Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.379 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 18:59
iamzero456 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:19:
[...]

Het volgende heb ik gedaan maar ik krijg het geheel niet onder de 10W helaas. In Bios:

DDR3 ram op 1333mhz @ 1,25V
CPU underclock @ 2ghz (van 2,5)
CPU voltage: 0.9V
CPU voltage offset -0.150mV
PCH 1.05V @ 0.977 (laagste)
PCH 1,5V @ 1.449 (laagste)
Energiezuinige modus windows 8.1 (verse installatie met drivers van moederbord dvd)

Maar hij lijkt niet in de c6 staat te komen. In het bios alle staten geactiveerd, zelfs c7. Echter lees ik met Throttlestop 6.0 http://www.techpowerup.com/downloads/2288/throttlestop-6-00/
dat mijn cpu eigenlijk de hele tijd in c0 state bevind. Iemand nog tips? Heeft iemand uberhaupt met eenpico psu de processor in een hogere c state gekregen?
Bump + Kleine update: Voor het eerst onder de 10W gekregen, namelijk 9W. Het enige verschil is de nieuwe adapter uit duitsland (zie duits topic in mijn eerdere berichten). Echter wat ik ook doe, hij lijkt niet nog lager te willen. Ik kan LAN, ONBOARD GPU, SOUND allemaal disablen maar dat heeft nog geen watt verschil, hij blijft steken op 9w in idle. Iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb een basetech cost control 3000 als energiemeter, ligt het aan dit ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 13:58
iamzero456 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:02:
Ik heb een basetech cost control 3000 als energiemeter, ligt het aan dit ding?
Flinke kans dat het daaraan ligt!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 19:03
Ik heb vandaag eindelijk mijn energiemeter van de Conrad ontvangen! Net gelijk even gemeten. Als het systeem na het booten tot rust is gekomen verbruikt deze ongeveer rond de 22-23W. Dit lijkt mij op zich niet verkeerd (met een draaiende HDD). Tijdens het kijken van een willekeurige 1080p film is het verbruik rond de 26-28W (animatie film). Nu weet ik niet hoe nauwkeurig de VOLTCRAFT Energy Check 3000 is, maar volgens mij moet deze wel redelijke resultaten geven (vooral voor PC voedingen geloof ik?).

Het systeem is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 149,89€ 149,89
1ASRock B85M-ITX€ 65,04€ 65,04
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 90,91€ 90,91
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,33€ 62,33
1Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1608DT1TX0€ 69,43€ 69,43
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,45€ 50,45
1Crucial MX100 256GB€ 88,34€ 88,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,39

Heeft iemand nog enige trick m.b.t. het verlagen van het idle gebruik? Ik heb in UEFI al de power save states op Enabled gezet in plaats van Automatic, en geforceerd op C6 geloof ik. Ik ben compleet nieuwe met al deze settings, maar het leek mij wel logisch. Ik hoor graag wat jullie er van denken!

[ Voor 3% gewijzigd door Bose321 op 09-07-2014 19:47 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 18:59
Ik zou kijken met throtthlestop of die wel in c6 komt. Verder kan je nog veel voltages regelen van cpu zoals ik ook gedaan hebt. Ook van ram kan je nog op 1,25V zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ik heb dat even gedraaid. Het is mij niet helemaal duidelijk wat het nou betekend though...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cyPaheZ.png

Betekend dit nou dat hij in C7 of C2 zit? Kan iemand mij het verschil trouwens uitleggen? Op internet kan ik ook geen duidelijk antwoord vinden. Ik geloof wel dat het slimmer is om het te forceren op iets, in plaats op automagisch te laten staan?

Maakt het undervolten van het geheugen veel uit? Ik had benchmarks bekeken met van die DDR3L geheugen op 1,35V geloof ik, maar dat maakte amper tot niets uit. Kan het verder geen kwaad om het op 1,25V te zetten? Kan het dan nog steeds op 1600Mhz, of moet ik het dan wel verlagen naar 1333MHz bijvoorbeeld.

Is het verlagen van het voltage voor de CPU verder nog interessant? Ik heb op mijn game rig dat ook gedaan, na veel trial and error met games die soms vastliepen bij een te laag voltage. Ik heb niet veel zin om deze bak ook te stress testen, dus ik vroeg me af of er een ruwe schatting is van hoeveel lager ik veilig kan zonder dat ik de stabiliteit in gevaar breng. Als het veel zou kunnen schelen in verbruik ben ik ik natuurlijk niet te beroerd om het wel goed te testen.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:22

sphere

Debian abuser

Het gaat om package c6. Jij komt tot c2.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
En wat is daar de reden voor dan? Is er iets dat dat verhindert bijvoorbeeld? Valt daar makkelijk achter te komen bijvoorbeeld? Heeft Hyper-V er iets mee te maken? Hoeveel zou C6 of 7 uitmaken in verbruik?

Net nog even wat kleine tweaks doorgevoerd: overal waar mogelijk save mode aan, en RAM op 1,35V gezet. Draait idle nu in lage 21W met scherm aan nog. Nog steeds in C2 state though. Zit wel op ruim 90% nu (als dat wat zegt).

[ Voor 80% gewijzigd door Bose321 op 10-07-2014 01:09 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat kan een brakke driver zijn.

De core state is de waarde per processorkern, de package state die van de hele CPU.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Is er een manier of methode om dit te testen? Ik heb volgens mij alleen de Intel graphics drivers en de INF drivers van Intel geloof ik. De rest is gewoon vanuit Windows. Dit klinkt vrij klote om achter te komen... :D

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Laatst online: 06-09 22:53
Zou op het niveau van het moederbord nog meer te besparen zijn? Zie: http://hexus.net/tech/new...rds-officially-announced/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Bedankt. Helaas zijn de linkjes dood wanneer je het probeert te downloaden. Wat ik zo gauw op internet vindt wijst allemaal naar een dode link op de Intel website. :(

edit: http://asder00.blogspot.i...aphics-15.31.17.3257.html

De MEGA link lijkt nog te werken. Maar even proberen dan.

edit2: Dat maakte helemaal niets uit die driver helaas. :(

edit3: Dat waren waardeloze drivers. XBMC crashte of ik had overal groene strepen.

[ Voor 23% gewijzigd door Bose321 op 10-07-2014 23:20 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:43
Domokoen schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:47:
Zou op het niveau van het moederbord nog meer te besparen zijn? Zie: http://hexus.net/tech/new...rds-officially-announced/
Ziet er heel interessant uit. Tool dus alleen voor windows. Ben benieuwd of server 2012 hier op kan draaien en of de software dan ook nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Of in het BIOS...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

@Bose321, hoe is het zonder XBMC, met kaal win8?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dus... ik ben bezig met een nieuwe build voor vriendinlief, en had een ASRock B85M-ITX gekocht van marktplaats voor dit doel. 30 euro. Goede deal, toch?

Vandaag krijg ik hem binnen: goh, dit is best een dun pakketje. Ik maak hem open en wat schetst mijn verbazing: er zit een B85TM-ITX in. Ja, de thin-ITX variant hiervan.

Wat nog vreemder is: dit bord is nog (lang) niet uit! Het bestaat niet! BIOS is beta, bord is revisie 0... hoe is dit op de markt gekomen? Niet dat ik klaag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:02:
Dus... ik ben bezig met een nieuwe build voor vriendinlief, en had een ASRock B85M-ITX gekocht van marktplaats voor dit doel. 30 euro. Goede deal, toch?

Vandaag krijg ik hem binnen: goh, dit is best een dun pakketje. Ik maak hem open en wat schetst mijn verbazing: er zit een B85TM-ITX in. Ja, de thin-ITX variant hiervan.

Wat nog vreemder is: dit bord is nog (lang) niet uit! Het bestaat niet! BIOS is beta, bord is revisie 0... hoe is dit op de markt gekomen? Niet dat ik klaag :D
Voor grof geld verkopen aan een site die het graag als eerste wil reviewen dan :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien een tester die niet wist dat ie het niet had mogen verkopen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Show it ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 08:44:
[...]

Ik wil nu eerst de server vervangen, het wlan-routerdeel wil ik in principe door een nieuwste generatie atheros-kaart laten doen (als meer ervaring bestaat met de ath10k driver), ...
De server werkt inmiddels weer, nu wordt het dus tijd om eens naar het integreren van het WLAN te kijken. op zich lijken de ath10k kaarten/driver nog wat prematuur, heeft iemand ervaring met 802.11n (2,4&5Ghz) of 802.11ac kaarten voor de AP-functie? Wat zijn goede kaarten? het liefst zou ik een mini-pci-e kaart hebben om gebruik te kunnen maken van de aansluiting op het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor dual band n zou ik mini PCIe kaartjes op basis van de AR9380 gebruiken, werkt uitstekend onder Linux. Die AR9380 kaartjes haal ik meestal van Ebay, zijn in NL dacht ik niet bepaald makkelijk te vinden. Voor ac is het handig om eerst te kijken in hoeverre dat door het OS ondersteund wordt.

Hou er wel rekening mee dat 1 kaart niet tegelijk op zowel de 2.4 als 5GHz kan werken als AP, als je beide wil gebruiken heb je 2 wifi kaartjes nodig.

Om antennes op die mini PCIe kaartjes aan te kunnen sluiten heb je deze pigtails nodig: http://www.ebay.co.uk/sch...rp-sma&_sacat=0&_from=R40

[ Voor 49% gewijzigd door Raven op 11-07-2014 17:24 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Raven schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:20:
...
Hou er wel rekening mee dat 1 kaart niet tegelijk op zowel de 2.4 als 5GHz kan werken als AP, als je beide wil gebruiken heb je 2 wifi kaartjes nodig.
Hmm, goed dat je dat post, ik denk dat ik het dan laat zitten. Ik kon uit de specs van de Compex WLE900VX (werkt ook onder linux, maar als ik berichten op het web mag geloven nog niet perfect) die ik momenteel interessant vind niet opmaken dat je zou moeten kiezen tussen de banden. Als ze in plaats van 'an IEEE 802.11ac wireless adapter that operates in 2.4GHz and 5.0 GHz bands' zouden schrijven 'an IEEE 802.11ac wireless adapter that operates in 2.4GHz or 5.0 GHz bands' was het duidelijker geweest...

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 11-07-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sommige dingen moet je niet letterlijk vertalen (om verwarring zoals dit te voorkomen), het moet gewoon gezien worden als dat beide ondersteund worden, niet dat ze beide tegelijk gebruikt kunnen worden. Dat moet je maar net weten :P

Jouw suggestie suggereert dat er kaartjes bestaan die alléén 2.4GHz of alléén 5GHz ondersteunen.

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 11-07-2014 17:39 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Raven schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:39:
...

Jouw suggestie suggereert dat er kaartjes bestaan die alléén 2.4GHz of alléén 5GHz ondersteunen.
Ik zou denken dat zo'n Compex WLE900V5-18 alleen 5Ghz zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat staat daar ook bij, dat die alleen 5GHz doet.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
sphere schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:59:
@Bose321, hoe is het zonder XBMC, met kaal win8?
Dat leek prima te werken, maar maakte 0 verschil uit van de C-state in welke hij komt.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
mux schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:02:

Haha, wat gaaf. Misschien direct bij uitlevering al mis gegaan. Bordje draait wel stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:47
Daar willen we metingen van zien! Dat begrijp je natuurlijk wel! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Cyleo schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:26:
[...]

Haha, wat gaaf. Misschien direct bij uitlevering al mis gegaan. Bordje draait wel stabiel?
Ik heb er maar een blogpost over gemaakt, want dit bord is érg interessant. Ja, hij draait prima stabiel - maar dat is ook op zich niet zo heel vreemd. Het is in feite gewoon een H81TM-ITX maar dan met andere chipset en ethernet controller.

mux' blog: ASRock Q87TM-ITX and B85TM-ITX 'review'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zat er nou een sticker op met een ander typenr? :?
* Raven leest verder

offtopic:
Url-tag foutje na "In my tests the H81TM-ITX in idle used a bit over"

edit: What the F :? :?
So... ? Well, if you look up the S-spec on this chip - SR173 - you will find that this is a Q87 chipset. On a board with a B85 sticker over an H81 silkscreen. This just keeps getting juicier. Because whereas the B85TM-ITX was already announced, the Q87TM-ITX hasn't yet.
Wat heb je voor vaag plankje daar voor je liggen :P

[ Voor 63% gewijzigd door Raven op 11-07-2014 20:11 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oproep!

Ik ben nu aan het proberen om de DSDT van het asrock bord te fiksen zodat hij wel in PC3/PC6 gaat. Dit zou een doorbraak zijn voor het zuinig maken van bordjes die weigeren in hogere c-states te gaan. Ik heb alleen niet echt een idee hoe ik dit moet aanpakken.

Is hier toevallig iemand met een:
- Asrock
- 8-serie (H81, B85, H87, Q87, C220)
- met wérkende c-states (bijv. H81M-ITX, B85M-ITX, B85M Pro4, etc.)

Zoja, heb je dan zin om mij je DSDT op te sturen? Dit is heel eenvoudig om te doen door hier ACPI tools te downloaden:

https://acpica.org/downloads/binary-tools

en vervolgens "acpidump -b" in een command prompt te gooien. Daarna krijg je een paar .dat-bestandjes, en die wil ik graag hebben. Daar kan ik namelijk uit afkijken hoe ik het voor de Q87TM-ITX moet doen, en waarschijnlijk ook voor tientallen andere moederborden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvroosmalen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-07 16:35
mux schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 00:01:
Oproep!
...

Is hier toevallig iemand met een:
- Asrock
- 8-serie (H81, B85, H87, Q87, C220)
- met wérkende c-states (bijv. H81M-ITX, B85M-ITX, B85M Pro4, etc.)

....

Alvast bedankt!
Ik heb een Asrock Q87M vPro in mijn PC zitten. Hoe kijk ik of ik werkende c-states heb? Ik weet dat je het onder linux met powertop kan zien, maar weet het zo niet op windows 8.1. Eventueel kan ik vanmiddag wel even een openSuse live-cd er in stoppen en kijken.

Btw, acpica.org ligt er nu uit hier. Ik krijg een 504 gateway time out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51
Met het programma Throttlestop kun je je c-states zien.

http://www.techpowerup.com/downloads/2288/throttlestop-6-00/

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
http://enijssen.com/iasl-win-20140627.zip <--mirror voor acpidump/iasl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvroosmalen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-07 16:35
Ok. Ik zie met Throttlestop dat de cores van mijn i5-4670 grofweg 90% van de tijd in C7 zitten. De package C-state komt niet dieper dan C3.

@mux, Mocht je hier toch iets aan hebben. De dump files staan op http://roosmalen.org/acpi_dump.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
dankjewel. Ik ben nog niet heel veel verder gekomen, maar het is iig verhelderend dat jij wél in package C3 komt. Nu nog iemand vinden die ook in PC6 en Rc6 komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou de server van m'n broer es moeten checken, misschien verklaart dat wel waarom zijn Haswell-setup niet zuiniger was dan mijn Ivy Bridge-setup... Heeft ook een B85M-ITX.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

mux schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:46:
dankjewel. Ik ben nog niet heel veel verder gekomen, maar het is iig verhelderend dat jij wél in package C3 komt. Nu nog iemand vinden die ook in PC6 en Rc6 komt...
Ik heb 'n B85M Pro4 en een Z87E-ITX die beide wel in PC6 en RC6 komen (Ubuntu 14.04). Heb je daar wat aan? Dan zet ik even 'n dumpje klaar. (Zal wel vanavond of morgen worden, gezien ik mij fysiek een stukje verwijderd bevind van m'n apparatuur... :-) )

Bij beide borden heb ik wel gemerkt dat je PC6/PC7 hard moet enablen in de bios. 'Auto' werkt niet...

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, een dump daarvan zou erg behulpzaam zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Bose321 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:58:
[...]

Dat leek prima te werken, maar maakte 0 verschil uit van de C-state in welke hij komt.
Heb je al geprobeerd om PC6 of PC7 hard te selecteren in de BIOS? Ik heb tot nu toe bij al mijn recente borden (Asrock B85, Z87 en MSI Z77) gemerkt dat 'Auto' of 'Maximum' niet werkt... Package C6 of C7 kiezen werkt dan wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

mux schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:31:
Yep, een dump daarvan zou erg behulpzaam zijn
Oké, ga ik voor je regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
TYZ schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:32:
[...]

Heb je al geprobeerd om PC6 of PC7 hard te selecteren in de BIOS? Ik heb tot nu toe bij al mijn recente borden (Asrock B85, Z87 en MSI Z77) gemerkt dat 'Auto' of 'Maximum' niet werkt... Package C6 of C7 kiezen werkt dan wél.
Ik heb alles op Enabled gezet wat ik kon vinden m.b.t. states, en hem op C6 gezet. Hij komt daar echter nooit in. Ik heb C7 nog niet geselecteerd.

@mux, ik heb een ASRock B85M-ITX, maar krijg deze niet voorbij C3 of hoger. Heb je nog iets aan mijn bestanden dan?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
@mux, Heb een dumpje van mijn H87M Pro4 opgestuurd.

Cores gaan in C6, Maar package krijg ik niet verder dan C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
bose321: Alle ACPI dumps zijn welkom!

Ik kom nog niet echt verder eerlijk gezegd. Dit is echt een oerwoud van ongedocumenteerde vaagheid, en de nonstandaard bytecode-taal (ACPI source language) maakt het niet echt makkelijker. Erger nog, als ik c-state reporting verander in het BIOS van mijn computer zie ik helemaal NIKS veranderen in de ACPI tables. Dit zou wel zo moeten zijn, want de computer gaat wel de ene keer wel, en de andere keer niet in package c-states. Pfff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Misschien werken nieuwe ACPI tables pas na een poweroff? Het zou uiteraard raar zijn, maar je weet maar nooit...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
@mux, bij deze mijn dump van mijn ASRock B85M-ITX: http://1drv.ms/1kOycX6

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

mux, hier is alvast de dump van mijn Z87E-ITX. BIOS-versie 2.33: http://1drv.ms/1nquc3T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Die z87-dump is totnogtoe de meest waardevolle. Het lijkt er inderdaad op dat de 'kapotte' ACPI tables simpelweg alle informatie over c-states missen. De Z87-dump bevat als enige dump totnogtoe 3 extra SSDT tables met c/p-state informatie die ik nog niet eerder heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3psaj
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-03-2024
Mux, hierbij een dump van een B85M Pro4. Cpu komt in de p6 en c6 states.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1572263/acpidump.tar.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Kan er in de TS een verwijzing komen naar goede energiemeters of een topic waar die besproken worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
sphere schreef op zondag 13 juli 2014 @ 15:18:
Kan er in de TS een verwijzing komen naar goede energiemeters of een topic waar die besproken worden?
Wellicht heb je hier iets aan: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1253295/0

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 15:31
Sinds kort heb ik het volgende setje met Ubuntu 14.04, dit als vervanging voor mijn oude server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,90€ 53,90
1Asus H81T€ 65,-€ 65,-
1Cooltek JB-U1 Silver€ 56,18€ 56,18
1Cooler Master NA 90€ 24,99€ 24,99
1Crucial BLS4G3N169ES4CEU€ 37,45€ 37,45
1Crucial M500 mSata 240GB€ 92,85€ 92,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,37

Energiegebruik komt daarbij zonder enige aanpassingen op ongeveer 15Watt met alleen de ssd.
Beetje tunen (bios, powertop) geeft 13,7 Watt. Als de monitor aangestoten is en naar suspend gaat wordt het 11,7Watt. Cores gaan beide mooi naar C6, Package gaat na powertop auto-tune van PC2 naar PC3. PC6 blijft een uitdaging, net als voor vele hier.

Nu heb ik acpi=force als kernel optie meegegeven en dan komt Package ineens wel in PC6!
Echter, maar voor een beperkt percentage, max 10% zit in PC6. Dat kan te maken hebben met het opstarten, omdat er dan nog veel resource intensieve taken moeten worden uitgevoerd.
Het probleem is echter dat de server 1 of 2 min na opstarten al niet meer reageert en ik alleen nog maar kan rebooten. PC6 wordt gebruikt, maar stabiel is het dus niet. Wellicht dat andere andere resultaten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik hoop dat mux een receptje kan bedenken, want het zou wel fijn zijn om een thin mitx bord uit het schap te kunnen trekken zonder je al te veel zorgen te maken of hij wel PC6 haalt. Wat is trouwens het verwachte verschil tussen PC3 en PC6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Enkele watts hooguit.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je systeem het merendeel van de tijd uit zijn neus staat te vreten dan zit je 95%+ in idle. De opstartsequentie maakt in het totaalplaatje weinig uit.

Net even turbostat gedraaid. Op de laptop (i3 380M, Arrandale):

cor CPU    %c0  GHz  TSC SMI    %c1    %c3    %c6 CTMP   %pc3   %pc6 time
          0.78 1.28 2.53   0   4.94   6.71  87.57   47  12.06  75.33   5**
  0   0   0.81 1.52 2.53   0   8.77  10.79  79.64   47  12.06  75.33   5**
  0   1   0.65 1.35 2.53   0   8.92
  2   2   1.33 1.11 2.53   0   0.53   2.63  95.51   44
  2   3   0.33 1.26 2.53   0   1.54

Op de server (Celeron G1610, Ivy Bridge):

cor CPU    %c0  GHz  TSC SMI    %c1    %c3    %c6    %c7 CTMP PTMP   %pc2   %pc3   %pc6   %pc7  Pkg_W  Cor_W GFX_W
          0.36 1.62 2.59   0   0.20   0.02  99.41   0.00   27   28   0.47   0.04  98.12   0.00   1.95   0.08  0.00
  0   0   0.61 1.62 2.59   0   0.35   0.05  98.98   0.00   27   28   0.47   0.04  98.12   0.00   1.95   0.08  0.00
  1   1   0.11 1.61 2.59   0   0.05   0.00  99.84   0.00   27

[ Voor 74% gewijzigd door Borromini op 14-07-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Probeer eens ASPM te forceren in je startup opties, ik geloof dat de switch pcie_aspm=force heet.

PC6 maakt net als C6 heel veel uit ten opzichte van PC3/C3. Je wilt dat zowel cores als package zoveel mogelijk in C6 zitten. Vrijwel alle interne regulatoren worden uitgezet in PC6, met name bij haswell heeft dat dus een groot effect op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
Bleek dat ik de optie pcie_aspm=force toch al had gebruikt. Systeem lijkt alleen niet echt stabiel, met regelmaat valt de netwerkverbinding weg, maar: ik zit in PC6, en mijn verbruik schommelt nu tussen de 6.7 en 7 Watt. Dat lijkt me heel netjes voor ubuntu met een thin m-itx!

En er zijn nog tune opties die ik nog moet doen, oa displaybacklight.

Edit: Met forceren van backlight naar 0, "piekt" het verbruik naar 6.5 ... 6.6 Watt. Echter, kort daarna is mijn netwerkverbinding weer plat. Dan moet ik de monitor uit standby halen, keer ifdown ifup op de netwerkinterface en hij is weer alive. Leuke scores op verbruik, maar niet echt een stabiele omgeving dus. Pijnpunt lijkt toch echt de realtek 8111G. Ik draai nu de r8168 driver, standaard zit de r8169 in Ubuntu 14.04. Misschien moet ik een proberen terug te gaan naar de meegeleverde r8169. Kijken of dat helpt.

Edit2: met pcie_aspm=force zijn mijn pingtijden vanaf de server naar bijvoorbeeld google.nl redelijk, maar vanaf een laptop intern naar de server af en toe 4ms, maar soms ook 700ms. Zeer instabiel.

[ Voor 52% gewijzigd door berties op 15-07-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
hm, dan is er dus toch nog het e.e.a. fout met drivers en/of ACPI tables. pcie_aspm=force forceert alle PCIe apparaten om aggressieve link power management te doen, ook als ze zeggen dat ze dat niet ondersteunen. Meestal is dat bluf; Ieder PCIe-apparaat *MOET* ASPM ondersteunen, anders worden ze niet gevalideerd door de PCIe-SIG. Maar drivers of firmware kunnen dan alsnog zeggen 'nee, ik wil toch liever niet dat je link power management doet' - en daar houdt een OS zich dan meestal aan.

Je latency issues kunnen daar dus zeker door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
Ben het met je eens mux, en ik vermoed dat de netwerkkaart de boosdoener is. Die wordt in aspm geforceerd, maar lijkt er zich niet in thuis te voelen. Ik ga even checken of ik de laatste bios versie heb, en de r8169 weer activeren.
Ga nu een ander profile proberen: pcie_aspm.policy=powersave
Edit: resultaat, 12W, PC3 en geen PC6. Eerste keer instabiel netwerk, na monitor een keer uit suspend en weer naar suspend lijkt het voorlopig stabiel. Denk (door instabiel netwerk) dat de NIC hier dus wel naar aspm is gegaan. Misschien toch een andere device die er voor zorgt dat PC6 niet gehaald wordt. USB lijkt het niet te zijn, die zijn uit de 100% usage verdwenen. Dit zijn uit powertop de devices met 100%
  • PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family MEI Controller #1
  • PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor Integrated Graphics Controller
  • PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #
  • PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #3
  • PCI Device: Intel Corporation C220 Series Chipset Family H81 Express LPC Controller
  • PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
  • PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller
  • PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family 6-port SATA Controller 1 [AHCI mode]

[ Voor 67% gewijzigd door berties op 15-07-2014 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

berties schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 00:30:
Ben het met je eens mux, en ik vermoed dat de netwerkkaart de boosdoener is. Die wordt in aspm geforceerd, maar lijkt er zich niet in thuis te voelen. Ik ga even checken of ik de laatste bios versie heb, en de r8169 weer activeren.
Ga nu een ander profile proberen: pcie_aspm.policy=powersave
Edit: resultaat, 12W, PC3 en geen PC6. Eerste keer instabiel netwerk, na monitor een keer uit suspend en weer naar suspend lijkt het voorlopig stabiel. Denk (door instabiel netwerk) dat de NIC hier dus wel naar aspm is gegaan. Misschien toch een andere device die er voor zorgt dat PC6 niet gehaald wordt. USB lijkt het niet te zijn, die zijn uit de 100% usage verdwenen. Dit zijn uit powertop de devices met 100%
  • PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family MEI Controller #1
  • PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor Integrated Graphics Controller
  • PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #
  • PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #3
  • PCI Device: Intel Corporation C220 Series Chipset Family H81 Express LPC Controller
  • PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
  • PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller
  • PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family 6-port SATA Controller 1 [AHCI mode]
Heb hetzelfde bordje en dezelfde problemen.

De Realtek r8168 driver geeft 6-7W IDLE PC6. Maar rare netwerk lag en stuttering dat je ook vooral merkt over SSH.
De default Linux r8169 driver geeft 13-15W IDLE PC3. Gaat bij mij super soepel, geen lag oid. lspci laat dan echter wel zien dat ASPM niet aanstaat voor de netwerkkaart en ook forceren via grub helpt niet.

Ik heb op dit moment liever een stabiel systeem zonder lag dan met dus vandaar dat ik r8169 draai. Maar heb me nog niet echt verdiept in mogelijke oplossingen voor de r8169 driver. Heb er denk ik ook niet de technische kennis voor, maar kan evt wel helpen.

Mux: misschien moet je bij je bbg iets van een disclaimer aandragen. Dat de H81T dus standaard 13-15W onder linux trekt en de driver perikelen een klein nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dan zou het haast zin hebben om die NIC uit te schakelen en een (fatsoenlijke) PCIe NIC te kopen die wel ASPM doet...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Die disclaimer is er ook; het bordje gaat niet fatsoenlijk in PC6 en verbruikt dus relatief veel, maar overall is het nog steeds de beste koop :) Het zou helemaal een bonus zijn geweest als hij maar 6 of 7W zou trekken.

Ik heb meerverbruiken van <3W gezien met sommige PCIe netwerkkaarten, o.a. de nieuwe i217 intel insteekkaarten. Dat kan het dus best waard zijn.

(edit: niet persé voor het verbruik zelf, maar omdat je dan én een beter verbruik hebt, én een knappe netwerkkaart)

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 15-07-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat klinkt nog veel eerlijk gezegd.

http://www.intel.nl/conte...controller-datasheet.html

Als ik die datasheet mag geloven is bij 1Gb link in idle mode, 448mW mogelijk... En dat is als ik het goed begrijp nog zonder 802.11az...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 18:21:
Die disclaimer is er ook; het bordje gaat niet fatsoenlijk in PC6 en verbruikt dus relatief veel, maar overall is het nog steeds de beste koop :) Het zou helemaal een bonus zijn geweest als hij maar 6 of 7W zou trekken.

Ik heb meerverbruiken van <3W gezien met sommige PCIe netwerkkaarten, o.a. de nieuwe i217 intel insteekkaarten. Dat kan het dus best waard zijn.

(edit: niet persé voor het verbruik zelf, maar omdat je dan én een beter verbruik hebt, én een knappe netwerkkaart)
Woeps, die had ik dan niet gezien verder. Maar idd, het bordje bevalt verder echt prima. Alleen zo jammer dat je het gevoel hebt van: het kan nog net een aantal watt beter.

Wat betreft externe adapter: volgens mij (even bordje visualiseren) zit er geen PCIe poort op het bord. Je hebt wel 2x zo'n platte adapter voor een ssd en evt een wifi adaptertje. Maar geen standaard PCIe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 18:27:
Dat klinkt nog veel eerlijk gezegd.

http://www.intel.nl/conte...controller-datasheet.html

Als ik die datasheet mag geloven is bij 1Gb link in idle mode, 448mW mogelijk... En dat is als ik het goed begrijp nog zonder 802.11az...
Een intel Haswell processor heeft ook maar een package power van 1.46W in PC6, maar een moederbord verbruikt alsnog 10+W idle. Het verbruik zit hem niet in nuttige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Uiteraard, maar een Netwerkkaartje lijkt mij minder ballast hebben dan een compleet moederbord.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Aanzetten van ALPM is bij mijn msata-kaart/bord/driver in ieder geval niet verstandig, er lijkt dan wat grondig mis te gaan en de FS worden readonly hermount... Ik moet een zorgvuldig kijken naar wat werkt... veel staat default niet op zijn zuinigst als ik powertop mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Toevallig een Crucial M500? Schijnt een bekende issue te zijn die in een firmware update opgelost is volgens mij.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 00:15:
Aanzetten van ALPM is bij mijn msata-kaart/bord/driver in ieder geval niet verstandig, er lijkt dan wat grondig mis te gaan en de FS worden readonly hermount... Ik moet een zorgvuldig kijken naar wat werkt... veel staat default niet op zijn zuinigst als ik powertop mag geloven.
Bedoel je in die laatste tab van powertop?

Dat kan je automatisch laten instellen via powertop --auto-tune.

Of was dat niet wat je bedoelde? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FireDrunk schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 00:28:
Toevallig een Crucial M500? Schijnt een bekende issue te zijn die in een firmware update opgelost is volgens mij.
Inderdaad, het is een m500, maar ik heb al mu05 draaien, zal eens kijken of ik specifiek iets over de msata-kaarten kan vinden dan.
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 01:22:
[...]

Bedoel je in die laatste tab van powertop?

Dat kan je automatisch laten instellen via powertop --auto-tune.

Of was dat niet wat je bedoelde? ;)
Dat weet ik, het is op zich ook geenbproeem de boel met wat startupscripts in te stellen, maar als ik auto tune zou doen,werkt het dus al niet, ik zal het moeten testen... en daar heb ik momenteep helaas wat weinig tijd voor. daarnaast zou ik ook niet weten welke winst ik zou mogen verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:43
Even voorbordurend op: Steephh in "Het grote zuinige server topic" :') Maar nu iets compacter en zonder al die onzin erbij :P

De laatste dagen ben ik aan het kijken naar een goedkope, doch fatsoenlijke oplossing om hier een router/NAS box neer te zetten. In eerste instantie neig ik naar de J1900 bordjes en hoewel de Asrock Q1900-ITX en de Supermicro X10SBA erg interessant zijn, zou ik het ergens wel prettig vinden als ik later ook nog kan uitbreiden. Vandaar dat ik nog wat extra onderzoek aan het doen was.. :P

Besloten nu zeker alles eruit te schoppen. Ik ben er niet 100% tevreden over, ik kan er nog wat voor terugkijken en met een 'lichte' investering heb ik nieuw leuk materiaal. Ik ben nu redelijk lekker bezig met het uitzoeken van wat ik precies wil. Ik heb hierin ook even mijn workstation meegenomen, ook omdat ook hierop ga virtualiseren. Kort gezegd, de eisen:

Workstation:

- Zuinigheid is leuk meegenomen, maar verder niet super boeiend.
- mITX (lekker compact, hoef geen aanvullende kaarten in mijn PC dan enkel een losse videokaart)
- Minimaal 2x 2TB aan schijven
- VT-d suppport (wil eea gaan virtualiseren, daarbij wil ik oa mijn storage controller en mijn videokaart door kunnen schuiven)

Ik wil archlinux+Xen gaan draaien. De bedoeling is om verscheidene VM's in te richten, om gescheiden te kunnen werken. Denk aan: development-VM, game-VM, daarnaast wil ik onder andere een fileserver inrichten waar de overige VM's gebruik van kunnen maken,

Router/NAS:

- Relatief zuinig, maximaal ~20 watt idle
- 2x LAN (maar dit mag ook met behulp van een PCI-e insteekkaart)
- Minimaal 2x 3TB aan schijven. Liever minstens 4x 3TB.
- VT-x support
- VT-d is leuk, maar geen must. Eventueel in de toekomst ga ik het gebruiken, waarschijnlijk enkel om een storage controller te forwarden naar een VM. Mogelijk meer, maar zoals het er nu uitziet niet.

De bedoeling is ook hier Xen te gaan draaien en virtueel te draaien: ipFire, webhost-VM, fileserver-VM en mogelijk nog een losse VM om zo nu en dan wat mee te spelen.

Na een hoop uitzoekwerk ben ik tot een aantal configuraties gekomen. De oude hardware die ik heb heb ik en wat deze moet opbrengen heb ik gezamelijk met de nieuwe configuraties in de volgende spreadsheet gezet.

Het liefst hou ik de server goedkoop en investeer ik iets meer in de workstation. Echter, wil ik toch de mogelijkheid houden om uit te breiden. Ik heb de configuratie groen gemaakt die me op dit moment het meest aanspreekt. De configuraties die oranje zijn zie ik ook als eventuele opties, echter de rode configuraties zijn eigenlijk niet im frage. Dat was even om te kijken hoeveel iets dergelijks zou gaan kosten.. :+

Verder:

Ik zat even rond te kijken en het viel me op dat de Biostar B85N in de manual heeft staan dat het VT-d zou moeten supporten. In de faq staat ook: http://www.biostar.com.tw.../faq_content.php?S_ID=645 Dat maakt het bordje ineens gigantisch interessant in mijn ogen, vanwege zowel de prijs, het formaat, als dat er al 2x LAN op zit. Perfect om met een goedkopere processor een simpele router/nas box van te maken, mocht ik dat later willen uitbreiden zet ik er simpelweg een snellere processor in met VT-d en kan ik makkelijk een losse storagecontroller forwarden.. :D

YouTube: Biostar HiFi B85N 3D BIOS Walktrough \[PCAXE.COM]

Hier zie ik er niets van in vermeld staan, maar misschien is dat gewoon omdat er een 4770K in zit die geen VT-d support.. B) Is er iemand die de mogelijkheid heeft om dit met een VT-d supported CPU te testen? O+

[ Voor 127% gewijzigd door Steephh op 16-07-2014 07:54 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Doet me een beetje denken aan mijn zoektocht. Je resultaten komen ook dicht in mijn buurt.

Voor de NAS/server kwam ik uiteindelijk bij volgende configuraties terecht :
- ASROCK B85M-ITX, met celeron 1820, + pico PSU in een Coolermaster 110 case
- Gigabyte GA-B85TN (of Gigabyte GA-H87TN), met celeron 1820 in een coolermaster 110 case

Prijs van beide is ongeveer gelijk als je rekening houd met aanschaf pico psu. En het feit dat de 12V adapters (in hogere wattage) iets duurder zijn dan 19V adapters

Nog nergens gedocumenteerd, maar volgens mij kunnen er 4 schijven netjes bovenaan in de (heel kleine) coolermaster 110 als je er geen voeding hoeft in te steken. (Componenten moeten een dezer toekomen)
De Gigabyte (thin-mini-itx) heeft het voordeel dat je er 4 datadisks en een OS disk (msata) kan insteken, en dat je geen Pixo-psu nodig hebt. (Gigabyte spreekt van een aanbevolen 180W adapter, dus dit moet stroomgewijs wel lukken, alhoewel er geen specificaties gegeven worden van de 12V lijn)
Ik ben uiteindelijk voor de Asrock B85M-itx gegaan omwille van de hier reeds aangetoonde zuinigheid. (de machine gaat immer 24/7 draaien).

Qua workstation is de keuze natuurlijk makkelijker, genoeg power erin !
Hier heb ik een MSI Z87I op de kop kunnen tikken, die ik met een Core I5, flink wat memory , een SSD en een Pico PSU in een chieftec Chieftec IX-03B-OP heb gestoken. (ik ben geen gamer dus geen graka nodig)
Resultaat een supersnelle machine, in een heel klein pakje. (hierdoor wordt hij regelmaat eens meegenomen)

[ Voor 6% gewijzigd door xmen op 16-07-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Steephh schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 03:55:
Even voorbordurend op: Steephh in "Het grote zuinige server topic" :') Maar nu iets compacter en zonder al die onzin erbij :P

De laatste dagen ben ik aan het kijken naar een goedkope, doch fatsoenlijke oplossing om hier een router/NAS box neer te zetten. In eerste instantie neig ik naar de J1900 bordjes en hoewel de Asrock Q1900-ITX en de Supermicro X10SBA erg interessant zijn, zou ik het ergens wel prettig vinden als ik later ook nog kan uitbreiden. Vandaar dat ik nog wat extra onderzoek aan het doen was.. :P

Besloten nu zeker alles eruit te schoppen. Ik ben er niet 100% tevreden over, ik kan er nog wat voor terugkijken en met een 'lichte' investering heb ik nieuw leuk materiaal. Ik ben nu redelijk lekker bezig met het uitzoeken van wat ik precies wil. Ik heb hierin ook even mijn workstation meegenomen, ook omdat ook hierop ga virtualiseren. Kort gezegd, de eisen:

Workstation:

- Zuinigheid is leuk meegenomen, maar verder niet super boeiend.
- mITX (lekker compact, hoef geen aanvullende kaarten in mijn PC dan enkel een losse videokaart)
- Minimaal 2x 2TB aan schijven
- VT-d suppport (wil eea gaan virtualiseren, daarbij wil ik oa mijn storage controller en mijn videokaart door kunnen schuiven)

Ik wil archlinux+Xen gaan draaien. De bedoeling is om verscheidene VM's in te richten, om gescheiden te kunnen werken. Denk aan: development-VM, game-VM, daarnaast wil ik onder andere een fileserver inrichten waar de overige VM's gebruik van kunnen maken,

Router/NAS:

- Relatief zuinig, maximaal ~20 watt idle
- 2x LAN (maar dit mag ook met behulp van een PCI-e insteekkaart)
- Minimaal 2x 3TB aan schijven. Liever minstens 4x 3TB.
- VT-x support
- VT-d is leuk, maar geen must. Eventueel in de toekomst ga ik het gebruiken, waarschijnlijk enkel om een storage controller te forwarden naar een VM. Mogelijk meer, maar zoals het er nu uitziet niet.

De bedoeling is ook hier Xen te gaan draaien en virtueel te draaien: ipFire, webhost-VM, fileserver-VM en mogelijk nog een losse VM om zo nu en dan wat mee te spelen.

Na een hoop uitzoekwerk ben ik tot een aantal configuraties gekomen. De oude hardware die ik heb heb ik en wat deze moet opbrengen heb ik gezamelijk met de nieuwe configuraties in de volgende spreadsheet gezet.

Het liefst hou ik de server goedkoop en investeer ik iets meer in de workstation. Echter, wil ik toch de mogelijkheid houden om uit te breiden. Ik heb de configuratie groen gemaakt die me op dit moment het meest aanspreekt. De configuraties die oranje zijn zie ik ook als eventuele opties, echter de rode configuraties zijn eigenlijk niet im frage. Dat was even om te kijken hoeveel iets dergelijks zou gaan kosten.. :+

Verder:

Ik zat even rond te kijken en het viel me op dat de Biostar B85N in de manual heeft staan dat het VT-d zou moeten supporten. In de faq staat ook: http://www.biostar.com.tw.../faq_content.php?S_ID=645 Dat maakt het bordje ineens gigantisch interessant in mijn ogen, vanwege zowel de prijs, het formaat, als dat er al 2x LAN op zit. Perfect om met een goedkopere processor een simpele router/nas box van te maken, mocht ik dat later willen uitbreiden zet ik er simpelweg een snellere processor in met VT-d en kan ik makkelijk een losse storagecontroller forwarden.. :D

YouTube: Biostar HiFi B85N 3D BIOS Walktrough \[PCAXE.COM]

Hier zie ik er niets van in vermeld staan, maar misschien is dat gewoon omdat er een 4770K in zit die geen VT-d support.. B) Is er iemand die de mogelijkheid heeft om dit met een VT-d supported CPU te testen? O+
Ik heb een B85N HiFi 3D Ver 5.x, als je mij van een VT-d CPU voorziet wil ik wel even testen of VT-d werkt hoor :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:43
@xmen: Hmm, dat klinkt erg interessant! Ik ga nog eens even over het een en ander nadenken! Misschien dat ik de NAS en Server wel scheid!

@Firedrunk: Ik kijk even wat ik uiteindelijk wil, maar mocht ik de Biostar nog steeds overwegen dan vind ik het geen probleem om een VT-d CPU op te sturen. :D

Die megaquote met dat minizinnetje eronder :+

Edit:

Ik heb een nieuwe voorkeur in mijn spreadsheet staan nu, dit is eigenlijk veel beter. Verbruikt relatief gezien wel iets meer, maar ik kan zo wel zonder met VT-d te prutsen fatsoenlijk ZFS draaien, daarnaast biedt het mATX bordje mogelijkheden om later ooit uit te breiden met een storagecontroller en extra disks.

Voor mijn virtualisatieserver heb ik dan ook geen VT-d meer nodig, dus daar kan die wens ook vervallen. Wel een iets hogere CPU gekozen zodat ik toch 4 threads heb en ik stop er 2x 60GB Kingston SSDNOW's in die ik hier nog heb liggen.. :P

[ Voor 55% gewijzigd door Steephh op 16-07-2014 11:12 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Als je nog refurb Deutschware wil:

39 euro GA-H81TN http://www.ebay.de/itm/GI...PCI-Express-/291181096351
57 euro GA-Q87TN http://www.ebay.de/itm/Gi...ITX-SO-DIMM-/291181114215

Wel een Duits postadres nodig, dus dat is dan weer lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Door mijn netwerk te reorganiseren en resoluut voor een centrale nas (24/7) en backup-nas (af en toe aan) te kiezen, kom ik nu tot de conclusie dat ik 1 netwerk aansluiting te kort heb in de huidige opstelling.

Dus is er nood aan een switch. Nu vindt ik niet zo heel veel terug over het verbruik van die dingen. Alleen de Dlink "green" lijn maakt hier wat reclame rond.
(Maar ik ben niet zo aan Dlink - in het verleden net iets te veel miserie mee gehad).

Dus moest iemand wat info hebben over zuinige "switches", kom dan maar op.
(Ik ben op zoek naar een 5-8 poort - gigabit switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
productreview: TP-Link TL-SG1005D review door EvertSchut TP link met green technologie, of alle metingen van de reviews even betrouwbaar zijn is de vraag, maar dat deze zuinig zijn geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, ik heb 'm zelf ook liggen, hij verbruikt ongeveer 150mW in normaal gebruik. Ik heb hem een keer bijna een week aan 2 li-ion cellen gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik heb na een tijd dit topic gevolgd te hebben ook eindelijk de componenten bij elkaar geraapt om mijn server te upgraden. Mijn server wordt gebruikt als fileserver, tv-server, mailserver, webserver, Couchpotato server, AD server (via Samba 4) en daarnaast als speelserver om allerlei behoorlijk zware software te draaien en testen (IBM Connections, IBM Sametime om er 2 te noemen).
Ik heb lang zitten twijfelen om voor een goedkope Pentium te gaan of voor toekomstige uitbreidbaarheid en een i5, maar het is uiteindelijk de laatste geworden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 152,90€ 152,90
1ASRock B85M Pro4€ 54,99€ 54,99
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 127,95€ 127,95
1Antec Performance One P150€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 64,80€ 129,60
1Corsair VX450W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,34

In de server komen ook nog 2 PCI DVB kaarten (en ik hoop dat dat gaat werken met dit MB). Een belangrijk punt wordt zuinigheid en daar had ik nog wat vragen over.

Als OS gaat er een Linux distributie op draaien. Voor mijn speelmachines en mijn mailserver (IBM Domino) gebruik ik KVM als virtualisatiesoftware. De VMs gaan in deze nieuwe server op de SSD komen, dus daar hoop ik zowel een hoop snelheid als Watts mee te winnen. Vanwege KVM heb ik in het verleden voor Fedora gekozen (KVM=RedHat, dus vernieuwingen in KVM komen het eerst in Fedora). Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en is KVM al behoorlijk uitgekristaliseerd. Een belangrijk punt voor mij nu is: Welke Linux distributie gaat het zuinigst zijn. Hebben jullie hier ideeën over en nog eventuele tips hoe ik mijn server zo zuinig mogelijk kan maken?

En nog een ander praktisch vraagje. Mijn kast is een relatief oudje, maar wel een erg fijne kast (o.a. erg stil). Nu heeft ie natuurlijk geen USB 3.0 uitgang aan de voorkant. Weet iemand of je die makkelijk zelf in kunt bouwen?

xmen:
Dat zou idd een optie kunnen zijn. Moet ik alleen wel een witte vinden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

berties schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:46:
productreview: TP-Link TL-SG1005D review door EvertSchut TP link met green technologie, of alle metingen van de reviews even betrouwbaar zijn is de vraag, maar dat deze zuinig zijn geloof ik wel.
mux schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:08:
Yep, ik heb 'm zelf ook liggen, hij verbruikt ongeveer 150mW in normaal gebruik. Ik heb hem een keer bijna een week aan 2 li-ion cellen gehangen.
Thanx voor de info, klinkt als een waardig vervanger (ga dan wel voor een 16 poorts variant aangezien er met de huidige planning/ideeën er al 12 x GBit nodig lijkt te zijn) .

Bij de verhuizing zo'n twee weken geleden is de HP 1800-8G switch komen te overlijden, de smak op de garage vloer (bodem scheurde uit de verhuisdoos) heeft hem de nek gekost. De behuizing is iet wat gedeukt, maar de switch doet niets meer (ledjes blijven uit), denk dat er iets gescheurd is (nog niet open gemaakt).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Afhankelijk van hoe je TV ontvangt is dit misschien ook een optie: IPTV op je HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 18:23

GeeBee

Oddball

martdj schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:53:
xmen:
Dat zou idd een optie kunnen zijn. Moet ik alleen wel een witte vinden 8)
Hierzo:
Afbeeldingslocatie: http://www.invadeit.co.th/ImageHandlerInt.ashx?Oid=13452&Table=ProductBase&Column=Image&maxSize=240
http://www.invadeit.co.th...lver-fp-h4918-u3-p013452/

Alleen weet ik niet hoeveel B 2090,00 omgerekend is :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook zo'n blikje wat je normaal achteraan bij de PCI sloten monteerd gebruiken: het deel met de poorten zit vaak met twee schroefjes op het blikje. Die schroefjes kun je eruit halen en dan kun je 'm vastschroeven op een loos stuk plastic aan de voorkant van je kast. Uiteraard wel even twee gaten / een sleufje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Meer mensen met een J1900 hier?

Heb sinds kort een J1900I van MSI maar deze wordt (volgens XBMC) 90gr.
Machine is helemaal fanless.
Op een gegeven moment heb ik hem maar uitgezet toen hij goed warm werd.

Is fanless toch niet helemaal een goed idee of zijn andere J1900 bordjes beter, de MSI heeft een vrij klein koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, 90°C lijkt me behoorlijk veel, de X10SBA die ik heb wort maximaal 65°C, op een goed geventileerde plek. Het kan best zijn dat je misschien toch een kleine fan moet aanbrengen of de behuizing anders positioneren. Of het koelelement zit niet goed vast, wordt het inderdaad snel zeer heet? Is jouw bord trouwens probleemloos headless te draaien? Ik heb maar een dummy-plugje gemaakt om het voor elkaar te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laidback Luc
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-09 20:18

Laidback Luc

Ondertitel.srt

Ik heb nu al 2 ac adapters gekocht voor mijn AM1H-ITX maar geen van beiden passen. Ik heb er een van logic supply, AcBel en een Delta electronics van delta-hardware. Ik moet een 90watt 19v adapter hebben. Weten jullie welke adapter ik moet hebben?

[ Voor 197% gewijzigd door Laidback Luc op 25-07-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
begintmeta schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:10:
Hmm, 90°C lijkt me behoorlijk veel, de X10SBA die ik heb wort maximaal 65°C, op een goed geventileerde plek. Het kan best zijn dat je misschien toch een kleine fan moet aanbrengen of de behuizing anders positioneren. Of het koelelement zit niet goed vast, wordt het inderdaad snel zeer heet? Is jouw bord trouwens probleemloos headless te draaien? Ik heb maar een dummy-plugje gemaakt om het voor elkaar te krijgen...
Gister weer aangezet en max 76 °C.
Als ik een film kijk dan is de temp na afloop < 65 °C. In het menu wordt hij opeens heet en loopt het snel op. De load is denk ik 20-30% dus ook niet echt zwaar.
Het koelblok wordt ook echt goed warm dus de overdracht zou je denken is goed.
Zit er dan aan te denken om een slim 12cm fan erin te zetten en pas bij 70gr te activeren (kan in de bios).
Had gehoopt om volledig fanless te draaien maar helaas lukt dat niet.
Het blok de X10SBA is een beetje hetzelfde als op de J1900I.

Ik neem aan hij headless te draaien is, zit nu aangesloten om m'n tv via hdmi.
Er staat XBMC op en wordt gebruikt als media server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laidback Luc schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:59:
Ik heb nu al 2 ac adapters gekocht voor mijn AM1H-ITX maar geen van beiden passen. Ik heb er een van logic supply, AcBel en een Delta electronics van delta-hardware. Ik moet een 90watt 19v adapter hebben. Weten jullie welke adapter ik moet hebben?
pricewatch: Cooler Master NA 90, daar zitten een stuk of 10 verschillende connectors bij.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1293142210.jpeg

edit: Manual zegt "Please use a 19V power adapter for the DC jack. This jack accepts dual barrel plugs with an inner diameter of 2.5 mm and an outer diameter of 5.5 mm, where the inner contact is +19V (±10%) DC and the shell is GND."

Die connector zit er bij, maar is wel vaag, bordjes met 19v DC jack gebruiken meestal 7.4/5.1mm. :?

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 25-07-2014 17:02 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Normale laptopadapters passen allemaal op de AM1H-ITX. Het is juist thin-ITX wat de vreemde eend in de bijt is met hun HP/Dell 7.4mm connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Die amd bordjes gebruiken een andere connector dan op thin mitx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Redje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:55:
...
Ik neem aan hij headless te draaien is, zit nu aangesloten om m'n tv via hdmi.
...
Start hij zonder problemen op zonder dat een scherm of toetsenbord is aangesloten? Zoals ik het lees heb je er op zich wel een scherm (en ik vermoed ook een HID) aan. Zou fijn zijn als je het even zonder zou willen proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mux schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 17:09:
Normale laptopadapters passen allemaal op de AM1H-ITX. Het is juist thin-ITX wat de vreemde eend in de bijt is met hun HP/Dell 7.4mm connectoren.
Hmm, ik dacht altijd dat het andersom was :P Maar met die Coolermaster heb je dat probleem niet ivm de vele connectors die erbij zitten :D

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 25-07-2014 17:27 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laidback Luc
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-09 20:18

Laidback Luc

Ondertitel.srt

Thanks! Cooler master NA90 it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
begintmeta schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 17:20:
[...]

Start hij zonder problemen op zonder dat een scherm of toetsenbord is aangesloten? Zoals ik het lees heb je er op zich wel een scherm (en ik vermoed ook een HID) aan. Zou fijn zijn als je het even zonder zou willen proberen!
Zonder scherm aangesloten start hij prima op.
Toetsenbord gebruik ik niet.
Er zit wel een IR ontvanger op de USB poort intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Momenteel ben ik een nieuwe setje aan het samenstellen voor onze Ubuntu 14.04 server op ons werk. De server zal voornamelijk worden gebruikt als webserver en als gedeelde netwerkmap.

Het onderstaande setje is samengesteld met als basis de samenstelling van berties.

Voor mijn samenstelling heb ik gekozen voor de Asus Q87T moederbord vanwege de RAID mogelijkheden. Ik wil de data op de netwerkmap namelijk beter beschermd hebben d.m.v. een RAID 1 opstelling met de 2 Crucial M550 SSD's. De SSD's beschikken tevens over stroomuitvalbescherming en trim.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,95€ 52,95
1Asus Q87T€ 126,-€ 126,-
1Cooltek JB-U1 Silver€ 58,38€ 58,38
1Cooler Master NA 90€ 22,95€ 22,95
1Crucial BLS4G3N169ES4CEU€ 37,06€ 37,06
2Crucial M550 2,5" 256GB€ 117,41€ 234,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,16

Weet iemand of trim ook werkt bij een RAID 1 opstelling onder Ubuntu 14.04?
Graag hoor ik jullie mening van mijn samenstelling en eventuele verbetermogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Moederbord-RAID / fake-RAID werkt voor zover mij bekend eigenlijk alleen fatsoenlijk onder Windows. Onder Linux kun je beter md of eventueel ZFS gebruiken.

De MX100 is trouwens een heel stuk goedkoper dan de M550 en net zo snel / goed :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
laat maar: over het 'thin-itx-versie" gelezen...
Maar wellicht een tester die het niet terugstuurt maar liever doorverkoopt, net als die engineering samples CPU's en beta-access Myo's die op de markt komen terwijl dat eigenlijk niet zou mogen..

onderbuur:
dat merkte ik door naast B85TM-ITX ook thin-itx in de zoekterm te zetten.
enkel die eerstse geeft een link naar de B85M_ITX versie op de asrock site.
de combinatie geeft inderdaad cebit nieuws van voorstelling en tomshardware enzo...

Diegene die 'em heeft kan er maar voordeel aan doen, maar qua ondersteuning moet er (nog) niet bij Asrock aangeklopt worden.
Of het even melden en hopen op een 'vindersloon' of andere leuke deal hoger dan de aankoopwaarde.

[ Voor 132% gewijzigd door soulrider op 30-07-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
soulrider schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:04:
[...]

http://www.asrock.com/mb/...-ITX/?cat=Download&os=All

hoezo "nog lang niet uit" ?
de software (drivers enzo) is toch al langer dan 1 jaar beschikbaar op de site van Asrock ...
Hij heeft het over de B85TM-ITX.
Pagina: 1 ... 43 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.