Hallo Tweakers,
Ik loop al een flinke tijd (jaren?) met een idee'tje te spelen: Ik wil mijn eigen NAS/Plex media server. En ik zou graag jullie hulp daarbij willen!
Hij zal voor verschillende dingen gebruikt worden:
Met stroomverbruik in het hoofd neem ik aan dat er ook redenen zijn om een moederbord/voeding/cpu boven een ander te verkiezen. Maar ik wil wel dat de server iig 2 streams kan transcoden van mij en mijn vriendin als nodig. Als ik er dan nog vanuit ga dat ik hier vrienden mee maak, dan 3-4 streams totaal. Ik wil niet dat de cpu als stresst bij 2 streams, en ik wil gewoon andere dingen kunnen doen zoals downloaden terwijl hij transcode.
Dan is er nog de kast. Ik heb nog wel een oude CM Stacker. Maar die is best wel groot voor waar ik hem wil hebben (in de meterkast). Dus een kleinere kast is een goed idee, maar volgens mij moeten er wel 6 schijven in kunnen.
TL;DR.
Via advies elders kwam ik al op het volgende uit. Feedback hierop is welkom. Maar totaal iets anders is ook prima!
Alvast bedankt!
Ik loop al een flinke tijd (jaren?) met een idee'tje te spelen: Ik wil mijn eigen NAS/Plex media server. En ik zou graag jullie hulp daarbij willen!
Hij zal voor verschillende dingen gebruikt worden:
- Ik wil Plex draaien zodat mijn vriendin al haar losse harde schijven kwijt kan en we gewoon kunnen streamen wat we willen op onze Roku's
- Ik ben een fotograaf en ik wil graag backup ruimte voor mijn zakelijke bestanden. Dus een NAS, waarschijnlijk met Samba of iets soortgelijks (tips welkom)
- Downloads. De bekende couch potato/sickbeard combo en een torrent client komen er zeker op.
- Wie weet wat nog meer. Ik klooi graag met van alles. Dus misschien wel Calibre voor ebooks. Misschien wel een Dropbox vervanger zoals ownCloud. Misschien wel een mail server, router, vpn, renderbox, we zien wel!
Met stroomverbruik in het hoofd neem ik aan dat er ook redenen zijn om een moederbord/voeding/cpu boven een ander te verkiezen. Maar ik wil wel dat de server iig 2 streams kan transcoden van mij en mijn vriendin als nodig. Als ik er dan nog vanuit ga dat ik hier vrienden mee maak, dan 3-4 streams totaal. Ik wil niet dat de cpu als stresst bij 2 streams, en ik wil gewoon andere dingen kunnen doen zoals downloaden terwijl hij transcode.
Dan is er nog de kast. Ik heb nog wel een oude CM Stacker. Maar die is best wel groot voor waar ik hem wil hebben (in de meterkast). Dus een kleinere kast is een goed idee, maar volgens mij moeten er wel 6 schijven in kunnen.
TL;DR.
- CPU > low power, 3-4 transcodes
- MB > Genoeg SATA aansluitingen voor 20TB in RAID5, low power, headless booten
- PSU > Low power/efficient
- Kast > klein en ruim
- Geheugen > Ik zat te denken aan 8gb?
- Opslag > expandable RAID 5 + SSD
Via advies elders kwam ik al op het volgende uit. Feedback hierop is welkom. Maar totaal iets anders is ook prima!
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 156,40 | € 156,40 |
1 | ASRock Z87E-ITX | € 120,- | € 120,- |
1 | WD Green WD40EZRX | € 129,04 | € 129,04 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Crucial CT102464BA160B | € 60,99 | € 60,99 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 56,- | € 56,- |
1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 58,95 | € 58,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 646,33 |
Alvast bedankt!