Maar dat is 5 seconde ofzo? Of ligt er nog iemand te slapen in dezelfde ruimte?
Ik weet niet beter dan dat dit gedrag zich op alle moederborden en met alle typen fans (die ik gebruikt heb) voordoet. Volgens mij is het volledig normaal dat dit gebeurd en kan het ook niet uitgezet worden.
CPU begint op 100% en zonder fan control totdat e.e.a. geinitialiseerd is. Pas daarna kan de CPU terug throttlen en de onboard PWM regeling de fans op de juiste snelheid laaten draaien. Veel servers spinnen trouwens die fans alleen zo hard op na een power onderbreking en niet bij een warme reboot/wake-up.
Het blaast het stof er ook altijd lekker uit
Ik meen overigens dat je bij ASRock veel kan instellen m.b.t. fan speed, of je dit dus kan veranderen hangt af van de bios.
edit: ik vermoed dat moederborden met een BMC/iDRAC/ILO controller die aanblijft als systeem slaapt dit dus wel continu regelen en niet booten met fans op 100% bij reboot.
Ik meen overigens dat je bij ASRock veel kan instellen m.b.t. fan speed, of je dit dus kan veranderen hangt af van de bios.
edit: ik vermoed dat moederborden met een BMC/iDRAC/ILO controller die aanblijft als systeem slaapt dit dus wel continu regelen en niet booten met fans op 100% bij reboot.
[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 29-12-2015 20:28 ]
Haha klopt. Er is mee te leven, maar als het zonder kan doe ik dat graag :-)Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:22:
Maar dat is 5 seconde ofzo? Of ligt er nog iemand te slapen in dezelfde ruimte?
Het is precies zoals jij beschrijft. Hij begint dus eventjes op 100% en komt daarna onder de fan control. Ik heb in de bios de fan's op "Silent mode" staan. Het vervelende is dus dat het ook gebeurd uit de slaap stand, ondanks de bios instellingen. Maar ik begrijp dat als er in de bios niks aan te doen is, het gewoon zo is?base_ schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:26:
CPU begint op 100% en zonder fan control totdat e.e.a. geinitialiseerd is. Pas daarna kan de CPU terug throttlen en de onboard PWM regeling de fans op de juiste snelheid laaten draaien. Veel servers spinnen trouwens die fans alleen zo hard op na een power onderbreking en niet bij een warme reboot/wake-up.
Als je die in serie met de fan zet valt de fan vrij snel uit, als je die parallel met de fan zet kan je de controller opblazen. Dan beter een aparte fan controller gebruiken ipv moederbord.Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:03:
Kleine condensator in de +12 lijn van de CPU-fan
Als je de startsnelheid van de fans in het bios niet kan instellen (of in de BMC indien aanwezig) dan kan je er niet veel aan doen vrees ik.
Je kan overlast wel minimaliseren door netwerk boot uit te schakelen en fast boot in te schakelen (en evt andere vertragende stappen) zodat e.e.a. sneller opstart.
Verwijderd
Nee? Als de condensator geladen is, geeft hij nagenoeg het volledige voltage door.base_ schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:34:
[...]
Als je die in serie met de fan zet valt de fan vrij snel uit

Het kleine beetje dat het minder is, kun je opvangen door de duty cycle heel iets te verhogen. De kleine tijd die nodig is om de condensator op te laden is het enige moment waarop hij een lager voltage doorgeeft, maar dat is juist exact het moment waar je dat ook wilt, omdat er dan een 100% duty cycle via de PWM-pin gegeven wordt.
Dan ben je de boel aan het kortsluitenbase_ schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:34:
, als je die parallel met de fan zet kan je de controller opblazen.
In die grafiek zie je duidelijk dat de spanning over C oploopt naar Vin, de spanning over R (=fan?) is dan 0.
Een spoel doet precies het tegenovergestelde, en werkt in serie wel.
Echter wordt het een heel ander verhaal bij een PWM regeling, de spanning over C wordt dan in principe de duty cycle x Vin, en is daarmee nou niet bepaald lineair meer.
Voor meer technische details ben je welkom in de De EL-kroeg - Deel 4
Een spoel doet precies het tegenovergestelde, en werkt in serie wel.
Echter wordt het een heel ander verhaal bij een PWM regeling, de spanning over C wordt dan in principe de duty cycle x Vin, en is daarmee nou niet bepaald lineair meer.
Voor meer technische details ben je welkom in de De EL-kroeg - Deel 4
[ Voor 3% gewijzigd door base_ op 29-12-2015 22:18 ]
Verwijderd
R is niet gegeven, dus kan ook nagenoeg 0 zijn; en dan wordt de spanning bij C bij nulbelasting inderdaad nagenoeg Vin (overigens ook als R weetikveelwatis)
Die PWM staat hier los van, dat is een andere pin. De +12 is gewoon +12 bij PWM. De blokgolf staat op een andere pin.
Die PWM staat hier los van, dat is een andere pin. De +12 is gewoon +12 bij PWM. De blokgolf staat op een andere pin.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 22:32 ]
Ik neem aan dat je de fan dan parallel aan de condensator wilt plaatsen?
Dat is een lelijke oplossing, R te groot betekent dat je je fan niet genoeg power krijgt en R te klein betekent dat je de 12V te zwaar belast bij inschakelen (gedurende 6 seconden?!). Bij een beetje fan heb je ook een behoorlijke condensator nodig.
Een simpele mosfet ertussen met een RC doet dit veel netter en vrijwel zonder verlies, check wel even of de pwm ingang van de fan niet meer spanning krijgt als zijn voedingsspanning (is een pwm uitgang op een moederbord eigenlijk altijd open collector/drain?).
Dat is een lelijke oplossing, R te groot betekent dat je je fan niet genoeg power krijgt en R te klein betekent dat je de 12V te zwaar belast bij inschakelen (gedurende 6 seconden?!). Bij een beetje fan heb je ook een behoorlijke condensator nodig.
Een simpele mosfet ertussen met een RC doet dit veel netter en vrijwel zonder verlies, check wel even of de pwm ingang van de fan niet meer spanning krijgt als zijn voedingsspanning (is een pwm uitgang op een moederbord eigenlijk altijd open collector/drain?).
Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben maar ik zit met het volgende probleem.
Oude situatie:
Ubuntu 12.04 (uitgeklede desktop versie tbv server doeleinden)
Een WD my book welke ik met een script mount tbv de backup.
De schijf reageert op het commando hdparm -y /dev/sdc, spint down en blijft dat.
Nieuwe situatie:
Ubuntu 14.04 server editie.
De schijf gebruik ik op dezelfde manier(voor backup) echter op het commando hdparm.... reageert de schijf even om vervolgens direct weer te starten.
Ik ben al even aan het zoeken maar kan niet vinden waar dit door wordt veroorzaakt.
Iemand een idee ?
Oude situatie:
Ubuntu 12.04 (uitgeklede desktop versie tbv server doeleinden)
Een WD my book welke ik met een script mount tbv de backup.
De schijf reageert op het commando hdparm -y /dev/sdc, spint down en blijft dat.
Nieuwe situatie:
Ubuntu 14.04 server editie.
De schijf gebruik ik op dezelfde manier(voor backup) echter op het commando hdparm.... reageert de schijf even om vervolgens direct weer te starten.
Ik ben al even aan het zoeken maar kan niet vinden waar dit door wordt veroorzaakt.
Iemand een idee ?
Verwijderd
Nee, dat heeft helemaal geen zin... de 12V op de fan blijft dan gewoon 12V, je trekt alleen wat meer stroom door het draadje.base_ schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:20:
Ik neem aan dat je de fan dan parallel aan de condensator wilt plaatsen?
Maar in serie zal ook wel niet gaan omdat hij dan te veel stroom trekt.
Je kunt nog overwegen er een schakelaartje bij te maken en de CPU fan tijdelijk in serie te zetten met een weerstandje tijdens het opstarten.
offtopic:
DC stroom door een condensator houdt in beide gevallen vrij snel op.
DC stroom door een condensator houdt in beide gevallen vrij snel op.
Het lijkt me niet de bedoeling om met een schakelaar handmatig e.e.a. in en uit te schakelen bij het automatisch opstarten
Je kan met alleen een condensator en een weerstand een fan niet veilig en voldoende vertraagd in laten schakelen in ieder geval, met een extra mosfet of transistor gaat dit wel.
In beiden gevallen treed het op. Zowel uit sleep als bij een cold boot.
Op dit moment maak ik twee a drie jaar gebruik van een Synology DS213 (Coach Potato, Sickbeard, Spotweb, NZBGet en opslag/backups). De performance van deze Synology vind ik niet altijd geweldig en sowieso wil ik wat experimenteren met VMWare, Splunk, pfSense, Domoticz. Ik wil beginnen met VMWare en XPEnology. Waarbij de twee schijven die ik nu in mijn Synology heb zitten: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB weer in RAID wil laten draaien. Vandaar het ASRock H170M Pro4S inplaats van het ASRock B150M Pro4S moederbord.
Hiervoor wil ik een zuinige/kleine server kopen die wel de nodige capaciteit heeft om de nodige VM's te draaien, vandaar de Intel Core i5-4460 Boxed. Na wat threads gelezen te hebben op tweakers en andere sites ben ik op het volgende uitgekomen. Is dit wat voor mijn doeleinden? Iemand nog tips?
Ook nog een aantal vragen:
Zelf ben ik zoekende of dit moederbord uberhaupt vt-x ondersteund, volgens mij vt-d niet, al vraag ik me af of dit waarde toevoegt voor mij?
Is de CPU Intel Pentium G4400 Boxed misschien al voldoende?
Ik zit nog te twijfelen tussen Fractal Design Core 1000 USB 3.0 en de Cooler Master N300 (KKN1, closed). Iemand een voorkeur? Ik begrijp dat er in de Fractal Design Core 1000 USB 3.0 een paar knipjes gemaakt moeten worden, wat volgens mij niet echt een probleem is.
Volgens mij is de Samsung 850 EVO M.2 250GB zuiniger dan de Samsung 850 EVO 250GB?
Alvast bedankt.
Hiervoor wil ik een zuinige/kleine server kopen die wel de nodige capaciteit heeft om de nodige VM's te draaien, vandaar de Intel Core i5-4460 Boxed. Na wat threads gelezen te hebben op tweakers en andere sites ben ik op het volgende uitgekomen. Is dit wat voor mijn doeleinden? Iemand nog tips?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 184,75 | € 184,75 |
1 | ASRock H170M Pro4S | € 92,50 | € 92,50 |
1 | Fractal Design Core 1000 USB 3.0 | € 39,90 | € 39,90 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA | € 86,95 | € 86,95 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 55,95 | € 55,95 |
1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 102,95 | € 102,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 563,- |
Ook nog een aantal vragen:
Zelf ben ik zoekende of dit moederbord uberhaupt vt-x ondersteund, volgens mij vt-d niet, al vraag ik me af of dit waarde toevoegt voor mij?
Is de CPU Intel Pentium G4400 Boxed misschien al voldoende?
Ik zit nog te twijfelen tussen Fractal Design Core 1000 USB 3.0 en de Cooler Master N300 (KKN1, closed). Iemand een voorkeur? Ik begrijp dat er in de Fractal Design Core 1000 USB 3.0 een paar knipjes gemaakt moeten worden, wat volgens mij niet echt een probleem is.
Volgens mij is de Samsung 850 EVO M.2 250GB zuiniger dan de Samsung 850 EVO 250GB?
Alvast bedankt.
http://reviews.informatiq...hamer-cross-platform.htmlknakkie schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:30:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5-4460 Boxed € 184,75 € 184,75 1 ASRock H170M Pro4S € 92,50 € 92,50 1 Fractal Design Core 1000 USB 3.0 € 39,90 € 39,90 1 Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA € 86,95 € 86,95 1 Seasonic G-series 360 watt € 55,95 € 55,95 1 Samsung 850 EVO M.2 250GB € 102,95 € 102,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 563,-
Grappen en al terzijde...
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
Snelheid van geheugen is immens irrelevant bij een NAS.
Voor zover ik weet is vt-d en vt-x afhankelijk van de cpu, moederbord komt hier niet tussen.
Je stelt wat heftige eisen aan je NAS, een i5 lijkt me hier echt niet overbodige luxe.
Paar knipjes in de Core 1000? Wat bedoel je? Ik heb er zelf ook één maar dit zegt me niks.
Verschil van verbruik tussen de M.2 en SATA 850 EVO is absoluut drie keer niks. Maak je daar maar geen zorgen over.
[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 31-12-2015 13:46 ]
VT-d is wel een feature die je BIOS/UEFI moet implementeren. Het is niet direct iets wat fysiek veranderingen behoeft aan je moederbord, maar wel qua software.
Moederbord is dus wel degelijk belangrijk.
Even niets...
HahaThomg schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:40:
[...]
http://reviews.informatiq...hamer-cross-platform.html
Grappen en al terzijde...
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
Snelheid van geheugen is immens irrelevant bij een NAS.
Voor zover ik weet is vt-d en vt-x afhankelijk van de cpu, moederbord komt hier niet tussen.
Je stelt wat heftige eisen aan je NAS, een i5 lijkt me hier echt niet overbodige luxe.
Paar knipjes in de Core 1000? Wat bedoel je? Ik heb er zelf ook één maar dit zegt me niks.
Verschil van verbruik tussen de M.2 en SATA 850 EVO is absoluut drie keer niks. Maak je daar maar geen zorgen over.
1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 212,95 | € 212,95 |
1 | ASRock H170M Pro4S | € 92,50 | € 92,50 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA | € 86,95 | € 86,95 |
1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 102,95 | € 102,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 591,20 |
Ik zie niks over de kast op de pagina en ja, ik heb de kast zelf ook.
Ik ben tevreden over de kast kijkende naar de prijs. Het is in geen enkele vorm een hoogvlieger maar voor de prijs, toppie woppie. Vind de casefan zelf wel luid. Deze kan ik niet aansturen omdat het moederbord maar één pwm/analoge header heeft. Dit is bij jouw build geen issue aangezien je wel analoge sturing hebt.
Als jcvjcvjcvjcv vermeld dat er geknipt moet worden zou ik dit wel in de gaten houden.
Nog eens even zoeken wat je bedoeld.
Edit:
Hij vermeld dat een 5'25 kooi in de weg zit van de DVI I/O?
Dat klopt voor geen meter. Ik denk dat hij het niet zo lekker verwoord heeft?
Iig, ik heb ook een "uitstekende" I/O in de vorm van DVI, dit gaf geen problemen.
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 35,95 | € 35,95 |
1 | MSI H81M-P33 | € 41,95 | € 41,95 |
1 | Toshiba HD SATA 64MB MD04ACA400 7200rpm, 4TB | € 114,95 | € 114,95 |
1 | Debian GNU/Linux | € 0,- | € 0,- |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Crucial CT25664BA160BJ | € 11,94 | € 11,94 |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 17,95 | € 17,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,95 | € 32,95 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 45,95 | € 45,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 376,44 |
Ik ben tevreden over de kast kijkende naar de prijs. Het is in geen enkele vorm een hoogvlieger maar voor de prijs, toppie woppie. Vind de casefan zelf wel luid. Deze kan ik niet aansturen omdat het moederbord maar één pwm/analoge header heeft. Dit is bij jouw build geen issue aangezien je wel analoge sturing hebt.
Als jcvjcvjcvjcv vermeld dat er geknipt moet worden zou ik dit wel in de gaten houden.
Nog eens even zoeken wat je bedoeld.
In dat geval, I stand correctedFireDrunk schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:52:
VT-d is wel een feature die je BIOS/UEFI moet implementeren. Het is niet direct iets wat fysiek veranderingen behoeft aan je moederbord, maar wel qua software.
Edit:
Hij vermeld dat een 5'25 kooi in de weg zit van de DVI I/O?
Dat klopt voor geen meter. Ik denk dat hij het niet zo lekker verwoord heeft?
Iig, ik heb ook een "uitstekende" I/O in de vorm van DVI, dit gaf geen problemen.
[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 31-12-2015 15:37 ]
Verwijderd
Als de DVI poort er niet op had gezeten, kun je het bord er zonder knippen in krijgen. Mét DVI dus niet.
Ik zal straks even een foto trekken.
Waarschijnlijk krijg je het bord er ook wel zonder knippen in, mits je de standoff rechtsbovenin weg laat.
Dat je met dat MSI H81 bord daar niet tegenaan bent gelopen is omdat dat bord veel smaller is en de meest rechtse kolom met schroeven geen eens gebruikt.
Ik zal straks even een foto trekken.
Waarschijnlijk krijg je het bord er ook wel zonder knippen in, mits je de standoff rechtsbovenin weg laat.
Dat je met dat MSI H81 bord daar niet tegenaan bent gelopen is omdat dat bord veel smaller is en de meest rechtse kolom met schroeven geen eens gebruikt.
Ik hier de volgende configuratie staan, waar ik ubuntu server 14.04 LTS op draai:
En ik ben nu bezig om de CPU in de juiste c-states te krijgen. Hiervoor heb ik in het BIOS alle c-states naar "enabled" gezet. Echter als ik met powertop de "idle" stats bekijk, dan krijg ik het volgende:
Dit lijkt in de verste verte niet op de output die ik (op basis van de eerder voorbijgekomen powertop uitkomsten) verwacht. Ik zou namelijk verwachten C1, C3 en C6 te zijn, maar dat is dus niet het geval. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt voor de moeite.
1 | Intel Pentium G4400 Boxed | € 61,95 | € 61,95 |
1 | ASRock B150M Pro4S | € 76,10 | € 76,10 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 111,95 | € 111,95 |
1 | Fractal Design Arc Mini | € 0,- | € 0,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8 | € 42,95 | € 42,95 |
1 | Sandisk SSD Plus 120GB | € 44,99 | € 44,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 393,89 |
En ik ben nu bezig om de CPU in de juiste c-states te krijgen. Hiervoor heb ik in het BIOS alle c-states naar "enabled" gezet. Echter als ik met powertop de "idle" stats bekijk, dan krijg ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Package | CPU 0 Powered On 0.0% | POLL 0.0% 0.0 ms C1 0.3% | C1 0.0% 0.1 ms C2 0.1% | C2 0.1% 0.7 ms C3 99.5% | C3 99.5% 45.6 ms RC6pp 0.0% | | CPU 1 | POLL 0.0% 0.0 ms | C1 0.5% 0.3 ms | C2 0.0% 0.1 ms | C3 99.4% 55.7 ms | | GPU | | Powered On 0.0% | | RC6 100.0% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% | |
Dit lijkt in de verste verte niet op de output die ik (op basis van de eerder voorbijgekomen powertop uitkomsten) verwacht. Ik zou namelijk verwachten C1, C3 en C6 te zijn, maar dat is dus niet het geval. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Verwijderd
ASRock B150M Pro4S in Fractal Design Core 1000 USB 3.0

Als het bord slechts een 'enkele' rij I/O had gehad, had het denk ik ook wel zonder knippen gekund. Maar dit bord heeft zo'n kolom van 3 jacks, een met 2x USB + PS/2 en eentje met RJ-45 + 2x USB. Hierdoor komt het bord verder naar voren in de kast bij het er in draaien. Je kunt sowieso niet eerst naar beneden en dan richting het I/O shield; dan zit die kooi in de weg. Dat laatste kan waarschijnlijk wél als je geen DVI / VGA op het bord hebt. maar bijv. enkel HDMI en/of DP; deze steken niet uit buiten het I/O shield.
Asrock B150M Pro 4S I/O;

Hier goed de uitstekende DVI poort te zien;

Als het bord slechts een 'enkele' rij I/O had gehad, had het denk ik ook wel zonder knippen gekund. Maar dit bord heeft zo'n kolom van 3 jacks, een met 2x USB + PS/2 en eentje met RJ-45 + 2x USB. Hierdoor komt het bord verder naar voren in de kast bij het er in draaien. Je kunt sowieso niet eerst naar beneden en dan richting het I/O shield; dan zit die kooi in de weg. Dat laatste kan waarschijnlijk wél als je geen DVI / VGA op het bord hebt. maar bijv. enkel HDMI en/of DP; deze steken niet uit buiten het I/O shield.
Asrock B150M Pro 4S I/O;

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2016 13:04 ]
En de shield (even met een tape-je provisorisch) aan het bord maken en dan gezamenlijk plaatsen was geen oplossing?
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Verwijderd
Daar heb ik nog wel aan gedacht, maar denk niet dat dat gewerkt had, want ook dan zou je dat probleem met het er in kantelen gehad hebben. En moederbord en I/O shield tegelijk is natuurlijk ook uitermate tergend om erin te krijgen.
Bedankt voor de (mooie) foto's, deze ingreep is te overzien!
[ Voor 6% gewijzigd door knakkie op 01-01-2016 15:32 ]
Ik heb mijn huidige server omgebouwd in een nieuwe kast de coolermaster n200 omdat ik in de huidige kast geen 3 schijven kwijt kon.
Past allemaal prima alleen het ding blijft maar brommen en resoneren om gek van te worden.
Iemand tips om dat tegen te gaan?
En nog een vraag heb een AMD e350m mainbord en met 1 schijf erin verbruikt deze al 35watt.
Nu weet ik niet wat hij nu doet maar is hier met een ander mainbord/cpu nog veel winst te behalen ?
Past allemaal prima alleen het ding blijft maar brommen en resoneren om gek van te worden.
En nog een vraag heb een AMD e350m mainbord en met 1 schijf erin verbruikt deze al 35watt.
Nu weet ik niet wat hij nu doet maar is hier met een ander mainbord/cpu nog veel winst te behalen ?
Verwijderd
Alles onder spanning (fysiek) zetten. Rammelende HDD kooien naar elkaar trekken met tie-wraps. Stokje tussen zijpanelen zodat die iets bol gedrukt worden. HDD's die in rails in een kooi zitten; papiertje in wig-vorm tussen de rails doen.
Alles wat strak gespannen staat, gaat niet trillen.
Alles wat strak gespannen staat, gaat niet trillen.
Het DVI poort lijkt hier weinig mee te maken te hebben, de 5'25 cage zit gewoon te dicht op de schroefgaten.Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:13:
ASRock B150M Pro4S in Fractal Design Core 1000 USB 3.0
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Asrock B150M Pro 4S I/O;
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik gebruik zelf een moederbord (22.6x17.3) die aanzienlijk minder breed is dan de Pro4S welke een standaard Micro-ATX formaat heeft (24.4x24.4), daarom heb ik er geen last van.
Toch het gevoel dat dit wel te doen is als je wat druk op de cage en moederbord zet.
Maar, gelijk heb je wel, slim, dat is het niet van Fractal Design
Welke CPU koeler gebruik je? In de BBG guide van juli over de thuisserver reppen ze daar eigenlijk niet over...Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:59:
Nou, dit komt morgen per DPD;
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G4400 Boxed € 61,95 € 61,95 1 ASRock B150M Pro4S € 76,10 € 76,10 1 Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA € 83,50 € 83,50 1 Seasonic G-series 360 watt € 55,95 € 55,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 277,50
Voor een totaal van € 272,20 (wat 'open doos' spul)
HDD's ga ik even voor schrapen; heb nog wel eea liggen. De Crucial m4 128GB SSD die al vier jaar in m'n desktop zit gaat ook naar dit systeem verhuizen. Die wordt afgelost door een MX200 250GB.
Heb ook nog een 1000 PT Dual Port liggen![]()
Zit er nog wel aan te twijfelen of ik dat mobo in gebruik ga nemen; voor 20 euro erbij krijg je DP, M.2 en RAID. De eerste daarvan stel ik wel op prijs voor een eventueel 2e leven. Die laatste twee zijn altijd leuk natuurlijk.
Die 16 GB RAM: deze set was ook 'open doos'; per GB wat voordeliger dan 2x4. Tot nog toe bij al m'n systemen na een jaar RAM toegevoegd, wellicht wordt dat nu eens doorbroken.
edit
Never mind, blijkbaar zit bij een boxed CPU een koeler meegeleverd.
/edit
Ik gebruik ook een E350. Laat de schijf downspinnen en je zou rond de 25W moeten halen. Zo niet dan zou ik eens naar je voeding kijken.ComTech schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 18:51:
Ik heb mijn huidige server omgebouwd in een nieuwe kast de coolermaster n200 omdat ik in de huidige kast geen 3 schijven kwijt kon.
Grootste besparing is Windows 7 draaien, bij devices de optie inschakelen dat je LAN poort de computer uit slaap mag halen, en tot slot de pc na 30 minuten in de slaapstand (suspend to ram) laten gaan. Daarmee verbruik je het grootste deel van de dag 1W. Zodra je iets wil kijken via Kodi oid dan wordt je NAS wakker.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Welke kernel gebruik je, deze moet recent genoeg zijn voor je cpu ondersteuning, kernel 4.3 is nodig voor skylake ondersteuning om fatsoenlijke C states te krijgen. Op mijn Gigabyte H170M-D3H-CF met i3-6100, kernel 4.4-rc6:gerbenbas88 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:13:
Ik hier de volgende configuratie staan, waar ik ubuntu server 14.04 LTS op draai:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Package | CPU 0 Powered On 0.0% | POLL 0.0% 0.0 ms C1 0.3% | C1 0.0% 0.1 ms C2 0.1% | C2 0.1% 0.7 ms C3 99.5% | C3 99.5% 45.6 ms RC6pp 0.0% | | CPU 1 | POLL 0.0% 0.0 ms | C1 0.5% 0.3 ms | C2 0.0% 0.1 ms | C3 99.4% 55.7 ms | | GPU | | Powered On 0.0% | | RC6 100.0% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| Package | Core | CPU 0 CPU 2 | | C0 active 1.7% 1.5% | | POLL 0.0% 0.0 ms 0.0% 0.0 ms | | C1E-SKL 0.9% 0.3 ms 1.8% 0.5 ms C2 (pc2) 10.8% | | C3 (pc3) 0.2% | C3 (cc3) 0.2% | C3-SKL 0.2% 0.1 ms 0.2% 0.1 ms C6 (pc6) 4.1% | C6 (cc6) 3.1% | C6-SKL 2.2% 0.6 ms 1.7% 0.7 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 85.4% | C7s-SKL 0.1% 1.5 ms 0.0% 1.7 ms C8 (pc8) 71.1% | | C8-SKL 91.4% 3.0 ms 91.8% 3.0 ms C9 (pc9) 0.0% | | C10 (pc10) 0.0% | | | Core | CPU 1 CPU 3 | | C0 active 1.7% 1.5% | | POLL 0.0% 0.0 ms 0.0% 0.0 ms | | C1E-SKL 1.0% 0.2 ms 1.7% 0.5 ms | | | C3 (cc3) 0.2% | C3-SKL 0.3% 0.2 ms 0.1% 0.1 ms | C6 (cc6) 3.1% | C6-SKL 2.8% 0.6 ms 1.0% 0.6 ms | C7 (cc7) 86.1% | C7s-SKL 0.0% 0.3 ms 0.0% 0.2 ms | | C8-SKL 91.4% 3.0 ms 93.0% 3.1 ms | | | | | GPU | | | | Powered On 0.0% | | RC6 100.0% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% | |
Van een "zuinige" Athlon X2 BE-2350 naar een core i5 3470 met 8GB geheugen. Kan eindelijk fatsoenlijk plex media server draaien en zuiniger dan ik had verwacht. Draait momenteel met 3 disks op 50-51 watt idle.
Ja de temperatuur is echt zo laag, staat in een onverwarmde garage:
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Physical id 0: +19.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0: +18.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1: +18.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2: +21.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3: +11.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Ja de temperatuur is echt zo laag, staat in een onverwarmde garage:
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Physical id 0: +19.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0: +18.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1: +18.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2: +21.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3: +11.0°C (high = +85.0°C, crit = +105.0°C)
[ Voor 49% gewijzigd door Meneer iCy op 03-01-2016 00:42 ]
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Ik draaide kernel 3.9, maar heb nu 4.3 geinstalleerd, de output van powertop is dan nu ook veranderd, naar het volgende:xx77qq schreef op zondag 03 januari 2016 @ 00:06:
[...]
Welke kernel gebruik je, deze moet recent genoeg zijn voor je cpu ondersteuning, kernel 4.3 is nodig voor skylake ondersteuning om fatsoenlijke C states te krijgen. Op mijn Gigabyte H170M-D3H-CF met i3-6100, kernel 4.4-rc6:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Package | Core | CPU 0 CPU 2 | | C0 active 1.7% 1.5% | | POLL 0.0% 0.0 ms 0.0% 0.0 ms | | C1E-SKL 0.9% 0.3 ms 1.8% 0.5 ms C2 (pc2) 10.8% | | C3 (pc3) 0.2% | C3 (cc3) 0.2% | C3-SKL 0.2% 0.1 ms 0.2% 0.1 ms C6 (pc6) 4.1% | C6 (cc6) 3.1% | C6-SKL 2.2% 0.6 ms 1.7% 0.7 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 85.4% | C7s-SKL 0.1% 1.5 ms 0.0% 1.7 ms C8 (pc8) 71.1% | | C8-SKL 91.4% 3.0 ms 91.8% 3.0 ms C9 (pc9) 0.0% | | C10 (pc10) 0.0% | | | Core | CPU 1 CPU 3 | | C0 active 1.7% 1.5% | | POLL 0.0% 0.0 ms 0.0% 0.0 ms | | C1E-SKL 1.0% 0.2 ms 1.7% 0.5 ms | | | C3 (cc3) 0.2% | C3-SKL 0.3% 0.2 ms 0.1% 0.1 ms | C6 (cc6) 3.1% | C6-SKL 2.8% 0.6 ms 1.0% 0.6 ms | C7 (cc7) 86.1% | C7s-SKL 0.0% 0.3 ms 0.0% 0.2 ms | | C8-SKL 91.4% 3.0 ms 93.0% 3.1 ms | | | | | GPU | | | | Powered On 0.0% | | RC6 100.0% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Package | CPU 0 Powered On 0.0% | POLL 0.0% 0.0 ms C1E-SKL 0.0% | C1E-SKL 0.0% 0.0 ms | C3-SKL 0.0% | C3-SKL 0.0% 0.0 ms RC6pp 0.0% | C6-SKL 0.0% 0.0 ms C7s-SKL 0.0% | C7s-SKL 0.0% 0.0 ms C8-SKL 98.8% | C8-SKL 98.1% 105.2 ms | CPU 1 | POLL 0.0% 0.0 ms | C1E-SKL 0.0% 0.0 ms | | C3-SKL 0.0% 0.2 ms | C6-SKL 0.3% 1.9 ms | C7s-SKL 0.0% 0.0 ms | C8-SKL 99.4% 34.7 ms |
Dit wijkt nog steeds enigszins af van jouw output, maar lijkt dit er al meer op?
Verwijderd
Je gevoel klopt niet. Had wel gekund met heel veel druk. Ik had best wat griptangen op die kooi kunnen zetten, maar dan ga je hem dus blijvend vervormen en waarschijnlijk uit z'n popnagels trekken; daar had ik niet zo'n zin in. Zoals je kunt zien, heb ik geknipt vlak bij een hoek. Het plaatstaal is al omgevouwen, en daar ook nog in een hoek. Dat buig je niet zomaar even aan de kant.Thomg schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 03:43:
[...]
Het DVI poort lijkt hier weinig mee te maken te hebben, de 5'25 cage zit gewoon te dicht op de schroefgaten.
Ik gebruik zelf een moederbord (22.6x17.3) die aanzienlijk minder breed is dan de Pro4S welke een standaard Micro-ATX formaat heeft (24.4x24.4), daarom heb ik er geen last van.Toch het gevoel dat dit wel te doen is als je wat druk op de cage en moederbord zet..
Maar, gelijk heb je wel, slim, dat is het niet van Fractal Design
Moederbord misschien wel, maar ik had niet echt zin om daar de grens van op te zoeken.
Ja, de Boxed koeler.knakkie schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 11:12:
[...]
Welke CPU koeler gebruik je? In de BBG guide van juli over de thuisserver reppen ze daar eigenlijk niet over...
edit
Never mind, blijkbaar zit bij een boxed CPU een koeler meegeleverd.
/edit
Zo te zien zit je nu goed. De andere output kan komen door een versie van powertop, ik gebruik 2.8 .gerbenbas88 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:31:
[...]
Dit wijkt nog steeds enigszins af van jouw output, maar lijkt dit er al meer op?
Bij mij scheelde het 6Watt nu de package state naar C8 kan. Hele systeem 17 á 18Watt in idle.
Bedankt voor de hulp!xx77qq schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:27:
[...]
Zo te zien zit je nu goed. De andere output kan komen door een versie van powertop, ik gebruik 2.8 .
Bij mij scheelde het 6Watt nu de package state naar C8 kan. Hele systeem 17 á 18Watt in idle.
Een enorme late update maar toch even gepost om de oplossing aan te geven. Mijn H81T gaat nu netjes in package C6 door de realtek NIC driver van realtek zelf te gebruiken. Was volgens mij ooit al een keer als oplossing aangegeven, maar zelf nooit geprobeerd omdat ik bang was eea stuk te maken. Blijkt dat de driver supersimpel te installeren isKorvaag schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:04:
[...]
Hier ook nog niets ontdekt om hem in package C6 te krijgen.. vind het zelf niet zo'n heel groot probleem moet ik zeggen. Ik zit nu op 14 watt oid (paupermeter overigens). Ik heb laatste wel een bios update gedaan, maar daarin was het niet gefixed.
Edit: ik zit nu op bios 0601. Ik zie net dat er een 0602 is.
Overigens onder Ubuntu 14.04 LTS
UNOX: The worst operating system
wat zijn hier de meeste beweeg redenen om te zieken voor Ubuntu ipv Debian?
Zelf heb ik Debian draaien zonder GUI op dit moment. Werkt eigenlijk prima. Maar ben benieuwd naar de motivatie!
Zelf heb ik Debian draaien zonder GUI op dit moment. Werkt eigenlijk prima. Maar ben benieuwd naar de motivatie!
Ik begrijp ook niet wat er zo aantrekkelijk is aan Ubuntu. Debian zonder GUI doet het prima tegenwoordig. Vroeger (7 jaar geleden) liepen ze wel wat achter vanwege de "stable" design filosofie, maar dat is nu beter. Sommige nieuwe kernels deden het slechter qua verbruik in de laatste jaren. Dus het is niet altijd goed met de laatste kernel te werken.
Voor mij inderdaad vanuit vroeger: achterlopen op de rest van de distro's. Daarna overgestapt naar Ubuntu en nu tevreden met Ubuntu server (idd zonder GUI). Geen reden om weer terug te stappen naar een distro die mogelijk nu minder achterloopt dan vroeger
Gezien het feit dat er meer vaart zit achter Ubuntu heb ik liever een paar keer kort een wat minder werkende kernel dan een lange tijd een verouderde. Persoonlijke keuze.
UNOX: The worst operating system
Wat doen jullie toch allemaal dat jullie last hebben met jullie kernels 
Ik draai al tijden Fedora op mijn server en ArchLinux op mijn laptop. Beide hebben vrijwel direct nieuwe kernels en ik heb er echt nooit last mee...
Ik draai al tijden Fedora op mijn server en ArchLinux op mijn laptop. Beide hebben vrijwel direct nieuwe kernels en ik heb er echt nooit last mee...
Even niets...
Voor een beetje huis-en-tuin gebruik (qua gui-loze machine) boeit het allemaal toch niet zoveel? Wat is nu het verschil tussen ubuntu, debian en fedora? Een ander update systeem? Een ander init.d systeem? 't Zal mij allemaal m'n bips oxideren.
De kernel doet er toe omdat er verschil zit in hoe zuinig kernels zijn. Het is ook niet zo simpel dat een recentere kernel beter is dan een oudere.
www.phoronix.com heeft een aantal jaren terug tests uitgevoerd die dit aantoonden.
Kennelijk is een toename van energieverbruik van distributies en updates nog steeds enigszins actueel.
www.phoronix.com heeft een aantal jaren terug tests uitgevoerd die dit aantoonden.
Kennelijk is een toename van energieverbruik van distributies en updates nog steeds enigszins actueel.
Op zich interessant alleen zelfs bij 24/7 gebruik is dat verschil van 2W average slechts 17 Kwh per jaar. Als je overstapt naar Windows kun je 160 Kwh per jaar besparen (bij 2 uur activiteit per dag) door gebruik te maken van suspend to ram en een ethernet wake (geen magic packet).
Dus wat dan betreft kun je eigenlijk net zo goed de distributie gebruiken die jij zelf het prettigste vindt, toch?
Dus wat dan betreft kun je eigenlijk net zo goed de distributie gebruiken die jij zelf het prettigste vindt, toch?
Windows werkt inderdaad vaak beter voor desktops of file servers die niet altijd aan hoeven te staan.
Sommige servers (zoals gateways/firewalls/routers, web servers, mail servers, etc.) moeten altijd aanstaan, dus daar is een slaapstand niet mogelijk. Open source software draait nu eenmaal vaker en/of beter op Linux/*BSD, dus je kunt niet altijd vrij kiezen.
Dus het hangt af van de toepassing welke besturingssystemen je kunt gebruiken.
Sommige servers (zoals gateways/firewalls/routers, web servers, mail servers, etc.) moeten altijd aanstaan, dus daar is een slaapstand niet mogelijk. Open source software draait nu eenmaal vaker en/of beter op Linux/*BSD, dus je kunt niet altijd vrij kiezen.
Dus het hangt af van de toepassing welke besturingssystemen je kunt gebruiken.
Dat is waar, voor de voorbeelden die jij noemt heb je inderdaad niets aan een flexibele suspend to ram stand. Ik gebruik zelf mijn thuisserver puur als fileserver (samba, ftp) en wat gerelateerde diensten (sickbeard, sabnzbd, couchpotato, etc).
Dat heet 'geluk'FireDrunk schreef op maandag 04 januari 2016 @ 08:33:
Wat doen jullie toch allemaal dat jullie last hebben met jullie kernels
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Iemand nog tips wat ik kan draaien op m'n server? Owncloud, mysql, een aantal golang services (voor eigen gebruik), apache, sabnzbd, ttrss.. wat nog meer?
Verwijderd
domoticz.com ?
mail server ?
Scriptje die elk x aantal minuten fing uitvoerd en dit mailt naar je ? (Zie http://www.overlooksoft.com/download) Hiermee kan je bij houden wie er in je lan netwerk zit.
mail server ?
Scriptje die elk x aantal minuten fing uitvoerd en dit mailt naar je ? (Zie http://www.overlooksoft.com/download) Hiermee kan je bij houden wie er in je lan netwerk zit.
M'n kristallen bol doet t ff niet, kun je wellicht prijs geven wat je wilt met je server?smeerbartje schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:05:
Iemand nog tips wat ik kan draaien op m'n server? Owncloud, mysql, een aantal golang services (voor eigen gebruik), apache, sabnzbd, ttrss.. wat nog meer?
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Een shiny-server?smeerbartje schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:05:
Verwijderd
Zojuist heb ik de volgende energiemeter besteld:
https://www.conrad.nl/nl/...999-w-9999-h-1368659.html
Al een tijdje ben ik bezig om hardware te verzamelen voor een zuinige server. Dit is wat ik nu heb:
Dit is wat ik nog van plan ben om te kopen:
Nu komt het, ik wil Windows 10 Pro draaien ivm. stroomverbruik. Maar als ik ook nog VMware ga draaien met daarin Debian. Kan ik het verbruik nog laag houden ? Of kan ik beter meteen met Linux beginnen. En Windows laten vervallen ?
Update:
Ik heb zojuist mijn voeding ontvangen en het is niet wat ik heb verwacht. De volgende voeding heb ik gekregen van logicsupply:
Seasonic SSA-0601HE-12
Dit is een 12V 5A voeding met een efficiency level VI (89%)
http://seasonic.com/product/ssa-0601he/
https://www.conrad.nl/nl/...999-w-9999-h-1368659.html
Al een tijdje ben ik bezig om hardware te verzamelen voor een zuinige server. Dit is wat ik nu heb:
1 | CUI LogicSupply.com PW-12V5A-L6-EU | -- | -- |
1 | Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8 | € 41,95 | € 41,95 |
1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 88,98 | € 88,98 |
1 | Mini-box picoPSU PICOPSU-150-XT | € 56,95 | € 56,95 |
1 | Samsung MZ7PD256HCGM-000H7 256GB | -- | -- |
1 | Seagate Expansion Portable USB 3.0 500GB Zwart | € 54,99 | € 54,99 |
1 | Sharkoon CA-M Zwart | € 46,16 | € 46,16 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 289,03 |
Dit is wat ik nog van plan ben om te kopen:
1 | Intel Pentium G4400 Boxed | € 61,- | € 61,- |
1 | MSI H110M ECO | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 61,- |
Nu komt het, ik wil Windows 10 Pro draaien ivm. stroomverbruik. Maar als ik ook nog VMware ga draaien met daarin Debian. Kan ik het verbruik nog laag houden ? Of kan ik beter meteen met Linux beginnen. En Windows laten vervallen ?
Update:
Ik heb zojuist mijn voeding ontvangen en het is niet wat ik heb verwacht. De volgende voeding heb ik gekregen van logicsupply:
Seasonic SSA-0601HE-12
Dit is een 12V 5A voeding met een efficiency level VI (89%)
http://seasonic.com/product/ssa-0601he/
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2016 18:18 ]
Die fing is tof! Ik was zelfs enige tijd geleden zelf begonnen om zoiets in elkaar te flansenVerwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:21:
domoticz.com ?
mail server ?
Vreemde opmerking. Wat is er onduidelijk aan de vraag om tips over wát ik kan draaien op m'n server?Pantagruel schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:24:
[...]
M'n kristallen bol doet t ff niet, kun je wellicht prijs geven wat je wilt met je server?
Wow! Cool!!! Thanks!
Ik heb momenteel een lenovo ix2 en begin toch wel een beetje tegen de performance beperkingen aan te lopen, alleen transmission heeft hij het al zwaar mee. Nu zit ik te denken over of een synology 4bay of zelf iets bouwen.
Voor de zelf bouw zat ik te denken aan onderstaand:
Wat denken jullie hier van, ik verwacht dat dit voldoende moet zijn voor:
Transmissie
Sickrage
Couchpotato
Voor de zelf bouw zat ik te denken aan onderstaand:
1 | ASRock Q1900DC-ITX | € 105,- | € 105,- |
1 | Silverstone Precision PS08 Black | € 38,50 | € 38,50 |
2 | Kingston ValueRAM KVR16LS11/8 | € 38,25 | € 76,50 |
2 | WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB | € 87,95 | € 175,90 |
1 | Conceptronic Universal 19V Notebook Adapter 90W | € 28,65 | € 28,65 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 424,55 |
Wat denken jullie hier van, ik verwacht dat dit voldoende moet zijn voor:
Transmissie
Sickrage
Couchpotato
Helemaal geen vreemde opmerking, toen ik je lijstje zag leek je vraag meer op 'a solution looking for a problem'smeerbartje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:15:
Vreemde opmerking. Wat is er onduidelijk aan de vraag om tips over wát ik kan draaien op m'n server?
Meestal weet je toch wat je wil doen met het systeem dat je samenstelt? Als je het zelf niet weet kunnen mensen geen gericht advies geven.
Je kan alles draaien wat je wil op je server uiteindelijk
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Er is op zich niets onduidelijks aan, maar het is een vraag die enorm veel ruimte laat voor wat het zou kunnen zijn, terwijl er vast wel een richting is die je bijvoorbeeld interessanter zou vinden, als je dat aangeeft kan men veel zinvoller suggesties doen.smeerbartje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:15:
...
Vreemde opmerking. Wat is er onduidelijk aan de vraag om tips over wát ik kan draaien op m'n server?
...
Bijvoorbeeld: common lisp als shell, een shiny server, ampache, seafile, landscape, syncd, ntpd, dhcpd, init, openntpd, distcc, een et-server, asterisk, verschillende irc-servers naast elkaar, allerlei versiebeheersystemen...
[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 06-01-2016 15:48 ]
Verwijderd
Ik vind het juist leuk dat hij zo een open vraag stelt, zo kan iedereen ook even zien wat anderen allemaal doen met hun zuinige server.
@iinnc.
De SSA-0601HE-12 adapter is een nieuwer energiezuinig type, dus daarmee zit je waarschijnlijk goed.
MSI maakt mooie, stabiele, zuinige moederborden, maar toch denk ik dat sommige Asrock borden zuiniger zijn wanneer idle, ondanks de nadruk op zuinigheid van de ECO reeks van MSI. Dat was in ieder geval zo met de vorige serie moederborden. De meeste computers, ook servers, staan vaker niets te doen dan voluit te draaien.
Aan de andere kant, als je een server bouwt die voortdurend nogal wat cpu verstookt zou MSI ECO toch een goede keus kunnen zijn.
Een externe (USB powered) mechanische harde schijf is misschien ook niet zuinig. Ik heb geen verbruiksgegevens gevonden van het model dat je hebt gekozen. Aangezien je niet veel schijfruimte nodig hebt zou je een zuinige SSD kunnen overwegen.
Edit 03-02-2016
Hier een test van het MSI ECO bord, die de opmerkingen hierboven bevestigen.
De SSA-0601HE-12 adapter is een nieuwer energiezuinig type, dus daarmee zit je waarschijnlijk goed.
MSI maakt mooie, stabiele, zuinige moederborden, maar toch denk ik dat sommige Asrock borden zuiniger zijn wanneer idle, ondanks de nadruk op zuinigheid van de ECO reeks van MSI. Dat was in ieder geval zo met de vorige serie moederborden. De meeste computers, ook servers, staan vaker niets te doen dan voluit te draaien.
Aan de andere kant, als je een server bouwt die voortdurend nogal wat cpu verstookt zou MSI ECO toch een goede keus kunnen zijn.
Een externe (USB powered) mechanische harde schijf is misschien ook niet zuinig. Ik heb geen verbruiksgegevens gevonden van het model dat je hebt gekozen. Aangezien je niet veel schijfruimte nodig hebt zou je een zuinige SSD kunnen overwegen.
Edit 03-02-2016
Hier een test van het MSI ECO bord, die de opmerkingen hierboven bevestigen.
[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 03-02-2016 13:58 ]
Verwijderd
DLNA server met je muziekcollectie, centraal backups, WSUS, Intel PX-E host, Owncloudsmeerbartje schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:05:
Vandaag mijn verbruik gemeten van m'n nieuwe server maar dat was wel even schrikken.
42 - 45 watt idle .
Asrock e350m mainbord Corsair Builder CX430 voeding en 3 seagate baracuda 2tb hd's + een 500gb seageat laptop schijf (bootdisk).
Die e350m komt uit m'n oude kodi htpc heb het verbruik daarvan gemeten met een antec fp150-8 voeding en een seagate pipeline HD ook al een 35 watt.
Ben toch bang dat het mainbord de grootste verbruiker is.
Iemand tips voor een zuinig mainbordje ?
Ik zie er zoveel voorbij komen.
42 - 45 watt idle .
Asrock e350m mainbord Corsair Builder CX430 voeding en 3 seagate baracuda 2tb hd's + een 500gb seageat laptop schijf (bootdisk).
Die e350m komt uit m'n oude kodi htpc heb het verbruik daarvan gemeten met een antec fp150-8 voeding en een seagate pipeline HD ook al een 35 watt.
Ik doe niet alles wat ik heb gepostVerwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:01:
Ik vind het juist leuk dat hij zo een open vraag stelt, zo kan iedereen ook even zien wat anderen allemaal doen met hun zuinige server.
@ComTech
Op zich moet je met een E350 uit 2011 best ver kunnen komen.
Blijven de schijven draaien of kunnen ze downspinnen? Grotere schijven verbruiken doorgaans meer dan vergelijkbare kleinere schijven met minder platters.
Ook de voeding kan veel schelen. De Antec voeding die je hebt getest hebt heeft <64% efficiency onder 45W.
Een DC-DC voeding met adapter laat het verbruik sterk zakken in een test.
Als je Windows hebt, kies dan een geschikt energiezuinig schema. Dat scheelt meestal veel in het idle verbruik. Schakel ook eventuele onnodige systeemonderdelen softwarematig uit. Sowieso zou ik eerst kijken naar wat je met instellingen kunt bereiken, ongeacht het besturingssysteem of hardware.
Op zich moet je met een E350 uit 2011 best ver kunnen komen.
Blijven de schijven draaien of kunnen ze downspinnen? Grotere schijven verbruiken doorgaans meer dan vergelijkbare kleinere schijven met minder platters.
Ook de voeding kan veel schelen. De Antec voeding die je hebt getest hebt heeft <64% efficiency onder 45W.
Een DC-DC voeding met adapter laat het verbruik sterk zakken in een test.
Als je Windows hebt, kies dan een geschikt energiezuinig schema. Dat scheelt meestal veel in het idle verbruik. Schakel ook eventuele onnodige systeemonderdelen softwarematig uit. Sowieso zou ik eerst kijken naar wat je met instellingen kunt bereiken, ongeacht het besturingssysteem of hardware.
25W idle + 2x * 6W hdd + 1 * 5W = 42W. Zo vreemd is je meting niet.ComTech schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:48:
Vandaag mijn verbruik gemeten van m'n nieuwe server maar dat was wel even schrikken.
42 - 45 watt idle .
Installeer Windows of gebruik hdparm.
Heb zelf ook een E350 en recentelijk een gold voeding geïnstalleerd (hij kwam niet meer uit standby en de voeding was een verdachte) maar dat zette niet echt zoden aan de dijk. Scheelde bij mij iets van 1W idle.
[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 07-01-2016 16:53 ]
Bij een grote voeding geeft Gold geen garantie van betere prestaties bij lage belasting. Gold gaat namelijk over de prestatie bij 20%, 50% en 100% belasting. Geen idee waarom men dacht dat 100% belasting in de praktijk voorkomt. Later heeft men ingezien dat 10% belasting ook belangrijk is, daarom is die bij de "titanium" inbegrepen.
Helaas zijn er nog geen geschikte certificaten voor laag verbruik en zijn er nog helemaal geen titanium modellen met laag max vermogen. Het beste is daarom voordat je een voeding aanschaft te controleren wat de efficientie is bij het vermogen dat de computer het meest zal gaan verbruiken (vaak idle). Diverse sites testen de efficiency van voedingen. <60% efficiency bij 25W komt vaak voor. Normale ATX voedingen die zuinig zijn bij laag verbruik zijn schaars.
Een goede keuze voor onder 25W is de PicoPSU 160XT met zuinige 12V adapter. Die combinatie heeft >86% efficiency.
Helaas zijn er nog geen geschikte certificaten voor laag verbruik en zijn er nog helemaal geen titanium modellen met laag max vermogen. Het beste is daarom voordat je een voeding aanschaft te controleren wat de efficientie is bij het vermogen dat de computer het meest zal gaan verbruiken (vaak idle). Diverse sites testen de efficiency van voedingen. <60% efficiency bij 25W komt vaak voor. Normale ATX voedingen die zuinig zijn bij laag verbruik zijn schaars.
Een goede keuze voor onder 25W is de PicoPSU 160XT met zuinige 12V adapter. Die combinatie heeft >86% efficiency.
[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 07-01-2016 20:13 ]
Vroeger draaide een cpu natuurlijk altijd voluit. Ik heb nog ergens in de garage nog wel een sempron (socket A) staan die volgens mij idle gewoon evenveel zuipt als onder load. Maar dan nog is 100% natuurlijk niet echt een handig scenario
.
Ik kwam op de gold voeding uit (pricewatch: Seasonic G-series 360 watt) omdat het een haswell-ready voeding is. Het bleek namelijk dat bij te lage stroomafname diverse voedingen gewoon weigeren nog aan te gaan.
Achteraf trad hetzelfde probleem na 2 weken weer op, maar niet op debian. Er was dus ook nog een software matige factor. Andere versie van de AMD Catalyst rommel (14.12) loste het definitief op.
Overigens staat en valt die picopsu toch ook weer met de efficiëntie van je gebruikte 12 V adapter???
edit: Review, de 102W brick haalt slechts 76%. Ik heb nog een iets grotere nodig (piek 116W). In het gunstigste geval (84%) scheelt het 10% met een normale voeding. Dat komt neer op 2,5W bij 25W idle. Leuk maar niet baanbrekend, toch? Scheelt wel een hoop ruimte
. Als ik de E-350 ooit uit de NAS wegpensioneer dan zie ik voor een mini behuizing (htpc ofzo) wel voordelen.
Ik kwam op de gold voeding uit (pricewatch: Seasonic G-series 360 watt) omdat het een haswell-ready voeding is. Het bleek namelijk dat bij te lage stroomafname diverse voedingen gewoon weigeren nog aan te gaan.
Toen was de link met mijn standby probleem snel gelegd (1W suspend to ram). Die ging immers ook alleen aan na een power cycle (en dan eerst 10 seconde wachten tot alle stroom echt "op" is en de LED niet meer knippert).According to Intel's presentation at IDF, the new Haswell processors enter a sleep state called C7 that can drop processor power usage as low as 0.05A. Even if the sleeping CPU is the only load on the +12V rail, most power supplies can handle a load this low. The potential problem comes up when there is still a substantial load on the power supply's non-primary rails (the +3.3V and +5V). If the load on these non-primary rails are above a certain threshold (which varies by PSU), the +12V can go out of spec (voltages greater than +12.6V). If the +12V is out of spec when the motherboard comes out of the sleep state, the PSU's protection may prevent the PSU from running and will cause the power supply to "latch off". This will require the user to cycle the power on their power supply using the power switch on the back of the unit.
Achteraf trad hetzelfde probleem na 2 weken weer op, maar niet op debian. Er was dus ook nog een software matige factor. Andere versie van de AMD Catalyst rommel (14.12) loste het definitief op.
Overigens staat en valt die picopsu toch ook weer met de efficiëntie van je gebruikte 12 V adapter???
edit: Review, de 102W brick haalt slechts 76%. Ik heb nog een iets grotere nodig (piek 116W). In het gunstigste geval (84%) scheelt het 10% met een normale voeding. Dat komt neer op 2,5W bij 25W idle. Leuk maar niet baanbrekend, toch? Scheelt wel een hoop ruimte
[ Voor 52% gewijzigd door sdk1985 op 07-01-2016 21:55 ]
Verwijderd
Ja, maar is niet goedkoper in aanschaf en duurt heel lang om terug te verdienen.
Ik kan me verder ook niet aan de indruk onttrekken dat zo'n Pico PSU qua kwaliteit en degelijkheid een flink stuk achter loopt bij een goede ATX voeding.
Ik kan me verder ook niet aan de indruk onttrekken dat zo'n Pico PSU qua kwaliteit en degelijkheid een flink stuk achter loopt bij een goede ATX voeding.
Uiteraard. De sterkte van een keten hangt af van de zwakste schakel. Je moet een zuinige adapter kiezen.Overigens staat en valt die picopsu toch ook weer met de efficiëntie van je gebruikte 12 V adapter???
Die Edac adapter is zeer onzuinig en niet het overwegen waard. Kies beter een Level VI adapter met goede prestaties op 10% vermogen. Een FSP084-DMAA1 haalt 90% bij 22W.edit: Review, de 102W brick haalt slechts 76%.
De meeste normale ATX voedingen zijn met minder dan 65% niet zuinig bij 25W. Sommige halen de 50% niet eens. 74% of meer is zeldzaam.Ik heb nog een iets grotere nodig (piek 116W). In het gunstigste geval (84%) scheelt het 10% met een normale voeding.
Een goede adapter kan een kortdurende piek van +10% verwerken. PicoPSU is vooral geschikt voor computers die minder dan 25W verbruiken. Tot ongeveer 35W is er een grijs gebied en daarna zijn ATX voedingen beter, maar die zijn wel steeds moeilijker te vinden of te verkrijgen of in te passen (bijvoorbeeld wegens een afwijkend formaat).
@jcvjcvjcvjcv
De prijs voor een Mini-Box PicoPSU kit voor een 25W computer is gelijk aan die van de best presterende ATX voeding (die nu niet meer te koop is). Verschil is wel dat de PicoPSU veel zuiniger is.
Mini-Box PicoPSU's functioneren prima, komen goed uit uitgebreide kwalitatieve meettests en zijn al lang in gebruik. De kwaliteit van de constructie is uitstekend.
Er zijn wel andere merken die soms niet zo goed of slecht zijn, o.a. Chinese klonen. DC-DC voedingen zijn niet per definitie zuinig, dat vergt een goed ontwerp.
[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 08-01-2016 04:19 ]
Verwijderd
De Pico picoPSU-150 - XT heb ik tweedehands gekocht voor rond de €22 . Nog twee extra kabeltjes erbij gekocht en de Seasonic SSA-0601HE-12 voor €35.
Totaal zit ik dus op zo een €57 incl verzenden. Dit lijkt erg veel maar een goeie voeding kost ook snel 30 a 40 euro incl verzenden.
Totaal zit ik dus op zo een €57 incl verzenden. Dit lijkt erg veel maar een goeie voeding kost ook snel 30 a 40 euro incl verzenden.
Goedemorgen,
Ik zit al geruime tijd te zoeken naar een servertje die mijn nas gaat vervangen.
Nu kwam ik uit bij het volgende:
Wat moet hij kunnen?
Meerdere VM's draaien op Hyper-V.
* Plex server + Sabnzbd + Sickbeard/Sickrage
* Domain Controller
* Terminal Server (2 users)
* File Server (Raid-5)
Zou deze zo toereikend zijn?
Zou deze toereikend zijn om deze
Ik zit al geruime tijd te zoeken naar een servertje die mijn nas gaat vervangen.
Nu kwam ik uit bij het volgende:
1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 212,95 | € 212,95 |
1 | ASRock H170M Pro4S | € 88,11 | € 88,11 |
5 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 111,95 | € 559,75 |
1 | Lian Li PC-Q25B | € 133,- | € 133,- |
1 | Scythe Mugen 4 | € 38,95 | € 38,95 |
2 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA | € 87,- | € 174,- |
1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 96,90 | € 96,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.359,61 |
Wat moet hij kunnen?
* Domain Controller
* File Server (Raid-5)
Ja/misschien/nee.Spuitelf schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:22:
Wat moet hij kunnen?
* Domain Controller
* File Server (Raid-5)
Weet niet wat voor vm's en wat je met de vm's gaat doen. Maar qua plex kan je wel 4-5 streams tegelijkertijd draaien, maar dat is afhankelijk of er veel getranscoded moet worden. Ik heb een i5 3470 en kon met 5 streams tegelijkertijd spelen waarvan ik 2 streams sowieso had aan staan die problemen gaven met mijn oude CPU als enkele stream. Daarnaast heb ik ook sabzndb/sickrage/couchpotato en een enkele vm continue draaien. Weliswaar allemaal met ubuntu server icm virtualbox.
[ Voor 32% gewijzigd door Meneer iCy op 08-01-2016 13:02 ]
Sinds een paar maanden ben ik (oa met hier info te winnen) eigenaar van volgend setje:
Ik draai esxi 6, met een aantal vm's, oa freenas (ik geef de lsi constroller door) waardoor ik een 8 disk array heb.
Als ik nu het stroomverbruik meet (idle) kom ik rond de 100 a 110W uit aan het stopcontact..
Is dat in de lijn van de verwachtingen? kan ik zoiets verwachten met 10 (2 in mn esxi) wd green disks?
Of komt het stroomverbruik ergens anders van? mn CPU zou in de 20W idle zitten, IPMI zou ook wel wat verbruiken, etc..
ik zou de disks eventueel in spindown willen krijgen, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat door de lsi controller momenteel niet gaat. Dus een overstap naar een box enkel voor freenas behoort ook tot de opties, mits idle een pak naar beneden kan. Nu vind ik niet meteen een zuinig mobo/cpu combinatie die 8 sata poorten ter beschikking heeft, of mis ik er ?
Ik heb hier nog een ouder mobo liggen (met 8 sata aansluitingen)
pricewatch: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
met een A4-5300 CPU in, en daar meet ik 48W idle (met 1 oude wd green in). Lijkt me ook al vrij hoog te zijn, niet?
Is het de moeite om 2 schijven op te offeren om een B150 bordje te versieren (dewelke 6 sata poorten heeft)?
nieuwe hardware kost echter ook weer geld, en dan kan ik gans de boel maar misschien beter zo laten draaien?
Kortom, heel wat vragen, en ik hoop hier wat meningen en suggesties te sprokkelen, want ik kom er haast zelf niet meer uit.
1 | Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed | € 265,99 | € 265,99 |
1 | Supermicro X10SL7-F | € 269,- | € 269,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32 | € 228,50 | € 228,50 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 62,50 | € 62,50 |
1 | Crucial MX100 256GB | € 118,- | € 118,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 943,99 |
Ik draai esxi 6, met een aantal vm's, oa freenas (ik geef de lsi constroller door) waardoor ik een 8 disk array heb.
Als ik nu het stroomverbruik meet (idle) kom ik rond de 100 a 110W uit aan het stopcontact..
Is dat in de lijn van de verwachtingen? kan ik zoiets verwachten met 10 (2 in mn esxi) wd green disks?
Of komt het stroomverbruik ergens anders van? mn CPU zou in de 20W idle zitten, IPMI zou ook wel wat verbruiken, etc..
ik zou de disks eventueel in spindown willen krijgen, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat door de lsi controller momenteel niet gaat. Dus een overstap naar een box enkel voor freenas behoort ook tot de opties, mits idle een pak naar beneden kan. Nu vind ik niet meteen een zuinig mobo/cpu combinatie die 8 sata poorten ter beschikking heeft, of mis ik er ?
met een A4-5300 CPU in, en daar meet ik 48W idle (met 1 oude wd green in). Lijkt me ook al vrij hoog te zijn, niet?
Is het de moeite om 2 schijven op te offeren om een B150 bordje te versieren (dewelke 6 sata poorten heeft)?
nieuwe hardware kost echter ook weer geld, en dan kan ik gans de boel maar misschien beter zo laten draaien?
Kortom, heel wat vragen, en ik hoop hier wat meningen en suggesties te sprokkelen, want ik kom er haast zelf niet meer uit.

1W 24x7 kost per jaar ruwweg 2 euro, per jaar ben je aan electriciteit dus zo'n 200 euro kwijt voor je huidige server. Stel je zou er een andere server naast zetten waardoor je 50W zou besparen (wat je niet gaat halen, maar dat ter zijde) zou je per jaar 100 euro besparen.
WD greens verbruiken volgens de specsheet zo'n 3W in idle, voor 6 disks dus 18W en €36,- jaarlijkse besparing. Zeg dat je 150 euro uit moet geven aan nieuwe hardware heb je een jaar of 4 terugverdientijd. Lijkt me niet super interessant.
Als je iets wilt vervangen zou je nog kunnen kijken of je goedkoop een andere controller kunt kopen die wel spindown toe staat als je huidige controller daarvoor inderdaad het probleem is.
Misschien genoeg als zuinige server voor sommige doeleinden:
https://www.kickstarter.c...ard-super-comput/comments
Sneller dan de RPI2 en een snellere LAN interface, helaas nog steeds USB2.0 poorten.
Ik kon het niet laten om er een te bestellen. Nu nog een toepassing vinden..
Nog 13 dagen te gaan.
Sneller dan de RPI2 en een snellere LAN interface, helaas nog steeds USB2.0 poorten.
Ik kon het niet laten om er een te bestellen. Nu nog een toepassing vinden..
Nog 13 dagen te gaan.
Oh ja De PINEoeps schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:14:
Ik kon het niet laten om er een te bestellen. Nu nog een toepassing vinden..![]()
Nog 13 dagen te gaan.
Die heb ik paar maanden geleden al gebacked, was het helemaal vergeten
Krijg er ook 1 binnenkort; mooi speelgoed
I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net
Wat doen die sterretjes achter "gigabit" in de vergelijkingstabellen? Veel kans zit die gigabit-aansluiting op USB 2.0, net als bij de rPioeps schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:14:
Sneller dan de RPI2 en een snellere LAN interface
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Een terechte vraag, de details klinken leuk, vooral de 4k is een trekker. Totdat je de spec's goed leest en de hdmi out ver 1.4a is en dus max 30Hz is. Hij schijnt ook h256 te kunnen decoderen, maar geen idee of dit 8bit of 10bit decoding is.Paul schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:27:
[...]
Wat doen die sterretjes achter "gigabit" in de vergelijkingstabellen? Veel kans zit die gigabit-aansluiting op USB 2.0, net als bij de rPi
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Ik draai nu een aantal containers op een Ubuntu 15.10 Server. Werkt (bijna) allemaal als een zonnetje.
Echter wil ik ook wat andere (niet linux) vm's draaien om mee te spelen, maar daar heb ik dan KVM voor nodig.
Oplossing zou ProxMox kunnen zijn, maar dan zou ik moeten migreren.
Weet iemand of het mogelijk is om zonder data verlies makkelijk te migreren naar ProxMox?
Echter wil ik ook wat andere (niet linux) vm's draaien om mee te spelen, maar daar heb ik dan KVM voor nodig.
Weet iemand of het mogelijk is om zonder data verlies makkelijk te migreren naar ProxMox?
Ik draai het wat minder professioneel, virtualbox en om het makkelijk te houden een webinterface er naast (phpvirtualbox).HomeServ schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:18:
Ik draai nu een aantal containers op een Ubuntu 15.10 Server. Werkt (bijna) allemaal als een zonnetje.
Wellicht ook een optie voor jou.
Als de disks aleen maar 18W verbruiken, dan zit het verbruik voor de rest van syteem veel te hoog, voor zo'n systeem, 100(110)-18 = 82(92) W idle? Dat is veel te hoog voor een moderne Xeon. Als het is inderdaad zo, dan kan je wel heleboel te tweaken in die Supermicro (er zijn voorbelden hier geweest in dit topic) maar ik vermoed dat disks meer verbruiken dan 3W per stukDuskwither schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:47:[...]WD greens verbruiken volgens de specsheet zo'n 3W in idle, voor 6 disks dus 18W en €36,- jaarlijkse besparing.
Kan je apart het systeem verbruik meten, als je alle disks uit doet? Of op ene andere manier, wat is het makkelijkst.
Heb je 10 spinning disks in die ene machine? Allemaal WD green? Welk type LSI controller en welke firmware?Xistance schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:14:
Sinds een paar maanden ben ik (oa met hier info te winnen) eigenaar van volgend setje:
En bord met SATA kopen heeft geen zin, die kun je niet in passthrough zetten en dus heb je dan ook geen spindown.
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
dat zijn 8 disks die ik doorgeef naar freenas, en 2 in esxi zelf voor varia storage aan enkele vm's.|sWORDs| schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:57:
[...]
Heb je 10 spinning disks in die ene machine? Allemaal WD green? Welk type LSI controller en welke firmware?
En bord met SATA kopen heeft geen zin, die kun je niet in passthrough zetten en dus heb je dan ook geen spindown.
het zijn allemaal WD greens, en het is een LSI2308 controller, draaiend op IT mode (onlangs naar versie 20 geflashed iirc omdat freenas begon te klagen na een update).
ik zou op het nieuwe bord geen passthrough nodig hebben, dat zou enkel freenas draaien (geen esxi).
60-70 Watt voor controller (7-15) en disks (5.2) Koppel ze maar eens los en meet nog eens.
[ Voor 9% gewijzigd door |sWORDs| op 24-01-2016 13:43 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Ik draai ook zoiets, maar ik wil ook mijn data veilig stellen en er makkelijk bij kunnen. Ik zit nu dus een beetje te dubben wat ik wil doen. Tot nu toe heb ik twee opties die ik wil proberen:HomeServ schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:18:
-VM's draaien op Ubuntu Server + ZFS.
-VM's draaien op ESXi of KVM.
Ik wil VM's voor:
- 'media' VM, voor Plex, Sab, CP, Sonarr etc.
- 'internet' VM, met OpenVPN, OwnCloud etc
- 'backup' VM, met TimeMachine etc.
Ik ben dus benieuwd waarom jij voor de optie wilt gaan om alles te virtualiseren, en wat anderen hebben gedaan.
Ik heb nu (tijdelijk) Virtualbox met phpVirtualBox erop gezet voor de overige VM's.Cyleo schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:19:
[...]
Ik draai ook zoiets, maar ik wil ook mijn data veilig stellen en er makkelijk bij kunnen. Ik zit nu dus een beetje te dubben wat ik wil doen. Tot nu toe heb ik twee opties die ik wil proberen:
-VM's draaien op Ubuntu Server + ZFS.
-VM's draaien op ESXi of KVM.
Ik wil VM's voor:
- 'media' VM, voor Plex, Sab, CP, Sonarr etc.
- 'internet' VM, met OpenVPN, OwnCloud etc
- 'backup' VM, met TimeMachine etc.
Ik ben dus benieuwd waarom jij voor de optie wilt gaan om alles te virtualiseren, en wat anderen hebben gedaan.
Moet deze alleen nog in autostart modus krijgen en dan is het verhaaltje compleet.
Ik heb daarvoor deze aanwijzingen gebruikt: http://linuxhomeserverguide.com/server-config/CreateVM.phpHomeServ schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 17:19:
[...]
Ik heb nu (tijdelijk) Virtualbox met phpVirtualBox erop gezet voor de overige VM's.
Moet deze alleen nog in autostart modus krijgen en dan is het verhaaltje compleet.
(en ik gebruik Debian op m'n server). Hopelijk kan dit jou ook op weg helpen.
Ik heb hier een bijna vergelijkbare setup met een X9SCM-IIF moederbord, Xeon 1230v2, 7x WD Green, esxi 6, 1x SSD en 1x 2,5" disk en mijn verbruik met hdd spindown (dit is wel mogelijk met Freenas icm M1015 in passthrough) is ongeveer 50Watt.Xistance schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:14:
*knip*
Heb je in ESXI ook de low power optie gekozen en zijn ook ACPI-P en ACPI-C geactiveerd?
Ok vind 50 watt Voor zo systeem met alle disks Niet draaiend Nogaal hoog, ik zou 30, misch. 20 verwachten. Heb je geprobeert om allies in de bios uit te schakkelen wat niet no dig is, etc.?
Een supermicro Xeon op 20W? Dat wil ik zien... Supermicro maakt top borden, maar zuinig zijn ze niet. (o.a. door iKVM)
Even niets...
Idd de iKVM verbruikt, terwijl hij wacht op t magische commando, zo'n 4 W (ooit eens gemeten met een knaken meterje aan een SuperMicro X9SCM-F bordje.FireDrunk schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:08:
Een supermicro Xeon op 20W? Dat wil ik zien... Supermicro maakt top borden, maar zuinig zijn ze niet. (o.a. door iKVM)
Advies gevraagd:
Nieuwe server is in aankomst. Om zo'n laag mogelijk verbruik te realiseren ben ik bereid om eens naar andere hypervisors te kijken in plaats van mijn oude vertrouwde ESXi omgeving.
ZFS is een must voor mij omdat ik van FreeNAS af kom.
vtd/passthrough is een must vanwege usb energie P1 kabel, usb card reader en usb rfxcom (Domoticz).
Eventuele uitbreiding naar een tweede host moet ook mogelijk zijn. Ik heb werkelijk waar geen idee of dat het ook met Ubuntu kan?
Heb al een beetje zitten lezen:
- Windows Server (2012 R2 Hyper-V)
- Ubuntu KVM (Unbuntu server)
- Ubuntu Docker (ubuntu server)
Ubuntu heeft een groot scala aan mogelijkheden waardoor ik ik op dat gebied lastig een keuze kan maken.
Ik heb een fork gezien genaamd WattOS?
Daarnaast hoor ik iets over RancherOS.
Zo ver ik weet kan ik ZFS gemakkelijk realiseren op Linux.
Via Windows Server zou ik een VM moeten aanmaken en de disks via passthrough moeten configureren.
Anyone nog andere ideeën?
Nieuwe server is in aankomst. Om zo'n laag mogelijk verbruik te realiseren ben ik bereid om eens naar andere hypervisors te kijken in plaats van mijn oude vertrouwde ESXi omgeving.
ZFS is een must voor mij omdat ik van FreeNAS af kom.
vtd/passthrough is een must vanwege usb energie P1 kabel, usb card reader en usb rfxcom (Domoticz).
Eventuele uitbreiding naar een tweede host moet ook mogelijk zijn. Ik heb werkelijk waar geen idee of dat het ook met Ubuntu kan?
Heb al een beetje zitten lezen:
- Windows Server (2012 R2 Hyper-V)
- Ubuntu KVM (Unbuntu server)
- Ubuntu Docker (ubuntu server)
Ubuntu heeft een groot scala aan mogelijkheden waardoor ik ik op dat gebied lastig een keuze kan maken.
Ik heb een fork gezien genaamd WattOS?
Daarnaast hoor ik iets over RancherOS.
Zo ver ik weet kan ik ZFS gemakkelijk realiseren op Linux.
Via Windows Server zou ik een VM moeten aanmaken en de disks via passthrough moeten configureren.
Anyone nog andere ideeën?
Docker doet geen PCIe of USB Passthrough volgens mij, dus die zou afvallen.
KVM doet alles wat je wil, maar VirtualBox ook, omdat je voor USB passthrough helemaal geen VT-d nodig hebt.
Als je dan in je host ZFS doet, en als 'HyperVisor' VirtualBox kiest, kan je gewoon je USB devices doorgeven.
Eerlijk gezegd zou ik geen ZFS durven draaien onder Hyper-V dmv physical disk passthrough. Ik zie hier weinig mensen die dat hebben, en ervaring leert mij dat Windows toch soms nog wel anders werkt dan Linux op dat gebied.
Beste oplossing in mijn ogen voor jou lijkt mij dus: Linux icm KVM, of Linux icm VirtualBox.
(En denk niet dat VirtualBox traag is omdat het geen Type 0 hypervisor is, dat zal je nog vies tegenvallen
)
En of je nou Ubuntu, CentOS, of iets anders gebruikt, KVM blijft hetzelfde.
KVM doet alles wat je wil, maar VirtualBox ook, omdat je voor USB passthrough helemaal geen VT-d nodig hebt.
Als je dan in je host ZFS doet, en als 'HyperVisor' VirtualBox kiest, kan je gewoon je USB devices doorgeven.
Eerlijk gezegd zou ik geen ZFS durven draaien onder Hyper-V dmv physical disk passthrough. Ik zie hier weinig mensen die dat hebben, en ervaring leert mij dat Windows toch soms nog wel anders werkt dan Linux op dat gebied.
Beste oplossing in mijn ogen voor jou lijkt mij dus: Linux icm KVM, of Linux icm VirtualBox.
(En denk niet dat VirtualBox traag is omdat het geen Type 0 hypervisor is, dat zal je nog vies tegenvallen
[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 01-02-2016 13:02 ]
Even niets...
Hoe experimenteel wil je het hebben? Hyper-V doet ook (bijna) physical device passthrough (met VT-d)!
http://blogs.technet.com/...te-device-assignment.aspx
http://blogs.technet.com/...machines-and-devices.aspx
met Linux integratie
http://blogs.technet.com/...ent-guests-and-linux.aspx
met Linux integratie
while (! ( succeed = try ()));
Oh wauw! Eindelijk VT-d Support in Windows! Microsoft is eindelijk leuk bezig met Server 2016
Even niets...
FireDrunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:01:
Docker doet geen PCIe of USB Passthrough volgens mij, dus die zou afvallen.
(En denk niet dat VirtualBox traag is omdat het geen Type 0 hypervisor is, dat zal je nog vies tegenvallen)
Thanks voor de reacties. Wat ik vooral in mijn achterhoofd wil hebben is het verbruik van de machine(s) en de mogelijkheid tot een tweede host mocht ik in de toekomst te weinig resources hebben.hans_lenze schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:05:
Hoe experimenteel wil je het hebben? Hyper-V doet ook (bijna) physical device passthrough (met VT-d)!
met Linux integratie
Ik heb 0.0 ervaring met KVM, VirtualBox of Docker. ESXi en Hyper-V daar in tegen.. Maar ik ben niet bang om die uitdaging aan te gaan.
VirtualBox is echt poep simpel. Dat werkt onder Linux precies hetzelfde als onder Windows.
KVM kan iets uitdagender zijn omdat de GUI's (en ook de commandline tools) wat spartaanser zijn.
VirtualBox heeft zijn tools echt goed op orde, ook via de CLI kan je super veel managen.
KVM kan iets uitdagender zijn omdat de GUI's (en ook de commandline tools) wat spartaanser zijn.
VirtualBox heeft zijn tools echt goed op orde, ook via de CLI kan je super veel managen.
Even niets...
Ik neigde naar KVM, maar ga mij eens verder verdiepen in VirtualBox.FireDrunk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:13:
VirtualBox is echt poep simpel. Dat werkt onder Linux precies hetzelfde als onder Windows.
Xen is ook nog een mogelijkheid, maar ik lees overal dat die niet zuinig met zijn energie om gaat!
Tja, als je een goede Linux kernel draait (recente) merk je weinig van de virtualisatie (anders dan de extra load).
Even niets...
Dit topic is gesloten.