Streup schreef op zondag 02 maart 2014 @ 10:29:
Mochten we hetzelfde vangen voor ons huis dan zitten we met een restschuld van €35-40k (inmiddels iets van €7k afgelost). We hebben nauwelijks eigen geld, gewoon een gezonde buffer van een aantal netto maansalarissen, maar dat moet je eigenlijk niet inzetten om een huis van te kopen. Nu wordt ineens de maximale hypotheek afgebouwd van 104% dit jaar naar 100% van de koopprijs over 4 of 5 jaar, en dat gaat blijkbaar naar 80% van de waarde? Zonder eigen geld kan je dus geen huis kopen. Hoe moeten wij dat in godsnaam bij elkaar gaan sparen? In landen waar dit het geval is is het systeem al jaren zo zodat je vanaf je geboorte kan sparen voor die eigen inbreng.
Je hebt dus in 7 jaar 1000 euro per jaar afgelost, nog geen 0,4% van de hypotheeksom per jaar? Waarom los je niet gewoon veel meer af? Met 2,5-3x modaal is dat toch echt een kwestie van prioriteiten stellen.
Net zoals het 1%-punt per jaar afbouwen van de maximumhypotheek: als je nog geen 1% van de totale koopsom per jaar kan sparen (dan zou je er dus 100 jaar over doen om het huis te kunnen kopen!), kan je dan niet beter gaan huren?!
Als we nu beginnen met sparen om over 5 jaar te verhuizen dan moeten we minimaal €10k per jaar sparen. Dat zit er gewoon niet in.
Dus om die reden
probeer je het maar gewoon niet eens, en los je dus slechts 1000 euro per jaar af?
...en we willen ook nog een beetje leven...
Ah, het cliche om nog wel een beetje te willen leven... Realiseer je vooral dat je
negatief bezit hebt! Ik weet wel dat ik me niet gemakkelijk zou voelen in die situatie, en daar graag vanaf zou willen.
We zitten vast en het huidige beleid zorgt ervoor dat we alleen maar vaster zitten.
"Het beleid"? Je hebt zelf gekozen en getekend voor een veel hogere schuld dan je onderpand waard is, in de hoop dat
the greater fool je later wel een bail out zou geven.
En dat terwijl het beleid er toch ook voor zou moeten zorgen dat wij, een hoogopgeleid gezin dertigers, vrij(er) zouden moeten zijn in onze keuzes?
Tsja. Ik zou ook graag zien dat bouwkavels geen tonnen hoeven te kosten, maar het beleid is erop gericht om huizen duur te houden. Iets wat momenteel zelfs in jouw voordeel werkt!
Wat zou jij dan willen? Dat de overheid zorgt dat je huidige huis een ton meer waard wordt, zodat je een ander huis van 2 ton duurder kan kopen? Meer schulden maken dus, als oplossing van een kredietcrisis?
- Laat banken hun risicosysteem zelf oplossen, ipv % vanuit de overheid op te leggen
- Flexibiliteit! Pas hypotheken aan op de individuele situatie
- Dat de restschuld in de hypotheek kan worden gefinancierd
-Banken hebben er een potje van gemaakt en het Staatsinfuus nodig gehad om in leven te blijven
-Hypotheken zijn enorm flexibel,
tenzij je maximaal wil lenen. Dan is er simpelweg nog maar 1 optie. Als je minder leent, kan je zo flexibel zijn als je maar wil.
-Je bezit nu (zeg) -50.000 euro, en wil graag overstappen naar een andere lening waarbij je -80.000 euro bezit... Zie je waar het fout gaat? Want je volgende stap is weer overstappen naar een lening waarbij je -120.000 euro bezit, en vervolgens zal je opnieuw ontdekken dat je dat nooit kan aflossen...
Wat mij betreft ging het fout op het moment dat je (en "je" bedoel ik meer als "men") hypotheken aanging zonder de intentie die ooit terug te betalen en dus af te lossen. Voor jou zou het wellicht een goed begin zijn je aflossingsvrije hypotheek zelf lineair af te lossen. Maandelijks 1/(12*(30-7))
e aflossen dus.
Streup schreef op zondag 02 maart 2014 @ 11:55:
Ik had me meer moeten informeren en dat is eigen schuld dikke bult. Inmiddels lossen we ook zoveel mogelijk af om die onderwaarde te compenseren en maandlasten te verlagen maar dat zorgt er ook voor dat het spaargeld niet groeit.
Deze denkfout kom ik vaker tegen: mensen zien 10.000 euro spaargeld als "iets wat ze hebben", maar 10.000 euro hypotheek zien ze niet als "iets wat ze schuldig zijn" (want het kost maar 16 euro per maand aan rente). Dus 10.000 euro spaargeld wegstrepen tegen 10k minder schuld wordt dan beschouwd als "we hebben 10k minder" i.p.v. "we hebben minder schuld".
Mijn belangrijkste punt is denk ik dat het door overheidsingrijpen verlagen van maximale hypotheek een enorme impact heeft op mensen met een hypotheek die daar geen rekening mee hebben kunnen houden.
Je rekent zo'n 20 jaar te laat. 20 jaar voordat jij die gigantische LTV aanging, was juist de maximale hypotheek enorm gestegen.
Dat is waar het fout ging. Het terugschroeven van de maximale hypotheek (met slechts procenten, nog veel minder dan gezond en veilig zou zijn!) is het gevolg van het enorm versoepelen van schulden.