Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.383 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvandeh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 15:04
Heeft iemand ervaring met een mPCIe naar SATA II kaart? Dit zou betekenen dat je de H81T kan gebruiken icm 4 schijven.

http://www.hwtools.net/Adapter/PM362.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Paul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:58:
Moederbord-RAID / fake-RAID werkt voor zover mij bekend eigenlijk alleen fatsoenlijk onder Windows. Onder Linux kun je beter md of eventueel ZFS gebruiken.

De MX100 is trouwens een heel stuk goedkoper dan de M550 en net zo snel / goed :)
Bedankt voor je feedback! Je hebt gelijk wat betreft de SSD's. De MX100 is een stuk voordeliger dan de M550. De M550 heeft weliswaar een hogere schrijfsnelheid (500MB/s vs 300MB/s), maar dat verschil zullen we niet gaan merken.

Ik heb de M550 vervangen voor de MX100 :)

Wat betreft de RAID, daar zal ik mij eens meer in gaan verdiepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
bvandeh schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:13:
Heeft iemand ervaring met een mPCIe naar SATA II kaart? Dit zou betekenen dat je de H81T kan gebruiken icm 4 schijven.

http://www.hwtools.net/Adapter/PM362.html
Ik heb er 2 gehad van DeLock welke beide niet werkten, (werden niet goed gedetecteerd), ze werkten maar in 1 van de 4 moederborden. En het bord waar de laatste wel in werkte was een bord wat een hardwarematige jumper had voor het switchen tussen mPCIe en mSATA, en dat is alles behalve default...

Het is een beetje een gok in mijn ogen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Wet je zeker dat die 3 borden ook echt een mPCIe-slot hadden en niet een mSATA-slot?

Helaas is dit één van de weinige connectoren in je PC waar iets wel probleemloos kan passen maar waar dat niet wil zeggen dat het ook werkt.

Nu zie ik jou er wel voor aan dat je dat onderscheid weet, maar een keer extra controleren kan geen kwaad :+ In principe is zo'n slot namelijk gewoon een 1x PCIe-slot, als een chip werkt als PCIe-insteekkaart moet het ook werken (op een ander PCB uiteraard :P ) in een mPCIe-slot.

[ Voor 38% gewijzigd door Paul op 30-07-2014 15:39 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, 100% zeker :) Probleem zat hem in de detectie pin (21 volgens mij) welke aangeeft of een kaartje mPCIe of mSATA is.

[ Voor 75% gewijzigd door FireDrunk op 30-07-2014 15:42 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

Kon het niet laten, kreeg vandaag de MSI H97M ECO binnen. Eens kijken wat dat onder Linux doet. (Jammer dat er nog geen ITX varianten zijn met M.2 of mSATA.)

Kan wel nog even duren voordat ik erover kan berichten... Te veel parallelle projectjes. :-)

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt ITX, H97 en mSata? Want ITX, B85 en mSata is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Nee ik bedoelde eigenlijk specifiek MSI ECO mITX bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:35
Ik lees ECO, aan wie denken we dan... Hmmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Ik heb zo'n M350 kastje waar nu een Intel D945gsejt in zit. De server heeft 4 gb aan geheugen en er hangt een 7200 rpm harde schijfje aan (SATA). Alles goed en wel, maar ik merk dat hij nogal wat moeite heeft met de taken die hij uit moet voeren. Hij draait overigens Ubuntu 14.04.1 server.
  • Router (twee netwerkkaarten dus)
  • Samba voor thuisnetwerk
  • PHP/Mysql
  • RSS feeds aggregator (TinyTinyRSS, tip!!!)
  • Bittorrent Sync
  • Tomcat container met een aantal applicaties (hobby-spul)
Korton: niet heel spannend, maar toch heeft m'n huidige moederbord (Intel® Atom™ processor N270 onboard) er moeite mee. Ik krijg namelijk een maximale transfer rate via samba over het netwerk van zo'n 8 megabytes per seconde :). Puur omdat hij het te druk heeft met andere taken.

Dan nu mijn vraag: welk moederbord kan ik nu het beste nemen zodat ik mijn huidige kastje + voeding kan blijven gebruiken. Tevens moet het moederbord twee NICs hebben die out-of-the-box compatible zijn met Linux (Intel dus??). Als ik een search doe op de pricewatch, dan krijg ik een behoorlijke lijst. Welke is nu het meest geschikt voor mijn doeleinden? Virtualizatie hoef ik niet...

Ohja, als voeding heb ik een Seasonic 60w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Biostar B85N?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Daar past m'n Seasonic voeding volgens mij niet in toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, true, dan moet je nog een PicoPSU kopen.
Tja, als je echt niet hele hoge eisen hebt, kan je ook een single NIC Kabini moederbordje kopen, en een USB3 Gigabit netwerkadapter...

[ Voor 60% gewijzigd door FireDrunk op 03-08-2014 10:59 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Eigenlijk is een betere vraag: welke chipset + processor kan ik het beste nemen? J1900, ATOM, CELERON, Q77, etc. Er zijn tegenwoordig echt zoveel soorten te verkgrijgen. Wat is nu het slimst, gezien mijn eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Atom is oud, J1900 is nieuw(er). Die twee systemen hebben weinig koeling nodig omdat ze een lage TDP hebben. Een moderne Celeron (G1820 ofzo) heeft een veel hogere TDP, maar is ook veeeel sneller.
Als je dat niet nodig hebt, kan je ze nog steeds gebruiken, want idle doen ze het eigenlijk nog steeds heel goed.

Je moet dan alleen wat meer opletten met je koeling, hoewel ik nog steeds niet verwacht dat dat een probleem is in jouw geval.

Q77 is de vorige generatie vPro chipsets, die is intussen al vervangen voor Q87.

vPro doet alles met virtualisatie en heeft een ingebouwde KVM.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
TYZ schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 21:31:
Kon het niet laten, kreeg vandaag de MSI H97M ECO binnen. Eens kijken wat dat onder Linux doet. (Jammer dat er nog geen ITX varianten zijn met M.2 of mSATA.)

Kan wel nog even duren voordat ik erover kan berichten... Te veel parallelle projectjes. :-)
Er zijn 3 ITX bordjes in de PW met m.2. Let wel op, de m.2 zit aan de achterkant van die borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
FireDrunk schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 11:05:
Atom is oud, J1900 is nieuw(er). Die twee systemen hebben weinig koeling nodig omdat ze een lage TDP hebben. Een moderne Celeron (G1820 ofzo) heeft een veel hogere TDP, maar is ook veeeel sneller.
Als je dat niet nodig hebt, kan je ze nog steeds gebruiken, want idle doen ze het eigenlijk nog steeds heel goed.

Je moet dan alleen wat meer opletten met je koeling, hoewel ik nog steeds niet verwacht dat dat een probleem is in jouw geval.

Q77 is de vorige generatie vPro chipsets, die is intussen al vervangen voor Q87.

vPro doet alles met virtualisatie en heeft een ingebouwde KVM.
Thanks; dus G1820 lijkt me wel wat. Kun je dat ding passief koelen? En welk moederbord raad jij hiervoor aan? Zijn er ook compatible bordjes, passief gekoeld, met dual NIC?

[edit]
Wow, dit lijkt me ook wel wat! (klik)

[ Voor 6% gewijzigd door smeerbartje op 03-08-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

GENETX schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 11:35:
[...]

Er zijn 3 ITX bordjes in de PW met m.2. Let wel op, de m.2 zit aan de achterkant van die borden.
I know, maar ik doelde specifiek op mITX MSI ECO-bordjes, en dan ook nog i.c.m. mSATA of M.2.

Momenteel heb ik een Asrock Z87E-ITX in gebruik, met mSATA (idd ook op de achterkant, wat overigens geen probleem is in een Chieftec IX-03B-behuizging). Ook aardig zuinig te krijgen, was alleen benieuwd wat ECO evt. nog kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
Ik heb op dit moment een topic lopen voor aankoopadvies van een NAS/Plex media server: NAS/Plex media server

Graag zou ik wat feedback/tips willen over de zuinigheid hiervan maar het lijkt me niet zo constructief om de discussie in verschillende topics te voeren. Dus mochten er mensen willen reageren, dan graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

FireDrunk schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 10:59:
Hmm, true, dan moet je nog een PicoPSU kopen.
Tja, als je echt niet hele hoge eisen hebt, kan je ook een single NIC Kabini moederbordje kopen, en een USB3 Gigabit netwerkadapter...
Of zoals ik een miniPCIe NIC oppikken bij Conrad, werkt bij mij perfect op mijn AsRock Z97E-ITX/ac (op plek van het Wlan kaartje)
GENETX schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 11:35:
[...]

Die AsRock die ik heb is 1 van die 3 maar ondersteunt helaas alleen tot M.2 tot 42mm, daar zijn momenteel nog geen SSD's voor te krijgen :(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die prijs valt op zich best mee, alleen heb je voor dat extra geld ook wel borden met twee onboard nic's volgens mij?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
Ik heb op dit moment een wat oudere PC in gebruik als thuisserver (opslag van documenten, foto's, muziek, films en ook downloaden/unrarren van bestanden). De PC wordt sporadisch ook als desktop PC gebruikt (internet en thuiswerken via VMware).

Deze PC is nu voorzien van een AMD Athlon X2 7750 CPU en verbruikt behoorlijk wat energie naar mijn mening (zo'n 100 watt ilde).

Ik wil upgraden naar een zuiniger alternatief en het AM1 platform spreekt mij wel aan. Is een Athlon 5350 een goed alternatief waarmee ik niet te veel processorkracht inlever tov de X2 7750?

En zijn er manieren om meer dan 4 sata poorten in een AM1 systeem beschikbaar te hebben, ik heb er nu 5 aangesloten namelijk (1 ssd, 2x hdd, 1 dvdrw, 1x esata panel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Schweino schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:51:
Ik heb op dit moment een wat oudere PC in gebruik als thuisserver (opslag van documenten, foto's, muziek, films en ook downloaden/unrarren van bestanden). De PC wordt sporadisch ook als desktop PC gebruikt (internet en thuiswerken via VMware).

Deze PC is nu voorzien van een AMD Athlon X2 7750 CPU en verbruikt behoorlijk wat energie naar mijn mening (zo'n 100 watt ilde).

Ik wil upgraden naar een zuiniger alternatief en het AM1 platform spreekt mij wel aan. Is een Athlon 5350 een goed alternatief waarmee ik niet te veel processorkracht inlever tov de X2 7750?

En zijn er manieren om meer dan 4 sata poorten in een AM1 systeem beschikbaar te hebben, ik heb er nu 5 aangesloten namelijk (1 ssd, 2x hdd, 1 dvdrw, 1x esata panel)
100W idle is inderdaad erg veel. Met een nieuwer systeem zou je toch zonder veel moeite op zo'n 20 uit moeten kunnen komen. Als je hem 24/7 aan hebt staan maakt dat al snel 100 - 150 euro per jaar verschil op de energierekening zo uit mijn hoofd.
Qua performance zou een 5350 ongeveer hetzelfde moeten doen als een x2 7750.

Méér dan 4 sata poorten zou kunnen met een PCIe sata controller, maar als performance niet al te veel uit maakt zou je voor externe aansluitingen ook naar een USB disk kunnen kijken, of eventueel een DVDRW via USB aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik denk erover om een nieuwe thuisserver te bouwen. Ik twijfel om Hyper-V als standalone hypervisor op een USB te zetten of gewoon Windows Server 2012 R2 te installeren met Hyper-V. Dan heb ik naar mijn idee meer controle over mijn back-ups. Met gebruik van meerdere servers is Hyper-V met System Center natuurlijk makkelijker, maar ik betwijfel hoe dat met 1 server is. Ook kan ik de server 's nachts tussen bepaalde uren uitschakelen. Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel een server onder Hyper-V standalone meer verbruikt dan Windows Server 2012 met Hyper-V. Hebben jullie daar een idee van?

Ik zat aan zoiets dergelijks te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H81T€ 65,-€ 65,-
1be quiet! Pure Power L8 350W€ 40,45€ 40,45
1Cooler Master Elite 130€ 40,51€ 40,51
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 73,90€ 73,90
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,05€ 91,05
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,91

Heb hier nog 2x 1 TB disks die ik er bij doe en kan Hyper-V vanaf een USB stick laten draaien. Licenties zijn al geregeld.

[ Voor 81% gewijzigd door JPtjeeNL op 09-08-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Weinig, het is het verschil tussen Core en Volledige versie van windows... Idle zal het nagenoeg gelijk zijn op wat meer wakeups van de services na, maar dat zul je niet terugzien in je meter.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 20:07:
Weinig, het is het verschil tussen Core en Volledige versie van windows... Idle zal het nagenoeg gelijk zijn op wat meer wakeups van de services na, maar dat zul je niet terugzien in je meter.
Hmm.. Dan kan ik beter Server 2012 R2 draaien en die DC + file server maken. Overige roles kunnen dan in de VM's worden gezet.

EDIT: Denk dat het toch een wat sterkere NAS gaat worden. Ik zie toch te weinig voordelen van een thuisserver vs een NAS.

[ Voor 39% gewijzigd door JPtjeeNL op 13-08-2014 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secretfool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 09:09
Hoi allemaal,

Ik had een vraag. Momenteel ben ik bezig om een eigen thuisserver samen te stellen. Qua hardware ben ik er al vrijwel uit, maar ik zat nog te twijfelen wat betreft de software. Ik ben van plan de server te gebruiken als personal cloud, Plex media server en voor Sick Beard, Couch Potato en Sabnzb. Nu vroeg ik me af of ik dan het best windows server 2012 kan gebruiken of linux? (Er rekening mee houdend dat ik met geen van beide ervaring heb.)

Hopelijk kan iemand van jullie me helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
JPtjeeNL schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 20:17:
[...]

Hmm.. Dan kan ik beter Server 2012 R2 draaien en die DC + file server maken. Overige roles kunnen dan in de VM's worden gezet.
Dat in elk geval niet. Je wilt de DC rol op een aparte server hebben omdat deze rol elke vorm van write cache uit zet. http://technet.microsoft....rary/dd941847(WS.10).aspx

Hier nog wat algemene richtlijnen voor het virtualiseren van een DC Things to consider when you host Active Directory domain controllers in virtual hosting environments
secretfool schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:23:
Ik had een vraag. Momenteel ben ik bezig om een eigen thuisserver samen te stellen. Qua hardware ben ik er al vrijwel uit, maar ik zat nog te twijfelen wat betreft de software. Ik ben van plan de server te gebruiken als personal cloud, Plex media server en voor Sick Beard, Couch Potato en Sabnzb. Nu vroeg ik me af of ik dan het best windows server 2012 kan gebruiken of linux? (Er rekening mee houdend dat ik met geen van beide ervaring heb.)
Heb je al eens gekeken naar XPenology? http://www.xpenology.nl/
Het is een NAS (Synology) achtig besturingssysteem dat je op je eigen hardware installeert.

[ Voor 35% gewijzigd door hans_lenze op 13-08-2014 20:41 ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Ik ben al wekenlang op zoek naar een behuizing voor een DQ77KB met 4x 2.5" schijven. Ik wil hem het liefst zo klein mogelijk (heb het nu in een M350 behuizing met los daar bovenop een 5.25" 6x 2.5" bay). Ik wil van deze set af naar 1 geheel. Iemand een suggestie?

• FireDrunk
1U rackkastje?

Even niets...

• inhico
  • Laatst online: 19:39

inhico

pw

GioStyle schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:47:
Ik ben al wekenlang op zoek naar een behuizing voor een DQ77KB met 4x 2.5" schijven. Ik wil hem het liefst zo klein mogelijk (heb het nu in een M350 behuizing met los daar bovenop een 5.25" 6x 2.5" bay). Ik wil van deze set af naar 1 geheel. Iemand een suggestie?
Is dit wat: Silverstone Milo m06 ?
Is voor mezelf een grote kanshebber.

...

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
* knip, verkeerd topic *

Doordat ik geen iGPU nodig heb, toch maar de Xeon genomen; (nog steeds vPro)
Nog aanmerkingen?

[ Voor 255% gewijzigd door Nindustries op 14-08-2014 09:11 ]

~ beware of misinformation.

• secretfool
hans_lenze schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:37:

Heb je al eens gekeken naar XPenology? http://www.xpenology.nl/
Het is een NAS (Synology) achtig besturingssysteem dat je op je eigen hardware installeert.
Nee daar heb ik nog niet naar gekeken. Heb jij er ervaring mee, of anders iemand anders, en kan je bevestigen dat het gewoon allemaal netjes en goed werkt ook met plex server + transcoding en sick beard e.d.?

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
secretfool schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:56:
[...]

Nee daar heb ik nog niet naar gekeken. Heb jij er ervaring mee, of anders iemand anders, en kan je bevestigen dat het gewoon allemaal netjes en goed werkt ook met plex server + transcoding en sick beard e.d.?
Ik heb het hier nu thuis draaien, en ik kan getuigen dat alles perfect werkt. :P
De tutorials op xpenology.nl zijn echt wel self-explanatory. Probeer zeker ook eens de Synology demo.

~ beware of misinformation.

• GioStyle
inhico schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 08:24:
[...]

Is dit wat: Silverstone Milo m06 ?
Is voor mezelf een grote kanshebber.
Ik heb een externe voeding. Zo'n groot gat voor je voeding in de behuizing wil ik juist vermijden. Bedankt voor je suggestie. ;)

Ik heb het al anders opgelost: 5.25" hotswapbay goed schoongemaakt en onderop gezet in plaats van boven op de M350. Ik had last van dat telkens 1 schijf verdween, hopelijk is dat nu opgelost en hopelijk heeft de processor nu genoeg ruimte om te ademen.

• secretfool
Nindustries schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:00:
[...]

Ik heb het hier nu thuis draaien, en ik kan getuigen dat alles perfect werkt. :P
De tutorials op xpenology.nl zijn echt wel self-explanatory. Probeer zeker ook eens de Synology demo.
Oke dan klinkt dat goed, geen problemen gehad met dat synolocker O-) ? Zal ook zeker even naar de demo kijken dan.

Verder dan nog vraagje over het hardware gedeelte.
Ik heb momenteel dit lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,95€ 52,95
1Asus H81I-PLUS€ 61,50€ 61,50
1WD Green WD30EZRX€ 90,40€ 90,40
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 35,73€ 35,73
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,07

Nu is het volgens mij een prima server zo voor wat ik er mee wil, maar zit ik te twijfelen over de SSD voor me OS. Ik vraag me namelijk af of deze nou echt veel voordeel oplevert (qua snelheid, stilte, zuinigheid) of dat ik niet beter voor 60 euro minder een 2.5'' HHD schijf erin kan doen van een paar honderd GB?

Verder zijn tips voor wijzigingen natuurlijk altijd welkom! ;)

• JPtjeeNL
  • Niet online
hans_lenze schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:37:
[...]

Dat in elk geval niet. Je wilt de DC rol op een aparte server hebben omdat deze rol elke vorm van write cache uit zet. http://technet.microsoft....rary/dd941847(WS.10).aspx

Hier nog wat algemene richtlijnen voor het virtualiseren van een DC Things to consider when you host Active Directory domain controllers in virtual hosting environments
Ah daar was ik niet van op de hoogte. Weer wat geleerd. :) Die Server Essentials 2012 R2 ziet er ook interessant uit. Dat is ook nog een optie. Misschien een HTPC en MediaCenter gecombineerd. Zal XBMC en IE voor Netflix goed werken op Essentials/Datacenter met Essentials role? Weet dat het eigenlijk niet optimaal is, maar het zou voor mij de boel wel een stuk makkelijker maken.

• GioStyle
Waarom niet je server je serverrollen laten doen en een klein apparaat (denk aan Raspberry Pi) als mediaspeler?

Zo heb ik dat hier:

Hyper-V 2012 host (quadcore + 16GB ram)
-> Guest 1: Active Directory, DNS, DHCP etc.
-> Guest 2: Exchange
-> Guest 3: MySQL, WSUS etc.
-> Guest 4: Media Persoon X -> Plex, SABnzbd, etc.
-> Guest 5: Media Persoon Y -> Plex, SABnzbd, etc.

Dan een NAS gebaseerd op ZFS (FreeNAS als OS) met 6x 3TB aan opslag in raidz2. Hier komen alle films/series op (+ op de achtergrond backups) en die worden dan via CIFS shares gedeeld voor onder andere Plex.

Vervolgens alle tv's in huis voorzien van Raspberry Pi's met Rasplex. De Pi's hangen achter de tv, aangesloten met hdmi (beeld), usb (stroom) en utp (netwerk). Bediening via CEC -> standaardafbediening van TV.

Soort Netflix, maar dan met vrijheid is blijheid. ;)

• jan874
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 15:09
Ben van plan binnenkort een servertje lokaal neer te zetten met deze specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 45,50€ 45,50
1ASRock B85M-ITX€ 66,50€ 66,50
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 100,88€ 100,88
1Cooler Master Elite 110€ 36,-€ 36,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,05€ 64,05
1Corsair VS350€ 27,78€ 27,78
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,50

Het host-os wordt naar alle waarschijnlijkheid Windows Server 2012 R2.

Zal voornamelijk gebruik worden als: sambaserver (Onbelangrijke bestanden: raid e.d. dus niet nodig), downloadserver, webserver (aantal kleine websites, asp.net), aantal mssql db's (klein en compact, < 100mb),

Daarnaast ben ik van plan een 1-2-tal vm's met ubuntu server erop te gaan draaien. En daar nginx, php-fpm en mysql op te zetten. De gemiddelde serverload zal <10% zijn. Ik vind het prettig om mijn web& mysql-servers gescheiden te hebben van andere systemen.

-Edit:
In de toekomst ben ik van plan er 1-2 (2-3tb) schijven in te gaan hangen, voor data-opslag.

Wat denken jullie ervan? En zijn de componenten ook enigzins energiezuinig?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies ;)

[ Voor 12% gewijzigd door jan874 op 14-08-2014 22:52 . Reden: Edit ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet of dat een degelijke voeding is, misschien es aan TheMask vragen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Sinds juni heb ik nu thuis een Windows Server 2008 R2 draaien op een Intel i5 NUC met 8 GB RAM, 240 GB mSATA SSD voor het OS en applicaties en een 1.5 TB HDD voor opslag. Daar draaien wat websites op, SMTP server voor uitgaand verkeer, FTP en wat download tools (Usenet en Torrent). Normal verbruik van het systeem is rond de 5 Watt. :*) , bij het booten piekt die even naar 17 Watt.

Verder hangt er nog een externe USB 3 schijf aan, waar die elke nacht een backup van de HDD heen zet. Van de SSD word iedere nacht een image gemaakt, welke op de interne HDD word gezet (en dus ook automatisch op de externe disk komt te staan).

Ding bevalt zo goed dat ik er sinds kort nog een Celeron NUC (4 GB RAM, 1 TB HDD met als OS Debian) bij heb gehaald, welke ik ga gebruiken als online backup locatie bij mijn schoonouders zodra de glasvezel hier actief is. Dan rsync ik ieder nacht de data ook nog eens die kant op. Deze NUC verbruikt ook rond de 5 Watt bij normaal gebruik. :*)

Mijn oude Atom 330 desktop (2 GB RAM 1 TB HDD, OS Windows Server 2003), die hiervoor 5 jaar als server diende, verbruikte standaard 20-25 Watt, dus het is een aardige besparing, plus daarbij is de performance stukken beter dan die Atom. *O*

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

secretfool schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 17:04:
[...]

Nu is het volgens mij een prima server zo voor wat ik er mee wil, maar zit ik te twijfelen over de SSD voor me OS. Ik vraag me namelijk af of deze nou echt veel voordeel oplevert (qua snelheid, stilte, zuinigheid) of dat ik niet beter voor 60 euro minder een 2.5'' HHD schijf erin kan doen van een paar honderd GB?

Verder zijn tips voor wijzigingen natuurlijk altijd welkom! ;)
Hoeveel extra harde schijven ben je van plan er in te doen. Op zich is een SSD natuurlijk fijn voor de snelheid van je OS. Maar als je al je data op een HDD heb staan dan merk je er op zich in de praktijk niet zoveel van (tenzij je gaat cachen oid).

Hoe stil moet de setup zijn trouwens? Met de huidige setup is hij waarschijnlijk niet slaapkamer stil ivm voedingsfan en mogelijk HDD?

Ik heb zelf de H81T met alleen cpu fan en een SSD. Die is wel slaapkamer stil (staat onder mijn bed). :z

Zuinigheid zal wel een paar wat schelen ten voordele van de SSD, maar nogmaals, dat ligt eraan hoeveel HDD je eraan hangt. Als dat er 4-5 zijn dan is het gerommel in de marge. ;)

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-09 14:11
Wat is slaapkamer stil? Ik heb 'n 1U server naast mn bed staan, daar slaap ik ook zacht door heen, dus die voedings fan en 1schijfje moet geen probleem zijn. :z

• jan874
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:50:
[...]

Hoeveel extra harde schijven ben je van plan er in te doen. Op zich is een SSD natuurlijk fijn voor de snelheid van je OS. Maar als je al je data op een HDD heb staan dan merk je er op zich in de praktijk niet zoveel van (tenzij je gaat cachen oid).

Hoe stil moet de setup zijn trouwens? Met de huidige setup is hij waarschijnlijk niet slaapkamer stil ivm voedingsfan en mogelijk HDD?

Ik heb zelf de H81T met alleen cpu fan en een SSD. Die is wel slaapkamer stil (staat onder mijn bed). :z

Zuinigheid zal wel een paar wat schelen ten voordele van de SSD, maar nogmaals, dat ligt eraan hoeveel HDD je eraan hangt. Als dat er 4-5 zijn dan is het gerommel in de marge. ;)
Ben van plan er 1-2 (2-3tb) schijven in te gaan hangen in de toekomst. Dat zal voornamelijk voor bestandsopslag gebruikt worden, die zijn dus 95% van de tijd idle.

• Schweino
Ik zie hier met name mini-ITX en micro-ATX bordjes voorbij komen. Worden die gekozen vanwege de zuinigheid of de form factor? Kan een full size ATX bord net zo zuing zijn als een klein bordje of gebruiken de extra pci sloten en sata poorten ook energie als deze niet in gebruik zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MegaTronics schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:01:
Sinds juni heb ik nu thuis een Windows Server 2008 R2 draaien op een Intel i5 NUC met 8 GB RAM, 240 GB mSATA SSD voor het OS en applicaties en een 1.5 TB HDD voor opslag. Daar draaien wat websites op, SMTP server voor uitgaand verkeer, FTP en wat download tools (Usenet en Torrent). Normal verbruik van het systeem is rond de 5 Watt. :*) , bij het booten piekt die even naar 17 Watt.
Draait dat een beetje qua snelheid? Zit ik ook nog aan te denken. Kun je ook een stuk makkelijker wegwerken. Daarnaast is het vervangen van een harddisk een fluitje van een cent. Welke NUC heb je?

Misschien is een laptop met een defect scherm ook wel wat. Kan ik ook makkelijker kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door JPtjeeNL op 15-08-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Schweino schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:11:
Ik zie hier met name mini-ITX en micro-ATX bordjes voorbij komen. Worden die gekozen vanwege de zuinigheid of de form factor? Kan een full size ATX bord net zo zuing zijn als een klein bordje of gebruiken de extra pci sloten en sata poorten ook energie als deze niet in gebruik zijn?
Alles kan, maar in de praktijk blijkt het toch anders... ITX is niet persé zuiniger dan mATX, en mATX is niet persé zuiniger dan ATX.

Het is meer een combinatie van merk, socket, chipset, en OS. Daarnaast heb je binnen een serie moederborden zelfs nog uitzonderingen.

MSI's Z77 borden zijn in veel de goedkopere series redelijk zuinig, maar de Gaming series zijn slurpers volgens mij.

ASUS is bijna altijd onzuinig, maar in het geval van ESXi zijn ze prima als je naar TCO kijkt (verbruik tegenover aanschafkosten zetten...)

Het is en blijft een ingewikkeld verhaal.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secretfool
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:50:
[...]

Het idee is inderdaad dat ie in mijn slaapkamer staat, maar beetje geluid slaap ik wel doorheen (sliep vroeger met muziek aan dus dat moet goed komen:P). Verder ben ik van plan te beginnen met 1 HDD voor bestanden e.d. en kan ik dat later uit breiden tot meer HDD's, bijvoorbeeld voor dubbel schrijven of als ik meer nodig heb. En dan dus die SSD of een 2.5'' HDD voor me OS en overige programma's.
FireDrunk schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:54:
[...]
ASUS is bijna altijd onzuinig, maar in het geval van ESXi zijn ze prima als je naar TCO kijkt (verbruik tegenover aanschafkosten zetten...)
Zou je dan voor mijn server ook een ander moederbord adviseren of is deze wel prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Ik zou graag zo goedkoop mogelijke thuis server samenstellen.

Taken:
Backup maken van foto's en eigen video's.
Downloaden van series en films d.m.v. Utorrent/Coachpotato/Sickbread(rage)
Streamen en eventueel transcoden wanneer nodig van d.m.v. plex of XMBC naar de smart tv (staat plex op), tablet en telefoon.

Dit alles binnen het huisnetwerk maar ook benaderbaar van buiten af.

Dit is wat ik zover heb.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 37,90€ 37,90
1ASRock AM1H-ITX€ 47,05€ 47,05
1Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU€ 38,60€ 38,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,43

Is een ssd nog van erg toegevoegde waarde? Bijvoorbeeld Utorrent/plex/coachpotato/sickrag/OS staat op ssd en wanneer download klaar is wordt deze gekopieerd naar de D: schijf en nadat ik 1:1 heb gedeeld op utorrent, wordt deze verwijderd van de C: schijf.

Of eventueel een usbstick 3.0 met 64gb opslag voor os en de rest?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
Als je je backups wilt maken op die machine, maak dan wel gebruik van meerdere schijven in raid(z) zodat het niet bij 1 kappote disk gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

JPtjeeNL schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:25:
[...]

Draait dat een beetje qua snelheid? Zit ik ook nog aan te denken. Kun je ook een stuk makkelijker wegwerken. Daarnaast is het vervangen van een harddisk een fluitje van een cent. Welke NUC heb je?

Misschien is een laptop met een defect scherm ook wel wat. Kan ik ook makkelijker kwijt.
Performance van die i5 is goed : http://www.legitreviews.c...-d54250wykh-review_133823 en http://www.anandtech.com/...-25-drive-slot-minireview

Ik heb de volgende twee NUC'sBeiden met Crucial RAM modules (i5 8 GB en Celeron 4 GB) en Hitachi 5400 rpm HDD's (i5 1,5 TB en Celeron 1 TB). De SSD in de i5 is een mSATA Crucial M500 van 240 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MegaTronics schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:28:
[...]

Performance van die i5 is goed : http://www.legitreviews.c...-d54250wykh-review_133823 en http://www.anandtech.com/...-25-drive-slot-minireview

Ik heb de volgende twee NUC'sBeiden met Crucial RAM modules (i5 8 GB en Celeron 4 GB) en Hitachi 5400 rpm HDD's (i5 1,5 TB en Celeron 1 TB). De SSD in de i5 is een mSATA Crucial M500 van 240 GB.
Mooi spul zeg! Zal Hyper-V het een beetje goed doen? En qua geluid, hoe is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
RobHaz schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:12:
Als je je backups wilt maken op die machine, maak dan wel gebruik van meerdere schijven in raid(z) zodat het niet bij 1 kappote disk gedaan is.
Heb nog een 1TB 2,5" externe usb liggen die ik dan om de zoveel tijd handmatig een backup wil laten maken van de persoonlijke mappen.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
Dat is iets dat je gaat vergeten om te doen.. been there done that..

[ Voor 1% gewijzigd door Berkeley op 15-08-2014 13:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

JPtjeeNL schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:49:
[...]

Mooi spul zeg! Zal Hyper-V het een beetje goed doen? En qua geluid, hoe is dat?
Met Hyper-V geen ervaring, maar er zijn mensen die er ESXi op hebben draaien. Met geluid weinig ervaring. Als ik hem op de TV aansluit, hoor ik wel wat geluid, maar alleen bij de installatie was die aangesloten op de TV. Nu doe ik alles via RDP op dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MegaTronics schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:05:
[...]

Met Hyper-V geen ervaring, maar er zijn mensen die er ESXi op hebben draaien. Met geluid weinig ervaring. Als ik hem op de TV aansluit, hoor ik wel wat geluid, maar alleen bij de installatie was die aangesloten op de TV. Nu doe ik alles via RDP op dat ding.
Oké. bedankt! Nee bedoelde meer het geluid die er vanaf komt. Of is hij passief gekoeld? Dan heb je natuurlijk alleen nog het geluid van de harddisk. Dat zou best ideaal zijn:
- 2** GB SSD voor de VM's
- USB stick voor Hyper-V
- 2 harddisks voor data en back-ups van data.

Met 5 watt verbruik is het zelfs zo interessant dat je er een Synology (die ik dan toevallig nog heb) naast kan houden voor de data. Misschien 240 GB interne SSD voor de VM's en de data dan via iSCSI benaderen die dan in RAID staat op de NAS? Dan zou ik een externe disk aan de NUC kunnen hangen voor back-ups. Dat zou wel erg mooi zijn. Dacht voorheen dat 2 Synology's wel handig zouden zijn, maar wat nou als beide Synology's besmet zijn met de SynoLocker. Heb je niks meer aan je back-ups. Vandaar dat de back-up methode via Windows Server wel handig zou zijn.

Hoeveel MB/s haal je met de externe (USB3?) harddisk?

[ Voor 37% gewijzigd door JPtjeeNL op 15-08-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ah, dat geluid. Ik hoor hem niet, zelfs als ik op die NUC een video conversie van DVD naar MP4 doe (waarbij die 100% CPU tijd gaat gebruiken). Er zit wel degelijk een fan in de NUC:

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2013/09/intel-D54250WYK-hsf-645x403.jpg

Snelheid moet ik even kijken, zag net dat die als een USB2 word gedetecteerd door de NUC, terwijl het toch echt een USB3 disk is.

Edit: Nu de schijf weer via USB3 is aangesloten (USB3 driver verwijderen en weer installeren, zo te zien vind die het updaten van de driver niet fijn) worden de bestanden zo rond de 100 MBps van de interne HDD op de externe HDD gezet.

[ Voor 22% gewijzigd door MegaTronics op 15-08-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Laatst online: 21:10

BoGu5

hmmmz

Is er een specifieke reden waarom ik hier heel veel intel G3420's voorbij zie komen ipv de opvolger G3440?

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Laatst online: 21:10

BoGu5

hmmmz

Suf inderdaad, voor mijn voorbeeld gaat hij op :) Voor de 3220 en de 3240 echter niet, en toch zie ik helemaal geen 40's terug hier :\ Ik had bedacht dat er dus meer achter zat (oude serie energiezuiniger oid), maar dat is niet zo?

Even linkje voor de handigheid: http://tweakers.net/price...;348265;385824/categorie/

[ Voor 20% gewijzigd door BoGu5 op 15-08-2014 23:36 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secretfool
Zou er mee te maken kunnen hebben dat de 3240 in veel minder winkels te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Voor de meesten hier is het echt een kwestie van 'sort by price'. De G18xx en G32xx-processoren zijn voor alles wat we hier doen basically even snel en hebben dezelfde (nuttige) featureset, dus men kiest simpelweg de goedkoopste, bij de gewenste winkel beschikbare, processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MegaTronics schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:19:
Ah, dat geluid. Ik hoor hem niet, zelfs als ik op die NUC een video conversie van DVD naar MP4 doe (waarbij die 100% CPU tijd gaat gebruiken). Er zit wel degelijk een fan in de NUC:

[afbeelding]

Snelheid moet ik even kijken, zag net dat die als een USB2 word gedetecteerd door de NUC, terwijl het toch echt een USB3 disk is.

Edit: Nu de schijf weer via USB3 is aangesloten (USB3 driver verwijderen en weer installeren, zo te zien vind die het updaten van de driver niet fijn) worden de bestanden zo rond de 100 MBps van de interne HDD op de externe HDD gezet.
Oké, dat is mooi! 100 MBps is echt niet verkeerd. Stof tot nadenken, dankjewel! Heb vernomen dat de NUC's geen officiële drivers hebben voor Windows Server 2012 en dat de NIC nogal moeilijk kan doen. Dan moet er toch Windows 8 + Hyper-V op komen.

[ Voor 8% gewijzigd door JPtjeeNL op 16-08-2014 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

JPtjeeNL schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:30:
[...]

Oké, dat is mooi! 100 MBps is echt niet verkeerd. Stof tot nadenken, dankjewel! Heb vernomen dat de NUC's geen officiële drivers hebben voor Windows Server 2012 en dat de NIC nogal moeilijk kan doen. Dan moet er toch Windows 8 + Hyper-V op komen.
Klopt, standaard herkend Windows Server 2008 R2 de NIC niet als je hem automatisch wil installeren. Echter als je handmatig de Windows 7 x64 driver voor de I218-LM (er zit een I218-V in, maar die is niet te selecteren bij de driver) installeert, werkt die gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan874
jan874 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 20:20:
Ben van plan binnenkort een servertje lokaal neer te zetten met deze specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 45,50€ 45,50
1ASRock B85M-ITX€ 66,50€ 66,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,05€ 64,05
1Corsair VS350€ 27,78€ 27,78
1Crucial MX100 128GB€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,50

Het host-os wordt naar alle waarschijnlijkheid Windows Server 2012 R2.

Zal voornamelijk gebruik worden als: sambaserver (Onbelangrijke bestanden: raid e.d. dus niet nodig), downloadserver, webserver (aantal kleine websites, asp.net), aantal mssql db's (klein en compact, < 100mb),

Daarnaast ben ik van plan een 1-2-tal vm's met ubuntu server erop te gaan draaien. En daar nginx, php-fpm en mysql op te zetten. De gemiddelde serverload zal <10% zijn. Ik vind het prettig om mijn web& mysql-servers gescheiden te hebben van andere systemen.

-Edit:
In de toekomst ben ik van plan er 1-2 (2-3tb) schijven in te gaan hangen, voor data-opslag.

Wat denken jullie ervan? En zijn de componenten ook enigzins energiezuinig?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies ;)
Iemand commentaar of aanbevelingen?

Is het mogelijk een inschatting te maken van het idle stroomverbruik zonder harde schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Pak een andere voeding. Die VS is niet zo goed.
Met een goede voeding zal hij rond de 18-25W zitten denk ik.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan874
FireDrunk schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:17:
Pak een andere voeding. Die VS is niet zo goed.
Met een goede voeding zal hij rond de 18-25W zitten denk ik.
Hartelijk dank voor uw reactie. Dan zal ik de be quiet voeding nemen die in de topicstart aangeraden wordt.

Verder nog suggesties om bijvoorbeeld het verbruik te verlagen?

Hoeveel watt zou het ongeveer schelen als ik ipv een atx-voeding een picopsu zou nemen?

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een paar Watt, afhankelijk van je belasting... Ik denk dat je rond de 18W zit met een PicoPSU, en rond de 25 met een ATX voeding (zoals ik al zei :P )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
In het kader van zuinigheid ben ik op zoek naar software die Pull-backup ondersteund onder Windows.

Alle software die ik al bekeken heb werken allemaal met de backup die geïnitieerd worden door de clients naar een centrale backup server.
De bedoeling is dat een centrale fileserver 24/7 aan staat en dat er een aparte backup server 's nachts aangaat om een backup te maken van die fileserver. Nadat hij gedaan heeft mag hij terug uit.

Momenteel heb ik al gekeken naar volgende software : Novabackup, EaseUs TODO backup, Acronis, Syncrify, Deltacopy maar deze gaan allemaal uit van de client die de backup initieert waardoor de backup server zich natuurlijk niet kan afleggen als het gedaan is.

Misschien hebben anderen hier wel al een goede oplossing voor gevonden onder Windows. Het moet geen freeware zijn, maar ook niet duur in licentie-kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom niet zelf scripten? Laat de server remote de client zijn Backup starten, dan kan je alle taken uitvoeren op een tijdstip naar keuze.

Er zijn genoeg Backup oplossingen met een lokale API om de software aan te sturen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

En anders via pre en post commando's gaan werken. De backupserver om 1:00 aanzetten en dan bijvoorbeeld om 1:15 de fileserver laten beginnen met backuppen waarbij je met het pre commando een 'lockfile' plaatst op de backupserver. Als de backup daarna klaar is, laat je de fileserver de 'lockfile' weer verwijderen via het post commando. Op de backupserver poll je dan vanaf 1:30 of die 'lockfile' er nog staat (backup loopt nog) of dat die al weer weg is (of nooit geplaatst :+ ). In het geval van geen 'lockfile' kan de backupserver zichzelf weer uitschakelen.

* MegaTronics is gisteren bezig geweest met het inregelen van zijn server backup via Active@ Disk Image met pre en post handelingen om alle gewenste handelingen (o.a. syncen naar remote locatie) uit te laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ook een slimme!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Je moet soms ook niet te moeilijk gaan denken. :p

[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 17-08-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Zit ook even naar de Asus H81T te kijken. Is het 'probleem' met de energiezuinigheid wat ik in dit topic heb gelezen al opgelost door bijvoorbeeld een BIOS update? Het lijkt mij o.a. vanwege mSATA een erg fijn bordje om als Media Center/server in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Ik wil een zuinig board waar processing power niet zo belangrijk is. Het zal via wifi in de hobbyschuur komen om een paar zonnepanelen te loggen en het downloadwerk te doen via sabnzb en dit uitserveren via twonky en samba. Eventueel nog wat geknutsel met plex etc, maar dat is geen vereiste.

Momenteel heb ik een asus eee 701 voor dit werk staan, deze gebruikt 20 watt, ik wil eigenlijk naar 10 watt. (performance is inderdaad zeeeeerrr matig)

Systeem zal 1 2 tb 2.5 schijfje draaien en mogelijk tzt nog een 2e. Ben ik nog steeds het beste af met een asus h81t? Systeem zal niet gebruikt worden icm monitor en muis (dus iets VNC achtigs)

Ben ik nog steeds koopman met het systeem uit de BBG guide van Mux of kan ik beter nog wachten op iets "nieuws"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
JPtjeeNL schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:47:
Zit ook even naar de Asus H81T te kijken. Is het 'probleem' met de energiezuinigheid wat ik in dit topic heb gelezen al opgelost door bijvoorbeeld een BIOS update? Het lijkt mij o.a. vanwege mSATA een erg fijn bordje om als Media Center/server in te zetten.
Nog niets over gehoord.
jantje112 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 12:09:
Ik wil een zuinig board waar processing power niet zo belangrijk is. Het zal via wifi in de hobbyschuur komen om een paar zonnepanelen te loggen en het downloadwerk te doen via sabnzb en dit uitserveren via twonky en samba. Eventueel nog wat geknutsel met plex etc, maar dat is geen vereiste.

Momenteel heb ik een asus eee 701 voor dit werk staan, deze gebruikt 20 watt, ik wil eigenlijk naar 10 watt. (performance is inderdaad zeeeeerrr matig)

Systeem zal 1 2 tb 2.5 schijfje draaien en mogelijk tzt nog een 2e. Ben ik nog steeds het beste af met een asus h81t? Systeem zal niet gebruikt worden icm monitor en muis (dus iets VNC achtigs)

Ben ik nog steeds koopman met het systeem uit de BBG guide van Mux of kan ik beter nog wachten op iets "nieuws"
Waarom niet een Raspberry Pi? (Disks kunnen via USB)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
JPtjeeNL schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:47:
Hier ook nog niets ontdekt om hem in package C6 te krijgen.. vind het zelf niet zo'n heel groot probleem moet ik zeggen. Ik zit nu op 14 watt oid (paupermeter overigens). Ik heb laatste wel een bios update gedaan, maar daarin was het niet gefixed.

Edit: ik zit nu op bios 0601. Ik zie net dat er een 0602 is.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 17-08-2014 13:06 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
FireDrunk schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 12:43:

[...]

Waarom niet een Raspberry Pi? (Disks kunnen via USB)
Ik heb nu een pi om mee te testen, maar die is echt aan de trage kant. Zeker icm wifi en een usb disk is de performance echt laag.

De pi kan ik dan weer inzetten als XBMC device en dan de database via mySql op de server draaien. Dat lijkt mij dan ook op dat vlak nog een kleine boost geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Korvaag schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:04:
[...]

Hier ook nog niets ontdekt om hem in package C6 te krijgen.. vind het zelf niet zo'n heel groot probleem moet ik zeggen. Ik zit nu op 14 watt oid (paupermeter overigens). Ik heb laatste wel een bios update gedaan, maar daarin was het niet gefixed.

Edit: ik zit nu op bios 0601. Ik zie net dat er een 0602 is.
14 watt is zeker niet slecht. Oké, dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
JPtjeeNL schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:27:
[...]

14 watt is zeker niet slecht. Oké, dank voor de info!
Powertop heeft bij mij het verbruik enorm teruggedrongen... en omdat het maar zo weinig watt is nu, maakt het me niet zoveel uit of hij in package C6 gaat. Die paar watt die je nog met package C6 wint gaan de euro's niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Korvaag schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:37:
[...]

Powertop heeft bij mij het verbruik enorm teruggedrongen... en omdat het maar zo weinig watt is nu, maakt het me niet zoveel uit of hij in package C6 gaat. Die paar watt die je nog met package C6 wint gaan de euro's niet zijn.
Ben dan wel benieuwd hoe het onder Windows 8.1 draait. Wellicht nog beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
jantje112 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:19:
[...]

Ik heb nu een pi om mee te testen, maar die is echt aan de trage kant. Zeker icm wifi en een usb disk is de performance echt laag.

De pi kan ik dan weer inzetten als XBMC device en dan de database via mySql op de server draaien. Dat lijkt mij dan ook op dat vlak nog een kleine boost geven.
Je kan allicht een BeagleBone proberen? Die is een stuk rapper.
Er zijn er nog een paar meer, er is er zelfs 1 met een SATA aansluiting...

Als je echt zulke lage eisen hebt, zijn zulk soort ARM bordjes eigenlijk het best. Prijs ligt vaak onder de 100,- en ze verbruiken maar een paar Watt...

EDIT: of zoiets... V&A aangeboden: ASRock E35LM1 Mini iTX

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 17-08-2014 13:50 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
JPtjeeNL schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:44:
[...]

Ben dan wel benieuwd hoe het onder Windows 8.1 draait. Wellicht nog beter?
Voor zover ik weet wel, want onder windows gaat hij geloof ik wel naar Package C6 als ik het me goed herinner. Ik heb alleen geen testsysteem hiervoor dus ik kan het helaas niet voor je controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan874
FireDrunk schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:39:
Een paar Watt, afhankelijk van je belasting... Ik denk dat je rond de 18W zit met een PicoPSU, en rond de 25 met een ATX voeding (zoals ik al zei :P )
Hoeveel watt picopsu & adapter zou jij adviseren? Zou ik aan 90W picopsu genoeg hebben bij het opstarten :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja hoor, 90W PicoPSU en 90W Adapter zou prima moeten zijn. Ik zou geen 60W PicoPSU nemen, dat zal onder vollast misschien net een fractie te krap worden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Ik heb een TDP vraag: ik weet dat TDP niet veel zegt over idle energieverbruik en zie ook veel configuraties met 22nm i3 en i5 cpu's voorbijkomen (54 Watt TDP) in dit topic.

Zouden dit soort systemen op jaarbasis net zo zuinig kunnen zijn als bijvoorbeeld een CPU met een TDP van 10 Watt (celeron j1900 of Pentium j2900) of 25 Watt (AMD Kabini cpu's)?

Oftewel, mag je stellen dat het hogere verbruik bij piekbelasting verwaarloosbaar is? Of is het gemiddelde verbruik bij cpu's met een hogere TDP ook hoger? Mijn huidige PC zie ik namelijk in idle toestand vaak 30-40% CPU belasting tonen.

[ Voor 14% gewijzigd door Schweino op 17-08-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt er aan welke software je er op draait... Als je 24x7 je CPU 100% belast, zal een i5 meer verbruiken dan een Celeron j1900.

Dat wil niet zeggen dat de i5 slechter is, want hij zal meer werk verzetten...

Idle ligt het vooral aan de voeding en het gebruik van het systeem (OS, extra hardware).

Dus nee, je kan niet zeggen dat de hogere piekbelasting verwaarloosbaar is. Dat ligt aan je gebruik...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
TDP = Thermal design power is eigenlijk eerder een koeler specificatie.
Deze geeft aan hoeveel watt een koeler moet kunnen afvoeren om de processor nooit in de problemen te brengen. Zegt dus niets over de idle power. (eerder iets over het maximaal verbruik)

uit tests blijkt bijvoorbeeld dat idle de Kabani's ietsje zuiniger zijn dan de J1900. (alhoewel de TDP dus 2,5* hoger is)

Naast de processor zijn er nog een hele hoop componenten (en zelf software) die invloed hebben op de totale verbruik van de computer.
Juist door de zuinigheid van de hedendaagse processors wordt hun aandeel belangrijker.

Je vind in dit topic (van onder andere mux) vele testen van standaardconfiguraties die aangeven wat het verbruik van voledige configuraties zijn.
We focussen ons op het idle verbruik omdat :
1) belasting niet makkelijk te definieren valt.
2) het meeste van de tijd (90%) een thuis PC toch idle is.
Anderzijds moet je je ook bedenken dat een processor met die 20Watt verbruikt en een taak in 10s afwerkt, net zoveel verbruikt als een processor die 10watt verbruikt en een taak in 20s afwerkt.

dus we kunnen niet direct een zwart/wit antwoord geven op je vraag, vandaar ook dat dit topic als zo lang loopt :-)

Nog een nota, als je PC idle een 30-40% CPu gebruik heeft. Moet er op de achtergrond toch nog het een en het ander draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Als ik op die manier doorredeneer dan is de CPU die het efficiëntst met zijn energie om gaat (lees kleinste procestechnologie) en het laagste idle verbruik heeft dus het meest energiezuinig. De voorkeur zou dan naar een 22nm processor uit gaan met een laag idle verbruik. Aangezien je aangeeft dat kabini CPU's (25nm) een lager idle verbruik laten zien dan de zuinige 22nm van Intel zouden ze elkaar niet veel moeten ontlopen waarbij een PC die veel idle is goedkoper uit moet zijn met een Kabani en een PC die vaak aan het werk gezet wordt beter af zou moeten zijn met een Intel 22nm CPU.

NB: als ok naar de processen kijk terwijl mijn PC idle is dan wordt die 30-40% gebruikt door Firefox (tabblad of 10 open).

[ Voor 9% gewijzigd door Schweino op 17-08-2014 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Oggy schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:58:
Is een ssd nog van erg toegevoegde waarde? Bijvoorbeeld Utorrent/plex/coachpotato/sickrag/OS staat op ssd en wanneer download klaar is wordt deze gekopieerd naar de D: schijf en nadat ik 1:1 heb gedeeld op utorrent, wordt deze verwijderd van de C: schijf.

Of eventueel een usbstick 3.0 met 64gb opslag voor os en de rest?
Ik denk dat een SSD zeker van toegevoegde waarde kan zijn. Een SSD gebruikt minder energie dan een HDD. Als je die dus allebei hebt, kun je je SSD als systeemschijf gebruiken en de HDD's voor data. De dataschijven kunnen dan uit gaan als ze even niet nodig zijn en zo spaar je energie. Een USB-stokje kan die rol vast ook vervullen, denk ik.
Voor torrents zou ik SSD's echter niet aanraden. Torrents zorgen voor heel veel kleine schrijfacties en dat vinden SSD's dan weer net niet leuk. Hoe meer schrijfacties, hoe sneller de schijf op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
@schweino,
gedeeltelijk waar, maar een beetje kort door de bocht. Je moet ook het totaalpakket met moederbord/voeding bekijken. Sommige moederborden halen 6Watt idle met een Celeron G1820, terwijl andere 14W idle met dezelfde processor trekken-> vandaar de testen.
En dit zijn dan nog maar de low-feature borden.

Qua low-end bordjes (alhoewel je ze al lag niet meer kunt vergelijken met de Atom bordjes van pakweg 2 jaar geleden) zou ik voor een Kabani gaan indien grafische kracht het belangrijkste is (HTPC).
Is grafische kracht niet van belang zou ik voor een J1900 oplossing gaan.

Wil je iets meer power (factor 2 a 3) zou ik voor een Celeron (socket 1150) gaan.

Het prijsverschil tussen een systeem met de low-end bordjes en een Celeron systeempje is maar 20-25 euro ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
@xmen: dank voor de heldere uitleg over het verschil tussen moederborden en idle verbruik bij dezelfde CPU.

Het hoofddoel is NAS en downloadmachine (win7, sickbeard, sabnzbd) en daarnaast sporadisch internet en office gebruik. Aangezien 4x sata voor mij krap is zou een socket 1150 celeron op een zuinig bordje met 6x sata voor mij dan de beste optie zijn verwacht ik.

Wordt ASrock hier gezien als de beste optie of juist een andere fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het verschilt, maar ASRock heeft doorgaans zijn zaakjes goed op orde ja. (bovendien hebben ze vrij veel keuze, en veel borden met 6*SATA en een aantal met zelfs 8*SATA).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
En is een 19V DC adapter zuiniger/efficiënter dan een fanless 80+ platinum ATX voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bij lage vermogens wel ja.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Ik ben nu mijn finale setup aan het opzetten en heb deze avond eens een paar Pico-PSU configuraties in elkaar gestoken en gemeten met Voltcraft Energy Check 3000 meter.

Mijn server bestaat uit een Asrock B85M-itx moederbord met een Intel core i3-4130 een Crucial M550 256GB SSD en een Intel Stock Cooler. Daarnaast sluit ik nog een scherm aan via HDMI en een Logitech K400 wireless keyboard (wireless USB dongle)

Op de PC staat Windows 8.1 geïnstalleerd met enkel antivirus (NOD32) en Throttlestop 6.0 opgestart.
Volgens Throttlestop gaan de cores 97% van de tijd in C7 state.
Maar de package krijg ik momenteel niet verder dan C3 (80%)

Ik merk dat als ik de power options op "power saver" zet dat dit toch wel een serieuze impact heeft op de background processen (processor blijft heel lang op 0,75ghz hangen). Op "balanced" is hij veel responsiever, en heb ik in idle toch geen significante verschillen gemeten.

Hieronder de resultaten met verschillende PICO Psu's

* Mini-box picoPSU-90-XLP met een 60 Watt - 12V no-name adapter.
- Keyboard + screen 5,7W idle
- No Keyboard + screen 5,4W idle
- No Keyboard + no screen 6,1W idle
- Keyboard + no screen 6,3W idle

* No Name 160Watt Pico Psu van Ebay + No Name 60 Watt - 12V adapter
- Keyboard + screen 7W idle
- No Keyboard + screen 6,7W idle
- No Keyboard + no screen 7,3W idle
- Keyboard + no screen 7,6W idle

* No Name 200Watt Wide input Pico Psu van Ebay + Dell 65 Watt - 19,5V adapter
- Keyboard + screen 8,7W idle
- No Keyboard + screen 8,4W idle
- No Keyboard + no screen 9W idle
- Keyboard + no screen 9,3W idle

* Mini-box picoPSU-90-XLP met een 84 Watt - 12V no-name adapter.
- Keyboard + screen 7,6W idle
- No Keyboard + screen 7,3W idle
- No Keyboard + no screen 7,7W idle
- Keyboard + no screen 8,1W idle

Met de 60Watt -12 volt adapter krijg ik de SSD + 2HD's net gestart (steek er een USB key bij en hij weigert)
Met de 84watt-12 volt adapter krijg ik de SSD + 4Hd's gestart.
Dit allemaal gebruik makend van WD green schijven.

Best wel eigenaardig dat het minder verbruikt met de hdmi aangesloten.

[ Voor 64% gewijzigd door xmen op 22-08-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Hoe doet een pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed het overigens mbt idle verbruik? Als deze net zo zuinig is als een G3420 is het wellicht een leuk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@xmen, om c7 te halen zul je toch wat drivers moeten installeren... Vooral gpu drivers denk ik.

Je kan ook Linux proberen, dat doet het helemaal niet zo slecht...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@xmen: Als je met scherm minder verbruikt dan met scherm uit, zal je inderdaad moeten kijken naar GPU drivers, want dat klopt natuurlijk niet.

@Schweino: Op het eerste gezicht zijn die 2 processor behoorlijk identiek aan elkaar. Ik gok dat ze in idle evenveel verbruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 19:39

inhico

pw

Net als enkele anderen alhier beraad ik mij op een zuinige (file-)server. Aan de discussie hier (waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt) heb ik weinig toe te voegen, maar misschien heeft iemand nog wat aan mijn uitzoekwerk.
Mijn doel is een 24/7 server voornamelijk als file-server in het thuisnetwerk. Belangrijk onderdeel daarvan is het serveren van muziek aan de squeezeboxen in huis. Films/series kijken we op pc/laptop. Transcoding en dat soort zaken gebeurt dus niet op de server, maar op de clients. Daarnaast zal de server gebruikt worden als downloader (usenet en evt torrents) en mogelijk als centrale mailserver.
Tot nog toe werkte ik met een fanless Via Epia EN12000 board op ClarkConnect (inmiddels ClearOS). Werkte prima, maar nu is het tijd voor wat nieuws.
Ik wil minimaal 3 SATA aansluitingen, verder wil ik een Linux OS, maar heb nog geen keuze gemaakt voor een distributie. Ik denk te starten met ClearOS en dan vervolgens zelf van scratch een Linux OS op te bouwen. Ik heb daar bij de keuze voor de hardware nog niet op gelet, maar ik verwacht geen problemen.
Volledig fanless heeft mijn voorkeur, maar is geen harde eis.

Ik heb verschillende configuraties bekeken, om zo uit te vinden wat het goedkoopste is. De verschillen blijken beperkt: het verschil tussen goedkoopste en duurste variant is ca €60,-. Daarmee lijken me de TCO (energiekosten plus aanschafkosten) niet wezenlijk van elkaar te verschillen.

AMD - AM1 systeem: ca €435,-
pricewatch: ASRock AM1H-ITX
pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11/8
pricewatch: Cooler Master NA 90
pricewatch: Silverstone Milo ML06
2x pricewatch: Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB
pricewatch: Crucial MX100 256GB
Atom systeem ca €435,-
pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G
pricewatch: Cooler Master NA 90
Socket 1150 - μATX systeem ca €475
pricewatch: ASRock H81M-DGS R2.0
pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed
pricewatch: Mini-box picoPSU 120 + 80W Adapter Power Kit
pricewatch: Silverstone Milo ML04
Socket 1150 - itx systeem ca €495,-
pricewatch: ASRock B85M-ITX
pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed
pricewatch: Mini-box picoPSU 120 + 80W Adapter Power Kit

Voor de AMD en Atom varianten heb ik gekozen voor bordjes met DC-19V in: is ca 2 tientjes voordeliger dan met een Pico-PSU.

De Atom-systemen zijn fanless. De anderen kunnen ook prima fanless werken, maar dan zou ik een kast als deze willen gebruiken: http://www.hd-plex.com/hdplex-h10-series/ (ik zie bij hd-plex overigens ook interessante voedingen: http://www.hd-plex.com/fanless-ATX-power-supply). Daar wordt het dan wel ca €120,- duurder van.

Inmiddels is er ook een nieuw interessant Asrock-bordje Q2900 (http://www.asrock.com/mb/Intel/Q2900-ITX/) met een Pentium J2900 onboard. Dat maakt het Atom-systeem aantrekkelijker, maar ook bijna €50 duurder (Mobo is ca 100€ en heeft geen DC ingang en dus is PicoPSU nodig). Ik denk toch dat ik hiervoor ga kiezen.

Edit: foutje gemaakt bij processor bij AMD-systeem (dank u Borromini). Heb ik hierboven aangepast en gekozen voor een Athlon 5350. Is het AMD systeem wel ca €15 à 20,- duurder van geworden (en daarmee wat minder interessant). Een 5150 zou ca 12€ goedkoper zijn.

...

Pagina: 1 ... 44 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.