Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Daarbij 25w voor de server nu = 111.4w
Dan is een 300w best wel overkill en zou een 150-160w voeding beter zijn?
Ook omdat de server idle dan (geschat) rond de 50w uitkomt?
[ Voor 12% gewijzigd door stuffer op 07-11-2015 13:03 ]
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Xbitlabs meet een spin-up verbruik van 1,6A op de 12V voor een WD Red WD20EFRX 2TB, dat is dus 6,4A voor 4 HDD's wat uitkomt op 76,8W voor de HDD's alleen op de 12V tijdens spin-up, rest van de PC kan zo maar ook 50W verbruiken dan, dus een PicoPSU zou ik niet naar kijken.
160W PicoPSU met adapter is namelijk gewoon erg duur en niet eens heel bijzonder zuinig, daarnaast is de kwaliteit en prestatie vergeleken met een ATX PSU van dezelfde prijs gewoon bagger.
Als je een voeding zoekt met een zo hoog mogelijk rendement bij lage vermogens moet je kijken naar de Cooler Master VSM serie, die heeft namelijk een heel hoog rendement in vergelijking met andere ATX voedingen bij zo'n 40W.
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
TechPowerUp meet hier een rendement van 87,7% bij 39.65W DC: https://www.techpowerup.c...CoolerMaster/V550S/6.html
AMD Nieuwsdiscussie
Ok, dat is interessant leesvoer. Thanx daarvoor. Ik had nl nog in mijn hoofd dat hoger vermogen niet altijd beter is.-The_Mask- schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:16:
[afbeelding]
Xbitlabs meet een spin-up verbruik van 1,6A op de 12V voor een WD Red WD20EFRX 2TB, dat is dus 6,4A voor 4 HDD's wat uitkomt op 76,8W voor de HDD's alleen op de 12V tijdens spin-up, rest van de PC kan zo maar ook 50W verbruiken dan, dus een PicoPSU zou ik niet naar kijken.
160W PicoPSU met adapter is namelijk gewoon erg duur en niet eens heel bijzonder zuinig, daarnaast is de kwaliteit en prestatie vergeleken met een ATX PSU van dezelfde prijs gewoon bagger.
Als je een voeding zoekt met een zo hoog mogelijk rendement bij lage vermogens moet je kijken naar de Cooler Master VSM serie, die heeft namelijk een heel hoog rendement in vergelijking met andere ATX voedingen bij zo'n 40W.
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
TechPowerUp meet hier een rendement van 87,7% bij 39.65W DC: https://www.techpowerup.c...CoolerMaster/V550S/6.html
Maar met een hoog rendement bij zo'n laag vermogen ga ik deze zeker in overweging nemen.
Nog meer leesvoer voor over de voeding:
http://nl.hardware.info/r...view-gold-zoals-het-hoort
[ Voor 5% gewijzigd door stuffer op 07-11-2015 13:38 ]
*** NIKS ***
Dan is een picoPSU niet de meest gunstige oplossing omdat het verbruik hoger is dan 25W. De picoPSU-160-XT is op zich niet zo duur, maar je moet er ook een goede AC/DC adapter bij kopen en extra SATA voedingskabels, dat komt bij elkaar op 78 euro inclusief verzend, plus de kosten van de extra kabels. Een redelijk zuinige Leicke 120W adapter is niet duur, maar niet de zuinigste. Vermijd in ieder geval gekoelde Edac adapters.
Onzuinige adapters zijn desastreus voor de uiteindelijke prestatie omdat die voor het grootste deel het totaalverbruik bepalen, de picoPSU zelf heeft zeer hoge efficientiewaarden. Er zijn nu langzaamaan adapters met de laatste nieuwe Level VI op de markt aan het komen, maar ze zijn niet makkelijk retail te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 07-11-2015 13:47 ]

Daar gaan ook zeker wat reviews van de picoPSU gelezen worden mbt hoe die zich houdt bij bepaalde belastingen.
Ik zie nu in ieder geval weer door de bomen het bos
*** NIKS ***
Maar ik kan je nu al vertellen dat een PicoPSU incl. adapter nooit tegen een Cooler Master V450SM op kan qua kwaliteit, prestaties en rendement boven de 40W DC. PicoPSU's zijn alleen interessant als je verbruik voor het overgrote deel onder de 30W DC zal liggen, richting de 20W DC en/of je gewoon geen ruimte hebt voor een ATX PSU.
Voor jouw is het helemaal niet interessant om te kijken naar een PicoPSU. De behuizing heeft gewoon ruimte voor een ATX PSU. Qua verbruik zal een efficiënte ATX PSU waarschijnlijk ook interessanter zijn. En dan heb je ook nog de aanschaf prijs welke niet echt lager zal zijn voor een PicoPSU, verkrijgbaarheid en garantie afhandeling zal bij een goede adapter en PicoPSU ook niet gemakkelijk zijn. En de kwaliteit en prestaties van een PicoPSU zijn echt slecht in vergelijking met een high-end ATX PSU.
Eigenlijk is er voor jouw dus helemaal geen één reden te vinden waarom je überhaubt een PicoPSU zou moeten overwegen.
AMD Nieuwsdiscussie
Nee, 12V. 5V wordt volgens de documentatie niet gebruikt door dit model harde schijf.-The_Mask- schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:58:
Dat van mij gaat alleen over de belasting op de 12V en volgens mij heeft mrmrmr het over het totale verbruik dus incl. de 5V.
AMD Nieuwsdiscussie
Daar noem je idd ook mijn overwegingen om de beste voeding te nemen waar ik het langst plezier van heb.-The_Mask- schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:58:
Dat van mij gaat alleen over de belasting op de 12V en volgens mij heeft mrmrmr het over het totale verbruik dus incl. de 5V.
Maar ik kan je nu al vertellen dat een PicoPSU incl. adapter nooit tegen een Cooler Master V450SM op kan qua kwaliteit, prestaties en rendement boven de 40W DC. PicoPSU's zijn alleen interessant als je verbruik voor het overgrote deel onder de 30W DC zal liggen, richting de 20W DC en/of je gewoon geen ruimte hebt voor een ATX PSU.
Voor jouw is het helemaal niet interessant om te kijken naar een PicoPSU. De behuizing heeft gewoon ruimte voor een ATX PSU. Qua verbruik zal een efficiënte ATX PSU waarschijnlijk ook interessanter zijn. En dan heb je ook nog de aanschaf prijs welke niet echt lager zal zijn voor een PicoPSU, verkrijgbaarheid en garantie afhandeling zal bij een goede adapter en PicoPSU ook niet gemakkelijk zijn. En de kwaliteit en prestaties van een PicoPSU zijn echt slecht in vergelijking met een high-end ATX PSU.
Eigenlijk is er voor jouw dus helemaal geen één reden te vinden waarom je überhaubt een PicoPSU zou moeten overwegen.
Prijs/kwaliteit verhouding.
Levering/garantie afhandeling.
Maar ook zeker de efficientiewaarden omdat het toch een "alleskunnende" en zuinige server moet zijn.
Voor mij is dit ook een nieuw hoofdstuk waar ik me in aan het verdiepen ben.
Deze server is deels ook met "oude" hardware gebouwd waar de PicoPSU ook uit de doos ongebruikte hardware kwam (heeft lang dienst gedaan voor een HTPC) en is de keuze op de kast af te leiden aan het aantal disken die ik wil kunnen behuizen.
Achteraf gezien had ik geen rekening gehouden met een andere voeding (dus ook niet met de ruimte) maar de kast geeft me in ieder geval genoeg mogelijkheden
*** NIKS ***
Zelfde typenummer. De meting is blijkbaar gedaan op de 5V en 12V rails volgens de beschrijving in de Xbitlabs test. Misschien zat er nog een andere verbruiker op.
Wat ze ook schrijven is dat de harde schijven een voor een opstarten. Het verbruiksoverlap van diverse PC onderdelen scheelt wellicht in het maximaal benodigde totaal.
AMD Nieuwsdiscussie
Een leicke adapter kost 30euro.
Dus prijstechnisch valt het mee.
Al was het verschil bij mij 2-3w in verhouding met de be quiet system power 300, maar dat is volgens mij niet de meest zuinige.
groter probleem is de aanschafrpijs van die CM, die is niet mals met 74,80. En vraag me af of het verschil echt groot is met de Be quiet die maar 39,70euro kost.
Bovendien dacht ik dat de voeding altijd het effectiefst is tussen de 20-80% load, dat is bij die CM nog altijd 90w.
Mijn leicke+pico is ook niet de heilige graal, de psu is maar 120w en ik meet daar ruim boven. Voltcraft energie check 3500 (wat volgens mij een goede is)
Had de seasonic 360w trouwens niet betere prestaties op laag verbruik tov van die CM?
pricewatch: Seasonic G-series 360 watt
Ook zie ik toch een flink aantal 300w gold voedingen, die zouden in potentie ook beter moeten zijn.
http://tweakers.net/categ...m9KgqWmyNLTTvwkirqsMKSUPg
Jammer dat je van de week niet met die suggestie kwam. Ik heb ondertussen de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt op proef om een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W te vervangen. Reden zit hem overigens niet in het stroomverbruik maar in het feit dat de Be Quiet na langdurige standby niet meer wakker wordt.-The_Mask- schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:58:
Met 5 schijven en een SSD heb ik het volgende gemeten:
Uit: 1 vs 0.5 (wisselend tussen 0 en 1)
Boot piek: 117 vs 103
idle: 25 vs 24,5
load schijven uit: 36 vs 35
load schijven aan: 64 vs 58
Let wel dat de power factor nooit 1 is in deze metingen. Bij de 25W metingen is die +- 0.65. Meter is een Cresta die ooit bij HWI als beste uit de test kwam.
Mocht standby nu wel goed werken dan ga ik waarschijnlijk 80% energie besparen tov de 25W 24/7.
[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 07-11-2015 20:36 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Voor die bedragen ga je nooit iets fatsoenlijks krijgen. Een goede PicoPSU presteert hooguit redelijk, maar een goedkope presteert vaak erg beroerd die wil je echt niet in je PC hebben.Sinned123 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 16:56:
De picopsu waarvan ik een link heb gepost is dezelfde als die ik heb en kost nu maar 15,50$ bij die verkoper bij ebay.
Een leicke adapter kost 30euro.
Dus prijstechnisch valt het mee.
In de levensduur van de voeding wordt het gemakkelijk terug verdiend. Als de server 40W DC verbruikt heb je tussen beide voedingen zo maar een verschil van 7W en dat is ongeveer 14 euro per jaar, is het verbruik hoger loopt het verschil nog sneller op.En vraag me af of het verschil echt groot is met de Be quiet die maar 39,70euro kost.
Nee dat is onzin.Bovendien dacht ik dat de voeding altijd het effectiefst is tussen de 20-80% load, dat is bij die CM nog altijd 90w.
Nee, dit is aardig minder efficiënt.Had de seasonic 360w trouwens niet betere prestaties op laag verbruik tov van die CM?
pricewatch: Seasonic G-series 360 watt
Nee zijn allemaal minder efficiënt.Ook zie ik toch een flink aantal 300w gold voedingen, die zouden in potentie ook beter moeten zijn.
http://tweakers.net/categ...m9KgqWmyNLTTvwkirqsMKSUPg
Net alsof ik elk topic volg, dit topic lees ik weinig, maar als je dit topic gevolgd had had je gezien dat het al meermaals gepost is dus je kon het gewoon weten. Daarnaast als je de vraag gesteld had in het juiste topic had je ook gewoon hetzelfde antwoord gekregen.sdk1985 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:34:
[...]
Jammer dat je van de week niet met die suggestie kwam.
Probleem in het 5Vsb circuit, waarschijnlijk een condensator.Reden zit hem overigens niet in het stroomverbruik maar in het feit dat de Be Quiet na langdurige standby niet meer wakker wordt.
De Cresta kan sowieso niet goed je standby verbruik meten, dus als je hiervoor een hoog verbruik zag lag dat eerder aan de meter dan aan de voeding.Mocht standby nu wel goed werken dan ga ik waarschijnlijk 80% energie besparen tov de 25W 24/7.
AMD Nieuwsdiscussie
Rustig maar, je neemt me iets te serieus-The_Mask- schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:49:
Net alsof ik elk topic volg, dit topic lees ik weinig, maar als je dit topic gevolgd had had je gezien dat het al meermaals gepost is dus je kon het gewoon weten. Daarnaast als je de vraag gesteld had in het juiste topic had je ook gewoon hetzelfde antwoord gekregen.
Door het standby probleem had ik standby al meer dan een jaar volledig uit staan. Mijn NAS staat dus 24/7 aan met minimaal 25W. Als het goed is kan hij nu weer gewoon uit na x minuten idle. Vandaar de "besparing". Het lijkt nu goed te gaan dus ik denk dat ik de voeding vanavond even inbouw en dan kijk of hij morgen ochtend wakker kan worden.-The_Mask- schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:49:
De Cresta kan sowieso niet goed je standby verbruik meten, dus als je hiervoor een hoog verbruik zag lag dat eerder aan de meter dan aan de voeding.
Maar impliceer je nu dat het met een nieuwe Be Quiet voeding van 35 euro ook opgelost is?
Er is maar een picoPSU, de modellen van fabrikant Mini-Box. Ik ben het totaal niet eens met je stelling dat een picoPSU "hooguit redelijk" presteert. Het is een van de beste DC DC voedingen en zeer zuinig bij laag verbruik. Dat is aangetoond in tests met goede AC/DC adapters.-The_Mask- schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:49:
Een goede PicoPSU presteert hooguit redelijk, maar een goedkope presteert vaak erg beroerd die wil je echt niet in je PC hebben.
Chinese klonen en ook die van het merk Straecom ("nano") kun je wel beter links laten liggen. Die komt in tests niet in de buurt van de Mini-Box picoPSU's. Ze kunnen slechter presteren dan gewone ATX voedingen.
Voor elke situatie is er een meest geschikte voeding, qua prijs en qua zuinigheid.
Het is niet nodig bang te zijn (of gemaakt te worden) voor de kwaliteit van een voeding, die zijn tegenwoordig wel in orde voor de bekende merken. Zoek altijd naar een goede review, dan kun je zien wat de afwijkingen zijn.
Recente reviews kun je vinden op:
http://hardware.info
http://www.computerbase.de
@sdk1985
Bij een verbruik van 25W,zou ik aangeraden hebben de picoPSU te kiezen. Er zijn geen normaal formaat ATX voedingen die in de buurt komen bij 84,6% efficientie die deze voeding kan leveren (bij de test is het . De Cooler Master VS Series V450 doet 81,1% bij 22,5W is qua prijs vergelijkbaar. Hoewel een goede waarde voor een ATX voeding (meestal wordt 80% niet eens gehaald door de betere modellen en <75% komt veel meer voor), kan de Cooler Master niet tippen aan de picoPSU.
Als je idle dubbel zoveel verbruikt, bijvoorbeeld 50W, dan is een Cooler Master VS Series V450 te verkiezen boven een picoPSU-90, het is dan respectievelijk 89,2 tegen 86,3%. Dan is de situatie dus omgekeerd.
Echte zuinige servers gebruiken dus een picoPSU.
Een goede adapter vinden en kopen is trouwens een lasting karwei, ze worden weinig getest en vaak lastig tot zeer lastig verkrijgbaar.
Dat webshops erg summier zijn met de informatie helpt ook niet.
Idle kan trouwens dan nog wel rond de 20w zitten, maar tijdens het opspinnen van de disk is dat 100+, dat probleem heb ik zelf ook.
Zit je dan met je 120w adapter, of je moet al gelijk staggered spinup gaan gebruiken (wat ik niet zie zitten met een raid set)
@themask: ok duidelijk de voedingen zijn blijkbaar getest op laag verbruik.
Het lijkt me trouwens wel sterk dat de CM voeding 7w minder verbruikt op 20-25w (want daar is waar we het over hadden)
Met 7w verschil haal je het inderdaad in een paar jaar eruit, gaat het naar minder dan 5w verschil dan word wel een mindere keus, behalve als je kost wat kost zo laag mogelijk wil zitten natuurlijk.
[ Voor 47% gewijzigd door Sinned123 op 07-11-2015 23:48 ]
Als het de 5Vsb condensators zijn is het ook opgelost met 1, 2 of 3 condensators van minder dan 2 euro waarschijnlijk.sdk1985 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:12:
[...]
Maar impliceer je nu dat het met een nieuwe Be Quiet voeding van 35 euro ook opgelost is?
Alle andere worden ook PicoPSU's genoemd, net als iedereen een verstelbare moersleutel een Baco noemt en een peripheral power connector een molex.mrmrmr schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:34:
[...]
Er is maar een picoPSU, de modellen van fabrikant Mini-Box.
Nou als jij één review hebt waaruit blijkt dat de prestaties (ripple onderdrukking, spanningsregulatie, transient response, beveiligingen, etc) goed zijn dan heb ik wel een hand vol waaruit blijkt dat PicoPSU's in verhouding tot gelijk geprijsde ATX voedingen meestal maar matig zijn.Ik ben het totaal niet eens met je stelling dat een picoPSU "hooguit redelijk" presteert. Het is een van de beste DC DC voedingen en zeer zuinig bij laag verbruik. Dat is aangetoond in tests met goede AC/DC adapters.
Dat is absoluut niet waar, er zijn absoluut nog steeds slechte voedingen te koop ook van de bekende merken.Het is niet nodig bang te zijn (of gemaakt te worden) voor de kwaliteit van een voeding, die zijn tegenwoordig wel in orde voor de bekende merken. Zoek altijd naar een goede review, dan kun je zien wat de afwijkingen zijn.
HWI heeft nog nooit een serieuze review geschreven, Computerbase heeft wel leuke reviews.
AMD Nieuwsdiscussie
Zie hier en hier en hier.
De wat minder goede Leicke 120W is wel een betaalbare optie als je ervoor zorgt dat de pieken binnen de perken blijven. +10% voor even kan waarschijnlijk wel, maar meer zou ik niet belasten.
Andere goede adapters zijn moeilijk in retail te verkrijgen (kijk eens naar een Level VI van FSP Group).
Zoals ik al zei er is geen review waar ze goed uit komen in vergelijking met een gelijk geprijsde ATX voeding.mrmrmr schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:05:
Kom maar met bewijzen.
Zie bijvoorbeeld http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=207
Het rendement is trouwens hier minder van toepassing, dat is getest op 115V, met 230V haal je bij lage vermogens bijna altijd een lager rendement. Dus qua rendement zullen ze hier er wat beter uitkomen dan bij ons op 230V.
Maar zoals je kunt zien doen ze het vrij matig met spanningsstabiliteit en ripple, transient response en beveiligingen worden niet eens meegenomen in deze review en ga er maar vanuit dat ze daar ook echt niet goed uitkomen.
Het is een bewuste keuze van hun om kwantiteit boven kwaliteit te kiezen in hun reviews, waarom mag daar geen kritiek op komen? Ik ben namelijk van mening dat je iets goed moet doen en anders aan een ander overlaten. Hun kiezen bewust hiervoor dus mag er geen kritiek op komen?Afkraken van HWI zoals jij doet, kan niet door de beugel.
AMD Nieuwsdiscussie
Efficiency 9.5
Regulation 10
Ripple 10
Total Score 10
De test van hardware.info en andere testers laten duidelijk zien dat de picoPSU uitstekend presteert. Daar waar dat niet zo is ligt het vaak aan de adapter die men erbij heeft gebruikt, zoals onzuinige Edac's, maar ook onnauwkeurige meetapparatuur zoals SunMoon. De test van hardware.info laat zien wat de invloed op de prestaties is bij gebruik van de onzuinige Edac versus de zuinige Seasonics. Dit wordt bevestigd door de tests van JonnyGuru.
De picoPSU's worden al jaren gebruikt met goede resultaten en reviews.
Soms wordt er een slechte adapter getest met een Mini-box picoPSU, dat is dan zichtbaar door bijvoorbeeld ripple op 12V (die doorgegeven wordt door de adapter), terwijl de 3.3 en 5V wel goed zijn.
Inhoudelijke kritiek op een test van hardware.info kun je wel geven, maar dan wel met onderbouwing en zonder onware dingen te zeggen zoals dat ze nog nooit een serieuze review zouden hebben geschreven.
Vooral vanwege de hoge piekbelasting die ver boven mijn leicke brick heen gaan.
Aangezien de leicke niet de beste keus was en ik een fake pico gebruikte, verwacht ik stiekem wel onder me oude setup te komen.
Zeker omdat de be quit system power er maar 2-3w boven zat.
Er is echter wel een 2,5" disk bijgekomen, die eventuele downloads gaat verwerken.
Niet makkelijk te vergelijken maar wil de zelfde gaan aanschaffen voor mijn setup (door het advies van afgelopen week). Thanx voor The Mask!
Heb namelijk nu een picopsu die te weinig levert voor wat ik wil.
Setup nu wat ik wil voeden:
stuffer in "Het grote zuinige server topic"
Nu zonder de WD reds is 35 (op dit moment)
[ Voor 22% gewijzigd door stuffer op 12-11-2015 21:00 ]
*** NIKS ***
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 34,- | € 34,- |
1 | ASRock H87M-ITX | € 0,- | € 0,- |
4 | HGST Deskstar 7K4000, 4TB | € 170,50 | € 682,- |
1 | Fractal Design Define R4 Arctic White - Window | € 104,50 | € 104,50 |
1 | Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11 | € 37,95 | € 37,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,95 | € 32,95 |
1 | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 891,40 |
Daar komt nu dus de V450 voeding voor in de plaats en er is een 2TB 2,5" van Samsung bijgekomen (uit deze behuizing pricewatch: Seagate Backup Plus Slim 2TB Zwart ) voor onder andere downloads en backup van belangrijke data. Even afgezien van een usb drive die ook backups neemt.
Ik kijk nog naar online backup, want als het huis af fikt ben ik alsnog alle foto's kwijt.
PicoPSU vindt ik niet heel handig, dan zit ik met een gat in mijn ATX kast. Met de huidige 5 schijven piek ik rond de 106W (gold) en 113W (be quiet). Er kan nog een 6e schijf bij.mrmrmr schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:34:
@sdk1985
Bij een verbruik van 25W,zou ik aangeraden hebben de picoPSU te kiezen. Er zijn geen normaal formaat ATX voedingen die in de buurt komen bij 84,6% efficientie die deze voeding kan leveren (bij de test is het . De Cooler Master VS Series V450 doet 81,1% bij 22,5W is qua prijs vergelijkbaar. Hoewel een goede waarde voor een ATX voeding (meestal wordt 80% niet eens gehaald door de betere modellen en <75% komt veel meer voor), kan de Cooler Master niet tippen aan de picoPSU.
Als je idle dubbel zoveel verbruikt, bijvoorbeeld 50W, dan is een Cooler Master VS Series V450 te verkiezen boven een picoPSU-90, het is dan respectievelijk 89,2 tegen 86,3%. Dan is de situatie dus omgekeerd.
Echte zuinige servers gebruiken dus een picoPSU.
Die VS V450 scoort inderdaad opvallend goed in de test! Die had ik best willen overwegen. De Seasonic G-450 doet 72,6 ipv 81,1 dus dat is inderdaad de moeite. Dat zou dan 2,375 W moeten schelen. Bij de hele dag aan zou dat dan 4 euro per jaar kosten. Alleen staat de NAS 80% van de dag in suspend to ram dus dan blijft er 80 eurocent per jaar van over. Ik kan de Seasong G-360 er in ieder geval niet voor terug sturen
Wat dat betreft is het instellen van een goede wake-on-lan (niet met magic packet maar op activiteit) de grootste stroombesparing die je kunt doen. Het is redelijk onzinnig om je NAS de hele dag 25W idle te laten draaien als het ook <2W kan zijn.
Op Windows 7 werkt dit out of the box goed (één vinkje), op Debian heb ik het gevoel dat het nog niet heel consistent werkt. Ik gebruik het pas 3 dagen en soms weigert de NAS wakker te worden via netwerk traffic. Maar in Debian heb ik iets raars dat het OS de Wake on Lan flag terug zet naar g (magic packet only) dus mogelijk krijg ik dit nog opgelost.
[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 12-11-2015 21:40 ]
22.7w als de 5schijven een spindown krijgen.Sinned123 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:34:
Had het afgelopen zaterdag al gepost.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1820 Boxed € 34,- € 34,- 1 ASRock H87M-ITX € 0,- € 0,- 4 HGST Deskstar 7K4000, 4TB € 170,50 € 682,- 1 Fractal Design Define R4 Arctic White - Window € 104,50 € 104,50 1 Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11 € 37,95 € 37,95 1 be quiet! System Power 7 300W € 32,95 € 32,95 1 Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 891,40
Daar komt nu dus de V450 voeding voor in de plaats en er is een 2TB 2,5" van Samsung bijgekomen (uit deze behuizing pricewatch: Seagate Backup Plus Slim 2TB Zwart ) voor onder andere downloads en backup van belangrijke data. Even afgezien van een usb drive die ook backups neemt.
Ik kijk nog naar online backup, want als het huis af fikt ben ik alsnog alle foto's kwijt.
47.9w als ze draaien, hoger als er acces plaats vind.
Op zich ben ik tevreden alleen elke keer als de ipad word aangeraakt dat gaan die schijven uit hun slaap
Dit alles op xpenology trouwens en een sata pci-e kaart
http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_1618.html ?sdk1985 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:35:
[...]
PicoPSU vindt ik niet heel handig, dan zit ik met een gat in mijn ATX kast. Met de huidige 5 schijven piek ik rond de 106W (gold) en 113W (be quiet). Er kan nog een 6e schijf bij.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Lekker zuinig en klein. De NUC zal gebruikt worden met ESXi om een paar VM's (tegelijk) te draaien.
(De nieuwe NUC's (Skylakel?) zijn nog aan de prijs, ik wacht nog wel even tot dat de prijs daalt)
1 | Toshiba MQ01ABB, 2TB | € 81,- | € 81,- |
1 | Intel NUC NUC6I5SYH | € 449,95 | € 449,95 |
1 | Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/16 | € 101,- | € 101,- |
1 | Crucial MX200 M.2 60mm 250GB | € 99,53 | € 99,53 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 731,48 |
gaan bij jou wel je schijven goed naar spin down?sdk1985 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:35:
[...]
PicoPSU vindt ik niet heel handig, dan zit ik met een gat in mijn ATX kast. Met de huidige 5 schijven piek ik rond de 106W (gold) en 113W (be quiet). Er kan nog een 6e schijf bij.
Die VS V450 scoort inderdaad opvallend goed in de test! Die had ik best willen overwegen. De Seasonic G-450 doet 72,6 ipv 81,1 dus dat is inderdaad de moeite. Dat zou dan 2,375 W moeten schelen. Bij de hele dag aan zou dat dan 4 euro per jaar kosten. Alleen staat de NAS 80% van de dag in suspend to ram dus dan blijft er 80 eurocent per jaar van over. Ik kan de Seasong G-360 er in ieder geval niet voor terug sturen.
Wat dat betreft is het instellen van een goede wake-on-lan (niet met magic packet maar op activiteit) de grootste stroombesparing die je kunt doen. Het is redelijk onzinnig om je NAS de hele dag 25W idle te laten draaien als het ook <2W kan zijn.
Op Windows 7 werkt dit out of the box goed (één vinkje), op Debian heb ik het gevoel dat het nog niet heel consistent werkt. Ik gebruik het pas 3 dagen en soms weigert de NAS wakker te worden via netwerk traffic. Maar in Debian heb ik iets raars dat het OS de Wake on Lan flag terug zet naar g (magic packet only) dus mogelijk krijg ik dit nog opgelost.
Bij mij sinds x bepaalde tijd niet meer.
WakeOnLan heb ik ook nog niet aan de praat met Debian.
Hmm...The Fatal schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:55:
[...]
gaan bij jou wel je schijven goed naar spin down?
Bij mij sinds x bepaalde tijd niet meer.
sudo hdparm -I /dev/sdb | grep level
?
Probeer eerst magic packet:WakeOnLan heb ik ook nog niet aan de praat met Debian.
ethtool -s eth0 wol g
Moet natuurlijk ook goed in je bios staan en je moet ethtool installeren.
Na 3 dagen rommelen was ik het overigens wel even zat. De ftp server die ik had gekozen bleek standaard op het lan niet te luisteren naar het externe ip en ook geen snelheidslimieten per user te ondersteunen (pure ftp). Dus ik ben weer terug naar mijn Win7 x64 lite geboot. Die werkt foutloos... (filezilla ftp server, sickbeard, sabnzbd, couchpotato, utorrent). Misschien dat ik volgende week weer eens een poging doe.
Voordeel van debian is wel dat het een stuk beter draaide op mijn trage AMD E-350. Maar zolang de wake on lan en software stack niet identiek opereert ga ik nog niet over
[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 17-11-2015 18:09 ]
En doe het dan goed en voeg ook die regel toe in /etc/network/interfaces:sdk1985 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:59:
[...]
Probeer eerst magic packet:
ethtool -s eth0 wol g
Moet natuurlijk ook goed in je bios staan en je moet ethtool installeren.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primary network interface allow-hotplug eth0 iface eth0 inet static up ethtool -s eth0 wol g address 192.168.1.2 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 broadcast 192.168.1.255 |
... die regel #8 dus.
Intel Core i5-4690
Asrock B85M Pro4
Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 (kit van 2) BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Crucial MX200 250GB
2x 120MM fans
Antec VP350P
Idle verbruik is 27,5 watt.
Giada N20M-BM misschien ook wel aardig.
Met een prijs van $300 is dat zeker niet zuinig voor je portemonnee.begintmeta schreef op zondag 22 november 2015 @ 08:50:
Voor mensen die veel SATA aansluitingen zoeken (dat ben ik dus niet) is de
Giada N20M-BM misschien ook wel aardig.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Dat klopt inderdaad, maar dat is helaas geen enkel Avoton-bordje. Maar goed, die chip is in wezen ook wel wat te oud inmiddels.GeeBee schreef op zondag 22 november 2015 @ 11:15:
[...]
Met een prijs van $300 is dat zeker niet zuinig voor je portemonnee.
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 22-11-2015 11:39 ]
Ik heb recent mn server geupgrade met doel hem sneller en zuiniger te krijgen. Hij is al een stuk zuiniger dan vroeger, maar volgens mij kan het nog beter.
Hardware:
- MSI H97M Eco
- Intel i3-4130T
- be quiet! Pure Power l8 300W
- Crucial BX100 120GB
- 4x WD Green 3TB
powertop output (Package blijft in PC6 hangen):
PowerTOP 2.6.1 Overview Idle stats Frequency stats Device stats Tunables Package | Core | CPU 0 CPU 2 | | C0 active 3.4% 3.8% | | POLL 0.0% 0.4 ms 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.1% 0.2 ms 0.1% 0.1 ms C2 (pc2) 4.1% | | C3 (pc3) 0.6% | C3 (cc3) 0.4% | C3-HSW 0.4% 0.4 ms 0.2% 0.3 ms C6 (pc6) 75.5% | C6 (cc6) 0.1% | C6-HSW 0.2% 0.5 ms 0.1% 0.5 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 91.0% | C7s-HSW 95.5% 6.5 ms 95.1% 10.9 ms | Core | CPU 1 CPU 3 | | C0 active 3.6% 6.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms 0.0% 0.1 ms | | C1E-HSW 0.1% 0.2 ms 0.1% 0.1 ms | | | C3 (cc3) 0.6% | C3-HSW 0.4% 0.4 ms 0.5% 0.8 ms | C6 (cc6) 0.1% | C6-HSW 0.2% 0.6 ms 0.1% 0.4 ms | C7 (cc7) 86.0% | C7s-HSW 95.2% 9.2 ms 90.1% 10.6 ms | GPU | | | | Powered On 0.0% | | RC6 100.0% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% | | | | |
PowerTOP 2.6.1 Overview Idle stats Frequency stats Device stats Tunables >> Good Enable SATA link power management for host0 Good Enable SATA link power management for host1 Good Enable SATA link power management for host2 Good Enable SATA link power management for host3 Good Enable SATA link power management for host4 Good Enable SATA link power management for host5 Good Enable Audio codec power management Good NMI watchdog should be turned off Good VM writeback timeout Good Autosuspend for USB device xHCI Host Controller [usb3] Good Autosuspend for unknown USB device 1-1 (8087:8009) Good Autosuspend for unknown USB device 2-1 (8087:8001) Good Autosuspend for USB device xHCI Host Controller [usb4] Good Autosuspend for USB device EHCI Host Controller [usb1] Good Autosuspend for USB device EHCI Host Controller [usb2] Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 4th Gen Core Processor DRAM Controller Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 82801 PCI Bridge Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family SMBus Controller Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family SATA Controller [AHCI Mode] Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family H97 Controller Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family USB EHCI Controller #1 Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family PCI Express Root Port 3 Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family USB EHCI Controller #2 Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Ethernet Connection (2) I218-V Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family ME Interface #1 Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 9 Series Chipset Family USB xHCI Controller Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor HD Audio Controller Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 4th Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller Good Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller Good Wake-on-lan status for device eth2
Mijn kernel opties:
$ cat /proc/cmdline BOOT_IMAGE=/vmlinuz-4.2.0-0.bpo.1-amd64 root=UUID=f19165bd-d2c6-44fb-b47e-ac3eb69a76ec ro quiet acpi=force acpi_enforce_resources=lax i915.enable_rc6=1 i915.enable_fbc=1 i915.lvds_downclock=1 i915.semaphores=1 pcie_aspm=force
Na wat geklooi is het me gelukt om de BIOS de C-state instellingen naar C7s te zetten, maar daar komt de CPU nog net niet.
De kast trekt nu ongeveer 38W uit de muur. Ik had begrepen dat minder wel mogelijk zou zijn. Tips?
Vaak is het iets als ASPM -> Disabled, Auto, Force L0, Force L0+L1. Ik zet hem altijd op het laatste.
Even niets...
Ik heb in de BIOS niks gevonden dat ASPM heet, maar ik heb wel zo veel mogelijk de energie-zuinige opties ingeschakeld waar ik ze kan vinden.
Kennelijk is ASPM wel deels ingeschakeld:
$ sudo lspci -vv | grep ASPM LnkCap: Port #2, Speed 8GT/s, Width x16, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <8us LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes Disabled- CommClk- LnkCap: Port #1, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <4us LnkCtl: ASPM L0s L1 Enabled; RCB 64 bytes Disabled- CommClk- LnkCap: Port #3, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <4us LnkCtl: ASPM L0s L1 Enabled; RCB 64 bytes Disabled- CommClk- LnkCap: Port #4, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes Disabled- CommClk-
De disabled device is deze:
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller (rev 06) (prog-if 00 [Normal decode])
Verder heb ik weinig op google gevonden over ASPM met dit moederbord. Ik kwam via de search op dit topic terecht, vandaar dat ik het hier vraag
Even niets...
Even niets...
Draai momenteel Asus AM1M-A icm AMD Athlon 5350, 2,05 GHz AM1 + 8 poorts PCie x8 SATA controller.
Dat allen in een 2U case serveert zonder problemen al mijn data thuis
Dit werk perfect en heb in feiten niks te klagen tot nu wanneer ik een 2de PCIe (x8) nodig hebt voor een 10gbit Ethernet kaart (Intel X540-T2).
Tijd dus om moederbord+cpu te vervangen (geheugen gaat mee naar de upgrade indien mogelijk)
Misschien kort door de bocht maar iemand die me de goede richting kan wijzen welk mobo+cpu ik wellicht het beste kan nemen?
Ik zelf kom uit richting de ASRock B85M Pro4 icm ??? CPU (geen idee welk CPU minimaal net zo krachtig is als de AMD 5350).
Alleen is mijn ervaring met ASRock niet al te best en ga liever voor wat degelijkers...
Het moet gewoon minimaal 3 jaar werken zonder al te veel problemen.
NAS is 24/7 actief, zuinigheid mag dan ook meegenomen worden hoewel ik bij het bouwen van de huidige configuratie daar niet helemaal rekening mee heb gehouden (verbuik idle 50watt bij spindown en 73 watt actief met 8 3,5" schijven).
EDIT: Niet te vergeten, ik draai XPEnology...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Als je dan perse een ander merk wil, kan je ook prima MSI gebruiken. ASRock en MSI zijn toch vaak wel erg goed qua idle verbruik.
Ik zou voor een nieuw H170 bordje gaan icm een Skylake Pentium.
Even niets...
1 | Intel Pentium G4400 Boxed | € 62,95 | € 62,95 |
1 | ASRock H110M-HDV | € 66,94 | € 66,94 |
1 | Aerocool DS 200 Black Edition | € 105,- | € 105,- |
2 | Crucial CT4G4DFS8213 | € 21,95 | € 43,90 |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 80,33 | € 80,33 |
1 | Mini-Box picoPSU-160-XT | € 41,08 | € 41,08 |
1 | FSP FSP084-DMAA1 #2 #3 | € 33,80 | € 33,80 |
1 | BKL 5.5mm/2.5mm DC soldeerstekker Specs | € 1,49 | € 1,49 |
1 | Scythe Grand Flex 120 - 120MM - 800RPM, 120mm | € 7,95 | € 7,95 |
1 | BitFenix Molex - 3 x fan 7V, 20 cm | € 4,92 | € 4,92 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 448,36 |
Adapter, niets aangesloten: 0,3WAC
Adapter, PC aangesloten: 1,6WAC
Adapter, PC in deep sleep: 2,0WAC
Idle, ingelogd, geen netwerk aangesloten, beeldscherm, toetsenbord, muis, BIOS settings, Windows 7 power settings, Aerocool fan, kastaansluiting, installatie van drivers en enkele utilities: 11,0WAC (pf 0,403).
Het beeldscherm gaat door de Windows settings uit.
Als hierboven, maar dan met Scythe Grand Flex 800 rpm case fan op 7V, zonder kastaansluiting: 9,5WAC (pf 0,388).
Als hierboven, maar dan zonder chassis fan: 9,2WAC (pf 0,379).
Als hierboven, maar dan met USB toetsenbord- en muisstekkers uitgetrokken na inloggen: 8,7WAC (pf 0,372).
De standaard Aerocool rear chassis fan (AV12025-bulk 120mm) in de kast verbruikt ongeveer 1WAC op 1700 rpm, de kast zelf heeft een temperatuur displaytje en fan settings die niet worden gebruikt: >0,2WAC. De rear chassis fan is vervangen door een zuinige Scythe Grand Flex 120 800 rpm (SMT1225GF12SL) en aangesloten met een Bitfenix Alchemy molex 7V naar 3 pin fan connector. Er is daardoor geen rpm monitoring meer.
Gemeten piekverbruik tijdens booten: 37W (gedurende een fractie van een seconde).
De FSP084-DMAA1 is een 84WAC, 12VDC adapter en die heeft een zeer goede efficiëntie bij laag vermogen (<25% belasting). Let bij het eventueel vervangen van een stekker op dat je goede kwaliteit gebruikt, die ook geschikt is voor de belasting, zie de link in de tabel, dat model is geschikt voor 24VDC/5A. Goed soldeergereedschap aangeraden.
Nadelig is 1,6WAC verbruik wanneer de computer niet aanstaat, dat is grotendeels te wijten aan de combinatie moederbord/kast en de DC-DC voeding. Ook het idle eigenverbruik van 0,2WAC tot 0,3WAC van de adapter is niet laag.
Metingen uitgevoerd met een ELV Energy Master Basic 2. Als je ergens DC meetgegevens tegenkomt kun je er ruwweg 15% bij optellen om enigszins te kunnen vergelijken met deze metingen. Controleer bij vergelijkingen met verschillende meters altijd of een meting is uitgevoerd met een meter die bij laag vermogen met acceptabele nauwkeurigheid kan meten.
Edit 02-12-2015: enkele meetwaarden toegevoegd, toevoeging fan met 7V adapter.
Edit 10-12-2015: meting met fan met 7V adapter.
[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 11-12-2015 00:28 ]
@FireDrunk:
De nieuwe H170 bordjes zien er inderdaad goed uit!
Eens kijken of ik info kan vinden m.b.t. het stroom verbruik.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Kan je voor de grap eens Windows 10 proberen? Ben wel beniewd of dat nog uitmaakt.
Even niets...
Verwijderd
Hier staan wel een paar systemen met een Asrock H170 bordje bij;Jazsie schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 00:22:
Nuttig info!
@FireDrunk:
De nieuwe H170 bordjes zien er inderdaad goed uit!
Eens kijken of ik info kan vinden m.b.t. het stroom verbruik.
http://www.hardwareluxx.d...-30w-idle-1007101-36.html
Een aantal melden 13W, maar ook 10,xW, dus die 11W van het H110 systeem van mrmrmr past goed in het Skylake rijtje.
De H170M Pro4 is ook nog een leuk compleet bord. Intel NIC, M.2 slot, PCI-e x4 slot,
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 15:30 ]
1 | ASRock H110M-DVS/D3 | € 56,- | € 56,- |
1 | Zalman ZM-T3 | € 24,50 | € 24,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 176,40 |
wat ik al heb zijn:
- 1x Crucial 64gb SSD
- 2x 1 TB Western Digital Green schijven
- 8 gb ram (of eigenlijk 4x4=16gb, maar hier gaat de helft van weg)
loont het nog de moeite om toch voor een PicoPSU te gaan?
Ik wil de installatie laten zoals die is omdat ik nog meer tests moet doen. Intussen heb ik wel wat meer meetwaarden toegevoegd, o.a. zonder de chassis fan die 1W verbruikt en de kastaansluiting. Dat scheelt weer.FireDrunk schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:37:
Wauw, 11W! Dat is zeker netjes.
Kan je voor de grap eens Windows 10 proberen? Ben wel beniewd of dat nog uitmaakt.
Het Asrock moederbord blijkt niet in staat 3-pin chassis Aerocool fans correct te reguleren. De rpm's springen heen en weer tussen 850 prm en 1700 ongeacht het ingestelde schema bij minder dan 30 graden MB temperatuur. Pas bij meer dan 50 graden zou er een hoog voltage moeten worden gebruikt. Volgens Asrock support werkt de regulering alleen met 4-pin PWM fans. Maar dat is denk ik niet zo. Het zou theoretisch kunnen dat de BIOS een fout maakt bij de interpretatie van MB temperatuurmeetwaarden door een Fahrenheit/Celsius verwisseling.
Het voornemen is om de stock fans te vervangen vanwege het hoge verbruik. hardware.info heeft een uitgebreide test gedaan.
Moet je niet corrigeren voor de Power Factor? Door het nameten van mijn Oneplus One oplader kwam ik min of meer tot de conclusie dat je alleen op die manier op het opgegeven vermogen komt. Om precies te zijn: 0.10 / 0.54pf = 1.90 A.mrmrmr schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:02:
Welliswaar geen server, maar ik denk dat de volgende build- en testgegevens nuttig zijn voor zuinige serverbouwers. De volgende configuratie is een desktop computer samengesteld voor normaal office gebruik. Doelstelling: snel reagerende, stille en zuinige computer.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G4400 Boxed € 62,95 € 62,95 1 ASRock H110M-HDV € 66,94 € 66,94 1 Aerocool DS 200 Black Edition € 105,- € 105,- 2 Crucial CT4G4DFS8213 € 21,95 € 43,90 1 Samsung 850 EVO 250GB € 80,33 € 80,33 1 Mini-Box picoPSU-160-XT € 41,08 € 41,08 1 FSP FSP084-DMAA1 € 33,80 € 33,80 1 BKL 5.5mm/2.5mm DC soldeerstekker Specs € 1,49 € 1,49 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 435,49
Adapter, niets aangesloten: 0,3WAC
Adapter, PC aangesloten: 1,6WAC
Adapter, PC in deep sleep: 2,0WAC
Idle, ingelogd, geen netwerk aangesloten, beeldscherm, toetsenbord, muis, BIOS settings, Windows 7 power settings, installatie van drivers en enkele utilities: 11,0WAC (pf 0,403).
Het beeldscherm gaat door de Windows settings uit.
Als hierboven, maar dan zonder chassis fan en kastaansluiting: 9,2WAC (pf 0,379).
Als hierboven, maar dan met USB toetsenbord- en muisstekkers uitgetrokken na inloggen: 8,7WAC (pf 0,372).
De Aerocool rear chassis fan (AV12025-bulk 120mm) in de kast verbruikt ongeveer 1WAC op 1700 rpm, de kast zelf heeft een temperatuur displaytje en fan settings die niet worden gebruikt: >0,2WAC.
Gemeten piekverbruik tijdens booten: 37W (gedurende een fractie van een seconde).
De FSP084-DMAA1 is een 84WAC, 12VDC adapter en die heeft een zeer goede efficiëntie bij laag vermogen (<25% belasting). Let bij het eventueel vervangen van een stekker op dat je goede kwaliteit gebruikt, die ook geschikt is voor de belasting, zie de link in de tabel, dat model is geschikt voor 24VDC/5A. Goed soldeergereedschap aangeraden.
Nadelig is 1,6WAC verbruik wanneer de computer niet aanstaat, dat is grotendeels te wijten aan de combinatie moederbord/kast en de DC-DC voeding. Ook het idle eigenverbruik van 0,2WAC tot 0,3WAC van de adapter is niet laag.
Metingen uitgevoerd met een ELV Energy Master Basic 2. Als je ergens DC meetgegevens tegenkomt kun je er ruwweg 15% bij optellen om enigszins te kunnen vergelijken met deze metingen. Controleer bij vergelijkingen met verschillende meters altijd of een meting is uitgevoerd met een meter die bij laag vermogen met acceptabele nauwkeurigheid kan meten.
Edit 2-12-2015: enkele meetwaarden toegevoegd
Volgens die logica is jou 11W eigenlijk 11/0.403=27,29W
Dat zit dan weer dicht bij mijn oude e350: 24 / 0,67=35W.
Misschien is er iemand die elektrotechniek heeft gestudeerd en dit kan verduidelijken/corrigeren?
Slechte power factor is vooral niet leuk voor de energieleverancier en netbeheerder, maar die zullen zich echt geen zorgen maken over zoiets.
AMD Nieuwsdiscussie
1 | ASRock B150M Pro4S | € 78,50 | € 78,50 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 109,95 | € 109,95 |
1 | Fractal Design Arc Mini | € 66,50 | € 66,50 |
1 | Kingston ValueRAM KVR21N15D8/8 | € 43,95 | € 43,95 |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 73,50 | € 73,50 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 48,95 | € 48,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 484,30 |
Wat betreft het moederbord zie ik hier voornamelijk moederborden met H110 of H170 chipsets voorbij komen, en geen met de B150 chipset. Is hier een reden voor? Ik heb voor dit bord gekozen omdat het goedkoopste bord is met een intel netwerk controller. Ik hoor graag wat jullie van deze setup vinden.
En die Kingston SSD zou ik niet nemen.
[ Voor 25% gewijzigd door -The_Mask- op 02-12-2015 21:58 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Welke voeding zou je dan aanraden? De Seasonic 360 watt uit de topicstart? En waarom zou je die kingston SSD niet nemen? Wat zie jij als goed alternatief hiervoor, de Samsung 850 EVO 120GB?-The_Mask- schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:58:
Je hebt te lang meegelezen, de voeding is ondertussen EOL.
En die Kingston SSD zou ik niet nemen.
Als ik het goed begrijp is er dus (wat betreft de zuinigheid) geen reden om niet voor een bord met een B150 chipset te gaan?
Volgens mij zijn de H110 en de B150 moederborden nog niet zo lang op de markt.gerbenbas88 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 21:12:
Wat betreft het moederbord zie ik hier voornamelijk moederborden met H110 of H170 chipsets voorbij komen, en geen met de B150 chipset.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Verwijderd
Qua release gingen B150 en H170 volgens mij gelijk.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2015 02:18 ]
1 | Intel Pentium G4400 Boxed | € 64,95 | € 64,95 |
1 | ASRock B150M Pro4S | € 78,50 | € 78,50 |
1 | Zalman ZM-T3 | € 24,50 | € 24,50 |
1 | Crucial CT4G4DFS8213 | € 23,50 | € 23,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 224,40 |
Verwijderd
pricewatch: MSI H110M ECO
http://www.msi.com/produc...0M-ECO.html#hero-overview
Volgens de specificaties moet het wel interessant worden. Helaas is hij nog niet verkrijgbaar.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 17:17 ]
http://www.cpubenchmark.n...267&cmp[]=2634&cmp[]=2523
Edit: O wacht die G3258 is de anniverary edition met unlocked multiplier. Mogelijk is die bij sommige gebruikers overgeclocked? Ik heb de G3260 er even bijgezet.
[ Voor 48% gewijzigd door sdk1985 op 10-12-2015 18:00 ]
[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 10-12-2015 21:31 ]
Verwijderd
Er komen nog 1 x 2,5" schijven intern erbij. En misschien 1 x 2,5" hardeschijf via USB. En wellicht een SSD om van te booten.
1 | Intel Pentium G4400 Boxed | € 64,70 | € 64,70 |
1 | MSI H110M ECO | € 0,- | € 0,- |
1 | Inter-Tech E-D5 Zwart | € 42,- | € 42,- |
1 | Scythe Slip Stream Slim 1200rpm, 120mm | € 6,26 | € 6,26 |
1 | Crucial CT4G4DFS8213 | € 21,50 | € 21,50 |
1 | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 49,95 | € 49,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 184,41 |
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Verwijderd
?Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:16:
Ik wacht op dit bordje:
pricewatch: MSI H110M ECO
http://www.msi.com/produc...0M-ECO.html#hero-overview
Volgens de specificaties moet het wel interessant worden. Helaas is hij nog niet verkrijgbaar.
Een H110 met Intel NIC? Wat is er verder interessant aan?
Ik ben benieuwd of er, onder invloed van de 4K schermen, eindelijk iets komt met Intel NIC en DP voor < 100 euro. Momenteel zit er een €20 premium op die combinatie
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2015 11:56 ]
Verwijderd
Een zuinige server met 4K en DP ?
Verwijderd
Niet direct 4K, maar ook de "normale" 27" en 30" schermen worden doorgaans niet blij van HDMI.
Nu ben ik erg makkelijk, dus in hoeverre zou het kwaad kunnen het moederbordje plus ssd en hd aan te sluiten en zonder behuizing ergens te plaatsen? Of zou ik nog rekening moeten houden met een stukje koeling om het bordje enigzins te koelen?
Uitkomst zonder al te veel tweakwerk. 15-16 watt idle usage. Zodra de 2 Hitachi Deskstar schijven aangaan gaat wordt het zo'n 30 watt. Lijkt me een prima score.scrappy.doo schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:33:
Dit is hem geworden. Toch maar voor DDR4 gegaan. Het oude DDR3 geheugen zet ik wel te koop, net als de rest van de oude server hardware. Verwacht volgende week alles binnen te hebben en de boel eens door te kunnen meten.:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G4400 Boxed € 64,95 € 64,95 1 ASRock B150M Pro4S € 78,50 € 78,50 1 Zalman ZM-T3 € 24,50 € 24,50 1 Crucial CT4G4DFS8213 € 23,50 € 23,50 1 be quiet! System Power 7 300W € 32,95 € 32,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 224,40
En na wat geklooi met ASPM en het uitzetten van wat ungebruikte apparaten zoals de geluidskaart, COM en printer poort dit ik op idle 13.5 watt en met de schijven spinnend op 26.5 watt.
[ Voor 3% gewijzigd door scrappy.doo op 16-12-2015 18:05 ]
Verwijderd
Hoe ben je bij dat bord uitgekomen? De DDR3 versie een tientje goedkoper. Loont de besparing op verbruik?
Verwijderd
1 | Intel Pentium G4400 Boxed | € 61,95 | € 61,95 |
1 | ASRock B150M Pro4S | € 76,10 | € 76,10 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA | € 83,50 | € 83,50 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 55,95 | € 55,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 277,50 |
Voor een totaal van € 272,20 (wat 'open doos' spul)
HDD's ga ik even voor schrapen; heb nog wel eea liggen. De Crucial m4 128GB SSD die al vier jaar in m'n desktop zit gaat ook naar dit systeem verhuizen. Die wordt afgelost door een MX200 250GB.
Heb ook nog een 1000 PT Dual Port liggen
Zit er nog wel aan te twijfelen of ik dat mobo in gebruik ga nemen; voor 20 euro erbij krijg je DP, M.2 en RAID. De eerste daarvan stel ik wel op prijs voor een eventueel 2e leven. Die laatste twee zijn altijd leuk natuurlijk.
Die 16 GB RAM: deze set was ook 'open doos'; per GB wat voordeliger dan 2x4. Tot nog toe bij al m'n systemen na een jaar RAM toegevoegd, wellicht wordt dat nu eens doorbroken.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2015 00:06 ]
Ik draai Windows Server 2012 r2.
Exact merk van m'n meter weet ik niet, maar is zo'n standaard dingetje van de bouwmarkt. Zal vast niet super nauwkeurig zijn, maar geeft een aardige indicatie (afbeelding is niet mijn meter, maar soortgelijk):Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:12:
Met welk apparaat heb je dat gemeten?
Hoe ben je bij dat bord uitgekomen? De DDR3 versie een tientje goedkoper. Loont de besparing op verbruik?

Zag het bord hier ergens voorbij komen. Had eerst de DDR3 versie uitgekozen, maar toch gezwicht om meteen naar DDR4 te gaan. Of het de besparing waard is? Geen idee.
Verwijderd
1x USB 3.0 en 1x USB 2.0 op het front is ook zo'n halfbakken iets; twee headers totaal in beslag nemen en de helft niet gebruiken
Qua afwerking intern viel het me alles mee; geen scherpe randen ofzo; alles was netjes omgevouwen. Met 40 euro was de kiloprijs wel wat hoger dan met m'n Chieftec bigtower tien jaar geleden
Voor thuisgebruik? Met of zonder gebruik van domain?
Ik heb nu net een systeem met hetzelfde bord in elkaar gezet, maar moest wel de UEFI updaten voordat ik twee DIMMS tegelijk kon gebruiken.scrappy.doo schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 08:27:
[...]
Exact merk van m'n meter weet ik niet, maar is zo'n standaard dingetje van de bouwmarkt. Zal vast niet super nauwkeurig zijn, maar geeft een aardige indicatie (afbeelding is niet mijn meter, maar soortgelijk):
[afbeelding]
Zag het bord hier ergens voorbij komen. Had eerst de DDR3 versie uitgekozen, maar toch gezwicht om meteen naar DDR4 te gaan. Of het de besparing waard is? Geen idee.
Heb helaas geen verbruiksmeter, maar die 13.5W klinkt goed. Heb je dan muis / tobo / monitor er ook af gehaald? Dat schijnt ook nog wat te schelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2015 01:52 ]
Voor thuisgebruik en werk gerelateerde zaken, maar geen domain nee.Verwijderd schreef op zondag 20 december 2015 @ 01:49:
Voor thuisgebruik? Met of zonder gebruik van domain?
Ik heb nu net een systeem met hetzelfde bord in elkaar gezet, maar moest wel de UEFI updaten voordat ik twee DIMMS tegelijk kon gebruiken.
Heb helaas geen verbruiksmeter, maar die 13.5W klinkt goed. Heb je dan muis / tobo / monitor er ook af gehaald? Dat schijnt ook nog wat te schelen.
Ik gebruik maar 1 DIMM, muis/tobo/monitor/alles eraf ja, behalve stroom en netwerk uiteraard.
(zonder stroom is hij nog een stuk zuiniger
Op de verbruiksmeter zit:
* De server (staat in mijn inventaris)
* 1 Raspberry Pi 2b (voor Pihole (dns) en domoticz)
* 1 TL-SG108 netwerk switch
* 1 UPS (PowerWalker VI1200)
het verbruik schommelt tussen de 60W en 103W. Best wel veel, moet er wel bij zeggen de hardeschijven gaan nooit in standby, ook wordt de CPU officieel niet ondersteund door het moederbord (S771 naar S775) dus daar kan het grootste verbruik zitten....

Wel wil ik nog ff kijken waarom willekeurig het verbruik omhoog schiet...
Wat me ook opvalt is het spanning verloop, schommelt best wel veel
[ Voor 4% gewijzigd door geenwindows op 20-12-2015 15:11 ]
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
AMD Nieuwsdiscussie
(Behalve de Hardeschijven en CPU (die is als vervanger van een e8600 gekomen))
ergens volgend jaar wil ik dan ook een goede upgrade gaan doen, maar voor nu "zoals het werkt, werkt het" of "don't fix it if it isn't broken"
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Als je dat wel doet, zal dat flink schelen.geenwindows schreef op zondag 20 december 2015 @ 14:24:
het verbruik schommelt tussen de 60W en 103W. Best wel veel, moet er wel bij zeggen de hardeschijven gaan nooit in standby
Klopt, maar er zijn geregelde schijf acties en wil nou niet telkens de hardeschijven "wakker" maken, om vervolgens weer even te gaan "slapen".mrmrmr schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:14:
[...]
Als je dat wel doet, zal dat flink schelen.
zeker als ik heb gelezen dat de meeste hardeschijven sterven bij het opstarten...
plus die Greens verbruiken niet echt heel veel.. (iets van 3Watt verschil?) dat kan ik wel leien, en defecte hdd niet...
Edit: verbruik met de server uit:

De piek momenten komen blijkbaar niet van de server af... wat ik nu heb gemeten verbruikte de UPS, Switch en Raspi zo'n kleine 14W tot 40W... trek dat dan af en ik kom uit op de server verbruik. Het valt dan wel mee (en een upgrade gaat gemiddeld zo'n €200 kosten, dus terug verdienen duurt lang!)
dit is gemeten met 1 meter, de gegevens kunnen met een andere meter natuurlijk afwijken
stukje verbruik zonder server toegevoegd
[ Voor 41% gewijzigd door geenwindows op 20-12-2015 18:34 ]
Als je veelvuldig schijfgebruik concentreert op zo weinig mogelijk schijven, dan heeft dat invloed op hoe vaak een schijf in en uit slaapstand gaat. Ik heb data schijven die maar een paar keer per dag of zelfs per week nodig zijn. Het zijn HGST schijven, die blijken redelijk betrouwbaar. Zuinig zijn ze niet.
Wat betreft een UPS, ik heb een UPS ingebouwd in een gateway server, want dat is een notebook (Thinkpad E145, zeer zuinig). Vroeger waren die duur, tegenwoordig niet meer. Het is uiteraard niet erg handig als je veel opslag nodig hebt.
Er zijn andere "power phases" gebruikt, maar nog wel hetzelfde lage aantal. (In het algemeen zijn minder phases enigszins indicatief voor een lager stroomverbruik.)
Heat sinks zijn ook enigszins indicatief voor hoger/lager stroomverbruik, hoe kleiner of minder heat sinks hoe minder warmteproductie er zou kunnen zijn. Eén heat sink is kleiner, maar dat lijkt eerder het gevolg van plaatsgebrek dan minder warmte productie.
Ik ben benieuwd wat de energieprestaties zijn van de B150M ITX.
Verwijderd
Dat B150 ITX bordje is een dure manier om de 5e en 6e SATA te verliezen.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2015 01:58 ]
[ Voor 82% gewijzigd door br00ky op 24-12-2015 16:34 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Dat klopt, maar er zijn wel meer power phases en er zijn 2 NIC's (met dus meerverbruik) in de H170M-ITX/DL.Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:57:
De H170 ITX bordjes van Asrock hebben geen heatsink op de CPU-voeding.
De H170M-ITX/DL heeft er ook 4. Als je meer wilt is er bij het Micro-ATX formaat meer keus. Kan wel meer verbruik opleveren omdat er mogelijk meer stroomverbruikende componenten op zitten.Dat B150 ITX bordje is een dure manier om de 5e en 6e SATA te verliezen.
Verwijderd
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2015 22:23 . Reden: kwijt = bij (type) ]
Verwijderd

Ik krijg een beetje de indruk dat het ding gewoon geen klap uitvoert. Geen disk I/O, geen 100% belasting op een core, geen netwerkbottleneck; waarom duurt het dan zo lang allemaal?
Dat geloof ik graag. In mijn nieuwe servertje is het het enige onderdeel waar ik m'n vingers aan kan branden lijkt het. Zelfs bij gebruik van 1 poort.FireDrunk schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:42:
Mijn Intel Pro 1000 PT Dual Port PCIe deed 2.8W AC.
Gebruik een ander OS of wees kieskeurig in de updates die je installeert.
Verwijderd
Als ze er bij hadden gezet "Om je naar Windows 10 te pesten zit er een drie-uur timeout op de updates voor nieuwe W7 installaties" was het tenminste duidelijk. Maar dit is gewoon prut.
Ik ben verder totaal niet thuis in andere OS'en, zit voor dagelijks gebruik vanwege te gebruiken software gebonden aan Windows, dus heb eerlijk gezegd weinig trek om te experimenteren met alternatieven. Zeker omdat ik WS2012R2 toch gratis (of 'bij de prijs inbegrepen') heb kunnen bemachtigen. Zolang mogelijkheden i.c.m. gebruiksvriendelijkheid dan bij de concurrentie niet beter is (prijsargument heeft waarde 0), is de keuze voor mij duidelijk.
EDIT: oooh, wat is dit mooi. Windows Server trekt backups van aangesloten PC's volledig in de background. Gebruiker op de desktop ziet nergens een knopje van 'cancel' of 'uitstellen tot sint juttemis'. Prachtig
Alleen had ik natuurlijk eerst wat HDD's er in moeten hangen, want een volledige backup trekken van een PC met 550 GB aan data gaat naar een SSD met 100 GB vrij gaat natuurlijk niet werken
WDS voor PX-E boot zit er ook al op. Nu eerst maar eens pitten, morgen eens kijken naar WSUS om over GBit LAN loeienssnel updates te force-feeden. Gewoon, omdat het kan
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2015 06:33 ]
Ik vrees dat je last hebt van de kerstdrukte qua downloads. De 25% zal wel zijn dat het update process beperkt is tot 1 core. Ik heb bij een verse Win7 install ook wel eens een heel uur lopen kijken naar één proces dat met slechts 25% cpu usage heel langzaam opliep tot meer dan 5000MB ram....Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 02:04:
Heb net Windows Server 2012 op mijn servertje gezet, maar die was uren bezig met updaten. Internet verbinding werd slecht sporadisch gebruikt tijdens het downloaden van de ~150 updates (~1,4GB) en tijdens installeren kwam de CPU belasting zelden boven de 25% van een G4400 die zichzelf ook nog had teruggeklokt. En slechts sporadisch I/O op de SSD waar het geheel op stond. Nu pakt het ding minutenlang om de "Windows Modules Installer" af te sluiten
Mijn nas op debian zuinig krijgen gaat vrij moeizaam tot nu toe. Nadat ik alle schijven had gemount steeg mijn idle verbruik van 25 naar 54W. Ondertussen heb ik ontdekt dat mijn oudste schijf een creatieve interpretatie heeft (een Samsung HD102UJ).
Hiermee is dit mijn script geworden:
Meneer "ata-ST3000DM001-9YN166_S1F0YW1P" wil overigens ook nog niet automatisch uit, wel met een handmatige hdparm -y /dev/sde./dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD103UJ_S13PJ9AQC12015 {
apm = 253
keep_features_over_reset = on
spindown_time = 60
}
/dev/disk/by-id/ata-ST3000DM001-1CH166_Z1F4XXLH {
apm = 127
spindown_time = 60
}
/dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD103SJ_S246JD5B200223 {
apm = 127
spindown_time = 60
}
/dev/disk/by-id/ata-ST3000DM001-9YN166_S1F0YW1P {
apm = 127
spindown_time = 60
}
/dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD204UI_S2H7J9CB400323 {
apm = 127
spindown_time = 60
}
Hoe krijgen jullie het hele systeem in standby? De suspend session timer van KDE blijkt nutteloos want de tracked alleen fysieke user input. Dus als er iets aan het downloaden, streamen, backuppen of wat dan ook, dan knalt hij gewoon de NAS uit. Vervolgens wordt het hele systeem natuurlijk direct gewekt via de internet poort....
In Windows is het redelijk vanzelfsprekend dat het OS kan bepalen wanneer er geen activiteit is (user of software). Tips???
[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 29-12-2015 02:01 ]
Verwijderd
Nope, een G4400 heeft maar twee cores (geen HT), dus dan zou het 50% moeten zijn.sdk1985 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 01:54:
[...]
Ik vrees dat je last hebt van de kerstdrukte qua downloads. De 25% zal wel zijn dat het update process beperkt is tot 1 core. Ik heb bij een verse Win7 install ook wel eens een heel uur lopen kijken naar één proces dat met slechts 25% cpu usage heel langzaam opliep tot meer dan 5000MB ram....
RAM was er zat
EDIT: dat RAM gebruik tijdens updaten inderdaad... hij heeft nu al 8500 MB opgeslokt
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 16:05 ]
1 | Intel Pentium G3240 Boxed | € 56,- | € 56,- |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 61,95 | € 61,95 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 111,95 | € 111,95 |
1 | Silverstone Milo ML04 | € 77,95 | € 77,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU | € 38,- | € 38,- |
1 | Crucial BX100 120GB | € 66,01 | € 66,01 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 444,81 |
Ik ben erg tevreden en de performance voor 2 Plex streams is meer dan naar behoren!
Ik heb alleen één irritatie en dat is de CPU fan bij een (re)boot. Deze spint dan enorm hard op. Ik heb gekeken in de BIOS settings maar kan niks vinden om dit op te lossen. Zijn er meer mensen met vergelijkbare configgen met dit probleem? Wat kan ik hieraan doen? Moet ik de CPU fan dan vervangen? Zo ja welke raden jullie aan?
Verwijderd
Dat hard opspinnen is nodig om op tijd een CPU-fan error te kunnen geven. Lijkt mij...
[ Voor 18% gewijzigd door GandalfTheGrey op 29-12-2015 20:22 ]
Dit topic is gesloten.