Ik kwam net (niet in vivo) een aardig interessant ogend bordje tegen: Congatec conga-IC97. Zal wel flink aan de prijs zijn, die heb ik nog niet achterhaald.
Wauw, ook een super vet ding. Leuk voor pfSense. Volledig passief moet vrij makkelijk te doen zijn.
Even niets...
Al enige tijd hou ik dit topic in de gaten, ik had het idee om eerst een Synology te kopen, hier een twee tal schijven in te knallen en dat zou dan dat zijn. Ik heb er echter nu 1 te leen en ik moet eerlijk zeggen dat het me niet heel erg bevalt, deze is voornamelijk gewoon traag, in iedergeval voor mijn gevoel.
Ik heb dus het idee om zelf wat te gaan maken en hier Win8.1 op te gaan draaien als server zijnde. Hij zou dus dag en nacht aan staan, het volgende wil ik er mee gaan doen:
Ik wil geen vorm van RAID gebruiken, de echt essentiele data wordt 2x off-site gebackupped in de nieuwe situatie. De SSD die ik geselecteerd heb zou puur voor OS zijn.
Het volgende heb ik nu samengesteld: (CPU staat verder op los, want twijfel)
De vragen bij bovenstaande:
- Ingebouwde powersupply icm met deze voeding voldoende? (Ik las in het topic een stuk terug dat de connectoren hiervoor iig aanwezig zijn)
- Behuizing, passen daar die 3,5' wel in 2x? Zie bij de plaatjes in iedergeval 1x een 3,5' inch erin.
- SSD is nu 60gb voor OS, ik twijfel echter of dit na 2 jaar draaien en alle randsoftware ook nog zo zal zijn, het idee is alle programmatuur hierop te draaien zodat de andere schijven spin-down zoveel mogelijk benutten?
- Is het de moeite waard een passieve koeler aan te schaffen ivm stroom verbruik aangezien er toch wel aardig wat idle time is? Geluids productie is geen probleem, hij wordt waarschijnlijk in de meterkast danwel op zolder geplaatst.
En dan is er de twijfel tussen deze 2 CPU's. Voor 2 tientjes heb ik volgens mij een 15% snellere CPU (http://ark.intel.com/compare/77773,80800) echter weet ik niet of dit nodig is. Server zou headless gaan draaien, beheer via RDP. De vraag hier is, is het de moeite waard die 2 tientjes extra uit te geven.
Alvast bedankt voor het lezen en/of eventuele reacties!
Ik heb dus het idee om zelf wat te gaan maken en hier Win8.1 op te gaan draaien als server zijnde. Hij zou dus dag en nacht aan staan, het volgende wil ik er mee gaan doen:
- CoachPotato
- Sabnzbd+
- Sickbeard
- Plex
- Headphones
- Pydio
- 2x een IP camera te laten streamen naar dit systeem, moet nog uitzoeken wat ik daarvoor ga gebruiken (bv alleen bij beweging, welke resolutie voor terug kunnen kijken van een dag/week/maand?)
- Backup van NAS familie (2x) via Crashplan oid.
Ik wil geen vorm van RAID gebruiken, de echt essentiele data wordt 2x off-site gebackupped in de nieuwe situatie. De SSD die ik geselecteerd heb zou puur voor OS zijn.
Het volgende heb ik nu samengesteld: (CPU staat verder op los, want twijfel)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asus H81T | € 71,70 | € 71,70 |
2 | WD Purple WD30PURX, 3TB | € 108,95 | € 217,90 |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 34,95 | € 34,95 |
1 | Cooler Master NA 90 | € 26,95 | € 26,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU | € 55,43 | € 55,43 |
1 | Kingston SSDNow mS200 60GB | € 40,99 | € 40,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 536,02 |
De vragen bij bovenstaande:
- Ingebouwde powersupply icm met deze voeding voldoende? (Ik las in het topic een stuk terug dat de connectoren hiervoor iig aanwezig zijn)
- Behuizing, passen daar die 3,5' wel in 2x? Zie bij de plaatjes in iedergeval 1x een 3,5' inch erin.
- SSD is nu 60gb voor OS, ik twijfel echter of dit na 2 jaar draaien en alle randsoftware ook nog zo zal zijn, het idee is alle programmatuur hierop te draaien zodat de andere schijven spin-down zoveel mogelijk benutten?
- Is het de moeite waard een passieve koeler aan te schaffen ivm stroom verbruik aangezien er toch wel aardig wat idle time is? Geluids productie is geen probleem, hij wordt waarschijnlijk in de meterkast danwel op zolder geplaatst.
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 35,50 | € 35,50 |
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 52,60 | € 52,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 536,02 |
En dan is er de twijfel tussen deze 2 CPU's. Voor 2 tientjes heb ik volgens mij een 15% snellere CPU (http://ark.intel.com/compare/77773,80800) echter weet ik niet of dit nodig is. Server zou headless gaan draaien, beheer via RDP. De vraag hier is, is het de moeite waard die 2 tientjes extra uit te geven.
Alvast bedankt voor het lezen en/of eventuele reacties!
2 schijven zou met dat bord en die voeding geen probleem moeten zijn. Meer dan 2 zou ik niet doen, dus je limiteert jezelf wel qua uitbreiden. (Aan de andere kant, je kan natuurlijk dan ook gewoon een externe disk kopen met een losse voeding mocht je meer ruimte nodig hebben
)
In dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ve47gXwkvaI kan je goed zien of die 2 disks passen (volgens mij wel).
60GB kan prima, by default zal windows voor dingen als hibernation ook veel ruimte reserveren. Als je dat uit zet (je zegt zelf al dat het ding 24x7 aan gaat staan) scheelt dat al zoveel diskruimte als je geheugen hebt... Dat gaat hard.
Een boxed koeler op zijn laagste standje verbruikt volgens mij minder dan 1W, dus dat verdien je er nooit op terug.
PLEX kan nog niet (altijd) op de GPU streamen voor zover ik weet, en dan heb je toch een stevige CPU nodig als je gaat transcoden. Ik draai zelf plex, en heb een i5-3570k, als ik Plex laat transcoden voor mijn telefoon (bijvoorbeeld van 1080p naar 720p) heb ik al snel 1 core volledig belast.
Je moet dus bedenken dat 1 core van een pentium G3220 bijna even snel is als 1 core van een i5, dus je zou in dat geval 2 streams tegelijk kunnen trekken. Dan blijft er dus niet veel meer over voor al je andere services.
Als je altijd maar 1 stream tegelijk zou hebben, zou het nog wel kunnen. Als er meer mensen van die feature gebruik gaan maken wordt het krapjes denk ik.
In dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ve47gXwkvaI kan je goed zien of die 2 disks passen (volgens mij wel).
60GB kan prima, by default zal windows voor dingen als hibernation ook veel ruimte reserveren. Als je dat uit zet (je zegt zelf al dat het ding 24x7 aan gaat staan) scheelt dat al zoveel diskruimte als je geheugen hebt... Dat gaat hard.
Een boxed koeler op zijn laagste standje verbruikt volgens mij minder dan 1W, dus dat verdien je er nooit op terug.
PLEX kan nog niet (altijd) op de GPU streamen voor zover ik weet, en dan heb je toch een stevige CPU nodig als je gaat transcoden. Ik draai zelf plex, en heb een i5-3570k, als ik Plex laat transcoden voor mijn telefoon (bijvoorbeeld van 1080p naar 720p) heb ik al snel 1 core volledig belast.
Je moet dus bedenken dat 1 core van een pentium G3220 bijna even snel is als 1 core van een i5, dus je zou in dat geval 2 streams tegelijk kunnen trekken. Dan blijft er dus niet veel meer over voor al je andere services.
Als je altijd maar 1 stream tegelijk zou hebben, zou het nog wel kunnen. Als er meer mensen van die feature gebruik gaan maken wordt het krapjes denk ik.
Even niets...
- Intel Celeron G1840 Boxed
- ASRock H81M-DGS R2.0
- Kingston ValueRAM - Geheugen - 8 GB DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL11 - 1.5 V
- WD 320GB 2.5" blue (uit laptop van een jaar of 3 geleden)
- Cooler Master GM G550M 80 Plus Bronze
Verbruik ligt nu rond de 24/25watt idle, is toch redelijk hoog vind ik.
BIOS heb ik al eens doorgenomen en alles afgezet wat niet nodig was (bracht eigenlijk niks op)
Iets wat ik nog kan doen?
[ Voor 6% gewijzigd door k995 op 24-05-2015 12:14 ]
Je hebt dan ook een redelijk zware voeding voor spul dat in se weinig verbruikt. Maar je zegt niks over je OS.
Ik heb hier Debian 8 + G1610 en Intel DH67BL + 1x 8 GB DDR3 + 1 2,5" 7200 RPM schijf + 2 3,5" 5400 RPM schijven + Seasonic 360 G-series, en dat doet (met de 3,5"-schijven in spindown) ~20W.
Niet vergeten dat de Celerons geen PC7 ondersteunen, Intel heeft dat eruit gesloopt, dat begint pas bij de i3. Die dingen zijn vreselijk zuinig in idle.
Ik heb hier Debian 8 + G1610 en Intel DH67BL + 1x 8 GB DDR3 + 1 2,5" 7200 RPM schijf + 2 3,5" 5400 RPM schijven + Seasonic 360 G-series, en dat doet (met de 3,5"-schijven in spindown) ~20W.
Niet vergeten dat de Celerons geen PC7 ondersteunen, Intel heeft dat eruit gesloopt, dat begint pas bij de i3. Die dingen zijn vreselijk zuinig in idle.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Volgens mij scheelt dat aan de stekker niet meer dan 1W hoor (C6 vs C7). Het is in verhouding van wat de CPU verbruikt op zich wel geniaal laag, maar de rest van het verbruik gaat dan zwaarder tellen in verhouding.
@K995, heb je powertop al eens geinstalleerd? Dan kan je vrij duidelijk zien wat je CPU doet aan verbruik/wakeups. Als dat al 100% in orde is, moet je het inderdaad bij de voeding zoeken.
@K995, heb je powertop al eens geinstalleerd? Dan kan je vrij duidelijk zien wat je CPU doet aan verbruik/wakeups. Als dat al 100% in orde is, moet je het inderdaad bij de voeding zoeken.
Even niets...
Draait op Windows , had eerst nog gedacht aan fedora en amahi maar denk niet dat er daar minder verbruik zal geven ?Borromini schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:26:
Je hebt dan ook een redelijk zware voeding voor spul dat in se weinig verbruikt. Maar je zegt niks over je OS.
De voeding is op die loads idd niet te efficiënt : 70%
http://be.hardware.info/r...ientie-bij-lage-belasting
Maar denk dat een pico psu of andere psu niet veel meer efficiënt is +10% komt neer op 2watt terwijl ik hier builds zie die 10-15watt lager zitten .
Zal ik eens doen bedankt voor de tip .FireDrunk schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:25:
Volgens mij scheelt dat aan de stekker niet meer dan 1W hoor (C6 vs C7). Het is in verhouding van wat de CPU verbruikt op zich wel geniaal laag, maar de rest van het verbruik gaat dan zwaarder tellen in verhouding.
[ Voor 21% gewijzigd door k995 op 24-05-2015 15:51 ]
Ik ga misschien een extra servertje erbij nemen, een odroid-c1, heeft iemand daar ervaring mee? Verder wil ik nog steeds eens een single point of failure in bouwen en alle apparaten vanaf dezelfde (12V) voeding voeden.
[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 24-05-2015 18:57 ]
Tweakers,
ik heb de volgende setup:
Ik draai ubuntu 14.04 LTS van een crucial M4 SSD.
Ik maak gebruik van een Synology diskstation waarop alle data staat (repositories etc).
Dat gaat echter veranderen. Ik wil eigenlijk dat alles lokaal op de ubuntu server komt te staan.
Nu ben ik van plan om 2 schijven in RAID 0+1 te zetten.
er zijn echter maar 2 sata aansluitingen op het moederbord aanwezig.
De bedoeling is om daarom de SSD niet meer te gebruiken maar om ubuntu van een mSata SSD of een USB 3.0 stick te draaien. Dan heb ik weer 2 sata aansluitingen vrij...
vraag 1: zijn de volgende schijven aan te bevelen?
vraag 2: mij lijkt een usb stick voor ubuntu goedkoper, zijn er redenen voor om toch voor een mSata SSD te gaan?
ik heb de volgende setup:
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 35,01 | € 35,01 |
1 | Asus H81T | € 72,40 | € 72,40 |
1 | Chieftec IX-01B-OP | € 30,64 | € 30,64 |
1 | Kingston HyperX Impact HX316LS9IB/8 | € 60,- | € 60,- |
1 | Seasonic Power Adapter 90W - 19V | € 33,50 | € 33,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 231,55 |
Ik draai ubuntu 14.04 LTS van een crucial M4 SSD.
Ik maak gebruik van een Synology diskstation waarop alle data staat (repositories etc).
Dat gaat echter veranderen. Ik wil eigenlijk dat alles lokaal op de ubuntu server komt te staan.
Nu ben ik van plan om 2 schijven in RAID 0+1 te zetten.
er zijn echter maar 2 sata aansluitingen op het moederbord aanwezig.
De bedoeling is om daarom de SSD niet meer te gebruiken maar om ubuntu van een mSata SSD of een USB 3.0 stick te draaien. Dan heb ik weer 2 sata aansluitingen vrij...
vraag 1: zijn de volgende schijven aan te bevelen?
1 | Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB | € 51,50 | € 51,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 51,50 |
vraag 2: mij lijkt een usb stick voor ubuntu goedkoper, zijn er redenen voor om toch voor een mSata SSD te gaan?
2 schijven in raid 0+1 is vrij tricky, je kan beter kiezen voor mirroring of striping, afhankelijk van waar de nadruk op ligt (performance vs redundancy).
Ga je je nas weghalen, of wil je puur lokale storage op de server? Anders zou je voor striping kunnen gaan en wat meer nadruk leggen op een backup door bepaalde directories wel te laten mirroren naar je NAS.
Ik heb zelf een server met SSD en een kleine (2.5") hdd, maar die gaat in principe wel elke nacht voor een backup naar mijn NAS. Omdat de SSD snel genoeg is zonder striping, en de HDD ook continu gebackupped wordt is het niet zo'n ramp als één van die disks crashed. Dan moet ik hooguit twee of drie dagen zonder totdat ik een nieuwe disk heb ingebouwd.
Gebrek aan schijven / aansluitingen is wel een beetje waar je voor kiest met thin ITX. Ik zou die strategie dan ook aanhouden en eerder een ander mobo + voeding kiezen als je echt 4 schijven wil gebruiken.
Ga je je nas weghalen, of wil je puur lokale storage op de server? Anders zou je voor striping kunnen gaan en wat meer nadruk leggen op een backup door bepaalde directories wel te laten mirroren naar je NAS.
Ik heb zelf een server met SSD en een kleine (2.5") hdd, maar die gaat in principe wel elke nacht voor een backup naar mijn NAS. Omdat de SSD snel genoeg is zonder striping, en de HDD ook continu gebackupped wordt is het niet zo'n ramp als één van die disks crashed. Dan moet ik hooguit twee of drie dagen zonder totdat ik een nieuwe disk heb ingebouwd.
Gebrek aan schijven / aansluitingen is wel een beetje waar je voor kiest met thin ITX. Ik zou die strategie dan ook aanhouden en eerder een ander mobo + voeding kiezen als je echt 4 schijven wil gebruiken.
Tnx voor je snelle en uitgebreide antwoord!
Maar dan denk ik dat een G3220 voldoet, zit hier nog veel verschil met de andere genoemde CPU? Is de G1840 meer bang for buck? Scheelt 20,- euro ofzo?
Alvast bedankt!
Twee schijven is zat, mocht dit ooit meer moeten worden zal ik toch naar een iets andere oplossing gaan kijken denk. Als ik voorlopig 2x 4tb heb heb ik 8tb aan ruimte om dingen op te slaan. Moet genoeg zijn voorlopig.FireDrunk schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:05:
2 schijven zou met dat bord en die voeding geen probleem moeten zijn. Meer dan 2 zou ik niet doen, dus je limiteert jezelf wel qua uitbreiden. (Aan de andere kant, je kan natuurlijk dan ook gewoon een externe disk kopen met een losse voeding mocht je meer ruimte nodig hebben)
Dat is een goeie tip! Dit kan dan inderdaad wel uit, het idee is dat hij 24/7 aan blijft staan.FireDrunk schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:05:
Dan ga ik geen extra koeler kopen, de standaard meegeleverde it is!FireDrunk schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:05:
Ik verwacht niet dat ik meer dan 1 stream gebruik momenteel, mocht dit ooit anders worden zal ik misschien gaan kijken naar een raspbi oplossing die gewoon de files van een netwerk share aftrekt oid, dan wordt er in zijn geheel geen transcoding gedaan? Plus vooralsnog is eigenlijk al het source materiaal full-hd, tv, telefoon en tablet ook, dus wat datte gaat hoeft er ook niks getranscode te worden?FireDrunk schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:05:
Maar dan denk ik dat een G3220 voldoet, zit hier nog veel verschil met de andere genoemde CPU? Is de G1840 meer bang for buck? Scheelt 20,- euro ofzo?
Alvast bedankt!
Ik heb zelf Plex/G3220 icm. Xpenology draaien. Ook al zijn de iPad en mijn Apple TV Full HD, toch zit hij regelmatig tegen de 90%. Komt meestal door ondertitels die ingebakken moeten worden bij bepaalde formaten (PGS bv), en daar heeft hij een redelijke kluif aan.Ubilosis schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:45:
[...]
Ik verwacht niet dat ik meer dan 1 stream gebruik momenteel, mocht dit ooit anders worden zal ik misschien gaan kijken naar een raspbi oplossing die gewoon de files van een netwerk share aftrekt oid, dan wordt er in zijn geheel geen transcoding gedaan? Plus vooralsnog is eigenlijk al het source materiaal full-hd, tv, telefoon en tablet ook, dus wat datte gaat hoeft er ook niks getranscode te worden?
Alvast bedankt!
Maar als ik naar de passmark score kijken ontlopen ze elkaar nauwelijks.
De G3220 heeft wel dynamic frequency scaling, waardoor als er weinig te doen is de CPU terug zakt naar 800Mhz bij mij. De G1840 kan dit niet bij mijn weten. Scheelt energie (Watt of 5 à 6 bij mij), maar die 20€ terugverdienen doe je er niet mee op korte termijn. :-)
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Ik kan me echt slecht voorstellen dat een G3220 op 800Mhz 5 watt minder verbruikt dan een G1840 op 1.6Ghz... Volgens mij zitten alle socket 1150 CPU's op 3-5W idle... (afhankelijk van de hoeveelheid cache en het aantal wakeups)
De rest zijn verliezen in je moederbord.
Maar daar kan Mux je veel meer over vertellen
De rest zijn verliezen in je moederbord.
Maar daar kan Mux je veel meer over vertellen
Even niets...
Het verschil in idle tussen een G1610 en i5 3570K is <1W. Het verschil in bovenstaande situatie schat ik ook <1W in. Leuk meegenomen, maar niet echt noemenswaardig.
Ik had eigenlijk wel wat series 9 thin-itx borden verwacht, maar ze komen maar niet in de pricewatch. Is dit platform een beetje aan het uitsterven?
Als ik dat zo lees maakt het niet heel veel uit begrijp ik. Dan laat ik het van de shop afhangen, liefst dan alles bij 1 winikel met een beetje schappelijke levertijd. Bedankt voor jullie antwoorden
. En zodra hij draait en ik wat over performance kan zeggen laat ik het weten!
ik heb hier een G1840 en die gaat wel naar de +/- 800Mhz:Willem2 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:25:
[...]
De G3220 heeft wel dynamic frequency scaling, waardoor als er weinig te doen is de CPU terug zakt naar 800Mhz bij mij. De G1840 kan dit niet bij mijn weten. Scheelt energie (Watt of 5 à 6 bij mij), maar die 20€ terugverdienen doe je er niet mee op korte termijn. :-)

ook gaat hij naar C6:

Geen PC6 zie ik, das wel jammer.
Even niets...
Package 6 heb ik wel gehaald als ik de apache server en mysql server uit zet.
hier een oude post:
hier een oude post:
The Fatal schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:11:
[...]
ik heb de G1840 hier, en die komt af en toe wel in Package C6, hoger als C6 ga je hem inderdaad niet krijgen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 Package | Core | CPU 0 | | C0 active 0.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.1% 0.3 ms C2 (pc2) 0.2% | | C3 (pc3) 13.4% | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms C6 (pc6) 85.6% | C6 (cc6) 99.2% | C6-HSW 99.4% 14.7 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 0.0% | | Core | CPU 1 | | C0 active 0.1% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.0% 0.0 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms | C6 (cc6) 99.7% | C6-HSW 99.8% 32.4 ms | C7 (cc7) 0.0% | | GPU | | | | Powered On 31.0% | | RC6 69.0% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% | | | | |
alleen vreemd dat de GPU wel 31% powered on heeft terwijl er geen monitor oid aan hangt. Alleen netwerk kabel en voedings kabel.
[ Voor 92% gewijzigd door The Fatal op 27-05-2015 21:52 ]
Ik was dit topic aan het doorlezen en kwam bovenstaande opmerking tegen. Wat wordt hier bedoelt met 'kwaliteit' ?-The_Mask- schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 23:40:
Van deze drie is de Seasonic het minst efficiënt, maar de hoogste kwaliteit, de Cooler Master heeft de laagste kwaliteit maar is het meest efficiënt en de be quiet! zit er mooit tussen in qua kwaliteit en het rendement. Dus alle drie kun je in principe prima overwegen.
Efficientie is ook een kwaliteits kenmerk. Waarom heeft de Seasonic dan een hogere kwaliteit dan de Coolermaster. Is dat puur de bouwkaliteit c.q. duurzaamheid?
Ik doelde idd op bouwkwaliteit.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik ben van plan om een server c.q. NAS voor thuis samen te stellen. De afgelopen weken heb ik veel topics gelezen op het forum hier. Het grote zuinige server topic mocht dan ook niet ontbreken want ik wil natuurlijk wel een stille en energiezuinige oplossing als het kan.
Omdat ik een NAS met een ZFS filesystem wil kijk ik vooral naar moederborden met ondersteuning voor ECC geheugen.
Een hele interessant bordje leek mij deze: pricewatch: ASRock C2550D4I of misschien de krachtigere: pricewatch: ASRock C2750D4I
Ik dacht dat dit een perfect bord was, omdat het ECC geheugen ondersteund en voldoende S-ATA aansluitingen heeft voor een Z2 pool van 4 HDD's met de mogelijkhijd om nog eens 4 extra HDD's toe te voegen mocht dat nodig zijn.
Ook zou het voor thuis-NAS oplossingen of server toepassingen een interessant bord moeten zijn omdat het relatief zuinig is.
Op deze website zie ik echter een tabel waarin beide bordjes er helemaal niet zo goed uitkomen in een vergelijkende test met gewone consumenten moederbordjes:
http://nl.hardware.info/r...huisserver-stroomverbruik
Misschien lees ik het niet goed of heb ik het verkeerd begrepen maar het ziet er naar uit dat deze twee moederborden idle zelfs meer verbruiken dan de andere moederborden op maximale workload?
Hoe kan dat en waarom worden het dan zuinige moederborden genoemd? Heeft het misschien te maken met de processor? De Atom zou toch juist zuiniger moeten zijn dan die Celerons?
Ik verkeerde in de veronderstelling dat de onnodige functies van de chipsets op de consumentenmoederborden alleen maar energie verbruiken. Dat is dus verkwisting in een server of NAS moederbord omdat je het toch niet nodig bent.
De tabel geeft echter aan dat de consumenten moederborden zuiniger zijn met een minimaal verschil van 10 watt.
Zou ik dan beter uit zijn met een consumenten moederbord dat ECC ondersteund en dan maar een extra S-ATA controller er bij aanschaffen? Niet alleen zijn die moederborden goedkoper in aanschaf. Qua verbruik zou ik dan ook goedkoper uit zijn?
Omdat ik een NAS met een ZFS filesystem wil kijk ik vooral naar moederborden met ondersteuning voor ECC geheugen.
Een hele interessant bordje leek mij deze: pricewatch: ASRock C2550D4I of misschien de krachtigere: pricewatch: ASRock C2750D4I
Ik dacht dat dit een perfect bord was, omdat het ECC geheugen ondersteund en voldoende S-ATA aansluitingen heeft voor een Z2 pool van 4 HDD's met de mogelijkhijd om nog eens 4 extra HDD's toe te voegen mocht dat nodig zijn.
Ook zou het voor thuis-NAS oplossingen of server toepassingen een interessant bord moeten zijn omdat het relatief zuinig is.
Op deze website zie ik echter een tabel waarin beide bordjes er helemaal niet zo goed uitkomen in een vergelijkende test met gewone consumenten moederbordjes:
http://nl.hardware.info/r...huisserver-stroomverbruik
Misschien lees ik het niet goed of heb ik het verkeerd begrepen maar het ziet er naar uit dat deze twee moederborden idle zelfs meer verbruiken dan de andere moederborden op maximale workload?
Hoe kan dat en waarom worden het dan zuinige moederborden genoemd? Heeft het misschien te maken met de processor? De Atom zou toch juist zuiniger moeten zijn dan die Celerons?
Ik verkeerde in de veronderstelling dat de onnodige functies van de chipsets op de consumentenmoederborden alleen maar energie verbruiken. Dat is dus verkwisting in een server of NAS moederbord omdat je het toch niet nodig bent.
De tabel geeft echter aan dat de consumenten moederborden zuiniger zijn met een minimaal verschil van 10 watt.
Zou ik dan beter uit zijn met een consumenten moederbord dat ECC ondersteund en dan maar een extra S-ATA controller er bij aanschaffen? Niet alleen zijn die moederborden goedkoper in aanschaf. Qua verbruik zou ik dan ook goedkoper uit zijn?
Ik ben opzoek naar een vervanging voor mijn huidige ESXI server en mijn Synology DS411 NAS.
Op dit moment heb ik een Gigabyte GA-MA74GM-S2H met een AMD Athlon Dual Core 4850e @ 2,5GHz. Dit met 8GB geheugen wordt gewoon een beetje krapjes.
Omdat de storage van de ESXI server op mijn NAS draait via NFS is de lees/schrijf snelheid om te huilen waardoor er delays ontstaan en de server traag wordt.
Ik ben opzoek naar een systeem dat zuinig is, zowel mijn huidige server als mijn NAS kan vervangen in een systeem, dat uiteindelijk nog wat extra uitbreidingen moet kunnen krijgen.
Minimale systeem eissen:
- Quad Core processor @ > 3.0GHz (Intel)
- 4 geheugen sloten met initieel 2x8GB geheugen
- Ruimte voor 4/6x 3,5" HDD's (voor opslag)
- Ruimte voor 1/2x 2,5" SSD (opstart, swap, cache)
- Ruimte voor PCI-e x4 Dual Port Intel 82571EB Gigabit Ethernet Controller
- 2x onboard Ethernet
OS wil ik vervangen. ESXI is een goed systeem, maar wil meer gaan doen met QEMU/KVM.
Op dit moment heb ik 6 VM's draaien die een aantal taken uitvoeren waaronder:
- Centrale MySQL database server / web server
- Download server
- Monitoring server
- Router (obv. PfSense)
- Mail server
- Server voor externe toegang (SSH, VPN etc.)
Aangezien ik weinig hardware kennis heb (naast het in elkaar zetten van PC's) vraag ik jullie om mee te denken aan een goede setup.
Initiele budget schat ik op zo'n 800 euro.
Tot zo ver kom ik zelf uit op de komende setup waarvan de kosten nog (een beetje) te hoog zijn:
Op dit moment heb ik een Gigabyte GA-MA74GM-S2H met een AMD Athlon Dual Core 4850e @ 2,5GHz. Dit met 8GB geheugen wordt gewoon een beetje krapjes.
Omdat de storage van de ESXI server op mijn NAS draait via NFS is de lees/schrijf snelheid om te huilen waardoor er delays ontstaan en de server traag wordt.
Ik ben opzoek naar een systeem dat zuinig is, zowel mijn huidige server als mijn NAS kan vervangen in een systeem, dat uiteindelijk nog wat extra uitbreidingen moet kunnen krijgen.
Minimale systeem eissen:
- Quad Core processor @ > 3.0GHz (Intel)
- 4 geheugen sloten met initieel 2x8GB geheugen
- Ruimte voor 4/6x 3,5" HDD's (voor opslag)
- Ruimte voor 1/2x 2,5" SSD (opstart, swap, cache)
- Ruimte voor PCI-e x4 Dual Port Intel 82571EB Gigabit Ethernet Controller
- 2x onboard Ethernet
OS wil ik vervangen. ESXI is een goed systeem, maar wil meer gaan doen met QEMU/KVM.
Op dit moment heb ik 6 VM's draaien die een aantal taken uitvoeren waaronder:
- Centrale MySQL database server / web server
- Download server
- Monitoring server
- Router (obv. PfSense)
- Mail server
- Server voor externe toegang (SSH, VPN etc.)
Aangezien ik weinig hardware kennis heb (naast het in elkaar zetten van PC's) vraag ik jullie om mee te denken aan een goede setup.
Initiele budget schat ik op zo'n 800 euro.
Tot zo ver kom ik zelf uit op de komende setup waarvan de kosten nog (een beetje) te hoog zijn:
1 | ASRock C2750D4I | € 421,20 | € 421,20 |
4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 115,95 | € 463,80 |
1 | Silverstone DS380 | € 149,90 | € 149,90 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 104,50 | € 104,50 |
1 | Silverstone SFX 450W | € 107,81 | € 107,81 |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 103,70 | € 103,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.350,91 |
[ Voor 46% gewijzigd door HomeServ op 31-05-2015 18:49 ]
Je geeft 3 GHz+ op als een minimale systeemeis, maar die Atom is 2,4 GHz. Kan je niet beter naar een i5 dan ineens kijken?
Ik weet niet hoe goed die voeding van Silverstone is, Seasonic maakt bv. goed spul en de Cooler Master V450S oid is heel efficiënt. Loont altijd de moeite om het grote voedingen-topic te checken.
Ik weet niet hoe goed die voeding van Silverstone is, Seasonic maakt bv. goed spul en de Cooler Master V450S oid is heel efficiënt. Loont altijd de moeite om het grote voedingen-topic te checken.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Als je het Asrockbord met C2750 overweegt kan je ook de Supermicro C2750/C2758-borden overwegen trouwens.
Atom heeft 8 cores @ 2.4GHz. Ik zou natuurlijk voor de Intel Core i7-5820K gaan @ 6x 3.3GHz.Borromini schreef op zondag 31 mei 2015 @ 19:16:
Je geeft 3 GHz+ op als een minimale systeemeis, maar die Atom is 2,4 GHz. Kan je niet beter naar een i5 dan ineens kijken?
Alleen kom ik dan in de knel met een Mini-ITX moederbord in de Silverstone DS380 kast.
Ik kan natuurlijk de hele setup omgooien en een hogere kast nemen. Maar wil geen mega kast in de meterkast hebben omdat deze op een plankje staat.
Voeding maakt mij niet uit welke het is, als hij maar (redelijk) zuinig is.
Geluidsproductie hou ik me niet mee bezig. Server staat toch in de meterkast.
[ Voor 7% gewijzigd door HomeServ op 31-05-2015 20:52 ]
Performance problemen los je niet op door er nog krachtigere hardware tegenaan te gooien. Kijk eerst eens waar de performance issues liggen. Als je storage de boel al dermate traag maakt is het misschien handig om daar eerst wat aan te doen (doe het lokaal ipv via de NAS en gebruik de NAS voor backups; investeer desnoods in een ssd). Bij virtualisatie zijn bijv. hoeveelheid geheugen en de snelheid van de storage doorslaggevende factoren terwijl de cpu een kleine rol in het geheel speelt. Je kunt beter neer geld aan een sloot geheugen en ssd spenderen dan aan een cpu.
Daarnaast is het ook wel handig om te vermelden waarom je die grens van 3GHz stelt in een tijdperk waarin het aantal GHz amper nog wat zegt en wat er dan "krapjes" is aan je huidige systeem. Verder zijn de eisen die je stelt en het budget wat je opgeeft nou niet echt bepaald eenvoudig met elkaar te matchen. Vandaar dat je eindtotaal ook een stuk hoger is dan je budget.
Daarnaast is het ook wel handig om te vermelden waarom je die grens van 3GHz stelt in een tijdperk waarin het aantal GHz amper nog wat zegt en wat er dan "krapjes" is aan je huidige systeem. Verder zijn de eisen die je stelt en het budget wat je opgeeft nou niet echt bepaald eenvoudig met elkaar te matchen. Vandaar dat je eindtotaal ook een stuk hoger is dan je budget.
Performance probleem ligt op dit moment bij de SATA2 schijven die het moederbord ondersteund.
Wil dus een systeem met SATA3 poorten.
Om de oude schijven niet bij het vuil te gooien wil ik deze ook nog aan kunnen sluiten voor slow storage.
Op dit moment heb ik dus 5x SATA3 en 3x SATA2 nodig.
Als je een beter moederbord/CPU suggestie hebt dan hoor ik het graag. Als ik het 421 euro kostende moederbord incl. CPU goedkoper kan krijgen dan is dat geen probleem.
Naast de VM's die ik nu heb draaien ben ik van plan om nog wat meer VM's te maken die andere taken gaan uitvoeren.
Er moet in ieder geval genoeg I/O & CPU kracht zijn voor de MySQL server en de download server.
Om de oude schijven niet bij het vuil te gooien wil ik deze ook nog aan kunnen sluiten voor slow storage.
Als je een beter moederbord/CPU suggestie hebt dan hoor ik het graag. Als ik het 421 euro kostende moederbord incl. CPU goedkoper kan krijgen dan is dat geen probleem.
Naast de VM's die ik nu heb draaien ben ik van plan om nog wat meer VM's te maken die andere taken gaan uitvoeren.
Er moet in ieder geval genoeg I/O & CPU kracht zijn voor de MySQL server en de download server.
Ik share ook alles via NFS aan mijn download VM in mijn ESXi server en het betreft een simpele VM met 1 vCPU en 2GB RAM.
Moet wel zeggen dat ik een vrij krachtig systeem heb. Wellicht is de X10SL7 ook een leuk bordje voor je. Onboard SAS controller zodat je je schijven met VT-d kunt doorgeven in ESXi. CPU moet je er dan nog los bij nemen.
Moet wel zeggen dat ik een vrij krachtig systeem heb. Wellicht is de X10SL7 ook een leuk bordje voor je. Onboard SAS controller zodat je je schijven met VT-d kunt doorgeven in ESXi. CPU moet je er dan nog los bij nemen.
is everything cool?
Als je enkel naar I/O kijkt dan is er maar één oplossing die je echt zal kunnen bekoren: PCIe nvme storage.HomeServ schreef op zondag 31 mei 2015 @ 22:40:
Performance probleem ligt op dit moment bij de SATA2 schijven die het moederbord ondersteund.
Wellicht niet de goedkoopste oplossing (grofweg €1 per GB), maar uiteindelijk wel goedkoper en performanter dan een RAID-0 array van 2 stuks Samsung SSD's.
Verschillende machines hebben alhier op verschillende wijze toegang tot hun data deel dat de Storage VM ter beschikking stelt (OpenIndiana op ESXi, 1 vCPU, 16 GB RAM, 16 GiB vmfs op de SSD, M1015 passthrough met 4x WDAC 4 TiB HDD tbv data). De werkbak via iSCSI, de download VM via SMB/CIFS en de web presence VM via NFS (alle vm's hebben hun vmfs op de ssd). Het enige moment dat het traag er aan toe gaat is als er een fikse DL que is, par en rar hun ding doen en er netwerk verkeer bijkomt van mezelf (filmpje bewerken) of een ander gezinslid die een film/tv-serie streamt of data op de data share plempt.FREAKJAM schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:22:
Ik share ook alles via NFS aan mijn download VM in mijn ESXi server en het betreft een simpele VM met 1 vCPU en 2GB RAM.
De hardware in kwestie waarop dit alles draait:
1 | Intel Core i5 3470 Boxed | € 194,20 | € 194,20 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 0,- | € 0,- |
4 | WD Green WD40EZRX | € 143,95 | € 575,80 |
1 | Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 | € 226,50 | € 226,50 |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 139,96 | € 139,96 |
1 | Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2K5 80GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.136,46 |
IMHO niet het snelste 'ijzer'
[ Voor 57% gewijzigd door Pantagruel op 01-06-2015 12:28 . Reden: eigen setup ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Met jullie hulp kom ik tot de volgende setup:
Heb er gelijk een extra SSD ingestopt. Deze kan dan in RAID 1 draaien voor redundantie.
de 4x WD Red WD30EFRX, 3TB of WD Green WD30EZRX, 3TB schijven kunnen in RAID 5 of RAID 10.
De 3x oude schijven voor slow storage mogelijk ook in RAID 5.
Ik vraag me alleen af of ik voor WD RED of Green moet gaan. Enige verschil dat ik zie is 0,4W minder stroom verbruik.
Moederbord (ASRock Z97 Extreme6) heeft 10x SATA-600, op 1 na zitten deze dus vol.
CPU is een i5 4460 @ 4x 3,2 GHz met een Cooler Master Hyper 212 EVO.
Alles in een Cooler Master Silencio 652S kast.
Heb er gelijk een extra SSD ingestopt. Deze kan dan in RAID 1 draaien voor redundantie.
de 4x WD Red WD30EFRX, 3TB of WD Green WD30EZRX, 3TB schijven kunnen in RAID 5 of RAID 10.
Ik vraag me alleen af of ik voor WD RED of Green moet gaan. Enige verschil dat ik zie is 0,4W minder stroom verbruik.
Moederbord (ASRock Z97 Extreme6) heeft 10x SATA-600, op 1 na zitten deze dus vol.
CPU is een i5 4460 @ 4x 3,2 GHz met een Cooler Master Hyper 212 EVO.
Alles in een Cooler Master Silencio 652S kast.
1 | Intel Core i5 4460 Tray | € 178,- | € 178,- |
1 | ASRock Z97 Extreme6 | € 172,95 | € 172,95 |
4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 115,95 | € 463,80 |
1 | Cooler Master Silencio 652S | € 85,95 | € 85,95 |
1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 24,95 | € 24,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 102,- | € 102,- |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 66,95 | € 66,95 |
2 | Samsung 850 EVO 250GB | € 104,04 | € 208,08 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.302,68 |
Uit je eerdere post blijkt dat je nu ESXi gebruikt maar evt. naar QEMU/KVM wilt overstappen.HomeServ schreef op maandag 01 juni 2015 @ 19:31:
Met jullie hulp kom ik tot de volgende setup:
Aangezien ik geen hardware RAID kaart zie in je lijstje ga ik er vanuit dat je een RAID-1 array op basis van een van de onboard SATA controllers (Intel of ASM) wilt gaan gebruiken. De kans dat zo'n ''fake'' RAID oplossing gaat werken onder ESXi is klein. Of dit voor QEMU/KVM ook het geval is durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Als je voor Green's kiest, zet dan mbv de wdidle tool de "parkeer-pauze" op max. (meer info te vinden in deze thread of andere gerelateerde storage/server threads als t ZFS topic) om overmatige head-parking te verminderen.de 4x WD Red WD30EFRX, 3TB of WD Green WD30EZRX, 3TB schijven kunnen in RAID 5 of RAID 10.
De red's hebben tevens een jaar meer garantie mocht dat een afweging zijn.
Dat is 6x SATA van de Intel ICH en 4x SATA van de ASM1061 controller. Houdt er rekening mee dat als je een device middels passthrough (VT-d vereist voor ESXi) doorgeeft dat je hem dan hem volledig aan een vm geeft. Een mix and match over controllers heen krijg je enkel voor elkaar als de harddisk mbv RDM aan een vm geeft. RDM werkt op zich wel, maar heeft geen officiële ondersteuning, dus daar ben je dan op jezelf aangewezen. Je zult dus een aantal disks middels rdm moeten doorgeven, het aantal i afhankelijk van welke SATA controller je middels passthrough doorgeeft.Moederbord (ASRock Z97 Extreme6) heeft 10x SATA-600, op 1 na zitten deze dus vol.
Wel gemeend advies, Google even op je beoogde moederbord naam+type en ESXi passthrough. In het verleden waren er met sommige moederbord types (o.a de Asrock B75 Pro3-m) problemen me het doorgeven van on-board devices wat resulteerde in een verlies van de datastore onder ESXi doordat alle SATA device door werden gegeven (ook die waar je datastore aan hing).
Denk dus even goed na over hoe je je storage wilt gaan inrichten en wat de haken en ogen zouden kunnen zijn.
VT-d check √
Nette kast.Alles in een Cooler Master Silencio 652S kast.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4460 Tray € 178,- € 178,- 1 ASRock Z97 Extreme6 € 172,95 € 172,95 4 WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB € 115,95 € 463,80 1 Cooler Master Silencio 652S € 85,95 € 85,95 1 Cooler Master Hyper 212 EVO € 24,95 € 24,95 1 Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU € 102,- € 102,- 1 Cooler Master V450 Semi-Modular € 66,95 € 66,95 2 Samsung 850 EVO 250GB € 104,04 € 208,08 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.302,68
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Kan ik met de Intel Celeron G1840 een idle gebruik van onder de 10 watt halen en een max gebruik van onder de 30 watt? Of heb ik daar zoiets als dit voor nodig: MSI J1900I?
Makkelijk, maar dan moet je misschien wel aan de hardware mods 
lees dit maar eens:
mux' blog
Lezen vanaf: "De 4w Haswell-Computer"
lees dit maar eens:
mux' blog
Even niets...
Is het beter om een goedkopere moederbord te nemen en dan een RAID kaart erin te stoppen?Pantagruel schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:09:
Uit je eerdere post blijkt dat je nu ESXi gebruikt maar evt. naar QEMU/KVM wilt overstappen.
Aangezien ik geen hardware RAID kaart zie in je lijstje ga ik er vanuit dat je een RAID-1 array op basis van een van de onboard SATA controllers (Intel of ASM) wilt gaan gebruiken. De kans dat zo'n ''fake'' RAID oplossing gaat werken onder ESXi is klein. Of dit voor QEMU/KVM ook het geval is durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Een supported RAID kaart voor gebruik onder ESXi is niet altijd goedkoop, en de goedkope kaartjes die wel werken, zijn niet echt denderend.
Waarom niet gewoon single disk en bijvoorbeeld in de VM raid 1 doen? (je maakt 2 datastores, en geeft de VM een VMDK van elke datastore.)
Je kan ook gewoon goede backups maken met iets als GhettoVCB Backup.
Waarom niet gewoon single disk en bijvoorbeeld in de VM raid 1 doen? (je maakt 2 datastores, en geeft de VM een VMDK van elke datastore.)
Je kan ook gewoon goede backups maken met iets als GhettoVCB Backup.
Even niets...
Dat is een optie, wederom afhankelijk van je wens en je budget, hardware RAID kaarten die onder ESXi zullen werken zullen van de bekendere makers vandaan komen (a la Areca, Adaptec,LSI) en niet goedkoop zijn.HomeServ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:11:
[...]
Is het beter om een goedkopere moederbord te nemen en dan een RAID kaart erin te stoppen?
Wat dat betreft is de optie FireDrunk noemt een interessante
Ik had eigenlijk nooit aan deze optie gedacht, zo zie je maar iedere dag leer je weer watFireDrunk schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:12:
Een supported RAID kaart voor gebruik onder ESXi is niet altijd goedkoop, en de goedkope kaartjes die wel werken, zijn niet echt denderend.
GhettoVCB werkt idd goed genoeg.Je kan ook gewoon goede backups maken met iets als GhettoVCB Backup.
Dat ziet er goed uit! Is dit ook te bereiken zonder hardware modsFireDrunk schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:02:
Makkelijk, maar dan moet je misschien wel aan de hardware mods
lees dit maar eens:
mux' blog
Mwoh, sub 10W wel denk ik, maar die 4W die hij doet niet zomaar... Dat is wel extreem.
Je komt een heel eind met een goed moederbord met een goede DC-DC voeding.
Je komt een heel eind met een goed moederbord met een goede DC-DC voeding.
Even niets...
ESXI is het geen dat ik nu draai. Maar ik ben van plan om met qemu/kvm en/of containers te gaan werken.
Dan ga ik gewoon op host niveau software raid uitvoeren. Dan hoeft het guest OS dat niet meer te doen.
En backups, ja, daar wil ik ook nog wat mee gaan doen. Daar wil ik de 3 oude schijven voor gaan gebruiken.
Dan ga ik gewoon op host niveau software raid uitvoeren. Dan hoeft het guest OS dat niet meer te doen.
En backups, ja, daar wil ik ook nog wat mee gaan doen. Daar wil ik de 3 oude schijven voor gaan gebruiken.
Heb nog niet gekeken naar een voorkant.A1AD schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:06:
@HomeServ ga je met Proxmox werken?
In eerste instantie zat ik te denken aan virt-manager (die heb ik lokaal al draaien).
Is Proxmox een aanbeveler?
Proxmox is wel erg fijn. Installatie liep bij mij soepel, en de UI ziet er wat crummy uit maar werkt wel prima. Vooral de combo van KVM + containers door elkaar heen is wel fijn.
Vind ik ook, erg leuke omgeving. Leuke combi met ZFS.
Ik heb gelezen dat ze in versie 4.0 met een recentere kernel gaan werken en OpenVZ droppen voor LXC.
Ik heb gelezen dat ze in versie 4.0 met een recentere kernel gaan werken en OpenVZ droppen voor LXC.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Omdat die setup niet werkt. Ja je hebt je vmdk's dan wel als raid1 maar niet de rest van de vm zoals de logs, het geheugen, de settings, enz. want dat staat immers maar op 1 plek. Als dan de disk waar dit op staat stuk gaat is je vm gewoon stuk. Je datastore op een raid1 array zetten is dan ook vooral bedoeld om dat te voorkomen. Overigens kun je beter de settings e.d. verliezen dan de vmdk want die zijn aanzienlijk eenvoudiger te reproduceren. Je kunt namelijk de vmdk aan een nieuwe vm hangen. Je kunt dit beter doen middels backups dan met raid. Dat raid gebruik je om de vm in de lucht te kunnen blijven houden (en dat faalt hier totaal).FireDrunk schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:12:
Ik ben het wel eens met ppl, doe met Veeam of iets dergelijks een backupje naar die tweede disk, al dan niet als RDM waarbij de Veeam machine draait op de eerste disk. Gaat die disk kapot? Nieuwe VM aanmaken, Veeam installeren, restoren en klaar.
Mja, je wil vaak RAID1 voor high availability, zodat de VM niet crasht.
Je kan volgens mij instellen dat een VM niet gestopt wordt bij een PDL (permanent device loss).
Dit geldt overigens alleen voor de extra VMDK's dan, en niet voor de vmx files.
Het is een poor mans oplossing, maar ik zou dat liever hebben dan ingewikkelde VeeAM contstructies. Dat werkt ook de helft van de tijd niet zoals je zou willen.
Persoonlijk heb ik altijd een 'volatile' VM gehad... De data van de VM stond op VT-d schijven, waardoor ik nooit echt afhankelijk was van de datastores van ESXi.
Tuurlijk is het fijn dat de VM blijft draaien als er iets kapot gaat, maar aan de andere kant. Als je echt snel bij je data moet, pak je een ZFSguru livecd, importeert je pool, maakt een share aan, en je kan er weer bij.
Je kan volgens mij instellen dat een VM niet gestopt wordt bij een PDL (permanent device loss).
Dit geldt overigens alleen voor de extra VMDK's dan, en niet voor de vmx files.
Het is een poor mans oplossing, maar ik zou dat liever hebben dan ingewikkelde VeeAM contstructies. Dat werkt ook de helft van de tijd niet zoals je zou willen.
Persoonlijk heb ik altijd een 'volatile' VM gehad... De data van de VM stond op VT-d schijven, waardoor ik nooit echt afhankelijk was van de datastores van ESXi.
Tuurlijk is het fijn dat de VM blijft draaien als er iets kapot gaat, maar aan de andere kant. Als je echt snel bij je data moet, pak je een ZFSguru livecd, importeert je pool, maakt een share aan, en je kan er weer bij.
Even niets...
Feit blijft dat je RAID als backupoplossing aan het misbruiken bent terwijl RAID in de verste verte geen backupoplossing is. RAID doet maar 1 ding: zorgen voor redundantie zodat de boel door blijft draaien bij een fail. Buiten dat is dit ook een oplossing die het onnodig complex maakt en je valkuilen creëert. Je kunt beter gewoon met hardware RAID aan de slag en daar je datastore op zetten. Zet je de vmdk's op ieder een eigen fysiek disk (of nog erger, 1 op een fysieke disk, ander op RAID array) dan zul je binnen de vm waarschijnlijk iets met software RAID moeten gaan doen. Het is nog maar de vraag in hoeverre dat goed gaat in vm's. Een vm is heel anders op gebied van timings dan hardware.
Backuppen van een complete vm is inderdaad lastig maar je kunt je hier afvragen of je dat wel zou moeten doen. Je kunt ook in de vm backuppen ipv op hypervisor niveau. Er zijn ook dingen als provisioning (denk aan Chef, denk aan Puppet) waardoor een nieuwe vm snel aan te maken is (zowel om bij te schakelen als test als vervanging).
Bij vm's kun je het beste alles zo eenvoudig mogelijk laten. Hoe meer je erop en eraan schroeft hoe complexer het wordt en hoe meer valkuilen je hebt. Vaak levert het ook niet zo heel erg veel voordelen meer op.
Backuppen van een complete vm is inderdaad lastig maar je kunt je hier afvragen of je dat wel zou moeten doen. Je kunt ook in de vm backuppen ipv op hypervisor niveau. Er zijn ook dingen als provisioning (denk aan Chef, denk aan Puppet) waardoor een nieuwe vm snel aan te maken is (zowel om bij te schakelen als test als vervanging).
Bij vm's kun je het beste alles zo eenvoudig mogelijk laten. Hoe meer je erop en eraan schroeft hoe complexer het wordt en hoe meer valkuilen je hebt. Vaak levert het ook niet zo heel erg veel voordelen meer op.
Tweakers,
in mijn zoektocht naar een NAS / server wil ik zelf mijn eigen NAS opzetten, om meer mogelijkheden te hebben dan een out-of-the-box synology of ... NAS te kopen.
Ik heb na wat overleg met een collega gekeken naar wat de mogelijkheden zijn, maar er is zoveel waar rekening moet mee worden gehouden dat ik nu even het spreekwoordelijke bos door de bomen niet meer zie. Kunnen jullie mij helpen? Ik heb nu dit even samengesteld:
Wel zonder voeding. Dit is 1 van de vragen. Hoe laag/hoog zou mijn verbruik zijn (idle vs working) en welke voeding overweeg ik best? Op het gekozen moederbord kan volgens mij een laptop adapter, maar wil toch even de meningen hier.
Eisen/wensen:
- transcoderen van 1 of 2 streams max (icm Plex);
- multiple drives (in een begin 1 of 2 harddisks voor data, maar later graag uitbreidbaar);
- amper hoorbaar liefst;
Ik wil er een WD Red 4TB (1x4 of 2x2) in plaatsen om te starten. Via mijn Raspberry wil ik deze dan benaderen. Ik denk eraan om Windows Server erop te zetten. Via CouchPatato wil ik de films/series op de achtergrond binnenhalen.
Iemand die tips heeft?
in mijn zoektocht naar een NAS / server wil ik zelf mijn eigen NAS opzetten, om meer mogelijkheden te hebben dan een out-of-the-box synology of ... NAS te kopen.
Ik heb na wat overleg met een collega gekeken naar wat de mogelijkheden zijn, maar er is zoveel waar rekening moet mee worden gehouden dat ik nu even het spreekwoordelijke bos door de bomen niet meer zie. Kunnen jullie mij helpen? Ik heb nu dit even samengesteld:
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 34,- | € 34,- |
1 | Asus H81T | € 79,45 | € 79,45 |
1 | Antec ISK600 | € 53,80 | € 53,80 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU | € 54,26 | € 54,26 |
1 | Crucial M550 mSATA 128GB | € 64,- | € 64,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 285,51 |
Wel zonder voeding. Dit is 1 van de vragen. Hoe laag/hoog zou mijn verbruik zijn (idle vs working) en welke voeding overweeg ik best? Op het gekozen moederbord kan volgens mij een laptop adapter, maar wil toch even de meningen hier.
Eisen/wensen:
- multiple drives (in een begin 1 of 2 harddisks voor data, maar later graag uitbreidbaar);
- amper hoorbaar liefst;
Ik wil er een WD Red 4TB (1x4 of 2x2) in plaatsen om te starten. Via mijn Raspberry wil ik deze dan benaderen. Ik denk eraan om Windows Server erop te zetten. Via CouchPatato wil ik de films/series op de achtergrond binnenhalen.
Iemand die tips heeft?
bij mij geeft plex een 100% belasting als ik plex gebruikt. één stream 1080i naar 720p op een Intel Celeron G1620. dan is de Intel Celeron G1820 Boxed een beetje aan de magere kant. het is dan beter om een Intel Core i3-4150 Boxed of een Intel Pentium G3420 Boxed
Ik heb hier een Intel i3-4150 met een SSD voor het OS en twee keer WD-Green 6TB harddisk draaiend op een MSI H97M-Eco moederbord. Als voeding heb ik een PicoPSU-90 met een 80W adapter.
Die WD-greens van mij gebruiken 1W meer dan een WD-red-2TB, mijn processor op full load ook 1W meer dan die Celeron van jou, ofwel: alles is heel vergelijkbaar dus je kan verwachten dat je met 100W genoeg hebt.
1 kanttekening: ik heb 1 keer in 5 maanden tijd een spontane uitval gehad: Handbrake was druk bezig een MKV om te rekenen terwijl het OS een 'scrub' over beide harddisks uitvoerde. Wellicht dat mijn PicoPSU+adapter net op het randje zit.
Die WD-greens van mij gebruiken 1W meer dan een WD-red-2TB, mijn processor op full load ook 1W meer dan die Celeron van jou, ofwel: alles is heel vergelijkbaar dus je kan verwachten dat je met 100W genoeg hebt.
1 kanttekening: ik heb 1 keer in 5 maanden tijd een spontane uitval gehad: Handbrake was druk bezig een MKV om te rekenen terwijl het OS een 'scrub' over beide harddisks uitvoerde. Wellicht dat mijn PicoPSU+adapter net op het randje zit.
1: Je zegt later nog uitbreidbaar, hoe bedoel je dit.realstiner schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:59:
Eisen/wensen:
- amper hoorbaar liefst;
Iemand die tips heeft?
Op het gekozen moederbord zitten maar 2 sata aansluitingen en 1 m-sata. Dus je kan er maar max 2 hdd/ssd op aansluiten via sata.
Wil je meer, zal je moeten kijken naar een ander moederbord.
Wat draai je op RPI? Hoe wil je ze benaderen, gewoon via samba of nfs? Ipv windows zijn er ook tal van Unix mogelijkheden.
Bedankt mannen,
@The Fatal:
ik zie inderdaad dat het moederbord misschien te kort schiet qua uitbreidmogelijkheden in data.
Op mijn RPI heb ik XBian draaien, ik dacht mijn servertje te benaderen via SMB...
@The Fatal:
ik zie inderdaad dat het moederbord misschien te kort schiet qua uitbreidmogelijkheden in data.
Op mijn RPI heb ik XBian draaien, ik dacht mijn servertje te benaderen via SMB...
ik heb een paar maanden geleden voor dit moederbord gekozen icm de G1840 aangezien deze maar 2 euro duurder was:
http://tweakers.net/pricewatch/335845/asrock-b85m-pro4.html
Dit aangezien ik Linux wou draaien en zeker wou weten dat de netwerk kaart goed gesupport werd. Er zit hier namelijk een Intel chip in, ook heeft deze 6 s-ata poorten en usb-3.
Het enige is dat het geen mini-itx is, waardoor je een wat grotere behuizing nodig hebt. Maar wil je meerdere schijven dan ontkom je daar bijna niet meer aan.
http://tweakers.net/pricewatch/335845/asrock-b85m-pro4.html
Dit aangezien ik Linux wou draaien en zeker wou weten dat de netwerk kaart goed gesupport werd. Er zit hier namelijk een Intel chip in, ook heeft deze 6 s-ata poorten en usb-3.
Het enige is dat het geen mini-itx is, waardoor je een wat grotere behuizing nodig hebt. Maar wil je meerdere schijven dan ontkom je daar bijna niet meer aan.
Voor die Raspberry hoef je niet veel te transcoderen hoor! Die vreet bijna alle codecs.realstiner schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:23:
Bedankt mannen,
@The Fatal:
Maar als je echt wilt transcoderen, in het slechtste geval heeft mijn g3220 zijn handen vol (95%) aan 1 stream. Een g3420 gaat je dan niet helpen met een tweede stream.
Maar goed, alleen audio omkatten doet hij op zijn sloffen, dus het staat of valt met wat je onder transcoderen verstaat
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Ik heb afgelopen week de volgende configuratie bij elkaar gesprokkeld, draait nu Debian sid:
Met beide Seagates (raid1) in standby, zonder monitor, en usb devices in combinatie met een clone picopsu en een powerbox 12v adapter meet mijn verbruik 18,5 15,5watt met wat vage bios instellingen, is niet onaardig denk ik?
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 53,60 | € 53,60 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 64,51 | € 64,51 |
2 | Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB | € 51,95 | € 103,90 |
2 | Crucial CT51264BA160BJ | € 24,95 | € 49,90 |
1 | Mini-box picoPSU 120 | € 42,95 | € 42,95 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 52,95 | € 52,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 367,81 |
Met beide Seagates (raid1) in standby, zonder monitor, en usb devices in combinatie met een clone picopsu en een powerbox 12v adapter meet mijn verbruik 18,5 15,5watt met wat vage bios instellingen, is niet onaardig denk ik?
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Probeer "powertop" eens te installeren en te gebruiken. Dat zou nog watt besparing op kunnen leveren.
Thnx voor de tipMariosCube schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:15:
Probeer "powertop" eens te installeren en te gebruiken. Dat zou nog watt besparing op kunnen leveren.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Daar is V&A voor
[ Voor 90% gewijzigd door Bolletje op 13-06-2015 16:27 ]
~ beware of misinformation.
Beetje afwijkende vraag, maar ik heb hier een systeem samengesteld met een picoPSU in de kast. Nu zit er zo'n groot gat waar normaal de reguliere voeding zit. Ik heb gezocht, maar zelf niet kunnen vinden. Bestaat er zoiets als een soort afdekplaat formaatje achterkant ATX voeding die je daar dan in kunt schroeven om dat gat te dichten?
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Zoiets?Pogostokje schreef op zondag 14 juni 2015 @ 00:45:
Beetje afwijkende vraag, maar ik heb hier een systeem samengesteld met een picoPSU in de kast. Nu zit er zo'n groot gat waar normaal de reguliere voeding zit. Ik heb gezocht, maar zelf niet kunnen vinden. Bestaat er zoiets als een soort afdekplaat formaatje achterkant ATX voeding die je daar dan in kunt schroeven om dat gat te dichten?
http://www.caselabs-store...category&faceted_search=0
http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_1618.html
http://www.amazon.com/Cas...Cover-Plate/dp/B00K7LG8UI
[ Voor 15% gewijzigd door Tuxinator op 14-06-2015 01:46 ]
Just remember... if the world didn't suck, we'd all fall off.
JA! Het zoekwoord is dus PSU Cover Plate. Weer wat geleerd. Dank je wel!
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Na dit weekend dit topic gelezen te hebben heb ik ook een server samengesteld. Het idee is dat deze server in mijn tv-meubel komt te staan en vooral dienst doet als NAS/download- & fileserver voor de andere apparaten in het huis zoals Chromecasts, iPad, TV etc. Gezien mijn TV-meubel niet al te hoog is heb ik gekozen voor een liggende case.
De server zal ook CouchPotato, Plex etc draaien. Ik denk dat ik nooit meer dan 1 á 2 plex streams heb die in het slechtste geval moeten transcoden (subs). Dat dan de CPU op 100% zit lijkt me geen probleem aangezien de server geen andere diensten aanbiedt. Of zouden jullie nog een i3 of G3420 aanbevelen?
Voor bovenstaande punten zou je natuurlijk een ook NAS out-of-the box kunnen kopen. Alleen wil ik graag meer configuratie- en uitbreidingsmogelijkheden hebben en vind ik het zelf ook leuk om te hobby-en
Qua moederbord ben ik gegaan voor de Asus H81T, gezien de features en combinatie met een 90W adapter. Of zouden jullie juist voor een Asrock B85M Pro4 gaan? Deze past ook in de behuizing, maar dan krijg je de kosten van een PSU er weer bij.
Ik denk overigens aan 2TB genoeg te hebben. De WD Green leek me een stille qua geluidsproductie. Of zouden jullie nog naar andere schijven kijken?
Dit is de lijst:
Zie ik verder nog iets over het hoofd qua behuizing, voeding etc?
De server zal ook CouchPotato, Plex etc draaien. Ik denk dat ik nooit meer dan 1 á 2 plex streams heb die in het slechtste geval moeten transcoden (subs). Dat dan de CPU op 100% zit lijkt me geen probleem aangezien de server geen andere diensten aanbiedt. Of zouden jullie nog een i3 of G3420 aanbevelen?
Voor bovenstaande punten zou je natuurlijk een ook NAS out-of-the box kunnen kopen. Alleen wil ik graag meer configuratie- en uitbreidingsmogelijkheden hebben en vind ik het zelf ook leuk om te hobby-en
Qua moederbord ben ik gegaan voor de Asus H81T, gezien de features en combinatie met een 90W adapter. Of zouden jullie juist voor een Asrock B85M Pro4 gaan? Deze past ook in de behuizing, maar dan krijg je de kosten van een PSU er weer bij.
Ik denk overigens aan 2TB genoeg te hebben. De WD Green leek me een stille qua geluidsproductie. Of zouden jullie nog naar andere schijven kijken?
Dit is de lijst:
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 53,49 | € 53,49 |
1 | Asus H81T | € 77,50 | € 77,50 |
1 | WD Green WD20EZRX | € 78,95 | € 78,95 |
1 | Silverstone Milo ML04 | € 74,95 | € 74,95 |
1 | Cooler Master NA 90 | € 26,95 | € 26,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU | € 54,26 | € 54,26 |
1 | Crucial M550 mSATA 128GB | € 60,95 | € 60,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 427,05 |
Zie ik verder nog iets over het hoofd qua behuizing, voeding etc?
[ Voor 11% gewijzigd door GandalfTheGrey op 14-06-2015 13:40 ]
Prima setup.
Ik zou eerst de Pentium G3220 aanschaffen. Mocht je later toch onverwachts processorkracht tekort komen, dan kan je deze processor makkelijk in V&A kwijt en koop je een i3.
De 2TB variant is qua prijs/GB niet heel gunstig, voor 2 tientjes meer heb je een 3TB schijf.
Welk OS ben je van plan om te gaan gebruiken?
Ik zou eerst de Pentium G3220 aanschaffen. Mocht je later toch onverwachts processorkracht tekort komen, dan kan je deze processor makkelijk in V&A kwijt en koop je een i3.
De 2TB variant is qua prijs/GB niet heel gunstig, voor 2 tientjes meer heb je een 3TB schijf.
Welk OS ben je van plan om te gaan gebruiken?
Ik ben van plan om Windows 8.1 te gaan gebruiken. Of zijn er nog grote voordelen van Windows Server 2012 voor de genoemde doeleinden?
[ Voor 11% gewijzigd door GandalfTheGrey op 14-06-2015 14:51 ]
Niet echt, maar je kan bv ook Linux of OS X gebruiken. Ik heb een Hackintosh fileservertje waar ik niet echt omkijken naar heb.GandalfTheGrey schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:09:
Ik ben van plan om Windows 8.1 te gaan gebruiken. Of zijn er nog grote voordelen van Windows Server 2012 voor de genoemde doeleinden?
[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 14-06-2015 15:49 ]
Momenteel heb ik de volgende server draaien met ESXi:
Ik heb besloten deze configuratie te gaan upgraden, om meer processor power te hebben voor meer virtualisatie mogelijkheden en bij komend meer HD Video transcoding power.
Nu kom ik uit op het volgende upgrade setje:
Nu twijfel ik nog tussen het Intel server Board of de:
Voor een kleine meer prijs is het server board mij meer waard, en technish als het aankomt op de sata 600 poorten.
Wat vinden jullie van deze upgrade optie (geheugen, Raid controller en hdd's plaats ik over)? Ik moet alleen nog alles controleren of het compatible is met vmware & Hyper V voor hardware passthrough, dat heb ik nu namelijk niet.
Kan iemand mij vertellen wat dit inhoud voor het ASUS bord:
2 | Seagate Barracuda ES ST3320620NS, 320GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate, 1TB | € 0,- | € 0,- |
2 | WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB | € 91,95 | € 183,90 |
1 | Intel Pro/1000 PT Dual Port | € 153,- | € 153,- |
1 | Crucial CT102472BD160B | € 76,- | € 76,- |
1 | HP Smart Array P410/512 BBWC 2 Int ports | € 136,61 | € 136,61 |
1 | HP Proliant Microserver N54L | € 349,95 | € 349,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 899,46 |
Ik heb besloten deze configuratie te gaan upgraden, om meer processor power te hebben voor meer virtualisatie mogelijkheden en bij komend meer HD Video transcoding power.
Nu kom ik uit op het volgende upgrade setje:
1 | Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed | € 256,50 | € 256,50 |
1 | Intel Server Board S1200V3RPL | € 202,06 | € 202,06 |
1 | BitFenix Prodigy M Zwart | € 68,99 | € 68,99 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 56,95 | € 56,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 584,50 |
Nu twijfel ik nog tussen het Intel server Board of de:
1 | Asus P9D-M | € 184,50 | € 184,50 |
Voor een kleine meer prijs is het server board mij meer waard, en technish als het aankomt op de sata 600 poorten.
Wat vinden jullie van deze upgrade optie (geheugen, Raid controller en hdd's plaats ik over)? Ik moet alleen nog alles controleren of het compatible is met vmware & Hyper V voor hardware passthrough, dat heb ik nu namelijk niet.
Bandbreedte wordt gedeeld tussen de aansluitingen?Slot Location 4 : PCI-E x8 (Gen2 X4 Link)
Slot Location 5 : PCI-E x8 (Gen3 X4 Link)
Slot Location 6 : PCI-E x16 (Gen3 X8 Link)
Slot Location 7 : PCI-E x8 (Gen3 X4 Link)
Niet gedeeld, maar een slot heeft wel minder bandbreedte dan dat je op basis van het slot zou denkenMuVo schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:20:
Slot Location 4 : PCI-E x8 (Gen2 X4 Link)
Slot Location 5 : PCI-E x8 (Gen3 X4 Link)
Slot Location 6 : PCI-E x16 (Gen3 X8 Link)
Slot Location 7 : PCI-E x8 (Gen3 X4 Link)
Bandbreedte wordt gedeeld tussen de aansluitingen?
Slot 4 is een 2 generatie (500 MB/sec/lane) slot met 4 lanes in een 8x connector. Daar kun je dus zonder problemen een PCI-kaart in stoppen die een 8x aansluiting heeft, er zijn er echter maar 4 aangesloten voor 2 GB/s throughput.
De rest van dat lijstje zijn 3e generatie sloten (985 MB/sec/lane) met maar de helft van de lanes aangesloten in de fysieke connector (dus maar 8 van de 16 in slot 6, voor 'maar' ~7,9 GB/s). Fabrikanten doen dit zodat je een meer kaarten in het bord kunt prikken (anders zou je maar één 8x kaart in het bord kwijt kunnen, nu 4 stuks), pas als je denkt dat 2 GB/sec niet genoeg is dan moet je opletten dat je die kaart niet in slot 4 zet (de kaart zelf moet ook Gen3 kunnen natuurlijk!).
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Bedankt voor de uitgebreide toelichting! Hier moet ik dus rekening mee houden als ik mijn huidige insteekkaarten wil gebruiken plus een toekomstige grafische kaart. Bedankt!Paul schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:17:
[...]
Niet gedeeld, maar een slot heeft wel minder bandbreedte dan dat je op basis van het slot zou denken
Slot 4 is een 2 generatie (500 MB/sec/lane) slot met 4 lanes in een 8x connector. Daar kun je dus zonder problemen een PCI-kaart in stoppen die een 8x aansluiting heeft, er zijn er echter maar 4 aangesloten voor 2 GB/s throughput.
De rest van dat lijstje zijn 3e generatie sloten (985 MB/sec/lane) met maar de helft van de lanes aangesloten in de fysieke connector (dus maar 8 van de 16 in slot 6, voor 'maar' ~7,9 GB/s). Fabrikanten doen dit zodat je een meer kaarten in het bord kunt prikken (anders zou je maar één 8x kaart in het bord kwijt kunnen, nu 4 stuks), pas als je denkt dat 2 GB/sec niet genoeg is dan moet je opletten dat je die kaart niet in slot 4 zet (de kaart zelf moet ook Gen3 kunnen natuurlijk!).
Ik heb het besloten om het eens over een andere boeg te gooien. Sinds kort heb ik een VPS bij OVH waar ik alle automagische download taken e.d. op wil uit laten voeren. Daarom heb ik thuis eigenlijk niet meer iets uitgebreids nodig. Eisen aan een nieuwe configuratie zijn : klein en superzuinig.
Nu heb ik nog het volgende staan als NAS
Trekt iets van 25-30W. Daarnaast nog een Raspberry Pi wat mijn zonnepanelen omvormer uitleest (bluetooth)
Naast dat ik ruimte tekort begin te krijgen is het eigenlijk ook een overkill.
Het enige wat ik thuis nog aan services nodig heb is iets wat dus via bluetooth de omvormer kan uitlezen en iets wat de Airsonos service kan aanbieden om Airplay op de Sonos te krijgen.
Na wat zoeken ben ik op een aantal opties uit gekomen.
Daar komen nog wat kosten bij voor een behuizing,voeding e.d, dus reken op minimaal 150 euro met 1 schijf. 250 met twee schijven. Banana Pi M2 is iets duurder, maar daarbij is deze wel iets sneller.
Dan heb ik een systeempje wat rond de 8W zal doen.
Volgens de specificaties heeft de N3700 een TDP van 6w. Tel daar naar de harde schijf bij op e.d. en ik zit op max 15W denk ik. Ik heb nog een PicoPSU liggen, dus voeding is niet noodzakelijk. De streacom is niet goedkoop, maar volgens mij het kleinste kastje wat ik kon vinden waar toch nog een 3.5inch schijf in kan.
Nu heb ik nog het volgende staan als NAS
1 | Intel Celeron G1610T Tray | € 0,- | € 0,- |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 0,- | € 0,- |
3 | Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB | € 56,80 | € 170,40 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 78,95 | € 78,95 |
1 | Scythe Samurai ZZ | € 0,- | € 0,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Mini-box picoPSU-150-XT | € 48,90 | € 48,90 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 298,25 |
Trekt iets van 25-30W. Daarnaast nog een Raspberry Pi wat mijn zonnepanelen omvormer uitleest (bluetooth)
Naast dat ik ruimte tekort begin te krijgen is het eigenlijk ook een overkill.
Het enige wat ik thuis nog aan services nodig heb is iets wat dus via bluetooth de omvormer kan uitlezen en iets wat de Airsonos service kan aanbieden om Airplay op de Sonos te krijgen.
Na wat zoeken ben ik op een aantal opties uit gekomen.
- Alles vervangen voor een Raspberry Pi 2 of Banana Pi M2 in combinatie met 1 of 2 2TB externe schijven via USB.
1 | Raspberry Pi 2 Model B 1GB | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart | € 91,- | € 91,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 128,95 |
Daar komen nog wat kosten bij voor een behuizing,voeding e.d, dus reken op minimaal 150 euro met 1 schijf. 250 met twee schijven. Banana Pi M2 is iets duurder, maar daarbij is deze wel iets sneller.
Dan heb ik een systeempje wat rond de 8W zal doen.
- Alles vervangen voor een J1900 of N3700.
1 | ASRock N3700-ITX | € 119,- | € 119,- |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB | € 166,- | € 166,- |
1 | Streacom F1C Evo Zilver | € 73,20 | € 73,20 |
1 | Samsung 850 EVO 120GB | € 66,95 | € 66,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 425,15 |
Volgens de specificaties heeft de N3700 een TDP van 6w. Tel daar naar de harde schijf bij op e.d. en ik zit op max 15W denk ik. Ik heb nog een PicoPSU liggen, dus voeding is niet noodzakelijk. De streacom is niet goedkoop, maar volgens mij het kleinste kastje wat ik kon vinden waar toch nog een 3.5inch schijf in kan.
Economisch gezien heb je natuurlijk weinig aan die upgrade, dat ga je nooit terugverdienen. Tenzij je echt enorm zit te springen om de ruimte lijkt het mij geen verstandige beslissing.
Ik zou de hdd's in je huidige systeem vervangen door 2 nieuwe HDD's (als je die ruimte nodig hebt) waarbij 1 HDD altijd uitstaat, en alleen 's nachts een keertje opspint om een backup van de andere schijf te trekken. Combineer dat met een remote backup plan zoals crashplan (of je OVH server?) zodat je in geval van fik toch nog een offsite backup hebt.
Ik zou de hdd's in je huidige systeem vervangen door 2 nieuwe HDD's (als je die ruimte nodig hebt) waarbij 1 HDD altijd uitstaat, en alleen 's nachts een keertje opspint om een backup van de andere schijf te trekken. Combineer dat met een remote backup plan zoals crashplan (of je OVH server?) zodat je in geval van fik toch nog een offsite backup hebt.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
De nieuwe Braswell atom achtige bordjes zijn toch best schattig
http://www.bcmcom.com/bcm_product_MX3150N.htm
Volgens Asrock doet deze processor 16GB, wat hem interessant maakt om thuis als virtualisatie unit neer te zetten (of vier in een clustertje).

while (! ( succeed = try ()));
Wel interessant inderdaad, wel een waardige opvolger van de J1900, nu ook met AES-NI, wat hem voor bepaalde toepassingen extrra interessant maakt. Alleen geen ECC-support, wat dat betreft is het wachten op borden met Xeon D of Avoton/Rangeley-opvolgers.
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 28-06-2015 16:46 ]
Hallo,
Ik zit al een tijdje met het idee dat ik een storage server wil maken voor bij mij thuis.
Ik woon echter nog thuis en het zal niet gewaardeerd worden als ik een server aan het niet hang die 200w zuipt dus bij het dan van een beetje research kwam ik al snel op dit topic terecht en heb ik het dan ook helemaal doorgelezen, er is echter zo veel informatie langsgekomen dat ik waarschijnlijk meer dan de helft al weer kwijt ben.
Het idee is om een storage server samen te stellen die daarnaast ook (als het eens een keer nodig is) een filmpje kan streamen via plex, het gaat dan om maximaal 1 stream op 1080p. Daarnaast wil ik voor storage gebruik maken van zfs om het eens een keer uit te proberen, de kans is groot dat ik het na een paar maanden eraf gooi omdat het eigenlijk niet nodig is. Daarnaast moet hij dienen als een downloadbakje dmv bittorent remote.
Kort de eisen:
- file server
- plex
- zuinig (rond de 20w zonder hd's is mijn doel)
Ik ben met de info uit dit topic tot de volgende drie configuraties gekomen:
met mSata ssd:
met Sata ssd:
Met gewone hhd:
Ik vraag me af of het qua zuinigheid erg veel scheelt of ik nu een mSata ssd gebruik, een sata ssd of gewoon een hdd. Met name het verschil tussen de msata en de gewone ssd is mij niet echt duidelijk ivm de moederborden, want ik dacht vaker hier te hebben gelezen dat gigabyte moederborden minder zuinig zijn dan asrock moederborden en is het dan echt de moeite waard om een msata ssd te nemen ipv een gewone als het verbruik van de moederborden verder uit elkaar ligt.
hdd's voor de storage heb ik hier nog liggen en maken qua zuinigheid nu niet zo veel uit omdat ik ze waarschijnlijk binnen een jaar ga veranderen maar gezien het butget dat ik nu heb (~350e) kies ik ervoor om deze nu nog even niet te vervangen, het gaat om 3 WD greens, ik weet even niet welke versie.
Ik had een paar pagina's terug gelezen dat het downloaden van torrents naar een ssd niet geweldig is voor zijn levensduur? is dit waar? want dan zou ik eerder neigen naar een de setup met de hdd.
Ik hoop dat ik niet te veel vergeten ben en dat ik er niet een te onduidelijke verhaal van heb gemaakt, als jullie me een beetje opweg kunnen helpen welke configuratie ik het beste kan kiezen zou dat geweldig zijn.
alsvast enorm bedankt.
-edit:
Misschien niet geheel onbelangrijk maar ik zou als os graag freenas gaan gebruiken
Ik zit al een tijdje met het idee dat ik een storage server wil maken voor bij mij thuis.
Ik woon echter nog thuis en het zal niet gewaardeerd worden als ik een server aan het niet hang die 200w zuipt dus bij het dan van een beetje research kwam ik al snel op dit topic terecht en heb ik het dan ook helemaal doorgelezen, er is echter zo veel informatie langsgekomen dat ik waarschijnlijk meer dan de helft al weer kwijt ben.
Het idee is om een storage server samen te stellen die daarnaast ook (als het eens een keer nodig is) een filmpje kan streamen via plex, het gaat dan om maximaal 1 stream op 1080p. Daarnaast wil ik voor storage gebruik maken van zfs om het eens een keer uit te proberen, de kans is groot dat ik het na een paar maanden eraf gooi omdat het eigenlijk niet nodig is. Daarnaast moet hij dienen als een downloadbakje dmv bittorent remote.
Kort de eisen:
- file server
- plex
- zuinig (rond de 20w zonder hd's is mijn doel)
Ik ben met de info uit dit topic tot de volgende drie configuraties gekomen:
met mSata ssd:
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 33,- | € 33,- |
1 | Gigabyte GA-B85N Phoenix | € 79,17 | € 79,17 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9H/8G | € 46,80 | € 46,80 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 57,95 | € 57,95 |
1 | Adata Premier Pro SP310 128GB | € 57,50 | € 57,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 274,42 |
met Sata ssd:
1 | ASRock B85M Pro3 | € 57,80 | € 57,80 |
1 | Sandisk Solid State Drive 128GB | € 49,99 | € 49,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 245,54 |
Met gewone hhd:
1 | ASRock B85M Pro4 | € 64,51 | € 64,51 |
1 | Seagate Momentus Thin ST500LT012, 500GB | € 42,17 | € 42,17 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 244,43 |
Ik vraag me af of het qua zuinigheid erg veel scheelt of ik nu een mSata ssd gebruik, een sata ssd of gewoon een hdd. Met name het verschil tussen de msata en de gewone ssd is mij niet echt duidelijk ivm de moederborden, want ik dacht vaker hier te hebben gelezen dat gigabyte moederborden minder zuinig zijn dan asrock moederborden en is het dan echt de moeite waard om een msata ssd te nemen ipv een gewone als het verbruik van de moederborden verder uit elkaar ligt.
hdd's voor de storage heb ik hier nog liggen en maken qua zuinigheid nu niet zo veel uit omdat ik ze waarschijnlijk binnen een jaar ga veranderen maar gezien het butget dat ik nu heb (~350e) kies ik ervoor om deze nu nog even niet te vervangen, het gaat om 3 WD greens, ik weet even niet welke versie.
Ik had een paar pagina's terug gelezen dat het downloaden van torrents naar een ssd niet geweldig is voor zijn levensduur? is dit waar? want dan zou ik eerder neigen naar een de setup met de hdd.
Ik hoop dat ik niet te veel vergeten ben en dat ik er niet een te onduidelijke verhaal van heb gemaakt, als jullie me een beetje opweg kunnen helpen welke configuratie ik het beste kan kiezen zou dat geweldig zijn.
alsvast enorm bedankt.
-edit:
Misschien niet geheel onbelangrijk maar ik zou als os graag freenas gaan gebruiken
[ Voor 0% gewijzigd door RedDashGuy op 01-07-2015 19:37 . Reden: stomweg de os vergeten te vermelden 8)7 ]
Ik lees: Storage, FreeNAS en ZFS ga je er na een tijdje afgooien omdat het niet nodig is?
Kan je dat een beetje verduidelijken?
(storage+FreeNAS=ZFS)
Kan je dat een beetje verduidelijken?
(storage+FreeNAS=ZFS)
Beide bedankt voor het snelle antwoord.
@A1AD
Ik wil beginnen onder FreeNAS om te kijken hoe het me bevalt, vandaar dat ik begin met ZFS. Echter is hier bij ons thuis geen noodzaak voor, dus het kan zijn dat ik over een paar maanden een andere OS erop zet die geen gebruik maakt van ZFS, want dacht dat ik ergens gelezen had dat ZFS en RAID niet bepaald zuinig zijn.
De rede om dan toch te beginnen met FreeNAS is omdat het me een erg handige os leek, vooral de web interface en dergelijke.
@A1AD
Ik wil beginnen onder FreeNAS om te kijken hoe het me bevalt, vandaar dat ik begin met ZFS. Echter is hier bij ons thuis geen noodzaak voor, dus het kan zijn dat ik over een paar maanden een andere OS erop zet die geen gebruik maakt van ZFS, want dacht dat ik ergens gelezen had dat ZFS en RAID niet bepaald zuinig zijn.
De rede om dan toch te beginnen met FreeNAS is omdat het me een erg handige os leek, vooral de web interface en dergelijke.
Inderdaad een erg mooi bordje. Niet alleen voor kleine server taken (jammer van die ene sata poort), maar ook als pfsense router.hans_lenze schreef op zondag 28 juni 2015 @ 16:38:
De nieuwe Braswell atom achtige bordjes zijn toch best schattig
[afbeelding] Volgens Asrock doet deze processor 16GB, wat hem interessant maakt om thuis als virtualisatie unit neer te zetten (of vier in een clustertje).
2 intel nics
Trouwens, hier staat een leuk stukje over de nieuwe braswell bordjes
Even een kick van een onderwerp van een paar maanden geleden.Sinds een paar dagen is er een beta van ProxMox 4.0, en die bevat nu native LXC (LXC containers, in tegenstelling tot het verouderde OpenVZ). Da's een grote verbetering voor de zuinigere server omdat ze daarmee nu ook naar een nieuwere kernel over kunnen stappen, die veel zuiniger met nieuwere architectuur om kan gaan. Zéér de moeite voor "thuisvirtualisatie" om eens te proberen. Hiermee heb je (net als bij oudere proxmox versies) heel simpel de keuze om bij het aanmaken van een VM te kiezen wat voor type. Wil je een stukje software op een linux OS (die dezelfde kernel heeft als je host OS), maar geen full blown VM (dus ook veel minder overhead), dan neem je een container. Wil je een ander OS, dan draai je een KVM virtual machine.SndBastard schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:54:
Ik heb alleen proxmox als experiment / hobby gedraaid. Dat werkte prima, maar uiteindelijk naar een KVM + LXC debian installatie overgestapt omdat ik niet helemaal kapot was van OpenVZ en de oudere kernel waar je bij Proxmox aan vast zit (zat).
Werkte wel erg mooi, voornamelijk de hybride van containers en virtual machines vond ik makkelijk. Zeker als je veel vergelijkbare linux systemen installeert bespaar je dan ook fors ruimte op de overhead van elk systeem.
http://www.proxmox.com/en...ases/proxmox-ve-4-0-beta1
Extra reden om de beta vast te installeren in hun FAQ:
All beta1 installations can be updated to 4.0 stable without any problem.
[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 02-07-2015 09:11 ]
Oke ik dacht dat zfs ook niet zuinig was, weer wat geleerd.Borromini schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 00:34:
ZFS is geen probleem, RAID is net niet zuinig. Als je jezelf wil beveiligen tegen dataverlies kan je beter gewoon backups maken.
Backups worden sowieso gemaakt, zo dat alles op drie plekken is opgeslagen en op twee verschillende locaties.
Ik vraag me dan alleen nog af of het zuiniger is een mSata ssd icm een gigabyte mobo te pakken of een gewone ssd icm een asrock mobo
Dat hangt niet echt af van de stekker op de SSD maar van alle andere chipjes op het moederbordje. Meestal zijn de kale instap bordjes het zuinigst.RedDashGuy schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:24:
[...]
Oke ik dacht dat zfs ook niet zuinig was, weer wat geleerd.
Backups worden sowieso gemaakt, zo dat alles op drie plekken is opgeslagen en op twee verschillende locaties.
Ik vraag me dan alleen nog af of het zuiniger is een mSata ssd icm een gigabyte mobo te pakken of een gewone ssd icm een asrock mobo
while (! ( succeed = try ()));
.Borromini schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 00:34:
ZFS is geen probleem, RAID is net niet zuinig. Als je jezelf wil beveiligen tegen dataverlies kan je beter gewoon backups maken.
Hoezo is RAID "net niet zuinig?"
Ik zoek enkel nog iets om eenvoudig een samba share te maken/wijzigen op de door de Proxmox beheerde ZFS pool. Momenteel doe ik het cli of webmin, maar als je FreeNAS gewoon bent dan mis je toch een mooie GUI om die dingen te doen.SndBastard schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 09:00:
[...]
Even een kick van een onderwerp van een paar maanden geleden.Sinds een paar dagen is er een beta van ProxMox 4.0,
Raid controller = verbruik++ ?
[ Voor 56% gewijzigd door A1AD op 02-07-2015 17:22 ]
Er is ook nog zoiets als Software RAID (MDADM bijvoorbeeld). Volgens mij valt het verbruik van een doorsnee RAID controller trouwens best mee. Ik zou me er alvast zeker niet door laten beperken bij het bouwen van een DIY server.
Een aantal schijven in JBOD gooien en alles toevertrouwen aan één externe harde schijf lijkt me een slechter idee dan iets meer stroomverbruik.
Bedankt allemaal voor de info,
Ik denk dat ik dan voor de volgende configuratie ga:
dan vraag, wordt de voltcraft energy Logger 4000 nog steeds gezien als een goede meter? want deze zou ik er dan bij willen kopen om het verbruik te controleren
Ik denk dat ik dan voor de volgende configuratie ga:
1 | ASRock B85M Pro4 | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9H/8G | € 46,- | € 46,- |
1 | Adata Premier Pro SP920 128GB | € 60,50 | € 60,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 262,40 |
dan vraag, wordt de voltcraft energy Logger 4000 nog steeds gezien als een goede meter? want deze zou ik er dan bij willen kopen om het verbruik te controleren
Ja hoor, de Logger en Monitor (3 en 4 duizend) zijn beide volgens mij prima, alleen de Energy Check is wat slechter bij lage vermogens.
Even niets...
Oke top, dan ga ik het dit weekend nog bestellen
Voorheen kwam ie bij Conrad eens in de zoveel weken in de aanbieding voor 20/25 euro. 55 euro voor de Logger 4000 vind ik een hoop geld.
Ah die meter is niet alleen om hem zo zuinig mogelijk te maken, het is de bedoeling dat hij over een paar maanden ook een rol gaat spelen in een projectje op school, daarnaast kan ik nog een paar dingen bedenken waar ik hem kan gebruiken. Dus hij verdiend zich in mijn geval wel terug
Ik wil mij gaan verdiepen in het opzetten van een build omgeving (Jenkins, Git, GitHub) in combinatie met containers (Docker). Ik weet nog niet welk besturing systeem ik ga gebruiken (Windows icm met VirtualBox, of Debian), maar ik zal iets moeten gaan met virtualizatie. Dit is een onderwerp waar ik nog niets van af weet (en linux ook amper).
Om dit te doen zit ik er aan te denken om het volgende te kopen:
Mijn vraag is: Is dit voldoende om te beginnen met virtualizatie en containers, of raden jullie mij iets anders aan?
In eerste instantie gaat het voornamelijk om kennis op te doen over het opzetten van een build-omgeving. Hetgeen er in eerste instantie op gebouwd gaat worden zal een kleine Java applicatie zijn.
Verder wordt het mijn ontwikkel computer voor zelfgebrouwen code. Voorlopig lijkt 250Gb mij voldoende voor alle ontwikkeltools en repositories, maar aangezien er in de kast ook een 2.5" slot is, kan ik daar later altijd nog een hd bijplaatsen mocht dat nodig zijn.
Edit:
Er draait inmiddels Linux mint op, en zonder verdere aanpassingen draait het systeem nu met 13W verbruik. Nu maar eens beginnen om het systeem in te richten als build-omgeving. Ik moet zeggen dat ik Linux mint tot nu toe geweldig vind, vooral qua gebruikersgemak. Het lijkt mij een prima distributie om wat linux ervaring op te doen.
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 35,50 | € 35,50 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16S11/8 | € 46,- | € 46,- |
1 | Crucial MX200 mSATA 250GB | € 97,50 | € 97,50 |
1 | MSI Probox 23 | € 150,00 | € 150,00 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 329,- |
Mijn vraag is: Is dit voldoende om te beginnen met virtualizatie en containers, of raden jullie mij iets anders aan?
In eerste instantie gaat het voornamelijk om kennis op te doen over het opzetten van een build-omgeving. Hetgeen er in eerste instantie op gebouwd gaat worden zal een kleine Java applicatie zijn.
Verder wordt het mijn ontwikkel computer voor zelfgebrouwen code. Voorlopig lijkt 250Gb mij voldoende voor alle ontwikkeltools en repositories, maar aangezien er in de kast ook een 2.5" slot is, kan ik daar later altijd nog een hd bijplaatsen mocht dat nodig zijn.
Edit:
Er draait inmiddels Linux mint op, en zonder verdere aanpassingen draait het systeem nu met 13W verbruik. Nu maar eens beginnen om het systeem in te richten als build-omgeving. Ik moet zeggen dat ik Linux mint tot nu toe geweldig vind, vooral qua gebruikersgemak. Het lijkt mij een prima distributie om wat linux ervaring op te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Munchkin op 19-07-2015 19:05 . Reden: Verbruikwaarde toegevoegd ]
Goede precieze meters kosten minimaal duizenden euro's, zo'n ding is een leuk hobby bob dingetje.RedDashGuy schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:13:
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Maak als ik het goed heb begrepen is het wel een aardig metertje voor zijn prijs, toch?
Leuk ding die MSI probox23, ik was hem nog niet eerder tegengekomen, maar best een interessante optie voor een leuk kastje.Munchkin schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 08:56:
Ik wil mij gaan verdiepen in het opzetten van een build omgeving (Jenkins, Git, GitHub) in combinatie met containers (Docker). Ik weet nog niet welk besturing systeem ik ga gebruiken (Windows icm met VirtualBox, of Debian), maar ik zal iets moeten gaan met virtualizatie. Dit is een onderwerp waar ik nog niets van af weet (en linux ook amper).
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1840 Boxed € 35,50 € 35,50 1 Kingston ValueRAM KVR16S11/8 € 46,- € 46,- 1 Crucial MX200 mSATA 250GB € 97,50 € 97,50 1 MSI Probox 23 € 150,00 € 150,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 329,-
Als je aan 250GB genoeg hebt zou dit prima moeten werken. 8GB ram zou ook genoeg moeten zijn, tenzij je echt een hoop full on VM's tegelijk gaat draaien maar dat zal wel niet zo'n storm lopen.
Wel zou ik even kijken naar een dual sodimm combinatie. Je verliest dan de uitbreidbaarheid naar 16 GB, maar gebruikt wel dual channel. Dus de afweging 1 x 8 GB vs 2 x 4 GB of gewoon meteen voor 2 x 8 GB gaan.
Ik draai op dit moment ESXi op een intel nuc met i3 en 16Gb ram.
Nu begin ik langzaam te merken dat deze combinatie wat verouderd is (voornamelijk te weinig geheugen).
Daarom ben ik langzaam aan het rondkijken wat er allemaal is qua zuinige hardware en ben tot de conclusie gekomen dat ik weer voor een volledige server ga (Dus geen Intel Nuc meer). Echter vroeg ik mij af in hoeverre het slim is om op de Intel Skylake processoren en dan specifiek de i5 i.c.m. ddr4 te wachten?
Zeggen jullie hierover dat het zeker zin heeft om te wachten of maakt dit bijna geen verschil?
Nu begin ik langzaam te merken dat deze combinatie wat verouderd is (voornamelijk te weinig geheugen).
Daarom ben ik langzaam aan het rondkijken wat er allemaal is qua zuinige hardware en ben tot de conclusie gekomen dat ik weer voor een volledige server ga (Dus geen Intel Nuc meer). Echter vroeg ik mij af in hoeverre het slim is om op de Intel Skylake processoren en dan specifiek de i5 i.c.m. ddr4 te wachten?
Zeggen jullie hierover dat het zeker zin heeft om te wachten of maakt dit bijna geen verschil?
DDR4 is zeker leuk, maar nog erg duur. Als dat je niet uitmaakt...
Je kan voor een socket 2011-3 set gaan met 4*32GB DDR4 op 1 ATX plank... Maar dan ben je al snel > 1200 euro kwijt.
Je kan voor een socket 2011-3 set gaan met 4*32GB DDR4 op 1 ATX plank... Maar dan ben je al snel > 1200 euro kwijt.
Even niets...
Dit topic is gesloten.