mrmrmr schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:23:
@De Fluppe
Grote HDD's (vanaf 2 à 3 TB) zijn doorgaans helemaal niet zuinig. Je kunt weinig gebruikte data op een grote HDD zetten en veel gebruikte op een kleine HDD. Het doel is om zo weinig mogelijk schijven te laten draaien.
Ik vind dit maar een beetje raar advies. GB/W zijn HDD's the way to go en zelfs absoluut gezien zijn ze zeker niet onzuinig?

Als je vaak gebruikte data hebt dan kan je SSD's inschakelen (zie hierboven voor downloads) of misschien komt de De Fluppe wel toe met L2ARC en dergelijke zonder dat zijn disks al onmiddellijk opspinnen...
Daarom zou ik geen RAID en aanverwanten toepassen. RAID is niet zuinig want het houd meer dan 1 disk draaiende en het is niet nodig voor meer snelheid. RAID op zichzelf kan voor problemen zorgen en dus het doel voorbij schieten. Ook als het wel perfect werkt is de waarde van redundantie is erg beperkt voor thuisgebruik, op zijn best nihil en waarschijnlijk eerder negatief.
Ook hier vind ik het raar dat je het gebruik en voordelen van RAID voor thuisgebruik reduceert naar nihil. Ik maak op onregelmatige maar gezette tijdstippen backups, maar ben blij dat ik vandaag de dag RAIDZ2 heb zodat wanneer één disk defect geraakt ik nog niet direct moet beginnen zweten dat ik data kwijt geraak omdat mijn backup "mogelijk(!)" te oud is... Goed, dat is geen backup, maar ik vervang de disk en ik kan weer verder, en daarvoor ben ik ook blij dat ik RAIDZ2 heb, nl tegen fysiek falen van disks zonder dat ik al moet teruggrijpen naar backups of dat ik mijn hele collectie terug moet gaan afhalen...

Harde schijven zijn niet betrouwbaar, dus backup is belangrijk.
Net DE reden om een vorm van redundante arrays te bouwen denk ik dan!

Een grote (trage) disk voor backup zou ik dus aanbevelen. Die kan normaal in idle. Sommige systemen staan toe dat schijven plug-in worden gestart via ATA. Die kun je dus ook offline laten. Desnoods forceer je dat via USB 3.0. Dan heb je ook het bootverbruikprobleem niet.
Geen commentaar, hier ben ik het wel met je eens. Neem een 6TB disk er bij en backup daar naar...
De Fluppe schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:19:
[...]
De echt belangrijke data zijn documenten, muziek waarin ik toch een beetje werk steek om het op de "correcte" manier te sorteren en foto's. Verder series en films. Het zou me toch storen moest ik een deel kwijt raken door HDD-falen.
Wat jij eigenlijk wil is dat BTRFS gewoon al veel verder stond dan wat het nu is

. BTRFS is een filesystem van dezelfde generatie als ZFS, alleen staat het nog meer in de kinderschoenen maar heeft het nu al wel onmiddellijk een aantal voordelen in de pijplijn zitten die bij ZFS nog niet in het zicht zijn, namelijk het geven/combineren van een hele set disks en dan per filesystem eigenlijk een redundantieniveau kiezen. Je kan dan bv. 10 x 4TB nemen, een FS aanmaken voor Series en Films en daar bv geen redundantie of maar enkele redundantie op zetten. Op je materiaal wat zelf gemaakt is (foto's, films, documenten) zet je dan bv. dubbele of zelfs triple pariteit op. Zo kan je wel even verder gaan. Nadeel van ZFS is dan ook weer dat een VDEV niet uitbreidbaar is...
Om het verbruik te beperken zou ik de downloads kunnen laten lopen op een afzonderlijke schijf en handmatig verplaatsen naar de ZFS-pool eens deze afgerond zijn. Op deze manier zou de RAID dan enkel geactiveerd worden als iemand er actief mee bezig is en verder in idle/spindown gaan?
Dat is inderdaad een heel leuke setup, zo doe ik het ook (zie mijn inventaris):
De Samsung EVO 250GB daarentegen dient volledig als L2ARC en heeft (voorlopig) geen overprovisioning. Door de volledige metadata van mijn share met alle media-bestanden te laten cachen op L2ARC zijn SickBeard en Couchpotato geen "wekkers" voor mijn disks die na 20 minuten in spindown gaan.
Het grotere broertje van de EVO 250GB, namelijk de 500GB dient als "scratch" volume om downloads op terecht te laten komen. Als een download binnenkomt gaan de disks niet onmiddellijk opspinnen. Komt er kort daarna nog een tweede download binnen dan is deze vaak snel genoeg binnen en zijn de disks nog niet in spindown gegaan. Het enige suboptimale aan deze configuratie is dat in het slechtste geval wanneer meerdere downloads verspreid over de nacht binnenkomen, deze disks bijna niet in spindown gaan. Het verlagen van de time-out zou natuurlijk soelaas bieden, maar dat is altijd het wikken en wegen en tot slot de gulden middenweg zoeken tussen energieverbruik en de wear-and-tear van telkens te parkeren en opspinnen. Voorlopig ben ik tevreden met een time-out van 20 min.
Verder komt een constant verbruik van 10W overeen met ongeveer €25 op jaarbasis. Indien het verbruik met RAID me te hoog uitvalt, kan ik alsnog omschakelen naar een eenvoudigere configuratie, omgekeerd is moeilijker!
Zijn dat de elektriciteitsprijzen in Belgie? Ik heb eigenlijk nooit geweten wat ik mag verwachten van elektriciteitskosten door mijn server bv. dag en nacht te laten draaien.
Met command line heb ik echt geen ervaring, om een torrent client op die manier te moeten installeren schrikt me een beetje af. Ik neem aan dat ik dan achteraf de GUI van de torrent client via mijn browser moet benaderen? Heb je eventueel een link naar een artikel of tutorial van een soortgelijke oplossing?
Ach, zo moeilijk is het ook allemaal niet. Het is wat uitzoeken en er zijn legio tutorials/howto's te vinden om bv. bovenstaande op een Ubuntu server op te zetten, torrents en wat je wil...
[
Voor 53% gewijzigd door
HyperBart op 28-08-2015 00:59
]