De Fit-PC3 heeft deze problemen niet, maar heeft wel een ander minpunt: blijkbaar maakt de voeding een hoog-frequent piepgeluid. Dus die hoef ik niet...
Heel leuk maar die DQ77KB is nergens meer te krijgensphere schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:16:
[...]
JvS! Vriend. Kijk eens wat ik voor je heb gevonden:
pricewatch: Intel Desktop Board DQ77KB
https://communities.intel.com/thread/31518
Je moet wel bij BIOS v.38 blijven. En tevreden zijn met Realtek HD. En het moederbord daadwerkelijk kunnen kopen. Maar dan heb je SPDIF op thin ITX
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Maar dat zijn beiden (HD + piepen) issues die voor een server toch totaal onbelangrijk zijn? Het piepen kan nog een beetje vervelend zijn als hij in je werkkamer ofzo staat, maar mijn server staat hier in het hok van de CV-ketel, daar komt bijna nooit iemand, dus hij fluit er maar lekker op los.Domokoen schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:01:
Ik heb een Fit-PC2, en inderdaad heeft die een laag verbruik. Helaas blijft de beloofde afspelen van 720p/1080p materiaal achterwege: dit gaat niet zonder haperen, en de versnelling via de GPU gaat niet vanwege verschrikkelijke drivers voor de GMA500 in de Atom CPU.
De Fit-PC3 heeft deze problemen niet, maar heeft wel een ander minpunt: blijkbaar maakt de voeding een hoog-frequent piepgeluid. Dus die hoef ik niet...
HD acceleratie heeft niks met server te maken, dus lijkt mij een beetje een non-argument
Waarschijnlijk wil hij zijn server ook als mediaspeler inzetten, in dat geval kan ik me wel voorstellen dat een hoge piep 'lichtelijk' irritant is.ThinkPadd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 01:00:
[...]
Maar dat zijn beiden (HD + piepen) issues die voor een server toch totaal onbelangrijk zijn? Het piepen kan nog een beetje vervelend zijn als hij in je werkkamer ofzo staat, maar mijn server staat hier in het hok van de CV-ketel, daar komt bijna nooit iemand, dus hij fluit er maar lekker op los.
HD acceleratie heeft niks met server te maken, dus lijkt mij een beetje een non-argument
OT: FF naar de spec's gekeken vd Fit-PC3 (LP versie) en de GPU die in de APU zit (HD6250) is voldoende krachtig. De Fit-PC3 Pro is voorzien van een Radeon HD 6320 en slikt 18W t.o.v de 6.4 W van de LP versie.
[ Voor 20% gewijzigd door Pantagruel op 13-10-2013 11:01 . Reden: Fit-PC3 spec's ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Iemand die nog een ideeën heeft?CasGas schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 13:40:
Zelf heb ik net een servertje gekocht, omdat ik alles in een rack wou hebben. Uitiendelijk is het een patchkast geworden vanwege het formaat, waar dan weer een Supermicro 5015A-EHF-D525 in komt te hangen.
Ik zit nu alleen naar een storage oplossing te kijken. Er kan maar 1x 2,5", 2x 2,5" of 1x 3,5" disk in, dus dat is meer voor Windows in dit geval zelf.
Er zit wel een riser kaartje in waarbij ik gebruik kan maken van 1 (vrij) x PCIe x16 ( x4-modus ) slot.
Hoe kan ik hier een bak storage aan hangen, het liefst 3 tot 4 disken (liefst 3,5") gemount in 1/2/3U qua afmeting? Misschien via een eSATA / USB 3 kaartje? Maar de hardware voor de storage is meteen weer 1000 euro plus voor een case zonder disken, dat is geen optie.
Iemand hier ervaring mee of tips waarmee ik mijn zoektocht voort kan zetten?
Het gaat mij puur om storage, het liefst 6TB+ die ik hier aan kan hangen..
Enclosure via esata of usb 3, JBOD vind ik ook goed.. 19" rack variant laat ik ook maar varen want dat limiteert de opties nogal, zeker gezien de prijzen die ze daarvoor vragen
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Wat zou je precies aanraden?-The_Mask- schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 20:26:
Ik zou voor Haswell gaan en een fatsoenlijkere voeding halen.
Misschien zit hier wat voor je tussen? Geen idee wat prijzen betreft:
Übersicht 19'' Storage-Gehäuse
Dat ligt er aan wat jij belangrijk vind.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
In ieder geval geen -T versie, dat is alleen nodig in kleine kasten waar je geen fatsoenlijke koeling hebt.
Wat -The_Mask- bedoelt, is dat je huidige voeding nogal slecht is. Beter neem je een Seasonic ofzo.
Even niets...
- Intel Core i5 4570 Boxed
- Intel Desktop Board DH87RL
- 2x 4GB Kingston ValueRAM (DDR3-1600/PC3-12800)
- Samsung 840 series 250GB
- Lite-On IHAS124
- Enermax Triathlor 300W
- Scythe Mugen 4
Nachtrag
[ Voor 26% gewijzigd door LeechGuy op 14-10-2013 17:51 ]
Ik heb het volgende en haal idle 20 a 23 watt. Kan lijkt me zuiniger.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 50,95 | € 50,95 |
1 | ASRock H81M-ITX | € 56,45 | € 56,45 |
1 | Western Digital Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 118,- | € 118,- |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart | € 38,61 | € 38,61 |
1 | Crucial CT2KIT102464BA1339 | € 144,73 | € 144,73 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 31,93 | € 31,93 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 440,67 |
Ik heb al wat zitten spelen met onderdelen op moederbord uitschakelen, de c-state op verschillende gehad.
Maar ik blijf ruim boven de 20 watt idle zitten.
Ik meet met een volcraft 3000.
Kan iemand mij nog tips geven om het verbruik omlaag te krijgen? (met de huidige hardware)
*edit: OS is windows server 2012 R2
Je moederbord met gehuegen en processor en ssd verstookt rond de 6 a 7W, HDD gooit er 4,5 bij. Dan zit je al op 11W. Je PSU heeft een 'bronze' efficientie, wat een efficientie van van minder dan 70% oplevert onder de 22W output betekent (de G360 doet 69,5% bij 21,6W), dus waarschijnlijk tussen de 50% en 60%.dimako_ schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:33:
...
Ik heb al wat zitten spelen met onderdelen op moederbord uitschakelen, de c-state op verschillende gehad.
Maar ik blijf ruim boven de 20 watt idle zitten.
Ik meet met een volcraft 3000.
Kan iemand mij nog tips geven om het verbruik omlaag te krijgen? (met de huidige hardware)
*edit: OS is windows server 2012 R2
11W / 0,55 = 20W in het gunstigste geval.
Een medetweaker verbruikt 20Watt met een setup zonder HDD.
Een zuiniger voeding zou nog een paar Watt doen, maar veel meer winst valt er niet te behalen.
Ik snap niet zo goed waarom je verrast ben door dit verbruik en waarom je het veel vindt...

Verbruik valt inderdaad een beetje tegen, je zou nog kunnen proberen om de voltages iets te verlagen,kun je misschien nog 2 Watt winnen.Vooral de Vcore en de voltages van je geheugen, mijn Crucial lopen op 1,35V.dimako_ schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:33:
Ik heb het volgende en haal idle 20 a 23 watt. Kan lijkt me zuiniger.
Andere oplossing is een PicoPSU.
[ Voor 3% gewijzigd door audiojunk op 15-10-2013 11:38 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Even niets...
Je kunt de laatste drivers proberen. Zelf het power plan aanpassen en hard disks stopzetten na x minuten. Als je kast een ventilator heeft, kun je die misschien uitschakelen omdat de voeding al ventileert. Zeker met een goede koeler kun je een ventilator weglaten. In mijn server heb ik een Cooler Master Hype 412S, die koud aanvoelt. De cpu core temperaturen zijn in idle 19° en het maximum is 42°.
Sommige kasten hebben een draaiknop die ook stroom verbruikt.
Wat betreft de voeding, de efficientie is wazig doordat er teveel variabelen zijn. De voeding levert diverse voltages en het hangt er maar net af welke combinatie het echte verbruik is en welke wordt gemeten bij een review.
Kijk eens naar deze be quiet Straight Power E9 400W voeding versus een Seasonic G360. 5% belasting is zo ongeveer 18-20W.
Ik betwijfel of een picoPSU het beter doet bij 20W dan de E9.
Zakelijk ontwerp en realiseer ik websites. Momenteel draai ik lokaal XAMPP op min Windows7 laptop en kan daar perfect mee uit de voeten. Echter wil ik dit naar een iets hoger niveau brengen zodat ik minder afhankelijk wordt van mijn eigen laptop. Ik wil namelijk hiervoor een server opzetten waar ik websites op kan ontwikkelen en voor test doeleinden ook aan het internet kan koppelen. Ik beschik over een 50/50 glasvezel verbinding dus het lijkt me wel mogelijk om via die verbinding de site aan klanten te tonen (voor test doeleinden). Naast dat ik de server wil gebruiken voor ontwikkeling, wil ik hem ook gebruiken als fileserver incl backup van data.
Nu heb ik dit topic gelezen maar kom geen specifieke eisen tegen voor webservers. Wellicht zijn die er niet, maar ik ben aan het uitzoeken waar ik zoal op moet letten. Mijn eigen laptop is inmiddels 3 jaar oud en draait nog redelijk goed, websites zijn niet snel, maar ook niet vervelend traag. Enkel zware query's willen er nog wel eens lang over doen. Ik heb volgens mij dan ook geen powerbeest nodig.
De server komt niet in een geconditioneerde ruimte te staan, dus airco koeling is niet aanwezig. Er staat al meer netwerk apparatuur en er zit in die ruimte ook nog eens een verdeling van de vloerverwarming. De temperatuur is dus niet geconditioneerd en is momenteel is het er 25°C, ik denk dat deze temperatuur in de winter (wanneer de vloerverwarming warmer is) oploopt tot maximaal 30°C. De server moet dus tegen deze ruimte temperatuur bestand zijn.
Wat betreft OS... ik heb geen voorkeur maar ben eigenlijk alleen bekend met Windows. Wel eens wat gespeeld met Ubuntu, maar zodra het op Linux command's komt haak ik wel af omdat ik deze gewoon niet ken. Als voor mij het resultaat Windows / Linux hetzelfde is, dan geef ik liever € 100,- uit aan een Windows 8 licentie dan 4 uur knoeien met Linux, want dat is immers duurder!
Als ik Linux draai, dan zijn er ongetwijfeld distributies waarop Apache en MySQL voor geïnstalleerd zijn. Op Windows zou ik gebruik moeten maken van XAMPP, idem als op mijn huidige PC?
Ben benieuwd naar de bevindingen van anderen!
Misschien is het ook handig om een wat betere CPU koeler aan te schaffen dan een boxed koeler.
@GioStyle, ben ik het niet mee eens. Als het echt alleen voor testdoeleinden is, en absoluut geen productie is (want hij kan altijd terugvallen op zijn laptop) zou ik er het geld niet aan spenderen... Tenzij garantie / support een issue word, dan natuurlijk wel.
Voor de hardware hoef je het niet te doen.
Even niets...
Een Dell workstation is aanzienlijk duurder, onder de € 1500,- ben je dan volgens mij niet klaar. En ook al is het zakelijk, het geld groeit me niet op de rug en elke euro die ik niet onzinnig uitgeef is een euro extra verdiend.GioStyle schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:50:
Ik zou niet zelf een server in elkaar gaan zitten prutsen, zonde van je tijd. Als ik een eigen bedrijf zou hebben dan zou ik gewoon een standaard HP/Dell workstation kopen en die inzetten als webserver. Zo te zien zijn je eisen ook niet erg hoog, dus een leuke processor + ssd en je bent al een heel eind.
Aan de ene kant denk ik: koop een PC met krachtige processor, 2 harddisk (RAID 1 voor backup), 8Gig ram (of is dit al overdreven) en dan ben ik er wel. Video kaart is niet van belang, behuizing.. mag lelijk zijn, als ie maar functioneel is. Dus bijna een huis-tuin en keuken PC.
@FireDrunk: Het is inderdaad geen productie server, daarvoor huur ik wel servercapaciteit in een datacenter, die zijn daar veel beter in! Hooguit wil ik mijn eigen ontwikkel omgeving publiekelijk zetten als het zo goed als gereed is en de klant door zijn site kan surfen. Ik kan dan de laatste fouten er nog uithalen en de site live zetten gaat uiteindelijk in een datacenter!
[ Voor 33% gewijzigd door Timo002 op 15-10-2013 15:10 ]
MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]
Als je db queries doet, dan zal voor de responsetijd een SSD en/of RAM disk belangrijker zijn dan de processor. Als alle data in het geheugen past, des te beter.
Drivers in Windows zijn vaak beter ontwikkeld dan die in Linux, In het algemeen is Linux traag met het overnemen van energiebesparende functies en monitoring is ook beperkt. Dus als je Linux kiest, zorg dan voor een up to date kernel en hardware met goede drivers. Helaas is dat laatste niet altijd makkelijk vast te stellen.
Backup van al mijn data he! Weet niet of ik dat aan Versio toevertrouw, zo'n hoge pet het ik niet van Versio op. Maar begrijp wel wat je bedoelt!Ultimation schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:09:
Het maken van Backups is echt belangrijk dat het lokaal kan? Misschien is goedkope webhosting beter?
Ok, stel je gaat een server zelf in elkaar zetten. Daar ben je wel een paar uur zoet mee. Mocht het meevallen dan werkt het out-of-the-box, maar mocht het tegen vallen (componenten werken niet goed met elkaar), dan ben je weer bezig met troubleshooten. Kost weer tijd.Timo002 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:05:
[...]
Een Dell workstation is aanzienlijk duurder, onder de € 1500,- ben je dan volgens mij niet klaar. En ook al is het zakelijk, het geld groeit me niet op de rug en elke euro die ik niet onzinnig uitgeef is een euro extra verdiend.
Een workstation is inderdaad een stuk duurder zie ik, maar een leuke zakelijke desktop van Dell begint rond de 500 euro exc BTW.
Alhoewel ik aangeef geen tijd kwijt te willen in het leren van Linux, vind ik het niet erg als er iets tijd gaat zitten in het zelf in elkaar zetten van een server. Beetje tegenstrijdig wellicht.
Begrijp ik het goed dat voor een database een snelle hardeschijf gewenst is? Dus een SSD geeft voorkeur?
Ik heb een soortgelijk systeem; ik heb een 19" patch rail hangen (8U hoog, waarvan 3 in gebruik (power, switch, patchpaneel) .. ik heb er nu een intel atom nettop (D525) op staan, maar wil eigenlijk iets met zowel wat meer power als storage (2g ram is nou niet -zo- denderend veel) .. mn film collectie er op bijhouden, etc.CasGas schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 11:18:
[...]
Iemand die nog een ideeën heeft?
Enclosure via esata of usb 3, JBOD vind ik ook goed.. 19" rack variant laat ik ook maar varen want dat limiteert de opties nogal, zeker gezien de prijzen die ze daarvoor vragen
Ik heb zelf ook zitten kijken, en de Addonics zijn inderdaad precies wat ik zoek.. afgezien van de belachelijk dure prijskaart die er aan hangt (300 dollar, of 300 pond via een britse leverancier)
Een andere mogelijkheid die ik had was een tweetal van deze geweest zijn: http://www.supermicro.com...mobilerack/CSE-M35T-1.cfm .. maar dat zou je dan dus bovenop je server moeten leggen, en niet vast hangend aan je rack (5 hdds die klein beetje trillen, je kan verwachten dat die na een X tijd -naast- je rack ligt, ipv er in.) .. niet echt optimaal.
Overigens, ik heb verder gekeken bij supermicro, hierbij kom ik niks tegen met meer dan 2 bays wat eventueel in mijn patch rek kan hangen (rek is max 350mm diep, met ruimte voor een stroom kabel hou je al gouw maar 300-325mm over)
Mocht iemand nog andere briljante ideeen hebben (nee, ik heb niet echt zin om kasten te verbouwen.. case modden daar gelaten, dat maakt het project gewoon zo veel groter dan het hoort te zijn), ik hou me aanbevolen.
Even niets...
RAID 1 is géén backup. Aangezien je glasvezel hebt lijkt me online backup zo gek nog niet, bijv. backblaze.comTimo002 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:05:
[...]
Aan de ene kant denk ik: koop een PC met krachtige processor, 2 harddisk (RAID 1 voor backup), 8Gig ram (of is dit al overdreven) en dan ben ik er wel. Video kaart is niet van belang, behuizing.. mag lelijk zijn, als ie maar functioneel is. Dus bijna een huis-tuin en keuken PC.
@FireDrunk: Het is inderdaad geen productie server, daarvoor huur ik wel servercapaciteit in een datacenter, die zijn daar veel beter in! Hooguit wil ik mijn eigen ontwikkel omgeving publiekelijk zetten als het zo goed als gereed is en de klant door zijn site kan surfen. Ik kan dan de laatste fouten er nog uithalen en de site live zetten gaat uiteindelijk in een datacenter!
Ik backup al mijn data van mijn server weer bij Crashplan. En voor de webhosting maak ik gebruik van Versio. Zelf je websites gaan hosten is aardig wat werk. Je zal altijd zien dat de instellingen van jou XAMPP/LAMP server niet overeen komen met de instellingen of gebruikte software versies in productie omgeving. Waardoor je na 'oplevering' weer aan het werk mag.Timo002 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:13:
[...]
Backup van al mijn data he! Weet niet of ik dat aan Versio toevertrouw, zo'n hoge pet het ik niet van Versio op. Maar begrijp wel wat je bedoelt!
Natuurlijk is dat mogelijk, of dat 'netjes' is, is wat anders, maar het is voor mij nog steeds een serieuse oplossing aangezien er geen andere (kosten efficiente) zijn waarmee ik hetzelfde kan bereiken...FireDrunk schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:48:
Kan je die hotswap bays niet gewoon op een 19" legplank schroeven met wat praxis DIY spul?
Haha, mooi, gewoon met wat montagekit vastplakken. Vallen ze ook niet van de plank.FireDrunk schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:48:
Kan je die hotswap bays niet gewoon op een 19" legplank schroeven met wat praxis DIY spul?
Maar even serieus, ik zou het niet doen, maar ik zou eens op marktplaats / v&a / rommelmarkt kijken voor een heeeele oude server tower of iets dergelijks, soms kom je ze wel eens tegen, met 486 hardware voor €5 Sloop daar de brackets uit en maak die erin. Zorg dat je een poptang hebt om wat plaatmateriaal in elkaar te zetten. Zet er op de bevestigingspunten wat van die dubbelzijde schuimtape tussen voor de resonantie en klaar.
Dan kan je heel goedkoop wat in elkaar zetten, maar je moet wel van klussen houden. Als je de uren gaat tellen kun je je waarschijnlijk beter een 19' rack kopen
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 34,45 | € 34,45 |
1 | ASRock B75M-ITX | € 64,20 | € 64,20 |
1 | Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB | € 56,- | € 56,- |
1 | LC-Power LC-1350mi | € 41,99 | € 41,99 |
1 | Crucial CT102464BA160B | € 60,70 | € 60,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 257,34 |
Nu zit ik de BIOS in te stellen maar kan de mogelijkheid om direct op te starten na een power failure niet vinden. Iemand die me in de richting kan wijzen ??
Edit: ik heb nu de standaard CPU cooler er op zitten maar deze past maar nét en is niet zo erg stil. Zie het bos niet door de bomen aangaande coolers, tips zijn welkom
[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 16-10-2013 18:53 ]
19" rack hebben en ruimte hebben er voor zijn jammergenoeg 2 verschillende dingen.. ik heb geen zin om mn huis te moeten verbouwen omdat ik een full-sized servert wil hebbenStraightOn.NL schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 14:03:
[...]
Haha, mooi, gewoon met wat montagekit vastplakken. Vallen ze ook niet van de plank.
Maar even serieus, ik zou het niet doen, maar ik zou eens op marktplaats / v&a / rommelmarkt kijken voor een heeeele oude server tower of iets dergelijks, soms kom je ze wel eens tegen, met 486 hardware voor €5 Sloop daar de brackets uit en maak die erin. Zorg dat je een poptang hebt om wat plaatmateriaal in elkaar te zetten. Zet er op de bevestigingspunten wat van die dubbelzijde schuimtape tussen voor de resonantie en klaar.
Dan kan je heel goedkoop wat in elkaar zetten, maar je moet wel van klussen houden. Als je de uren gaat tellen kun je je waarschijnlijk beter een 19' rack kopen
Ik zat meer te denken aan een 2/3u systeem te halen van marktplaats, waar de voorkant hot-swap bays zijn; dan alles achter de backplane (eventueel ruimte voor een fan of 2 daar gelaten) weg halen... maar dat betekent dus klussen en redelijk wat uurtjes aan verspillen (helemaal aangezien alles in 1x goed moet zijn, anders kan je nog een kast halen..)... dat was ook een beetje de reden dat ik het afdeed als niet echt haalbaar.
Ik ben druk aan het kijken naar een mooi esxi systeempje voor thuis. Kerntaak is sws nas functionaliteit. Daarnaast zal dit systeem nog een aantal vm's gaan draaien met windows server edities. Puur voor de studie/ hobbie. Ik vind nog wel belangrijk dat mijn systeem zuinig is, maar ook met het oog op de toekomst een goede performance, vandaar mijn keuze om een systeem hiervoor aan te schaffen.
Naast deze configuratie komen er nog 2x 1tb schijven bij in raid-1 voor back-up functionaliteiten.
Hebben jullie nog tips op de configuratie?
1 | Intel Core i5 4430 Boxed | € 156,45 | € 156,45 |
1 | ASRock H87M Pro4 | € 73,50 | € 73,50 |
3 | WD Green SATA 6 Gb/s, 3TB | € 103,95 | € 311,85 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 739,60 |
ik heb zelf de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B en heb m in de huiskamer staan., je hoort m echt niet. mijn aanrader iigPixelmagic schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:39:
Ik ga ook de eerste stappen zetten met ESXi en heb deze hardware ondertussen in huis:
Edit: ik heb nu de standaard CPU cooler er op zitten maar deze past maar nét en is niet zo erg stil. Zie het bos niet door de bomen aangaande coolers, tips zijn welkom
ora et labora
8GB RAM is best krapjes. Welke OS'en ga je draaien? Hoe wil je je harddisks doorgeven aan ESXi? Je CPU ondersteunt VT-D/VT-X, dus dat is okay. Wellicht dat je je systeem nog moet uitbreiden met een M1015 kaartje. (Je moet je HBA ook doorgeven aan ESXi). Zie startpost in dit topic.warkiller schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 23:27:
Goedeavond,
Ik ben druk aan het kijken naar een mooi esxi systeempje voor thuis. Kerntaak is sws nas functionaliteit. Daarnaast zal dit systeem nog een aantal vm's gaan draaien met windows server edities. Puur voor de studie/ hobbie. Ik vind nog wel belangrijk dat mijn systeem zuinig is, maar ook met het oog op de toekomst een goede performance, vandaar mijn keuze om een systeem hiervoor aan te schaffen.
Naast deze configuratie komen er nog 2x 1tb schijven bij in raid-1 voor back-up functionaliteiten.
Hebben jullie nog tips op de configuratie?
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4430 Boxed € 156,45 € 156,45 1 ASRock H87M Pro4 € 73,50 € 73,50 3 WD Green SATA 6 Gb/s, 3TB € 103,95 € 311,85 1 Fractal Design Define Mini € 74,90 € 74,90 1 Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU € 64,90 € 64,90 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 58,- € 58,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 739,60
is everything cool?
Als je het voor t begin bij 8 GB wilt houden, steek er dan slechts 1 module in van 8 GB (ipv 2x4GB),dit is eigenlijk net zo duur. Op die manier laat je de ruimte om tot max. 32 GB uit te breiden wat voor virtualisering niet fout is (zie ook "Het grote thuis-virtualisatie topic")warkiller schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:10:
8GB is inderdaad krapjes, maar daar wil ik maar eens mee beginnen. Geheugen prijzen vind ik best hoog op het moment. Moederbord heeft 4 sloten dus altijd uitbreiding mogelijk.. Ik wil in ieder geval een nas distro gaan draaien, welke weet ik nog niet helemaal. Daarnaast komt er sws een 2012 server op te draaien die ik ga gebruiken voor leerdoeleinden. Als laatste wil ik nog een firewall hierbijop gaan draaien. Voor extra veiligheid en omdat ik het ook leuk vind:).. Daarnaast is er nog altijd ruimte voor meer vm's maar dat ik niet meteen aan de orde. De HBA doorgeven is inderdaad nog een goede. Ik heb het starttopic even doorgelezen en zit te denken om zo'n silicon pci kaartje te kopen op ebay.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 53,85 | € 53,85 |
1 | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 97,39 | € 97,39 |
1 | Fractal Design Core 1000 USB 3.0 | € 33,50 | € 33,50 |
1 | Kingston DataTraveler 100 G3 32GB Zwart | € 16,95 | € 16,95 |
1 | Crucial CT102464BA160B | € 60,70 | € 60,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 354,84 |
Ik wil het OS vanaf de USB stick draaien. Iemand nog tips om het eea te verbeteren zonder het budget significant te verhogen?
Ik schrok van de geheugen prijzen trouwens.
Waarom kies jij voor de G1610 en niet voor de G3220?Akula schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:28:
Na een tijdje wikken en wegen ga ik denk ik (met dank aan dit topic en de blog van Mux) voor de volgende setup:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1610 Boxed € 34,45 € 34,45 1 ASRock B75 Pro3-M € 53,85 € 53,85 1 Toshiba DT01ACA300, 3TB € 97,39 € 97,39 1 Fractal Design Core 1000 USB 3.0 € 33,50 € 33,50 1 Kingston DataTraveler 100 G3 32GB Zwart € 16,95 € 16,95 1 Crucial CT102464BA160B € 60,70 € 60,70 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 58,- € 58,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 354,84
Ik wil het OS vanaf de USB stick draaien. Iemand nog tips om het eea te verbeteren zonder het budget significant te verhogen?
Ik schrok van de geheugen prijzen trouwens.
Welke blog trouwens
Ik heb namelijk dit in gedachten:GioStyle schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:10:
Omdat de G3220 ruim 50% duurder is? Daarnaast moet je dan ook een Haswell moederbord nemen en die is ook wat prijziger dan de Asrock B75.
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 50,45 | € 50,45 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 71,- | € 71,- |
1 | Nexus Thrio 310 Silent Case | € 39,10 | € 39,10 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 24,- | € 24,- |
1 | Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 | € 37,45 | € 37,45 |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 79,50 | € 79,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 333,43 |
Maar dit moederbord heeft "maar" 4 sata ports en wil er eigenlijk 1 met 6 of meer.
Harde schijven die erin gaan maar ik al heb:
2 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 145,50 | € 291,- |
1 | Western Digital Green SATA 3 Gb/s, 2TB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 291,- |
Inhoeverre is de goedkopere B75 chipset minder zuinig. Maar ook minder krachtig? Ik wil eigenlijk alleen:
- Streamen vanaf de server (XBMC op minimaal 2 apparaten)
- FTP voor benadering van buitenaf (downloadje naar mijn vriendin toe als ik daar ben)
- SabnzbD/NZBget waarbij hij download/unrarred/quickpar en ik vanaf bijv. spotweb op mijn computer/telefoon de nzb doorgeef.
- Het liefst automatische backup instellen vanaf 2 pc's op bepaald tijdstip(backup maken van mijn documenten)
-Teamspeak server (man of 5)
-Zo energie zuinig mogelijk (24/7 aan)
EDIT:
Ik heb een 300/300 glasvezel lijn, dus ik wil daar zoveel mogelijk gebruik van maken. Geen 2 uur wachten dus op een film aangezien ik dit nu maar een aantal min hoef te doen.
mITX borden met 6 sata poorten zijn er wel, maar dan praat je over prijzen over de 100 euro en ik weet niet of dat wel in je budget past.
Moederbord Asrock B85M Pro4 en geen USB stick meer voor OS. Ik gebruik tijdelijk een oude laptop HD en ga uiteindelijk voor een SSD. Eind deze week hoop ik de boel in elkaar te zetten.
mux' blogralph0603 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:08:
[...]
Waarom kies jij voor de G1610 en niet voor de G3220?
Welke blog trouwens
[ Voor 34% gewijzigd door Akula op 20-10-2013 22:00 ]
Toch niet met een G1610 want dan heb je een hamer nodigAkula schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:57:
Ok uiteindelijk toch nog weer een andere samenstelling gekozen.
Moederbord Asrock B85M Pro4 en geen USB stick meer voor OS. Ik gebruik tijdelijk een oude laptop HD en ga uiteindelijk voor een SSD. Eind deze week hoop ik de boel in elkaar te zetten.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Oeps... Dat is niet handig idd. Had me niet gerealiseerd dat 1150 en G1610 niet samengaan. Inmiddels aangepast. B75 Pro3 M is het dan geworden. Bedankt voor de tip!audiojunk schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:21:
[...]
Toch niet met een G1610 want dan heb je een hamer nodig
1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 114,90 | € 114,90 |
1 | Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0) | € 97,01 | € 97,01 |
1 | Western Digital Green WD20NPVT, 2TB | € 133,70 | € 133,70 |
1 | Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter | € 88,10 | € 88,10 |
1 | Corsair Value Select CMSO4GX3M1A1600C11 | € 36,91 | € 36,91 |
1 | Crucial mSata M500 120GB | € 83,99 | € 83,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 554,61 |
De 2TB doet een beetje afbreuk aan het totale bewegingsloze, maar ik wil geen extra kast met HD of een externe HD (die dan al meer herrie maakt en meer gebruikt). Dus ik ga toch maar voor de 2TB voor de opslag. De meeste tijd zal die schijf toch alleen maar een beetje idlen:).
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De G3220 (B85 chipset, nieuw) is iets sneller en iets zuiniger, maar de moederborden zijn bijna allemaal met 4 sata aansluitingen en dit vind ik toch echt te weinig. (of boven 100+ voor 6 sata aansluitingen)
De G1610 (B75 chipset,verouderd) is iets minder snel en iets minder zuinig, de moederborden zijn over het algemeen even zuinig( miss 1 a 3 wat meer) maar deze hebben vaak wel boven de 6 sata aansluitingen.
Kijkend naar de chipset, zou ik bij de B85 later nog een upgrade uit kunnen voeren.
Kijkend naar verbruik: http://nl.hardware.info/p...777&specId=11789&tcId=329
Tevens kan ik van een vriend zijn ram geheugen voor een prikkie overnemen: pricewatch: Kingston HyperX Genesis KHX1333C7AD3K2/4G wel 1333 MHZ inplaats van 1600 maar ik betaal er ook de helft van de prijs van (20 euro) Toch weer 20 euro meegenomen wat ik extra kan besteden.
Ik vind het lastig een keuze te maken wat ik nu precies moet doen, ene keer denk ik, ik pak B85 zodat ik zuiniger ben, maar dan moet ik weer inleveren op de sata aansluitingen(en tevens duurder). De B75 is minder zuinig, maar heeft vaak wel meer sata.
Alle onderstaande moederborden idle verbruik van 27,6w(is dit niet al redelijk veel?)
G1610 (8 sata aansluitingen)
1 | ASRock B75M R2.0 | € 51,96 | € 51,96 |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 78,50 | € 78,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 297,39 |
G3220 (6 sata aansluitingen)
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Asus H87I-PLUS | € 99,44 | € 99,44 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 360,37 |
G3220 (4 sata)
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 49,95 | € 49,95 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 71,- | € 71,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 331,93 |
Zou ik misschien de G1610 moeten vervangen voor een iets krachtiger model, wat dan de G3220 kan evenaren? Bijv G2130(+20 euro)? http://www.cpu-world.com/...tium_Dual-Core_G3220.html
Of dan toch maar een I3 pakken?
Nogmaals bedankt voor jullie medewerking, ik vind het nog best lastig en hoop dat iemand anders zijn visie nog kan delen.
Bedenk je goed, dat 1600 Mhz geheugen alleen maar op i5's werkt! Alles daaronder heeft een geheugen bus van maar 1333 Mhz. Voor het geheugen hoef je het dus sowieso niet te laten.
Als je je ITX requirement laat vallen kan je nog weer wat goedkoper uit zijn... (ASRock B75 Pro3-M)
Even niets...
Het hoeft zeker geen ITX te zijn, dan ga ik maar voor de mATX.
Bedankt voor je geheugen tip, dan ga ik zoiezo overnemen voor 20 euro.
Weet je zeker dat ik met een iets sterkere cpu niet meer voordeel eruit kan halen? Je kan het geld maar 1x uitgeven namelijk.
Verbruik moet mooi laag te halen zijn: http://www.hardwareluxx.d...9083-31.html#post19061332
Dit is wat hem dan gaat worden:
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 34,92 | € 34,92 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 53,85 | € 53,85 |
1 | Kingston HyperX Genesis KHX1333C7AD3K2/4G | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 262,30 |
Wat raden jullie aan voor OS?
Windows Server? Ubuntu Server? Nas4Free?
[ Voor 81% gewijzigd door ralph0603 op 22-10-2013 17:10 ]
Nas4Free (en ook FreeNAS, en ZFSguru) zijn systemen waar je ZFS in kan gebruiken, en dat heeft ook weer zo zijn voordelen, maar dat is een hele andere discussie. (Daarvoor kan je beter even de Topicstart lezen van Het Grote ZFS Topic).
ZFSguru is nog redelijk beta, maar heeft wel aardig wat makkelijke truukjes via een webinterface. Packages worden sporadisch geupdate. NAS4Free is een stuk volwassener maar heeft veel minder services/packages waardoor je nog nog wel eens wat op de commandline moet doen (maar dat moet je bij Ubuntu ook).
Het is dus vooral wat je zelf fijn vindt.
Even niets...
Alles is daar heel duidelijk beschreven in de forums. Ik ga dit nu gelijk proberen op een usbstickie. Kan ik alvast wat proberen. Bedankt voor je tip!
Maar ik moet toegeven dat ik er niet heel diep naar gekeken heb... Dus ik laat mij graag door andere verbeteren
[ Voor 9% gewijzigd door Leech_NL op 23-10-2013 14:00 ]
ZFS is ook quota's, reservations, makkelijk snapshots maken en automatische compression bijv.Leech_NL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:43:
Voor mij persoonlijk wegen de voordelen van ZFS (veiligheid) niet op tegen de nadelen: bij het groeien van een Raid5 moet je hetzelfde aantal schijven toevoegen dat er al in zit (zoals ik het begrijp). Dat is voor mij een deal breaker. Mijn Syno draait ook geen ZFS, dus dat "mis" ik ook niet. Ik wil gewoon alleen wat extra veiligheid tegen het failen van een disk. Raid5 bied mij dat zonder teveel verlies van schijfruimte. Meer dan 5 schijven zullen er waarschijnlijk toch niet in komen. Mijn plan is starten met 3 schijven, en dan later groeien met 1 schijf, en nog later nog 1 schijf.
Maar ik moet toegeven dat ik er niet heel diep naar gekeken heb... Dus ik laat mij graag door andere verbeteren
*verschillende xbox bricks (ca. 150-200w), deze zijn tweedehands goed verkrijgbaar.
*Mean Well NES-150-12 (150W), €15 op ebay
*Delta 12v voedingen, ook te vinden op ebay.
Tevens ben ik benieuwd of iemand welleens een PicoPSU-WI in combinatie met een synchroongeijkrichter en een ringkerntrafo gebruikt heeft.
* FireDrunk kwijlt even
Even niets...
Vind het alleen wel jammer om er een realtek chip te gebruiken voor de 2e aansluiting. Ik had toch liever 2 intels gezien.audiojunk schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:32:
http://www.asus.com/Motherboards/Q87T/
Bordje met dual lan.
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Schijven ingesteld dat ze na 10 min in standby gaan scheelt al snel 15-20 watt maar ik denk dat ik nog meer moet tweaken. Zit momenteel op 27 watt idle.
Heb al wat dingen geprobeerd in bios(onboard audio uit, vcore -100 mv.) Wat kan ik nog meer proberen om hem zo zuinig mogelijk te krijgen(tweaks in de bios) Ik lees bijv geheugen voltage naar beneden(tot hoever kan ik gaan?) Onboard GPU uitzetten(kan ik niet zo 1,2,3 vinden in bios) En dan zullen er vast nog veel meer dingen zijn aangezien ik mensen met 10-15 watt met zelfde moederbord zie.
Mobo: Asrock B75 Pro3-M
CPU: Intel Celeron G1610
RAM: 2x2GB Kingston
[ Voor 9% gewijzigd door ralph0603 op 26-10-2013 20:06 ]
Het voltage op de CPU kan je ook op de volgende manier naar beneden brengen. Zo deed ik dat vroegah ook met overclocken.
Voltage 1 stap lager zetten en vervolgens voor x uurtjes de CPU 100% belasten met een stress programma. Start de computer opnieuw op dan heb je te weinig voltage. Blijft hij door draaien kan je 1 stapje lager. Maar dat zijn echt de optimalisatie tweaks.
typo, B75wortelsoft schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:11:
Een B85 met een G1610??????
Ja dat is met overclocken dat snap ik, maar ik weet niet of dat met undervolten ook noodzakelijk is om hem dan op 100% te belasten terwijl hij dat nooit van ze leven is. Vandaar mijn vraag.Ultimation schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:47:
Wat ik zo begrepen had moet je die functies juist niet in de BIOS uitzetten maar door het OS laten regelen. Had ik ergens gelezen. Als echt alle mogelijke besparings opties wilt afgaan had je beter 1x 4GB geheugen reepje kunnen kopen.
Het voltage op de CPU kan je ook op de volgende manier naar beneden brengen. Zo deed ik dat vroegah ook met overclocken.
Voltage 1 stap lager zetten en vervolgens voor x uurtjes de CPU 100% belasten met een stress programma. Start de computer opnieuw op dan heb je te weinig voltage. Blijft hij door draaien kan je 1 stapje lager. Maar dat zijn echt de optimalisatie tweaks.
Kan eventueel wel overschakelen naar 1x4GB inplaats van 2x2GB. Maar hoeveel gaat dit opleveren qua winst? Ik kan nergens vinden hoeveel een ram reepje "gebruikt". Of is dat even eentje eruit halen en dan kijken hoeveel hij gebruikt? Gebruikt een 2GB evenveel als een 4GB? (voltage is evenhoog natuurlijk)
Bedankt voor de tips alvast
Even niets...
Lees de topic start.
In het algemeen hebben ITX moederborden een lager verbruik. Dat komt vooral doordat er minder uitbreidingsslots zijn. Meestal is er maar eentje. Minder functionaliteit is goed voor het stroomverbruik.
Goede drivers maken heel wat verschil. Zorg dus dat je recente drivers gebruikt (o.a. van Intel voor AHCI harde schijven en chipsets).
Voor zover mogelijk kun je proberen onderdelen uit te zetten onder het OS in plaats van de BIOS.
De voeding die je hebt gekozen is niet een van de beste. Zie hier een review van deze voeding en een paar andere. De keuze van de voeding wordt belangrijker naarmate het verbruik van het systeem lager is. Bij 10W is het heel belangrijk, bij 30W minder belangrijk.
Zijn er ventilatoren in het systeem die uit kunnen? Soms kunnen ze via een weerstand minder snel draaien, maar dat doet niets aan het verbruik.
Harde schijven verbruiken vaak nogal wat, maar het verbruik gaat niet naar nul als ze stil staan. Je zegt niet hoeveel en welke schijven er in je systeem zitten. Dat moet je erbij vertellen zodat we een inschatting kunnen maken over het verbruik.
ik ga vanmiddag maar is proberen drivers up te daten en via het os onderdelen uitzetten.
Ik had eerst het ITX moederbord, maar deze had maar 4 sata aansluitingen, heb speciaal voor deze gekozen voor de 8 aansluitingen. Maar ik denk dat dit niet veel uitmaakt aangezien ik meer mensen zie met heel laag verbruik met dit moederbord:
Duitse site: http://www.hardwareluxx.d...9083-31.html#post19061332
Review van Mux: mux' blog: BBG Zuinige Server (Maart 2013) (geeft aan dat bijna zelfde systeem 13 watt idle verbruikt, welliswaar andere voeding, zelfde cpu,mobo)
De voeding verbruikt inderdaad al 4-5 watt meer dan een duurder model. Ik denk dat ik deze ga retouren, deze 4-5 watt verschil wat het aankoop bedrag 30 euro duurder maakt heeft zich in een paar maanden weer recht getrokken.
Ventilatoren heb ik maar 1 cpu fan, 1 case fan. Had er 1 extra gemonteerd maar deze stekker los gehaald(meer vanwege geluidsproductie dan stroom, kan dit verschil ook nog even checken)
Harde schijven die in mijn systeem zitten zijn geen speciale server schijven:
1 | Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB | € 0,- | € 0,- |
2 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 144,99 | € 289,98 |
1 | Western Digital Green SATA 3 Gb/s, 2TB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 368,48 |
Deze maxtor is al heel oud, misschien dat deze enorm veel gebruikt. Ik zou eventueel een 2,5 inch uit mijn laptop kunnen halen inplaats van deze maxtor. (is puur voor rsync - mijn documenten backup) Tips?
Vanmiddag dus weer wat te doen:
voeding retouren en de seasonic bestellen,drivers updaten, onderdelen uitzetten in OS.
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 57,- | € 57,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 57,- |
"backuppen" naar dezelfde pc is trouwens sowieso niet aan te raden (als het de enige backup is)
Dan gaan we dat ook een kijken hoeveel dat scheelt.maxtrash schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:32:
die oude maxtor zou ik er zeker uit gooien. Waarom moet het trouwens een extra fysieke harde schijf zijn?
"backuppen" naar dezelfde pc is trouwens sowieso niet aan te raden (als het de enige backup is)
Het is voor een backup voor een aantal computers thuis. Meer soort van dropbox wat ik wil gaan maken maar dan zelf. Dus geen backup van de server zelf. Server zelf stored alleen films en series(hoeft geen raid te zijn)
Edit: met standaard bios instellingen
[ Voor 9% gewijzigd door nMad op 28-10-2013 07:17 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Heb even gekeken, pakt dan 21 watt idle uit stopcontact. Zonder dat ik nog de dingen die ik hierboven vermeld heb gedaan.(iGPU uit en usb3.0 chipset etc)
(deze settings van: http://www.hardwareluxx.d...ergleichstest-923938.html
Bios Einstellung:
Lüfter = 1027 RPM
DDR3 fest auf 1066
CPU Core Voltage Offset = -100mV
IGPU Voltage Offset = -100mV
DRAM Voltage = 1.195V
VTT Voltage = 1.001V
PCH Voltage = 1.003V
CPU PLL Voltage = 1.586V
VCCSA Voltage = 0.925V
Enhanced Halt State C1E = Enabled
CPU C3 State Support = Enabled
CPU C6 State Support = Enabled
Package C State Support = Auto
DeepSleep = S4-S5
@opperpanter2
bedankt voor de rekensom, denk dat de server en zeker de voeding wel minimaal 3 jaar mee gaat. Dus word toch even retouren!
Mijn Crucials heb ik op 1,35V, als ik lager ga geeft Memtest fouten.
Er is ook nog een beta bios 1.4C voor de Asrock B75 Pro3-M waarmee je de Vcore nog lager kan zetten, ff zoeken in dit topic en je vindt een link.
Ik ga denk ik die maxtor eruit gooien, is het mogelijk om dan backups op een 3.0 usbtje te doen? Zo heel veel GB is het niet. Gaat een usb ook automatisch in slaapstand?
Gebruiken jullie overigens casefans? Ik zit te twijfelen om de laatste die draait ook eruit te halen, dit moet ook wat winst opleveren(alleen de cpu fan)
Tevens heb ik nog niet gevonden hoe ik de iGPU uit kan zetten. Als ik namelijk de intel drivers wil installeren geeft hij aan dat me besturingssysteem niet klopt.(windows 7 drivers gepakt voor windows server 2012)
[ Voor 23% gewijzigd door ralph0603 op 29-10-2013 14:32 ]
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 29-10-2013 14:34 ]
productreview: Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter review door JvS
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Je zegt hier niet echt tevreden te zijn over de kast, maar in je review eindig je met "deze kast is echt een aanrader....". Beetje tegenstrijdig volgens mij..JvS schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:22:
Heb een recensie van die AKASA Euler geschreven. Ik ben er echt tevreden mee en wilde het even delen met de mensheid:
productreview: Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter review door JvS
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Huh? Ik zeg dat helemaal nergens. Ben juist harstikke tevreden met deze kast.DuDePrOdUcTiOnS schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:22:
[...]
Je zegt hier niet echt tevreden te zijn over de kast, maar in je review eindig je met "deze kast is echt een aanrader....". Beetje tegenstrijdig volgens mij..
JvS schreef op zondag 03 november 2013 @ 16:25:
[...]
Huh? Ik zeg dat helemaal nergens. Ben juist harstikke tevreden met deze kast.

www.teamgenie.nl
Onderstaande lijst heb ik al samengesteld door te kijken naar zuinige componenten maar toch krachtig genoeg als de pc niet aan het idlen is.
1 | Intel Core i5 4570T Tray | € 172,67 | € 172,67 |
1 | ASRock Z87E-ITX | € 136,20 | € 136,20 |
5 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 115,44 | € 577,20 |
1 | BitFenix Phenom Mini-ITX Zwart | € 67,19 | € 67,19 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU | € 77,90 | € 77,90 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 86,21 | € 86,21 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.117,37 |
Om mijn keuzes wat toe te lichten. De CPU is gekozen omdat het een 35W model is, eerst had ik trouwens eerst een normale pentium in de gedachten maar deze was een 65w model. Deze wordt wel verder underclocked om nog wat zuiniger te zijn. Het moederbord is volgens een aantal testen zeer zuinig en omdat het een Z87 is kan er ook nog redelijk wat undervolted worden. De hd's lijken me prima. Het geheugen is de zuinigere 1,35v variant. En als laatste dan nog de SSD om mee op te starten. Eventueel ben ik aan het denken om een msata variant te pakken zodat een kabel minder door de kast loopt.
Graag zou ik hier wat ideeen over willen hebben om dit eventueel nog iets zuiniger te maken zonder meteen teveel in te boeten.
Voor de voeding heb ik wat twijfel tussen de volgende 4 modellen.
1 | be quiet! Pure Power L8 300W | € 39,- | € 39,- |
1 | Mini-box picoPSU 120 | € 38,09 | € 38,09 |
1 | Mini-box picoPSU 150 | € 41,- | € 41,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 176,09 |
Eigenlijk neig ik het meeste naar de picoPSU maar ik twijfel of deze bovenstaande pc getrokken krijgt als die belast wordt. Bij de pico's zit trouwens respectevelijk een 80w of een 102w voedingsadapter. Het enigste nadeel is dat je een groot gat aan de achterkant van de kast hebt alhoewel dat makkelijk is op te lossen.
Graag had ik jullie adviezen gehad om te kijken waar het mogelijk is om nog wat te sparen (wattage dat is) zonder natuurlijk de prijs extreem omhoog te laten schieten.
-Te huur
Dus alleen als je dat express doet vanwege de relatief kleine behuizing moet je dat doen, anders is het onzinnig.
Een Z87 chipset nemen voor een thuisserver is natuurlijk ook onzin. Undervolten kan bij ASrock bij bijna alle moederborden, kijk even in de handleiding van het BIOS dan weet je het snel genoeg. Of neem je dit bord vanwege 6*SATA?
PicoPSU 150W kan wel met 5 schijven, veel minder zou riskant worden.
Even niets...
Dan zou ik dus de goedkoopste I5 of zelfs voor de pentium kunnen gaan. Ik had eerst de Asus H87I-plus in de gedachten omdat dit een zuinig bordje is met 6 sata aansluitingen maar het bleek dat deze asrock nog zuiniger is en dan ook nog meer mogelijkheden kwa underclocken, die test staat op de concurrent hw.infoFireDrunk schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:23:
-T versie is onzin, die zijn niet zuiniger dan gewone CPU's ze zijn alleen handig omdat als ze voor langere tijd op 100% lopen ze automatisch terug klokken waardoor ze minder warmte genereren. Ze zijn dus goed voor kleine behuizingen waar koeling een probleem is. Anders niets.
Dus alleen als je dat express doet vanwege de relatief kleine behuizing moet je dat doen, anders is het onzinnig.
Een Z87 chipset nemen voor een thuisserver is natuurlijk ook onzin. Undervolten kan bij ASrock bij bijna alle moederborden, kijk even in de handleiding van het BIOS dan weet je het snel genoeg. Of neem je dit bord vanwege 6*SATA?
PicoPSU 150W kan wel met 5 schijven, veel minder zou riskant worden.
Bij de pico 150w voldoet de 102w adapter of moet ik deze ook hoger pakken? Ik zie trouwens dat er ook een 160w versie is. Dat lijkt me dan beter, maar dan neem ik aan dat ik ook een adapter moet pakken wat in de buurt zit met dat wattage.
-Te huur
Je moet een adapter nemen die de load van je PicoPSU _minimaal_ aan kan. Liever zelfs dus nog een zwaardere dan de PicoPSU zelf.
Nadeel is, dat die spullen heel duur zijn, en je niet veel zuiniger uitkomt dan een Seasonic G360 en waarschijnlijk hetzelfde of zelfs meer kwijt bent.
[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 04-11-2013 09:45 ]
Even niets...
De Pico 160XT is efficienter.(linkje van mrmrmr)Yagermeister schreef op maandag 04 november 2013 @ 09:29:
[...]
Bij de pico 150w voldoet de 102w adapter of moet ik deze ook hoger pakken? Ik zie trouwens dat er ook een 160w versie is. Dat lijkt me dan beter, maar dan neem ik aan dat ik ook een adapter moet pakken wat in de buurt zit met dat wattage.
tabel:
5V | 3.3V | |||||||
PicoPSU | 1A | 3A | 5A | 8A | 1A | 3A | 5A | 8A |
80-WI-32 | 86 | 94 | 95† | 92‡ | 95 | 93 | 94† | 91‡ |
80 | 94 | 96 | 94 | 86* | 93 | 96 | 92 | 86* |
90 | 86 | 95 | 93 | 85* | 85 | 94 | 92 | 85* |
90-XLP | 94 | 95 | 94 | 86* | 93 | 94 | 93 | 85* |
120 | 86 | 94 | 96 | 93 | 85 | 93 | 94 | 91 |
120-WI-25 | 86 | 94 | 96 | 93 | 85 | 93 | 95 | 91 |
150-XT | 86 | 94 | 96 | 93 | 85 | 93 | 94 | 91 |
160-XT | 94 | 96 | 95 | 93 | 93 | 96 | 92 | 93 |
† 4A ‡ 6A * 7A
Kijk dat is nou interessant om te horen. Nu moet ik alleen even uitzoeken of Azerty die ook kan krijgen met een adapter wat rond hetzelfde wattage zit.audiojunk schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:08:
[...]
De Pico 160XT is efficienter.(linkje van mrmrmr)
tabel:
Bron: manuals Mini-Box, 29-09-2013
5V 3.3V PicoPSU 1A 3A 5A 8A 1A 3A 5A 8A 80-WI-32 86 94 95† 92‡ 95 93 94† 91‡ 80 94 96 94 86* 93 96 92 86* 90 86 95 93 85* 85 94 92 85* 90-XLP 94 95 94 86* 93 94 93 85* 120 86 94 96 93 85 93 94 91 120-WI-25 86 94 96 93 85 93 95 91 150-XT 86 94 96 93 85 93 94 91 160-XT 94 96 95 93 93 96 92 93
† 4A ‡ 6A * 7A
-Te huur
www.teamgenie.nl
DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:02:
Ik gok vanwege ZFS, die wil liever een effectief aantal schijven wat een 2e macht is. 2, 4, 8 etc.
Eigenlijk omdat de prijs van de 4TB mijn ziens te hoog is. Daarbij moet 5x3TB eigenlijk wel genoeg zijn als opslag. Aangezien er nog een vrij pci-e slot inzit zou in theorie dit nog uitgebreid kunnen worden (met voedingsvervanging dat is).nMad schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:44:
Waarom kies je voor 5 * 3TB ipv 4 * 4TB harde schijven?
-Te huur
Dit topic is gesloten.