Het was wel te verwachten dat het verbruik omhoog zou gaan. Immers een voeding presteert slechter wanneer deze maar een fractie van zijn totaal vermogen hoeft te leveren - de verliezen zijn groter in de lage vermogens.
Iemand deze test gelezen? http://nl.hardware.info/r...t-origineel-of-universeel
Helaas alleen maar 0-30-33-40-60-90-120 Watt testen.
Ik zie dat mijn huidige laptop bijna 86% haalt.
Seasonic staat er helaas niet tussen.
Ik zoek nog een nieuwe voeding voor me pc, anders heeft me laptop niks.
Hardware.info en stroom tests moet je met een korrel zout nemen.. Ze maken er regelmatig een potje van.
Even niets...
Één VM draait een SQL Server 2008 op Windows Server 2008 r2. Éen VM draait Windows Server 2008 r2 met daarop Flexera FlexNet Manager Platform en Inventory Manager. Daarnaast wil ik zeker 4 Windows 7/8 machines hebben draaien en 2 Linux machines.Jolke schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:59:
[...]
Ik zou zeggen neem een 2-in-1 systeem, dat is zuiniger: 90% van de tijd staan servers te idlen. Wat voor virtual machines wil je draaien? Windows heeft aan 2-4 GB wel genoeg, keer twee plus host OS zou je kunnen volstaan met 16GB RAM.
32GB is altijd fijner als jij kijkt naar scalability. Ik heb dus ook echt die Core i5 nodig itt die G1610..
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Da's best veel... Met een SQL2008R2 zou ik ook al beginnen aan 8GB, en per win7/8 machine is 3 a 4GB minimaal ook wel fijn. Ik zou in ieder geval proberen om te beginnen met 32GB op een bord (+ cpu) die in de toekomst nog naar 64GB kan. Ben zelf nog steeds aan het gluren naar een AsRock C2750 itx systeem, maar qua prijs zit die nu nog wat boven een core i5 T cpu + bord, wat toch wel een fractie sneller zal gaan, zeker met single threaded applicaties.Techno Overlord schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:31:
[...]
Één VM draait een SQL Server 2008 op Windows Server 2008 r2. Éen VM draait Windows Server 2008 r2 met daarop Flexera FlexNet Manager Platform en Inventory Manager. Daarnaast wil ik zeker 4 Windows 7/8 machines hebben draaien en 2 Linux machines.
32GB is altijd fijner als jij kijkt naar scalability. Ik heb dus ook echt die Core i5 nodig itt die G1610..
Hangt een beetje vanaf wat je met die Windows 7/8 VM's gaat doen, maar 3/4GB is wel heel ruim. Ik draai hier meerdere VM's met Windows 8 met daarop bijvoorbeeld Plex Media Server en SabNZBd, maar ik heb die VM's nog nooit boven de 1GB zien uitstijgen en standaard starten ze met 512MB.SndBastard schreef op woensdag 18 december 2013 @ 18:32:
[...]
Da's best veel... Met een SQL2008R2 zou ik ook al beginnen aan 8GB, en per win7/8 machine is 3 a 4GB minimaal ook wel fijn. Ik zou in ieder geval proberen om te beginnen met 32GB op een bord (+ cpu) die in de toekomst nog naar 64GB kan. Ben zelf nog steeds aan het gluren naar een AsRock C2750 itx systeem, maar qua prijs zit die nu nog wat boven een core i5 T cpu + bord, wat toch wel een fractie sneller zal gaan, zeker met single threaded applicaties.
Het was ook ter informatieJolke schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:36:
Het was wel te verwachten dat het verbruik omhoog zou gaan. Immers een voeding presteert slechter wanneer deze maar een fractie van zijn totaal vermogen hoeft te leveren - de verliezen zijn groter in de lage vermogens.
Hoewel ik eigenlijk gehoopt had dat het verschil niet ZO groot zou zijn.
Helemaal niks over kwaliteit in de review te zien en laat dat nu toch wel erg belangrijk zijn.vDorst schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:00:
Iemand deze test gelezen? http://nl.hardware.info/r...t-origineel-of-universeel
Is ook een vrij bijzondere uitspraak en woorden als "voltage" en "ampèrage" gebruiken geeft ook precies het niveau (of het ontbreken daarvan) weer.Vaak is het zo dat een betere efficiëntie gepaard gaat met een slechtere ripple
Als je dan ook nog eens een Sweex en LC Power een award geeft dan kan het ook niet anders dat er iets totaal niet klopt.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
het is al vaker voorgekomen, vandaar dat je beter niet naar hwinfo kijk als je betrouwbare data zoekt over verbruik
ora et labora
Ik merk het anders nog niet aan de vt-d prijzen. En in de USA zijn er al spetterende aanbiedingen geweest met 3570K. Erg jammer.mux schreef op woensdag 18 december 2013 @ 08:12:
Die zullen sowieso niet heel lang meer te koop zijn. Intel faseert H61 en lowend Ivy Bridge komend kwartaal uit, ten gunste van Haswell. We zullen de komende tijd dus ongetwijfeld nog wat hele goede aanbiedingen zien en daarna is het finito met IVB.
Oke bedankt voor de reacties.
Ik heb nog even windows gestart en zitten rommelen met de power settings.
Als ik de power settings naar "Power Saving" zet gaat het energie verbruik van 16-17 watt naar 10-11 watt.
Ik vraag me toch af wat er dan allemaal veranderd.
Het is wel zo, als je nog maar iets simpels doet springt het weer snel terug naar de 16-17 watt.
Mogelijk dat de CPU's en GPU in een diepe slaap gaan.
Ik heb nog even windows gestart en zitten rommelen met de power settings.
Als ik de power settings naar "Power Saving" zet gaat het energie verbruik van 16-17 watt naar 10-11 watt.
Ik vraag me toch af wat er dan allemaal veranderd.
Het is wel zo, als je nog maar iets simpels doet springt het weer snel terug naar de 16-17 watt.
Mogelijk dat de CPU's en GPU in een diepe slaap gaan.
Gebruik je Windows 8.1? Daar heb ik afgelopen week uitgevonden dat die alleen C6/C7/C7s-states gebruikt in 'power saving'-modus, en zowel op balanced als high performance alles in C1(e) laat zitten. Dat scheelt een flinke bak verbruik for no good reason. In Windows 7 en 8.0 was C6/C7 gewoon beschikbaar in balanced.
Hier kan ik mij in vinden. Twee stuks FSP (FSP460-701UG, 80+ brons, P/N : 9PA4601400) waren allebei stuk binnen 2 jaar. De eerste in 23 maanden, en de tweede in 10 maanden. Toen maar overstapt op SuperMicro. Die voedingen gaan toch een stuk langer mee: nog geen storing tot op heden.mux schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:11:
[...]Hoezeer de prestaties ook prima zijn blijf ik toch liever weg van Enhance en FSP voor een serverbuild met componenten die lang mee moeten gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door cj1 op 18-12-2013 20:24 . Reden: quote reparatie ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Nope, Win 7 Pro.mux schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:22:
Gebruik je Windows 8.1?
Ben net van ook Fedora 20 naar Xubuntu 13.10 gegaan.
Overbodige vraag, maar: heb je alle nieuwste drivers geinstalleerd? voornamelijk voor het moederbord: chipset, RST drivers, GPU driver?
Ik heb hem van de week opnieuw geinstalleerd.
Ik ga er wel vanuit dat ik de laatste nieuwe dingen heb gedownload.
Even vanuit linux de gedownloaden pakketjes bekijken.
- MEI_Win7-8-8-1_VER95151730
- GPU: Win64_15338.exe = 15.33.8.64.3345 = https://downloadcenter.in...23405&lang=eng&iid=dc_rss
waar staat RST voor?
Ik ga er wel vanuit dat ik de laatste nieuwe dingen heb gedownload.
Even vanuit linux de gedownloaden pakketjes bekijken.
- MEI_Win7-8-8-1_VER95151730
- GPU: Win64_15338.exe = 15.33.8.64.3345 = https://downloadcenter.in...23405&lang=eng&iid=dc_rss
waar staat RST voor?
Rapid Storage nogwat. Drivers voor je storage-controller (ja, die zijn ook nuttig als je geen RAID draait)
nogwat = Technologymux schreef op woensdag 18 december 2013 @ 21:08:
Rapid Storage nogwat
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Hoe is het energieverbruik van ivy bridge vs haswell ? Ik wil binnekort een server bouwen, loont het om nu nog snel ivy bridge te kopen of is haswell ong gelijk kwa energie ?mux schreef op woensdag 18 december 2013 @ 08:12:
Die zullen sowieso niet heel lang meer te koop zijn. Intel faseert H61 en lowend Ivy Bridge komend kwartaal uit, ten gunste van Haswell. We zullen de komende tijd dus ongetwijfeld nog wat hele goede aanbiedingen zien en daarna is het finito met IVB.
Als je puur naar de cpu kijkt zie je bij Haswell over het algemeen zo'n 10 tot 25% verbetering bij idle, en enkel een paar procentjes onder load. Over het algemeen is het haswell platform wel een stuk zuiniger, zeker omdat ook fabrikanten van moederborden en andere componenten steeds energiebewuster worden, en men zich hiermee steeds vaker probeert te onderscheiden.corewillem schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:29:
[...]
Hoe is het energieverbruik van ivy bridge vs haswell ? Ik wil binnekort een server bouwen, loont het om nu nog snel ivy bridge te kopen of is haswell ong gelijk kwa energie ?
Haswell, out of the box, all else being equal, maakt geen verschil met Ivy Bridge. Om energietechnisch profijt te hebben van haswell moet je:
- DDR3L gebruiken
- Windows 8.1 of een linux-distro gebruiken die C7/C7s en DEVSLP ondersteunt (dit maakt vooral uit voor het verbruik van de PCH en peripherals, niet zozeer de processor zelf)
- blij worden van 15% meer performance per watt van de CPU en >50% meer performance per watt van de IGP.
Verder is de Haswell-generatie 8-serie chipset weer wat leuker dan de vorige generaties; er zit minimaal 4xUSB 3.0 native op, minimaal 4xSATA 6GBps native... Niets wereldschokkends.
- DDR3L gebruiken
- Windows 8.1 of een linux-distro gebruiken die C7/C7s en DEVSLP ondersteunt (dit maakt vooral uit voor het verbruik van de PCH en peripherals, niet zozeer de processor zelf)
- blij worden van 15% meer performance per watt van de CPU en >50% meer performance per watt van de IGP.
Verder is de Haswell-generatie 8-serie chipset weer wat leuker dan de vorige generaties; er zit minimaal 4xUSB 3.0 native op, minimaal 4xSATA 6GBps native... Niets wereldschokkends.
Okay, Bedankt voor de duidelijke antwoorden!
Sinds kort ook een monitor aangelsoten op de 12V van mijn ATX voeding, hoopte op iets beter resultaten maar scheeld ongeveer 1W-2W met de originele adapter.
Had gehoopt dat door het totaal verbruik de voeding (bequiet efficient power F350W) wat efficienter zou worden maar deze is blijkbaar zonder monitor ook al aardig efficient.
Had gehoopt dat door het totaal verbruik de voeding (bequiet efficient power F350W) wat efficienter zou worden maar deze is blijkbaar zonder monitor ook al aardig efficient.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
IVB vs Haswell:
Bij laptops scheelt het wel veel. De gemiddelde Haswell laptop gaat veel langer op een acculading dan de gemiddelde IVB. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de CPU maar toch.
Bij laptops scheelt het wel veel. De gemiddelde Haswell laptop gaat veel langer op een acculading dan de gemiddelde IVB. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de CPU maar toch.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Als je een Celeron neemt maakt Ivy Bridge of Haswell niet zo veel uit omdat de Haswell celerons geen C7 state hebben.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Dan ga ik zien hoe de markt dan ligt en dan hopelijk op verkoop en aanbod een leuk setje ivy bridge celeron/pentium/i3 aanschaffen (wat heb je eigenlijk nodig voor plex 1080p +nas functies ?)audiojunk schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:41:
Als je een Celeron neemt maakt Ivy Bridge of Haswell niet zo veel uit omdat de Haswell celerons geen C7 state hebben.
Goedendag,
Ik wil een server in huis hebben met plex en een raid 1 setup, maar heb al jaren niks meer met hardware gedaan. Hoop dat jullie me wat advies kunnen geven.
Ik zit te denken aan het volgende:
Ik wil af en toe 2 streams kunnen transcode.
Als os wil ik windows 8.1 gebruiken omdat ik lees dat ik hiermee het minst verbruik, en linux is me te moeilijk.
het os wil ik op de ssd hebben en alle films enz op de hdd's
Ik heb nog de volgende vragen:
- Als ik dit bestel, heb ik dan alles, dus ook de kabels die ik nodig heb?
- Kan ik beter iets andere onderdelen nemen?
- Ik heb als idee om later misschien nog 2 hd te installeren wanneer ik meer ruimte nodig heb, maar wat doe ik dan met de ssd? Via usb, of kan ik nu beter iets anders kopen?
Alvast bedankt,
Rob
Ik wil een server in huis hebben met plex en een raid 1 setup, maar heb al jaren niks meer met hardware gedaan. Hoop dat jullie me wat advies kunnen geven.
Ik zit te denken aan het volgende:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 4130 Boxed | € 100,- | € 100,- |
1 | ASRock B85M-ITX | € 66,05 | € 66,05 |
2 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 109,90 | € 219,80 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 | € 64,35 | € 64,35 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 54,99 | € 54,99 |
1 | Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB | € 35,47 | € 35,47 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 615,56 |
Ik wil af en toe 2 streams kunnen transcode.
Als os wil ik windows 8.1 gebruiken omdat ik lees dat ik hiermee het minst verbruik, en linux is me te moeilijk.
het os wil ik op de ssd hebben en alle films enz op de hdd's
Ik heb nog de volgende vragen:
- Als ik dit bestel, heb ik dan alles, dus ook de kabels die ik nodig heb?
- Kan ik beter iets andere onderdelen nemen?
- Ik heb als idee om later misschien nog 2 hd te installeren wanneer ik meer ruimte nodig heb, maar wat doe ik dan met de ssd? Via usb, of kan ik nu beter iets anders kopen?
Alvast bedankt,
Rob
Kingston 30GB lijkt me wat aan de kleine kant. Bovendien relatief duur tov grotere SSDs.
En ik zou een I3 4330 nemen. Heeft een betere videokaart en wat meer cache voor een paar euro meer.
http://tweakers.net/price...1553/348183;348177/serie/
Dat is een goede, bedanktvDorst schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 14:00:
En ik zou een I3 4330 nemen. Heeft een betere videokaart en wat meer cache voor een paar euro meer.
Is 30 gb te klein voor het os?Jolke schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:27:
Kingston 30GB lijkt me wat aan de kleine kant. Bovendien relatief duur tov grotere SSDs.
Ik heb naar grotere zitten kijken, maar aangezien ik alleen het os en dergelijke op de ssd wil hebben en de rest (films, foto's muziek) op de 3tb hardeschijven zet, leek het wat zonde van het geld om een grotere te kopen
Mij lijkt 30gb ruim genoeg ! Ik weet dat een linux systeem een paar gb gebruikt en windows 20 gb ong ?Rivia1212 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:36:
[...]
Dat is een goede, bedankt
[...]
Is 30 gb te klein voor het os?
Ik heb naar grotere zitten kijken, maar aangezien ik alleen het os en dergelijke op de ssd wil hebben en de rest (films, foto's muziek) op de 3tb hardeschijven zet, leek het wat zonde van het geld om een grotere te kopen
Ik kan in niemand's portemonnee kijken, maar een 120GB ssd à 80 euro is wel zo practisch mocht je toch iets verder willen gaan met een OS disk. Als je windows gebruikt wil het toch na verloop van tijd soms wel wat groeien, en het is lastig om geïnstalleerde applicaties op je tweede schijf te verplaatsen als je bijv. later naar een raid volume wil gaan.
Daarnaast hou je de optie open om toekomstige server os-en ernaast te zetten.
Daarnaast hou je de optie open om toekomstige server os-en ernaast te zetten.
Op zich niet te klein, ik draai hier Windows 7 op een 30GB partitie, met ~8GB vrij. Dat vergde wel enige tweaks en onderhoud, maar dan staan ook alle programma's erop die ik nodig heb (ftp-, web-, music-server en XBMC). Ik weet niet welke programma's jij er op gaat draaien.
Ik bedoelde het ook niet te zeggen dat per definitie 30GB te klein is voor een OS, maar voor weinig geld erbij kan je een grotere SSD kopen - dit geeft je (zoals SndBastard ook al zei) meer ruimte/mogelijkheden tot uitbreiding in de toekomst.
Dat is inderdaad een idee om te overwegen. misschien moet ik inderdaad een iets grotere ssd kopen.
Als ik in de toekomst nog 2 hdd erbij wil plaatsen, hoe sluit ik de ssd aan? er zit een esata poort op. Kan ik dan een esata/sata3 verloop kabel kopen?
En moet ik nog extra kabels kopen om bv de hdd's aan te sluiten, of zit dat al ergens bij, bv bij de asrock?
bedankt voor de reacties trouwens
Als ik in de toekomst nog 2 hdd erbij wil plaatsen, hoe sluit ik de ssd aan? er zit een esata poort op. Kan ik dan een esata/sata3 verloop kabel kopen?
En moet ik nog extra kabels kopen om bv de hdd's aan te sluiten, of zit dat al ergens bij, bv bij de asrock?
bedankt voor de reacties trouwens
Ik snap je keuze voor een ITX moederbord niet als je een kast neemt waar je ook een micro-ATX moederbord in kwijt kunt. ITX en de SO-DIMMs zijn duurder dan een micro-ATX moederbord en normale DIMMs. Daarbij heb je minder aansluitingen (eigenlijk voorzie je nu al dat je SATA aansluitingen te kort komt in de toekomst terwijl er bij een micro-ATX bord vaak gewoon 6 hebt).
Je levert dus geld en aansluitingen in maar waarvoor? De keuze lijkt niet te zijn gemaakt om een ultiem laag verbruik te halen want dan had je wel voor een pico-PSU gekozen (scheelt 6 Watt idle tov de Seasonic G-Serie 360Watt).
Je levert dus geld en aansluitingen in maar waarvoor? De keuze lijkt niet te zijn gemaakt om een ultiem laag verbruik te halen want dan had je wel voor een pico-PSU gekozen (scheelt 6 Watt idle tov de Seasonic G-Serie 360Watt).
mux schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:34:
Haswell, out of the box, all else being equal, maakt geen verschil met Ivy Bridge. Om energietechnisch profijt te hebben van haswell moet je:
- DDR3L gebruiken
(bron)Ich konnte es nicht lassen:
ASRock H87M-ITX (C2)
i5-4570 passiv
1x8GB DDR3 1.5V
SSD Plextor M3
Pico 90
Ergebnis: 5,9W Idle (alles ab, Monitor standby)
Kurz habe ich auch mal eine 4,7 gesehen aber ich halte das für einen Messfehler
Dit zijn toch waarden die ik met een Ivy Bridge niet gezien heb maar die nu voor een gewone sterveling haalbaar zijn zonder allerlei niet gebruikte onderdelen van een moederbord te verwijderen (en met een normale 1.5V DDR3 DIMM). Dit is dan wel zonder cpu-fan, muis, toetsenbord en monitor aangesloten. Ik verwacht eerlijk gezegt dat ook de NIC niet is aangesloten. Enkel dat laatste lijkt me een probleem bij een server. Muis, toetsenbord en monitor kun je zonder problemen af koppelen. CPU kun je passief koelen.
Ik dacht dat bij Haswell de voltage regulators in de CPU zaten in plaats van op het moederbord, en dat juist daar de efficientie te behalen valt.
Als je een DQ77KB Ivy Bridge platform vergelijkt met Haswell, is het verschil minimaal omdat de DQ77KB al goede voltage regulators had... Vergelijk je het met een wat minder bord, zie je veel grotere verschillen.
Inhoudelijk qua CPU idle power gebruik is er weinig veranderd...
@Mux, zeg ik het zo goed?
Als je een DQ77KB Ivy Bridge platform vergelijkt met Haswell, is het verschil minimaal omdat de DQ77KB al goede voltage regulators had... Vergelijk je het met een wat minder bord, zie je veel grotere verschillen.
Even niets...
Nog eens posten
Zou ik mijn OS (Windows zal het dus worden waarschijnlijk) op een SSD of USB zetten? Ik heb al nas server gezien met hun OS op usb om zo zuinig mogelijk te zijn. Weet niet of dit in mijn geval ook mogelijk is. En hoe groot moet die dan zijn?
PS: mijn beginpost maestroo in "Het grote zuinige server topic"
Bliepo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 01:34:
Als we de i5 pakken wordt het:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 3570K Boxed € 193,50 € 193,50 1 ASRock B75M-ITX € 63,50 € 63,50 1 Cooler Master HAF Stacker 915F € 63,50 € 63,50 1 Thermalright HR-02 € 26,50 € 26,50 1 Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU € 105,55 € 105,55 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 57,95 € 57,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 510,50
Voldoet deze i5 dan ook niet? Mijn bronnen zijn bijna allemaal H264/X264 formaat.timofp schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:40:
[...]
De i3 voldoet niet, het hangt er een beetje van af wat de bron is van je media. Bij mij zijn dit blurays en mijn Plex server trekt de i5 760 (4x2.9ghz) bijna op de knieën bij 1 stream, 2 streams zou nog net lukken om real time te transcoderen, maar 4 absoluut niet, dus 4 streams gaat een i3 niet trekken.
Zou ik mijn OS (Windows zal het dus worden waarschijnlijk) op een SSD of USB zetten? Ik heb al nas server gezien met hun OS op usb om zo zuinig mogelijk te zijn. Weet niet of dit in mijn geval ook mogelijk is. En hoe groot moet die dan zijn?
PS: mijn beginpost maestroo in "Het grote zuinige server topic"
Bij gebruik van Windows 8.1 Pro zonder monitor en met gigabit ethernet en 10 meter ethernet kabel aangesloten meet ik op een Intel NUC D54250WYK (Haswell) een idle verbruik van 3,65 watt en bij DC3217BY (Ivy Bridge) meet ik een idle verbruik van zo'n 5,8 watt. Nu is deze laatste meting misschien niet helemaal eerlijk vergelijken omdat daar een intel i350 dual gigabit ethernet controller gebruikt wordt. Met een ASIX 100 mbit USB adapter ingestoken (zonder i350) meet ik 5,75 watt met een DC3217BY.
[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 21-12-2013 19:23 . Reden: laatste zin verduidelijkt ]
Nouja, als je heel erg je best doet kun je nog best een hoop winnen op een Haswell-systeem. Ondanks dat alle voltage regulators in de CPU zitten, heb je nog steeds te maken met een dc/dc converter van 12V naar VCCIN, DDR termination verliezen, de effecten van LPDDR, etc. Maar totnogtoe doet niemand nog meer zijn best dan Intel met de DQ77KB heeft gedaan, inderdaad.FireDrunk schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 14:21:
Ik dacht dat bij Haswell de voltage regulators in de CPU zaten in plaats van op het moederbord, en dat juist daar de efficientie te behalen valt.
3.65W idle verbruik... Poeh, dat is leuk voor een thuisservertje 
Dat is haast minder dan de gemiddelde Cisco Router...
Dat is haast minder dan de gemiddelde Cisco Router...
Even niets...
Let daarbij op dat het voeden van een 3.5" schijf vanaf de interne 15-pins SATA power connector niet mogelijk is omdat Intel de 12 Volt lijn niet aangesloten heeft...FireDrunk schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 22:43:
3.65W idle verbruik... Poeh, dat is leuk voor een thuisservertje
ik denk dat het bij mij een gevalletje van: ik zie door de bomen het bos niet meer.LeechGuy schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 13:37:
Ik snap je keuze voor een ITX moederbord niet als je een kast neemt waar je ook een micro-ATX moederbord in kwijt kunt. ITX en de SO-DIMMs zijn duurder dan een micro-ATX moederbord en normale DIMMs. Daarbij heb je minder aansluitingen (eigenlijk voorzie je nu al dat je SATA aansluitingen te kort komt in de toekomst terwijl er bij een micro-ATX bord vaak gewoon 6 hebt).
Ik koos voor itx omdat het op de eerste pagina werd genoemd, en de pico werd gezegd dat je als je meerdere 3,5 hdd had, hij het misschien niet trok.
ik heb het lijstje aangepast, krijg ik hiermee een apparaat waarmee ik niet helemaal leeg loop op de energie rekening?
1 | Intel Core i3 4330 Boxed | € 111,30 | € 111,30 |
1 | ASRock B85M | € 55,80 | € 55,80 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,70 | € 57,70 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 72,- | € 72,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 646,49 |
2.5" doet het ook wel voor een pfSense routertje en/of backup servertje.cj1 schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 23:32:
[...]
Let daarbij op dat het voeden van een 3.5" schijf vanaf de interne 15-pins SATA power connector niet mogelijk is omdat Intel de 12 Volt lijn niet aangesloten heeft...
Even niets...
Als je van alle componenten nu eens opschrijft hoeveel watt ze in idle & maximaal verbruiken. Dan hoeven wij dat niet voor je te doen. Dan ken je zelf redelijk uitrekenen hoeveel watt/kWh het ding vebruikt en dus de kosten.Rivia1212 schreef op zondag 22 december 2013 @ 10:07:
krijg ik hiermee een apparaat waarmee ik niet helemaal leeg loop op de energie rekening?
pfSense kan vanaf een geheugenkaartje draaien, nog zuinigerFireDrunk schreef op zondag 22 december 2013 @ 10:16:
[...]
2.5" doet het ook wel voor een pfSense routertje en/of backup servertje.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Tja, maar dan is een backup er naar toe maken zo lastig
Even niets...
Apart 2.5" hddtje erbij, mocht daar wat mee zijn, dan draait pfSense vanaf dat geheugenkaartje gewoon door, ben je bij hdd fail je router niet kwijt
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Om nog maar eens een extra boompje in het bos te planten: Google eens op XPenology. Dat is het Synology OS op een usb stick. Scheelt je een duur OS en kan je de SSD gebruiken als applicatieschijf (zeker bij Plex is lees snelheid erg prettig want veel bestanden en plaatjes) en ook eventuele databases kan je erop kwijt. Ook kan je natuurlijk sab en de hele meuk erop installeren. Ook dropbox werkt erop (voor je NZB's zodat waar je ook bent deze naar je nas kan syncenRivia1212 schreef op zondag 22 december 2013 @ 10:07:
[...]
ik denk dat het bij mij een gevalletje van: ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik koos voor itx omdat het op de eerste pagina werd genoemd, en de pico werd gezegd dat je als je meerdere 3,5 hdd had, hij het misschien niet trok.
ik heb het lijstje aangepast, krijg ik hiermee een apparaat waarmee ik niet helemaal leeg loop op de energie rekening?
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i3 4330 Boxed € 111,30 € 111,30 1 ASRock B85M € 55,80 € 55,80 2 WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB € 109,90 € 219,80 1 Fractal Design Define Mini € 74,90 € 74,90 1 Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU € 57,70 € 57,70 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 54,99 € 54,99 1 Kingston SSDNow V300 120GB € 72,- € 72,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 646,49
Ook zit in het Synology OS diverse opties om de NAS op bepaalde tijden aan en uit te laten gaan (icm met je BIOS) en dat scheelt ook al weer. Mijn NAS gaat bijvoorbeeld om 00:15 uit (2:00 in weekeinden) en om 16:00 weer aan. Door de keuze van iig een i3 CPU zul je geen last hebben van downloads die eventuele streams in de weg zitten, cpu wise. Of een videokaart nog nut heeft in deze setup weet ik niet, maar voor die paar euro zou ik hem wel nemen (mocht je toch windows willen installeren).
Kijk er eens naar als je alles inelkaar hebt geschroefd. Vind je het niks, kan je altijd nog overstappen naar Windows.
Nadelen? Jazeker! het filesysteem is niet compatible met een Windows installatie op dezelfde hardware. Iets om over na te denken voor je data van de bron weggooid
Veel plezier verder met en van je NAS!
Ik wil voor mijn ouders thuis ook een server/nas/.. aanschaffen voor hun bestanden. Ik weet alleen niet echt waar ik naar moet kijken en waar ik rekening mee moet houden. En of alles wat ik kan uberhaubt kan.
Wat ik in gedachte heb is namelijk het volgende:
- Een data partitie voor belangrijke bestanden (voornamelijk véél foto's en een aantal documenten). Deze wil ik ook veilig hebben. Ik ben nieuw tot RAID maar ik denk als ik het zo lees dat RAID-1 of RAID-5 iets is wat ik dan zou moeten doen? (Ik las ook wat over RAID-10 maar daar moet ik nog verder over doorlezen) Dus stel dat 1 schijf kapot gaat, dat niet meteen de data verloren is. Als grootte dacht ik aan 1TB of 1,5TB bruikbare opslag. En als het mogelijk is zou ik deze schijven alleen per lokaal netwerk bereikbaar willen maken en niet extern (via internet)
- Opslag voor films en series en eventueel ook een cloud. Bereikbaar via lokaal netwerk maar ook extern via internet. Hoeft niet zo veilige opslag te zijn als de andere opslag. Mocht er iets falen dan is het gewoon weg=pech
- Ook zou het leuk zijn als IPTV op je HTPC zou werken
Is dat mogelijk dat alleen de opslag voor films en div. bereikbaar is via internet? Hoe veilig kun je zo'n systeem dan maken m.b.t. eventuele hackers of iets op de andere data opslag? (Ze zijn hier erg sceptisch over hoe veilig zoiets zal zijn
) En is het dan eventueel ook mogelijk dat de clouddienst op de server ook op deze veilige RAID opslag komt en dus wel bereikbaar is via internet maar de rest niet.
En verder zo ver als het mogelijk is moet het systeem ook goedkoop en zuinig zijn. Al gaan die twee natuurlijk niet hand in hand samen.
Sorry voor de noobish vragen, als ik het zo nalees stijgt de schaamte alom
Wat ik in gedachte heb is namelijk het volgende:
- Een data partitie voor belangrijke bestanden (voornamelijk véél foto's en een aantal documenten). Deze wil ik ook veilig hebben. Ik ben nieuw tot RAID maar ik denk als ik het zo lees dat RAID-1 of RAID-5 iets is wat ik dan zou moeten doen? (Ik las ook wat over RAID-10 maar daar moet ik nog verder over doorlezen) Dus stel dat 1 schijf kapot gaat, dat niet meteen de data verloren is. Als grootte dacht ik aan 1TB of 1,5TB bruikbare opslag. En als het mogelijk is zou ik deze schijven alleen per lokaal netwerk bereikbaar willen maken en niet extern (via internet)
- Opslag voor films en series en eventueel ook een cloud. Bereikbaar via lokaal netwerk maar ook extern via internet. Hoeft niet zo veilige opslag te zijn als de andere opslag. Mocht er iets falen dan is het gewoon weg=pech
- Ook zou het leuk zijn als IPTV op je HTPC zou werken
Is dat mogelijk dat alleen de opslag voor films en div. bereikbaar is via internet? Hoe veilig kun je zo'n systeem dan maken m.b.t. eventuele hackers of iets op de andere data opslag? (Ze zijn hier erg sceptisch over hoe veilig zoiets zal zijn
En verder zo ver als het mogelijk is moet het systeem ook goedkoop en zuinig zijn. Al gaan die twee natuurlijk niet hand in hand samen.
Sorry voor de noobish vragen, als ik het zo nalees stijgt de schaamte alom
Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij nu beschrijft. Persoonlijk zou ik niet met RAID gaan werken, vooral geen RAID5. Op mijn server staat zowel data op die ik absoluut niet kwijt wil als data die ik opnieuw kan downloaden, zoals films en muziek. De mappen met belangrijke data (foto's en documenten) worden elke nacht automatisch gebackupt naar een tweede interne harde schijf. Deze bewaard versies tot 1 maand terug. Dit doe ik met een betaalde versie van SyncBack SE. Er is overigens ook een gratis alternatief met minder functionaliteit.
Daarnaast back-up ik elke nacht de belangrijke data naar de server van een vriend van mij via Crashplan. Ik kan op deze manier dus nooit meer dan 24 uur aan gegevens verliezen. De data staat op 3 hdd's verspreid over twee fysieke locaties. Dit is naar mijn inziens genoeg voor belangrijke persoonlijke data.
Waarom wil je films en series beschikbaar maken via het internet? Hier zou ik zelf niet zo snel voor kiezen. Als je dat wel wilt doen dan zou ik het via OpenVPN doen. Veel veiliger kan denk ik niet.
Voor geschikte hardware kun je natuurlijk zelf genoeg vinden in dit topic.
Daarnaast back-up ik elke nacht de belangrijke data naar de server van een vriend van mij via Crashplan. Ik kan op deze manier dus nooit meer dan 24 uur aan gegevens verliezen. De data staat op 3 hdd's verspreid over twee fysieke locaties. Dit is naar mijn inziens genoeg voor belangrijke persoonlijke data.
Waarom wil je films en series beschikbaar maken via het internet? Hier zou ik zelf niet zo snel voor kiezen. Als je dat wel wilt doen dan zou ik het via OpenVPN doen. Veel veiliger kan denk ik niet.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik ben even benieuwd, waarom vooral geen Raid 5?? Een beetje extra zekerheid kan toch geen kwaad??nMad schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:12:
Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij nu beschrijft. Persoonlijk zou ik niet met RAID gaan werken, vooral geen RAID5. Op mijn server staat zowel data op die ik absoluut niet kwijt wil als data die ik opnieuw kan downloaden, zoals films en muziek. De mappen met belangrijke data (foto's en documenten) worden elke nacht automatisch gebackupt naar een tweede interne harde schijf. Deze bewaard versies tot 1 maand terug. Dit doe ik met een betaalde versie van SyncBack SE. Er is overigens ook een gratis alternatief met minder functionaliteit.
RAID is geen Backup, en heeft vaak meer nadelen dan voordelen...
Even niets...
Ik gebruik zeer bewust RAID-1 en wil niet anders meer.
Als we toch in one-liners gaan 'helpen' doe ik ook even mee.
Raid is bedoeld om geen down-time te hebben als er een schijf kapot gaat. (Of om de performance te verhogen). Het is geen backup. Je kunt je afvragen in hoeverre het niet hebben van down-time belangrijk is voor een thuisgebruiker in relatie tot de extra kosten die het met zich mee brengt.CaptJackSparrow schreef op zondag 22 december 2013 @ 21:57:
Ik gebruik zeer bewust RAID-1 en wil niet anders meer.
[ Voor 3% gewijzigd door nineball op 22-12-2013 22:06 ]
Een tweede hardeschijf zou inderdaad ook kunnen. Ik heb helaas niet de luxe van een derde schijf bij iemand anders.nMad schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:12:
Via internet beschikbaar zodat de films en series ook op andere locaties bereikbaar zijn (toch 100/100 verbinding)Waarom wil je films en series beschikbaar maken via het internet? Hier zou ik zelf niet zo snel voor kiezen. Als je dat wel wilt doen dan zou ik het via OpenVPN doen. Veel veiliger kan denk ik niet.
En dan ook een privé cloud dienst zonder de minpunten van de gratis diensten
Redundancy is uiteraard niet hetzelfde als backuppen, en je schetst redundancy wel heel simplistisch. Het gaat niet alleen om downtime voorkomen, maar toch ook wel om een stukje bescherming tegen dataverlies bij het kapot gaan van een schijf, zeker als je backup frequentie wat lager ligt.nineball schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:05:
[...]
Raid is bedoeld om geen down-time te hebben als er een schijf kapot gaat. (Of om de performance te verhogen). Het is geen backup. Je kunt je afvragen in hoeverre het niet hebben van down-time belangrijk is voor een thuisgebruiker in relatie tot de extra kosten die het met zich mee brengt.
Voor thuisgebruik is het vaak acceptabel om één keer per week of maand een backup te maken. Veel thuisgebruikers doen dat gedisciplineerd met een USB schijf en vergeten het nog wel eens.
Met raid 1 bescherm je je toch wel tegen verlies van data door het kapot gaan van een harde schijf, maar niet tegen brand/diefstal etc. Blikseminslag of andere electrische schade is een beetje een grensgeval, daar zou je nog de kans hebben dat één schijf het wel redt.
Edit: vwb raid 5 - daar gaat het wel vaker mis mee en zou ik zelf ook eerder afraden. Als je HDD's uit één batch koopt en er gaat er een kapot is de kans aanwezig dat er met die anderen ook iets mis gaat.
Ik heb toch regelmatig verhalen gehoord van mensen die er tijdens de reparatie van een raid5 set achter komen dat een tweede schijf ook problemen gaat geven, en dan heb je ineens helemaal niets meer. Soms ligt dat nieteens aan de schijven, maar gewoon aan de zware reparatie waarbij de controller een volgende schijf uit de set gooit.
Met een degelijk backup proces maakt dat natuurlijk ook weinig uit, maar dan loopt je backup storage ook wel aardig in de papieren.
[ Voor 21% gewijzigd door TweakMDS op 23-12-2013 09:58 ]
Voor een duidelijk overzicht over backups, lees dit topic.
Persoonlijk vind ik backups als thuisgebruiker belangrijker dan RAID. Niet alleen de hardware kan het begeven, maar veelal maak je zelf wel eens een foutje met opslaan/verwijderen, of heb je een virus, etc...
Persoonlijk vind ik backups als thuisgebruiker belangrijker dan RAID. Niet alleen de hardware kan het begeven, maar veelal maak je zelf wel eens een foutje met opslaan/verwijderen, of heb je een virus, etc...
Die argumenten van meerdere schijven (al dan niet uit dezelfde batch) die stukgaan en het array kwijtmaken geldt natuurlijk net zo goed voor RAID1. Die maken RAID5 dus niet onveiliger.SndBastard schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:53:
[...]
Edit: vwb raid 5 - daar gaat het wel vaker mis mee en zou ik zelf ook eerder afraden. Als je HDD's uit één batch koopt en er gaat er een kapot is de kans aanwezig dat er met die anderen ook iets mis gaat.
Ik heb toch regelmatig verhalen gehoord van mensen die er tijdens de reparatie van een raid5 set achter komen dat een tweede schijf ook problemen gaat geven, en dan heb je ineens helemaal niets meer. Soms ligt dat nieteens aan de schijven, maar gewoon aan de zware reparatie waarbij de controller een volgende schijf uit de set gooit.
RAID is in ieder geval extra schijven dus een hoger stroomverbruik (dit is per slot van rekening het zuinige server topic!). Je kan ook een tweede schijf nemen in dezelfde server welke je downspint. Met een geplande taak wordt die aangezet en synchroniseer je de belangrijke zaken naar die tweede schijf. Na de synchronisatie kan die weer downspinnen. Niet zo veilig als een remote backup locatie, maar het beschermt je wel tegen het per ongeluk verwijderen/overschrijven van bestanden. Als je iets van rsnapshot of rdiff-backup gebruikt kun je ook nog deletes van dagen terug herstellen.
De Haswell Celrons zijn binnenkort ook te koop, zie frontpage.
Ik dacht dat de G3220 al een Celeron was maar is dus een Pentium
Ik ben is benieuwd naar de prestatie/energieverbruik van de eerste servers die hier mee gebouwd worden.audiojunk schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:47:
De Haswell Celrons zijn binnenkort ook te koop, zie frontpage.
Als het budget gelimiteerd is zou ik in een thuissituatie backup verkiezen boven raid. Als je allebei kunt/wilt betalen is dat natuurlijk nog beter, maar ik zie raid meer als comfort (minder downtime, backup regime kan wat minder streng), terwijl backup gewoon bittere noodzaak is.SndBastard schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:53:
[...]
Redundancy is uiteraard niet hetzelfde als backuppen, en je schetst redundancy wel heel simplistisch. Het gaat niet alleen om downtime voorkomen, maar toch ook wel om een stukje bescherming tegen dataverlies bij het kapot gaan van een schijf, zeker als je backup frequentie wat lager ligt.
Voor thuisgebruik is het vaak acceptabel om één keer per week of maand een backup te maken. Veel thuisgebruikers doen dat gedisciplineerd met een USB schijf en vergeten het nog wel eens.
Met raid 1 bescherm je je toch wel tegen verlies van data door het kapot gaan van een harde schijf, maar niet tegen brand/diefstal etc. Blikseminslag of andere electrische schade is een beetje een grensgeval, daar zou je nog de kans hebben dat één schijf het wel redt.
Met een degelijk backup proces maakt dat natuurlijk ook weinig uit, maar dan loopt je backup storage ook wel aardig in de papieren.
Behalve diefstal/brand/bliksem is bij raid1 ook een gebruikersfout erg vervelend. Als je bv een bestand per ongeluk overschrijft.
Mee eens ja, zeker in het geval van een server, is 'fake raid-1'. Mijn oplossing: Kopieer de inhoud van disk 1 naar disk 2. Elke nacht.
Er zijn tooltjes beschikbaar die dat efficient doen (rsync onder linux, windows: ??), zodat alleen de wijzigingen t.o.v. de vorige dag gekopieerd worden, zodat de disks niet veel hoeven te schrijven elke nacht.
Waarom is dit beter dan raid1?
Ten eerste, het beschermt (kortstondig) tegen het per ongeluk weggooien van data op 1 schijf. Als je dit opmerkt voor de backup gemaakt wordt, dan kan je nog gewoon de data van disk 2 terugzetten.
Ten tweede, stroomverbruik. Als disk 1 vaak aangesproken wordt (bijv. door downloads/webserver/..), dan blijft disk 2 toch in standby, waar die dat bij raid-1 niet doet.
Klein nadeeltje is dat je wijzigingen met een maximum lengte van 1 dag kwijt kunt raken als disk 1 crasht.
Ik doe dit al vele jaren naar volle tevredenheid, maar dan met in totaal 4 disks (2x2). Ja, geen maximale capaciteit vergeleken met raid-5, maar daar wil ik simpelweg niet aan vanwege de twijfelachtige betrouwbaar heid met maar 1 spare disk, en het hoge stroomverbruik.
En nee, het is nog steeds geen afdoende backup-oplossing voor brand/diefstal, al kun je het risico nog een klein beetje dempen door 1 van de 2 disks extern te maken en verder weg te zetten. Ik heb hiernaast ook nog een crashplan-account die een groot deel van de data off-site backupt, voor iets van 3$ per maand. Ongelimiteerde hoeveelheid data, nadeel is dat up- en downloaden langzaam gaat. Maar dat boeit weinig als je eenmaal de bulk al geupload hebt en je hebt niet supersnel behoefte aan de data na brand/diefstal.
Er zijn tooltjes beschikbaar die dat efficient doen (rsync onder linux, windows: ??), zodat alleen de wijzigingen t.o.v. de vorige dag gekopieerd worden, zodat de disks niet veel hoeven te schrijven elke nacht.
Ten eerste, het beschermt (kortstondig) tegen het per ongeluk weggooien van data op 1 schijf. Als je dit opmerkt voor de backup gemaakt wordt, dan kan je nog gewoon de data van disk 2 terugzetten.
Ten tweede, stroomverbruik. Als disk 1 vaak aangesproken wordt (bijv. door downloads/webserver/..), dan blijft disk 2 toch in standby, waar die dat bij raid-1 niet doet.
Klein nadeeltje is dat je wijzigingen met een maximum lengte van 1 dag kwijt kunt raken als disk 1 crasht.
Ik doe dit al vele jaren naar volle tevredenheid, maar dan met in totaal 4 disks (2x2). Ja, geen maximale capaciteit vergeleken met raid-5, maar daar wil ik simpelweg niet aan vanwege de twijfelachtige betrouwbaar heid met maar 1 spare disk, en het hoge stroomverbruik.
En nee, het is nog steeds geen afdoende backup-oplossing voor brand/diefstal, al kun je het risico nog een klein beetje dempen door 1 van de 2 disks extern te maken en verder weg te zetten. Ik heb hiernaast ook nog een crashplan-account die een groot deel van de data off-site backupt, voor iets van 3$ per maand. Ongelimiteerde hoeveelheid data, nadeel is dat up- en downloaden langzaam gaat. Maar dat boeit weinig als je eenmaal de bulk al geupload hebt en je hebt niet supersnel behoefte aan de data na brand/diefstal.
[ Voor 5% gewijzigd door brama op 23-12-2013 13:19 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Er zijn voor Windows erg veel (gratis) programma's beschikbaar die geautomatiseerd een incremental backup uit kunnen voeren. Waarbij het soms ook mogelijk is van een bestand meerdere versies voor een x aantal tijd te bewaren. Dit kun je natuurlijk ook 1x per uur laten doen zodat je verliestijd nog minder is.brama schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:11:
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Als je iets meer moeite doet, of bv rsnapshot gebruikt, kun je met dezelfde efficiente dagen/weken/maanden terug in je backups. Per ongeluk verwijderen/wijzigen van files kan je dan veel vaker herstellen.brama schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:11:
Mee eens ja, zeker in het geval van een server, is 'fake raid-1'. Mijn oplossing: Kopieer de inhoud van disk 1 naar disk 2. Elke nacht.
Ah kijk, goede tipOpperpanter2 schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:38:
[...]
Als je iets meer moeite doet, of bv rsnapshot gebruikt, kun je met dezelfde efficiente dagen/weken/maanden terug in je backups. Per ongeluk verwijderen/wijzigen van files kan je dan veel vaker herstellen.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Hier een leuk project gebaseerd op rdiff-backup (vergelijkbaar met rsnapshot):
http://www.timedicer.co.uk
De beste backup is toch echt wel Bittorrent Sync; zeker met een leuke server in de meterkast: Bittorrent Sync, een volwaardig Dropbox alternatieftsjoender schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:04:
Hier een leuk project gebaseerd op rdiff-backup (vergelijkbaar met rsnapshot):
Ziet er ook leuk uit! Deze houdt alleen alles 1op1 in sync? Je kunt niet een versie van x dagen/weken terugzetten?smeerbartje schreef op maandag 23 december 2013 @ 14:11:
[...]
De beste backup is toch echt wel Bittorrent Sync; zeker met een leuke server in de meterkast: Bittorrent Sync, een volwaardig Dropbox alternatief
Oke ik ben inmiddels als iets wijzer geworden en heb een poging gewaagd om iets samen te stellen.
Ik heb nog geen behuizing toegevoegd omdat ik nog niet weet welke. Ik zoek voornamelijk iets goedkoops, uiterlijk is niet echt belangrijk.
Ik heb de onderdelen verzameld met info vanuit dit topic. Wat ik er graag mee wil doen:
- 1080p streamen (lokaal en via internet) Normaal gesproken maar 1 film tegelijk gestreamed. Bij hoge uitzondering 2. Misschien wel een film en IPTV tegelijk streamen. Al ben ik nog niet helemaal bekend met IPTV
- Opslag voor films/series en 'belangrijke' data. Waarvan de belangrijke data dan bijvoorbeeld dagelijks een backup maakt op een 2e schijf. Deze tweede schijf heb ik nog niet toegevoegd, maar deze zal wel in hetzelfde systeem komen
- Cloud dienst (als dat kan)
- IPTV op je HTPC
Is de G1620 hier krachtig genoeg voor?
Is 4GB geheugen voldoende of kan ik beter 8GB nemen?
En is het verstandig om geen SSD te nemen? Dit scheelt aanzienlijk in de aanschafprijs. Is er eventueel een ander alternatief wat een soort middenweg is, bijvoorbeeld via usb stick of sd-kaart?
Verder zag ik bijvoorbeeld ook deze voeding, pricewatch: XFX Pro 550W, maar ik neem aan dat die een stuk minder zuinig is? Of is dat eventueel een goed alternatief?
Ik heb verder 0,0 ervaring met server/nas/etc. Ik heb dus ook geen voorkeur voor besturingssysteem of iets.Ik weet dus ook niet of ik iets belangrijks over het hoofd zie.
Ik heb ook geen ventilator toegevoegd omdat ik zag staan dat deze passief gekoeld ook voldoende koeling zou moeten krijgen.
Ik heb nog geen behuizing toegevoegd omdat ik nog niet weet welke. Ik zoek voornamelijk iets goedkoops, uiterlijk is niet echt belangrijk.
1 | Intel Celeron G1620 Boxed | € 34,53 | € 34,53 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 52,50 | € 52,50 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 109,- | € 109,- |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 30,50 | € 30,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 281,52 |
Ik heb de onderdelen verzameld met info vanuit dit topic. Wat ik er graag mee wil doen:
- 1080p streamen (lokaal en via internet) Normaal gesproken maar 1 film tegelijk gestreamed. Bij hoge uitzondering 2. Misschien wel een film en IPTV tegelijk streamen. Al ben ik nog niet helemaal bekend met IPTV
- Opslag voor films/series en 'belangrijke' data. Waarvan de belangrijke data dan bijvoorbeeld dagelijks een backup maakt op een 2e schijf. Deze tweede schijf heb ik nog niet toegevoegd, maar deze zal wel in hetzelfde systeem komen
- IPTV op je HTPC
En is het verstandig om geen SSD te nemen? Dit scheelt aanzienlijk in de aanschafprijs. Is er eventueel een ander alternatief wat een soort middenweg is, bijvoorbeeld via usb stick of sd-kaart?
Verder zag ik bijvoorbeeld ook deze voeding, pricewatch: XFX Pro 550W, maar ik neem aan dat die een stuk minder zuinig is? Of is dat eventueel een goed alternatief?
Ik heb verder 0,0 ervaring met server/nas/etc. Ik heb dus ook geen voorkeur voor besturingssysteem of iets.Ik weet dus ook niet of ik iets belangrijks over het hoofd zie.
Ik heb ook geen ventilator toegevoegd omdat ik zag staan dat deze passief gekoeld ook voldoende koeling zou moeten krijgen.
mux, ik las dat je bezig was met een nieuwe "zuinige server BBG". wanneer mogen we die verwachten?
brama schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:11:

Interessant dat er ook meerderen zo over denken. Extra stroomkosten en menselijk fouten weerhouden mij nog van een RAID systeem. Nachtelijkse mirror middels de freeware versie van SyncBack. Erg prettig en wel zo makkelijk. De data gaat naar een externe disk, en daarnaast gaat de data naar een extra disk in mijn desktop. Fysiek wel dezelfde locatie (huis), maar niet aan 1 systeem. Als derde plek gaat mijn belangrijke data wekelijks naar familie op ~400 km afstand.
Dat moet een flinke brand zijn als je je data aan beide kanten kwijt wilt raken
@mockba: Het was mn bedoeling om die net na sinterklaas te publiceren, maar ik ben in de afgelopen 2 weken ontzettend druk geweest met mn werk. Het systeem is al helemaal bedacht, ik moet alleen nog een tekst eromheen schrijven.
Tja, ik heb voorlopig eigenlijk 2 backup-plans om mijn data veilig te stellen. In de eerste plaats periodiek (ieder uur/dag) een snapshot maken van mijn main data. Dit geef me een geversioneerd systeem waarmee ik mijn data relatief soepel en makkelijk kan opvissen.
Daarnaast onregelmatig periodiek een zfs send receive doen naar een setje van mirror disks die offline liggen (weliswaar in dezelfde kamer, maar hij bestaat uit een mirror, dus ik kan makkelijk een disk bij mijn vader gaan leggen).
Dat laatste stapje doe ik heel onregelmatig maar gewoon wanneer ik vind dat de tijd weer aangebroken is (bijvoorbeeld na een vakantie of het maken van een hele rits foto's).
Voorlopig kom ik zo prima toe met een setje 2 x 2TB in mirror. Als mijn gedownloade data ooit kapoet is, tja jammer.
Daarnaast heb ik nog een heel oud archief van een 1TB disk met NTFS (of EXT4
) waar bijvoorbeeld beeldmateriaal van vader en moeder staan samen met own made data, net zoals de 2 x 2TB.
Daarnaast onregelmatig periodiek een zfs send receive doen naar een setje van mirror disks die offline liggen (weliswaar in dezelfde kamer, maar hij bestaat uit een mirror, dus ik kan makkelijk een disk bij mijn vader gaan leggen).
Dat laatste stapje doe ik heel onregelmatig maar gewoon wanneer ik vind dat de tijd weer aangebroken is (bijvoorbeeld na een vakantie of het maken van een hele rits foto's).
Voorlopig kom ik zo prima toe met een setje 2 x 2TB in mirror. Als mijn gedownloade data ooit kapoet is, tja jammer.
Daarnaast heb ik nog een heel oud archief van een 1TB disk met NTFS (of EXT4

Ik zag net mijn price alert op de pricewatch: ASRock C2550D4I. Voor zover ik kan zien gelijk aan de C2750, maar dan met 4 cores in plaats van 8 cores. Als je hem genoeg te doen geeft is 8 cores natuurlijk beter, maar ik kan me voorstellen dat 4 cores met weinig processen bijna net zo goed zal presteren.
Groot voordeel van een bord als dit is 4 DDR3 geheugenslots op ITX (is zeldzaam), 2 intel lan poorten èn een aparte lan poort voor kvm over ip.
Nog geen idee hoe het gaat presteren. De C2750 is erg goed gebenchmarked (zeker gezien het een TDP van 20W heeft), maar deze is ruim 100 euro goedkoper, waar je toch wel een fijn bord voor krijgt, bovendien met een TDP van 12W.
Groot voordeel van een bord als dit is 4 DDR3 geheugenslots op ITX (is zeldzaam), 2 intel lan poorten èn een aparte lan poort voor kvm over ip.
Nog geen idee hoe het gaat presteren. De C2750 is erg goed gebenchmarked (zeker gezien het een TDP van 20W heeft), maar deze is ruim 100 euro goedkoper, waar je toch wel een fijn bord voor krijgt, bovendien met een TDP van 12W.
[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 24-12-2013 11:28 ]
De c2750 heeft volgens mij ook ruimte voor 4 netwerkkaarten direct op het chipset (maar niet elke fabrikant sluit die aan...)
Even niets...
De C2550 ook. De functionele specs zijn gelijk aan elkaar.FireDrunk schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:08:
De c2750 heeft volgens mij ook ruimte voor 4 netwerkkaarten direct op het chipset (maar niet elke fabrikant sluit die aan...)
http://ark.intel.com/compare/77982,77987
Ah, ik dacht dat dat alleen voorbehouden was aan de duurdere 
4cores en 4*1Gb is (ook) leuk voor pfSense
Even niets...
Het supermicro bordje heeft 4 x lan, maar ik weet zo niet of die ook een c2550 hebben. ASRock is normaal erg zuinig, een stuk betaalbaarder en heeft geen ECC nodig. Ondersteund wel unbuffered ecc, voor liefhebbers daarvan.FireDrunk schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:22:
Ah, ik dacht dat dat alleen voorbehouden was aan de duurdere
Als je niet heel veel CPU power nodig hebt lijkt de c2550d4i met 244 euro een erg mooi home server bordje, maar ik kijk nog een paar maanden of de prijs van de 2750 nog wat zakt.
Edit: mooi kastje voor dit bord lijkt me de u-nas NCS-200 of 400. Weet iemand of die in NL te koop zijn? Op zich niet heel duur met $150 voor 4 baby's incl voeding, maar US shipping is vaak erg duur. Die kasten hebben ook nog ruimte voor een interne SSD, dus hiermee zou je wel een mooie allrounder kunnen maken.
[ Voor 19% gewijzigd door TweakMDS op 24-12-2013 15:24 ]
Zit er wel een fatsoenlijke voeding in? Want anders gaat al je efficiëntie zo de boom in
Even niets...
Er past een 1u flex psu in, maar die zijn meestal 200W+, dus ik denk pico PSU of op zoek naar een mooie 1u flex power supply van zo'n 90W.FireDrunk schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:39:
Zit er wel een fatsoenlijke voeding in? Want anders gaat al je efficiëntie zo de boom in
Wellicht valt daar nog een mooie interne oplossing voor te vinden / modden want een stekker achterin zonder externe voeding is wel zo fijn.
In hun store leveren ze hem met een 250W 80plus voeding, wat hem niet gaat worden, want ik denk nieteens dat ik meer dan 60W met twee HDD's nodig ga hebben.
Hier staan de kastjes by the way - zat net op de iPad die wat minder handig linked:
http://www.u-nas.com/xcart/home.php?cat=249
[ Voor 9% gewijzigd door TweakMDS op 24-12-2013 17:00 ]
Mijn huidige server draait op een AMD1800 @WinXP, dus is aan vervanging toe.
Na rondsnuffelen in dit topic ben ik tot het volgende gekomen:
Misschien moet er nog een nieuwe voeding bij als de huidige niet blijkt te passen, het is per slot van rekening ook al een ouwetje (moet ik nog uitzoeken, incl. verbuik uitvogelen)
Wat ik wil is wat de meeste thuisgebruikers volgens mij willen: opslag (veel schijven), mediaserver, couchpotato/sickbeard, nzb/torrent, privé cloud, etc.
Kast ga ik hergebruiken, een Cooler Master Stacker 810.
Bediening gaat via RDP/ xVNC, dus geen bediening /scherm etc nodig.
Budget: €150,- maar goede tips kunnen voor verruiming zorgen
Commentaar op mijn lijstje is welkom.
Na rondsnuffelen in dit topic ben ik tot het volgende gekomen:
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 34,49 | € 34,49 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 51,- | € 51,- |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 30,50 | € 30,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 115,99 |
Misschien moet er nog een nieuwe voeding bij als de huidige niet blijkt te passen, het is per slot van rekening ook al een ouwetje (moet ik nog uitzoeken, incl. verbuik uitvogelen)
Wat ik wil is wat de meeste thuisgebruikers volgens mij willen: opslag (veel schijven), mediaserver, couchpotato/sickbeard, nzb/torrent, privé cloud, etc.
Kast ga ik hergebruiken, een Cooler Master Stacker 810.
Bediening gaat via RDP/ xVNC, dus geen bediening /scherm etc nodig.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Jou lijst is in principe hetzelfde als de mijne dus
Dus ik ben ook nog steeds benieuwdIk_ben_Mark3 schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:17:
Oke ik ben inmiddels als iets wijzer geworden en heb een poging gewaagd om iets samen te stellen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1620 Boxed € 34,53 € 34,53 1 ASRock B75 Pro3-M € 52,50 € 52,50 1 WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB € 109,- € 109,- 1 Crucial CT51264BA160BJ € 30,50 € 30,50 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 54,99 € 54,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 281,52
- IPTV op je HTPC
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:17:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1620 Boxed € 34,53 € 34,53 1 ASRock B75 Pro3-M € 52,50 € 52,50 1 WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB € 109,- € 109,- 1 Crucial CT51264BA160BJ € 30,50 € 30,50 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 54,99 € 54,99 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 281,52
- IPTV op je HTPC
Voor simpelweg data aanbieden (Cloud, FTP, SMB) is de G1620 voldoende krachtig. Voor transcoden van meerdere streams is een zwaardere processor aan te raden. Als je het decoderen echter door clients laat doen, dan is een zwaardere processor in je server niet nodig (je biedt dan namelijk gewoon data aan, zonder dit te bewerken op je server).Is de G1620 hier krachtig genoeg voor?
4GB is voor de data opslag taken voldoende. Wil je meer, dan zou ik 8GB nemen. Gezien de huidige prijzen is het nooit af te raden.Is 4GB geheugen voldoende of kan ik beter 8GB nemen?
SSD is duurder maar (zeker als er veel geschreven wordt naar de schijf) wel betrouwbaarder en veelal sneller. Sommige besturingssystemen zijn geoptimaliseerd om goed te werken vanaf een USB stick. Zorg dan wel dat je een snelle neemt en geen knaken-ding.En is het verstandig om geen SSD te nemen? Dit scheelt aanzienlijk in de aanschafprijs. Is er eventueel een ander alternatief wat een soort middenweg is, bijvoorbeeld via usb stick of sd-kaart?
Hij zal pas bij een hoger wattage efficient(er) worden. De Seasonic zou een betere keuze zijn. Wil je met maximaal twee schijven aan de gang, dan zou je met een Pico PSU ook nog wel uit de voeten moeten kunnen (eventueel met sequentiele spin-up van je schijven). En die dingen zijn nog een slagje zuiniger dan de Seasonic (zeker idle). Ga er van uit dat je server het grootste deel van de tijd idle zal zijn, dus daar is je winst te halen.Verder zag ik bijvoorbeeld ook deze voeding, pricewatch: XFX Pro 550W, maar ik neem aan dat die een stuk minder zuinig is? Of is dat eventueel een goed alternatief?
Ik ben een beetje met hetzelfde bezig en ik was toch van plan om direct aan de Haswell hardware te gaan:GeeBee schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 23:57:
//SNIP//
Moederbord: MSI B85M-E45 - 55 euro
Processor: Intel Pentium G3220 Boxed - 53 euro
Dan heb je in totaal 6x Sata en 4 DDR3 sloten. Genoeg om je voorlopig even mee te vermaken. Mijn setup zal uiteindelijk maximaal 4 schijven + SSD krijgen. Processor kun je altijd nog upgraden en geheugen kun je uitbreiden naar 4x 8GB als je het op termijn nodig hebt.
Totaal is momenteel ongeveer 110 euro. Als je bij Dixons besteld voor 31 december krijg je een tientje korting (gulle gift weken) en gratis verzenden. Leuker kunnen ze het niet maken
Op korte termijn komen ook nog de Haswell Celerons. De G1820 staat in de webshop bij MaxICT voor 40 euro. De G1830 staat er nu voor 51 euro.
[ Voor 72% gewijzigd door Philip_Janssen op 25-12-2013 17:28 . Reden: Haswell Celerons toegevoegd. ]
om mn huidige stroomvreter toch maar eens uit te gaan zetten en niet teveel in te leveren zit ik te denken aan de volgende set:
Wat gaat de machine doen?
NFS storage voor mn ESX hardware, storage voor mn series/films en prive data(foto's, klein grut ala keepass db's etc) en de backup's van 3 andere famillieleden ontvangen.
OS zal debian zijn met of ZFS of mdadm, nog niet helemaal uit aangezien ik growen van mn filesystem wel fijn vind.
Zijn er nog grote aanpassingen welke ik mis? wat is er nog te verbeteren?
1 | ASRock C2550D4I | € 246,60 | € 246,60 |
10 | WD Green WD40EZRX, 4TB | € 138,38 | € 1.383,80 |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 83,95 | € 83,95 |
1 | Icydock DataCage Classic Zwart | € 105,95 | € 105,95 |
1 | Crucial CT2K16G3ERSLD4160B | € 270,50 | € 270,50 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 140,- | € 140,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.285,79 |
NFS storage voor mn ESX hardware, storage voor mn series/films en prive data(foto's, klein grut ala keepass db's etc) en de backup's van 3 andere famillieleden ontvangen.
OS zal debian zijn met of ZFS of mdadm, nog niet helemaal uit aangezien ik growen van mn filesystem wel fijn vind.
Waar ga je die 10 schijven aan hangen? Aan de onboard Marvell controllers?Midas.e schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:26:
om mn huidige stroomvreter toch maar eens uit te gaan zetten en niet teveel in te leveren zit ik te denken aan de volgende set:
Ik zou het niet doen....(en ik heb een AsRock C2750D4I).
Een IBM ServeRaid M1015 in IT mode is denk ik voor jou wel aan te raden.
[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 25-12-2013 17:52 ]
Ik had gehoopt de onboard 12 sata porten daarvoor te gebruiken ja.. Wil eigelijk geen extra's eraan hangen._Arthur schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:51:
[...]
Waar ga je die 10 schijven aan hangen? Aan de onboard Marvell controllers?
Ik zou het niet doen....(en ik heb een AsRock C2750D4I).
Een IBM ServeRaid M1015 in IT mode is denk ik voor jou wel aan te raden.
Nog een (iets meer) onderbouwde reden om de marvell controllers te skippen?
[ Voor 8% gewijzigd door Midas.e op 25-12-2013 18:06 ]
Ja, die zijn kutMidas.e schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:05:
Nog een (iets meer) onderbouwde reden om de marvell controllers te skippen?
Drivers voor onder Windows 2012 R2 zijn voor beide Marvell controllers bar slecht; resulterende in bluescreens wanneer er wat naar de disks gekopieerd werd. Zal vermoedelijk eerder een driver issue zijn dan iets anders. Prestaties van die dingen onder (o.a. raid1) was ook niet om over haar huis te schrijven.
Ik zou die Marvell porten zoveel mogelijk links laten liggen..
Jamaar, ik ga deze gebruiken onder linux. Windows drivers zijn dus niet echt aan de orde voor mij. Mocht het zo zijn dat ze in de toekomst wel issues geven ga ik deze gewoon disablen en switch ik naar een 1015_Arthur schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:10:
[...]
Ja, die zijn kut![]()
Drivers voor onder Windows 2012 R2 zijn voor beide Marvell controllers bar slecht; resulterende in bluescreens wanneer er wat naar de disks gekopieerd werd. Zal vermoedelijk eerder een driver issue zijn dan iets anders. Prestaties van die dingen onder (o.a. raid1) was ook niet om over haar huis te schrijven.
Ik zou die Marvell porten zoveel mogelijk links laten liggen..
Elke 100 euro zijn er honderd, maar met een setje als dat zou ik toch voor de C2750 gaan. Lijkt me wel de moeite als je hem later toch wat meer taken wil geven zoals bijvoorbeeld foto's converteren.Midas.e schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:26:
# Product Prijs Subtotaal 1 ASRock C2550D4I € 246,60 € 246,60 10 WD Green WD40EZRX, 4TB € 138,38 € 1.383,80 1 Fractal Design Define R4 Pearl Black € 83,95 € 83,95 1 Icydock DataCage Classic Zwart € 105,95 € 105,95 1 Crucial CT2K16G3ERSLD4160B € 270,50 € 270,50 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 54,99 € 54,99 1 Samsung 840 EVO 250GB € 140,- € 140,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 2.285,79
Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen.Midas.e schreef op woensdag 25 december 2013 @ 18:15:
Jamaar, ik ga deze gebruiken onder linux.
Die MSI heeft 2 SATA's minder én geen PCI-sloten.Philip_Janssen schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:03:
[...]
Ik ben een beetje met hetzelfde bezig en ik was toch van plan om direct aan de Haswell hardware te gaan:
Dan heb je in totaal 6x Sata en 4 DDR3 sloten.
In ééntje kan dan een PATA-kaart voor de dvdbrander en in de andere een 2x sata kaart voor 2 harde schijven.
Per saldo 4 extra schijven én hergebruik van oudere hardware (zuinige server = ook hergebruiken wat kan
Dus blijf ik bij mijn keuze voor de Pro3-M.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Goed punt, alleen krijgt bij mij de nas als soul taak het aanbieden van storage via NFS naar mn esx machines, daarop kan ik makkelijk webserver/fotokist/plex etc draaien.SndBastard schreef op woensdag 25 december 2013 @ 21:43:
[...]
Elke 100 euro zijn er honderd, maar met een setje als dat zou ik toch voor de C2750 gaan. Lijkt me wel de moeite als je hem later toch wat meer taken wil geven zoals bijvoorbeeld foto's converteren.
Als ik direct vanuit mijn tv via het netwerk een film wil laten afspelen. Decodeert de tv dan zelf of doet de server dit dan? Hij kan ook via USB afspelen (UE46ES5500) dus via usb decodeert hij zelf lijkt mij dan, maar ook via het netwerk?Philip_Janssen schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:03:
[...]
[...]
Voor simpelweg data aanbieden (Cloud, FTP, SMB) is de G1620 voldoende krachtig. Voor transcoden van meerdere streams is een zwaardere processor aan te raden. Als je het decoderen echter door clients laat doen, dan is een zwaardere processor in je server niet nodig (je biedt dan namelijk gewoon data aan, zonder dit te bewerken op je server).
Wat kan ik anders beter als processor nemen? Ik zag de pricewatch: Intel Core i3 4330 Boxed meen ik al een aantal keer voorbij komen. Maar die is toch wel een stuk duurder en een andere socket.
Is anders een van deze 3 een betere keuze? http://tweakers.net/price...;326205;339446/categorie/
Of toch iets anders? Bijvoorbeeld wat jezelf ook noemt:
Op korte termijn komen ook nog de Haswell Celerons. De G1820 staat in de webshop bij MaxICT voor 40 euro. De G1830 staat er nu voor 51 euro.
Welke lees/schrijf snelheid is dan minimaal aan te raden? En hoe groot? Is 32gb voldoende of kan ik beter kijken naar groter? (met het ook op de prijs laag te houden uiteraard)[...]
4GB is voor de data opslag taken voldoende. Wil je meer, dan zou ik 8GB nemen. Gezien de huidige prijzen is het nooit af te raden.
[...]
SSD is duurder maar (zeker als er veel geschreven wordt naar de schijf) wel betrouwbaarder en veelal sneller. Sommige besturingssystemen zijn geoptimaliseerd om goed te werken vanaf een USB stick. Zorg dan wel dat je een snelle neemt en geen knaken-ding.
Hoe kan ik op pricewatch een overzicht van pico psu's vinden? Als ik zoek op pico krijg ik er maar 12 te zien (van mini-box) en als ik bij series PicoPSU selecteer maar 10 (ook van mini-box). Lijkt mij dat er meer moeten zijn toch?[...]
Hij zal pas bij een hoger wattage efficient(er) worden. De Seasonic zou een betere keuze zijn. Wil je met maximaal twee schijven aan de gang, dan zou je met een Pico PSU ook nog wel uit de voeten moeten kunnen (eventueel met sequentiele spin-up van je schijven). En die dingen zijn nog een slagje zuiniger dan de Seasonic (zeker idle). Ga er van uit dat je server het grootste deel van de tijd idle zal zijn, dus daar is je winst te halen.
Ook kan ik nu maar tot maximaal 150W. Ik heb geen idee of dat voldoende is, 2 schijven samen verbruiken ongeveer 12W denk ik? (De WD30EFRX 4.1W maar als ik hier nog ergens een andere schijf heb liggen die ik wil gebruiken zal die waarschijnlijk niet zo zuinig zijn. Maar die gaat dan toch maar 1 keer per dag of per paar dagen aan ofzo) CPU 55W. Geheugen en moederbord heb ik geen idee van. Die zouden dan samen ruim 80W mogen verbruiken als mijn beredenering klopt. Maar dat zal dan waarschijnlijk makkelijk binnen die 80W passen? (Ik heb alleen ooit lang geleden een desktop samengesteld, dus deze waardes klinken erg laag in mijn ogen
CiPHER's Storageblog: SSD best buy guideIk_ben_Mark3 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 15:38:
Welke lees/schrijf snelheid is dan minimaal aan te raden? En hoe groot? Is 32gb voldoende of kan ik beter kijken naar groter? (met het ook op de prijs laag te houden uiteraard)
32GB is wel erg klein en relatief duur tov van een 128GB tegenwoordig. Er tussenin oplossing zou een 60GB disk zijn. Maar zoals nMad al aangaf, volg de link.
Ik ben niet heel erg thuis in de sas aansluitingen, maar kwam vanmiddag de nieuwe c224 en c226 itx bordjes van asrock tegen. Misschien is dit een leuke: http://www.asrock.nl/server/overview.asp?Model=E3C224D4I-14SMidas.e schreef op donderdag 26 december 2013 @ 01:01:
[...]
Goed punt, alleen krijgt bij mij de nas als soul taak het aanbieden van storage via NFS naar mn esx machines, daarop kan ik makkelijk webserver/fotokist/plex etc draaien.
Heeft een lsi 2308 aan boord met 2 x mini sas 8087 connector voor 8 extra schijven. Wellicht de moeite om mee te nemen in je opties. Nog niet echt te koop, maar het 226 itx bord hebben ze al wel hier en daar voor 199. Ook een erg interessante optie trouwens, als je ook naar andere cpu's wil kijken.
Wel dual Intel i210 nic en bijvoorbeeld 4 USB 3 poortjes. Leuk met een xeon e3 1200 denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door TweakMDS op 26-12-2013 21:19 ]
Hallo,
ik wil zelf ook een (zuinige) server thuis neer zetten. Deze zal op de zolder komen dus geluidsoverlast is geen probleem. Belangrijkste taken van de server zullen worden: filesharing, downloaden (trt) en het streamen/encoaden van data naar twee raspbmc's. Dit is ook de motivatie voor de i3 processor.
Forum doorlezend ben ik op onderstaande lijst terecht gekomen
Als OS wil ik Windows Server 2012 gaan gebruiken. in de toekomst ga ik de schijven misschien in RAID 1 plaatsen (na het toevoegen van twee schijven).
Kijkend naar deze opstelling hebben heeft er dan nog iemand tips of commentaar?
Nog meer van deze waardevolle tips?
ik wil zelf ook een (zuinige) server thuis neer zetten. Deze zal op de zolder komen dus geluidsoverlast is geen probleem. Belangrijkste taken van de server zullen worden: filesharing, downloaden (trt) en het streamen/encoaden van data naar twee raspbmc's. Dit is ook de motivatie voor de i3 processor.
Forum doorlezend ben ik op onderstaande lijst terecht gekomen
1 | Intel Core i3 4330 Boxed | € 110,90 | € 110,90 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 60,80 | € 60,80 |
1 | Aerocool V3X Black Edition | € 23,30 | € 23,30 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 55,55 | € 55,55 |
1 | Samsung 830 series SSD 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 525,34 |
Als OS wil ik Windows Server 2012 gaan gebruiken. in de toekomst ga ik de schijven misschien in RAID 1 plaatsen (na het toevoegen van twee schijven).
Kijkend naar deze opstelling hebben heeft er dan nog iemand tips of commentaar?
Aangepast. Dank!FatalError schreef op donderdag 26 december 2013 @ 22:25:
Pak alsjeblieft de ASRock B85M Pro4, die heeft een veel betere netwerkcontroller en kost maar enkele euro's méér.
Nog meer van deze waardevolle tips?
[ Voor 4% gewijzigd door Worstman op 27-12-2013 22:56 ]
Pak alsjeblieft de ASRock B85M Pro4, die heeft een veel betere netwerkcontroller en kost maar enkele euro's méér.
[ Voor 16% gewijzigd door FatalError op 26-12-2013 22:25 ]
If it ain't broken, tweak it!
Dit topic is gesloten.