Bartjuh schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:18:
[...]
Ik begin een steeds grotere voorstander van het basisinkomen te worden als oplossing voor de puinhopen (waar de woningmarkt een groot voorbeeld van is) die het belastingstelsel in NL heeft gecreëerd. En het is ook nog eens veel minder fraudegevoelig. En je kan ook nog eens buitenlanders die geen NL paspoort hebben maar hier wel werken makkelijk buitensluiten van het basisinkomen (nu trekken ze allerlei uitkeringen na stoppen werken hier, in Roemenië). Ze verdienen dan alleen het minimumloon.
http://www.ftm.nl/column/...-voor-de-rondpompmachine/
1 rechtzaak bij het EU hof en als we pech hebben mag iedereen die in NL rondloopt of heeft gelopen een basisinkomen geven (of gewoon de hele EU). En dan ligt waarschijnlijk de bewijslast bij de staat dat iemand niet meer in NL is...
NL paspoort heeft geen waarde in dit soort situaties, je bent EU burger.
Alle regels die je probeert te maken om je 'eigen' burgers voor te trekken gaan vroeg of laat voor de bijl. En kom aub niet aanzetten met gezeur over dan maar uit de EU stappen, daar gaat dit topic niet over!!!!
Maar ik vind het mooi:
"De overheid pompt teveel geld rond met subsidies e.d.", dus:
"We maken een overheidssubsidie om minder subsidie rond te pompen"
Ik vind dat de overheid bij modaal en alles wat daarboven zit eigenlijk ALLE regeltjes, belastingvrije voeten, vrijstellingen. aftrekposten etc. gewoon moet schrappen. En zout op met je waterschapsbelasting, gemeentelijke belasting, rioolheffing en wat heb je nog meer.
Dan krijg ik een rekening van €300, die betaal ik in 10 termijnen. Dan heb je nog kwijtschelding, wanbetaling, administratie, IT, ... Ik denk dat je zo €100 kunt 'weggooien' aan ondersteunende kosten. Laat staan als iemand een rechtzaak start om iets te betwisten... (Een commerciële factuur in een bedrijf wordt ook al geschat op €10 verwerkingskosten).
Als de gemeente €200 * aantal inwoners krijgt van de algemene belastingen kunnen er zo 100-den ambtenaren naar huis. En de waterschappen idem... het ene waterschap kost €63,58, de andere €58,33... afronden op €50 per inwoner en KAPPEN met analyses, verantwoordingen en andere onzin die onder aan de streep niks opleveren... Ik wil goede dijken, geen dikke rapporten over hoeveel geld het extra gekost heeft om te bepalen hoeveel geld ze wilden hebben.
Maar zijn er nog wel ontwikkelingen op de huizenmarkt? Of is het nu gewoon wachten totdat vraag, aanbod en economie weer op 1 lijn zitten?