfde bedrag met de nieuwe regeling. Met het tweede deel ben ik het in principe mee eens.[...]
Waaruit blijkt dat dit geen effect heeft? Als dat zo is, waarom moet ik me dan in elke post verdedigen tegen de gigantische prijsdalingen die mijn voorstellen tot geleidelijke afschaffing tot gevolg zouden hebben?
Ik denk dat je die effecten overdrijft. Uiteindelijk draait het allemaal om het bedrag per maand, en dat stijgt niet noemenswaardig.[...]
Als nieuwbouw goedkoper wordt daalt de bestaande bouw. Alles bij elkaar is het een aanzienlijke lijst, en dan hebben we het alleen over de komende 8 maanden. Hoewel het niet wereldschokkend is is het nog altijd meer dan de positieve maatregelen, dat zijn er ongeveer geen 1. Of je moet het slopen van huurwoningen en het verhogen van de huren meetellen, dat zal er echter vooral toe leiden dat men minder kan sparen voor de aankoop van de eerste woning. De toenemende studieschulden die sinds kort ook verplicht moeten worden opgegeven worden bij het aanvragen van een hypotheek raakt weer vooral de koopkracht van starter. Een studieschuld die 10.000 euro hoger is betekent gewoon dat zo'n iemand al snel 5% minder hypotheek kan krijgen. Combineer dat met het einde van de starterslening en tel uit je "winst".
Overigens zijn nieuwbouwwoningen 10% duurder dan bestaande woningen, dus die kunnen nog zakken voordat dit effect heeft.
Een versnellende daling? Volgens mij daalde de daling. Er is nog wel een daling, dus een stijging zie ik ook niet snel gebeuren in dit kwartaal.[...]
Niet dezelfde fout als de media maken. Het is de mening van de NVM, die zijn ALTIJD te optimistisch over de prijsontwikkeling. Het Kadaster registreerde over de eerste 2 maanden nog een (versnellende) daling, daarmee lijkt een stijging van de werkelijke prijzen over de eerste 3 maanden niet erg realistisch. Gemiddeld zit de NVM er het afgelopen jaar zo'n +1,5-2% mis en dat ligt redelijk in lijn met het Kadaster.
Wat verwachten jullie dat het effect zal zijn als het in 2015 afgeschaft gaat worden? Gaat het wel afgeschaft worden?
Zelf zit ik met het plan om tussen nu en 1 jaar iets te kopen.. Waarbij ik de starterslening nog mee kan pakken en mij nog dieper in de schulden te steken of wachten tot die afgeschaft is en mijzelf minder in de schulden te steken, maar wel de kans loop om een minder kwalitatief huis te kopen.
Het is een foute karaktereigenschap, maar ik kan me er wel behoorlijk over opwinden. We hebben het hier over een belangrijk economisch thema, waar grote problemen en grote vraagstukken spelen, en ondertussen is het enige wat je in de media hoort niets anders dan pure reclame, nay, propaganda. Bovendien heb ik mezelf redelijk verdiept in de woningmarkt en prik ik er dus in dit geval makkelijk doorheen, maar ik krijg een erg ongemakkelijk gevoel als ik me realiseer dat het zo waarschijnlijk ook werkt op gebieden waar ik me niet in verdiept heb. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren van dichtbij regelmatig mee gemaakt in welke problemen mensen komen die naïef de berichtgeving en hun makelaar gevolgd hebben. Dat zie je nu weer gebeuren.NiGeLaToR schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:47:
Alsof het zoveel uit heeft gemaakt de afgelopen 4-5 jaar. Ipv die berichten zoveel aandacht te geven kun je beter de NVM blijven zien als de PR-club voor woningverkoop - wat ze toevallig ook nog zijn. In zekere zin horen ze dit te doen.
Zolang de prijsindex nog maar een poos stabiel blijft en men niet in de verleiding komt de prijzen weer op te laten drijven.
Het is uiteindelijk puur een kwestie van het goed verdelen. Waar het om gaat is dat de suggestie dat de probleemgevallen er automatisch onder lijden onzin is. Het is een kwestie van goed uitwerken van dergelijke maatregelen die er voor zorgen dat je uiteindelijk de rekening legt bij de mensen die van de bubbel hebben geprofiteerd, mede hebben veroorzaakt en de daling kunnen handelen.Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:47:
Ik ben ook niet bang voor die rijken. Ik kijk echter niet naar het aantal mensen wat HRA krijgt, maar het aantal mensen wat het nodig heeft. Jouw aanname is dat die mensen erop vooruit gaan, ik betwijfel dat. Met name huurders zullen erop vooruitgaan, omdat die geen HRA hebben maar toch zullen profiteren van de verlaging in de inkomstenbelasting. Kopers zullen gelijk blijven en de 10% zal inderdaad (fors) achteruit gaan. Ik betwijfel overigens of die het wel kunnen verwerken, maar dat terzijde.
Het rijk maakt het mogelijk door het te behandelen als een gewone hypotheek, die je bijv. gewoon mag aftrekken. Straks wordt het weer behandeld als een persoonlijke lening en is het dus in 1 klap niet meer interessant.Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:47:
Maar het Rijk betaalt maar een deel. Ik denk dat er in 2915 nog genoeg startersleningen verkrijgbaar zullen zijn. Zo niet, dan zal er binnenkort wel druk ontstaan om dat alsnog erdoor te krijgen.
We hebben vorig jaar al een aantal keer gezien dat er een maand-op-maand stijging was, en een 0 daling. Dat is in 2014 weer omgedraaid naar een duidelijk minnetje. Ook jaar-op-jaar wordt het minnetje de afgelopen maanden weer groter. Allemaal geen schokkende cijfers, maar wel een dalende trend.Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:47:
Een versnellende daling? Volgens mij daalde de daling. Er is nog wel een daling, dus een stijging zie ik ook niet snel gebeuren in dit kwartaal.
Het is hier niet de juiste plaats om te praten over individuele gevallen, maar je mag zelf bedenken wat er gebeurt met de waarde van je huis als jij het ooit wil verkopen en alle potentiële kopers alleen nog maar het bedrag kunnen bieden wat jij nu excl. starterslening kan lenen.voil schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:52:
Ik zie een paar mensen al wat opmerkingen maken over de starterslening die momenteel 'uitgedeeld' wordt.
Wat verwachten jullie dat het effect zal zijn als het in 2015 afgeschaft gaat worden? Gaat het wel afgeschaft worden?
Zelf zit ik met het plan om tussen nu en 1 jaar iets te kopen.. Waarbij ik de starterslening nog mee kan pakken en mij nog dieper in de schulden te steken of wachten tot die afgeschaft is en mijzelf minder in de schulden te steken, maar wel de kans loop om een minder kwalitatief huis te kopen.
In het ervaring met huizen kopen topic zijn de voor- en nadelen van de starterslening uitgebreid besproken. Mijn advies: alleen gebruiken ter vervanging van een deel van je hypotheek die je zonder starterslening ook zou kunnen krijgen, omdat je dan gebruik maakt van een klein fiscaal voordeeltje en niet gebruiken om je maximale leenbedrag te verhogen.
[ Voor 18% gewijzigd door ph4ge op 10-04-2014 11:02 ]
We zullen het zien. Ik verwacht dat 2014 hetzelfde verloop kent als 2010, waarin er een soort pauze was. 2015 en verder wordt wel weer spannend.ph4ge schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:58:
[...]
We hebben vorig jaar al een aantal keer gezien dat er een maand-op-maand stijging was, en een 0 daling. Dat is in 2014 weer omgedraaid naar een duidelijk minnetje. Ook jaar-op-jaar wordt het minnetje de afgelopen maanden weer groter. Allemaal geen schokkende cijfers, maar wel een dalende trend.
Gezien de recente berichtgeving en het signaal wat daar vanuit gaat, lijkt me dat een logisch gevolg.Kju schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:39:
Ik zal niet beweren dat de NVM niet graag overdrijft maar ik merk wel de afgelopen weken op dat kopers bereid zijn om meer te bieden dan de afgelopen tijd en dat ik regelmatig heb gezien dat de koopsommen een paar procent hoger uitkomen dan je op basis van recente referentietransacties zou moeten uitkomen.
Die zaten bijna op 44.000. Dat is dus al 20% mis ten opzichte van de NVM die zelf ook meestal wel 5+% mis zit. Maar goed, de chocolade letters in de krant moeten ook gevuld worden. Jammer dat de werkelijke cijfers hierdoor geen aandacht krijgen. Als je ziet dat men in een regio als Noord Limburg spreekt over een prijsstijging van 17% kan je echt vraagtekens bij de NVM zetten.EXX schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:39:
Ook makelaarsland zat er weer flink naast: in Q1 32.700 huizen verkocht. Flink minder dan hun voorspelling van 40.000 en nog wat.
Van herstel is sprake als we richting een "normaal" en duurzaam niveau bewegen. Voor prijzen is er dus sprake van herstel als ze zakken en voor transacties als ze stijgen.ManiacsHouse schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:03:
Nu blijft natuurlijk de discussie of het omhooggaan van de prijs/verkoop een 'herstel' is. Het goedkoper worden van de woningen is (als je kijkt naar wat een huis kost en de omringende landen) ook een herstel naar normale waarden en geen over de top prijzen.
[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 10-04-2014 11:28 ]
Ons omringende landen is misschien niet zo handig. België, Engeland en Duitsland kennen allemaal stijgende huizenprijzen. Dit is niet wat je wilt, maar ik kan het niet leuker maken.ManiacsHouse schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:03:
Nu blijft natuurlijk de discussie of het omhooggaan van de prijs/verkoop een 'herstel' is. Het goedkoper worden van de woningen is (als je kijkt naar wat een huis kost en de omringende landen) ook een herstel naar normale waarden en geen over de top prijzen.
- In Belgie dalen de prijzen en men vreest dat dit slechts het begin is. Oa de ECB en IMF hebben recent gewaarschuwd voor een bubbel. The Economist heeft in zijn laatste voorspelling Belgie als meest overgewaardeerde markt van Europa benoemd (Nederland is van de nr1 positie af, maar nog altijd een topper).Senor Sjon schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:27:
Ons omringende landen is misschien niet zo handig. België, Engeland en Duitsland kennen allemaal stijgende huizenprijzen. Dit is niet wat je wilt, maar ik kan het niet leuker maken.
- In Duitsland stijgen ze wel, maar die kende haast geen boom zoals de meeste landen die kenden en hij in Nederland het grootst was (rond de eeuwwisseling). Ook daar waarschuwen steeds meer mensen. Fact is dat de markt daar vrij stabiel is omdat ze niet de gekke dingen doen die wij hier doen.
- Laten we het niet over Engeland hebben, waar de prijzen inderdaad exploderen doordat de overheid ineens tientallen miljarden ponden in de markt is gaan pompen en de hypotheekregels zwaar heeft versoepeld. Een situatie die niet goed kan gaan en al tot grote problemen leidt.
[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 10-04-2014 11:33 ]
Duitsland rond de steden wordt ook duur.
Engeland heeft 80% LTV, maar de rest wordt goedkoop door de overheid geleend aan kopers. En dat blaast inderdaad de bubbel enorm op.
Gezien de push van belanghebbenden in de media, is het logisch dat ook op Tweakers belanghebbenden de markt omhoog proberen te praten?Krisp schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:04:
Gezien de recente berichtgeving en het signaal wat daar vanuit gaat, lijkt me dat een logisch gevolg.
Is hier een bron voor? Het effect lijkt me vrij duidelijk (wat niet betaald kan worden wordt niet betaald). Maar ik kan mij niet herinneren dat dit is aangekondigd, en in het verleden is ook steeds verlengt?voil schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:52:
Tsja, wat belangrijk is in jouw leven daar kunnen wij vrij lastig over oordelen natuurlijk. Binnen een jaar is sowieso te vroeg voor een effect hiervan denk ik. Zie Krisp in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2".Zelf zit ik met het plan om tussen nu en 1 jaar iets te kopen.. Waarbij ik de starterslening nog mee kan pakken en mij nog dieper in de schulden te steken of wachten tot die afgeschaft is en mijzelf minder in de schulden te steken, maar wel de kans loop om een minder kwalitatief huis te kopen.
Ik kan in zijn algemeenheid zeggen dat je voor minder dan een maandje hypotheeklasten een vliegretourtje kan boeken naar landen op andere continenten waar het leven veel goedkoper is. Dat is nooit eerder zo geweest. Huizen zijn absurd duur ten opzichte van dit soort luxe. Sommige mensen verkiezen een iets betere badkamer en keuken ondanks dat ze daarvoor gemiddeld 60K euro onder water staan, anderen gaan liever op vakantie van dat geld..
Voor makelaars is de hoogte van de prijs niet van belang, het gaat om het aantal transacties. Prijsdalingen (naar mijn mening mede als gevolg van een grote golf aan negatieve berichtgeving in de media) hebben ervoor gezorgd dat het aantal transacties is gedaald. Prijsstijgingen zijn dus niet eens zo interessant, stabilisatie en neutrale berichtgeving is belangrijker. Op dit moment is het natuurlijk wel van belang dat positieve berichtgeving belangrijk is omdat deze in ieder geval mee zullen helpen aan stabilisatie en toename van het aantal transacties, dat stijgen dat komt wel een keer.pedorus schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:54:
[...]
Gezien de push van belanghebbenden in de media, is het logisch dat ook op Tweakers belanghebbenden de markt omhoog proberen te praten?
PSN: Kjujay
Zouden jullie hier jullie mening kunnen geven?
Dit topic is gesloten.
~[html]<b>Waar gaat het niet over</b>
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.~[/html]