9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Ben begonnen met het idee 16 panelen te leggen.
Toen dacht ik... 18 is ook een mooi rond getal.
Met in mijn achterhoofd een eigen verbruik van 3500Kwh per jaar.
Eenmaal een leuk/ goedkoop paneel gevonden, werden het er al 22 (a 250Wp)
En toen ik dat allemaal op het dak had liggen... Heb ik 7 vrienden aangestoken, die
ook maar eens samen 104 panelen wilden leggen.
Toen heb ik met die partij er ook maar 3 meegepikt.
Om op een totaal van 25 x250Wp uit te komen.
Totaal 6250Wp met een verbruik van 3500kWh...
Nu orienteer ik me maar op een goeie airco (inverter) om de bovenverdieping mee te verwarmen en koelen.
Betrap me er trouwens nog steeds op dat ik nog vrije dakruimte zie en dat ik het nog steeds leuk vind om te zoeken naar paneeltjes...
Pffffff
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Verwijderd
als je geen tvt meer hebt wat moet je dan, in elk topic staat de tvt, ik eis weer een tvt damned, het is te belangrijk geworden voor de hollander, het is een doel op zich.
na de tvt en met een overschot kan het me niet zo boeien wat het teruglevertarief is, je zit er gewoon riant bij.
Ik zit er eerder aan te denken een set weg te doen, het verbruik is inmiddels zo laag dat ik het net niet/net wel oplever met de 3100Wp zuid, en dan heb ik al weer een Wp droger bij staan inmiddels, maar die zijn zuinig zeg, en het verbruik gaat alleen maar naar beneden.Verwijderd schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:36:
volgens mij mag je net zo dom lachen over je pv overschot, als 3000kWh bijbetalen, alsof het stoer is.
als je geen tvt meer hebt wat moet je dan, in elk topic staat de tvt, ik eis weer een tvt damned, het is te belangrijk geworden voor de hollander, het is een doel op zich.
na de tvt en met een overschot kan het me niet zo boeien wat het teruglevertarief is, je zit er gewoon riant bij.
Dus wat moet ik verder met die 1100 kWh van de kleine set? Verwarmen voor gas? Hoeft ook niet echt omdat die ook al 600 cuub lager gaat uitvallen tov vorig jaar, wat de helft is.
Een paar eurie aan gas en elektriciteit betalen is ook geen ramp.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat is een heftige stap. Maar ook wel eentje die te verwachten was wanneer je eenmaal begint met een trias energetica.Rol-Co schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:52:
[...]
Ik zit er eerder aan te denken een set weg te doen, het verbruik is inmiddels zo laag dat ik het net niet/net wel oplever met de 3100Wp zuid, en dan heb ik al weer een Wp droger bij staan inmiddels, maar die zijn zuinig zeg, en het verbruik gaat alleen maar naar beneden.
Dus wat moet ik verder met die 1100 kWh van de kleine set? Verwarmen voor gas? Hoeft ook niet echt omdat die ook al 600 cuub lager gaat uitvallen tov vorig jaar, wat de helft is.
Een paar eurie aan gas en elektriciteit betalen is ook geen ramp.
Onze set van een paar jaar geleden was gedimensioneerd op 80% dekking van het actuele verbruik. Nu houden we honderden kWh's over per jaar. Zelfs met periodiek bijstook met een elektrisch kacheltje.
Als je eenmaal begin met besparen en dat ook meeneemt bij de aanschaf van nieuwe witgoed, dan daalt je verbruik stevig. Je noemt de WP droger. We hebben dezelfde ervaring.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Klopt, het heeft uiteindelijk wel wat gekost ook maar komt ook weer hard terug, met een paar jaar lach ik me rot.Schinnen-groen schreef op zondag 22 december 2013 @ 21:55:
[...]
Dat is een heftige stap. Maar ook wel eentje die te verwachten was wanneer je eenmaal begint met een trias energetica.
Onze set van een paar jaar geleden was gedimensioneerd op 80% dekking van het actuele verbruik. Nu houden we honderden kWh's over per jaar. Zelfs met periodiek bijstook met een elektrisch kacheltje.
Als je eenmaal begin met besparen en dat ook meeneemt bij de aanschaf van nieuwe witgoed, dan daalt je verbruik stevig. Je noemt de WP droger. We hebben dezelfde ervaring.
Vooral witgoed inderdaad, koelkast, vriezer, vaatwasser, wasmachine en nu dus droger slim vervangen voor zeer zuinig spul en/of groter waardoor efficienter.
Bijv de was en droog machine naar 8 kg ipv 6 en alleen de droger kan al 8x draaien tov 1,5 x de oude droger kwa verbruik....een machtig verschil al zeg ik het zelf.
Gasverbruik doe ik ook voorkomen door de Hr ketel en pelletkachel bij maar ik merk nu dat ik met mijn oude cv het meeste gas kwijt was aan tapwater, die wisselaar was gewoon gaar denk ik en die brander stond volluit te brullen voor maximaal 50 graden water, nu veeeeel heter op 60 graden met minder gas.BarryH schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:07:
@Rol-Co: gasverbruik voorkomen lijkt me handiger dan pv weer verkopen.
Verwarming doet hier niet zo veel, het huis koelt nagenoeg niet af, nachtverlaging ingesteld maar smorgens nog op 20 graden ipv 20,5 en hoor hem zelden aanslaan met weer zoals deze dagen.
Dus dan kan ik die paneelruimte beter invullen met een zonneboiler voor tapwater, aangezien daar mijn gasverbruik ligt.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Je hebt een luxe probleem.Rol-Co schreef op maandag 23 december 2013 @ 05:32:
Dat is van sept tot maart noord inderdaad, de rest vh jaar niet. Ik ben nog aan het kijken of dat een optie kan zijn, 1100 kWh aan elektra verwarmen is zo weg denk ik dus dat lijkt me geen optie.
Lever de stroom dan terug aan Nuon, die wil nu echte groene stroom gaan verkopen i.p.v. grijze met een certificaat.
Dat valt te bezien.Rol-Co schreef op maandag 23 december 2013 @ 05:32:
Dat is van sept tot maart noord inderdaad, de rest vh jaar niet. Ik ben nog aan het kijken of dat een optie kan zijn, 1100 kWh aan elektra verwarmen is zo weg denk ik dus dat lijkt me geen optie.
Als ik het zo lees heb je weinig verliezen naar buiten toe, oftewel, jullie huis is goed geisoleerd.
Dan ga ik er gemakshalve even vanuit dat je ook weinig warmte nodig hebt om de boel op temperatuur te houden.
Stel, je plaatst een ventilatorkachel van 2000 Watt en die draait 8 uur per dag (continu, dus eventuele thermostaat schakeld niet tussentijds af) dan duurt het dik 2 maanden eer je door je 1100 kWh heen bent
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Boilertje van 50 liter is goed voor ruim 13 minuten douchen. Samen met een dwtw kost dat 's winters ongeveer 2,5 kWh om deze geheel op te warmen. (In de zomer zonder dwtw ietsje meer.) Is goed voor ruim 400x douchen. En dat kan ook 's winters. Een zonneboiler kan natuurlijk ook, maar dat moet je weer aanleggen, je panelen liggen er al.Rol-Co schreef op maandag 23 december 2013 @ 05:32:
Google vindt niks, er staat ook geen manual op de website van Steca voor zover ik kan zien. Iemand enig idee wat het is? Staat niet als waarschuwing maar als een soort critical error zeg maar (cirkeltje met kruis).
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Is het dan niet handiger een (oa close-in) een boiler(tje) te voeden vanuit je panelen? Kleine uitgave en direct plezier. Misschien gas- voor inductieplaat inwisselen? Iets grotere uitgave wel maar ook direct effect. WP voor bijverwarming? Nog grotere tvt en minder direct effect maar wellicht een overweging.Rol-Co schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:25:
Dus dan kan ik die paneelruimte beter invullen met een zonneboiler voor tapwater, aangezien daar mijn gasverbruik ligt.
Nu pv panelen weghalen om ruimte te maken voor een zonneboiler? Sense it makes none.
Makkelijk praten voor iemand die er nog aan moet beginnen maar dat voornemen is er voor 2014 wel. Ik ga iig informeren hoe de woningbouw (want huurhuis) er tegenover staat en budget is ruim voor handen. Voldoende dakruimte imho ook. Aparte groep aanleggen is iets wat ik zelf kan, het dak op zal ik iemand voor moeten zoeken. Dat zal ongetwijfeld ook een vereiste zijn vanuit de woningbouw.
Kleine kans maar is er iemand die er vanuit een soortgelijke situatie iets over kan zeggen?
Is het mogelijk om de kwh's in te zetten voor vervoer? Auto, fiets, e-brommer, skoet mobiel etc.?Rol-Co schreef op maandag 23 december 2013 @ 05:32:
Verwijderd
een zonneboiler is niet de domme nederlandse drinkwater buffer van een paar liter, de zonneboiler is in duitse stijl de buffer voor warmte. - > warmte kun je met stroom ook efficient maken anno 2014.Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 12:09:
[...]
Sense it makes none.![]()
Makkelijk praten voor iemand die Kleine kans maar is er iemand die er vanuit een soortgelijke situatie iets over kan zeggen?
als we steeds de hoorns vooruit blijven zetten, en de hakken in het zand, leren we ook niets van elkaar.
een zonneboiler als buffervat van 200 liter of meer kan ook door de zon worden opgewarmd, met een warmtecollector, 8 maanden van het jaar, swinters kun je erin salderen, en het is een peakshaver voor warmte.
je kunt voor de zonneboiler een warmtepomp boiler plaatsen zoals een ecolution.
je kunt door de cv wisselaar van de boiler cv water later stromen wat door een warmtepomp word opgewarmd.
het drinkwater in de boiler, gebruik je als medium om warmte op te slaan.
onze energievraag is vaak meer warmte dan stroom, check je afrekening maar eens in eenheid.
mijn (zonne) boiler is nu mijn accu, ik saldeer erin, douche ervan, en sla er in op, en trek eruit.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2013 12:45 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ga je toch vervangen (op west was het toch?)?mkleinman schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:48:
Ik heb nu een aanbieding voor Sanyo/Panasonic HIT panelen inclusief Power ONE microinverter voor 500 euro p/s. Die Power One microomvormers zien er goed uit. Iemand hier ervaring mee?
(ik heb nog een mooie muur op zuid met wat schaduw effect van bomen)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat het in een ongeisoleerde ruimte staat is niet zo'n punt. wel even extra isolatielaag om de boiler doen..
Veel zonneboilers zag ik in China, geen enkele PV-installatie heb ik gezien.Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 12:41:
[...]
een zonneboiler is niet de domme nederlandse drinkwater buffer van een paar liter, de zonneboiler is in duitse stijl de buffer voor warmte. - > warmte kun je met stroom ook efficient maken anno 2014.
als we steeds de hoorns vooruit blijven zetten, en de hakken in het zand, leren we ook niets van elkaar.
een zonneboiler als buffervat van 200 liter of meer kan ook door de zon worden opgewarmd, met een warmtecollector, 8 maanden van het jaar, swinters kun je erin salderen, en het is een peakshaver voor warmte.
je kunt voor de zonneboiler een warmtepomp boiler plaatsen zoals een ecolution.
je kunt door de cv wisselaar van de boiler cv water later stromen wat door een warmtepomp word opgewarmd.
het drinkwater in de boiler, gebruik je als medium om warmte op te slaan.
onze energievraag is vaak meer warmte dan stroom, check je afrekening maar eens in eenheid.
mijn (zonne) boiler is nu mijn accu, ik saldeer erin, douche ervan, en sla er in op, en trek eruit.
Waarom geen PV ?
Te duur in China?
De Chinezen zijn slimmer dan wij hier in Europa.
Verwijderd
een warmtecollector noemen voor de plek waar schaduw zit, (daar trekt de collector zich weinig van aan), dus dat noem ik dan weer wel
ik heb in het laatste plandeel van de stad van de zon collectors gezien die zich niet meer laten onderscheiden van de mooie black pv modules.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2013 17:05 ]
Maar je zou een punt hebben, als je dat zou zeggen hier....
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
In Indonesië liggen al jarenlang zonneboilers op de daken.opuntia1 schreef op maandag 23 december 2013 @ 16:43:
[...]Veel zonneboilers zag ik in China, geen enkele PV-installatie heb ik gezien.
Waarom geen PV ?
Te duur in China?
De Chinezen zijn slimmer dan wij hier in Europa.
Het is vaak omdat ze ook geen andere keuze hebben, het is OF koud water OF zonneboiler. Daarnaast leveren ze daar veel meer op door het klimaat (de buitentemp. is praktisch altijd 30C, dus het temp. verschil dat overbrugt moet worden is ook veel kleiner), zijn die dingen veel simpeler dan hier. Gewoon ronde tank op het dak naast wat buizen. En hoeven ze ook niet aan huis-verwarming te doen.
PV is nauwelijks nodig daar, en het is niet te bufferen. Hoeveel stroom verbruikt een Chinees/Indonees nou? Voor wat lampjes, en wellicht één tv die af en toe aanstaat? En dat is eigenlijk alleen s'avonds als het donker is (=geen zonlicht).
[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 23-12-2013 18:00 ]
Maar hoe reageert het op volledig schaduw? Doet hij dan nog iets? Waar ik ook nog mee zit is de afstand tussen collector en boiler vat, zit daar een maximaal afstand aan? Kortste is al snel een meter of 10 leiding enkel.Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:02:
in het pv topic zeggen dat mijn collector (>80%) gehakt maakt van de efficiency van pv (~20%) kan natuurlijk niet, dus dat doe ik dan ook niet.
een warmtecollector noemen voor de plek waar schaduw zit, (daar trekt de collector zich weinig van aan), dus dat noem ik dan weer wel
ik heb in het laatste plandeel van de stad van de zon collectors gezien die zich niet meer laten onderscheiden van de mooie black pv modules.
Die 500 euro is alleen paneel ( Sanyo/Panasonic HIT 240Wp ) en de micro omvormer. Dus 2,08 euro/Wp inclusief omvormer.BarryH schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:56:
@mkleinman: hoeveel wp is dat dan per paneel en is dit incl. bevestigingsmateriaal
(ik heb nog een mooie muur op zuid met wat schaduw effect van bomen)
Klopt, die 720Wp gaat er af en er komt dus 6x240Wp voor terug = 1440Wp. Dat is een verdubbeling. En puur alleen omdat er een lucht/water warmtepomp komt en daar kunnen we elke kWh in kwijtSnowmiss schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:54:
[...]
Ga je toch vervangen (op west was het toch?)?
[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 23-12-2013 18:37 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Daar zit ik dan wel weer aan te denken. De onderste rij panelen pakken veel schaduw. Deze 4 vervangen voor zonnecollectoren met dezelfde maat (pak 'me beet 80 x160 cm, maar bestaan die dan) kan dan weer wel. De 3 kingsuns 185 Wp eraf en op de schuur met een steca 500 en de sunrupu's 195 Wp op de vrijgekomen plek. dat moet passen.Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:02:
in het pv topic zeggen dat mijn collector (>80%) gehakt maakt van de efficiency van pv (~20%) kan natuurlijk niet, dus dat doe ik dan ook niet.
Misschien voor volgend jaar dan maar (maar dat zou wel wat langer gaan duren)
Ik weet dat Energiastic zijn boilervat beneden heeft staan en dat hij een gigantische afstand overbrugt. Zolang je de leidingen van en naar de collector maar goed isoleert ( des noods dubbel of drie dubbel ). Dan moet dat prima kunnen.Rol-Co schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:33:
[...]
Maar hoe reageert het op volledig schaduw? Doet hij dan nog iets? Waar ik ook nog mee zit is de afstand tussen collector en boiler vat, zit daar een maximaal afstand aan? Kortste is al snel een meter of 10 leiding enkel.
Het grote voordeel is dat je altijd(ook 's nachts) instraling hebt.Rol-Co schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:33:
[...]
Maar hoe reageert het op volledig schaduw? Doet hij dan nog iets? Waar ik ook nog mee zit is de afstand tussen collector en boiler vat, zit daar een maximaal afstand aan? Kortste is al snel een meter of 10 leiding enkel.
Of het nu PV is of een heat pipe of een vlakke plaat.
Als het volledig donker is dan is de instraling 0 W/m2 en dat is nagenoeg onmogelijk.
Het nadeel van PV is dat bij een lage instraling je opbrengst nagenoeg nul wordt omdat het rendement van PV vele malen lager is dan dat van een zonneboiler.
Dan kan de zonneboiler echter nog productief zijn.
Bij volledig bewolkt weer stijgt de temperatuur in het boilervat toch nog aardig.
Ow appart!Schinnen-groen schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:40:
[...]
Het grote voordeel is dat je altijd(ook 's nachts) instraling hebt.
Of het nu PV is of een heat pipe of een vlakke plaat.
Als het volledig donker is dan is de instraling 0 W/m2 en dat is nagenoeg onmogelijk.
Het nadeel van PV is dat bij een lage instraling je opbrengst nagenoeg nul wordt omdat het rendement van PV vele malen lager is dan dat van een zonneboiler.
Dan kan de zonneboiler echter nog productief zijn.
Bij volledig bewolkt weer stijgt de temperatuur in het boilervat toch nog aardig.
En dat ik de leiding dan moet isoleren had ik zelf al overdacht, maar de hoeveelheid vloeistof (glycol?) moet wel eerst opgewarmd worden. Toch 20 m leiding totaal.
Ik heb gedetailleerde informatie van mijn zonneboiler, tot oktober 2012 op dagelijkse basis, vanaf die datum gedetailleerd per minuut. Mocht je twijfelen dan kan je aan de hand van die data bekijken of het handig is voor jou
Gasverbruik / tankpas zijn dan weer verdacht rustig..
[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 23-12-2013 20:00 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Lage hoek, dan valt hij niet op.
[ Voor 51% gewijzigd door SunshineCompany op 23-12-2013 20:09 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Voldoende dak, alleen op 0 graden noord, daar heb ik zeker niet veel aan?SunshineCompany schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:58:
Mijn stroomverbruik schiet door 't plafond met deze temperaturen. Warmtepomp is flink bezig, PV doet niets, auto slurps ook 10-20 kWh / dag. Heb dagen dat ik 40 kWh erdoor heen jakker. Had een piek van 8500 Watt pas. Droger, wasmachine, warmtepomp, oven, auto, PC's, verlichting, etc. 1x40A.
Gasverbruik / tankpas zijn dan weer verdacht rustig..Da's mooi. Stroom kun je opwekken. De rest niet. Mits je voldoende dak hebt.. (
)
@mkleinman
Per dag zou voldoende zijn, nou weet ik niet hoe groot jouw installatie is.
Ik ga dak huren hoop ik, van de buurman met een plat bedrijfsdak. Zet ik daar nog 20 poly's op. Heb ik in totaal 9500Wp op 't zuiden staan. Ik vind stroom kopen (netto) zo achterlijk.
Mooi!SunshineCompany schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:03:
Vandaag trouwens een 'All Black' in-veld installatie gezet.. wel spectaculair
[afbeelding]
Lage hoek, dan valt hij niet op.
Rozenperk er omheen en klaar.
Black zou als anti diefstal fungeren?
Ehm, je kunt je auto toch opladen bij je bedrijfspand?
Een wasmachine/droger bij je bedrijfspand is ook nog een optie, kom je 's avonds met de schone was thuis.
Je hebt het maar voor elkaar met zoveel dakruimte.
[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-12-2013 20:19 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik heb een 300 liter boilervat en 2x24 vacuumbuizen op het westen met slagschaduw in het voor/najaar van het dak van de buren.Rol-Co schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:12:
[...]
@mkleinman
Per dag zou voldoende zijn, nou weet ik niet hoe groot jouw installatie is.

En overigens heb ik geen 'geluk' met grote daken.. ik let erop wanneer ik koop / huur dat er voldoende dak is..
WAUW!
80% rendement is indrukwekkend. Ik vraag me af of daar dan ook al isolatieverliezen en teveel opbrengst in de zomer in verwerkt zitten. Denk van niet. Aantal bruikbare kWh'tjes per jaar is veel interessanter.Verwijderd schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:02:
Is het voor jou niet interessant om die zonneboiler van het dak te schoppen en te vervangen door PV+WP. Opbrengst in energie (kWh) per m2 schijnt dan beter te zijn. Lijkt me echt iets voor jou, maximale opbrengst per m2.
Of dwalen we nu teveel af in dit topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 23-12-2013 21:18 ]
Thanks!! Leuk, zulke reacties. Reken bij dit systeem met 900 kWh/kWp. Ben benieuwd. Pal zuid, geen schaduw, maar lagere hoek + minder koeling.mkleinman schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:42:
@SunShineCompany. Wederom de enige smiley die hier de juiste is:![]()
WAUW!
Verwijderd
in het geval van een gezin niet, de zonneboiler is voor het gezin en de hotfills, hier winnaar ~8 maanden,Dre schreef op maandag 23 december 2013 @ 21:17:
[...]
80% rendement is indrukwekkend. Ik vraag me af of daar dan ook al isolatieverliezen en teveel opbrengst in de zomer in verwerkt zitten. Denk van niet. Aantal bruikbare kWh'tjes per jaar is veel interessanter.
Is het voor jou niet interessant om die zonneboiler van het dak te schoppen en te vervangen door PV+WP. Opbrengst in energie (kWh) per m2 schijnt dan beter te zijn. Lijkt me echt iets voor jou, maximale opbrengst per m2.
Of dwalen we nu teveel af in dit topic.
pv kan mijn warmtevraag niet dekken in die 8 maanden, de opbrengsten zijn gigantisch per m2, zeker het afgelopen jaar waarin er geen stagnatie is geweest, zelfs niet op de hete dagen.
de 380 liter op 2 volwassenen en 2 kleine kinderen lijkt ideaal.
was en afwas op de zonneboiler is grappig, alleen de pv levert dan nog meer terug, aangevuld met wp droger is mijn stroomverbruik extreem laag, ongeveer 1kWh per persoon per dag, en dat gaat de warmtepomp in. salderen is dus nu nog mijn achilleshiel, maar ik hoop nog te ontdekken hoe ik dat het boilervat in krijg, die pv stroom.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2013 21:43 ]
Heb je al eens naar een dak of gevel gekeken in Indonesie/china of welk ander warm land dan ook!!??Bartjuh schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:46:
[...]
In Indonesië liggen al jarenlang zonneboilers op de daken.
Het is vaak omdat ze ook geen andere keuze hebben, het is OF koud water OF zonneboiler. Daarnaast leveren ze daar veel meer op door het klimaat (de buitentemp. is praktisch altijd 30C, dus het temp. verschil dat overbrugt moet worden is ook veel kleiner), zijn die dingen veel simpeler dan hier. Gewoon ronde tank op het dak naast wat buizen. En hoeven ze ook niet aan huis-verwarming te doen.
PV is nauwelijks nodig daar, en het is niet te bufferen. Hoeveel stroom verbruikt een Chinees/Indonees nou? Voor wat lampjes, en wellicht één tv die af en toe aanstaat? En dat is eigenlijk alleen s'avonds als het donker is (=geen zonlicht).
Airco, airco en nog veel meer airco's....
Lopen die ook op een zonneboiler?

Daarnaast staat daar ook in elk stalletje wel een tv aan 24/7...
Ventilatortjes aan het plafond en ga zo maar door...
[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 23-12-2013 22:19 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ziet er inderdaad geweldig uit...SunshineCompany schreef op maandag 23 december 2013 @ 21:23:
[...]
Thanks!! Leuk, zulke reacties. Reken bij dit systeem met 900 kWh/kWp. Ben benieuwd. Pal zuid, geen schaduw, maar lagere hoek + minder koeling.

Niet elke zonneboiler is daarvoor geschikt, soms zijn ze voorzien van pompjes voor het rondpompen van de vloeistof door de collector die erg weinig vermiogen hebben, en is en een max. afstand / hoogte verschil aangegegven. daar dus wel even serieus naar kijken voor je iets aangscaft en dat wil gaan doen.mkleinman schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:40:
[...]
Ik weet dat Energiastic zijn boilervat beneden heeft staan en dat hij een gigantische afstand overbrugt. Zolang je de leidingen van en naar de collector maar goed isoleert ( des noods dubbel of drie dubbel ). Dan moet dat prima kunnen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Heb je misschien een kruipruimte? er zijn ook systemen die gebruik kunnen maken van een zak in de kruipruimte.NiGeLaToR schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:59:
Wel matig dat ik gewoon geen plek voor een opslag vat warm water heb. Hooguit in een niet geisoleerde ruimte boven de garage, maar dan nog niet heel hoog (schuine vliering). Zijn er al slimmere systemen die beter onder een schuin dak passen?
Ik zit met hetzelfde probleem, ook geen geschikte lokatie voor een vat.
Ik hoop dat er ooit nog eens een Solior komt voor schuindak.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
- liggen de panelen nog op het dak;
- werkt de omvormer nog naar behoren;
- is de hoofdzekering er niet uit (vriezer);
- heeft iemand m'n raspberry (en alle andere spullen in huis) niet 'geleend';
- enz (hoezo doemdenken
Ach, over een paar dagen zullen we het weten.
Heb een grote kruipruimte inderdaad, dat zou nog een optie zijn. Al loopt warm water van zolder naar de eerste verdieping, dus dan moet er nogal wat water heen en weer gepompt worden. Maar, dan zou zo'n constructie misschien ook op m'n vliering van de garage kunnen, dichtbij warmtecollectoren en dichtbij warmwater verbruikers. Zou vooralsnog alleen voor douche zijn, heb geen warmwater systeem voor huisverwarming.Andre1973 schreef op maandag 23 december 2013 @ 23:34:
[...]
Heb je misschien een kruipruimte? er zijn ook systemen die gebruik kunnen maken van een zak in de kruipruimte.
Ik zit met hetzelfde probleem, ook geen geschikte lokatie voor een vat.
Ik hoop dat er ooit nog eens een Solior komt voor schuindak.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
[ Voor 17% gewijzigd door snoekds20 op 24-12-2013 18:22 ]
Ik lees de afgelopen pagina over zonneboilers, heatpipes, vaten, isolatie, overschot wegfikken, warmte bufferen, etc. Allemaal redelijk tot heel erg offtopic.
Kunnen we weer terug naar opwekken?
Thanks!
Wise enough to play the fool
Je zou (deels) met micro omvormers kunnen werken of optimizers. Ook als er dan een deel van de dag schaduw is heb je vaak nog best een redelijke opbrengst. bij een redelijk aantal optimizers kom je vaak al weer dicht in de buurt bij de prijs van een string omvormer, maar dan met een betere opbrengst.Hippievogel schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 19:42:
Nou ik weet wel zeker dat er 10 op kunnen alleen zit er op de linkerkant een dakkapel. zoiezo gaan al die panelen never nooit het energie verbruik opwekken maar.
Een deel van het werk blijft hetzelfde of je nu 5 of 10 panelen plaatst, zoals het aanleggen van de kabel naar de meterkast. daardoor kost een grotere installatie per paneel minder dan een kleine.
[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 25-12-2013 00:34 ]
Ach het begint met 10 maar eenmaal hebben kan dat zo maar meer worden, en weet je, je verbruik word minder.Hippievogel schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 19:42:
Nou ik weet wel zeker dat er 10 op kunnen alleen zit er op de linkerkant een dakkapel. zoiezo gaan al die panelen never nooit het energie verbruik opwekken maar.
Dak meer naar oost, dakkapel zit aan de west kant of ook oost? Je zegt links maar dat is maar net hoe jij kijkt.
Misschien eerst eens in huis kijken wat de grootverbruikers zijn en die vervangen.Hippievogel schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 17:43:
Ik ben van plan om binnenkort maar zonnepanelen te kopen het verbruik stijgt de pan hier uit(20kw+) en het is niet echt milieuvriendelijk.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Mooi opgelost met de dubbele rij tegels aan de achterzijde, ziet er netjes uit.SunshineCompany schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:24:
Ja, inderdaad, beukenhaag & klaar. Alleen zie je dan 't all black niet meer, maargoed. En ding is natuurlijk in de zomer hartstikke heet, want alles is dicht. Maargoed, klant is koning etc. En zoveel hete dagen heb je niet in Nederland. Nog paar foto's. Is trouwens JA Solar + SMA.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En overigens heb ik geen 'geluk' met grote daken.. ik let erop wanneer ik koop / huur dat er voldoende dak is..Huizen met lessenaarsdaken op 't noorden heb ik nooit gesnapt.
Er zullen ook wel tegels in de schans liggen denk ik? Zal een beste til klus zijn geweest met een palletje tegels. In de grond verankeren was zeker geen optie?
Ik zou ook niet weten hoe diep je de grond in moet met een paal om dat te ankeren. Houten paal met betonnen voet oid?
ben bang dat een houten voet het geen 20 jaar over leeft.databeestje schreef op woensdag 25 december 2013 @ 10:57:
[...]
Ik zou ook niet weten hoe diep je de grond in moet met een paal om dat te ankeren. Houten paal met betonnen voet oid?
(en is eigenlijk best duur)
in mijn grond(stevig rivier zand).
per paneel hoek punt 1x een gat van 1 spade breed en 1 spade diep (+/-20 breed en 30 diep).
een plastik zak in de grond doen (ik gok een pedaal emmer zak.)
een alu of ijzer in het gat. onderkant om buigen om goed vast te zitten in het beton
het rek er zelf op zetten en goed stellen. (belangrijk, netjes doen)
1 zak portland cement + 2 zakken zand + 3 zaken grind. (uit gaan de van 25kilo zakken.)
maakt 150 kilo beton = 114 liter.
klein beetje toeslag middel er bij, om kapot vriezen te voorkomen.
en een schuitje afwasmiddel. (dan stort het wat makkelijker.)
flink de spierballen gebruiken voor het mengen. (kan nog met de hand in een grote kuip, maar is wel zwaar)
dan heb je al genoeg beton voor 8/9 panelen.
(voor gemengd beton kan natuurlijk ook maar is een stukje duurder.)
en stort je het rek en stangen vast.
en vul je de rest van de gaten met zand.
dit waait al met geen mogelijkheid meer weg.
maar meestal zie je dit soort in installaties vaak wat hoger staan om wat minder last van begroeiing te hebben en dan moet het wel iets zwaarder uit gevoerd worden.
op klei grond kun je minder beton gebruiken, minimaal 5cm dik.
op veen gronden zou ik dit weer niet doen, zelfs stoep tegels verzakken daar.
dan beter een zwevende construktie, en er rekening mee houden dat om de 10 jaar de zaak af gebroken moet worden en op nieuw gesteld.
@SunshineCompany
ik gebruik je foto's om een echtelijke ruzie te voorkomen.
mensen met zoon zelfde situatie.
thanks
@allen
een prettige kerst.
het zonnetje schijnt.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Nou, het zit er allemaal aan hoor! Nieuwe groepenkast en de beide omvormers zijn boven (oude groepenkast hierheen verplaatst) afgezekerd. Laat het terugleveren maar gebeurenmigjes schreef op maandag 16 december 2013 @ 15:56:
[...]
je wil toch niet zeggen dat de verkoper heeft gezegd dat de samil op een bestaande groep kan?
dat zou geen reclame voor hem zijn.
(die samil is natuurlijk nog best een keer leuk uit te breiden als er nog plek is. +/- 1300Wp daar op kan goed)
bedenk het maar eens rustig, dat is nooit fout.
een alamat is ook niet echt goedkoop.
en kijk ook in de kast hoe de kabels lopen en of er ruimte is om wat te schuiven.
lessenaarsdaken met dak op zuiden, en dus t raam op t noorden, dat snap ik dan weer niet...SunshineCompany schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:24:
Ja, inderdaad, beukenhaag & klaar. Alleen zie je dan 't all black niet meer, maargoed. En ding is natuurlijk in de zomer hartstikke heet, want alles is dicht. Maargoed, klant is koning etc. En zoveel hete dagen heb je niet in Nederland. Nog paar foto's. Is trouwens JA Solar + SMA.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En overigens heb ik geen 'geluk' met grote daken.. ik let erop wanneer ik koop / huur dat er voldoende dak is..Huizen met lessenaarsdaken op 't noorden heb ik nooit gesnapt.
die daken zijn vroeger aangelegd, toen niemand nog een vermoeden had van die electriciteit opwekkende glazen panelen.....
Kan ik 13 panelen (60 cellen/stuk) in serie aansluiten op een omvormer. 780 cellen dus. De openklem spanning van de string is bij -5°C celtemperatuur en 1000W/m2 instraling zo'n 525 Volt. De openklem spanning is 482 Volt bij een hogere celtemperatuur (+25°C, dus 30°C hoger). Mijn omvormer kent een maximale ingangsspanning van 500 Volt. Iemand wel eens wat diepgaander gerekend aan de instralingshoek in de winter om te bepalen of dit goed gaat?
De openklemspanning is namelijk sterk afhankelijk van de celtemperatuur en de instralingsintensiteit.
[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 25-12-2013 21:02 ]
Wat ik zelf zie in mijn logging is dat ik de hoogste open klemspanning niet haal voordat de omvormer opstart. Als midden op de dag de spanning uitvalt zijn de panelen al warm.
Getest, gaat niet aan, al leek het onder de 500v te zitten, het lijkt dat de beveiliging ook wat lager zit.Dre schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:56:
Om even on-topic verder te gaan:
Kan ik 13 panelen (60 cellen/stuk) in serie aansluiten op een omvormer. 780 cellen dus. De openklem spanning van de string is bij -5°C celtemperatuur en 1000W/m2 instraling zo'n 525 Volt. De openklem spanning is 482 Volt bij een hogere celtemperatuur (+25°C, dus 30°C hoger). Mijn omvormer kent een maximale ingangsspanning van 500 Volt. Iemand wel eens wat diepgaander gerekend aan de instralingshoek in de winter om te bepalen of dit goed gaat?
De openklemspanning is namelijk sterk afhankelijk van de celtemperatuur en de instralingsintensiteit.
Je schiet er ook weinig mee op, de effekta word een heel stukje slechter boven de 440v
Ik heb er 13 en 12 per string gehad op een SMA SB4000TL-20.Dre schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:56:
Om even on-topic verder te gaan:
Deze heeft een max van 550V. En dat ging goed...
Heb wel nu de 4000TL-20 vervangen door een 5000TL-21.
Deze heeft eem=n max van 750V. Voelt toch wat prettiger aan.
PS... Ik heb nog een 5000TL-21 liggen...

Ik zou het woordje 'sterk' niet willen noemen. De spanning is afhankelijk van temperatuur en instraling, maar minder dan je zou denken. Ik vind het in ieder geval wel opmerkelijk dat je met slechts 200W/m2 nog steeds 94% overhoudt van de spanning t.o.v. 1000W/m2. Ik neem aan dat dit voor de openklem spanning niet veel anders is dan voor de MPP spanning.Dre schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:56:

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Voor:

Na:

Nieuwe omvormers zijn van Enecsys omdat de 1300TL met 1.590 Wp vol zit. Dat is ook niet erg want ik verwacht dat er wat schaduw gaat komen als ook het laatste huis eind volgend jaar gereed is tegen over ons.
Vandaag dacht ik op het dak te beginnen maar 't regent buiten en de gasten komen om 3h; dus dat moet nog even wachten.
Je had de werkschakelaar toch rechtstreeks aan de kabel kunnen aansluiten die naar de meterkast gaat, daar links onder de omvormer weer uit met stekker en linksboven naar het dak.
Dan gebruik je de werkschakelaar als lasdoos/verbindingsdoos en heb je ook minder verbindingen.
Zelf had ik voor uniformiteit gekozen, 2 keer CEE-form ( campingstekker ) of 2 keer werkschakelaartwixx schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:39:
Inderdaad Andre1973, ik kan zo beide sets apart schakelen indien nodig. Ik had er niet aan gedacht om de werkschakelaar als lasdoos te gebruiken. Al is er bijzonder weinig ruimte voor 2,5mm2 installatiedraad. Slot slot zou het de verkeerde indruk kunnen geven, nl. dat je met de werkschakelaar de 1300TL kunt uitschakelen en dat doet hij niet.
Je installatie ziet er nu wat rommilig uit en roept vragen op, en voor de lasdoos had je beter een
zekeringen kastje kunnen gebruiken, daar de uitbreiding ( +/- 500W ) wel ongezekert op de bestaande
PV groep mag worden aangesloten .......... maar andersom niet, dus jou 1300TL moet nog wel worden
afgezekert richting micro omvormer.
Maar daar van afgezien is het wel goed zo.
Ik ben voornemens om nog een 2e set panelen te gaan leggen.
1e set bestaat uit 6250Wp op een SMA SB5000TL-21.
Deze is aangesloten op een aparte 25A groep (zonder aardlek).
De 2e set zou moeten worden 4000Wp op een SMA SB4000TL-21.
Ook op een aparte 25A groep in de meterkast. (Deze heb ik al laten aanleggen tijdens het vernieuwen van de
meterkast bij installatie van de 1e set)
Vraag is:
Mijn hoofdzekering is 1x 35A.
Kan ik deze 2e set zo aansluiten zonder dat dat problemen geeft met de hoofdzekering???
[ Voor 96% gewijzigd door paulv1973 op 27-12-2013 19:19 ]
Wise enough to play the fool
Das een goeie... Moet ik dus de specs van de omvormers bekijken...teacher schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:19:
Op hoeveel ampere kom je als alles voluit staat te blazen?
edit:
Max output current = 22A (zowel de 5000 als de 4000)
De orientatie is wel verschillend.
6250Wp (SB5000) ligt op 40grad ZW
de 4000WP (SB4000) zou op 5grad NW moeten komen te liggen
[ Voor 28% gewijzigd door paulv1973 op 27-12-2013 20:04 ]
Als je eerste systeem max. 5000w terug levert kun je nog max. 3050w aansluiten op tweede systeem.
(Volgens mij).
[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 27-12-2013 19:26 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb het op 1e kerstdag gemaakt met de beschikbare middelen. Een CEE erbij had wel netter geweest; zeker.PClop schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:47:
[...]
Zelf had ik voor uniformiteit gekozen, 2 keer CEE-form ( campingstekker ) of 2 keer werkschakelaar
Je installatie ziet er nu wat rommilig uit en roept vragen op, en voor de lasdoos had je beter een
zekeringen kastje kunnen gebruiken, daar de uitbreiding ( +/- 500W ) wel ongezekert op de bestaande
PV groep mag worden aangesloten .......... maar andersom niet, dus jou 1300TL moet nog wel worden
afgezekert richting micro omvormer.![]()
Maar daar van afgezien is het wel goed zo.
Ik twijfel nu wel even of iedere omvormer een eigen zekering zou moeten hebben. Er zit nu 540 Wp op de Enecsys string maar dat gaat verwacht ik wel meer worden. Misschien toch nog een keer een 2e leiding trekken naar de MK.
Zo je je eigen standby verbruik nog af kunnen trekken maar dat zal wel niet enorm zijn?klump4u schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:25:
35*230=8050
Als je eerste systeem max. 5000w terug levert kun je nog max. 3050w aansluiten op tweede systeem
In dat geval zou ik de 4000Wp op een SMA SB3000TL-21 kunnentwixx schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:26:
[...]
Zo je je eigen standby verbruik nog af kunnen trekken maar dat zal wel niet enorm zijn?
aansluiten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
5 graden NW scheelt niet veel van 5 grad ZO... qua opbrengst volgens Sunny DesignProton_ schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:57:
Op het noordoosten is lekker onderdimensioneren van de omvormer toch al geen gek idee, nog los van de zekeringskwestie.
Heb eraan gedacht een schans te maken van 15 grad zodat ik op 10grad ZO uitkom.
Maar de extra opbrengst viel me tegen. En dan kies ik ervoor om de panelen mooi strak op het dak te leggen
ipv tegen een schans aan te kijken in de tuin...
10 stuks Yingli YL260C-30b PANDA panelen richting ZZO op 40 graden, locatie iets ten westen van Rotterdam. Nauwelijks schaduw.
Er resten mij nog een paar vragen voordat ik definitief een merk en type omvormer kies:
- Zoals ik eerde schreef neig ik om een SolarEdge SE3000 met 10 stuks Optimizers OP300MV aan te schaffen. Dit zou een beter rendement geven per paneel dan een enkele omvormer zonder optimizers (is dat in de praktijk ook zo?). Aangezien ik een behoorlijke controlfreak ben hou ik er wel van om de gegevens per paneel te kunnen monitoren. Dat is dan wel weer een voordeel van de optimizers. Echter... Als ik de specs vergelijk met andere merken valt het me op dat de geluidsproductie relatief hoog is: <50 dBA. Ter vergelijking: Een SMA 2100TL geeft "slechts" 30dBA. De omvormer komt op zolder te hangen net naast de trapopgang. Ik ben benieuwd wat dit in de praktijk betekent qua geluid. Wij hebben geen behoefte aan klapperende relais en ventilatoren die starten bij het krieken van de dag...
Iemand hier ervaring mee?
- In het Monitoring topic kom ik weinig tot geen info tegen over het monitoren van de SolarEdge. zijn daar nog valkuilen waar je rekening mee moet houden? Ik ben bezig om een oude Thin Client (Wyse S10) van Tiny Linux te voorzien en daar een PHP-servertje omheen te bouwen met lokale opslag. lekker zuing en compact. Iemand daar ook ervaring mee? Misschien beter dat ik deze vraag in het Monitoring topic kan plaatsen..
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Overigens hangt mijn omvormer ook op zolder naast de trap, naast de CV-ketel. Wel moet ik zeggen we om de CV-ketel d.m.v. een paar planken en deurtjes een kast hebben gerealiseerd.
Wat betreft je tweede vraag: je hebt met SolarEdge een mooie 'ingebouwde' monitoroplossing. Helaas kun je hier zelf niet zoveel mee. De omvormer stuurt gegevens naar de servers van SolarEdge en als gebruiker kun je deze via een webpagina bekijken en gegevens evt. exporteren.
'n Paar weken geleden kwam ik er min of meer toevallig achter dat de omvormers via de RS485-poort middels het SunSpec-protocol communiceren. Je kunt dan ook allerlei gegevens uitlezen. Voor zover ik echter kan nagaan, betreft dit alleen zaken zoals A/V/Pdc en A/V/Pac, opgewekte hoeveelheid energie per dag/week/maand/totaal enz, maar niet (wat juist zo interessant is) de gegevens per paneel.
Verkeer tussen omvormer en SolarEdge is encrypted, dus je kunt met een sniffer pas zinvol aan de gang als je de encryptie weet te kraken.
Hopelijk heb je 'n beetje antwoord op je vragen
Dat hangt dan weer van de encryptie af, als ie alleen checked op welke issuer een cert. afgegeven heeft bv is dat nog wel te ondervangenCranberry schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 07:37:
Verkeer tussen omvormer en SolarEdge is encrypted, dus je kunt met een sniffer pas zinvol aan de gang als je de encryptie weet te kraken.
Hopelijk heb je 'n beetje antwoord op je vragen
Dre
Wat je je denk ik moet afvragen in zo'n geval is wanneer hij die open klemspanning eigenlijk voor z'n kiezen krijgt.databeestje schreef op woensdag 25 december 2013 @ 21:36:
Het zal er om hangen Dre, hopelijk start de omvormer in eerste instantie gewoon niet op en komt het een 15 minuten of half uur later als nog goed.
Wat ik zelf zie in mijn logging is dat ik de hoogste open klemspanning niet haal voordat de omvormer opstart. Als midden op de dag de spanning uitvalt zijn de panelen al warm.
Op het moment dat de omvormer gaat leveren heb je al niet meer van doen met de open klemspanning.
Op een gegeven moment komt er voldoende spanning uit de panelen om de omvormer uit standby te halen.
Intussen blijft de spanning wat stijgen tot op het punt dat de omvormer besluit te gaan leveren.
Op dat moment kelderd de spanning flink naar beneden, van Voc naar de Vmp.
Met andere woorden, ik (met de nadruk op ik) ben van mening dat je de 500 Volt grens nooit haalt.
Ik ben van mening dat de verschillende factoren, die nodig zijn om die grens te behalen, zich nagenoeg nooit tegelijk voordoen.
Ook de 440Vmp grens die Rol-Co noemde ga je denk ik haast niet halen, ook met 13 panelen niet.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Maar vergis je niet hoe dat werkt met starten hoor, ik heb smorgens op de omvormer al ruim 500V maar er gebeurd nog niets aangezien er dan geen vermogen in zit, maar het zorgt er wel voor dat je omvormer niet start als je boven spec zit.
Niet doen als je het niet nodig hebt. Het is alleen nodig bij significante schaduw een groot deel van de tijd. En volgens mij is het eerder een extra verliesbron dan dat je er meer rendement uit krijgt. En je betaald er een forse meerprijs voor.Aegle schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 00:38:
Imiddels heb ik me behoorlijk ingelezen. Zie ook mijn vorige vragen in dit topic. In het kort:
10 stuks Yingli YL260C-30b PANDA panelen richting ZZO op 40 graden, locatie iets ten westen van Rotterdam. Nauwelijks schaduw.
Er resten mij nog een paar vragen voordat ik definitief een merk en type omvormer kies:
• Zoals ik eerde schreef neig ik om een SolarEdge SE3000 met 10 stuks Optimizers OP300MV aan te schaffen. Dit zou een beter rendement geven per paneel dan een enkele omvormer zonder optimizers (is dat in de praktijk ook zo?). ....
*Als je het toch wilt vanwege fancy monitoring per paneel: kijk ook eens naar micro-omvormers.
*Als je toch top-rendement wilt per m2 ongeacht prijs: kijk eens naar Sanyo HIT en Sunpower E20 e.d. Die zijn wel een stuk duurder per Watt-peak, maar hebben 20%+ module efficiëny.
De belangrijkste keuze is nu de omvormer. Daar worstel ik nu mee. Jammer dat de Stecagrid300 e.d. geen monitorfunctie hebben. Anders was dat misschien nog een optie. Het zal dan wel een SMA o.i.d. worden. Als jullie nog goede alternatieven hebben met een hoog rendement en goede off-line monitor functies, hou ik me aanbevolen.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
of je gaat voor 12x sanyo 245Wp in plaats van de yinli's.
dat samen met de effecta van rol-co.
heb je 2x mpp voor het beetje schaduw.
heeft nadelen, geluid en logging. (maar waarschijnlijk val het wel mee)
maar misschien niet onoverkoombaar voor de prijs.
(binnen 1-2 jaar heb je een sma 3000 of iets anders bij elkaar gespaard.)
edit:
@rol-co
geluid geschrapt, logging kan ook, ik weet het vond het geen mooie logging.
het geluid ging zelfs over kloppende relais.

maar goed, vertel.
[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 28-12-2013 12:38 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Off line monitor functies? De steca heeft geheugen per uur/dag/maand/jaar en kan je 24/7 bekijken aangezien hij aan blijft.Aegle schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 12:19:
Bedankt voor de reacties. Dat valt me tegen van Solaredge. Ik wil juist onafhankelijk van al die webportals mijn gegevens willen loggen en analyseren. De Yingli panelen zijn een feit: die kan ik voor een zeer zacht prijsje kopen (nee, ze zijn niet van de vrachtauto gevallen...).
De belangrijkste keuze is nu de omvormer. Daar worstel ik nu mee. Jammer dat de Stecagrid300 e.d. geen monitorfunctie hebben. Anders was dat misschien nog een optie. Het zal dan wel een SMA o.i.d. worden. Als jullie nog goede alternatieven hebben met een hoog rendement en goede off-line monitor functies, hou ik me aanbevolen.
Dus al gebruik je niets kan je alles terug kijken, ook max peak van de dag en hoe laat, max opbrengst overall en welke dag, totalen enz
@ migjes
Geluid bij de effekta? = geen
Ik kan je aan een SMA SB3000/4000 of 5000TL-20/21 helpen... Voor hele leuke prijsjes.Aegle schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 12:19:
Bedankt voor de reacties. Dat valt me tegen van Solaredge. Ik wil juist onafhankelijk van al die webportals mijn gegevens willen loggen en analyseren. De Yingli panelen zijn een feit: die kan ik voor een zeer zacht prijsje kopen (nee, ze zijn niet van de vrachtauto gevallen...).
DM me maar even.
Tikken van een relais bij de start heb je bij elke omvormer, alleen de 1 doet dat meer en harder dan de ander, niet storend bij allemaal.migjes schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 12:32:
@Aegle
of je gaat voor 12x sanyo 245Wp in plaats van de yinli's.
dat samen met de effecta van rol-co.
heb je 2x mpp voor het beetje schaduw.
heeft nadelen, geluid en logging. (maar waarschijnlijk val het wel mee)
maar misschien niet onoverkoombaar voor de prijs.
(binnen 1-2 jaar heb je een sma 3000 of iets anders bij elkaar gespaard.)
edit:
@rol-co
geluid geschrapt, logging kan ook, ik weet het vond het geen mooie logging.
het geluid ging zelfs over kloppende relais.![]()
maar goed, vertel.
Kwa onboard logging van de steca heb ik een filmpje gemaakt voor de liefhebbers, je kan hem tegenwoordig ook bij steca om laten bouwen met lan aansluiting en 2 jaar gratis web logging voor net geen 200,- maar dat hoeft niet, mogelijkheden zat, hij heeft gewoon rs485 aansluiting.
Filmpje
YouTube: Stecagrid 3000 coolcept menu
Gebruiken wasmachine aansluiting voor PV / afzekeren op bestaande groep.
http://houhetwarm.nl/zonneenergie/zonnepanelen/pv-omvormer/
Wat vinden de techneuten ervan? Klopt het verhaal?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dit topic is gesloten.