Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.385 views

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:35
Wat heb je zelf al opgezocht? :?

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
SRich schreef op woensdag 10 september 2014 @ 22:26:
Allemaal,

Ik heb voor me zelf besloten dat het me niet uitmaakt wat ik neem als er maar een paar zaken mee kan

32 GB werkgeheugen
Raid 1 moet mogelijk zijn 2x
Er moet windows server opdraaien
En liefst zo zuinig en stil mogelijk

Wat adviseren jullie mij
Als het je niet uitmaakt zou ik iets zoeken waar de E5-1600 V3 in past. Stúk zuiniger dan zijn voorganger :+

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Een AMD E350 met een 32GB USB stick als Swap, of telt dat dan niet als werkgeheugen :+

Even niets...

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
productreview: ASRock C2750D4I review door Mmore
Dit board lijkt me wat

pricewatch: Gigabyte GA-9SISL
Deze is nog niet verkrijgbaar, maar dat spreek me ook wel aan

Voor geheugen neem ik kingston en ik zat te denken dan aan deze:
pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G

Ik ben er nog niet uit wat voor RAID kaart ik zou nemen, misschien sloop ik hem wel uit me huidige server.

[ Voor 12% gewijzigd door SRich op 11-09-2014 15:43 ]

Het grote adblocking topic

• FireDrunk
Wat houd je nog tegen? :)

Even niets...

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 15:17
SRich schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:39:
[...]

productreview: ASRock C2750D4I review door Mmore
Dit board lijkt me wat

pricewatch: Gigabyte GA-9SISL
Deze is nog niet verkrijgbaar, maar dat spreek me ook wel aan

Voor geheugen neem ik kingston en ik zat te denken dan aan deze:
pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G

Ik ben er nog niet uit wat voor RAID kaart ik zou nemen, misschien sloop ik hem wel uit me huidige server.
Helpt natuurlijk als je dat meteen had gezegd ;)

• SRich
Ja maar misschien hebben jullie een betere suggestie voor mij dus ging ik zonder voorkeur een reactie schrijven zodat jullie mij het beste advies kunnen geven

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Wat voor formaat denk je aan? Een klassieke atx kast, een maatje kleiner met mini atx of een itx behuizing? Hoeveel netwerk poorten wil je? Ben je van plan met 4 hdd's en een SSD te beginnen, of wil je meer/minder? Heb je vpro/vt-d/remote kvm nodig? Wil je compatibiliteit met vmware esxi (vwb toekomstige installaties)? Is een laag idle verbruik noodzakelijk, of doet je server continu werk en ben je wellicht beter af met een optimaal verbruik bij lichte last?
En misschien het meest belangrijk, wat is je budget?

Probeer aan de hand daarvan een wat concretere voorselectie te doen, dan hebben we wat om op te schieten.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 11-09-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
Budget kan tot 1000 euro, maar dat is het probleem niet. Liefst zo klein mogelijke behuizing. 2 Netwerk poorten. Ik ga sws met 4 HDD beginnen 2x OS en 2x belangrijke Data, 2 losse schijven 1 voor films/muziek en 1 test schijf voor virtuele server om mee te testen. Dat esxi wil ik juist gaan proberen en leren. server doet in hoofdzaak netwerkzaken en dc. Dus hij wisselt denk ik tussen idle en lichte last

• marcos600
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-12-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34

sphere

Debian abuser

Heeft iemand reviews gevonden van pricewatch: Gigabyte GA-H81N-D2H ? Ik zit te denken aan dit bordje wegens hdmi +v vga. Het zou mooi zijn als je een monitor naast de TV kon aansluiten, maar in het boekje zie ik niet of hij dual screen ondersteunt.

Alternatieven zijn pricewatch: MSI H81I en de pricewatch: Asus H81I-PLUS maar de eerste lijkt problemen te hebben met het enumereren van schijven (1 bron maar) en de ander is net zo onzuinig als gigabyte. De ASUS heeft wel standaard 2 USB poorten meer achterop, dat zou handig kunnen zijn.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan toch elk willekeurig moederbord met een DVI-I -> VGA Adapter uitrusten?

Als het bord maar HDMI + DVI-I heeft kan je daar gewoon VGA van maken...

Al die moederborden ondersteunen voor zover ik weet 2 van de 3 mogelijkheden tegelijk (Dus: HDMI + VGA, HDMI + DVI of DVI + VGA).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:00
Ik heb de MSI H81I met een SSD + 2.5 HDD + 3,5 HDD en heb geen problemen met enumeratie. Althans ik start op van de SSD en de HDD's zijn beschikbaar onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:29
FireDrunk schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:27:
Al die moederborden ondersteunen voor zover ik weet 2 van de 3 mogelijkheden tegelijk (Dus: HDMI + VGA, HDMI + DVI of DVI + VGA).
De ASRock B85M-ITX ondersteunt zelfs alle drie tegelijk actief, dus HDMI + DVI + VGA. Ik gebruik dit moederbord zelf voor een triple monitor setup.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Maar dan heb je wel op 1 monitor andere kleuren lijkt me? 2x digitaal + 1x analoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is vooral inherent aan de techniek, dat heb je ook bij HDMI + VGA...

Even niets...

• nMad
Fijn, vanmiddag heb ik alle componenten voor de server van mijn ouders binnengekregen, blijkt dat de plug van de Seasonic SSA-0901-19 voedingsadapter te klein is (5,5/2,5mm). Deze heb ik via de tweakers pricewatch bij Sicomputers besteld. Ik dacht dat deze adapter compatibel was met de thin-ITX standaard?

Weet iemand alternatieven? Ik las dat HP en Dell laptops dezelfde plug afmeting vereisen en dat deze dus vaak wel werken, maar hoe zit het met de efficiëntie en levensduur hiervan?

Of ik moet een verloopstukje kopen.

[ Voor 38% gewijzigd door nMad op 17-09-2014 19:15 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Mede-tweakers met Linux en een ASRock board,

Omdat mijn H81 Pro BTC mobo onjuiste PCIe ASPM ondersteuning aankondigt vanuit de BIOS/firmware ACPI FACP @ da6fa5b8 en ACPI FACP @ da6f0100 tabellen én ASRock support Linux niet wil/kan ondersteunen, ben ik benieuwd hoe de BIOS/firmware van andere ASRock moederborden zich gedraagt.

Verzoek om de output te posten van deze Linux one-liner:
# dmidecode -s baseboard-manufacturer && dmidecode -s baseboard-product-name && dmidecode -s bios-version && fwts acpidump - | grep ASPM

Bij mij is het resultaat:
ASRock
H81 Pro BTC
P1.80B
                             PCIe ASPM Not supported (V4): 0x1

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 18-09-2014 17:53 . Reden: commando en output uitgebreid met moederbord fabrikant en BIOS/firmware versie ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:08
sphere schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:22:
Het zou mooi zijn als je een monitor naast de TV kon aansluiten.
Nu ben ik wel benieuwd voor welke doeleinden je deze monitor zou gebruiken?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

• FireDrunk
nMad schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:23:
Fijn, vanmiddag heb ik alle componenten voor de server van mijn ouders binnengekregen, blijkt dat de plug van de Seasonic SSA-0901-19 voedingsadapter te klein is (5,5/2,5mm). Deze heb ik via de tweakers pricewatch bij Sicomputers besteld. Ik dacht dat deze adapter compatibel was met de thin-ITX standaard?

Weet iemand alternatieven? Ik las dat HP en Dell laptops dezelfde plug afmeting vereisen en dat deze dus vaak wel werken, maar hoe zit het met de efficiëntie en levensduur hiervan?

Of ik moet een verloopstukje kopen.
Plaats een V&A Advertentie voor een goede soldeerder die je een paar biertjes geeft :)

Even niets...

• nMad
Om dat verloopstukje te solderen bedoel je? Toevallig ken ik een goede soldeerder die zelf ook audiokabels maakt, dus kan hem dan wel even vragen!

• FireDrunk
Lijkt mij de goedkoopste oplossing! Zoek even in je bak met troep (zoals ik heb :P) naar een oude voeding met zo'n plugje dat past, en neem die mee ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 18-09-2014 09:55 ]

Even niets...

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
[quote]cj1 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 19:34:

# dmidecode -s baseboard-product-name && fwts acpidump - | grep ASPM

Ik zal dit van het weekend even voor je uitproberen, ben helaas niet eerder thuis. Bij mij wordt het waarschijnlijk wel goed ondersteunt want zodra ik in PowerTOP de PCIe ASPM opties op GOOD zet, kan mijn processor in PC6 komen.

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
code:
1
2
3
4
Server: 
FM2-A55M-E33 (MS-7721)
                             PCIe ASPM Not supported (V4): 0x0
                             PCIe ASPM Not supported (V4): 0x0

code:
1
2
3
4
Desktop:
Q87T

[ Voor 34% gewijzigd door vDorst op 18-09-2014 20:04 . Reden: Toevoegen van Desktop ]

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
code:
1
2
3
4
root@datazombie:~# dmidecode -s baseboard-product-name && fwts acpidump - | grep ASPM
Z87E-ITX

• cj1
  • Niet online

cj1

Dit is volgens mij wel een MSI en geen ASRock moederbord, desondanks ook dank voor het inzicht geven in hoe andere fabrikanten het doen
;)

[ Voor 16% gewijzigd door cj1 op 18-09-2014 17:40 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die fwts tool lijkt niet voor Debian beschikbaar te zijn...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• cj1
  • Niet online

cj1

Borromini schreef op donderdag 18 september 2014 @ 21:26:
Die fwts tool lijkt niet voor Debian beschikbaar te zijn...
Dat zou goed kunnen, voor zover ik weet is de Firmware Test Suite a.k.a. fwts een Ubuntu package, maintained by:
  • Alberto Milone
  • Alex Hung -> blog
  • Colin Ian King
  • Ivan Hu
  • Keng-Yu Lin
  • Yang Kun (YK)
Bijna al deze mensen lijken een relatie met Canonical te hebben. Dus vermoed dat dit een typisch Ubuntu project is, niet afgeleid van Debian.

In sept. 2013 werd fwts door Colin Ian King betiteld als "it's still beta quality.", zodra fwts volwassenen is wordt een verzoek gedaan om fwts aan Debian toe te voegen.
bron: http://smackerelofopinion...ware-test-suite-live.html

[ Voor 2% gewijzigd door cj1 op 30-09-2014 13:54 . Reden: link naar Alex Hung blog ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
GioStyle schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:22:
Maar dan heb je wel op 1 monitor andere kleuren lijkt me? 2x digitaal + 1x analoog?
Je hebt op twee identieke monitoren met opeenvolgende serienummers al kleurverschillen. Dus om de aansluiting hoef je je geen zorgen te maken als je dezelfde kleuren wilt zien.

De enige nette oplossing is een individueel kleur profiel per monitor.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Borromini schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:23:
Ik heb m'n broer zijn server (B85M-ITX + G1820) bijgewerkt (Debian Jessie). Ik heb de meeste tweaks geactiveerd (PCI-E ASPM geforceerd, S-ATA ALPM, etc.) en daarna turbostat geïnstalleerd om es te zien hoe het met de C-states staat. Ik heb PCI-E ASPM moeten forceren om de CPU in PC6 te krijgen, daarvoor bleef hij hangen in PC3. Als ik powertop draai staan alle waarden al op 'good'. Kernel command line ziet eruit als volgt:

pcie_aspm=force pcie_aspm.policy=powersave i915.i915_enable_rc6=1 i915.i915_enable_fbc=1 i915.lvds_downclock=1 drm.vblankoffdelay=1 i915.powersave=1

[...]
PC6 blijft rond de 80% hangen. Hoe kan ik dit verbeteren? De processor spendeert nog steeds een groot deel van zijn tijd in PC3...
Interessant, want mij lukt het met twee Asrock H87M-Pro4 moederborden en een G3420 en i5-4440 niet om de CPU in PC6 te krijgen, de G3420 met Debian Wheezy blijft hangen in C6/PC3 en de i5 met Debian Jessie in C7/PC2. Beide getest met zowel de standaard kernel als een nieuwere (custom compiled) kernel (3.16). De waarde voor Pkg_Watt voor de G3420 scheelt volgens turbostat maar 0.1 Watt met jouw waarde, maar toch vreemd dat ie niet lager wil.

Ik ben er nog niet uit of het nu door een instelling in Debian (of kernel/module), de (Asrock) BIOS of de H87 chipset komt, is er iemand anders met een H87 chipset en Linux die hier ervaring mee heeft? Met m'n i5 heb ik VT-d aanstaan, maar ook met VT-d volledig uit komt ie niet lager dan PC2 (met overigens een Pkg_Watt van 3.1).
cj1 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 19:34:

Omdat mijn H81 Pro BTC mobo onjuiste PCIe ASPM ondersteuning aankondigt vanuit de BIOS/firmware ACPI FACP @ da6fa5b8 en ACPI FACP @ da6f0100 tabellen én ASRock support Linux niet wil/kan ondersteunen, ben ik benieuwd hoe de BIOS/firmware van andere ASRock moederborden zich gedraagt.

# dmidecode -s baseboard-manufacturer && dmidecode -s baseboard-product-name && dmidecode -s bios-version && fwts acpidump - | grep ASPM

Bij mij is het resultaat:
ASRock
H81 Pro BTC
P1.80B
Ik zou je met alle liefde willen helpen, maar zoals Borromini al concludeert is fwts niet standaard beschikbaar voor Debian en bij compilen vanaf source zeurt ie om een missende Makefile.in... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

jeroen__online schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 08:43:
[...]Ik ben er nog niet uit of het nu door een instelling in Debian (of kernel/module), de (Asrock) BIOS of de H87 chipset komt, is er iemand anders met een H87 chipset en Linux die hier ervaring mee heeft?
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 10:55:
[...]PC6 kan je op het Asus H81T bordje alleen halen als je de non-free r8168-dkms driver gebruikt. Alleen heb je dan wat last van erratic pings. Op mijn bordje werkt die driver wel goed, ik gebruik daarvoor de driver in de debian sid repositories.
cj1 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:11:
[...]en in mijn geval de handmatige fix voor de 4 pci componenten van het ASRock H81 Pro BTC moederbord waarbij met kernel boot parameter pcie_aspm=force nog steeds de ASPM niet wordt ingeschakeld
Bij een ASRock H81 Pro BTC met audio uitgeschakeld in de firmware is ASPM L0s ingeschakeld op: Intel 8 series PCIe root port #6 [8086:8c1a].
pcie_aspm=force schakelt ASPM L0s in op 1 apparaat: Realtek [10ec:8168]
pcie_aspm.policy=powersave schakelt niets.
pcie_aspm=force en pcie_aspm.policy=powersave schakelt naast de Realtek ook ASPM L0s in voor Intel 8 series PCIe root port #1 [8086:8c10].

De enige manier om pc6 te bereiken bij mijn ASRock was het handmatig ingeschakelen van ASPM in de PCI registers met het setpci commando. Of de reden dat in dit geval pc6 bereikt wordt doordat ASPM L1 en L0s wordt ingeschakeld, of door het inschakelen van ASPM op het laatste apparaat dat ASPM disabled had (de Intel Xeon E3-1200 PCIe controller [8086:0c01]) heb ik niet verder uitgezocht. Het script op http://drvbp1.linux-found...cgrof/scripts/enable-aspm kan je helpen bij het bepalen van de juiste setpci parameters.

Een van de oorzaken waarom ASPM niet wordt ingeschakeld, is - zoals je misschien al begrepen had - dat de ASRock (en andere merken) BIOS/firmware in de ACPI FADT tabel expliciet adverteert dat dit systeem géén ASPM ondersteunt. Daarom resulteert Windows 8.1 Pro powercfg -energy volgens mij ook in de melding:
Platform Power Management Capabilities:PCI Express Active-State Power Management (ASPM) Disabled
PCI Express Active-State Power Management (ASPM) has been disabled due to a known incompatibility with the hardware in this computer.
Mogelijkheden voor energiebeheer voor platform:PCI Express ASPM (Active-State Power Management) is uitgeschakeld
PCI Express ASPM (Active-State Power Management) is uitgeschakeld wegens een bekend compatibiliteitsprobleem met de hardware in deze computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
root@NAS:/# dmidecode -s baseboard-manufacturer && dmidecode -s baseboard-product-name && dmidecode -s bios-version && fwts acpidump - | grep ASPM
ASRock
H77 Pro4-M
P2.00

Package   |             Core    |            CPU 0
                    |                     | C0 active   1.4%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1E-IVB     1.4%    1.1 ms
C2 (pc2)    0.4%    |                     |
C3 (pc3)    0.2%    | C3 (cc3)    0.1%    | C3-IVB      0.1%    0.2 ms
C6 (pc6)   92.9%    | C6 (cc6)   95.5%    | C6-IVB     95.9%   10.3 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)    0.0%    |

|             Core    |            CPU 1
                    |                     | C0 active   0.9%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1E-IVB     0.6%    0.5 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.3%    | C3-IVB      0.2%    0.7 ms
                    | C6 (cc6)   96.8%    | C6-IVB     97.1%   12.2 ms
                    | C7 (cc7)    0.0%    |

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  0.2%    |
                    | RC6         0.0%    |
                    | RC6p       99.8%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

jeroen__online schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 08:43:
[...]

Interessant, want mij lukt het met twee Asrock H87M-Pro4 moederborden en een G3420 en i5-4440 niet om de CPU in PC6 te krijgen, de G3420 met Debian Wheezy blijft hangen in C6/PC3 en de i5 met Debian Jessie in C7/PC2. Beide getest met zowel de standaard kernel als een nieuwere (custom compiled) kernel (3.16). De waarde voor Pkg_Watt voor de G3420 scheelt volgens turbostat maar 0.1 Watt met jouw waarde, maar toch vreemd dat ie niet lager wil.

Ik ben er nog niet uit of het nu door een instelling in Debian (of kernel/module), de (Asrock) BIOS of de H87 chipset komt, is er iemand anders met een H87 chipset en Linux die hier ervaring mee heeft? Met m'n i5 heb ik VT-d aanstaan, maar ook met VT-d volledig uit komt ie niet lager dan PC2 (met overigens een Pkg_Watt van 3.1).
Zoals je kan zien gaat hij ook niet voor 90%+ in PC6, ik heb nu dat B85M-ITX systeem hier bij mij staan voor herconfiguratie en beteren doet het niet. Ik heb geen flauw idee wat ervoor zorgt dat het niet richting de 99% gaat zoals bij mijn G1620 + Intel DH67BL.

M'n broer z'n nieuwe workstation heeft een B85M Pro4, daar gaat ook Debian op (voor de gein), zal es kijken hoe ver ik raak.

Ik heb zelf ook naar de PCI-E root etc. zitten kijken en zitten twijfelen om ASPM toch te forceren met het setpci commando, maar ik ben een beetje huiverig voor eventuele neveneffecten. Er stonden een paar opties trouwens niet aan in het BIOS (nu wel), maar het lijkt qua verbruik geen verschil te maken. Idle (twee 3,5" schijven waarvan één in spindown) draait het systeem headless 17-19W (Voltcraft 4000).

Edit: ik heb ondertussen ook mijn router naar de zeik geholpen (OpenWrt flash via SSH halverwege afgebroken >_>) dus ik paar het nuttige maar aan het 'aangename).

Check op Asrock moederbord zoals gevraagd (Ubuntu Live USB):

code:
1
2
3
4
5
ASRock
B85M Pro4
P2.10

En van de server:
code:
1
2
3
4
5
ASRock
B85M-ITX
P2.20

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 21-09-2014 00:48 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Ik heb inmiddels nog een MSI, Gigabyte, Asus en ASRock moederbord met een H81 chipset onder handen gehad. Standaard is overal PCIe ASPM Not supported. Zelfs als de BIOS/firmware wordt bijgewerkt naar de meest recente versie.

Alleen de Asus H81M-A heeft in de BIOS voldoende instelmogelijkheden om aan te geven dat het besturingssysteem de ASPM instellingen mag beheren (en daarmee de "PCI ASPM Not supported" uit gaat). De bewuste instelling zit in het ASUS BIOS menu Advanced\Platform Misc Configuration > (between USB Configuration & Onboard Devices Configuration):
  1. PCI Express Native Power Managment [Disabled]->[Enabled]
  2. Native ASPM [Disabled]->[Enabled]
Deze "Native ASPM" BIOS instelling en de boot parameters pcie_aspm=force pcie_aspm.policy=powersave zijn echter nog steeds niet voldoende om pc6 te bereiken. Met kernel 3.13 wordt ASPM namelijk niet ingeschakeld voor de Intel Xeon E3-1200 PCIe controller [8086:0c01].

Bijgaand nog wat resultaten:
Gigabyte Technology Co., Ltd.
H81M-H
F5
Gigabyte Technology Co., Ltd.
H81M-H
F8
ASUSTeK COMPUTER INC.
H81M-A
0909
ASUSTeK COMPUTER INC.
H81M-A
2104
MSI
H81M-P33 (MS-7817)
V1.4
MSI
H81M-P33 (MS-7817)
V1.7
ASRock
H81M-VG4
P1.30
ASRock
H81M-VG4
P1.40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn bord geeft vrolijk not supported aan, maar gaat keurig in PC6... Het is dus geen garantie...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

FireDrunk schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:22:
Mijn bord geeft vrolijk not supported aan, maar gaat keurig in PC6... Het is dus geen garantie...
Het niet bereiken van PC6 issue speelt voornamelijk bij de Intel 8-serie chipset (H81, B85, H87, Q87, C220).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, dat verklaart het :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Heeft iemand een link naar een werkende versie van fwts voor Debian Jessie? Heb het pakket gedownload van GitHub maar krijg het niet werkend.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben extreem lui geweest en heb een Ubuntu live CD gebruikt (daar dien je nog steeds fwts op te installeren :P).

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe download/NAS-server ter vervanging van mijn huidige NAS. De huidige is gebaseerd op een Intel D201GLY2A met 2Gb geheugen en een 1.5TB HD. Qua NAS is het voldoende alleen kan ik in de kast niets uitbreiden en kan Plex er ook niet lekker op werken. Belangrijk punt is ook voor mij energiezuinigheid want hij staat wel 24/7 aan. Dus iets nieuws. Budget ligt tussen de €200 en €250.

Gebaseerd op de discussies in dit topic kom ik op 2 mogelijke config's uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3440 Boxed€ 62,50€ 62,50
1MSI H81M Eco€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master Elite 110€ 35,50€ 35,50
1Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU€ 42,-€ 42,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,95

of deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 36,65€ 36,65
1ASRock AM1H-ITX€ 49,80€ 49,80
1Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU€ 42,-€ 42,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,95

Mijn vragen:
  • weet iemand hoe zuinig mijn oude D201GLY2A is vergeleken met bovenstaande configs?
  • welke config geniet de voorkeur qua energiezuinigheid?
  • welke config is beter qua specs?
  • kan ik dezelfde Seasonic voeding gebruiken bij de 2e config?
  • zijn beide servers voldoende om als Plex-server te werken?

[ Voor 1% gewijzigd door Rincewind op 24-09-2014 15:57 . Reden: aanvulling ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• nMad
1) Nee
2) Ik denk 1
3) 1
4) Ja
5) Hangt van je gebruik af

Misschien handig om jezelf ook wat te verdiepen?

[ Voor 17% gewijzigd door nMad op 24-09-2014 15:59 ]

• Rincewind

Rincewind

nMad schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:56:
1) Nee
2) 1
3) 1
4) Ja
5) Hangt van je gebruik af

Misschien handig om jezelf ook wat te verdiepen?
Ok. Ik kende die link nog niet. Ga ik vanavond eens induiken. Ik heb ook nog eens gekeken naar de andere configs in dit topic en de blogpost van mux en kwam vervolgens ook op de onderstaande combi:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1Asus H81T€ 67,-€ 67,-

Ander moederbord en processor. Qua totaalprijs scheelt het niet veel. De H81T wordt ook aangeraden in de blog van mux (_/-\o_ voor zijn uitzoekwerk) alleen adviseert hij daar een Intel G1820. Is de H81M Eco een nieuwere energiezuinigere variant van de H81T?

Hmmm.. zie net de de H81T maar 2 SATA poorten heeft (1x 6Gb, 1x 3Gb) en dan reken ik gemakshalve de eSATA en mini-SATA even niet mee.. Dus die valt al af want ik wil in de toekomst kunnen uitbreiden naar 4 schijven. En dan is de H81M-E ook niet voldoende want die heeft maar 4 SATA poorten (2x 6Gb, 2x 3Gb)..

[ Voor 8% gewijzigd door Rincewind op 24-09-2014 16:20 ]

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19
iemand die me in de juiste richting kan sturen voor home server voor
- file storage
- media storage
- sab/cp/sb
- apache
- enkele domotica deamons (dus ubuntu server)
- 6tb beschikbaar
- raid voor data integriteit

Ik was van plan om voor dit te gaan maar der zijn enkele dingen mij niet duidelijk.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,-€ 30,-
1ASRock B85M Pro4€ 55,50€ 55,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,60€ 34,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,10

-> Ik heb nog een crucial m4 128gb die ik eventueel in een nieuw gamesysteem kan stoppen. Wat heeft het meeste baat bij een nieuwere crucial ssd (server of desktop)
-> Ik heb nog een corsair hx620w (modular) liggen. Kan die eventueel herbruikt worden?
-> Koop je best een bord met hardware raid of werkt software raid ook? Welke raid pak je dan best
-> is het verschil tussen wd green en red zo groot
-> de amd Athlon 5350 optie is veel goedkoper, maar heeft maar 4xsata600. Geraak ik dan ook nog aan 6TB + ssd?
-> is het "simpel" om bijvoorbeel eerst te beginnen met bijvoorbeeld 3TB beschikbaar en dan wat later uit te breiden?

• nMad
Rincewind schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:13:
Ander moederbord en processor. Qua totaalprijs scheelt het niet veel. De H81T wordt ook aangeraden in de blog van mux (_/-\o_ voor zijn uitzoekwerk) alleen adviseert hij daar een Intel G1820. Is de H81M Eco een nieuwere energiezuinigere variant van de H81T?

Hmmm.. zie net de de H81T maar 2 SATA poorten heeft (1x 6Gb, 1x 3Gb) en dan reken ik gemakshalve de eSATA en mini-SATA even niet mee.. Dus die valt al af want ik wil in de toekomst kunnen uitbreiden naar 4 schijven. En dan is de H81M-E ook niet voldoende want die heeft maar 4 SATA poorten (2x 6Gb, 2x 3Gb)..
Als je wilt transcoden met Plex zou ik persoonlijk voor de geringe meerprijs voor een Pentium processor gaan. Voor meerdere transcodes tegelijkertijd heb je al een i3 of sneller nodig.

De H81M Eco is een moederbord van MSI en mATX, dus totaal niet te vergelijken met de H81T wat een moederbord van ASRock en thin mini-itx is. Als je meer dan 4 SATA poorten wilt is de pricewatch: ASRock B85M Pro4 wellicht wat voor je.

Welk besturingssysteem wil je eigenlijk gaan draaien?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

dafz0r schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:15:
iemand die me in de juiste richting kan sturen voor home server voor
- file storage
- media storage
- sab/cp/sb
- apache
- enkele domotica deamons (dus ubuntu server)
- 6tb beschikbaar
- raid voor data integriteit
RAID is een lapmiddel voor beschikbaarheid (zodat je data online blijft), maar garandeert geen integriteit. Dan heb je een bestandssysteem zoals ZFS nodig.
Ik was van plan om voor dit te gaan maar der zijn enkele dingen mij niet duidelijk.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 55,50€ 55,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,60€ 34,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,10

-> Ik heb nog een crucial m4 128gb die ik eventueel in een nieuw gamesysteem kan stoppen. Wat heeft het meeste baat bij een nieuwere crucial ssd (server of desktop)
Je desktop, je server zal vooral aanstaan vermoed ik, veel conventionele laptopschijfjes zijn trouwens zuiniger heel wat SSD's.
-> Ik heb nog een corsair hx620w (modular) liggen. Kan die eventueel herbruikt worden?
Kan altijd maar lijkt me qua capaciteit en efficiëntie overkill voor een server.
-> Koop je best een bord met hardware raid of werkt software raid ook? Welke raid pak je dan best
Geen. Als je trouwens evengoed RAID wil, hardware RAID is héél wat anders dan wat je op een consumentenbordje meegeleverd krijgt. Da's software RAID, maar zonder de flexibiliteit die echte software RAID biedt. Dus ofwel neem je 'echte' hardware RAID en schaf je je een RAID-kaart aan die al de berekeningen ook door zijn eigen chip laat doen, al de andere vormen van RAID worden gewoon ge-offload naar je CPU. Ofwel ga je volledig voor software RAID (onder Linux: mdraid).
-> is het verschil tussen wd green en red zo groot
RED is geoptimaliseerd voor NAS etc., in hoeverre dat ook effectief zo is en geen marketinggelul van WD is niet duidelijk.
-> de amd Athlon 5350 optie is veel goedkoper, maar heeft maar 4xsata600. Geraak ik dan ook nog aan 6TB + ssd?
-> is het "simpel" om bijvoorbeel eerst te beginnen met bijvoorbeeld 3TB beschikbaar en dan wat later uit te breiden?
De sweet spot ligt momenteel toch rond 4 TB, dus aan 6 TB zit je snel. Ik zou evt. naar een bord met mSATA kijken voor je OS (als dat een S-ATA slot vrijmaakt, überhaupt).

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 24-09-2014 21:07 ]

• dafz0r
Dus als ik het goed versta kom je aan 6tb met RAID-Z1 (zfs) met 3 schijven van 3TB
maar dan lees ik op sommige posts dat Z1 niet aangeraden wordt
Z2 het je dan al 4 schijven nodig, correct? Of kan je redelijk gerust wel Z1 gebruiken

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen idee van de RAID-modi van ZFS, sorry.

• dafz0r
dan versta ik denk ik niet goed wat je wil met ZFS. Gewoon drives aanhangen en ZFS package voor ubuntu runnen?
Ik wil er dus voor zorgen dat als er 1 drive sterft, ik deze gewoon kan vervangen zonder data kwijt te zijn

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je je data veilig wil stellen moet je backups maken. Als je voeding de geest geeft en je componenten frituurt kan je alles kwijt zijn, dan helpt RAID niks... Het blijft een lapmiddel. Je kan met ZFS meerdere RAID-modi gebruiken, welke daar de efficiëntste zijn qua bruto/netto-ruimtegebruik daar heb ik geen idee van.

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 16:42
Geachte Tweakers,

Ik zit al een paar weken te dubben om een nieuwe server te gaan bouwen. Mijn grootste vraag is eigenlijk de zuinigheid onder linux en dan FreeNas in het bijzonder. Zijn er mensen die iets hebben draaien?

FreeNas is in mijn ogen een handige keus omdat het standaard aardig wat functies biedt, tegelijkertijd met een interface.

Ik zou dan de laatste BBG van mux als basis nemen, eventueel met een iets snellere processor om een beetje "over" te hebben.

Graag jullie reactie!

• Jolke
Dat is wel een erg algemene vraag, wuppie007. Dit topic staat vol met tips en tweaks voor het tunen van zuinigheid, onder diverse OS'en. Even wat meer doorlezen, zodat je een wat gerichtere vraag kan stellen - liefst naar aanleiding van eigen ervaringen. Dan krijg je waarschijnlijk ook beter antwoord op je vraag :)

• Rincewind

Rincewind

nMad schreef op woensdag 24 september 2014 @ 18:33:
[...]

Als je wilt transcoden met Plex zou ik persoonlijk voor de geringe meerprijs voor een Pentium processor gaan. Voor meerdere transcodes tegelijkertijd heb je al een i3 of sneller nodig.
Na wat nadenken gisteravond heb ik eigenlijk besloten om wat meer trouw te blijven aan mijn eerdere uitgangspunt en dat is eigenlijk een thuisserver/downloadbak/NAS. Geen transcoden met plex want overal in huis staan toch mediaplayers die fullHD aankunnen. Waarom dan nog transcoden? Als ik dan vervolgens naar mijn eigen configs kijk dan lijkt de config van Borromini (een aantal posts boven deze) ook wel interessant:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,95€ 32,95

Hier zit dus ook dat MB die je hieronder aanbeveelt. Daarnaast zat ik gisteren te kijken naar mijn huidige thuisserver en daar zit al een voeding in van 250W. Maar goed, die is alweer 5 jaar oud en waarschijnlijk niet de zuinigste. Is het dan slim om daar toch een nieuwe voor te kopen?
De H81M Eco is een moederbord van MSI en mATX, dus totaal niet te vergelijken met de H81T wat een moederbord van ASRock en thin mini-itx is. Als je meer dan 4 SATA poorten wilt is de pricewatch: ASRock B85M Pro4 wellicht wat voor je.
Argh.. Daar heb ik dus een fout gemaakt. Ik heb de H81M-E van ASUS verward met de H81M-Eco van MSI. Handig hoor, die namen die op elkaar lijken.. 8)7 Ik wil inderdaad 4 SATA poorten hebben om in de toekomst de NAS uit te breiden met meer schijven. Nu begin ik er met 1 (waarschijnlijk) en wil dit gaan uitbreiden naar maximaal 4. Budget is nu even niet toereikend om gelijk 4 3TB schijven te kopen :/
Welk besturingssysteem wil je eigenlijk gaan draaien?
Ik ben nu dik tevreden over Nas4Free dus die staat bovenaan mijn lijst. Maar OpenMediaVault (OMV) lijkt mij ook wel wat omdat daar mee mogelijkheden mee zijn qua plugins. Suggesties zijn welkom trouwens :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
dafz0r schreef op woensdag 24 september 2014 @ 21:09:
Of kan je redelijk gerust wel Z1 gebruiken
Er is echt helemaal niks mis met RAID-Z1 an sich :) Je zit echter wel met de UBER (unrecoverable bit error rate) die voor veel schijven op <1014 bits oftewel ~11 TB ligt. Als je array groter is dan 11 TB gaat men er vanuit dat de kans op een tweede error tijdens het rebuilden / resilveren van de eerste te groot is. Het blijft uiteraard een gok, maar afhankelijk van je data en je backupstrategie kun je er voor kiezen om 22 TB in een RAID-Z1 te zetten of om bij 6 TB al kiezen naar RAID-Z2 te gaan.

Zelf heb ik gewoon 5x4TB in RAID-Z1, het meeste is 'niet belangrijk' en van de rest worden fatsoenlijke backups gemaakt (die ik ook af en toe controleer / test). Ik rationaliseer dat door (en wellicht is dat ontzettend fout) te vinden dat het om 11 TB per schijf gaat en het dus wel losloopt met de fout op fout :P

Bij Z1 offer je 1 schijf op aan parity (dit kan al met 2 schijven maar dan heb je gewoon een mirror) en wordt over het algemeen met minimaal 3 schijven gedaan, Z2 kost je 2 schijven aan parity en Z3 kost je 3 schijven.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• FireDrunk
Leuke van ZFS is natuurlijk dat je iets minder vatbaar bent voor UBER. Bij traditioneel RAID wil je inderdaad bij grote arrays eigenlijk direct naar RAID6.

Zelf zit ik ook 'gewoon' op RAIDZ1... Liever goede backups dan een extra schijf kwijt aan redundancy.

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 25-09-2014 09:42 ]

Even niets...

• dafz0r
Wat is het meest courante voor een linux based file server waar voornamelijk films, series en muziek op staan? Mijn "belangrijke" data is op zich niet zo groot en wordt gebacked naar OneDrive.

Ik lees op verschillende plaatsen dat ZFS eigenlijk nog niet op punt staat voor linux (ubuntu) en dat je best FreeBSD neemt.
Blijkbaar zijn de meeste bordjes met harware raid op eigenlijk fakeraid en randen ze bij ubuntu eingelijk eerder software raid aan.
Hoe backen jullie up? Cloud? Externe schijf? Extra schijf in het systeem?

Alles is beter dan wat ik nu heb waar er gewoon 2 schijven insteken van 1TB en ik manueel backup naar OneDrive voor docs en foto's

• FireDrunk
Als je al een goede backup hebt, zou ik niet investeren in RAIDZ2, dat is een beetje dubbelop... Vooral als je maar 4 schijfjes hebt. Als je nou 10 schijven had, zou ik nog zeggen, doe maar, want de kans dat er 2 kapot gaan is vrij reëel.

ZFSonLinux is door velen al Productierijp bevonden. Het ligt qua features op sommige vlakken achter bij FreeBSD, maar heeft ook weer een aantal features die FreeBSD niet heeft (zoals POSIX ACL's, BSD heeft alleen NFS ACL's)

Even niets...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Rincewind schreef op donderdag 25 september 2014 @ 09:12:
Daarnaast zat ik gisteren te kijken naar mijn huidige thuisserver en daar zit al een voeding in van 250W. Maar goed, die is alweer 5 jaar oud en waarschijnlijk niet de zuinigste. Is het dan slim om daar toch een nieuwe voor te kopen?
Ik zou ook kijken naar de kwaliteit van de voeding. En anders bv. een Seasonic G-series 360W?
dafz0r schreef op donderdag 25 september 2014 @ 09:45:Ik lees op verschillende plaatsen dat ZFS eigenlijk nog niet op punt staat voor linux (ubuntu) en dat je best FreeBSD neemt.
Ik denk dat je bv. met BTRFS meer risico loopt dan met ZFS, de LLNS-ontwikkelaars (die de Linux-port gebouwd hebben) hebben het 'production ready' verklaard. En er zijn pakketten voor Ubuntu.
Blijkbaar zijn de meeste bordjes met harware raid op eigenlijk fakeraid en randen ze bij ubuntu eingelijk eerder software raid aan.
Zoals ik zei :)
Externe schijf? Extra schijf in het systeem?
Externe schijf. Een schijf in hetzelfde systeem schiet het doel van een backup voorbij.

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 25-09-2014 10:18 ]

• sHiKoRa
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 22:28
Ik ben bezig om het verbruik van mijn apparatuur in huis enigszins terug te dringen. Aangezien ik ook een eigen servertje draai ben ik bij dit topic terecht gekomen. Mijn huidige server verbruikt 63 watt idle en met de APC Back-UPS CS 500 erbij ongeveer 90 watt idle.

Toen ik de server 3 jaar geleden heb gebouwd vond dit nog acceptabel. Ik heb hem gebruikt als EXSi server, maar inmiddels draait hier Hyper-V 2012 op. Met name voor de Exchange server draait hij 24/7 en juist hiervoor wil ik gewoon een apart servertje bouwen zodat de oude server in principe uit kan.

Huidige configuratie:

#Product
1Intel Xeon L3426 Boxed
1Intel Server Board S3420GPLX
2Western Digital RE 4, 1TB
1Chieftec UNC-410S-B
1Chieftec SNT-2131 SATA
2Kingston KVR1066D3Q8R7SK2/16G
1Intel AXXRMM3
1APC Back-UPS CS 500 USB/Serial
1be quiet! Pure Power L7 350W

Nieuwe configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 109,95€ 109,95
1Asus H81T€ 67,-€ 67,-
1Akasa Euler excl. Power Adapter€ 65,-€ 65,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 76,90€ 76,90
1Seasonic Power Adapter 90W - 19V€ 30,50€ 30,50
1Crucial M500 mSata 240GB€ 91,95€ 91,95

Totaal€ 441,30

Ik heb dit topic helemaal doorgespit en de BBG Zuinige Server Maart 2014 van mux gelezen, aan de hand hiervan heb ik deze nieuwe configuratie samengesteld.

De bedoeling is om Windows Server 2008 R2 of 2012 R2 samen met Exchange 2010 of 2013 (voor maximaal 5 mailboxen), een IRC bot en FTP-server (FileZilla) te draaien. Data opslag gebeurd net zoals nu op mijn NAS.

Wat ik mij afvraag is of de 8GB geheugen voldoende is voor Exchange 2013, al maak ik mij hier niet teveel zorgen over. Ik kan altijd een geheugen module bijbestellen aangezien 1 van 2 SO-DIMM slots leeg blijft.

Het zal waarschijnlijk een achterhaalde zorg zijn, maar heeft iemand ervaring met SSD degradation bij gebruik van Exchange? Een andere optie zou zijn om een hardeschijf te gebruiken i.p.v. de mSata SSD, maar het liefst hou ik die ene 2.5" internal bay die de behuizing heeft vrij voor eventuele toekomstige upgrades.

Mochten er nog andere opmerkingen of tips zijn dan hoor ik dat graag! :)

• Rincewind

Rincewind

In de blogpost van mux waar al vaker naar gerefereerd is komt de H81T-chipset als Beste Keuze naar voren terwijl de B85M-chipset als goede tweede op de lijst staat. In zijn tests heeft hij o.a. de ASRock B85M-Pro4 microATX getest terwijl de ASRock B85M-HDS er niet bij staat. Kan ik dan wel stellen dat het vergelijk van die B85M-HDS gelijkwaardig zal zijn aan dat van de B85M-Pro4? M.a.w. zullen MB's gebaseerd op dezelfde chipset min-of-meer even energiezuinig zijn?

Bonusvraag: is een 90W Pico-PSU voldoende voor een Asrock B85M microATX incl 4 schijven? Of toch maar een normale ATX-voeding kopen zoals de be quiet! system power L7 300W? Ik nijg naar het laatste..

Mijn bestellijst ziet er nu zo uit (gebaseerd op meer info uit dit topic):
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-HDS€ 44,99€ 44,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Totaal€ 173,39

Nog commentaar? Ik hoor het graag :)

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27
Rincewind schreef op donderdag 25 september 2014 @ 12:28:
In de blogpost van mux waar al vaker naar gerefereerd is komt de H81T-chipset als Beste Keuze naar voren terwijl de B85M-chipset als goede tweede op de lijst staat. In zijn tests heeft hij o.a. de ASRock B85M-Pro4 microATX getest terwijl de ASRock B85M-HDS er niet bij staat. Kan ik dan wel stellen dat het vergelijk van die B85M-HDS gelijkwaardig zal zijn aan dat van de B85M-Pro4? M.a.w. zullen MB's gebaseerd op dezelfde chipset min-of-meer even energiezuinig zijn?

Bonusvraag: is een 90W Pico-PSU voldoende voor een Asrock B85M microATX incl 4 schijven? Of toch maar een normale ATX-voeding kopen zoals de be quiet! system power L7 300W? Ik nijg naar het laatste..

#ProductPrijsSubtotaal
Totaal€ 173,39

Ik denk niet dat je het gaat halen met het spinup verbruik van je hardeschijven bij het booten. Zou dan wat hoger gaan zitten rond de 150 / 200 watt dan heb je daar in ieder geval geen problemen mee.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

sHiKoRa schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:35:
[..]

De bedoeling is om Windows Server 2008 R2 of 2012 R2 samen met Exchange 2010 of 2013 (voor maximaal 5 mailboxen), een IRC bot en FTP-server (FileZilla) te draaien. Data opslag gebeurd net zoals nu op mijn NAS.

Wat ik mij afvraag is of de 8GB geheugen voldoende is voor Exchange 2013, al maak ik mij hier niet teveel zorgen over. Ik kan altijd een geheugen module bijbestellen aangezien 1 van 2 SO-DIMM slots leeg blijft.

Het zal waarschijnlijk een achterhaalde zorg zijn, maar heeft iemand ervaring met SSD degradation bij gebruik van Exchange? Een andere optie zou zijn om een hardeschijf te gebruiken i.p.v. de mSata SSD, maar het liefst hou ik die ene 2.5" internal bay die de behuizing heeft vrij voor eventuele toekomstige upgrades.

Als je al je rollen van Exchange 2013 op 1 server wilt draaien zou ik niet minder dan 16GB erin stoppen. Heb m zelf met 2 mailboxen in een VM draaien en de memorybehoefte gaat regelmatig over de 11GB heen (heb m met dynamic memory draaien ;) )
En Exchange 2013 schrijft inderdaad aan 1 stuk door heb ik gemerkt, met dit als resultaat op de dedicated 160GB sinds 25-6:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8SERVn7ldfilukx8jhwTheLP/full.png
Vind het persoonlijk dus wel meevallen en Exchange draait heerlijk snel :)

[ Voor 63% gewijzigd door Tomba op 25-09-2014 12:56 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Rincewind

Rincewind

Martiveen schreef op donderdag 25 september 2014 @ 12:42:
[...]

Ik denk niet dat je het gaat halen met het spinup verbruik van je hardeschijven bij het booten. Zou dan wat hoger gaan zitten rond de 150 / 200 watt dan heb je daar in ieder geval geen problemen mee.
Dus dan zou de 'normale' ATX-voeding een goede keuze zijn in deze config. Plus dat hij ook vrij zuinig is volgens een review bij de buren. Alhoewel de be quiet! Pure Power L8 300W ook goed scoort volgens een andere test. Zou die Pure Power die €7 meerprijs waard zijn? Twijfel.. twijfel... ;)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verschil tussen de Pure Power L8 en System Power 7 300W is dat de Pure Power L8 een betere fan heeft en cable sleeving. Voor de rest zijn ze identiek, rendement zal dat dus ook zijn, verschil in fan zal denk ik niet een heel groot verschil maken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Rincewind

Rincewind

-The_Mask- schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:00:
Verschil tussen de Pure Power L8 en System Power 7 300W is dat de Pure Power L8 een betere fan heeft en cable sleeving. Voor de rest zijn ze identiek, rendement zal dat dus ook zijn, verschil in fan zal denk ik niet een heel groot verschil maken.
Kijk, dat is informatie waar ik wat aan heb _/-\o_ . Dank je voor de aanvulling want dan blijf ik bij de System Power. Da's toch weer €7 uitgespaard.

• nMad

• sHiKoRa
Tomba schreef op donderdag 25 september 2014 @ 12:53:
Als je al je rollen van Exchange 2013 op 1 server wilt draaien zou ik niet minder dan 16GB erin stoppen. Heb m zelf met 2 mailboxen in een VM draaien en de memorybehoefte gaat regelmatig over de 11GB heen (heb m met dynamic memory draaien ;) )
En Exchange 2013 schrijft inderdaad aan 1 stuk door heb ik gemerkt, met dit als resultaat op de dedicated 160GB sinds 25-6:

Vind het persoonlijk dus wel meevallen en Exchange draait heerlijk snel :)
Thx voor de info en natuurlijk de screenshot Tomba! Met Windows 2008 R2 en Exchange 2010 denk ik met die 8 GB wel weg te komen, mocht het toch Exchange 2013 worden dan bestel ik direct 16 GB.
Gelukkig dat je reageert nMad, hiermee zou ik meteen een probleem gehad hebben. Ik ben helaas niet zo goed in solderen, het zal dus meteen moeten passen. Is er misschien een goed alternatief te adviseren? Anders is het nog altijd een optie om de Akasa Euler behuizing incl. voeding te nemen. Als ik het goed in de specs zie zou deze moeten passen: 7.4 mm/OD (outer diameter) and 5.0 mm/ID (inner diameter) plug. Ik vraag mij alleen af wat de efficiency van deze adapter is.

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Na 45 minuten zoeken kom ik er nog niet uit.... dan maar vragen!

Ik heb een HTPC, core i3, intel ITX mobo, zie inventaris.

Deze wil ik uitbreiden tot Plex server / data opslag.

Ik zit alleen even met de keus voor HDD's Waarom zie ik vaak WD green voorbij komen als WD red gemaakt is voor nas doeleinden? langer mee zou gaan en minder uitval vertoont?
Ik was van plan 2x4TB WD Red te kopen en deze naast mijn 2x 2TB samsung (die ik al heb liggen) te hangen. Beter RED of GREEN aanschaffen?? 8)7

Verder FD node 304 behuizing, Seasonic 360W atx voeding, 120gb mSATA ssd voor OS.

mocht ik iets raars kiezen da hoor ik het graag O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Wabs op 25-09-2014 17:13 ]

• GioStyle
Er zitten kleine verschillen tussen de Green en Red schijven, maar het is vooral marketing.

Waar de verschillen dan in zitten? Denk aan firmware, garantie en tler. Het is ook al meerdere malen op deze forum besproken.

• nMad
sHiKoRa schreef op donderdag 25 september 2014 @ 16:34:
Gelukkig dat je reageert nMad, hiermee zou ik meteen een probleem gehad hebben. Ik ben helaas niet zo goed in solderen, het zal dus meteen moeten passen. Is er misschien een goed alternatief te adviseren? Anders is het nog altijd een optie om de Akasa Euler behuizing incl. voeding te nemen. Als ik het goed in de specs zie zou deze moeten passen: 7.4 mm/OD (outer diameter) and 5.0 mm/ID (inner diameter) plug. Ik vraag mij alleen af wat de efficiency van deze adapter is.
Die behuizing inclusief voedingsadapter gebruik ik zelf ook i.c.m. een H81T als HTPC, dus ik kan hierbij bevestigen dat deze combinatie compatibel is! Als je wilt kan ik wel het verbruik checken van dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H81T€ 67,-€ 67,-
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 91,-€ 91,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,-€ 30,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N169ES4CEU€ 73,90€ 73,90
1Crucial mSata M500 120GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,85

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

sHiKoRa schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:35:
Nieuwe configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H81T€ 67,-€ 67,-
1Akasa Euler excl. Power Adapter€ 65,-€ 65,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 76,90€ 76,90
1Seasonic Power Adapter 90W - 19V€ 30,50€ 30,50
1Crucial M500 mSata 240GB€ 91,95€ 91,95

Totaal€ 441,30

[…]

Een T-versie is alleen maar interessant als je tegen warmte/energiebeperkingen onder belasting aanloopt. In rust verbruikt een T-model evenveel als een normale uitvoering :)

• sHiKoRa
nMad schreef op donderdag 25 september 2014 @ 17:23:
Die behuizing inclusief voedingsadapter gebruik ik zelf ook i.c.m. een H81T als HTPC, dus ik kan hierbij bevestigen dat deze combinatie compatibel is! Als je wilt kan ik wel het verbruik checken van dit systeem:
Als je dat zou willen doen dan erg graag! _/-\o_
Over de efficiency van de meegeleverde voedingsadapter kan niet meer vinden dan een stukje in een review over de behuizing:

The Great Wall 120W power adapter was swapped out for comparison with a recent Dell 19VDC 80W power adapter that has high "V" efficiency rating. The difference in AC power demand in the various states between these power adaptes was less than a watt, so I can safely say the included power brick is probably >85% efficient, perhaps 87% at the full 55W power draw, about as good as power bricks get these days.

Bron: SilentPCReview.com
Borromini schreef op donderdag 25 september 2014 @ 22:37:
Een T-versie is alleen maar interessant als je tegen warmte/energiebeperkingen onder belasting aanloopt. In rust verbruikt een T-model evenveel als een normale uitvoering :)
Thx voor de tip Borromini! Tussen de 4130 en de 4130T zit ongeveer € 12,- verschil, aangezien ik een passief gekoeld systeem in elkaar ga zetten wil ik niet het risico lopen dat ik toch beter voor de T versie had kunnen kiezen. Daarnaast komt hij in de meterkast te hangen, waar het sowieso al iets warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
sHiKoRa schreef op donderdag 25 september 2014 @ 23:36:
Als je dat zou willen doen dan erg graag! _/-\o_
14 watt idle, gemeten met een Cresta RCE-1106 verbruiksmeter. Throttlestop laat zien dat hij niet in de C6 state gaat, geen idee waarom dit is.
Thx voor de tip Borromini! Tussen de 4130 en de 4130T zit ongeveer € 12,- verschil, aangezien ik een passief gekoeld systeem in elkaar ga zetten wil ik niet het risico lopen dat ik toch beter voor de T versie had kunnen kiezen. Daarnaast komt hij in de meterkast te hangen, waar het sowieso al iets warmer is.
Om deze reden heb ik ook voor de T variant gekozen. Hoewel je met enkele tweaks zelf ook het max 'TDP' kan verlagen van een normale processor.

In mijn inventaris zitten nog wat andere vergelijkbare systemen waarvan ik het verbruik heb gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Een lager geklokte processor (T variant) voor een hogere prijs verkopen dan de normale variant. Intel kan trots zijn op zijn marketingafdeling. :+

Als de bios het ondersteunt kan je ook gewoon de normale variant pakken en dan de multiplier naar beneden stellen, zodat ie als een T variant gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is niet het enige verschil, het gaat meer over belasting over langere duur, voor hele korte pieken zal een -T (vrijwel) net zo hoog klokken als een non -T versie, alleen houdt hij deze Turbo niet zo lang vast, waar een gewone CPU deze 10-20s vast kan houden, klokt een -T na 5 seconden vaak al terug.

Vooral om de temperatuur laag te houden.

Als je dus gewoon de max multiplier verlaagd, heb je de lol van die korte pieken dus niet, maar zal je temperatuur wel ongeveer gelijk blijven als een -T versie.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHiKoRa
Bedankt voor alle info Tomba, Borromini, FireDrunk, GioStyle en nMad! Voordat ik tot aanschaf overga ben ik nog e.a. aan het uitzoeken om bepaalde taken aan mijn NAS over te dragen, dit kan mogelijk nog van invloed zijn op de configuratie.

[ Voor 14% gewijzigd door sHiKoRa op 29-09-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Rincewind schreef op donderdag 25 september 2014 @ 12:28:

#ProductPrijsSubtotaal
Totaal€ 173,39

Waarom niet de Pro4? Voor die 10 euro?
Er zitten wel verschillen in zoals bijvoorbeeld de netwerkchip. Wat ik uit dit topic begreep kan die best invloed hebben op het verbruik

Ook is het moederbord een µATX en de behuizing Mini-ITX

Ik wil zelf nog steeds de ASRock B85M-Pro4, al zeg ik dit al maanden ondertussen. Is er ondertussen niet al een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tweakers neemt de laatste tijd die Gigabyte G1 Sniper B5 in de BBG op, weet niet of die zuiniger is....

Is ook meer op prestaties gericht vermoed ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 29-09-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:37:
[...]

Waarom niet de Pro4? Voor die 10 euro?
Er zitten wel verschillen in zoals bijvoorbeeld de netwerkchip. Wat ik uit dit topic begreep kan die best invloed hebben op het verbruik

Ook is het moederbord een µATX en de behuizing Mini-ITX
Wat is de winst van die €10? Bespaar ik dan ook weer €10 meer per jaar of praat je dan over centen? Op zich heb je gelijk maar ik wil gewoon zo min mogelijk uitgeven :) Wat ik stommer van mezelf vindt is dat ik niet gezien heb dat de kast die ik wil hebben een Mini-ITX behuizing is terwijl mijn MB Micro-ATX is |:( Goed gezien van je. Nu moet ik alleen even nadenken: een andere kast of een ander MB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:37:
[...]

Ik wil zelf nog steeds de ASRock B85M-Pro4, al zeg ik dit al maanden ondertussen. Is er ondertussen niet al een beter alternatief?
Ik heb inmiddels een maandje en bevalt me prima, icm G3420. Nog wel een oudere voeding dus atm draait het op 33W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Borromini schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:23:
Tweakers neemt de laatste tijd die Gigabyte G1 Sniper B5 in de BBG op, weet niet of die zuiniger is....

Is ook meer op prestaties gericht vermoed ik.
According to history, was Gigabyte niet heel erg zuinig in de testen van onder andere mux als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

3wielerdealer schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:59:
Heeft iemand een link naar een werkende versie van fwts voor Debian Jessie? Heb het pakket gedownload van GitHub maar krijg het niet werkend.. 8)7
Er is een USB-stick distributie van fwts: fwts-live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb, mede op basis van wat dingen die in dit topic langskwamen, het volgende op een lijstje staan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1900N-D3V€ 85,-€ 85,-
1LC-Power LC-1410mi€ 33,50€ 33,50
1Crucial CT51264BF160BJ€ 32,95€ 32,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 206,40

Doel is een linux servertje in huis hebben om eea uit te kunnen proberen, ook in de netwerkkant, vandaar het bord met twee ethernets. Het hoeft weinig spectaculairs te kunnen vandaar de simpele opbouw.

Ik lees alleen wel dat de eerste firmwareversie geen linux ondersteunde en dat mensen wat problemen hebben ervaren om de tweede firmwareversie erop te zetten (maar wellicht staat die er nu standaard op). Ik zag echter ook info over mensen die er druk mee bezig waren dus dat lijkt allemaal wel te doen.

Hier nog tips of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 18:59
Ja neem de ssd mx100 variant. Net weer ff wat beter. Linux kan wellicht ook prima op een 64gb ssd.

Let erop dat dit moederbord geen hdmi of sata 600 poorten heeft. Ook zal audio niet veel soeps zijn. Wel een van de weinige met dual NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
LC-Power is nu niet echt een fabrikant waarvan je graag een voeding wil en al helemaal niet in een server.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Danku. Betere ssd zal ik in het lijstje zetten, ik zal ook eens kijken of 64g genoeg is. Hdmi sata en audio zijn allemaal niet nodig. Ik vind het wel wat raar dat er geen hdmi op zit maar ik heb hem niet nodig. Alsof ze dat bordje hebben gemaakt met het expliciete doel dat hij niet in een htpc gebruikt kan worden :)

Wat is het probleem met voedingen van lc-power? Is dat betrouwbaarheid of zijn ze minder efficient? De cpu die hij moet voeden heeft een max tdp van 10w dus dat moet wel lukken leek me. Ik zit niet vast aan dat merk ofzo maar in de pricewatch is dit de goedkoopste optie, daarom vond ik hem, een losse kast plus voeding is meteen twee keer zo duur. Dat gaat dan nog maar om 30 euro maar relatief scheelt het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een slechte voeding kan veel meer meenemen in zijn graf dan alleen zichzelf :). Het gaat niet alleen om efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Borromini schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:01:
Een slechte voeding kan veel meer meenemen in zijn graf dan alleen zichzelf :). Het gaat niet alleen om efficiëntie.
So true :), heb het 1x gehad nooit meer een slechte voeding :).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 47,50€ 47,50
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
5WD Green WD40EZRX€ 131,95€ 659,75
1Fractal Design Node 804€ 92,92€ 92,92
2Silverstone SST-CP06 4x SATA€ 8,17€ 16,34
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 75,95€ 75,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Intel DC S3500 (2,5") 120GB€ 111,19€ 111,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.108,65

Laatste check, dit is een "Temp" oplossing omdat ik nog de SSD, CPU en memory had liggen.
(krijg je als je je hobby kamer eens opruimt :)).
De bedoeling is om hier FreeNAS op te draaien met Sabnzb, Sickbeard, Plexmedia server.
In de nabije toekomst over te stappen naar 10x 4TB op dit mobo + memory:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 254,95€ 254,95
1Kingston KVR16N11K2/16€ 135,96€ 135,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,91

Zou dit zo kunnen?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
10x 4TB? Wow, da's best veel. Dan maakt het ook niet veel uit wat de rest van je server trekt, hier gaat de meeste power heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Kun je niet beter voor grotere 6 TB schijven gaan? Scheelt 3 HDD's en +/-15 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Geen slechte gedachte:

10x 4TB (WD RED) = € 1499,00
8x 5TB (WD RED) = €1455,20
6x 6TB (WD RED) = €1474,80

Die laatste is effectief maar 36 TB en tevens de duurste. 5TB schijnt op dit moment aantrekkelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Jolke schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:06:
Geen slechte gedachte:

10x 4TB (WD RED) = € 1499,00 Raid-Z2 = 32GB
8x 5TB (WD RED) = €1455,20 Raid-Z2 = 30GB
6x 6TB (WD RED) = €1474,80 Raid-Z2 = 24GB

Die laatste is effectief maar 36 TB en tevens de duurste. 5TB schijnt op dit moment aantrekkelijk te zijn.
Hmm, volgens mij niet ;), je moet rekening houden met je "Raid" en dan is 8*5TB wel goedkoopste maar ook minste verlies kwa raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik weet niet aan welke RAID gedacht wordt, daarom vergeleek ik puur de totale opslag. :)

8x 5TB is icm RAID-Z2 dus ook de meest interessante optie. Ik heb overigens RED's berekend, geen idee of andere merken goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:58
Was RAID-Z2 niet interessantste met 2^x+2 aantal schijven?

Dan zou 10 hoe dan ook het meest ideale zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Jolke schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:33:
Ik weet niet aan welke RAID gedacht wordt, daarom vergeleek ik puur de totale opslag. :)

8x 5TB is icm RAID-Z2 dus ook de meest interessante optie. Ik heb overigens RED's berekend, geen idee of andere merken goedkoper zijn.
Als ik puur naar energie verbruik kijk is de WD green 4TB met 4,5w het zuinigste.
Kwa prijs is het:

- 4TB €131,95 4,5w
- 5TB € 181,90 5,3w
- 6TB € 221,68 5,3w

Als je dan uitgaat van 20GB ben je het volgende kwijt aan verbruik en kosten:
- Schijven Kosten schijven VerbruikTotal raid opslagKosten verbruik p.j.
- 8x 3TB Raid-Z2 €712 32,8w18TB opslag€65,6 p.j.
- 6x 4TB Raid-Z €792 27w20TB opslag€54 p.j.
- 5x 5TB Raid-Z €91026,5w20TB opslag€53 p.j.
- 4x 6TB Raid-Z€88821,2w18TB opslag€43 p.j.

Ben je met 6x4TB bang for the buck?
Of zie ik het verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door wetsteyn op 02-10-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Volgens mij klopt je berekening wel aardig ja ;)

Ik zou 3TB ook eens meenemen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
FireDrunk schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:10:
Volgens mij klopt je berekening wel aardig ja ;)

Ik zou 3TB ook eens meenemen.
True, alleen jammer dat je dan gelijk alweer:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 254,95€ 254,95
1Kingston KVR16N11K2/16€ 135,96€ 135,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,91

Moet investeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ok, je wilt dus 20TB aan ruimte hebben. Die info miste ik nog.

Die 96 euro extra kosten voor de schijven zul je niet gauw terugwinnen aan besparing van stroom, plus dat je daar effectief 2TB minder hebt. Dan is 6x 4TB voor jou de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een 2 poorts PCIe x1 sata controllertje kost 8 euro... De fetish om alles onboard te willen doen is niet verplicht :P

7*3 is nog altijd 21 hoor, niet 18 8-)

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 02-10-2014 13:21 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
FireDrunk schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:20:
Een 2 poorts PCIe x1 sata controllertje kost 8 euro... De fetish om alles onboard te willen doen is niet verplicht :P

7*3 is nog altijd 21 hoor, niet 18 8-)
8 euro? waar?:P ik kan hem niet vinden in de PW.

Dat is bij Raid-Z wel zo maar niet bij Raid-Z2 toch? ik dacht dat boven de 6 schijven het slimmer was om Raid-Z2 te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
http://www.ebay.com/itm/P...pters&hash=item540781d8ec

Bij 6 schijven is RAIDZ2 ook beter, vanwege betere spacemap (efficienter omgaan met sectoren, dus procentueel gezien, minder verlies).

Qua redundancy klopt het zeker ja, RAIDZ2 is altijd beter, maar een goede backup is nog veel beterder :+

[ Voor 42% gewijzigd door FireDrunk op 02-10-2014 13:31 ]

Even niets...

Pagina: 1 ... 46 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.