Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.384 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een AM1-moederbord gaat niet werken met A4/6/8/10-processoren, da's een andere socket. Je kan als CPU kijken naar een Athlon 5350, da's de nieuwe low-end range van AMD, maar die zou voldoende krachtig moeten zijn. Die passen in de AM1-sockets.

Usenet/torrents is intensiever voor je schijven dan voor je CPU.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
Het was inderdaad een scherm-driver probleem.
Ik had de server initieel opgezet met een Celeron G1820, maar heb dan een I3 op de kop kunnen tikken.

Maar deze heeft natuurlijk een andere GPU. Na het installeren van de driver gaat de package nu heel mooi in C6.

Nu kom ik echter zo lage waardes uit dat ik een beetje begin te twijfelen aan de meetmethode.
De volcraft energy check 3000 stond nochtans bekend als een betrouwbaar metertje dacht ik ?

Indien ik de PC 10 minuten 'unattended' laat zakt het verbruik naar 1.2Watt. Hij gaat echt niet in hibernate. Hij is beschikbaar via netwerk, en 1 beweging van de muis, toont de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
1.2W zou inderdaad een record zijn :)
Met een PicoPSU zou het laagste wat je zonder hardware mods zou moeten kunnen halen iets van 8-10W moeten zijn.

Bron: mux' blog
Let op dat in de meeste grafieken er over DC gepraat word, en de verliezen van de voeding dus niet meegerekend worden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
xmen schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:04:
Het was inderdaad een scherm-driver probleem.
Ik had de server initieel opgezet met een Celeron G1820, maar heb dan een I3 op de kop kunnen tikken.

Maar deze heeft natuurlijk een andere GPU. Na het installeren van de driver gaat de package nu heel mooi in C6.

Nu kom ik echter zo lage waardes uit dat ik een beetje begin te twijfelen aan de meetmethode.
De volcraft energy check 3000 stond nochtans bekend als een betrouwbaar metertje dacht ik ?

Indien ik de PC 10 minuten 'unattended' laat zakt het verbruik naar 1.2Watt. Hij gaat echt niet in hibernate. Hij is beschikbaar via netwerk, en 1 beweging van de muis, toont de desktop.
Dat is wel heel weinig, hoe is je verbruik als je er wel wat mee doet? (Meer om even te kijken naar je energiemeter). Bij 1.2 Watt zit je volgens mij ook wel in het gebied waarin de meetfouten niet meer gering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Hallo,

Ik heb momenteel een lawaarige 1u server met redelijke specs(2x cpu, 24 GB ECC werkgeheugen enz). Maar ik wil dat ding opbergen en vervangen voor stille en zuinige server.

Ik wil er minimaal 32 GB aan werkgeheugen op vanwege dat ik virtueel wel eens wat test en dan heeft onderliggende systeem er geen last van en raid 1 moet mogelijk zijn voor zowel OS als storage. Nou zit ik naar Atom boardje te kijken en wel deze: pricewatch: ASRock C2550D4I.

Is dat wel een goed boardje?

Ik wil graag hem ook in klein kastje bouwen waar ook nog 6/7 HD's ingaan, welke zouden jullie adviseren?

De server word voornamelijk voor netwerk en zwervende profielen, DC gebruikt. Tevens wil ik dan wel is een filmpje streamen en virtueel met linux testen. Wat voor voeding adviseren jullie?

Al vast bedankt voor jullie reactie's.

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 10:27
Ik heb de C2750 en die bevalt prima. Ik heb 'm nog niet aan een verbruiksvereniging gehangen, trouwens. Qua streamen moet het willen, hoewel de mijne het wel aardig druk heeft als hij 1080p moet omzetten naar iets wat m'n iPhone snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Heb je ook RAID er op, want dat is iets wat ik absoluut wil hebben er op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 10:27
Ik draai Ubuntu met ZFSonLinux, maar op de mijne zit wel mogelijkheid tot raid geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Ik wil eigenlijk windows gebruiken en zfs word daar niet op ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcos600
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-12-2014
Asrock heeft een nieuw micro-ATX bord dat met 4 -de en 5 - de generaties core cpu's overweg kan . Heeft RAID onboard. de C226M WS .
http://www.asrockrack.com...tail.asp?Model=C226M%20WS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:10

BoGu5

hmmmz

marcos600 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:31:
Asrock heeft een nieuw micro-ATX bord dat met 4 -de en 5 - de generaties core cpu's overweg kan . Heeft RAID onboard. de C226M WS .
http://www.asrockrack.com...tail.asp?Model=C226M%20WS
Is dat geen Xeon chipset/board?

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, op de site staat wel dat i5's en i7's ook sporadisch werken, maar dat is officieel niet supported volgens mij. Die chipsets willen eigenlijk altijd ECC, en i5's en i7's doen geen ECC, dus geen idee hoe ze dat opgelost hebben.

@SRich, ga je Linux onder Windows virtualiseren? Ga je dan Hyper-V gebruiken of iets als VMware Workstation of VirtualBox?

RAID via je moederbord is... tja... ruk... gewoon prut... Liever een goede backup dan FakeRAID...
Als je het echt wil, koop dan een fatsoenlijke RAID controller...

Bedenk ook, als je minimaal 32GB wil, en je neemt die Avoton, dan is dat ook gelijk de max... Er staat wel dat het ding 64GB aan kan, maar 16GB UDIMM's zie ik nog niet beschikbaar, en ik verwacht ze ook niet echt (DDR4 komt er al aan...). Je kan dus niet meer upgraden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om het verbruik van mijn Debian 7 server naar beneden te tweaken door de processor in een diepe C-state te laten gaan wanneer hij idle is. Het probleem is dat de server niet verder gaat dan C2 en de overige C states ook niet zichtbaar zijn met behulp van powerTOP. Ik maak gebruik van cpufrequtils met het profiel ondemand om de frequentie van de cores te regelen.

Mijn configuratie bestaat uit:

Intel Celeron 1820
Asrock B85M PRO4
4Gb geheugen
2 x WD Green Caviar 3 TB

In het BIOS C-state configuratie van auto afgehaald en op C7 gezet, zoals in dit topic werd aangeraden. Verder heb ik gegoogled maar geen verdere bruikbare tips gevonden.

Mijn vraag is, heeft iemand hier enige ervaring met Debian of een andere distributie waarbij het wel is gelukt om de processor in C6/C7 te krijgen?

Alvast bedankt, alle tips zijn welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er werd mij destijds aangeraden te upgraden naar Jessie (Testing). Dat heeft qua verbruik geen verschil opgeleverd maar de CPU gaat in ieder geval netjes in PC6 (Ivy Bridge heeft geen PC7 vziw).

Ik weet niet of de 3.2-kernel PC7 ondersteunt.

[ Voor 0% gewijzigd door Borromini op 26-08-2014 17:52 . Reden: Gecorrigeerd - PC6 ipv C6 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Desktop CPU's doen toch sowieso geen C7? Alleen mobile Haswell's deden dat volgens mij?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
C7 is beschikbaar op i3's en hoger op desktop. Het is niet altijd beschikbaar vanuit het BIOS omdat er sinds de lancering van deze feature een hoop PSUs en mobo's waren die het niet ondersteunden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat zou dan betekenen dat i3's zuiniger kunnen zijn dan Celeron's mits gekoppeld aan een goed moederbord? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het verschil tussen C6 en C7 is moeilijk meetbaar op een desktop, onder andere omdat alles behalve Windows 8.1 op desktops teveel interrupts genereert om uberhaupt C7 entry te doen. Linux doet het misschien beter, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit met C7 geëxperimenteerd op intel_pstate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
http://www.legitreviews.c...i7-4770k-haswell-cpu_2217

Als ik dit zo lees, is het verschil 3.1W (toch ruim 10%).

Nou zeg ik niet dat dit een goede review is, maar het getal is wel aardig :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Da's het verschil tussen C3 en C6-C7, niet het verschil tussen C6 en C7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goed gespot! Ik slaap blijkbaar! :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Bedankt voor jullie reacties!

Ik probeer het in C6 te krijgen, maar nog geen succes. Ik heb Turbostat geinstalleerd en die laat zien dat een core +/- 99% van de tijd in %C6 staat, maar 0% van de tijd in %PC6.
Wat is het verschil tussen de twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is eigenlijk het verschil tussen CC6 en PC6, maar CC6 wordt vaak afgekort naar C6. Het zijn allebei C-states, oftewel sleep states van (delen van) de processor. CC staat voor Core C-state en PC staat voor Package C-state.

Core C-states zijn sleep states van de processorkernen. C0 betekent actief en C1 t/m C99999... betekent een steeds 'diepere' slaapstand. In C1 wordt alleen de processor ge'halt' maar blijft het kloksignaal nog lopen en blijft alle data in de caches zitten. In C3 wordt het kloksignaal naar de processorkern weggenomen en worden sommige delen van de caches (L1 en L2) weggegooid en gaat ook het cache slapen. In C6 zijn alle caches en alle functionele delen van de rekenkernen helemaal uit en afgeschakeld.

Als alle cores in een bepaalde sleep state zitten en ook andere delen van de processor niets hoeven te doen (bijvoorbeeld de IGP en geheugencontroller) kan ook dat in een slaapstand worden gezet. Als alles op de chip in slaapstand staat noemen we dat een package C-state, en ook hierin zijn verschillende gradaties, van PC1 t/m PC999.... etc.

Hoe dieper je gaat slapen, des te minder verbruikt de chip, maar des te langer duurt het om uit z'n slaap te komen. En ook: het verschil tussen C0 en C3 is gigantisch in verbruik, het verschil tussen C3 en C6 is weer wat minder en het verschil tussen C6 en C7 is al bijna nihil. Als er in de toekomst C8 of C9 bij komt zullen de extra besparingen wederom veel kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5

BoGu5

hmmmz

Ik weet niet of bij debian een upgrade naar jessie perse nodig is. Het is wel handig om de kernel te upgraden naar een versie uit jessie middels wheezy-backports.
code:
1
apt-get -t wheezy-backports install linux-image-3.14-0.bpo.2-amd64

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Bedankt Mux voor je zeer heldere en uitgebreide uitleg! :)
Had het verschil tussen C en PC toevallig net gevonden, maar je verduidelijkt het nog even goed.

Heb jij (Of iemand anders :+ ) ervaring om dit in een Linux distro voor elkaar te krijgen? Gebruik jij speciale tools hiervoor, of zou dit gewoon out-of-the-box moeten werken? Op de een of andere manier kan ik er geen goede info over vinden, waarschijnlijk gebruik ik niet de juiste zoektermen..

Het BIOS heb ik zojuist nog gecontroleerd maar hier staan alle C-state opties aan en niet op auto. BIOS update gedaan maar veranderd niks. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5

BoGu5

hmmmz

En even schaamteloos linken naar mux' blog :) : mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014
Wat je zoekt staat in de epiloog; een aantal tips voor linux. Zelf zou ik ook graag een aantal tips/tricks zien voor linux/bsd specifiek. Ik neem aan dat een aantal mensen uit dit topic toch een *nix variant gebruiken voor hun zuinige server.

[ Voor 11% gewijzigd door BoGu5 op 26-08-2014 17:09 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Ik zal morgen een upgrade naar Jessie proberen, kijken of dat iets veranderd. In ieder geval bedankt voor je tips BoGu5! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

Ik kan me hier ook melden..

Ik heb een Celeron G1610 van een medetweaker overgenomen, heb een nieuw Asrock B75 Pro3-M board gekocht, en wil daarmee ook een zuinige server maken.
Er komt verder 4 GB RAM in, en 1 of 2 disks.
Nu heb ik thuis nog wel een paar efficiënte / zuinige voedingen liggen, maar de mogelijkheid voor een PicoPSU of andere DC-DC convertor wil ik ook overwegen.

Een PicoPSU heeft zo te zien 1x 24 Pins ATX stekker, 1x Molex en 1x S-ATA power.
Hoe gaat zo'n ding om met 2 disks via een splitter aan de molex? En belangrijker nog: kan ik via die molex en een adapter ook de 4/8 pins extra ATX stroom connector aansluiten? Ga er eigenlijk vanuit dat die laatste wel gebruikt moet worden.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
@firedrunk

Wat adviseer jij dan?. Hij moet still en zuinig wezen, ook wil ik er zeker een raid in hebben dat foto's en belangrijke bestanden en OS ;) blijven draaien na sterven van 1 HD.

Ja ik wil windows als OS en met vm af en toe is wat virtueel draaien om dingtjes te testen en te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
DaRoot schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:20:
Ik kan me hier ook melden..

Ik heb een Celeron G1610 van een medetweaker overgenomen, heb een nieuw Asrock B75 Pro3-M board gekocht, en wil daarmee ook een zuinige server maken.
Er komt verder 4 GB RAM in, en 1 of 2 disks.
Nu heb ik thuis nog wel een paar efficiënte / zuinige voedingen liggen, maar de mogelijkheid voor een PicoPSU of andere DC-DC convertor wil ik ook overwegen.

Een PicoPSU heeft zo te zien 1x 24 Pins ATX stekker, 1x Molex en 1x S-ATA power.
Hoe gaat zo'n ding om met 2 disks via een splitter aan de molex? En belangrijker nog: kan ik via die molex en een adapter ook de 4/8 pins extra ATX stroom connector aansluiten? Ga er eigenlijk vanuit dat die laatste wel gebruikt moet worden.
Ik heb exact dezelfde config als backup server en ik ging deze vanavond eens doormeten met de verschillende Pico PSU's die ik heb liggen.

De SSD die gebruikt wordt voor het OS heb ik aan de Sata-power van de pico PSU gehangen.
Voor de andere disks heb ik een eigen SATA power cable gemaakt.
Daarvoor maak je gebruik van een Molex Connector (heb ik van een oude fan gehaald), 18 AWG (=1 mm²) draad en Sata connectors (zoals deze : http://www.ebay.co.uk/itm...rs_RL&hash=item4d1a0ab944 - eerste voorbeeld genomen, maar bijv per 10 zijn ze al een pak goedkoper). Deze kabel heb ik dan aan de molex connecter van de pico-psu gehangen.

De connectors kan je dan ook op de goede afstand plaatsen zodat er heel wat minder overtollig kabel door het systeempje loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door xmen op 27-08-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

xmen schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:17:
[...]

Ik heb exact dezelfde config als backup server en ik ging deze vanavond eens doormeten met de verschillende Pico PSU's die ik heb liggen.

De SSD die gebruikt wordt voor het OS heb ik aan de Sata-power van de pico PSU gehangen.
Voor de andere disks heb ik een eigen SATA power cable gemaakt.
Daarvoor maak je gebruik van een Molex Connector (heb ik van een oude fan gehaald), 18 AWG (=1 mm²) draad en Sata connectors (zoals deze : http://www.ebay.co.uk/itm...rs_RL&hash=item4d1a0ab944 - eerste voorbeeld genomen, maar bijv per 10 zijn ze al een pak goedkoper). Deze kabel heb ik dan aan de molex connecter van de pico-psu gehangen.

De connectors kan je dan ook op de goede afstand plaatsen zodat er heel wat minder overtollig kabel door het systeempje loopt.
En de extra 4- of 8-pins connector op je moederbord dan?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
DaRoot schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:56:
[...]

En de extra 4- of 8-pins connector op je moederbord dan?
Die zitten ook op mijn pico-psu's. (zie : http://www.mini-box.com/picoPSU-90)

Als ik nu de site van mini-box bekijk zit die inderdaad niet op de 80Watt. Daar heb je een speciale connector voor nodig : (http://www.mini-box.com/4-Pin-P4-Mini-Power-Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SRich schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:25:
@firedrunk

Wat adviseer jij dan?. Hij moet still en zuinig wezen, ook wil ik er zeker een raid in hebben dat foto's en belangrijke bestanden en OS ;) blijven draaien na sterven van 1 HD.

Ja ik wil windows als OS en met vm af en toe is wat virtueel draaien om dingtjes te testen en te leren :)
Als het testen echt af en toe is, kan ik je VirtualBox aanraden, werkt prima, en is lekker simpel.
Als je een beetje degelijke RAID wil hebben, moet je een losse controller kopen. Een HP P400/P410/P420 tweedehands ofzo. Je kan ook in V&A kijken, er zijn heel wat goede merken te vinden (HP, Dell, Adaptec, Areca).

Eigenlijk moet je dan wel schijven komen met TLER (Time Limited Error Recovery) zodat je RAID array niet zomaar stuk gaat als een schijf een keer bokt.

Ik zou veel liever zien dat je iets als Acronis gebruikt om gewoon elke nacht een image te trekken van je disk naar een tweede disk. Mocht je Systeem sterven, kwestie van even van de andere schijf booten en klaar...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Ik heb hier jaren met een RAID systeem gedraaid, maar hier toch vanaf gestapt.

De redenen :
- extra verbruik (extra schijven, controller zelf)
- Raid != backup en dus naast die raid heb je toch nog een backup nodig.
- Telkens een heel gedoe om te rebuilden als je je volume wil uitbreiden, een disk er uit gaat, ....
- je hangt vast aan een vendor (of het is traag in geval van software raid).

Mijn setup is nu :
- 1 server die 24/7 aanstaat zonder raid
- 1 backup server (alhoewel ik nog twijfel tussen sync en backup (het verschil is file history))
- van de echt belangrijke data off-site backup (naar schoonbroer en vice-versa).

Is goedkoper in hardware en verbruik.

In het geval er een disk uitgaat kan ik :
- in het geval ik voor sync kies, gewoon de backup server aanzetten en kan ik verder.
- in het geval ik voor backup kies, de backup effe terug zetten op een nieuwe disk
Wat voor prive gebruik, voor mij best haalbaar is

Daarnaast heb ik voor beide servers ook nog gekozen voor Storage spaces/pools zodat ik deze makkelijk kan uitbreiden. (Storage spaces van microsoft is het niet geworden daar deze nogal buggy uit mijn tests kwamen)

Tip : moest je toch een echt een hardware Raid willen, mijn Areca 1220 staat nu te koop.

[ Voor 26% gewijzigd door xmen op 27-08-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
@firedrunk en hierboven

Ik backup ook regelmatig maar ik te vaak last van stervende schijven gehad. Daarom wil ik gewoon raid 1 voor OS en raid 1 voor 2 TB aan belangrijke data. Ik gebruik dan nog 2 losse schijven voor films en test werk

Ik had gedacht omdat buiten de dc,dns en email de server toch weinig staat te doen aan een atom boardje zodat stroom verbruik lekker laag is. Maar als jullie iets beters weten hoor ik het graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Zojuist de wheezy-backports update uitgevoerd en nu gaat m'n server keurig in C6 volgens powerTOP! :+ M'n idle verbuik is hierdoor met ongeveer 2 a 3 watt gedaald. Van 16/17 watt naar een lage 14 watt volgens mijn Voltcraft energy logger 4000.

Bedankt voor alle tips en het meedenken! _/-\o_

[EDIT]
Zojuist gecontroleerd met turbostat of de package state ook naar C6 gaat, dit blijkt echter niet zo want blijft hangen in C2. In het blog van Mux onder epiloog wordt het volgende genoemd onder de vijf opgesomde punten: "Sommige kernels worden gecompileerd met de verkeerde idle time governor (idle=poll in plaats van idle=mwait)". Met powerTOP zie ik inderdaad dat pollen wordt gebruikt. Hoe wijzig ik dit naar mwait? Volgens mij ergens in grub, maar hoe? :?
[EDIT]

[ Voor 43% gewijzigd door 3wielerdealer op 27-08-2014 22:49 ]

• Cyleo
SRich schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:45:
@firedrunk en hierboven

Ik backup ook regelmatig maar ik te vaak last van stervende schijven gehad. Daarom wil ik gewoon raid 1 voor OS en raid 1 voor 2 TB aan belangrijke data. Ik gebruik dan nog 2 losse schijven voor films en test werk

Ik had gedacht omdat buiten de dc,dns en email de server toch weinig staat te doen aan een atom boardje zodat stroom verbruik lekker laag is. Maar als jullie iets beters weten hoor ik het graag van jullie
Kan dit gewoon? Ik heb echt 0 verstand van het hele RAID gebeuren, en twijfel er aan of ik het wil maar een combinatie van RAID voor mijn belangrijke data en wat losse schijven in 1 pc klinkt als iets wat ik in mijn situatie goed kan gebruiken.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

3wielerdealer schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:05:

Met powerTOP zie ik inderdaad dat pollen wordt gebruikt. Hoe wijzig ik dit naar mwait? Volgens mij ergens in grub, maar hoe?
Since Linux 3.0 there has been a boot-time warning when "idle=mwait" was invoked saying it would be removed in 2012.
In Linux-3.9 kernel werd "mwait_idle()" en "idle=mwait" verwijderd. Dit leverde echter met sommige processoren problemen op, toen werd "mwait_idle()" gepatcht maar de boot-time "idle=mwait" parameter niet: http://www.serverphorums.com/read.php?12,854663

Alternatief voor idle=mwait:
"idle=halt" - Should work as well as "mwait", but test to be sure that this is the case with your hardware. — http://stackoverflow.com/...x-kernels#answer-12117294
Grub aanpassen is doorgaans zoiets als
sudo nano /etc/default/grub
edit line
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="..."
en vervolgens
sudo update-grub
http://askubuntu.com/ques...ot-parameter#answer-19487

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 15:17
Zojuist besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 61,90€ 61,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,90

Als vervangende server thuis. Huidige i5 opstelling trekt zo'n 50W en dat vond ik wat veel.
Benieuwd wat deze setup laat zien. In de setup zal ook een 4TB disk en 4GB DDR3-1600 RAM komen, OS Win 7 Ultimate.

• SRich
Cyleo schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:42:
[...]

Kan dit gewoon? Ik heb echt 0 verstand van het hele RAID gebeuren, en twijfel er aan of ik het wil maar een combinatie van RAID voor mijn belangrijke data en wat losse schijven in 1 pc klinkt als iets wat ik in mijn situatie goed kan gebruiken.
Ja het kan, maar je moet er wel de ondersteuning voor hebben.

@firedrunk en rest

Wat adviseren jullie mij ?

[ Voor 5% gewijzigd door SRich op 28-08-2014 16:29 ]

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:32

PuijkeN

euhm ?

Ik zou dit systeem bouwen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,50€ 29,50
1MSI H81M-E33€ 35,50€ 35,50
5WD Green WD30EZRX€ 91,96€ 459,80
1Antec Sonata Sonata III 500€ 119,61€ 119,61
1Crucial CT102464BA1339€ 51,95€ 51,95
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 130,21€ 130,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 826,57

De IBM, de Antec en 3 WD Green's heb ik reeds liggen. Vandaar de keuze voor een cheapo moederbordje met wat minder SATA aansluitingen omdat ik ze toch niet nodig zal hebben.

Server moet dienen als NAS en Plex server (transcoding is niet nodig). Ook zal hij gebruikt worden als downloadbak (JDownloader). Hoelang het duurt voor RAR files uit te pakken maakt mij weinig uit aangezien ik er nooit op zal wachten, indien dringend gebruik ik mijn gewone desktop.

De voeding is 500 watt, is het erg dat dit wat overkill is of kost dit toch wat extra stroomverbruik? Verder vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met downspin van de harde schijven via de IBM. Kon het niet zo onmiddellijk vinden. Als de server 24/7 draait lijk me dit wel interessant.

Besturingssysteem ben ik nog niet over uit (ZFS Guru, ZFS on Ubuntu, ..), graag ZFS maar weinig ervaring mee dus dat bekijk ik nog even. In ieder geval liefst een next-gen filesystem aangezien mijn Green schijven lastig zouden kunnen doen in een normale RAID opstelling (geen TLER) en ik graag een veiligheid in wil bouwen dat één schijf kan uitvallen zonder dataloss.

Verder weet ik nog niet of de installatie zou doen op een SSD of extra harde schijf aangesloten op het moederbord. Ik heb nog een 500GB 2.5" schijf liggen, zou mooi zijn om daar het OS op te draaien en eventueel een stuk van de schijf te gebruiken om te downloaden.

In het geval ik virtueel zou willen draaien volstaat de Celeron dan? Geen VT-d? Of ben ik dan genoodzaakt een i3 of i5 te nemen?

Nog tips of opmerkingen, laat maar weten :)

PVOutput

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:04
Ik ben opzoek naar een mooie vervanger voor mijn Asus P8H77-I, Pentium G630

Het verbruik moet omlaag kunnen :)

Eisen:
mini-itx
minimaal 4 sata poorten
OS=ubuntu 14.04

Volgens de bbg van mux
mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014
zou de ASRock B85M-ITX een goede optie zijn, behalve dat deze niet lekker werkt onder linux. Is dit inmiddels al opgelost?

Ik kan ook wachten op dit bordje
pricewatch: Gigabyte GA-H97N
Maar hoe zuinig is de h97 chipset?

• cj1
  • Niet online

cj1

Wie heeft er nog suggesties hoe een ASRock H81 Pro BTC P1.80+ Celeron G1820 + OCZ Vertex 60GB SSD (een oudje) + Ubuntu 14.04 + kernel 3.13 + PowerTop --auto-tune (v2.5) in Package C6 state (pc6) te krijgen is?

Wat heb ik tot nu toe al geprobeerd: |:(
  • Firmware: geflashed van P1.50 naar P1.80
  • Firmware: defaults geladen met F9
  • Firmware: CPU Integrated VR Efficiency Mode op Enabled gezet
  • Firmware: SATA Agressive Link Power Management (ALPM) op Enabled gezet
  • Firmware: Package C State Support: op Auto
  • Firmware: Package C State Support: op C6
  • Firmware: Package C State Support: op C7
  • Kernel: boot parameter: OS=Linux
  • Kernel: boot parameter: intel_pstate=enable
  • Kernel: boot parameter: pcie_aspm=force
  • Kernel: 3.16 mainline 25.07.2014
  • Alle PCI express kaarten verwijderd
  • PS/2 toetsenbord en muis losgekoppeld
  • Firmware: Intel virtualization support naar Disabled
  • Firmware: Serial Port 1 + 2 + Parallel port naar Disabled
  • Firmware: Onbaord HD audio en HDMI HD audio naar Disabled
  • Ubuntu gestart vanaf Live USB zonder SATA aangesloten
  • Idem maar zonder de netwerkkabel aangesloten
  • Idem en dan de VGA monitor (geen HDMI in gebruik hier) losgekoppeld
  • Vanaf SATA gestart en dan geen enkel USB apparaat aangesloten (nu zie je
Powertop Idle stats:
          Package   |             Core    |            CPU 0
                    |                     | C0 active   0.0%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1E-HSW     0.0%    0.1 ms
C2 (pc2)    0.1%    |                     |
C3 (pc3)   99.7%    | C3 (cc3)    1.0%    | C3-HSW      1.0%   34.0 ms
C6 (pc6)    0.0%    | C6 (cc6)   98.8%    | C6-HSW     98.8%  240.4 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)    0.0%    |

|             Core    |            CPU 1
                    |                     | C0 active   0.0%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1E-HSW     0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3-HSW      0.0%    0.4 ms
                    | C6 (cc6)   99.9%    | C6-HSW     99.9%  192.2 ms
                    | C7 (cc7)    0.0%    |

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |

Powertop Device stats:
              Usage     Device name
              0.1%        DRAM
              0.1%        CPU misc
              0.1%        CPU core
            100.0%        Display backlight
              0.0 ops/s   GPU core
              0.0 ops/s   GPU misc
            100.0%        PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation C220 Series Chipset Family H81 Express LPC Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor Integrated Graphics Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family 6-port SATA Controller 1 [AHCI mode]
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family MEI Controller #1
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #1
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #6
              0.3 pkts/s  Network interface: p5p1 (r8169)
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation 4th Gen Core Processor DRAM Controller
              0.0%        USB device: xHCI Host Controller
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family USB EHCI #2
              0.0%        USB device: EHCI Host Controller
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family USB EHCI #1
              0.0%        USB device: EHCI Host Controller
              0.0%        USB device: usb-device-8087-8000
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family SMBus Controller
              0.0%        USB device: usb-device-8087-8008
              0.0%        USB device: xHCI Host Controller
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family USB xHCI
              0.0%        USB device: Apple Extended USB Keyboard (Mitsumi Electric)
              0.0%        USB device: Hub in Apple Extended USB Keyboard (Mitsumi Electric)

Powertop overview:
Summary: 8.6 wakeups/second,  0.0 GPU ops/seconds, 0.0 VFS ops/sec and 0.1% CPU use

Usage       Events/s    Category       Description
             37.6 us/s       3.7        Timer          tick_sched_timer
             15.5 us/s       1.5        Process        [rcu_sched]
              6.7 us/s       1.0        kWork          pci_pme_list_scan
              0.9 ms/s       0.4        Process        powertop
              1.7 us/s       0.5        kWork          mei_timer
              8.6 us/s       0.4        Interrupt      [3] net_rx(softirq)
             32.7 us/s      0.21        Process        /usr/sbin/dropbear -d /etc/dropbear/dropbear_dss_host_key -r /etc/dropbear/dropbear_r
              3.0 us/s      0.21        kWork          flush_to_ldisc
             64.3 us/s      0.15        Process        /usr/sbin/irqbalance
              2.7 us/s      0.15        Timer          hrtimer_wakeup
              1.2 us/s      0.15        Process        [ksoftirqd/0]
              2.5 us/s      0.10        Process        [khugepaged]
              0.2 us/s      0.05        kWork          neigh_periodic_work
             33.3 us/s      0.00        Interrupt      [1] timer(softirq)
             29.1 us/s      0.00        Interrupt      [7] sched(softirq)
             20.2 us/s      0.00        Timer          delayed_work_timer_fn
             19.0 us/s      0.00        Process        [rcuos/1]
             18.7 us/s      0.00        Timer          intel_pstate_timer_func
             16.9 us/s      0.00        Process        [kworker/0:1]
             12.7 us/s      0.00        Process        [kworker/1:1]
              7.5 us/s      0.00        kWork          vmstat_update
              6.7 us/s      0.00        Process        [rcuos/0]
              5.8 us/s      0.00        Timer          clocksource_watchdog
              5.5 us/s      0.00        Timer          process_timeout
              2.4 us/s      0.00        Timer          ipmi_timeout
              2.3 us/s      0.00        Interrupt      [43] p5p1
              2.0 us/s      0.00        Interrupt      [9] RCU(softirq)
              0.8 us/s      0.00        Timer          tcp_write_timer
              0.4 us/s      0.00        Timer          dev_watchdog
              0.3 us/s      0.00        Interrupt      [2] net tx(softirq)
              0.2 us/s      0.00        Timer          tcp_delack_timer
              0.1 us/s      0.00        Timer          neigh_timer_handler

# dmesg | grep ASPM
[    0.000000] PCIe ASPM is forcibly enabled
[    0.085445] ACPI FADT declares the system doesn't support PCIe ASPM, so disable it
[    0.118437] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS supports [ExtendedConfig ASPM ClockPM Segments MSI]
[    0.126992] acpi PNP0A08:00: Disabling ASPM (FADT indicates it is unsupported)
# dmesg | grep PNP0A08:00:
[    0.118437] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS supports [ExtendedConfig ASPM ClockPM Segments MSI]
[    0.118604] acpi PNP0A08:00: _OSC: platform does not support [PCIeHotplug PME]
[    0.118717] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS now controls [AER PCIeCapability]
[    0.126992] acpi PNP0A08:00: Disabling ASPM (FADT indicates it is unsupported)

Handmatig ASPM inschakelen lukt voor de Realtek ethernet controller:
# lspci -vvvv -s 03:00 | grep -i aspm
		LnkCap:	Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us
		LnkCtl:	ASPM Disabled; RCB 64 bytes Disabled- CommClk+
# setpci -s 03:00.0 0x80.B=0x43
# lspci -vvvv -s 03:00 | grep -i aspm
		LnkCap:	Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us
		LnkCtl:	ASPM L0s L1 Enabled; RCB 64 bytes Disabled- CommClk+

Maar niet voor die "00:1c.5 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #6 [8086:8c1a] (rev d5)":
# lspci -vvvv -s 00:1c.05 | grep -i aspm
		LnkCap:	Port #6, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <512ns, L1 <16us
# setpci -s 00:1c.05 0x80.B=0x43
# lspci -vvvv -s 00:1c.05 | grep -i aspm
		LnkCap:	Port #6, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <512ns, L1 <16us

:?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 00:17
cj1 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:36:
Wie heeft er nog suggesties hoe een ASRock H81 Pro BTC P1.80+ Celeron G1820 + OCZ Vertex 60GB SSD (een oudje) + Ubuntu 14.04 + kernel 3.13 + PowerTop --auto-tune (v2.5) in Package C6 state (pc6) te krijgen is?
In mijn geval, wel een ander Asrock mobo, was t de schijf die problemen gaf. Beter gezegd een 2e HD die wanneer aangesloten het systeem uit PC6 hield, wat ik ook deed. Misschien kan je een test install doen met een vrij recente schijf?

• cj1
  • Niet online

cj1

Welke SSD schijf zal ik proberen om die Asrock H81 Pro BTC in package C6 (pc6) staat te krijgen?

1. Samsung 840 Pro
2. Sandisk X110
3. Plextor PX-64M5M

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

Ik heb op mijn zuinige servertje een python scriptje draaien, dat elke 30 seconden mijn slimme energiemeter de P1 poort uitleest en de waarden in een MySQL db wegschrijft.
Nu heb ik één WD20EARS (2TB Western Digital Green) met ongeveer 500 GB aan data, die doordat mijn energiemeter-script draait, nooit stilstaat.

Is het de moeite om een mSATA schijfje te prikken op mijn moederbordje, daar Windows 8.1 heen te verhuizen en de MySQL database op te zetten, en dus de EARS schijf wél tot rust te laten komen?

Een mSATA is sneller, maar dat boeit niet, mijn data heb ik liefst gewoon altijd beschikbaar, maar feitelijk spreek ik de data misschien 5% van de tijd echt aan, en als, dan enige tijd aan-eengesloten (serviio servertje voor mijn muziek, foto's/filmpjes). Crashplan zorgt voor de externe backup, en is ook voor anderen beschikbaar als host: dat is ook de reden dat de server hoe dan ook 24/24 aan staat.

Maar: een mSATA schijf is niet gratis,... de 3 Watt die de EARS ongeveer zal trekken, kost me nu misschien een euro of 7 ( 3 Watt * 8760 uur = 26280 Wh = 26 kWh = 10 euro p/j? )

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:35:
Ik heb op mijn zuinige servertje een python scriptje draaien, dat elke 30 seconden mijn slimme energiemeter de P1 poort uitleest en de waarden in een MySQL db wegschrijft.
Nu heb ik één WD20EARS (2TB Western Digital Green) met ongeveer 500 GB aan data, die doordat mijn energiemeter-script draait, nooit stilstaat.

Is het de moeite om een mSATA schijfje te prikken op mijn moederbordje, daar Windows 8.1 heen te verhuizen en de MySQL database op te zetten, en dus de EARS schijf wél tot rust te laten komen?
Wellicht heb je een eigen domein ergens gehost? De meeste php-hosters bieden ook een mysql database aan die je van buitenaf kan benaderen. Op die manier schrijf je gewoon je data weg naar de server van je host (wel even de backup regelen natuurlijk).

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42
JayPe schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:35:
Heb je het script zelf geschreven? Anders zou ik hem in het geheugen data laten verzamelen van bijvoorbeeld een dag, en dat wegschrijven. Of je schrijft het iedere keer weg op een USB schijf en na een dag, week of whatever, loopt er een job die alle data van de stick haalt en in de db zet? Of verplaats de db naar een USB stick?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sharkzor schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 17:21:
Ik ben opzoek naar een mooie vervanger voor mijn Asus P8H77-I, Pentium G630

Het verbruik moet omlaag kunnen :)

Eisen:
mini-itx
minimaal 4 sata poorten
OS=ubuntu 14.04

Volgens de bbg van mux
mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014
zou de ASRock B85M-ITX een goede optie zijn, behalve dat deze niet lekker werkt onder linux. Is dit inmiddels al opgelost?
Niet kopen als je WoL wil hebben, is uit de LAN-driver gesloopt in Linux...

• cj1
  • Niet online

cj1

Met Windows 8.1 Pro op een Plextor PX-64M5M SSD en alle door ASRock geadviseerde drivers in minimaal dezelfde versie of hoger voor het H81 Pro BTC moederbord geeft als resultaat dat de core niet verder dan state C3 komt (cc3). Met andere woorden dat de core C6 (cc6) nooit actief wordt (zelfs niet met 0 USB apparaten en monitor uit) volgens RealTemp T|I en ThrottleStop 6.00. En dat ondanks dat met ASRock's A-Tuning de "Operation Mode" is ingesteld op "Power Saving". Ubuntu doet het dus nog efficienter dan Windows.

Voor Linux moet ik natuurlijk geen tikfouten maken en heel precies de hoe schakel ik ASPM in handleiding lezen. Dit commando schakel namelijk ASPM wel handmatig in voor de "PCI bridge: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #6 (rev d5)":

# lspci -vvvv -s 00:1c.05 | grep ASPM
# setpci -s 00:1c.05 0x50.B=0x43
# lspci -vvvv -s 00:1c.05 | grep ASPM
		LnkCtl:	ASPM L0s L1 Enabled; RCB 64 bytes Disabled- CommClk+

Uiteindelijk blijft Package C6 (pc6) helaas nog steeds op 0.0% staan.

Blijkt met
lspci -vvvv | grep ASPM
dat er nog een paar PCIe apparaten meer op "LnkCtl: ASPM Disabled;" staan.

Heeft er iemand nog een idee wat het juiste commando is om ASPM in te schakelen op de PCI Express x16 Controller?
# lspci -s 00:01.0 -nn -xxx
00:01.0 PCI bridge [0604]: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller [8086:0c01] (rev 06)
00: 86 80 01 0c 07 04 10 00 06 00 04 06 10 00 81 00
10: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 01 01 00 f0 00 00 00
20: f0 ff 00 00 f1 ff 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00
30: 00 00 00 00 88 00 00 00 00 00 00 00 0b 01 10 00
40: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
50: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
60: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
70: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0a
80: 01 90 03 c8 08 00 00 00 0d 80 00 00 49 18 01 0c
90: 05 a0 01 00 0c 30 e0 fe 61 41 00 00 00 00 00 00
a0: 10 00 42 01 00 80 00 00 00 00 00 00 02 cd 61 02
b0: 00 00 01 10 80 25 0c 00 00 00 00 00 00 00 00 00
c0: 00 00 00 00 80 0b 08 00 00 64 00 00 06 00 00 00
d0: 42 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
e0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
f0: 00 00 00 00 4e 01 01 42 00 00 00 00 00 00 10 00

Met hulp van het enable-aspm script blijkt dat het juiste commando voor het aanzetten van ASPM op deze PCI Express x16 Controller is:

# setpci -s 00:01.00 0xB0.B=0x3

Desondanks blijft Package C6 (pc6) ongewijzigd op 0.0% steken. :?

# dbus-daemon --version
D-Bus Message Bus Daemon 1.6.18

[ Voor 72% gewijzigd door cj1 op 29-08-2014 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb een vergelijkbaar probleem zitten debuggen op mijn Biostar B85N, daar ging ik op een gegeven moment zelf bitjes flippen om ASPM aan te krijgen, maar zakte het moederbord keihard in een freeze...

Er is soms een reden dat ASPM niet werkt... En die is simpelweg, de devices ondersteunen het niet goed...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Overigens verbruikt deze ASRock H81 Pro BTC + G1820 + 8GB 1.25V DDR3 + OCZ Vertex 60GB + Supermicro PWS-341P-1H platinum PSU + 100 mbps ethernet + stock ubuntu 14.04 r8169 driver in pc3 en cc6 zo'n 19.2 watt aan het stopcontact. Dit werd gemeten met een "Watts Up? .net" (accuratesse: 1,5% + 3d; met een minimum van 0,5 watt) meter.

Ik ga het nu toch noch maar eens met de nieuwere Realtek drivers proberen. Helaas resulteert package r8168-dkms versie 8.037 (terwijl de nieuwste versie 8.038 is) met kernel 3.13.0-35-generic in een freeze zodra dmesg voor de tweede keer meldt:
r8168: p5p1: link up
. Een intel_pstate Haswell CPU is not entering hardware package idle state-issue met de r8169 kernel module is bekend bij kernel.org.

Vervang je de Celeron G1820 door een G1840 en dan komt ie wel meteen in Package C6 (pc6) met Ubuntu en Powertop 2.5. Incorrect: in dit geval bleek geen enkel r8169/r8168 driver te worden ingeladen. Dus was er geen ethernet link actief. Dat betekent ook dat het juist die r8169 driver is die de issues veroorzaakt. Het stroomverbruik in idle fluctueert nu flink: van 13,9 watt tot en met 23,9 watt en het blijft steeds op en naar aan het pendelen.

[ Voor 69% gewijzigd door cj1 op 01-09-2014 00:55 . Reden: naam van de energiemeter aangepast + accuratesse toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cj1 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:29:
Overigens verbruikt deze ASRock H81 Pro BTC + G1820 + 8GB 1.25V DDR3 + OCZ Vertex 60GB + Supermicro PWS-341-1H platinum PSU + 100 mbps ethernet + stock ubuntu 14.04 r8169 driver in pc3 en cc6 zo'n 19.2 Watt aan het stopcontact. Dit werd gemeten met een Watts Up?/pro/es/.net/uo meter.

Ik ga het nu toch noch maar eens met de nieuwere Realtek drivers proberen. Helaas resulteert package r8168-dkms versie 8.037 (terwijl de nieuwste versie 8.038 is) met kernel 3.13.0-35-generic in een freeze zodra dmesg voor de tweede keer meldt:
r8168: p5p1: link up
. Een intel_pstate Haswell CPU is not entering hardware package idle state-issue met de r8169 kernel module is bekend bij kernel.org.

Vervang je de Celeron G1820 door een G1840 en dan komt ie wel meteen in Package C6 (pc6) met Ubuntu en Powertop 2.5
Ik heb zelf een Asus H81T, maar als ik een monitor aankoppel en dan powertop bekijk komt mijn bordje niet eens in PC3. Zonder de monitor gaat ie wel verder naar PC3.

PC6 kan je op het Asus H81T bordje alleen halen als je de non-free r8168-dkms driver gebruikt. Alleen heb je dan wat last van erratic pings. Op mijn bordje werkt die driver wel goed, ik gebruik daarvoor de driver in de debian sid repositories. Weet niet hoe dat dus met het bordje van jou gaat, maar je hebt ongeveer hetzelfde probleem dat ik ervaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:55:
Weet niet hoe dat dus met het bordje van jou gaat,
De aanhouder wint. Ik weet alleen nog niet hoe ik alleen de utopic versie 8.038 van r8168-dkms kan installeren met apt-get zonder telkens de /etc/apt/sources.list aan te passen. Deze commando's zijn dus niet helemaal compleet:
apt-get install r8168-dkms -t utopic
sudo modprobe -v r8168
update-initramfs -u -k all
reboot

en in mijn geval de handmatige fix voor de 4 pci componenten van het ASRock H81 Pro BTC moederbord waarbij met kernel boot parameter pcie_aspm=force nog steeds de ASPM niet wordt ingeschakeld:
setpci -s 03:00.0 0x80.B=0x43;setpci -s 00:1c.05 0x50.B=0x43;setpci -s 00:1c.0 0x50.B=0x43;setpci -s 00:01.00 0xB0.B=0x3

gaat het mainboard eindelijk in Package State C6 (pc6) 88.1% :P

En erratic pings, ja die verwacht ik niet anders, ik zie namelijk in Powertop CPU's met een latency van tot wel 332.8 ms verschijnen. Het energieverbruik gaat zichtbaar omlaag, pendelend tussen 8.3 7.2 en 19.4 33.3 watt, meestal zo rond de 10 watt.

Terug naar een minimale situatie om PC6 te krijgen op een ASRock H81 Pro BTC bij gebruik van de r8168 driver versie 8.038:
# setpci -s 03:00.0 0x80.B=0x43
# echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy'

Nu wordt het nagaan hoeveel al die andere Powertop suggesties boven op dit minimum, aan invloed op het idle energieverbruik hebben. Dat wordt een duurtest. Na een vergelijkende idle meting van 3600 seconde blijken de twee minimale pc6 instellingen een verbruik van 12,2 wattuur op te leveren, en een tweede meting met alle powertop aanbevelingen in een verbruik van 11,5 wattuur te resulteren. Dat is 6% minder energieverbruik.

[ Voor 25% gewijzigd door cj1 op 01-09-2014 00:52 . Reden: wattuur metingsuitslag: 6% minder energieverbruik bij auto-tune t.o.v. het minimum om überhaupt pc6 te bereiken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Zo, eerste feedback:

ASrock B85M Pro4 + G3420 @3.2GHz idle 33-34W. Dat is al ruim 10W minder dan de vorige i5 3470 op een Q77 bord van Gigabyte.
Kijken of ik het vermogen nog wat verder omlaag kan tweaken. Tips welkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Vrij hoog verbruik, ik neem aan met een Samsung SSD en een 4TB HD maar wat voor voeding?
Met een goede voeding zou je toch wel rond de 20W moeten komen als de HD in sleep is.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Hm, goed punt. Het is de standaardvoeding die in de Antec NSK2400 kast zat. Die is inmiddels ook alweer ... euhm, 8 jaar oud. :o

Idd, SSD + WD Green 4TB plus een externe 1TB, maar die slaat af na 20 minuten inactief. Verder wat systeemfans en een LCD displaytje, maar dat verbruikt niet veel.

Ik lees hier veel dat een voeding het minst zuinig is als <20% van zijn vermogen afgenomen wordt. Er zijn genoeg interessante 80+ voedingen van 300W. Maar in dit geval is een voeding van 100W dus al meer dan genoeg. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

In het ASRock H81 Pro BTC OC Tweaker scherm zijn na navolgende untervolt instellingen gedaan die een stabiele (iedere andere undervolt instelling zorgde voor een freeze binnen 5 minuten) Passmark BurnInTest (belasting 100 i.p.v. 50 voor 3 tests: CPU Maths, CPU SIMD en RAM) opleveren samen met een Celeron G1840 en G.skill LV RAM:

- GT Voltage Mode: Adaptive Mode
- GT Voltage Offset: -0.15V
- DRAM frequency: DDR3-800 (1:3) (=400Mhz)
- Command Tri State: Enabled
- Vcore Voltage Additional Offset: -0.15V
- CPU Cache Voltage Offset: -0.21V
- System Agent Voltage Offset: -0.16V
- CPU Analog IO Voltage Offset: Auto (=0)
- CPU Digital IO Voltage Offset: Auto (=0)
- CPU Integrated VR Efficiency Mode: Enabled
- CPU Input Voltage: -0.15V
- DRAM Voltage: 1.2V
- PCH 1.05V Voltage: 1.1V

Het resultaat is dat bij 100% belasting en een moederbord temperatuur van 35ºC de CPU fan niet boven de 1000 RPM komt en de CPU temperatuur niet boven de 40ºC volgens ASRock's A-Tuning.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 31-08-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Jolke schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:37:
Hm, goed punt. Het is de standaardvoeding die in de Antec NSK2400 kast zat. Die is inmiddels ook alweer ... euhm, 8 jaar oud. :o

Idd, SSD + WD Green 4TB plus een externe 1TB, maar die slaat af na 20 minuten inactief. Verder wat systeemfans en een LCD displaytje, maar dat verbruikt niet veel.

Ik lees hier veel dat een voeding het minst zuinig is als <20% van zijn vermogen afgenomen wordt. Er zijn genoeg interessante 80+ voedingen van 300W. Maar in dit geval is een voeding van 100W dus al meer dan genoeg. Wat raden jullie aan?
Ligt aan de hoeveelheid harde schijfen. Heb je er een aantal, dan kun je beter een goede voeding kopen. Op budget een BeQuit, of een wat duurdere gold (ben het merk daarvan even kwijt, maar staat hier ongetwijfeld ergens). Wil je een maar één HDD, ga dan voor een PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik heb op dit moment maar 1 HDD schijf erin zitten, en 1 extern.
Prijs valt me mee van een PicoPSU. Wel onhandig dat je dan een gat achterin je computer hebt zitten, omdat je een PSU mist. BeQuiet (Bronze) editie is ongeveer even duur als een PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 18:59
Jolke schreef op maandag 01 september 2014 @ 08:37:
Ik heb op dit moment maar 1 HDD schijf erin zitten, en 1 extern.
Prijs valt me mee van een PicoPSU. Wel onhandig dat je dan een gat achterin je computer hebt zitten, omdat je een PSU mist. BeQuiet (Bronze) editie is ongeveer even duur als een PicoPSU.
Met adapter zit je op een hogere prijs. Je kan de iuder voeding laten zitten om gat op te vullen end an niet aansluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom17
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 21:47
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier.
Ben op deze draad terecht gekomen vanwege Mux zijn tip. Overigens verdomd goeie info, wat hij schrijft!

We zijn thuis helemaal weg van MineCraft. Een paar maanden geleden een 'minecraft'-server host aangeschaft. Is alleen geschikt voor een 'kale' (ookwel Vanille genoemd) MineCraft server.

We willen echter meer: Feed The Beast gebaseerde Servers.

Dit vergt de nodige power van het systeem en werd het idee geboren thuis een eigen server te nemen.
Ik post het juist in deze draad daar het ding 24/7 aan moet staan => energie zuinig!!

Ben nu op zoek naar mensen die iets dergelijks ook gedaan hebben en hun keuzes en bevindingen willen delen.

Budget: 800,-
Toekomst vast! (MineCraft versie 1.8 gebruikt multi cores. Sommige mods gebruiken het al FTB zal daar uiteindelijk ook op gaan draaien)
10 personen tegelijk spelen, 4 thuis, vriendjes via internet/glasvezel (100 up/down)
Wil het ook gebruiken voor opslag foto's en films. Al 2 NASsen gesneuveld (te goedkoop gekocht?) Denk met 4TB een heel eind te kunnen komen. Een paar lege slots voor de toekomst is welkom.

Mis ik specs?

Tips zijn meer dan welkom. Zie door de bomen het bos niet meer. Er is gewoon teveel te krijg en mis de juiste kennis om een keuze te kunnen maken.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-09 14:11
Hoho.. WIl je 1) storage en 2) een gameserver op de zelfde doos draaien? ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom17
RobHaz schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:42:
Hoho.. WIl je 1) storage en 2) een gameserver op de zelfde doos draaien? ..
eh....
Ja.
Wellicht dat ik 'verkeerd' hier tegenaan kijk, hoor, ik hoor het graag van je.
Ik verwacht dat de gameserver vaak gebruikt gaat worden, dikke 8-10 uur per dag.
De frequentie dat er data naar de Storage geschreven gaat worden zal veel minder zijn.

Of denk je dat ik beter een andere oplossing hiervoor moet gaan zoeken?
Virtuele servers ervan maken of wederom een NAS aanschaffen?

Ik sta open voor suggesties, mits onderbouwd natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
De hoofdtaak is dus Minecraft Server. Hoe bekend ben je met andere besturingssystemen dan Windows, of is het al uitgemaakte zaak dat je het op Windows gaat draaien?

Idle gebruiken zo goed als alle Intel-processoren vergelijkbaar, onder load natuurlijk niet, maar dat komt vanwege het verschil in snelheid en aantal threads.

Als ik op http://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements/Dedicated kijk maakt de CPU niet zo heel veel uit? Als dat klopt heb je aan een pricewatch: Intel Celeron G1820 Boxed genoeg, wil je HyperThreading dan kom je op de pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed, wil je 4 cores ipv 2 dan kom je op pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed (als ik de processoren op prijs sorteer).

Prik dat op een pricewatch: ASRock B85M-ITX, samen met een Pico-PSU, 8 GB RAM, een SSD en een 4 TB HDD erop, Windows 7 of 8 licentie erbij (tot 10 concurrent connecties naar fileshares) en je bent klaar.

Eventueel nog een USB-schijf erbij voor backups (1 kopie is geen kopie...) en je bent voor een paar honderd euro klaar :) Grootste onbekende is dus de CPU-kracht die de minecraft-server nodig heeft :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom17
Dank voor je reactie Paul,
Paul schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 20:27:
De hoofdtaak is dus Minecraft Server. Hoe bekend ben je met andere besturingssystemen dan Windows, of is het al uitgemaakte zaak dat je het op Windows gaat draaien?
Ik voel me comfortabeler met Windows. Linux heb ik wel mee gewerkt maar weet echt helemaal niets van iets dergelijks installeren, laat staan het configureren. Maar......Ik leer graag nieuwe dingen.
Had overigens uit een blog van Mux begrepen dat de windows machines net even beter waren mbt het energie verbruik dan linux machines.
....
Als ik op http://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements/Dedicated kijk maakt de CPU niet zo heel veel uit? Als dat klopt heb je aan een ....
Gaaf dat je deze requirements hebt opgezocht en een voorstel doet! Stel ik zeer op prijs!
Deze requirements gelden voor een 'kale' MC-server.

Wanneer ik het draadje voor de FTB-server-forum http://forum.feed-the-bea...ner-must-read.6010/page-2 en dan vnl de lange post van 'Shadus' lees, worden er veel pittigere eisen gesteld.

Dat ASRock Moederbord ben ik vaker hier tegengekomen. Lees er zeer positieve dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,89€ 169,89
1ASRock B85M-ITX€ 68,-€ 68,-
1WD Green WD40EZRX€ 130,76€ 130,76
1Antec VSK-3000E€ 19,99€ 19,99
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 82,85€ 82,85
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 135,05€ 135,05
1Mini-box PicoPSU-150XT + 102W Adapter Power Kit€ 74,-€ 74,-
1Crucial MX100 256GB€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 771,49

Als je het op Linux gaat draaien ipv Windows dan kun je binnen budget voor een i7 gaan ( pricewatch: Intel Core i7 4771 Boxed ), 200 MHz extra en hyperthreading.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-09 14:11
Persoonlijk you ikzelf graag storage van belangrijke dingen, gescheiden van andere taken, met je waardevolle vakantie foto's wil je niet kloten.. Stel er gaat iets mis met het opzetten van je instellingen voor minecraft, en pats weg je data.. Op deze manier zal het niet heel snel lopen.. Maar het risico dat er is is voor mij te groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan natuurlijk minecraft ook gewoon in een VM onder Windows draaien?

Bovendien moet je goede backups maken... En als je zo onzeker van je eigen kunnen bent, waarom draai je dan uberhaupt een server :) Met een beetje hobbyen word je alleen maar beter!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat voor wazige instellingen heeft Minecraft nodig dat je data daar zo'n gevaar bij loopt?

Sowieso, als dit je enige kopie van die data is doe je al iets niet goed :P Maar met een USB-schijf en wat software kom je al een heel eind, al kun je (m.b.v. de 100/100 internetlijn) ook overwegen een goedkope NAS bij een vriend te zetten voor geografische scheiding :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen, MineCraft schrijft gewoon alle data in een /World directory welke je gewoon kan backuppen
(mits je even tegen minecraft zegt dat ie moet stoppen met schrijven :P)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Cyleo schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:53:
[...]

Ligt aan de hoeveelheid harde schijfen. Heb je er een aantal, dan kun je beter een goede voeding kopen. Op budget een BeQuit, of een wat duurdere gold (ben het merk daarvan even kwijt, maar staat hier ongetwijfeld ergens). Wil je een maar één HDD, ga dan voor een PicoPSU.
Ik lees op Mux zijn MDPSU blog dat de 5V voornamelijk gebruikt wordt voor DRAM en drives. Een 1.5V 2GB DDR3 DRAM module verstookt ongeveer 550mW. Neem 2 van die DDR3 modules = 1,6 watt = 0,32A. Een PicoPSU 160-XT heeft een maximum load van 8A. Nog afgezien dat ie vervolgens ook nog mag pieken naar 10A voor maximaal 60 seconde. De low power (lage RPM) schijven die ik gemeten heb, gebruiken de meeste energie op de 5V lijn tijdens sequentieel lezen. De Hitachi HDS5C4040ALE630 spant daar de kroon met een verbruik van 2,51W oftewel 0,502A. Dus in de resterende 8A zijn theoritisch nog zo'n 15 laag toerental sata drives aan te sluiten en gelijktijdig te gebruiken. Dus op de 5V lijn zul je de limiet niet halen met een PicoPSU. Echter een drive heeft ook nog een 12V lijn. In de low power schijven het totaal van 5v+12v bij de Seagate Desktop HD ST4000DM000 het meeste: 6,45W. Neem nu je moederbord en componentenverbruik, bijvoorbeeld 20 watt maximaal. Als je desktop PSU (dus de adapter voor de PicoPSU) bijvoorbeeld 60 watt is, dan houdt je nog 40 watt over voor schijven. Of te wel is het aansluiten van 5 tot 6 low power schijven nog wel haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je vergeet spinup... Als er 4 to 6 schijven tegelijk opspinnen, ga je al snel naar 80-100W volgens mij...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Spinup pieken zijn in de order van 2A per schijf, dus dan zit je met 5 schijven op 10A (op 12V) al boven wat een 60W voeding kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Jolke schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:23:
Spinup pieken zijn in de order van 2A per schijf, dus dan zit je met 5 schijven op 10A (op 12V) al boven wat een 60W voeding kan leveren.
Ik kan dit beamen, met een asrock B85m-ITX krijg ik met een 60Watt voeding :
- het systeem, chipset +processor (I3 - 4130) + fan + Pico PSU
- 1 SSD (crucial M550)
- en 2 * WD green 3TB opgestart
1 USB stick er in en hij doet het niet meer.
Ook eens opgestart krijg ik dit systeem op zijn knieën door full-load te gaan genereren - (en waarschijnlijk een disk uit sleep te laten opspinnen) , dus het is echt het minimum.

Met een 84Watt brick krijg ik hetzelfde gestart maar dan met 4*WD green 3TB.

[ Voor 15% gewijzigd door xmen op 03-09-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Nou, dat geeft dan ook meteen antwoord op mijn vraag (Jolke in "Het grote zuinige server topic") of ik een PicoPSU neem of toch een 'gewone'. Ik denk dat er nog wel eens een tweede disk bij komt en standaard hangt er ook al een USB-disk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

En hoe lang duurt die spinup piek? Vaak minder dan 2 seconden. En er zijn methodes, zoals staggered spin-up, om die opstartpiek te spreiden. Zolang de voeding geen overbelastingbescherming heeft die binnen die tijd inschakelt, dan zijn het hooguit de componenten in de voeding die er onder lijden. Met als gevolg dat de temperatuurgevoelige componenenten een kortere levensduur hebben, met name bij hogere temperaturen. Als je tegen het randje zit, is het advies: houd de temperatuur van de voeding (lees: de electrische componenten) laag/koel. Theoretisch kan de PicoPSU zelfs een 12A piek van 1 seconden overleven: de door PicoPSU gebruikte Mosfet gaat tot 12,5 A.

Noot: de door mij geteste WD Green 4TB WD40EZRX verbruikte maximaal 2,26 watt op 5V bij sequentieel schrijven en 3,18 watt op 12 volt bij willekeurig lezen en schrijven. De opstartpiek heb ik niet genoteerd.

[ Voor 13% gewijzigd door cj1 op 03-09-2014 18:25 . Reden: WD40EZRX meetinfo toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
In die opstartpiek ben ik wel geïnteresseerd: ik heb dezelfde 4TB schijf ook in mijn servertje hier zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34

sphere

Debian abuser

Staggered spin-up heb ik nog niet kunnen vinden op consumentenbordjes.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Jolke schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:00:
In die opstartpiek ben ik wel geïnteresseerd: ik heb dezelfde 4TB schijf ook in mijn servertje hier zitten.
Wat wil je daar uiteindelijk mee. Of je voeding met de piek van jouw aantal schijven doorstart, is zo afhankelijk van de voeding. En wat de voeding in werkelijkheid doet is nog iets anders dan wat de specificaties noteren. Ik heb zelf de ervaring dat de voeding er nog eerder uit klapt doordat alle schijven na 15 minuten tegelijktijd hun SMART zelftest willen gaan draaien, dan door de opstart-piekbelasting.

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 03-09-2014 23:42 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als alle schijven in standby stonden en tegelijkertijd gingen opspinnen omdat ze een S.M.A.R.T. test gingen wilden doen terwijl de PC ook nog wat andere dingen aan het doen was, kan het verbruik idd hoger zijn dan gewoon tijdens het opspinnen bij de P.O.S.T.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Jolke
Gewoon interesse. Zie veel over 'ongeveer 2A in piekbelasting tijdens spinup', maar geen exacte waarden.
Spinup is spinup trouwens, ongeacht of de disk ene coldstart maakt tijdens het booten of uit de slaaptoestand gehaald wordt.

• xmen
Ik heb een tijdje geleden een print laten ontwerpen voor een staggered spin-up van disks bij het opstarten van de PC.

Het printje wordt tussen de voeding en het moederbord geplaatst.
Bij het opstarten van de PC krijgen de discs één na één power om de x seconden.
Eens alle disks opgestart zijn wordt de 'power good' connector van de voeding naar het moederbord kort gesloten, waardoor het moederbord weet dat het kan beginnen met de booten.

Projectje is in de ijskast beland omdat ik inderdaad vrees dat dit wel goedkomt tijdens het opstarten.
Maar als disks tijdens draaien van de server in sleep-modus gaan en er dan verschillende door disk access terug opspinnen, je dan met hetzelfde probleem zit.

• sphere

sphere

Debian abuser

Inderdaad xmen, booten is het probleem niet, daar zijn schema's voor, maar de boel wakker laten worden als de computer al aan is is moeilijker.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• cj1
  • Niet online

cj1

Als de schijven worden aangekoppeld middels een add-on card, dan kan in de firmware/BIOS van het moederbord het laden van de optie ROM van deze add-on card vaak worden uitgeschakeld danwel overgeslagen middels een (Ultra) Fast Boot. Sommige Linux HBA/RAID adapter drivers hebben de mogelijkheid om in de driver een staggered-spin up te doen.

@Jolke: "piekbelasting tijdens spin-up", echter spin-up hoeft niet tegelijktijd met de start-up te zijn, bijvoorbeeld door staggered spin-up. In de HGST specificaties wordt ook geen piek gespecificeerd voor "spin-up" maar alleen voor "start-up". Start up maximaal voor de 5 V lijn is 1,200A. En daarnaast is die piek een maximem waarde, geen vaste waarde. Om je een praktijkvoorbeeld te geven, zelf meet ik met 70 stuks HGST/Toshiba schijven waarvan 95% in PUIS staat en zonder moederbord aangesloten, voor de start up (zonder spin up) piek aan de AC zijde van een 80plus gold (tot 90% efficient) Corsair HX1050 PSU, in circa 2 van de 3 gevallen zo rond de 0,781 - 0,786A als stroompiek bij 227 tot 231V. Maar in die andere 1 derde: 1,40, 3,71 of 4,50 of 5,07A. En die piek kan zo kort zijn als 1/2500 seconde (dat is de sampling frequentie van mijn meter). Meestal is het dus zo'n 0,786 x 229 = 180 VA x 0,95 PF = 171 watt. De 90% efficiency is bij 50% belasting (582,4W) in de verhouding 1 staat tot 1 staat tot 5 voor respectievelijk 3.3, 5 en 12 volt. Dus voornamelijk een 12V belasting. Nu zal er de omzetting naar 3.3 volt nog minder effectief zijn dan de omzetting naar 5 volt, desondanks doe ik maar een aanname dat het wegvallen van de efficiënte omzetting naar 12 volt het wegvallen van de minder efficiënte omzetting naar 3.3 volt elkaar opheft. Bij 171 watt belasting aan het stopcontact ga ik er deshalve vanuit dat de efficienty op ongeveer 87% uit zal komen. Dat resulteert in 148,77 watt aan de DC zijde, komt overeen met 29,754A en dat komt overeen met een piek van 0,425A per drive. Echter bij die maximum meetwaarde van 5,07A kom dat overeen met zo'n 2,8A per drive, er vanuitgaande dat nog steeds nagenoeg alle stroom over de 5V lijn loopt. En dat kan nog steeds binnen de specificaties vallen: er staat namelijk, exclusief pieken die minder dan 100 microseconde (= 0,1 milliseconde) duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Wat is de moraal? Je gaat natuurlijk geen rekening houden met dat soort kortstondige vermogens bij het kiezen van je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
cj1 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 17:56:

[heel lang verhaal]

er staat namelijk, exclusief pieken die minder dan 100 microseconde (= 0,1 milliseconde) duren.
Veel getallen en lange zinnen, maar als conclusie zeg je dus eigenlijk dat de piekspanning bij het opstarten niet meetellen, want minder dan 100 µs. Hm, weet niet of ik het hier mee eens ben, want dat zou de hele procedure van staggered spinup bij meerdere HDDs overbodig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

De 100 microseconde zeg ik niet, dat komt letterlijk van pagina 32 van de Hitachi hard disk drive specifications.

De moraal: je kunt getallen hebben wat je wilt, uiteindelijk hangt het sterk van de voeding en de daarop aanwezige over current protection (OCP) af, of die voeding over de "start up" en "spin up" heen komt.

Een voorbeeld, de Corsair HX1050 heeft een gespecificeerd vermogen van 1050 watt, waarvan 30A op de 5V lijn en 87,5A op de 12V lijn. De OCP wordt niet gespecificeerd. Als dat vervolgens nagemeten wordt, dan blijkt die 5V lijn pieken van meer dan 55A te kunnen leveren en de 12V lijn wel 132A voordat de OCP inschakelt. bron: http://www.technic3d.com/...tt-netzteil-im-test/5.htm

Staggered spinup heeft weldegelijk nut. Het zorgt dat de piek verdeeld wordt over tijd, zo kun je uiteindelijk een voeding met een lager vermogen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, net linux voor mijn vrouw op haar laptop gezet, pc3 lijkt het hoogst haalbare...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
Voor mijn ouders ben ik bezig om een zuinige server samen te stellen om een oude NAS te vervangen. Ik heb hiervoor onder andere de blog van mux geraadpleegd.

Doel:
-opslag van data
-plex mediaserver voor serveren van media aan een samsung smart tv
-backup van belangrijke data naar mijn server d.m.v. crashplan
-sabnzbd / couchpotato / utorrent voor downloaden media

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1Asus H81T€ 65,50€ 65,50
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 49,50€ 49,50
1Chieftec IX-01B-OP€ 21,80€ 21,80
1Crucial CT51264BF160BJ€ 35,45€ 35,45
1Seasonic Power Adapter 90W - 19V€ 30,50€ 30,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,75

Mux raadt de M350 behuizing aan, maar deze vind ik nogal prijzig voor wat het is (rond de 50 euro inclusief verzendkosten). Vervolgens ben ik op bovenstaande behuizing uitgekomen, maar het schijnt niet mogelijk te zijn om een Intel stock koeler te combineren met een 2.5" hdd in verband met de hoogte van de behuizing.

Hebben jullie nog aanmerkingen op bovenstaande samenstelling en eventueel tips voor een goedkope en compacte ITX behuizing?

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 08-09-2014 15:12 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
nMad schreef op maandag 08 september 2014 @ 14:59:
Voor mijn ouders ben ik bezig om een zuinige server samen te stellen om een oude NAS te vervangen. Ik heb hiervoor onder andere de blog van mux geraadpleegd.

Doel:
-opslag van data
-plex mediaserver voor serveren van media aan een samsung smart tv
-backup van belangrijke data naar mijn server d.m.v. crashplan
-sabnzbd / couchpotato / utorrent voor downloaden media

[...]
Hippe ouders heb je als ze zo'n download/media-server actief gaan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou niet te extreem besparen op de behuizing... Koeling van zo'n mini systeem is ook niet geheel onbelangrijk...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
Jolke schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:29:
Hippe ouders heb je als ze zo'n download/media-server actief gaan gebruiken!
Ik stimuleer ze uiteraard enigzins om bij te blijven met de technologische vooruitgangen ;)

Het enige wat zij straks hoeven te doen om een film te kunnen kijken is een film opzoeken op imdb, deze film d.m.v. een chrome extensie toevoegen aan de wanted list van couchpotato en de Plex app op de tv opstarten. Wat er op de achtergrond plaatsvindt is te technisch en doet er voor hen niet toe.
FireDrunk schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:29:
Ik zou niet te extreem besparen op de behuizing... Koeling van zo'n mini systeem is ook niet geheel onbelangrijk...
Ja, daar heb je gelijk in. Maar 50 euro inclusief verzending voor die M350 behuizing vind ik echt wel veel geld voor een stukje plastic / metaal.

[ Voor 4% gewijzigd door nMad op 08-09-2014 15:45 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Zie naar mijn foto's eerder in dit forum van de Chieftec IX-03B-OP behuizing (is dezelfde als de IX-01B-OP maar dan met ander frontje).

Je moet met deze behuizing al heel veel geluk hebben om een 2.5inch drive op de standaard manier te bevestigen.

Ik heb dit toen opgevangen door de SSD aan de zijkant vast te schroeven. Bij een (zwaardere) HD zou ik toch wel naar een betere ophanging op zoek gaan. (werkt dus niet out-of-the-box)

Verder wil ik nog even rechtzetten dat een Intel Stock cooler wel in de behuizing past (maar dan wederom zonder bracket om een HD aan vast te maken) !!:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@nMad
Ik heb Cooler Master Elite 110's gekocht, niet super klein, maar wel ruimte voor een gewone ATX voeding.
Vond ik persoonlijk fijner, maar is in jouw situatie niet verplicht.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
nMad schreef op maandag 08 september 2014 @ 15:42:
[...]

Ik stimuleer ze uiteraard enigzins om bij te blijven met de technologische vooruitgangen ;)

Het enige wat zij straks hoeven te doen om een film te kunnen kijken is een film opzoeken op imdb, deze film d.m.v. een chrome extensie toevoegen aan de wanted list van couchpotato en de Plex app op de tv opstarten. Wat er op de achtergrond plaatsvindt is te technisch en doet er voor hen niet toe.

[...]
Goed bezig! Zo heb ik het nog niet eens voor elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb m'n broer zijn server (B85M-ITX + G1820) bijgewerkt (Debian Jessie). Ik heb de meeste tweaks geactiveerd (PCI-E ASPM geforceerd, S-ATA ALPM, etc.) en daarna turbostat geïnstalleerd om es te zien hoe het met de C-states staat. Ik heb PCI-E ASPM moeten forceren om de CPU in PC6 te krijgen, daarvoor bleef hij hangen in PC3. Als ik powertop draai staan alle waarden al op 'good'. Kernel command line ziet eruit als volgt:

pcie_aspm=force pcie_aspm.policy=powersave i915.i915_enable_rc6=1 i915.i915_enable_fbc=1 i915.lvds_downclock=1 drm.vblankoffdelay=1 i915.powersave=1

Turbostat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
cor CPU    %c0  GHz  TSC SMI    %c1    %c3    %c6    %c7 CTMP PTMP   %pc2   %pc3   %pc6   %pc7  Pkg_W  Cor_W GFX_W
          0.18 0.82 2.70   0   0.15   0.00  99.67   0.00   31   31   0.20  18.87  80.30   0.00   2.55   0.00  0.00
  0   0   0.09 0.83 2.70   0   0.10   0.00  99.81   0.00   27   31   0.20  18.87  80.30   0.00   2.55   0.00  0.00
  1   1   0.27 0.82 2.70   0   0.19   0.00  99.53   0.00   31
cor CPU    %c0  GHz  TSC SMI    %c1    %c3    %c6    %c7 CTMP PTMP   %pc2   %pc3   %pc6   %pc7  Pkg_W  Cor_W GFX_W
          0.17 0.83 2.70   0   0.15   0.00  99.68   0.00   32   32   0.19  19.30  79.90   0.00   2.54   0.00  0.00
  0   0   0.09 0.83 2.70   0   0.10   0.00  99.81   0.00   28   32   0.19  19.30  79.90   0.00   2.54   0.00  0.00
  1   1   0.25 0.83 2.70   0   0.20   0.00  99.56   0.00   32
          0.17 0.83 2.70   0   0.14   0.00  99.69   0.00   30   30   0.19   9.74  89.47   0.00   2.54   0.00  0.00
  0   0   0.07 0.82 2.70   0   0.07   0.00  99.85   0.00   27   30   0.19   9.74  89.47   0.00   2.54   0.00  0.00
  1   1   0.26 0.83 2.70   0   0.21   0.01  99.53   0.00   30
          0.17 0.82 2.70   0   0.14   0.00  99.69   0.00   30   30   0.19  19.91  79.30   0.00   2.53   0.00  0.00
  0   0   0.23 0.82 2.70   0   0.16   0.00  99.60   0.00   30   30   0.19  19.91  79.30   0.00   2.53   0.00  0.00
  1   1   0.11 0.82 2.70   0   0.11   0.00  99.78   0.00   30
          0.17 0.81 2.70   0   0.14   0.00  99.69   0.00   30   30   0.19  17.07  82.14   0.00   2.54   0.00  0.00
  0   0   0.08 0.80 2.70   0   0.07   0.00  99.85   0.00   28   30   0.19  17.07  82.14   0.00   2.54   0.00  0.00
  1   1   0.26 0.81 2.70   0   0.21   0.01  99.52   0.00   30
          0.17 0.81 2.70   0   0.14   0.00  99.69   0.00   32   32   0.20  20.30  78.90   0.00   2.54   0.00  0.00
  0   0   0.09 0.81 2.70   0   0.09   0.00  99.82   0.00   29   32   0.20  20.30  78.90   0.00   2.54   0.00  0.00
  1   1   0.25 0.81 2.70   0   0.20   0.00  99.55   0.00   32
          0.18 0.80 2.70   0   0.14   0.00  99.68   0.00   31   31   0.20  15.48  83.69   0.00   2.54   0.00  0.00
  0   0   0.26 0.80 2.70   0   0.18   0.00  99.56   0.00   29   31   0.20  15.48  83.69   0.00   2.54   0.00  0.00
  1   1   0.11 0.80 2.70   0   0.10   0.00  99.79   0.00   31
          0.17 0.80 2.70   0   0.13   0.00  99.70   0.00   30   30   0.19  22.05  77.18   0.00   2.54   0.00  0.00
  0   0   0.23 0.81 2.70   0   0.16   0.00  99.61   0.00   30   30   0.19  22.05  77.18   0.00   2.54   0.00  0.00
  1   1   0.11 0.80 2.70   0   0.10   0.00  99.79   0.00   30
          0.17 0.82 2.70   0   0.13   0.00  99.70   0.00   31   31   0.19  13.82  85.39   0.00   2.54   0.00  0.00
  0   0   0.23 0.82 2.70   0   0.17   0.00  99.61   0.00   28   31   0.19  13.82  85.39   0.00   2.54   0.00  0.00
  1   1   0.11 0.82 2.70   0   0.10   0.00  99.79   0.00   31
          0.17 0.81 2.70   0   1.14   0.00  98.69   0.00   31   31   0.19  12.98  84.24   0.00   2.57   0.00  0.00
  0   0   0.24 0.82 2.70   0   0.17   0.00  99.58   0.00   29   31   0.19  12.98  84.24   0.00   2.57   0.00  0.00
  1   1   0.11 0.81 2.70   0   2.10   0.00  97.79   0.00   31

PC6 blijft rond de 80% hangen. Hoe kan ik dit verbeteren? De processor spendeert nog steeds een groot deel van zijn tijd in PC3...

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:49

cobo

I’m not make it, I create it

mijn server status van dit moment:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 29,99€ 29,99
1Asus P8B75-M€ 0,-€ 0,-
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 45,-€ 45,-
1LC-Power LC-1400mi€ 32,86€ 32,86
1Hauppauge WinTV-HVR-930C-HD€ 90,50€ 90,50
1Microsoft Windows 8.1 NL Retail€ 98,04€ 98,04
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 0,-€ 0,-
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 45,-€ 45,-
1OCZ Vertex Turbo 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,39

verbruikt ide 17 watt en actief 21 watt, gemeten met Alecto Energie Monitor (ik weet niet of dit een betrouwbare meter is met deze wattage)

• SRich
Allemaal,

Ik heb voor me zelf besloten dat het me niet uitmaakt wat ik neem als er maar een paar zaken mee kan

32 GB werkgeheugen
Raid 1 moet mogelijk zijn 2x
Er moet windows server opdraaien
En liefst zo zuinig en stil mogelijk

Wat adviseren jullie mij

Pagina: 1 ... 45 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.