Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.369 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTPCrookie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-09 23:34
HTPCrookie schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:26:
Beste Allemaal,

Met veel interesse lees ik dit topic nu al een tijdje. Ik moet zeggen: erg inspirerend!
Ik speel zelf ook al een tijdje met het idee om een server te bouwen en ja, als ie zuinig is, is dat mooi meegenomen.
Ik ben nog een behoorlijk groentje op dit gebied: ik heb nog nooit een server gebouwd, wel een HTPC die naar behoren functioneert.

Wat wil ik met mijn server gaan doen?
- muziek (.aiff) en video's (in verschillende formaten) streamen naar iPad, iPhones, MBP waar dan ook ter "wereld" (via Wifi of 3/4G)
- muziek (.aiff) en video's (in verschillende formaten) streamen naar HTPC (wired lan)
- mail server zou leuk zijn
- domotica server

Na het lezen van de blog van mux, dit forum en vele andere sites, ben ik tot deze 1e opzet gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Tray€ 161,20€ 161,20
1ASRock B75 Pro3-M€ 47,29€ 47,29
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 105,88€ 105,88
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,-€ 59,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,37

Toelichting:
- De SSD is bedoeld voor het OS: WIndows Server 2012 R2
- De HDD is bedoeld voor opslag. Nu 1 stuk begroot, in de toekomst uitbreiden naar 2 stuks
- Van virtualisatie heb ik nog geen kaas gegeten en wil daar even van weg blijven, eerst dit maar even goed werkend krijgen,... tenzij jullie dit afraden
- Ik wil flexibiliteit omdat ik op mijn HTPC of MBP de ene film wil kijken en tegelijkertijd mijn vrouw op bijvoorbeeld de ipad een andere film wil kijken. Om deze reden heb ik gekozen voor een i5. Is dat de goede reden?
- Ik heb nog een mooie full tower Lian-Li kast staan die ik hiervoor ga gebruiken.

Graag jullie feedback
Beste Mede-tweakers,

Naar aanleiding van de feedback die ik gekregen heb en wat google mij te vertellen had, ben ik teruggegaan naar de tekentafel. Het volgende systeem is hier het gevolg van:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6100 Boxed€ 88,-€ 88,-
1Asus M5A97 LE R2.0€ 54,99€ 54,99
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 103,51€ 207,02
1Crucial CT2KIT102472BD160B€ 135,-€ 135,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,95€ 50,95
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 40,49€ 40,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,45

Verklaring:
CPU: ik zocht een CPU met een redelijk hoge passmark vanwege het simultaan transcoden van media voor simultane streams naar meerdere (mobile)devices. Daarnaast moet de CPU ECC ondersteunen want ik wil gebruik gaan maken van ZFS en wil de voordelen van ECC geheugen uitnutten;
MoBo: dit ASUS moederbord ondersteunt ECC en is niet al te prijzig. Daar komt SATA-600 gratis bij :)
Geheugen: 16 gb unbuffered ECC geheugen tbv ZFS
HDD: 2x3 TB moet voorlopig wel voldoende zijn voor storage. Ik heb gekozen voor de RED omdat deze goed staat aangeschreven als NAS schijven die 24/7 aanstaan (of dat bij het geval zal zijn? ik denk het niet)
SSD: voor OS. Dit wordt dus geen WHS meer, maar eerder Ubuntu Server 14.04.

Graag ontvang ik jullie feedback over deze samenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik het eerst met 1 reepje van 8GB proberen. Uitbreiden kan altijd nog en als je aan 8GB al genoeg hebt, kan je het verschil in je zak steken. ;)

Daarnaast zou ik wel gaan voor een ssd die wat beter staat aangeschreven zoals de :pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTPCrookie
Hi GioStyle,

Bedankt voor je reactie. Is het niet zo dat het moederbord minimaal 2 reepjes geheugen nodig heeft om te functioneren?
Ik had de Kingston gekozen vanwege de Phison-controller. Volgens Mux is dit een zuinige controller. Hoe zit dat dan met de Crucial? Ik heb reeds een M500 in mijn MBP geplaatst en ben daar tevreden over maar in mijn MBP is energiebesparing nicht im frage... Wat is jouw mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Ik ben al jaren niet meer thuis in het AMD kamp, maar volgens mij doel je op 2 reepjes geheugen in dual channel? Dat is leuk voor statistieken, maar real time voor een thuisserver zal je daar weinig van merken. 1 reepje gaat dan in single channel werken en volgens mij is dat ook goed mogelijk zo ver ik weet.

Jouw gekozen ssd heeft een SandForce controller en daar ben ik (door hun reputatie uit het verleden) totaal niet happig op.

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 20-05-2014 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTPCrookie
Net even de manual gechecked en je hebt gelijk. Ik kan 1 enkel reepje plaatsen. Bedankt voor de bespaar tip!
Een M500 it will be. Is ook niet heel prijzig en ik heb net wat bespaart dus dat moet lukken. Verder geen opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:19
Je gaat ZFS gebruiken, ZFS is constant bezig in het geheugen dus dit is een van de gevallen waar Dual Channel wel meerwaarde biedt. Of je dat thuis echt gaat merken is een tweede natuurlijk :)

De netwerkchip op je moederbord is een Relatek 8111f, als je dat + ubuntu in Google gooit dan zijn er behoorlijk wat mensen met problemen. Je veiligste keuze is er een Intel-netwerkkaart in te zetten of een moederbord te nemen dat een Intel-chip onboard heeft. Met AM3+ zie ik echter enkel 2 redelijk dure AsRock-bordjes met iets anders dan Realtek onboard...

Je houdt het voorlopig bij 2 schijven? Het 'leuke' van een mirror is dat dit het enige RAID-level is (bij ZFS) dat je om kunt zetten naar een hoger level als je later naar 2+1, 4+1 of 8+2 of zo wilt. Tijdens de migratie heb je dan alleen geen redundancy in je data.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

Kwam deze test tegen van jonnyGURU.com, een oudje uit 2010 maar in hoevere kan deze serieus genomen worden?
Pico PSU roundup review
Heb zelf namelijk een rode PicoPSU Gele Pico PSU liggen maar moet eens uitzoeken wat voor 1 het er is, hoef dan alleen nog maar een Adapter te bestellen voor een serversetup.

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Mwa, dat is mij wat te kort door de bocht. Op die site ben ik ook meermaals een twijfelachtige review tegengekomen over PSUs. En dan ben ik nog niet eens een groot kenner. De laatste waar ik dat toch weer een keer tegenkwam was één waarbij adapters werden getest.
Neemt niet weg dat volgens mij deze review wel prima was en er sowieso ook niet echt een dergelijke uitvoerige test is geweest van PicoPSUs. Het zijn veelal wat lossere berichten en er zijn diverse topics voor aangemaakt bij meisterkueler (en mogelijk ook bij hardwareluxx).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dadona schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:10:
Mwa, dat is mij wat te kort door de bocht.
Niet echt het is een website en een forum volledig gericht op PSU's.
Op die site ben ik ook meermaals een twijfelachtige review tegengekomen over PSUs.
Zo'n understatement moet je dan ook kunnen onderbouwen met linkjes en uitleg.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
-The_Mask- schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:22:
[...]
Niet echt het is een website en een forum volledig gericht op PSU's.
Je kunt je er volledig op richten, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit.
Zo'n understatement moet je dan ook kunnen onderbouwen met linkjes en uitleg.
Als het een understatement is dan lijkt mij dat nu juist een verspilling van de tijd. :P
Maar mijn voornaamste punt was en is dat je (eigenlijk zoals altijd) ook bij die site zelf nog moet blijven nadenken. Het is niet dat je alles wat daar staat meteen gewoon zo moet overnemen.

Overigens is het juist die review waar ik al een opmerking over heb. Ze testen daar met drie adapters en vergelijken die. Prima. Maar waarom test je niet met gelijke belasting?
De eerste testen ze op 96.3W DC, de tweede op 117.8W DC en de derde op 112.8W DC. Van daaraf kijken ze wat het verbruik aan de AC kant is voor de efficiëntie. Vooral bij de eerste twee (juist waar het grootste verschil zit!) is het opmerkelijk dat je dan zulke grote DC verschillen tolereert. Je kunt verschillen in verbruik zien als je een onboard psu (of via picopsu) op 19V of 12V laat lopen. Maar als je alles hetzelfde doet. Je laat de computer de ene keer van een 12V adapter lopen en de andere keer van een andere 12V adapter lopen. Dan blijft het verbruik van de computer zelf gelijk. De DC load is gelijk. Het is puur de adapter. De AC kunnen dan verschillen. En aan het einde van de rit wil ik dan weten welke adapter ik zou moeten nemen gegeven voor een zeker DC gebruik. Nu maken ze dat lastig en zijn er meer variabelen dan wenselijk. (Voor het hypothetische geval dat een adapter schommelt in de efficiëntie over een bereik.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dadona schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:51:
en vergelijken die. Prima. Maar waarom test je niet met gelijke belasting?
De eerste testen ze op 96.3W DC, de tweede op 117.8W DC en de derde op 112.8W DC.
Dat doen ze ook: Allemaal op 8 Ampère. Alleen de ene adapter geeft een andere '12 volt' dan de andere...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ugh...je hebt gelijk. Slecht van mij om een beeld mee laten spelen bij een opmerking / geven van een snel voorbeeld. Maar goed, ik zeg ook niet dat ze onbetrouwbaar zijn of wat. Het gaat mij er alleen om dat je ook bij die site gewoon goed moet blijven kijken (niet zoals ik :+). Ik kwam destijds wat reviews tegen waar ik even van opkeek en dat maakte dat ik niet simpelweg naar de conclusie kijk.
Een 'dé site' is voor mij één waar je zo blind op kunt varen. Dat gaat voor mij niet meer op, neemt niet weg dat ik daar naartoe ga voor psu reviews (helaas Anandtech nog niet), Anandtech voor SSDs (hoewel dat inzakt met andere reviewers), SPCR voor ...goh :P, ...

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dadona schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:51:
[...]

Je kunt je er volledig op richten, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit.
Nee, maar zo goed als elke reviewer van alle site's die goede PSU reviews doen zitten op het forum van JonnyGURU en dan ook nog mensen die werken bij de fabrikanten zelf en ook nog de rest van de PSU gekken. Dus als er fouten of twijfelachtige dingen in staan wordt dat snel genoeg genoemd.
Het is niet dat je alles wat daar staat meteen gewoon zo moet overnemen.
Dat wordt ook niet gedaan.
Dadona schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:21:
Maar goed, ik zeg ook niet dat ze onbetrouwbaar zijn of wat.
Nee twijfelachtig, wat ongeveer op hetzelfde neerkomt maar dat met andere bewoording. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Klopt, het staat er wat extreem. Het gaat om twijfelachtige punten. Daar heb je gelijk in. Het is niet dat het in de basis gekraakt is. Ach, laten we het er nu maar op houden dat het even niet heel gelukkig is van mijn kant. Ik kan het nu even niet onderbouwen waar het vandaan komt. Ze zijn betrouwbaar, gewoon doorlezen, .. en gaan. *O* Nothing to see here... :$

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:43

sphere

Debian abuser

Kritisch lezen moet je nooit mee ophouden. Dat is sowieso waardevol advies.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Past de stekker welke op de voeding voor de thin ITX bordjes zit eigenlijk ook op een PicoPSU of is dit net een andere maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is een andere maat. PicoPSU gebruikt 5.5x2.5 (of was het 5.5x2.1), thin ITX bordjes gebruiken 7.4x5.1mm.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Ben inmiddels thuis en heb mijn Pico PSU opgezocht en naar mijn idee is het een gele 120 watt?
Heb even op Logic supply gekeken en voor zover ik kan zien is het idd een 120 Watt klopt dit?
Enige verschil met de mijne zijn de tonnetjes achterop welke bij mij 815 svpa 180 16 en op de site 920 svpa 180 16 aangeven

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/54510589/Foto%27s/2014-05-20%2014.51.00.jpg

en voorop de zwarte blokjes bij mij 330 J84 en op de site 330 J96.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/54510589/Foto%27s/2014-05-20%2014.50.50.jpg

Had hem ooit van het werk meegekregen en niks mee gedaan verder maar kan hem nu wel eens proberen.

[ Voor 41% gewijzigd door ShockWave op 20-05-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 07:58
Beste Tweakers,

Ik heb onderstaande setup al enige tijd draaien, en verbruikt 45w in idle. Het systeem staat eigenlijk altijd niets te doen. Ik gebruik het voor automatisch downloaden, beetje FTP werk en stream media hier van af.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A88T-M/USB3€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 0,-€ 0,-
2WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 310€ 31,64€ 31,64
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 44,95€ 44,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 134,09

Mijn vraag is of ik dit systeem nog zuiniger kan krijgen en wat hier de beste manier voor is. Heb al wat in het energie schema zitten prutsen maar ben niet zo'n ster in bios settings etc. 8)7 Misschien dat jullie mij van wat tips en of voorzetjes kunnen voorzien.

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
@ShockWave: 1 printplaat = 60 of 90W, 2 printplaten = 100 of 120W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

mux schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:18:
@ShockWave: 1 printplaat = 60 of 90W, 2 printplaten = 100 of 120W.
Hij heeft er 2, tnx
Tiestor schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:00:
Beste Tweakers,

Ik heb onderstaande setup al enige tijd draaien, en verbruikt 45w in idle. Het systeem staat eigenlijk altijd niets te doen. Ik gebruik het voor automatisch downloaden, beetje FTP werk en stream media hier van af.

Mijn vraag is of ik dit systeem nog zuiniger kan krijgen en wat hier de beste manier voor is. Heb al wat in het energie schema zitten prutsen maar ben niet zo'n ster in bios settings etc. 8)7 Misschien dat jullie mij van wat tips en of voorzetjes kunnen voorzien.
Je kan eens aan de slag met K10 stat, heb hier zelf altijd mee lopen spelen met een AMD systeem maar echt veel zuiniger zal je hem niet krijgen.
Haalde zelf met mijn HTPC mischien iets van 5 a 10 watt eraf.
Deze handleiding gebruikte ik altijd

[ Voor 5% gewijzigd door ShockWave op 20-05-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
ShockWave schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:26:
[...]
Je kan eens aan de slag met K10 stat, heb hier zelf altijd mee lopen spelen met een AMD systeem maar echt veel zuiniger zal je hem niet krijgen.
Haalde zelf met mijn HTPC mischien iets van 5 a 10 watt eraf.
Oeh, thanks. Ik ga hier eens naar kijken :-) Zien waar ik uiteindelijk op uit kom en anders eens gaan rekenen of een nieuwe setup eventueel interessant kan zijn..

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

K10 stat hier te vinden.
https://sites.google.com/site/k10stat/
Deze handleiding gebruikte ik altijd.
http://aspiregemstone.blo...md-griffin-processor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTPCrookie
Paul schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:29:
Je gaat ZFS gebruiken, ZFS is constant bezig in het geheugen dus dit is een van de gevallen waar Dual Channel wel meerwaarde biedt. Of je dat thuis echt gaat merken is een tweede natuurlijk :)
Hoe zal zich dat dan gaan uitten thuis? Het scheelt nogal in prijs of ik 1 of 2 reepjes gebruik
De netwerkchip op je moederbord is een Relatek 8111f, als je dat + ubuntu in Google gooit dan zijn er behoorlijk wat mensen met problemen. Je veiligste keuze is er een Intel-netwerkkaart in te zetten of een moederbord te nemen dat een Intel-chip onboard heeft. Met AM3+ zie ik echter enkel 2 redelijk dure AsRock-bordjes met iets anders dan Realtek onboard...
De keuze voor dit MoBo is gebasseerd op 3 zaken:
1. hij moet een CPU kunnen huisvesten die niet al te prijzig is, ECC aankan en een redelijk hoge passmark heeft;
2. hij moet ECC geheugen accepteren. Na enig onderzoek kan ik nergens vaststellen dat AsRock MoBo's unbuffered ECC geheugen accepteren.
3. prijs

Die Realtek controller en Ubuntu gaat idd lijden tot gezeik. Bedankt voor je opmerkzaamheid. _/-\o_ Zijn er dan andere MoBo's die AM3+ zijn en voldoen aan de bovenstaande eisen en ook nog eens met Ubuntu overweg kunnen? Ik zie door de bomen het bos nu niet meer plus het feit dat vrouwlief ook aandacht nodig heeft :P
Je houdt het voorlopig bij 2 schijven? Het 'leuke' van een mirror is dat dit het enige RAID-level is (bij ZFS) dat je om kunt zetten naar een hoger level als je later naar 2+1, 4+1 of 8+2 of zo wilt. Tijdens de migratie heb je dan alleen geen redundancy in je data.
Dit begrijp ik niet helemaal. Is mirror slecht? Is mijn gekozen opzet dan wel geschikt voor ZFS? Ik heb in mijn HTPC nog een WD Green 2TB zitten die ik wel wil plaatsen in de server maar gaat dat? 2x WD RED en 1x WD Green in een HDD-pool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06
Mirror is prima, wat hij bedoeld is dat je van mirror kan opschalen naar RAIDZ.

(mirror breken, met 1 van de oude disks, en 1 nieuwe maak je een RAIDZ volume met een missende schijf, kopieert de data van de oude schijf naar de nieuwe, en voegt de oude schijf daarna toe aan het RAIDZ volume).

Voila, een nieuw RAIDZ volume van 3 schijven. Handig om te weten mocht je ooit iets meer ruimte nodig hebben.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTPCrookie
Juist ja. Bedankt voor de uitleg. Nog meer googlen dus om dit te doorgronden... Zal thuis erg gewaardeerd worden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Ik heb een tijdje geleden een synchroongelijkrichter gemaakt. In combinatie met een ringkerntrafo en een wide input picopsu zou er mogelijk een voeding met een heel hoog rendement gemaakt kunnen worden.

Geen commerciële bedoelingen maar gewoon een klein projectje. Als iemand denkt dat dit iets is dan vertel ik er graag meer over. En als iemand denkt dat dit niets is, dan hoor ik ook graag waarom.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/3d.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Open gewoon een topic in OH? Kunnen we er over discussieren.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Puur alleen een synchroongelijkrichter doet niet zoveel - gelijkrichting is niet zo'n grote bron van verliezen. Bovendien zijn ringkerntrafo's zo ongeveer het brakste wat je kunt hebben als voeding - zeker voor computers. Load regulation is heel moeilijk en ze stoten zo goed als ongefilterd alle ruis van de secundaire kant het net op. Je filtereisen zijn véél zwaarder voor zo'n ontwerp dan voor een schakelende voeding. Efficiëntie zal op zijn best matig zijn, gezien je minstens één extra conversiestap moet doen en sowieso al te maken hebt met een ringkern die inherent vrij inefficiënt is.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 20-05-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
HTPCrookie schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:32:
Hoe zal zich dat dan gaan uitten thuis? Het scheelt nogal in prijs of ik 1 of 2 reepjes gebruik
Ik verwacht dat je het niet tot amper merkt. Je hebt maar 2 schijven en het meeste van je taken zijn datastromen die vrijwel rechtstreeks van of naar je pool gaan. Met maar 1 vdev ga je daar nooit voldoende data vandaan trekken om daar echt iets van te merken.
Dit begrijp ik niet helemaal. Is mirror slecht?
Mirror is juist ideaal als je klein wilt beginnen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Hmm, regulatie, filtering, etc. dat zou nog welleens roet in het eten kunnen gooien. Met het lage rendement ben ik het nog niet helemaal eens, het idee is eigenlijk om de ringkerntrafo te gebruiken als alternatief voor een brick. Het feit dat een ringkerntrafo een laag rendement heeft is een fabel, zie bijvoorbeeld deze meting aan een 50VA ringkern: http://www.olino.org/arti...de-ringkern-transformator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ja hoor dat is een goede test. 2 transformatoren met compleet verschillende specificaties. Toen ben ik afgehaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
necessaryevil schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 23:31:
Hmm, regulatie, filtering, etc. dat zou nog welleens roet in het eten kunnen gooien. Met het lage rendement ben ik het nog niet helemaal eens, het idee is eigenlijk om de ringkerntrafo te gebruiken als alternatief voor een brick. Het feit dat een ringkerntrafo een laag rendement heeft is een fabel, zie bijvoorbeeld deze meting aan een 50VA ringkern: http://www.olino.org/arti...de-ringkern-transformator
Een ringkern is misschien vergeleken met een standaard transformator een beetje beter, maar vergeleken met een schakelende voeding is het rendement vrij waardeloos. De "test" in het linkje dat je postte vergelijkt twee trafo's met verschillende specificaties, dat heeft ook niet veel zin. Het lijkt op iemand die toevallig twee trafo's in een rommelbak gevonden heeft en er een leuk verhaaltje bij verzonnen heeft.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
jbhc schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 23:39:
Ja hoor dat is een goede test. 2 transformatoren met compleet verschillende specificaties. Toen ben ik afgehaakt.
Nee, het gaat niet om de vergelijking met de blokkern, maar het gaat om het rendement van de ringkerntrafo an sich! 90% bij 10% load. De stelling dat een ringkern een slecht rendement heeft is gewoon niet waar.

Maargoed, ik heb er nog eens over nagedacht.. stel dat de picopsu bij lage load naar 85% eff. zakt en de ringkern naar 90%.. dan zit je inderdaad nog maar rond de 75%.. Dat kunnen de betere ATX psu's ook wel halen bij 5% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De redenen dat een ringkern minder efficiënt gaat zijn:
- Voor dezelfde power transfer heb je een orde-grootte meer ferriet nodig en dus minstens een orde-grootte meer kernverliezen
- Voor dezelfde power transfer heb je veel meer windingen (=draad) nodig, dus ofwel een hogere DC weerstand, ofwel veel meer draad nodig
- Doordat je ferriet nodig hebt dat goed presteert dichtbij DC zul je terecht komen bij ferriet dat slecht presteert (veel verliezen) bij hogere frequenties
- Alles wat geleide interferentie produceert aan de secundaire zijde - gelijkrichting, load transients, etc. - wordt perfect gereflecteerd en proportioneel versterkt naar de primaire zijde, waardoor je een veel groter ingangsfilter nodig hebt dan bij een schakelende voeding, waar dus weer meer verliezen in zitten
- Je hebt post-regulatie nodig, wat een extra seriële conversiestap is met zijn eigen efficiëntie

Al dit zorgt ervoor dat je, appels met appels (zelfde vermogen, zelfde vervorming, zelfde transient response) ofwel veel minder efficiënt bezig gaat zijn, ofwel je hele trukendoos moet opengooien en zowel duur als lomp bezig moet zijn (secundaire PFC? HF ferriet?) met een lineaire oplossing.

Ja, een ringkerntrafo op zichzelf zonder wat dan ook eromheen kan prima >95% efficiënt zijn, hell, er worden gewone lineaire trafo's in transformatorhuisjes gebruikt en die dingen zijn >99% efficiënt. Maar het is geen nuttige strategie en we hebben simpelweg allang veel vermogensdichtere, eenvoudigere en efficiëntere oplossingen in de vorm van schakelende voedingen. Als je dus puur efficiëntie voor ogen hebt bij het ontwerp van een nieuwe voeding is het extreem uitdagend om dat met een ouderwetse 50Hz trafo te proberen. In het bijzonder bij lage uitgangsvermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Interessant! Ik moet nog eens wat meer zoekwerk doen naar de efficientie van ATX voedingen en 12v bricks. Er zijn bijna geen reviews die testen onder de 10% load. Heb er wel een gevonden:
http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=28207
De lijst mist wel een paar interessante ATX voedingen, maar de Seasonic G-serie 360 staat er wel in.

//edit
Hmm.. kan de ringkerntrafo-gedachte toch niet helemaal los laten. Reden is de review van JohnnyGuru, de PicoPSU-M3 met 19v brick kwam als meest efficient uit de test. En een m3 is voor een autocomputer, dus die moet zeker wel wat rommel weg kunnen filteren, het boordnet van een auto is zo'n beetje het smerigste wat je kunt bedenken.

Maarja, ik zie voorlopig toch maar af van het experiment, zag het allemaal net iets te rooskleurig in. Waarschijnlijk had JohnnyGuru gewoon niet het beste brick voorhanden.

[ Voor 68% gewijzigd door necessaryevil op 21-05-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Je kan ook een boek kopen over switching power supply design. Terug naar de zuinige servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:01

hidde212

Free your mind...

Gigabyte komt ook met een Avoton bordje:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/8040/9813_big_678x452.jpg

4x Intel I354 Gigabit NIC, zie Anandtech

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mooi ding! Hopelijk beter betaalbaar dan concurrenten, maar ik verwacht het niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Zal ook wel tegen de 400 euri zitten ben ik bang. Door de bank genomen doet Gigabyte het met zo'n 10 - 20% hogere prijzen t.o.v. ASRock, maar wellicht zitten ze in deze niche net lager, who knows. Tenminste een paar LAN poorten extra, dat doen ze erg goed.
Met een beetje geluk is hij ook nog zuiniger te tunen, want dat viel me bij de ASRock een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Grootste verschil is natuurlijk dat zij niet de Marvell SATA controller erop geprikt hebben... Dat drukt de prijs een klein beetje... Daarentegen zitten er wel weer 4 i350 controllers op, en die zijn weer niet super goedkoop...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Die Avoton procs en Aspeed controllers zijn wat het zo duur maakt. List price van avotons zijn: $171 voor C2750 en $86 voor C2550. i350 is $37. AST2300 zit ook boven de $30. En dan moet Gigabyte ook wat marge hebben...

Ik zeg: 350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Veel te veel eigenlijk. Performance is volgens mij in veel gevallen vergelijkbaar met een i3 van 94 euro (i3-4130).

Quad poort NIC kost iets van 100,-

Dan blijft er 150,- over voor een moederbord, dat moet te doen zijn :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
Ik ga nog een mini servertje / HTPC / Lichte gaming PC voor iemand in elkaar zetten.

Case:
De eisen qua case waren simpel: klein, klein en klein, maar toch ruimte voor standaard PSU en dubbeslots GPU kaart. Na wat zoekwerk komt het geheel in een Cubitek Mini Center van 20x20x25cm:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.uk/pimg/CA-073-CT_87648_600.jpg

Mobo/CPU:
De hardware (Gigabyte Mini ITX met 2500K CPU) is bestaand. De schijven zijn extern, dus in dit kastje komt enkel een SSD. OS wordt Win7 of Win8.

PSU:
Vanwege de (zeer) beperkte ruimte wil ik er een modulaire voeding in zetten die nog stil moet zijn ook.
Ik kom nu uit op een BeQuiet 480W CM Gold. Die is volgens PC-Experience en Computerbase stil.
Ik heb zelf een E9 400 van BeQuiet en die is tot 300W load absoluut stil, dus daar heb ik dan wel vertrouwen in. De Cooler Master V450S is ook modulair, is hier volgens mij al eerder genoemd als een (zeer) goede voeding, maar ik kan niets vinden over het lawaai dat dat ding maakt.

Er komt overigens als het goed is nog een dubbelslots NVidia kaart in te zitten, dus een PicoPSU is niet echt een optie, al kan er geen echt zware kaart in door de beperkingen van de case.

SSD:
In mijn server zat een Samsung 830, die bij spanningsuitval het niet meer deed. Ik heb deze inmiddels terug, maar wil deze niet meer in mijn server zetten, maar in een laptop en zowel in mijn server als dit systeem de hier veel genoemde Crucial M500/M550 zetten.
De M500 is goedkoper dan de M550, die weer net wat sneller en beter beveiligd tegen stroomuitval zou moeten zijn. Ik kan over het laatste statement echter niets concreets vinden, maar neig simpelweg naar de 'nieuwste', de M550 dus.

Verwacht Verbruik:
Qua verbruik denk ik rond de 25W zonder GPU uit te komen. Geen hoogvlieger tov een modern systeem, maar alles vervangen is te kostbaar, zeker omdat het systeem niet 24/7 aan staat (on demand via WOL).

Mocht iemand nog tips hebben, spuien maar :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
25W idle met een Gigabyte bord en een 2500k? Veel succes :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:30:
Ik heb zelf een E9 400 van BeQuiet en die is tot 300W load absoluut stil, dus daar heb ik dan wel vertrouwen in. De Cooler Master V450S is ook modulair, is hier volgens mij al eerder genoemd als een (zeer) goede voeding, maar ik kan niets vinden over het lawaai dat dat ding maakt.
De Straight Power E9 gebruikt CapXon condensators, vrij slechte kwaliteit dus, niet iets voor de lange termijn. De VS serie van Cooler Master is daarnaast ook zuiniger en behoort tot de allerstilste voedingen.

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/Seasonic/G550_V2/images/avg_noise.gif
Bron:TechPowerUp

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Topicstarter
FireDrunk schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:33:
25W idle met een Gigabyte bord en een 2500k? Veel succes :+
Was er even vergeten bij te vertellen dat dit ongeveer het huidige verbruik is met een 12V adapter O-)
En ik verwacht dus dat een goede Gold voeding dat tegenwoordig best kan benaderen...
-The_Mask- schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:55:
[...]

De Straight Power E9 gebruikt CapXon condensators, vrij slechte kwaliteit dus, niet iets voor de lange termijn. De VS serie van Cooler Master is daarnaast ook zuiniger en behoort tot de allerstilste voedingen.

[afbeelding]
Bron:TechPowerUp
Ik zie dat de Cooler Master in ieder geval een stuk goedkoper is. Dat hij ook kwalitatief beter is is mooi meegenomen, al moet ik zeggen dat ik nog nooit een kapotte voeding gehad heb, en dus ook nog nooit wat dat betreft enig verschil heb ervaren tussen 'goede' en 'slechte' condensatoren.

Ik focus me dus daarom meer op de garantie (5jr liefst) en het geluid dat ze produceren. De Straight Power E9 is dan voor mij van de gebruikte Gold voedingen de stilste tot nu toe.

Maar ik denk dat ik je advies opvolg en de Cooler Master gewoon ga proberen. Hij is nl. behalve goedkoper ook 2cm korter dan de Be Quiet, en dat is best fijn in zo'n klein kastje. Daarnaast neem ik dan ook de Be Quiet mee. Dan breng ik er eentje gewoon weer terug. Heb ik destijds ook gedaan met al die herrie producerende SeaSonics (G-serie) :X

Verder nog commentaar op de SSD keuze, of gewoon een no-brainer vwb Crucial en een puur persoonlijke keuze of ik de M500 of de M550 neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Beide prima SSD's, waar de M500 al wat langer mee gaat en zich wat meer 'bewezen' heeft. Maar ook aan een Samsung EVO doe je geen miskoop.

Oh, btw, een gold voeding doet echt niet zomaar een 12v adapter na... Dat is een verkeerde aanname..

[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 21-05-2014 22:31 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Topicstarter
FireDrunk schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:31:
Oh, btw, een gold voeding doet echt niet zomaar een 12v adapter na... Dat is een verkeerde aanname..
Oops! En dan heb je het natuurlijk over wat zo'n voeding bij zeer lage load nog aan efficientie doet?
Dan wordt het dus afwachten en meten.

Bij mijn E9 400 scheelde het ruim 20% tov een 12V adapter; van ca 12W naar 15W. Dan zou ik in dit geval rond de 30W moeten uitkomen. Ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een 2500k is in mijn herinnering niet zo'n zuinige CPU, maar ik heb het blijkbaar mis :)
Ik dacht eerder dat je op 40-50W zou uitkomen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Op 40 of 50W doet de V450S het sowieso beter qua rendement dan een 12V picoPSU met adapter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

@Mars Warrior: in de Cooler Master Elite 110 passen 3 schijven en een SSD, dus misschien is dat nog een optie, heb je geen gedoe met externe schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Topicstarter
FireDrunk schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:26:
Een 2500k is in mijn herinnering niet zo'n zuinige CPU, maar ik heb het blijkbaar mis :)
Ik dacht eerder dat je op 40-50W zou uitkomen :)
Tja. TDP van 95W en alles gevoed met een 110W voeding met 12V adapter. Ut ken net...
-The_Mask- schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:30:
Op 40 of 50W doet de V450S het sowieso beter qua rendement dan een 12V picoPSU met adapter.
Dan ben ik zeer nieuwsgierig hoe die het diet bij een lagere load van 25-30W!
sphere schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:42:
@Mars Warrior: in de Cooler Master Elite 110 passen 3 schijven en een SSD, dus misschien is dat nog een optie, heb je geen gedoe met externe schijven?
De externe schijven zitten in een NAS. Had ik nIet duidelijk vermeld zie ik.
Verder is de kast wel ter sprake gekomen, maar afgevallen vanwege de looks, de ventilatie openingen en de grootte van de kast. Die is veel groter dan de footprint van de Cubitek van 20x20cm.
Het liefst was het een Lian Li geworden (Q02/Q03) maar die hebben geen opening voor een dubbelslots videokaart, ondanks dat daar ruimte zat voor is (en nee, zagen was geen optie)...
De Q01 is nog een optie, al is die ook weer een stuk groter met zijn 20x25x27.5 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:40:
Dan ben ik zeer nieuwsgierig hoe die het diet bij een lagere load van 25-30W!
Ligt natuurlijk aan de belasting, maar preciezer dan dit ga je het niet krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/CoolerMaster/V550S/images/CL_efficiency.jpg
(is wel de 550W versie maar de 450W gebruikt hetzelfde platform en zal derhalve een vergelijkbaar rendement hebben)
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/7.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik wil een servertje gaan neerzetten.

Allereerst t.b.v. XBMC op de TV, dus er komt een HDMI kabel van de meterkast naar de TV in de woonkamer.

Hij moet dus feilloos Full HD en 3D afspelen.

Eventueel een beetje voorbereid op de toekomst (4K) mag, maar dat is geen must.
De omloopsnelheid van hardware ligt hier redelijk hoog :)

Verder moet het OS een Virtualbox instance draaien met een NAS VM er op (Xpenology. Om te testen!)

Er komt een Sundtek DVB-C USB stick in voor de verspreiding van DTV hier in en om het huis.

Of er later nog meer op komt weet ik nu nog niet.

Geïnspireerd door dit topic en good old mux heb ik dit samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,50€ 94,50
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Cooler Master Elite 110€ 36,-€ 36,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Mini-box picoPSU 80€ 28,50€ 28,50
1Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V)€ 31,95€ 31,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,95

Of met dit MB er in: pricewatch: Asus H81I-PLUS

Er komt een 2.5 inch HDD in voor het OS en XBMC en VirtualBox.
Kan ook een SSD worden (64GB Crucial M4)

2x een 3TB Toshiba (heb ik) 3.5 inch voor de opslag.

Tips en info zijn welkom en vragen ook uiteraard.

Kan ik bijvoorbeeld net zo goed voor een goedkopere processor gaan voor wat ik er mee wil?

edit: aangepast ivm te weinig sata aansluitingen. bedankt dimako_!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:04

dimako_

Vogel

Hou er rekening mee als je 1x een ssd en 2x een hdd er in wil zetten dat de h81m-itx maar 2 sata aansluitingen heeft. Dus dan gaat je feestje niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenson37
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 02:50
Hoe denken jullie hierover..Vandaag heb ik mijn nieuwe server hardware opgehaald echter blijkt ipv een 300 watt een 350 watt voeding van hetzelfde merk en type geleverd te zijn. Nou had ik gelezen dat onder een bepaald percentage aan belasting de efficiëntie achteruit gaat. Zou dat door deze 50 watt meer misschien het verschil kunnen maken? En is het dan de moeite qua energiekosten om deze voeding om te ruilen aangezien de server straks 24x7 aan staat.

Dit is mijn nieuwe aanwinst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 167,50€ 167,50
1ASRock B85M Pro4€ 53,67€ 53,67
1Kingston HyperX blu KHX16C10B1K2/16X€ 129,95€ 129,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Samsung 840 EVO 500GB€ 216,92€ 216,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,99

De geleverde voeding is dus geworden:
be quiet! System Power 7 350W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Change of plans....

Al in bezit:
#Product
2Toshiba DT01ABA300V, 3TB
1Crucial CT51264BF160BJ
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Aan te schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 29,39€ 29,39
1Asus Q87T€ 113,-€ 113,-
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 28,55€ 28,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 206,94

Met i3:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,05

Met i5:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 151,40€ 151,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,95

Ik neig naar de i3. Mooi qua prijs. Voor nu ruim voldoende denk ik, maar voor de toekomst ook wel.

De enige reden om voor de i5 te kiezen is het geval VT-d belangrijk wordt, maar dat is het nu nog niet volgens mij. Of heeft het nut voor virtualbox?

[ Voor 0% gewijzigd door albino71 op 23-05-2014 23:19 . Reden: typo ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Volgens mij kan VirtualBox niet profiteren van vtd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nope, virtualbox gebruikt alleen VT-x en EPT.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

VMware Workstation bij mijn weten helaas ook niet. Je moet dan voor oplossingen a la ESXi gaan, die kan daar wél gebruik van maken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mijn Ubuntu 14.04 LTS machine is (bijna) klaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H81T€ 64,51€ 64,51
1Akasa Galileo incl. 120W Power Adapter (retail)€ 101,49€ 101,49
1Toshiba STOR.E Basics 2TB Zwart€ 88,21€ 88,21
2Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 51,55€ 103,10
1Samsung 840 EVO mSATA 1TB€ 404,65€ 404,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 791,35

De SSD en het geheugen zijn nog onderweg. Voorlopig heb ik een enkele 4GB (1,5V) RAM module en gebruik ik de externe harde schijf als bootdisk. Keyboard en muis zijn (natuurlijk, want het moederbord kan niet anders) USB versies. Van het bios heb ik de nieuwste versie geïnstalleerd.

Het probleem dat ik nu nog heb, is dat de pc hooguit in package C3 gaat als het beeldscherm uit is. Package C6 wordt nooit bereikt. Ik denk niet dat het aan de vele USB-interrupts ligt, want die zie ik niet in powertop. Ik heb wel al de tip gevolgd om de r8169 netwerkdriver door r8168 te vervangen, dat hielp wel iets. Ik heb nu een idle verbruik van ongeveer 14W (gemeten met de bekende maar niet perfecte Voltcraft Energy Check 3000). Volgens powertop geven Tomcat en Apache beide nog ongeveer 22 events per seconde. En de USB storage ook nog ongeveer 10 per seconde (maar deze verdwijnt zodra de SSD binnenkomt).

Heeft iemand nog goeie tips of trucs om voor elkaar te krijgen dat package C6 wordt bereikt?

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
dimako_ schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:26:
Hou er rekening mee als je 1x een ssd en 2x een hdd er in wil zetten dat de h81m-itx maar 2 sata aansluitingen heeft. Dus dan gaat je feestje niet door.
De H81M-ITX heeft 2 Sata aansluitingen maar ook nog een eStata aansluiting, lijkt me niet zo moeilijk om een satakabeltje via de backplate naar de binnenkant van de kast te voeren.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:04

dimako_

Vogel

audiojunk schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 13:43:
[...]

De H81M-ITX heeft 2 Sata aansluitingen maar ook nog een eStata aansluiting, lijkt me niet zo moeilijk om een satakabeltje via de backplate naar de binnenkant van de kast te voeren.
Klopt, alleen als je toch spullen moet aanschaffen lijkt het me voor de hand liggend dat je een goede (interne) oplossing wilt.
Ik zelf heb, helaas, de keus gemaakt om wel dit bordje met maar 2 sata poorten te kiezen en zou in het vervolg wel een nemen met meer poorten voor een goede oplossing voor meer schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Zo dacht ik ook, dus de tweede setup is een stuk beter m.i.

Wat vinden jullie van de rest? i3 lijkt een prima keus?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
albino71 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 14:00:
Zo dacht ik ook, dus de tweede setup is een stuk beter m.i.

Wat vinden jullie van de rest? i3 lijkt een prima keus?
i3 is prima, ik zou persoonlijk voor een Pantium G3420 gaan, omdat het in de praktijk qua feature set en snelheid weinig ontloopt. Ik zou er wel wat meer geheugen in doen, als je met VM's wil spelen, al is het er maar twee tegelijk. Prijsverschil tussen een G3420 en een i3 is ongeveer wat je aan 4GB extra uit zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik dacht met meerdere processen, dat de i3 beter zou voldoen

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

dimako_ schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 13:49:
[...]

Klopt, alleen als je toch spullen moet aanschaffen lijkt het me voor de hand liggend dat je een goede (interne) oplossing wilt.
Ik zelf heb, helaas, de keus gemaakt om wel dit bordje met maar 2 sata poorten te kiezen en zou in het vervolg wel een nemen met meer poorten voor een goede oplossing voor meer schijven.
Voor zover ik kan zien heb je 3 sata aansluitingen + 1 externe op de Asus H81T
mSATA, SATA-300, SATA-600
De mSata hang je dan een kleine ssd op en dan houdt je dus nog 2 interne aansluitingen over voor het grotere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShockWave schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 22:08:
[...]

Voor zover ik kan zien heb je 3 sata aansluitingen + 1 externe op de Asus H81T

[...]

De mSata hang je dan een kleine ssd op en dan houdt je dus nog 2 interne aansluitingen over voor het grotere werk.
Jup, klopt, ik heb hetzelfde moederbord. Dr zitten 2 gewone sata poorten op, 1 mSata voor bijv een ssd en dan 1 externe.

Bij het mobo krijg je ook een powerconnector waarmee je 3 schijven van stroom kan voorzien + sata kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
mSATA is wat dat betreft geweldig voor een opgeruimd systeem. De prijs scheelt ook niet veel meer met een 2.5" SSD, en zijn ze ook goedkoper in productie aangezien er simpelweg minder materiaal voor nodig is. De enige reden dat ze nog wel eens duurder zijn is dat het volume toch wat minder zal zijn.

Ik hoop dat mSATA en/of M.2 in de nabije toekomst op nog meer moederborden standaard zit (liefst op alle). Op dit moment is M.2 nog zeldzaam, maar mSATA komt op de thin ITX borden al practisch standaard voor. Bij normale ITX zie ik ze ook steeds meer terugkomen. Let wel dat deze connector op sommige borden gedeeld is met een normale sata poort, dan reken je jezelf al snel één connector te rijk (zoals op de ASRock Z87, daar zit mSATA onderop en is gedeeld met een normale sata poort).

Voor mij is het in ieder geval naast zuinigheid en een fatsoenlijke NIC een absolute must voor een mobo om te hebben. Scheelt inbouwruimte en een hoop kabel ellende als je de boel compact wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Laatst online: 16:31
Kan iemand mij vertellen hoe ik op windows server 2012 de beroemde C6 state kan behalen en hoe/waar ik dit kan controleren?

Momenteel behaal ik 26 t/m 30 watt met deze opstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Q87T€ 113,-€ 113,-
1Cooler Master NA 90€ 24,50€ 24,50
1Crucial CT51264BF1339€ 31,86€ 31,86
1Crucial M500 mSata 120GB€ 57,75€ 57,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,50

[ Voor 87% gewijzigd door Ryatzu op 26-05-2014 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Alle drivers installeren en ASPM forceren in het BIOS al gedaan?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
FireDrunk schreef op maandag 26 mei 2014 @ 09:02:
Alle drivers installeren en ASPM forceren in het BIOS al gedaan?
Kon ik niet direct terug vinden in de bios.
Zal vanavond nog eens kijken. Misschien moet ik ook maar eens de display driver uit zetten (maar werkte remote desktop dan nog wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Lijkt me stug, juist die zit toch wel redelijk in elkaar? Ik zou het eerder bij de Realteak Netwerkkaart zoeken (1 van de twee kaarten is toch een realtek? :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
FireDrunk schreef op maandag 26 mei 2014 @ 09:21:
Lijkt me stug, juist die zit toch wel redelijk in elkaar? Ik zou het eerder bij de Realteak Netwerkkaart zoeken (1 van de twee kaarten is toch een realtek? :) )
Jep 1 is een intel de andere realtek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik las dat iemand met een H81T onder Linux PC6 bereikte door de Realtek Firmware te upgraden.
Geen idee of dat onder Windows ook werkt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 16:23
Naar veel na te denken, lang uit stellen en op de forum ook vaak gevraagd of het goed is. Heb ik afgelopen donderdag toch eindelijk me PC besteld. Meeste onderdelen kwamen Vrijdag al binnen en kan vandaag de kast ophalen :D

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1ASRock AM1H-ITX€ 47,41€ 47,41
1Cooltek G3€ 70,27€ 70,27
1Synology Voedingsadapter 72W voor Dual bay€ 23,51€ 23,51
1Crucial CT102464BA160B€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,16

Ga toch voor een HTPC met windows 8 , Plex Server / Client en kijken wat ik nog meer mee kan.
Ik zal ook wel kijken of ik foto's kan sturen ^^

Toch bedankt voor de mensen die mij advies wouden geven!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Grappige behuizing, die kende ik nog niet... Beetje Harman Kardon stijl :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
FireDrunk schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:57:
Grappige behuizing, die kende ik nog niet... Beetje Harman Kardon stijl :)
Jah vond hem wel mooi media achtig eruit zien. En plek voor 2 3.5" hdd's.
Zal wel een Action shot maken als ik hem heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Zou je misschien een build-log kunnen maken?
Ben erg benieuwd hoe de componenten en kast samenwerken.
Zit zelf tussen die kast en de cooler master elite 110 te twijfelen.

[ Voor 85% gewijzigd door Oggy op 26-05-2014 13:33 . Reden: crappy spelling aanpasen ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Oggy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:03:
[...]

Zou je misschien een build-log maken?
Ben erg benieuw hoe de componenten en kast samenwerken.
Zit tussen die kast en de cooler master elite 110 te twijfelen.
Ik zal me best doen! ik ben er helaas niet goed in xD (schrijven van logs enz.)
Maar oefening baart kunst ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan ook een blog post maken, en even op hidden zetten. Stuur daarna even een DM en ik wil hem wel proeflezen voor je ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
FireDrunk schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:17:
Je kan ook een blog post maken, en even op hidden zetten. Stuur daarna even een DM en ik wil hem wel proeflezen voor je ;)
Op Tweakblogs?
Jah daar heb ik helaas niet genoeg karma voor :(
Maar maak hem wel eerst in Word ofzo.

En ik hou je aanbod in me achterhoofd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nielsjuhz op 26-05-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
Even een 'domme' vraag waar ik zo snel het antwoord niet op kan vinden, maar jullie waarschijnlijk wel.. Ik draai Windows Server 2008 R2 en gebruik deze onder andere om media te streamen naar mijn PCH C-200. Nu heb ik een tijdje terug wat energie instelling gewijzigd waardoor het systeem in slaapstand terecht kan komen als het een bepaalde tijd in idle staat. Zonde als het energie staat te vreten voor jan met de korte achternaam. Maar als ik nu een film/serie kijk via mijn PCH C-200 valt de stream even stil omdat de server in slaapstand gaat, vlak daarna gaat de stream weer door. Heb ik iets bij de energie instelling verkeerd ingesteld denken jullie? Er wordt data gelezen vanaf de hdd dus het systeem zou volgens mij niet in slaapstand mogen komen, of zie ik dit verkeerd?

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt een beetje aan de timeout? Als jij de timeout op 5 minuten zet, en je PCH vraagt maar eens per 10 minuten data op (wat onwaarschijnlijk is) kan het zijn dat de disk in standby valt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nielsjuhz schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:54:
Naar veel na te denken, lang uit stellen en op de forum ook vaak gevraagd of het goed is. Heb ik afgelopen donderdag toch eindelijk me PC besteld. Meeste onderdelen kwamen Vrijdag al binnen en kan vandaag de kast ophalen :D

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1ASRock AM1H-ITX€ 47,41€ 47,41
1Cooltek G3€ 70,27€ 70,27
1Synology Voedingsadapter 72W voor Dual bay€ 23,51€ 23,51
1Crucial CT102464BA160B€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,16

Ga toch voor een HTPC met windows 8 , Plex Server / Client en kijken wat ik nog meer mee kan.
Ik zal ook wel kijken of ik foto's kan sturen ^^

Toch bedankt voor de mensen die mij advies wouden geven!!
12V adapter met een mobo dat 19V verwacht?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
FireDrunk schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:30:
Dat ligt een beetje aan de timeout? Als jij de timeout op 5 minuten zet, en je PCH vraagt maar eens per 10 minuten data op (wat onwaarschijnlijk is) kan het zijn dat de disk in standby valt...
Naja, had het eerst even op 5 minuten staan viel ie na 5 minuten even stil. Toen op 10 minuten gezet, zelfde issue alleen dan na 10 minuten.. Maar lijkt me dat hij de data toch continue aanspreekt, in ieder geval tot het volledig geladen is ofzo? Ik meen dat ik vlak nadat ik deze settings gewijzigd heb hier geen last van heb en in de tussen tijd heb ik niets gewijzigd volgens mij.. Maar misschien vergis ik mij wel :P

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:36:
12V adapter met een mobo dat 19V verwacht?
12V werkt op de AM1H-ITX. Verbruik is nog lager ook met 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarom staat dat niet in de manual dan? Die zegt 19v +/- 10% :S Of hebben ze het een en ander verkeerd gecopypasted zoals Intel wel eens heeft gedaan.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Geen idee, mensen zijn er ook per ongeluk achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Vraag mij af hoe slim dat is voor de lange termijn dan, stroom wordt wel een stuk groter. En zuiniger valt nog te betwijfelen, meeste 12V adapters zijn een stuk minder zuinig. Heb je dus een goede onderbouwing erbij en niet één waarbij het toevallig zo is omdat die een goedkoop metertje van 50 euro of minder gebruikt of gewoon een niet zuinige 19V adapter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Enige metingen die ik heb gedaan zijn DC, en daar was iets meer dan 10% verschil tussen 12 en 19V. Dat maak je niet kapot met een brakke adapter; hij zal gewoon altijd zuiniger zijn op 12V.

Maar er is hier wat anders aan de hand. Gezien er een 19->12V dc/dc converter op zit en de 12V, die nodig is voor HDDs, dus niet direct wordt doorgegeven van de adapter zal die lijn inzakken naar <11V met een 12V adapter. Dan loop je dus kans dat je HDDs niet 100% functioneren. Puur daarom zou ik geen 12V adapter gebruiken.

Zonder HDDs lijkt het me geen probleem; ik was eerst ook sceptisch maar er zijn inmiddels zóveel mensen die hem op 12V hebben lopen zonder problemen dat ik het wel geloof. Ook omdat het bij mij geen enkel probleem opleverde.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 26-05-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Naja op de doos van de moederbord staat ook 19V adapter.
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/y1ks09x51/unnamed.jpg

En ik ga het nu eerst even proberen met mijn laptop adapter want ik had die adapter maar even voor eigen beeldvorming voor koste enz. Ga bij de Mediamarkt ofzo een adapter halen. Zijn die Universele adapters betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Veel universele adapters zijn vrij ruk, zou opzoek gaan naar een OEM adapter van FSP, Delta, AcBel, Seasonic, etc.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Dit wordt 'm!

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XTca. € 45,-ca. € 45,-
1Mean Well 12V 90W AC Adapterca. € 45,-ca. € 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,50

#Producten reeds aanwezig
2Toshiba DT01ABA300V, 3TB
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX ..... (ik gebruik 1 bankje)
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

edit: Dit is 1,65V geheugen. Heeft het zin om er 1,35V geheugen in te doen?

[ Voor 1% gewijzigd door albino71 op 26-05-2014 21:03 . Reden: edit ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
Nou het heeft ff geduurd maar..
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/3og8t3ie1/IMG_20140526_WA0016.jpg
Hij staat er :D
Heb ontzettend veel ruimte over nu o_0 niet normaal...

En heb een probleem...
Omdat ik Adapter gebruik heb ik geen Molex kabel, en het mooie schermpje met tekst wordt gepowerd door molex kabel >< (Nu ben ik alleen vergeten te kijken of het mannetje of vrouwtje is..)

Nu kom ik wel forums tegen voor DIY usb naar molex, maar dat wil ik niet zelf maken want dat vertrouw ik dan niet.

Dus nu nog goed zoeken of zo'n kabel wel bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Hangt er ook een beetje vanaf of het schermpje de 12V of de 5V lijn gebruikt. Mocht het 5V zijn, dan is het puur een kwestie van kabeltjes verbinden. Ebay is normaal ook wel goed voor dat soort klein spul, als je 3 weken geduld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Het display toont alleen de tekst: "Home Theatre PC by Jonsbo"
Dit is niet aan te passen.

Je zit hier natuurlijk wel in het "Zuinige server" topic! :)

Te koop....

Pagina: 1 ... 39 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.