Mede-tweaker,
Ook ik moet eraan gaan geloven.
ESXi servertje nu eindelijk gecrashed :-) en moeten wat nieuws gaan bouwen...
Oud HP ML 110 G5-je met E200 controller met 2*2 RAID 1 SATA-disken erop.
Met wat bloed zweet en tranen uiteindelijk nog 1 VM eraf weten te plukken die net niet lekker in de back-up zat. De rest van bestaande back-ups weten om te zetten (5nine V2V Easy Converter) naar vhdx op een tijdelijk server "ML 350 G5" met Windows 2012 R2. JA energie zuinig!
Bloed snel maar vreet AMPS. je moet wat tijdelijk neerzetten :-)
Zit te denken aan overgang naar Windows 2012 R2 / Hyper-V, maar dan in een wat energie zuinigere klasse dan de tijdelijke echte server zoals hierboven benoemd. En ja dit werkt nu als een speer!!
Nu alleen gezien ik dit forum onderdeel al een tijdje volg de volgende vragen voordat ik de eigenlijke stap naar nieuwe hardware kan maken.
1. Draait Windows 2012 R2 probleemloos op niet server boards = "desktop moederborden"? heeft dit geen driver issues?
2. Processor keuze gezien meerdere VM's. Ik zie dat een willekeur aan "Intel based processoren" gekozen worden maar wat is voor doorslag gevende aard? Celeron G1610, I3, I5 eventueel Xeon.
3. Disk(en) in RAID opstelling JA/Nee. Ik heb een HP P400 RAID controller is dit wijs om te gebruiken of adviseren jullie anders? Al dan niet op onboard moederbord?
4. De opm. over voedingen;" Als je Haswell wil kan je best een voeding aanschaffen die C6/C7 power states ondersteunt. Zeker als je onder die 15W wil."
Is dit haalbaar in alle situaties of is dan juist het type moederbord/processor weer essentieel? Wat is dan een reële voeding in WATTS of hoe bepaal je dit?
5. Ik heb zelf nog diverse Green disks van vorige systeem over dus dat is geen probleem.
6. Wat is jullie ervaring met RAID controllers in PCI-E *4 of *8 uitvoering i.c.m. een "desktop moederborden", plaats je deze dan in PCI-E*16 video slot?
7. Neem je in dit geval dan de mogelijkheid om onboard video te gaan gebruiken of ga je voor een board met een 2de PCI-E*16 slot en plaats je daar een energie zuinige videokaart in?
8. Zoals Hyperbart en Firedrunk ook al aangeven heb je meer aan GB's in RAM, hoe los dit op als je dit op een NIET server board? Zijn er dan specifieke boards aan te wijzen door jullie goeroes
9. Overal waar je in winkels om advies vraag geven ze te kennen dat "desktop moederborden" Windows 2012 R2/Hyper-V niet ondersteunen??
10. Zit dus eigenlijk in dubio of je nu naar een echt server board moet gaan kijken of niet. Al dan niet voorzien van een Xeon processor of toch een I5 o.i.d.
Graag hoor ik wat jullie van mijn bovenstaande punten vinden. En waar natuurlijk meer info gewenst hoor ik dit graag
Uiteindelijke zullen er diverse Linux machines gaan draaien deels voor testdoeleinden maar ook als opslag/back-up, sharing algemene DATA (Film, muziek etc) Meerdere netwerkkaarten voor firewalling gewenst onder Debian. En natuurlijk de nodig Windows server(s) voor de studie en toegang systeem.