Hallo,
Ik wil graag een media server / backup station bouwen.
Met daarin genoeg opslag en dit ook veilig realiseren.
Tijdens het zoeken naar oplossingen hiervoor kwam ik tot de conclusie dat ik het beste een servertje kan bouwen. Er is veel te vinden over ZFS, RAID en andere opslag mogelijkheden zoveel zelfs dat ik van gekkigheid een beetje vast ben gelopen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het verduidelijken waar ik op moet letten qua hardware (software ook graag , geef een voorzetje en ik lees mezelf er wel doorheen. op het grote ZFS topic na dan, die 264 pagina's zijn niet door te komen
)
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
+ Plex media server - draait op winows en beperkte linux distro's
Hiervoor een grote datapool met media bestanden nu is dat 7 TB bestaand uit losse schijven zonder failsafe.
Ik wil beginnen met 12 TB werkbare ruimte, met uitbreidings mogelijkheden.
met met extra zekerheid (failsafe)?
+ Backup van 3 PC's 1 mac, en software op apparte datapool
+ VMware voor
Teamspeak server
COD server
Download machine
Spelen met linux distro's
- Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
450 euro (minder mag altijd) voor CPU, MOBO, RAM, PSU, Case.
+ budget voor schijven met 12TB "failsafe" datapool (hier heb ik wat extra hulp bij nodig, hoe kan ik dit het beste aansluiten? heb ik hier een raidkaart voor nodig? of kan ik dit anders opzetten? tips ed zijn zeer welkom op dit punt)
het gekozen MOBO heeft 6 SATA aansluitingen, ik heb er meer nodig, hoe kan ik dit het best oplossen?
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
1 x SSD 120GB voor OS
2 x 2TB hdd als backup schijven voor PC's, mac, software, foto's
1 x PCIe wireless netwerk kaart ASUS - om intern media netwerk op te zetten
- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
MOBO dat zoveel hdd's ondersteund of hoe kan ik zoiets het beste indelen? sata kaarten? raid kaarten?
- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen
- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Energie balans? 98 procent van de tijd staat deze hier enkel te wachten op media stream, downloads, server's worden alleen voor war gebruikt, backup. hiernaast heeft deze genoeg power nodig om 2 full hd streams on the fly the kunnen decoden (i5 4440 - CPU=6500PM, PLEX heeft 2000PM per stream nodig)
- Ga je overklokken?
nee
Als jullie nog tips hebben hoor ik die graag.
Ik wil graag een media server / backup station bouwen.
Met daarin genoeg opslag en dit ook veilig realiseren.
Tijdens het zoeken naar oplossingen hiervoor kwam ik tot de conclusie dat ik het beste een servertje kan bouwen. Er is veel te vinden over ZFS, RAID en andere opslag mogelijkheden zoveel zelfs dat ik van gekkigheid een beetje vast ben gelopen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het verduidelijken waar ik op moet letten qua hardware (software ook graag , geef een voorzetje en ik lees mezelf er wel doorheen. op het grote ZFS topic na dan, die 264 pagina's zijn niet door te komen
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
+ Plex media server - draait op winows en beperkte linux distro's
Hiervoor een grote datapool met media bestanden nu is dat 7 TB bestaand uit losse schijven zonder failsafe.
Ik wil beginnen met 12 TB werkbare ruimte, met uitbreidings mogelijkheden.
met met extra zekerheid (failsafe)?
+ Backup van 3 PC's 1 mac, en software op apparte datapool
+ VMware voor
Teamspeak server
COD server
Download machine
Spelen met linux distro's
- Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
450 euro (minder mag altijd) voor CPU, MOBO, RAM, PSU, Case.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 144,50 | € 144,50 |
1 | ASRock H87M Pro4 | € 64,- | € 64,- |
1 | Techsolo TS-S200 | € 75,25 | € 75,25 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 120,95 | € 120,95 |
1 | XFX Pro 550W | € 51,60 | € 51,60 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 456,30 |
+ budget voor schijven met 12TB "failsafe" datapool (hier heb ik wat extra hulp bij nodig, hoe kan ik dit het beste aansluiten? heb ik hier een raidkaart voor nodig? of kan ik dit anders opzetten? tips ed zijn zeer welkom op dit punt)
het gekozen MOBO heeft 6 SATA aansluitingen, ik heb er meer nodig, hoe kan ik dit het best oplossen?
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
1 x SSD 120GB voor OS
2 x 2TB hdd als backup schijven voor PC's, mac, software, foto's
1 x PCIe wireless netwerk kaart ASUS - om intern media netwerk op te zetten
- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
MOBO dat zoveel hdd's ondersteund of hoe kan ik zoiets het beste indelen? sata kaarten? raid kaarten?
- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen
- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Energie balans? 98 procent van de tijd staat deze hier enkel te wachten op media stream, downloads, server's worden alleen voor war gebruikt, backup. hiernaast heeft deze genoeg power nodig om 2 full hd streams on the fly the kunnen decoden (i5 4440 - CPU=6500PM, PLEX heeft 2000PM per stream nodig)
- Ga je overklokken?
nee
Als jullie nog tips hebben hoor ik die graag.