Ik typ dit op een iPad bij gebrek aan een laptop en kan daardoor de bronnen er moeilijk bijhalen.
Ik ben ook niet bang voor die rijken. Ik kijk echter niet naar het aantal mensen wat HRA krijgt, maar het aantal mensen wat het nodig heeft. Jouw aanname is dat die mensen erop vooruit gaan, ik betwijfel dat. Met name huurders zullen erop vooruitgaan, omdat die geen HRA hebben maar toch zullen profiteren van de verlaging in de inkomstenbelasting. Kopers zullen gelijk blijven en de 10% zal inderdaad (fors) achteruit gaan. Ik betwijfel overigens of die het wel kunnen verwerken, maar dat terzijde.
Dit middengroepen is interessant. Als je die 400 euro HRA terug wilt geven, dan zul je de tweede en derde schijf ongeveer moeten halveren. Dat gaat nooit gebeuren, omdat het niet uit kan. Ik ben daarom benieuwd naar je berekening hier omtrent.
[...]
Onder water staan merk je niks van als je gewoon blijft wonen waar je woont en de doorstroomlening zorgt ervoor dat je er niks van merkt als je verhuist. Het is bovendien een probleem wat zich vanzelf oplost als je een beetje aflost. Alleen de mensen die op korte termijn uitstromen merken er wat van, maar dan komen we weer terug bij dat dat de groep is die voor de bubbel gekocht heeft en dus nog altijd op dikke winst staat.
Niet iedereen heeft ruimte om af te lossen en niet iedereen heeft ruimte om de. HRA te missen. Dat jij en ik dat kunnen wil nog niet zeggen dat heel Nederland dat kan. Bovendien zijn banken (terecht) huiverig om restschuld te financieren, omdat het in feite een persoonlijke lening is.
[...]
Staat in het besluit tot invoering van rijksbijdrage van de starterslening. Al spreekt men ondertussen wel over een soort overgangsregeling. Per 1 april zijn overigens de voorwaarde al aangescherpt vooruitlopend op de afschaffing.
Maar het Rijk betaalt maar een deel. Ik denk dat er in 2915 nog genoeg startersleningen verkrijgbaar zullen zijn. Zo niet, dan zal er binnenkort wel druk ontstaan om dat alsnog erdoor te krijgen.

[...]
Dan moeten ze opschieten, over 4 maanden is het zover en daar zit het zomer reces nog tussen. Ik zie het niet gebeuren.
Het is afaik nog niet eens door de eerste kamer heen, danwel wordt de invoering ervan steeds uitgesteld door het ministerie. Ik zit er niet goed genoeg in, maar voorlopig gebeurt er niet zo veel.
[...]
Beide staat in de betreffende besluiten. In beide besluiten staat bovendien dat de verlenging echt eenmalig is. Net als bovenstaande is dit gewoon de stand van nu. Het verlengen van deze ondersteuning zouden nieuwe maatregelen zijn die nu nog niet bekend zijn. Hoe dan ook, ze zijn (gelukkig!) tijdelijk en het feit dat niemand zich dat lijkt te realiseren doet vermoeden dat afschaffen nog niet in de prijzen verwerkt zit.
Je kent de politiek.

[...]
Waaruit blijkt dat dit geen effect heeft? Als dat zo is, waarom moet ik me dan in elke post verdedigen tegen de gigantische prijsdalingen die mijn voorstellen tot geleidelijke afschaffing tot gevolg zouden hebben?
Zie de cijfers de tweede helft van dit jaar. In 2012 wilden mensen nog profiteren (!) van de oude regeling, en een jaar later betalen mensen praktisch hetzelfde bedrag met de nieuwe regeling. Met het tweede deel ben ik het in principe mee eens.

[...]
Als nieuwbouw goedkoper wordt daalt de bestaande bouw. Alles bij elkaar is het een aanzienlijke lijst, en dan hebben we het alleen over de komende 8 maanden. Hoewel het niet wereldschokkend is is het nog altijd meer dan de positieve maatregelen, dat zijn er ongeveer geen 1. Of je moet het slopen van huurwoningen en het verhogen van de huren meetellen, dat zal er echter vooral toe leiden dat men minder kan sparen voor de aankoop van de eerste woning. De toenemende studieschulden die sinds kort ook verplicht moeten worden opgegeven worden bij het aanvragen van een hypotheek raakt weer vooral de koopkracht van starter. Een studieschuld die 10.000 euro hoger is betekent gewoon dat zo'n iemand al snel 5% minder hypotheek kan krijgen. Combineer dat met het einde van de starterslening en tel uit je "winst".
Een lagere NHG norm hakt er natuurlijk in, ook omdat dat juist weer de doorstromer en de grootst categorie huizen raakt. Het feit dat de NHG ook nog eens versoberd is heeft ook effect op de prijs inderdaad.
Ik denk dat je die effecten overdrijft. Uiteindelijk draait het allemaal om het bedrag per maand, en dat stijgt niet noemenswaardig.
Overigens zijn nieuwbouwwoningen 10% duurder dan bestaande woningen, dus die kunnen nog zakken voordat dit effect heeft.
[...]
Niet dezelfde fout als de media maken. Het is de mening van de NVM, die zijn ALTIJD te optimistisch over de prijsontwikkeling. Het Kadaster registreerde over de eerste 2 maanden nog een (versnellende) daling, daarmee lijkt een stijging van de werkelijke prijzen over de eerste 3 maanden niet erg realistisch. Gemiddeld zit de NVM er het afgelopen jaar zo'n +1,5-2% mis en dat ligt redelijk in lijn met het Kadaster.
Een versnellende daling? Volgens mij daalde de daling. Er is nog wel een daling, dus een stijging zie ik ook niet snel gebeuren in dit kwartaal.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP