Even niets...
Ik heb geen idee wat je bedoelt.HyperBart schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 00:23:Ik vind dit maar een beetje raar advies. GB/W zijn HDD's the way to go.
SSD's schaf je doorgaans niet aan voor een NAS. Dat is duur en onnodig: vergeet niet dat de data nog over het netwerk moet. Caching lijkt niet nodig voor het serveren van filmdata. Er is niets mis met goedkope zuinige HDD's als actieve disks.Als je vaak gebruikte data hebt dan kan je SSD's inschakelen (zie hierboven voor downloads) of misschien komt de De Fluppe wel toe met L2ARC en dergelijke zonder dat zijn disks al onmiddellijk opspinnen...
Ik denk dat je teveel zoekt naar een snelheid die je niet nodig hebt. Je kunt wel een auto kopen die 300 km/uur kan, maar als je niet harder dan 130 gaat, dan heb je die overkill niet nodig. Tenzij je prestige belangrijk vind en daarvoor wilt betalen.
RAID als systeem is fragiel, een kleine storing kan een groot probleem veroorzaken. En nogmaals: het gaat hier over een zuinig systeem en RAID is nu eenmaal niet zuinig.Ook hier vind ik het raar dat je het gebruik en voordelen van RAID voor thuisgebruik reduceert naar nihil. Ik maak op onregelmatige maar gezette tijdstippen backups, maar ben blij dat ik vandaag de dag RAIDZ2 heb zodat wanneer één disk defect geraakt ik nog niet direct moet beginnen zweten dat ik data kwijt geraak. Goed, dat is geen backup, maar ik vervang de disk en ik kan weer verder, en daarvoor ben ik ook blij dat ik RAIDZ2 heb, nl tegen fysiek falen van disks zonder dat ik al moet teruggrijpen naar backups...
Je moet backups maken om gegevens veilig te stellen. Dat doet RAID niet voor je. Als je denkt dat als een disk kapot gaat je zonder problemen verder kan, is dat optimistisch.Net DE reden om een vorm van redundante arrays te bouwen...
Er is een principe in de IT dat KISS heet: keep it simple stupid. Het rebuilden gaat te vaak fout, duurt veel te lang (tot weken bij grote drives) en lost niet het probleem op. Je bent beter geholpen met het op de plank leggen van een disk. Of in de thuissituatie, op je fiets naar de winkel, een nieuwe HDD aanschaffen en een backup terugzetten. Dat is waarschijnlijk de beste en snelste manier van herstel.
Zover ik weet en ervaren heb werkt WoL niet zomaar op Freenas, er zin wat workarounds voor maar zelf heb ik het nog niet werkend gekregenMelkaz schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 11:15:
Ik ben nog in twijfel of het ZFS guru, Freenas of ZOL wordt maar uiteindelijk ga ik de backup disk uit mijn main server halen en alleen backuppen richting de ZFS server(weekelijks via WoL).
Even niets...
Kudos!FireDrunk schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:19:
Ik heb ooit deze eens gemaakt:
[afbeelding]
Die is al heel erg verouderd, maar nog wel enigszins bruikbaar.
Op basis van je tabel, en wat ik eerder las, neig ik toch eerder naar Nas4Free.
Het gaat hem niet om snelheid maar om verbruik. Door een SSD (of een afzonderlijke HDD) voor de L2ARC te gebruiken voorkom je dat je ZPool te vaak opspint en verlaag je gebruik en stress op de hardware. Hoe snel de investering in die SSD zich terugverdient is een andere zaak, volgens mij is het in mijn situatie op vlak van verbruik geen niet voordelig binnen een termijn van 3 jaar.mrmrmr schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:59:
SSD's schaf je doorgaans niet aan voor een NAS. Dat is duur en onnodig: vergeet niet dat de data nog over het netwerk moet. Caching lijkt niet nodig voor het serveren van filmdata. Er is niets mis met goedkope zuinige HDD's als actieve disks.
Effectiviteit > efficiëntie. Het systeem moet in de eerste plaats doen wat het moet doen, daarna zal ik kijken wat ik kan doen om het verbruik te drukken door eventueel poorten en controllers uit te schakelen.mrmrmr schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:59:RAID als systeem is fragiel, een kleine storing kan een groot probleem veroorzaken. En nogmaals: het gaat hier over een zuinig systeem en RAID is nu eenmaal niet zuinig.
Ik geef je hierin zeker gelijk, keep it simple. Echter lijkt de Nas4Free zeer gebruiksvriendelijk en staan de voordelen van ZFS me wel aan. En zoals ik zei: foto's, muziek en belangrijke documenten dubbel ik op de desktop.mrmrmr schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:59:Er is een principe in de IT dat KISS heet: keep it simple stupid. Het rebuilden gaat te vaak fout, duurt veel te lang (tot weken bij grote drives) en lost niet het probleem op. Je bent beter geholpen met een op de plank leggen van een disk. Of in de thuissituatie, op je fiets naar de winkel, een nieuwe HDD aanschaffen en een backup terugzetten. Dat is waarschijnlijk de beste en snelste manier van herstel.
Updated
https://docs.google.com/s...gxPd2dbI/edit?usp=sharing
Mochten mensen nog commentaar hebben, laat het maar horen
[ Voor 48% gewijzigd door FireDrunk op 28-08-2015 12:27 ]
Even niets...
Dit klopt deels zover in weet, er moet namelijk een soort van slaap functie zijn om te kunnen ontwaken, bij o.a. Windows zou je pc dus eigenlijk in een hele diepe slaap zijn of iets dergelijks. Zo kun je WoL bv niet gebruiken als je je pc net hebt ingestoken maar nog niet hebt opgestart.FireDrunk schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:07:
WoL zit toch vooral in je BIOS? Of mis ik iets?
Ik weet er nog zeker weten niet veel van maar even googlen met freenas WoL en je komt vanalles tegen waar ze zeggen dat het niet kan omdat je een soort sleep mode daarvoor nodig hebt. Overigens klopt dit met wat ik in praktijk heb gezien met mijn pc waar WoL wel met ubuntu maar niet met Freenas werkt
Gigabytes per Watt
Wie begint er nu ineens over filmdata, jij bent diegene die dit schreef:[...]
SSD's schaf je doorgaans niet aan voor een NAS. Dat is duur en onnodig: vergeet niet dat de data nog over het netwerk moet. Caching lijkt niet nodig voor het serveren van filmdata. Er is niets mis met goedkope zuinige HDD's als actieve disks.
Die veel gebruikte data kan hij dan sowieso al beter op een SSD zetten, met ZFS caching, zelfs los van de kostprijs is dat al zuiniger. Je bekijkt een SSD precies ook als een aparte bestemming, terwijl die SSD bij hem voor meerdere dingen ingezet kan worden: bootdrive, L2ARC en of scratch partitie waar ie zijn downloads op terecht kan laten komen. Voor die functionele doelen geef ik graag dat geld er aan uit hoor.Grote HDD's (vanaf 2 à 3 TB) zijn doorgaans helemaal niet zuinig. Je kunt weinig gebruikte data op een grote HDD zetten en veel gebruikte op een kleine HDD.
Om je een idee te geven: ik kan hier de HTPC aanzetten, door mijn series browsen zonder dat mijn disks opspinnen. Dankzij L2ARC caching op SSD. Mijn 10 disk array spint dus pas op als ik een filmpje oid wil bekijken. Meer zelfs: er is een tijd geweest dat ik een net (bv. 4h geleden) afgehaald videobestand kon beginnen kijken en mijn disks helemaal in spindown bleven voor een tijdje. Waarom? Caching op SSD.
Een vergelijking die nergens op slaat. Hij wil capaciteit, we hebben het nergens over maximalisatie in snelheden gehad. Dat mijn array 980MB/s kan lezen zal mij en het merendeel hier jeuken, dat is fijn om mee te patsen, maar zolang we allemaal ons gigabit lijntje kunnen dichttrekken (of Q zijn 4 x Gigabit) zijn we allemaal tevreden. Het is ons om de ruimte vooral te doen.Ik denk dat je teveel zoekt naar een snelheid die je niet nodig hebt. Je kunt wel een auto kopen die 300 km/uur kan, maar als je niet harder dan 130 gaat, dan heb je die overkill niet nodig. Tenzij je prestige belangrijk vind en daarvoor wilt betalen.
FTFY[...]
(traditionele) RAID als systeem is fragiel, een kleine storing kan een groot probleem veroorzaken. En nogmaals: het gaat hier over een zuinig systeem en RAID is nu eenmaal niet zuinig.
Je reinste complete onzin als je met ZFS aan de slag gaat (waar ik het ook over heb).
Lees mijn post nog eens door; ik heb dat ook nergens beweerd:[...]
Je moet backups maken om gegevens veilig te stellen. Dat doet RAID niet voor je. Als je denkt dat als een disk kapot gaat je zonder problemen verder kan, is dat optimistisch.
Enne, dat laatste stukje van jou "Als je denkt dat als een disk kapot gaat je zonder problemen verder kan":HyperBart schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 00:23:
[...]
Ook hier vind ik het raar dat je het gebruik en voordelen van RAID voor thuisgebruik reduceert naar nihil. Ik maak op onregelmatige maar gezette tijdstippen backups, maar ben blij dat ik vandaag de dag RAIDZ2 heb zodat wanneer één disk defect geraakt ik nog niet direct moet beginnen zweten dat ik data kwijt geraak omdat mijn backup "mogelijk(!)" te oud is. Goed, dat is geen backup, maar ik vervang de disk en ik kan weer verder, en daarvoor ben ik ook blij dat ik RAIDZ2 heb, nl tegen fysiek falen van disks zonder dat ik al moet teruggrijpen naar backups of dat ik mijn hele collectie terug moet gaan afhalen.
Euh JA, ik denk dat niet, ik weet dat; daarvoor heb je toch net RAID "Redundant Array of Inexpensive Disks". Ik herhaal ook hier weer, mits gebruik van ZFS. Het risico van het verliezen van een disk is het grootste en meest voorkomende van allemaal.
[...]
Net DE reden om een vorm van redundante arrays te bouwen denk ik dan!
Met ZFS en voldoende pariteit niet. Ik begrijp echt niet waar je dit soort FUD eigenlijk nog wilt strooien hier.Er is een principe in de IT dat KISS heet: keep it simple stupid. Het rebuilden gaat te vaak fout, duurt veel te lang (tot weken bij grote drives) en lost niet het probleem op. Je bent beter geholpen met een op de plank leggen van een disk. Of in de thuissituatie, op je fiets naar de winkel, een nieuwe HDD aanschaffen en een backup terugzetten.
Verder om het maar KISS te houden, wat je nu aanraadt aan de vraagsteller is om een bonte verzameling van disks te zetten, al je data er op te smijten en dan zelf backups te gaan maken, en zo data veilig te stellen. Wat jij doet is AL je eieren in de backup mand gooien en dan nog eens een vrolijk kluwen van backuproutines er over heen te smijten. Als daar iets mis gaat ben je het haasje. Ja ja, backups horen gecontroleerd, gevalideerd en getest te worden. Het merendeel hier neemt al geen backups, laat staan dat als ze/we het al doen dat we het ook nog eens telkens gaan testen. In fijne grote enterprises wel, maar daar hebben we het nu niet over.
Jij gooit nu eigenlijk de voordelen van redundantie volledig weg ("disk kapot, geen probleem joh, herstel gewoon ff van backup") en je gooit de verantwoordelijkheid van het mitigeren van het risico van falende HDD's ook bij de backup. Dan denk ik: "ja hoor, heel KISS, geef mij dan maar ZFS en RAIDZ2"
Ik draai op 10 RAIDZ2 redundante disks: mijn own-made data wordt onregelmatig gekopieerd met ZFS naar een offline 2TB disk en een jaarlijks archiefdiskje van 400GB. Mijn gedownloade data vertrouw ik op mijn redundante array om bij het falen van een disk het probleem op te lossen. Alle andere risico's (brand, catastrophic hardware failure, etc) zijn ingecalculeerd, geaccepteerd en zullen resulteren in wat gevloek en voor de rest een paar klikjes in Sonarr en Couchpotato...
Wederom: ik vertrouw het reconstrueren/herstellen van mijn data liever toe aan een resilver op ZFS met een RAIDZ2 array waar een disk van vervangen wordt dan dat ik mijn data van een stapje verder in de ketting (nl een backupproduct) moet terugzetten. Geen discussie over imo.Dat is waarschijnlijk de beste en snelste manier van herstel.
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 28-08-2015 13:03 ]
Mag het dus terug wat gaan over zuinige servers en kan de rest in de juiste topics gebeuren?
Ik kan als semi-lurker nog wel wat ideetjes gebruiken voor zuinige systeempjes
Awesome, binnenkort ga ik een nieuwe server opzetten en zit nog te zoeken naar het OSFireDrunk schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:06:
Wat zijn voor jou de doorslaggevende onderdelen van die tabel? Want ik kan hem wel weer eens updaten.
Updated
https://docs.google.com/s...gxPd2dbI/edit?usp=sharing
Mochten mensen nog commentaar hebben, laat het maar horen
Dit moederbord heeft 2 NIC's, wat interessant is voor firewall/gateway toepassingen.
De huidige generatie Z170 is vooral bedoeld voor gaming en overklokken, d.w.z. gericht op hoog verbruik door dual video kaarten en dus niet echt zuinig, maar je weet niet wat voor truuks ze bedacht hebben. De cpu's zijn ook te veel op performance gericht en nogal duur, maar het idle verbruik zal wel indicatief kunnen zijn voor de wat interessantere goedkopere cpu's die nog zullen verschijnen in 2015 en de eerste helft van 2016.
Ik snap overigens de marketingstrategie van Intel niet. Waarom niet beginnen met gewone office processoren? Is de cpu productiecapaciteit zo slecht?
Waarom dat niet gewoon een simpel bordje, 2e nic en een "gewone office procesor" (g1840)
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Het gaat mij meer om het beoordelen van de zuinigheid voordelen van de nieuwe Intel chipsets en processoren aan de hand van dit voorbeeld.heuveltje schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:14:
Als je enige interesse in dat bord voortvloeit uit 2 nics hebben.
Waarom dat niet gewoon een simpel bordje, 2e nic en een "gewone office procesor" (g1840)
Er zijn overigens niet veel zuinige 2 nic moederborden. Die moet je met een lampje zoeken.
Intel Core i5 3330 Boxed
Gigabyte GA-Q77M-D2H
Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G
Cooler Master Real Power M620
LSI SAS 9201-16i
Samsung 830 series SSD 128GB
6x HGST Deskstar 7K4000, 4TB
Als mijn wattmeter klopt, gebruikt deze ongeveer 125W op dit moment.
Virtual Machines hebben de neiging onnodig processortijd te slurpen. Voor ESXi is een aparte topic.
Ja de hard disks draaien continue op dit moment, ik weet niet of het wel verstandig is om deze te stoppen aangezien zien deze in een mdadm software raid zitten. Dat er een apart ESXi topic is weet ik, maar daar werd op precies dezelfde vraag niet gereageerd, dus probeer ik het hiermrmrmr schreef op woensdag 02 september 2015 @ 01:32:
Laat je alle hard disks continu draaien?
Virtual Machines hebben de neiging onnodig processortijd te slurpen. Voor ESXi is een aparte topic.
ESXi kan je ook tunen wat betreft power management, daarvoor heb ik dit artikel gevonden: http://blogs.vmware.com/p...-savings-vsphere-5-5.html
http://serverfault.com/qu...n-standby-after-x-minutes
Als je natuurlijk VM's op die RAID hebt draaien is het wat anders, dan gaan ze waarschijnlijk nooit in spindown geraken
De VM's draaien op de SSD, de MDADM raid is puur storage wat benaderd kan worden via Samba en FTP. Maar ik lees ook, dat het telkens stoppen en starten van een hard disk niet bevoordelijk is voor de levensduur.HyperBart schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:43:
Dat kan prima, ik heb bv. een ZFS array waar de disks van in spindown gaan. Mijn oude QNAP (waar uiteindelijk ook MDADM oid op draait) deed ook spindown.
http://serverfault.com/qu...n-standby-after-x-minutes
Als je natuurlijk VM's op die RAID hebt draaien is het wat anders, dan gaan ze waarschijnlijk nooit in spindown geraken
[ Voor 11% gewijzigd door FabiandJ op 02-09-2015 10:09 ]
Daar gaan ze heus niet van dood hoor...
Dat idee wat jij beschrijft komt voornamelijk door de horror van vroeger met die aggressive parking van WD Green's en consoorten...
[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 02-09-2015 12:25 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| date: 2015-07-26, time: 10:56:59, disk: sdc, running: 1801, stopped: 43200 date: 2015-07-26, time: 11:57:00, disk: sdc, running: 1981, stopped: 1620 date: 2015-07-26, time: 13:12:01, disk: sdc, running: 2161, stopped: 2340 date: 2015-07-26, time: 14:57:02, disk: sdc, running: 1981, stopped: 4320 date: 2015-07-26, time: 21:39:04, disk: sdc, running: 1982, stopped: 22140 date: 2015-07-27, time: 20:54:10, disk: sdc, running: 2165, stopped: 81541 date: 2015-07-28, time: 19:27:11, disk: sdc, running: 2161, stopped: 79020 date: 2015-07-29, time: 19:57:18, disk: sdc, running: 1987, stopped: 86220 date: 2015-07-29, time: 20:57:22, disk: sdc, running: 1984, stopped: 1620 date: 2015-07-29, time: 22:00:25, disk: sdc, running: 1983, stopped: 1800 date: 2015-07-30, time: 17:42:31, disk: sdb, running: 1808, stopped: 418894 date: 2015-07-30, time: 17:42:32, disk: sdc, running: 1986, stopped: 68941 |
naar mijn weten is er niks veranderd. Iemand ideeën hoe je kan controleren waarom ze niet naar standby gaan?
Verbruik idle is zo'n 17W en stressed verbruikt het 76W, dit is zonder tweaks omdat het Asrock in tegenstelling tot de manual bijna geen opties heeft om de voltages te veranderen
Idle is het nieuwe systeem zo'n 2-3W zuiniger dan mijn oude systeem (zie onder) maar stressed verbruikt het zo'n 20W meer en dat komt voornamelijk omdat ik de Vcore niet kan veranderen.
Het B75 moederbord had de optie om de vcore 0,2V te verlagen en ik liet de i5 3570K op 3Ghz lopen, dat laatste kan ik natuurlijk ook met het nieuwe moederbord door de multiplier te veranderen.
Gebruik mijn PC niet als server maar verbruikscijfers zijn altijd leuk in dit topic
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
17W is niet slecht voor een Z170 moederbord in die configuratie denk ik.
Dat is zonder ssd/hdd neem ik aan?audiojunk schreef op donderdag 03 september 2015 @ 23:52:
Ik heb moederbord/cpu en geheugen vervangen door een Asrock Z170M Pro4S, een i5 6600K en 2x 4GB Crucial DDR4 geheugen.
Verbruik idle is zo'n 17W en stressed verbruikt het 76W, dit is zonder tweaks omdat het Asrock in tegenstelling tot de manual bijna geen opties heeft om de voltages te veranderen![]()
Idle is het nieuwe systeem zo'n 2-3W zuiniger dan mijn oude systeem (zie onder) maar stressed verbruikt het zo'n 20W meer en dat komt voornamelijk omdat ik de Vcore niet kan veranderen.
Het B75 moederbord had de optie om de vcore 0,2V te verlagen en ik liet de i5 3570K op 3Ghz lopen, dat laatste kan ik natuurlijk ook met het nieuwe moederbord door de multiplier te veranderen.
Gebruik mijn PC niet als server maar verbruikscijfers zijn altijd leuk in dit topic
Ik hoop juist met!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik had gehoopt toch iets lager te komen <15W, misschien dat een biosupdate wel de voltageaanpassingen brengt.mrmrmr schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 02:21:
Dat is een mooie vergelijking tussen B75/Ivy Bridge en Z170/Skylake op ASRock mb's.
17W is niet slecht voor een Z170 moederbord in die configuratie denk ik.
Maar eens mailen met Asrock
[ Voor 69% gewijzigd door audiojunk op 04-09-2015 10:21 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Intel is weer minder lastig gaan doen met Skylake
Even niets...
Ik wil de server gaan inzetten als een htpc\nas combo. deze komt in de meterkast te staan met een hdmi kabel door de muur naar de tv toe. ik wil de server gaan gebruiken voor opslag\backup van bestanden, downloads en uitpakken, owncloud, subsonic, sickbeard enzovoorts.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | ASRock N3150DC-ITX | € 125,01 | € 125,01 |
1 | Cooltek V6 | € 56,88 | € 56,88 |
1 | Kingston HyperX Impact HX316LS9IB/8 | € 47,14 | € 47,14 |
1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 229,03 |
Moederbord:
Asrock N3150DC-ITX, mooi klein bordje met DC voeding en 4 sata poorten. HDMI en kan x264 & x256 afspelen.
Geheugen:
Geen idee heb maar de goedkoopste ddr3l gepakt met de laagste CAS.
SSD:
64GB had ik nog liggen, dus deze gebruik ik wel voor het OS (windows)
verder heb ik ook nog 2 Red disken die ik eraan wil hangen. ik moet alleen even kijken of dat met de bijgeleverde voeding kan of dat ik hier de 90W voeding voor moet kopen.
Als toegewijde NAS of mediaplayer lijkt de N1350 goed te gebruiken. Ik vrees alleen dat de popcorn je in t verkeerde keelgat gaat schieten als er tijdens 't afspelen van een film een par/unrar job start.rg-mohwa schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:28:
ik ben zelf ook op zoek naar een zuinige server en had het een en ander uitgezocht, maar voordat ik het bestel zou ik graag jullie mening willen horen.
Ik wil de server gaan inzetten als een htpc\nas combo. deze komt in de meterkast te staan met een hdmi kabel door de muur naar de tv toe. ik wil de server gaan gebruiken voor opslag\backup van bestanden, downloads en uitpakken, owncloud, subsonic, sickbeard enzovoorts.
# Product Prijs Subtotaal 1 ASRock N3150DC-ITX € 125,01 € 125,01 1 Cooltek V6 € 56,88 € 56,88 1 Kingston HyperX Impact HX316LS9IB/8 € 47,14 € 47,14 1 Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 229,03
Moederbord:
Asrock N3150DC-ITX, mooi klein bordje met DC voeding en 4 sata poorten. HDMI en kan x264 & x256 afspelen.
Geheugen:
Geen idee heb maar de goedkoopste ddr3l gepakt met de laagste CAS.
SSD:
64GB had ik nog liggen, dus deze gebruik ik wel voor het OS (windows)
verder heb ik ook nog 2 Red disken die ik eraan wil hangen. ik moet alleen even kijken of dat met de bijgeleverde voeding kan of dat ik hier de 90W voeding voor moet kopen.
Mbt geheugen, zie de lijst met bruikbaar geheugen van Asrock en pluis dan de pricewatch door.
Voor zover ik kan zien is er geen DC voeding bijgeleverd, noch bij t bordje, noch bij de behuizing. Aan de hand van een 'natte vinger' berekening lijkt me een 90 W 12 DC brick wel voldoende voor de pc, de 2 disks en de SSD.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
bedankt voor je input.Pantagruel schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:32:
[...]
Als toegewijde NAS of mediaplayer lijkt de N1350 goed te gebruiken. Ik vrees alleen dat de popcorn je in t verkeerde keelgat gaat schieten als er tijdens 't afspelen van een film een par/unrar job start.
Mbt geheugen, zie de lijst met bruikbaar geheugen van Asrock en pluis dan de pricewatch door.
Voor zover ik kan zien is er geen DC voeding bijgeleverd, noch bij t bordje, noch bij de behuizing. Aan de hand van een 'natte vinger' berekening lijkt me een 90 W 12 DC brick wel voldoende voor de pc, de 2 disks en de SSD.
uitpakken in films kijken gaan inderdaad niet werken, daar ben ik me van bewust.
er word door asrock wel een 60W voeding meegeleverd dus ik ga even kijken of dat gaat werken en anders een zwaardere aanschaffen.
Wat het geheugen betreft, ik heb nog een oude laptop met 2x 4GB modules liggen en deze wil ik eerst proberen. aan de hand een video van mux zouden 2 modules niet heel mee extra stroom moeten verbruiken ipv 1.
Je kunt natuurlijk de downloads/uploads/etc pauzeren terwijl je geniet van een filmpje.rg-mohwa schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:07:
[...]
bedankt voor je input.
uitpakken in films kijken gaan inderdaad niet werken, daar ben ik me van bewust.
Klopt, bij de specs hier op t-net staat geen voeding vermeldt. Net ff bij Asrock gekeken en idd:er word door asrock wel een 60W voeding meegeleverd dus ik ga even kijken of dat gaat werken en anders een zwaardere aanschaffen.
- Intel® Quad-Core Processor N3150
- Solid Capacitor design
- Supports DDR3/DDR3L 1600 memory, 2 SO-DIMM slots
- 1 PCIe 2.0 x1, 1 Half-size mini-PCIe
- Graphics Output Options : DVI, HDMI, DisplayPort
- Built-in Intel® 8th generation (Gen 8 ) graphics, DirectX 11.1, Pixel Shader 5.0
- 7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec), ELNA Audio Caps
- 4 SATA3, 6 USB 3.0 (2 Front, 4 Rear), 6 USB 2.0 (4 Front, 2 Rear)
- 1 x Print Port Header, 1 x TPM Header, 1 x COM Port Header
- 1 x DC Jack (Compatible with the 19V power adapter)
- Supports ASRock Live Update & APP Shop, Full Spike Protection
- Free Bundle : 1 x 65W DC-in 19V 3.42A Power Adapter
Is idd een kosten besparing als je kunt hergebruiken, 1 extra module is zeg maar 1.5V meer.Wat het geheugen betreft, ik heb nog een oude laptop met 2x 4GB modules liggen en deze wil ik eerst proberen. aan de hand een video van mux zouden 2 modules niet heel mee extra stroom moeten verbruiken ipv 1.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Dien je niet de ampères te tellen in plaats van de volts?Pantagruel schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:51:
Is idd een kosten besparing als je kunt hergebruiken, 1 extra module is zeg maar 1.5V meer.
Even niets...
De Fluppe schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:08:
[...]
Dien je niet de ampères te tellen in plaats van de volts?
Klopt, helemaal correct, 1 W rekenen aan verbruik voor een RAM module is royaal genoegFireDrunk schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:09:
Jup, maar geheugen verbruikt amper ampere's, eerder milli ampere's
ook als dat geen ddr3L (low voltage is)Pantagruel schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:15:
[...]
[...]
Klopt, helemaal correct, 1 W rekenen aan verbruik voor een RAM module is royaal genoeg
ik zag namelijk dat ddr3l iets duurder is, maar als ik het hier zo lees scheelt dat misschien 1W of ik nu ddr3 of ddr3l gebruik ?
Als ik me niet vergis is DDR3L 1.35 V vs DDR3 1.5 V het geen dus iets zal schelen, of je de meer prijs terug zult verdienen met t gedaalde verbruik is de vraag.rg-mohwa schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:12:
[...]
ook als dat geen ddr3L (low voltage is)
ik zag namelijk dat ddr3l iets duurder is, maar als ik het hier zo lees scheelt dat misschien 1W of ik nu ddr3 of ddr3l gebruik ?
De 1 W die ik roep is wellicht wat gechargeerd, geen idee wat t werkelijk is.
ServeTheHome heeft een leuk stukje waarin de vergelijking is gedaan tussen 1.5V en 1.35V geheugen (2x8GB en 4x8GB) op een Avoton bordje en zij zien minder verbruik bij low voltage RAM.
Het lijkt me handig om een systeem te hebben dat 24/7 aan kan staan zonder dat deze energie zuipt.
Ik wil voor een windows systeem gaan, in het begin voornamelijk als klein webservertje, maar later wil ik wat windows applicaties gaan draaien die het e.e.a. regelen.
Ik verwacht geen zware applicaties te gaan draaien, maar mogelijk dat ik ooit mailenable zal gaan draaien als mailserver.
Kwa stroomverbruik hoop ik gemiddeld rond de 30W uit te komen. Nu heb ik het topic doorgespit en kom ik met onderstaande componentenlijst. Ik vroeg me a of iemand er naar zou willen kijken en me kan vertellen of ik in de goede richting zit.
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 33,- | € 33,- |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 61,95 | € 61,95 |
1 | Toshiba DT01ACA200, 2TB | € 68,50 | € 68,50 |
1 | Cooler Master N200 Closed | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16LN11/8 | € 40,- | € 40,- |
1 | Huntkey Jumper 300G | € 58,50 | € 58,50 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 47,95 | € 47,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 347,85 |
Ik heb gekozen voor de Huntkey Jumper als voeding omdat ik in een test van anandtech zag dat deze bij 10% belasting een efficiëntie van 85% haalt.
Voor de rest leek me de Toshiba een geschikte schijf als data opslag vanwege zijn lage prijs en betrouwbaarheid.
Ik hoor het graag als iemand suggesties heeft.
En waaorm een 7200RPM schijf? Als je een laag verbruik wil zou ik sowieso voor een 5400RPM schijf gaan.
Het B85 chipset kan in principe ook wel, maar is al 2 generaties oud. Er is al H97 en nu net nieuw H170 en Z170 chipsets. Misschien daar eens naar kijken?
[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 26-09-2015 16:34 ]
Even niets...
Echter deze Huntkey PSU is wel degelijk een goede efficiënte voeding. (Heb 'm zelf ook.)
Tezamen met dit moederbord en CPU (Celeron 1820) haal ik met drives in idle onder Linux (Debian Jessie + Powertop) een verbruik van ca 12 Watt. Best zuinig dus.
Mijn versie van de Huntkey is "niet erg stil". Ik meen gelezen te hebben dat dit in latere versies is opgelost.
Ik denk erover de Huntkey te vervangen door een pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular, stiller en mogelijk nog zuiniger onder lage belasting.
Wat betreft de CPU en mobo configuratie, is de 1840 nog steeds een goede keuze, of is er inmiddels een krachtigere cpu die kwa verbruik net zo laag zit?
Als moederbord zie ik de "ASRock H97M Anniversary" staan, is dat een goed alternatief? De H/Z170 chipsets zijn voor LGA 1151, dan moet ik ook meteen een ander cpu en ram pakken.
[ Voor 7% gewijzigd door eltweako op 26-09-2015 17:07 ]
24/7 Staat een PC te draaien als server bij ons op zolder. Ik heb een dualboot met W10 om af te toe ook nog wat te kunnen gamen, dat gaat op zich prima met de huidige videokaart, een GT640, maar het begint krap te worden.
Die GT640 met 2GB zit er bewust in omdat die qua verbruik het erg netjes doet. Normaal gesproken draait W2012R2 op de server en wordt de kaart dus minimaal gebruikt, alleen voor een beetje RemoteFX, en moet dus ook zo min mogelijk watt gebruiken. Wanneer ik boot in W10 moet er redelijk mee gegamed moeten kunnen worden, maar in idle moet de kaart zo min mogelijk stroom verbruiken.
Wanneer ik zoek op stroomverbruik (alleen TDP is te vinden) van kaarten kom ik veel oude statistieken tegen.
De kosten moeten niet hoog worden in aanschaf, tot zo'n 100 euro voor een 2e handsje. Is er iemand die hier de laatste tijd ook nog onderzoek naar heeft gedaan en aanraders heeft? Ik kwam zelf so far uit op de 750Ti, uit een vergelijking van februari vorig jaar, maar dat is alweer ruim een jaar geleden ondertussen... (zie hier: http://www.tomshardware.c...50-ti-review,3750-21.html)
Hopelijk staat deze vraag goed in dit topic
I see dead pixels...
Heb ook nog zitten te kijken naar de intel Pentium G3240 i.p.v. de Celeron G1840. Maar volgens mij maakt dat voor de prestaties niet echt veel uit.
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 33,- | € 33,- |
1 | ASRock H97M Pro4 | € 85,95 | € 85,95 |
1 | WD Green WD20EZRX | € 75,50 | € 75,50 |
1 | Cooler Master N200 Closed | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16LN11/8 | € 40,- | € 40,- |
1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 68,95 | € 68,95 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 47,95 | € 47,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 389,30 |
Ik vraag me wel nog af of de G450 de overweging waard is als voeding, deze is in aanschaf een stuk voordeliger en zou volgens CM een efficiëntie rond de 88% moeten hebben bij 20% (90W), de V450 heeft bij 20% een efficiëntie rond de 90.5% (aldus CM).
[ Voor 4% gewijzigd door eltweako op 27-09-2015 01:05 ]
Waarom niet een goedkopere 300W voeding? Verschil tussen 80% en 90% rendement is bij een gemiddeld verbruik van 30W niet meer dan 5 watt. Om daar dan €30 meer voor te betalen...? Levert een G1840T dan niet een zuiniger systeem op?eltweako schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:06:
Ik vraag me wel nog af of de G450 de overweging waard is als voeding, deze is in aanschaf een stuk voordeliger en zou volgens CM een efficiëntie rond de 88% moeten hebben bij 20% (90W), de V450 heeft bij 20% een efficiëntie rond de 90.5% (aldus CM).
De 'T' is meestal een extra dure processor, terwijl je ook zelf de cpu/gpu kan terugklokken.
De reden om voor een T te gaan is als je in warmte afvoer en voeding beperkt bent. Alle nieuwere CPU's klokken al terug en hebben zo goed als hetzelfde idle verbruik. De T's (en S in mindere mate) beperken zich ook in het maximale verbruik (en dus ook de performance) waardoor je in staat bent om ze in een kast met kleinere koeling en voeding te gebruiken.
En langer dan 3 jaar als je rekent in bijvoorbeeld net present value in plaats van break even
Maar goed, ik zie natuurlijk wel die winst in zowel energie als €. Maar 450W voelt zo 'overkill'. Maar dat is een 300W voeding natuurlijk ook. Of je nou een gemiddelde load van 7% of 10% hebt...
Wat gaat ie doen?
- Fileserver(documenten, foto's, films)
- Webservertje, intern
- Misschien iets met domotica ter aanvulling van mijn Vera
- Plex Server
- Muziek Server voor een nog aan te schaffen Yamaha versterker
- Betrouwbaar, in de zin van degelijke hardware
- Stil(misschien passief?)
- Transcoding Plex Server, dit moet hij ook op hogere bitrates op z'n slofjes kunnen doen.
- hardware-ondersteuning voor H264 en H265
- Weinig warmte productie/stroomverbruik bij idle
Optioneel
Ruimte voor een blu-ray speler
Hardware support virtualisatie
Niet belangrijk
Wifi, is namelijk gigabit bekabeld.
Waar ik nog over twijfel:
OS, ik neig naar windows 10 professional, goede ervaringen mee inmiddels qua snelheid, support, betrouwbaarheid. Echt spannende server taken heb ik volgens mij niet dat ik voor windows server zou moeten gaan.
Alvast bedankt!
- Kast twijfel ik tussen de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart en de pricewatch: Cooler Master Elite 110
1 | Intel Pentium G3258 Boxed | € 67,90 | € 67,90 |
1 | ASRock H81TM-ITX R2.0 | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 36,95 | € 36,95 |
1 | Nofan CR-95C Copper - Passive | € 92,70 | € 92,70 |
2 | Kingston KVR16S11S8/4 | € 21,40 | € 42,80 |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 93,74 | € 93,74 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 408,99 |
Keuze 2:
1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 194,70 | € 194,70 |
1 | ASRock H170M-ITX/DL | € 98,20 | € 98,20 |
1 | Nofan CR-95C Black Pearl - Passive | € 103,50 | € 103,50 |
1 | Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8 | € 49,- | € 49,- |
1 | Samsung 850 EVO mSATA 250GB | € 101,58 | € 101,58 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 583,93 |
Iemand die hier op wil schieten?
[ Voor 91% gewijzigd door Appie Heijn op 29-09-2015 17:06 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Zo te zien is er een 12cm ventilator in de front. De ventilator van de voeding blaast wel uit, maar die moet de hoek om voor uitstuwen. Daarnaast zijn er nog twee kleine ventilatoren aan de zijkant. Als je deze zijventilatoren gebruikt worden, raakt de luchtflow verder verstoord. Zonder het systeem getest te hebben, lijkt het me geen stil systeem met 5 ventilatoren (1 front, 1 grote boven, 2 kleine zij, 1 voeding).
De locatie van de tweede 12 cm ventilator zoals die hier is weergegeven klopt niet, want daar zit de voeding. Ik denk dat de grote ventilator aan de bovenkant zit.
Ik neem aan dat je de voeding al hebt.
Skylake is nog niet rijp voor zuinig en betaalbaar. Jammer genoeg heeft Intel gekozen om eerst met gamer spul te beginnen. Alle basisonderdelen zoals moederbord, cpu en geheugen zijn daardoor nog duur. Zuinig is het wel, maar vooralsnog heb ik nog geen bruikbare idle power test gezien van bijvoorbeeld B150.
Ik zou toch nog naar een andere kast zoeken met een betere airflow. Ook als die er niet zo mooi uitziet.
Een 148mm hoge cooler in een kast die niet mer dan 78mm ruimte heeft gaat niet passen niet
Neem je de fractal dan is er niets aan de hand (max 160mm), maar is alsnog de vraag of je met een goede cooler met fan niet beter uit bent.
Voor de Elite 110 zult een andere low-profile CPU cooler moeten uitzoeken
[ Voor 20% gewijzigd door Mars Warrior op 29-09-2015 20:45 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Is idd ook duur, ik wou dit eigenlijk gaan namaken alleen zie net dat die voedingen reteduur zijn.
Ventilatoren als die erin zitten, ben ik voornemens deze te verwijderen.
Als voeding had ik deze in gedachten.
http://www.streacom.com/products/nano150-psu/
Tja goedkoop is de skylake variant zeker niet, Optie 1 zou ook wel toereikend moeten zijn gok ik?
@Mars Warrior
http://tests-produits-fan...eur-et-petit-boitier.html
Hier hebben ze de CRC-95C NoFan in de Cooler Master Elite 110 dus zou moeten kunnen.
CM 110
Hoogte 208mm
Breedte 260mm
Diepte 280mm
Volume 15,14L
Fractal Node 304
Hoogte 210mm
Breedte 250mm
Diepte 374mm
Volume 19,64L
Gewicht 4,9kg
Het gaat om de hoogte toch?
Ik heb op de Franse site gekeken die je aangaf. De koeler neemt een groot deel van de ruimte in beslag en het laat een gat open waar de ATX voeding uit zou steken.

Je hebt dan een ventilator nodig voor het gat. Het voordeel is dat de luchtdoorstroming recht van voor naar achter gaat, door de koeler. Er is wel wat case modding nodig voor de bevestiging.
Ook een nano150 voeding moet worden gekoeld als het wordt belast, hij steekt uit het moederbord.

Let ook op de hoogte van de SODIMM's.
Of de cpu voldoende is voor transcoden kunnen anderen beter zeggen.
Dit bordje heeft een 19V ingang
pricewatch: ASRock H81TM-ITX R2.0
Losse laptop adapter erbij:
http://bulk.fsp-europe.com/adapter.php
Of deze:
http://www.deltaww.com/Pr...=en-US&Name=ADP-150TB%20B
Dat van die hoogte van de so-dimms zal ik even opletten
Maar als mijn beperkte Franse taalkennis het goed heeft, dan is die PC van hun toch helemaal passief?
Ze hebben de cooler ook getest, zonder enige fan

Echter dit was op een AMD A8-5600 met een tdp van 100W, de Intel Pentium G3258 doet 53W
De Intel Pentium G3258 doet een 4000 PassMark, voor een 1080P 10Mbps transcode ben je 2000 Passmark nodig, in theorie zou hij dus wat "over" moeten hebben.
Al met al zou het er zo uit komen te zien qua samenstelling:
1 | Intel Pentium G3258 Boxed | € 67,90 | € 67,90 |
1 | Nofan CR-80EH Copper - Passive | € 47,- | € 47,- |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 95,07 | € 95,07 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 364,62 |
Geheugen is 30mm hoog volgens klik zou het geheugen max 32mm mogen zijn. Ik voorzie dus geen problemen op dit gebied.
De mogelijkheid van deze koeler op het gekozen moederbord moet ik nog even controleren. Al met al lijkt het mij voor een 365 euro niet gek
"92mm 360 degree radius of space measured from the centre of the CPU socket" --> dat moet ik nog maar even uitzoeken.
[ Voor 165% gewijzigd door Appie Heijn op 30-09-2015 09:34 ]
Plex gebruikt vooralsnog geen hardware acceleration ondersteuning, dus als je dit voor Plex dit kun je die eis schrappen. Wat betreft H265: Let hier even goed op welke Intel processoren dit wel en niet ondersteunen, ik kan me nog herinneren dat dat geen heel duidelijk verhaal was.Appie Heijn schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:08:
• hardware-ondersteuning voor H264 en H265
Transcoding moet je ook niet hardware matig willen. Het werkt hetzelfde als met Twitch streams e.d. Het is snel benodigd met een beperktere bandbreedte dan geeft cpu encoding een hogere beeldkwaliteit tov hardware encodingCyleo schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:03:
Plex gebruikt vooralsnog geen hardware acceleration ondersteuning, dus als je dit voor Plex dit kun je die eis schrappen. Wat betreft H265: Let hier even goed op welke Intel processoren dit wel en niet ondersteunen, ik kan me nog herinneren dat dat geen heel duidelijk verhaal was.
Verwijderd
mrmrmr schreef op woensdag 30 september 2015 @ 00:38:
Van de Streacom Nano150 ken ik geen meetwaarden, maar van de pico zijn deze meetwaarden opgegeven. Ergens zag ik dat een waarde van 87% wordt opgegeven. Dat is niet zo hoog voor zo'n voeding. Je moet erbij rekenen dat de adapter ook een bepaalde efficiëntie heeft, het is niet direct vergelijkbaar met een gewone ATX voeding.
Ik heb op de Franse site gekeken die je aangaf. De koeler neemt een groot deel van de ruimte in beslag en het laat een gat open waar de ATX voeding uit zou steken.
[afbeelding]
Je hebt dan een ventilator nodig voor het gat. Het voordeel is dat de luchtdoorstroming recht van voor naar achter gaat, door de koeler. Er is wel wat case modding nodig voor de bevestiging.
Ook een nano150 voeding moet worden gekoeld als het wordt belast, hij steekt uit het moederbord.
[afbeelding]
Let ook op de hoogte van de SODIMM's.
Of de cpu voldoende is voor transcoden kunnen anderen beter zeggen.

Waarom niet gewoon een rechte tower koeler? Is toch veel simpeler?
Hoe krijg je dit logje?The Fatal schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:53:
heb hier ineens dat de HDD's niet meer naar idle gaan sinds eind Juli.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 date: 2015-07-26, time: 10:56:59, disk: sdc, running: 1801, stopped: 43200 date: 2015-07-26, time: 11:57:00, disk: sdc, running: 1981, stopped: 1620 date: 2015-07-26, time: 13:12:01, disk: sdc, running: 2161, stopped: 2340 date: 2015-07-26, time: 14:57:02, disk: sdc, running: 1981, stopped: 4320 date: 2015-07-26, time: 21:39:04, disk: sdc, running: 1982, stopped: 22140 date: 2015-07-27, time: 20:54:10, disk: sdc, running: 2165, stopped: 81541 date: 2015-07-28, time: 19:27:11, disk: sdc, running: 2161, stopped: 79020 date: 2015-07-29, time: 19:57:18, disk: sdc, running: 1987, stopped: 86220 date: 2015-07-29, time: 20:57:22, disk: sdc, running: 1984, stopped: 1620 date: 2015-07-29, time: 22:00:25, disk: sdc, running: 1983, stopped: 1800 date: 2015-07-30, time: 17:42:31, disk: sdb, running: 1808, stopped: 418894 date: 2015-07-30, time: 17:42:32, disk: sdc, running: 1986, stopped: 68941
naar mijn weten is er niks veranderd. Iemand ideeën hoe je kan controleren waarom ze niet naar standby gaan?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Je bent eigenlijk te vroeg voor een goedkope oplossing, H.265 is net nieuw en de goedkopere CPU's moeten nog komen.Appie Heijn schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:29:
Wellicht dat ik het nog niet vermeld had maar de server dient ook meteen als speler. Dan heb je nog steeds niets aan H265 support?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Edit: even gegoogled en het zit al in Haswell. Niet gekeken of het in alle modellen zit, maar het is er dus wel al een tijdje
[ Voor 53% gewijzigd door Borromini op 30-09-2015 23:13 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
http://tweakers.net/categ...VJsrY6SoZkxkqy5iQFIuLYWAA
Dit ASRock bordje is goedkoop en heeft mogelijkheid van 19V voeding pricewatch: ASRock H81TM-ITX R2.0
Ik kom nu uit op:
1 | Intel Core i3-4370 Boxed | € 150,50 | € 150,50 |
1 | Nofan CR-80EH Copper - Passive | € 47,- | € 47,- |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 96,47 | € 96,47 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 448,62 |
90 euro duurder dan de vorige config, maar heb nu wel een i3 met een onboard 4600 graphics, dat is mij het prijsverschil wel waard.
4k materiaal kun je vergeten, daarvoor zul je echte HVEC / h265 support moeten hebben. Volgens mij doet alleen Skylake dat (samen met een handje vol echt GPU's).
Bron: clickProcessors capable of decoding the codecs after this patch include 4th and 5th-generation Core CPUs (HD, Iris, or Iris Pro graphics required in 4th-gen models), the Core M series (with Intel HD Graphics 5xxx), and, according to the company, “Select Pentium/Celeron Processors,” though Intel hasn’t released any details on what ‘select’ means just yet.
Read more: http://www.digitaltrends....de-support/#ixzz3nOO6NHkY
Follow us: @digitaltrends on Twitter | digitaltrendsftw on Facebook
Uiteindelijk als de processor krachtig genoeg is kun je h265 wel afspelen, wat echter "beter" is dat ie het native ondersteund omdat je doorgaans dan nog geen 25% van de processor gebruikt.
Best nog wel een flinke load voor hardwarematig afspelen. Wat betreft h265 ben je inderdaad nog wat ahead of the curveTortelli schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 19:24:
De onboard 4600 chip zal hardwarematig h265 (zeer) beperkt) ondersteunen. Afspelen van h265 (1080p) materiaal gaat b.v. met mijn Intel NUC i3) (4010U) probleemloos, al heb je wel een cpu load van ~60-70%.
4k materiaal kun je vergeten, daarvoor zul je echte HVEC / h265 support moeten hebben. Volgens mij doet alleen Skylake dat (samen met een handje vol echt GPU's).
De oudere (4th gen) GPU's hebben een beperkte h265 ondersteuning inderdaad. Maar dat werkt alleen met beperkte software en leek na wat testen niet zoveel op te leveren;Appie Heijn schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:40:
Blijft een wazig verhaal rondom h265, uiteraard omdat het nog niet lang beschikbaar is.
[...]
Bron: click
Uiteindelijk als de processor krachtig genoeg is kun je h265 wel afspelen, wat echter "beter" is dat ie het native ondersteund omdat je doorgaans dan nog geen 25% van de processor gebruikt.
h265 1080p was en is af te spelen, zei met iets lagere load,
h265 2160p materiaal ging en gaat niet op mijn i3 NUC.
Voor zover ik weet hebben de 5th gen CPU's wel een volledige h265 support.
Recommended Customer Price
BOX : $82.00
TRAY: $75.00
[ Voor 28% gewijzigd door mrmrmr op 05-10-2015 10:09 ]
Ik twijfel nog wat ik zal doen, maandje wachten of toch een krachtige i3 halen, heb nog geen 4k televisie dus op zich heb ik het niet asap nodig.
pricewatch: Intel Pentium G4400mrmrmr schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 12:19:
De G4500 3.5GHz staat nu in pricewatch voor € 89.
[ Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 03-10-2015 16:41 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Vanavond zal het dan dus echt gaan plaatsvinden, de bestelling van mijn eerste ESXi server. Echter rust mij nog een enkele vraag; welke UPS raden jullie mij aan die het afsluiten van alle VM's ondersteund?
Boodschappenlijstje:
1 | Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed | € 258,- | € 258,- |
1 | Supermicro X10SL7-F | € 250,95 | € 250,95 |
4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 112,95 | € 451,80 |
1 | Fractal Design Node 804 | € 101,95 | € 101,95 |
1 | Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zilver | € 9,41 | € 9,41 |
1 | be quiet! SHADOW ROCK 2 | € 38,95 | € 38,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32 | € 249,24 | € 249,24 |
1 | Seasonic G-series 450 watt | € 79,95 | € 79,95 |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 95,67 | € 95,67 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.535,92 |
Met vriendelijke groet,
JoooostB
Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/
Er zijn ook niet-thin-mini-itx moederborden met geitegreerde voedingen trouwens, je zou als de hoogte geen harde eis is beter op (al-dan-niet thin)mini-itx+voeding kunnen zoeken.
Edit: volgens mij werkt deze niet helemaal goed, ik mis een aantal bordjes.
[ Voor 23% gewijzigd door Niels.68 op 05-10-2015 16:14 ]
Na wat googelen kom ik Proxmox nog tegen als een mogelijkheid. Dat heb ik eens lokaal in een VM geprobeerd maar hier word ik nog niet direct heel erg blij van.
Zie hier mijn hele verhaal: Twee HP Microservers (ZFS en virtualisatie apart)
Is 2 HP Microservers overkill (ZFS en VMware apart dus)? Stroomverbruik is op zich niet een heel groot issue voor mij. Overigens zijn de Microservers vrij zuinig.
Samengevat heb ik niet echt veel zin om een Xeon processor van minimaal 200 euro te kopen terwijl een aparte Microserver ongeveer datzelfde kost...
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
Klopt, meeste thin-itx staan er niet tussen op enkele na. Maar ben nog geen normale itx met 19V tegen gekomen.Niels.68 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:13:
Selecteren op DC Voedingsconnector. Keuzemogelijkheid welke bijna onderaan staat....
Edit: volgens mij werkt deze niet helemaal goed, ik mis een aantal bordjes.
Het is niet altijd (precies) 19V, maar Mini-ITX-borden met DC-ingang zijn bijvoorbeeld: Asrock N3150DC-ITX, Supermicro X10SBA en X10SDV-TLN4F, Fujitsu D3313-S, er zijn er nog meer (misschien ook pricewatch: ASRock AM1H-ITX uit de eerdere pricewatch-link), maar niet noodzakelijk via de pricewatch te vinden (die is nu eenmaal niet volledig, soms helpt het om nog wat andere sites te raadplegen, zeker als je naar dergelijke specifieke apparaten (ITX&DC) zoekt). Hoe dan ook zou ik denken dat je je inclusiecriteria zo ruim mogelijk zou willen houden, en daarom dus (naast op DC-ingang) op 'Mini-ITX' zou zoeken in plaats van op de subset 'Thin Mini-ITX' daarvan.Appie Heijn schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:48:
...
Klopt, meeste thin-itx staan er niet tussen op enkele na. Maar ben nog geen normale itx met 19V tegen gekomen.
[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 06-10-2015 10:33 ]
Asrock IMB-190 wel gevonden maar nergens leverbaar.
mijn oog viel nu op de N3150DC-ITX: iets wat ik wel graag zou willen is dat ik HD 1080p x264 films kan transcoderen via emby media server naar android tablets/telefoons etc. Ik weet niet of deze daar krachtig genoeg voor is?
En het idle verbruik van dit bordje incl 4x4Tb, waar moet ik dan op rekenen?
Goede vraag, hou hem in de gaten voor een mooi antwoord...sander817 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 22:35:
ik ben van plan om mijn freenas server te upgraden. Gebruik deze nu slechts als backup server en nas voor de xmbc clients op de tv's. Daarbij zijn alle sata en geheugen slots bezet dus upgraden is er niet meer bij
mijn oog viel nu op de N3150DC-ITX: iets wat ik wel graag zou willen is dat ik HD 1080p x264 films kan transcoderen via emby media server naar android tablets/telefoons etc. Ik weet niet of deze daar krachtig genoeg voor is?
En het idle verbruik van dit bordje incl 4x4Tb, waar moet ik dan op rekenen?
Wil mn Server ook upgraden maar kan niet helemaal vinden wat ik zoek...liefs esxi die 30w verstookt met 3vm's en een Kodi db.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Mag ik vragen wat voor OS je draait? (beter leren lezen op een telefoon) Beetje late vraag maar ben mijzelf aan het orienteren voor een nieuwe maar voornamelijk zuinige server (met hypervisor, zat zelf eerst aan esxi te denken maar staat niet vast) en ben voornamelijk aan het kijken naar het verbruik wat ik nu (te veel) hebt.WeaZuL schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:43:
Ik heb afgelopen week de volgende configuratie bij elkaar gesprokkeld, draait nu Debian sid:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G3220 Boxed € 53,60 € 53,60 1 ASRock B85M Pro4 € 64,51 € 64,51 2 Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB € 51,95 € 103,90 2 Crucial CT51264BA160BJ € 24,95 € 49,90 1 Mini-box picoPSU 120 € 42,95 € 42,95 1 Kingston SSDNow V300 120GB € 52,95 € 52,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 367,81
Met beide Seagates (raid1) in standby, zonder monitor, en usb devices in combinatie met een clone picopsu en een powerbox 12v adapter mee mijn verbruik 18,5 15,5watt met wat vage bios instellingen, is niet onaardig denk ik?
Zelf heb ik al een PicoPSU, 120gb intel SSD op de plank niks te liggen doen (oude server) en meerdere WD Red's 2TB uit mijn NAS (die na de bouw van deze server in de verkoop gaat.
Dus met een nieuw en goed mobo met CPU en RAM kom ik al een eind.
Doel is om:
1x Ubuntu of Debian met Zarafa
1x Ubuntu of Debian met Domoticz
1x Ubuntu of Debian voor Fileserver
1x Ubuntu of Debian voor downloadbak met bekende packages.
1x Ubuntu of Debian voor de hobby?
Maar voornamelijk met een laag idle verbruik
*** NIKS ***
Mbt virtualisatie heb ik nog geen ervaringen icm mijn setup, daar gaat echter snel verandering in komen, ik heb als het meezit een i5-4460 binnen enkele dagen tot mijn beschikking en ben dan benieuwd wat het verbruik gaat zijn in idle mode en wanneer er een aantal virtuele machines load genereren. Zeker icm de picopsu, ik ben benieuwd. Als ik deze lijst mag geloven dan zou 15 watt idle mogelijk moeten zijn waar ik nu met de G3220 <10watt zit.stuffer schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:39:
[...]
Mag ik vragen wat voor OS je draait? (beter leren lezen op een telefoon) Beetje late vraag maar ben mijzelf aan het orienteren voor een nieuwe maar voornamelijk zuinige server (met hypervisor, zat zelf eerst aan esxi te denken maar staat niet vast) en ben voornamelijk aan het kijken naar het verbruik wat ik nu (te veel) hebt.
Zelf heb ik al een PicoPSU, 120gb intel SSD op de plank niks te liggen doen (oude server) en meerdere WD Red's 2TB uit mijn NAS (die na de bouw van deze server in de verkoop gaat.
Dus met een nieuw en goed mobo met CPU en RAM kom ik al een eind.
Doel is om:
1x Ubuntu of Debian met Zarafa
1x Ubuntu of Debian met Domoticz
1x Ubuntu of Debian voor Fileserver
1x Ubuntu of Debian voor downloadbak met bekende packages.
1x Ubuntu of Debian voor de hobby?
Maar voornamelijk met een laag idle verbruik
[ Voor 7% gewijzigd door WeaZuL op 12-10-2015 13:23 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Onder BSD is het een ander verhaal; daar zitten zoveel regressies en brakke drivers in dat het vrijwel niet te redden is. Met specifieke hardwareconfigs die echt 100% door de fabrikanten ondersteund worden (bijv. intel i2xx NICs, C226 PCH+TPM, etc.) valt het nog best mee, maar als je er dan ook nog LSI SAS controllers aan hangt hoef je niet eens meer de pretentie van een zuinig systeem te hebben.
Dat gezegd hebbende: de meeste toepassingen van Unix/BSD zijn ook specifiek om low-latency servers te implementeren (NAS/DNS/databaseserver/firewall/etc.). Het is pittig om zoiets zuinig te krijgen én consistente latency eruit te halen.
[ Voor 16% gewijzigd door mux op 13-10-2015 11:07 ]
http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html
en als ik op de lijst van de post hierboven kijk nog geen 10 watt verbruik?
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 13-10-2015 13:08 ]
ik wil graag een nieuw servertje bouwen, mij huidige celeron is niet meer opgewassen tegen zijn taken met 1,2 Ghz en 2 Gb geheugen
Ik ben reeds in het bezit van 4x2 Tb schijven en fractal design kast.(oude server)
Ik ben op zoek naar de juiste mobo en cpu combinatie, waarbij zo weinig mogelijk stroom verbruik, passieve koeling en mogelijkheid tot transcoding de belangrijkste factoren zijn voor mij.
Ik ben nu al dagen aan het zoeken naar de juiste combi, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik neigde naar de N3150dc-ITX, maar daar gaat transcoden van 1080p niet mee lukken
Budget: €250 (excl kosten hd's en kast)
Budget: €500 incl nieuwe 2x4 tb
[ Voor 4% gewijzigd door sander817 op 13-10-2015 15:57 . Reden: budget toegevoegd ]
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
hee, die lijst had ik nog niet gezien...zeker bedankt!WeaZuL schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 13:17:
[...]
Mbt virtualisatie heb ik nog geen ervaringen icm mijn setup, daar gaat echter snel verandering in komen, ik heb als het meezit een i5-4460 binnen enkele dagen tot mijn beschikking en ben dan benieuwd wat het verbruik gaat zijn in idle mode en wanneer er een aantal virtuele machines load genereren. Zeker icm de picopsu, ik ben benieuwd. Als ik deze lijst mag geloven dan zou 15 watt idle mogelijk moeten zijn waar ik nu met de G3220 <10watt zit.
Daar ga ik eens mee zoeken met de huidige wensen en eisen.
*** NIKS ***
Er wordt door Plex aangeraden voor transcoding een cpu te kiezen met ten minste 2000 Passmark. Als we aannemen dat dit juist is, dan kun je vooruit met een Intel Pentium G3220 (Haswell). Die levert 3100 Passmark.
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 52,50 | € 52,50 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 79,95 | € 79,95 |
Importeer producten | Totaal | € 132,45 |
Edit: dit moederbord heeft 4 SATA
Passieve koeling is niet goed mogelijk met processoren met de door jou gewenste prestaties en een beperkt budget. Je hebt hoe dan ook warmteafvoer nodig, praktisch gesproken betekent dat een ventilator. Meestal is een grote ventilator beter. Die voert meer af op een lager toerental, daardoor is die vaak stiller dan een kleinere ventilator op hoger toerental.
Dit laatste wil ik dan op een toon-achtige manier weergeven op een website.
Om af en toe eens te kijken hoe we ervoor staan
Door omstandigheden is het project in de ijskast beland en wil het nu weer eens oppakken.
Om eerst eens met de specs te beginnen:
1 | Gigabyte GA-J1900N-D3V | € 80,- | € 80,- |
1 | LC-Power LC-1350mi | € 46,85 | € 46,85 |
1 | Corsair CMSO2GX3M1A1333C9 | € 14,99 | € 14,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 141,84 |
Ik had begrepen dat een moederbord met een J1900 vrij zuinig zijn.
En aangezien dit beestje in de meterkast moet komen waar niet al te veel ruimte is heb ik deze kast gekozen.
Het OS ga ik waarschijnlijk op een SSD plaatsen, maar daar ben ik nog niet over uit.
Nu ben ik pas geleden een aantal topics tegengekomen over pfsense.
Concreet is mijn vraag eigenlijk: zijn er hier mensen die een soortgelijk systeem gebruiken en deze zaken hebben draaien.
Ik zit eraan te denken om als Host OS Windows 2012 Server te nemen en de overige systemen in een virtuele omgeving te bouwen
Mijn vraag heeft eigenlijk betrekking op meer verschillende onderwerpen, maar vond dit topic een goeie start om mee te beginnen
2250 WP Zuid PVoutput
Dat bordje heeft slechts 2x sata, ik heb 4 schijven
[ Voor 16% gewijzigd door sander817 op 13-10-2015 20:07 ]
Ik weet niet of het volledig aansluit bij jou wensen maar volgens de lijst die Weazul hierboven deelt heeft de Asrock Z87E-ITX er 6 en ziet ie er niet slecht uit in prestatie en energiezuinigheid.sander817 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:04:
De fractal design kast heeft een grote 140 mm fan, zou dat voldoende zijn icm standaard koelblok van de g3220 zonder bijgeleverde ventilator?
Dat bordje heeft slechts 2x sata, ik heb 4 schijven
*** NIKS ***
Ik heb het zelf eens zo gedaan:sander817 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:04:
De fractal design kast heeft een grote 140 mm fan, zou dat voldoende zijn icm standaard koelblok van de g3220 zonder bijgeleverde ventilator?

Links is de kast honeycomb uitlaat, dan wat ruimte, en daarna een ventilator aan een koeler bevestigd.
Dit i5 Sandy Bridge altijd-aan systeem is vrij koel, maar het heeft geen langdurige volledige belasting.
Functioneel modden kan ook helpen. Als blijkt dat langdurig transcoden de cpu/koeler te heet maakt zou je een cilindervormige geleider (een koker dus) kunnen maken van warmtebestendig plastic. De rest van de kast wordt ook gekoeld omdat de lucht vanuit de kast door de koeler wordt getrokken.
Andersom kan ook, de kastfan trekt lucht via een koker door de koeler. De kunst is dan om zo weinig mogelijk lucht langs de koeler aan te zuigen.
Ik heb het door een 4 SATA bord vervangen. Dit bord is veelgebruikt voor zeer zuinige pc's.Dat bordje heeft slechts 2x sata, ik heb 4 schijven
[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 14-10-2015 00:11 ]
Dit topic is gesloten.