Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.372 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 16:23
albino71 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:17:
Het display toont alleen de tekst: "Home Theatre PC by Jonsbo"
Dit is niet aan te passen.

Je zit hier natuurlijk wel in het "Zuinige server" topic! :)
Das stom :O
Naja scheelt weer oplossing zoeken ervoor...

Nu wachten tot me vriendin terug komt en dan instellen... Mijn laptop adapter past niet en die van haar wel ><

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Gaat deze werken?
Super kleine thin min itx build met passive kast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,39€ 29,39
1ASRock H81TM-ITX€ 66,20€ 66,20
1Toshiba MQ01ABB, 2TB€ 120,87€ 120,87
1Akasa Euler excl. Power Adapter€ 65,-€ 65,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Crucial M500 mSata 120GB€ 57,55€ 57,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 368,51

Aanpassing: Juiste moederbord + goedkopere HDD (zelfde winkel , scheelt verzendkosten (1TB ipv 2TB)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,39€ 29,39
1Asus H81T€ 64,51€ 64,51
1WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 56,49€ 56,49
1Akasa Euler excl. Power Adapter€ 65,-€ 65,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Crucial M500 mSata 120GB€ 57,55€ 57,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,44

[ Voor 40% gewijzigd door Oggy op 27-05-2014 13:26 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik dacht dat de ASrock H81TM geen mSATA had. Hij heeft wel een miniPCI-e, maar die zijn afaik niet automatisch mSATA compatible. Om die reden is hij destijds in ieder geval van mijn shortlist afgegaan, naast dat het bordje niet super zuinig is zoals velen onder ons van deze fabrikant hadden verwacht / gehoopt.

Zou ik even nalopen bij verkoper / ASRock.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakMDS op 27-05-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
SndBastard schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:00:
[...]

Ik dacht dat de ASrock H81TM geen mSATA had. Hij heeft wel een miniPCI-e, maar die zijn afaik niet automatisch mSATA compatible. Om die reden is hij destijds in ieder geval van mijn shortlist afgegaan, naast dat het bordje niet super zuinig is zoals velen onder ons van deze fabrikant hadden verwacht / gehoopt.

Zou ik even nalopen bij verkoper / ASRock.
Excuus, had pricewatch: Asus H81T moeten zijn. Mijn fout, zal het aanpassen.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mede-tweaker,

Ook ik moet eraan gaan geloven.

ESXi servertje nu eindelijk gecrashed :-) en moeten wat nieuws gaan bouwen...

Oud HP ML 110 G5-je met E200 controller met 2*2 RAID 1 SATA-disken erop.

Met wat bloed zweet en tranen uiteindelijk nog 1 VM eraf weten te plukken die net niet lekker in de back-up zat. De rest van bestaande back-ups weten om te zetten (5nine V2V Easy Converter) naar vhdx op een tijdelijk server "ML 350 G5" met Windows 2012 R2. JA energie zuinig!
Bloed snel maar vreet AMPS. je moet wat tijdelijk neerzetten :-)

Zit te denken aan overgang naar Windows 2012 R2 / Hyper-V, maar dan in een wat energie zuinigere klasse dan de tijdelijke echte server zoals hierboven benoemd. En ja dit werkt nu als een speer!!

Nu alleen gezien ik dit forum onderdeel al een tijdje volg de volgende vragen voordat ik de eigenlijke stap naar nieuwe hardware kan maken.
1. Draait Windows 2012 R2 probleemloos op niet server boards = "desktop moederborden"? heeft dit geen driver issues?
2. Processor keuze gezien meerdere VM's. Ik zie dat een willekeur aan "Intel based processoren" gekozen worden maar wat is voor doorslag gevende aard? Celeron G1610, I3, I5 eventueel Xeon.
3. Disk(en) in RAID opstelling JA/Nee. Ik heb een HP P400 RAID controller is dit wijs om te gebruiken of adviseren jullie anders? Al dan niet op onboard moederbord?
4. De opm. over voedingen;" Als je Haswell wil kan je best een voeding aanschaffen die C6/C7 power states ondersteunt. Zeker als je onder die 15W wil."
Is dit haalbaar in alle situaties of is dan juist het type moederbord/processor weer essentieel? Wat is dan een reële voeding in WATTS of hoe bepaal je dit?
5. Ik heb zelf nog diverse Green disks van vorige systeem over dus dat is geen probleem.
6. Wat is jullie ervaring met RAID controllers in PCI-E *4 of *8 uitvoering i.c.m. een "desktop moederborden", plaats je deze dan in PCI-E*16 video slot?
7. Neem je in dit geval dan de mogelijkheid om onboard video te gaan gebruiken of ga je voor een board met een 2de PCI-E*16 slot en plaats je daar een energie zuinige videokaart in?
8. Zoals Hyperbart en Firedrunk ook al aangeven heb je meer aan GB's in RAM, hoe los dit op als je dit op een NIET server board? Zijn er dan specifieke boards aan te wijzen door jullie goeroes }:O
9. Overal waar je in winkels om advies vraag geven ze te kennen dat "desktop moederborden" Windows 2012 R2/Hyper-V niet ondersteunen??
10. Zit dus eigenlijk in dubio of je nu naar een echt server board moet gaan kijken of niet. Al dan niet voorzien van een Xeon processor of toch een I5 o.i.d.

Graag hoor ik wat jullie van mijn bovenstaande punten vinden. En waar natuurlijk meer info gewenst hoor ik dit graag

Uiteindelijke zullen er diverse Linux machines gaan draaien deels voor testdoeleinden maar ook als opslag/back-up, sharing algemene DATA (Film, muziek etc) Meerdere netwerkkaarten voor firewalling gewenst onder Debian. En natuurlijk de nodig Windows server(s) voor de studie en toegang systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 13:06
Misschien is het handiger om in het ESXi topic het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martiveen, als je tussen de regel doorleest draait de 2de server ML 350 G5 al met dit fenomeen (Hyper-V)

Wil alleen over naar Energie zuinig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Server 2012 R2 is de server-variant van Windows 8.1. Als een moederbord Windows 8 snapt dan lukt 2012 ook. HP 400 is geen snelheidsmonster maar in RAID 1 voor thuisgebruik is er imho geen reden iets anders te nemen, juist fijn dat het ding zo goed supported is :)

Als je kunt: Onboard :) 3rd party zijn al snel 3D-kaarten, die staan niet bekend om hun zuinigheid helaas, ik zoek er ook een: 3D-kaart met laag idle-verbruik voor gebruik binnen VMware

Er zijn voldoende 'desktop'-borden die gewoon 32 GB ram ondersteunen. Wil je meer ram dan moet je naar een Xeon E5 en dus een 'server'-bord (Socket 2011). Of je met 32 GB ram en een HP 400 onder de 15 Watt gaat komen weet ik echter niet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Bij deze stel ik me ook even voor in dit topic, of liever gezegd, ik stel mijn huidige server even voor.

Ik heb nu een HP N54L draaien met de volgende config

- AMD Turion™ II Model Neo N54L2.2GHz processor
- 2 gb RAM (standaard meegeleverd)
- 1 x 250gb meegeleverde HDD
- 4 x WD Green 2TB HDD (in RAID 5)
- 1 x Rocket RAID 2720 controller (fakeRAID)

- Windows 7 Ultimate x64
- SabNZB (via SSL)
- Tversity en Plex mediaservers

Op zich bevalt het systeem functioneel gezien wel aardig, maar ik loop nu toch wel tegen zijn beperkingen aan.

In de eerste plaats heb ik meer capaciteit nodig. Het liefst nog een keer 4 x 2TB in Raid 5, bij voorkeur middels 3.5" schijven vanwege de prijs.

Het probleem is dat ik nu al een beetje op het randje zit van de capaciteit zit van deze machine, en wel erg moet gaan proppen, met bijvoorbeeld een icydock om er meer schijven in te krijgen. De voeding wordt dan ook wat te mager, en omdat het RAID kaartje fakeraid draait belast ik de CPU nog zwaarder.
Onlangs heb ik SSL aangezet, en dat vergt eigenlijk al teveel van de CPU, streamen en downloaden tegelijk lukt al niet meer nu (zonder SSL wel btw)

Dus het wordt tijd voor wat nieuws, en ipv iets kant en klaars wil ik nu zelf wat samen gaan stellen.
Met name gericht op een wat stillere build, zuinig is mooi meegenomen, maar niet perse het belangrijkst.

In ieder geval wil ik naar een kast waarin ik sowieso 9 3.5" schijven kwijt kan. Ik heb er nog aan gedacht om het MB van de N54L om te bouwen naar een nieuwe kast, maar dan blijft ik met een te zwakke processor zitten. Dus het wordt toch een nieuwe Mobo/processor.

Zit er toevallig iemand hier met een vergelijkbare setup? Dus wel "klein", stil en zuinig, maar veeeeeeeeeeeel opslagcapaciteit tbv Streamen?

Daarnaast zit ik te dubben om op een andere RAID kaart over te stappen. Eentje die niet op basis van FakeRAID draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Er kan soms wel een softwarelock zitten bij de drivers van consumenten moederborden. De Windows 8 drivers werken dan niet standaard bij Windows 2012.
Is o.a. bekend bij de Intel I217V network controller; de server-/workstationvariant van die chip heet dan I217LM. De I217V zit bijv. op de populaire Asrock B85M Pro4. Dan moet je de drivers slipstreamen.

Ook met andere software kan je soms tegen beperkingen aanlopen.

@ above
Kan je schijven niet consolideren? Waarom overgaan op negen schijven? Je kan toch ook nieuwe 4TB-schijven kopen?

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 28-05-2014 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Klein en 9 schijven gaat sowieso niet echt samen :+ Je bent dan al snel aangewezen op modules die meerdere 3.5" schijven in 5.25" bays kwijt kunnen. Andere optie is een Ri-vier rackmount, maar die zijn relatief prijzig (en ook niet klein :P ).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Paul schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:08:
Klein en 9 schijven gaat sowieso niet echt samen :+ Je bent dan al snel aangewezen op modules die meerdere 3.5" schijven in 5.25" bays kwijt kunnen. Andere optie is een Ri-vier rackmount, maar die zijn relatief prijzig (en ook niet klein :P ).
vandaar ook de "" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Paul schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:08:
9 schijven is het probleem nog niet tbh; er zijn SFF kasten waar je er >10 in kwijt kan

@Hierboven: Silverstone DS380 niks voor je? of een U-NAS 800 als die nog te vinden zijn hier in de buurt? .. 8x hotswap 3.5" en wat 2.5" disks (voor je OS bijvoorbeeld) moet zonder problemen passen in zo'n bak, en die zijn niet bijster veel groter dan een HP N54L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

-The_Mask- schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:08:
[...]

Ligt natuurlijk aan de belasting, maar preciezer dan dit ga je het niet krijgen.

[afbeelding]
(is wel de 550W versie maar de 450W gebruikt hetzelfde platform en zal derhalve een vergelijkbaar rendement hebben)
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/7.html
Hardware.info heeft de V450 van Cooler Master nu ook getest. Zo te lezen heeft deze voeding bij 22,5W belasting een efficiëntie van 81,1%. Dat is erg netjes.
http://nl.hardware.info/r...ientie-bij-lage-belasting

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is natuurlijk maar net hoe je de belasting verdeelt over de verschillende spanningen maar een rendement van een dikke 80% is haalbaar bij 22,5W volgens dat TechPowerUp plaatje. HWI gebruikt overigens niet het beste spul voor rendements berekeningen en spanningsstabiliteit meten gaat altijd verkeerd bij hun, ripple gaat wel eens mis en kwaliteit wordt niet naar gekeken. Dus ik zou niet te veel naar de reviews kijken, tenzei je verkeerd geïnformeerd wil worden. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:46
Mensen hier problemen gehad met het Intel DH61AG moederbord. De mijne begon erg heet te worden. Nog geen jaar oud.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2i0ve5k.jpg

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:18
Voor de mensen die ook een Asus Q87 hebben. Windows server krijg je met geen mogelijkheid goed geinstalleerd. ASPM werkt gewoon niet waardoor je dus niet in slaap stand kan gaan. Krijg dus als laagst maar 26 watt mogelijk. Ga straks ubuntu server proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ryatzu en mede tweakers,

Dat is ook een van de redenen van mijn voorgaande vragen "consumenten/server boards"?

Wie heeft een juist werkend moederbord gevonden met Windows 2012 R2/Hyper-V?

Vandaar meeste leveranciers je richting een serverboard dirigeren :-) o.a. advies zoals hieronder:
http://www.alternate.nl/h...activeClassName=mainboard

Maar ja, dat haalt weer andere zaken aan zoals ECC geheugen. En misschien dan toch maar gelijk gaan voor een KLEINE Xeon..... Maar de kosten lopen hiermee wel ver op!

Graag hoor ik van jullie, je geld kan je maar 1 keer uitgeven maar heb nog niet echt kunnen achterhalen wat WEL na behoren werkt i.c.m. Windows 2012R2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:44:
@Ryatzu en mede tweakers,

Dat is ook een van de redenen van mijn voorgaande vragen "consumenten/server boards"?

Wie heeft een juist werkend moederbord gevonden met Windows 2012 R2/Hyper-V?

Vandaar meeste leveranciers je richting een serverboard dirigeren :-) o.a. advies zoals hieronder:
http://www.alternate.nl/h...activeClassName=mainboard

Maar ja, dat haalt weer andere zaken aan zoals ECC geheugen. En misschien dan toch maar gelijk gaan voor een KLEINE Xeon..... Maar de kosten lopen hiermee wel ver op!

Graag hoor ik van jullie, je geld kan je maar 1 keer uitgeven maar heb nog niet echt kunnen achterhalen wat WEL na behoren werkt i.c.m. Windows 2012R2
Ho bedoel je met werkend?
Ik heb een H81M-ITX mobo met server 2012R2 + Hyper-V draaien..
Tot nu toe gaat alles zoals het moet.. ik daar maar op dit moment even 1 machine (linux) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ryatzu schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:32:
Voor de mensen die ook een Asus Q87 hebben. Windows server krijg je met geen mogelijkheid goed geinstalleerd. ASPM werkt gewoon niet waardoor je dus niet in slaap stand kan gaan. Krijg dus als laagst maar 26 watt mogelijk. Ga straks ubuntu server proberen.
Ik heb zelf een Asus Q87T, icm met win 7 krijg ik hem op 10/11 watt idle.
Maar als je nog maar iets doe dan springt naar ~16-18 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
vDorst schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:40:
[...]

Ik heb zelf een Asus Q87T, icm met win 7 krijg ik hem op 10/11 watt idle.
Maar als je nog maar iets doe dan springt naar ~16-18 watt.
Ja voor windows 7/8 zal het allemaal wel werken. Helaas (te verwachten) geen driver support voor servers.

Ik heb zojuist ubuntu server erop geinstalleerd. Powertop gerunned, settings toegepast.
Komt nu netjes in C6 state. Mijn meter geeft 19 watt aan.

Acceptabel denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Varienaja schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:20:
Heeft iemand nog goeie tips of trucs om voor elkaar te krijgen dat package C6 wordt bereikt?
Het is opgelost.. Dat gekke bios heeft een ASPM setting, waarbij staat das óf de bios het controleert, óf Windows Vista. Ik heb geen Windows Vista, maar Ubuntu. Dus ik dacht: laat 't bios dat dan maar doen, maar dat bleek dus verkeerd.

Nu heb ik een idle verbruik dat tot 7,5W dipt (gemeten aan het stopcontact). Netjes. Ik heb ook zojuist de mSata SSD en de twee nieuwe ram-latjes gemonteerd. Hoe het idle verbruik er daarmee uitziet moet ik nog even afwachten. (Momenteel is m'n pc niet idle, en wordt dat de komende uren ook niet.. ;-)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:07
In het kader van het een beetje zuinig houden van mijn thuisserver heb ik powertop geïnstalleerd.

De server gaat netjes in Package C6 en Core C6. Verbruik dan zo'n 15 watt. Kan ermee door.

Als ik pm-suspend gebruik om de server tijdens de nachtelijke uurtjes nog zuiniger te laten zijn lijkt dat prima te werken. Echter als de server weer wakker gemaakt is, dan zijn de instellingen van powertop die ervoor zorgen dat de CPU in Packet/Core C6 gaat weer op "bad". Het gevolg is dan natuurlijk weer een hoger verbruik. :(

Iemand een goed idee om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dCY schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:59:
[...]

Ho bedoel je met werkend?
Ik heb een H81M-ITX mobo met server 2012R2 + Hyper-V draaien..
Tot nu toe gaat alles zoals het moet.. ik daar maar op dit moment even 1 machine (linux) op.
Bedankt voor de feedback. Met werkend bedoel ik inderdaad het driversupport onder OS (W2K13-R2/Hyper-V)
Ik zoek een ATX board i.v.m. plaatsen extra kaarten, Tevens meer geheugen(plaatsing) gewenst.

Ik zoek naar de juiste chipset(s) w.b.t. driversupport. Zie @Ryatzu zijn opm. over zijn board :(

Indien meer Tweakers hun info willen delen? Ik houd me aanbevolen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:06
Ik heb nog wel een ASRock H77 setje met een G1610, die werkt prima met HyperV?

Wat wil je precies bereiken?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Hier een DQ77KB met i5 3550 met daarop Server 2012 plus Hyper-V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Firedrunk:

1- Ik zoek een board wat gewoon goed werkt met Windows 2012/Hyper-V. Meerdere PCI-E sloten voor plaatsen netwerkkaarten en RAID controller etc.
2- Ik zit te denken over het plaatsen van een RAID controller, twijfel nog over nieuwe kopen of P400 hergebruiken die ik heb liggen. Wil er genoeg disken aan kunnen hangen. RAID-1 draaien, RAID 5 trekt waarschijn de performance te veel omlaag.
3- ATX board geen probleem, ga natuurlijk wel voor een zo zuinig mogelijk systeem, de kast uiteindelijk ook de disken kunnen huisvesten ;)
4 - Nog steeds druk aan het zoeken wat de juiste keuze is voor een processor? Zijn die Celeron's wel snel genoeg? Kom je jezelf tegen als je toch niet voor een I5 gaat....
5 - Is de keuze maken van een speciale uitvoering I5 zinvol zoals de T-serie of S-serie?
6 - Waar let je op bij CPU gegegevens w.b.t. "Energie zuinig", is dat Max. TDP, zijn er andere tabellen op Internet te vinden

Had o.a. iemand gevonden die goede resultaten had met een Asus-Z87-Plus, mooi bord genoeg PCI-E sloten

Firedrunk, zou je voor 1150 Socket of 1155 gaan? En waarom die keuze, energie verbuik?

Hoor graag van je.

Groet,

Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 11:36:
Hier een DQ77KB met i5 3550 met daarop Server 2012 plus Hyper-V.
Mooi bordje >:) , voor mij te klein w.b.t. mijn wensen.
Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

@Tweak er

Ik gebruik een MSI Z77A-GD65.
-Full ATX
-socket 1155
-8 sata
-4x PCI-e 2.0 x1, 3x PCI-e 3.0 x16

Ik draai Win2008R2 met een aantal Hyper-V machines. Geen problemen met drivers, ik denk dat 2012 hier ook prima op draait.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks Psy, voor de feedback, ik ga eens op ondrzoek uit :P

Groet,

Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 14:44:
@Firedrunk:

1- Ik zoek een board wat gewoon goed werkt met Windows 2012/Hyper-V. Meerdere PCI-E sloten voor plaatsen netwerkkaarten en RAID controller etc.
Kan me niet herinneren dat ik een moederbord heb gezien wat *niet* compatible is... Tenzij je een NIC hebt die geen VLAN's en offloading doet.
2- Ik zit te denken over het plaatsen van een RAID controller, twijfel nog over nieuwe kopen of P400 hergebruiken die ik heb liggen. Wil er genoeg disken aan kunnen hangen. RAID-1 draaien, RAID 5 trekt waarschijn de performance te veel omlaag.
Dat kan, heeft weinig met Hyper-V te maken.
3- ATX board geen probleem, ga natuurlijk wel voor een zo zuinig mogelijk systeem, de kast uiteindelijk ook de disken kunnen huisvesten ;)
Zuinig en veel disken is natuurlijk een klein beetje mutually exclusive :)
4 - Nog steeds druk aan het zoeken wat de juiste keuze is voor een processor? Zijn die Celeron's wel snel genoeg? Kom je jezelf tegen als je toch niet voor een I5 gaat....
Dat ligt er voor 100% aan wat je er mee doet... Een g1610 kan prima 20 idle VM's aan.
5 - Is de keuze maken van een speciale uitvoering I5 zinvol zoals de T-serie of S-serie?
Alleen als je een kleine (moeilijk te koelen) behuizing neemt.
6 - Waar let je op bij CPU gegegevens w.b.t. "Energie zuinig", is dat Max. TDP, zijn er andere tabellen op Internet te vinden
Nee en Nee. Het is vooral gewoon zoeken naar CPU + Moederbord combinaties die het goed doen, dus zowel hier (GoT) als op de rest van het grote interwebs.
Had o.a. iemand gevonden die goede resultaten had met een Asus-Z87-Plus, mooi bord genoeg PCI-E sloten
Asus is niet altijd de zuinigste, en als jij genoegen neemt met 40W idle ofzo kan je elk modern bord nemen, want er zijn nog maar weinig borden die met een goede voeding meer dan 40W idle verbruken.
Firedrunk, zou je voor 1150 Socket of 1155 gaan? En waarom die keuze, energie verbuik?
Ligt er aan of je VT-d wil gebruiken. Voor VT-d is 1155 momenteel nog iets stabieler met het doorgeven van de onboard AHCI controller, maar als je dat niet gaat doen is 1150 prima.
Hoor graag van je.

Groet,

Mike
Astu :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Firedrunk;

Bedankt voor je tijd en antwoorden.

Groet,

Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben momenteel met een iets industrieler projectje met een zuinige insteek bezig. Ik heb dit gevonden en ben geïnteresseerd in input. Mogelijk interessant voor de POE lefhebbers als x86-64 virtualisatie/networking platform. Verbruik cijfers zijn al opgevraagd, komen binnenkort via mail.

[ Voor 11% gewijzigd door analog_ op 01-06-2014 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003

sphere

Debian abuser

Zou handig zijn als ze hem dan ook zonder CPU leveren.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
B2 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 20:48:
[...]

Ben inmiddels ook met dit bordje bezig, maar het ligt of aan mijn instellingen in het bios of aan pfSense (FreeBSD 8.3) maar de supported C states zijn C1 en C2.. geen C3 of lager dus. Heb jij specifieke instellingen voor C6 state moeten doen?
Is er al meer duidelijkheid over of ervaring met FreeBSD en C-states? Ivm ZFS draai ik FreeBSD 10.0 en ik was benieuwd of ik met nieuwere hardware een zuinig platform kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FreeBSD10 is al stukken zuiniger dan FreeBSD 8 en 9 (logisch), maar haalt het bij lange na niet bij Linux en Windows. Dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven... Als je echt zuinig ZFS wil, zal je toch over moeten stappen naar ZFSonLinux.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op zondag 01 juni 2014 @ 13:03:
FreeBSD10 is al stukken zuiniger dan FreeBSD 8 en 9 (logisch), maar haalt het bij lange na niet bij Linux en Windows. Dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven... Als je echt zuinig ZFS wil, zal je toch over moeten stappen naar ZFSonLinux.
Ik ervaar bij pfSense geen enkel verschil tussen FreeBSD 8 en FreeBSD 10 (pfSense 2.1.3 en 2.2 alpha). Er zit bij een zware overkill voeding (Be Quiet 430 L8) een 4W verschil tussen FreeBSD en Linux met laatste kernel.

Inmiddels heb ik een 90W PicoPSU en haal ik 18.6W met het bekende Biostar bordje. Het verschil in verbruik neem ik voor lief omdat ik pfSense als geheel voor een router een stuk handiger vind dan het zelf te moeten doen in Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Omdat mijn Ivy Bridge (Core i3-3220) de hoeveelheid VM's die ik wil draaien inmiddels niet meer trekt ben ik van plan mijn server te upgraden. Nu kan ik 2 dingen doen; een Core i7-3770s in mijn moederbord prikken (de enige quadcore met HT die mijn moederbord ondersteund) of voor een haswell gaan met een B85M-ITX (dan ben ik zo'n 60 euro duurder uit maar dat is te overzien). Hebben jullie input voor deze keuze?

(Server wordt gebruikt onder Windows 2012 / Hyper-V met een VM of 6 erop.)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Wat trekt hij precies niet? Is het puur een CPU probleem, of kom je eigenlijk ook IO/geheugen tekort?
Als het puur cpu power is zou upgraden naar een quadcore met HT uiteraard een oplossing bieden, maar wellicht zit je dan al snel weer tegen het volgende dak.

Wat doen je VM's, en hoeveel daarvan doen ze tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik moet toch maar eens een knoop gaan doorhakken. Wat denken jullie van deze setup?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 45,50€ 45,50
1ASRock B85M Pro4€ 53,67€ 53,67
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 103,51€ 103,51
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,95€ 50,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,63

Behuizing moet ik nog kijken. Vergeet ik verder iets?

Hier zal hij voor gebruikt worden:
- Opslag van belangrijke bestanden (foto's en documenten)
- File server voor films en series zodat ik deze lokaal via een tv (Samsung UE46ES5500) en via internet kan benaderen.
- XBMC
- IPTV op je HTPC

De G3220 zou transcoding moeten ondersteunen wat ik gelezen heb op internet. Al was de info hier wel wat vaag over. Heeft iemand hier ervaring mee?
Is 4GB geheugen voldoende? Of kan ik beter 8GB pakken? Ik heb verder ook maar gewoon de populairste DDR3 module van 4GB gepakt, maakt dat wat uit? Of zijn er bepaalde eigenschappen waar ik naar moet zoeken?
Verder zie ik mensen vooral ITX bordjes gebruiken ipv mATX, is dat puur voor de formfactor? Of zijn die beter? Ik heb deze Pro4 gepakt naar aanleiding van Mux's blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ITX is niet persé beter. Het is doorgaans *iets* zuiniger, maar dat is helemaal geen zekerheid.. (er zijn haast meer uitzonderingen...)

Mux' blog is een prima basis, en volgens mij moet die G3220 inderdaad transcoding ondersteunen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

SndBastard schreef op zondag 01 juni 2014 @ 15:10:
Wat trekt hij precies niet? Is het puur een CPU probleem, of kom je eigenlijk ook IO/geheugen tekort?
Als het puur cpu power is zou upgraden naar een quadcore met HT uiteraard een oplossing bieden, maar wellicht zit je dan al snel weer tegen het volgende dak.

Wat doen je VM's, en hoeveel daarvan doen ze tegelijk?
Puur cpu probleem. Sinds ik een exchange 2013 vm er bij heb gezet trekken mijn andere vms (1x win7, 1x winxp, 4x ubuntu) het niet echt meer. Geheugen gebruik en disk queue zijn laag. Vraag is ook vooral heeft het zin om voor haswell te gaan voor een relatief kleine meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

Mijn laatste post in dit topic is alweer even geleden; servertje draait prima, ondertussen nog flink wat modificaties gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,50€ 48,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU€ 59,05€ 59,05
1Samsung 840 EVO 250GB€ 115,-€ 115,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,-€ 21,-
1Intel Core i3 4330T Tray€ 129,24€ 129,24
1ASRock Z87E-ITX€ 120,50€ 120,50
1Crucial M550 mSATA 128GB€ 78,03€ 78,03
1Silverstone Milo ML05B€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,77

Het idle-verbruik is zo'n 8W (Ubuntu Server 14.04; gemeten met Voltcraft Energy Monitor 3000). Kan nog iets lager zonder netwerkkaartje en casefan, maar hiermee ben ik aardig content. 8)

Ik loop alleen nog tegen één probleempje aan: als ik een eSATA harde schijf aansluit, dan komt de cpu niet verder dan Package C2. Ik gebruik een nieuwe 3,5" WD RED schijf, in een (wat oudere) Sitecom USB2+eSATA behuizing.
Als ik de schijf rechtstreeks op het moederbord aansluit, geen problemen, dus dit lijkt aan de behuizing te liggen. Nu dacht ik dat een eSATA-behuizing gewoon het SATA-signaal ongewijzigd doorgeeft, maar dat lijkt dus niet (altijd) het geval te zijn.

Komt dit iemand bekend voor? Nog tips om dit probleem te omzeilen? Of beter geen moeite doen en maar een nieuwe eSATA-behuizing kopen? En in dat geval; met welke merken/modellen hebben jullie goede ervaringen?

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tomba schreef op zondag 01 juni 2014 @ 17:32:
[...]

Puur cpu probleem. Sinds ik een exchange 2013 vm er bij heb gezet trekken mijn andere vms (1x win7, 1x winxp, 4x ubuntu) het niet echt meer. Geheugen gebruik en disk queue zijn laag. Vraag is ook vooral heeft het zin om voor haswell te gaan voor een relatief kleine meerprijs.
Das op zich wel raar aangezien Exchange voornamelijk memory en disk heavy is. CPU mag niet echt een issue zijn.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

redfoxert schreef op zondag 01 juni 2014 @ 21:51:
[...]

Das op zich wel raar aangezien Exchange voornamelijk memory en disk heavy is. CPU mag niet echt een issue zijn.
Exchange wil vrijwel continu 1 CPUcore, dat betekent dat de anderen de andere core moeten delen wat tot performance verlies lijdt. Exchange VM heeft een dedicated SSD voor de data overigens.

Maar goed de vraag was dus vooral of Haswell genoeg meerwaarde biedt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 01-06-2014 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Met Haswell zal het een heel klein beetje zuiniger worden, maar qua snelheidswinst zou ik daar niet veel van verwachten. Volgens mij kom je met synthetische benchmarks op zo'n 10% snelheidswinst max met de -7-4770 vs de i7-3770, dus in de praktijk heb je het waarschijnlijk over losse procenten.

Voor je er honderden euro's in steekt, we hebben hier een exchange server met ongeveer 20 - 25 actieve gebruikers erop die met twee cores toch redelijk uit zijn neus aan het vreten is. Geheugen en storage lust hij graag, maar CPU doet werkelijk bijna niets. Wellicht is er in de configuratie iets te vinden wat gewoon hard aan het loopen is en valt het allemaal mee. Als hij continu één core aan het belasten is heb je in ieder geval aanleiding om daar eens naar te gaan onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
TYZ schreef op zondag 01 juni 2014 @ 21:43:
Komt dit iemand bekend voor? Nog tips om dit probleem te omzeilen? Of beter geen moeite doen en maar een nieuwe eSATA-behuizing kopen? En in dat geval; met welke merken/modellen hebben jullie goede ervaringen?
Ik ben bang dat de combinatie van dit mobo, eSATA gebruiken EN mensen die hun verbruik meten dusdanig zuinig is dat hier niet veel bekend over is.
Heb je al eens geprobeerd wat hij doet via USB? Of wellicht is het een driver dingetje van de SATA controller. Zit die eSATA poort wel op dezelfde controller die je intern gebruikte? of is het misschien stiekem een USB3->eSATA adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 22:58
Tomba schreef op zondag 01 juni 2014 @ 23:01:
[...]

Exchange wil vrijwel continu 1 CPUcore,
Dan kan je beter zoeken naar de oorzaak in plaats van symptoombestrijding (snellere CPU plaatsen), want zoals hier meerdere mensen al hebben gezegd: Exchange leunt voornamelijk op geheugen en daarnaast op schijven. CPU is hieraan ondergeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

SndBastard schreef op maandag 02 juni 2014 @ 07:41:
Ik ben bang dat de combinatie van dit mobo, eSATA gebruiken EN mensen die hun verbruik meten dusdanig zuinig is dat hier niet veel bekend over is.
Dat had ik dus al gemerkt bij mijn Google speurtocht... 8)7

Heb je al eens geprobeerd wat hij doet via USB? Of wellicht is het een driver dingetje van de SATA controller. Zit die eSATA poort wel op dezelfde controller die je intern gebruikte? of is het misschien stiekem een USB3->eSATA adapter?
USB wil ik eigenlijk vermijden; i.v.m. betere performance en eenvoudiger energiebeheer van (e)SATA.
De eSATA-poort is gewoon doorgelust (gedeeld met de SATA5-poort op het moederbord). Als ik de WD RED harddisk intern direct op deze poort aansluit, heb ik geen issues met energiebeheer.
Vandaar mijn sterke vermoeden dat het aan de ext. behuizing ligt. Ik schat in dat deze meer doet dan één-op-één doorverbinden. Juist omdat het een gecombineerd USB/eSATA-model is, vermoed ik dat de controller er altijd tussen zit, of je nou via USB of eSATA aangesloten bent.

De enige oplossing die ik dus kan bedenken is een "passieve" eSATA-behuizing vinden, dus zonder ingebouwde controller. En daarmee uiteraard zonder USB-aansluiting, maar die heb ik toch niet nodig. :)

Als iemand nog goede ervaringen heeft met een bepaald model, houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb op veel plekken gezocht, maar kan nergens een eSATA behuizing vinden zonder USB...
Denk dat je dus een beetje geluk moet hebben dat je een 'goede' chip tegenkomt, of zelf iets moet gaan knutselen. Er zijn volgens mij wel kabeltjes van eSATA naar SATA.. Alleen moet je zelf dan een behuizing bouwen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Het gaat over een externe hdd behuizing die van eSATA naar SATA gaat, toch?
Ik heb als het goed is zo'n behuizing liggen die eventueel weg mag, je mag me altijd DMen bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Is ergens terug te vinden (of weet iemand) wat het verbruik van een intel lan kaartje (pcie) ongeveer is?

Ik lees hier 3,3 Watt

Klopt dat nog steeds, of zijn er inmiddels intel kaartjes die zuiniger zijn?

[ Voor 46% gewijzigd door albino71 op 02-06-2014 14:52 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

albino71 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:46:
Is ergens terug te vinden (of weet iemand) wat het verbruik van een intel lan kaartje (pcie) ongeveer is?

Ik lees hier 3,3 Watt

Klopt dat nog steeds, of zijn er inmiddels intel kaartjes die zuiniger zijn?
Volgens mij nog altijd hetzelfde, mede ook omdat aspm niet goed werkt met de bekende Intel CT Gigabit kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mijn Intel Pro 1000 PT Dual Port PCIe deed 2.8W AC.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:42:
Mijn Intel Pro 1000 PT Dual Port PCIe deed 2.8W AC.
Die is dus wel iets zuiniger, maar om nou 100 euro meer uit te geven voor 0.5W ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nou ja, ASPM werkt daar gewoon goed. Als die CT zo slecht is, zou ik die uit de weg gaan...
Je kan natuurlijk ook gewoon voor een Realtek of Broadcom chipje gaan...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:48:
Nou ja, ASPM werkt daar gewoon goed. Als die CT zo slecht is, zou ik die uit de weg gaan...
Je kan natuurlijk ook gewoon voor een Realtek of Broadcom chipje gaan...
De CT is niet slecht, alleen er zijn bekende problemen met ASPM. Voor die 3W is het gewoon een afweging. Ik denk dat een Realtek of Broadcom niet veel zuiniger gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Ik heb ook geworsteld met ASPM i.c.m. de Intel CT. Met een boel Googlen en puzzelen heb ik nu een scriptje dat middels setpci ASPM aanzet op deze kaart (en op de host controller).

Deze link heeft me daarbij het meeste geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als ik Mux' blog zo lees, zie ik niet dat de Realtek een grote verbruiker is... Juist PCIe kaartjes verbruiken regelmatig meer dan hun onboard tegenhangers (die ook in principe PCIe zijn, maar vaak anders gevoed worden).

Ik denk dat in veel gevallen simpelere chips van Atheros en Realtek zelfs nog zuiniger zijn dan Intel, omdat deze minder features in hardware doen, en je CPU gewoon meer belasten... (De chips zelf zijn dus simpeler).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

sloth schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:27:
Het gaat over een externe hdd behuizing die van eSATA naar SATA gaat, toch?
Ik heb als het goed is zo'n behuizing liggen die eventueel weg mag, je mag me altijd DMen bij interesse.
Ja idd, ik zoek een ext. hdd-behuizing, die ik op eSATA aansluit, en waar een normale 3,5" SATA-harddisk in past. Maar dus zónder USB, en zonder ingebouwde controller... Als die überhaupt bestaan, of te vinden zijn.

Wat voor type heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door TYZ op 02-06-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik heb je een DM gestuurd omdat V&A in dit topic strikt genomen niet toegelaten is, en offtopic te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Point taken, sloth. :)

Laten we mijn post daarom interpreteren als vergelijkend warenonderzoek. ;)

TYZ schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:23:
[...]
Ja idd, ik zoek een ext. hdd-behuizing, die ik op eSATA aansluit, en waar een normale 3,5" SATA-harddisk in past. Maar dus zónder USB, en zonder ingebouwde controller... Als die überhaupt bestaan, of te vinden zijn.
[...]
En die vraag is beantwoord: ja, die bestaan. :Y

[ Voor 19% gewijzigd door TYZ op 02-06-2014 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dead prez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-02-2022
TYZ schreef op zondag 01 juni 2014 @ 21:43:
#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,50€ 48,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU€ 59,05€ 59,05
1Samsung 840 EVO 250GB€ 115,-€ 115,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,-€ 21,-
1Intel Core i3 4330T Tray€ 129,24€ 129,24
1ASRock Z87E-ITX€ 120,50€ 120,50
1Crucial M550 mSATA 128GB€ 78,03€ 78,03
1Silverstone Milo ML05B€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,77

Het idle-verbruik is zo'n 8W (Ubuntu Server 14.04; gemeten met Voltcraft Energy Monitor 3000). Kan nog iets lager zonder netwerkkaartje en casefan, maar hiermee ben ik aardig content. 8)
Weet je toevallig ook wat het verbruik onder load is?

Ik wil namelijk een vergelijkbare config maken op basis van
  • ASRock B85M Pro4
  • Intel Core i3 4130
  • Crucial M500 2,5" 240GB
  • Crucial CT102464BA160B
  • Scythe Shuriken rev b
Of weet iemand anders of de 'Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit' voldoende is voor mijn configuratie?

Op http://ssj3gohan.tweakblo...ge-server-maart-2014.html komt een vergelijkbare combinatie uit op 35W onder max load. Echter eerder in dit topic las ik dat toch vaak een wat zwaardere picoPSU aangeraden wordt. Dus ik twijfel nog of het voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Ik zal 'm straks nog 's stressen, maar ik kom niet ver boven de 25-30W onder max. load. Komt natuurlijk ook door de T-processor (35W TDP). Mede omdat je de GPU niet gebruikt in een server-situatie, blijf je doorgaans een end onder de TDP.

In mijn geval is deze picoPSU dus ruimschoots toereikend. Ik heb 'm ook laten draaien met een "echte" harddisk (WD RED 3 TB), dat was geen probleem. Ik heb eerder ook een Pentium G3420 gebruikt, met 54W TDP, en ook die kwam niet heel ver boven de 40-45W. En dat is in alle gevallen gemeten aan het stopcontact, dus het bruto-verbruik van de adapter.

Waar je wel even rekening mee moet houden, is dat de 80W picoPSU géén P4-powerkabeltje heeft. Die heb ik met een verloopje van de molex moeten aftappen... Dat kan een overweging zijn om voor de iets zwaardere combo te gaan. Vanaf de 90W picoPSU zit die P4-aansluiting er volgens mij standaard bij.

Als je overweegt om later een boel "draaiende" harde schijven in je server te hangen, dan kun je beter voor een zwaardere picoPSU gaan. Of evt. de beproefde Seasonic G 360. (Die bij mij idle zo'n 5W meer verbruikte dan de picoPSU: 13W vs. 8W.)

Zojuist even flink op z'n staart getrapt met het stress tooltje:
stress --cpu 8 --io 4 --vm 8 --vm-bytes 512M --hdd 4

Dit worst-case scenario levert een verbruik op van zo'n 40W aan het stopcontact. Nog ruimschoots binnen de marges van zowel de picoPSU als de adapter. In de praktijk zul je 'm niet vaak zo zwaar belasten.

Nog een algemene opmerking: mijn eerdere B85M Pro4, had de merkwaardige eigenschap om i.c.m. een Core i3 in Package C7-state een paar watt méér te verbruiken dan in Package C6-state! Ik heb nooit kunnen achterhalen waar dat aan lag, en heb in de BIOS de Package C-states in uiteindelijk maar beperkt tot C6.
Dit lag in ieder geval niet aan de voeding, want het probleem trad zowel met de Seasonic G 360W op, als met de picoPSU.

Dus, voor de Package C7-state hoef je geen i3 te kopen i.c.m. dit bord. Afhankelijk van je gebruiksdoel, zou je bijna de helft op de CPU kunnen besparen door voor een Pentium G3420 te gaan. (Kun je dan weer een wat zwaardere picoPSU mee financieren, indien nodig.)

[ Voor 31% gewijzigd door TYZ op 02-06-2014 23:43 . Reden: Concrete verbruiksgegevens toegevoegd // passage over B85M Pro4 icm Core i3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
FireDrunk schreef op zondag 01 juni 2014 @ 13:03:
Hmm, bij lange na niet? Ik zat zelf te denken aan een B85M Pro4 met een G1820 en 4 sata schijven en hoopte in idle toch richting de 20W te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@TYZ, ik was in de veronderstelling dat C7 helemaal niet kan op desktop CPU's, maar alleen op Mobiele CPU's? Misschien dat daar het euvel zit? :)

@mca2, Daar durf ik echt geen uitspraken over te doen, ik heb wel eens 'wat' tuning gedaan aan BSD om het wat zuiniger te krijgen, maar heb er nooit echt een studie van gemaakt. BSD draaien mensen meestal niet vanwege stroomgebruik, maar vanwege stabiliteit en specifieke features (zoals pf en zfs).

20W idle met een G1820 zou moeten kunnen, maar ik kan je echt niets garanderen.
BSD's verbruik kan je in veel gevallen vergelijken met dat van ESXi, dus als je daar data over vindt, kan je er wel redelijkerwijs vanuit gaan dat die zelf ook kan halen.

Nogmaals: YMMV...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
mca2 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 07:28:
[...]

Hmm, bij lange na niet? Ik zat zelf te denken aan een B85M Pro4 met een G1820 en 4 sata schijven en hoopte in idle toch richting de 20W te gaan.
Die van mij heeft standaard 20W idle in C6. Met alleen een msata.
Denk dat je je verwachting moet bijstellen als je 4 sata hd's heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Doet C6 het wel echt onder BSD? (Zo ja, hoe heb je dat gevalideerd? :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

GioStyle schreef op maandag 02 juni 2014 @ 08:26:
[...]

Dan kan je beter zoeken naar de oorzaak in plaats van symptoombestrijding (snellere CPU plaatsen), want zoals hier meerdere mensen al hebben gezegd: Exchange leunt voornamelijk op geheugen en daarnaast op schijven. CPU is hieraan ondergeschikt.
De oorzaak ligt erin, dat ik teveel VM"s erop heb draaien. Omdat de Exchange een stuk minder idle is dan de rest duurt het soms te lang voor een core beschikbaar is voor de andere VM's. Zoals gezegd draait de Exchange VM op een decicated SSD en de diskqueue hangt onder de 0.1. Wat geheugen in deze context ermee te maken heeft mis ik denk ik even ;)
Evengoed bedankt voor de input! Ik ga toch maar voor de 3770s. Als de 4770s/4770k icm nieuwere chipset verder geen voordelen oplevert hou ik dat geld wil in de zak voor iets anders leuks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom een -S? heb je een kleine kast in de meterkast? Anders is een gewone versie net zo goed?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

FireDrunk schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:25:
Waarom een -S? heb je een kleine kast in de meterkast? Anders is een gewone versie net zo goed?
De 3770s is de enige 4core/8thread CPU die mijn huidige moederbord ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Aha, Intel ook met zijn vage restricties :@

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
DXaroth schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:48:
[...]

9 schijven is het probleem nog niet tbh; er zijn SFF kasten waar je er >10 in kwijt kan

@Hierboven: Silverstone DS380 niks voor je? of een U-NAS 800 als die nog te vinden zijn hier in de buurt? .. 8x hotswap 3.5" en wat 2.5" disks (voor je OS bijvoorbeeld) moet zonder problemen passen in zo'n bak, en die zijn niet bijster veel groter dan een HP N54L.
Die silverstone ziet er wel mooi uit ja

maar eens ff door de passende MOBO's gaan bladeren

[edit]

mini-ITX is wel erg klein zeg :X

Wil ook graag mijn RAID kaartje kwijt, waarschijnlijk zelfs 2 (tijdelijk)

[ Voor 13% gewijzigd door wicked1980 op 03-06-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

FireDrunk schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:36:
Aha, Intel ook met zijn vage restricties :@
Op enig moment is de TDP voor de CPU bijgesteld van 95W naar 65W.

http://downloadmirror.int...DH61DL_TechProdSpec06.pdf

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Unlikely bijgesteld, eerder nieuwere stepping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
FireDrunk schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:56:
Doet C6 het wel echt onder BSD? (Zo ja, hoe heb je dat gevalideerd? :) )
met powertop

Wat ik wel mis in de topic starter is software matige settings die je eventueel kunt doorvoeren.
Voorbeeld hoe powertop moet gebruiken en settings kan opslaan.
Verschilt natuurlijk per OS.

[ Voor 32% gewijzigd door Ryatzu op 03-06-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Intel heeft gewoon in een BIOS update de zwaardere CPU's onklaar gemaakt...
Vraag maar aan mux :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

analog_ schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:58:
Unlikely bijgesteld, eerder nieuwere stepping.
Op het support forum staan voorbeelden van mensen die een 95W cpu hadden en het niet stabiel kregen, en met een 65W cpu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

FireDrunk schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:06:
@TYZ, ik was in de veronderstelling dat C7 helemaal niet kan op desktop CPU's, maar alleen op Mobiele CPU's? Misschien dat daar het euvel zit? :)
[...]
Sinds Haswell hebben ook de desktop CPU's C7 en Package C7-ondersteuning. Behalve Celeron en Pentium; die gaan niet verder dan (P)C6.

Op mijn B85M Pro4 i.c.m. Core i3 zag ik dat deze daadwerkelijk PC7 bereikte (powertop; turbostat), maar dan bleek het daadwerkelijke verbruik dus hoger dan in PC6. Op m'n Z87E-ITX klopt het wel; zij het dat het verschil aan het stopcontact tussen PC6 en PC7 niet schokkend te noemen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 00:17
[...]

Hier draai ik (op Linux) een B85M PRO4 met 3 Sata WD RED 3TB + 1 SATA SSD, en dan kom ik op idle gemiddeld uit op 27W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

[...]

Wel geen B85M Pro , maar toch...

Asrock H81M-ITX + 2x 4GB Corsair geheugen 1.5V + Intel Celeron G1820 + picoPSU 150 + 4 SATA 3TB REDs + 3 SATA SSD's + 1 2,5"1TB HDD +Highpoint controller 2720SGL + 1 Case Fan = 30 Watt idle met windows 2012R2
CPU heb ik Fanless gekoeld en de case fan draait ongeveer 800 - 700 RPM.

Toch niet zo verkeerd denk ik dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wicked1980 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:32:
[...]

Die silverstone ziet er wel mooi uit ja

maar eens ff door de passende MOBO's gaan bladeren

[edit]

mini-ITX is wel erg klein zeg :X

Wil ook graag mijn RAID kaartje kwijt, waarschijnlijk zelfs 2 (tijdelijk)
Wicked,

Welk OS ben je van plan te gaan draaien en welke model RAID-controllers heb je het over?

Puur uit nieuwgierigheid. Ben zelf ook nog steeds een systeem aan het samenstellen, vandaar .... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:28:
[...]

Wicked,

Welk OS ben je van plan te gaan draaien en welke model RAID-controllers heb je het over?

Puur uit nieuwgierigheid. Ben zelf ook nog steeds een systeem aan het samenstellen, vandaar .... _/-\o_
In ieder geval met een Windows OS, waarschijnlijk Server 2012, al draai ik nu 7 pro, en dat voldoet ook.

Op dit moment gebruik ik de HighPoint RocketRAID 2720SGL, maar dit is op basis van Fakeraid. Dus dan snoep je weer aan je CPU

dus speel met het idee om over te stappen op een ander RAID kaartje die alles zelf afhandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Mensen, controleer wel van te voren of je wel drivers hebt voor Server 2012.
Voorkomt veel ergernissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590S Boxed€ 170,45€ 170,45
1MSI Z87-G55€ 104,50€ 104,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,80€ 32,80
1Kingston HyperX blu KHX16C10B1K2/16X€ 129,95€ 129,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,85€ 50,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,55

Bovenstaande is mijn eerste opzet voor een Windows 2012 R2-Hyper-V thuis server.

Op deze machine gaat menig VM draaien, vandaar eerste start met 16 GB RAM. Kan deze nog uitbreiden naar 32! Diverse Linux en Windows VM's.

SATA disken, diverse nog in huis uit de Green serie. ga beginnen met een disk of 4

Machine gaat 24/7 draaien. Wil goedkoper uit zijn dan nu met mijn ML 350 G5 :?
Gaat gebruikt ook worden voor streamen audi en video en algemene DATA voor thuisgebruikers(NAS).

Wat zouden jullie "die hards" }:O doen m.b.t. aansluiten disks? Zet je die op de onboard controller MB al dan niet in RAID of zou je toch voor een RAID controller gaan.

Worden de disks zowiezo gezien onder Windows 2012 R2?

Graag hoor ik jullie input op bovenstaand lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zou geen FakeRAID willen draaien, maar dat ben ik... Intel Storage Matrix RAID werkt voor zover ik weet onder alle Windows versies (na XP dan 8-) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 19-09 19:43
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 08:23:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590S Boxed€ 170,45€ 170,45
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,85€ 50,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,55

Bovenstaande is mijn eerste opzet voor een Windows 2012 R2-Hyper-V thuis server.

Op deze machine gaat menig VM draaien, vandaar eerste start met 16 GB RAM. Kan deze nog uitbreiden naar 32! Diverse Linux en Windows VM's.

SATA disken, diverse nog in huis uit de Green serie. ga beginnen met een disk of 4

Gaat gebruikt ook worden voor streamen audi en video en algemene DATA voor thuisgebruikers(NAS).

Wat zouden jullie "die hards" }:O doen m.b.t. aansluiten disks? Zet je die op de onboard controller MB al dan niet in RAID of zou je toch voor een RAID controller gaan.

Waarom kies je voor zo'n dure processor en zo'n duur moederbord?
Wat is er mis met bijvoorbeeld:
pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
en
pricewatch: MSI B85M-E45

Ik doe persoonlijk niet aan RAID. Belangrijke data zit in de back-up.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een goede backup is ook veel beter dan RAID :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb de volgende server configuratie draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 95,-€ 95,-
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Toshiba DT01ABA300V, 3TB€ 153,46€ 153,46
1Cooler Master Elite 110€ 36,20€ 36,20
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 68,37€ 68,37
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 74,95€ 74,95
Importeer productenTotaal€ 493,98

Tussen de wandcontactdoos en de server zit een Mean Well GS90A12-P1M (12V - 80W) voedingsadapter.

Het wordt waarschijnlijk Windows (8.1 of 2012), maar ik zou nog naar Linux kunnen uitwijken, al is dat i.v.m. de NIC niet raadzaam. Nu staat er iig even Windows 8.1 op.

Met USB toetsenbord en een USB muis (draadloos) zit ik idle op 21 Watt.
Gemeten met een habbiebabbie SilverCrest meter!

Als de monitor uit gaat na 5 minuten 19,5 Watt.
Hij gaat ook netjes in diepe slaap (C6?) na een kwartier en dan is het verbruik nog maar zo'n 3,5 Watt.

Ik gebruik nu even één 4GB bankje van de Kingston DualChannel (1,65V) set.
Heeft het veel invloed als ik die door een 1,35V vervang?
Verder komt er nog een zelfde Toshiba HDD bij.

Zijn er nog tips waarmee ik 'm nog zuiniger kan maken, bijvoorbeeld m.b.v. de BIOS instellingen?
Mag hier, maar natuurlijk ook een verwijzing zijn naar wat leesvoer.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 22:15
Vind het een vrij hoog verbruik, denk toch dat je nog het een en ander in het bios moet instellen.
Kijk anders ff bij de buren, zo haalt Joinski met bijna dezelfde hardware 6,5W idle.

http://www.hardwareluxx.d...1001484.html#post21709455

[ Voor 54% gewijzigd door audiojunk op 05-06-2014 19:34 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 08:23:

Ik heb vroeger ook raidkaarten gebruikt (eerst scsi/15k daarna fakeraid met een highpoinht) maar ik vind het stroomverbruik van die dingen te hoog.

Daarnaast is RAID toch geen backup en kost het je schijven die ik lieven voor een echte backup gebruik ik ben er dus van afgestapt. Nu draai ik alles met Storagespaces (ik gebruik met totaal 4 schijven een combinatie met RAID0 voor films/series enzo en RAID1 voor persoonlijke data). Daarnaast lopen een aantal backupscripts naar een tweede pc zodat ik ook alles automatisch dubbel heb staan.

De schijven zijn dus gewoon aangesloten met de moederbord sata-controllers en worden allemaal doorgegeven aan de Hyper-V fileserver die de StorageSpace verzorgt. Werkt picobello en je hebt volledige vrijheid hoe je alles instelt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans_lenze schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:42:
[...]

Waarom kies je voor zo'n dure processor en zo'n duur moederbord?
Wat is er mis met bijvoorbeeld:
pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
en
pricewatch: MSI B85M-E45

Ik doe persoonlijk niet aan RAID. Belangrijke data zit in de back-up.
Hans,

Bedankt voor de feedback, en wie dit leest natuurlijk ook de andere reagerende :-)

Waar sluit ik uit dat de processor die ik benoem en die jij benoemd evenveel energie verbruiken?
Ik wil gewoon zo energie zuinig mogelijk opbouwen.

Hebben die speciale uitvoering niet een lager energie verbruik dan 84/65 WATT die jij voorstelt?

Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken en feedback RAID-controllers. 8)

Moederbord keuze was meer om EXTRA PCI-E sloten te verkrijgen voor fysieke netwerkkaarten en "mogelijkheid RAID-controller" etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:27:
[...]
Hebben die speciale uitvoering niet een lager energie verbruik dan 84/65 WATT die jij voorstelt?
Even de TS lezen Het grote zuinige server topic
Ook zoeken op 'TDP' in dit topic kan leerzaam voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
audiojunk schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:39:
Vind het een vrij hoog verbruik, denk toch dat je nog het een en ander in het bios moet instellen.
Is inderdaad erg hoog verbruik. Ik zit met dat mobo, i3, SSD en picopsu rond de 12W idle onder windows 8. Met die 3TB drive in idle zal daar nog een wattje bijkomen, maar meer ook niet...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 22:15
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:27:
[...]

Ze hebben inderdaad een lager verbruik maar ook een veel lagere snelheid, met een gewone versie kun je in het bios gewoon de multiplier lager zetten zodat je er een s of t versie van maakt.
Idle zit er geen verschil tussen een gewone, t of s versie.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Kijk anders ff bij de buren, zo haalt Joinski met bijna dezelfde hardware 6,5W idle.

Kijk, daar kan ik wat mee. Bedankt!
Mars Warrior schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:51:
[...]

Is inderdaad erg hoog verbruik. Ik zit met dat mobo, i3, SSD en picopsu rond de 12W idle onder windows 8. Met die 3TB drive in idle zal daar nog een wattje bijkomen, maar meer ook niet...
Kun je wat meer zeggen over je instellingen?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen bedankt weer voor de feedback....

Lijst aangepast;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,59€ 155,59
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,84€ 50,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,68

Ben nog aan het zoeken naar een goedkoper alternatief MB. Dit MB heeft veel sloten PCI-E en heeft een Realtek LAN, dus geen beperking op het Intel verhaal (drivers support issue :-))

Wil wel graag veel disken kunnen aansluiten en zoek extra PCI-E sloten (4 stuks min).
Grootte van bord geen prbleem daarom keuze op ATX gevallen, grotere kast voor DATA storage.

indien iemand iets weet hoor ik het natuurlijk graag _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 155,59€ 155,59
1MSI H97 GUARD-PRO€ 88,04€ 88,04
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,84€ 50,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,22

Moederbord gevonden met realtek LAN chip, stuk goedkoper en ALLEEN PCI-E!
Doe er je voordeel mee, leuke zoektocht ..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb deze instellingen exact overgenomen, maar dat maakt niet echt veel verschil.

Zou mijn Lidl meter het niet goed kunnen weergeven? Of is het verschil daarvoor te groot?

Vanmiddag komt er een Aldi meter voor de second opinion...en ja, ik weet het. Rommel met rommel vergelijken, maar er is op korte termijn even niets anders voorhanden.

edit: De Aldi meter laat 15,5 Watt zien met 1 HDD draaiend. Dat komt beter in de buurt dus.

edit 2: Idle met slapende HDD.... 11,5 Watt

[ Voor 7% gewijzigd door albino71 op 06-06-2014 15:23 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:26
Ik ben met behulp van dit topic tot dit systeem gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,50€ 30,50
1Asus Q87T€ 106,50€ 106,50
1Cooler Master Elite 110€ 36,-€ 36,-
1Cooler Master NA 90€ 24,50€ 24,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 197,50

Zelf heb ik al 2 3.5inch harde schijven WD green. Kunen deze zo aangesloten worden op het systeem of moet ik daar een aparte voeding/kabels voor hebben?

Ik heb nog 8 GB ddr3 laptop geheugen over, vandaar een moederbord met sodimm.

Wil het systeem vooral gebruiken voor downloaden, tv server(tijdelijke htpc), vpn en opslag van media.

Ben van plan om er server 2012 op te zetten.
Pagina: 1 ... 40 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.