Mirickle schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:09:
Het lijkt erop dat de publiekslieveling onder de voedingen hier, de Seasonic G-Series 360W uitgefaseerd wordt? Ik heb er een paar dagen geleden nog eentje besteld, maar hij staat op moment van schrijven nog maar bij 6 shops te koop in de PW.
Ik heb het iemand van Seasonic gevraagd, maar de voeding is niet EOL. Al is het in omliggende landen niet veel beter.
mux schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:11:
[...]
Yep, als je de fan weg zou denken (op standje minimum doet die 1.2W @ 12V) ziet het er al meteen een stuk beter uit. Maar ik heb het vermoeden dat Seasonic vindt dat ze al een heel druk ondersegment hebben, en ze behouden het dynamisch uitzetten van de fan voor aan hun duurdere x-serie ofzo. Of zijn er andere redenen om hem erin te laten zitten? Rekenen mensen op de airflow van de voeding voor hun hele kast?
Zijn wel een paar redenen voor te bedenken, maar meeste zal te maken hebben met besparen van enkele euro's.
Fancontroller zal iets duurder worden. Je zal meer RMA's moeten afhandelen o.a. van mensen die denken dat de fan/voeding stuk is ook al staat er in grote letters op dat het zo hoort.

Ook zie je vaker echte problemen bij semi-passieve voedingen. Bijvoorbeeld dat die fan een iets te lage spanning krijgt en niet begint op te spinnen maar wel irritante geluidjes te maken. Of fancontrollers die juist weer te hoge spanning erop zetten, dan de fan duidelijk hoorbaar laten worden en dat de fan weer stoppen. Dan hoor je dus om de paar minuten een fan die begint op te spinnen en na een minuut weer stil is. Al zulke dingen zie je wel eens met semi-passieve voedingen, wat niet echt handig is bij een voeding die zo goedkoop mogelijk in de markt gezet moet worden.
Ja, en ik was net bezig met een nieuwe zuinige BBG waar hij in zat... tijd voor nieuwe research! Misschien die coolermaster die The_Mask eerder nog eens heeft aangeraden?
pricewatch: Cooler Master VS V450S de is een prima voeding idd en vooral erg zuinig bij lage vermogens, stuk zuiniger als de Seasonic G-serie die daar duidelijk niet voor is geoptimaliseerd.
http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/G550/6.html
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/6.html
(reviews van de 550W versie, maar 450W van beide voedingen zijn vergelijkbaar)
Niet modulaire versie van de
pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt zou ook nog kunnen de
pricewatch: Seasonic S12G 450W, maar rendement zal vergelijkbaar zijn met de G-serie.
pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 450W zou ook nog kunnen, FSP Aurum design zoals o.a.
pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W maar dan met allemaal Japanse condensators i.p.v. CapXons... Qua rendement tussen Seasonic G-series en CoolerMaster VS series in, maar prestaties (spanningsstabiliteit en ripple o.a.) zijn duidelijk minder.
Als laatste is de Super Flower Golden Green HX 350W ook nog interessant, al moet je die wel in
Duitsland bestellen. Verzendkosten naar NL en BE is overigens maar 7,90 euro bij Casekings en de voeding zelfs 49,90 euro, dus de prijs daarvan valt alleszins mee.
Hier een review van bijna dezelfde voeding, review is wel in het Chinees maar met Google Translate moet het wel te doen zijn. Zitten echter verschillen tussen die van de review en degene die hier te koop is. Degene die hier te koop is heeft alle kabels gesleeved in tegenstelling tot die in de review. En zou ook kunnen zijn dat degene hier geen CapXons gebruikt. Al zou ik mij in deze voeding minder zorgen maken om de CapXons dan in een be quiet gemaakt door FSP. FSP's hebben vaak veel hogere ripple dus condensators moeten meer werk verrichten en kabels zitten vaak over de condensators heen wat niet het geval is bij deze Super Flower. Bij be quiet is het ook nog eens zo dat ze maar weinig airflow krijgen doordat er altijd een stille fan met minder airflow wordt gebruikt.