Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.398 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

A1AD schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:39:
[...]

Ja klopt, ik zou mijn ESX vm's eerst moven naar de ZFS datastore om dan de Clonezilla V2V te doen naar de SSD. Proxmox zelf zou ik dan installeren op ZFS, dacht gelezen te hebben dat ZoR mogelijk was... Hoe cool is dat :Y
Ik heb me even verdiept in de materie en ZoR wordt inderdaad ondersteund. In mijn geval zou ik dan een losse hdd aan te dienen schaffen waar ik een rpool op aanmaak voor de installatie van proxmox. Mijn SSD speel ik dan vrij (de VM's verplaatst ik dan naar mijn ZFS pool) en de SSD zou ik dan in kunnen zetten als zowel ZIL en L2ARC (2 partities). Of het verstandig is om een Crucial M500 als ZIL/L2ARC te gebruiken is dan nog maar de vraag. (ze raden zelf bijv een Intel SSD DC S3700 Series aan).

In de proxmox gui kun je je bestaande ZFS pool mounten zo ver ik kan zien. Of ik dan de LSI2308 in mijn geval (X10SL7) dan weer terug moet flashen naar IR-mode wil ik deze gebruiken in proxmox, is me alleen dan nog niet helemaal duidelijk.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirk_E
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik ben op ook op zoek naar een zuinige server. ik ben aan het kijken voor een mini ITX bord met 32 gb aan geheugen. echter kan ik die nergens vinden..
kunnen jullie misschien een bordje opnoemen.

ik wil namelijk 4 a 5 vm's gaan draaien in esxi en waaronder een xpenology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Kirk_E schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:54:
Ik ben op ook op zoek naar een zuinige server. ik ben aan het kijken voor een mini ITX bord met 32 gb aan geheugen. echter kan ik die nergens vinden..
kunnen jullie misschien een bordje opnoemen.

ik wil namelijk 4 a 5 vm's gaan draaien in esxi en waaronder een xpenology.
pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirk_E
Bedankt, deze had ik ook gezien maar hier zitten maar 2 sata aansluitningen op. wel 8 sas aansluitingen maar die schijven heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
Daar kan je ook normale sata schijven op aansluiten. Enig nadeel is dat het bordje gisteren nog 275 euro kostte, nu kost ie dik over de 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Kirk_E schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:53:
Bedankt, deze had ik ook gezien maar hier zitten maar 2 sata aansluitningen op. wel 8 sas aansluitingen maar die schijven heb ik niet.
SAS to SATA kabeltje wellicht een optie?

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
De onvermijdelijke kutvraag: Heb je echt 32GB nodig voor 5 VM's?

Als je het terugbrengt tot 16GB gaan de prijzen gedeeld door twee en wordt je keuze vertienvoudigd...

[ Voor 45% gewijzigd door TweakMDS op 10-03-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Je kunt er inderdaad gewoon normale schijven op aansluiten. Ik heb ook een LSi2308 controller op mijn mobo en daar heb ik gewoon 6 WD RED's ingeprikt. Ik vraag me ook af of je inderdaad 32GB nodig hebt voor 5VM's. Ik heb er 7 draaien en ik gebruik "slechts" ~20GB (waarvan 8 voor mijn ZFS bak).

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirk_E
Geeft dat geen problemen? met sata schijven op sas aansluitingen?
en ja het is idd een kut vraag of ik het wel nodig heb. ik denk zelf op het moment nog niet maar als ik wil uitbreiden moet ik weer iets nieuws kopen dus dat is wel een probleem zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:25
Nope, SAS ondersteund officieel SATA via STP.
http://www.serialstoragew...eloper_article_2_feb.html

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirk_E
Ok dat lijkt me dan geen probleem. Wat ik ook aan het denken was ik kan ook een Intel NUC kopen met 16gb geheugen aangezien een 32 gb geheugen denk ik met mini itx een lastig verhaal gaat worden. en een I5 processor. dan heb ik waarschijnlijk hetzelfde effect. of zou dat te min zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Laatst online: 21-09 21:10

BoGu5

hmmmz

Kirk_E schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 07:57:
Ok dat lijkt me dan geen probleem. Wat ik ook aan het denken was ik kan ook een Intel NUC kopen met 16gb geheugen aangezien een 32 gb geheugen denk ik met mini itx een lastig verhaal gaat worden. en een I5 processor. dan heb ik waarschijnlijk hetzelfde effect. of zou dat te min zijn?
Bij een nuc heb je toch helemaal weinig Sata poorten?

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik heb ook zo'n nucje. Met 16GB, een 256GB SSD en een 1 of 2 TB 2.5" HDD kan je best ver vooruit als LAB machine.

Daarnaast zou je er ook NFS storage op een NAS bij kunnen doen. Niet snel, wel acceptabel, zeker voor research en het opslaan van machines die op dat moment niet in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirk_E
BoGu5 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:58:
[...]

Bij een nuc heb je toch helemaal weinig Sata poorten?
Klopt maar als ik dan mijn huidige nas als datastore gebruik heb ik ze niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirk_E
Ik ga afstappen van het Mini ITX en ga naar Micro ATX met een Xeon Processor en 32gb geheugen. echter kom ik nu weer op het volgende probleem. de raid controller als ik een raidcontroller op het mobi gebruik dat ondersteunt esx niet tenminste hoe ik het zo lees. is daar een oplossing voor zodat ik geen dure raid controller hoef te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
ESXi ondersteund geen softraid oplossingen van een intel chipset.
Als er een volwaardige RAID controller op het moederbord zit, heb je meer kans dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goedkoopste oplosing is om een fatsoenlijke backup oplossing te gebruiken ipv RAID :)

RAID is geen backup... :)

Als je een goede backup oplossing inzet, heb je helemaal geen RAID nodig voor je servertje.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
FireDrunk schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:29:
Goedkoopste oplosing is om een fatsoenlijke backup oplossing te gebruiken ipv RAID :)

RAID is geen backup... :)

Als je een goede backup oplossing inzet, heb je helemaal geen RAID nodig voor je servertje.
Raid is geen backup, maar een backup is natuurlijk ook geen raid. Werken met losse volumes kan wel heel acceptabel zijn.
Echter, met raid kan je een aantal concepten toepassen die je niet met losse disks en reguliere backups haalt:
  • Grotere volumes maken dan de losse disks zelf (raid 5 of 10 bijvoorbeeld)
  • Betere IO performance door striping (0 of 10)
  • Redundancy = door kunnen werken bij disk uitval.
Voor een thuisserver zijn losse disks meestal prima bruikbaar, maar als je een homelab hebt die een productieomgeving moet simuleren (met tragere / goedkopere / zuinigere hardware) is het wel fijn als je onder dezelfde constraints kan werken.

Verder: als je hardware fixed is zou je kunnen overwegen om hyper-v, windows server 2012 met hyper-v rol of zoiets als proxmox te gebruiken. Die zijn wat minder kritisch met hardware ondersteuning.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakMDS op 13-03-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Waarom zou ik een SSD in m'n servertje plaatsen?

M'n headless servertje draait op ubuntu 12.04. Er zitten op het moment 3 HD's in (zo uit mn hoofd 2x WD green en 1x een RED). Heeft het zin om het OS op een SSD te zetten? Gaat zo het energieverbruik aanzienlijk omlaag omdat dan alle andere HD's 'uit' gaan? Ik vind de investering uiteraard alleen interessant als het wat oplevert....

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het verschil tussen 1 HDD en 1 SSD is niet zo groot qua verbruik (~5W, dus 10 euro per jaar).

Verschil tussen een hele RAID array aan moeten houden en een SSD kan groter zijn.
Als je 5 disks in RAID5 hebt bijvoorbeeld, en daar staat ook je OS op, dan heb je ~25W verbruik continue terwijl je met het OS op een SSD de array misschien wel 90% van de tijd in spindown kan laten.

Scheelt je in dat geval 25W = 50 euro per jaar bij 100% spindown, Dus 50 * 90% = 45 euro per jaar aan stroomkosten.

Dan is een SSD snel terugverdiend.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Helder verhaal. Gebruik geen raid. Alleen wat ge-rsync via cron tussen schijven voor bestanden die echt belangrijk zijn. In principe zou dus alleen de HD waar het OS op staat actief moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dan scheelt het niet zo veel, tenzij je goedkoop tweedehands een SSDtje op de kop kan tikken.

pricewatch: Intel 320 40GB

Dit SSDtje doet bijvoorbeeld echt maar een paar mW idle, en kost tweedehands geen drol.
Uiteraard geen snelheidsmonster, maar werkt uitstekend.

Mocht je er tegenaan lopen voor een goedkoop prijsje (ala 15-20 euro) kan het de investering waard zijn, maar dat moet je uiteraard helemaal zelf weten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

En snelheidswinst? Voor mijn gevoel maar het voor een headless Ubuntu server niks uit qua performance. Het os staat in het geheugen van je server en de data komt niet van ssd.

Klopt die redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mwoh, tijdens het draaien zal je het inderdaad niet zo snel merken, maar bij updaten bijvoorbeeld wel. En bij reboots.

Toch fijn dat je server er maar 20 seconden over doet om te rebooten ipv 1,5 minuut... Maar dat is puur mijn mening.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Hoe vaak reboot jij je server? Ik hooguit 1x in de maand... (als alles naar wens loopt uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Waarten schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:56:
Goedemiddag,

Al enige tijd hou ik dit topic in de gaten, maar na het overlijden van een van de 3TB schijven toch dan eindelijk een bijdrage vraag in dit topic.

Op dit moment heb ik thuis het volgende een servertje draaien met de onderstaande componenten (zal vanavond nog even de voeding opzoeken):
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E350M1€ 65,87€ 65,87
1Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 0,-€ 0,-
2Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 98,95€ 197,90
1WD Green WD20EZRX€ 79,95€ 79,95
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 39,-€ 39,-
1Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart€ 6,60€ 6,60
1Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU€ 31,-€ 31,-
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 0,-€ 0,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,27

Waar het Asrock moederbord eerst als basis voor een htpc diende, is dit langzaam maar zeker, met kleine toevoegingen, verbouwd tot home server (vandaar ook de verschillende harde schijven en geheugenmodules).

De server dient voornamelijk als fileserver voor Kodi en draait Debian vanaf de USB stick met daarnaast ook de volgende software:
  • CoachPotato
  • Headphones
  • MusicBrainz Mirror
  • Mylar
  • Pydio
  • Sabnzbd+
  • Sonarr
  • Subliminal
De harddisks draaiden in twee softwarematige RAID1 setups van 2 en 3TB met als bestandssysteem ext4.

Nu de harddisk aan vervanging toe is, is het naar mijn mening een goed idee om even na te vragen of het nog wel verstandig is om op deze setup door te bouwen of juist schoon te beginnen? En in beide gevallen, wat is verstandig om aan te schaffen? En is overstappen op ZFS verstandig?
Ik zit ongeveer met hetzelfde dilemma, ik heb ook een asrock e350 en twijfel of ik deze moet vervangen voor iets wat met name energiezuiniger is. Gebruik ook nagenoeg dezelfde applicaties. Dus ik ben benieuwd wat jij uiteindelijk gegaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
In hoeverre zijn linux servers portable? Ik heb hier nu een redelijk oude server draaien die WHS2011 draait en eigenlijk een stabieler OS nodig heeft. Nu wil ik op termijn deze hardware gaan upgraden, maar ik wil niet eindeloos het OS opnieuw installeren en alle programma's (Plex, Sickbeard, Couchpotato, Owncloud, DNS etc.) opnieuw installeren. Ik vroeg mij af of mensen ervaring hadden met simpelweg de usb-stick ergens uit halen en in een nieuwe pc prikken en verder gaan waar het gebleven was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Cyleo schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:46:
In hoeverre zijn linux servers portable? Ik heb hier nu een redelijk oude server draaien die WHS2011 draait en eigenlijk een stabieler OS nodig heeft. Nu wil ik op termijn deze hardware gaan upgraden, maar ik wil niet eindeloos het OS opnieuw installeren en alle programma's (Plex, Sickbeard, Couchpotato, Owncloud, DNS etc.) opnieuw installeren. Ik vroeg mij af of mensen ervaring hadden met simpelweg de usb-stick ergens uit halen en in een nieuwe pc prikken en verder gaan waar het gebleven was?
Denk dat je dan met WHS (of WS2012 R2) beter af bent. Alleen bij een moederbord upgrade kan het lastig worden, maar ook daar zijn meestal trucs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:28
USB eruit, ergens anders erin, en dan iets aanraden wat het moeilijk krijgt als je het ergens anders in prikt? :+

Ik heb (lang geleden) eens een Adaptec raidcontroller + schijven uit een AMD Athlon MP gehaald (doorgefikt, fan draaide niet meer -> CPU werd te snel te heet -> socket verkoold ) en in een Intel gestopt. Er stond Debian op met een stock kernel, aanzetten == lopen :)

Zolang de modules van de hardware waar je naartoe gaat geladen kunnen worden (dus niet zelf een kernel compileren en alles uitvinken wat je niet hebt) gaat het volgens mij vaak 'gewoon' werken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 30-03-2015 17:14 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Paul schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:13:
USB eruit, ergens anders erin, en dan iets aanraden wat het moeilijk krijgt als je het ergens anders in prikt? :+

Ik heb (lang geleden) eens een Adaptec raidcontroller + schijven uit een AMD Athlon MP gehaald (doorgefikt, fan draaide niet meer -> CPU werd te snel te heet -> socket verkoold ) en in een Intel gestopt. Er stond Debian op met een stock kernel, aanzetten == lopen :)

Zolang de modules van de hardware waar je naartoe gaat geladen kunnen worden (dus niet zelf een kernel compileren en alles uitvinken wat je niet hebt) gaat het volgens mij vaak 'gewoon' werken :)
Dat idee had ik ook al, misschien dan wat dingen opnieuw linken, maar dat is beter dan al die zooi weer opnieuw configureren. Iig een mooie manier om Ubuntu Server eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
Beste forumleden,

Ik zou graag om advies willen over het bouwen van een ESXi servertje voor thuis. Deze server zal gebruikt worden voor het draaien van FreeNAS, een Plex Server, het bekende duo CouchPotato en SickRage & eventueel VM's om op te testen. Nu is mijn vraag, welke hardware raden jullie hiervoor aan? Wat ik heb begrepen uit andere forum posts is dat ik in ieder geval ECC werkgeheugen nodig heb, een processor die VT-d ondersteund en een PCI SATA controller voor FreeNAS.

Alvast bedankt!

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Kek

3flix

JoooostB schreef op donderdag 02 april 2015 @ 00:24:
Beste forumleden,

Ik zou graag om advies willen over het bouwen van een ESXi servertje voor thuis. Deze server zal gebruikt worden voor het draaien van FreeNAS, een Plex Server, het bekende duo CouchPotato en SickRage & eventueel VM's om op te testen. Nu is mijn vraag, welke hardware raden jullie hiervoor aan? Wat ik heb begrepen uit andere forum posts is dat ik in ieder geval ECC werkgeheugen nodig heb, een processor die VT-d ondersteund en een PCI SATA controller voor FreeNAS.

Alvast bedankt!
Dat alles zou gewoon in Freenas kunnen, en dat is dan stukken goedkoper. Je kan een virtualbox jail draaien in freenas waarin je VMs kan maken etc.. gebruik het zelf wel eens en het werkt prima voor simpele VMs, als het echt om power gaat is esxi beter, maar ben je gelijk stukken duurder uit.

Had je zelf al een idee voor een setup / budget ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
Ik was er niet van op de hoogte dat dit mogelijk was, het zal hier slechts gaan om webservertjes etc dus dat zal wel moeten kunnen draaien in VirutalBox toch? Echter lijkt het me erg leuk om meer te weten te komen over ESXi, ook in verband met mijn studie.

Mijn budget is excl. schijven zo rond de 4 à 5 honderd euro. Liever goedkoper natuurlijk, maar wil geen data verliezen ;). Wat zijn de mogelijkheden?

[ Voor 13% gewijzigd door JoooostB op 02-04-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

JoooostB schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:33:
Ik was er niet van op de hoogte dat dit mogelijk was, het zal hier slechts gaan om webservertjes etc dus dat zal wel moeten kunnen draaien in VirutalBox toch? Echter lijkt het me erg leuk om meer te weten te komen over ESXi, ook in verband met mijn studie.

Mijn budget is excl. schijven zo rond de 4 à 5 honderd euro. Liever goedkoper natuurlijk, maar wil geen data verliezen ;). Wat zijn de mogelijkheden?
Daarvoor kun je terecht in t Zuinige ESXi server topic, voldoende config's te vinden.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Nu online

Kek

3flix

JoooostB schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:33:

als je een cpu met vt-d wil, een mobo dat ecc ondersteund en een losse HBA om naar freenas door te sturen (in combinatie met de andere onderdelen) is 500 euro heel erg krap, of je moet een hele mooie 2ehands deal vinden.

een webserver draaien in virtualbox jail is zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
In dat geval zou ik graag de mogelijkheden willen weten omtrent het bouwen van een homeserver die volledig op FreeNAS draait. Omtrent Plex; meestal 1 stream, heel sporadisch misschien 2 streams transcoden. Zal ik voor AMD of Intel gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Intel is zuiniger en krachtiger... Kost alleen meer als je naar de beter presterende processors kijkt. Onderaan de markt gaan ze houden ze mekaar min of meer in evenwicht.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 21:06
In grote lijnen: als je voor AMD gaat dan is vooral de 5350 interessant. Wil je meer dan dat dan zou ik gewoon voor een Core of een Core based Celeron/Pentium gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
JoooostB schreef op donderdag 02 april 2015 @ 19:27:
In dat geval zou ik graag de mogelijkheden willen weten omtrent het bouwen van een homeserver die volledig op FreeNAS draait. Omtrent Plex; meestal 1 stream, heel sporadisch misschien 2 streams transcoden. Zal ik voor AMD of Intel gaan?
Ik zou je nog wel even verdiepen in het Plex op FreeNAS verhaal. Ik heb daar een poosje geleden na gekeken en dat was toen niet de meest ideale opstelling i.v.m. updates van Plex. Misschien dat die situatie nu beter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
Daar heb je misschien een goed punt. Ik ben zelf nu veel onderzoek aan het doen richting ESXi en het hierop FreeNAS en een Ubuntu servertje draaien. De Ubuntu server heb ik reeds in VMware Workstation klaargemaakt, en draait Plex, Couchpotato, Sickrage helemaal prima. Echter is de hardware voor een ESXi server erg aan de prijzige kant, zit erg te twijfelen tussen AMD en Intel. De processor zal namelijk over de functie moeten beschikken dat in virtualisatie 'direct i/o' mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:54
JoooostB schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:41:
Daar heb je misschien een goed punt. Ik ben zelf nu veel onderzoek aan het doen richting ESXi en het hierop FreeNAS en een Ubuntu servertje draaien. De Ubuntu server heb ik reeds in VMware Workstation klaargemaakt, en draait Plex, Couchpotato, Sickrage helemaal prima. Echter is de hardware voor een ESXi server erg aan de prijzige kant, zit erg te twijfelen tussen AMD en Intel. De processor zal namelijk over de functie moeten beschikken dat in virtualisatie 'direct i/o' mogelijk is.
Voor Couchpotato, Sickrage en dergelijke is een Virtualbox VM meer dan zat. Volgens mij kun je die VM's ook in FreeNAS draaien in een jail. Scheelt een hoop centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
Een Ubuntu Apache webserver draaien is dus geen probleem voor FreeNAS? Dat scheelt inderdaad een hoop geld.
Ik heb nu de volgende configuraties samengesteld

AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320E Boxed€ 139,90€ 139,90
1Asus M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
4WD Green WD20EZRX€ 81,95€ 327,80
1Fractal Design Arc Mini R2€ 75,95€ 75,95
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 156,50€ 156,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 816,05

Intel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 119,70€ 119,70
1ASRock E3C224-4L€ 212,50€ 212,50
1Cooler Master HAF XB EVO (mesh version)€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 949,45

Echter vind ik beide configuraties erg prijzig, wat zijn de mogelijkheden om goedkoper uit te komen?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Nu online

Kek

3flix

JoooostB schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:37:
Een Ubuntu Apache webserver draaien is dus geen probleem voor FreeNAS? Dat scheelt inderdaad een hoop geld.
Ik heb nu de volgende configuraties samengesteld

AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320E Boxed€ 139,90€ 139,90
1Asus M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
1Fractal Design Arc Mini R2€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 816,05

Intel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 119,70€ 119,70
1ASRock E3C224-4L€ 212,50€ 212,50
1Cooler Master HAF XB EVO (mesh version)€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 949,45

Echter vind ik beide configuraties erg prijzig, wat zijn de mogelijkheden om goedkoper uit te komen?

Met vriendelijke groet,
Persoonlijk ga ik altijd alleen maar voor intel, AMD laat ik lings liggen, je hebt een duur mobo uitgezocht, met welke rede is dat? als het puur om het ECC geheugen gaat, dit is wel aan te bevelen maar niet verplicht voor freenas. hangt dus geheel af van het geld wat je er in wil steken (en hoe geveolig de data is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
De belangrijke data zal vooral foto's betreffen, echter zullen deze ook naar Amazon servers geüpload worden. Dus misschien ECC maar weglaten? Bespaart me een flinke zak geld. Welke componenten zou jij aanraden? Hoofdgebruik is vooral Plex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Nu online

Kek

3flix

ikzelf heb ook geen ecc in mijn nas, meer omdat ik andere componenten had..

waarschijnlijk kan je zelfs met zoiets als pricewatch: ASRock Q1900-ITX al uit de voeten, maar als je iets meer power wil kan je ook wel wat pages terug kijken in deze topic, zijn al aardig wat builds voorbij gekomen.. qua processor heb je aan een simpele i3 al genoeg denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:45
Ik zoek binnenkort mijn huidige server uit te breiden met hetzelfde aantal disks als wat er nu in zit (5 x 4TB naar 10 x 4TB).

Bij besluit tot aanschaf bleek de L7 een prima voeding te zijn door zijn efficientie, X aantal maanden/jaren later werd deze door mux van de troon gestoten en vervangen door een Seasonic G360...

Met het idee om over te stappen naar 10 disks stel ik me dan ook de vraag of het niet beter is om mijn huidige L7 voeding te vervangen door een ander exemplaar.

Ik heb in al die tijd dat de NAS 24/7 aan staat nooit problemen gehad, het ding doet prima zijn werk, maar een tijdje na de aanschaf las ik eigenlijk dat die L7 niet ZO een supergoede voeding is/was... Aangezien het toch om mijn data en bijhorende integriteit gaat, en een goede voeding daarin essentieel is, even een checkup...

Een "onderbuik" gevoel zegt me dat de Seasonic G360 nog voldoende zal zijn, maar aan de andere kant heb ik daar toch ook weer mijn twijfels bij als ik mijn totale hardware inventory in ogenschouw neem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Supermicro X9SCA-F€ 220,99€ 220,99
2Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB€ 0,-€ 0,-
5Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 144,99€ 724,95
1Antec New Solution VSK-2000-EC€ 0,-€ 0,-
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 16,35€ 32,70
2Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 156,50€ 313,-
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 130,81€ 130,81
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 91,90€ 91,90
3Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 107,30€ 107,30
1Samsung 840 EVO 500GB€ 208,40€ 208,40
1APC Back-UPS Pro 550 VA€ 120,78€ 120,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.950,83

Wat raadt men hier aan?

FYI: De huidige case wordt vervangen door een Fractal XL R2 USB 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wat is je huidige vermogen qua spin-up als jij je server opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kan je geloven dat ik dat al een tijdje niet meer "geriskeerd" heb?

bart@nas:~$ uptime
12:53:28 up 121 days, 21:25, 3 users, load average: 0.16, 0.25, 0.15

Zat wel ergens in de 250W denk ik, zal het nu even testen...

Bij spinup, cold boot, piekt ie tot 165W op de UPS, maar ik geloof nooit dat dat maar zo weinig is, die UPS werkt volgens mij niet snel genoeg bij om dat te displayen. Safe to say dat het nu volgens mij een 200W is...

[ Voor 62% gewijzigd door HyperBart op 09-04-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
AAAARGH, bij het rebooten iseen van die krengen van Seagate 2TB LP schijven (weeral) doodgegaan.

Schijf wil opspinnen maar maakt telkens een zoemend, beepend achtig geluid. Geen tik of iets dergelijks, maar gewoon zoals een beeper zoemt ie nu.

Slechtste
disks
ooit.

productreview: Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB review door HyperBart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
HyperBart schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:53:

Bij spinup, cold boot, piekt ie tot 165W op de UPS, maar ik geloof nooit dat dat maar zo weinig is, die UPS werkt volgens mij niet snel genoeg bij om dat te displayen. Safe to say dat het nu volgens mij een 200W is...
Dat zou best kunnen. Ik haal hier 175W met 10x WD 3TB Green. Wel met 1 sec staggered spin up.

Volgens mij kan je wel met een G360 af. Ik zou het voor de zekerheid even in het Voedingentopic vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W is nooit echt een hoogvlieger geweest door de CapXon elco's. Na 5 jaar willen de elco's het in deze voeding het al begeven als je de voeding redelijk gebruikt hebt. De pricewatch: be quiet! System Power 7 300W is in principe dezelfde voeding maar heeft Teapo en Taicon elco's welke al een stuk beter zijn.

Voor een budget server is de pricewatch: Antec VPF Series 350W tegenwoordig een goede optie. Zit bij lage vermogens niet heel ver van de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt af qua rendement.

Als het je echt gaat om een hoog rendement met laag verbruik dan neem je de pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular die is wel aardig efficiënter dan als pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.

@HyperBart, als de pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W voldeed zullen de andere genoemde voedingen ook gemakkelijk moeten voldoen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 06:39

Willem2

Ω is futile

Kek schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:54:
ikzelf heb ook geen ecc in mijn nas, meer omdat ik andere componenten had..

waarschijnlijk kan je zelfs met zoiets als pricewatch: ASRock Q1900-ITX al uit de voeten, maar als je iets meer power wil kan je ook wel wat pages terug kijken in deze topic, zijn al aardig wat builds voorbij gekomen.. qua processor heb je aan een simpele i3 al genoeg denk ik zo.
Als je met Plex ook wilt kunnen transcoden, zou ik de Q1900 links laten liggen.
Had zelf de Q1900 draaien icm. Xpenology en die kon de kar niet trekken in een aantal gevallen.
Plex geeft zelf aan dat je een passmark score van ongeveer 2000 nodig hebt, maar bij mij kwam het er toch op neer minimaal 3000 nodig te hebben om het echt lekker te doen. En dat is dan voor 1 gebruiker die een transcode 1080p video/audio nodig heeft.
Denk dus dat je met de 4130T beter zit als je wat zwaarder op Plex wilt kunnen leunen.

Als met Plex wilt streamen naar een mediaplayer, HTPC en/of TV die het meeste wel ondersteund kwa codecs en ondertitels, dan kun je wel met de Q1900 aan de slag.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
-The_Mask- schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:07:

Voor een budget server is de pricewatch: Antec VPF Series 350W tegenwoordig een goede optie. Zit bij lage vermogens niet heel ver van de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt af qua rendement.

Als het je echt gaat om een hoog rendement met laag verbruik dan neem je de pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular die is wel aardig efficiënter dan als pricewatch: Seasonic G-series 360 watt.

@HyperBart, als de pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W voldeed zullen de andere genoemde voedingen ook gemakkelijk moeten voldoen.
Ik ga deze keer niet voor budget, als dat het geval verving ik gewoon niks.

G360 is en blijft dus nog altijd een zilveren keus, begrepen ;).

Lees nu pas je zinnetje duidelijk over die V450, even kijken.

En wat over de kwaliteit van de V450 condensators vs die van de G360?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 10-04-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De kwaliteit van de Cooler Master V450 Semi-Modulair is minder als de rest van deze serie (550 t/m 750W). De fan is in deze voeding namelijk geen dual ball bearing maar sleeve bearing en de kwaliteit van de condensators is idd ook minder. Toch is er niet heel veel mis met de kwaliteit. Ik verwacht dat gemiddeld gezien de voeding langer moet meegaan als de be quiet! System Power 7 300-400W welke wel zo'n 7 jaar moet mee kunnen, de Pure Power L7 300-400W zo'n 5 jaar en deze CM V450SM toch wel 8 jaar. (Disclaimer: het is een gemiddelde dus het zegt niks over een individueel exemplaar) De Seasonic G-series 360W heeft een kwaliteitsfan en kwaliteitselco's, dus in principe het "eeuwige" leven. Levensduur daarvan is niet afhankelijk van de slijtage van het fanlager of secondaire elco's.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dus kwalitatief ben je eerder geneigd om de Seasonic aan te raden dan de Cooler Master.

Enige reden om dan de CM nog te kiezen bovenop de Seasonic is blijkbaar de efficiëntie? Concreet in getallen, hebben we daar wat onderzoeksresultaten van? Want als het maar in de marge is hoeft het voor mij ook niet.

Mijn Pure Power heb ik ondertussen al (zoekt even forumposts op) sinds april 2011...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:29:
Dus kwalitatief ben je eerder geneigd om de Seasonic aan te raden dan de Cooler Master.
Kwalitatief wel, de vraag is alleen hoe lang die mee moet gaan. Als je van plan bent om over x aantal jaar weer wat anders te halen dan hoeft die natuurlijk ook niet eeuwig mee te gaan.
Enige reden om dan de CM nog te kiezen bovenop de Seasonic is blijkbaar de efficiëntie? Concreet in getallen, hebben we daar wat onderzoeksresultaten van? Want als het maar in de marge is hoeft het voor mij ook niet.
Het is wat meer dan geneuzel in de marge. ;)

Rond de 20W DC zit de CM V450SM op een rendement van zo'n 80%, terwijl de SS G360 eerder rond de 70% zit. Bij 50W DC zit de CM V450SM rond de 90% en de SS G360 rond de 85% en bij 100W zo'n 93% voor de CM en 90% voor de SS. Dit allemaal bij 230V en waardes kunnen afwijken afhankelijk van hoe de belasting is verdeelt over de verschillende spanningen.
Mijn Pure Power heb ik ondertussen al (zoekt even forumposts op) sinds april 2011...
Als er wat stof in zit en die vrij zwaar gebruikt is kunnen de elco's nu zelfs al beginnen te lekken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:45:
Als er wat stof in zit en die vrij zwaar gebruikt is kunnen de elco's nu zelfs al beginnen te lekken.
Nou ja zwaar, als je met zwaar bedoelt "24/7 gebruikt", tja dan is deze voeding wel heel zwaar gebruikt, want sinds 2011 zal dat ding nooit langer dan een maand bij elkaar opgeteld uitgestaan hebben (gedurende een verhuis of ombouw ofzo). Dit beestje heeft twee setups gevoed. Op zich ben ik dus wel heel blij met hoe het ding gepresteerd heeft. In 2011 was dat ook de "go to voeding" als ik het mij goed herinner.

Ik stel me ook de vraag: een voeding die naar de jachtvelden gaat: is dat met collateral damage of een big bang? Of begin je gewoon bips en quirks te krijgen met je configuratie, crashes enzo?

Kwaliteit/duurzaamheid primeert eigenlijk bij mij ook een beetje boven verbruik... Mijn setup is zeker niet de zuinigste, de combinatie van dat aantal disks, die CPU, het bijhorende slootje geheugen en SSD's zorgt er nu eenmaal voor dat het geen zuinigheidsmonstertje is... Of die V450 vs G360 dan nog wat uitmaakt...?

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 10-04-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 14:00:
[...]

Ik stel me ook de vraag: een voeding die naar de jachtvelden gaat: is dat met collateral damage of een big bang? Of begin je gewoon bips en quirks te krijgen met je configuratie, crashes enzo?
Bij deze voeding zullen de secondaire condensators gaan lekken. Deze condensators moeten de ripple weg filteren, maar als ze stuk zijn kunnen ze dit niet meer (goed). Dit zal uiteindelijk leiden tot een PC die niet meer wil starten of continue vastloopt. Maar voordat je daar last van hebt zal de voeding al een gevaarlijk hoge ripple produceren en dit is niet echt goed voor de componenten die aan de voeding hangen.
Kwaliteit/duurzaamheid primeert eigenlijk bij mij ook een beetje boven verbruik... Mijn setup is zeker niet de zuinigste, de combinatie van dat aantal disks, die CPU, het bijhorende slootje geheugen en SSD's zorgt er nu eenmaal voor dat het geen zuinigheidsmonstertje is... Of die V450 vs G360 dan nog wat uitmaakt...?
Wat verbruikt die nu meestal?

[ Voor 44% gewijzigd door -The_Mask- op 10-04-2015 14:10 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

HyperBart schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 14:00:
[...]

..

..
Net zoals in 't echte leven, sommigen gaan heen zonder al te veel misbaar (instabiel gedrag en uiteindelijk de constatering dat de pc niet meer aan gaat), anderen met het nodige theatraal vertoon (wat geluid en de onmiskenbare geur van magische rook bij het aanzetten van de pc of tijdens het draaien) en aan het einde van het scala hebben we de zelfmoord 'terrorist' die voor maximale schade gaat en alles met zich meeneemt.
Met de eerste twee heb ik persoonlijk ervaring (3 om 1), de laatste variant heb ik twee keer gezien en bij beiden ging ht om de pc van een zware roker (de pc was van binnen dan ook flink aangekoekt met nicotine en stof, enigszins :r om mee te werken. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
Op dit moment draai ik met een Intel Celeron G1610 icm. een ASRock B75 Pro3-M icm 8GB geheugen als zuinige mediaserver.

Nu ben ik aan het experimenteren met StreamToMe/ServeToMe en merk ik dat deze processor toch te weinig spierkracht heeft om een goede 720p stream op te zetten.

480p zit de processor al op +/- 80% load en op 720p is het een groot bufferfeest :)

Ik zal dus mijn zuinige processor moeten upgraden (of het hele moederbord voor bijv een ASRock C2550D4I). Ik wil de upgrade het liefst zo goedkoop mogelijk houden dus hou ik het het liefst bij een simpele Processor upgrade.

Nou heb ik uiteraard al even zelf zitten rondkijken en kom ik tot de volgende opties :

Intel Core i3 3220 : +/- 115 nieuw
Intel Core i3 2100/2120 : +/- 60/70 euro tweedehands
Intel Core i5 2400 : +/- 100 tweedehands

Mijn uitgangspunt is eigenlijk als volgt : liever niet meer dan 125 euro uitgeven en het liefst zo zuinig mogelijk :)

Dus mocht iemand ook zoiets thuis hebben draaien en/of tips hebben, ik hoor ze graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
slayerrp schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:48:
Op dit moment draai ik met een Intel Celeron G1610 icm. een ASRock B75 Pro3-M icm 8GB geheugen als zuinige mediaserver.

Nu ben ik aan het experimenteren met StreamToMe/ServeToMe en merk ik dat deze processor toch te weinig spierkracht heeft om een goede 720p stream op te zetten.

480p zit de processor al op +/- 80% load en op 720p is het een groot bufferfeest :)

Ik zal dus mijn zuinige processor moeten upgraden (of het hele moederbord voor bijv een ASRock C2550D4I). Ik wil de upgrade het liefst zo goedkoop mogelijk houden dus hou ik het het liefst bij een simpele Processor upgrade.

Nou heb ik uiteraard al even zelf zitten rondkijken en kom ik tot de volgende opties :

Intel Core i3 3220 : +/- 115 nieuw
Intel Core i3 2100/2120 : +/- 60/70 euro tweedehands
Intel Core i5 2400 : +/- 100 tweedehands

Mijn uitgangspunt is eigenlijk als volgt : liever niet meer dan 125 euro uitgeven en het liefst zo zuinig mogelijk :)

Dus mocht iemand ook zoiets thuis hebben draaien en/of tips hebben, ik hoor ze graag :)
Ik draai op dezelfde proc een Plex Server en dat werkt prima. Misschien daar eens naar kijken ipv je huidige programma? Lijkt ongeveer hetzelfde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Laatst online: 28-04 23:11
Cyleo schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:32:
[...]

Ik draai op dezelfde proc een Plex Server en dat werkt prima. Misschien daar eens naar kijken ipv je huidige programma? Lijkt ongeveer hetzelfde te doen.
Dan moet ik dat toch maar even gaan testen, dat is namelijk nog veel goedkoper :)
Ik stream namelijk op dit moment m'n films overal door huis met xbmc en puur streamToMe voor films/series buitenshuis.

Thx voor je tip Cyleo

p.s. Heb het inmiddels soort van werkend, Plex app vind mijn DDNS niet zo leuk dus doe het nu even omslachtig via een ssh tunneltje(werkt trouwens ook niet optimaal) Nu maar even uitzoeken hoe ik Plex op de ipad naar mijn DDNS kan laten kijken... :+

Als ik trouwens een stream openzet naar de browser op m'n knalt de cpu wel naar 100% ;)

[ Voor 25% gewijzigd door slayerrp op 17-04-2015 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 22:28
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:45:

[...]

Het is wat meer dan geneuzel in de marge. ;)

Rond de 20W DC zit de CM V450SM op een rendement van zo'n 80%, terwijl de SS G360 eerder rond de 70% zit. Bij 50W DC zit de CM V450SM rond de 90% en de SS G360 rond de 85% en bij 100W zo'n 93% voor de CM en 90% voor de SS. Dit allemaal bij 230V en waardes kunnen afwijken afhankelijk van hoe de belasting is verdeelt over de verschillende spanningen.

[...]
Ik ben vooral geïnteresseerd in wattages < 20 W (home servertje dat het grootste van de dag staat te niksen ;) ) en het bijbehorende rendement van PSU's. Hoeveel KWh scheelt dit nu per jaar?
Op een bierviltje reken ik uit (kan er ook volledig naast zitten dus O-) ) dat ca 10% rendementsverschil bij ca. 20W een stroomkostenbesparing op kan leveren tussen 3W = € 6 en 4W = € 8 per jaar. Dit uitgaande van 24/7/365.

Bij een prijsverschil tussen de Cooler Master en de Seasonic van ca € 16 duurt het dus tussen de 2 en 3 jaar voordat de Cooler Master voordeliger wordt.

Enig idee hoe dit zit bij lagere wattages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:07:
De pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W is nooit echt een hoogvlieger geweest door de CapXon elco's. Na 5 jaar willen de elco's het in deze voeding het al begeven als je de voeding redelijk gebruikt hebt. De pricewatch: be quiet! System Power 7 300W is in principe dezelfde voeding maar heeft Teapo en Taicon elco's welke al een stuk beter zijn.

Ik heb dus nog zo'n L7 300W voor mijn 24/7 server. Komt ook uit 2011 oid.

Is het handig om de preventief te vervangen ? Geen zin in een voeding die dan in de fik kan gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Veel stof in de voeding?
Maar controleer gewoon de elco's of maak foto's ervan als je het niet vertrouwd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
pricewatch: ASRock C2750D4I

Wat is er hiermee gebeurt. Ik heb een paar maanden geleden die voor 350 euro gekocht en nu is 450 en 500 euro ?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:36:
Veel stof in de voeding?
Maar controleer gewoon de elco's of maak foto's ervan als je het niet vertrouwd.
Zal het nakijken.

Maar het voelt niet lekker dat ik met zo'n voeding zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:50
SRich schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:49:
pricewatch: ASRock C2750D4I

Wat is er hiermee gebeurt. Ik heb een paar maanden geleden die voor 350 euro gekocht en nu is 450 en 500 euro ?
De € is een stuk minder waard geworden en dat ga je merken met de prijzen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SileX schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:32:
[...]

Ik heb dus nog zo'n L7 300W voor mijn 24/7 server. Komt ook uit 2011 oid.

Is het handig om de preventief te vervangen ? Geen zin in een voeding die dan in de fik kan gaan :+
Al mag je je best zorgen maken over brandrisico's, het gaat vooral om meningen en defectincidenten (geen brandincidenten) en een overdaad aan hype. Als iets brandgevaarlijk zou zijn mag het niet in de EU worden verkocht. Het risico dat het gebeurt is met een voeding is dusdanig klein dat je het mag verwaarlozen.

Een echt goede reden om je voeding te vervangen is als je een laag verbruik server hebt en een voeding die op dat vermogenpunt inefficient is. Dat is vooral vaak zo bij servers die minder dan 20W verbruiken. Dat is in de praktijk vrij zeldzaam. Al heb ik zelf zulke servers staan, en die hebben geen normale ATX voeding. Zulke servers hebben typisch geen mechanische hard disks.

Als de resultaten van verbruiktests goed zijn, ga ik later dit jaar nog een aantal servers vervangen door Skylake c.s. met meer geheugen. Dat is dan meteen een goede gelegenheid een goede bijbehorende voeding uit te zoeken. Een echt laag verbruik zullen ze niet krijgen doordat er meerdere hard disks in zitten en werk te doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede avond

Ik wil graag een nas server bouwen 24/7/365 en graag wil ik wat advies vragen. Het taak van de nas is alleen films,series enzo te downloaden,repareren en uitpakken en via plex media server naar mij tv en tabs etc te streamen.

Kunnen jullie mij wat pc components adviseren die dat allemaal aan kan?

Ik heb geprobeerd om al die berichten volgen en nu weet ik niet meer wat ik voor moet gaan.

Oh jah als nas os wil ik graag freenas draaien.

Mvg :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Welkom op GoT!

Heb je de eerste post al doorgelezen? Daar staan juist een aantal pc componenten in die we van harte kunnen aanraden. Verder verwachten we ook een beetje eigen inzet. Wat heb je zelf in gedachte, wat heb je zelf op het oog? Wat is je budget?

Als je al simpelweg op het woord Plex zoekt in dit topic, kom je genoeg leuke setups tegen. In dit topic vind je ook genoeg leuke setups trouwens.

Groetjes doen we niet aan. :+

[ Voor 30% gewijzigd door FREAKJAM op 22-04-2015 23:14 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en meerder posts ook maar die componenten zijn niet meer tekoop.

Mijn budget is 350 euro. Mij gaat meer om welke processor n moederboard zal ik voor gaan om een zuinig nas te bouwen de rest weet ik al.

Thnx voor die handig link over plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:21
Hallo ik ben ook op zoek knip, ga eerst zelf goed op zoek. Niemand is met kennis geboren en dit topic staat vol met goede tips. Daar moet echt wel iets mee in elkaar te steken zijn.

[ Voor 138% gewijzigd door br00ky op 24-04-2015 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Eigen inzet wordt gewaardeerd mensen. Zoek zelf wat op of lees het topic door, na een paar pagina's krijg je al een goed beeld, begin of einde.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:21
Borromini schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:27:
Eigen inzet wordt gewaardeerd mensen. Zoek zelf wat op of lees het topic door, na een paar pagina's krijg je al een goed beeld, begin of einde.
In principe helemaal gelijk maar de spullen in beginpost zijn enegzins verouderd lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikkeenjij36 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:04:
[...]

In principe helemaal gelijk maar de spullen in beginpost zijn enegzins verouderd lijkt mij?
En zijn ook niet te vergrijbaar.

Die post heb ik tot helft gelezen en ook vanaf einde maar als nog gaat er om meer dingen en meningen,

Heb pricewatch ook door genomen maar het vraag blijft welke processor van tegenwordig kan goed transcoden wanneer het nodig is met plex. Mij uhd tv leest meeste formaten en mij oude tv en andere gadgets niet en daarvoor moet ik toch laten transcoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan het topic doorzoeken op trefwoorden, zoals Plex, transcode, ...

https://gathering.tweaker...eywords]=plex%20transcode

Dan heb je toch al heel wat gefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:55:
Je kan het topic doorzoeken op trefwoorden, zoals Plex, transcode, ...

https://gathering.tweaker...eywords]=plex%20transcode

Dan heb je toch al heel wat gefilterd.
Dank je v _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03 23:17
Ben een IP-camera server voor 24/7 gebruik aan het opstellen voor thuisgebruik. Eenmalige kosten maakt eigenlijk niet zo heel veel uit maar installeer deze thuis, zuinig is hierbij een belangrijk kenmerk.

Ik wil 'm ergens in de kruipruimte (droog hoor) plaatsen, en tot 4 IP-camera's op aansluiten. Momenteel draai ik iSpy die op processorbasis de videostream analyseert en automatisch filmpje maakt bij beweging, en evt. fototjes naar externe FTP server verstuurd.

Als boot- en cache schijf dacht ik aan 256GB SSD ruim voldoende te hebben, met een dagelijkse cron video's naar vaste 4TB HD te verplaatsen (deze arhief-hd staat dus 99% stil).

De processor moet geen heethoofd zijn, maar mn werkpc (i7-2600K) voorzien van 1 HD-Camera pakt wel al zo'n 25% van een enkele core (van de 8 in HT-modus). Ik dacht aan een courante i3 voldoende te hebben voor 4 camera's.

Tesamen met een gold-gecertificeerde kleine voeding en een net kastje kom ik op deze lijst uit, iemand nog suggesties?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 116,-€ 116,-
1Gigabyte GA-H97M-HD3€ 81,50€ 81,50
1Toshiba HD SATA 64MB MD04ACA400 7200rpm, 4TB€ 119,95€ 119,95
1Fractal Design Arc Mini€ 66,50€ 66,50
1Crucial CT102464BA160B€ 54,95€ 54,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX100 256GB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,80

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoeft natuurlijk niet 1:1 door te schalen. Die i3 heeft bijvoorbeeld nog niet de helft van het cachegeheugen van je 2600k.

En 'HT-cores' natuurlijk nooit als volwaardig meetellen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Klopt jcvjcvjcvjcv. De i3 is natuurlijk wat langzamer, dualcore, en max 4 threads. Maar bij 4 cams ga ik nog steeds uit van gemiddeld ruim <50% belasting. Om te downtunen kunnen parameters bij iSpy ook nog worden aangepast.

M'n huidige werkpc/fileserver draait nu nog 24-7 maar pakt 150W idle zonder scherm (ondermeer door 20TB raid 6) maar met de voorgestelde nieuwe ip camserver kan die eigenlijk wel standaard uit, zou de nieuwe er in een jaar of 2 al uit moeten hebben qua stroomverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

AugmentoR schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 23:51:
M'n huidige werkpc/fileserver draait nu nog 24-7 maar pakt 150W idle zonder scherm (ondermeer door 20TB raid 6) maar met de voorgestelde nieuwe ip camserver kan die eigenlijk wel standaard uit, zou de nieuwe er in een jaar of 2 al uit moeten hebben qua stroomverbruik :)
Houd je er wel rekening mee dat de nieuwe server ook stroom gaat gebruiken met dit rekensommetje? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Euh.. ja redelijk, dat wil zeggen dat ik de server ook vrij voordelig (lees bijna gratis) kan aanschaffen, dus eigenlijk is ie er al vanaf dag 1 uit :)

Daarom vraag me nog wel af, en daarom post ik in dit zuinige server topic, of het efficienter is om (vergeleken met de gestelde i3 4130 op 50%) een iets langzamere processor op zeg 75% te laten draaien, of een iets snellere op 25% qua Wattage... Het is wel 24/7/365 rekenen geblazen: Geen bitcoin 100% levels maar wel lower-level full-time rekenwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 10:33
Ik heb begrepen dat alle procesoren tegenwoordig een "race to idle" hebben, dwz proberen op volle snelheid de taak af te ronden om daarna zo snel mogelijk weer terug naar de zuinige idle stand terug te keren. Met die logica zou een snellere processor dus langer in idle kunnen doorbrengen.

Of de i3 dan daadwerkelijk zuiniger is weet ik niet, maar je hebt dan wel het voordeel van overcapaciteit en dus schaalbaarheid.

[ Voor 11% gewijzigd door citruspers op 26-04-2015 23:44 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Er zijn een aantal site die grafiekjes maken met Performance per Watt, of Performance per Joule.

Door daar even op te googlen, moet je er vast uit kunnen komen.

Naar mijn weten zijn de i5's vrij goed qua performance/watt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
i3 4130 vs i5 4460
TDP 54W vs 84W (zegt niet zoveel natuurlijk)
13.59 pt/W vs 12.15 pt/W link

Voor zover ik heb kunnen zien gaat die performance per watt over 100% belasting dus teruggeschroeft naar een fixed performance vraag, zal de meter nóg verder naar de i3 uitslaan verwacht ik omdat de idle-consumptoion van de i5 toch wat hoger lijkt te liggen.

Maar veel zal het uiteindelijk niet schelen, de aanschaf i3 á 116,- tegenover 180,- voor de i5 helpt ook al niet mee ;)

Iemand nog besparingtips voorhanden m.b.t. het bovenstaande 1150 moederbord? Ben wel meer fan van Gigabyte dan Asus maar als het significant scheelt hou ik alle opties open...

edit: de 4130T komt voor mijn doeleinden natuurlijk nog wat beter uit de bus
Kan helaas nog niet veel zinnigs vinden over de nieuwere moederborden met H97 qua verbruik...

edit2: nevermind, zocht denk ik wat te internationaal, niet op 'moederbord' :)

[ Voor 25% gewijzigd door AugmentoR op 28-04-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De T gaat idle niks minder verbuiken. Heeft alleen lagere klok en TDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Nee maar als ik de performance-per-watt mag geloven 17.45 pt/W vs 13.59 pt/W is de T wel efficienter in z'n rekenwerk. 4 cams 24/7 beweging monitoren.. Daar zoek ik de meest energiezuinige voor, ga er van uit dat ie zo'n 30-40% continue moet gaat draaien...

edit: Kan ook gaan testen met onderklokken, maar ook daar lijkt me de T me meer geschikt voor?

[ Voor 16% gewijzigd door AugmentoR op 28-04-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
continue -> continu

Als een processor veel te doen heeft, dan zal een T versie doorgaans zin hebben. Een Y of U versie is ook mogelijk. Het voordeel daarvan is dat ze gebouwd zijn voor mobiel (lees: zuinig) gebruik.

Kijk eens of een NUC zou voldoen. Laptops zijn mogelijk ook alternatieven. Die zijn beperkt in hun uitbreidbaarheid en HDD snelheid, maar verder gemaakt voor een zuinig stroomverbruik. De HDD kan extern via USB 3.0. Laptops hebben meteen ook een ingebouwde UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 20:15
Momenteel heb ik ook een server draaien. Deze draaide eerste 24/7. Maar dat heb ik inmiddels flink teruggebracht. Ik zet de server dagelijks rond 18.00 aan en om 23.00 gaat deze in slaapstand.
Aanzetten gebeurd dan ook door Wake on Lan.

Momenteel zit er hier Gigabyte MA785GT-UD3H moederbord in met een AMD 240E processor.
Daarnaast draait er een PERC6/i raidcontroller met backup batterij.

Vroeger draaide ik hier RAID5 op, maar dat vind ik nu niet meer nodig.
Momenteel gebruik ik hem vooral als uitbreiding van SATA poorten.
Heb er 7 nodig en op het moederbord zitten er maar 5.

Nu heb ik recent mijn hoofd PC een upgrade gegeven, hierdoor heb ik momenteel een Gigabyte MA790FXT-UD5P moederbord over. Op dit moederbord zitten 10 SATA aansluitingen. Voldoende dus om als serverbord te dienen. In dat geval zou de PERC overbodig worden.

Echter het MA790FXT-UD5P moederbord heeft helaas geen video onboard. Wat dus inhoudt dat er wel een grafisch kaartje bij moet komen.

Is deze overstap met het oog op de zuinigheid de moeite waard? (Dus moederbord switch, PERC controller eruit en grafisch kaartje erin?) Momenteel doet mijn huidige setup ongeveer 100 tot 125 watt idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AugmentoR
Kan zo geen harde gegevens vinden van het verbruik van die PERC6/i maar vond wel een 8 kanaals variant die een watt of 15 doet onder stress.

Ga er dus maar niet van uit dat een swap met een dedicated graka je setup significant zuiniger zal maken, eerder omgekeerd, voor zover ik weet doet zo'n kaartje altijd nog een watt of 10 zelfs wanneer disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat moet beter kunnen, volgens mij zijn er al een aantal moderne kaartjes die sub 4 watt doen idle.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Pittie schreef op woensdag 29 april 2015 @ 20:39:
Echter het MA790FXT-UD5P moederbord heeft helaas geen video onboard. Wat dus inhoudt dat er wel een grafisch kaartje bij moet komen.

Is deze overstap met het oog op de zuinigheid de moeite waard? (Dus moederbord switch, PERC controller eruit en grafisch kaartje erin?) Momenteel doet mijn huidige setup ongeveer 100 tot 125 watt idle.
Heb je wel een grafische kaart nodig? Bij installatie etc is dat natuurlijk wel practisch, maar een headless server zou in principe toch zonder moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Niet alle moederborden slikken dat.

Ik denk dat dit een zuinig kaartje is:
pricewatch: Sapphire R7 240 1GB DDR3 Boost

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

FireDrunk schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:22:
Niet alle moederborden slikken dat.

Ik denk dat dit een zuinig kaartje is:
pricewatch: Sapphire R7 240 1GB DDR3 Boost
De 5450 is zuiniger, zit op bijna de helft in idle als ik me niet vergis.
Vaak gebruik voor een HTPC setup. Is ook nog eens de helft goedkoper...

Je kunt in de pricewatch ook zoeken op stroomverbruik, en meestal is passief gekoeld ook een redelijke indicatie voor lager stroomverbruik.
Daar komt de MSI Radeon R5 230 1GD3H uit met <15W bijvoorbeeld op dit moment.

Ah, Club 3D uitvoering (CGAX-R5232L) Idle: 6.4W, Maximum load: 19.1W.

[ Voor 5% gewijzigd door Willem2 op 01-05-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik las dat dit kaartje vaak sub 5W zat...

misschien kijk ik wel scheel...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 20:15
AugmentoR schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:40:
Kan zo geen harde gegevens vinden van het verbruik van die PERC6/i maar vond wel een 8 kanaals variant die een watt of 15 doet onder stress.

Ga er dus maar niet van uit dat een swap met een dedicated graka je setup significant zuiniger zal maken, eerder omgekeerd, voor zover ik weet doet zo'n kaartje altijd nog een watt of 10 zelfs wanneer disabled.
Maar inderdaad stel ik ga voor de andere set, da ga ik er in totaal 10 watt op vooruit.
Eer ik dan de investering terug heb. Ik denk niet dat de moeite waard is, helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn bestaande linux server begint soms wat kuren te vertonen. één van de netwerk-poorten is al eens opgeblazen bij een blikseminslag, en nu gaat ie regelmatig automatisch in de reboot. Tijd voor wat nieuws dus. Niet zo erg, was toch al aan het kijken voor een iets snellere server.

Ik gebruik 'm vooral als webserver, mailserver en proxyserver. Daarnaast moet ie mijn filmcollectie aanbieden aan een aantal tablets en apple-tv's. De laatste tijd was ik wat aan het experimenteren met Virtual Machines. Deze waren echter niet vooruit te meppen.

Bestaande config:
AMD Athlon II X2 240, 12GB geheugen, 2*1,5TB WD Green, 3*2TB WD Green + USB voor Backup

Ik zit te denken aan de volgende config:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 122,30€ 122,30
1Gigabyte GA-Z87X-UD5H€ 133,10€ 133,10
1WD Green WD20EZRX€ 81,51€ 81,51
1Cooler Master Force 500€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 103,-€ 103,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,81

Doel is om in eerste instantie de bestaande server te laten draaien en de nieuwe opnieuw op te bouwen. Vervolgens wil ik de RAID arrays uit de oude server overzetten op de nieuwe.

Ik ben benieuwd naar jullie aanvullingen en opmerkingen naar aanleiding van bovenstaande config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De T-versie is overbodig. In rust gaat die niet minder verbruiken, alleen onder belasting, en met een 400W-voeding maakt dat weinig uit.

Kwaliteitsvoedingen zijn oa. de Seasonic G-Series 360 en de Coolermaster V450S als ik het goed heb. Laatste is redelijk prijzig maar heel efficiënt.

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 15-05-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Van deze drie is de Seasonic het minst efficiënt, maar de hoogste kwaliteit, de Cooler Master heeft de laagste kwaliteit maar is het meest efficiënt en de be quiet! zit er mooit tussen in qua kwaliteit en het rendement. Dus alle drie kun je in principe prima overwegen.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 55 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.