Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 21:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
Waarmee gemeten? Onder welke omstandigheden? Welk OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

Gemeten aan het stopcontact, met de bekende Conrad/Voltcraft Energy Monitor 3000.
OS en omstandigheden zijn verder niet veranderd t.o.v. m'n eerdere posts.

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Heftige kast voor zo'n subtiel systeem, maar mooi resultaat in het verbruik.
Was het de ASRock B85M Pro4 die qua netwerkkaarten moeilijk doet onder linux, of is dat alleen de ITX variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
TYZ schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:57:
Gemeten aan het stopcontact, met de bekende Conrad/Voltcraft Energy Monitor 3000.
OS en omstandigheden zijn verder niet veranderd t.o.v. m'n eerdere posts.
Je verwijst in je eerdere posts zowel naar Windows als Ubuntu 14.04, vandaar.

Ik vind het opmerkelijk laag...
SndBastard schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:59:
Was het de ASRock B85M Pro4 die qua netwerkkaarten moeilijk doet onder linux, of is dat alleen de ITX variant?
Dat was inderdaad de B85M-ITX, die heeft een Atheros NIC. B85M Pro4 heeft een Intel consumer chip (I217V, servervariant is de I217LM). Onder WS2012 moet je bijvoorbeeld wat kunsten uithalen (drivers inladen van Win8) om hem werkend te krijgen.

Onder FreeBSD (e.g. FreeNAS) werkt de Intel NIC wel. Bij Ubuntu bijv. ook wel.

WS2012 wordt sowieso niet heel veel gebruikt in dit topic volgens mij. Ik gebruik het zelf wel door de handige servermanagementinterface. Ook heb ik software dat enkel (goed) op Windows draait.

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 24-03-2014 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Bolletje schreef op maandag 24 maart 2014 @ 13:00:
[...]
Je verwijst in je eerdere posts zowel naar Windows als Ubuntu 14.04, vandaar.
[...]
Ja klopt, daarom zal ik nog even resumeren:

Ik heb eerst getest met Windows 7, om een baseline te stellen. Inmiddels draait 'ie op Ubuntu Server 14.04 (daily build van vorige week). Het enige dat ik, na een verse installatie, nog getweakt heb is een powertop --auto-tune uitgevoerd.
En verder staat alle overbodige apparatuur uitgeschakeld in BIOS, tot en met de onboard audio. En natuurlijk staat de Package C-state op C6 (of C7, maar dat maakt geen verschil).

Het idle verbruik heb ik bepaald met alléén de netwerkkabel aangesloten. Geen monitor, geen USB-apparatuur, cpu fan draaiend op laagst mogelijk toerental.
[...]
Ik vind het opmerkelijk laag...
[...]
Ja ik was ook aangenaam verrast. :) Hij is zelfs nog iets zuiniger dan tsjoender's (aardig vergelijkbare) systeempje (~8,5W). Mijn verklaring: het lagere idle verbruik van de Samsung 840 EVO SSD en, mogelijk, het uitgeschakeld zijn van de onboard audio. En ik heb natuurlijk slechts een 60W 12V-adapter, i.c.m. een 80W picoPSU.
SndBastard schreef op maandag 24 maart 2014 @ 12:59:
Ja ik heb in eerste instantie met een volledige ATX-voeding gedraaid (Seasonic G-series 360W). Sterker nog, die zit op dit moment nog werkloos in de kast. 8)7 Keuze voor de kast was vooral op prijs gebaseerd. Spul moet toch érgens in gemonteerd worden... Als nog iemand een goede en compacte mATX-kast kan aanbevelen, dan hoor ik het graag.

De B85M Pro4 heeft idd de Intel netwerkchip. Dat was een van mijn vereisten, want anders wat ik waarschijnlijk toch op mini-ITX uitgekomen ipv mATX.

[ Voor 22% gewijzigd door TYZ op 24-03-2014 16:36 . Reden: Tekstuele aanpassingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Inclusief de relatief gigantische meetfout die je AC-meter wel zal geven is dit prima mogelijk. Mijn metingen gaven ongeveer 4.5W DC idle (PC6, geen peripherals). Eigenverbruik van een picoPSU is iets meer dan een watt, efficiëntie van een enigszins redelijke 60W adapter is in die regionen >80%. Je zou dus ruwweg 7W AC helemaal kaal verwachten. De fan erbij en je zit op 7.5W AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Helaas heb ik geen machinerie in huis om het daadwerkelijk door het bordje opgenomen vermogen te meten, maar de praktijk lijkt dus inderdaad aardig overeen te komen met de theorie.
Gelukkig valt de meetfout van de Energy Monitor 3000 in dit meetbereik aardig mee (zie http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters) [sorry, controversieel onderwerp! ;)] en ook de Seasonic 60W 12V-adapter staat goed bekend qua efficiency.

[ Voor 5% gewijzigd door TYZ op 24-03-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
TYZ schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:51:
Gelukkig valt de meetfout van de Energy Monitor 3000 in dit meetbereik aardig mee (zie http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters)
Oh noes, not this shit again... :P

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 24-03-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Als je een tip voor een betere hebt, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Da's het probleem: in de consumentensferen zijn er niet zoveel meters met een betere beschikbaarheid of prijs/kwaliteitverhouding. Zo goed als alle meters die je vindt meten in ieder geval niet conform enige standaard, hebben geen nauwkeurigheidsdocumentatie at all en laten zowel grote statische als dynamische afwijkingen zien met nonlineaire belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik ruik een projectje... 8-) (23475 van de 29485)

[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 24-03-2014 17:11 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Ik heb altijd begrepen dat die Energy Monitor - idd in de consumentenwereld - toch een van de minder slechte meters is die te krijgen zijn. Oké, laat er 5 of 10% afwijking in zitten, maar dat valt dan nog steeds wel mee.

Ik heb ook wel eens de tip gelezen om bijv. een gloeilamp van 40W/60W naast je daadwerkelijk te meten apparaat aan te sluiten, zodat je belasting meer lineair wordt. Dat zou mogelijk nauwkeuriger metingen opleveren.

Idd... projectje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het probleem is dat deze meters helemaal niet ontworpen zijn om sub-50W belastingen te meten, zeker niet van schakelende voedingen zonder PFC. Op een belasting van 50W maakt een fout van een paar watt geen moer uit, maar zodra je over enkele watts gaat praten, met hoopjes hogere harmonischen ipv een nette 50Hz sinus als stroomsignaal, dan valt bijna elke meter wel door de mand. Ofwel doordat ze geen goede filtering in de frontend hebben, ofwel doordat ze een niet-standaard kantelfrequentie op het filter hebben, ofwel doordat ze te langzaam meten en stroompieken missen, ofwel omdat ze zowat in de ruis aan het meten zijn.

Op zich zou het inderdaad wel een leuk projectje zijn: smijt een 100 keer zo grote meetweerstand in de meter en kijk wat dat oplevert. Je meter geeft dan 500W aan op een belasting van 5W, maar je bent ook van je input offset e.d. af.

Ik heb zelf niet voldoende goede AC meetgereedschappen om definitief iets te zeggen over de nauwkeurigheid van deze meters, maar zodra ik dat heb zal ik zeker eens zoiets uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Naarmate onze serverknutselprojecten zuiniger worden, wordt het meten steeds relevanter, zo blijkt. Voelt zich iemand geroepen om "Het grote 'hoe meet ik correct het verbruik van mijn zuinige server' topic" te starten? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 21:02
Trouwe lezer, eerste post in dit topic. ;-)

Afgelopen week heb twee pogingen gedaan om een Seasonic adapter te krijgen.
De eerste was van Afuture, 60 watt Seasonic SSA-0601D-19 met een andere adapter dan voor ITX.
Toen via Logic Supplies besteld. 90 watt. Krijg ik een AcBel geleverd. Wel de juiste connector. Op de site staat dat het een Morex zou zijn.

De kans om in NL een juiste adapter te krijgen lijkt kleiner dan een bestellen op Deal Extreme...

Ik dacht dat SSA-0601D-19 met een "ITX-connector" zou zijn.
Wie vertelt me waar de fout zit?

-------------------------

Intussen reactie van Logic Supply:
"De adapters komen inderdaad van Morex, zij leveren zowel Seasonic als AcBel aan ons.
Beiden hebben dezelfde eigenschappen."

-> Iemand die weet of dit klopt betreft de binnenzijde?

[ Voor 19% gewijzigd door Scores op 26-03-2014 04:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ik ben ook weer actief aan het kijken en na het wederom goed doorlezen van dit topic, het Zuinige ESXi Server topic en mux' blog, ben ik tot de volgende setup gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 166,50€ 166,50
1ASRock B85M Pro4€ 54,90€ 54,90
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 32,40€ 32,40
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 120,90€ 120,90
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,-€ 48,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 120,99€ 120,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,69

Volgens mij zit alles er in wat er in moet zitten, toch?
Het is de bedoeling dat ik er ESXi op ga draaien, met sowieso 3 permanente VM's (2x Linux, 1x Windows). Verder wordt het een test-bak.
Is de Pico-PSU goed genoeg voor deze setup (denk het wel)? Ook als ik er evt nog een tweede SSD bij plemp?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

WS2012 wordt sowieso niet heel veel gebruikt in dit topic volgens mij. Ik gebruik het zelf wel door de handige servermanagementinterface. Ook heb ik software dat enkel (goed) op Windows draait.
Ik draai ook Windows Server 2012 (inclusief Hyper-V) op mijn servertje :)
God, heb m eigenlijk al best lang merk ik hahaha

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04
Ben.Hahlen schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:37:
Is de Pico-PSU goed genoeg voor deze setup (denk het wel)? Ook als ik er evt nog een tweede SSD bij plemp?
Ik denk dat de adapter iets te licht is en hou er rekening mee dat bij de 80W PicoPSU geen P4 stekker zit.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Scores schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 17:23:

Intussen reactie van Logic Supply:
"De adapters komen inderdaad van Morex, zij leveren zowel Seasonic als AcBel aan ons.
Beiden hebben dezelfde eigenschappen."

-> Iemand die weet of dit klopt betreft de binnenzijde?
Morex zal zelf niks maken, hooguit dat ze er zelf een sticker op plakken. Seasonic en AcBel maken wel zelf adapters.

Met zelfde eigenschappen zal de leverancier, spanning, stroom en connector bedoelen niet dingen als kwaliteit, prestaties en rendement.
Ben.Hahlen schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:37:

60W lijkt mij wat krap...

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Is het überhaupt verstandig om aan de Pico vast te houden, of beter voor de Seasonic G-Series gaan?

Ik bedenk me zojuist:
Vasthouden aan de Samsung SSD of een Crucial M500 er in stoppen?

[ Voor 15% gewijzigd door Ben.Hahlen op 26-03-2014 14:19 ]

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
M500 heeft powercaps, EVO is iets sneller. Tis maar wat je belangrijker vindt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 14:25:
Een Samsung EVO en een van Mux z'n hersenspinsels (sorry Mux, we moeten je wel hebben de laatste tijd ;) ).

Zoiets als een UPS is ook een overweging als je wilt dat het geheel netjes word afgesloten

[ Voor 11% gewijzigd door Pantagruel op 26-03-2014 14:38 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31
De EVO is idle zuiniger als ik Anandtech mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Euh... Powercaps? :?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Capacitors, condensatoren voor het geval dat de stroom wegvalt om toch nog data veilig weg te kunnen schrijven.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Dank! Toch wat geleerd vandaag :)

Crucial's zijn wel goedkoper dan de Samsungs... Hmz...

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
M500 is in veel gevallen snel genoeg. Het verschil zal je bijna niet merken...

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 26-03-2014 16:01 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Dat is wel een punt, op zich...
Heeft het zin om een PicoPSU met mijn setup te nemen? Of is een Seasonic handiger?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berties
  • Registratie: Januari 2000
Wat ik me afvraag, er zijn verschillende picoPSU + adapter sets te vinden in de pricewatch. Echter, hoe kom je er achter of dit een goede adapter als een Seasonic betreft of dat het Chinese rommel is? Iemand hier ervaring met een setje waarin een Seasonic bleek te zitten?

En, als je een standaard setup hebt met een ASRock B85M Pro4, G342, 8Gb Crucial Ballistix Sport 1,35V, een M500 120 gb 2,5 inch en een 4Gb 3,5 inch WD red, wat zou je dan minimaal nodig hebben aan picoPSU/adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Staat al een paar keer in dit topic. Logic Supply staat er om bekend dat ze goede adapters leveren in hun PicoPSU kits.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ze zeggen toch altijd dat Windows 7/8 zuinig is omdat o.a. de drivers goed worden omdersteund t.o.v. bijvoorbeeld Linux? Kan mij voorstellen dat Hyper-V niet zo zuinig is in vergelijking met Windows 8. Is het dan voor een thuisserver niet slim om ipv Hyper-V/ESXi/Windows Server te kiezen voor Windows 8 i.c.m. de ingebouwde Hyper-V? Of zal dat verschil marginaal zijn t.o.v. de voordelen van bijvoorbeeld Hyper-V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Hyper-V is Hyper-V, of het nou in Windows 8 zit, of Server 2012, de kernel implementatie is hetzelfde.
Enige verschil zijn de management tools (en dus wat je er exact mee kan).

Qua stroomverbruik is Hyper-V juist weer onhandig. Het zorgt er vaak voor dat je geen deep-sleep mogelijkheden meer hebt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:06:
Hyper-V is Hyper-V, of het nou in Windows 8 zit, of Server 2012, de kernel implementatie is hetzelfde.
Enige verschil zijn de management tools (en dus wat je er exact mee kan).

Qua stroomverbruik is Hyper-V juist weer onhandig. Het zorgt er vaak voor dat je geen deep-sleep mogelijkheden meer hebt.
Nee inderdaad, dat is wat ik ermee bedoel. De server gaat 24/7 aanstaan en sommige VMs zullen 's nachts uitstaan. Kan ik dan beter Windows Server met Hyper-V nemen, Windows 8 of gewoon Hyper-V Server? Dit omdat bij Windows Server natuurlijk Windows er nog draait die wellicht stroom vreet. Misschien zijn daarnaast de drivers van Windows 8 beter met consumentenapparatuur. Vandaar mijn vraag.

[ Voor 13% gewijzigd door JPtjeeNL op 27-03-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik ben van plan op korte termijn een eenvoudige zuinige server te bouwen die ook als router moet dienen, massa opslag gaat via cloud en NAS.
Zie onderstaand wenslijstje, graag wil ik met een passieve koeler werken, is dat mogelijk.
Software zal windows based zijn.
Achter deze server zal een switch met wireless accesspoint komen.
Behuizing ben ik nog niet uit, e.e.a. afhankelijk van de koeler.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,30€ 30,30
1Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x€ 67,69€ 67,69
1Micron MT16JTF1G64AZ-1G6E1€ 42,-€ 42,-
1Mini-box picoPSU 80€ 32,-€ 32,-
1Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)€ 24,20€ 24,20
1Crucial M500 mSata 120GB€ 58,04€ 58,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,23

Vraag: welke koeler en welke software (eenvoudig, low traffic, wel high uptime en connectioncontrol, er wordt veel mee gegamed).

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
JPtjeeNL schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:57:
[...]

Nee inderdaad, dat is wat ik ermee bedoel. De server gaat 24/7 aanstaan en sommige VMs zullen 's nachts uitstaan. Kan ik dan beter Windows Server met Hyper-V nemen, Windows 8 of gewoon Hyper-V Server? Dit omdat bij Windows Server natuurlijk Windows er nog draait die wellicht stroom vreet. Misschien zijn daarnaast de drivers van Windows 8 beter met consumentenapparatuur. Vandaar mijn vraag.
Naar mijn idee is Windows 2012 juist zuiniger dan Windows 8, juist omdat er *minder* achtergrond troep services draaien voor media sharing en weet ik het wel niet allemaal...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:16:
[...]

Naar mijn idee is Windows 2012 juist zuiniger dan Windows 8, juist omdat er *minder* achtergrond troep services draaien voor media sharing en weet ik het wel niet allemaal...
Dank voor je bericht. Maar de code zal bij Windows 8 meer geoptimaliseerd zijn voor bijvoorbeeld zuinige tablets denk ik? Een paar watt meer of minder bij een server zal niet zoveel uitmaken? Denk dat ik dit eens moet gaan testen met een energiemeter. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
De kernel is hetzelfde. En uit mijn metingen is nog altijd gebleken dat ze hetzelfde verbruiken :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
In "volledig idle" met deep sleep states (C6/C7) zal het wel gelijk zijn, net als tijdens full load. Het verschil zit hem waarschijnlijk wat meer in hoe conservatief de CPU driver in het OS is met terug-throttlen en met het zetten van deep sleep states. Op mijn laptop heb ik wel gemerkt dat het redelijk wat verschil maakt hoe het OS (win 8.1) daarmee om gaat als je hem op powersaving of op max performance zet, zonder dat je daar qua performance veel van merkt.
Ik vind het wel plausibel dat een server OS daar iets minder op gericht is, en als je meerdere VM's draait zijn er natuurlijk ook meer processen die een stukje CPU gebruiken waardoor deze uit de slaapstand komt.

Of dat over de dag heen een heel groot verschil maakt weet ik niet, dat soort zaken zijn ook lastig gecontroleerd te meten als je er geen twee naast elkaar hebt staan en het totale verbruik een paar dagen lang kan meten.
Ik twijfel zelf nog tussen Windows server 2012 met Hyper-V of alleen de Hyper-V server. Voordeel van de eerste is dat die ook meteen twee licenties mee heeft voor guest installaties, en dat het wat makkelijker beheert. Ik heb alleen geen flauw idee wat dat voor extra overhead met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ah duidelijk, dank voor de berichten! Dan twijfelen we allebei SndBastard. :-)

[ Voor 20% gewijzigd door JPtjeeNL op 27-03-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Nogmaals, ik heb een hele tijd 2012R2 op mijn servers gehad, en ik heb nooit verschil gezien in verbruik (zelfs niet echt een groot verschil tussen W2012 en ESXi 5.5).

Je laptop is zeker anders, want die doet C7, en dat zal inderdaad per schema aan of uit gezet worden misschien. Maar voor desktop hardware verwacht ik geen verschillen van meer dan 1-2W op een totaal systeem tussen Windows 2012R2 en Windows 8.1.

Als je er voor betaald, is Hyper-V Core zeker leuker (want dat is gratis) ten opzichte van een Full Install.
Qua beheerbaarheid zou ik zeker voor een full install gaan, dat is zoveel makkelijker beheren dan een Hyper-V Core installatie.

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 27-03-2014 22:06 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
Betreft power adapters van Seasonic SSA-0901-19 van Logic Supply: men geeft aan deze niet meer te kunnen leveren.

Wellicht handig de link uit de startpost te verwijderen? Deze linkt door naar een Morex adapter waarvoor een tijd lang Seasonic adapters werden uitgeleverd. Dat is nu een AcBel adapter geworden.

Mijn tot nu toe 2 bestellingen hebben geen positief resultaat opgeleverd. (1 ander merk met juiste connector, 1 Seasonic 19 volt, 60 watt met andere connector)

Wie heeft er nog andere opties voor Seasonic ITX adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
AcBel model ADB002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, die zou ik niet zo gauw afschrijven eerlijk gezegd. Ziet eruit als een consumer model, en AcBel levert hun 'power king' model ook aan andere second-tier suppliers (LiteOn, Dell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
Onbelast 0.02A op de Cresta meter. Tja, meer heb ik niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mux schreef op maandag 31 maart 2014 @ 13:49:
Hm, die zou ik niet zo gauw afschrijven eerlijk gezegd. Ziet eruit als een consumer model, en AcBel levert hun 'power king' model ook aan andere second-tier suppliers (LiteOn, Dell).
AcBel die een productserie maakt voor Lite-on lijkt mij erg sterk, beide behoren dan wel in de top 5 van grootste PSU fabrikanten, maar Lite-on is groter. Dus waarom zou het kleinere AcBel iets voor het grote Lite-On moeten maken terwijl die het prima zelf kan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Geen idee, maar mijn ex-laptop had een lite-on sticker op een acbel ontwerp zitten. Second source? Het is een commoditymarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
Seasonic 19 volt ITX wordt bijna onmogelijk aan te komen. Je moet dus wel wat.
Wat een markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:53
FireDrunk schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:04:
Nogmaals, ik heb een hele tijd 2012R2 op mijn servers gehad, en ik heb nooit verschil gezien in verbruik (zelfs niet echt een groot verschil tussen W2012 en ESXi 5.5).

Je laptop is zeker anders, want die doet C7, en dat zal inderdaad per schema aan of uit gezet worden misschien. Maar voor desktop hardware verwacht ik geen verschillen van meer dan 1-2W op een totaal systeem tussen Windows 2012R2 en Windows 8.1.

Als je er voor betaald, is Hyper-V Core zeker leuker (want dat is gratis) ten opzichte van een Full Install.
Qua beheerbaarheid zou ik zeker voor een full install gaan, dat is zoveel makkelijker beheren dan een Hyper-V Core installatie.
Tegenwoordig kan je een stand-alone Hyper-V host ook weer redelijk makkelijk beheren, wel met een apart tooltje: http://www.5nine.com/5nine-manager-for-hyper-v-free.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:12
mux schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:40:
[...]

De asus-variant zal waarschijnlijk zo goed als identiek presteren aan de H81T - goed idle-verbruik zonder scherm, maar om onduidelijke redenen wil de cpu niet in rc6/pc6 als het scherm aanstaat. Ik heb een klein beetje hoop dat dat met een BIOS-update verbeterd kan worden...

Ik heb hem in ieder geval nog niet kunnen testen, dus met plezier leen ik hem een paar dagen van je :)
Plannetje is wat uitgesteld :) zodra de financiele ruimte en of noodzaak er is(en je hebt m nog niet getest) komt die jouw kant op.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

HyperBart schreef op maandag 31 maart 2014 @ 15:07:
[...]

Tegenwoordig kan je een stand-alone Hyper-V host ook weer redelijk makkelijk beheren, wel met een apart tooltje: http://www.5nine.com/5nine-manager-for-hyper-v-free.aspx
Wow, mooie tip :D

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 09:45
Wat is hier het voordeel van tegenover die standaard tool in Windows?

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Die standaard tool in Windows werkt toch niet op de Core editie? (totdat je het ding in een domein hangt)

[ Voor 24% gewijzigd door FireDrunk op 31-03-2014 16:08 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

sorcees schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:58:
...
Zie onderstaand wenslijstje, graag wil ik met een passieve koeler werken, is dat mogelijk.
...
Ik gebruik zelf deze koeler zonder fan in een gesloten Mini-ITX-behuizing zonder enige airflow. Met een stresstest van 30 minuten haalde ik 80 graden max, maar 95% van de tijd draait ie idle. As we speak is dat 40 graden.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

FireDrunk schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:08:
Die standaard tool in Windows werkt toch niet op de Core editie? (totdat je het ding in een domein hangt)
Niet volgens het volgende artikel: Configure Hyper-V Server for Remote Management (lees ook vooral de comments). Het volgende is ook een handig artikel hoewel gedateerd: Configuring Remote Management of Hyper-V Server - in a workgroup.

Als ik wat verder lees kom ik al wat artikelen tegen die stellen dat de gratis Hyper-V hypervisor versie zelfs afdwingt dat je het middels deze ingebouwde Windows tools beheert (dus die management tools en powershell). Het enige probleem is waarschijnlijk dat je alleen compatible tools in Windows 8 zult vinden. De omschrijving van de 3rd party tool hint daar wel op:
You can use it when Microsoft System Center Virtual Machine Manager (SC VMM), or even Hyper-V Manager are not available for GUI-less Core or Free editions of Windows Server, or Microsoft Hyper-V Server.
Aan de andere kant...als je die standaard tooling niet bevalt dan is dit natuurlijk ook een mogelijkheid. Het was vroeger vaak gewoon om 3rd party tooling te gebruiken omdat de standaard tooling van Microsoft gewoon prut was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 07:02
de Hyper-V 2012 R2 core versie kun je indrdaad gewoon beheren met de standaard tool in Windows.
Dit werkt zowel met Windows 7 alsook Windows 8. Maar.....
wanneer je 2012(R2) vanaf een windows 7 machine beheert, mis je een aantal features. zo uit mijn hoofd:
- geen hdd passtrough
- geen vhdx mogelijkheid
- enkel gen1 vm's.
- en vast nog een paar....

[ Voor 0% gewijzigd door mkroes op 01-04-2014 06:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Ah, dat waren de caveats... Gen2 vm's wil je toch echt wel. Dat is zo heerlijk snel :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:23

dimako_

Vogel

Ik heb een picopsu maar nog geen adapter.
Er is nu een erg kleine reis-adapter met 65 watt vermogen.
http://nl.hardware.info/r...le-65-handige-reisadapter

Zou deze passen icm een picopsu?

Heb gezocht op de site van de fabrikant welke aansluitingen mee worden geleverd maar kom er niet achter als hier een goede bij zit voor een picopsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dimako_ schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:37:
Ik heb een picopsu maar nog geen adapter.
Er is nu een erg kleine reis-adapter met 65 watt vermogen.
http://nl.hardware.info/r...le-65-handige-reisadapter

Zou deze passen icm een picopsu?

Heb gezocht op de site van de fabrikant welke aansluitingen mee worden geleverd maar kom er niet achter als hier een goede bij zit voor een picopsu.
De adapter uit de link is 19V, is dat wat je zoekt? Een gewone picopsu heeft 12V nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

BasilFX schreef op maandag 31 maart 2014 @ 21:49:
[...]

Ik gebruik zelf deze koeler zonder fan in een gesloten Mini-ITX-behuizing zonder enige airflow. Met een stresstest van 30 minuten haalde ik 80 graden max, maar 95% van de tijd draait ie idle. As we speak is dat 40 graden.
Thx, maar is dat wel de goede koeler, ik zie even niet hoe die in een mini-ITX behuizing gaat passen.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

sorcees schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:24:
[...]

Thx, maar is dat wel de goede koeler, ik zie even niet hoe die in een mini-ITX behuizing gaat passen.
Als kast heb ik de Chenbro SR30169. Omdat ik geen ATX-voeding gebruik, maar een externe 12V adapter, heb ik een behoorlijke ruimte boven de koeler over.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh, ik heb volgens mij nog niet m'n laatste donatie-moederbord-resultaat gemeld:

Asus H87I-Plus, Windows 8.1, Samsung 840, G1820, 1x4GB DDR3. 10.3W DC idle

Interessant genoeg: 9.9W DC onder Ubuntu. Dit is de derde (!!) keer dat Linux lager zit, en bij de vorige lichting moederborden zat Linux sowieso al niet veel boven Windows. Ik heb goed rondgekeken of alles zich netjes aan de juiste c-states houdt en dat is op beide besturingssystemen het geval. Het verschil is helemaal te wijten aan minder wakeups en een aggressievere scheduler. Ik vind dit erg interessant worden, dus ik ga binnenkort misschien eens wat sneller meten (100kHz ipv 1kHz) en kijken of ik kan 'zien' hoezeer de schedulers verschillen in het enforcen van hogere c-states na een wakeup.

edit: en ik heb ook een Geforce 750Ti gekocht. Waarom? Raad maar ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 03-04-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

mux schreef op donderdag 03 april 2014 @ 21:08:
Oh, ik heb volgens mij nog niet m'n laatste donatie-moederbord-resultaat gemeld:

Asus H87I-Plus, Windows 8.1, Samsung 840, G1820, 1x4GB DDR3. 10.3W DC idle

Interessant genoeg: 9.9W DC onder Ubuntu. Dit is de derde (!!) keer dat Linux lager zit, en bij de vorige lichting moederborden zat Linux sowieso al niet veel boven Windows. Ik heb goed rondgekeken of alles zich netjes aan de juiste c-states houdt en dat is op beide besturingssystemen het geval. Het verschil is helemaal te wijten aan minder wakeups en een aggressievere scheduler. Ik vind dit erg interessant worden, dus ik ga binnenkort misschien eens wat sneller meten (100kHz ipv 1kHz) en kijken of ik kan 'zien' hoezeer de schedulers verschillen in het enforcen van hogere c-states na een wakeup.

SteamBox , lekker gamen ;)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Hij gaat hem als paperweight gebruiken, dan verbruikt hij tenminste niet zo veel :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
mux schreef op donderdag 03 april 2014 @ 21:08:

ehm, hierom
"Next to its competition, the GeForce GTX 750 Ti earns our respect when it comes to evaluating power consumption. "

http://www.tomshardware.c...50-ti-review,3750-21.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 13:58
Mux, ik zie dat je een blog hebt waarin je vrij ver gaat in hardware tweaken voor zuinigheid, maar ik zie je nergens gestructureerd settings publiceren per OS waar je mee hebt gewerkt (geprobeerd in je bloghistorie hier iets over terug te vinden, niets gevonden behalve leuke artikelen, ook dit topic eerder al nagelezen, maar niets gebundeld gevonden, wel verspreid tips, dus lastig terug te vinden). Hardware is het halve werk, maar OS tweaken verwacht ik, is de tweede helft.

Ikzelf ben met een Ubuntu 12.04 setup bezig, die nu blijft hangen op 20 watt (op een brennenstuhl meter), aangeschaft op aanraden van CT!-2013-12 en ik ben best benieuwd of ik door OS tweaken nog kan zakken.

Het is de volgende hardware:
1 Intel Celeron G1820 Boxed
1 ASRock B85M Pro4
1 Corsair CMV8GX3M2A1333C9
1 be quiet! System Power 7 300W
1 Kingston SSDNow V300 120GB

Ik heb wel wat geëxperimenteerd, maar ontdekte zoals je zelf eerder al aangaf dat in het bios niet vreselijk veel is te tweaken (behalve de juiste C states enablen).

Dus heb je op dit vlak ook ergens gedocumenteerd wat je allemaal hebt aangepast, zodat het makkelijker wordt om na te bouwen wat jij hebt bereikt met de diverse setups (uiteraard zonder pico-psu, dus ik zal geen 9 watt halen, maar 15 klinkt ook al uitdagend, als je eerder 8.5 hebt weten te bereiken!

Mocht je een goede resource weten, ook handig (ook bij de Duitsers al even lopen zoeken, maar dat is toch echt pittig nalezen en meer over bios gevonden dan OS)!

Alvast dank voor je hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door roelofz op 05-04-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:36
Omdat als je bijvoorbeeld Windows 8.1 gebruikt weinig te tweaken valt. Veelal de drivers van je moederbord en overige drivers installeren, daarna even de energieschema's nalopen en op energiezuinig zetten en dan is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@roelofz: Onder Windows (7, 8, 8.1) is er niks te setting-en. Zolang je hem op profiel 'balanced' of 'power saving' laat staan worden alle c-states gebruikt en worden alle relevante power saving-technieken aangezet. Het enige wat boeit onder Windows is of je overal de fabrikant-specifieke drivers voor hebt geïnstalleerd.

Linux is een ander verhaal. Daar wil je de intel_pstate en intel_idle scaling governors geïnstalleerd hebben (zitten in kernel 3.11+ en zijn standaard actief in 3.13+) en daar moet je in sommige gevallen expliciet power saving functionaliteit zoals ASPM en USB-SS aanzetten. Echter, dat is in de praktijk ook één makkelijk commando: powertop --auto-tune.

Net als Windows werkt Ubuntu hard aan de weg om een betere out of the box experience te hebben. Zo is er in Ubuntu geen noodzaak om drivers apart te installeren; dat gaat automatisch en min of meer altijd goed (zolang de hardware daadwerkelijk linux-drivers heeft). Sinds 14.xx staan ook zowat alle power saving functies direct goed en is het enige wat je doorgaans aan moet zetten ASPM.

In het BIOS is het van belang dat je altijd zowel core als package c-states maximaal aanzet en EIST aanzet. Op Asus-moederborden moet je ook apart ASPM en SATA ALPM aanzetten. Andere settings hebben zelden invloed op verbruik. Undervolten moet je in principe nooit doen, behalve als je een betrouwbare meter hebt en kunt garanderen dat het BIOS power saving zooi niet gaat uitzetten als je undervolt. Ik heb op zowel ASRock als Gigabyte-moederborden het probleem gehad dat zowel over- als undervolten wordt herkend als 'omg alle power saving zooi moet uit want deze persoon wil maximale performance uit z'n bak halen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:51

sphere

Debian abuser

Dat is dan goed nieuws voor Ubuntu 14.04, die komt uit met 3.13.+ :D

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Helaas niet met 3.14 :( kort geleden bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

mux schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:24:Echter, dat is in de praktijk ook één makkelijk commando: powertop --auto-tune.
Blijft dat dan ook 'plakken' na een reboot?

Ik weet dat powertop instellingen kan wijzigen, maar ik (en ik denk veel anderen) hebben de gewoonte om al die tweaks in rc.local ofzo te zetten om die 'permanent' te maken.

Ik heb onlangs bv. volgende udev rules gevonden op Serverfault die PCI power management aanzetten, iets wat standaard ook niet aanstaat op Linux:

SUBSYSTEM!="pci", GOTO="power_runtime_rules_end"
ACTION!="add", GOTO="power_runtime_rules_end"

KERNEL=="????:??:??.?"
PROGRAM="/bin/sleep 0.1"

ATTR{power/control}=="*", ATTR{power/control}="auto"

LABEL="power_runtime_rules_end"

Gisteren getest op m'n laptop, werkt netjes. Op m'n server gebruikte ik daar tot nu toe een simpel Bash loopje voor in rc.local...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
mux schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:24:
@roelofz:

Linux is een ander verhaal. Daar wil je de intel_pstate en intel_idle scaling governors geïnstalleerd hebben (zitten in kernel 3.11+ en zijn standaard actief in 3.13+) en daar moet je in sommige gevallen expliciet power saving functionaliteit zoals ASPM en USB-SS aanzetten. Echter, dat is in de praktijk ook één makkelijk commando: powertop --auto-tune.
@ Mux,

Thanks, dit was al weer een aardig lijstje huiswerk :) . Ik heb met de export van powertop al gewerkt, dus al een aardig aantal tweaks erin zitten (behalve VM writeback timeout, laag gehouden) via rc.local:

echo '0' > '/proc/sys/kernel/nmi_watchdog'
echo '500' > '/proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs'
echo '1' > '/sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save'
echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:19.0/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:00.0/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:14.0/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:16.0/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1a.0/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1b.0/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1d.0/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.0/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.2/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.3/power/control'
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:02.0/power/control'
ethtool -s eth0 wol d

hardware:
1 ASRock B85M Pro4
2 Samsung 500GB disks die direct uitgezet worden middels hdparm

Alle vereiste tweaks in het Bios al nagelopen (in een duits forum screendumps gevonden van heel zuinige systemen met hetzelfde moederbord), basis is inderdaad de C-Powerstates toestaan, mbt core alles op zuinig zetten en verder niet te veel aanpassen (memory undervolten leverde mij niets op, behalve zenuwen).

Vandaag een kernel upgrade gedaan naar 3.13 (goed voor mijn zenuwen, om de een of andere vreemde reden zit ik met Lilo (Grub had geen trek in de SSD bij de installatie) en alle tips een kernel upgrade terug te draaien verwijzen naar Grub), maar dit is ook gelukt.
Powertop zit bij mij op 2.1, hoger krijg ik niet aan de praat op 12.04 (er draait ook een mailserver (Zarafa, 1 watt bij het ophalen van mail, 2 seconden iedere 30 seconden) en die vereist een LTS release en geen toekomstige), Powertop 2.5 is nergens een howto voor te vinden om die inclusief dependencies erop te zetten...
ASPM heb ik net geforceerd en die zit middels een append in lilo.conf

USB-SS heb ik alleen als snelheid kunnen vinden voor USB-3, daar verder niets aan kunnen tweaken.

Resultaat van ASPM en 3.13: 0,0 Watt winst!
Dus ik ben er nog niet, als ik mag verwachten dat er meer in het vat zit dan 20 Watt met deze config.
Doet Powertop in de hogere versie nog meer, of heb ik met de hand hetzelfde al bereikt?
Moet ik nog een driver upgrade doen, omdat ik op Ubuntu 12.04 zit en de kernel wel omhoog heb gewerkt?

Iemand ideeën, waar kijk ik overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
USB-SS is inderdaad een wat slechte afkorting, ik bedoel daarmee: USB selective suspend (niet superspeed :P).

Laten we even terugrekenen vanaf mijn metingen met de B85M Pro4:

Ik had een G1820, 1 bankje RAM op 1.5V, vrijwel even zuinige SSD-schijf (scheelt 100mW ofzo). Dat deed idle onder linux 5,21W DC zonder fan. Daar komt bij:
- Fan (0.4W @ 1050rpm)
- 2 disks, die doen doorgaans tussen de 0.8 en 1.2W in sleep, dus laten we het midden nemen en er 2W totaal van maken

Dat maakt dus theoretisch 7,6W DC idle. Ik heb geen efficiëntiedata van de be quiet S7 bij zulke lage loads, maar als hij zich vergelijkbaar gedraagt aan andere voedingen in zijn klasse zal hij in de buurt van 45% efficiëntie zitten bij deze belasting. Dat maakt zo'n 17W AC theoretisch minimaal verbruik onder Linux.

Je zit dus wat mij betreft nog steeds boven het minimum. Dat kan aan van alles liggen, maar de eerste verdachten zijn:
- Draai eens powertop en vertel hoeveel % van de tijd je CPU in CC6 en PC6 zit. Dit hoort idle >99% te zijn
- Vertel hoeveel wakeups/s je hebt. Dit moet niet veel boven de 150/s liggen idle.
- Kijk eens met cpufreq-info welke governor er aanstaat
- Kijk in dmesg of je idle governor goed staat (syntax: "dmesg | grep idle" en paste het resultaat hier)
- kijk of de intel_pstate governor aanstaat (waarschijnlijk kun je dat bekijken met "dmesg | grep intel_pstate")

edit: wat is het precieze model van je schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:23

dimako_

Vogel

Ik ben opzoek naar een goede adapter voor mijn picopsu.
Ik heb er nog geen een besteld maar toen bedacht, ik heb nog verschillende ''kleine'' adapters in huis rond slingeren.
Zo vond ik een 2a 12v adapter die op mijn pico psu past.
deze: http://www.ebay.com/itm/A...ter-CHARGER-/200770185095

2a/12v zou 24 watt betekenen.

Ik heb het volgende in mijn htpc zitten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610T Tray€17.50,-€ 17.50,-
1ASRock Intel H67 H67M-ITX/HT€ 29,95,-€ 29,29,-
1Streacom FC8 Zwart€ 50,-€ 50,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 20,-€ 20,-
1Mini-box picoPSU 160€ 15.15,-€ 15.15,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ nvt,-

Een ssd moet er nog in.
Maar voor de ''powertest'' heb ik een oude 160gb sata 3,5" er aan geknoopt.

Met deze 24 watt adapter kan ik de htpc gewoon booten.
Ik met een voltcraft 3000 een meting gedaan en die geeft aan:

booten = 40+ watt
idle in bios = 33 watt

maar de adapter is maar 24 watt.

vraag 1: hoe kan zo'n adapter een pc booten?
vraag 2: is het verstandig om deze adapter te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Die 24 watt gaat over DC output, jij meet AC met de Voltcraft. De efficiëntie van de voeding komt er dus nog aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 28-08 16:52
Ik vond het bedrag van die Pico 160 behoorlijk laag met 15 euro. Zie dat het design wel wat afwijkt van de 'echte' picopsu-160-xt. Lijkt mij imitatie. Ben erg benieuwd wat de ervaringen gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
15 euro lijkt mij een vrij normale prijs, de ~40 euro die er normaal gesproken voor wordt gevraagd is gewoon veel te veel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

roelofz schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 16:30:

hardware:
1 ASRock B85M Pro4
2 Samsung 500GB disks die direct uitgezet worden middels hdparm

Resultaat van ASPM en 3.13: 0,0 Watt winst!
Dus ik ben er nog niet, als ik mag verwachten dat er meer in het vat zit dan 20 Watt met deze config.
Doet Powertop in de hogere versie nog meer, of heb ik met de hand hetzelfde al bereikt?
Moet ik nog een driver upgrade doen, omdat ik op Ubuntu 12.04 zit en de kernel wel omhoog heb gewerkt?

Iemand ideeën, waar kijk ik overheen?
Ik heb zelf een Celeron G1620 en een zuinig Intel-bordje (DH67BL), maar ik raak ook niet verder dan 20W idle (twee 3,5" data disks, één laptopschijfje als OS-disk, 1 latje RAM, geen randapparatuur, GPU en al wat ik niet nodig heb uitgeschakeld).

Ik draai ook kernel 3.13 maar wel Debian Jessie, en dat is (hoop ik :P) meer up to date dan een Ubuntu 12.04. Ik heb de indruk dat die 20W een beetje de ondergrens is op Linux als je wat programma's hebt draaien (twee webservers hier, database, en wat Python-services), al hebben die dingen meestal niks te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 05-04-2014 21:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Rayures schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 20:30:
[...]

Ik vond het bedrag van die Pico 160 behoorlijk laag met 15 euro. Zie dat het design wel wat afwijkt van de 'echte' picopsu-160-xt. Lijkt mij imitatie. Ben erg benieuwd wat de ervaringen gaan zijn.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb net zoals dimako_ nog een 24watt 2a 12v adapter hier die ik zou kunnen gebruiken voor een zuinige htpc build.

Stel trouwens dat zo'n adapter (door hoge belasting) stuk gaat, vangt de (imitatie) PicoPSU dit dan op, of kan je schade krijgen aan je moederbord en cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@Mux,

Je geeft mij aardig wat sporen om te onderzoeken, jummie en thanks again!
Hieronder de resultaten:
- Draai eens powertop en vertel hoeveel % van de tijd je CPU in CC6 en PC6 zit. Dit hoort idle >99% te zijn

Package | CPU 0
intel_idle 0.0% | intel_idle 0.0%
Active 0.0% | POLL 0.0% 0.0 ms
C1E-HSW 0.3% | C1E-HSW 0.6% 0.1 ms
|
C3-HSW 0.1% | C3-HSW 0.0% 0.1 ms
RC6pp 0.0% | C6-HSW 98.9% 8.8 ms
| CPU 1
| C3-HSW 0.1% 0.3 ms
| C6-HSW 99.3% 30.3 ms
| GPU |
| RC6 99.5% |

- Vertel hoeveel wakeups/s je hebt. Dit moet niet veel boven de 150/s liggen idle.
226.8 wakeups/second, maar zie dit schommelen tussen 150 en 226, denk wel aan de hoge kant, dus nog wel een puntje om aan te werken, maar hoe?

- Kijk eens met cpufreq-info welke governor er aanstaat
analyzing CPU 0:
driver: intel_pstate
CPUs which run at the same hardware frequency: 0
CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0
maximum transition latency: 0.97 ms.
hardware limits: 800 MHz - 2.70 GHz
available cpufreq governors: performance, powersave
current policy: frequency should be within 800 MHz and 2.70 GHz.
The governor "performance" may decide which speed to use
within this range.
current CPU frequency is 2.70 GHz (asserted by call to hardware).

CPU 1 heeft 1 staan voor de 0 waardes waarden (derde en vierde regel)

Governor kan wel naar powersave (cpufreq-set -g powersave), maar niet naar conservative, geen direct effect gemeten voor powersave.
- Kijk in dmesg of je idle governor goed staat (syntax: "dmesg | grep idle" en paste het resultaat hier)
[ 0.000000] RCU dyntick-idle grace-period acceleration is enabled.
[ 0.085814] cpuidle: using governor ladder
[ 0.085858] cpuidle: using governor menu
[ 0.424222] intel_idle: MWAIT substates: 0x2120
[ 0.424223] intel_idle: v0.4 model 0x3C

Hier kan ik geen kaas van maken, hoor graag je uitleg of het goed is of beter kan...

- kijk of de intel_pstate governor aanstaat (waarschijnlijk kun je dat bekijken met "dmesg | grep intel_pstate")
HIer volgt niets uit, een poging om deze te zetten middels "cpufreq-set -g intel_pstate" wordt niet geaccepteerd.

- welk merk en type schijf:
SAMSUNG SpinPoint T166, of ATA SAMSUNG HD501LJ (dit zijn tijdelijke schijven, de 3 TB's van Hitachi wachten nog in de nas...)

Dus wel een paar sporen gevonden, de governors en wake ups en nog een paar vraagtekens, ik heb de schijven nog niet getest zonder aansluiting, dus hier kan een lead zitten, als hoor ik ze duidelijk plat gaan en opspinnen...

Ben benieuwd naar jou / jullie analyse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
intel_pstate is een nieuwe driver die je met de hand moet laden (even op googlen).
Die T166 is volgens mij alles behalve zuinig...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Die intel driver zie ik op een ander punt wél terugkomen, dus klinkt wel als actief, zie boven, maar zal hem googlen.

Die samsung schijven zijn oud, hangen er alleen in voor de migratie. Ik kan alleen idle waarden vinden en die zijn bijna 8 watt, veel dus, maar of ze spinned down ook nog wat versnoepen, lijkt mij dat het dan niet veel meer mag zijn (maar wel geschrokken van de ouderwetse cijfers van de samsungs, die hebben eerder in een viertal staan stomen, 32 watt alleen al aan disk vermogen idle, shocking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:30
Ik wil binnenkort mijn eerste server thuis opzetten, die vooral de functie van webserver zal innemen. Deze komt dan in mijn slaapkamer te staan dus had al snel in gedachte om voor passieve koeling te gaan. Toevallig zag ik nu een mooi bordje voorbijkomen met integraded passief gekoelde cpu. Heb daarbij nog wat dingen gepakt en kom hier op uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1800N-D2H€ 56,-€ 56,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Mini-box picoPSU 80€ 32,-€ 32,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,01€ 69,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 186,01

Wat vinden jullie ervan?
Enig idee over het verbuik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:51

sphere

Debian abuser

Als je die gigabyte koopt zou mux hem graag meten.

[ Voor 4% gewijzigd door sphere op 06-04-2014 09:45 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Nu online
Volgens mij doet dat ding het helemaal niet met Linux, en alleen met Windows, maar ik kan een beetje achter lopen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik heb ook wat negatieve ervaringen mbt de J1800 gelezen (in dat het echt helemaal niet werkt), maar dat soort zaken veranderen vaak van dag tot dag met nieuwe firmware / bios. Geen idee hoe vers die info nog is.

In dat budget is misschien een N2820 NUC ook wel interessant. Een config zoals dit bijvoorbeeld, hoewel die wat meer gericht is op HTPC gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 115,05€ 115,05
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,56

Niet passief gekoeld, maar wel vrij stil en erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
Alleen jammer dat die Intel NUC al tijden niet leverbaar is, verbruik is gewoon super laag _/-\o_

http://www.blaupausen.net...r_openelec_xbmc_und_win_7

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Lijkt op het moment inderdaad erg lastig. Ik heb hem een paar weken geleden bekeken en toen was hij volgens mij nog op voorraad. Misschien ook niet op gelet hoor.
Als ik mijn htpc (Zotac ID11) ooit vervang is het door deze, maar vooralsnog heeft die met zijn magere specs genoeg power voor openelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
SndBastard schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:27:
Ik heb ook wat negatieve ervaringen mbt de J1800 gelezen (in dat het echt helemaal niet werkt), maar dat soort zaken veranderen vaak van dag tot dag met nieuwe firmware / bios. Geen idee hoe vers die info nog is.

In dat budget is misschien een N2820 NUC ook wel interessant. Een config zoals dit bijvoorbeeld, hoewel die wat meer gericht is op HTPC gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 115,05€ 115,05
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,56

Niet passief gekoeld, maar wel vrij stil en erg zuinig.
Aangezien de N2820 zo goed als niet leverbaar is.
Is onderstaande laptop wellicht een optie?
Heb je er gelijk een UPS bij :x
http://www.ebay.co.uk/itm...9?clk_rvr_id=615594808615

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
FireDrunk schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:01:
Volgens mij doet dat ding het helemaal niet met Linux, en alleen met Windows, maar ik kan een beetje achter lopen :)
Werkt inmiddels, zoals SndBastard ook al aanhaalde, prima met Linux.

Verbruik heb ik al een keer gepost (weet wel niet of het met een betrouwbare meter gemeten is). Als je daar ~75% van neemt zou je op DC waarden moeten uitkomen lijkt me.

sloth in "Het grote zuinige server topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@roelofz: ik zie in je powertop uitdraai geen package c-states staan (PC0/1/3/6). Worden die wel weergegeven (helemaal links in powertop).

Voor de rest heb je de correcte scaling en idle governors, dat is het probleem niet. Het is wel een beetje vreemd dat de intel_pstate governor default op performance staat, verander dat eens naar powersave met:
'sudo cpufreq-set -c 0 -g powersave' en 'sudo cpufreq-set -c 1 -g powersave' (de twee cores apart, ik had op meerdere configs problemen om alles tegelijk op powersave te zetten, dan deed hij het gewoon niet). Check daarna met cpufreqinfo of hij daadwerkelijk op powersave staat.

De T166s verbruiken inderdaad 0.7-1.2W in spindown, dus dat is ook niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:30
Sinned123 schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:06:
[...]

Aangezien de N2820 zo goed als niet leverbaar is.
Is onderstaande laptop wellicht een optie?
Heb je er gelijk een UPS bij :x
http://www.ebay.co.uk/itm...9?clk_rvr_id=615594808615
Lol, zo ga je in een paar posts van een integraded passief gekoelde cpu naar een volledige laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Haha meer als reactie op de n2820 die beroerd leverbaar is, ben zelf namelijk ook op zoek.
De laptop heeft een n2815 nagenoeg zelfde CPU dus.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
mux schreef op zondag 06 april 2014 @ 14:16:
@roelofz: ik zie in je powertop uitdraai geen package c-states staan (PC0/1/3/6). Worden die wel weergegeven (helemaal links in powertop).

Voor de rest heb je de correcte scaling en idle governors, dat is het probleem niet. Het is wel een beetje vreemd dat de intel_pstate governor default op performance staat, verander dat eens naar powersave met:
'sudo cpufreq-set -c 0 -g powersave' en 'sudo cpufreq-set -c 1 -g powersave' (de twee cores apart, ik had op meerdere configs problemen om alles tegelijk op powersave te zetten, dan deed hij het gewoon niet). Check daarna met cpufreqinfo of hij daadwerkelijk op powersave staat.

De T166s verbruiken inderdaad 0.7-1.2W in spindown, dus dat is ook niet het probleem.
Geweldig zo er meegedacht wordt, dank!

Idle Stats Powertop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
          Package   |            CPU 0
intel_idle  0.0%    | intel_idle  0.0%
Active      0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms
C1E-HSW     0.5%    | C1E-HSW     0.7%    0.1 ms
                    |
C3-HSW      0.1%    | C3-HSW      0.2%    0.4 ms
RC6pp       0.0%    | C6-HSW     98.6%   12.3 ms

|            CPU 1
                    | intel_idle  0.0%
                    | POLL        0.0%    0.0 ms
                    | C1E-HSW     0.3%    0.1 ms
                    |
                    | C3-HSW      0.1%    0.4 ms
                    | C6-HSW     99.0%    8.6 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Active      0.5%    |
                    | RC6        99.5%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |

POwersave nu als standaard ingezet, via rc.local en dit heeft nog geen effect (staat nu 3 minuten aan)

1.2 Watt keer 2 betekent 2,4 Watt en dat betekent bij een slecht rendement in voeding, ruim 5 Watt. Dat zou betekenen dat ik met de Hitachi's (3TB schijven van 2 jaar oud) dus wel een duikel in stroom maak.
Ook bij 0.7 Watt kom je op 1.4, wat ruim 3 Watt maakt en dan zit je wel op tussen de 15 en 18 watt verbruik wat je voorspelde, denk dat ik er dan wel ben als ik naar tuning kijk.

Maar zeker nog benieuwd naar je analyse van de idle stats.
Moet ik nog zoeken naar een andere intel_pstate driver, hoe kan ik dat checken welke ik heb en of upgraden dus zin heeft?

Thanks again!

[ Voor 2% gewijzigd door roelofz op 08-04-2014 01:05 . Reden: Powertop data in [code] tags gehangen (thanks for the tip)! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Ik heb recent ook een Asrock B85m Pro4 aangeschaft in combinatie met de Cooler Master V450 voeding. Als OS gebruik ik Ubuntu 14.04. Gezien ik deze als server wil gebruiken voor meer dan 6 hardeschijven heb ik een PCIe SATA controller met daarop de ASM1061 chipset.

Wat mij opvalt is dat het opgenomen vermogen verschilt afhankelijk wel PCIe slot ik gebruik. Als ik de SATA controller in het PCIe 3.0 slot stop scheelt circa 5W ten opzichte van het PCIe 2.0 slot. Nader onderzoek doet mij vermoeden dat dit komt omdat de CPU package niet in PC6 slaapstand gaat wanneer ik het PCIe 2.0 slot gebruik. Bij het gebruik van het PCIe 3.0 slot wordt de PC6 toestand wel gebruikt volgens powertop.

Als ik het goed begrijp zou dit komen omdat de Asrock bios niet ASPM enabled op de PCIe 2.0 controller. Voelt als een bug in de Asrock bios. Als ik zo op internet lees wordt ASPM nogal verkeerd gedaan in de meeste bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
mux schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:24:
@roelofz: Onder Windows (7, 8, 8.1) is er niks te setting-en. Zolang je hem op profiel 'balanced' of 'power saving' laat staan worden alle c-states gebruikt en worden alle relevante power saving-technieken aangezet. Het enige wat boeit onder Windows is of je overal de fabrikant-specifieke drivers voor hebt geïnstalleerd.

[...]
Enig idee hoe het verhaal onder FreeBSD is? Ivm ZFS draai ik nu ook al FreeBSD maar ik zou graag overgaan op een B85M Pro4. Krijg ik dan wel het gehoopte zuinige systeem of doet FreeBSD daar niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

nevermind.....

[ Voor 84% gewijzigd door sorcees op 07-04-2014 11:23 ]

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:12
roelofz schreef op zondag 06 april 2014 @ 17:38:
Idle Stats Powertop (geen idee hoe ik dit beter in kolommen kan krijgen, een simpele notepad geeft het al beter weer):
In een code block, via de code tags:
code:
1
[code]hiertussen staat code[/code]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
          Package   |            CPU 0
intel_idle  0.0%    | intel_idle  0.0%
Active      0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms
C1E-HSW     0.5%    | C1E-HSW     0.7%    0.1 ms
                    |
C3-HSW      0.1%    | C3-HSW      0.2%    0.4 ms
RC6pp       0.0%    | C6-HSW     98.6%   12.3 ms

|            CPU 1
                    | intel_idle  0.0%
                    | POLL        0.0%    0.0 ms
                    | C1E-HSW     0.3%    0.1 ms
                    |
                    | C3-HSW      0.1%    0.4 ms
                    | C6-HSW     99.0%    8.6 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Active      0.5%    |
                    | RC6        99.5%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@zsub, thanks, post aangepast, ziet er een stuk beter uit!
Pagina: 1 ... 33 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.