NAS/Plex media server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
Hallo Tweakers,

Ik loop al een flinke tijd (jaren?) met een idee'tje te spelen: Ik wil mijn eigen NAS/Plex media server. En ik zou graag jullie hulp daarbij willen!

Hij zal voor verschillende dingen gebruikt worden:
  • Ik wil Plex draaien zodat mijn vriendin al haar losse harde schijven kwijt kan en we gewoon kunnen streamen wat we willen op onze Roku's
  • Ik ben een fotograaf en ik wil graag backup ruimte voor mijn zakelijke bestanden. Dus een NAS, waarschijnlijk met Samba of iets soortgelijks (tips welkom)
  • Downloads. De bekende couch potato/sickbeard combo en een torrent client komen er zeker op.
  • Wie weet wat nog meer. Ik klooi graag met van alles. Dus misschien wel Calibre voor ebooks. Misschien wel een Dropbox vervanger zoals ownCloud. Misschien wel een mail server, router, vpn, renderbox, we zien wel!
Mijn overwegingen tot nu toe. Ik wil klein beginnen met misschien maar 1 schijf voor opslag, en de mogelijkheid om uit te breiden tot in ieder geval 20TB. Ik wil iets als RAID 5 vanwege slechte ervaring met harde schijven in het verleden. In eerste instantie dacht ik hierdoor aan een Intel chipset vanwege RAID 5 ondersteuning en mogelijkheid tot het on the fly uitbreiden van de array. Sindsdien heb ik unraid/flexraid/BTRFS/etc ontdekt, en die zouden misschien wel net zo goed kunnen werken. De server draait 24/7 dus het leek me wel een goed idee om het OS (geen voorkeur nog) op een SSD te zetten, zodat de schijven alleen spinnen als het echt nodig is. Ik heb gelezen dat unRaid een cache disk ondersteunt, maar het was mij nog onduidelijk of hier dan ook een OS bij op kan, of dat de cache dedicated is.
Met stroomverbruik in het hoofd neem ik aan dat er ook redenen zijn om een moederbord/voeding/cpu boven een ander te verkiezen. Maar ik wil wel dat de server iig 2 streams kan transcoden van mij en mijn vriendin als nodig. Als ik er dan nog vanuit ga dat ik hier vrienden mee maak, dan 3-4 streams totaal. Ik wil niet dat de cpu als stresst bij 2 streams, en ik wil gewoon andere dingen kunnen doen zoals downloaden terwijl hij transcode.
Dan is er nog de kast. Ik heb nog wel een oude CM Stacker. Maar die is best wel groot voor waar ik hem wil hebben (in de meterkast). Dus een kleinere kast is een goed idee, maar volgens mij moeten er wel 6 schijven in kunnen.

TL;DR.
  • CPU > low power, 3-4 transcodes
  • MB > Genoeg SATA aansluitingen voor 20TB in RAID5, low power, headless booten
  • PSU > Low power/efficient
  • Kast > klein en ruim
  • Geheugen > Ik zat te denken aan 8gb?
  • Opslag > expandable RAID 5 + SSD
Dat zijn zo'n beetje mijn wensen.

Via advies elders kwam ik al op het volgende uit. Feedback hierop is welkom. Maar totaal iets anders is ook prima!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 156,40€ 156,40
1ASRock Z87E-ITX€ 120,-€ 120,-
1WD Green WD40EZRX€ 129,04€ 129,04
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Crucial CT102464BA160B€ 60,99€ 60,99
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 56,-€ 56,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,33

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Prima setje, zou er bijna niks meer aan doen, behalve dan om pricewatch: Crucial MX100 128GB of eventueel pricewatch: Crucial MX100 256GB pakken.

Ik denk dat die CPU het wel trekt, net voor de lol even getest op mijn eigen servertje. Mijn 2e film begon zo nu en dan even stil te staan, maar ik heb dan ook een Celeron G1610 die ik omwille zuinigheid vastgezet op slechts 1.6GHz. De door jou gekozen CPU is dus 4x zo snel, dus zolang de schijven de data aan kunnen leveren moet het goed gaan.

Als praktische tip, doe het downloaden en uitpakken ook naar de SSD om ze vervolgens in 1 keer over te pompen naar een harde schijf. Verder ziet het er goed uit. De Seasonic, WD greens en Asrock komen mij bekend voor van het zuinige server topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Dat is een goede tip. 256GB lijkt me niet nodig maar een nieuwere lijkt me sowieso een goede upgrade.

En praktisch dat je het meteen getest hebt. Dat geeft mij ook wat rust!

Ja, precies. Zo had ik de SSD in gedachte. En misschien kan ik op dezelfde manier iets tijdelijk naar de SSD cachen als ik iets wil kijken. Maar daar heb ik me nog niet in verdiept. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Backups zijn nodig maar wil je eigenlijk niet direct aan internet willen hangen. Als je tegen iets als Synology NAS besmet met ransomware synolocker aan loopt ben je de sjaak.

Dat gezegd hebbend: de laatste syno's zijn hier niet kwetsbaar voor, en een Synology doet exact dat wat je wilt qua functionaliteit. Alleen die 20+ TB wordt met 1 device wat lastig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
The Eagle schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:55:
Backups zijn nodig maar wil je eigenlijk niet direct aan internet willen hangen. Als je tegen iets als Synology NAS besmet met ransomware synolocker aan loopt ben je de sjaak.

Dat gezegd hebbend: de laatste syno's zijn hier niet kwetsbaar voor, en een Synology doet exact dat wat je wilt qua functionaliteit. Alleen die 20+ TB wordt met 1 device wat lastig.
Plex draait niet op een Syno toch? Althans niet met transcoding dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-09 21:53
Hallo,
Morrar schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:33:

Plex draait niet op een Syno toch? Althans niet met transcoding dacht ik...
PLEX draait voor zover ik weet op windows/ubuntu/freebsd, op een sommige NAS OSsen kun je het ook draaien, echter heb je niet genoeg rekenkracht voor het transcoden. (er is een lijst op plex te vinden op welke nas het draait, degen die 3-4 transcodes aan moeten kunnen kosten echt duizenden euro's)

PLEX geeft aan dat je voor 1 transcode minimaal 1000 passmark "punten" nodig hebt,
dit is dus belangrijk om mee te nemen kijk voor het aantal punten van de CPU die je gaat kiezen eens hier:
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Ik ben zelf ook bezig geweest met het maken van een plex server.
helaas heb ik ivm. werk nog geen tijd gehad om hier mee verder te gaan.

Dit is het topic: \[14TB+] PLEX Media server

De bedoeling was om een plex server te bouwen met "Extra" (mail/game/owncloud/vmware).

ondertussen heb ik na aanleiding van dat topic 3 builds samen gesteld, maar ben er nog niet helemaal uit welke ik ga maken (pfff ik heb echt snel tijd nodig.....).
Deze build zijn allemaal zonder de opslag, ik kijk op het moment van aanschaf wat de beste prijs per GB is (2/3/4TB schijven)

Een AMD build

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 149,-€ 149,-
1Asus Crosshair V Formula€ 210,33€ 210,33
1MSI Radeon HD5450 1GB€ 23,-€ 23,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Kingston ValueRAM KVR13E9K4/16I€ 182,50€ 182,50
1XFX Pro 550W€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 736,68

een Intel build

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 153,95€ 153,95
1Gigabyte GA-Z87X-UD3H€ 139,05€ 139,05
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 139,85€ 139,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,70

een XEON build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed€ 204,94€ 204,94
1Supermicro X10SL7-F€ 224,-€ 224,-
1Kingston ValueRAM KVR13E9K4/16I€ 182,50€ 182,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 783,29

Al deze systemen zijn krachtig genoeg om sumiltaan 3-4 fullHD streams te genereren met PLEX.
en hebben genoeg uitbreidings mogelijkheden mbt. de opslag (SATA aansluitingen met dezelfde controler)al dan niet in RAID5 of ZFS.

Ik weet niet hoe erg je thuis bent OSen software ed, Ik heb zelf besloten om in mijn build gebruik te gaan maken van ZFS ( je kan zo veel geld uitsparen op raid controlers en nog enkele andere voordelen).
Ik raad je sowieso aan om eens het grote ZFS topic door te lezen (Het grote ZFS topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Gast, zuinig en stil. Een AMD FX-serie processor is alles behalve zuinig en stil.
een XEON build:
Die Xeon is niks meer dan een i5 4570 met een ander stikkertje en grofweg 40 euro duurder. Niet doen dus.

Verder, zie de setup van de TS en het commentaar dat MK en ik hebben gegeven. Werkelijk, je gaat momenteel geen betere setup maken voor deze eisen. Zuinig, stil en relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Synology gaat hem inderdaad niet worden voor PLEX.

@nldbobg Uitgebreide reply. Los van de grotere hoeveelheid geheugen, wat denk je dat jouw builds verbeteren aan dat in mijn post?

ZFS is voor mij verder geen optie. Voor zo ver mij bekend kun je een array in ZFS niet naderhand uitbreiden en dat zou mijn plan om stap voor stap uit te breiden tegen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 17:23
Even een hele andere kant op, heb je dit beestje overwogen? pricewatch: ASRock C2750D4I

Draait met gemak een stuk of 5 1080p streams die getranscode moeten worden door Plex Media Server, is passief gekoeld en heeft 12 SATA aansluitingen op Mini-ATX formaat. Ook de remote management console is handig (remote control zelfs als de PC uitstaat) en het enige wat er nog bij geprikt hoeft te worden is ECC geheugen.

Videoreview: YouTube: ASRock C2750D4I: Intel Avoton C2750 Octa-Core ITX Motherboard
Management console: YouTube: ASRock IPMI Overview With Wendell (Intelligent Platform Management Interface)

Ding verbruikt overigens nauwelijks stroom in tegenstelling tot desktop grade hardware.

Ervaringstopic van Plex met deze processor hier: https://forums.plex.tv/in...to-do-1080p-many-streams/

Heb er zelf 1 draaien hier met heel veel plezier :) Zelf draai ik Proxmox (een Hypervisor) met daaronder dan weer diverse OS'n, waaronder Debian met Plex Media Server.

[ Voor 4% gewijzigd door Mmore op 07-08-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
Interessant leesvoer hier overigens, zit zelf te spelen met dezelfde gedachte voor een NAS / PMS. Dat ASRock bordje is wel een mooie optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Dit zou dan een leuk systeem zijn. Kast biedt ruimte aan maximaal 8 HDDs. Zelf heb ik er een Samsung 250GB EVO SSD in zitten voor het OS, de HDDs zijn puur voor opslag.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 343,-€ 343,-
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 163,35€ 163,35
1be quiet! Straight Power E9 480W CM€ 84,97€ 84,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
GENETX schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:03:

Gast, zuinig en stil. Een AMD FX-serie processor is alles behalve zuinig en stil.
Klopt, dankje dat je mij hier op wijst, had dit nooit in mijn post mogen verwerken.
mobo, heeft hier wel opties ivm terug klokken.
GENETX schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:03:
Die Xeon is niks meer dan een i5 4570 met een ander stikkertje en grofweg 40 euro duurder. Niet doen dus.
klopt weer ECC is overrated als het aan komt op een server.

@nldbobg Uitgebreide reply. Los van de grotere hoeveelheid geheugen, wat denk je dat jouw builds verbeteren aan dat in mijn post?
[/quote]

je geeft aan dat je tot 20TB wil gaan, in raid5 gaat je dat niet lukken met dit mobo als je ook een boot SSD gebruikt :p

hiernaast wilde ik je nog een paar andere opties aanrijken.
De XEON build beschikt over ECC.
Je geeft aan dat je er nog wat mee wil kloten, dan is extra RAM nooit weg.

Nu moet ik zeggen dat op het eerste gezicht Mmore's boardje er zo erg goed uit ziet.
Mmore schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:13:
Even een hele andere kant op, heb je dit beestje overwogen? pricewatch: ASRock C2750D4I
Dit is inderdaad een erg kek board, ziet er goed uit, ga me daar eens in verdiepen. dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Mmore schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:13:

Draait met gemak een stuk of 5 1080p streams die getranscode moeten worden door Plex Media Server, is passief gekoeld en heeft 12 SATA aansluitingen op Mini-ATX formaat. Ook de remote management console is handig (remote control zelfs als de PC uitstaat) en het enige wat er nog bij geprikt hoeft te worden is ECC geheugen.

Videoreview: YouTube: ASRock C2750D4I: Intel Avoton C2750 Octa-Core ITX Motherboard
Management console: YouTube: ASRock IPMI Overview With Wendell (Intelligent Platform Management Interface)

Opmerkelijk ding, nog niet eerder gezien. Ik ga me hier even in verdiepen! Passmark score is in ieder geval stukken lager dan de i5 die ik nu op het oog had. (3929 vs 6810) Toch knap dat hij dan die streams aan kan. De prijs is ook wel wat hoger dus zoals ik zei, ik ga me er even in verdiepen of het gerechtvaardigd is. De 12 SATA aansluitingen zijn iig super.

Ding verbruikt overigens nauwelijks stroom in tegenstelling tot desktop grade hardware.

Ervaringstopic van Plex met deze processor hier: https://forums.plex.tv/in...to-do-1080p-many-streams/

Heb er zelf 1 draaien hier met heel veel plezier :) Zelf draai ik Proxmox (een Hypervisor) met daaronder dan weer diverse OS'n, waaronder Debian met Plex Media Server.
Opmerkelijk ding, nog niet eerder gezien. Ik ga me hier even in verdiepen! Passmark score is in ieder geval stukken lager dan de i5 die ik nu op het oog had. (3929 vs 6810) Toch knap dat hij dan die streams aan kan. De prijs is ook wel wat hoger dus zoals ik zei, ik ga me er even in verdiepen of het gerechtvaardigd is. De 12 SATA aansluitingen zijn iig super.

[ Voor 9% gewijzigd door Karp op 07-08-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
Ja verkijk je inderdaad niet op de PassMark score. Deze processor draait 8 echte cores op 2.4Ghz, wat Plex Media Server geweldig vindt. Vergeet niet in je vergelijking de verbruikskosten mee te nemen, dat was voor mij doorslaggevend (plus het feit dat virtualizatie tech en Plex goed overweg gaan met veel fysieke cores). Op het Plex forum staat al behoorlijk wat geschreven over dit bord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
Als ik zo eens dit boordje aan het bekijken ben word ik een beetje bang dat raid5 hierop wel moeilijk gaat worden zonder extra raidkaart.
indeling van de SATA poorten zijn namelijk:

- Intel® C2750 : 2 x SATA3 6.0 Gb/s, 4 x SATA2 3.0 Gb/s
- Marvell SE9172: 2 x SATA3 6.0 Gb/s
- Marvell SE9230: 4 x SATA3 6.0 Gb/s

er is een handleiding te vinden om een raid0/1 op te zetten op de marvell controller: ftp://europe.asrock.com/m.../MarvellSATA3/English.pdf

Mmore kun jij hier mischien een lichtje op schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Dat is alleen een beperking als je hardware raid zou willen. Via software maakt het in theorie niet uit welke schijf aan welke controller hangt. Nu las ik alleen de Anandtech review van dit bordje, en daar werden wel problemen genoemd met software raid over meerdere chipsets onder Linux en FreeBSD :http://www.anandtech.com/show/7970/asrock-rack-c2750d4i-review-a-storage-motherboard-with-management

//edit

Ik heb ondertussen wat meer gelezen en heb nu de volgende afweging.

Met de i5 heb ik: een goedkopere oplossing, bredere ondersteuning, meer usb poorten, wifi, een geluidskaart, dvi/hdmi/displayport op betere gpu en hij is veel sneller op single thread. Hij heeft wel weinig fan aansluitingen. Hij verbruikt meer onder load, maar mogelijk minder idle.

Met de atom-oplossing: 2x nic, 12x sata, snelheid bij multithreaded processen, weinig verbruik onder load, ecc-geheugen en de management interface. En de vraag of software raid over meerdere chipsets wel goed gaat werken. Zo niet, dan is de 12x sata nauwelijks een toevoeging.

Ik vind het een prettig idee dat de i5 op single thread ook goed presteert omdat ik graag flexibele hardware heb. De Atom voelt meer als een dedicated plex keuze. Het feit dat de i5 ook nog geluid kan leveren is daarin ook prettig. Wie weet wil ik nog eens iets doen met een geluidsinstallatie, dan kan dat. Of de Atom voor mij echt veel zuiniger is vraag ik me af, want ik denk dat het systeem toch ook veel zal idle'n. En daarin is het i5 moederbord ook gewoon erg zuinig. Vooralsnog ben ik dus nog niet overtuigd door de Atom, al ben ik wel verrast door de optie en ik denk dat hij voor veel anderen heel geschikt is.

[ Voor 61% gewijzigd door Karp op 07-08-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je had dit topic al gevonden?
Het grote zuinige server topic

Als ik het zo lees wil je inderdaad nog wat prutsen, dan heb je met het i5 systeem even wat meer vrijheid. Zelfde dus voor een NAS, geeft je ook te weinig vrijheid. Goed, dit systeem gaat je wel meer geklooi opleveren om alles te draaien, maar als daar juist de fun/hobby in zit, dan is de i5 imho wel de keuze die ik zou maken.

Overigens draai ik zelf OpenSUSE op mijn servertje. Weet niet hoe bedreven jij bent met Linux, maar zelf vind ik het YaST configuratiescherm erg fijn.

[ Voor 51% gewijzigd door GENETX op 07-08-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Dat topic was me bekend en daar ga ik misschien nog wel langs voor specifiekere vragen. Of ik post straks nog even eenlinkje naar deze, lijkt me ook niet erg. Daar kwam ik sowieso deze afbeelding tegen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ro1zft2RfQjpphqC4XWZPzd4/full.png

Qua gebruik/verbruik lijkt het i5 systeem dus een prima keuze.

Ik ben niet zo bedreven met linux maar dit is een prima kans om me er weer eens in te verdiepen. YaST ziet er in ieder geval wel erg handig uit. Bij deze heb ik één punt genoteerd voor OpenSUSE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het fijne is dat YaST ook een console gui heeft, dus ook via ssh/putty kun je relatief makkelijk zaken als services stoppen/starten fixen als je systeem eenmaal headless loopt. Via software.opensuse.org zijn ook niet-standaardpaketten, zoals sabnzbd te installeren. Uit ervaring weet ik dat de Plex rpm (volgens mij officieel voor Fedora) ook wil installeren zonder gezeur. Misschien niet meer de grootste distro, maar over het algemeen genoeg support en documentatie voor zaken waar je niet uitkomt. En uiteraard een voorloper met btrfs als je daarmee wilt spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 07-08-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 08:31

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Om de keuze nog wat moeilijker te maken,
ik ben van plan om het zelfde te doen, download/file/web server waar ik ook een spelletje op kan spelen (via remote) en PLEX op kan draaien, evt met nog Ubuntu server als VM om mee te spelen
om deze reden zal ik voor Windows 8.1 moeten gaan, gelukkig is die zuinig (ook volgens Mux)
en het mooie hiervan is dat W8 ook nog de "drive extender" functionaliteit van WHS11 aan boord heeft
waarmee je een virtuele drive kan maken en die dynamisch uitbreiden, deze drive kan je indelen als:
- een drive met een ruimte van de som van alle linked drives
- een veilige drive waarbij alle files worden gedupliceerd (kost 50% van de totale ruimte)
- een hele veilige waarbij alle files 2x worden gedupliceerd (kost 66% van de totale ruimte)

nu moet ik wel zeggen dat ik die laatste niet 100% zeker weet, ik heb alleen de veilige gebruikt

Windows server 2012 heeft volgens mij ook deze functionaliteit

succes

Proffesioneel Platzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Ik weet nog niet zo zeker of btrfs wil spelen of niet. Voor zover ik begrepen heb is Raid 5 hierin nog niet helemaal stabiel maar aan de andere kant wil ik toch niet met meerdere schijven beginnen. Ik kan ook nog altijd met een gewoon filesystem beginnen, en overstappen zodra btrfs stabieler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
En waarom geen Unraid? Ben zelf toevallig ook aan het kijken naar een media server, vooral de mogelijkheid om disks toe te voegen wanneer nodig en dat deze zelfs van verschillende grootte mogen zijn lijkt me ideaal.

Als je een cache drive gebruikt is de write performance ook best redelijk.

Daarnaast draait Plex, CP, SB en SABNZBD etc er ook allemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ik gebruik voor Plex/CP/SB/SABnzbd etc een Gigabyte Brix met een i7 (GB-BXi7H-4500 - draait op FreeNAS), deze heeft totaal geen moeite met transcoden - meerdere streams. Ik snap dat TS hier misschien niet veel aan heeft (op FreeNAS na wellicht - erg fijn OS voor NAS/plugin zaken), maar was even om aan te geven dat er tegenwoordig weinig processoren zijn die het niet aan zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Zelf draai ik een systeem op windows 2012 met 4 schijven in JBOD met een Intel Pentium G3220 en plex heeft geen probleem met een 1080P film te transcode voor de iPad.
idle draai ik 18watt en full load iets van 40watt

Ik heb nog niet geprobeerd meerdere films/series tegelijk te transcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
@Helix Ik heb Unraid genoemd in de OP en zie het zeker als een optie. Kun jij me vertellen of de Cache drive dedicated is, of dat er ook nog wat anders op kan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
Op de cache disk kun je ook de apps zoals Plex etc installeren. Je maakt een share aan voor de apps waarbij je instelt dat deze alleen de cache disk gebruikt. Dat is de gebruikelijke manier. Die worden dan niet meegenomen door de mover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Hmm, dus dan draait het OS niet op de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
Nee, het OS installeer je normaal gesproken op een usb stick. Zie ook http://lime-technology.com/unraid-server-installation

Je kunt het wel op een disk installeren maar dan heb je alsnog een usb stick nodig voor de license file (voor de plus en pro versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damirduskan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11-2020
Beste lezer(es),

Ik wil graag een PLEX/MEDIA SERVER in dienst nemen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen.

IK wil met name films/series kijken op mijn UHD TV (dus 4K is belangrijk). Hoe dit gebeurt maakt me weinig uit, wel spreekt de PLEX interface mij aan (heb reeds een PLEX pass).

Kan iemand mij aub advies geven? De volgende devices heb ik:

> macbook
> xbox one
> iphone
> ipad

Nogmaals, ik hoef niet per se op mijn mobiel of ipad te kijken, met name de UHD TV is het centrale punt.

Wat is dan beste koop?

> Dedicated PC (daar Plex home theater op draaien) koppelen aan UHD TV
> Synology of andere NAS / MEDIA Server
> Externe HDD koppelen aan XBOX ONE (PLEX)
> ik weet het niet,m please help.

BUDGET = max. € 1000 :)
Pagina: 1